Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:11

Fontainemelon

Zuiderbuur

Aghanim schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:52:
Even een noob vraag. Ik heb mijn voorwiel uit mijn Trek Procaliber 8 gehaald en als ik deze terug monteer dan krijg ik de hendel van de snelspanner/steekas niet vastgeduwd. Ik kan de spanner prima door mijn wiel terug krijgen en met de schroefdraad vastdraaien. Het wiel zit prima vast en kan geen kant op. Aan het einde moet ik de hendel 'dicht' duwen maar er zit geen druk* op de hendel. Dat was wel het geval toen ik het los maakte voor de eerste keer. Als ik nu fiets dan bungelt de hendel er een beetje bij. Na 4x opnieuw monteren heb ik niet het gevoel dat het daar aan ligt.

*Mijn vorige fiets had geen quick release maar wel eenzelfde hendel die je open/dicht kon duwen. Als je het wiel te strak had geschroefd zat er te veel duk op de hendel en kreeg je hem niet meer dicht geduwd.
Zit er aan de binnenkant van je quick release geen kleine bout met inbus? Als je deze aandraait hoor je kleine klikjes waarmee je de spanning van je hendel instelt. Doe dit stapsgewijs even tot de spanning op de hendel weer normaal aanvoelt.

https://prnt.sc/oqv11r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:13
@Aghanim Maak even een foto van de as. Dan weten we welke as je hebt en kunnen we een goed advies geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:31
Prulleman schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:26:
Het zijn allemaal goede adviezen, in dit geval, als je op de racefiets bovengemiddeld snel bent en op technische mtb secties onder gemiddeld, dan zit het voor het grootste deel in je techniek. Die kan je goed trainen met een clinic, maar wat (inclusief mezelf) maar weinig mensen doen is korte segmenten herhalen om het echt goed onder de knie te krijgen. Ik geef vaak de voorkeur om mijn rondje gewoon in 1 keer af te maken, zonder te stoppen en te herhalen, maar om je techniek te verbeteren is "sessioning" erg effectief.
Dit ben ik dus ook gaan doen. Heb wat Strava opnames van mensen die bij noordbikers zitten bekeken en daar kwam uit dat ze een aantal (korte) segmenten meerdere keren deden. Bijvoorbeeld: segment 4 kun je dus ook 5 of 10 keer doen. De kunst is om het dan zo vlak mogelijk te doen en dat is a) best leuk en b) je leert sturen. Is niet super technisch maar wel alles wat en dan merk je dat bij de 3de of 7de keer je bochten anders pakt waardoor je meer snelheid mee kan nemen of minder moeite hoeft te doen. 200 meter verderop is dan een segment die beide kanten op gefietst mag worden dus die 10 keer (5 heen en 5 terug) doen is gewoon een hele goede training. Sla nu liever een segment over en doe dat dan m’n standaard rondje van segmenten afvinken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:23

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Aghanim schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:52:
Even een noob vraag. Ik heb mijn voorwiel uit mijn Trek Procaliber 8 gehaald en als ik deze terug monteer dan krijg ik de hendel van de snelspanner/steekas niet vastgeduwd. Ik kan de spanner prima door mijn wiel terug krijgen en met de schroefdraad vastdraaien. Het wiel zit prima vast en kan geen kant op. Aan het einde moet ik de hendel 'dicht' duwen maar er zit geen druk* op de hendel. Dat was wel het geval toen ik het los maakte voor de eerste keer. Als ik nu fiets dan bungelt de hendel er een beetje bij. Na 4x opnieuw monteren heb ik niet het gevoel dat het daar aan ligt.

*Mijn vorige fiets had geen quick release maar wel eenzelfde hendel die je open/dicht kon duwen. Als je het wiel te strak had geschroefd zat er te veel duk op de hendel en kreeg je hem niet meer dicht geduwd.
Krijg je hem niet dicht? Of gaat hij te makkelijk dicht??

Als je hem niet dicht krijgt dan je steekas iets losser draaien. Te makkelijk dicht is steekas iets vaster draaien.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Tylen schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:03:
[...]

Krijg je hem niet dicht? Of gaat hij te makkelijk dicht??

Als je hem niet dicht krijgt dan je steekas iets losser draaien. Te makkelijk dicht is steekas iets vaster draaien.
De meeste steekasen aan de voorkant hebben maar 1 positie voor de hendel. (heel zwart/wit gezien, er zit natuurlijk best een paar graden verschil in)

Het kan zijn dat de hendel verdraaid is tov de schroefdraad. En dan krijg je m niet goed meer vast. Hoe dat op te lossen is per steekas anders.

En zit er wel een steekas op de fiets?

[ Voor 5% gewijzigd door Ruud op 10-08-2019 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zal een foto maken als ik zometeen thuis ben. Probleem is dat hij te los zit en dus weer open valt als ik de hendel dicht doe. Alleen kan ik met mijn hand het niet vaster aandraaien en het lijkt me niet de bedoeling dat er gereedschap nodig is.

Denk dat het een steekas is, lijkt op een quick release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Aghanim schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:21:
Zal een foto maken als ik zometeen thuis ben. Probleem is dat hij te los zit en dus weer open valt als ik de hendel dicht doe. Alleen kan ik met mijn hand het niet vaster aandraaien en het lijkt me niet de bedoeling dat er gereedschap nodig is.

Andere kant van het asje even aandraaien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Zo, fiets is besteld. Het is de Cube reaction c:62 SL geworden. Specs perfect volgens wensenlijst. Volledig m8100, dropper voorbereid, carbon, Fulcrum Red wielen, Fox float performance elite xc vork, boost assen en gelijk goede bandjes erop. Wordt tubeless geleverd. Kreeg hem mee voor 2000 na wat babbelen en in combinatie met aankoop koersfiets voor mn dochtertje.

Helemaal happy.

Nu de Trek 8000 verkoopklaar maken 👌

[ Voor 5% gewijzigd door Jpjedi op 10-08-2019 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:32

Tacoos

i am i

Aghanim schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:21:

Je hebt em niet per ongeluk vastgedraaid met de hendel al in de 'gesloten' stand?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ruud schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:22:
@Aghanim Maak even een foto van de as. Dan weten we welke as je hebt en kunnen we een goed advies geven :)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YR0XvHk/20190810-132125.jpg

Het is van RockShox. Probleem is dus dat ik de hendel wel dicht kan duwen maar dat deze meteen weer open valt, er is geen druk, en dat deze dus meteen losschiet en bungelt bij het fietsen.

[ Voor 13% gewijzigd door Aghanim op 10-08-2019 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Moet je die niet dicht vastdraaien? Normale QR gaat in deze open stand tot weerstand en dan klem je met de QR het echt af. Nu moet je volgens mij de QR hendel gebruiken als sleutel en het ding zo vast zetten

Denk ik he, heb zelf de versies met inbus op m’n MTB en een losse sleutel op de racer, niet deze versies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Thx allemaal, het is gelukt. Moest een schroefje aandraaien en toen kwam de spanning er weer op. Wel irritant want dan moet ik steeds gereedschap meenemen voor het geval de hendel het af laat weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Mêh, ik moet 2 inbussen meenemen, want ze hebben beide andere maat... op de racefiets zit zo’n afneembare inbussleutel die voor en achter past, stuk beter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:09

Typhone

Who Dares Wins

Zozo, vandaag even de Neuron getest in zijn natuurlijke habitat: Leersum en Amerongen.
Daar waren de heuvels toch wel wat forser dan ik dacht. Was flink afzien op sommige lange stukken omhoog maar de flow was epic!

Amerongen was echt mega vet en de Neuron hield zich ernstig goed op ‘Harry’s Slinger’. Voor het eerst ook jumps gemaakt met de nieuwe wielset en dat ging perfect. Inspectie gedaan van de Neuron maar die is helemaal recht en in orde. Ter vergelijking: de oude wielset werd gemiddeld na elke tweede afdaling van de Gulberg ‘voorzien’ van loszittende spaken....

Extreem blij met de Neuron dus, nogmaals thanks voor de tip @Ruud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ruud schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:19:
[...]

De meeste steekasen aan de voorkant hebben maar 1 positie voor de hendel. (heel zwart/wit gezien, er zit natuurlijk best een paar graden verschil in)

Het kan zijn dat de hendel verdraaid is tov de schroefdraad. En dan krijg je m niet goed meer vast. Hoe dat op te lossen is per steekas anders.

En zit er wel een steekas op de fiets?
Net even gekeken maar mijn steekas heeft dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Aghanim schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 18:07:
Thx allemaal, het is gelukt. Moest een schroefje aandraaien en toen kwam de spanning er weer op. Wel irritant want dan moet ik steeds gereedschap meenemen voor het geval de hendel het af laat weten.
Multitool lijkt me toch wel 1 van de basis zaken die je bij je hebt tijdens een rit? Pompje en\of CO2, binnenband, missing link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Tylen schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 23:20:
[...]

Net even gekeken maar mijn steekas heeft dat niet.
Ziet de rechter poot er niet zo uit dan?

Afbeeldingslocatie: https://singletrackworld.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2018/04/wsi-imageoptim-Fox-34-07.jpg

Hiermee bepaal je de stand van de draad in je vorkpoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ruud schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 06:52:
[...]

Ziet de rechter poot er niet zo uit dan?

[Afbeelding]

Hiermee bepaal je de stand van de draad in je vorkpoot.
Jawel. Maar ik kan de as toch gewoon vast / losser draaien en dan de hendel flippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Tylen schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 07:39:
[...]

Jawel. Maar ik kan de as toch gewoon vast / losser draaien en dan de hendel flippen.
Dat klopt maar er is maar een juiste stand. En soms moet je daar de draad iets voor verdraaien omdat de hendel anders niet rechtop (in jouw geval) staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Check. DaN heb ik hem nu wel goed staan ;). Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

@Ruud nu we het toch lekker over techniek hebben. Hoe krijg ik mijn vrije slag uit de remhendel? Ik wil minder hebben. Nu heb ik de “free stroke” schroef helemaal op max gedraaid maar wil nog minder vrije slag hebben. Op mijn race motor ontlucht ik de remmen dan om ze zo knetter hard te krijgen. Zal het op de mtb ook zo werken???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Tylen schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 11:44:
@Ruud nu we het toch lekker over techniek hebben. Hoe krijg ik mijn vrije slag uit de remhendel? Ik wil minder hebben. Nu heb ik de “free stroke” schroef helemaal op max gedraaid maar wil nog minder vrije slag hebben. Op mijn race motor ontlucht ik de remmen dan om ze zo knetter hard te krijgen. Zal het op de mtb ook zo werken???
Welke remmen heb je? Bij xt m8000 moet je met beide schroefjes aan de slag (kruiskop die met de hand).
Maar ontluchten, (eigenlijk bijvullen) met een dunner bleedblock kan ook.

Maar is het veel vrije slag of sponzig?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:00:
[...]

Welke remmen heb je? Bij xt m8000 moet je met beide schroefjes aan de slag (kruiskop die met de hand).
Maar ontluchten, (eigenlijk bijvullen) met een dunner bleedblock kan ook.

Maar is het veel vrije slag of sponzig?
@Tylen

Goede vragen van Prulleman. De M8000 moet keihard zijn aan de voorkant. De achterkant is altijd ietsje meer sponzig. Ik heb nog nooit een rem op een fiets gehad die vanuit de leverancier perfect ontlucht was dus om zeker te zijn gewoon even ontluchten.

Als je echt minder vrije slag wilt hebben zul je inderdaad meer olie toe moeten voegen.

Maar ik vraag het me af of je dat echt wel wilt en dat ze niet gewoon een beetje zompig aanvoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Heb de xt m8#00 remmen idd. Voor is goed. Achter heeft teveel vrije slag is niet sponzig het is echt de slag.

@Prulleman welke twee schroeven bedoel je? Die 1ne snap ik ;). Die met de hand is niet echt om je vrije slag te minderen maar meer om je hendel naar voor/achter te zetten.

[ Voor 23% gewijzigd door Tylen op 11-08-2019 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Tylen schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:57:
Heb de xt m8#00 remmen idd. Voor is goed. Achter heeft teveel vrije slag is niet sponzig het is echt de slag.

@Prulleman welke twee schroeven bedoel je? Die 1ne snap ik ;). Die met de hand is niet echt om je vrije slag te minderen maar meer om je hendel naar voor/achter te zetten.
Klopt, om de positie goed te krijgen icm met de vrije slag moet je beide verstellen, het schroefje voor de vrije slag verplaatst namelijk ook de hendel, waardoor je het verschil in slag pas merkt als je de positie weer terug zet.

Er is altijd discussie of het schroefje wel wat doet, en ik gebruik en zelf op deze manier en dat werkt. Heb ooit een filmpje gelinked hier.. ff zoeken

/Edit
Hier de hele discussie
Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 13)"

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 11-08-2019 15:17 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Prulleman schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:15:
[...]

Klopt, om de positie goed te krijgen icm met de vrije slag moet je beide verstellen, het schroefje voor de vrije slag verplaatst namelijk ook de hendel, waardoor je het verschil in slag pas merkt als je de positie weer terug zet.

Er is altijd discussie of het schroefje wel wat doet, en ik gebruik en zelf op deze manier en dat werkt. Heb ooit een filmpje gelinked hier.. ff zoeken

/Edit
Hier de hele discussie
Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 13)"
Uiteraard had ik dat al gedaan (ik google wel voordat ik iets vraag ;)). Maar de vrije slag vind ik nog teveel. Ik ga wel even remvloeistof erbij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Tylen geen dot vloeistof in je Shimano remmen gooien hè (Shimano gebruikt mineralen olie)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 09:13
Prulleman schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:26:
@Tylen geen dot vloeistof in je Shimano remmen gooien hè (Shimano gebruikt mineralen olie)
Godzijdank wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Prulleman schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:26:
Zal na de vakantie worden. Dinsdag ochtend eerst even lekker weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-09 14:11
Vandaag mooie MTB route gereden in het Heuvelland. Heerlijk genoten, tot 2km voor de eindstreep, scheurtje in de - tubeless - band... 🙈

Fiets is net 160km oud/nieuw, maarja risico van het vak...

Heb het nu gedicht met een prop, het houdt en het is dicht, maar morgen staat nog een trip op de planning... benieuwd wat zo’n prop doet tijdens intensief gebruik icm met een toch wel redelijk scheurtje? Fingers crossed morgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ik heb ooit nog 2500 km met een band doorgereden, met een plakker aan de binnenkant van de buitenband. Ook nog een druppeltje secondelijm aan de buitenkant, want het was midden op een nop

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
In principe zou het gewoon moeten houden. Wellicht met een mesje de uitstekende delen eraf snijden. Anders een plakker aan de binnenkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
Band is nog prima op druk, net even 10km gefietst en het houdt nog steeds prima. Ik heb de uitstekende deeltjes idd wat afgeknipt zodat het niet zover uitsteekt.

Wat van plakkers plakken jullie aan de binnenzijde? Deze zijn mij nog niet bekend? Ik weet even niet hoe het exact heet, maar een ''prop'' van buitenaf erin doen is echt goed te doen en een prima redmiddel onderweg, echt blij mee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ik heb gewoon een binnenband plakker gedaan, zelfde manier als bij een biba, beetje schuren, solutie erop, en plakker stevig aandrukken. Maar er zijn ook specifieke plakkers zoals https://www.parktool.com/product/emergency-tire-boot-tb-2

Het gaat (denk ik) vooral om de kans op uitscheuren te verkleinen. Als het een mooi rond gat is, dan zal een prop wel houden. In mijn geval was het een snee door een stuk glas, als hier wat krachten op komen, dan scheurt het makkelijker verder dan een mooi gaatje. Mijn doel van de plakker was om de 2 delen bij elkaar te houden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
Ja, dat is idd ook een prima oplossing. Ach, zolang die het vandaag maar houdt... en dan even kijken wat ik doe. Ik heb al nieuwe buitenband (buba? :D) besteld en dat is ook het geld niet, al had het natuurlijk niet gehoeven ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Michaelg schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:01:
Ik heb die eerste set maar ben er niet geheel tevreden mee. Ze zitten erg lekker en gevoel met cockpit is prima. Maar warmte van me handen kan niet goed weg waardoor ik zweethanden krijg.

Ben zelf dus ook nog op zoek naar handschoenen (full finger) voor in de warmere maanden.
Van het weekend is het er niet van gekomen, dus vanavond ff langs de Decathlon geweest.
De set die jij hebt hadden ze niet in de winkel en deze

Afbeeldingslocatie: https://contents.mediadecathlon.com/p1649160/k$4c252b8427f7c7cce5d465fdf831dadf/sq/MTB+handschoenen+500+zwart+blw.webp?f=256x256

vond ik niet lekker zitten; gek genoeg zaten ze in alle maten erg strak rond mijn vingers en met name de vingertopjes zaten strak.

Deze

Afbeeldingslocatie: https://contents.mediadecathlon.com/p1569665/k$86e17d5e28df21c0f9883766384c1cd6/sq/MTB+handschoenen+XC+Light+zwart.webp?f=256x256

Hadden ze wel, maar het deel op de bovenzijde van de hand is een of andere dunne lycra en voelt erg kwetsbaar. Bovendien wilde ik bovenop juist wat extra bescherming tegen bijv doornstruiken.

Sowieso viel me nu op hoe weinig aan MTB spul er in Best ligt. Vlgs mij is de winkel in Arnhem beter uitgerust? Ik was daar pas 1x toen ik toevallig in de buurt was maar toen lag er beduidend meer mtb gerelateerd spul dan in Best.

edit:
ik was in Best, niet Eindhoven

[ Voor 20% gewijzigd door Tacoos op 12-08-2019 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:32
Kom je zo vaak in de doornstruiken? haha

Maar denk dat je meer keuze hebt in een fietsenzaak gericht op mtb dan in de decatlon.?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Smultie schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:26:
[...]

Top, die laatste mededeling deed het 'm. Blijkbaar gaat de shifter in 3-klik-mode als de H-schroef ver genoeg uitgedraaid is.

Hij rubt nu heeeel licht in de zwaarste versnelling, maar daar is prima mee te leven tot het volgende onderhoud.
Hhm, helaas nog niet helemaal voorbij.
Schakelen gaat prima, alleen hoor ik nu een ratelend geluid als ik op het kleine blad kracht op de pedalen zet... Ik weet 100% zeker dat de ketting niet aanloopt. Bekend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Tacoos schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 19:30:
[...]

Van het weekend is het er niet van gekomen, dus vanavond ff langs de Decathlon geweest.
De set die jij hebt hadden ze niet in de winkel en deze

[Afbeelding]

vond ik niet lekker zitten; gek genoeg zaten ze in alle maten erg strak rond mijn vingers en met name de vingertopjes zaten strak.

Deze

[Afbeelding]

Hadden ze wel, maar het deel op de bovenzijde van de hand is een of andere dunne lycra en voelt erg kwetsbaar. Bovendien wilde ik bovenop juist wat extra bescherming tegen bijv doornstruiken.

Sowieso viel me nu op hoe weinig aan MTB spul er in Eindhoven ligt. Vlgs mij is de winkel in Arnhem beter uitgerust? Ik was daar pas 1x toen ik toevallig in de buurt was maar toen lag er beduidend meer mtb gerelateerd spul dan in Eindhoven.
Toevallig ook in Eindhoven geweest en dat is volgens een medewerker daar de kleinste Decathlon van NL. In Best, paar km verderop, zit wel een hele grote met flink wat MTB spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

pjlgt schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:59:
[...]

Toevallig ook in Eindhoven geweest en dat is volgens een medewerker daar de kleinste Decathlon van NL. In Best, paar km verderop, zit wel een hele grote met flink wat MTB spul
My bad; er is tegenwoordig idd een winkel in Eindhoven, maar ik was al in Best en daar hing vandaag beroerd weinig of ze hadden het verstopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Jampot007 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:34:
Kom je zo vaak in de doornstruiken? haha

Maar denk dat je meer keuze hebt in een fietsenzaak gericht op mtb dan in de decatlon.?
Normaal niet, gelukkig, maar afgelopen vakantie in Kroatië op elke route/tocht die ik deed. Ook heel mijn onderbenen onder de krassen enzo...

Decathlon is niet ver van het werk en laat open. Een gewone winkel lukt doordeweeks niet.
Komend weekend ga ik ff bij Cyclewear langs denk ik.

De gemiddelde LBS heeft vlgs mij ook niet zoveel keus?

[ Voor 3% gewijzigd door Tacoos op 12-08-2019 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Tacoos schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:08:
[...]

My bad; er is tegenwoordig idd een winkel in Eindhoven, maar ik was al in Best en daar hing vandaag beroerd weinig of ze hadden het verstopt...
Hingen idd weinig handschoenen met lange vingers in Best. Enkel klein vallende maatjes en heb niet echt mega grote handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
De prop heeft de route Vijlen keurig doorstaan, ik rij er voorlopig denk ik nog gewoon even mee door (tenzij ik ga merken dat er druk verlies is). Nieuwe band + tubeless vloeistof heb ik nu toch staan...

Deze MTB route is overigens een aanrader voor de Zuidelingen ;-) Plan was vandaag om deze 2x te doen, echter ivm het toch wel hevige weer + tot 2 maal toe pech (bij een maat) gehouden bij 1 rondje. Steen/tak (blijft een raadsel...) tussen cassette achter gekomen en hierdoor enkele tandjes van het kleine verzet krom, terug schakelen naar de 3 kleinste verzetten was niet meer mogelijk. En dat al redelijk snel na de start... wetende dat je nog 20km bergen te gaan hebt 8)7 En 10km verder konden we weer een prop schieten... gelukkig had ik hier inmiddels ervaring in.

Soms zit het mee, en soms ook alles tegen (Murphy). Desalniettemin genoten van een prachtige route 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpjedi
mooie route is dat ja. Ik werk in Aachen en neem wel eens de mtb mee om nog even daar rond Vaals te knallen. Zitten wel wat flink steile stukken in die ik link vind met nat weer en die middengeul. Maar heerlijk knallen sowieso in die regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
Middengeul was heel tricky, idd! Daar heb ik ook lekker rustig aan gedaan, zeker omdat ik de route ook - nog - niet kende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Die middengeul weet ik nog wel van mijn weekendje in Gulpen. Ik weet nog dat ik daar volgas omlaag ging en ineens naar de andere kant moest. Toen maar besloten dat een bunnyhop verstandiger was dan vol in de rem.

Verder een van de mooiste routes van NL. Vooral omdat je langs het Hijgent Hert komt en daar heerlijk even kunt bijtanken. Combineren met de route Gulpen is ook een aanrader.

[ Voor 7% gewijzigd door Klitse op 13-08-2019 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
nog trauma's van dat soort geulen.. 25 jaar geleden ooit eens genadeloos hard onderuit gegaan door een geul bij een zandweg (met grind en stenen) afdaling in de Ardennen. Heb er nog littekens van :D (en heel lang (jaren) last gehad van mijn bovenarm, denk een scheurtje in mijn bot geweest ofzo..)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:11
Iemand ervaring met het ontluchten en bijvullen van sram level tl remmen?
Ik heb ervaring met recente Shimano lx remmen, niet met sram. Vergelijkbaar procedé?

Ik heb dit setje op het oog om het mee te doen, of zijn er betere opties?
https://www.bike-componen...versal-universal-o100001/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
bas-r schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:17:
Ik heb ervaring met recente Shimano lx remmen, niet met sram. Vergelijkbaar procedé?

Dat zijn toch avid remmen? Avid bleed setje met 2 spuiten en doorpompen. Het is anders dan shimano en werkt met dot ipv mineraal. Staan youtubes genoeg online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Prulleman schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:41:
nog trauma's van dat soort geulen.. 25 jaar geleden ooit eens genadeloos hard onderuit gegaan door een geul bij een zandweg (met grind en stenen) afdaling in de Ardennen. Heb er nog littekens van :D (en heel lang (jaren) last gehad van mijn bovenarm, denk een scheurtje in mijn bot geweest ofzo..)
Yup, hier ook 2 jaar terug flink op mn plaat. In snelle afdaling mn wiel toch in die geul vast. Heel het oppervlak liep als een V groef naar die geul dus kon geen kant op en had al teveel snelheid. Gelukkig niets blijvends maar was alleen en was al 21:00 eind augustus. Ik voelde me best zielig. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
bas-r schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:17:

Dat setje moet wel werken ja. Veel goedkoper ga je die denk ik niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
Jpjedi schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:27:
[...]

Dat zijn toch avid remmen? Avid bleed setje met 2 spuiten en doorpompen. Het is anders dan shimano en werkt met dot ipv mineraal. Staan youtubes genoeg online.
Het is inmiddels allemaal Sram i.p.v. avid. Ik ga dit youtube’je gebruiken, tnx YouTube: How To Bleed New Sram MTB Brakes | Bleeding Edge Technology

Ik ben trouwens laatst geüpgrade van Level TL naar Level TLM onder garantie. Met dat Bleeding Edge dingetje lijkt het erg simpel :)

[ Voor 12% gewijzigd door bas-r op 13-08-2019 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
bas-r schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:52:
[...]

Het is inmiddels allemaal Sram i.p.v. avid. Ik ga dit youtube’je gebruiken, tnx YouTube: How To Bleed New Sram MTB Brakes | Bleeding Edge Technology

Ik ben trouwens laatst geüpgrade van Level TL naar Level TLM onder garantie. Met dat Bleeding Edge dingetje lijkt het erg simpel :)
Ik ben laatst zonder garantie geupgrade van Level TL naar Shimano SLX. Niets dan problemen gehad met mijn achterrem, heb inmiddels zelfs 2 achterremmen vann Level TL en beide hebben niet goed gepresteerd. Dus besloten er maar een setje SLX op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
bas-r schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:52:
[...]

Dat weet ik ja maar in wezen is het het oude avid systeem dus DOT en anders ontluchten. Het is inderdaad kipsimpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Voor mn nieuwe cube ben ik wat aan het rondneuzen voor een dropper. Het moet wel een goede zijn die bijvoorbeeld niet na een half jaar kaal gesleten is. Maar ben ook niet op zoek naar een top fancy penning 16 merk. Gewoon degelijk en niet te zwaar. Mijn nieuwe Cube is dropper ready dus met interne kabelvoorbereiding. Echter 27.2mm is blijkbaar erg klein want aanbod is erg beperkt in droppers voor die diameter. Heeft er iemand tips? Ik las over die Brand-X echter daar lees ik ook veel commentaar over dat de lak slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Cube verkopen en een fatsoenlijke fiets terug kopen. Wie verzint het om een fiets uit te brengen, dropper-ready en dan een 27.2mm zadelbuis. Pff. Daar zijn 2 opties voor: Een gravity dropper of een X-Fusion. De GD werkt, is alleen een beetje gedateerd. De X-Fusion weet ik niet, maar het is een redelijk goed merk voor vering, dus wellicht dat hun droppers ook oke zijn.

/edit: Oh, en de Brand-X Ascend is er ook in 27.2mm

[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 13-08-2019 10:42 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Brand-X bied gewoon goeie prijs/kwaliteit verhouding. Voor wat betreft de lak weet ik het niet, maar zou mij ook maar weinig boeien, lak op een zadelpen... Zolang ie zn werk maar fatsoenlijk doet.
Ik heb al een tijdje een Tranz-X (zelfde merk als Brand-X). 2e hands gekocht om het eens te proberen. Die werkt nog steeds prima. En alle lak zit er nog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
zonoskar schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:39:
Cube verkopen en een fatsoenlijke fiets terug kopen. Wie verzint het om een fiets uit te brengen, dropper-ready en dan een 27.2mm zadelbuis. Pff. Daar zijn 2 opties voor: Een gravity dropper of een X-Fusion. De GD werkt, is alleen een beetje gedateerd. De X-Fusion weet ik niet, maar het is een redelijk goed merk voor vering, dus wellicht dat hun droppers ook oke zijn.

/edit: Oh, en de Brand-X Ascend is er ook in 27.2mm
Tja, heeft Cube al jaren. Daarentegen is de specs/prijs verhouding onverslaanbaar en bouwkwaliteit erg goed. Dus ik doe het er wel mee. 8)

X-Fusion zal ik eens checken, die was ik nog niet tegen gekomen. tnx!
Klitse schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:27:
Brand-X bied gewoon goeie prijs/kwaliteit verhouding. Voor wat betreft de lak weet ik het niet, maar zou mij ook maar weinig boeien, lak op een zadelpen... Zolang ie zn werk maar fatsoenlijk doet.
Ik heb al een tijdje een Tranz-X (zelfde merk als Brand-X). 2e hands gekocht om het eens te proberen. Die werkt nog steeds prima. En alle lak zit er nog op.
Dat is al hoopgevend! Ergens eens zien of ik zo'n ding in de winkel eens kan bekijken. Is die bediening ook een beetje stevig? Recensies zijn verder erg goed inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Klitse schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:34:
[...]

Dat setje moet wel werken ja. Veel goedkoper ga je die denk ik niet vinden.
Lekker universeel houden :)

https://www.mantel.com/fu...pamZyZW1vbGllI3N0YXJ0MTE=

Werkt niet met moderne SRAM-remmen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Ruud op 13-08-2019 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Dubbelpost.

[ Voor 95% gewijzigd door Klitse op 13-08-2019 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Dat setje werkt niet op de nieuwste SRAM remmen want die heeft niet zo'n Bleeding Edge tool.
Jpjedi schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:16:
[...]

Tja, heeft Cube al jaren. Daarentegen is de specs/prijs verhouding onverslaanbaar en bouwkwaliteit erg goed. Dus ik doe het er wel mee. 8)

X-Fusion zal ik eens checken, die was ik nog niet tegen gekomen. tnx!

[...]

Dat is al hoopgevend! Ergens eens zien of ik zo'n ding in de winkel eens kan bekijken. Is die bediening ook een beetje stevig? Recensies zijn verder erg goed inderdaad.
Ik heb een andere hendel dan die tegenwoordig geleverd wordt. Begreep dat die hendel die nu geleverd wordt wat te wensen over laat, Maar daar kun je natuurlijk ook een ander hendeltje voor gebruiken. Dat kost de wereld ook niet. Maar wie weet valt het best mee. Ligt er ook maar net aan hoe vaak je hem gebruikt natuurlijk.

Edit: Excuus voor de dubbelpost.

[ Voor 18% gewijzigd door Klitse op 13-08-2019 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Klitse schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:03:
[...]

Dat setje werkt niet op de nieuwste SRAM remmen want die heeft niet zo'n Bleeding Edge tool.

[...]

Ik heb een andere hendel dan die tegenwoordig geleverd wordt. Begreep dat die hendel die nu geleverd wordt wat te wensen over laat, Maar daar kun je natuurlijk ook een ander hendeltje voor gebruiken. Dat kost de wereld ook niet. Maar wie weet valt het best mee. Ligt er ook maar net aan hoe vaak je hem gebruikt natuurlijk.

Edit: Excuus voor de dubbelpost.
I stand corrected. Ik ben gelukkig al lang geleden gestopt met Avid/SRAM remmen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Ruud schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:25:
[...]

I stand corrected. Ik ben gelukkig al lang geleden gestopt met Avid/SRAM remmen O-)
Ik ben er ook vanaf gestapt. Heb dat setje TL's nog in de kast liggen en ik heb ook nog een mechanische AVID BB5 maar verder komt er hier geen SRAM/Avid meer binnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Klitse op 13-08-2019 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
haha, mountainbike.nl/forum staat ook vol met dit soort opmerkingen :)
gelukkig alleen ervaring met shimano ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Hier ook de Avid vorig jaar eraf gesmeten en m8000 erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

It's a trick. Get an axe.

Jpjedi schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:09:
Echter 27.2mm is blijkbaar erg klein want aanbod is erg beperkt in droppers voor die diameter. Heeft er iemand tips? Ik las over die Brand-X echter daar lees ik ook veel commentaar over dat de lak slecht is.
Ik heb begin dit jaar precies dezelfde zoektocht doorlopen. Sinds maart rijd ik op een Kind Shock E30i 100. Mooi compromis tussen prijs, gewicht en specs. Hij was redelijk betaalbaar met € 160 bij BikeDiscount.de, 538 gram, intern geleid, voor mijn frame van de juiste insertlengte en een drop van 100 mm. 120 was ook goed geweest. Erg prettig is de traploos verstelbare zadelkop, dat hebben sommige van de goedkopere uit het lijstje hieronder niet.

Hij bevalt goed, nog geen enkel probleem mee gehad in ca. 2200 km. Hij is zeer stabiel. Totaal geen flex in de hoogte of zijdelings draaien. Zakt vlot en komt met een goede snelheid weer omhoog (maar niet zo snel dat je je zorgen moet maken :+ ). Ik las ergens dat het onderhoud ook makkelijk is, je kunt er zelf namelijk niet veel aan doen :Y). Behalve schoonhouden, af en toe wat olie op de seal en als het minder wordt eventueel de complete air cartridge vervangen en die kost een paar tientjes.

Sommige reviews zijn kritisch over de (on)gevoeligheid van de remote lever en raden aan die te vervangen door een KS Southpaw of Wolf Tooth ReMote. Maar ik vind hem prima. Lekker klein en ondanks dat kan ik er met mijn duim makkelijk bij en de werking is vloeiend.

Deze dropper is in 27.2 vaak en meteen ook weer snel uitverkocht. Ik heb toen twee weken lang meerdere malen per dag gecheckt bij BikeDiscount voor de E30i 100 en 120. Op een gegeven zaterdag begin maart was er ineens een aantal E30i 100 beschikbaar. Meteen besteld en twee uur later was er geen voorraad meer. Reserveren kan er helaas niet en met hun e-mailnotificatiesysteem ben je al te laat. Elders waren ze echter flink duurder.

Ik heb toen een lijstje bijgehouden. Andere opties waar ik naar gekeken heb (alles 27.2 mm):
Kind Shock LEV Integra 272 450/100 € 293,00 464g
Kind Shock LEV Si 272 415/100 € 202,34 485g
Kind Shock E20i 100 390/100 € 152,42 580g
Kind Shock E20i 120 435/120 € 152,42 620g
Kind Shock E30i 120 435/120 € 171,84 563g
Kind Shock ETENi Integra 400/100 € 132,00 590g
PNW Components Rainier 27.2 IR 410/110 € 228,00 699g
Brand-X Ascend XL 455/105 € 192,00 637g
Brand-X Ascend CX-01 CX 400/105 € 138,27 530g
X-Fusion Hilo 400/100 of 425/125 € 239,00 550g (external)
TranzX JD-YSP11 400/105 € 111,80 630g
XLC SP-T108 400/105 € 180,00 640g (external)
RFR Teleskop-Seatpost Pro Inside 400/105 € 118,92 738g

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:42

Demo

Probleemschietende Tovenaar

@Jpjedi wat bedoel je met lak, de coating op de shaft? Ik heb een KS Lev Si gehad die binnen een aantal maanden flinke krassen op de shaft had, met veel moeite een nieuwe uit Amerika laten komen tegen exorbitante verzendkosten + douaneheffing en daar zaten na twee ritten ook alweer krassen in :( Toen voor 160 een Tranzx Ascend gekocht en na meer dan een jaar (en zeker niet minder mishandeling, oa de Trailtoer vorig jaar) zit daar één haarfijn krasje in de coating.
FYI: RFR (het onderdelenmerk van Cube), PRO, Brand-X (huismerk van CRC/Wiggle) en Syncros (Scott onderdelen) zijn allemaal rebranded Tranzx droppers :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-08 22:38
[b]Demo schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 21:29:
en zeker niet minder mishandeling, oa de Trailtoer vorig jaar
Dit jaar weer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:42
Ik heb gisteren naast mijn racefiets en xc mountainbike een trailgerelateerde Trek Roscoe 7 2020 aangeschaft. ik betrapte mezelf er laatst op heel vaak naar trails te gaan met mijn zoon en dat ik er een speelse fiets voor wilde hebben.
deze week snel testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
bk1985 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 08:44:
Ik heb gisteren naast mijn racefiets en xc mountainbike een trailgerelateerde Trek Roscoe 7 2020 aangeschaft. ik betrapte mezelf er laatst op heel vaak naar trails te gaan met mijn zoon en dat ik er een speelse fiets voor wilde hebben.
deze week snel testen!
Wat maakt deze meer trail dan je XC-fiets? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 08:47:
[...]

plus banden, dropper, 120mm vork, 68 gr balhoofdhoek

@bk1985 leuke fiets! weer eens wat anders

(maar naar mijn mening hadden ze er een 140mm vork in moeten stoppen en nog een graadje slacker, nu is het maar een klein verschil met xc, sterker nog een moderne xc zit hier niet ver vandaan, 120mm wordt steeds gebruikelijker en 69 graden of minder ook)

@Demo @rasko @anderen wie gaan er allemaal naar de singletrack limburg trailtour?
- Prulleman oOo
- ...

(nog iemand uit de buurt van Breda die mee wilt rijden, vooralsnog rij ik alleen die kant op, 2 extra plekken achterop)

[ Voor 23% gewijzigd door Prulleman op 14-08-2019 08:59 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
[...]

[...]

zie bovenstaande! 27,5 inch dus al een stuk wendbaarder, dropper post, plus banden, kwalitatief goede voorvork enz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Zal det ook in Nederland een trend worden die blijft hangen? 27.5 inch en plus banden? Is wel een set-up die ik wel eens zou willen testen, vooral vanwege de wendbaarheid. Mooie aanschaf!

Edit: zou de remset wel zo snel mogelijk vervangen voor een setje M8000 als de fiets bij je past.

[ Voor 21% gewijzigd door Holk op 14-08-2019 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 08:54:
[...]

plus banden, dropper, 120mm vork, 68 gr balhoofdhoek

(maar naar mijn mening hadden ze er een 140mm vork in moeten stoppen en nog een graadje slacker, nu is het maar een klein verschil met xc, sterker nog een moderne xc zit hier niet ver vandaan, 120mm wordt steeds gebruikelijker en 69 graden of minder ook)
De specs kan ik ook opzoeken, ik ben benieuwd naar de persoonlijke beweegreden(en).

Ik ben namelijk niet overtuigd van de speelsheid van plus-banden. Ja je hebt meer grip maar ze zijn ook zoveel zwaarder dan 29'ers. De wielen an sich zijn even zwaar en met een boost-wielsetje is een 29'er wiel ook stijf genoeg. De diameter scheelt ook niet heel erg veel.

Ook voor @bk1985

@Holkers: is 27,5+ wel een trend? Doorbraak lukt niet echt lijkt het. Je ziet dat het echte plus-gebeuren (3.0") ook alweer afgezwakt is naar 2.8 of 2.6. Is dat nog wel plus? :)

[ Voor 11% gewijzigd door Ruud op 14-08-2019 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkie1985
Ruud schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:20:
[...]

De specs kan ik ook opzoeken, ik ben benieuwd naar de persoonlijke beweegreden(en).

Ik ben namelijk niet overtuigd van de speelsheid van plus-banden. Ja je hebt meer grip maar ze zijn ook zoveel zwaarder dan 29'ers. De wielen an sich zijn even zwaar en met een boost-wielsetje is een 29'er wiel ook stijf genoeg. De diameter scheelt ook niet heel erg veel.

Ook voor @bk1985

@Holkers: is 27,5+ wel een trend? Doorbraak lukt niet echt lijkt het. Je ziet dat het echte plus-gebeuren (3.0") ook alweer afgezwakt is naar 2.8 of 2.6. Is dat nog wel plus? :)
Diverse beweegredenen:
mijn zoon past op mijn XC en kan dan overstappen van een Decathlon fiets naar mijn 'oude'.
de afmontage is een 1x, een dropper, grotere remkracht als mijn huidige fiets.
27,5 inch zou in theorie wendbaarder moeten zijn.

al met al een hele zwik punten waarom ik de keuze heb gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
Heren, wat een haat tegen de SRAM/avid remmetjes! Ze zaten standaard op mijn fiets die ik in juni vorig jaar heb gekocht, ik kan er verder niks aan doen, niet dat ik er uit geloofsovertuiging mee rijd ;)

Ik heb er veel mee gefietst en nog geen problemen mee gehad. Maar ik luister naar julllie tips, en mocht ik ze moeten vervangen, dan kijk ik ook naar Shimano !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik dacht dat ik dit nooit zou zeggen, maar de nieuwe serie van Cube ziet er verdomd mooi uit. Het knikje in de bovenbuis is ook niet heel erg opvallend, maar wel aanwezig helaas. Waarom kunnen ze het in de XC racebak wel mooi recht, en in de rest niet, zo jammer. Maar die 120mm fully ziet er echt klasse uit en ik hou niet eens van zwarte fietsen :)

Afbeeldingslocatie: https://foto-thumbnails.mtb-news.de/cache/1200_auto_1_1_0/33/aHR0cHM6Ly9mc3RhdGljMS5tdGItbmV3cy5kZS92My8yNC8yNDA5LzI0MDk4MzMtd20zNm5sOTRlbHRqLWN1YmVfc3RlcmVvXzEyMF9ocGNfc2x0XzI5XzQxMDAtb3JpZ2luYWwuanBn.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door zonoskar op 14-08-2019 12:49 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:42

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Prulleman schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 08:54:
@Demo @rasko @anderen wie gaan er allemaal naar de singletrack limburg trailtour?
- Prulleman oOo
- ...

(nog iemand uit de buurt van Breda die mee wilt rijden, vooralsnog rij ik alleen die kant op, 2 extra plekken achterop)
Ik, zei de gek! Niet actief in dit topic, maar wel op GoT is @Xtrafris dus die tag ik ook even :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@zonoskar die zijn inderdaad wel mooier geworden. de wat oudere stereo's hadden altijd van die uber lelijke rockers, zoals bv deze:
Afbeeldingslocatie: https://img0.biker-boarder.de/detail_oxp3/cube15_656200_2.jpg
of deze
Afbeeldingslocatie: https://s14761.pcdn.co/wp-content/uploads/2014/08/Cube-Stereo-140-HPC-Enduro-Magazin-1-von-16-810x540.jpg
de lijnen lopen nu veel vloeiender

[ Voor 35% gewijzigd door Prulleman op 14-08-2019 12:50 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
Demo schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:47:
[...]
Ik, zei de gek! Niet actief in dit topic, maar wel op GoT is @Xtrafris dus die tag ik ook even :)
Dus dan hebben we nu:
- @Prulleman
- @Demo
- @Xtrafris
- @rasko

Als er meer deelnemers zijn; gooit uzelf erbij!
Ik zal maar eens wat uren gaan maken op de fiets, na winterberg niet meer gefietst :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:37
rasko schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:17:
[...]

Dus dan hebben we nu:
- @Prulleman
- @Demo
- @Xtrafris
- @rasko

Ik zal maar eens wat uren gaan maken op de fiets, na winterberg niet meer gefietst :X
@L0we mag er ook bij d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
rasko schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:17:
[...]

Dus dan hebben we nu:
- @Prulleman
- @Demo
- @Xtrafris
- @rasko

Ik fiets m misschien ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Als het mooi weer is zeker ;)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Dat sowieso en ik moet zin hebben op het moment dat ik weg moet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
@Prulleman heb je misschien meer info over deze singletrack in Limburg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
RR46 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:31:
https://www.singletrack-limburg.eu/
Maar wel uitverkocht..
Zullen vast nog wel tickets vrijkomen

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

RR46 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:31:
Hier een impressie. Tip: Neem een fiets mee met niet zo'n breed stuur. Maar idd, zal uitverkocht zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 14-08-2019 22:52 ]

• mat2005
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-09 12:53
Hallo allemaal,

Binnenkort zou ik graag willen beginnen met mountainbiken in Brabant. De routes die ik voornamelijk zal gaan rijden zijn stadsbos013, Loonse en Drunense Duinen en Dorst. Hiervoor ben ik nu op zoek naar een goede (nieuwe) hardtail met een budget tussen de 1000 en 1300 euro. Momenteel heb ik vier mountainbikes op het oog en zal graag van jullie weten of mijn overwegingen juist zijn en welke de voorkeur heeft voor mijn situatie. Natuurlijk ga ik ook nog naar de lokale fietsenhandel om ze goed te vergelijken, maar ik zou graag goed beslagen te ijs komen.

Cube Reaction Race 2019: https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-race-2019
+Volledig Sram GX 1x12 afgemonteerd
+ Deore BR-M6000 180/160 mm remmen (betere rem dan gemiddeld?)
? Is de RockShox Judy Silver TK Air een voldoende goede voorvork?

Cannondale Trail 1 2019: https://www.12gobiking.nl/cannondale-trail-1-2019
+RockShox Reba RL voorvork. Is dit een grote verbetering met de RockShox Judy Silver TK Air?
? Volledig Sram NX 1x12 afgemonteerd. Is er naast gewicht een groot verschil qua werking en duurzaamheid tussen de NX en GX serie van Sram? Ga je het verschil in bereik merken (10-50 GX vs 11-50 NX)?
? Shimano MT500 160/160 mm remmen. Zijn deze remmen voldoende goed (kleinere schijfdiameter en er kunnen alleen resin remblokken gebruikt worden op deze schijven)?

Scott Scale 960: https://www.12gobiking.nl/scott-scale-960-2019
+ RockShox Rekon Silver RL Solo Air voorvork. Deze zou tussen de RockShox Judy Silver TK Air en RockShox Reba RL inzitten qua performance?
+Goedkopere fiets in vergelijking met de andere opties
? Volledig Sram NX 1x12 afgemonteerd.
? Shimano MT400 180/160 mm remmen. Zijn deze remmen voldoende goed (kleinere schijfdiameter en er kunnen alleen resin remblokken gebruikt worden op deze schijven)?

Bulls Copperhead 3 GX 2019: https://www.12gobiking.nl/bulls-copperhead-3-gx-29-2019
+ Volledig Sram GX 1x12 afgemonteerd
? Is de RockShox Judy Silver TK Air een voldoende goede voorvork?
+ Goede Magura MT4 180/180mm remmen?

Ben benieuwd naar jullie opmerkingen en adviezen en alvast bedankt daarvoor!

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:39
Hoe zwaar ben je? Dat is wel handig om te weten om in te schatten of een vork/remmen voldoende zijn. :)

Enne...het is SRAM, niet Scram ;)

• mat2005
Haha oeps meteen maar gewijzigd ;) Ik weeg een kleine 80 kilo en heb een lengte van 1.85 m.

Canon Eos 40d, 28-105 F3.5-F4, 18-55 is F3.5-F5.6, Lowepro Slingshot 350AW, 70-200mm F4L,580EX II

• RR46
Prulleman schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 22:33:
[...]

https://www.singletrack-limburg.eu/
Maar wel uitverkocht..
Zullen vast nog wel tickets vrijkomen
Cool, nog niet eerder van gehoord (al ben ik redelijk nieuw in de MTB wereld). Is van mij pakweg 5km... Kijken of er nog kaarten vrijkomen. Ben benieuwd waar ze gaan rijden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@RR46: hier even in de gaten houden:
https://www.mountainbike.nl/forum/viewforum.php?f=20

@mat2005: wat vind je de leukste stukken van het Stadsbos? En ondanks dat ik een hekel heb aan tijd vergelijken kan het wel nuttig zijn. Welke tijd rijd je op een volledige ronde? Of op bijvoorbeeld het rondje bij de snelweg?

Met 80KG kun je op het stadsbos een vork namelijk volledig over de emmer helpen tot het punt dat het op enkele momenten gewoon gevaarlijk wordt.

180/160mm is ruim voldoende voor je lokale rondjes. En worden ze toch wat warm dan kun je altijd upgraden naar 203/180mm en dan kun je direct metalen blokjes kwijt.

Alle verschillen zijn eigenlijk wel geneuzel in de marge. De Cannondale heeft qua afmontage de beste papieren. Maar is wel een totaal andere fiets dan Scott/Cube.

• mat2005
@Ruud Moet eerlijk bekennen dat ik zelf nog nooit het stadsbos heb gereden omdat ik momenteel dus nog geen mtb heb. Wel heb ik er een gehuurd bij de Drunense duinen. Het zal bij mij voornamelijk om het plezier gaan en niet meteen om tijden/snelheid, maar op langere termijn natuurlijk wel. Dus dan spreekt voor de vork op de Cannondale? In welke zin is die qua fiets totaal anders dan de Scott/Cube?

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:37
RR46 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 08:24:
[...]

Cool, nog niet eerder van gehoord (al ben ik redelijk nieuw in de MTB wereld). Is van mij pakweg 5km... Kijken of er nog kaarten vrijkomen. Ben benieuwd waar ze gaan rijden...
Heb je deze gezien? ;)
De Trailtour is GEEN standaard tourtocht en is NIET geschikt voor iedereen, zelfkennis en ervaring is hierbij van groot belang, onderschat jezelf niet!
mat2005 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 07:23:
Cannondale Trail 1 2019: https://www.12gobiking.nl/cannondale-trail-1-2019
+RockShox Reba RL voorvork. Is dit een grote verbetering met de RockShox Judy Silver TK Air?
? Volledig Sram NX 1x12 afgemonteerd. Is er naast gewicht een groot verschil qua werking en duurzaamheid tussen de NX en GX serie van Sram? Ga je het verschil in bereik merken (10-50 GX vs 11-50 NX)?
? Shimano MT500 160/160 mm remmen. Zijn deze remmen voldoende goed (kleinere schijfdiameter en er kunnen alleen resin remblokken gebruikt worden op deze schijven)?
Ik rij zelf met NX derailleur / shifter (en een 11 speed casette van Sunrace), bevalt me eigenlijk heel erg goed. Ik heb er nu iets meer dan 1000 kilometer op zitten, maar nog geen klachten qua duurzaamheid.

Het bereik zal je een klein beetje merken in de topsnelheid, maar dat is redelijk verwaarloosbaar:
http://gears.mtbcrosscountry.com/#29I399I13092X29I399I26524

• Ruud
mat2005 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 08:44:
@Ruud Moet eerlijk bekennen dat ik zelf nog nooit het stadsbos heb gereden omdat ik momenteel dus nog geen mtb heb. Wel heb ik er een gehuurd bij de Drunense duinen. Het zal bij mij voornamelijk om het plezier gaan en niet meteen om tijden/snelheid, maar op langere termijn natuurlijk wel. Dus dan spreekt voor de vork op de Cannondale? In welke zin is die qua fiets totaal anders dan de Scott/Cube?
Qua vork kun je het beste iemand anders vragen. Ik heb een iets afwijkende mening tov veel andere rijders :)

De Trail heeft echt een steile voorvork en zal veel zenuwachtiger zijn. (71 graden vs 69 vd Cube) De reach is ook nog eens vrij lang tov de Cube. Ik vind het een ouderwetse geo maar misschien past die je wel heel goed :)

10/50 vs 11/50 is ook een non-issue denk ik. Ja je kunt harder rijden met hetzelfde aantal omwentelingen maar dat mag geen naam hebben. MAAR een veel groter voordeel van een 10/50-cassette is de XD-hub. Die blijft tenminste heel.

@L0we: grappig, ze hebben het over het onderschatten van jezelf. Ik zou er overschatten van maken :D

[ Voor 16% gewijzigd door Ruud op 15-08-2019 08:54 ]

• rasko

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 14:29
Hier toevallig nog mensen die mee hebben gedaan aan de limburg epic dit jaar?
Dit jaar helaas moeten missen, maar had graag weer een poging gedaan om hem uit te rijden. (uitrijden is me nog niet gelukt helaas)

Vorige week weer een naar de teutoburgerwald geweest. Altijd een verrassing wat ik daar weer tegenkom. Dit keer niet zelf de route uitgestippeld, maar ik was eigenlijk al redelijk gaar na de eerste helft. (30km en 100hm).
De andere helft dan meer rustig via de hermansweg teruggefietst. Dat waren wat minder hm en midner technisch. Was met de trein die kant op gegegaan vanuit enschede, maar er reden op heel veel stukken geen treinen alleen bussen. Terugweg reed er niks verder dan bad bentheim. Mocht ik met zuur in de benen alsnog de laatste 25km naar huis fietsen :F

Erg leuke rit gehad verder :Y

tijd voor wat klusjes!

• Prulleman
@mat2005 persoonlijk zou ik voor de cube gaan, qua afmontage. GX, boost as (bulls heeft ook GX, maar QR as voor), 69 graden

@s0ulmaster als ik de comments op facebook goed begrijp is ie dit jaar niet doorgegaan. (en is het maar de vraag of de "organisatie*" verder gaat...)

is dit niet gewoon een mannetje die een route uitstippeld en 10 euro pp cashed? verder zit er niks aan organisatie in toch, 100% self supporting etc..

verder is dit too much.. ik ga kijken of ik mijn duur conditie wat kan opkrikken zodat ik komend jaar de 65 km RdhF makkelijker kan uitrijden, of misschien de 90 aandurf.. het laatste uur bij de 65 was dit jaar al een behoorlijke uitdaging..

[ Voor 68% gewijzigd door Prulleman op 15-08-2019 09:27 ]

Strava

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:13
L0we schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 08:50:
[...]

Heb je deze gezien? ;)

De Trailtour is GEEN standaard tourtocht en is NIET geschikt voor iedereen, zelfkennis en ervaring is hierbij van groot belang, onderschat jezelf niet!
ik neem aan dat ze overschat bedoelen, anders kan ik me volgende keer ook wel inschrijven ;)
Pagina: 1 ... 30 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic