Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 37 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• BeZaX
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 19:23
wisselwerking schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:32:
[...]
De hunebedden 300 lijkt mij leuk om te doen en daar kan ik vanaf mijn huis aan beginnen. Heb je daar toevallig ook een gpx bestand van?
De rest gaat op de wat langere termijn lijst.
Klinkt interessant! Ik zou graag de GPX ook willen gebruiken.

• Prulleman
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 01:06
@Demo even ter check/bevestiging, zaterdag 10:00 parkeerplaats Bergsweg 10 Amerongen?

Prulleman wijzigde deze reactie 22-08-2019 13:03 (31%)

• Xtrafris
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 03:28
Voor je eerste seizoen op de MTB is het belangrijkste advies (IMHO) dat je een fiets neemt die je zelf gaaf vind, en die min of meer het juiste type is voor je ritten. De exacte antwoorden op detailvragen (soort vork, 1x of 2x drivetrain, bandenmaat, fully of hardtail, pedaalkeuze, grips, stuurbreedte, etc etc) moet je echt voor jezelf geven, zoals je hier al ziet is t allemaal discutabel. We hebben het er dan ook zer graag over :+
Eigenlijk zijn er nauwelijks foute antwoorden.

Twijfel niet te lang, koop een degelijke fiets die waardevast genoeg is dat je 'm in kan wisselen na een poos, en zorg dat het een fiets is waar je op wil springen iedere keer dat je 'm ziet staan.
Prulleman schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:02:
@Demo even ter check/bevestiging, zaterdag 10:00 parkeerplaats Bergsweg 10 Amerongen?
Yes, that's the one! Ik ken Demo inmiddels een beetje O-)

Xtrafris wijzigde deze reactie 22-08-2019 14:58 (16%)

• Demo
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 10-10 13:59

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Yes! Vanavond nog even snel een draadje aan mijn dropper maken, ik had gehoopt de nieuwe kabel op tijd binnen te krijgen maar dat wordt op zijn vroegst morgen en dan heb ik geen tijd, dus dat word even snel een oud kabeltje er in frotten.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Prulleman
hmm.. dropper... voor mijn garantie had ik maar even de oude vaste pen terug gezet, omdat het frame rond die plek was gebroken en ik geen zin had in discussies.. maar nog niet aan gedacht de dropper terug te zetten.. vorige keer niet echt gemist op de UHR, maar in de Ardennen wel veel profijt van gehad..

Aan de andere kant, voor 22 september moet ie er zeker op, dus misschien toch alvast ff fixen.. (als ik nog genoeg stick-on cable clips heb..)

Twijfel uberhaubt nog of ik deze wil houden.. misschien over op een interne dropper aangezien mijn nieuwe frame een Di2 gat heeft in de onderbuis, vlak bij de BB, eens in verdiepen of ik een fatsoenlijke kabel loop kan creeren

Prulleman wijzigde deze reactie 22-08-2019 15:52 (39%)

• ZanielGa
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 17:39
Dan heb ik nog even de vraag, hebben jullie op de parkeerplaats zelf nog een verzamelplek, aangezien ik geen idee heb wie jullie allemaal zijn. :P

• Jampot007
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 16:51
Ik ben in de markt voor nieuwe MTB schoenen (SPD), oog is gevallen op de FLR F-75 II. Ken dit merk echter nog niet, heeft een van jullie daar een mening over?

Heb zelf eigenlijk weinig eisen maar Boa of klikbandje is wel een must niet enkel klittenband.

Jampot007 wijzigde deze reactie 22-08-2019 17:51 (23%)

• Prulleman
Jampot007 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:49:
Ik ben in de markt voor nieuwe MTB schoenen (SPD), oog is gevallen op de FLR F-75 II. Ken dit merk echter nog niet, heeft een van jullie daar een mening over?

Heb zelf eigenlijk weinig eisen maar Boa of klikbandje is wel een must niet enkel klittenband.
Schoenen is een kwestie van passen... Qua duurzaamheid kan je misschien wat reviews opzoeken, maar of ze goed zitten kan je alleen zelf bepalen. Dus ga naar een winkel waar ze deze en anderen hebben of bestel ze online waar je makkelijk kan terugsturen.
ZanielGa schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:57:
[...]

Dan heb ik nog even de vraag, hebben jullie op de parkeerplaats zelf nog een verzamelplek, aangezien ik geen idee heb wie jullie allemaal zijn. :P
Aan de "voorkant" richting de track bij het bord stonden we de vorige x.

Fietsen zijn ook altijd wel herkenbaar, ik kom met een zwarte Cannondale xc hardtail met rode decals, samen met Elmar met zijn stalen blauwe stanton LTHT, demo ook met een stalen LTHT (dacht ik). JvS met een zwarte Bulls en een andere dude.

In de trant van

Heb na de vorige meet ook een paar keer terug moeten welke strava/echte namen, forum namen en gezichten bij elkaar horen . De fiets was voor mij de beste schakel :)

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zwart Oranje!

• Prulleman

• ZanielGa
Prulleman schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 18:24:
[...]

Aan de "voorkant" richting de track bij het bord stonden we de vorige x.

Fietsen zijn ook altijd wel herkenbaar, ik kom met een zwarte Cannondale xc hardtail met rode decals, samen met Elmar met zijn stalen blauwe stanton LTHT, demo ook met een stalen LTHT (dacht ik). JvS met een zwarte Bulls en een andere dude.

Heb na de vorige meet ook een paar keer terug moeten welke strava/echte namen, forum namen en gezichten bij elkaar horen . De fiets was voor mij de beste schakel :)
Is prima. Dan ben ik er met de Zwarte Pronghorn. En klopt. Fietsen zijn altijd zo veel makkelijker te herkennen als personen. Zeker op het internet waar iedereen 5 verschillende namen gebruikt.

• Prulleman
Inderdaad :D

Sommige weten ook een behoorlijke indruk te maken door bv met een 170mm Norco enduro machine aan te komen ;) (it wasn't me)
@ZanielGa een Pronghorn zie je niet vaak! Fully of hardtail?

Prulleman wijzigde deze reactie 22-08-2019 19:32 (18%)

• ZanielGa
Prulleman schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:23:
@ZanielGa een Pronghorn zie je niet vaak! Fully of hardtail?
Klopt. Zijn schuwe beestjes die je niet vaak in het wild ziet. Maar het is een Fully. Makkelijk te herkennen dus.

• ElmarJ16
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 20:27
Prulleman schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:23:
Sommige weten ook een behoorlijke indruk te maken door bv met een 170mm Norco enduro machine aan te komen ;)
Gelukkig maar 160 aan de achterkant O-)

En die vergelijking om iemand aan z'n fiets te herkennen is zooooo herkenbaar. Nog geen maand iemand tegengekomen die wel bekend over kwam, maar ik kon het echt niet plaatsen. Totdat ik naar z'n fiets keek en een zwart/grijze cube stereo 160 zag met oranje hope remmen en -voorblad en dvo suspension. Die zie je niet zo vaak :')

• Ruud
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 03:40
DVO is altijd goed ;)

• Xtrafris
Ik zal ook even meedoen! Een 2015 Epic WC, weegt hetzelfde als nm roadbike :+

• Prulleman
Oei, ziet eruit alsof we moeten uitkijken voor @Xtrafris

• Xtrafris
valt wel mee hoor, ik heb al twee jaar niet meer fatsoenlijk MTB gereden, dus ik ga door de bocht als een natte krant *O*
Ik kan wel redelijk trappen, dus naar boven kan ik een beetje terugkomen :)

Ik heb ook een probleem... ben ff aan mn schoenen aan het hannesen, en die zijn volledig vastgeroest. Ik heb dus twee nieuwe plaatjes nodig a la SPD SH-A200.

Ik kan alleen nergens vinden waar ze te bestellen zijn en nog op tijd binnen :/

Xtrafris wijzigde deze reactie 22-08-2019 20:36 (37%)

• Ruud
Prulleman schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:28:
Oei, ziet eruit alsof we moeten uitkijken voor @Xtrafris
Misschien is Xtrafris wel een Duitser die gewoon de duurste fiets koopt maar even snel is als ik. JK

• Xtrafris
oi! Nu ga je te ver! Ik ben nep-antilliaan, en ik heb niets betaald voor deze fiets O-)
Het is een lang verhaal, maar de korte versie is dat ik m heb van iemand die inderdaad de duurste fiets kocht en 'm veel te onzeker aan vond voelen. Hij rijdt nu op een enorme Fulls suspension Santa Cruz fatbike, lol.

• Prulleman
:P

@Xtrafris ik zie ze niet bij bv mantel, waarvan ik weet dat de levertijd betrouwbaar is.. ik zou in zetten op kruipolie, wd40, cola of een combinatie daarvan

• Xtrafris
helaas! Het is de slijptol geworden, dus ik ga morgenavond nog wel ff bij hun winkel in Utrecht langs. In het ergste geval worden het nieuwe schoenen of flatpedals

• Prulleman
Echte flats met echte flatpedal schoenen? Ik zou als je spd gewend bent geen camping pedalen met gymschoenen doen (om maar even een voorbeeld te noemen)

• Xtrafris
haha, dan maak ik het mezelf wel erg moeilijk ja! No worries, I'll find a way :+

• ElmarJ16
Mocht het echt niet lukken dan heb ik nog wel een setje flats liggen die je voor dan kan lenen. Die zitten toch op die dikke 170mm Norco enduro machine niks te doen.

• Xtrafris
ElmarJ16 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:02:
Mocht het echt niet lukken dan heb ik nog wel een setje flats liggen die je voor dan kan lenen. Die zitten toch op die dikke 170mm Norco enduro machine niks te doen.
_/-\o_

Ik ben er inmiddels uit. Ik besefte me dat die plaatjes vier schroefgaten hebben waar je er maar twee van gebruikt. Heb de schroeven en oude onderplaatjes weggeslepen, de binnenplaatjes uit de schoenen gesloopt, de schroeven verder weggeslepen, plaatjes omgedraaid, en de andere twee gaten gebruikt voor het nieuwe plaatje. Klikt in, niks meer aan doen! d:)b

Nu nog slime in de bandjes, en ik ben er helemaal klaar voor!

• sinasappel
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 00:38
Prulleman schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:48:
[...]@Pimmetje651 Amerongen en Leersum is nog "too much" voor je uit de kom schouder neem ik aan?
@ElmarJ16 ga je ook (weer) mee. Je kan zelfs meerijden vanuit Breda
@Tylen kom jij je Oiz showen?
A.s. zaterdag 24 augustus om 10.00 staat nog? Waar spreken we ergens af?

• Prulleman
sinasappel schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:25:
[...]

A.s. zaterdag 24 augustus om 10.00 staat nog? Waar spreken we ergens af?
Parkeerplaats Bergweg 10 Amerongen, bij het bord vlak bij het begin van de track, groepje herkenbaar aan de fietsen die hierboven zijn gepost :)

• bas-r
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 13-10 15:45
Prulleman schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:49:
hmm.. dropper... voor mijn garantie had ik maar even de oude vaste pen terug gezet, omdat het frame rond die plek was gebroken en ik geen zin had in discussies.. maar nog niet aan gedacht de dropper terug te zetten.. vorige keer niet echt gemist op de UHR, maar in de Ardennen wel veel profijt van gehad..

Aan de andere kant, voor 22 september moet ie er zeker op, dus misschien toch alvast ff fixen.. (als ik nog genoeg stick-on cable clips heb..)

Twijfel uberhaubt nog of ik deze wil houden.. misschien over op een interne dropper aangezien mijn nieuwe frame een Di2 gat heeft in de onderbuis, vlak bij de BB, eens in verdiepen of ik een fatsoenlijke kabel loop kan creeren
Ik heb zelf een wireless dropper op de verlanglijst staan: RockShox reverb axs 150
Heb ik laatst een stukje mee gefietst en werkt perfect!

Kan helaas morgen niet aanhaken bij Amerongen: combi van geen tijd morgen en ik rij daar vanavond al een rondje :)

• Ruud
bas-r schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:35:
[...]

Ik heb zelf een wireless dropper op de verlanglijst staan: RockShox reverb axs 150
Heb ik laatst een stukje mee gefietst en werkt perfect!
Het wireless gebeuren heb ik geen kennis van. Maar is de kwaliteit bij Rockshox al onder controle? Ik ben zo blij met mijn dropper die het gewoon doet. Dat was bij mijn Reverbs wel anders. Al heb ik er één gehad die het wel gewoon 2 jaar volhield :)

• Prulleman
Dropper zit er weer op... Maar ben niet echt blij met de externe kabel... Misschien doordat ik net een nieuw frame heb.. maar toch maar eens kijken naar een interne..

Helaas is wireless geen optie in 27.2 (voor zover ik weet) en AXS is ook echt te duur...

• Ruud
Prulleman schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:51:
Dropper zit er weer op... Maar ben niet echt blij met de externe kabel... Misschien doordat ik net een nieuw frame heb.. maar toch maar eens kijken naar een interne..

Helaas is wireless geen optie in 27.2 (voor zover ik weet) en AXS is ook echt te duur...
De Magura Vyron is er ook vanaf 30.9mm dus inderdaad ook geen optie.

Brand-X heeft toch gewoon een 27.2mm met interne geleiding?

Aangezien je nu in dubio bent of je de dropper laat zitten of wisselt. Een interne kabel/leiding ga je niet elke week wisselen. Dat is een irritant werkje. Dus dan rijd je altijd met dropper.

• bas-r
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 13-10 15:45
Ah, ik wist niet dat je 27.2mm was.

Over Magura heb ik vervelende dingen gelezen (0,5s vasthouden op gewenste lage punt voor ie vastzit), terwijl ik de AXS heb geprobeerd en die feilloos werkt. Hoor er ook alleen goede verhalen over.

Maar goed dat is allemaal hearsay.
Ik kan overigens niet eens meer een interne bekabelde dropper monteren (Focus one pro 2018), want alle 3 de gaten zijn al gevuld (1x rem, 1x achterderrie, 1x remote lockout achterdemper)..

• Prulleman
Ruud schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:59:
[...]

De Magura Vyron is er ook vanaf 30.9mm dus inderdaad ook geen optie.

Brand-X heeft toch gewoon een 27.2mm met interne geleiding?

Aangezien je nu in dubio bent of je de dropper laat zitten of wisselt. Een interne kabel/leiding ga je niet elke week wisselen. Dat is een irritant werkje. Dus dan rijd je altijd met dropper.
ook niet erg, maar dan mag het er wel wat cleaner uit zien.. ik heb de kabel nu met plak clips aan de zij/onderkant van de bovenbuis lopen, maar moet wat moeite doen om cable rub te voorkomen.. + de loop die de kabel maakt om van de bovenbuis bij de dropper te komen staat me ook niet aan.

Ik heb al wel wat verder zitten kijken, de rem en shift kabel lopen nu onder de downtube, maar hier zit een ovaal gat vlak bij de BB (Di2). er is nog ruimte voor een extra kabel, maar designed voor een open kabel naar de voor der.. Ik zou dus een paar van die bolt on nokjes moeten vervangen, daar maar eens naar zoeken

Hmmm, vorige frame had bb30.. dan zitten er dus gewoon losse lagers in het frame geperst. en ertussen alleen maar open ruimte.. nu is het PF30, en moet ik eerst maar eens kijken of er wel een kabel langs kan..
/edit, misschien zijn het PF30 cups die niet overlappen in het midden en er schijnt nog een di2 entry gat te zitten bovenaan de downtube.. maar ik vermoed dat die bedoeld is voor een dunne flexibele Di2 kabel en niet voor het schuin binnenkomen van een stugge kabel.. maar wel de moeite om verder te onderzoeken.

Prulleman wijzigde deze reactie 23-08-2019 09:32 (10%)

• Sjoewe
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22:14
Mijne frame ligt nog bij de poedercoater, dus ik sla nog even over dit weekend :)

• ElmarJ16
Ruud schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 08:38:
[...]

Het wireless gebeuren heb ik geen kennis van. Maar is de kwaliteit bij Rockshox al onder controle? Ik ben zo blij met mijn dropper die het gewoon doet. Dat was bij mijn Reverbs wel anders. Al heb ik er één gehad die het wel gewoon 2 jaar volhield :)
Volgens mij is die kwaliteit al een tijdje onder controle (na de B versie met het rockshox logo op de 'stanchion'. Ik dacht zelfs dat ze bij de AXS versie een bleedport aan de bovenkant hebben gemaakt, op dezelfde manier als een Bikeyoke revive. Of dit dan helemaal bombproof is weet ik niet.

• Sjoewe
De B-versie is al veel beter dan de A-versie, waar zoveel ellende mee was. Voor 2019 is inmiddels ook de geupdate C-versie aangekondigd. Die heeft idd net als de BikeYoke en ASX versie een vent port, plus (full-) service-interval van 600(!) uur.

• L0we
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 21:45
Oke, ik wil al een tijdje aan de dropper, vanavond toch maar eens de stoute schoenen aangetrokken om te kijken of dat een beetje te doen is met interne bekabeling.

Het was een beetje gepriegel, maar het is gelukt om er een ijzerdraadje doorheen te trekken. Waarschijnlijk best goed te doen om daar een kabel doorheen te trekken denk ik, hij maakt geen scherpe hoeken. *klik*

Naar aanleiding van een aantal reviews ben ik een beetje uitgekomen op de Crankbrothers Highline, heeft iemand daar ervaring mee?
https://www.bike-discount...-post-532796?varid=532800

• sinasappel
Prulleman schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 00:15:
[...]

Parkeerplaats Bergweg 10 Amerongen, bij het bord vlak bij het begin van de track, groepje herkenbaar aan de fietsen die hierboven zijn gepost :)
Helemaal goed. Start van ronde Amerongen of Leersum?

• Prulleman
volgens mij Amerongen... en nr 10 is ook maar ongeveer.. de parkeerplaats is net iets verder aan de andere kant van de weg. (als ik het me goed herinner, ik kom niet uit de buurt..)

• L0we
sinasappel schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 23:27:
[...]

Helemaal goed. Start van ronde Amerongen of Leersum?
Daar starten beide routes.

Let wel, het is een vrij lange parkeerplaats, met 2 ingangen. De start van de route is bij de eerste ingang rechts als je vanaf Amerongen komt, en de 2e ingang links als je vanaf Veenendaal komt.

• Ruud
Never mind, Google maps laat via een link net niet de juiste locatie zien.

Ruud wijzigde deze reactie 24-08-2019 07:12 (132%)

• L0we
Ruud schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 07:08:
Never mind, Google maps laat via een link net niet de juiste locatie zien.
Zo wel toch?

MTB trails
Bergweg 10, 3958 AB Amerongen
https://maps.app.goo.gl/8KqRv9yzwd46u6km8

• Xtrafris
Yes, in ieder geval is dat de juiste weg. Een linkje naar de exacte exacte plek:
Bergweg
https://maps.app.goo.gl/w86EcUDAQiY56Wnq9

• Ruud
L0we schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 07:36:
[...]

Zo wel toch?

MTB trails
Bergweg 10, 3958 AB Amerongen
https://maps.app.goo.gl/8KqRv9yzwd46u6km8
Nee die was niet perfect genoeg. @Xtrafris kreeg het wel voor elkaar :D

• Prulleman
Zo, weer thuis.
Was gezellig! Volgende x rond Breda (drieluik)?

• ZanielGa
Ik heb me zeker wel vermaakt. En wat mij betreft is rond Breda ook prima.

• -Eraser-
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 16:52
Prulleman schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 21:40:
Kent iemand de shop ridewill.it, daar hebben ze nu een transx 27.2 dropper voor weinig (bij bike-discount.de waren ze al niet duur, maar ook niet leverbaar, hier zijn ze nog goedkoper!)
https://www.ridewill.it/p...ernal-cable-black/555672/
Om even een oude post te quoten O-)

Uit dit topic begreep ik dat je na het posten van bovenstaande ook een Tranzx dropper voor 27,2 mm had besteld.
Op dit moment ben ik namelijk naar iets vergelijkbaars op zoek, dus vroeg me het volgende af ;) : had je die ook bij ridewill.it besteld, en was dit goed bevallen?

De prijs is wel aantrekkelijk, in vergelijking met bijvoorbeeld deze bij Bike-Discount (al lijkt dat een iets nieuwer model).

• Prulleman
-Eraser- schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 15:29:
[...]
Om even een oude post te quoten O-)

Uit dit topic begreep ik dat je na het posten van bovenstaande ook een Tranzx dropper voor 27,2 mm had besteld.
Op dit moment ben ik namelijk naar iets vergelijkbaars op zoek, dus vroeg me het volgende af ;) : had je die ook bij ridewill.it besteld, en was dit goed bevallen?

De prijs is wel aantrekkelijk, in vergelijking met bijvoorbeeld deze bij Bike-Discount (al lijkt dat een iets nieuwer model).
Die stond ook op mijn shortlist, maar was niet op tijd leverbaar... De dropper bevalt prima, travel is beperkt, maar veel meer zit weer gewoon niet in met 27.2.

Als je een maandje kan wachten (en ik een kabel intern krijg in mijn nieuwe frame) mag je de mijne wel voor een mooi prijsje overnemen. Is maar 200 km mee gereden denk ik.

• Xtrafris
schitterend om weer eens MTB te rijden, heb lekker genoten! @Prulleman was jij mijn redder met latex? Ik zie graag een tikkie :)

• Prulleman
@Xtrafris nee dat was ik niet :D

Wat voor fiets had ie? :*)

Prulleman wijzigde deze reactie 24-08-2019 18:08 (30%)

• sinasappel
Check!
Prulleman schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 15:02:
Zo, weer thuis.

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

Was zeker cool! De harryslinger, die was nieuw en zeer vet onderdeel van de route :).

Drankjes waren niet duur, 2 euro per stuk, dus iedereen die mij terug wil overmaken hier het tikkie linkje (iedereen die mij zomaar 2 euro wil doneren, is overigens ook welkom :P)

https://betaalverzoek.knab.nl/BEDDc24SBEpQbqj. Je kunt betalen tot en met 01 september 2019.

• ZanielGa
Xtrafris schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 17:13:
schitterend om weer eens MTB te rijden, heb lekker genoten! @Prulleman was jij mijn redder met latex? Ik zie graag een tikkie :)
Nah, dat was ik. Ik zou zeggen hou deze wel heel ;) Tikkie in je PM's

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:07

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Ik heb weer wat gemist dus :(.

A wise man once said: 'Work is not a place."

• -Eraser-
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 16:52
Prulleman schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 15:02:
Zo, weer thuis.
Lijkt me leuk om er ook eens bij te zijn, en Dorst/Cadettenkamp/Vrachelen is bij mij om de hoek ;)
Prulleman schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 15:56:
[...]

Die stond ook op mijn shortlist, maar was niet op tijd leverbaar... De dropper bevalt prima, travel is beperkt, maar veel meer zit weer gewoon niet in met 27.2.

Als je een maandje kan wachten (en ik een kabel intern krijg in mijn nieuwe frame) mag je de mijne wel voor een mooi prijsje overnemen. Is maar 200 km mee gereden denk ik.
Bedankt voor het aanbod d:)b ik heb er geen haast mee, dus mocht je er over een maand nog hetzelfde over denken hoor ik het graag.

• Demo
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 10-10 13:59

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Was gezellig! Heb na Amerongen en de Proloog met Xtrafris nog twee rondjes Hoge Ginkel gedaan, de kater was er eindelijk uit dus dat ging (of voelde iig) een stuk beter dan het rondje Amerongen :P Was daarna ook helemaal leeg getrapt moet ik zeggen. En Harry Slinger 2.0 is beter dan het origineel!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Prulleman
Zaterdag ochtend 14 sep heb ik met @JvS een drieluik (Dorst, Cadettenkamp, Vrachelen) ritje gepland. Wie zin heeft om aan te haken is van hart welkom!

• sinasappel
Prulleman schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 12:48:
Zaterdag ochtend 14 sep heb ik met @JvS een drieluik (Dorst, Cadettenkamp, Vrachelen) ritje gepland. Wie zin heeft om aan te haken is van hart welkom!
Ik zet hem in de agenda. Kijk tzt even of het lukt. Kom er pas nu achter wat Cadettenkamp en Vrachelen is... :/ gewoon Teteringen en Oosterhout :)

• Prulleman
Zo mag je ze ook noemen :D

• Xtrafris
ZanielGa schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 10:08:
[...]

Nah, dat was ik. Ik zou zeggen hou deze wel heel ;) Tikkie in je PM's
_/-\o_

Super bedankt voor je geduld en het bandje.

Ik ga eens kijken naar die rit op de 14e, maar ik ben bang dat dat te kort is op terugkomen van vakantie. :X

• Rudolf
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 12-10 11:18
Iemand ooit eens een schade geclaimd via die fietssport plus verzekering?

Afgelopen weekend heel mijn derailleur kapot gereden door een tak die er tussen kwam. Pad afgebroken, kooi krom. Tandwieltje kapot. Kabel doormidden.

Volgens mij is die verzekering daar ook voor of niet?

• Holkers
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 22:11
Je eigen risico per claim is 100 euro. Wat je omschrijft is minder dan 100 euro..

• Prulleman
net te laat, maar dat vond ik ook net... padje 20 euro, derailleur (xt m8000) 70 euro + een kabel , en je bent er.. misschien dat je met montage bij de LBS er net overheen komt, maar gewoon spullen bestellen, monteren en weer lekker fietsen zonder rompslomp

• Rudolf
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 12-10 11:18
ah bedankt. Die eigenrisico had ik zo snel niet gevonden. Dan is het niet de moeite nee.

• Galois
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:40

Galois

1811 - 1832

Twee maanden geleden heb ik nieuwe lagers in mijn bottom bracket laten persen.
Afgelopen weekend 200 km (2x100) gefietst in de Eiffel. Aan het einde van de eerst dag, zo rond km 70 begon mijn bottom bracket erg te kraken bij elke klim. Althans, ik dacht dat het mijn bottom bracket was.

Het werd elke keer erger en bij de korte steile klimmetjes was het gewoon verschrikkelijk hoe erg het kraakte. Ik dus pissig op de fietsenmaker ('laat ik eens wat doen, krijgen we dit')... Maar goed, ik had geen keuze en dus door...

De volgende dag even wat smeren voor de volgende 100 km. En wat viel mij gelijk bij de eerste klim op? Ja hoor, geen gekraak meer... Grrr... dat gekraak de vorige dag was dus mijn ketting en niet mijn bottom bracket... 8)7

Ik had de ketting goed gesmeerd met 'standaard kettingolie'. Maatjes van mij die gaven aan dat ik echt dry lube moest gebruiken (en wet lube), dat het door mijn olie kwam dat het al zo snel (na 70 km) kraakte.

Op zich wil ik dat best doen, maar ik zit met het feit dat ik na het fietsen mijn fiets schoonmaak en daarna de ketting insmeer. En ik dus niet weet wat voor weer het zal worden de volgende keer fietsen...

Hoe doen diegenen van jullie die beide (dry en wet lube) gebruiken dit? Smeer je altijd dry lube en voor vertrek als het nat is, wet lube eroverheen (of kan dit niet?). Het is in ieder geval niet mogelijk om te weten wat voor weer het zal worden bij de volgende keer fietsen :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Prulleman
ik gebruik het hele jaar door holmenkol lube extreme (een soort wax/dry lube). Sommige gebruiken dry lubes in de zomer en wet in de winter... het voordeel van een wet lube is dat het beter blijft zittnen, met name onder slechte/natte/modderige omstandigheden.

De 1 zegt dat ie met squirt of T9 nog geen 40 km nat kan rijden, de andere heeft er geen problemen mee, maar ik heb met holmenkol nog nooit problemen gehad tijdens een natte rit. (maar meer dan 50 km op de mtb is ook een uitzondering voor mij).

Mixen is helaas geen goed idee. De smering van wax is prima, maar de hechting is matig (vandaar dat je vaker moet smeren). Als je dan gaan smeren op een ketting met nog olie erop, dan hecht er helemaal niks en kan je beter gewoon nog wat olie erbij doen, dan wax er overheen.
Om wax goed te laten werken moet je de ketting volledig ontvetten en dan de eerste keer heel zorgvuldig aanbrengen (meerdere lagen goed laten intrekken). Daarna kan je vele droge km maken zonder bij smeren. Als ik weet dat er een natte rit aankomt zorg ik dat ik (liefst een dag van te voren) nog wat bijdruppel) en daarna afspoelen, afdrogen en bij druppelen. (maar dat alleen bij natte ritten, of na een 300km droog ofzo..).

Op zich is er weinig mis met wet lubes, makkelijker in gebruik, tussendoor bij smeren kan op elk moment (voor vertrek of zelfs tijdens een rit). Vuil plakt er wat meer aan, maar dat is meer optisch een probleem dan technisch, vuil aan de buitenkant kan niet zoveel kwaad, als er maar geen zand tussen de rollen en pinnen van de ketting zit,
Wax heeft altijd een soort oplosmiddel toegevoegd, zodat het makkelijker intrekt op de juiste plek, waarna dit weer verdampt (daarom moet je het ruim van te voren aanbrengen, als je met een vers gewaxte ketting gaat rijden, is het er zo weer vanaf. (dat kan dus een nadeel zijn).

Uiteindelijk is het gewoon voorkeur voor gemak (wet) of een wat schonere drivetrain (dry)

• L0we
https://www.salden.nl/squirt-lube-167037.html

Ik gebruik zelf Squirt, eigenlijk nooit problemen mee.

Overigens is het verstandig om even te kijken hoe je ketting er nu aan toe is. Ik ben een tijdje geleden in Belgie ook overvallen door een regenbui, terwijl ik dry lube op m'n ketting had zitten. Daarna ben ik nog 30 kilometer doorgereden. Aan het einde van de rit kraakte de boel gevaarlijk, maar na smering ging dat ook wel weer prima, dus alsnog een ritje van zo'n 40 kilometer gemaakt.

Thuis bleek de ketting compleet versleten te zijn, als ik daarmee door was gereden had het zeker mijn cassette gesloopt :)

L0we wijzigde deze reactie 26-08-2019 09:52 (71%)

• Ruud
Ik gebruik T9. Werkt prima voor mij en de ketting blijft lekker schoon. Het valt me keer op keer op hoe stil mijn fietsen zijn. Ik heb echt eer van mijn werk als ik iemand hoor fietsen waarbij dat wat minder is :D

Disclaimer: ik rijd niet in de regen en als iets in mijn ogen versleten is vervang ik het. Of dat nou na 1000km of 10000km is.

• ElmarJ16
Hier ook een fervent squirt gebruiker. Eerst goed ontvetten en dan 3 lagen aanbrengen. Daarna elke keer als die droog begint te lopen bij smeren. Dit is bij mij vaak pas bij >150km.

De 14e heb ik in m'n agenda gereserveerd. Nog geen belofte dat ik er dan ook ben. Misschien dat ik nog naar de uhr ga om iets meer hoogte te overwinnen.

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 21:59
Ik ben geen expert op het gebied van fietsonderhoud maar ik gebruik eigenlijk altijd Squirt Dry Lube. Daarvoor gebruikte ik altijd de gele/groene/blauwe smeermiddeltjes van Muc Off.
Ik fiets soms in de regen maar maak dan altijd de ketting schoon en zet hem opnieuw in maar het proces de eerste keer is altijd hetzelfde:

Zondagavond: ketting schoonmaken + ontvetten
Maandagochtend 07:00: laag squirt aanbrengen
Maandagavond 18:00: laag squirt aanbrengen
Dinsdagochtend: 07:00 laag squirt aanbrengen
Herhaal voor dinsdagavond -> dan pak ik de fiets woensdagavond pas weer om te gebruiken. Enige wat ik doe is de zijkant even afnemen (mits nodig) met een doek.

Rammeltjes en piepjes ken ik absoluut niet van de ketting. Had ik daarvoor overigens ook niet met mucoff producten maar die moest ik wat vaker aanbrengen en dat vond ik persoonlijk irritant.

• Jpjedi
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 19:56
Hier ook squirt. Eerste keer goed dik erop en daarna voor elke rit bijdruppelen. Na elke rit met droge doek wat schoon trekken maar niet op de schakels. Ik rij in de winter vaak met derailleur in de modder bij veldritjes en geen centje pijn. Elke paar duizend km een nieuwe ketting naar dat is op basis van visuele inspectie.

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13-10 14:04

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wat een gedoe. Ik smeer mijn ketting met Pedro's syn lube. 1 keer in de maand is zat.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Galois
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:40

Galois

1811 - 1832

Kortom: al die middeltjes voldoen, maar mijn eenvoudige Shimano kettingolie dus niet... Althans, voor korte tochten wel, maar niet voor een meerdaagse tocht :)

En wisselen tussen dry en wet is eigenlijk geen doen... :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Prulleman
Galois schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:49:
Kortom: al die middeltjes voldoen, maar mijn eenvoudige Shimano kettingolie dus niet... Althans, voor korte tochten wel, maar niet voor een meerdaagse tocht :)

En wisselen tussen dry en wet is eigenlijk geen doen... :)
als je een zwarte ketting niet erg vind voldoet shimano wet lube prima hoor.. blijft langer zitten en smeert goed. + je kan smeren wanneer je wilt (ipv plannen).

Juist voor een meerdaagse tocht, waar je de omstandigheden niet kan voorspellen en ondanks regen en modder toch gewoon 100km moet fietsen, zou ik eerder wet lube gebruiken.

• Jpjedi
zonoskar schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:46:
Wat een gedoe. Ik smeer mijn ketting met Pedro's syn lube. 1 keer in de maand is zat.
Ligt eraan hoeveel km je doet in de maand en in wat voor omstandigheden. Ik rij gemiddeld 150km per week op de mtb in de winter in alle omstandigheden. Dan is 1x pm niet toereikend plus dat elk middel wat indroogt gedurende enkele weken.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Jpjedi schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:38:
[...]

Ligt eraan hoeveel km je doet in de maand en in wat voor omstandigheden. Ik rij gemiddeld 150km per week op de mtb in de winter in alle omstandigheden. Dan is 1x pm niet toereikend plus dat elk middel wat indroogt gedurende enkele weken.
Mijn punt is dat ik niet ga smeren volgens een heel schema (wie staat er nou op maandag ochtend om 07:00 op om zijn fiets te smeren??). Ik smeer wanneer het op het punt staat te gaan kraken en piepen. Ik fiets niet zoveel als jij, dus bij 150 Km/week zou het misschien elke 2 weken zijn ofzo. Ik heb toch alweer ca 4000 Km erop zitten op deze cassette (SRAM1080 met 2 kettingen), dus echt slecht voor de aandrijving lijkt het niet te zijn.

• Jpjedi
zonoskar schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:46:
[...]

Mijn punt is dat ik niet ga smeren volgens een heel schema (wie staat er nou op maandag ochtend om 07:00 op om zijn fiets te smeren??). Ik smeer wanneer het op het punt staat te gaan kraken en piepen. Ik fiets niet zoveel als jij, dus bij 150 Km/week zou het misschien elke 2 weken zijn ofzo. Ik heb toch alweer ca 4000 Km erop zitten op deze cassette (SRAM1080 met 2 kettingen), dus echt slecht voor de aandrijving lijkt het niet te zijn.
Ah zo, op die fiets. 😜

Maar een tijd plannen om je fiets te smeren klinkt mij ook als redelijk bizar idd.

• L0we
Jpjedi schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:50:
[...]

Ah zo, op die fiets. 😜

Maar een tijd plannen om je fiets te smeren klinkt mij ook als redelijk bizar idd.
Klinkt meer als iets wat hij even voor z'n werk doet... Op die manier doe ik dat ook af en toe als ik de ketting compleet schoongemaakt heb. Voordat ik naar buiten loop even 2 minuten de ketting van een nieuw laagje smeersel voorzien.
Prulleman schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 12:48:
14 september maak ik denk ik nog een laatste rondje in de Vogezen. Dat gaat hem dus niet worden ;).

L0we wijzigde deze reactie 26-08-2019 12:53 (28%)

• Holkers
Rolf! schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 22:38:
Hallo allemaal,

Met de winter in aantocht (afgezien van komend weekend) wil ik naast de racefiets van mountainbiken. Hierbij zal ik vooral de MTB routes in Twente gaan rijden (Oldenzaal, lonneker etc). Ik ben mij aan het oriënteren op een geschikte mountainbike maar zie door de bomen het bos niet meer. Na een bezoek aan enkele fietsenmakers lijkt een Giant Fathom 2 (https://www.giant-bicycles.com/nl/fathom-29er-2) voor mij een geschikte instap mountainbike gezien de geometrie (vrij comfortabel), afmontage Deore en een degelijke voorvork (Suntour Raidon). Waar ik over twijfel is het bereik van het schakelsysteem (enkel voorblad). Heeft een van jullie ervaringen met deze of een soortgelijke fiets? Zou dit een goede optie zijn voor ca €800 of kan ik beter naar wat anders uitkijken?

Alvast dank.
Als je Oldenzaal te ver vindt fietsen of niet leuk, zou ik een gravel bike aanraden voor Losser en Lonneker. Ze vandaag gereden en daar werd ik niet warm van. Paar leuke stukjes hoor maar met een beetje gravelbike kom je veel verder. Neem je Oldenzaal (Hulsbeek) mee dan heb je echt wat aan je MTB. Daar is het dan wel weer erg leuk.

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 21:59
zonoskar schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:46:
[...]

Je maakt een denkfout. Ik sta niet op OM de ketting te smeren maar omdat ik meer lagen wil en dat op een vaste tijd wil doen die makkelijk is. Dat is voor mij dus 07:00 in de ochtend 10 minuten voordat ik vertrek naar het werk ;). Ik sta om 05:30 op namelijk op dagelijkse basis.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Typhone schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:07:
Je maakt een denkfout. Ik sta niet op OM de ketting te smeren maar omdat ik meer lagen wil en dat op een vaste tijd wil doen die makkelijk is. Dat is voor mij dus 07:00 in de ochtend 10 minuten voordat ik vertrek naar het werk ;). Ik sta om 05:30 op namelijk op dagelijkse basis.
Dan nog steek je er meer tijd en planning in dan ik nodig vind. Als ik de fiets pak hoef ik alleen even terug te denken naar de vorige keer of hij toen al kraakte en piepte. Zo ja -> even smeren voor ik ga (30 sec). Zo nee -> gaan fietsen.

Ik rij dan wel het hele jaar met wet-lube en volgens sommigen heb je dan wel heel veel meer wrijving en kans op zooi aan je ketting. En ja, als je op top niveau wedstrijden rijdt hebben ze misschien een punt. Maar ik als mere-mortal-die-geen-deuk-in-een-pakje-boter fietst heeft dat geen (merkbare) invloed. En blijkbaar heeft het ook geen invloed op de levensduur van mijn drivetrain.

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Ik fiets. Is de fiets daarna vies dan was ik hem en smeer ik de ketting. Is hij nog niet vies. Dan smeer ik voordat ik weer ga fietsen de ketting weer even.

• kneusteun
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 13-10 15:34
Holkers schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:21:
[...]

Als je Oldenzaal te ver vindt fietsen of niet leuk, zou ik een gravel bike aanraden voor Losser en Lonneker. Ze vandaag gereden en daar werd ik niet warm van. Paar leuke stukjes hoor maar met een beetje gravelbike kom je veel verder. Neem je Oldenzaal (Hulsbeek) mee dan heb je echt wat aan je MTB. Daar is het dan wel weer erg leuk.
Die route in Nijverdal is ook een aanrader, ik vind het hulsbeek op wat stukken prima maar de route voelt vaak heel kort.
Haaksbergen is langer, maar natuurlijk ook aardig saaie stukken er tussen.

Rondje vliegbasis (das neem ik aan Lonneker/Losser?) heb ik nog nooit gedaan omdat iedereen die ik ken die als vrij saai bestempelde.

• Holkers
kneusteun schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 16:35:
[...]

Die route in Nijverdal is ook een aanrader, ik vind het hulsbeek op wat stukken prima maar de route voelt vaak heel kort.
7 kilometer, dus op een dag kun je makkelijk wat rondjes doen. Het deel langs de wielerbaan is nu wel ronduit k#t. Het paardenpad is omgedraaid met de MTB maar dat heeft nog niet iedereen door. Soort stuiterbaan...
Haaksbergen is langer, maar natuurlijk ook aardig saaie stukken er tussen.
Was me te ver, kwam uit Ootmarsum en al met al 100+ gereden. Haaksbergen ook nog was teveel. Maar Haaksbergen zelf hoorde ik ook wel goede geluiden over
Rondje vliegbasis (das neem ik aan Lonneker/Losser?) heb ik nog nooit gedaan omdat iedereen die ik ken die als vrij saai bestempelde.
Hebben ze helemaal gelijk in. Paar stukken single track waar ze echt wel hun best op gedaan hebben maar de verbinding er tussen maakt het gewoon saai

• RR46
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 13-10 11:13
Mbt tubeless rijden en het bijpompen onderweg, met CO2 patronen is dit niet juist. Echter lees ik her en der ook, wanneer je het ventiel op 12:00 houdt (lees: vloeistof is onder en niet bij het ventiel overmatig aanwezig) dit wel kan?

Wat zijn jullie ervaringen/tips mbt tubeless rijden icm lucht bij pompen tijdens een mtb trip?

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

RR46 schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 20:51:
Mbt tubeless rijden en het bijpompen onderweg, met CO2 patronen is dit niet juist. Echter lees ik her en der ook, wanneer je het ventiel op 12:00 houdt (lees: vloeistof is onder en niet bij het ventiel overmatig aanwezig) dit wel kan?

Wat zijn jullie ervaringen/tips mbt tubeless rijden icm lucht bij pompen tijdens een mtb trip?
Ik pomp altijd bij VOOR het rijden ;). Maar heb ooit een keer een co2 erin gedaan tijdens het rijden. Ging gewoon goed.

• Prulleman
Om dat soort dilemma's te voorkomen heb ik gewoon een pompje in de rugzak :)

• RR46
Tylen schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:08:
[...]

Ik pomp altijd bij VOOR het rijden ;). Maar heb ooit een keer een co2 erin gedaan tijdens het rijden. Ging gewoon goed.
Ik ook in de regel ;-)

Heb je daarbij gelet op ventiel?

• Sjoewe
"Bijpompen" met een CO2 patroon is sowieso een beetje raar. Enige scenario dat je zo'n ding überhaupt wil aanspreken is als je echt met een platte band staat.

• Jpjedi
Hier altijd co2, al 10 jaar geen pompje meer bij.

• L0we

Pompje mee, dat vind ik zelf het prettigst pompen. Voor mij ook beter doseerbaar, mijn CO2 pomp vind ik lastiger reguleren.

• RR46
Thnx voor tips! Dan hou ik het bij het pompje, dat werkt ook immers altijd.

• ElmarJ16
Pak wel een pompje met een slangetje. De pompjes die je zo op je ventiel zet slopen je kern al na 2 keer pompen.

• GENETX
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13-10 16:28
Holkers schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 15:21:
[...]

Aan de andere kant, hij heeft al een racefiets. Ik denk dat het wel lekker is om een iets significant anders onder je te hebben. Rondje Lonneker (om het vliegveld) is inderdaad wat saai. Ik combineer hem zelf met een rondje Hulsbeek (oficieel route Oldenzaal) en vaak ook via Spottershil en de fietsroute over het vliegveld. Maakt het iets beter, maar voor mij vooral een mooi rondje (~45km) wat ik deze dagen nog prima weg kan trappen na het werk.

Lonneker+Oldenzaal+Losser (Losser is de route over o.a. de Tankenberg) is vooral langer, niet veel beter als het aankomt op aantal kilometers weg. Idem voor Delden, wat eventueel ingekort prima te doen is vanuit Enschede, maar ook veel asfalt. Haaksbergen is iets leuker, inderdaad, maar ook niet heel veel uitdaging. Holten+Hellendoorn is mijn favoriet, al breng ik hem daar met de auto. Markelo+Rijssen is ook een leuke combi (maar dat doe ik ook met de auto). Route Enschede is echt de meest kansloze route die ik tot nu toe gereden heb...

Anderzijds, Lonneker mag niet de mooiste route zijn, maar ik ken ook de keerzijde: Beetsterzwaag. Hele stukken heen en weer fietsen in een stukje bos met krappe bochten zonder lekker door te kunnen trappen. Bezigheidstherapie, dan heb ik nog liever het asfalt van Lonneker tbh...

GENETX wijzigde deze reactie 27-08-2019 09:28 (8%)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zet het ventiel altijd op 07:00 (of 04:00 mag ook). Zo kan eventuele latex uit het ventiel lopen, maar het ventiel is hoog genoeg om geen latex vanuit de band te lekken. Latex in je ventiel verstopt de boel en je krijgt na een paar maanden je ventiel niet meer open gedraaid zonder tang.

CO2 kan reageren met de latex van sommige merken geloof ik, heb ik ooit gehoord. Geen ervaring mee, want ik vind CO2 patronen stom (en mensen die ze gebruiken ook, als het niet in een wedstrijd gebruikt wordt).

• ElmarJ16
Ik zelf gebruik dan wel geen CO2, maar ik kan ergens wel de voordelen ervan zien. Niet perse om een band iets bij te pompen, dan gebruik ik wel een normaal pompje, maar vooral voor het oppompen van een lege band. Dat duurt toch ellendig lang met zo'n klein pompje dat het al een uithoudingsoefening op zichzelf is.

• SouLmaN
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11-10 13:49
Iemand hier toevallig nog een achterwiel staan voor een 29er? Vriend van me had z'n MTB op slot voor de deur staan, hebben ze het achterwiel gejat :(

• Holkers
ElmarJ16 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:11:
Ik zelf gebruik dan wel geen CO2, maar ik kan ergens wel de voordelen ervan zien. Niet perse om een band iets bij te pompen, dan gebruik ik wel een normaal pompje, maar vooral voor het oppompen van een lege band. Dat duurt toch ellendig lang met zo'n klein pompje dat het al een uithoudingsoefening op zichzelf is.
CO2 patronen hebben hun voor en nadeel. Voordelen voor de MTB zijn dat ze heel handig zijn om je banden tubeless te maken, de luchtverplaatsing zorgt ervoor dat de band erop ploppen. Daarnaast is in geval van nood een CO2 pomp vaak makkelijker mee te nemen, is kleiner.

Nadelen zijn dat je ze bijna niet kunt controleren, mits je een duur verloop hebt maar echt soepel gaat het niet. In geval van nood geen issue maar voor even bij pompen niet handig. Ook wil de CO2 reageren met de latex in de band voornamelijk omdat het koude lucht is waardoor de latex hard wordt. Doe je dat met verse latex dan heb je een klont aan een kant. Of bijpompen dat ook veroorzaakt durf ik niet te zeggen maar vaak zit de latex dan al over je hele band en is het volume minimaal.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dan moet je een fatsoenlijk pompje kopen. Ik pomp mijn band tot 20 psi op met mijn Topeak pompje in 5 minuten. Als dat al te lang is...

Pagina: 1 ... 32 ... 37 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Autosport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True