Prulleman schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:26:
Het zijn allemaal goede adviezen, in dit geval, als je op de racefiets bovengemiddeld snel bent en op technische mtb secties onder gemiddeld, dan zit het voor het grootste deel in je techniek. Die kan je goed trainen met een clinic, maar wat (inclusief mezelf) maar weinig mensen doen is korte segmenten herhalen om het echt goed onder de knie te krijgen. Ik geef vaak de voorkeur om mijn rondje gewoon in 1 keer af te maken, zonder te stoppen en te herhalen, maar om je techniek te verbeteren is "sessioning" erg effectief.
Maar niet upgraden omdat je op een oude fiets met brakke onderdelen net zo snel kan zijn als je maar goed traint is natuurlijk waar, maar tegelijk ook kletskoek. Er is niks mis met geld uit geven aan je hobby. Je hebt ook geen spoiler op je auto nodig of ledlampen in je PC, om maar te zwijgen over het nut van een postzegelverzameling. Maar als je geld uit gaat geven doe het dan wel op de juiste manier.
- Als het met name om technische secties gaat, dan zal een
dropper (met name bij technisch naar beneden, in mindere mate bij technisch vlak (afhankelijk van het terrein) zeker kunnen helpen.
-
Flats vs clipless is heel persoonlijk, ik fiets al 25 jaar clipless en dit voelt zo vertrouwd dat ik ook in der Ardennen op echte afdalingen liever ingeklikt fiets. Als je minder ervaring met SPD hebt en juist vertrouwen mist, dan zijn flats misschien een verbetering.
-
Banden kunnen ook heel veel uitmaken, ik weet niet wat voor banden je nu hebt, en wat het beste is, hangt nogal af van je rijstijl en omstandigheden, maar voor snelheid is een lichte band met een lage rolweerstand erg prettig, het nadeel daarvan is dat je inlevert op grip. Je zal dus ergens voor jou de gulden middenweg moeten vinden, maar zolang we het over XC in Nederland hebben, is een zwaar profiel echt niet nodig en ben je waarschijnlijk het beste af met Racing Ray/Ralph of een Ardent Race. Voor mijn gevoel maakt het ook wel uit of je de basic of dure versie van zo'n band neemt, maar ik heb tegelijk mijn wielen en banden geupgrade, dus dan is het lastig om precies aan te wijzen waar de verbeteringen door komen.
- Ten slotte nog wat dure upgrades,
nieuwe wielen zijn altijd goed, niet alleen voor het gewicht (roterende massa), maar ook de stuureigenschappen kunnen een stuk verbeteren
- Andere
vork, weet niet wat je nu hebt, maar er zijn vorken die niet veel toevoegen... (teveel flex, te weinig demping, te stug, ...) maar je zou ook kunnen beginnen met een onderhoudsbeurt, zodat ie weer soepel aanspreekt en vervolgens je verdiepen in de instellingen van je vork. Veel wielrenners houden van een stevige aanvoelende vork en rijden met veel teveel druk en demping. Dat is misschien lekker om een stuk vlak te knallen, maar zodat je moet sturen en over obstakels moet, dan moet een vork gewoon doen waar ie voor bedoelt is.