Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
maartend schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 20:52:
[...]

Aha, en dan enkel een GX ketting. Geen anadere hub? Dat maakt het al mooi.

Maar verder ervaring met overstap?

200 euro, is echt goedkoop, daar heb ik net een nieuwe drivechain set voor. Of nog niet eens.
Even voor je opgezocht. Deze is het:

http://www.rczbikeshop.fr...-nx-eagle-12sp-175mm.html

Met code: RCZGRA betaal je 200 euro. Dat is inderdaad erg goedkoop aangezien de crank + voorblad er ook bij zit.

Ik weet alleen zo niet of alles past (boost vs niet boost). Dat moet je ff uitzoeken. Ik ken jouw frame niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Klitse op 20-07-2019 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 09:13
Klitse schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 20:54:
[...]

Even voor je opgezocht. Deze is het:

http://www.rczbikeshop.fr...-nx-eagle-12sp-175mm.html

Met code: RCZGRA betaal je 200 euro. Dat is inderdaad erg goedkoop aangezien de crank + voorblad er ook bij zit.

Ik weet alleen zo niet of alles past (boost vs niet boost). Dat moet je ff uitzoeken. Ik ken jouw frame niet.
Was idd al aan het kijken, maar fiest staat buiten de tent. Maar probleem ; ik kan geen NL account maken. Ik moet een land opgeven en dat kan enkel duitsland zijn. Of even proberen via VPN

edit ; neen, enkel duitse adressen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
maartend schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:00:
[...]

Was idd al aan het kijken, maar fiest staat buiten de tent. Maar probleem ; ik kan geen NL account maken. Ik moet een land opgeven en dat kan enkel duitsland zijn. Of even proberen via VPN

edit ; neen, enkel duitse adressen
Winkel eerst rechtsbovenin, op NL zetten, dan zoeken. Werkt bij mij wel geloof ik. Blijft een beetje een vreemde webshop maar wel goedkoop als je mazzel hebt.

http://www.rczbikeshop.co...-nx-eagle-12sp-175mm.html

[ Voor 6% gewijzigd door Klitse op 20-07-2019 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@Klitse Thnx man.

Maaruh, dus echt he. Ik ben hier in de bossen het sukkeltje met mijn non e-MTB.

Was in de MTB shop in Winterberg (Pro-bike geloof ik), sprak er over met die gast. Het verkkopt goed maar je hoort een ondertoontje bij hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
maartend schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:15:
@Klitse Thnx man.

Maaruh, dus echt he. Ik ben hier in de bossen het sukkeltje met mijn non e-MTB.

Was in de MTB shop in Winterberg (Pro-bike geloof ik), sprak er over met die gast. Het verkkopt goed maar je hoort een ondertoontje bij hem.
Ach, e-MTBers zijn gewoon valsspelers. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Klitse schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:16:
[...]

Dacht ik ook. 3 dagen lang. Maar als je ziet met wat voor smile op de bek ze omhoog gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
maartend schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:17:
[...]

Dacht ik ook. 3 dagen lang. Maar als je ziet met wat voor smile op de bek ze omhoog gaan?
Tja, Maar dat geeft vast minder voldoening. En je bierpens verdwijnt er ook niet zomaar van. Maar goed, als ik in Winterberg was dan ging ik alleen omlaag >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Klitse schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:19:
[...]
Maar goed, als ik in Winterberg was dan ging ik alleen omlaag >:)
Ben ik te oud voor. Jaren geleden was Todnau mijn laatste.

En ik denk maar een heel klein beetje dat mijn Scalpel dat niet aankan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
maartend schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:20:
[...]

Ben ik te oud voor. Jaren geleden was Todnau mijn laatste.

En ik denk maar een heel klein beetje dat mijn Scalpel dat niet aankan
Die Scalpel overleeft dat wel. Ik weet niet hoe oud je bent maar ik ken ze die de 50 aantikken en alsnog naar beneden knallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Klitse schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:21:
[...]

Die Scalpel overleeft dat wel. Ik weet niet hoe oud je bent maar ik ken ze die de 50 aantikken en alsnog naar beneden knallen.
58. Dus laat mij maar lekker touren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:00
[...]

Was ook mijn eerste reactie toen ik een 60+’er met gemak de heuvel op zag rijden om vervolgens als een rijdende chicane in de afdaling voor me te zitten. Maar aan de andere kant rijdt die 60+’er nog wel de parkoersjes en zal niet alles zelf doen maar toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Holkers schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:26:
[...]

Was ook mijn eerste reactie toen ik een 60+’er met gemak de heuvel op zag rijden om vervolgens als een rijdende chicane in de afdaling voor me te zitten. Maar aan de andere kant rijdt die 60+’er nog wel de parkoersjes en zal niet alles zelf doen maar toch
Maar ook veel jongeren hoor. Maar wat ik zeg, wel BUITEN het park. Kan het me ook wel ergens voorstellen. Was laatst met een hike bezig, ook Duitslan. Op de zelfde stijging werd ik door 2 MTB's ingehaal, kort achter elkaar (ik was dus lopend). Single trail, veel rotsen/boomwortels. Die e-bike ging echt heel eenvoudig, stuurde goed, had echt controle, was ontspannen en alles. Even alter de non E. Die moest echt werken. Ik weet wel wie er daarna fijner naar beneden reed. Maar zelf ben ik ook van het systeem ; geen fijne afdaling zonder te werken in een klim. Maar nu ik het zo om m eheen zie? Nu woon ik in NL, heb het niet nodig. Maar hier was ik voor mijn touren ook overgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Fietsen is in beweging blijven. Met of zonder motortje, als je maar plezier hebt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:30:
[...]

Fietsen is in beweging blijven. Met of zonder motortje, als je maar plezier hebt toch?
Moet je aan die Belgischevragen die ook met motortje meedeed op de ampioenschappen. Werd toch anders tegen aangekeken. Maar het klopt wel, ik zie de fun factor omhoog gaan op die e-bikes.

afijn, 1x12 besteld. Ketting verkopen en daar de mogelijk de GX voor kopen. Schakelspul verkopen. ISa llemaal XT, is goed spul. Paar tientjes moet lukken. Zelfs 3x10

En dan gelijk eens kijken om die cassette te vervangen. Kan eenvoudige andere hub op mijn Swiss wielen.

[ Voor 25% gewijzigd door maartend op 20-07-2019 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:30:
[...]

Natuurlijk, ik maak maar een geintje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maartend schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:31:
[...]

Moet je aan die Belgischevragen die ook met motortje meedeed op de ampioenschappen. Werd toch anders tegen aangekeken. Maar het klopt wel, ik zie de fun factor omhoog gaan op die e-bikes.
Wedstrijden zitten vaak regels aan vast, dan kan een motortje verboden zijn.
Recreatief fietsen is toch wel iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Oja, kurbel = crank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 11:41
maartend schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:17:
[...]

Van mij mogen ze, maar bij mij zit het plezier in het feit dat ik de bult op eigen kracht opgetrapt ben. En dat is dan ook van mijn kop af te lezen. De eerste vijf minuten is dat niet lachen / grijnzen :o
En mijn 43 jaar en 120Kg helpt niet mee de berg op.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
arbraxas schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:41:
[...]

Van mij mogen ze, maar bij mij zit het plezier in het feit dat ik de bult op eigen kracht opgetrapt ben. En dat is dan ook van mijn kop af te lezen. De eerste vijf minuten is dat niet lachen / grijnzen :o
En mijn 43 jaar en 120Kg helpt niet mee de berg op.
Echt, ook mijn idee. Maar nu, na bijna 3 weken bij Winterberg twijfel ik toch wel. Het heeft gewoon beiden wat. Zou perfect zijn voor een vriend van me. Beetje overgewicht, zou graag met me meegaan, maar komt echt die berg niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Laatst online: 16-09 11:41
Meer trainen! Zweep erover!

Alle gekheid op een stokje, wat is het doel voor die vriend van je? Is het voor de gezelligheid of zoals bij mij voor de uitdaging en omdat je in het algemeen gewoon wat meer conditie wil kweken en wat van die speklaag kwijt wilt?

In geval 1 gewoon die E-bike pakken, In geval 2 toch echt meer trainen als het kan en misschien eens het voedingspatroon bekijken. Ikzelf heb de aardappelen laten staan en eet tegenwoordig veel meer rijst. Kleine aanpassing wat effect heeft, zonder dat je rigoreus aan het lijnen slaat. (Wat sowieso geen goed idee is als je zware inspanningen levert)

alleen dit:
https://www.ad.nl/binnenl...-driemaal-hoger~a24c9a34/

[ Voor 7% gewijzigd door arbraxas op 20-07-2019 22:09 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/Rtf2ipHcRDghUvpcM1bhE7s0hOABq3aEFo2DFjoE6eY-2048x1152.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/K-s6CWr1xdguQ6F18FEsAn9GCjSDh-VoDKL8qtUMfbY-2048x1152.jpg

2 jaar geleden heb ik m'n fiets eens meegenomen naar de Nurburgring/Nordschleife. Je kunt daar, zoals sommigen van jullie ook vast wel weten, best een mooie rit langs de baan maken.
Ik had een verblijf in Adenau en dat was dus het startpunt van de rit.
Als je dan met de richting van de baan meerijd, dan ga je vanuit Adenau vrijwel meteen de Hohe Acht op. Dat wil zeggen 5 of 6 km klimmen, en ook best wel steil. (voor mijn doen in ieder geval)

Ik was kapot toen ik de klim erin had zitten, voorbij de carrousel dus bovenaan de Steilstrecke (zie onderste foto) ben ik eerst even moeten bijkomen.
Ik zou die route graag nog eens over willen doen met een eMTB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
arbraxas schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:55:

Alle gekheid op een stokje, wat is het doel voor die vriend van je? Is het voor de gezelligheid of zoals bij mij voor de uitdaging en omdat je in het algemeen gewoon wat meer conditie wil kweken en wat van die speklaag kwijt wilt?

In geval 1 gewoon die E-bike pakken, In geval 2 toch echt meer trainen als het kan en misschien eens het voedingspatroon bekijken. Ikzelf heb de aardappelen laten staan en eet tegenwoordig veel meer rijst. Kleine aanpassing wat effect heeft, zonder dat je rigoreus aan het lijnen slaat. (Wat sowieso geen goed idee is als je zware inspanningen levert)

alleen dit:
Lol. Pure lol en afreageren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:35
arbraxas schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:55:

alleen dit:
Oh ja hoor, ik heb zelf ook een speed bike, Ik heb ook een schuiver gemaakt door iemand die opeens afsloeg zonder richting aan te geven. Fietser op fietser natuurlijk, en ik reed 40ish.
Die fiets rij ik vooral om benzine te besparen en files te ontwijken.

Wat betref e mtb, Ik heb beide gedaan, doe beide, hier in Nederland vindt ik er geen bal aan, vooral omdat veel hier in de buurt (noord-Gelderland) relatief vlak is en vooral xc fietsen is, vindt ik zelf niet echt leuk. Maar dan kan je met een normale mtb best rondrijden. In de bergen is het wat anders.
Zo'n klim doen prima, als je met mijn conditie en tijd die ik in fietsen kan steken kom je op 1 klim per dag en dus ook 1 afdaling. Ebike betekent 3 keer naar beneden. En die afdalingen wordt je ook wel moe van hoor. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Al dat gezeik op e-mtb's komt gewoon doordat we in NL gewoon erg vastgeroest zitten in de hele wielrennerijmentaliteit. Maar men vergeet dan gelijk dat een rondje van 40 km in het buitenland al snel >3.5 duurt en hier in NL het nog wel in 2 uur te doen is.

Leuk voor je als conditie opbouwen een doel voor je is. Die van mij is zoveel en hard mogelijk afdalen. Dat ik daar voor moet klimmen moet ik helaas voor lief nemen, maar als ik de mogelijkheid heb om via assistentie mijn ritten langer kan maken (dus ipv 4 a 5 afdalingen op een dag eerder 6 tot 8) dan kan ik dat alleen maar toejuichen.

Men vergeet ook dat je op een ebike ook kapot gaat. Je trapt zelf gewoon tussen rond de 150 watt, maar dat motortje geeft er nog eens 50watt bij. Hierdoor ga je enkel wat harder, maar even snel (in tijd) ben je kapot).

En die vriend moet vooral een ebike gaan pakken. Dan kan die gelijk mee met de ritten van @maartend mee. Win win situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:43
Torched schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 23:03:
[...]

Oh ja hoor, ik heb zelf ook een speed bike, Ik heb ook een schuiver gemaakt door iemand die opeens afsloeg zonder richting aan te geven. Fietser op fietser natuurlijk, en ik reed 40ish.
Die fiets rij ik vooral om benzine te besparen en files te ontwijken.
Dus jij haalt in bij kruispunten en andere afslagen? ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ruud schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:01:
[...]

Hoeft niet. Kan van tegengestelde richting komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:57
In Oostenrijk was 80% ebike, en ik snap na een dagje daar fietsen ook meteen waarom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 19:30
Even een adviesje inwinnen.

Ik fiets normaliter (met veel plezier) op de weg, en gebruik daarvoor een Canyon Aeroad. Heerlijke bak. Ter afwisseling heb ik een paar jaar een CX gehad om zo nu en dan wat onverhard werk te kunnen verrichten, maar die heb ik een tijd geleden verkocht. Want... ik heb mijn zinnen gezet op een MTB.

Ik schaar mijzelf onder de categorie "boswielrenner", waarmee ik wil zeggen dat ik mijn MTB met name ga gebruiken buiten het wegseizoen (dus herfst/winter).

Omdat ik niet heel goed in de materie zit qua afmontage, specs, etc. ben ik benieuwd hoe jullie het volgende zien.

Wat vast ligt is dat ik een Canyon Exceed wil aanschaffen, maar twijfel tussen 2 uitvoeringen:

Canyon Exceed CF SL 7.0 Pro Race: https://www.canyon.com/en...40_pv_rahmenfarbe=BK%2FGY

Canyon Exceed CF SL 6.0 Pro Race: https://www.canyon.com/en...38_pv_rahmenfarbe=BK%2FGY

Beiden 'Pro Race' uitvoering omdat ik erg graag een SRAM Eagle groep wil i.c.m. gripshift.

Het prijsverschil is aanzienlijk (2499,- vs 1699,-), maar ik kan niet helemaal inschatten of het verschil in afmontage net zo aanzienlijk is, of dat het toch best dicht bij elkaar ligt.

Ik zal met beiden vast wel uit de voeten kunnen, maar ik heb geen idee of de NX Eagle groep van SRAM écht te "budgetterig" is en of de vorken van beide uitvoeringen bijv. erg verschillen.

Let wel, het is dus een MTB voor "erbij", maar ik zou het zonde vinden als ik er na een jaar achter kom dat ik voor 800 euro extra een bak had aangeschaft die écht af is voor het gebruik dat ik voor ogen heb (toch wel redelijk zwaar belasten).

Kortom: kenners, schijn jullie licht hier aub eens over. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElmarJ16
De SL 6.0 Pro Race is gewoon al als 'goed' te bestempelen. De 7.0 is 'uitstekend'.

Ga je de verschillen merken? Vast wel, maar ik zie zelf geen nadelen aan de NX groep (heb die zelf ook) en als boswielrenner (no offence) ga je het verschil tussen de Reba en SID weinig merken. Goed afstellen is hierin het belangrijkst. De RS Reba is gewoon een hele goede degelijk vork en prima geschikt voor de routes hier in NL.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:04
Hallo, aankomende ex-wielrenner, eerst maar een stukje opvoeding :+

In tegenstelling tot wat de gemiddelde wielrenner lijkt te denken in Nederland, is mountainbiken niet echt een typische wintersport. Bij aanhoudend slecht weer is het not done om op de trails te rijden. Ze slijten daar enorm van, en dat betekent weer heel veel extra tijd & geld qua onderhoud voor de (vrijwillige) trailcrews. Wil je in de herfst/winter is de bagger fietsen, koop dan vooral weer een crosser en draai lekker mee in de funklasse competitie. Beetje flauw natuurlijk, maar als teken van respect voor iedereen die in z'n vrije tijd de trails staat te schoffelen, wel zo fair om even te benoemen.

Dat gezegd hebbende, als je een fiets wilt waarmee je vooral in 'slechte' omstandigheden gaat rijden, zoek er dan vooral een uit waarvan de onderdelen goedkoop te vervangen zijn. De aandrijflijn, lagers, remblokken en voorvork gaan echt een stuk sneller slijten bij slechte omstandigheden. Dus dan is het wel prettig als je niet op het onderhoud leegloopt. Wat dat betreft is de 6.0 PR prima, NX eagle is een prima groepset, zeg maar 6/10 in de totale lijn van SRAM. De duurdere groepen worden vooral lichter, niet perse duurzamer. De 7.0 PR is meer een fiets voor mensen die (af-en-toe) wedstrijden rijden: betere vork, remmen, wielen, groepset etc.

Maar totale overkill als het je fiets voor erbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkenist
Sjoewe schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:51:
Hallo, aankomende ex-wielrenner, eerst maar een stukje opvoeding :+

In tegenstelling tot wat de gemiddelde wielrenner lijkt te denken in Nederland, is mountainbiken niet echt een typische wintersport. Bij aanhoudend slecht weer is het not done om op de trails te rijden. Ze slijten daar enorm van, en dat betekent weer heel veel extra tijd & geld qua onderhoud voor de (vrijwillige) trailcrews. Wil je in de herfst/winter is de bagger fietsen, koop dan vooral weer een crosser en draai lekker mee in de funklasse competitie. Beetje flauw natuurlijk, maar als teken van respect voor iedereen die in z'n vrije tijd de trails staat te schoffelen, wel zo fair om even te benoemen.

Dat gezegd hebbende, als je een fiets wilt waarmee je vooral in 'slechte' omstandigheden gaat rijden, zoek er dan vooral een uit waarvan de onderdelen goedkoop te vervangen zijn. De aandrijflijn, lagers, remblokken en voorvork gaan echt een stuk sneller slijten bij slechte omstandigheden. Dus dan is het wel prettig als je niet op het onderhoud leegloopt. Wat dat betreft is de 6.0 PR prima, NX eagle is een prima groepset, zeg maar 6/10 in de totale lijn van SRAM. De duurdere groepen worden vooral lichter, niet perse duurzamer. De 7.0 PR is meer een fiets voor mensen die (af-en-toe) wedstrijden rijden: betere vork, remmen, wielen, groepset etc.

Maar totale overkill als het je fiets voor erbij is.
Haha, dank voor de opvoeding, maar ben me er zeker van bewust dat mountainbiken júist ook in de lente en zomer gebeurt. Begrippen als "trailrespect" etc. zijn me bekend.

Goede onderbouwing verder, over de zin/onzin van een duurdere bak als er vooral mee in slechte omstandigheden gewerkt gaat worden. Of dat inderdaad het geval gaat zijn is waar ik nog over nadenk, want met die CX heb ik ook regelmatig wat wedstrijdjes gedaan en vond dat wel erg leuk. Ik sluit niet uit dat ik hiertoe ook wordt verleid op de MTB en dat gebeurt volgens mij juist in de zomer, regionale competities etc.

Lastig, lastig. Maar voor nu: bedankt! Inzichten helpen zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:42

Roozzz

Plus ultra

Eens met bovenstaande heren. Maar je doet je naam als "boswielrenner" wel meer eer aan als je de duurste carbon racebak neemt. De Exceed is daarvoor al wel een uitstekende eerste stap :+

Serieuzer, waarom beperken tot de exceed? Ik vermoed dat een iets minder race-georiënteerde geometrie voor 95-99% van de gebruikers een betere keuze is. Meer controle, meer vertrouwen: meer lol. Kijk bijvoorbeeld eens naar de grand canyon; scheelt een flinke slok op de borrel.
Alleen als je écht wedstrijden (in NL) gaat rijden zou ik je dit aanraden. En als je dat gaat doen, neem dan de duurdere. Dan ga je de meerwaarde van beter/lichter materiaal merken.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
maartend schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:17:
[...]

Hoeft niet. Kan van tegengestelde richting komen.
Ja, maar dat is de moeite niet waard om een klein grapje over te maken! ;)

@Bakkenist wat weeg je?

[ Voor 5% gewijzigd door Ruud op 22-07-2019 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkenist
Roozzz schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:59:
Eens met bovenstaande heren. Maar je doet je naam als "boswielrenner" wel meer eer aan als je de duurste carbon racebak neemt. De Exceed is daarvoor al wel een uitstekende eerste stap :+

Serieuzer, waarom beperken tot de exceed? Ik vermoed dat een iets minder race-georiënteerde geometrie voor 95-99% van de gebruikers een betere keuze is. Meer controle, meer vertrouwen: meer lol. Kijk bijvoorbeeld eens naar de grand canyon; scheelt een flinke slok op de borrel.
Alleen als je écht wedstrijden (in NL) gaat rijden zou ik je dit aanraden. En als je dat gaat doen, neem dan de duurdere. Dan ga je de meerwaarde van beter/lichter materiaal merken.
Race-georiënteerde geometrie is wel een bewuste keuze, omdat ik weet vanuit cyclocross dat ik op termijn toch wel eens wat competitiefs wil gaan doen met die MBT.

En waarom een Exceed? Reden is wellicht simplistisch, maar ben erg tevreden over Canyon, erg blij met mijn Canyon Aeroad racefiets, dus wil wat dat betreft "merkvast" zijn. Heel even nagedacht over bijv. een Scott Scale hoor, maar toch bepaald dat het gewoon weer een Canyon gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:54
Ik heb een aantal mountainbikes in verschillende klasses (voornamelijk afgemonteerd met sram) en zie niet belachelijk voor verschil in de NX/GX afmontering. Vooral gewicht volgens mij. De XO en XX zijn wel van een andere klasse, maar daar moet verplicht een f*cking duurde sram casette op.

Qua vork ga je in nederland niet veel bijzonders nodig hebben. Als ik in dit geval moest kiezen, zou ik direct gaan voor duurzaamheid en/of goedkoop onderhoud. Een carbon frame voor dat geld zou ik zo gauw niet voor kiezen.

Wat betreft het eMTB'en

Ik heb het nu al een aantal keren uitgeprobeerd en vond het echt wel heel erg leuk. Heb een keer in zwitzerland gefietst ermee en een keer in de eifel. Voor het serieuze klimwerk echt een leuke ervaring! maar 1 groot probleem waarom ik echt geen zou kopen. De accu is leeg in ~3 uur fietsen. De meeste ritten die ik doe zijn toch al snel 80-100km. Toch is er niks zo bevrdigends als een klim overwinnen op eigen kracht.

zoals de vlamingen 't zeggen: een rit zonder tjool'n is geen echte rit :+

[ Voor 6% gewijzigd door s0ulmaster op 22-07-2019 13:23 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkenist
Ruud schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:01:
[...]

Ja, maar dat is de moeite niet waard om een klein grapje over te maken! ;)

@Bakkenist wat weeg je?
Kilootje of 75 (bij 1.78 m lengte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:58

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Bakkenist De 6.0 zal 90% van je gebruik afdekken. Ik zou alleen voor de 7.0 gaan voor de lichtere wielen, maar voor die extra 800 euro heb je een heel mooi setje lichte wielen voor in je 6.0 :) Bijv https://www.bike-componen...mm-29-Laufradsatz-p59551/ Overigens ben ik het niet mee eens dat de Reba in de 6.0 een slechtere vork is dan de SID in de 7.0. Ze zijn gelijkwaardig IMHO, alleen is de SID een paar gram lichter.

[ Voor 23% gewijzigd door zonoskar op 22-07-2019 11:38 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Bakkenist schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:20:
[...]

Kilootje of 75 (bij 1.78 m lengte).
Dan kan een SID net :) Dus geen reden om een Reba boven een SID te verkiezen.

Met het beoogde doel is de SID denk ik beter op zijn plaats dan een Reba. Maar een starre vork past nog beter denk ik :)

[ Voor 45% gewijzigd door Ruud op 22-07-2019 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:35
Ruud schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:01:
[...]

Nee hoor, was rechtdoorgaande weg. Reed wel te hard, je mag daar maar 30. Maar als een fietser bedenkt dat hij toch opeens aan de overkant moet zijn dan houdt het rap op. Gelukkig was de rijbaan leeg want daar kwam ik op te vallen.

En op kruisingen inhalen? Ja, maar niet op volle snelheid want dan kan je net zo goed de ambulance achter je aan laten rijden :9
Ik bedoelde meer te zeggen, ik onderken het probleem dat mensen heel slecht zijn in het inschatten van snelheid bij fietsers. Kom dat zelf ook vaak genoeg tegen, maar als je daar agressief op gaat reageren dan kan je 112 onder sneltoets 1 zetten.

Wat veel mensen niet snappen is dat iemand niet voor zijn lol achter je komt rijden, een persoon is achter je te komen rijden omdat hij sneller rijdt dan jij. Dus laat em voorbij, die gedachte geeft veel rust in het verkeer. En ook in het bos.

[ Voor 43% gewijzigd door Torched op 22-07-2019 17:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
Oke. Net dus tour gedaan hier in Hochsauerland. Begon met een lange klim. Ik dus omhoog sukkelen. Tegen einde haalde ik iemand bij. Bleek iemand te zijn van ik denk 10 jaar ouder dan ik (dus echt tegen de 70). Heerlijk aan het genieten op zijn e-MTB. HIj ging idd niet sneller dan ik naar booven, maar wel veel ontspannener.
EN ik weet zeker dat hij daar niet had gereden alls hij geen E-MTB had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
En ik weet ook zeker dat als ik in de bergen zou wonen ik ook een dikke e-mtb zou hebben! En dan ben ik zeker 40 jaar jonger dan die man in het hochsauerland _O-.

E-mountainbikes zijn tof en iedereen die dat niet begrijpt zit niet vaak genoeg voor zijn of haar plezier op een fiets :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
ElmarJ16 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 19:46:
En ik weet ook zeker dat als ik in de bergen zou wonen ik ook een dikke e-mtb zou hebben! En dan ben ik zeker 40 jaar jonger dan die man in het hochsauerland _O-.

E-mountainbikes zijn tof en iedereen die dat niet begrijpt zit niet vaak genoeg voor zijn of haar plezier op een fiets :).
Ik begin het door wat ik hier zie waar ik zit ook werkelijk meer en meer te geloven. Meer mensen stappen nu ook op een MTB. Oke, dat kan weer gevaren geven, maar is wel goed

Als ik hier zou wonen dan zou ik ook om zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Nieuws over Amerongen: (niet officieel)

want Harry Slinger bestaat binnenkort niet meer. Wordt hard gewerkt aan een nieuwe trail in het perceel links van Harry Slinger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:21
Komt een nieuwe carbon 2018 frame aan (zwart met rode decals). Zitten alleen wel wat ombouw kosten aan omdat het buiten de 2 jaar is.. maar gezien de upgrade zal ik daar niet over klagen.

Alleen jammer van de 2 (niet ai offset) ovals die ik heb.. dat is nog de grootste kosten post...

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Ruud schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 06:24:
Nieuws over Amerongen: (niet officieel)

want Harry Slinger bestaat binnenkort niet meer. Wordt hard gewerkt aan een nieuwe trail in het perceel links van Harry Slinger.
Gisteren nog aan staan scheppen. Wordt mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:10:
Komt een nieuwe carbon 2018 frame aan (zwart met rode decals). Zitten alleen wel wat ombouw kosten aan omdat het buiten de 2 jaar is.. maar gezien de upgrade zal ik daar niet over klagen.

Alleen jammer van de 2 (niet ai offset) ovals die ik heb.. dat is nog de grootste kosten post...
Hoeveel mm scheelt de ai-offset? Best veel toch? Kun je dat nog compenseren in je wielen? Of moeten daar ook nieuwe spaken in?

@Roozzz: cool, wanneer is de opening? :D

[ Voor 4% gewijzigd door Ruud op 23-07-2019 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Ruud schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:27:
[...]

Hoeveel mm scheelt de ai-offset? Best veel toch? Kun je dat nog compenseren in je wielen? Of moeten daar ook nieuwe spaken in?

Nu 8)
https://m.facebook.com/st...643341&id=223848527806287

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:27:
[...]

6mm, bij Martens dachten ze dat het zonder nieuwe spaken kon.. ze zijn in ieder geval niet te kort.. eerder te lang. We gaan het zien.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ben even op zoek naar ervaringen en ideeën over kindermountainbikes.

Zoontje van 5 (kledingmaat 116-122) rijdt momenteel op een 16 inch Cube, welke aan de krappe kant geworden is. Idee is om daar een 20 inch MTB voor de kopen.

Dochter van 8 (kledingmaat 134) heeft nog geen MTB en is jaloers als haar broertje met mij mee gaat het kinderparcours hier in Ede rijden. Idee is om voor haar een 24 inch te kopen die haar broertje dan later weer kan gaan gebruiken.

Wat ik zoek: 2 MTB's waar ze plezier aan gaan beleven en die qua maat goed zijn voor nu en de komende jaren. Voor dat plezier vind ik gewicht van de fiets een belangrijk punt. Een fiets van 15 kg is gewoon veel voor een jochie van 5. Budget denk ik aan zo'n max €300 euro per fiets.

Ik kijk bijvoorbeeld naar de Orbea MX 20 dirt. (of 24 uiteraard) https://www.orbea.com/be-...mx-kids/cat/mx-20-dirt-19

Andere ideeën en inzichten zijn meer dan welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:38:
[...]

6mm, bij Martens dachten ze dat het zonder nieuwe spaken kon.. ze zijn in ieder geval niet te kort.. eerder te lang. We gaan het zien.
Spaken worden een fractie korter nu ik er goed naar kijk inderdaad. Dus dat zal geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@BreadFan Kinderfietsen zijn nou eenmaal zwaar, tenzij je iets van 2000 euro gaat uitzoeken. Is dat kids bikepool initiatief van Kona niks voor jou? Betaal je maandelijks een tarief en kun je steeds van fiets wisselen naar mate je kind groeit.

Iets anders, ik heb mijn nieuwe headset binnen, maar met een kleine beschadiging. Terug sturen, of korting vragen? Ik neig naar het laatste. En ja, het was een duur ding, dus dan wil ik ook perfectie :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/W9qsP5sZEJ3lsvyzq2CzR5gM/medium.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@zonoskar: ik zou m terugsturen. Bij aanschaf vond ik het het geld waard dus dan wil ik ook een onbeschadigde hebben en zou ik geen korting willen.

Zou je de beschadigde gekocht hebben met 10% korting?

Gaaf idee trouwens van Kona, dat is meedenken met de problemen van de klant :)

[ Voor 16% gewijzigd door Ruud op 24-07-2019 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Ruud Terug sturen betekent lang wachten op een nieuwe. Van CK heeft bike-components meestal maar 1 model per kleur op voorraad. Ik heb ze een mailtje gestuurd. 10% korting zou ik wat karig vinden, maar 20% shoptegoed zou ik misschien niet afslaan. Ik heb nog een dropperpost-hendeltje nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik zou 'm er ook niet perse voor terugsturen als het weer twee weken gaat duren. Nette korting of credit lijkt me prima alternatief.

Gisteren een offerte opgevraagd om m'n frame te laten poedercoaten in INJESMOELORANGE :9
Ondertussen maar eens nadenken over een leuke upgrade voor de ZEE remmen als nieuw spaardoel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Sjoewe schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:14:
Ik zou 'm er ook niet perse voor terugsturen als het weer twee weken gaat duren. Nette korting of credit lijkt me prima alternatief.

Gisteren een offerte opgevraagd om m'n frame te laten poedercoaten in INJESMOELORANGE :9
Ondertussen maar eens nadenken over een leuke upgrade voor de ZEE remmen als nieuw spaardoel :+
Waarom zou je de Zee-remmen willen upgraden? Wat mis je?

@zonoskar: dan gewoon lekker 20% voorstellen en opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Op zich heb ik nog wel tijd, mijn fiets is net gesoldeerd en moet nog gespoten worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ruud schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:16:
Waarom zou je de Zee-remmen willen upgraden? Wat mis je?
Niet heel veel, maar iets dat matchmaker-compatible is, zou wel lekker opruimen in de cockpit.
Voor een nieuw setje zou ik wel iets meer modulatie-bandbreedte willen, de ruimte waarin de Zee's aanpikken is best smal en ook niet aan te passen, dat mis ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
  • Laatst online: 16:21
BreadFan schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:07:

Zoontje van 5 (kledingmaat 116-122) rijdt momenteel op een 16 inch Cube, welke aan de krappe kant geworden is. Idee is om daar een 20 inch MTB voor de kopen.

Dochter van 8 (kledingmaat 134) heeft nog geen MTB en is jaloers als haar broertje met mij mee gaat het kinderparcours hier in Ede rijden. Idee is om voor haar een 24 inch te kopen die haar broertje dan later weer kan gaan gebruiken.

Wat ik zoek: 2 MTB's waar ze plezier aan gaan beleven en die qua maat goed zijn voor nu en de komende jaren. Voor dat plezier vind ik gewicht van de fiets een belangrijk punt. Een fiets van 15 kg is gewoon veel voor een jochie van 5. Budget denk ik aan zo'n max €300 euro per fiets.

Ik kijk bijvoorbeeld naar de Orbea MX 20 dirt. (of 24 uiteraard) https://www.orbea.com/be-...mx-kids/cat/mx-20-dirt-19

Zelf net een paar dagen geleden de knoop doorgehakt en een Orbea MX 24 Team voor mijn oudste (7 jaar en 135cm groot) zoon besteld. Gewicht en makkelijk schakelen was voor mij de belangrijkste redenen. Vrijdag komt hij als het goed is binnen bij de fietsenmaker. Hopelijk dit weekend ons eerste testrit en ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Sjoewe schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:43:
[...]

Niet heel veel, maar iets dat matchmaker-compatible is, zou wel lekker opruimen in de cockpit.
Voor een nieuw setje zou ik wel iets meer modulatie-bandbreedte willen, de ruimte waarin de Zee's aanpikken is best smal en ook niet aan te passen, dat mis ik wel.
Wat leesvoer:

https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/

Ik moet zeggen dat ik best tevreden ben over mijn Sram Code RSC's. Ze zijn erg goed te moduleren en dat merk je echt goed. Wel mis ik iets van de harde remkracht van mijn vorige XT's. Daar ben ik nog steeds mee aan het spelen om die situaties waar ik het nodig had terug te krijgen.

Het is dat ik een mooie prijs kon krijgen voor een setje Sram Guide RS, anders had ik waarschijnlijk ook ervaring met magura's. Die schijnen ook echt top te werken, enkel moet je er iets voorzichtiger mee omgaan . En laat je vooral niet tegenhouden door dat plastic. Daar hebben ze wel goed over nagedacht. Een maat van mij vond na een crash zijn remhendels ongeveer 20 cm meer naar binnen, maar er was dus helemaal niks afgebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
zonoskar schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:19:
Op zich heb ik nog wel tijd, mijn fiets is net gesoldeerd en moet nog gespoten worden :)
Gaaf! Ben je naar een NL-framebouwer gegaan? :) :)

@Sjoewe Heb je nu i-spec II remmen? Dan kun je gewoon SRAM-spul monteren met een matchmaker van bijvoorbeeld Trickstuff :) (Ervaring met XT-M8000 remmen met een Eagle GX-shifter en Bikeyoke remote)

Dat je iets nieuws wilt kan ik ook begrijpen en dat je vindt dat Shimano direct reageert kan ik ook begrijpen. Maar ga wel eerst een setje SRAM of Hope proberen. Ik vind Shimano soms ook wel iets te direct. (switchbacks bijvoorbeeld) Maar een SRAM of Hope remset vind ik het uiterste aan de andere kant. Dan heb ik liever de directe set en leer ik wel om de directheid heenrijden in bepaalde situaties.

En dan over Magura, ik ben heel erg tevreden over mijn MT7's. Belachelijke remkracht, wel direct, maar toch echt goed te doseren. Maar ze reageren bij minimale travel wel direct met remkracht.

Ontluchten kost iets meer moeite dan met Shimano's maar dat kan deels ook best verklaard worden door 2 vs 4-zuiger klauwen.

En eventueel echt naar wens aan te passen met een setje HC3-remgrepen. Daarmee kun je namelijk nog de zogenoemde leverage ratio aanpassen. Dus hoever de zuiger verplaatst bij een bepaalde hoeveelheid inknijpen van de remgreep.

Met die grepen heb ik zelf nog geen ervaring maar mijn vinger zweeft al een tijdje boven de bestelknop :+

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud op 24-07-2019 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ruud schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:11:
Gaaf! Ben je naar een NL-framebouwer gegaan? :) :)
(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:05

Appie

F1RST Racing

BreadFan schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:07:

Ik heb zelf 3 kinderen, die allemaal rijden. Qua fietsen hebben we eerst voor normale/redelijke fietsen gekozen en daarna besloten om wat meer te investeren voor meer fiets en om gewicht te reduceren.

Momenteel:
Mijn 4-jarige zoon rijdt op een Spawn YOJI 16"
Mijn 6-jarige zoon rijdt op een Cannondale Trail 20" (met upgrades to trigger shift, lichtere banden (Schwalbe Little Joe's)
Mijn 8-jarige dochter rijdt op een Trailforce Pineridge 24"

Ik verwacht mijn oudste zoon dit jaar ook te upgraden naar een trailforce/spawn/Prevelo - Hij zit een beetje tussen twee maten in.

Voornaamste reden voor upgrade is voornamelijk het gewicht (de Trailforce is maar 20pounds/9.5kg), de Spawn is ongeveer 6kg en de trail is ongeveer 10kg.

De Orbea MX, Cannondale Trail, Trek etc zijn allemaal in dezelfde prijsrange, met vergelijkbaar gewicht en componenten.

Ik woon in een wat heuvelachtig/bergachtig gebied dus het verschil qua gewicht heeft ervoor gezorgd dat ze allemaal veel meer plezier uit het mtb-en halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Appie op 24-07-2019 16:16 ]

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
zonoskar schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:51:
@BreadFan Kinderfietsen zijn nou eenmaal zwaar, tenzij je iets van 2000 euro gaat uitzoeken. Is dat kids bikepool initiatief van Kona niks voor jou? Betaal je maandelijks een tarief en kun je steeds van fiets wisselen naar mate je kind groeit.
Thanks, mooi concept, maar dat wordt me te duur. Ben ik op jaarbasis ~500 euro kwijt voor 2 fietsen.
BeZaX schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:45:
[...]

Zelf net een paar dagen geleden de knoop doorgehakt en een Orbea MX 24 Team voor mijn oudste (7 jaar en 135cm groot) zoon besteld. Gewicht en makkelijk schakelen was voor mij de belangrijkste redenen. Vrijdag komt hij als het goed is binnen bij de fietsenmaker. Hopelijk dit weekend ons eerste testrit en ervaring.
Oke, ben erg benieuwd! Hoor het graag.
Appie schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:13:
[...]

Ik heb zelf 3 kinderen, die allemaal rijden. Qua fietsen hebben we eerst voor normale/redelijke fietsen gekozen en daarna besloten om wat meer te investeren voor meer fiets en om gewicht te reduceren.

Momenteel:
Mijn 4-jarige zoon rijdt op een Spawn YOJI 16"
Mijn 6-jarige zoon rijdt op een Cannondale Trail 20" (met upgrades to trigger shift, lichtere banden (Schwalbe Little Joe's)
Mijn 8-jarige dochter rijdt op een Trailforce Pineridge 24"

Ik verwacht mijn oudste zoon dit jaar ook te upgraden naar een trailforce/spawn/Prevelo - Hij zit een beetje tussen twee maten in.

Voornaamste reden voor upgrade is voornamelijk het gewicht (de Trailforce is maar 20pounds/9.5kg), de Spawn is ongeveer 6kg en de trail is ongeveer 10kg.

De Orbea MX, Cannondale Trail, Trek etc zijn allemaal in dezelfde prijsrange, met vergelijkbaar gewicht en componenten.

Ik woon in een wat heuvelachtig/bergachtig gebied dus het verschil qua gewicht heeft ervoor gezorgd dat ze allemaal veel meer plezier uit het mtb-en halen.
Dank voor je info. Orbea MX 20 is inderdaad ook rond de 10kg, binnenkort laat ik ze maar eens ergens proefrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@zonoskar de fully?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

New, gewoon een hardtail. Ik heb al zat fully ''s 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Net een oude draagbare onkruidsprayer tot een tirebooster gehackt. Werkt fantastisch, totale kosten 6 euro. :D

De onseatbare band die me gisteravond tot wanhoop dreef, nu binnen 5 minuten erop.
Lang leve het internet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sjoewe schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 14:15:
Net een oude draagbare onkruidsprayer tot een tirebooster gehackt. Werkt fantastisch, totale kosten 6 euro. :D

De onseatbare band die me gisteravond tot wanhoop dreef, nu binnen 5 minuten erop.
Lang leve het internet!
Nice! Heb je een linkje? Heb ze ook weleens van cola flessen gezien, maar dit klinkt betrouwbaarder.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46
Dus, mijn fiets is stuk :P

Ik heb zoiets (niet mijn foto, zelfde model, de mijne in slechtere staat en met ander zadel):
Afbeeldingslocatie: https://i.boring.host/1EIKwBA2.jpg

Al wat jaren, en eigenlijk de enige fiets waar ik ooit lekker op gereden heb.

Zo heel af en toe wil ik wel eens de natuur intrekken, maar 90% van waar ik 'm voor gebruik(te) is woon/werk verkeer met weinig heuvels :P

Wat is er mis mee?
- Alle kabels roestig/versleten
- Tandwielen zowel van de cassette als vooraan afgesleten (ronde puntjes)
- derailleurs versleten (vooral achter)
- schakelen gaat zwaar, ik vermoed dat de shifters ook 'n eind op zijn
- nieuwe banden nodig (lopen af, scheurtjes in het loopvlak tussen de noppen, gewoon 'op')
- klein spul; zoals geen licht, standaard, ..

Veel te veel dus. Daarnaast is hij zwaaaar (stalen frame). Maar wel het enige ding waar ik tot nu toe lekker op gezeten heb.

Mijn budget is ~300 euro, waarvoor ik 'm mogelijk weer in redelijke staat kan brengen - maar een optie is ook op zoek te gaan naar 'n wat modernere tweedehands rond dat bedrag.

Ik weet weinig van de techniek verder maar heb al wel gezien dat de huidige configuratie (3x6) nogal ongebruikelijk is. Er zijn bij de meeste webshops geen 6-speed cassettes meer te vinden, en ik weet niet of iets anders 'zomaar' gaat passen. Een verbouwing zal dus ingrijpend zijn, als het al mogelijk is.

Wat stellen jullie voor? Suggesties welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@Noxious ik zou bij een fietsenmaker kijken naar iets anders. Zorg ervoor dat je wat service kunt verwachten voor de kleine dingen die niet helemaal goed blijken de eerste weken en fietsen! (knijp m dus niet helemaal uit bij aankoop zodat hij ook de ruimte heeft om je te helpen indien nodig)

Laat je zadel trouwens overzetten.

Als je veel zelf kunt doen, zowel technisch als qua tijd kun je 'm makkelijk oplappen voor dat geld.

[ Voor 13% gewijzigd door Ruud op 28-07-2019 07:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Een Giant GSR zo te zien: https://archiwum.allegro....-26-cali-i7667770246.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lX0IbcgM3IC3tN1v18pgH71C/full.jpg

Als je de fiets een tijdje kunt missen kan je best ver komen met Youtube videos (en heb je meteen ook gereedschap). 6x cassettes zie ik ook nog wel beschikbaar. Misschien voor naar 1x overschakelen ipv 3x (scheelt je ook weer een shifter en derailleur) of helemaal naar een single speed (maar daar wordt je niet meteen blij van met wind tegen misschien bij woon-werk verkeer :D )

[ Voor 11% gewijzigd door apis29 op 28-07-2019 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
apis29 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 11:12:

[Afbeelding]

Als je de fiets een tijdje kunt missen kan je best ver komen met Youtube videos (en heb je meteen ook gereedschap). 6x cassettes zie ik ook nog wel beschikbaar. Misschien voor naar 1x overschakelen ipv 3x (scheelt je ook weer een shifter en derailleur) of helemaal naar een single speed (maar daar wordt je niet meteen blij van met wind tegen misschien bij woon-werk verkeer :D )
Zou er zoals gezegd een single speed van maken. Paar slicks erop en gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Nieuwe stuk op Amerongen is echt tof geworden! Als het over een paar weken mooi ingeklonken is, dan is het helemaal een vette knalstrook. :D

Laatste weekje in deze config, komende vrijdag gaat de Fox 34 erop. Helaas nog geen antwoord op de offerte aanvraag voor het poedercoaten gehad...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w2ezvVbl.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Sjoewe op 28-07-2019 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46
apis29 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 11:12:

[Afbeelding]

Bedankt voor de suggesties iedereen! Giant GSR idd, was ik vergeten te vermelden.

De cassette en de kabels zijn wel het verste heen, dus misschien ga ik die in delen proberen te vervangen. Ik heb er geen probleem mee als 'ie een paar maanden als een hoopje onderdelen in de woonkamer ligt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17:55
Waar ik aanvankelijk dacht te gaan kijken voor een koersfiets (voor erbij), moet ik vanwege materiaalpech eerst de MTB vervangen... (lees: onderdelen vervangen is natuurlijk wel een optie, maar dan ben ik dief van mijn eigen portemonnee).

Nu zit ik een beetje met het dilemma dat ik bij een lokale fietsenboer een interessant aanbod heb gekregen voor een Trek Procaliber 9.6. Niet de fiets die ik direct zocht, voldoet wel aan de specs die ik stel, afgezien van het carbon. Carbon is voor mij n.l. geen must (zeg ik nu, zonder er ervaring mee te hebben op MTB gebied).

Tijdens mijn zoektocht kom ik erachter dat de Procaliber 6, 100% identiek is aan de Procaliber 9.6, uitgezonderd het (carbon) frame. En de meerprijs (lokale fietsenboer met top service) is € 400,- t.o.v. een onlineshop en winkel in Moordrecht (164 km enkele reis...) ;-). En je raad het natuurlijk al, de Procaliber 6 is niet meer lokaal verkrijgbaar...

Delta tussen de 2 fietsen:
- Procaliber 9.6 (carbon): M - 12.20 kg / 26.9 lbs (met binnenbanden)
- Procaliber 6 (alu): M - 11.52 kg / 25.4 lbs (met binnenbanden)

Fiets kopen online geniet zeker niet mijn voorkeur, ophalen op locatie is dan ook geen punt (dagtripje). Punt is alleen, als er ooit eens is, wat dan. Koop ik een fiets boven spec (met carbon) voor € 400,- meer met lokale top service, of ga ik elders in het land voor Procaliber 6? Nu zegt men ook, dat een carbon MTB anders/fijner/prettiger fietst, hier heb ik natuurlijk geen ervaring mee en kan ik niet over oordelen. Als dit daadwerkelijk zo is, zou dit de meerprijs (icm service!) kunnen goedmaken.

Wat is jullie advies en/of ervaring tov carbon VS alu MTB's? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:41

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Carbon.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@RR46 Als je een weekje wacht kan ik je het verschil vertellen tussen een Cannondale F-Si alloy en Carbon. De aluminium is namelijk pas gebroken op een las en ze zijn nu het frame aan het vervangen voor een F-Si carbon. Dus vergelijkbare frames, alleen ander materiaal.

Ik heb het idee dat carbon beter normale krachten van het fietsen en rijden kan hebben. Alleen bij punt belasting kan het sneller stuk.
Buiten garantie is carbon makkelijker te repareren, alu kassen is vrij lastig carbon kan vaak wel herstelt worden.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Prulleman schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:04:
@RR46 Als je een weekje wacht kan ik je het verschil vertellen tussen een Cannondale F-Si alloy en Carbon. De aluminium is namelijk pas gebroken op een las en ze zijn nu het frame aan het vervangen voor een F-Si carbon. Dus vergelijkbare frames, alleen ander materiaal.

Ik heb het idee dat carbon beter normale krachten van het fietsen en rijden kan hebben. Alleen bij punt belasting kan het sneller stuk.
Buiten garantie is carbon makkelijker te repareren, alu kassen is vrij lastig carbon kan vaak wel herstelt worden.
Ik heb een Dale SI-Carbon. Kom van een alu daarvoor. Wil niks anders meer. Voelt zo heerlijk direct aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Staal! <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
Maakt de keuze niet makkelijker... :o

En mbt online aankopen van een fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Als je zelf onderhoud doet kan dat prima, maar om nou met een online fiets bij de lokale shop aan te komen is niet zo fraai vind ik.

Maar lokaal (20 minuten met de auto in mijn geval, Martens tweewielers in Rucphen) zijn vaak ook prima deals te krijgen. Ik heb mijn Cannondale ook voor 200 euro minder dan de goedkoopste online shop kunnen kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 28-07-2019 22:59 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
@Prulleman ja, eens. Ik ben hier ook geen voorstander van... als ik overtuigd ben van het carbon, zou ik snel de keuze kunnen maken. Maar omdat ik nu denk dit niet nodig te hebben, maakt het de keuze niet makkelijker... :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik kan een fietsenmaker die weigert om een fiets die elders is gekocht in onderhoud te nemen echt niet meer serieus nemen in deze tijd van alom presente internetverkoop.

Gelukkig zijn er ook genoeg zaken die het wel snappen en er slimmer mee omgaan.

Cycleworks, of Repack bijvoobeeld <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sjoewe schreef op zondag 28 juli 2019 @ 23:10:
Ik kan een fietsenmaker die weigert om een fiets die elders is gekocht in onderhoud te nemen echt niet meer serieus nemen in deze tijd van alom presente internetverkoop.

Gelukkig zijn er ook genoeg zaken die het wel snappen en er slimmer mee omgaan.

Cycleworks, of Repack bijvoobeeld <3
Heb je ook gelijk in.. als ik fietsenmaker zou zijn zou ik ook niet moeilijk doen, maar toch, als klant zou ik het niet zo maar doen. Gelukkig kan ik alles (op lefty onderhoud na) zelf.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@RR46 alu

Je hebt budget voor alu. En dan is 400 euro een klap meer geld. Als die 400 euro echt brandt in je broekzak kun je het beter investeren in iets waar je echt iets aan hebt. (clinics of een goede wielset)

Carbon heeft 1 voordeel en dat is dat het, best vaak, te repareren is. (betaalbaar goed carbon frame vs goed alu frame)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
Ruud schreef op maandag 29 juli 2019 @ 06:04:
@RR46 alu

Je hebt budget voor alu.
Ik begrijp deze opmerking - mogelijk - niet 100%, bedoel je dat je voor deze prijzen geen goed carbon kunt kopen?

Omdat ik momenteel nog niet het nut en noodzaak in zie van het carbon (wel de lokale service), vraag ik me af of het noodzakelijk is. Het financiële budget is een fiets waar ik tenminste de komende 5 jaar plezier aan moet gaan beleven.

Als ik ervan overtuigd ben dat dit de 9.6 (carbon) is, dan is dat zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Wat @Ruud hier stelt, is dat als je de genoemde 400 euro verschil tussen carbon en alu aan iets anders besteed dan aan het frame, je op een betere significant alu fiets kan rijden.

Als je dezelfde 1600 euro bijvoorbeeld bij Canyon uitgeeft heb je een (alu) Grand Canyon AL SL 9.0, met een beter groep, betere vork, betere wielen, betere remmen, en als bonus nog een dropperpost erbij ten opzichte van de Trek PC 9.6.

Ga je allemaal meer lol aan beleven dan aan alleen een carbon frame.

[ Voor 47% gewijzigd door Sjoewe op 29-07-2019 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
RR46 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 07:16:
[...]

Ik begrijp deze opmerking - mogelijk - niet 100%, bedoel je dat je voor deze prijzen geen goed carbon kunt kopen?

Omdat ik momenteel nog niet het nut en noodzaak in zie van het carbon (wel de lokale service), vraag ik me af of het noodzakelijk is. Het financiële budget is een fiets waar ik tenminste de komende 5 jaar plezier aan moet gaan beleven.

Klopt. Je hebt voor hetzelfde geld oha een beter alu-bike. Waarbij je mag discusieren over carbon vs alu, maar de componenten zijn gewoon beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik zou kijken of je bij de lokale fietsenboer toch niet wat extra aan de prijs kan doen (een prijsverschil van 250-300 euro zou ik over hebben voor carbon én service).

Wanneer je voor de alu versie gaat, dan zou ik zeker van te voren naar de desbetreffende winkel bellen om te vragen of het model nog op voorraad is. Dit soort winkels hebben nog wel eens de neiging om uitverkochte modellen als beschikbaar te zetten en later met een 'mooi' alternatief te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
RR46 schreef op maandag 29 juli 2019 @ 07:16:
[...]

Mijn fout, ik las te snel denk ik. Ik ging er vanuit dat je het budget gesteld had op de alu-variant en nu aan het twijfelen geslagen was of je het budget op moest gaan rekken. Bij een gelijke fiets is een carbon-variant qua eigenschappen nooit de meerprijs van 400 euro waard. (Goed frame vs goed frame)

Ik kan maar drie objectieve voordelen bedenken die de meerprijs waard zijn;
1: repareerbaarheid
2: materiaal-freakness
3: de buren

Los van eventuele subjectieve voorbeelden als kleurgebruik.

Ik hoop niet dat je door mijn opmerking over budget (die is namelijk helemaal niet denigrerend bedoeld) de rest van mijn post genegeerd hebt. Ik ben van mijn latere opmerking namelijk ook heilig overtuigd. Bij elke niet-top-of-the-line-fiets zijn de wielen een sluitpost. En daar wordt flink op bezuinigd.

Een goede wielset levert je zoveel meer op dan welke andere upgrade dan ook. Dit laatste is niet helemaal waar, een goede vork kan hetzelfde effect hebben :)

Nu we het toch over de vork hebben, hoeveel weeg je? ;) Ik heb persoonlijk namelijk een hekel aan 32mm vorken voor wat ruiger gebruik of een wat hoger rijdergewicht. Dat past gewoon echt niet bij elkaar. Je ziet zelfs lichtgewicht pro's overstappen naar 34mm vorken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
@Ruud Geen probleem, was nog vroeg! ;-) Meedenken en discussiëren wordt meer dan gewaardeerd (van iedereen uiteraard!).
Ruud schreef op maandag 29 juli 2019 @ 08:49:
Mijn fout, ik las te snel denk ik. Ik ging er vanuit dat je het budget gesteld had op de alu-variant en nu aan het twijfelen geslagen was of je het budget op moest gaan rekken. Bij een gelijke fiets is een carbon-variant qua eigenschappen nooit de meerprijs van 400 euro waard. (Goed frame vs goed frame)

Ik kan maar drie objectieve voordelen bedenken die de meerprijs waard zijn;
1: repareerbaarheid
2: materiaal-freakness
3: de buren
Repareerbaarheid is natuurlijk een kleine +, maar goed... evenaart niet de € 400,- bij een 100% identieke fiets. Materiaal-freakness idem, anders had ik de keuze al gemaakt :P De laatste optie, terecht dat je die wel noemt, is zeker niet aan de orde.

Ik hoop niet dat je door mijn opmerking over budget (die is namelijk helemaal niet denigrerend bedoeld) de rest van mijn post genegeerd hebt. Ik ben van mijn latere opmerking namelijk ook heilig overtuigd. Bij elke niet-top-of-the-line-fiets zijn de wielen een sluitpost. En daar wordt flink op bezuinigd.

Een goede wielset levert je zoveel meer op dan welke andere upgrade dan ook. Dit laatste is niet helemaal waar, een goede vork kan hetzelfde effect hebben :)
Nee, zeker niet :) Dit heeft me n.l. juist aan het denken gezet door toch weer iets meer naar andere merken te kijken, evenals de post van @Sjoewe, waarvoor dank. Een Grand Canyon AL SL 9.0 is op vele vlakken een klasse beter voor nagenoeg dezelfde prijs. Heb ik deze kwaliteit nodig voor mijn (hobbymatig) gebruik, nee. Sterker nog, sommige zal ik misschien niet eens merken. Is het een leuke bijkomstigheid, absoluut. De remmen (4 zuigers en DOT5.1) vond ik b.v. wel een leuke toevoeging (in het kader van de veiligheid).
Nu we het toch over de vork hebben, hoeveel weeg je? ;) Ik heb persoonlijk namelijk een hekel aan 32mm vorken voor wat ruiger gebruik of een wat hoger rijdergewicht. Dat past gewoon echt niet bij elkaar. Je ziet zelfs lichtgewicht pro's overstappen naar 34mm vorken...
Ik ben +- 1,85m met 86,x KG. Voor mij is een carbon discussie (puur en alleen vanuit gewichtsoogpunt) dan ook totale non discussie, beter lichaamsgewicht iets reduceren dan b.v. een flinke meerprijs betalen om de KG van de fiets te reduceren. Vanuit gebruiksgemak is het natuurlijk een ander verhaal, maar daarmee moet je je afvragen hoe een relatief goedkoop carbon zich weerhoudt tov een goed ontwikkeld ALU frame.
Sjoewe schreef op maandag 29 juli 2019 @ 07:39:
Wat @Ruud hier stelt, is dat als je de genoemde 400 euro verschil tussen carbon en alu aan iets anders besteed dan aan het frame, je op een betere significant alu fiets kan rijden.

Als je dezelfde 1600 euro bijvoorbeeld bij Canyon uitgeeft heb je een (alu) Grand Canyon AL SL 9.0, met een beter groep, betere vork, betere wielen, betere remmen, en als bonus nog een dropperpost erbij ten opzichte van de Trek PC 9.6.

Ga je allemaal meer lol aan beleven dan aan alleen een carbon frame.
Absoluut sterk punt :) Maakt de keuze er niet makkelijker op... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

maartend schreef op maandag 29 juli 2019 @ 07:57:
[...]

Klopt. Je hebt voor hetzelfde geld oha een beter alu-bike. Waarbij je mag discusieren over carbon vs alu, maar de componenten zijn gewoon beter.
Ach, als je nu een 2 seizoenen rijdt op de fiets dan is het wel tijd om het eerste onderhoud te plegen, je kan dan altijd de groepset upgraden als je daar behoefte aan hebt. Persoonlijk merk ik het verschil niet zo tussen bijvoorbeeld SLX of XT..

Ik zou gewoon voor het carbon model gaan en daarmee de LBS helpen zodat je daar altijd met een gerust gevoel je fiets kan afgeven voor onderhoud als je geen zelf klusser bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Brilsmurfffje schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:27:
[...]
Persoonlijk merk ik het verschil niet zo tussen bijvoorbeeld SLX of XT..
Nou, dat verschil is er wel degelijk. behalve in gewicht ook wel in gebruik onder druk. XT blijft werken, SLX hapert wel vlotjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

maartend schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:32:
[...]

Nou, dat verschil is er wel degelijk. behalve in gewicht ook wel in gebruik onder druk. XT blijft werken, SLX hapert wel vlotjes.
Schakelen onder druk is funest voor je ketting en tandwielen dus dat is niet aan te raden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Brilsmurfffje schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:34:
[...]

Schakelen onder druk is funest voor je ketting en tandwielen dus dat is niet aan te raden..
Volslagen geen probleem met mijn XT/GX combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Brilsmurfffje schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:27:
[...]
Persoonlijk merk ik het verschil niet zo tussen bijvoorbeeld SLX of XT..
Ik wel :) En nee niet omdat het duurder is dus wel beter moet zijn ;)

Ik rijd nu met Eagle GX en hoef geen X0 Eagle. Al schijnt dat nog beter te schakelen onder druk.

@RR46: wat doe je met de fiets? Ik vind je gewicht (hoewel niet hoog) niet geschikt voor een 32mm vork en ander gebruik dan vlakke bosrondjes met weinig stuurwerk.

De Canyon die @Sjoewe aandraagt is een erg mooie optie. 34mm vork, dropper, oke wielen, 120mm veerweg. Iets meer trail-georienteerd. Dat zou mijn keuze zijn van de drie. Puur door de vork en de zithouding. De zithouding zorgt van de Canyon zorgt voor een stuk meer controle :)

Ander heel erg groot voordeel is de XD-cassette. Ja, iets duurder bij vervangen maar de body gaat veel langer mee. Ik kan me best voorstellen dat sommige bodies elke 2 Shimano-cassettes vervangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

maartend schreef op maandag 29 juli 2019 @ 11:35:
[...]

Volslagen geen probleem met mijn XT/GX combinatie.
Dat het kan betekend niet dat het de juiste techniek is, je kan in een auto ook prima schakelen zonder de koppeling te gebruiken. Maakt het nog niet de juiste techniek.

Dat de fiets onder druk ook goed schakelt betekend enkel dat de ketting en tandwielen dunner zijn, de dunner ketting maakt dat hij lateraal flexibeler is en dus gemakkelijker over 2 verschillende tandwielen kan lopen. Dit heeft dan ook een hogere slijtage tot gevolg
Pagina: 1 ... 27 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic