Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 33 34 35 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Prulleman
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 14:32

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
SouLmaN schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:19:
Iemand hier toevallig nog een achterwiel staan voor een 29er? Vriend van me had z'n MTB op slot voor de deur staan, hebben ze het achterwiel gejat :(
Wat voor as maat? QR, 142, 148/Boost?

(en om te lenen of om te kopen? Ik heb nog mijn oude set met QR achterwiel, die ik als backup had, maar om die te gebruiken zou ik eerst mijn achterwiel AI offset moeten dishen.. dus misschien doe ik die set wel weg, maar zou em liever als set verkopen.. zit namelijk ook nog een lefty voorwiel bij.)

wat betreft CO2.. beetje onzin om voor "bijpompen" een patroon te verspillen, of als je tijd genoeg hebt. Daarnaast gebruik ik liever mijn super deluxe leyzine pomp met digitale druk meter, dan heb ik gelijk de juiste druk ipv weer wat eruit en knijpen etc.. Daarnaast is het de High Volume versie en zit een compleet platte band ook weer zo vol (2 minuten denk ik)

• SouLmaN
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19-09 21:07
Prulleman schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:40:
[...]

Wat voor as maat? QR, 142, 148/Boost?

(en om te lenen of om te kopen? Ik heb nog mijn oude set met QR achterwiel, die ik als backup had, maar om die te gebruiken zou ik eerst mijn achterwiel AI offset moeten dishen.. dus misschien doe ik die set wel weg, maar zou em liever als set verkopen.. zit namelijk ook nog een lefty voorwiel bij.)
Goede vraag, weet wel dat het QR is en sowieso geen boost (fiets uit 2014). Wel om te kopen. Zal eens navragen.

• Ruud
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 14:37
Patronen dragen mij iets teveel bij aan mijn ecologische voetafdruk

• Holkers
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 11:58
Gelukkig is het plastic pompje met rubberen ringetjes milieu neutraal...

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Holkers schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:43:
Hoe langer je het ding gebruikt, hoe beter het is voor het milieu. Ik snap niet dat mensen dit niet zien. Plastic is helemaal niet erg om te gebruiken, je moet het alleen niet na 1 keer gebruiken weg mikken. Ik heb mijn Topeak pompje al 20 jaar (is overigens gedeeltelijk plastic/aluminium). Als dat niet beter voor het milieu is dan patronen gebruiken weet ik het niet meer.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Ruud
Holkers schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 13:43:
Dat niet, maar wel herbruikbaar.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
maar de discussie begon over "bijpompen" met een patroon.. .dat is wat mij betreft niet alleen onhandig, maar ook over de top verspilling. 2x per jaar een patroon gebruiken om je banden te ploppen, of tijdens een race 2 minuten minder verlies te pakken is een ander verhaal..
Ik heb al ruim 2 jaar een co2 pompje, maar nog 0 keer gebruikt :)
Gebruik liever deze, zowel thuis als onderweg: https://www.lezynestore.n...gital-hvg-zwart-6164.html

• Klitse
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online
Vanmiddag stukje fietsen, kraakt mn fiets ontzettend. Zadelpen was het niet, dus op zoek, maar kon het zelf niet echt vinden. Toen maar langs de LBS gefietst. Daar staat ie nu, zijn eerste vermoeden, scheurtje in het frame ergens rond het Bottom Bracket. :'(
Fiets is nog geen anderhalf jaar oud en valt dus wel onder garantie verwacht ik, maar ik hoop eigenlijk dat het meevalt en het gewoon een lager oid is.

Klitse wijzigde deze reactie 28-08-2019 20:23 (22%)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
@Klitse bij mij was een flinke kraak uiteindelijk een scheur tussen de zadelbuis en bovenhuis:

Alu of carbon? En de meeste merken hebben wel 3+ jaar garantie op frames. Komt vast goed

Als het ineens heftig is.. dan is een scheur wel mogelijk. Maar er zijn natuurlijk nog 100 andere mogelijkheden voor kraakjes..

Prulleman wijzigde deze reactie 28-08-2019 20:44 (20%)

• Klitse
  • Niet online
Prulleman schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 20:42:
@Klitse bij mij was een flinke kraak uiteindelijk een scheur tussen de zadelbuis en bovenhuis:

Alu of carbon? En de meeste merken hebben wel 3+ jaar garantie op frames. Komt vast goed

Als het ineens heftig is.. dan is een scheur wel mogelijk. Maar er zijn natuurlijk nog 100 andere mogelijkheden voor kraakjes..
Alu. En het is een Giant dus die garantie moet wel goedkomen. Fietsmaat van me had lakschade op zijn Giant en kreeg zonder zeuren een nieuw frame. Dan moet dat met een scheur ook wel lukken.
Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen. Ik kon zelf op het eerste oog geen scheur vinden, maar vertrouwde het allemaal niet dus vandaar dat ik hem maar even bij de LBS heb achtergelaten. Die is ook Giant dealer dus daar staat ie prima.

• Ruud
Het is wat met die scheurende frames. Komt vast snel goed. Ik hoor weinig slechte verhalen over Giant en garantie.

• Klitse
  • Niet online
Ruud schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:04:
Het is wat met die scheurende frames. Komt vast snel goed. Ik hoor weinig slechte verhalen over Giant en garantie.
Mwah, snel is nog maar de vraag. Begreep van mijn LBS dat ongeveer heel Giant 4 weken op vakantie is en behoorlijk onderbezet is op dit moment. Dus kan best een paar weken duren mocht ik een nieuw frame nodig hebben.

• Sjoewe
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 14:20
Ruud schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:04:
Het is wat met die scheurende frames.
Steel is real :Y)

• ElmarJ16
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 14:43
+1 voor staal (alhoewel er ook zo'n plastic frame naast staat :D)

Maar alu en een scheur bij het bb? Dan moet er wel erg lomp mee omgegaan zijn lijkt mij. Als het een press fit bb is, dan lijkt mij dat waarschijnlijker (plastic cups komen los door slijtage en gaan dan heel miniscuul in het frame torderen. Dat geeft ook vaak kraakjes).

• Klitse
  • Niet online
ElmarJ16 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:33:
+1 voor staal (alhoewel er ook zo'n plastic frame naast staat :D)

Maar alu en een scheur bij het bb? Dan moet er wel erg lomp mee omgegaan zijn lijkt mij. Als het een press fit bb is, dan lijkt mij dat waarschijnlijker (plastic cups komen los door slijtage en gaan dan heel miniscuul in het frame torderen. Dat geeft ook vaak kraakjes).
Onderzoek zal het uitwijzen. Ik zal niet zeggen dat ik niet af en toe lomp doe met mijn fiets maar ik doe ook weer geen drops van 2 meter oid. Het is inderdaad een Pressfit BB. Dus hopelijk heb je gelijk en valt het mee.

Daarnaast, staal heb ik ook. Een Dirtjumper :+

• Sjoewe
Pressfit BB's en MTB is ook wel echt de slechtste combi ooit. Gelukkig gaan de meeste fabrikanten alweer 'terug' naar threaded.

• Harmen
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 14:31
Binnenkort maar eens de mtb onder het stof vandaan halen. ;)
Wie van jullie fietst regelmatig in groepsverband? Ik merk vooral dat ik moeite heb de snelheid, 29" fietsmaten gaat makkelijker snel. Denk dat ik eind dit jaar maar eens op zoek ga naar een opvolger. (heb nu een Cube Reaction R1)
-Cube Reaction Race of een Canyon, voorkeur sram onderdelen.

Whatever.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
@Harmen meestal alleen, maar af en toe met een paar vrienden of malloten van hier.
Wat versta je onder groepsverband? Gewoon een aantal mensen die je goed of minder goed kent die afspreken samen ergens te fietsen, of een wieler clubje die elke zondag ochtend de bossen onveilig maken?

een 26" is echt niet veel langzamer dan een 29er hoor.. de motor die erop zit + je technische skills gaan een groter verschil maken dan een nieuwe fiets. 3 jaar geleden ook overgestapt van 26 naar 29 en de eerste rondjes waren niet sneller, uiteindelijk na wat gewenning is het verschil er wel, maar de statistieken wijzen uit dat de progressie gewoon in dezelfde lijn is door gegaan, aan de tijden van mijn lokale rondje zie ik niet wanneer ik ben overgestapt.

Maar desalniettemin is een nieuwe fiets altijd een goed idee, dus laat je vooral niet tegenhouden door bovenstaande. "een Canyon" is nogal een breed begrip (een reaction race is al iets specifieker, maar nog steeds breed). Als je op zoek gaat naar een nieuwe fiets moet je je een paar dingen afvragen:
- wat voor soort ritten ga ik rijden, puur XC in NL, of moet ie ook mee kunnen in de Ardennen of zelfs verder
- hou je van snelheid of technisch rijden
- weet je zeker dat je geen fully wilt
- wil je in de toekomst misschien een dropper, koop dan een fiets met een bredere zadelpen dan 27.2 (en interne bekabeling)
- hoeveel wil je uitgeven
- hoeveel wil je over je budget ;)

(maar als ik wat dingen voor je invul aan de hand van hoe je de vraag stelt, dan wordt het waarschijnlijk een xc fiets, maar afhankeljk van je budget, denk ook na over een fully)

Cube en Canyon bieden beide veel waar voor je geld, persoonlijk zou ik eerder een Canyon kopen dan een cube, maar dat is meer gevoel. Maar er zijn nog veel meer merken :)

• Harmen
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 14:31
@Prulleman Thanks voor je antwoord. Hier in het dorp fiets de lokale fietsclub (Gieten) elke zondag een rondje.
Ga mij eens verdiepen in de verschillende merken, twijvel ook nog tussen carbon en alu. Heb een cabon racer, Bianchi Infinito cv.

Budget zo tussen de 1500-2000 euro.
Wellicht dat ik een overjarig model op de kop probeer te tikken.

Whatever.

• Holkers
Harmen schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:01:
@Prulleman Thanks voor je antwoord. Hier in het dorp fiets de lokale fietsclub (Gieten) elke zondag een rondje.
Ga mij eens verdiepen in de verschillende merken, twijvel ook nog tussen carbon en alu. Heb een cabon racer, Bianchi Infinito cv.

Budget zo tussen de 1500-2000 euro.
Wellicht dat ik een overjarig model op de kop probeer te tikken.
Cube Reaction Race Eagle c:62
(Zou ik voor dat budget bijna gelijk kopen)

Ik heb ook vaak moeite om mee te komen als we in een groep rijden, maar komt door mijn motor en vooral die van m’n maten, die gaan gewoon een stuk harder. Komt volledig omdat ze een carbon fiets hebben (dit is het begin van het verzamelen van smoezen om een nieuwe carbon MTB te kunnen kopen...)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Als je wat kennis hebt van fietsen (staat van lagers, drivetrain etc) dan kan je prima je slag slaan op marktplaats. De onderhouds historie van de vering is wat lastiger.. als iemand bonnetjes erbij heeft van onderhoud, dan is dat wel een dikke plus.

alu vs carbon:
mijn (N=1) ervaring, alu is kapot na ruim 2 jaar hard fietsen, carbon (replacement) heb ik meer vertrouwen in.
qua snelheid: scheelt 15 seconden op een rondje van ~23 minuten (of ik ben zelf gewoon sneller geworden, maar minder aannemelijk gezien 3 weken vakantie met bier een bbq). (verder dezelfde vork, wielen, drivetrain, geometrie)
qua comfort: iets beter, maar niet significant
qua gevoel: iets stijver, maar ook echt minimaal

Ik merkte meer van mijn wiel upgrade dan van de frame upgrade (zowel qua ronde tijden, 30+ sec) als qua gevoel, sturen + acceleratie (directer).

Een fiets met een mooie wielset is bijna altijd beter, of een fiets waarbij je budget nog een custom wiel set toelaat.
Bij een mooie wielset denk dan aan wat bredere (en toch lichte) velgen, bv 25-30mm interne breedte, DT 240/350 naven of Hope. Als je zoiets nieuw laat spaken met je +/- 5-600 euro kwijt

Prulleman wijzigde deze reactie 29-08-2019 09:17 (19%)

• Ruud
Prulleman schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:10:
Als je wat kennis hebt van fietsen (staat van lagers, drivetrain etc) dan kan je prima je slag slaan op marktplaats. De onderhouds historie van de vering is wat lastiger.. als iemand bonnetjes erbij heeft van onderhoud, dan is dat wel een dikke plus.

alu vs carbon:
mijn (N=1) ervaring, alu is kapot na ruim 2 jaar hard fietsen, carbon (replacement) heb ik meer vertrouwen in.
qua snelheid: scheelt 15 seconden op een rondje van ~23 minuten (of ik ben zelf gewoon sneller geworden, maar minder aannemelijk gezien 3 weken vakantie met bier een bbq). (verder dezelfde vork, wielen, drivetrain, geometrie)
qua comfort: iets beter, maar niet significant
qua gevoel: iets stijver, maar ook echt minimaal

Ik merkte meer van mijn wiel upgrade dan van de frame upgrade (zowel qua ronde tijden, 30+ sec) als qua gevoel, sturen + acceleratie (directer).

Een fiets met een mooie wielset is bijna altijd beter, of een fiets waarbij je budget nog een custom wiel set toelaat.
Bij een mooie wielset denk dan aan wat bredere (en toch lichte) velgen, bv 25-30mm interne breedte, DT 240/350 naven of Hope. Als je zoiets nieuw laat spaken met je +/- 5-600 euro kwijt
Carbon is niet sneller dan alu. (Exact dezelde geometrie en vergelijkbaar toepassingsgebied) Een carbon frame kan iets lichter zijn maar het verschil tussen een halfvolle of volle bidon is misschien al wel groter. Zeker in de prijsklasse waar jij in zoekt zijn er voldoende carbon frames te koop die de investering technisch gezien niet waard zijn. Maar misschien voor het psychologische aspect wel, dat zal ik nooit ontkennen.

Carbon heeft één echt voordeel, het is vaak te repareren waar alu bijna altijd afgeschreven is.

Voor wat betreft de wielset; eens! Reserveer 500 euro in je budget voor een goede stijve wielset die bij je gebruik past. (is niet per definitie licht) Ik zal niet meer beginnen over voorvorken :+

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
ik beweer niet dat het een groot verschil is, lastig meetbaar, want een strava rondje op dag x op alu vs een strava rondje op dag y is niet echt wetenschappelijk, maar ik heb wel al 80 pogingen Dorst er opzitten de afgelopen 3 jaar, dus ik voel wel het verschil tussen een track die er snel of langzaam bij ligt of benen die beter of slechter zijn op een bepaalde dag. Dus ik vermoed toch echt dat ik iets sneller ben op carbon. Compliance in de juiste richting (fully is in principe ook sneller toch?) + stijf waar je het wil, dat is met carbon beter voor elkaar te krijgen (inderdaad is dit voornamelijk van toepassing op high end carbon, niet op instap)
qua gewicht, ik heb niet een hele goede weegschaal, maar ik meen me te herinneren dat mijn fiets met alu rond de 11 zat, nu met carbon rond de 10.3. Of je dat merkt op een vlak rondje.. waarschijnlijk niet... met een lange klim.. misschien, is een halve kilo minder nodig.. nee

of is het allemaal placebo?.. zo ook kunnen, als je maar blij wordt om de fiets uit de schuur te pakken, dat is het belangrijkste!

Prulleman wijzigde deze reactie 29-08-2019 10:15 (4%)

• Ruud
Prulleman schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:13:
ik beweer niet dat het een groot verschil is (wellicht niet meetbaar, want een strava rondje op dag x op alu vs een strava rondje op dag y is niet echt wetenschappelijk, maar ik heb wel al 80 pogingen opzitten de afgelopen 3 jaar, dus ik voel wel het verschil tussen een track die er snel of langzaam bij ligt of benen die beter of slechter zijn op een bepaalde dag. Maar ik vermoed toch echt dat ik iets sneller ben op carbon. compliance in de juiste richting (fully is in principe ook sneller toch?) + stijf waar je het wil, dat is met carbon beter voor elkaar te krijgen (inderdaad is dit voornamelijk van toepassing op high end carbon, niet op instap)
qua gewicht, ik heb niet een hele goede weegschaal, maar ik meen me te herinneren dat mijn fiets met alu rond de 11 zat, nu met carbon rond de 10.3. Of je dat merkt op een vlak rondje.. waarschijnlijk niet.

of is het allemaal placebo?.. zo ook kunnen, als je maar blij wordt om de fiets uit de schuur te pakken, dat is het belangrijkste!
Het gevoel kan best anders zijn. Maar qua snelheid zit er geen verschil tussen als je exact dezelfde geo hebt. Je wint een tiende hier, verliest een tiende daar door het andere gevoel.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
mwah... energie overbrenging + het terrein op een iets efficientere manier volgen.. is in ieder geval in theorie te verklaren als sneller. Of dit in de praktijk merkbaar is of af te doen met placebo gaan we toch niet uitkomen.. maar ik heb wel in de redelijk unieke positie gezeten dat ik deze vergelijking heb kunnen maken.

misschien dat er wat mensen zijn die een proefritje op vergelijkbare carbon/alu fietsen hebben gemaakt, op de parkeerplaats of zelfs een echte rit, maar ik heb 2 jaar met f-si alu gereden en daarna alle onderdelen exact over op f-si carbon (enige verschil naast het materiaal is de ai offset van de achterbrug. Inmiddels een maandje of zo op de carbon erop zitten en ik deel hier deze ervaring. waarbij ik de (minimale) verschillen aanhaal.

dus doe er mee wat je wil

Verschil in 0.2 bar merk je ook, ander rubber ook, ander profiel ook, andere velgen ook, allemaal minimaal, maar datzelfde geld voor frame materiaal

Prulleman wijzigde deze reactie 29-08-2019 10:33 (8%)

• Ruud
Eens kijken of mijn fietsplezier blijft bestaan zonder Strava ;)

Ik deed de HR-band vaak al niet meer om en het batterijtje van de vermogensmeter is ook al maanden leeg. Kortom ik verzamelde al steeds minder data en dan kan Strava ook de deur wel uit :) Scheelt ook weer een setje banden per jaar qua kosten.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Ruud schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:00:
Eens kijken of mijn fietsplezier blijft bestaan zonder Strava ;)

Ik deed de HR-band vaak al niet meer om en het batterijtje van de vermogensmeter is ook al maanden leeg. Kortom ik verzamelde al steeds minder data en dan kan Strava ook de deur wel uit :) Scheelt ook weer een setje banden per jaar qua kosten.
ook niet de "gratis" versie? ik vind het wel aardig om (o.a.) segmenten te bekijken en te vergelijken (met mezelf en met anderen) :)
Wat voor power meter heb je? die kan je wellicht nog mooi verkopen, die hebben (en behouden) aardig wat waarde volgens mij

Prulleman wijzigde deze reactie 29-08-2019 11:14 (4%)

• Rudolf
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 14:29
Ik kan echt niet zonder die vrachtlading kudo's 2x per week hoor. :+

• Sjoewe
Over steel is real gesproken. Net terug van de poedercoater :D

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
@Sjoewe lekker kleurtje! Mooie oranje Fox erin?
@zonoskar als we het toch over staal hebben, is je custom stalen frame al klaar?

Prulleman wijzigde deze reactie 29-08-2019 12:31 (46%)

• Ruud
Prulleman schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:13:
[...]

ook niet de "gratis" versie? ik vind het wel aardig om (o.a.) segmenten te bekijken en te vergelijken (met mezelf en met anderen) :)
Wat voor power meter heb je? die kan je wellicht nog mooi verkopen, die hebben (en behouden) aardig wat waarde volgens mij
Vermogensmeter zit op mijn racefiets. :)

@Rudolf: alles was sowieso al hidden voor iedereen :+

@Sjoewe: Dat is echt een gave kleur. Ik twijfel af en toe om mijn fiets ook in die kleuren te laten spuiten. Of mat lichtblauw met witte decals bijvoorbeeld.

• Sjoewe
Prulleman schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:17:
@Sjoewe lekker kleurtje! Mooie oranje Fox erin?

Nee, oranje is bij de Fox 34 exclusief voor de stepcast modellen. Maar zwart met oranje decals en voor de rest ook allemaal zwarte components. Gaat wel mooi afkleden denk ik :)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
zeker! ben benieuwd, ga je em zelf opbouwen?

• Sjoewe
Ja, eerst stickers plakken, dan paar lagen blanke lak en dan weer opbouwen. Maar goed alles zat al op de fiets, dus alle leidingen etc zijn gewoon al op maat. Alleen even bedenken hoe ik het balhoofd er terug in ga persen, zonder pers :+

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Prulleman schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:17:
@zonoskar als we het toch over staal hebben, is je custom stalen frame al klaar?
Staat bij de spuiter. Hopelijk volgende week klaar.

• Demo
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 09:36

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Sjoewe schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:39:
Ja, eerst stickers plakken, dan paar lagen blanke lak en dan weer opbouwen. Maar goed alles zat al op de fiets, dus alle leidingen etc zijn gewoon al op maat. Alleen even bedenken hoe ik het balhoofd er terug in ga persen, zonder pers :+
Houtjes met een gat er in, een flinke bout er doorheen, op spanning draaien en zachtjes rondom met een hamer kloppen. Daarna opnieuw op spanning draaien en kloppen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Klitse
  • Niet online
Demo schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 15:11:
[...]
Houtjes met een gat er in, een flinke bout er doorheen, op spanning draaien en zachtjes rondom met een hamer kloppen. Daarna opnieuw op spanning draaien en kloppen.
Dan kan je toch beter van die ringen gebruiken? YouTube: How To Make A Headset Cup Press/Install Tool

• bas-r
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 11:47
Vraagje:
Mijn mtb met dt swiss spline x1900 wielen heb ik in juni 2018 gekocht. In feb 2019 de lagers in het achterwiel laten vervangen. Gisteren pakte ik mijn fiets uit de schuur en voila, achterwiel draait bijna niet meer -> wederom lagers laten vervangen. Ongeveer 1500-2000km mee gefietst per lagerset.

Kunnen de pro’s hier een diagnose stellen?
A) dit is normaal
B ) dit zijn kutwielen
C) je bent waarschijnlijk te zwaar voor je wielen (85kg)
D) pech
E) anders, ...... vertel!

• Ruud
@bas-r

Lagers gaan niet kapot door een hoger gewicht. (wel binnen grenzen natuurlijk ;))

Lagers gaan kapot door slechte afdichting of door spanning. Als de lagers goed in de naaf zitten is spanning uitgesloten. Met één hele vette kanttekening: bij montage worden de meeste lagers al vernaggeld door ongeschikt gereedschap of slordige montage.

Maar zijn je lagers vetloos en roestig? Slechte afdichting.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
@bas-r ook niet onbelangrijk, hoe (en hoe vaak) maak je schoon (met ontvetters)

• Sherlock
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 11:10

Sherlock

No Shit

Hoe lang gaan jullie bidons eigenlijk mee, of hoe lang doen jullie er mee? Ik maak ze altijd wel netjes schoon*, maar als ik zo snel reken heb ik ze toch al een jaar of zes. Het zijn van die standaard plastic dingen die bij Rose erg goedkoop zijn. Af en toe heb ik wel het idee een "plastic-smaak" te proeven.

* omspoelen na gebruik, regelmatig in de vaatwasser, goed laten drogen

• Klitse
  • Niet online
Sherlock schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 19:56:
Hoe lang gaan jullie bidons eigenlijk mee, of hoe lang doen jullie er mee? Ik maak ze altijd wel netjes schoon*, maar als ik zo snel reken heb ik ze toch al een jaar of zes. Het zijn van die standaard plastic dingen die bij Rose erg goedkoop zijn. Af en toe heb ik wel het idee een "plastic-smaak" te proeven.

Meestal tot ik de kleur zat ben. :D

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 11:16

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

bas-r schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 17:35:
Vraagje:
Mijn mtb met dt swiss spline x1900 wielen heb ik in juni 2018 gekocht. In feb 2019 de lagers in het achterwiel laten vervangen. Gisteren pakte ik mijn fiets uit de schuur en voila, achterwiel draait bijna niet meer -> wederom lagers laten vervangen. Ongeveer 1500-2000km mee gefietst per lagerset.

Kunnen de pro’s hier een diagnose stellen?
A) dit is normaal
nope
B ) dit zijn kutwielen
misschien, maar dt swiss maakt over het algemeen wel goede naven. Zitten er bij mij ook op en gaan al 2,5 jaar mee.
C) je bent waarschijnlijk te zwaar voor je wielen (85kg)
ik heb er met 95 kg schoon aan de haak ook geen last van.
D) pech
misschien
E) anders, ...... vertel!
Niet op je naven/lagers spuiten met water na het mtb’en

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• bas-r
Thanks voor de ideeën over mijn lagers!
Ik heb mijn LBS nogal hoog zitten, dus ik hoop/vermoed dat het vooral aan mijn schoonmaakkunsten ligt. Nee geen hogedrukspuit, wel een zachte straal water die wel overal langsgaat. Toch wat enthousiast vermoed ik. Plus dat ik niet terugdeins voor sneeuw, regen of modder (ja, ja, trailnazi's kom er maar in), en de fiets dan meer dood dan levend thuiskomt.

Ontvetters gebruik ik trouwens alleen soms op mijn ketting en altijd (via een doek!) op mijn remblokken/schijven.

bas-r wijzigde deze reactie 29-08-2019 22:54 (12%)

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 00:16
Hoe zien de oude lagers er dan uit, als dat onder de roest zit weet je genoeg natuurlijk

• bas-r
Torched schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 22:56:
Hoe zien de oude lagers er dan uit, als dat onder de roest zit weet je genoeg natuurlijk
Ik maak zo'n ding niet zelf open. If niet draait, then -> LBS. Ik doe een hoop zelf behalve naven, BB of balhoofdlagers vervangen (ivm pressfit). Te lui om me daar nog in te verdiepen.

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 00:16
Je kan ook even de fietsenmaker vragen waarom hij denkt dat het kan gebeuren nadat hij vervangen heeft.

Soms krijg je dan een wat enthousiast verhaal, maargoed, je wil wat oplossen /voorkomen.

• bas-r
Torched schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 23:27:
Je kan ook even de fietsenmaker vragen waarom hij denkt dat het kan gebeuren nadat hij vervangen heeft.

Soms krijg je dan een wat enthousiast verhaal, maargoed, je wil wat oplossen /voorkomen.
Ik ga het haar ditmaal zeker vragen!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Sherlock schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 19:56:

Ik spoel ze altijd om met warm water na en voor gebruik, zo af en toe gebruik ik afwasmiddel. ik weet niet of het agressieve spul van de vaatwasser zo goed is voor het plastic. Zolang je bidon BPA vrij is kan het niet zoveel kwaad volgens mij:

https://www.mayoclinic.or...-answers/bpa/faq-20058331

• timmert26
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11:39
af en toe je bidon even een nachtje in de vriezer gooien d:)b Daarna zijn alle geurtjes en smaakjes er weer uit. Dit werkt overigens met vrijwel alles, drinkflessen, stinkende kleding, etc.

• Corpii
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 13:47

Corpii

Le Tostie

bas-r schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 23:37:
[...]

Kans is dat we dezelfde FM hebben :) LT toevallig?

Het kan een combi van pech, schoonmaken met een straal en door bagger rijden is. Ik merk dat mijn fiets een stuk minder kuren heeft sinds in in de winter veel binnen fiets. (En mij voorband aanzienlijk langer mee kan).

Het feit dat je wiel "in een keer" vast komt te zitten lijkt er op alsof al het vet er uit gespoeld wordt op een of andere manier.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
timmert26 schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:23:
af en toe je bidon even een nachtje in de vriezer gooien d:)b Daarna zijn alle geurtjes en smaakjes er weer uit. Dit werkt overigens met vrijwel alles, drinkflessen, stinkende kleding, etc.
De vriezer is ook ideaal voor je waterzak van je camelbak (of ander merk rugzak). ik spoel em altijd 1 keer uit en dan zonder te drogen de vriezer in. Scheelt een hoop gedoe met ophangen en laten drogen. en dan als nog een keer schimmel erin en schoonmaken.
Corpii schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:43:
[...]

Het kan een combi van pech, schoonmaken met een straal en door bagger rijden is. Ik merk dat mijn fiets een stuk minder kuren heeft sinds in in de winter veel binnen fiets. (En mij voorband aanzienlijk langer mee kan).

Het feit dat je wiel "in een keer" vast komt te zitten lijkt er op alsof al het vet er uit gespoeld wordt op een of andere manier.
als je wiel echt vast zit klinkt het inderdaad als vet eruit, vocht erin --> roest --> vast.
@bas-r welke naven zitten er in die wielen?

Prulleman wijzigde deze reactie 30-08-2019 09:10 (73%)

• bas-r
Corpii schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 08:43:
[...]

Inderdaad! LT ftw :)

Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat voor type naven, degenen die standaard in de wielen zaten. Dt swiss gok ik?

Dit is wel gekomen na de chouffemarathon (kutweer in de Ardennen), en vervolgens een rondje droge UHR, waarbij ik mijn maat niet bij kon houden. Ik vermoed dat ie toen al niet meer lekker draaide (externaliseren, het lag natuurlijk niet aan mij :)

Anyhow, ze is m aan het fixen en als ik meer van haar weet rapporteer ik terug!

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
370 naven zitten erin volgens mij, niet van het zelfde level als een 240 of 350 DT naaf, maar dat zit voornamelijk in de (ratchet) freehub.. ik kan me niet voorstellen dat de afdichting en industrie lagers van een veel mindere kwaliteit zijn (en die zijn bij de 240/350 prima in orde)

Hier kan je zien hoe de naaf is opgebouwd:
https://dycteyr72g97f.clo...000000896S_WEB_EN_001.pdf

Misschien pech met het vet in de lagers, soms zijn nieuwe lagers iets te droog. of misschien toch teveel door de modder..

• blitzkrieg
  • Laatst online: 08:54

blitzkrieg

appetjo he!!

bas-r schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 23:37:
[...]

Daar heb je het al. ;)

Maar inderdaad wat de rest zegt, waarschijnlijk vocht er in.

• ElmarJ16
En je weet zeker dat je je wiel niet te vast zet? Dit is ook funest voor je lagers.

• Ruud
Prulleman schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 11:46:
370 naven zitten erin volgens mij, niet van het zelfde level als een 240 of 350 DT naaf, maar dat zit voornamelijk in de (ratchet) freehub.. ik kan me niet voorstellen dat de afdichting en industrie lagers van een veel mindere kwaliteit zijn (en die zijn bij de 240/350 prima in orde)

Hier kan je zien hoe de naaf is opgebouwd:
https://dycteyr72g97f.clo...000000896S_WEB_EN_001.pdf

Misschien pech met het vet in de lagers, soms zijn nieuwe lagers iets te droog. of misschien toch teveel door de modder..
Tussen de 350 en 240s zit al verschil. (RVS) Je weet daarnaast niet wat voor lagers er de vorige keer ingegaan zijn. Er zit zo ontzettend veel verschil in kwaliteit tussen lagers. Dat is haast onvoorstelbaar.

• Klitse
  • Niet online
Klitse schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 20:22:
Vanmiddag stukje fietsen, kraakt mn fiets ontzettend. Zadelpen was het niet, dus op zoek, maar kon het zelf niet echt vinden. Toen maar langs de LBS gefietst. Daar staat ie nu, zijn eerste vermoeden, scheurtje in het frame ergens rond het Bottom Bracket. :'(
Fiets is nog geen anderhalf jaar oud en valt dus wel onder garantie verwacht ik, maar ik hoop eigenlijk dat het meevalt en het gewoon een lager oid is.
Hij is terug en het bleek uiteindelijk een lager te zijn (en verder zand). Viel dus reuze mee. Ik kan morgen weer fietsen!

• Sjoewe
De pony is er weer klaar voor. :)

Binnenkort maar ff goede foto's maken als de zon wat minder fel is.

En voor wie het interessant vindt, van een draadeinde en wat platen & moeren een lagerpers geknutseld.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
@Sjoewe mooi hoor!

• ElmarJ16
Zo dat was gisteren toch wel even balen. Nog voordat ik aan Harry Slinger kon beginnen mezelf knock-out gereden op Amerongen. Voorwiel glipte in een afdaling weg en werd bijna direct van m'n fiets geslingerd, vol tegen een smal berkenboompje aan. Gevolg een hersenschudding, 15 minuten van m'n geheugen weg en het berkenboompje is een berkenstompje geworden :X

Nu eerst maar weer eens herstellen voordat ik weer op de fiets stap. Waaroverigens enkel de vooras scheef van is en ik heb het gevoel dat de vorkpoten ook niet meer recht naast elkaar staan. Morgen eens langs de LBS voor een second opinion.

• Ruud
@ElmarJ16: beterschap! Dat zijn nare verhalen

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14:30

JvS

Ik heb hem zelf ook

Oeh heftig :o. Hoe ben je weggekomen?

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
Nu op VRT 1 TV, wk MTB heren

• Holkers
Dat was gisteren...

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
Klopt, maar nu op TV

• Holkers
ElmarJ16 schreef op zondag 1 september 2019 @ 14:24:
Zo dat was gisteren toch wel even balen. Nog voordat ik aan Harry Slinger kon beginnen mezelf knock-out gereden op Amerongen. Voorwiel glipte in een afdaling weg en werd bijna direct van m'n fiets geslingerd, vol tegen een smal berkenboompje aan. Gevolg een hersenschudding, 15 minuten van m'n geheugen weg en het berkenboompje is een berkenstompje geworden :X

Nu eerst maar weer eens herstellen voordat ik weer op de fiets stap. Waaroverigens enkel de vooras scheef van is en ik heb het gevoel dat de vorkpoten ook niet meer recht naast elkaar staan. Morgen eens langs de LBS voor een second opinion.
Onderschat het niet! Dat je een kwartier kwijt bent is heftig en je moet echt een langere tijd rust nemen. Kan uit ervaring zeggen dat dit veel langer duurt dan je zou denken

• Patrick
  • Laatst online: 12:26
Zo ook eens langs de weg 'wakker' geworden na een val van de racefiets. Heeft wel een paar weken geduurd voordat ik weer echt bij was. Beterschap!

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
@ElmarJ16 sterkte.. zorgen dat je concentratie helemaal terug is als je weer op de fiets stapt... Heb gehoord dat dat nogal weleens even kan duren na een hersenschudding

• Luckeh
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Imbus-sleutel in Tbird

Neem je rust! Mijn buurman ging te snel weer op de fiets na een hersenschudding (want voelde zich goed) en zat vervolgens bijna 6 maanden met hoofdpijn thuis!

CPU's en GPU's ontleed!

• ZanielGa
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 07:10
Ook van mij veel beterschap gewenst.

Neem inderdaad je rust. Hersenschuddingen zijn niet iets om te licht over te denken. Zijn toch serieuze dingen waar je voorzichtig mee moet zijn.

Misschien ook wel een verhaal dat iedereen eens moet lezen. https://www.pinkbike.com/...ead-injury-bmc-bikes.html . Het is dan niet helemaal hetzelfde, maar het zet dingen wel een beetje in het perspectief.

• ElmarJ16
Thanks allen! Ik ga sws de eerste paar weken m'n rust pakken. Daarna weer zien op te bouwen.
JvS schreef op zondag 1 september 2019 @ 14:51:
Oeh heftig :o. Hoe ben je weggekomen?
Ik ben direct naar de crash geholpen door een grotere groep mtb'ers (ik was bezig om die groep 1 voor 1 in te halen). Die hebben mij weer op de fiets gezet en ben toen doorgegaan. Ergens onderweg besloten dat dit dit verstandig was en toen het thuisfront gebeld. Gelukkig dat er toen nog iemand langs kwam en hij heeft mij begeleidt naar een café in Elst en daar ben ik opgepikt.

Maar het hele gedeelte van op de fiets gaan zitten tot aan het laatste gedeelte van het gesprek met het thuisfront (dat is inclusief 2x niet opnemen, en nog een keer de verbinding weg), is gewoon weg uit m'n geheugen. Gebaseerd op een foto die nog genomen is op de crashlocatie en mijn gesprekslog is dat ongeveer een kwartier geweest.

• L0we
  • Registratie: mei 2004
  • Nu online
ElmarJ16 schreef op zondag 1 september 2019 @ 23:18:
Thanks allen! Ik ga sws de eerste paar weken m'n rust pakken. Daarna weer zien op te bouwen.

[...]

Ik ben direct naar de crash geholpen door een grotere groep mtb'ers (ik was bezig om die groep 1 voor 1 in te halen). Die hebben mij weer op de fiets gezet en ben toen doorgegaan. Ergens onderweg besloten dat dit dit verstandig was en toen het thuisfront gebeld. Gelukkig dat er toen nog iemand langs kwam en hij heeft mij begeleidt naar een café in Elst en daar ben ik opgepikt.

Maar het hele gedeelte van op de fiets gaan zitten tot aan het laatste gedeelte van het gesprek met het thuisfront (dat is inclusief 2x niet opnemen, en nog een keer de verbinding weg), is gewoon weg uit m'n geheugen. Gebaseerd op een foto die nog genomen is op de crashlocatie en mijn gesprekslog is dat ongeveer een kwartier geweest.
Oef, heftig verhaal, beterschap!

Fijn dat je goed op weg geholpen bent!

• HappyChainsaw
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

HappyChainsaw

It's a trick. Get an axe.

ElmarJ16 schreef op zondag 1 september 2019 @ 23:18:
Sterkte en goed herstel! En zoals ook al door anderen gezegd: doe echt rustig aan. Het is geen kattenpis.

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 09:10
Ik heb even wat advies nodig. mijn mtb heeft een nieuwe wielset nodig en zit te twijfelen tussen 2 sets:

Novatec Alpine 27.5 & Veltec AM-25 TR 27.5

De Novatec set is wat lichter, de Veltec heeft een net wat grotere binnenbreedte (23mm vs 25mm). Er komen Maxxis Ikon 2.2 bandjes op.

Mijn frame (Carbon Giant XTC Advanced 2014) waar ik nog steeds erg blij mee ben, is redelijk stijf en daardoor af en toe wat oncomfortabel over de Veluwse wortel paadjes. Kan ik nu meer comfort verwachten als ik een iets bredere velg neem?

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
ik zou voor de bredere velg gaan, liever 2 mm meer dan 90 gram minder.
een bredere velg geeft niet meer comfort, de lagere druk die je ermee kan rijden wel. Meer volume, met lagere druk, dus je band zal zich beter naar de ondergrond vormen. Nu is het verschil tusen 23 en 25 niet heel groot, maar misschien kom je van 21mm af, en dan is de stap naar 25 zeker merkbaar. (maar als je er nog steeds 2+ bar in pompt, dan ga je geen verschil merken. Als je echt meer comfort wil kan je ook kijken naar een nog iets bredere set (28-30mm) en dan 2.3-2.4 banden gaan rijden, dat valt qua gewicht nog wel mee, maar met brede velgen wel een comfortabele combi

• f4stf0rw4rd
Die nog bredere bandjes op nog bredere velgen gaat niet passen denk ik. Denk niet dat ik genoeg vrijloop bij mijn achterbrug heb daarvoor.

De wielen die er nu opzitten zijn de originele Giant's uit 2014. Die zijn zeker niet breder dan 21mm. Dan worden het toch de bredere Veltec's. En 2 bar gaat er zeker niet in. Ben niet heel zwaar en rijd nu meestal op 1.6/1.7 met tubeless. Maar hoe lager hoe beter ;) Tnx @Prulleman !

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
ik ben van 21 naar 26,5 mm velgen gegaan en van 1.6-1.7 naar ~1.4-1.5 (76kg, 2.25 banden). En waar ik op mijn oude velgen nog weleens had dat ze "om klapten" als je hard door de bocht ging (waarschijnlijk als de druk net wat lager was, vergeten bij te pompen ofzo). heb ik dat bij mijn nieuwe velgen nog nooit gehad. Die 5 mm scheelt echt een hoop support bij zijwaartse druk

• f4stf0rw4rd
2 weken terug nog een akkefietje gehad in een bocht na een bultje die door de droogte was veranderd in mul zand. Voor mijn gevoel ging ik er niet belachelijk hard doorheen (had wel lekker tempo) maar was ineens de voorkant kwijt en mocht het zand na een koprol van me af kloppen :X
Ben benieuwd naar het verschil. Wielen zullen ongetwijfeld stijver zijn en ook breder dan het standaard setje wat er nu onder zit, zou dus meer controle moeten geven. Inmiddels besteld dus :)

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Heeft iemand een idee waar ik morgen een zadelpen Shim van 30.9 naar 31.6 (bijv van Use) kan kopen? Liefst een beetje in de buurt van Eindhoven.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
@zonoskar ik zou gewoon wat shops afbellen, en dan niet de stadsfiets winkels, maar die wat meer in de sportieve hoek zitten (met race en MTB). Of je gaat op zoek naar een 2e handse via een gezocht op MP of www.mountainbike.nl/forum (of misschien heeft hier iemand wat in de rommelbak liggen)

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Nu online
Sjoewe schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 13:36:
De pony is er weer klaar voor. :)

[Afbeelding]

Binnenkort maar ff goede foto's maken als de zon wat minder fel is.

En voor wie het interessant vindt, van een draadeinde en wat platen & moeren een lagerpers geknutseld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toffe fiets hoor :) Ik had laatst bijna mijn 3e kona gekocht :X
Welk model is dit, ik herken deze niet

Without magic smoke, it ain't broken!

• Ruud
zonoskar schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 00:17:
Heeft iemand een idee waar ik morgen een zadelpen Shim van 30.9 naar 31.6 (bijv van Use) kan kopen? Liefst een beetje in de buurt van Eindhoven.
Ik wilde je Monique's Bike Shop als tip geven maar ik zie dat die shop dicht is :(

Kwam er nog wel eens toen ik op een kantoorlocatie in Eindhoven Centrum zat.

Vroeger (2014) stonden ze bij Bikeboutique op de website. Misschien hebben ze de shims nog steeds? Zit in Elsloo, iets voorbij Sittard, 40 minuten vanaf Eindhoven?

Ruud wijzigde deze reactie 06-09-2019 10:27 (16%)

• Sjoewe
s0ulmaster schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 09:18:
[...]

Toffe fiets hoor :) Ik had laatst bijna mijn 3e kona gekocht :X
Welk model is dit, ik herken deze niet
Thanks, het is een 2012 Honzo :)

http://2012.konaworld.com/gravity_hardtail.cfm?content=honzo

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Nu online
Zo, die lijkt in de verste verte niet meer op de huidige honzo's
Hij lijkt zelfs eerder op mijn unit :+

Without magic smoke, it ain't broken!

• Sjoewe
s0ulmaster schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 15:25:
[...]

Zo, die lijkt in de verste verte niet meer op de huidige honzo's
Hij lijkt zelfs eerder op mijn unit :+
Ja de toptube komt (nog) veel lager uit bij de nieuwe frames :)
Maar verder is de geometrie eigenlijk verrassend ongewijzigd.

Plus bonus pic in het wild O+

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ruud schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:20:
Vroeger (2014) stonden ze bij Bikeboutique op de website. Misschien hebben ze de shims nog steeds? Zit in Elsloo, iets voorbij Sittard, 40 minuten vanaf Eindhoven?
Ik zal Rob eens bellen ja, want ik heb volgens mij alle zaken hier in de buurt wel gehad. (behalve peerke).

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 13:56

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

😍😍😍😍😍

Tylen wijzigde deze reactie 07-09-2019 20:13 (21%)

A wise man once said: 'Work is not a place."

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
@Tylen lekker kleurtje 8)

• Ruud
@tylen: Kek kleurtje, jij wint met de meeste kabels en leidingen op je stuur :D

Jammer dat er geen voorderailleur meer opzit dan kwam je op 7. :p

Ruud wijzigde deze reactie 07-09-2019 21:44 (4%)

• ElmarJ16
En doe er ook nog fox live valve bij de vork en shock! Dan zal je op iets van 10 moeten uitkomen _/-\o_

Maar verder een pracht bak. Ben heel benieuwd hoe die er nou in het echt eruit ziet.

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Ruud schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:44:
@tylen: Kek kleurtje, jij wint met de meeste kabels en leidingen op je stuur :D

Jammer dat er geen voorderailleur meer opzit dan kwam je op 7. :p
Lbs had er zo’n telefoon snoer om gedaan maar die heb ik eraf gehaald. Nu draait het stuur soepeler.

Kleurtje is in het echt nog veel “kekkerder” 😂😂

@ElmarJ16 wanneer uhr? ;)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
@ElmarJ16 nog last van je crash? En je vork, is die nog recht?

• Ruud
Tylen schreef op zondag 8 september 2019 @ 06:43:
[...]

Lbs had er zo’n telefoon snoer om gedaan maar die heb ik eraf gehaald. Nu draait het stuur soepeler.
Dat zie je wel vaker inderdaad en dat kan veel mooier. Als je kabels hebt die een stuk gelijk lopen zou ik kiezen voor krimpkous. Maar dan moeten ze wel echt 99% gelijk lopen. Ik heb dat op de racefiets zitten om het Di2-kabeltje netjes te geleiden.

Op de MTB heb ik alleen remmen, een shifter en dropper. En dat is bij mijn frame netjes af te werken.

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Ruud schreef op zondag 8 september 2019 @ 07:54:
[...]

Dat zie je wel vaker inderdaad en dat kan veel mooier. Als je kabels hebt die een stuk gelijk lopen zou ik kiezen voor krimpkous. Maar dan moeten ze wel echt 99% gelijk lopen. Ik heb dat op de racefiets zitten om het Di2-kabeltje netjes te geleiden.

Op de MTB heb ik alleen remmen, een shifter en dropper. En dat is bij mijn frame netjes af te werken.
Achterrem en shifter lopen 99% gelijk. Gaan ook hetzelfde gat van het frame in. Krimpkous is wel mooi maar dan moeten de kabels los. Vandaar denk ik ook dat lbs die andere methode gedaan had.

Links heb ik 2x lockout, dropper en voorrem. Deze kunnen helaas niet echt netjes bij elkaar gehouden worden.

Ach, first world problems 😂

• ElmarJ16
Dat zal op z'n vroegst ergens eind september/begin oktober worden.
Prulleman schreef op zondag 8 september 2019 @ 07:30:
@ElmarJ16 nog last van je crash? En je vork, is die nog recht?
Ik merk nog steeds dat ik sneller duizelig ben en ook een stuk sneller moe. Nog even m'n rust houden de komende week. Het plan is om die week erop door de weeks even rustig te beginnen om te kijken hoe alles aanvoelt en hopelijk is alles op tijd in orde voor de trailtoer.

De vork lijkt in orde. Inveren gaat zonder problemen en m'n wiel draait er goed in rond. De eerste paar rondes zullen het moeten bewijzen.

En qua kabelmanagement ben ik nu gewone kleine tyraps aan het uitproberen. Krimpkous ziet er het beste uit, maar is nog best een gedoe als je een keer de buitenkabel moet vervangen. Dan mag gelijk ook de remkabel los en kan je alles weer gaan bleeden. Die kleine tyraps ziet er iets minder gaaf uit, maar het stoort me eigenlijk niet. Ziet er iig beter uit dan alle kabels los :).

• AequitasII
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 13:25
Ik wil binnenkort ook beginnen met MTB-en. Woon randje Veluwe en zal voornamelijk de trails hier gaan rijden. Ik vind kiezen lastig en wellicht kunnen jullie mij helpen. Budget ligt rond de 1000€.

De fietsen die ik nu op het oog heb zijn:

Nieuwe Grand Canyon 7.0 (€1100,-)
Nieuwe Cube Reaction Pro (€1100,-)
Tweedehands Specialized Stumpjumper Carbon Comp , via LBS (€1050,-)
Andere opties?

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Wat ga je er mee rijden? De stumpjumper is namelijk wel een totaal andere fiets (en dan bedoel ik niet de achtervering).

• AequitasII
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 13:25
Prulleman schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:15:
Wat ga je er mee rijden? De stumpjumper is namelijk wel een totaal andere fiets (en dan bedoel ik niet de achtervering).
Vooral hier op de bospaden en MTB routes als afwisseling van de racefiets. Wat bedoel je met een totaal andere fiets?

* De Canyon en Cube heb ik gevonden als suggesties die vaak gegeven worden op de fora van fiets.nl, mountainbike.nl en hier.

AequitasII wijzigde deze reactie 08-09-2019 20:25 (15%)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
De eerste 2 zijn echte xc fietsen (er zijn ook wat modernere xc fietsen die wat meer richting trail bikes gaan, maar deze zeker niet). De stump is een trail fiets en heeft meer veerweg (120 of 140 afhankelijk van het model) en een flauwere stuurbuis hoek. Hiermee is de fiets een stuk stabieler op snelle afdalingen dan een xc fiets met minder veerweg en een steilere stuurhoek.

Niks mis mee, maar als je em niet gebruikt waar ie voor gemaakt is, dan kan het allemaal log en sloom aanvoelen en op vlakke rondjes kost het ook meer energie om zo'n fiets rond te krijgen.

De shorttravel versie is misschien nog best een aardige compromis, maar met een 140 mm fiets moet je echt de ambitie hebben om buiten NL te gaan fietsen.

Het ligt er dus aan waar je voornamelijk wilt gaan rijden (en misschien ook wel met wie, de lokale wielerclub die in de winter van de racefiets overstappen op de MTB ga je op een stumpjumper niet bij houden, tenzij ze een te zwaar parcours hebben uitgekozen)

Prulleman wijzigde deze reactie 08-09-2019 20:39 (15%)

Pagina: 1 ... 33 34 35 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True