Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
@Ruud Wat zijn dan de gewichtsrichtlijnen voor een 32mm of 34mm vork?

Ik fiets voornamelijk in bosrijke omgeving, onverhard en met veel heuvels (met uitwijk mogelijkheden op - steenworp afstand - naar Ardennen, Eifel)

Ik ben nu nog eens goed op de Canyon site aan het kijken. Maar eigenlijk komt een Trek PC 6 voor minstens 95% overeen met een Grand Canyon AL SL 7.0, en onder de streep toch een € 150,- goedkoper (online dan... EXCL. eventuele verzendkosten bij Canyon etc.).

Punt is dat ik met Trek, A ) goede ervaringen heb, B ) wel gecharmeerd ben van het frame/looks (subjectief), iets wat bij Canyon op beide punten ontbreekt.

Ter info: ben zelf niet onhandig (al zeg ik het zelf :+) en ben niet vies van sleutelwerk. Meeste doorsnee werkzaamheden kan ik dan ook zelf uitvoeren.,

[ Voor 10% gewijzigd door RR46 op 29-07-2019 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:38
Als je die Trek wilt, koop je toch gewoon die Trek. Lekker boeiend wat wij op het internet ervan vinden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:43
RR46 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:48:
@Ruud Wat zijn dan de gewichtsrichtlijnen voor een 32mm of 34mm vork?

Ik fiets voornamelijk in bosrijke omgeving, onverhard en met veel heuvels (met uitwijk mogelijkheden op - steenworp afstand - naar Ardennen, Eifel)
Gewichtsrichtlijnen zijn er niet echt, het gevoel van een vork is net zo subjectief als een setje wielen. Maar om er toch een klasse aan te hangen:

Natte vinger en ik lees graag als iemand het niet met me eens is:
Rockshox SID/Fox 32 Stepcast: <75KG
Reba/Fox 32: <80KG

Alles natuurlijk met XC-gebruik :)

Daarboven toch eigenlijk wel een 34mm vork en afhankelijk van het gebruik 35/36 of echt richting de downhill vorken :)

Er rijden hele volksstammen rond met een flexibele vork en flexibele wielen en die vinden het de grote investering niet waard of weten niet beter.

Ik ben van mening dat als je meer doet dan fietsen op brede bospaden dat je dan al veel profijt kunt hebben van een stijve vork en van stijve wielen. Het geeft je meer vertrouwen en controle over de fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:16
Wat betreft schakelen onder druk is allemaal heel subjectief. Ik denk dat iedereen bewust of onbewust altijd wel een beetje de power verminderd.
Zolang je geen wedstrijd moet winnen of niet achteruit de berg af wilt rollen) is het altijd aan te raden de power een beetje van de pedalen te halen op het moment dat je schakelt. Hiermee voorkom je overmatige slijtage en of het breken van bv je ketting.

Als ik de reviews mag geloven kan je met de nieuwe 12 speed xtr echt met volle kracht nog perfect schakelen. Beter dan de oude generatie of de top end eagle. Dat is echter iets wat zo opvallend is dat het bij alle andere groepen dus (ondanks misschien toen al goed) toch minder was.

@RR46 Canyon is wat voordeliger omdat het een direct to consumer fabrikant is en nog massaal kan inkopen ook. Daar is voor andere merken moeilijk tegen te concurreren. Het verschil zit echter wel in de de.marge van de shop die em verkoopt. Daar zit dus altijd nog een stukje onderhandelingsruimte. Ik denk niet dat je je lbs moet uitknijpen voor een belachelijke deal, maar wat accessoires, kleding, pedalen, ... Valt altijd wel wat mee te regelen. (Het gaat de lbs in principe om de totale winst, als ie de volle marge kan pakken op de fiets en een hoop accessoires tegen inkoop kan verkopen is dat beter dan alleen een fiets met minder marge, voor jou telt vooral het totaal bedrag voor de spullen die je nodig hebt). Als de Trek je beter aanstaat is dat zeker wat waard. Je moet blij worden om je fiets uit de schuur te pakken. Als een bepaald merk of frame dat voor je doet dan moet je dat niet negeren.

[ Voor 13% gewijzigd door Prulleman op 29-07-2019 12:06 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Prulleman schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:59:
[...] en nog massaal kan inkopen ook. Daar is voor andere merken moeilijk tegen te concurreren.
Denk niet dat Trek bepaald minder massaal inkoopt dan Canyon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sjoewe schreef op maandag 29 juli 2019 @ 12:48:
[...]

Denk niet dat Trek bepaald minder massaal inkoopt dan Canyon ;)
Klopt, dat deel is gelijk, de marge van de lbs maakt het verschil. Daarom is canyon wel goedkoper dan kleinere direct to consumer merken

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Ruud schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:58:
[...]

Gewichtsrichtlijnen zijn er niet echt, het gevoel van een vork is net zo subjectief als een setje wielen. Maar om er toch een klasse aan te hangen:

Natte vinger en ik lees graag als iemand het niet met me eens is:
Rockshox SID/Fox 32 Stepcast: <75KG
Reba/Fox 32: <80KG

Alles natuurlijk met XC-gebruik :)

Daarboven toch eigenlijk wel een 34mm vork en afhankelijk van het gebruik 35/36 of echt richting de downhill vorken :)
Ben ik niet helemaal mee eens. Die 75kg zou ik aanhouden om optimaal van de vork gebruik te kunnen maken. Ik zou ze alleen niet gelijk afschrijven als je 77 of 78 kg weegt. Zelfde voor de Reba, die ik zelf ook nog voor 85kg aan zou raden.

Mijn lijstje zou dan worden:
Rockshox SID/Fox 32 Stepcast: <75KG Ideaal. <80KG mogelijk, maar niet optimaal
Reba/Fox 32: <85KG Ideaal. <90KG mogelijk, maar niet optimaal.

Boven de 90kg zou ik inderdaad naar iets stevigers gaan als een RS Revelation of Fox34.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:37

thijsco19

KTM 990 SMT

Van het weekend een fiets van mijn neef overgenomen. Hij heeft er enkele keren gebruik van gemaakt en heeft hem daarna meer dan 5 jaar in de schuur gezet.

Het is een 'ideal zigzag'. Volgens mij niks bijzonders en niet de beste fiets maar voor mij niet erg.
Aangezien de fiets aantal jaren in de schuur heeft gestaan na een paar keer gebruik is hij technisch gezien nog in goede staat.

Ik wil de fiets voornamelijk gebruiken voor de ritjes naar werk en sportschool. (Stukjes van max paar km voor nu)
Misschien ooit eens een keer 'perongeluk' een stukje offroad en in de toekomst wat 'langere' afstanden.

Nu komt het, de wielen zijn 26 inch (overigens best klein lijkt me). Wat zouden goede banden zijn? Het hoeven natuurlijk niet de beste en duurste maar gewoon prima banden.
Ik zelf zat dus te denken aan meer tour georiënteerd dan offroad.
Bijvoorbeeld deze: Schwalbe Marathon Plus Tyre.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 09:13
thijsco19 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 20:34:
Van het weekend een fiets van mijn neef overgenomen. Hij heeft er enkele keren gebruik van gemaakt en heeft hem daarna meer dan 5 jaar in de schuur gezet.

Het is een 'ideal zigzag'. Volgens mij niks bijzonders en niet de beste fiets maar voor mij niet erg.
Aangezien de fiets aantal jaren in de schuur heeft gestaan na een paar keer gebruik is hij technisch gezien nog in goede staat.

Ik wil de fiets voornamelijk gebruiken voor de ritjes naar werk en sportschool. (Stukjes van max paar km voor nu)
Misschien ooit eens een keer 'perongeluk' een stukje offroad en in de toekomst wat 'langere' afstanden.

Nu komt het, de wielen zijn 26 inch (overigens best klein lijkt me). Wat zouden goede banden zijn? Het hoeven natuurlijk niet de beste en duurste maar gewoon prima banden.
Ik zelf zat dus te denken aan meer tour georiënteerd dan offroad.
Bijvoorbeeld deze: Schwalbe Marathon Plus Tyre.
Zijn de banden die er op zitten nog goed? If so, rij ze lekker af.

En anders, koop niet al te dure 26 inch banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:37

thijsco19

KTM 990 SMT

Ze hebben jaren op 1 plek plat op de grond gestaan. Ook zitten er genoeg droogte scheurtjes in.
Het liefst wil ik ze dus vervangen.

Hoever merk ik verschil tussen de bovengenoemd type band en de gemiddelde offroad band voor 90% straat gebruik?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Minder noppen = minder rolweerstand, maar ook minder grip offroad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik merk sinds kort (zeer waarschijnlijk nadat ik de derailleur zelf wat heb moeten bijstellen) dat m'n shifter (Shimano Deore XT I-Spec shifters, 8000-serie) denkt dat ik een 3x setup heb, terwijl ik toch écht maar 2 bladen voor heb. M.a.w. ik kan, als ik op het grootste blad lig, nóg een keer doorschakelen.
Ik zweer dat dit voorheen niet het geval was, en dus te maken heeft met aanpassingen die ik zelf aan de derailleur heb gedaan.

Is dit een instelling? Hangt dit af van de stand van de upper of lower limit screw? Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
@Smultie Wat heb je precies gedaan met het 'bijstellen'?

Als je daarbij niet aan de limit hebt gezeten, dan is dat het probleem waarschijnlijk niet.

De meeste shifters voor voorderailleurs hebben namelijk een derde (of zelfs vierde) klik, te weten: een trimstand.

Die stap tussen twee versnellingen zit erop zodat je de hele cassette kan benutten zonder dat de derailleurkooi tegen de ketting aanloopt. Klinkt nu alsof je ipv de laatste klik, de trimstand als shiftpunt hebt ingesteld. Dat verklaart de 'derde' versnelling die je opeens hebt.

Edit: Kennelijk heeft een M8000 shifter geen trim meer

Beste dat je kan doen is een de manual erbij pakken en alles vanaf stap 1 monteren en afstellen zoals daar beschreven. Alles van Shimano is online terug te vinden: https://si.shimano.com/

[ Voor 6% gewijzigd door Sjoewe op 30-07-2019 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Bij de wat oudere xt shifters zat onderin een schroef die je naar 2x of 3x kon zetten. Hierdoor had je 1 of 2 kliks op de shifter. Het lijkt dat die per ongeluk is omgezet.

Of die mogelijkheid ook op de m8000 shifters zit weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
ElmarJ16 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 00:20:
Bij de wat oudere xt shifters zat onderin een schroef die je naar 2x of 3x kon zetten. Hierdoor had je 1 of 2 kliks op de shifter. Het lijkt dat die per ongeluk is omgezet.

De M8000 heeft die 2/3x stand niet. De limiet van de derailleur bepaalt de hoeveelheid klikjes.

En volgens mij zit er ook geen trimstand op. Maar het is al een tijd geleden dat ik een moderne Shimano voorderailleur en shifter heb gezien. Maar ik ben er vrij zeker van.

@Smultie
Je gebruikt trouwens de kleine en de middelste stand van de shifter. De grote blijft ongebruikt.

Als je het mij vraagt is de limiet van je derailleur niet meer goed ingesteld. (of te weinig spanning op je kabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
ElmarJ16 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 00:20:

Thanks, dat had ik ook al gevonden. Die zit echter niet op mijn XT shifters
Sjoewe schreef op maandag 29 juli 2019 @ 21:27:
@Smultie Wat heb je precies gedaan met het 'bijstellen'?

Edit: Kennelijk heeft een M8000 shifter geen trim meer

Beste dat je kan doen is een de manual erbij pakken en alles vanaf stap 1 monteren en afstellen zoals daar beschreven. Alles van Shimano is online terug te vinden: https://si.shimano.com/
Thanks, kon die trim niet vinden. Thanks voor si.shimano.com; wat een bron van informatie!
Heb het gisteren redelijk geprobeerd, maar hij blijft hetzelfde probleem houden.
Ruud schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 06:11:
[...]

De M8000 heeft die 2/3x stand niet. De limiet van de derailleur bepaalt de hoeveelheid klikjes.

En volgens mij zit er ook geen trimstand op. Maar het is al een tijd geleden dat ik een moderne Shimano voorderailleur en shifter heb gezien. Maar ik ben er vrij zeker van.

@Smultie
Je gebruikt trouwens de kleine en de middelste stand van de shifter. De grote blijft ongebruikt.

Als je het mij vraagt is de limiet van je derailleur niet meer goed ingesteld. (of te weinig spanning op je kabel)
Thanks, ik heb hem nu als volgt ingesteld.
1) Ketting op klein voor, groot achter (alles richting frame dus), met L-limit zorgen voor 0.5 mm speling tussen ketting en derailleur.
2) Kabel strak zetten
3) Ketting op groot voor, klein achter (alles van het frame af), met H-limit zorgen voor 0.5 speling.

Dit gaat allemaal goed, en hij schakelt prima, maar hij blijft denken dat er naast m'n 36-blad nóg een blad te vinden is. Gelukkig gooit ie 'm niet eraf als ik naar het niet bestaande 3e blad schakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:41
Ik ben van plan een MTB aan te schaffen, ik heb via werk een fietsplan voor 1000e dus ik wil het hier ongeveer bij houden inclusief een helm en trappers. Schoenen kunnen wel apart.

Ik hoorde van collega's dat rond september vaak modellen in de uitverkoop gaan i.v.m. 2019 modellen en dat rond die tijd de 2020 modellen uitkomen. Wat is wijsheid, wachten tot de uitverkoop en 2019 model kopen of dan gewoon het nieuwste van het nieuwste.

Ik ben zelf 1.95 en ik vind de maatvoering lastig, ik moet er binnenkort maar eens een paar uittesten maar heeft iemand allicht wat suggesties?

Ik zat te kijken naar bijvorbeeld de TREK X-calibur 8 , ik zag dat Roscoe maar 10 versnellingen heeft. Eventueel de cube attention maar die rekt het budget aardig omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik zou persoonlijk wachten. Je ziet dat nu veel modellen al aangekondigd worden/zijn en er al een aantal fietsen met korting te bemachtigen zijn. Dat wordt in de komende weken alleen maar meer.

Qua maatvoering is het gewoon een kwestie van passen. De ene XL is de andere XL niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Dat van die 10 versnellingen klopt (hoewel, 12 denk ik?), maar dat (single speed ring) is wel een beetje de trend. Je hebt dan nog maar 1 voorblad (wat veel kleiner is dan normaal), waardoor je alleen nog achter schakelt met een veel bredere range aan versnellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@timmert26 Meestal begint de uitverkoop al ergens in augustus. In ieder geval begin september als de Eurobike geweest is, want dan hebben de dealers de nieuwe collectie moeten bestellen. Maar in de uitverkoop ben je meestal wel gelimiteerd tot voorraad modellen en -maten dus. Dus je moet maar hopen dat jouw maat nog beschikbaar is. Nou kan dat met 1.95 best lastig zijn (of juist niet omdat die ene XL maar niet verkocht werd).

Een helm kost iets van 45 euro (of 299 als je de lichtste wilt) en pedalen zitten rond de 30, of je neemt de el cheapo plastic pedalen die erbij zitten. Reken dan wel dat je die binnen een half jaar zult moeten vervangen.

Kijk ook eens naar Canyon, al hebben zij geen uitverkoop.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
BreadFan schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:15:
Dat van die 10 versnellingen klopt (hoewel, 12 denk ik?), maar dat (singlespeed) is wel een beetje de trend. Je hebt dan nog maar 1 voorblad (wat veel kleiner is dan normaal), waardoor je alleen nog achter schakelt met een veel bredere range aan versnellingen.
10 zelfs zag ik, schakelt denk ik sneller maar je fiets eigenlijk altijd iets minder optimaal.
zonoskar schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:24:
@timmert26 Meestal begint de uitverkoop al ergens in augustus. In ieder geval begin september als de Eurobike geweest is, want dan hebben de dealers de nieuwe collectie moeten bestellen. Maar in de uitverkoop ben je meestal wel gelimiteerd tot voorraad modellen en -maten dus. Dus je moet maar hopen dat jouw maat nog beschikbaar is. Nou kan dat met 1.95 best lastig zijn (of juist niet omdat die ene XL maar niet verkocht werd).

Een helm kost iets van 45 euro (of 299 als je de lichtste wilt) en pedalen zitten rond de 30, of je neemt de el cheapo plastic pedalen die erbij zitten. Reken dan wel dat je die binnen een half jaar zult moeten vervangen.

XL maten zijn inderdaad het probleem, daarom kwam ik eigenlijk al uit bij de x-calibur, die is nog in xl. Bedankt voor de tip, ik zal eens ff naar canyons gaan kijken ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Ik (1.94m) heb zelf een 23" Cube, maar nu als ik kijk naar de Trek die jij noemt zou ik op een 21" frame uitkomen, gebaseerd op de lengtes die 12Go aangeeft bij de maten.

Wat ik zeggen wil: Maat X bij merk Y is niet per se hetzelfde als bij merk Z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
BreadFan schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:15:
Dat van die 10 versnellingen klopt (hoewel, 12 denk ik?), maar dat (singlespeed) is wel een beetje de trend. Je hebt dan nog maar 1 voorblad (wat veel kleiner is dan normaal), waardoor je alleen nog achter schakelt met een veel bredere range aan versnellingen.
Volgens mij is singlespeed ook werkelijk dat ; 1 versnelling. Dus voor en aachter 1 tandwiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Smultie schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:33:
[...]

Thanks, dat had ik ook al gevonden. Die zit echter niet op mijn XT shifters

[...]

Thanks, kon die trim niet vinden. Thanks voor si.shimano.com; wat een bron van informatie!
Heb het gisteren redelijk geprobeerd, maar hij blijft hetzelfde probleem houden.

[...]

Thanks, ik heb hem nu als volgt ingesteld.
1) Ketting op klein voor, groot achter (alles richting frame dus), met L-limit zorgen voor 0.5 mm speling tussen ketting en derailleur.
2) Kabel strak zetten
3) Ketting op groot voor, klein achter (alles van het frame af), met H-limit zorgen voor 0.5 speling.

Dit gaat allemaal goed, en hij schakelt prima, maar hij blijft denken dat er naast m'n 36-blad nóg een blad te vinden is. Gelukkig gooit ie 'm niet eraf als ik naar het niet bestaande 3e blad schakel.
Ik weet even niet of het van toepassing is maar hoe zit het met je kabelspanning? Hoeveel moet je de H-schroef bijstellen om de derde klik niet meer te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ruud schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:06:
[...]

Ik weet even niet of het van toepassing is maar hoe zit het met je kabelspanning? Hoeveel moet je de H-schroef bijstellen om de derde klik niet meer te hebben?
Top, die laatste mededeling deed het 'm. Blijkbaar gaat de shifter in 3-klik-mode als de H-schroef ver genoeg uitgedraaid is.

Hij rubt nu heeeel licht in de zwaarste versnelling, maar daar is prima mee te leven tot het volgende onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:40
zonoskar schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:24:
@timmert26
(...)
Canyon had een sale lopen van 1 tm 29 juli, dus helaas net een dag voorbij.

@timmert26 Als je (blijkbaar) kunt wachten tot het najaar met de nieuwe collectie, zou ik dat doen. In alle andere gevallen, lekker kopen. Het is hetzelfde als met computer hardware, er komt altijd iets beters of goedkopers uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
maartend schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:50:
[...]

Volgens mij is singlespeed ook werkelijk dat ; 1 versnelling. Dus voor en aachter 1 tandwiel
Je hebt gelijk... 8)7 Ik bedoelde een single ring (1x11 of 1x12)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

BreadFan schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 08:05:
[...]

Je hebt gelijk... 8)7 Ik bedoelde een single ring (1x11 of 1x12)
Het is makkelijker om het een 1x drivetrain (of single front chainring) te noemen, anders kan het idd verwarrend zijn :)

Verder heb je met 1x iets grotere stapjes tussen sommige versnellingen, heel af en toe kan ik net niet de goed versnelling vinden voor mijn benen.
Dus als je graag een koffiemolen verzet rijd, dan is het met een 2x soms net wat makkelijker de goede versnelling voor je gevoel te vinden.

[ Voor 36% gewijzigd door YakuzA op 31-07-2019 12:17 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
Nou vandaag even bij TREK geweest. Schijnbaar is maat XXL al een tijdje niet meer te koop. Ze hadden al wel de 2020 X-calibur 8 staan. Die heeft 12 versnellingen met een single ring inderdaad. Zag er allemaal wel super nice uit. Ik heb alles even onder elkaar laten zetten en ik denk dat ik hem na mijn vakantie aanschaf.

Er zitten nu ook uitsparingen in het frame voor een standaard aan de achterkant en de kabels zijn nog beter in het frame verwerkt.

Die nieuwe kleur is wel vet, een mat blauwe of een mat zwarte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Zijn die frames nog steeds in verhouding zo lang? Ik heb een aantal jaar of een XL frame gereden, en naar mijn zin was die net wat langer dan andere frames.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
De huidige trend in geometrie is sowieso long & slack en bij de grote maten vaak nog iets langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
The_Scarabial schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 05:52:
[...]

Dat kan ik je over 1,5 week vertellen zit nu net 1dag in north Vancouver en de trails die ik vandaag gereden heb zijn echt super 👌🏻
Vrijdag start de bc bikerace waar ik aan meedoe 🤘🏻💪🏻
Hoe was de BC bike race?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
timmert26 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:35:
...
Er zitten nu ook uitsparingen in het frame voor een standaard aan de achterkant en de kabels zijn nog beter in het frame verwerkt.
...
:N of je moet hem ook voor de boodschappen gebruiken, maar anders lekker geen standaard zou ik zeggen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 23:08

The_Scarabial

MTB for life!

Die was super!
Heb al heel wat stage races gedaan voordat ik hier aan mee deed, maar regelrechte toprace.
Hele gave trails, erg goede sfeer buiten de race (Rocky Mountain Beer Garden met gratis bier :9B ), logistiek zit het top in elkaar, en zoals aan het begin door de organisator werd mede gedeeld, "just go with the flow".
Het competitie aspect voelt veel minder aanwezig als bijvoorbeeld bij een Transalp of een Cape Epic, wat het gewoon leuker maakt.
Dan over de trails.
Ik zat eerst een aantal dagen in North Vancouver, daar heel wat trails gepakt op Mt. Seymour _/-\o_
Na de proloog verplaatsten we richting Vancouver Island, naar Cowichan Valley, daar de eerste dag echt technische trails zowel omhoog als naar beneden. Dit was de enige dag dat ik echt moe was op het einde.
Hierna zaten we 2 dagen bij Cumberland op Vancouver Island, hier ook wederom lekkere trails, maar door de regen waren de boomwortels lekker glad geworden, maar met mijn Maxxis Ikon 2.3 ging het super, ook merk je al vrij snel verbetering in je rijstijl en krijg je meer vertrouwen op de wortels.
Dag 4 zaten we bij Powell River, wat een sublieme campsite aan zee, heel vet. Trails waren hier wat meer flowy en zaten wat meer stukken tussen met gravel.
Dag 5 reden we van Earls Cove naar Sechelt, etappe met wat meer gravel paden (forstrasse) tussendoor, maar op het einde bij Sechelt een hele lange technische klim (up and down) en beloning met een hele vette afdaling.
Dag 6 Sechelt naar Langdale, zelfde soort etappe als dag 5.
Dag 7 Squamish _/-\o_ Geweldige stage, met super trails.

Samengevat, de trails zijn echt super te rijden, ik reed hier met mijn RM Element 2014 model met 100mm-80mm en dit was goed te doen. Veel rijders reden met veel dikkere fietsen, dat brengt soms wel wat voordeel naar beneden, maar er zitten nog wel dusdanig klimwerk tussen dat een meer XC georienteerde fiets ook nog prima kon.
De winnaar reed ook op een RM Element overigens wel al een 2020 model :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-09 18:19
vandaag nieuwe pedalen gemonteerd van CrankBrothers Candy 1 in combinatie met nieuwe schoentjes van Giro (Rumble VR). En setje nieuwe banden van Continental (mountain king II 2.2) samen met mijn partner gaan we deze zomer de Tuscany trail fietsen in Italie. De schoentjes zitten goed en lijken niet op standaard fietsschoenen. Omdat ik geen extra paar schoenen mee wilde moeten ze ook goed lopen, ook dat is geen probleem. Voorheen zat ik met SPD-SL op mijn ATB (ik weet het godlastering) maar dat was puur vanuit praktische overwegingen omdat je daar ook snel met slippers of gewone schoenen nog mee kunt fietsen, daarmee lopen/wandelen is een ramp.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Djampire schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:34:
vandaag nieuwe pedalen gemonteerd van CrankBrothers Candy 1 in combinatie met nieuwe schoentjes van Giro (Rumble VR). En setje nieuwe banden van Continental (mountain king II 2.2) samen met mijn partner gaan we deze zomer de Tuscany trail fietsen in Italie. De schoentjes zitten goed en lijken niet op standaard fietsschoenen. Omdat ik geen extra paar schoenen mee wilde moeten ze ook goed lopen, ook dat is geen probleem. Voorheen zat ik met SPD-SL op mijn ATB (ik weet het godlastering) maar dat was puur vanuit praktische overwegingen omdat je daar ook snel met slippers of gewone schoenen nog mee kunt fietsen, daarmee lopen/wandelen is een ramp.
Waarom geen flats dan? Dan kun je pas echt lopen en wandelen. En je hebt nu ook pedalen en schoenen aangeschaft :)

Ik ben ook wel benieuwd naar de Mountain Kings, lijkt me een mooi bandje voor mijn fiets in Nederland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik vind 2x 2.3 Cross King al wel behoorlijk de max qua trade-off grip vs rolweerstand.

MK voor CK achter lijkt me wel top voor Ardennen etc.

Oh enne
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vOgxuNdl.jpg

140mm maakt 'm echt af, klein stukje gereden, voelt echt alsof het altijd zo moest zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:27

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Morgen de Orbea Oiz ophalen. #ZinIn 😍😍😍

Ps. Hope heeft ook gelijk de HB130 gelanceerd. Lekker optiid :( https://www.hopetechhb.com/hb130

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Mooi ding die HB130, maar 7500 ballen... dayum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Ik wil binnenkort een nieuwe MTB bestellen en ben op de Cube Reaction C:62 Race uitgekomen. De 2020 modellen worden dit weekend aan de dealers gepresenteerd en zijn eind Augustus leverbaar. Ik kan nu nog een laatste 2019 met M8000 2x11 kopen maar wil eigenlijk wel naar de nieuwe M8100 groep toe. Echter die zal was door Cube worden aangeboden als 1x12 met standaard een 32T blad en de 10-51 cassette. Nu rij ik voornamelijk veldritten in zuid NL en Vlaanderen en zit dus veel op vlak terrein. Ik trap redelijk door met mn FTP van 4w/kg en ben bang dat ik met de 1x12 mn vermogen niet kwijt kan op het vlakke.

Wat is jullie mening over de 36T bij een 1x12? ratio van 3,6 brengt me dan een meter of 7,65 per omwenteling. Dat lijkt me aanvaardbaar eigenlijk. Bij een rit met zwaarder klimwerk zou ik dan de 32T altijd nog kunnen leggen. Alternatief is gewoon de 2019 pakken met 2x11 zodat ik sowieso voldoende bereik heb,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Tja, hoe hard wil je gaan in het veld? Met 32 x 10 trap je bij 90rpm rond de 39 km/u, met een 34 zit je al ruim boven de 40. Maar 36T kan prima. In XCO wordt soms zelfs met 38 gereden door mensen als Schurter. 8)7

1x heeft de toekomst. 2x is vooral interessant als je de de stapjes tussen de versnellingen klein wilt houden

[ Voor 15% gewijzigd door Sjoewe op 02-08-2019 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Maat van me rijdt ook 38. Wel prettig bij wind mee raggen over de weg. Wij fietsen meestal naar de veldritten. Maar voor meeste ritjes moet de 32T ook wel volstaan denk ik. Ik vermoed dat hij daarmee standaard gaat komen zoals de XTR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Waarom geen gravel racer dan als het je om vlakke ritten te doen is?

Of grover profiel op je banden. Dan kun je het vermogen makkelijk kwijt in rolweerstand. ;)

@Sjoewe: prachtige details op die hope fiets en ik vind de prijs ook hoog maar wel meevallen in de context. Er zijn genoeg confectiemerken die meer durven vragen voor een fiets met minder oog voor detail.

@Tylen Welke Oiz in welke kleur ga je ophalen? Je hebt het type wel genoemd maar ik ben het kwijt.

[ Voor 52% gewijzigd door Ruud op 03-08-2019 06:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
@Ruud mee eens hoor, vergeleken met de high end Yeti's en Santa Cruz etc. valt het inderdaad echt mee, maar buiten m'n eigen bereik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

@Ruud de M50 in het rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@Tylen gaaf frame blijft het. En de juiste kleur! (niet-zwart)

@Sjoewe mooie upgrade op je fiets trouwens. Wat zat er eerst in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Thanks! Kom van een 2012 RS Revelation 130mm, dus er was ook wel wat ruimte voor verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Tylen goede keuze! Mooiste xc fully van dit moment!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Jpjedi schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:21:
Wat is jullie mening over de 36T bij een 1x12? ratio van 3,6 brengt me dan een meter of 7,65 per omwenteling. Dat lijkt me aanvaardbaar eigenlijk. Bij een rit met zwaarder klimwerk zou ik dan de 32T altijd nog kunnen leggen. Alternatief is gewoon de 2019 pakken met 2x11 zodat ik sowieso voldoende bereik heb,
Even uit of the box denken. Waarom niet overstappen naar een 34t icm een 10-45 cassette? Je kan er nog steeds 40 km/h mee trappen en je hebt kleinere stappen over het hele bereik. Alleen kan ik niet voor kou beoordelen of 45/34 een voldoende minimaal bereik heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Ruud schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 06:18:
Waarom geen gravel racer dan als het je om vlakke ritten te doen is?

Of grover profiel op je banden. Dan kun je het vermogen makkelijk kwijt in rolweerstand. ;)
De ritten zijn regelmatig redelijk technisch rond Huijbergen en bijv de baan in Dorst. Er zijn ook ritten bij met veel karrensporen en modder, dan pak ik de crosser. Het is me niet specifiek om het vlakke te doen maar zoals ik zei, we rijden naar de veldritten toe en dat is dan ook al snel 50-100km asfalt.
ElmarJ16 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 10:10:
[...]

Even uit of the box denken. Waarom niet overstappen naar een 34t icm een 10-45 cassette? Je kan er nog steeds 40 km/h mee trappen en je hebt kleinere stappen over het hele bereik. Alleen kan ik niet voor kou beoordelen of 45/34 een voldoende minimaal bereik heeft.
Goed punt, met 12v denk ik voldoende spreiding te hebben om het bereik van de 10-51 te kunnen kiezen zonder opties tekort te komen. Dan kan ik met een 34T ook die pukkel parcoursen in Ardennen of rond Vaals wel aan op de macht. Denk dat 32T net tekort komt op het vlak en teveel koffiemolen is voor pukkel klimmetjes. Tnx

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

O wat is ze mooi.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HzCDc2P.jpg

[ Voor 91% gewijzigd door Tylen op 03-08-2019 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Man wat een mooie bakken toch die nieuwe Orbeas en in die kleur vind ik hem nog gaver. Alleen die gele maxxis letters zouden me behoorlijk irriteren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Kek kleurtje :)

Is ie al op maat afgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ruud schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 12:46:
[...]

Kek kleurtje :)

Is ie al op maat afgesteld?
Ja. Gelijk een bikefitting gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:48

Corpii

Le Tostie

De auto/fiets combi is helemaal geweldig! <3 :Y

Wel maar ruimte voor 1 bidon zie ik? Dat zou voor mij toch wel zwaar te verteren zijn :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Tylen prachtige fiets! Hoeveel drop heeft je dropper?

Ik heb donderdag ook mijn garantie frame/ fiets opgehaald.. nou vind Cannondale het niet nodig om een vork de al set erbij te leveren... Ik zit nu dus met rode frame decals (over de lak) een groene lefty stickers. De lbs kon ze bestellen voor 50!! euro... Maar dat is echt teveel... Nog een mailtje aan Cannondaleeraan gewaagd... Maar anders gaan ze er vanaf..

[ Voor 76% gewijzigd door Prulleman op 03-08-2019 13:12 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
*

[ Voor 100% gewijzigd door Prulleman op 03-08-2019 13:12 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
VIC_TOR schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 12:36:
Man wat een mooie bakken toch die nieuwe Orbeas en in die kleur vind ik hem nog gaver. Alleen die gele maxxis letters zouden me behoorlijk irriteren :)
Wat mij nog meer irriteert is dat ze niet mooi uitgelijnd zijn met de velg decals en die zijn dan weer niet netjes uitgelijnd met het ventielgat :F.

Maar voor de rest wel echt een prachtbak! Wat mij altijd opvalt is hoe stil die fietsen wel niet zijn. Heb er al een paar in een bikepark setting horen aankomen en het enige wat je hoort zijn de banden die op de grond stuiteren. Om jaloers op te zijn.

@Prulleman kijk eens op bkstickers.com. Misschien hebben ze wel wat voor je voor de helft minder ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Wees niet bang. Ik heb tubeless ventielen erbij. Dus het eerst was ik ga doen is ze tubeless maken en dus maxxis netjes uitlijnen. Dan ander stuur erop ;).

Enige jammere aan die fiets is dat hij zo stil is ;). een Hope hub zal hem goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@ElmarJ16 die had ik ook gevonden, maar de juiste zitten niet in het assortiment.. misschien nog contact opnemen. Slik graphics kon me niet verder helpen in ieder geval

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 18:29
Zo, de afgelopen dagen wat onderhoud zelf gedaan (Cube Attention SL 2018).

Heb het volgende vervangen:
  • Cassette
  • Grote voorblad (meest gebruikt)
  • Ketting
Hierbij ben ik gewoon uitgegaan van wat er standaard op zat, dus gewoon Deore spul.

De fietsenmaker merkte op dat het voorblad mogelijk te ver versleten was, dus heb eerst de ketting vervangen om zo te kijken of dat nog samenging met de tandwielen (of ze dus al versleten waren of niet). De nieuwe ketting bleek toch door te slaan, dus was er blijkbaar toch iets te laat mee (na 4200 km, beginnersfoutje :P).
Zoals al eerder in dit topic aangeraden heb ik dus ook maar zo'n kettingslijtage tooltje besteld, voor de volgende keer ;)

Uiteindelijk heb ik de onderdelen bij Bike-Discount besteld, met wat tools zoals een chain whip, hollowtech II sleuteltje etc. wat uiteindelijk goedkoper bleek te zijn dan bij de fietsenmaker. Het werk zelf moet dan natuurlijk nog gedaan worden, maar viel me best mee met wat Youtube voorbeelden ;)

Bij wat testritjes na dit onderhoud viel me ook op hoeveel dit scheelt qua "soepelheid" en directheid in de overbrenging; gelijk wat PR's op lokale track (Cadettenkamp). Voortaan dus sowieso de ketting wat beter in de gaten houden qua slijtage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Is dat leuk rijden bij het cadettenkamp? Ik kom uit Prinsenbeek (woon nu in België) maar ben regelmatig in de buurt, dan kan ik hem eens meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Mooi! Wel enorm schreeuwend qua kleur maar dat mag ik wel. 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Jpjedi schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 16:55:
Is dat leuk rijden bij het cadettenkamp? Ik kom uit Prinsenbeek (woon nu in België) maar ben regelmatig in de buurt, dan kan ik hem eens meepakken.
Dorst en Vrachelen zijn interessanter, maar Cadettenkamp is leuk voor erbij als je 2 of 3 rondjes wilt rijden. Cadettenkamp is vrij kort en makkelijk (op 1 klimmetje na). Ik rij em zelf in 16-17 minuten, voor 1 rondje Cadettenkamp hoef je niet teveel moeite te doen, maar dus wel leuk om te combineren met 1 van de andere.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 18:29
Prulleman schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 17:01:
[...]

Dorst en Vrachelen zijn interessanter, maar Cadettenkamp is leuk voor erbij als je 2 of 3 rondjes wilt rijden. Cadettenkamp is vrij kort en makkelijk (op 1 klimmetje na). Ik rij em zelf in 16-17 minuten, voor 1 rondje Cadettenkamp hoef je niet teveel moeite te doen, maar dus wel leuk om te combineren met 1 van de andere.
Was hetzelfde verhaal aan het typen, maar ongeveer dat dus ;)

Voor mij is Cadettenkamp ook het dichtst bij, dus doe hem soms even als ik weinig tijd heb; of zoals nu om even te testen na onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
VIC_TOR schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 12:36:
Pak je een zwarte stift, ff kleuren en viola. Zou ze zelf eerder een klein stukje draaien op de velg zodat ze of gelijk staan met de oranje letters van de velg, of juist tegenover het zwarte vlak.

Dikke fiets trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Prulleman schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 13:09:
@Tylen prachtige fiets! Hoeveel drop heeft je dropper?

Ik heb donderdag ook mijn garantie frame/ fiets opgehaald.. nou vind Cannondale het niet nodig om een vork de al set erbij te leveren... Ik zit nu dus met rode frame decals (over de lak) een groene lefty stickers. De lbs kon ze bestellen voor 50!! euro... Maar dat is echt teveel... Nog een mailtje aan Cannondaleeraan gewaagd... Maar anders gaan ze er vanaf..
12cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:32

Tacoos

i am i

Corpii schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 12:51:

Wel maar ruimte voor 1 bidon zie ik? Dat zou voor mij toch wel zwaar te verteren zijn :$
Ik heb ook maar plek voor 1 bidon in het frame, is vlgs mij bij de meeste fully's zo.
Geen probleem,want ik heb ook een rugzak met drinksysteem; daar kan 3l in
en die had ik de laatste paar ritten nodig ook met die hitte.....

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Maar hoe rijdt het?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Alleen nog even verhard ermee naar mij pa gefietst. Morgen ochtend de lokale mtb route even pakker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Vandaag even eerste rondje gemaakt met m'n nieuwe voorvork. Even snel met de natte vinger getuned en naar Hoge Vuursche gereden. Ben echt verbaasd, het is serieus een _ENORM_ verschil met de oude vork. Sowieso beduidend minder last van flex in de bochten en de manier waarop de Fox de kleine hobbeltjes "opeet" is echt fantastisch, ze verdwijnen gewoon, en toch krijg je nog steeds gewoon heldere feedback uit het wiel. Echt een topding. Snap wel waarom alle reviews zo lovend zijn (y)

Verder is 140mm gewoon écht de perfecte maat voor een Honzo, begrijp niet dat Kona ze standaard met 120mm aflevert. Het klopt gewoon allemaal opeens, de BB zat bijvoorbeeld gevoelsmatig altijd iets te laag, en nu is het echt alsof je precies op de sweetspot zit voor de geometrie.

Nu al zin om ff ergens wat ruigere trails op te zoeken en kijken hoe dat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpjedi
Prulleman schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 17:01:
[...]

Ga ik eens een rondje doen daar, tnx!

Merksplas, 25km ten zuiden van Breda heb je ook mooie uitgepijlde routes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Jpjedi thanks, ook eens daar kijken! Tilburg (stadsbos 013) is ook de moeite waard, vanuit Breda (of Prinsenbeek, kom zelf uit de Haagse Beemden) nog met de fiets te doen als je wat tijd hebt

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ritchey heeft nog nette mat zwarte UD-carbon spacers. Maakt het bij je stuurpen weer iets meer één geheel.

https://r2-bike.com/RITCHEY-Spacer-WCS-Carbon-UD-matte-10-mm

@Prulleman heb je het nieuwe frame al aan de tand gevoeld?

[ Voor 8% gewijzigd door Ruud op 04-08-2019 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ruud schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 07:35:
[...]

Ritchey heeft nog nette mat zwarte UD-carbon spacers. Maakt het bij je stuurpen weer iets meer één geheel.

https://r2-bike.com/RITCHEY-Spacer-WCS-Carbon-UD-matte-10-mm

Ik vind deze carbon spacer (die er reeds opzit) ook mooi ;)

Net eerste keer de lokale route gereden. Geen records omdat de route er bar slecht bij ligt. Maar hij fietst echt fijn. Moet wel weer de ergon handvaten erop zetten. Kreeg nu slaaphanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 07:35:
[...]

Yes! Donderdag en klein (laaaangzaaaam) rondje Cadettenkamp met de boys en gisteren alleen Dorst en Cadettenkamp. Voelt goed, ietsjes meer comfort, meer direct kan ik niet echt zeggen, ik denk dat het alu CAAD frame (los van het scheuren) best goed was voor alu. Dorst in 24:04 gereden, zo na de vakantie viel dat niet tegen. Ik vermoed dat er nog wel (net) een nieuw pr in zit.

Helaas dus nog geen lefty decals, misschien lukt het nog maar voor nu even zonder, ook weer oude grips weer terug gezet (wat is dat dun in vergelijking met esi chunkies).
Op zich zo zonder decals een zwarte grips ziet het er ook wel strak uit (frame decals zijn in tegenstelling tot deze foto echt knalrood):
Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/carbon3.jpg

Ik wil de odi Elite pro grips eigenlijk proberen en twijfel nu tussen zwart en rood.. denk dat met rode lefty decals rood mooier, maar zonder decals zwart.. wat denken jullie?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Corpii schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 12:51:

Met een sideloader kan je er een liter bidon in kwijt. Zelf heb ik max 750mL bidons en dat gaat goed. Wil ik meer pak ik de camelbag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
Prulleman schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 09:50:
[...]

Yes! Donderdag en klein (laaaangzaaaam) rondje Cadettenkamp met de boys en gisteren alleen Dorst en Cadettenkamp. Voelt goed, ietsjes meer comfort, meer direct kan ik niet echt zeggen, ik denk dat het alu CAAD frame (los van het scheuren) best goed was voor alu. Dorst in 24:04 gereden, zo na de vakantie viel dat niet tegen. Ik vermoed dat er nog wel (net) een nieuw pr in zit.

Helaas dus nog geen lefty decals, misschien lukt het nog maar voor nu even zonder, ook weer oude grips weer terug gezet (wat is dat dun in vergelijking met esi chunkies).
Op zich zo zonder decals een zwarte grips ziet het er ook wel strak uit (frame decals zijn in tegenstelling tot deze foto echt knalrood):
[Afbeelding]

Ik wil de odi Elite pro grips eigenlijk proberen en twijfel nu tussen zwart en rood.. denk dat met rode lefty decals rood mooier, maar zonder decals zwart.. wat denken jullie?
Mooi, ik vind het zo ook wel strak eigenlijk. Hoe rijdt dat nu, zo'n lefty? Ik vind het er altijd zo vreemd eruit zien. Vergt zo'n vorkpoot veel onderhoud om speling te voorkomen? De belasting is toch niet ideaal voor een zuigerconstructie.

Cannondale heb ik bij van Boxel in Galder ook naar staan kijken. Machtig mooi spul maar een Cube past beter in mijn budget. Dan heb ik Carbon/volledig M8100/ Fox 32 Rythm voor 1800 euro. (Reaction C:62 race 2020). Bij Cannondale zat ik al snel aan de 2500 euro.

Welk model heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ik had de F-Si Alloy 1 2017 (1800 euro aanbieding). Nu frame onder garantie naar een fsi carbon 3 2018.
Een lefty is enorm stijf en stuurt daarom heerlijk direct. Er zitten naaldlagers ipv bushings, dus altijd soepel, ook onder druk. Verder upside down, dus beter smering en gewichtsverdeling.
Alleen onderhoud is lastiger (niet) zelf doen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Jpjedi schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:23:
[...]

Mooi, ik vind het zo ook wel strak eigenlijk. Hoe rijdt dat nu, zo'n lefty? Ik vind het er altijd zo vreemd eruit zien.
Geweldig. Eerst keer even wennen, je mist wat maar ik wil als het kan niks anders meer. Zit vnl tussen de oren. Is lekker stijf, onderhoud net zo veel als normale vork.
Mijn eerste lefty was omdat ze bij onderhoud mijn vork kwijt waren geraakt (een gewone dale vv). Was in een speciale kleur, konden ze niet meer aankomen. Toen kreeg ik een Lefty. Was toch echt wel een upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpjedi
Toch eens met een scheef oog naar kijken.. heb de cube nog niet besteld. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Jpjedi schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:09:
Toch eens met een scheef oog naar kijken.. heb de cube nog niet besteld. :P
Dat gevoel had ik dus de eerste keer. Dat ik een scheef oog had. Ziet er zo maf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Idd. Nooit een lefty hier. Mijn maarje heeft er ook 1 en die zeiken we ook altijd af. Ziet er toch niet uit zo’n ding.

* Tylen heeft net de Orbea tubeless gemaakt. Morgen weer rondje fietsen dus dan gooi ik er voorafgaand wel latex in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Hoezo heb je dat er niet gelijk in gemikt? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Sjoewe schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 20:27:
Hoezo heb je dat er niet gelijk in gemikt? :?
Ja! Nu weet je namelijk niet of alles dicht is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Omdat ik geen zin had om een rondje te fietsen of een x aantal minuten met de velg te schudden ;).

Als hij morgen nog steeds op druk is weet ik ook wel of hij dicht is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Tylen schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:02:
Omdat ik geen zin had om een rondje te fietsen of een x aantal minuten met de velg te schudden ;).

Als hij morgen nog steeds op druk is weet ik ook wel of hij dicht is ;)
Als ie op druk is, is dat mooi (Had in ook bij mijn laatste combo), maar als ie dat niet is zegt het niks en weet je dus niks.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Prulleman schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 22:47:
[...]

Als ie op druk is, is dat mooi (Had in ook bij mijn laatste combo), maar als ie dat niet is zegt het niks en weet je dus niks.
Precies. Dus als hij nog op druk is, is het goed ;).

Ps. Ze zijn nog op druk dus de conversie is geslaagd. Nouja “conversie.” Alleen binnenband eruit en de meegeleverde ventielen erin draaien was nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Tylen schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 06:44:
[...]

Precies. Dus als hij nog op druk is, is het goed ;).

Ps. Ze zijn nog op druk dus de conversie is geslaagd. Nouja “conversie.” Alleen binnenband eruit en de meegeleverde ventielen erin draaien was nodig.
Mooi!

Zijn de velgen zonder gaten in het velgbed? (afgezien van het ventielgat) Dat scheelt veel :)

Overigens is het meestal wel genoeg om elk wiel op de grond te laten stuiteren en iets verder te draaien. Dat kost je een halve minuut per band :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Dat, en ik leg het wiel ook altijd even plat (op een emmer) 5 minuten per kant. Dan zit er in elk geval ook overal langs de bead een laagje sealant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

@Ruud @Sjoewe Idd had al een correct velg lint erin zitten. Dat scheelt lekker veel werk. Stuiteren en/of schudden en/of op emmer leggen weet ik. Maar ik ben lui ;) Ik spuit hem vol voordat ik ga fietsen. Vind ik makkelijker en sneller.

Overigens vind ik zo'n steekas maar ruk voor de achtervelg. Weet iemand hier of er steekassen zijn met een centreerpunt? Ik verwacht anders bij vaak gebruik dat ik het schroefdraad sloop (achter brug is ook van carbon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Tylen schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:22:
@Ruud @Sjoewe Idd had al een correct velg lint erin zitten. Dat scheelt lekker veel werk. Stuiteren en/of schudden en/of op emmer leggen weet ik. Maar ik ben lui ;) Ik spuit hem vol voordat ik ga fietsen. Vind ik makkelijker en sneller.

Overigens vind ik zo'n steekas maar ruk voor de achtervelg. Weet iemand hier of er steekassen zijn met een centreerpunt? Ik verwacht anders bij vaak gebruik dat ik het schroefdraad sloop (achter brug is ook van carbon)
hoevaak moet je achterwiel eruit dan? En carbon kan wel wat hebben hoor, met een beetje beleid gaat het echt niet stuk

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Hoeft natuurlijk niet vaak. Maar moest nu mijn vrouw erbij halen om te kijken of de as netjes ervoor zat. Als er een steekas met centreerpunt is heb ik die liever erin. Of vind ik nu iets uit wat nog niet bestaat? :P Hahahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Volgens mij bestaat dat (nog) niet. Toptip is om sowieso je achterwiel er niet te vaak uit te halen en om je fiets vooral niet ondersteboven te zetten als je het wiel erin steekt. (Dan helpt de zwaartekracht mee) Als je de cassette netjes naar het zwaarste verzet hebt geklikt dan zou je met de ketting aan de ene kant en de remschijf aan de andere kant op zich twee prima ijkpunten moeten hebben om het frame over het wiel te laten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ik zie het probleem ook niet helemaal maar ken het betreffende frame ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Sjoewe schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:37:
Volgens mij bestaat dat (nog) niet. Toptip is om sowieso je achterwiel er niet te vaak uit te halen en om je fiets vooral niet ondersteboven te zetten als je het wiel erin steekt. (Dan helpt de zwaartekracht mee) Als je de cassette netjes naar het zwaarste verzet hebt geklikt dan zou je met de ketting aan de ene kant en de remschijf aan de andere kant op zich twee prima ijkpunten moeten hebben om het frame over het wiel te laten zakken.
En dan gewoon achterwiel op de grond laten staan? (Had hem nu in de bikestand hangen).

Misschien moet je toch eens aan die youtube filmpjes beginnen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Tylen schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:39:
[...]

En dan gewoon achterwiel op de grond laten staan? (Had hem nu in de bikestand hangen).

Misschien moet je toch eens aan die youtube filmpjes beginnen ;)
Achterwiel omhoog trekken in de gootjes/tegen de aanslag en dan gaat alles er makkelijk in bij alle frames die ik gehad heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Ruud schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:41:
[...]

Achterwiel omhoog trekken in de gootjes/tegen de aanslag en dan gaat alles er makkelijk in bij alle frames die ik gehad heb :)
Toch nog maar eens proberen dan. Thanks.

Edit: Probeer het wel eerst even met alu bulls van mijn vrouw >:)

[ Voor 10% gewijzigd door Tylen op 05-08-2019 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik vind het zelf haast ondoenlijk om een wiel in een bikestand er fatsoenlijk in te krijgen, sta dan altijd enorm te stoeien met de ketting en derailleur. Frame over het wiel laten zakken is zoveel makkelijker, maar goed bij wellicht zijn dat de achtergebleven roadie regels. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:45
Anders de ketting er vooraan even afgooien dan is sws alle spanning eraf
Pagina: 1 ... 28 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic