Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ruud
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 17:16
@Prulleman een Stumpjumper kan ook een rasechte XC hardtail zijn. Ligt aan de uitvoering

https://www.specialized.c...bon-29-world-cup/p/106537

• Prulleman
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17:59
@Ruud ah, dat verandert de zaak.. dan is het wel belangrijk om te weten wat voor Stumpie het is

• AequitasII
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 19:40
Post aangepast, het is de Specialized Stumpjumper Carbon Comp 29.

Volgens mij de fiets die @Ruud post inderdaad, maar dan een wat ouder model (2015 of 2016 geloof ik).

Ik denk dat het deze is.

AequitasII wijzigde deze reactie 08-09-2019 21:37 (80%)

• Ruud
@AequitasII

Hoeveel weeg je? Dan kan ik mijn paradepaardje over vorken weer van stal halen :D

• AequitasII
Ruud schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:52:
@AequitasII

Hoeveel weeg je? Dan kan ik mijn paradepaardje over vorken weer van stal halen :D
Ik ben 73KG en 1,78m. Kom maar op!

• Prulleman
Dan mag het wel een hele fraaie uitvoering zijn als ie na 4 jaar nog zo duur is...
Zelf zou ik in dit geval voor de canyon gaan uit deze 3, maar we weten helemaal niet wat je er mee van plan bent, dus wie weet zijn er andere fietsen die veel betere voldoen.

Reminder: a.s. zaterdag ga ik met @JvS het drieluik (Dorst, Cadettenkamp, Vrachelen, ong 28 km) rijden. We vertrekken rond 10 uur (startplaats hangt een beetje af of er mensen met de auto komen). Wie heeft er zin om aan te haken?

• AequitasII
Prulleman schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:56:
Dan mag het wel een hele fraaie uitvoering zijn als ie na 4 jaar nog zo duur is...
Zelf zou ik in dit geval voor de canyon gaan uit deze 3, maar we weten helemaal niet wat je er mee van plan bent, dus wie weet zijn er andere fietsen die veel betere voldoen.
Voornamelijke trails op de Veluwe, maar zal ook wel eens een dagje naar Limburg of de Utrechtse heuvelrug willen. Als ik net zoveel talent heb als met fietsen op de weg zal ik niet veel voorstellen. Ritten zal ik veelal solo doen, met als voornemen ongeveer 1 keer per week te gaan.
Welke informatie heb je nog meer nodig?

• Ruud
AequitasII schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:55:
[...]

Ik ben 73KG en 1,78m. Kom maar op!
Oh, dan kan een SID net. Serieuze vraag: gaat de BRAIN daar ook om de maand van kapot of is dat alleen bij de achterdempers?

• Prulleman
Volgens mij alles de brain achterdempers..

Maar als je 1000 euro 2ehands wilt uitgeven , kan je ook een mooie xc fully zoeken.

• Jpjedi
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 18:59

Reminder: a.s. zaterdag ga ik met @JvS het drieluik (Dorst, Cadettenkamp, Vrachelen, ong 28 km) rijden. We vertrekken rond 10 uur (startplaats hangt een beetje af of er mensen met de auto komen). Wie heeft er zin om aan te haken?
Zou graag meegaan maar heb Triathlon wedstrijd.

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

K

Ik zou graag meegaan maar heb een wedstrijd op Assen.

A wise man once said: 'Work is not a place."

• Tacoos
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19:02

Tacoos

i am i

zonoskar schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 19:17:
[...]

Ik zal Rob eens bellen ja, want ik heb volgens mij alle zaken hier in de buurt wel gehad. (behalve peerke).
Beter laat dan nooit (of voor de volgende (keer)) :
2 maanden geleden had Luuk van Leeuwen in Asten een heel assortiment shims.
Ik vond er de juiste maat

MX-5 10th anniversary, Rumblefish Elite, Master Touch GBS

• Stofkapje
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19-10 08:47
AequitasII schreef op zondag 8 september 2019 @ 20:10:
Ik wil binnenkort ook beginnen met MTB-en. Woon randje Veluwe en zal voornamelijk de trails hier gaan rijden. Ik vind kiezen lastig en wellicht kunnen jullie mij helpen. Budget ligt rond de 1000€.

De fietsen die ik nu op het oog heb zijn:

Nieuwe Grand Canyon 7.0 (€1100,-)
Nieuwe Cube Reaction Pro (€1100,-)
Tweedehands Specialized Stumpjumper Carbon Comp , via LBS (€1050,-)
Andere opties?
Toevallig ben ik ook aan het kijken voor een nieuwe MTB met hetzelfde doel (in het weekend een rondje op de Veluwe rijden) en met een gelijk budget. Ik kwam ook nog de Canyon 6 tegen die wel erg gunstig geprijsd is (€899,-). Fiets is verder XT/SLX afgemonteerd. Deze heeft dus wel een voorderailleur wat als eventueel voordeel heeft dat hij een groter bereik heeft (met kleinere tussenstapjes tussen het schakelen) t.o.v. de Canyon 7. Wat vinden jullie van de Canyon 6? Of is de 7 qua verdere afmontage veel beter dat jullie eerder deze zouden adviseren?

• Prulleman
@Stofkapje , drivetrain is persoonlijke voorkeur, ook bij de 7.0 wordt er beknibbeld door enkel een GX derailleur te monteren en de rest (shifter, cassette, ketting) NX. Aan de andere kant Trek durft ook hun 4500 euro super caliber met NX af te monteren...
Beide hebben een prima bereik en schakelen gewoon goed. De 7.0 wordt standaard met een 30T voor afgeleverd en dat met een 11 als kleinste kransje achter geeft met name een beperkt zwaar bereik. Als je veel over de weg rijdt dan kan je daar te kort komen. De 30 X 50 is lichter dan de 26 x 42, dus aan de lichte kant kom je met de eagle niks te kort.

Verder heeft de 7.0 wel brede velgen, bij de 6.0 geven ze dit niet in de specs en kon het ook zo snel niet vinden, maar dat betekend meestal gewoon 21mm binnenbreedte. Of mavic wielen uiteindelijk beter zijn.. de betrouwbaarheid is niet altijd op orde bij mavic,...

de vork heeft van de 7.0 heeft 120mm ipv 100, beide zijn wel met lucht, dus goed af te stellen op je gewicht. De 7.0 heeft voor en achter boost steekassen, de 6.0 achter in ieder geval 135 QR en voor vermoedelijk ook. De 7.0 is wat dat betreft dus moderner en stijver. of je het verschil gaat merken ligt eraan hoe hard je je materiaal gaat pushen. maar er komt ongetwijfeld een moment dat je het verschil gaat merken. Met het oog op upgrades is een fiets met voor en achter boost steekassen wel handiger, mocht je ooit een mooie wielset aanschaffen zou die zo mee kunnen naar je volgende fiets, ook een andere vork is meer keuze in.
Als beginner zal je weinig verschil merken tussen deze 2, maar dat zal langzaam aan veranderen naarmate je vorderingen maakt.

• Ruud
Afgelopen weekend weer in het stadsbos013 geweest. Je merkt goed dat het toch echt wel droog is. Ik gebruik de verkanting van bochten nogal graag inclusief al het spul aan de rand wat aan de kant geduwd wordt door overige rijders. (Lekker tegenaan leunen als een kombocht) En daar begin je vaak het eerst te merken dat het gewoon mul is. De Barzo 29*2,35 TNT vind dat niet zo fijn en gaat ineens best snel glijden. Maar leve de flat pedals en reflexen ;)

Wel een mooi stukje achter een echt snelle rijder aangeknald. (Type: S-Works Epic, XX1-Eagle, ChrisKing achtige ratel, verschil met de normale S-Works Epic: hij werd ook echt gebruikt en de rijder kon ook echt een potje sturen) Conclusie: de trail-fully van net geen 13KG staat zijn mannetje wel ;)

Dus @Prulleman je verhaal hierboven over trailfietsen gaat niet op (simpele vertaling: gebruik in het buitenland verplicht) ;) Zonder gekheid, ik heb echt zoveel meer lol op mijn huidige fiets dan op welke eerdere fiets dan ook.

Ruud wijzigde deze reactie 09-09-2019 10:02 (6%)

• Prulleman
@Ruud Het ligt aan je definitie van lol, ik haal mijn voldoening in NL vooral uit snelheid en ik geloof niet dat ik sneller zou zijn op een trail fiets op mijn lokale rondjes.

• Ruud
Prulleman schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:32:
@Ruud Het ligt aan je definitie van lol, ik haal mijn voldoening in NL vooral uit snelheid en ik geloof niet dat ik sneller zou zijn op een trail fiets op mijn lokale rondjes.
Dat zou inderdaad de strekking moeten zijn. Waar haal je voldoening uit en hoe wil je rijden. Beide soorten fietsen zijn perfect te gebruiken binnen Nederland.

• Prulleman
@Ruud we zijn het weer eens ;) d:)b

Rij je zaterdag mee? zal een tempo zijn wat op je trail fiets ook te doen is :P

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 19:50

Roozzz

Plus ultra

Stofkapje schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:17:
[...]

Toevallig ben ik ook aan het kijken voor een nieuwe MTB met hetzelfde doel (in het weekend een rondje op de Veluwe rijden) en met een gelijk budget. Ik kwam ook nog de Canyon 6 tegen die wel erg gunstig geprijsd is (€899,-). Fiets is verder XT/SLX afgemonteerd. Deze heeft dus wel een voorderailleur wat als eventueel voordeel heeft dat hij een groter bereik heeft (met kleinere tussenstapjes tussen het schakelen) t.o.v. de Canyon 7. Wat vinden jullie van de Canyon 6? Of is de 7 qua verdere afmontage veel beter dat jullie eerder deze zouden adviseren?
Persoonlijk zou ik de 7.0 halen. De vork met iets meer veerweg, de bredere velgen, Boost, 1x12 en een fatsoenlijk setje banden, maakt het voor mij een makkelijke keus. Maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken :+

Trouwens het bereik is vergelijkbaar tussen 1x en 2x (lees lichtste/zwaarste verzet); het verschil zit hem in de hoeveelheid stapjes daartussen. Ik rij nog met 2x11 en dat bevalt prima, maar met 1x12 kom ik ook helemaal niets tekort. Lekker makkelijk juist ik hoef nooit meer na te denken :P Dus de volgende wordt 1x.

• Barrybobslee
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13-10 19:23

Barrybobslee

Yamaha XT660X '04

Heb evt wel interesse om mee te rijden. Rijd nog niet zo heel lang en voornamelijk Zeist. Wat is het tempo een beetje?
Rij zelf met een Cannondale F29 sinds mei dit jaar

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 14:59
Prulleman schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:55:
@Stofkapje , drivetrain is persoonlijke voorkeur, ook bij de 7.0 wordt er beknibbeld door enkel een GX derailleur te monteren en de rest (shifter, cassette, ketting) NX. Aan de andere kant Trek durft ook hun 4500 euro super caliber met NX af te monteren...
Beide hebben een prima bereik en schakelen gewoon goed. De 7.0 wordt standaard met een 30T voor afgeleverd en dat met een 11 als kleinste kransje achter geeft met name een beperkt zwaar bereik. Als je veel over de weg rijdt dan kan je daar te kort komen. De 30 X 50 is lichter dan de 26 x 42, dus aan de lichte kant kom je met de eagle niks te kort.

Verder heeft de 7.0 wel brede velgen, bij de 6.0 geven ze dit niet in de specs en kon het ook zo snel niet vinden, maar dat betekend meestal gewoon 21mm binnenbreedte. Of mavic wielen uiteindelijk beter zijn.. de betrouwbaarheid is niet altijd op orde bij mavic,...

de vork heeft van de 7.0 heeft 120mm ipv 100, beide zijn wel met lucht, dus goed af te stellen op je gewicht. De 7.0 heeft voor en achter boost steekassen, de 6.0 achter in ieder geval 135 QR en voor vermoedelijk ook. De 7.0 is wat dat betreft dus moderner en stijver. of je het verschil gaat merken ligt eraan hoe hard je je materiaal gaat pushen. maar er komt ongetwijfeld een moment dat je het verschil gaat merken. Met het oog op upgrades is een fiets met voor en achter boost steekassen wel handiger, mocht je ooit een mooie wielset aanschaffen zou die zo mee kunnen naar je volgende fiets, ook een andere vork is meer keuze in.
Als beginner zal je weinig verschil merken tussen deze 2, maar dat zal langzaam aan veranderen naarmate je vorderingen maakt.
vervang voor een paar euro de 30 voor een 32 en je bent er al (ten minste daar heb ik jaren mee gefietst), maar op mijn fully ben ik juist weer over na 30 (10-50 achter)
en als je dan toch bezig bent je voorblad te vervangen probeer misschien eens de AbsoluteBLACK sram oval. Heb er al meerdere mensen aan geholpen en iedereen is enthoussiant O+

Without magic smoke, it ain't broken!

• Prulleman
Barrybobslee schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:50:
[...]

Heb evt wel interesse om mee te rijden. Rijd nog niet zo heel lang en voornamelijk Zeist. Wat is het tempo een beetje?
Vorig jaar ook met JvS gereden, drieluik (28km) in 1:42, gemiddelde van 16 km/u, dus vrij rustig
https://www.strava.com/activities/2289689823

zal deze keer denk ik vergelijkbaar zijn, af en toe wachten op elkaar is geen probleem, stukken op eigen tempo kan altijd.. treintje rijden is niet zo prettig als het echt afwijkt van je eigen tempo.
s0ulmaster schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:58:
[...]

vervang voor een paar euro de 30 voor een 32 en je bent er al (ten minste daar heb ik jaren mee gefietst), maar op mijn fully ben ik juist weer over na 30 (10-50 achter)
en als je dan toch bezig bent je voorblad te vervangen probeer misschien eens de AbsoluteBLACK sram oval. Heb er al meerdere mensen aan geholpen en iedereen is enthoussiant O+
klopt, ben zelf ook voorstander van 1x (eventueel met voorblad wissel voor buitenland ritjes), maar met een groter blad verleg je alleen je bereik, je gaat dus weer aan de lichte kant inleveren. nou is het verschil tussen een 30 en 32 niet zo groot, maar:
- met een 26/36 icm met een 11-42 heb je 529%
- met een gx eagle of hoger heb je 500%
- met een nx eagle heb je 455% (dat ene tandje maakt toch een behoorlijk verschil in range.. meer verschil tussen NX en GX eagle dan tussen een moderne 2x setup en GX eagle)

Ik zou ook nog steeds voor 1x gaan, en na wat ervaring en training eventueel je voorblad aanpassen.
Rij zelf met 34T oval icm 11-42 achter, perfect in NL, en voor het buitenland gaat er een 30T voorop

Prulleman wijzigde deze reactie 09-09-2019 12:10 (48%)

• s0ulmaster
Prulleman schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:01:
[...]

Vorig jaar ook met JvS gereden, drieluik (28km) in 1:42, gemiddelde van 16 km/u, dus vrij rustig
https://www.strava.com/activities/2289689823

zal deze keer denk ik vergelijkbaar zijn, af en toe wachten op elkaar is geen probleem, stukken op eigen tempo kan altijd.. treintje rijden is niet zo prettig als het echt afwijkt van je eigen tempo.

[...]

klopt, ben zelf ook voorstander van 1x (eventueel met voorblad wissel voor buitenland ritjes), maar met een groter blad verleg je alleen je bereik, je gaat dus weer aan de lichte kant inleveren. nou is het verschil tussen een 30 en 32 niet zo groot, maar:
- met een 26/36 icm met een 11-42 heb je 529%
- met een gx eagle of hoger heb je 500%
- met een nx eagle heb je 455% (dat ene tandje maakt toch een behoorlijk verschil in range.. meer verschil tussen NX en GX eagle dan tussen een moderne 2x setup en GX eagle)

Ik zou ook nog steeds voor 1x gaan, en na wat ervaring en training eventueel je voorblad aanpassen.
Rij zelf met 34T oval icm 11-42 achter, perfect in NL, en voor het buitenland gaat er een 30T voorop
Het voordeel van meerdere fietsen :p een binnen en buitenland fiets :)

• Ruud
Prulleman schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:30:
@Ruud we zijn het weer eens ;) d:)b

Rij je zaterdag mee? zal een tempo zijn wat op je trail fiets ook te doen is :P
Ik zat laatst op Strava te kijken toen ik ging bepalen of ik het bleef gebruiken of niet en Dorst is 6 jaar geleden. Ik ben best bang voor de drop van Dorst!! ;)

Volgens mij heb ik de andere twee zelfs nog nooit gereden.

Waar en hoe laat is de start? Pannenkoekenhuis?

• Stofkapje
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19-10 08:47
Dank allen voor de tips! De Canyon 7.0 lijkt mij dan de beste optie. Deze is ook nog een keer 1kg lichter :-)

Mocht blijken dat ik toch nog wat tekort komt in het laagste bereik is de suggestie om het voorblad te vervangen voor een 32 een prima idee. Van de AbsoluteBLACK sram oval had ik nog niet gehoord. Ziet er zeker wel interessant uit. Mogelijk voor in de toekomst!

• Prulleman
Ruud schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:01:
[...]

Ik zat laatst op Strava te kijken toen ik ging bepalen of ik het bleef gebruiken of niet en Dorst is 6 jaar geleden. Ik ben best bang voor de drop van Dorst!! ;)

Volgens mij heb ik de andere twee zelfs nog nooit gereden.

Waar en hoe laat is de start? Pannenkoekenhuis?
vrachelen is uit 2014 geloof ik, cadettenkamp van daarvoor nog.
De drop is wel een ding geworden op mountainbike.nl/forum :D (voor de mtb-ers die nu echt bang zijn geworden.. uiteindelijk stelt het niks voor, toevallig zondag nog als experiment op lage en hoge snelheid gepakt, en beide is prima te doen. Op lage snelheid vooral je gewicht naar achteren dan gaat de rest vanzelf, op hoge snelheid moet je rekening houden met de wortels en bomen na je landing, maar je moet echt je best doen voor airtime).

Starten om 10:00, vertrek plaats denk ik bij cadettenkamp (als er mensen met de auto komen), normaal ga ik zelf met de fiets en start ik Dorst in het zuid puntje. Voordeel van die startplek is dat je alleen cadettenkamp half rijd bij een drieluik, als je Dorst bij het pannenkoeken huist start heb je zowel Dorst als Cadettenkamp half voor je een overgang naar de volgende route pakt.
Bij CK heb je ook een parkeerplaats (rondje) en dan heb je ook nog de keuze om Dorst als eerste of als laatste te doen.

• ElmarJ16
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 06:24
Praten we nu over die drop die gewoon rollend te rijden is :X? Gewoon gas geven en gaan. Eenmaal wielen aan de grond is het gewoon direct een klein beetje naar links sturen en de rest komt vanzelf wel.

Ik ben er dit weekend niet bij. Vandaag begonnen met werken en dat kost toch de nodige energie, ondanks een rustige dag. Dan lijkt me van het weekend al op de fiets zitten een te grote uitdaging en kan ik nog beter m'n rust pakken. Tweede vraag is of ik al een vervangende helm heb tegen die tijd.

Ik ben er

• ZanielGa
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 19:52
Mijn plan is ook weer om mee te gaan, Is momenteel alleen nog kans dat ik zaterdag moet werken, hoor ik morgen pas. Zit er aan te denken dan de Singlespeed uit te laten, moet makkelijk kunnen. Heb geen van deze parcoursen gehad dus dat is weer eens wat anders dan.

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15:08

JvS

Ik heb hem zelf ook

Barrybobslee schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:50:
[...]

Ik ga mee en ik ben de vertragende factor denk ik :). Ik heb vorige week 80% Zeist + 50% Austerlitz (21,5km) gereden en ik heb toen gemiddeld 19,5km/u gereden op de single tracks en ervoor 18 minuten heen uit werk en erna 45 min naar huis gefietst.

• Barrybobslee

Barrybobslee

Yamaha XT660X '04

JvS schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:41:
[...]

Ik ga mee en ik ben de vertragende factor denk ik :). Ik heb vorige week 80% Zeist + 50% Austerlitz (21,5km) gereden en ik heb toen gemiddeld 19,5km/u gereden op de single tracks en ervoor 18 minuten heen uit werk en erna 45 min naar huis gefietst.
Zoals de planning er nu uitziet ben ik erbij en kom met de auto

• Prulleman
Dus we hebben nu voor de drieluik Tweakers ride, 14 September 10 uur, nader te bepalen start (misschien toch start pannenkoeken huis, dan kunnen we nog een bakkie doen na afloop) :
@Prulleman
@JvS
@Barrybobslee
@ZanielGa (onder voorbehoud)
@Ruud ? Was het een ja of een misschien?

Ff een checkje:
@extrafriss
@sinasappel
@Tylen
@Demo
@-Eraser-

• Tylen
  • Nu online

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Prulleman schreef op maandag 9 september 2019 @ 20:59:
Dus we hebben nu voor de drieluik Tweakers ride, 14 September 10 uur, nader te bepalen start (misschien toch start pannenkoeken huis, dan kunnen we nog een bakkie doen na afloop) :
@Prulleman
@JvS
@Barrybobslee

Ff een checkje:
@extrafriss
@sinasappel
@Tylen
@Demo
@-Eraser-
+
Tylen schreef op zondag 8 september 2019 @ 21:18:
[...]

Ik zou graag meegaan maar heb een wedstrijd op Assen.
😘

• Prulleman
Prioriteiten!
Maar gemist tussen alle posts, volgende x beter, ben wel benieuwd naar die oiz

• sinasappel
  • Registratie: november 2008
  • Nu online
@Prulleman
@JvS
@Barrybobslee

Ff een checkje:
@extrafriss
@sinasappel
@Tylen
@Demo
@-Eraser-
Hij staat nog in de agenda, voorlopig een ja!

• Ruud
Een misschien met potlood. Ga maar van niets uit dus ;)

• Holkers
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 19:47
Mooi om te lezen dit soort meet-ups. Mocht er een in de buurt zijn en ik heb tijd (en jullie willen vaak wachten onderweg) dan haak ik een keer aan

• Prulleman
Ruud schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:13:
[...]

Een misschien met potlood. Ga maar van niets uit dus ;)
als het goed is blijft het droog ;)
Holkers schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:24:
Mooi om te lezen dit soort meet-ups. Mocht er een in de buurt zijn en ik heb tijd (en jullie willen vaak wachten onderweg) dan haak ik een keer aan
1 in de buurt kan je zelf initiëren ;)
volgens mij valt dat met wachten nog al mee hoor...

• ZanielGa
Holkers schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:24:
Je moet het natuurlijk niet zien als wachten. Het is de uitslovers de tijd geven om bij te komen. ;)

En mijn onder voorbehoud kan eruit. Net gehoord dat ik Zaterdag niet hoef te werken dus ik kan gewoon mee. Blij te horen dat je speciaal voor ons ook goed weer heb besteld.

• -Eraser-
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 16:23
@Prulleman
@JvS
@Barrybobslee

Ff een checkje:
@extrafriss
@sinasappel
@Tylen
@Demo
@-Eraser-
Ben er bij!

Start aan kant van Oosterhout of Breda, of pannenkoekenhuis is allemaal prima ;)

• Holkers
ZanielGa schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 17:52:
[...]

Je moet het natuurlijk niet zien als wachten. Het is de uitslovers de tijd geven om bij te komen. ;)
Ik fiets te veel met uitslovers... Deze diesel heeft altijd problemen met opstarten als ik naar Leersum oid ga. Heb liever een kilometer of 15/20 ergens naar toe fietsen en dan pas het parkoers op. Dan nog zijn m'n fietsmaten van die snelle fietsers...

@Prulleman In de buurt is alleen Noordwijk of Zoetermeer, beide niet echt leuk voor een meet. Pak dan liever de auto en sluit aan bij Leersum (en omgeving), Holten of Breda.

Holkers wijzigde deze reactie 11-09-2019 09:48 (4%)

• Prulleman
@Holkers Holten ken ik niet, wel en pokke eind rijden vanuit het zuiden.. :| maar als het de moeite waard is... d:)b ik sta wel open voor tracks die ik nog niet heb gereden.

Deze zaterdag Breda geen optie om aan te sluiten?

• Holkers
Prulleman schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:53:
@Holkers Holten ken ik niet, wel en pokke eind rijden vanuit het zuiden.. :| maar als het de moeite waard is... d:)b ik sta wel open voor tracks die ik nog niet heb gereden.

Nee, moet iemand helpen met verhuizen. Staat al een tijdje vast. Het is een fietsmaatje dus hij zal gevoelig zijn voor het excuus maar hij heeft chinees beloofd na het verhuizen :9

• Ruud
Holkers schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:48:
[...]

Ik fiets te veel met uitslovers... Deze diesel heeft altijd problemen met opstarten als ik naar Leersum oid ga. Heb liever een kilometer of 15/20 ergens naar toe fietsen en dan pas het parkoers op. Dan nog zijn m'n fietsmaten van die snelle fietsers...

@Prulleman In de buurt is alleen Noordwijk of Zoetermeer, beide niet echt leuk voor een meet. Pak dan liever de auto en sluit aan bij Leersum (en omgeving), Holten of Breda.
Zoetermeer is toch leuk spelen of heb ik het mis?

• Hegeman
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 08:28

Hegeman

Weet van alles wat

Prulleman schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:53:

Ik woon zelf in Nijverdal en zit tussen Holten en Hellendoorn in. Als je zover moet rijden kan ik je aanraden om ze beiden te fietsen. Verder zijn er in Lemele en Rijssen (omliggende plaatsen) ook mooie routes te vinden.
Aanraders!

PSN: hegeman

• Holkers
Ruud schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:27:
[...]

Zoetermeer is toch leuk spelen of heb ik het mis?
Woon er dicht bij maar ben afgelopen weekend er pas weer geweest na ongeveer 10 jaar oid. Ja, het is leuk, maar als je het wegzet tov langere banen met veel single tracks is het vooral herhalen. Oldenzaal is ook zoiets, 7 km spelen maar het is 'maar' 7 km. Overigens moet ik erbij zetten dat m'n recente encounter met Zoetermeer (en bijbehorend blauwe been en arm) wat minder was :+ maar de stenen op de grond lagen er mooi bij van dichtbij.. (omgevallen, kon niet op tijd uitklikken, lullig ding maar iets meer schade dan me lief was)

@Hegeman Rijssen lijkt me ook erg mooi, meer technisch denk ik. Afgelopen winter de Boom Bouw wintermarathon gedaan daar inclusief een rit Holten. Erg mooie omgeving met veel mogelijkheden. Zou alleen daarom al terug willen verhuizen ;)

Holkers wijzigde deze reactie 11-09-2019 11:07 (14%)

• Hegeman
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 08:28

Hegeman

Weet van alles wat

Holkers schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:05:
[...]

Woon er dicht bij maar ben afgelopen weekend er pas weer geweest na ongeveer 10 jaar oid. Ja, het is leuk, maar als je het wegzet tov langere banen met veel single tracks is het vooral herhalen. Oldenzaal is ook zoiets, 7 km spelen maar het is 'maar' 7 km. Overigens moet ik erbij zetten dat m'n recente encounter met Zoetermeer (en bijbehorend blauwe been en arm) wat minder was :+ maar de stenen op de grond lagen er mooi bij van dichtbij.. (omgevallen, kon niet op tijd uitklikken, lullig ding maar iets meer schade dan me lief was)

@Hegeman Rijssen lijkt me ook erg mooi, meer technisch denk ik. Afgelopen winter de Boom Bouw wintermarathon gedaan daar inclusief een rit Holten. Erg mooie omgeving met veel mogelijkheden. Zou alleen daarom al terug willen verhuizen ;)
Rijssen is echt continu actie, hou me niet aansprakelijk als je duizelig bent na afloop :9
Zie ook, https://www.mtbroutes.nl/overijssel/rijssen

In deze regio is een mtb een must in de schuur ;)

PSN: hegeman

• ElmarJ16
Hier ook een zuiderling die de tracks in die omgeving wel kan waarderen! Dit voorjaar voor het eerst daar de routes Rijssen, Holten en Hellendoorn gereden en zijn zeker een leuke toevoeging naast de routes op de UHR.

Gelukkig dat wij een klant in Deventer hebben zitten. Als ik de mogelijkheid zie probeer ik de fiets daar naartoe mee te nemen.

• jochy
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 18-10 10:56
Hier een nieuweling op het MTB-vlak. Kom vanuit het wegwielrennen en wil nu voor de afwisseling, en om in de herfst/winter buiten te blijven kunnen fietsen, een mtb aanschaffen.

Budget is rond 600-700 euro, via de bruto-netto regeling van werk gaat dat mij dan ong 500e kosten. Voorwaarde voor die vergoeding van de baas is wel dat het een nieuwe fiets is, of in ieder geval als zodanig bij een fietsenhandelaar vandaan komt.

Ben op zoek naar een instapper waar ik even mee vooruit kan. Onderzoek levert mij het volgende op: ik ga voor een aluminium hardtail frame met 29" wielen. Qua remmen (schijf lijkt de enige echte optie te zijn) en voorvork (ga ik voor dit budget keuze hebben?) is het mij nog niet helemaal duidelijk wat verstandig is. Verder vraag ik mij af hoe de groepen zich verhouden tot de wielren groepen (laten we het bij Shimano houden): equivalent van 105 lijkt mij prima (en ook wel haalbaar voor dit budget?). Het valt mij op dat de meeste mtb's opgebouwd zijn met groepsonderdelen van allerlei verschillende groepen. Welke onderdelen zijn het belangrijkst van een goede groep te hebben?

Ben benieuwd of jullie mij hierbij op weg kunnen helpen. Als ik mijn vizier wat scherper heb zal ik langsgaan bij wat winkels, die zijn er genoeg in mijn regio (woon in Utrecht en werk bij Rotterdam). Alvast bedankt voor jullie tips.

https://www.strava.com/athletes/jochiestochies

• Klitse
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online
Hegeman schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:28:
[...]

Ik woon zelf in Nijverdal en zit tussen Holten en Hellendoorn in. Als je zover moet rijden kan ik je aanraden om ze beiden te fietsen. Verder zijn er in Lemele en Rijssen (omliggende plaatsen) ook mooie routes te vinden.
Aanraders!
En dan na Rijssen nog even doorfietsen naar Markelo. Die heb ik afgelopen weekend maar weer eens gefietst (vanuit Wierden ook prima te doen). Blijft ook een mooie route.

Vanmiddag (als het nog weer droog wordt) misschien nog ff Lemele 1 of 2x doen.

Klitse wijzigde deze reactie 11-09-2019 13:11 (7%)

• Ruud
jochy schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:04:
Ben op zoek naar een instapper waar ik even mee vooruit kan. Onderzoek levert mij het volgende op: ik ga voor een aluminium hardtail frame met 29" wielen. Qua remmen (schijf lijkt de enige echte optie te zijn) en voorvork (ga ik voor dit budget keuze hebben?) is het mij nog niet helemaal duidelijk wat verstandig is. Verder vraag ik mij af hoe de groepen zich verhouden tot de wielren groepen (laten we het bij Shimano houden): equivalent van 105 lijkt mij prima (en ook wel haalbaar voor dit budget?). Het valt mij op dat de meeste mtb's opgebouwd zijn met groepsonderdelen van allerlei verschillende groepen. Welke onderdelen zijn het belangrijkst van een goede groep te hebben?

Ben benieuwd of jullie mij hierbij op weg kunnen helpen. Als ik mijn vizier wat scherper heb zal ik langsgaan bij wat winkels, die zijn er genoeg in mijn regio (woon in Utrecht en werk bij Rotterdam). Alvast bedankt voor jullie tips.
Utrecht, dus je zult veel op de UHR te vinden zijn als het je bevalt. (aanname) Deze routes worden perfect onderhouden maar ook het winterweer kan weerslag hebben op de routes. Er wordt dan ook vaak het advies gegeven om de routes te mijden. Dus in de herfst/winter is een MTB geen zekerheid om buiten te fietsen als je het werkt van de vrijwilligers niet compleet om zeep wilt helpen.

Dat gezegd hebbende, je budget is minimaal voor een fiets met 105 equivalent. Dan kom je uit op Shimano SLX M7000. Het belangrijkste van de groep is de shifter en de kwaliteit en montage van de gebruikte kabels.

Ga je kijken naar onderdelen waar je beter iets meer uit kunt geven, voorvork. Zeker op de UHR is het vaak goed mogelijk om een vork te testen door alle 'remknippen'. Hier merk je echt heel erg goed het verschil tussen een goede en gemiddelde vork. Hoe merk je dat? Een goede vork zorgt ervoor dat je wel grip en vertrouwen blijft houden. Een gemiddelde vork doet dat niet.

Maar om bij het budget te blijven; zoek naar een luchtvork met zo groot mogelijke diameter. Je komt nog vaak 30mm poten tegen en dat is bij een beetje mountainbiken echt niet fijn rijden. (Ook in NL)

Nummer twee van de onderdelen waar je veel winst kunt halen, wielen. Maar ook daar geldt weer, budget. Je hebt niets te willen voor wat betreft de wielen.

Zoek dus een 29'er met een luchtvork en SLX M7000 voor je budget.

Tip: laat de 105-wens alvast varen. Dat ga je echt niet redden.

Vergeet niet om pedalen en schoenen mee te rekenen. Dan zit je ook weer op 100 euro extra.

Gaat het trouwens direct via je werkgever of zit er weer een fietsplan-achtige-tussenpersoon tussen? Dat scheelt namelijk nogal veel in marge voor de winkelier en mogelijkheden tot extra's ;)

Ruud wijzigde deze reactie 11-09-2019 13:20 (3%)

• ElmarJ16
Voor dat budget is het eigenlijk maar weinig shoppen. Shimano 105 kan je eigenlijk vergeten. Als je geluk hebt kan je nog een vork met lucht vinden. Zelfs een canyon van 700 euro heeft een vork met springveer erin met Shimano deore m6000 afmontage. Dat is voor mij echt de ondergrens om een beetje leuk te kunnen mtben.

Ik denk dat je het beste gewoon wat zaken daar in de buurt af kan gaan en te kijken naar overjarige modellen. Die van 2019 gaan nu al goedkoper de deur uit want de 2020 begint vanaf nu in de showroom te komen.
Ruud schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:17:
[...]

...

Het belangrijkste van de groep is de shifter

...
Ik kom vaak deze uitspraak tegen en ben het hiermee niet helemaal eens. Toleranties zijn hierin wel belangrijker, omdat je telkens maar kleine beetjes kabel verplaatst, maar een top shifter gaat niet goed samenwerken met een low end derailleur. Die laatste moet ook stijf zijn om strak te kunnen schakelen en de manier waarop de kransjes op een cassette zijn opgebouwd beïnvloed dit ook weer. Deze 3 (shifter, derailleur, cassette) bepalen uiteindelijk de schakelkwaliteit. Het voorblad en crank zou mij dan weer minder uitmaken.

• Holkers
Vooral niet blind staren op 1 top item op een low end afgemonteerde fiets. Je zag / ziet vaker dat ze een MTB van 600 euro een XT derailleur achter geven maar de rest net Deore is. Ja, is belangrijk maar de rest is net zo belangrijk en dan werkt het ook niet samen. Kun je beter een groep kiezen waarin alles gelijk is en een betere vork kiezen. Maar eerlijk gezegd, voor dat geld en minimale voordeel kun je beter meer uitgeven want met een ‘tsja’ fiets ga je geen lol beleven en dan zet je de fiets na een maand of 3 weg in je schuur en dat is zonde

• Rudolf
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 18-10 15:02
@jochy

grand canyon AL 4.0 nu end of season sale voor € 649,-

beter ga je niet krijgen voor jouw budget denk ik.

https://www.canyon.com/nl...nfarbe=RD%2FBK&quantity=1

Rudolf wijzigde deze reactie 12-09-2019 09:09 (33%)

• Prulleman
Als er verder geen ruimte in je budget zit is dat inderdaad een hele mooie optie! Air vork + SLX/XT onderdelen (remmen zijn van een lagere groep, maar shimano remmen voldoen al vrij snel).

Maar... bedenk wel dat je een online fiets koopt en niet elke fietsenmaker blij is als je daarmee binnenstapt voor onderhoud en vragen, als je niet bereid bent om onderhoud deels zelf te doen, kan je het jezelf erg lastig maken. (maar niet elke fietsenmaker is hetzelfde, de 1 staat hier wel open voor en ziet graag extra business, de ander is er allergisch voor en tuurt je gewoon weer naar huis)

• s0ulmaster
Prulleman schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:20:
Als er verder geen ruimte in je budget zit is dat inderdaad een hele mooie optie! Air vork + SLX/XT onderdelen (remmen zijn van een lagere groep, maar shimano remmen voldoen al vrij snel).

Maar... bedenk wel dat je een online fiets koopt en niet elke fietsenmaker blij is als je daarmee binnenstapt voor onderhoud en vragen, als je niet bereid bent om onderhoud deels zelf te doen, kan je het jezelf erg lastig maken. (maar niet elke fietsenmaker is hetzelfde, de 1 staat hier wel open voor en ziet graag extra business, de ander is er allergisch voor en tuurt je gewoon weer naar huis)
Wat bij een fietsenmaker nooit een probleem is als het om stadsfietsen gaat 8)7
wat een logica weer...

• Prulleman
ja... ik heb geen idee hoe de zaken voor de gemiddelde LBS gaan, maar als het schrapen in de marge is, dan zou ik blij zijn met elke klant. Als je zoveel werk hebt dat je het niet aan kan, dan kan ik me voorstellen dat je vaste klanten eerder wilt helpen.. (hoewel ik me dit laatste niet kan voorstellen).

anyway, ik doe alles behalve lefty onderhoud zelf, dus ik heb er geen last van.

• jochy
Dank voor alle reacties! Ik ben me er van bewust dat mijn budget beperkt is. Juist omdat ik het af en toe huren van een mtb zat ben, er gewoon elk jaar ongeveer 10 -20 x wil mtben, is een instapper voor mij voldoende. Als ik dan hoor waar ik op moet letten en wat er daarvoor mogelijk is, lijkt mij de door @Rudolf genoemde optie zeker interessant.

Wat betreft onderhoud: ik snap de discussie. Onderhoud op mijn roadbike doe ik grotendeels zelf, dit zal allemaal wat anders zijn, maar als backup heb ik een neef die fietsenmaker is dus dat moet goed komen.

@Ruud De regeling loopt direct via de werkgever; geen tussenpersoon. I

jochy wijzigde deze reactie 12-09-2019 11:02 (7%)

• Prulleman
dan is Canyon een goede keuze!

• Ruud
jochy schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:31:
Dank voor alle reacties! Ik ben me er van bewust dat mijn budget beperkt is. Juist omdat ik het af en toe huren van een mtb zat ben, er gewoon elk jaar ongeveer 10 -20 x wil mtben, is een instapper voor mij voldoende. Als ik dan hoor waar ik op moet letten en wat er daarvoor mogelijk is, lijkt mij de door @Rudolf genoemde optie zeker interessant.

Wat betreft onderhoud: ik snap de discussie. Onderhoud op mijn roadbike doe ik grotendeels zelf, dit zal allemaal wat anders zijn, maar als backup heb ik een neef die fietsenmaker is dus dat moet goed komen.
De fiets van @Rudolf lijkt me inderdaad een hele goede optie binnen budget.

Je neef kan dus helpen, prima! Mocht het jaarlijks onderhoud van de vork niet kunnen omdat tools of kunde ontbreken dan kun je altijd naar Mtbworks in Nieuwegein.

Die Canyon is op de remmen en voorvork na qua onderhoud niet anders dan een racefiets.

• theJB
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14-10 01:04
Ik kan ook weer naar een nieuwe fiets kijken, had mijn fiets achterin de auto liggen tussen ritten en ze hebben in de auto gebroken om mijn fiets er specifiek uit te halen :(

For the record: het was een Scott Scale 940 met cane creek zadelpen en wit/zwart/geel frame dus als iemand die ergens tegenkomt hoor ik het graag.

• Prulleman
theJB schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:00:
Ik kan ook weer naar een nieuwe fiets kijken, had mijn fiets achterin de auto liggen tussen ritten en ze hebben in de auto gebroken om mijn fiets er specifiek uit te halen :(

For the record: het was een Scott Scale 940 met cane creek zadelpen en wit/zwart/geel frame dus als iemand die ergens tegenkomt hoor ik het graag.
klote man.. nog iets van een verzekering?

• theJB
Ik heb wel inboedelverzekering (autoverzekering dekt dit niet) maar als zichtbare zaken uit een auto gejat worden zit daar een hele lage cap op die maar een fractie is van de waarde van de fiets.

• s0ulmaster
heel kut @theJB. Ik zal mijn oren open houden.
Zijn zure euro's die ze je afnemen.

Vorig jaar ook iemand die ik ken,die op het terras zat na het fietsen en even niet oplette.
fiets van 4k weg...

@Prulleman qua onderhoud of onderdelen ga ik nooit meer naar de FM
de eerste jaren te vaak met een scheef gezicht aangekeken omdat ik de beunhaas was die graag dingen zelf wou doen, maar niet alles kon en daarom nog wel eens naar de FM ging.

Nu heb gelukkig alle tools om 95% van het werk aan mijn fiets zelf te doen en de rest combineer ik met een weekendje weg naar mijn broer (FM in amsterdam).

s0ulmaster wijzigde deze reactie 12-09-2019 11:25 (50%)

• theJB
Nog even een afbeelding voor herkenbaarheid:

theJB wijzigde deze reactie 12-09-2019 12:10 (4%)

• Holkers
Waar is de fiets gestolen?

• RR46
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 15:27
Damn, heeeel zuur... Zeker met deze - toch wel aparte - zadelpen, moet zoiets wel opvallen...

@s0ulmaster : wat zijn jou ervaring met de verschillende merken fietsgereedschappen? Ben zelf ook aan het oriënteren om met en met de meest gebruikte - speicaal - gereedschappen zelf te kopen zodat ik minder afhankelijk ben van de fietsenmaker.

• Tylen
  • Nu online

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

RR46 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:47:
Damn, heeeel zuur... Zeker met deze - toch wel aparte - zadelpen, moet zoiets wel opvallen...
Als ik de dief zou zijn zette ik er eerst een andere zadelpen in natuurlijk.

• theJB
De fiets is gestolen in de stad Groningen, de Cane Creek zadelpen is inderdaad niet heel veel voorkomend, een vriend van mij heeft ook zo'n ding in zijn Santos en had het van hem afgekeken.

Verder is het voorwiel een Schwalbe Rocket Ron, achter zit er een Maxxis Ikon in, trappers zijn Shimano Saints, kans is klein dat de fiets weer boven water komt maar met zo'n forum als dit heb je toch wel landelijke dekking.

theJB wijzigde deze reactie 12-09-2019 12:10 (37%)

• s0ulmaster
RR46 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:47:

@s0ulmaster : wat zijn jou ervaring met de verschillende merken fietsgereedschappen? Ben zelf ook aan het oriënteren om met en met de meest gebruikte - speicaal - gereedschappen zelf te kopen zodat ik minder afhankelijk ben van de fietsenmaker.
Ik heb een paar speciale fiets tools van "pro"
casette tool + zweep
remzuiger tool (wel handig niet heel nodig)
kettingpons
spaaksleutel
conussleutel
bottom bracket sleutel

bleeding setje van/voor trp
bleeding setje universeel van tektro dacht ik

daarnaast nog de usual dingen
(Wera) inbus sleutel torx sleutels en schroevendraaiers
(gedore) steeksleutels, maar eigenlijk nooit nodig voor de fiets
(gedore) Momentsleutel is ook wel handig als je niet op gevoel weet hoe vast dingen moeten (en het gewoon goed en netjes wil doen)

vind pro wel een net merk en net iets goedkoper dan park tools volgens mij.
Xand is ook wel een aardig merk, beetje zelfde rijtje als park tool en pro
BBB vind ik ergonomisch niet zo fijn
Topeak maakt voor voor vanalles en nogwat wel handige tooltjes, maar lang niet altijd noodzakelijk

let er op dat als je veel schillende merken en spullen hebt dat je wellicht van sommige tools meerdere versies nodig hebt. (heb een campa en shima/sram casette tool bijv)

dan heb je nog bijzondere dingen als balhoofd/bottombracket persen / draadsnijders wielrichter, maar die zou ik niet zo snel kopen als je niet veel fietsen maakt.

• Prulleman
kwam toevallig dit (oude) filmpje tegen:

op zich niet zo bijzonder, maar vooral het laatste stukje, waar ze een carbon frame met volle kracht tegen een betonnen hoek aan slaan... een behoorlijke puntbelasting lijkt me, waarvan ik altijd gedacht had dat carbon daar echt niet tegen zou kunnen...

(uiteraard heb je carbon en carbon, en is niet alles even sterk, even licht of even goed gemaakt, maar dat het hier tegen kan...)

• Barrybobslee

Barrybobslee

Yamaha XT660X '04

@Prulleman waar wordt er morgen verzameld?

• Prulleman
10:00 uur Pannekoeckenhuys Restaurant De Hannebroeck, Hoevestraat 12, Oosterhout
https://www.google.nl/map...eb:0x49721fc464c495cb!3e0
(als je het terrein op rijdt kan je het beste links parkeren)

Kunnen we na afloop nog een bakkie doen

lijstje:
@Prulleman
@JvS
@Barrybobslee
@ZanielGa
@sinasappel
@-Eraser-

(https://www.weeronline.nl/Europa/Nederland/Dorst/4058642)

• Harmen
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 16:01
Vandaag bij een fietsenzaak geweest, gekeken naar een mtb. Cube Reaction SL ziet er wel prima uit, goede afmontage etc.

Nu viel mijn oog op een 2de hands Trek, de Pro Caliber 9.6. Kon helaas niet het jaartal herleiden.

Aantal zaken geupgrade:
-XTR achter derri
-XT singlespeed crank
-Ritchey carbon stuur en raceface handvaten

Iemand een idee hoe ik kan zien hoe oud deze fiets is?
En wat is een realistische prijs?

@Holkers thanks, zo te zien was het een 12-28/30 achter denk ik. Ietsje kleiner als de remschijf.
Vraagprijs was 1199.

Harmen wijzigde deze reactie 13-09-2019 13:43 (12%)

Whatever.

• Holkers
2017. Upgrade voor snap ik, maar achter is het nog een 11spd, maar welke tandjes zitten daar op? Kan zijn dat je dan best wat mist in de verhouding tussen de diverse schakel momenten.

Tweede hands, LBS, euro of 1100 denk ik

• jochy
Om even terug te komen op mijn mtb-aanschaf verhaal: jullie gaven me als tip de Grand Canyon AL 4.0 (649e). Zelf kwam ik nog deze tegen bij de Cube store in Vlaardingen:de Cube Attention 2019 (699e). Het verschil tussen deze fietsen lijkt nihil te zijn (allebei één onderdeeltje van de groep dat Deore is afgemonteerd). Wat lijkt jullie de betere?

https://www.cubestores.nl...idiumred-2019-14/20310014

• Arthur23
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 16:07
Prulleman schreef op donderdag 12 september 2019 @ 21:15:
kwam toevallig dit (oude) filmpje tegen:
[YouTube: Carbon vs Aluminum Frames - Which is Stronger?]
op zich niet zo bijzonder, maar vooral het laatste stukje, waar ze een carbon frame met volle kracht tegen een betonnen hoek aan slaan... een behoorlijke puntbelasting lijkt me, waarvan ik altijd gedacht had dat carbon daar echt niet tegen zou kunnen...

(uiteraard heb je carbon en carbon, en is niet alles even sterk, even licht of even goed gemaakt, maar dat het hier tegen kan...)
Over die puntbelasting aan het eind. Waarschijnlijk zie je aan de buitenkant niets, of een krasje in de lak. Echter is hier (denk ik) wel sprake van delaminatie van de de koolstofvezel lagen. Dus als je aan de binnenkant kijkt zie je daar de vezel bol staan. Dit is in de luchtvaart ook een bekend probleem. Een voorbeeld: stoot de bagageband tegen de romp aan en lijkt er helemaal niets aan de hand te zijn, echter is er dan wel degelijk schade. Strekking van het verhaal, het lijkt allemaal heel te zijn maar als je nu een maximale belasting test zou doen valt deze lager uit doordat de koolstofvezellagen niet meer (goed) aan elkaar vast zitten.
En nu niet bang worden dat je frame ineens breekt :P ...in ieder geval niet tegen een stuk beton slaan

• Klitse
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online
jochy schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:45:
Om even terug te komen op mijn mtb-aanschaf verhaal: jullie gaven me als tip de Grand Canyon AL 4.0 (649e). Zelf kwam ik nog deze tegen bij de Cube store in Vlaardingen:de Cube Attention 2019 (699e). Het verschil tussen deze fietsen lijkt nihil te zijn (allebei één onderdeeltje van de groep dat Deore is afgemonteerd). Wat lijkt jullie de betere?

https://www.cubestores.nl...idiumred-2019-14/20310014
Die vork op de Canyon is een air vork en die op de cube een Coil.
Dat staat er wat ongelukkig bij Canyon (Titel zegt xc30, tekst heeft het over de 30 Silver. Deze dus:
https://www.sram.com/en/rockshox/models/fs-30s-tk-a4

op de Cube zit deze:
https://www.sram.com/en/rockshox/models/fs-xc30-tk-b4

Als die Canyon dus de 30 Silver heeft, heeft die duidelijk de voorkeur.

EDIT: Lijkt er bij verder lezen toch op dat de tekst bij de vork niet klopt en het dus bij de Canyon ook een COIL betreft.

Klitse wijzigde deze reactie 13-09-2019 13:55 (9%)

• Kluus
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
Arthur23 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:47:
[...]

Over die puntbelasting aan het eind. Waarschijnlijk zie je aan de buitenkant niets, of een krasje in de lak. Echter is hier (denk ik) wel sprake van delaminatie van de de koolstofvezel lagen. Dus als je aan de binnenkant kijkt zie je daar de vezel bol staan. Dit is in de luchtvaart ook een bekend probleem. Een voorbeeld: stoot de bagageband tegen de romp aan en lijkt er helemaal niets aan de hand te zijn, echter is er dan wel degelijk schade. Strekking van het verhaal, het lijkt allemaal heel te zijn maar als je nu een maximale belasting test zou doen valt deze lager uit doordat de koolstofvezellagen niet meer (goed) aan elkaar vast zitten.
En nu niet bang worden dat je frame ineens breekt :P ...in ieder geval niet tegen een stuk beton slaan
Heb je dit met geluid aan bekeken? Bij de eerste test begint het carbon frame al vanaf 400lbs aan alle kanten te kraken. Die is dus wat mij betreft als "kapot" te beschouwen ver voordat hij daadwerkelijk breekt, terwijl ze het breekpunt pas als failure punt nemen.

Desalniettemin een leuk filmpje!

https://www.strava.com/athletes/2533069

• Prulleman
@jochy en nog een toevoeging, de cube heeft 3x10, de canyon 2x11.
In dit geval is meer zeker niet beter, maar vooral ouderwetser, Een 11 speed drivetrain is meer future proof dan een 10 speed. Ook zit op de Canyon een XT derailleur met clutch (om klapperen te voorkomen), de derailleur van de cube is van de vorige generatie zonder clutch. Mocht je ooit over willen naar 1x is dat met de canyon een stuk makkelijker
Kluus schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:55:
[...]

Heb je dit met geluid aan bekeken? Bij de eerste test begint het carbon frame al vanaf 400lbs aan alle kanten te kraken. Die is dus wat mij betreft als "kapot" te beschouwen ver voordat hij daadwerkelijk breekt, terwijl ze het breekpunt pas als failure punt nemen.

ja.. ik zat me af te vragen of je het frame hoort kraken of delen van de test rig

Prulleman wijzigde deze reactie 13-09-2019 13:57 (37%)

• RR46
@s0ulmaster Thnx voor de toelichting! Mijn voorkeur is ook om het meeste van 1 merk te nemen. Denk alleen dat ik het over de grens ga kopen, zie toch wel behoorlijk wat prijs verschil links en rechts... En zoiets koop je doorgaans maar 1x en heb je een leven lang plezier van :)

• s0ulmaster
RR46 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:04:
@s0ulmaster Thnx voor de toelichting! Mijn voorkeur is ook om het meeste van 1 merk te nemen. Denk alleen dat ik het over de grens ga kopen, zie toch wel behoorlijk wat prijs verschil links en rechts... En zoiets koop je doorgaans maar 1x en heb je een leven lang plezier van :)
Ja, het kan het wel waard zijn om inderdaad over de grens te kijken, maar kies alstublieft wel voor kwaliteit want ik heb daadwerkelijk al kettingponsen/kettingzweep/missing link tang gebroken toen ik alleen nog geld had voor skere meuk O-) :X

• BreadFan
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
BeZaX schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:45:
[...]

Zelf net een paar dagen geleden de knoop doorgehakt en een Orbea MX 24 Team voor mijn oudste (7 jaar en 135cm groot) zoon besteld. Gewicht en makkelijk schakelen was voor mij de belangrijkste redenen. Vrijdag komt hij als het goed is binnen bij de fietsenmaker. Hopelijk dit weekend ons eerste testrit en ervaring.
Mag ik vragen hoe hij bevalt? :)

• Arthur23
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 16:07
Kluus schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:55:
[...]

Nee had mn oortjes niet bij de hand dus het geluid moest even te zacht staan, zie het nu idd bij die eerste test. Dat klinkt idd als composiet wat kapot gaat. Inderdaad een leuke video

• Prulleman
@BeZaX @BreadFan daar ben ik ook benieuwd naar, in mijn zoektocht naar een 2e cube 240 voor mijn jongste zoontje kwam ik erachter dat ik de eerste keer best wat gelijk heb gehad op MP en dat ze nu een stuk duurder en slechter zijn, (of ik moet meer geduld hebben). maar ik kwam ook de orbea tegen, met gelijk een 1x drivetrain, een trigger shifter en goede looks! (zou wel voor de mx xc gaan omdat de voorvering toch teveel cool factor toevoegd (hoewel het in de praktijk alleen maar gewicht is voor die kleine mannekes)

• BeZaX
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 11:56
BreadFan schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:03:
[...]

Mag ik vragen hoe hij bevalt? :)
De fiets bevalt erg goed. Ik kan natuurlijk niet echt vergelijken met andere mountainbikes, maar alleen met z'n Batavus Snake fiets die hij voor naar school heeft. Hij rijdt met veel meer comfort, snelheid (gemiddeld 19km/u op de vlakke weg 30 minuten lang), evenwicht, gemak en plezier op zijn Orbea mountainbike. Deels door de grotere wielen, gewicht en geometrie.

Inmiddels al een paar keer een tocht van 20 a 30km gefietst met 2 a 3 pauzes onderweg, waaronder de route van Gieten-Gasselte (zonder de grotere en steile heuvels en afdalingen in de route). Er is geen stoppen aan. Ik krijg de hele tijd de vraag onderweg: "Komt er hierna nog een leuk stuk met heuvels en bochten?" O+

Remmen en op en afschakelen gaat hem in de basis goed af. Grote voordeel is natuurlijk dat je alleen het achterblad hoeft te schakelen, de triggers en ook nog kan kijken op welke versnelling (indicator van 1 t/m 9) hij fietst als de situatie het toe laat. Nu nog vooral het inzicht leren wanneer op en af te schakelen tijdens het fietsen.

Voor de rest is het veel oefenen en na de winter gaat hij bij de lokale mountainbike club.

• RR46
s0ulmaster schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 14:09:
[...]

Ja, het kan het wel waard zijn om inderdaad over de grens te kijken, maar kies alstublieft wel voor kwaliteit want ik heb daadwerkelijk al kettingponsen/kettingzweep/missing link tang gebroken toen ik alleen nog geld had voor skere meuk O-) :X
Ja, ik bedoelde dus met over de grens juist de merken die jij opnoemt... ;-) Ik zie dat er nogal wat prijs verschillen zijn...

Gereedschap bezuinig ik absoluut niet op ;)

• -Eraser-
Prulleman schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 09:08:
[...]

10:00 uur Pannekoeckenhuys Restaurant De Hannebroeck, Hoevestraat 12, Oosterhout
https://www.google.nl/map...eb:0x49721fc464c495cb!3e0
(als je het terrein op rijdt kan je het beste links parkeren)

Kunnen we na afloop nog een bakkie doen

lijstje:
@Prulleman
@JvS
@Barrybobslee
@ZanielGa
@sinasappel
@-Eraser-

(https://www.weeronline.nl/Europa/Nederland/Dorst/4058642)
Prima d:)b

En hoe herkennen we elkaar, aan de fietsen? :P

Ik heb deze:

• Barrybobslee

Barrybobslee

Yamaha XT660X '04

-Eraser- schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 22:38:
[...]

Prima d:)b

En hoe herkennen we elkaar, aan de fietsen? :P

Ik heb deze:
[Afbeelding]
Ik rijd met een geel shirt aan

• Prulleman
Hier staan er een paar:
Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"
Verder nog een rode hardtail en een zwarte pronghorn

• ZanielGa
Prulleman schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 22:57:
Hier staan er een paar:
Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"
Verder nog een rode hardtail en een zwarte pronghorn
Alleen de zwarte pronghorn wordt een groene Kona vandaag. Ik heb zin om die andere uit te laten.

• Holkers
Veel plezier mannen mensen!

• Prulleman
Lekker gefietst! Prachtig weer en lekkere koffie :)

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19:31
Iemand een idee of je ergens handvatten in eens specifieke kleur kan bestellen/laten maken? Ik wil de mijne rood maken in precies dezelfde kleur als mijn fiets (Trek Procaliber 8).

I can choose to try to control the outcome, or I can trust in the moment.

• -Eraser-
Prulleman schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 13:43:
Lekker gefietst! Prachtig weer en lekkere koffie :)
Was leuk inderdaad! Prima weertje ook.

Binnenkort zelf die extra lus bij Dorst maar wat vaker oefenen … O-)

• ZanielGa
Ik heb me zeker weer vermaakt. Altijd leuk om mooie parcoursen te rijden waar je nog nooit geweest bent. Was blij dat we niet die hele groep in hebben hoeven halen.
XeNeRgY schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 14:04:
Iemand een idee of je ergens handvatten in eens specifieke kleur kan bestellen/laten maken? Ik wil de mijne rood maken in precies dezelfde kleur als mijn fiets (Trek Procaliber 8).
Eerlijk gezegt nog nooit custom handvatten gezien. En ze moeten ook nog eens comfortabel zijn dan, daar zit ook een hele hoop verschil in.

ZanielGa wijzigde deze reactie 14-09-2019 15:05 (57%)

• Prulleman
Zou een merk zoeken wat het best in de buurt komt, of gewoon zwart. Hiervoor had ik esi chunkies, nu zwarte odi omdat ik was dat de kleur rood net teveel af zou wijken.

• Sjoewe
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19:45
Gekleurde grips worden altijd zo snel smoezelig.

• Harmen
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 16:01
Zit in dubio, een op het oog prima 2de hands hardtail op de kop tikken of extra geld er tegen aan gooien voor een nieuwe. Jullie al eens een 2dehands fiets op de kop getikt? Deze MTB staat bij Belga fietsen in Harkstede.

Lastig als je zowel wielrent en mountainbiked.

Harmen wijzigde deze reactie 14-09-2019 17:26 (10%)

Whatever.

• Sjoewe
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19:45
Ik koop al m'n fietsen tweedehands. Tja, wat kan je erover zeggen. Soms win je iets, soms verlies je iets, maar over de meet genomen sta ik nog steeds in de zwarte cijfers om het zo maar te zeggen.

Ligt er een beetje aan wat je zoekt. Als het een fiets is van 900 euro nieuw, voor 600 euro tweedehands. Koop gewoon een nieuwe. Is het een fiets van 3500 euro voor 2100 euro, dan wordt het interessant.

• Barrybobslee

Barrybobslee

Yamaha XT660X '04

Was een lekker rondje vandaag gents. Was wel ff aanpoten voor mij. Denk je je conditie op peil te hebben, valt het toch tegen.... :)
Pagina: 1 ... 34 ... 39 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True