Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Sjoewe schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:44:
Ik vind het zelf haast ondoenlijk om een wiel in een bikestand er fatsoenlijk in te krijgen, sta dan altijd enorm te stoeien met de ketting en derailleur. Frame over het wiel laten zakken is zoveel makkelijker, maar goed bij wellicht zijn dat de achtergebleven roadie regels. :+
Lang leven Sram derraileurs. Die lock je gewoon in de uiterste stand en je trekt zo het wiel over de ketting en bovenste derriewieltje.

Maar ik moet ook toegeven dat framedesign ook een aardig grote rol speelt. Ik heb hiervoor een Radon frame gehad en daar kreeg ik de steekas ook nooit echt lekker erin (ook niet met wiel op de grond en achterbrug vanaf boven erin laten vallen. Nu een Norco frame en eigenlijk nooit problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:06
de oplossing van SRAM is inderdaad een stuk beter dan shimano, daar kan je de clutch disabelen, maar moet je nog steeds met vrij veel moeite de derrailleur (met name bovenste pulley) naar achter trekken. Dit is nooit echt een heel soepel proces. maar op de grond gaat het makkelijker dan in de montage standaard.

Ik heb hier met de huidige onderdelen ook meer moeite* om een achterwiel terug te zetten dan met mijn old school 3x8, bij de oude versnellingen leek het allemaal wat meer vanzelf op zijn plek te vallen. Wellicht door de range van de cassettes en bijbehorende lange kooi en aangepaste constructie. (mogelijk minder opvallend voor nieuwe gebruikers of mensen die niet meerdere generaties onderdelen hebben overgeslagen zoals ik :D)

*niet dat het niet lukt of dat ik niet weet hoe het moet, maar het gaat niet soepel en snel

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-10 22:41
Hmm, drie kleuren waar ik tussen blijf hangen voor m'n frame:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wUPE1oYt.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jyeaNkct.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tq3O4Wet.jpg

Moeilijk, moeilijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:03

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

5007 doe ik al (maar dan metallic) :)

[ Voor 4% gewijzigd door zonoskar op 05-08-2019 14:43 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

ElmarJ16 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:47:
[...]

Lang leven Sram derraileurs. Die lock je gewoon in de uiterste stand en je trekt zo het wiel over de ketting en bovenste derriewieltje.

Maar ik moet ook toegeven dat framedesign ook een aardig grote rol speelt. Ik heb hiervoor een Radon frame gehad en daar kreeg ik de steekas ook nooit echt lekker erin (ook niet met wiel op de grond en achterbrug vanaf boven erin laten vallen. Nu een Norco frame en eigenlijk nooit problemen.
* Tylen rent naar beneden............. WTF ik heb een knopje met een slotje erop. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:34
Sjoewe schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:41:
Hmm, drie kleuren waar ik tussen blijf hangen voor m'n frame:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Moeilijk, moeilijk. :)
Tis zo net een Hightower :o

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/2656/4346/products/SC_Linkage_bolt_pics_-6_7125643b-ebd3-402f-9c10-fa88b0ca97f5_2000x.jpg?v=1548251628

Dat zou trouwens ook mijn keuze zijn, de groene kleur met oranje logo's en stickers op de vork :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ruud op 05-08-2019 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Tylen schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:52:
[...]

* Tylen rent naar beneden............. WTF ik heb een knopje met een slotje erop. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Hahaha, ja dit gaat het wel een stuk makkelijker maken. Verder schakel ik altijd naar de kleinste krans als ik m'n wiel eruit haal. Dat scheelt ook nog eens een heleboel moeite. Nooit problemen in de montagestandaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Tylen schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:52:
[...]

haha, dat zal een hoop schelen met het centreren van de steekas, de derailleur kan er behoorlijk druk op zetten als je em niet locked

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ruud schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:16:
[...]

Tis zo net een Hightower :o

[Afbeelding]

Dat zou trouwens ook mijn keuze zijn, de groene kleur met oranje logo's en stickers op de vork :)
Haha, ik vond de kleuren al behoorlijk complementair nu ik ze zo onder elkaar zag :D
Logo ga ik alleen niet doen denk ik, zijn allemaal nogal dunne buizen, en KONA is ook maar een kort merk, dan valt het klein uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ziPnnf1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Van kleur kun je bij die hightower niet spreken, da's gewoon saai zwart met een streepje. Zoals 90% val alle carbon fietsen. Saai!

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Tylen schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:37:
Hoeft natuurlijk niet vaak. Maar moest nu mijn vrouw erbij halen om te kijken of de as netjes ervoor zat. Als er een steekas met centreerpunt is heb ik die liever erin. Of vind ik nu iets uit wat nog niet bestaat? :P Hahahaha.
Bij mn koersfiets valt het wiel in nokjes. Steekas altijd perfect uitgelijnd 👌

Overigens wielen altijd wisselen op de vloer, in een bikestand gaat dat natuurlijk voor geen meter.

[ Voor 10% gewijzigd door Jpjedi op 05-08-2019 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Prulleman schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 14:26:
de oplossing van SRAM is inderdaad een stuk beter dan shimano, daar kan je de clutch disabelen, maar moet je nog steeds met vrij veel moeite de derrailleur (met name bovenste pulley) naar achter trekken. Dit is nooit echt een heel soepel proces. maar op de grond gaat het makkelijker dan in de montage standaard.

Ik heb hier met de huidige onderdelen ook meer moeite* om een achterwiel terug te zetten dan met mijn old school 3x8, bij de oude versnellingen leek het allemaal wat meer vanzelf op zijn plek te vallen. Wellicht door de range van de cassettes en bijbehorende lange kooi en aangepaste constructie. (mogelijk minder opvallend voor nieuwe gebruikers of mensen die niet meerdere generaties onderdelen hebben overgeslagen zoals ik :D)

*niet dat het niet lukt of dat ik niet weet hoe het moet, maar het gaat niet soepel en snel
Nwe m8100 heeft ook een clutch hendeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Jpjedi schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 18:02:
[...]

Nwe m8100 heeft ook een clutch hendeltje.
Dat hendeltje zorgt er enkel voor dat er iets minder spanning op de ketting komt te staan. Bij een Sram derraileur kan je deze in de voorste stand vastzetten, waardoor de ketting helemaal slap komt te staan. Dan is je wiel erin zetten zelfs mogelijk in een montagestandaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
ElmarJ16 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 19:32:
[...]

Dat hendeltje zorgt er enkel voor dat er iets minder spanning op de ketting komt te staan. Bij een Sram derraileur kan je deze in de voorste stand vastzetten, waardoor de ketting helemaal slap komt te staan. Dan is je wiel erin zetten zelfs mogelijk in een montagestandaard :)
Aha dat klinkt handig, wist ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
je hebt weer een hand vrij om je frame en wiel vast te houden, bij shimano "moet" je (omdat je de derailleur met de hand tegen moet houden) je wiel wel tussen je benen klemmen. SRAM is echt wel praktischer voor een wiel wissel.
.
Veel mensen kennen ook de functie van de shimano hendel ook niet en merken vooral dat het iets lichter schakelt met de clutch off. en rijden daardoor lekker klapperend door het bos..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WielerManiak
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-10-2021
Leuk om te zien dat er op tweakers ook een (slowchat) mountainbike thread is!

Ik ben WielerManiak en wil gaan beginnen met mountainbiken! Vanaf mijn 14de begonnen met wielrennen als sport en wedstrijden gereden bij de nieuwelingen maar na wat akelige valpartijen gestopt met wedstrijd rijden. Sindsdien veel fiets vakanties gehad met mijn vader die ook wielrent maar de laatste jaren ben ik wel een beetje uitgekeken op het wielrennen.
Nu heb ik ooit wel een mountainbike gekocht om in de winter door te trainen maar dat was veel weggebruik of meerijden met de jongens in het bos die een veldrijfiets konden kopen. Dit was een hele oude B1 mountainbike die ooit stuk is gegaan bij een tourtocht.

Nu ben ik van plan om de racefiets te verkopen en een nieuwe mountainbike aan te schaffen. Wat ik zelf in gedachte had is een hardtail met Sram NX eagle voor rond de 1200 euro zodat ik nog wat over heb voor pedalen en een dropper.

fietsen in gedachte:
Merida Big Nine NX edition
Trek Procaliber 6
Scott Scale 960

Kun je in dit soort fietsen nog echt fout gaan qua keuze?

Waar ik ook nog niet helemaal over uit ben wat bij mountainbiken een iets groter probleem is dat wielrennen is het feit dat ik een bril draag. Lenzen kan ik helaas echt niet hebben. En een wielren bril op sterkte kost een vermogen hebben jullie daar een idee voor? Voor het wielrennen heb ik altijd een normale zonnebril op sterkte gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
WielerManiak schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 19:28:
Leuk om te zien dat er op tweakers ook een (slowchat) mountainbike thread is!

Ik ben WielerManiak en wil gaan beginnen met mountainbiken! Vanaf mijn 14de begonnen met wielrennen als sport en wedstrijden gereden bij de nieuwelingen maar na wat akelige valpartijen gestopt met wedstrijd rijden. Sindsdien veel fiets vakanties gehad met mijn vader die ook wielrent maar de laatste jaren ben ik wel een beetje uitgekeken op het wielrennen.
Nu heb ik ooit wel een mountainbike gekocht om in de winter door te trainen maar dat was veel weggebruik of meerijden met de jongens in het bos die een veldrijfiets konden kopen. Dit was een hele oude B1 mountainbike die ooit stuk is gegaan bij een tourtocht.

Nu ben ik van plan om de racefiets te verkopen en een nieuwe mountainbike aan te schaffen. Wat ik zelf in gedachte had is een hardtail met Sram NX eagle voor rond de 1200 euro zodat ik nog wat over heb voor pedalen en een dropper.

fietsen in gedachte:
Trek Procaliber 6
Scott Scale 960

Kun je in dit soort fietsen nog echt fout gaan qua keuze?

Waar ik ook nog niet helemaal over uit ben wat bij mountainbiken een iets groter probleem is dat wielrennen is het feit dat ik een bril draag. Lenzen kan ik helaas echt niet hebben. En een wielren bril op sterkte kost een vermogen hebben jullie daar een idee voor? Voor het wielrennen heb ik altijd een normale zonnebril op sterkte gedragen.
In principe zijn dat allemaal wel prima fietsen. Die Scott zou ik echter niet uitkiezen vanwege het feit dat die een 9mm QR as voor heeft. Liever zoek je een steekas.

Puur op specs zit er niet heel veel verschil in. Beste wat je kunt doen is kijken of je een proefritje kunt maken op die Merida en die Trek.

Heb je ook nog bij Canyon gekeken. Daar koop je met jouw budget een
https://www.canyon.com/nl...nfarbe=BU%2FBK&quantity=1
Met een GX/NX mix. Vork is wel anders (Judy Silver 120mm tov Gold 100mm op de Trek, hoe hij vergelijkt met die op de merida weet ik niet want die vork ken ik helemaal niet) Die op de Canyon heeft dus 20mm meer en dat betekent dat je iets rechterop komt te zitten. Je houd dan nog wel wat extra geld over voor een mooie dropper (Tip, BrandX, Prijs/kwaliteit helemaal top).

Maar het beste is dus ff een proefritje op die Merida en Trek fixen.

Voor wat betreft de bril kan ik je niet helpen aangezien ik geen brildrager ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
fietsen in gedachte:
Trek Procaliber 6
Scott Scale 960
Wat is precies de motivatie om precies deze drie te kiezen en wat voor soort mountainbike zoek je eigenlijk?
Een snelle, een speelse, een allrounder? Waar wil je gaan rijden? Allemaal wel relevante informatie.

Als je 90% van de tijd in Limburg rijdt wil je wellicht andere keuzes maken dan wanneer je in Noord Groningen rondrijdt. :)
Waar ik ook nog niet helemaal over uit ben wat bij mountainbiken een iets groter probleem is dat wielrennen is het feit dat ik een bril draag.
Hoezo is dat lastiger? Ik ben geen brildrager, maar ik zou gewoon een goedkope (zonne-)bril op sterkt kopen bij zo'n internetgrutter. Een sportbril heeft buiten de loopks niet perse meerwaarde op de MTB vind ik. Zelf draag ik eigenlijk liever überhaupt geen zonnebril in het bos. Zeker als er veel blad aan de bomen staat, vind ik het al snel te donker. Zeker als je zo'n hele reflectieve Oakley-achtige bril hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WielerManiak
Sjoewe schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:52:
[...]

Wat is precies de motivatie om precies deze drie te kiezen en wat voor soort mountainbike zoek je eigenlijk?
Een snelle, een speelse, een allrounder? Waar wil je gaan rijden? Allemaal wel relevante informatie.
Zelf woon ik in omgeving Bergen op Zoom, waar we de brabantse wal hebben om over te fietsen, maar het is voornamelijk nogal vlak, we hebben best wel wat bossen en greenlanes waar je kan fietsen. Verder wil ik ook wat tourtochten rijden, hierbij zal er ook gewoon een deel weggebruik zijn en voor dat gebruik leek het mij wat te fanatiek om bijvoorbeeld voor meteen een full suspension mtb te gaan. (hoe mooi en stoer ze ook zijn 8) )
Hoezo is dat lastiger? Ik ben geen brildrager, maar ik zou gewoon een goedkope (zonne-)bril op sterkt kopen bij zo'n internetgrutter. Een sportbril heeft buiten de loopks niet perse meerwaarde op de MTB vind ik. Zelf draag ik eigenlijk liever überhaupt geen zonnebril in het bos. Zeker als er veel blad aan de bomen staat, vind ik het al snel te donker. Zeker als je zo'n hele reflectieve Oakley-achtige bril hebt.
In mijn gedachte maakt het een stuk moeilijker wanneer er veel regen en modder opspat op je bril, wat je tijdens het rijden niet even makkelijk er af veegt. Nu zag ik laatst wel iemand die een skibril gebruikte over zijn bril heen, omdat dat warmer was en makkelijk was om modder af te vegen inplaats van alleen zijn gewone bril en het beetje bescherming wat het geeft voor je bril.
Klitse schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:25:
(Tip, BrandX, Prijs/kwaliteit helemaal top).
Dankje voor de tip! zal ik zeker naar kijken! is dat trouwens een beetje zelf te doen, zo'n dropper op je fiets monteren?
Maar het beste is dus ff een proefritje op die Merida en Trek fixen.
Ik was van plan om langs 12Go Biking te gaan om inderdaad op te meten en proef te rijden. Canyon dealers zijn wat lastiger te vinden maar ik wil er wel eerst even op gezeten hebben inplaats van dat ik het op vertrouwen via internet bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
WielerManiak schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:13:
Zelf woon ik in omgeving Bergen op Zoom, waar we de brabantse wal hebben om over te fietsen, maar het is voornamelijk nogal vlak, we hebben best wel wat bossen en greenlanes waar je kan fietsen. Verder wil ik ook wat tourtochten rijden, hierbij zal er ook gewoon een deel weggebruik zijn en voor dat gebruik leek het mij wat te fanatiek om bijvoorbeeld voor meteen een full suspension mtb te gaan. (hoe mooi en stoer ze ook zijn 8) )
Ook hardtails komen in verschillende smaakjes! ;)

Alle fietsen die je hier linkt zijn vrij traditioneel qua opzet: redelijk gestrekte zitpositie, steile balhoofdshoek, 100mm travel. Typische bosracers. Op zich niks mis mee, maar wel een beetje saai IMHO.
In mijn gedachte maakt het een stuk moeilijker wanneer er veel regen en modder opspat op je bril, wat je tijdens het rijden niet even makkelijk er af veegt. Nu zag ik laatst wel iemand die een skibril gebruikte over zijn bril heen, omdat dat warmer was en makkelijk was om modder af te vegen inplaats van alleen zijn gewone bril en het beetje bescherming wat het geeft voor je bril.
Realistisch gezien rijd je misschien 4 de 50 dagen op de fiets in de zware regen/modder. Moet je daar dan de keuze op baseren? Als je een voorvork-spatbord hebt (en niet achter iemand rijdt) dan heb je sowieso al gelijk een stuk minder spray omhoog. (y)
Dankje voor de tip! zal ik zeker naar kijken! is dat trouwens een beetje zelf te doen, zo'n dropper op je fiets monteren?
Ja, dat is echt klusje van niks. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Sjoewe op 06-08-2019 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Echt fout kan je met die 3 fietsen niet gaan, al vind ik persoonlijk de Scott wel erg aan de onderkant bungelen. Komt voornamelijk door de vork dat echt een instapvork is tov de trek en de merida.

Tussen for laatste 2 maakt het een stuk minder uit. Ik zou zeker voor jezelf bepalen of je liever 2x11 wilt rijden of 1x12. Mijn voorkeur gaat dan naar de laatste, helemaal als je ook een dropper erbij neemt. Dan is het gewoon fijn dat je de dropper op de plek kan zetten van de shifter van de voorderailleur. Klein voordeel van de trek is ook nog dat deze boost steekassen voor en achter heeft en dit maakt later je wielen upgraden makkelijker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
als je een dropper wilt, is het wel handig om een fiets te kiezen die een dikkere zadelpen heeft dan 27.2mm dan heb je een stuk meer keuze en ook pennen met meer drop. Fatsoenlijke interne kabelloop voor een dropper is ook wel zo mooi.. (hoewel het ook anders kan, ik had op mijn vorige frame ook een externe 27.2 dropper, maar interne kabels is een stuk fraaier en minder kwetsbaar en 27.2 is gemiddeld maar 10cm drop (met veel moeite 12cm), dikkere gaan makkelijk van 15-17 cm

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WielerManiak
Sjoewe schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:37:

Ook hardtails komen in verschillende smaakjes! ;)

Alle fietsen die je hier linkt zijn vrij traditioneel qua opzet: redelijk gestrekte zitpositie, steile balhoofdshoek, 100mm travel. Typische bosracers. Op zich niks mis mee, maar wel een beetje saai IMHO.
Tja maar ik zoek ook een bosracer voor het gebied waar ik woon en wil rijden 8)7 . De andere keuzes die je hiernaast hebt zijn die onderuit gezakte frames, of full suspensions (fatbikes tel ik niet mee). En een full suspension zou ik ook wel willen hebben maar die zijn meteen een stuk duurder en flink overkill voor waar ik ga rijden.
ElmarJ16 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:39:

Echt fout kan je met die 3 fietsen niet gaan, al vind ik persoonlijk de Scott wel erg aan de onderkant bungelen. Komt voornamelijk door de vork dat echt een instapvork is tov de trek en de merida.

Tussen for laatste 2 maakt het een stuk minder uit. Ik zou zeker voor jezelf bepalen of je liever 2x11 wilt rijden of 1x12. Mijn voorkeur gaat dan naar de laatste, helemaal als je ook een dropper erbij neemt. Dan is het gewoon fijn dat je de dropper op de plek kan zetten van de shifter van de voorderailleur. Klein voordeel van de trek is ook nog dat deze boost steekassen voor en achter heeft en dit maakt later je wielen upgraden makkelijker
Dan haal ik de scott van het lijstje af. De reden waarom ik liever een 1x12 wil is voor een deel gemak (ook voor de dropper). En in mijn mening het logisher is om wat grotere stappen te hebben van versnelling tot versnelling omdat je stijgings percentage veel sneller en veel meer wisselt over veel kortere afstanden dan bijv. op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
WielerManiak schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:13:

Nee, als je ook maar een beetje handig bent heb je dat ding er zo in zitten. Kabels binnendoor het frame maken het wat lastiger maar zelfs dat is niet moeilijk. Genoeg op youtube over te vinden.

Tenzij je een Rockshock reverb koopt of iets anders op olie. Dan moet je wellicht na installatie bleeden e.d. en dat maakt het ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botneet
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:09
Haha leuk dat hier op tweakers ook een schare mtb fans zitten. Ik kan niet wachten tot ik beter ben(kuch, kuch), dan trek ik mijn KTM ultra 1964 ltd 29" weer even uit het hok :).

Lekker door het bos en de duinen crossen hier in het noorden van het land :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
WielerManiak schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 23:14:
Tja maar ik zoek ook een bosracer voor het gebied waar ik woon en wil rijden 8)7 .
Nou dan zit je in elk geval op het goede spoor :)
De andere keuzes die je hiernaast hebt zijn die onderuit gezakte frames, of full suspensions (fatbikes tel ik niet mee). En een full suspension zou ik ook wel willen hebben maar die zijn meteen een stuk duurder en flink overkill voor waar ik ga rijden.
Nah... daar zitten nog wel wat meer stapjes tussen. Daarom vraag ik ook even door. Je ziet het afgelopen jaar dat steeds meer fabrikanten ook een meer trail-gerichte hardtail op de mark brengen. Die zijn weliswaar ietsjes slacker maar zeker geen 'onderuitgezakte' fietsen. Gewoon wat speelser, iets minder op snelheid, maar meer op handeling gericht.
Dan haal ik de scott van het lijstje af. De reden waarom ik liever een 1x12 wil is voor een deel gemak (ook voor de dropper). En in mijn mening het logisher is om wat grotere stappen te hebben van versnelling tot versnelling omdat je stijgings percentage veel sneller en veel meer wisselt over veel kortere afstanden dan bijv. op de weg.
Als je inderdaad voor een dropper wil gaan (doen!) zou ik zeker de tip van @Prulleman volgen en inderdaad proberen om _geen_ frame met een 27.2 mm zitbuisdiameter te kiezen. Je hebt veel minder keuze en fabrikanten kiezen vaak voor een 27.2 seatpost in een frame omdat die juist (ietsjes) flexen in een verder stijf frame, en zo dus wat comfort geven. Een dropperpost is juist heel star, dus dan ga je er op rijders comfort wel op achteruit. Maar wat dat betreft tikt die Trek PC6 wel mooi alle boxes aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WielerManiak
Sjoewe schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 23:52:

Nah... daar zitten nog wel wat meer stapjes tussen. Daarom vraag ik ook even door. Je ziet het afgelopen jaar dat steeds meer fabrikanten ook een meer trail-gerichte hardtail op de mark brengen. Die zijn weliswaar ietsjes slacker maar zeker geen 'onderuitgezakte' fietsen. Gewoon wat speelser, iets minder op snelheid, maar meer op handeling gericht.
Onderuit gezakt is ook misschien niet het goede woord 8)7

je bedoelt meer iets als een: Trek Roscoe 7 27.5+?
Die heb ik ook voorbij zien komen tijdens het zoeken ook interessant wegens het al hebben van een dropper. Ondanks het zwaardere gewicht en kleinere maat wielen komt dit qua onderdelen veel overeen met bijv. de pc6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
WielerManiak schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 00:13:
[...]

Onderuit gezakt is ook misschien niet het goede woord 8)7

je bedoelt meer iets als een: Trek Roscoe 7 27.5+?
Die heb ik ook voorbij zien komen tijdens het zoeken ook interessant wegens het al hebben van een dropper. Ondanks het zwaardere gewicht en kleinere maat wielen komt dit qua onderdelen veel overeen met bijv. de pc6?
Die Roscoe 7 27.5+ heeft een coil vork en Deore componenten, nu kan je binnen je budget ook prima slx+ vinden met een lucht vork (beter op je gewicht af te stemmen dan een coil vork). Verder moet je bedenken of (zware) + banden wat voor je is. Je moet bij deze fiets aardig wat massa rond trappen, voor de wat simpelere xc rondjes bied dat niet geen voordeel (tenzij het heel lang droog is en je door bakken met mul zand moet ploegen). Deze zou niet gelijk mijn keuze zijn... De procaliber 6 met een dropper erbij is wel een mooie hardtail voor in NL (en zeker met die dropper kom je ook echt nog wel rond in de Ardennen bv.)

Er is tegenwoordig zoveel keuze dat het niet makkelijk is.... Vroeger was alles een xc hardtail. Nu heb je binnen de hardtail categorie al van alles, laat staan als je de fullies erbij pakt :D

Persoonlijk ben ik nog van de xc racebakken, achteraf had ik wel een (xc) fully willen hebben, maar budgetten zijn ook eindig, dus 2 jaar terug een hardtail gekocht om mijn 25 jaar oude MTB te vervangen. Ondertussen wel van alles aan geupgrade, dus had ik dat geld gelijk ingezet had ik ook een mooie fully gehad, maar dat is achteraf. Uiteindelijk past de fiets wel goed bij me, ik probeer graag mijn tijden op lokale rondjes te verbeteren en rij dus echt op snelheid. Met een plus bike zou ik geen pr rijden, hooguit een snelle dag tijd als het parcours er slecht bij ligt. Als je meer van de jumps etc bent, dan kan je beter een fiets nemen die wat minder op snelheid is gericht, qua geometrie en qua onderdelen. Maar zeker als je begint zijn dat lastige beslissingen
(Daarom zou je ook nog goedkoop 2ehands kunnen gaan om te kijken wat bij je past, ondertussen goed sparen en dan de perfecte bike aanschaffen).

[ Voor 33% gewijzigd door Prulleman op 07-08-2019 00:49 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Mja, die Roscoe dat is dan weer een 27.5+ (dus dat is ontworpen voor 2.6 - 3.0 27.5-inch banden), op zich zijn er hordes mensen die erbij zweren, want je kan met een hele lage druk rijden en daardoor heb je enorm veel grip en comfort. De vraag is alleen of het een concept is dat in Nederlands echt uit de verf komt.

27.5+ komt (vind ik) meer tot z'n recht voor als je vaak in rotsachtig laaggebergte rijdt, of gebieden waar je vooral veel onbewerkte natuurlijke trails hebt met veel wortels en stenen.

Ik doel meer op fietsen zoals de Kona Honzo, Nukeproof Scout, Canyon Grand Canyon AL SL 8 & 9, Trek Stache etc. Iets slacker, 120mm veerweg, vaak standaard met een dropperpost.

Ik ben zelf nogal pro zulke fietsen, omdat je er zoveel kanten mee opkan. Het is niet persé heel snel, maar de funfactor is enorm hoog. Maar neem mijn mening dus vooral met een schep zout. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WielerManiak
Prulleman schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 00:38:
[...]

Die Roscoe 7 27.5+ heeft een coil vork en Deore componenten, nu kan je binnen je budget ook prima slx+ vinden met een lucht vork (beter op je gewicht af te stemmen dan een cool vork). Verder moet je bedenken of (zware) + banden wat voor je is. Je moet bij deze fiets aardig wat massa rond trappen, voor de wat simpelere xc rondjes bied dat niet geen voordeel (tenzij het heel lang droog is en je door bakken met mul zand moet ploegen). Deze zou niet gelijk mijn keuze zijn... De procaliber 6 met een dropper erbij is wel een mooie hardtail voor in NL (en zeker met die dropper kom je ook echt nog wel rond in de Ardennen bv.)
https://www.12gobiking.nl/trek-roscoe-7-27-5-2020

SX afgemonteerd en volgends mij is dat wel een gewone lucht vork als ik mij niet vergis, mtb groepen zijn nogal nieuw voor mij dus lastig te zien wat de ranglijst precies is, die van racefietsen kan ik al lang dromen.
Sjoewe schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 00:39:
Mja, die Roscoe dat is dan weer een 27.5+ (dus dat is ontworpen voor 2.6 - 3.0 27.5-inch banden), op zich zijn er hordes mensen die erbij zweren, want je kan met een hele lage druk rijden en daardoor heb je enorm veel grip en comfort. De vraag is alleen of het een concept is dat in Nederlands echt uit de verf komt.

27.5+ komt (vind ik) meer tot z'n recht voor als je vaak in rotsachtig laaggebergte rijdt, of gebieden waar je vooral veel onbewerkte natuurlijke trails hebt met veel wortels en stenen.

Ik doel meer op fietsen zoals de Kona Honzo, Nukeproof Scout, Canyon Grand Canyon AL SL 8 & 9, Trek Stache etc. Iets slacker, 120mm veerweg, vaak standaard met een dropperpost.

Ik ben zelf nogal pro zulke fietsen, omdat je er zoveel kanten mee opkan. Het is niet persé heel snel, maar de funfactor is enorm hoog. Maar neem mijn mening dus vooral met een schep zout. :+
Ja okee ik snap al wel wat je bedoelt.
Nu is die Kona Honzo ook wel interessant want die komt uit op de prijs van de pc6 + dropper.
En 29er's zijn toch wel meer op hun plek voor wat ik wil doen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ah, ik had de 2019 versie gevonden, dit ziet er iets beter uit. SX is wel de goedkoopste 12 speed groep van Sram, nog niet veel over gehoord.
(Sx, nx, gx, xo1, xx1)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 07:54:
Ah, ik had de 2019 versie gevonden, dit ziet er iets beter uit. SX is wel de goedkoopste 12 speed groep van Sram, nog niet veel over gehoord.
(Sx, nx, gx, xo1, xx1)
Maar de goedkoopste SRAM groep schakelde in het verleden minimaal gelijkwaardig aan XT.

(Toenmalig X7 vs toenmalig M786) maar ook aan M8000.

Hoe het met SX zit is voor mij koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik denk dat, kijkend in welk gebied @WielerManiak gaat rijden en zijn wielerachtergrond, een 'traditionele' xc bak mét dropper de beste optie. Tenzij hij nu al van plan is om meermalen naar de ardennen oid te gaan, dan is een kona honzo de betere optie.

Die trek kan later ook nog wel iets meer geupgrade worden naar meer trail gebruik. Iets dikkere banden, misschien een riser bar om het stuur wat omhoog te halen. Kortere stuurpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Gisteren de Orbea uitgelaten in zijn natuurlijke habitat (Hooge Vuursche). Nu kan ik pas zeggen wat een geweldige fiets het is. Als ik zeg stuur, dan stuurt hij en ook daar waar ik wil. Het snelle bochtenwerk ging zoveel lekkerder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-10 14:26

Typhone

Who Dares Wins

Zo verbouwing is bijnaaaaa afgerond en gisteren voor het eerst de Topeak Swing Up Ex geïnstalleerd en in gebruik genomen. Fietsen hangen zo een stuk beter, staan niet meer in de weg en zijn makkelijk te pakken c.q. eruit te halen. Zeer blij mee.

Fietsjemuur

Fietsjemuur2

Vriend komt binnenkort de koudontvetter even uitleggen en dan haal ik ze voordat ik naar de USA ga (eind deze maand) helemaal uit elkaar, maak alles schoon en de BMC krijgt dan voorvork-service en algemeen onderhoud (wat lagers gaan vervangen worden preventief).

De nieuwe kettingen liggen inmiddels ook klaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fBv0lfsGpiyNce7Tjwb8jIA6/medium.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Typhone op 07-08-2019 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Ziet er netjes uit zo. Zelf heb ik ze ook zo hangen maar dan wel met achterwiel op de grond om de voorvork iets te ontlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-10 14:26

Typhone

Who Dares Wins

Tylen schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:05:
Ziet er netjes uit zo. Zelf heb ik ze ook zo hangen maar dan wel met achterwiel op de grond om de voorvork iets te ontlasten.
Hmmz dat is ook wel slim. Is het erg als die haken tegen de spaken aan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Typhone schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:08:
[...]

Hmmz dat is ook wel slim. Is het erg als die haken tegen de spaken aan komen?
Nee denk niet dat dat veel uitmaakt. (ook dat heb ik zo).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Ben hem beetje bij beetje aan het pimpen maar zoek nog de juiste kleur. Rood gaat hem iig niet worden dus ga denk ik geel doen :P Dus mocht iemand nog voor 25 euries een leuke 160mm schijf willen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dCpLMMS8gFmBOr2urShYMmpz/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Kun je ze dan niet aan het achterwiel hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Tylen schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:11:
Ben hem beetje bij beetje aan het pimpen maar zoek nog de juiste kleur. Rood gaat hem iig niet worden dus ga denk ik geel doen :P Dus mocht iemand nog voor 25 euries een leuke 160mm schijf willen ;)

[Afbeelding]
Die kleur van die fiets doet bijna pijn aan de ogen, lekker hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik denk dat je bij deze manier ophangen echt niet druk hoeft te gaan maken voor de vork en/of spaken. Denk er alleen maar eens aan wat voor krachten daarbij komen kijken tijdens het rijden. Dat is een veelvoud van wat je krijgt tijdens het ophangen. Op een wiel wat op de grond ligt zou je gewoon op de spaken moeten kunnen staan zonder dat ze breken...

Maar verder een mooie setup! Ik hoop in de toekomst ook eens zoiets te kunnen bouwen.
Ben hem beetje bij beetje aan het pimpen maar zoek nog de juiste kleur. Rood gaat hem iig niet worden dus ga denk ik geel doen :P
Ik zou het persoonlijk gewoon bij zwart houden of kaal staal. Dat frame is al prachtig op zichzelf, die hoeft echt niet nog extra gepimpt te worden.

[ Voor 31% gewijzigd door ElmarJ16 op 07-08-2019 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:50
Precies, die fietsen wegen nog geen 20 kilo elk, maar je mag per wiel meestal wel 100 kilo belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman

[Afbeelding]
mêh.. ik zou geen andere kleuren gaan toevoegen, ik zou nog eerder die gele maxxis letters eraf halen/zwart maken. De fiets heeft een enorme knallende kleur, alles wat je daar aan toe gaat voegen (of het nou rood, geel of een andere kleur is) doet af aan het frame. Ik zou alle overige componenten lekker zwart houden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Ja kent met toch ;). Meer kleur is altijd beter 😂. Zo latex in de bandjes nu ff fietsen. O wacht. Rode stip boven het dorp :(. Regen :(.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Tylen schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:00:
Ja kent met toch ;). Meer kleur is altijd beter 😂. Zo latex in de bandjes nu ff fietsen. O wacht. Rode stip boven het dorp :(. Regen :(.
Heb je HV zonder latex gereden dan? :')

@Typhone: nette ruimte zo!

[ Voor 5% gewijzigd door Ruud op 07-08-2019 11:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
:X
maar serieus, nu is het een prachtige fiets, met extra kleur wordt het een kermis attractie

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Ruud schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:06:
[...]

Heb je HV zonder latex gereden dan? :')

@Typhone: nette ruimte zo!
Ja ;) Zoals ik zei, ik ben lui. Had geen zin om latex erin te doen en dan 30 minuten in de auto te zitten om vervolgens daar pas de banden te laten draaien ;)
Prulleman schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:11:
:X
maar serieus, nu is het een prachtige fiets, met extra kleur wordt het een kermis attractie
Hier heb je wel een goed punt. Persoonlijk houd ik er wel van. Maar het moet niet over de top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los Eindjeles
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Weet iemand een beginnerstrack in de buurt van Zürich, Zwitserland - voor trainen/oefenen beginnende MTB'er? Heb zelf gezocht kom met name uit op tracks voor gevorderden, die zijn voor mij bijna levensgevaarlijk. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Los Eindjeles op 07-08-2019 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Los Eindjeles schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:17:
Weet iemand een beginnerstrack in de buurt van Zürich, Zwitserland - voor trainen/oefenen beginnende MTB'er? Heb zelf gezocht kom met name uit op tracks voor gevorderden, die zijn voor mij bijna levensgevaarlijk. ;)
Eigen snelheid, afstappen als je het niet vertrouwt en goed verkennen voordat je over onbekende trails jaagt. En zorg ervoor dat je remmen in orde zijn!

https://www.trailforks.com/region/zurich-8949/

Geen ervaring in Zurich maar groen is easy :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-10 12:36
ElmarJ16 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:26:
Ik denk dat je bij deze manier ophangen echt niet druk hoeft te gaan maken voor de vork en/of spaken. Denk er alleen maar eens aan wat voor krachten daarbij komen kijken tijdens het rijden. Dat is een veelvoud van wat je krijgt tijdens het ophangen. Op een wiel wat op de grond ligt zou je gewoon op de spaken moeten kunnen staan zonder dat ze breken...

Maar verder een mooie setup! Ik hoop in de toekomst ook eens zoiets te kunnen bouwen.
[...]
Torched schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:28:
Precies, die fietsen wegen nog geen 20 kilo elk, maar je mag per wiel meestal wel 100 kilo belasten.
En er is geen verschil tussen wisselende krachten tijdens een mountainbikesessie en wekenlang trek(ipv duw)belasting op één punt van de velg?
Het zal misschien allemaal wel meevallen aangezien dit soort ophangsystemen al decennia gebruikt worden, maar toch..

Toevallig zag ik laatst een simpel ophangsysteem waarbij de fiets aan de trapas hangt ipv het wiel, "vlak" tegen de muur dus.
https://www.google.nl/search?q=pedal+wall+mount
Afbeeldingslocatie: https://des.gbtcdn.com/uploads/pdm-desc-pic/Electronic/image/2018/06/01/15278166104222.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los Eindjeles
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Ruud schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:50:
[...]

Eigen snelheid, afstappen als je het niet vertrouwd en goed verkennen voordat je over onbekende trails jaagt. En zorg ervoor dat je remmen in orde zijn!

https://www.trailforks.com/region/zurich-8949/

Geen ervaring in Zurich maar groen is easy :)
Goede tips, handige website daar had ik nog niet op gekeken. Bedankt! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@geekeep mooi systeem, maar werkt het ook met een 740+ mm MTB stuur? ik vind wel wat plaatjes met MTB's die zo hangen, maar dat zouden prima old school 560mm stuurtjes kunnen zijn.

Ik heb de mijne met een tacx beugel hangen:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTcWoSigV9Z0g2VyfT38yG-3l8PlWLJckcF-Xnw4i2acULB9OLk

achteraf minder fraai omdat de meeste hardtail mtb's een sloping bovenbuis hebben en je de beugels dus niet op de zelfde hoogte kan hangen (of je fiets verschuift).
met een 720mm stuur past deze net, maar voor een breder stuur houdt het niet over. een fully wordt al helemaal lastig met deze beugels.
hoewel in mijn geval nog functioneel genoeg, geen aanrader :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
geekeep schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:24:
[...]

[...]

[...]

En er is geen verschil tussen wisselende krachten tijdens een mountainbikesessie en wekenlang trek(ipv duw)belasting op één punt van de velg?
Het zal misschien allemaal wel meevallen aangezien dit soort ophangsystemen al decennia gebruikt worden, maar toch..

Toevallig zag ik laatst een simpel ophangsysteem waarbij de fiets aan de trapas hangt ipv het wiel, "vlak" tegen de muur dus.
https://www.google.nl/search?q=pedal+wall+mount
[Afbeelding]
Tuurlijk is daar een verschil tussen. Maar niet het verschil dat ervoor zorgt dat de boel kapot gaat. Een wiel wordt constant op trek- en duwkracht belast. En hoewel die krachten steeds anders zijn als het wiel draait is de belasting een stuk hoger. Als de fiets op zijn wieltjes staat is er ook een trek- en duwcomponent. De kracht is dan wel verdeeld over twee wielen maar toch....

Als we dan toch zo gaan denken. Industrielagers kunnen niet tegen zijdelingse belasting. Pas je op door je fiets aan de trapper op te hangen en dus ook een zijdelingse belasting op je trapas te hebben? Ik weet namelijk niet wat voor lagers je hebt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik heb bij Aliexpress van die klemmen gekocht die om je band grijpen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GsGUMMwl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-10 12:36
Ruud schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:46:
[...]

Tuurlijk is daar een verschil tussen. Maar niet het verschil dat ervoor zorgt dat de boel kapot gaat. Een wiel wordt constant op trek- en duwkracht belast. En hoewel die krachten steeds anders zijn als het wiel draait is de belasting een stuk hoger. Als de fiets op zijn wieltjes staat is er ook een trek- en duwcomponent. De kracht is dan wel verdeeld over twee wielen maar toch....

Als we dan toch zo gaan denken. Industrielagers kunnen niet tegen zijdelingse belasting. Pas je op door je fiets aan de trapper op te hangen en dus ook een zijdelingse belasting op je trapas te hebben? Ik weet namelijk niet wat voor lagers je hebt ;)
I know, ik wilde enkel onderstrepen dat periodieke belasting iets anders is dan langdurige belasting, zeker op gebied van metalen.

Als we dan toch zo gaan denken. Fietsdragers voor de auto schijnen ook niet echt lekker voor je fiets(frame) te zijn. ;)

Canyon raadt het gebruik van een dakdrager zelfs bijna af.
https://www.canyon.com/nl...g_your_canyon_by_car.html
Transporting a bike on the roof of a car is not normally recommended since the bike needs to be securely clamped. The force exerted on the frame by the clamps is something which the frame simply isn’t design to withstand. Clamps using quick release systems can damage the front fork. The clamps may only be fixed to the drop-outs at the front and rear of the frame and not on any other parts of the frame.
Ze hebben het trouwens ook over de hydraulische remmen i.c.m. op de kop hangen:
Do not transport bikes equipped with disc brakes upside down as air can get into the system severely reducing braking performance.
Ophangen aan het wiel komt toch wel akelig dicht in de buurt van de situatie waarbij de voorste remklauw boven de remhendel komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Als ik die omschrijvingen van canyon zie dan is het enige wat ik kan doen mijn fiets achter het glas zetten en op een afstandje gaan bewonderen. Een goed ontluchtte rem kan prima ondersteboven en die klemmen moet je gewoon met beleid vast zetten. Hierin geldt dat vast echt vast is. Speling zal er onder het rijden maar weinig opkomen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:50
geekeep schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:00:
[...]

I know, ik wilde enkel onderstrepen dat periodieke belasting iets anders is dan langdurige belasting, zeker op gebied van metalen.

Als we dan toch zo gaan denken. Fietsdragers voor de auto schijnen ook niet echt lekker voor je fiets(frame) te zijn. ;)

Canyon raadt het gebruik van een dakdrager zelfs bijna af.
https://www.canyon.com/nl...g_your_canyon_by_car.html

[...]

Ze hebben het trouwens ook over de hydraulische remmen i.c.m. op de kop hangen:

[...]

Ophangen aan het wiel komt toch wel akelig dicht in de buurt van de situatie waarbij de voorste remklauw boven de remhendel komt.
Ja, maar die 100kg draaglast via de as is ook 100 continu. Je kan niet iemand van 100kg even vragen of hij korte tijd wat minder gaat wegen zodat het minder wordt :+

Qua remmen heb je wel gelijk, mocht er in je reservoir bij de hendel lucht zitten kan dat omhoog. Kan je oplossen door het achterwiel verder van de muur te zetten middels afstandhouder zodat het stuur verder omhoog komt. En je remmen goed te ontluchten.

Aan de andere kant, ik doe het meeste onderhoud aan mijn fiets op een tuinbank waar ik de fiets op de kop bovenop zet, Ik heb tot nu toe geen last gehad van bubbels in leidingen. Zelfs niet na langere tijd, (lees een dag op die bank gestaan. Dit met magura en goedkope tektro hydraulische remmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruud
Torched schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:12:
[...]
Qua remmen heb je wel gelijk, mocht er in je reservoir bij de hendel lucht zitten kan dat omhoog. Kan je oplossen door het achterwiel verder van de muur te zetten middels afstandhouder zodat het stuur verder omhoog komt. En je remmen goed te ontluchten.

Aan de andere kant, ik doe het meeste onderhoud aan mijn fiets op een tuinbank waar ik de fiets op de kop bovenop zet, Ik heb tot nu toe geen last gehad van bubbels in leidingen. Zelfs niet na langere tijd, (lees een dag op die bank gestaan. Dit met magura en goedkope tektro hydraulische remmen.
@geekeep
Maak het nou niet zo spannend allemaal. Er lezen ook mensen mee die dit klakkeloos aannemen. Canyon dekt zich in, Thule dekt zich ook in met dakdragers. En voor wat de remmen betreft: eens met @ElmarJ16. Zolang je van je remmen afblijft kun je er alles mee doen. Waarom denk je dat alle remmen gevuld en ontlucht geleverd kunnen worden? Omdat die dozen perfect vervoerd worden? Een rem is een gesloten systeem daar kan geen lucht bij.

Is je hevel niet perfect ontlucht dan kun je lucht de leiding induwen als je de boel op zijn kop bedient.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpjedi
Precies, is een gesloten systeem. Maakt geen reet uit in welke hoek het systeem zich bevindt. Vergelijkbaar met een hydraulisch systeem in een F-16, dat staat ook niet altijd netjes recht. Een auto heeft een open systeem met reservoir, dus je kunt je auto niet ophangen in de garage. :’)

Qua belasting zit je ook mijlenver van enige schadelijke belasting. Of je moet last hebben van significante trillingen in huis en je fiets een paar jaar in exact dezelfde houding laten hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:12

Tacoos

i am i

... snip...
Dat hoeft echt geen vermogen te kosten.
Zelf heb ik deze bril van Leader
Afbeeldingslocatie: https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=940x1024:format=jpg/path/s6aac9a8f8757d1dd/image/i314d68198cd6a3f8/version/1516371927/image.jpg
Ik heb em gekocht bij Pearl.
Bril kost iets van 60 of 80 euro en slijpen van de inzet bril was een tientje per kant (goedkoopste manier, dus niet ontspiegeld of voorzien van kraswerende laag, maar da's geen probleem omdat er toch een glas voor zit)
Er zitten 3 kleuren glas bij, ik gebruik eigenlijk alleen de oranje ipv de zonnebril kleur op de foto

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@WielerManiak:

Zo'n soort bril als @Tacoos heb ik ook maar dan van Shimano. Werkt prima :) Geen last van condens of regendruppels tussen de glazen.

Kosten voor de glazen waren hoger aangezien ik naar mijn default opticien ben gegaan en ik wel de nutteloze ontspiegeling en kraswering heb maar dat is het minimale wat ze konden leveren.

Zou ik weer zo'n bril kopen de volgende keer? Ja!

By the way, sale @ Chain Reaction Cycles. Verschillende Fivetens voor 60 euro bijvoorbeeld. En SRAM X01 Eagle cranks voor 260 euro.

Zitten best leuke prijzen tussen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Ruud op 08-08-2019 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demol88
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-10 15:44
I.v.m. die Topeak Swing Up Ex: in de specs staat:
Compatible with wheel /tire combinations having an overall height up to 8cm (3.15”) and tire width up to 2.35”

Zou je hiermee weg komen met 2.4 banden ook? Of is ier iets gelijkaardig voor bredere banden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
demol88 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:25:
I.v.m. die Topeak Swing Up Ex: in de specs staat:
Compatible with wheel /tire combinations having an overall height up to 8cm (3.15”) and tire width up to 2.35”

Zou je hiermee weg komen met 2.4 banden ook? Of is ier iets gelijkaardig voor bredere banden?
Ligt heel erg aan je banden en velgen ;) De ene 2.4 band is de andere niet qua maatvoering. En ook de uiteindelijke breedte is afhankelijk van de interne diameter van de velg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
zie net een mail voorbij komen dat Canyon een MTB sale heeft op dit moment (ter ere van de wedstrijden in Whistler)
https://www.canyon.com/nl-nl/mtb-sale
gemiddeld een paar 100 euro op ~3k

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:02
Prulleman schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:57:
zie net een mail voorbij komen dat Canyon een MTB sale heeft op dit moment (ter ere van de wedstrijden in Whistler)
https://www.canyon.com/nl-nl/mtb-sale
gemiddeld een paar 100 euro op ~3k
Of gewoon om de 2019 modellen te slijten voor de 2020 modellen er zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
L0we schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:44:
[...]

Of gewoon om de 2019 modellen te slijten voor de 2020 modellen er zijn :)
maar dat mag je niet zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Ik ben ook in afwachting van 2020 modellen. Wil perse die m8100 1x12 maar de enige die ze bekend heeft zover ik weet is Trek. De pro caliber 9.6 maar komt met deel SLX en niet dropper ready.

Iemand tips?

Carbon
Hardtail
Dropper ready
Full 1x12 m8100(XT)
Budget 2000 euro
(19” kader)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De 1999 kostende Canyon Exceed CF SL 7.0 heeft M8000, dus die zal komend jaar wel de M8100 krijgen.

@Tylen Die Orbea heeft geen complete XT 8100 groep (alleen de achterderailleur), niet onder de 2000 euro (de M25 die wel compleet XT is, is 2699) en is niet echt dropper ready (27.2mm zadelpen).

[ Voor 50% gewijzigd door zonoskar op 08-08-2019 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Jpjedi schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:05:
Ik ben ook in afwachting van 2020 modellen. Wil perse die m8100 1x12 maar de enige die ze bekend heeft zover ik weet is Trek. De pro caliber 9.6 maar komt met deel SLX en niet dropper ready.

Iemand tips?

Carbon
Hardtail
Dropper ready
Full 1x12 m8100(XT)
Budget 2000 euro
(19” kader)
Orbea ALMA 29 M30
https://www.orbea.com/nl-...bike/alma/cat/alma-29-m30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

zonoskar schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:16:
De 1999 kostende Canyon Exceed CF SL 7.0 heeft M8000, dus die zal komend jaar wel de M8100 krijgen.

@Tylen Die Orbea heeft geen complete XT 8100 groep (alleen de achterderailleur), niet onder de 2000 euro (de M25 die wel compleet XT is, is 2699) en is niet echt dropper ready (27.2mm zadelpen).
shifter aanpassen is natuurlijk het geld niet.

Edit: €60,- https://www.mantel.com/shimano-xt-m8100-12-speed-shifter

Edit: 27,2mm dropper https://www.modernbike.co...seatpost-400-100mm-remote

[ Voor 15% gewijzigd door Tylen op 08-08-2019 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Heeft er iemand ervaring met deze of deze handschoenen van Decathlon?
Afbeeldingslocatie: https://contents.mediadecathlon.com/p1606539/k$631a4801ae22447e198b9b793c5eaf52/sq/MTB+handschoenen+All+Mountain+blauw.webp?f=256x256Afbeeldingslocatie: https://contents.mediadecathlon.com/p1649160/k$4c252b8427f7c7cce5d465fdf831dadf/sq/MTB+handschoenen+500+zwart+blw.webp?f=256x256

Ik heb nu een paar van Craft wat redelijk aan het verslijten is en wil minimaal een extra set. Dit zijn gewoon stoffen full finger handschoenen zonder fratsen
Mijn voorkeur gaat uit naar relatief dunne stof en zo min mogelijk padding op de palmen.
Smartphone kunnen bedienen is fijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@Tacoos nee, wel met deze: https://www.endurasport.com/SingleTrack-Glove/p/bE1168
en die bevallen erg goed, vooral dat geen padding in zit.
Ook luchtig genoeg op warme dagen, in de herfst ook goed mee te rijden, smartphone kan bediend worden en zit een beetje bescherming aan de bovenkant.

Afbeeldingslocatie: https://static.endura.co.uk/E1168BK.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Prulleman op 08-08-2019 16:00 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-10 21:08
Ik heb die eerste set maar ben er niet geheel tevreden mee. Ze zitten erg lekker en gevoel met cockpit is prima. Maar warmte van me handen kan niet goed weg waardoor ik zweethanden krijg.

Ben zelf dus ook nog op zoek naar handschoenen (full finger) voor in de warmere maanden.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
de endura singletracks hebben een soort mesh tussen de vingers, aan de binnenkant wil je dit niet (qua sltijtage en voegt het qua ademen ook weinig toe), aan de bovenkant eigenlijk ook niet ivm met protectie en slijtage. Maar tussen de vingers is het eigenlijk best effectief met luchtstroom en koeling enzo.

Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/glove.jpg

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ik ben fan van Rocday-handschoenen

https://rocday.com/product/flow-new-gloves/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-10 21:47
Prulleman schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:56:
@Tacoos nee, wel met deze: https://www.endurasport.com/SingleTrack-Glove/p/bE1168
en die bevallen erg goed, vooral dat geen padding in zit.
Ook luchtig genoeg op warme dagen, in de herfst ook goed mee te rijden, smartphone kan bediend worden en zit een beetje bescherming aan de bovenkant.

[Afbeelding]
Ik rij hiermee: https://www.endurasport.com/Hummvee-Lite-Glove-II/p/bE1204
Erg prettig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zitilites
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-10 15:50
Ik zit nu zon 3 jaar op de MTB. Ik rij niet veel kilometers maar pak toch regelmatig een officiële MTB route in NL of gebruik de fiets op vakantie. Tot nu toe ging het vooral om het 'touren' maar ik zou me nu ook wel iets meer willen focussen op snelheid. Ik heb een Bulls Copperhead 29 uit 2014. Ik vind deze fiets prima maar is naar mijn idee minder race georiënteerd.

Ik ben daarom het volgende van plan:
- flats ipv SPD monteren. Hiermee kun je meer risico nemen bij technische stukken.
- Nieuwe tubeless banden monteren ipv de standaard Rapid Robs met tubes. Gewichtsbesparing + verlagen rolweerstand. Bijkomend voordeel is dat ik met lagere druk kan rijden over rotsachtig terrein op vakanties.
- stuurpen iets verlagen zodat er automatisch meer druk op het voorwiel komt wat het speelser maakt. Eventueel in de toekomst kortere stuurpen.

Ik heb nog even gekeken naar een dropper post maar ik verwacht hier niet veel voordeel uit te halen. Daarnaast blijft het een kostenafweging. Vandaar dat ik bijvoorbeeld het vervangen van de wielen (nog) geen optie vindt.

Mis ik nog dingen die ik relatief eenvoudig kan aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Zitilites schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:35:
Ik zit nu zon 3 jaar op de MTB. Ik rij niet veel kilometers maar pak toch regelmatig een officiële MTB route in NL of gebruik de fiets op vakantie. Tot nu toe ging het vooral om het 'touren' maar ik zou me nu ook wel iets meer willen focussen op snelheid. Ik heb een Bulls Copperhead 29 uit 2014. Ik vind deze fiets prima maar is naar mijn idee minder race georiënteerd.

Ik ben daarom het volgende van plan:
- flats ipv SPD monteren. Hiermee kun je meer risico nemen bij technische stukken.
- Nieuwe tubeless banden monteren ipv de standaard Rapid Robs met tubes. Gewichtsbesparing + verlagen rolweerstand. Bijkomend voordeel is dat ik met lagere druk kan rijden over rotsachtig terrein op vakanties.
- stuurpen iets verlagen zodat er automatisch meer druk op het voorwiel komt wat het speelser maakt. Eventueel in de toekomst kortere stuurpen.

Ik heb nog even gekeken naar een dropper post maar ik verwacht hier niet veel voordeel uit te halen. Daarnaast blijft het een kostenafweging. Vandaar dat ik bijvoorbeeld het vervangen van de wielen (nog) geen optie vindt.

SPD geeft je juist meer controle op rotsachtig terrein omdat je voeten niet van de pedalen kunnen trillen. Als je wilt gaan stunten met je fiets zijn flats in het voordeel omdat je dan een bunnyhop op techniek moet doen ipv lomp aan je pedalen trekken met het risico om het achterwiel te hoog te liften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De meeste gaan juist voor SDP IPV flats voor meer snelheid (met name op de korte klimmetjes kun je dan ook nog even trekken aan je pedalen voor een extra boost). En je stuitert er minder gauw af, al zie ik dat niet als een issue met flats, die spikes zetten je schoenen aardig vast.

Zelf naar flats gegaan, kocht nieuwe schoenen die voor beide geschikt waren. En te lui om de plaatjes er onder te zetten :+ Wat boeit mij het als ik 26 minuten ipv 24,5 minuten over een rondje doe... Daarentegen kan ik nu wel lekker de jumps en northshore pakken zonder de angst dat ik niet veilig kan landen.

[ Voor 23% gewijzigd door _ferry_ op 09-08-2019 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vandaar dat ik bijvoorbeeld het vervangen van de wielen (nog) geen optie vindt.
Terwijl dit 1 van de grootste verbetering is die je kunt doen aan je fiets. Lichtere wielen zorgen dat je fiets sneller stuurt en minder kracht kost bij het versnellen. In combinatie met bredere velgen heb (kun) je dan ook meer grip (krijgen). Dus ik zou hier beginnen, misschien in combinatie met tubeless maken van je banden. Je hebt het dan wel over een investering van 500-800 euro (tot wel 2000,- als je wilt :))

[ Voor 7% gewijzigd door zonoskar op 09-08-2019 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Eenvoudig niet, goedkoop ligt aan je werkweek;

MEER FIETSEN. Snelheid komt door techniek en door de motor die op de fiets zit. :) Die motor is deels genetisch bepaald maar je zuurstofopname kun je ook gewoon trainen tot je max. Hoe je dit doet? Uren maken :)

Ik werd jaren geleden genadeloos zoek gereden door een kennis op een Target-26'er met coil vork. Dat kwam alleen maar door de motor op de fiets. Techniek viel in beide gevallen nog flink te verbeteren.

Mijn fiets was een toentertijd een 'state of the art' :+ Cube Reaction GTC SL (ja, ik heb 2x zo'n ding gehad ;) )

Andere goedkope manier maar ook niet eenvoudig. De juiste zithouding zoeken om lang veel vermogen te leveren en minder luchtweerstand te hebben. Dit geldt alleen maar als je nu niet goed zit. En gaat je parten spelen op technische stukken.

Verder 100% eens met @zonoskar, wielen transformeren je fiets. Daarom doet het me ook altijd best pijn als ik de mooiste fietsen zie met budget-wielen. Het gewicht is natuurlijk een voordeel, stijfheid is minstens zo belangrijk. Dat geeft namelijk vertrouwen en vertrouwen geeft automatisch meer snelheid in technische delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zitilites
zonoskar schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:52:
[...]

Terwijl dit 1 van de grootste verbetering is die je kunt doen aan je fiets. Lichtere wielen zorgen dat je fiets sneller stuurt en minder kracht kost bij het versnellen. In combinatie met bredere velgen heb (kun) je dan ook meer grip (krijgen). Dus ik zou hier beginnen, misschien in combinatie met tubeless maken van je banden. Je hebt het dan wel over een investering van 500-800 euro (tot wel 2000,- als je wilt :))
Ik weet het, maar toen ik mij er in verdiepte was de gewichtsbesparing van de bandenwissel/tubeless groter dan een setje nieuwe wielen. Dan moet ik wel zeggen dat ik in de range tot 500 euro zocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zitilites
Ruud schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:01:
[...]

Eenvoudig niet, goedkoop ligt aan je werkweek;

MEER FIETSEN. Snelheid komt door techniek en door de motor die op de fiets zit. :) Die motor is deels genetisch bepaald maar je zuurstofopname kun je ook gewoon trainen tot je max. Hoe je dit doet? Uren maken :)

Ik werd jaren geleden genadeloos zoek gereden door een kennis op een Target-26'er met coil vork. Dat kwam alleen maar door de motor op de fiets. Techniek viel in beide gevallen nog flink te verbeteren.

Mijn fiets was een toentertijd een 'state of the art' :+ Cube Reaction GTC SL (ja, ik heb 2x zo'n ding gehad ;) )
Dat is natuurlijk helemaal waar. Maar het valt mij op dat ik juist op technische MTB segmenten gemiddeld een stuk langzamer ben dan anderen, terwijl ik op de racefiets gemiddeld genomen bij de snellere hoor. Ik baseer me hier even op strava segmenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Zitilites schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:29:
[...]

Dat is natuurlijk helemaal waar. Maar het valt mij op dat ik juist op technische MTB segmenten gemiddeld een stuk langzamer ben dan anderen, terwijl ik op de racefiets gemiddeld genomen bij de snellere hoor. Ik baseer me hier even op strava segmenten.
Dan gaat het nog steeds op maar vervang motor dan door techniek ;) Meer fietsen, meer oefenen, meer tips krijgen gebaseerd op je rijgedrag. Één of meerdere clinics dus!

Durf je niet harder dan gaat een lichter setje wielen je ook niet helpen. De motor is niet het probleem als ik je goed begrijp. Een stijver setje wielen (en breder) en stijvere vork wel. Dat geeft je wel meer vertrouwen en zelfs meer grip.

Wanneer heeft je voorvork voor het laatst een goede onderhoudsbeurt gehad? Dat levert vaak ook een veel beter gevoel en contact met de grond op. Er zit een Reba in zo'n fiets toch?

Ik kan het voorbeeld weer even aanhalen van een vlak stukje draai en keerwerk hier in de buurt waar je met een KM of 25 per uur tussen bomen doorjaagt met vaak meer-dan-haakse bochten.

Op mijn tractor rijden rijders me in de weg die een vele malen lichtere fiets hebben en een betere vermogen/gewichts-verhouding dan ik. Puur door techniek en grip. Dat ik daarna bij het eerst volgende rechte stuk weer gezien ben hebben we het maar niet over :+

[ Voor 18% gewijzigd door Ruud op 09-08-2019 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Ik zou niets aan mn fiets doen en gewoon veel gaan fietsen. Sneller fietsen komt enkel door meer trainen en niets anders. Op de oudste barrels kun je 95% van de mtb's eraf rijden met goede training. 2x intervallen per week en een langere duur training is wel het minimale om echt progressie te boeken. Intervallen geven je kracht (snelheid) en duurtraining geeft je uithouding vermogen. (afstand).

Zonder de eerder genoemde 'motor' maakt het echt relatief geen reet uit wat voor fiets er onder zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
zonoskar schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:16:

Die Exceed eens in de gaten houden inderdaad, De Orbea vind ik relatief duur. Als je daar de procaliber 9.6 2020 tegenover zet met een upgrade shifter ben ik bij Hopmans 1599 kwijt voor dezelfde fiets. Echter de TREK is ook niet dropper ready (voorgeïnstalleerde kabeldoorvoer. ). Trek heeft dan ook nog het olvc frame met de gepatenteerde honingraat structuur.
Zie bovenstaand.
shifter aanpassen gaat inderdaad het verschil niet maken. Dat is een goed idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
maar kom op.. tuurlijk, als je sneller wilt worden moet je meer fietsen, maar we maken ons allemaal schuldig aan overbodige en te dure componenten, er zitten voor zover ik weet geen pro's tussen hier op in dit topic, dus zolang je je boterham er niet mee verdient maken seconden of minuten geen donder uit, maar dat wil niet zeggen dat het niet leuk is om naast je zelf ook je fiets te optimaliseren. Zolang je er geen lening voor af hoeft te sluiten of je credit card maxed, moet iedereen toch lekker upgraden wat ie wil.

Heb ik carbon wielen nodig? nee tuurlijk niet, maar het uitzoeken van de onderdelen, het zelf bouwen van de wielen zorgt ervoor dat ik nog steeds met veel plezier mijn fiets uit de schuur pak.
(en ik heb wel degelijk een bak PR's gereden met de nieuwe wielen en banden. ligt deels aan het gewicht, deels aan de stijfheid en deels aan de betere banden, die ook nog wat breder vallen op de bredere velg, dus meer volume en meer grip).

Maar uiteindelijk zal het iedereen een rotzorg zijn of ik Dorst in 23:15 rij of in 24:00. Maar IK kan er wel van genieten, en daar gaat het om

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Ik volg je helemaal maar neemt niet weg dat als je sneller wil gaan je 95% naar jezelf kunt kijken en voor de rest naar je fiets. Als je een (semi-)prof bent is er op materiaal weer relatief veel te winnen omdat de motor al gemaximaliseerd is.

Ik fiets 10-12 uur per week maar ga nu na 10 jaar mn Trek 8000 vervangen omdat het beestje tot op de draad versleten is. Zal er wel wat tijd mee gaan winnen maar dat boeit me verder weinig. Ik richt mij op vermogen zodat ik in het voorjaar de weg op kan met een mooie headstart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@Prulleman

Tuurlijk heb je gelijk maar lees wel zijn laatste opmerking:
Daarnaast blijft het een kostenafweging. Vandaar dat ik bijvoorbeeld het vervangen van de wielen (nog) geen optie vindt.
Een wielsetje is het minste wat je kunt doen waar je echt voordeel uithaalt maar dat is nu geen optie. Dan blijft er niet veel over om meer snelheid te winnen.

@Zitilites Ik lees nu dat je de stuurpen wilt verlagen voor meer druk op je voorwiel voor een speelser karakter. Kans is juist groot dat je het speelse karakter verliest.

Het is echt tijd voor techniek nu ik dit zo lees.

[ Voor 26% gewijzigd door Ruud op 09-08-2019 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Een dropper post vind ik trouwens wel echt enorm fijn bij technische stukken. Kunt veel makkelijker de fiets onder je door laten gaan en ook het korte draai werk gaat veel eenvoudiger / met meer vertrouwen. Nee. Een dropper is voor mij geen nice to have meer.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-10 15:51
Michaelg schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:00:
Een dropper post vind ik trouwens wel echt enorm fijn bij technische stukken. Kunt veel makkelijker de fiets onder je door laten gaan en ook het korte draai werk gaat veel eenvoudiger / met meer vertrouwen. Nee. Een dropper is voor mij geen nice to have meer.
Yup, het is natuurlijk wat je gewend bent, maar ik ben het in het algemeen wel met je eens hoor. (ik heb geen dropper)

Vroegah ;) hadden mijn eerste MTB's niet eens voorvering en toen ragde ik ook door de bossen. Ook wat trail rijden ging ik niet uit de weg, uiteraard zonder dropper, wat dat bestond niet... dus dan maar gewoon achter je zadel gaan hangen bij een helling :)
En ik heb nog steeds plezier met mijn MTB uit 2001 met velgremmen.... alhoewel ik erg graag een nieuwe wil. 8)

Ander nieuwtje... Gisteren bij Decathon een MTB gekocht (Rockrider ST100 maat XS, 26" wielen) voor mijn dochter van 11... eens kijken of ik haar het MTB-virus kan geven...

[ Voor 16% gewijzigd door Canard op 09-08-2019 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Helaas is er bij mij in de buurt zover ik weet geen winkel waar ik RocDay kan passen; Veel van wat ik online zie lijkt me leuk spul.
Maar goedkoop is het niet en ik heb al helemaal nooit spul van Rocday in de sale gezien...

Misschien ga ik toch die dingen van de Decathlon maar eens bekijken in de winkel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Het zijn allemaal goede adviezen, in dit geval, als je op de racefiets bovengemiddeld snel bent en op technische mtb secties onder gemiddeld, dan zit het voor het grootste deel in je techniek. Die kan je goed trainen met een clinic, maar wat (inclusief mezelf) maar weinig mensen doen is korte segmenten herhalen om het echt goed onder de knie te krijgen. Ik geef vaak de voorkeur om mijn rondje gewoon in 1 keer af te maken, zonder te stoppen en te herhalen, maar om je techniek te verbeteren is "sessioning" erg effectief.

Maar niet upgraden omdat je op een oude fiets met brakke onderdelen net zo snel kan zijn als je maar goed traint is natuurlijk waar, maar tegelijk ook kletskoek. Er is niks mis met geld uit geven aan je hobby. Je hebt ook geen spoiler op je auto nodig of ledlampen in je PC, om maar te zwijgen over het nut van een postzegelverzameling. Maar als je geld uit gaat geven doe het dan wel op de juiste manier.

- Als het met name om technische secties gaat, dan zal een dropper (met name bij technisch naar beneden, in mindere mate bij technisch vlak (afhankelijk van het terrein) zeker kunnen helpen.

- Flats vs clipless is heel persoonlijk, ik fiets al 25 jaar clipless en dit voelt zo vertrouwd dat ik ook in der Ardennen op echte afdalingen liever ingeklikt fiets. Als je minder ervaring met SPD hebt en juist vertrouwen mist, dan zijn flats misschien een verbetering.

- Banden kunnen ook heel veel uitmaken, ik weet niet wat voor banden je nu hebt, en wat het beste is, hangt nogal af van je rijstijl en omstandigheden, maar voor snelheid is een lichte band met een lage rolweerstand erg prettig, het nadeel daarvan is dat je inlevert op grip. Je zal dus ergens voor jou de gulden middenweg moeten vinden, maar zolang we het over XC in Nederland hebben, is een zwaar profiel echt niet nodig en ben je waarschijnlijk het beste af met Racing Ray/Ralph of een Ardent Race. Voor mijn gevoel maakt het ook wel uit of je de basic of dure versie van zo'n band neemt, maar ik heb tegelijk mijn wielen en banden geupgrade, dus dan is het lastig om precies aan te wijzen waar de verbeteringen door komen.

- Ten slotte nog wat dure upgrades, nieuwe wielen zijn altijd goed, niet alleen voor het gewicht (roterende massa), maar ook de stuureigenschappen kunnen een stuk verbeteren

- Andere vork, weet niet wat je nu hebt, maar er zijn vorken die niet veel toevoegen... (teveel flex, te weinig demping, te stug, ...) maar je zou ook kunnen beginnen met een onderhoudsbeurt, zodat ie weer soepel aanspreekt en vervolgens je verdiepen in de instellingen van je vork. Veel wielrenners houden van een stevige aanvoelende vork en rijden met veel teveel druk en demping. Dat is misschien lekker om een stuk vlak te knallen, maar zodat je moet sturen en over obstakels moet, dan moet een vork gewoon doen waar ie voor bedoelt is.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Prulleman schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:26:
Het zijn allemaal goede adviezen, in dit geval, als je op de racefiets bovengemiddeld snel bent en op technische mtb secties onder gemiddeld, dan zit het voor het grootste deel in je techniek. Die kan je goed trainen met een clinic, maar wat (inclusief mezelf) maar weinig mensen doen is korte segmenten herhalen om het echt goed onder de knie te krijgen. Ik geef vaak de voorkeur om mijn rondje gewoon in 1 keer af te maken, zonder te stoppen en te herhalen, maar om je techniek te verbeteren is "sessioning" erg effectief.

Maar niet upgraden omdat je op een oude fiets met brakke onderdelen net zo snel kan zijn als je maar goed traint is natuurlijk waar, maar tegelijk ook kletskoek. Er is niks mis met geld uit geven aan je hobby. Je hebt ook geen spoiler op je auto nodig of ledlampen in je PC, om maar te zwijgen over het nut van een postzegelverzameling. Maar als je geld uit gaat geven doe het dan wel op de juiste manier.

- Als het met name om technische secties gaat, dan zal een dropper (met name bij technisch naar beneden, in mindere mate bij technisch vlak (afhankelijk van het terrein) zeker kunnen helpen.

- Flats vs clipless is heel persoonlijk, ik fiets al 25 jaar clipless en dit voelt zo vertrouwd dat ik ook in der Ardennen op echte afdalingen liever ingeklikt fiets. Als je minder ervaring met SPD hebt en juist vertrouwen mist, dan zijn flats misschien een verbetering.

- Banden kunnen ook heel veel uitmaken, ik weet niet wat voor banden je nu hebt, en wat het beste is, hangt nogal af van je rijstijl en omstandigheden, maar voor snelheid is een lichte band met een lage rolweerstand erg prettig, het nadeel daarvan is dat je inlevert op grip. Je zal dus ergens voor jou de gulden middenweg moeten vinden, maar zolang we het over XC in Nederland hebben, is een zwaar profiel echt niet nodig en ben je waarschijnlijk het beste af met Racing Ray/Ralph of een Ardent Race. Voor mijn gevoel maakt het ook wel uit of je de basic of dure versie van zo'n band neemt, maar ik heb tegelijk mijn wielen en banden geupgrade, dus dan is het lastig om precies aan te wijzen waar de verbeteringen door komen.

- Ten slotte nog wat dure upgrades, nieuwe wielen zijn altijd goed, niet alleen voor het gewicht (roterende massa), maar ook de stuureigenschappen kunnen een stuk verbeteren

- Andere vork, weet niet wat je nu hebt, maar er zijn vorken die niet veel toevoegen... (teveel flex, te weinig demping, te stug, ...) maar je zou ook kunnen beginnen met een onderhoudsbeurt, zodat ie weer soepel aanspreekt en vervolgens je verdiepen in de instellingen van je vork. Veel wielrenners houden van een stevige aanvoelende vork en rijden met veel teveel druk en demping. Dat is misschien lekker om een stuk vlak te knallen, maar zodat je moet sturen en over obstakels moet, dan moet een vork gewoon doen waar ie voor bedoelt is.
Flat en clipless is toch hetzelfde?

:>

En je fiets pimpen met beter materiaal maakt je zeker wel sneller. Maar op een gegeven moment moet je toch echt wat aan jezelf gaan doen om sneller te worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Haha nee niet echt. Al hoewel de naam wat verwarrend kan zijn, komt clipless uit de tijd dat er geen clips meer over de schoen heen ging, en dus clipless genoemd werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Flats is gewoon platte zolen en niet ingeklikt.
Clipless is dus wel ingeklikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
inderdaad, tegenwoordig wordt (ten onrechte)clips en clipless gebruikts voor SPD achtige pedalen.
Dit zijn clips:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d7/Bicycle_pedal%2C_quill_type%2C_early_1980s%2C_Campagnolo_SL_road.jpg/170px-Bicycle_pedal%2C_quill_type%2C_early_1980s%2C_Campagnolo_SL_road.jpg
de opvolger was zonder de beugel/clip, maar met een klik mechanisme, vandaar clipless

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Ouwe lullen zijn jullie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even een noob vraag. Ik heb mijn voorwiel uit mijn Trek Procaliber 8 gehaald en als ik deze terug monteer dan krijg ik de hendel van de snelspanner/steekas niet vastgeduwd. Ik kan de spanner prima door mijn wiel terug krijgen en met de schroefdraad vastdraaien. Het wiel zit prima vast en kan geen kant op. Aan het einde moet ik de hendel 'dicht' duwen maar er zit geen druk* op de hendel. Dat was wel het geval toen ik het los maakte voor de eerste keer. Als ik nu fiets dan bungelt de hendel er een beetje bij. Na 4x opnieuw monteren heb ik niet het gevoel dat het daar aan ligt.

*Mijn vorige fiets had geen quick release maar wel eenzelfde hendel die je open/dicht kon duwen. Als je het wiel te strak had geschroefd zat er te veel duk op de hendel en kreeg je hem niet meer dicht geduwd.
Pagina: 1 ... 29 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic