Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
Ruud schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:00:
[...]

Tof verhaal, zelfs in het platte NL is het altijd weer even wennen met snelheid inschatten en de juiste timing na lange tijd.
@ElmarJ16 klinkt goed inderdaad!

en de mul zand uitdaging is ook weer in volle gang (althans rond Dorst/Breda). Het drieluik rijden zonder een voetje aan de grond kan nog net.. ik had vorige week 1 misser bij vrachelen, maar die had voorkomen kunnen worden. Volgende keer opnieuw proberen en dan helemaal zonder voetjes aan de grond.

De bocht voor de laatste klim van Cadettenkamp is misschien nog wel het ergste... als je een beetje losjes door het mulle zand probeert te sturen dan kom je snel te ver in de buitenbocht waardoor het nog lastiger wordt... Lastig een compromis zoeken tussen je fiets de richting laten bepalen (en snelheid behouden) en (te)veel zelf sturen en je daardoor juist eerder vast zetten in het zand. Bij de vlakke bredere stukken heb je veel meer ruimte om je fiets een richting te laten kiezen en gewoon doorrollen, maar er zijn plekken waar dat niet gaat..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Rudolf schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:06:
....

Om dat ik niet meer wist wat ik er mee moest, toch maar eens de föhne er opgezet. Voor mijn gevoel hielp dit echt meteen, ondanks dat er online gezegd wordt dat dit een hoax is. Nu nog wel rode vlekjes maar de jeuk is nagenoeg weg.

Zeker de moeite waard om het te proberen als je last hebt van processierupsbultjes.
Volgens mij heeft nu.nl een 'onderzoek' gedaan en dat hield in om enkel een GGD arts (plus daarbij een proseccierups expert) te vragen of het werkt. Ja dit werkt, ik heb al meerdere verhalen gehoord dat het werkt, maar zal per persoon verschillen hoe goed het werkt. Ik denk enkel dat ze zeggen dat het niet werkt aangezien er een risico op verbranding bij zit. Daarom raden ze het gewoon af. Ik vind het de beste methode tot nu toe.

@Prulleman ik had vorige week ook al in de gaten dat de routes echt aan het veranderen zijn in een zandbak. Is met de ondergrond ook niet helemaal te voorkomen, maar ik denk dat de waterafvoer die in de winter allemaal gemaakt wordt hier ook een grote invloed op heeft. Toch wel jammer. Ben benieuwd welke kant ze op gaan. Perfect in de winter of toch een compromis maken om toch een begaanbare route in de zomer te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

Voor volgende week staat de 175 km UHR-routes op het programma, maar inderdaad, op vele stukken is het echt een zandbak. Wel erg balen... die paar druppels regen van afgelopen en komende dagen, zal ook niet veel verandering brengen :(

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
vorig jaar zijn ze echt lang dicht geweest... maar ja... schade is nog tot daar aan toe, maar teveel erosie op de "heuveltjes" moeten we echt niet hebben, straks zijn de tracks 100% vlak... :\

Nog meer matten is ook niet de oplossing denk ik..
Zou een ander type zand storten niet de oplossing zijn? sommige stukken zijn nog keihard, vooral bij Caddettenkamp is het verschil groot tussen de mulle en de harde stukkken.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Gister voor t eerst een rondje Zoetermeer gereden, er hingen lintjes met een waarschuwing voor de rups. Gelukkig na afloop nergens last van gehad. Parcours van Zoetermeer bevat wel een aantal zeer stijlen klimmetjes! Zijn hier nog Tweakers die daar weleens een rondje rijden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:31
Als geboren Drenth woonachtig in Helmond ben ik verwend met de vele routes rond Helmond. Van het weekend met een jeugdvriend uit Drenthe de route Gieten gedaan.Dat is een mooie route!
Waar wij in helmond verwend zijn met veel routes, zijn ze daar verwend met een goed onderhouden route die veel afwisseling en uitdaging heeft. Daar kunnen we in Helmond nog veel van leren.

Ik had alleen een mega kater en dan hakt 30km er behoorlijk in kan ik zeggen. Ook de twee klimmetjes in de route kosten me erg veel moeite :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Ook op de route bij Herpen erg veel rupsen, als je goed oplet tel je wel 20+ bomen op de route die vol zitten. Ook nesten die al opgegeten zijn dus de natuur doet wel z'n werk :)

Zelf nergens last van ondanks dat je er soms dicht langs fietst en heb gewoon met blote armen/benen gefietst

[ Voor 8% gewijzigd door GrooV op 08-07-2019 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
het ligt nogal aan de (weers?) omstandigheden.. de ene keer heb ik er met dezelfde route meer last van dan de andere keer. Regen (en door plassen rijden) zorgt voor meer problemen dan wind (lijkt het)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:43
Prulleman schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:33:
vorig jaar zijn ze echt lang dicht geweest... maar ja... schade is nog tot daar aan toe, maar teveel erosie op de "heuveltjes" moeten we echt niet hebben, straks zijn de tracks 100% vlak... :\

Nog meer matten is ook niet de oplossing denk ik..
Zou een ander type zand storten niet de oplossing zijn? sommige stukken zijn nog keihard, vooral bij Caddettenkamp is het verschil groot tussen de mulle en de harde stukkken.
Zou kunnen. Maar ik kan me zomaar voorstellen dat je met 30cm afgraven en opnieuw storten er niet bent. Dan loopt het water nog veel te snel weg vanwege de open structuur van het zand.

Er wordt vaak al leem vermengd met het originele zand op klimmen om ze tijdens droge perioden steviger te houden.

By the way, mijn nieuwe wielen liggen te wachten om gemonteerd te worden :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ruud op 08-07-2019 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ja, als het makkelijk zou zijn, dan zouden we het probleem niet hebben. Het zal ongetwijfeld een combinatie van tijd, geld en compromissen tussen nat en droog zijn..

@Ruud hoe is het in Stadsbos 013, de laatste x dat ik daar was, waren er ook wel een paar tricky plekjes met mul zand in bochten, met name de wat hogere randen van (eigenlijk net geen) kombochten, als je die net teveel naar buiten/hoog pakte dan was je het zo kwijt. Als dat een stuk erger is geworden, dan gaat het daar ook de verkeerde kant op. Kan me voorstellen dat ze in het eerste jaar ook nog niet alles hebben kunnen voorzien

en nieuwe wielen is tijd voor plaatjes ;)
(had je ze compleet besteld of alleen de velgen en zelf gespaakt?)

[ Voor 64% gewijzigd door Prulleman op 08-07-2019 14:48 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:35:
ja, als het makkelijk zou zijn, dan zouden we het probleem niet hebben. Het zal ongetwijfeld een combinatie van tijd, geld en compromissen tussen nat en droog zijn..

@Ruud hoe is het in Stadsbos 013, de laatste x dat ik daar was, waren er ook wel een paar tricky plekjes met mul zand in bochten, met name de wat hogere randen van (eigenlijk net geen) kombochten, als je die net teveel naar buiten/hoog pakte dan was je het zo kwijt. Als dat een stuk erger is geworden, dan gaat het daar ook de verkeerde kant op. Kan me voorstellen dat ze in het eerste jaar ook nog niet alles hebben kunnen voorzien

en nieuwe wielen is tijd voor plaatjes ;)
(had je ze compleet besteld of alleen de velgen en zelf gespaakt?)
Stadsbos ben ik al een week of twee niet meer geweest. Afgelopen weekend in het zuiden des lands vertoefd. Toen was het nog prima te doen en ik had geen last van hetgeen jij beschrijft. Alleen het stuk langs het spoor was mullig maar daar ligt de snelheid toch laag.

Wielen zijn trouwens compleet geleverd. Daar kon ik niet tegenop spaken qua kosten. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud op 08-07-2019 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik denk dat het spul goed aanstampen het succes is. Bij veel flowtrails in het buitenland wordt ook gewoon met trilmachines gewerkt om de baan goed strak te maken. Ook met dirtjumps maken zorgen ze dat elke laag echt goed wordt aangestampt.

Wel jammer voor de routes als je dit toe gaat passen. Dan worden letterlijk alle routes veredelde fietsbanen (in hoeverre dorst dat al niet is in de winter), maar erosie houd je denk ik niet op een andere manier tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ElmarJ16 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 19:57:
Ik denk dat het spul goed aanstampen het succes is. Bij veel flowtrails in het buitenland wordt ook gewoon met trilmachines gewerkt om de baan goed strak te maken. Ook met dirtjumps maken zorgen ze dat elke laag echt goed wordt aangestampt.

Wel jammer voor de routes als je dit toe gaat passen. Dan worden letterlijk alle routes veredelde fietsbanen (in hoeverre dorst dat al niet is in de winter), maar erosie houd je denk ik niet op een andere manier tegen.
Zoetermeer gebruikt gravel voor de routes, wisselend succes. Sommige stukken zijn daardoor echt tricky omdat de gravel best diep is.

Het probleem met de trails is dat ze als ze nat zijn helemaal aan gort gereden worden, als je in de regen rijdt moet je niet om de modder rijden maar er dwars doorheen. Juist bij het om blubber heen rijden wordt de afwatering steeds slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Ik denk dat de meeste tracks in NL gewoon meer onderhoud nodig hebben, als ik op de routes in mijn omgeving kijk is het ook echt een stuk drukker dan een paar jaar geleden.

Helaas en gelukkig worden de routes vaak onderhouden door hardwerkende vrijwilligers die gewoon hun best doen. Overal ondergrond en dergelijke gaan veranderen lijkt mij dan ook geen optie, al helemaal niet in de stuifzandgebieden waar ik rij.

Had laatst op een klimmetje die ik 9/10 keer niet haal dankzij los zand wat tips van een andere MTB'er gehad waardoor ik hem tegenwoordig wel kan halen :) En sommige routes gaan beter in de winter dan in de zomer, ook iets om rekening mee te houden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:11
GrooV schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:58:

Had laatst op een klimmetje die ik 9/10 keer niet haal dankzij los zand wat tips van een andere MTB'er gehad waardoor ik hem tegenwoordig wel kan halen :) En sommige routes gaan beter in de winter dan in de zomer, ook iets om rekening mee te houden
Vertel... ;) ...wat voor tip was dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:01

Typhone

Who Dares Wins

mike0001 schreef op maandag 8 juli 2019 @ 10:36:
Als geboren Drenth woonachtig in Helmond ben ik verwend met de vele routes rond Helmond. Van het weekend met een jeugdvriend uit Drenthe de route Gieten gedaan.Dat is een mooie route!
Waar wij in helmond verwend zijn met veel routes, zijn ze daar verwend met een goed onderhouden route die veel afwisseling en uitdaging heeft. Daar kunnen we in Helmond nog veel van leren.

Ik had alleen een mega kater en dan hakt 30km er behoorlijk in kan ik zeggen. Ook de twee klimmetjes in de route kosten me erg veel moeite :)
De route in Helmond is toch wel een van de best onderhouden routes hier in de buurt toch? Nuenen en Mierlo zijn al twee jaar drá-ma. Vlierden is meestal wel redelijk oké te rijden op wat rul zand na samen met Liessel. Plaatselijke TC reageert niet eens op mails over het onderhoud of hulp...

[ Voor 4% gewijzigd door Typhone op 09-07-2019 07:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
bvsteyn schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 06:30:
[...]

Vertel... ;) ...wat voor tip was dat?
ik probeer altijd het volgende:
  • van te voren vaart maken en zoveel mogelijk behouden (lastig als er een bocht voor de klim zit, maar ook dan moet je het maximale eruit proberen te halen)
  • op tijd terug schakelen, niet pas als je bijna stil valt, want dan is het te laat en verlies je teveel momentum omdat je even van de power af moet
  • je kan staan zolang je achterwiel grip heeft, als je achter gaat spinnen dan moet je echt meer gewicht op je achterwiel zetten. Staan is niet altijd handig omdat je om efficient staand te klimmen eigenlijk in een zwaardere versnelling (lagere cadans) moet trappen. Al je datn doorslipt en moet gaan zitten zit je veel te zwaar. of je had niet te juiste versnelling om staand te klimmen... dus eigenlijk beter gewoon blijven zitten :D
  • om EN gewicht/grip op je achterwiel te houden EN niet achterover te klappen moet je laag (voorover) blijven
  • brede banden hebben meer grip in los zand, heb je geen andere banden, zorg dan in ieder geval voor een optimale druk (zo laag mogelijk, want dan is je footprint zo breed mogelijk). De beste druk is voor iedereen anders (afhankelijk van je velg, band, gewicht, rijstijl, voorkeur, ....)
  • probeer je kracht gelijkmatig op de grond te zetten. Als je gaat stoempen heb je op 2 momenten in je pedaalslag een probleem, bij de piek power heb je meer kans op doorslippen, bij de min power verlies je teveel momentum. Ik ben er van overtuigd dat een oval chain ring in deze situaties een voordeel bied.
  • de voorkant kan ook nog voor problemen zorgen, met te scherp sturen zet je jezelf eerder met je voorwiel vast dan dat je de juiste kant op gaat. probeer dus ruime lijnen te kiezen en laat je voorwiel zelf de weg zoeken door het zand. corrigeer kleine beetjes als je te ver gaat afwijken, maar neem daarvoor de tijd en ruimte. De makkelijkste manier om je voorwiel zelf de weg te laten zoeken is je stuur zo los mogelijk vasthouden.
@Ruud hoe is het met je wielen :9

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
Ik zou nog toe willen voegen dat een hogere cadans in mul zand beter werkt dan een lagere. Dat zegt @Prulleman min of meer in zijn betoog ook maar niet in die bewoording.

@Prulleman: wielen zit in de richtbank, zijn goed recht en spaakspanning is netjes gelijk maar wat aan de hoge kant vind ik. Dus daarover wil ik in discussie gaan met EIE :)

Tijdens het spaken lijken ze ook ontstressed te zijn. Ze zitten er echt netjes in maar de spanning is gewoon te hoog. Volgens specs mag de spanning 150KGF zijn en drive side gaat daar bijna 20% overheen... (twee meters gebruikt) Nou vind ik 150KGF ook nogal ambitieus voor 1,8mm spaken in een carbonwiel.

[ Voor 30% gewijzigd door Ruud op 09-07-2019 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Eerder terug schakelen, eigenlijk al bij het begin van de klim. Tijdens de klim verlies je idd teveel momentum en gewoon blijven zitten, niet gaan staan.

En in dit geval de wat schuinere buitenkant van de bocht nemen voor meer grip

[ Voor 11% gewijzigd door GrooV op 09-07-2019 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 10:38
Tips voor een klim in mul zand die mij al 30 jaar hebben geholpen

1. conditie :)
2. aanloopsnelheid
3. bandendruk zo laag mogelijk
4. blijven zitten
5 kleine versnelling
6. bandenprofiel

Je kan niet altijd aan alles voldnen gezien omstandigheden maar wat je kan meepakken helpt om boven te geraken. Bovenstaande is gericht overigens op een mul steil klimmetje bij Darp (Blauwe MTB route Havelte)

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
GrooV schreef op maandag 8 juli 2019 @ 21:58:
Ik denk dat de meeste tracks in NL gewoon meer onderhoud nodig hebben, als ik op de routes in mijn omgeving kijk is het ook echt een stuk drukker dan een paar jaar geleden.

Helaas en gelukkig worden de routes vaak onderhouden door hardwerkende vrijwilligers die gewoon hun best doen. Overal ondergrond en dergelijke gaan veranderen lijkt mij dan ook geen optie, al helemaal niet in de stuifzandgebieden waar ik rij.
Ik denk niet dat het een kwestie is van meer onderhoud, maar het onderhoud veranderen. We hebben gewoon eenmaal geen goede ondergrond. Tel daarbij het feit op dat vrij rijden tegenwoordig bijna nergens meer mag en iedereen gaat over hetzelfde pad rijden. Een goede oplossing hiervoor heb ik ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
Typhone schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 07:16:
[...]

De route in Helmond is toch wel een van de best onderhouden routes hier in de buurt toch? Nuenen en Mierlo zijn al twee jaar drá-ma. Vlierden is meestal wel redelijk oké te rijden op wat rul zand na samen met Liessel. Plaatselijke TC reageert niet eens op mails over het onderhoud of hulp...
Helmond zelf is goed onderhouden maar precies zoals je zegt zijn nuenen, stiphout, mierlo echt drama. Ik pak ook meestal vlierden en dan helmond erachteraan. Stiphout kom ik bijna niet meer.
Daarom was het een verademing om in Gieten te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:01

Typhone

Who Dares Wins

Het 'niet vrij rijden' vind ik in principe niet zo heel verkeerd. De routes hebben er wel wat onder te lijden inderdaad. Maar die ene keer (what are the odds?) dat ik wat wilde snoeien in het bos (Mierlo) twee jaar terug kwam ik natuurlijk weer een boswachter tegen of iemand van de gemeente. Ik mocht niks doen en zo wel was dat een forse boete en iets met milieuwetgeving (meer dan 30 km/h te hard rijden in de bebouwde kom qua kosten om je een idee te geven). Daarom heb ik meermaals de TC's in de buurt gemaild en contactformulieren ingevuld maar niet eens reactie erop. Ja als er wat fietsen verkocht moeten worden bij een 'bekende' fietsenmaker dan zie plots uitgepijlde routes en zijn alle takken, boomstronken e.d. weggehaald en overhangende takken gesnoeid. Maar alleen maar op het uitgepijlde stukje. De rest ligt er pauper bij.

De gemeente ook al een keer een mail gestuurd met de vraag of ik dat niet zelf kan maar die verwijzen me weer terug en geven aan dat er een subsidiepotje mee gemoeid is (250 euro maar per jaar ofzo) dus dat niet de bedoeling is op eigen houtje te doen. Eindoordeel: afstemmen met de lokale TC... Terug bij af dus.

Wat ik bij Nuenen en Mierlo niet begrijp is dat er nu al 5 jaar bosbouw bezig is wat veel schade heeft aangebracht. Soms ligt de route er weer oké bij maar dan opeens is er weer een stuk van 20 bij 20m tegen de vlakte en is het weer een smerige modderpoel van jewelste met allerlei losse routes eromheen.

Gisterenavond nog Mierlo en de Gulberg gepakt -> Gulberg kun je vanaf het kanaal alleen maar tegen de richting in op omdat de normale richting door 3 bomen geblokkeerd is. Kom je letterlijk niet door. Mierlo kent ook 5 omgevallen bomen waarvan 3 ernstig hinderlijk en 2 kun je inmiddels voorbij maar is de nieuwe beplanting geheel kapotgereden. Met een kettingzaag op benzine is dat een middagje werk en alles hersteld. Daarna even blaadjes over de stukken gooien ernaast en de oorspronkelijke route even aanharken en klaar is kees. Maar geen mens die zich geroepen voelt dat even te doen....

Op maandagochtend rond 10:00 is de onderhoudscrew van Helmond vaak actief trouwens. Breng ze maar eens een kratje bier en verbaas je over hoe de route er dan de komende tijd bij ligt. Een keer gedaan met iemand van MTBforum als dank. Zijn gewoon 4 oude pensionado's (of tegen die leeftijd aan) die wat ouwehoeren en met spades, harken en een zaag alles netjes houden. Wat meer waardering zou wel op zijn plaats mogen zijn. Eén of twee hartaanvallen of ziektes met slechte afloop verder en het kan zo gedaan zijn met de pret en het goede onderhoud even realistisch gezegd.

[ Voor 12% gewijzigd door Typhone op 09-07-2019 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
via het mountbike.nl/forum kwam iemand met deze link:
https://support.strava.co...your-activities-on-Strava

Dat is best handig om aantal km te tracken voor je banden en drivetrain etc.
misschien wisten jullie dat al, maar ik kende alleen de standaard uitrusting (gewoon fiets 1 en fiets 2), maar nu heb je dus ook zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Mvv4eIrhOYDnL7piNABrmRjh/full.jpg

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Lol, ik weet al dat mtben een dure hobby is. Dat hoef ik ook nog niet eens geregistreerd te hebben _O-.

Maar verder voor degene die dit wel alles willen meten een handige functie. Ik zou er enkel niet je onderhoud op af gaan stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ook niet afstemmen, meer loggen. En upgrades verantwoorden :D

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 8 juli 2019 @ 14:35:

Ik heb vorige week zaterdag Stadsbos013 gedaan en die is op dit moment stukken beter begaanbaar dan Vrachelen/Cadettenkamp/Dorst. Veel minder mul zand, ik kan me maar drie plekken herinneren waar het lastig aanwezig was in snelle bochten..

Hoewel ik vanavond Cadettenkamp - ik deed een kort rondje - wel oké vond, beter dan vorige week in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Laatst online: 21:49

blitzkrieg

Whoop Whoop!

cbr600f4i schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:30:
Tips voor een klim in mul zand die mij al 30 jaar hebben geholpen

1. conditie :)
2. aanloopsnelheid
3. bandendruk zo laag mogelijk
4. blijven zitten
5 kleine versnelling
6. bandenprofiel

Je kan niet altijd aan alles voldnen gezien omstandigheden maar wat je kan meepakken helpt om boven te geraken. Bovenstaande is gericht overigens op een mul steil klimmetje bij Darp (Blauwe MTB route Havelte)
Welke bedoel je? Die bij de amerikaanse basis of voor de snelle singletrack op de wal? Beide zijn ondertussen al zover uitgesleten dat ze eigenlijk altijd wel te halen zijn.
In de groene route zitten ook een paar mooi mulle punten.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
endless schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 23:42:
[...]

Ik heb vorige week zaterdag Stadsbos013 gedaan en die is op dit moment stukken beter begaanbaar dan Vrachelen/Cadettenkamp/Dorst. Veel minder mul zand, ik kan me maar drie plekken herinneren waar het lastig aanwezig was in snelle bochten..

Hoewel ik vanavond Cadettenkamp - ik deed een kort rondje - wel oké vond, beter dan vorige week in ieder geval.
Cadettenkamp is op zich goed te doen, alleen ~1km rond de zandvlakte is het goed mul, maar de andere 5 km liggen er prima bij. Dorst is er erger aan toe en Vrachelen zit er tussen in, daar is het ook wat meer geconcentreerd, maar wel wat meer dan CK.
Misschien dit weekend nog maar een keer 013 pakken, daarna gaat de fiets mee naar Spanje :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Deze week besloten om nog maar wat te investeren in mijn 26er om nog even door te sparen voor een echt goede upgrade. Buitenbanden vervangen met Rocket Ron voor en Racing Ralph achter, was nog even zoeken naar een toko die de 26" variant in voorraad heeft.

Merk al echt een grote verbetering dan met de black panthers die er eerst op lagen op mijn wekelijkse route in Herpen. Met name door het losse zand gaat de RoRo voor erg lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:45

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:20:

misschien wisten jullie dat al, maar ik kende alleen de standaard uitrusting (gewoon fiets 1 en fiets 2), maar nu heb je dus ook zoiets als dit:
[Afbeelding]
Ik kende hem al inderdaad, maar ik vind het nogal veel gedoe om alles daar in bij te houden. Bovendien wissel ik (op de racer) regelmatig van wielset en dus ook van cassette, dan gaan er al een boel slijtageonderdelen scheef met dit tabelletje.

Uiteindelijk vervang ik gewoon mijn spullen als ze (bijna) versleten zijn, meestal zonder enig idee hoe veel er mee gereden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Kluus ja, wat ik eerder al zei, meer data verzamelen dan vervangen inplannen. Maar het is bv ook wel interessant om te zien wat verschillende smeer middelen en schoonmaak methoden doen met je slijtage.
Zo heb ik met de eerste ketting en cassette maar 2000 km gereden, maar hier heb ik het grootste deel met olie gereden en mogelijk te agressief schoongemaakt. Nu de 2e set met 2 kettingen, holmenkol wax en minder schoonmaken. Ik heb het idee dat de boel nu nog (na 1100 km) als nieuw is. (uiteraard teveel veranderingen om echte conclusies aan op te hangen, zeker gezien ik ook nog van merk cassette en ketting ben gewisseld)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:15
@Prulleman het geeft wellicht een indicatie, maar net zo belangrijk voor het vervangen van de onderdelen zijn de weers- en terreinomstandigheden waarin je fietst. Ik fiets in principe altijd door (woon-werk verkeer, maar ook recreatief), waardoor ik met veel verschillende weersomstandigheden te maken heb. Zo heb ik bij de Drenthe 200 in 2017 nieuwe remblokken binnen 200km versleten, terwijl ik daarvoor al heel lang met een setje gedaan had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 10:38
blitzkrieg schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:18:
[...]

Welke bedoel je? Die bij de amerikaanse basis of voor de snelle singletrack op de wal? Beide zijn ondertussen al zover uitgesleten dat ze eigenlijk altijd wel te halen zijn.
In de groene route zitten ook een paar mooi mulle punten.
Het is een behoorlijk stuk voorbij de Amerikaanse basis.. ik heb t even opgezocht op strava, inderdaad, voordat je begint aan de singletrack op de wal. Leuk klimmetje.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Prulleman schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:20:

[Afbeelding]
Volgens mij zit dit er al een aantal jaar in, dus niet echt nieuw. Zit wel wat verstopt, dus niet vreemd als het nu pas opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
Ik heb een leuke uitdaging met mijn mountainbike waar ik echt niet uitkom.
Onlangs is er een spaak geknapt en ik mis nu dus 1 spaak in mijn achterwiel.
Het lijkt me een simpele klus deze te vervangen en ben dus opzoek gegaan naar een nieuwe spaak.
Nu kom ik bij mijn uitdaging...
Hoe kan je zien wat voor spaak je nodig hebt? In een bos vol spaken, kan ik niet zien of uitvinden welke ik nodig heb.
Ik heb een Bulls copperhead 29 mountainbike uit 2017. Er staan maten op mijn wiel, maar geen enkele komt overeen met de maten die bij spaken staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
mike0001 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:39:
Ik heb een leuke uitdaging met mijn mountainbike waar ik echt niet uitkom.
Onlangs is er een spaak geknapt en ik mis nu dus 1 spaak in mijn achterwiel.
Het lijkt me een simpele klus deze te vervangen en ben dus opzoek gegaan naar een nieuwe spaak.
Nu kom ik bij mijn uitdaging...
Hoe kan je zien wat voor spaak je nodig hebt? In een bos vol spaken, kan ik niet zien of uitvinden welke ik nodig heb.
Ik heb een Bulls copperhead 29 mountainbike uit 2017. Er staan maten op mijn wiel, maar geen enkele komt overeen met de maten die bij spaken staan.
Makkelijkste is denk ik een spaak losdraaien en opmeten. Of je meet de spaak terwijl deze vast zit en telt er 1-2mm? Bij op voor het deel wat je niet zit en wat in je velg zit.
Of je neemt je wiel mee naar de lbs.
Of je gaat aan de slag met spaak lengte calculators, maar daar heb je veel maten voor nodig (van je naaf en velg).

Let ook op, je drive side en none drive side hebben waarschijnlijk andere spaak lengtes

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Een andere spaak aan de zelfde kant van je wiel er uit schroeven en lengte opmeten. Dit komt vrij nauwkeurig (2mm langer is al te lang). Dan de dikte opmeten in het midden en aan de uiteinden. Dit komt ook vrij nauwkeurig :)

/edit: ik moet sneller typen om @Prulleman voor te kunnen blijven. Hij typt net zo snel als ie fietst :)

[ Voor 19% gewijzigd door zonoskar op 12-07-2019 11:05 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
Merci voor de spaak tips. Denk dat het gewoon lbs wordt.
Nou had ik ook twee buitenbanden nodig en die zijn vandaag binnengekomen. Dus oude buitenband eraf halen en nieuwe erop. Simpel klusje, kost normaal 10 minuutjes.
Zijn mijn buitenbanden vast geplakt aan de velg.... Hoe krijg je dat in Godsnaam los? Wil eigenlijk niet met een mesje gaan werken maar heb volgens mij geen keus of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 09:13
Vraag.

Na 100 jaar is mijn CamelBag wel een beetje dood. Zoek dus iets nieuws. Maar er is wel erg veel.

Waar hebben jullie goede ervaringen mee, volgende in het oog gehouden;
- geschikt voor waterzak, ik heb 3 camel bags zakken liggen, dus een soort dingetje voor een haakje boven aan.
- ik doe vnl tochten van 2-5 uur, dus jack, voer en wat gereedschap moet er in passen.
- Is leuk als er een buiten mesh aan zit waar mijn helm in kan, niet noodzakelijk
- buik- en borstriem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:42

Roozzz

Plus ultra

mike0001 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:18:
Merci voor de spaak tips. Denk dat het gewoon lbs wordt.
Nou had ik ook twee buitenbanden nodig en die zijn vandaag binnengekomen. Dus oude buitenband eraf halen en nieuwe erop. Simpel klusje, kost normaal 10 minuutjes.
Zijn mijn buitenbanden vast geplakt aan de velg.... Hoe krijg je dat in Godsnaam los? Wil eigenlijk niet met een mesje gaan werken maar heb volgens mij geen keus of wel?
:?
Heb je tubes erop gelijmd zitten dan? Dat is niet echt standaard op een mtb.
Of rij je tubeless? Indien het laatste, gewoon even duwen.

Fotootje?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
maartend schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:21:
Vraag.

Na 100 jaar is mijn CamelBag wel een beetje dood. Zoek dus iets nieuws. Maar er is wel erg veel.

Waar hebben jullie goede ervaringen mee, volgende in het oog gehouden;
- geschikt voor waterzak, ik heb 3 camel bags zakken liggen, dus een soort dingetje voor een haakje boven aan.
- ik doe vnl tochten van 2-5 uur, dus jack, voer en wat gereedschap moet er in passen.
- Is leuk als er een buiten mesh aan zit waar mijn helm in kan, niet noodzakelijk
- buik- en borstriem
Evoc Neo :)

Met back protector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Had ik nodig de laatse keer dat ik in Todnau bikepark zat.
Zoals ik laatst al schreef, de liftbediende (wat een pokkewoord) vroeg of het niet tijd qwas om te stoppen en ik bleef door gaan

Prijs gezien. Kunnen we het niet over Decathlon hebben

[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 12-07-2019 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@maartend ik gebruik een osprey viper 9 en erg tevreden over. Maar weinig vergelijkingsmateriaal. Handige vakjes, bevestiging voor je helm en magneet clip voor je mondstuk.

@mike0001 wat @Roozzz zegt... Waarschijnlijk gewoon tubeless sealant die een beetje plakt. Als je de band gewoon naar binnen drukt is ie zo los. Echte geplakte tubes lijkt me erg sterk... Dat wordt vziw alleen door enkele wedstrijdrijders gebruikt (en zelfs daar is het zeldzaam). Onderweg een lek fixen is er niet bij met tubes, dus voor ons klootjesvolk verre van praktisch.
De velg voor tubes is ook anders, daar heb je geen rand waar je band achter valt. (Zoek maar een plaatje van een tubular rim)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik denk ook gewoon wat sealant wat de boel een beetje vast zet. Gewoon hard drukken met je duimen en hij zal eraf moeten komen. Mocht dat niet lukken dan kan je altijd dat mesje nog wel gebruiken. Wel grote kans dat je de lak van de velg beschadigd.

En qua rugtas vind ik de tassen van osprey fijn. Heb nu zelf de zealot waar je een handige toolpouch onderin de tas hebt zitten. Verder 1 groot vak en een kleintje en that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Zelf ervaring met Osprey en USWE rugzakken, ben over de laatste heel erg tevreden. Is met name heel stabiel op de rug. Gewicht is ook goed verdeeld.

Ben een beetje aan het kijken voor nieuwe wielen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Qua hub dacht ik aan een Hope Pro 4 of DT 350, beide vergelijkbaar in prijs maar geen idee wat de betere is. Qua velg zat ik over een DT EX471, EX511 of Stans Flox EX3 of iets vergelijkbaars te denken. Hebben jullie toevallig ervaringen met bovengenoemde en zijn jullie bereid die te delen, of dat er nog andere opties zijn die wellicht nog beter zouden kunnen zijn? Degelijkheid gaat voor gewicht in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@drBunhead ben wel happy met de hope achternaaf (voor een lefty...). Ratchet systeem van dt is moo, maar wel slechts 28 aangrijppunten. De pro4 heeft er standaard 44. Dat is wel te upgraden naar 36 of 54, maar de 54 schijnt wat minder robuust te zijn (geen eigen ervaring).
Bij hope moet je wel van een flinke ratel houden :D

Beide zijn overigens gewoon een goede keuze

Qua velgen, weet niet uit mijn hoofd de intere breedte van je selectie, maar belangrijker, welke banden wil je erop gaan leggen? De breedte van je velg daarop afstemmen

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 13-07-2019 20:36 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
drBunhead schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 19:19:
Zelf ervaring met Osprey en USWE rugzakken, ben over de laatste heel erg tevreden. Is met name heel stabiel op de rug. Gewicht is ook goed verdeeld.

Ben een beetje aan het kijken voor nieuwe wielen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Qua hub dacht ik aan een Hope Pro 4 of DT 350, beide vergelijkbaar in prijs maar geen idee wat de betere is. Qua velg zat ik over een DT EX471, EX511 of Stans Flox EX3 of iets vergelijkbaars te denken. Hebben jullie toevallig ervaringen met bovengenoemde en zijn jullie bereid die te delen, of dat er nog andere opties zijn die wellicht nog beter zouden kunnen zijn? Degelijkheid gaat voor gewicht in dit geval.
Dt350 want stil :)

En een Dt350 is toch een euro of 50 goedkoper? 130 vs 180? Of heb ik verkeerde prijzen in mijn hoofd zitten?

Dus dan heb je de upgrade van 18-36t weer voor niets :p

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud op 13-07-2019 21:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:41

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Vandaag dagje winterberg gedaan. Wat is dat vet zeg. Begonnen op het kinderbaantje maar al snel deden we de medium/expert afdalingen. Nadat we genoeg vertrouwen hadden de expert afdalingen gedaan. Tjeez wat is dat vet allemaal zeg. 👍🏻👍🏻👍🏻

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
De 350's zijn voor de set zijn 70 euro goedkoper dan de pro 4. Er is hier niet echt 1 beter. Hope heeft een stuk luidere naaf dan de 350 en meer aangrijppunten (zelfs met de 36 tands upgrade van de 350 die echt aan te raden is)

Qua velgen zou ik eerder voor de ex511 gaan dan de stans. Die laatste vind ik wel erg zwaar voor 30mm interne velgen. De spank 350 velgen kan ik ook aanraden. Helemaal niet zwaar voor de velgbreedte en heb ze tot nu toe ook nog niet kapot weten te krijgen.

@Tylen ook de blackline en de downhill meegepakt? Die eerste blijft tot nu toe nog wel mijn favoriet, al moest ik vorige week wel heel erg wennen aan het veranderde stuk halverwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Prulleman schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 20:04:
@drBunhead ben wel happy met de hope achternaaf (voor een lefty...). Ratchet systeem van dt is moo, maar wel slechts 28 aangrijppunten. De pro4 heeft er standaard 44. Dat is wel te upgraden naar 36 of 54, maar de 54 schijnt wat minder robuust te zijn (geen eigen ervaring).
Bij hope moet je wel van een flinke ratel houden :D

Beide zijn overigens gewoon een goede keuze

Qua velgen, weet niet uit mijn hoofd de intere breedte van je selectie, maar belangrijker, welke banden wil je erop gaan leggen? De breedte van je velg daarop afstemmen
Ik rij nu met Maxxis Minion DHF en DHR. 2.4" is dat geloof ik, maar wil sowieso voor de voorkant over naar de WT versie die is 2.5", dus een ruime velg lijkt mij "noodzakelijk".

Dilemma van het geluid is er wel. DT is mooi stil (@Ruud en idd iets goedkoper) maar een set rode Hope's zou wel enorm dik staan bij de remmen. Luxe probleem zal ik het maar noemen... In hoeverre merk je het aantal aangrijppunten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Hoe meer langzaam en technisch, hoe meer je aan veel aangrijp punten hebt. (Vooral bij technisch klimmen in de praktijk).

Trial (geen trail) rijders hebben ook altijd fancy naven (of zelfs speciale bottom brackets) met veel aangrijp punten, veel langzamer en technischer dan trial wordt het natuurlijk niet.

Als je geluid een issue vind zou ik voor dt gaan, kan je altijd nog een andere ratchet inzetten mocht je dat willen proberen. Noodzakelijk is het niet, maar dat zijn rode naven natuurlijk ook niet ;)
Of gelijk de 240 naven, die hebben rode logo's ;)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

@ElmarJ16 de ixs downhill was goed te doen en wel leuk ter afwisseling van de snellere banen. Maar de blackline was gewoon niet te doen. Deze was erg modderig/blubberig (het regende gisteren een klein beetje). Op de blackline had je 0 grip met de banden en zelfs mijn schoenen niet. :(

Freeride en Flow country vonden we het gaafst. Hoge snelheid met mooie flow en jumps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Beetje jammer... Vanochtend een rondje 013 in de planning, stap op en hele nare kraakjes bij de zadel pen.. gisteren nog opnieuw schoongemaakt en met vet vastgezet... Toch ff beter kijken... Scheur bij de top tube en seat tube.. :(
Planning was om de fiets morgen avond achter de auto te hangen en naar Spanje te gaan... Morgenochtend eerst maar ff langs de dealer... Misschien kunnen we er een scalpel van maken :D

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Fototje van gisteren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7H8f5FIiujFkfoMdcemFedxE/full.jpg

* Tylen heeft een nieuwe hobby gevonden >:)

Nu eerst investeren een juiste kleding/schoenen/protectie. Dan hoef ik het niet meer te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Hoevaak ben je van plan om dit te gaan doen? Wordt best een kostenpost als je alles zelf aan gaat schaffen:

Schoenen: 80 euro
Kniebeschermers: 75 euro
Helm: 100 Euro
Protectievest: 150 euro

Kleding zou ik eens kijken of je dat niet in China kan halen. Doe ik normaal ook, maar wel goed naar de maattabellen kijken die ze bij de productbeschrijving zetten. Moet je voor 50 euro wel klaar zijn.

@Prulleman pff, dat is flink balen zeg :(. Hoop dat ze nog wat voor je kunnen regelen. Is huren daar in Spanje nog een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@ElmarJ16 geen idee... Ben al een beetje te verwend voor een camping huurfiets en verder... zal lastig zijn denk ik..

Qua garantie komt het wel goed, maar ik zou er graag een betere fiets aan over houden. Cannondale en/of de dealer hoeven daar niet slechter van te worden, wil graag het verschil betalen en de ombouw en extra onderdelen zelf regelen. Maar een xc fully zou een leuke upgrade kunnen zijn. De lefty kan nog prima mee, drivetrain, remmen en wielen ook. Allemaal 1000 km oud, frame 3400km

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

ElmarJ16 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 18:15:
Hoevaak ben je van plan om dit te gaan doen? Wordt best een kostenpost als je alles zelf aan gaat schaffen:

Schoenen: 80 euro
Kniebeschermers: 75 euro
Helm: 100 Euro
Protectievest: 150 euro

Kleding zou ik eens kijken of je dat niet in China kan halen. Doe ik normaal ook, maar wel goed naar de maattabellen kijken die ze bij de productbeschrijving zetten. Moet je voor 50 euro wel klaar zijn.

@Prulleman pff, dat is flink balen zeg :(. Hoop dat ze nog wat voor je kunnen regelen. Is huren daar in Spanje nog een optie?
Paar keer per jaar. We zijn nu alweer aan het plannen voor Malmedy in September. Ik ga niet bezuinigen op bescherming. En als ik voor €350,- alles heb is dat toch perfect. Huren is €35,- Dus 10x gaan en je speelt al quitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:11
Gisteren met 5 MSUB's het MTB parcours in Harderwijk weer onveilig gemaakt.. ;)
Het was de tweede keer dat ik dit parcours reed en dit keer niet tijdens onweer en stortregen...dus was wel benieuwd hoe het parcours erbij lag. Op verscheidene mulle stukken na bij met name de klimmetjes en afdalingen was het zeer goed te doen. Wel helemaal kapot gegaan...had vandaag er duidelijk de benen niet echt voor. De korte rustperiodes tussendoor zijn dan ook echt wel nodig..

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2cfcxhv.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2927n5t.jpg

Genoeg mountainbikers tegen gekomen en gesproken. Met name veel gesprekjes over onze fietsen en opmerkingen over hoe hard wij met die dingen over het parcours gaan. Erg leuk!

Heb dan ook weer genoten!!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Galois schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:08:
Al tijden staat de tocht 'alle UHR MTB-routes' achter elkaar op mijn bucket list.

Zojuist heb ik deze routes aan elkaar geplakt op een voor mij zo gunstig mogelijke wijze. Dus door bv. op de 'heenweg' eerst 1/2 Hoge Vuursche te doen, dan de route af naar de volgende route en op de terugweg de andere helft.

Ik kom uit op 173 km en start bij Groot Kievitsdal nabij Baarn. De auto kan daar goed geparkeerd worden.

Als iemand 'm wil testen 8) dan staat hier het gpx-bestand.
(wetransfer verwijdert het weer na een week, dus mocht iemand in de search deze post tegenkomen, stuur gerust een DM en dan krijg je 'm)

Volgens mij foutloos en zo gunstig mogelijk... maar dat zal blijken als de route in het echt gefietst wordt :)

Had vorig jaar de 'linkerkant' van deze routes gedaan (120 km) met een GPX-bestand die ik ergens vond. Zat helaas vol fouten, vandaar het nu zelf geknutseld (uiteraard gaat het alleen maar om de verbindingsroutes en de punten waar je de route af moet, want de MTB-routes zelf zijn allen uitstekend gepijld).
Gisteren hebben we deze epische tocht gereden... Was geweldig! In totaal heb ik 203 km gereden (vanaf huis vertrokken). Het ging eigenlijk best wel goed tot de laatste 40 km, toen begon ik het zwaar te krijgen. Ook mentaal :) De vlakke stukken gingen dan nog wel, maar elke klim met een percentage van meer dan 0,1% :'( deed pijn! :)

Uiteindelijk met een (bewogen) gemiddelde van 21 km/h gereden. Wel in totaal een kleine 2 uur aan pauzes genomen. Terrasje, goed lunchen, enz. Ik heb genoten! Dankzij de regen van de afgelopen dagen lagen de routes er ook prima bij. Alleen jammer dat de geweldige afdalingen bij Amerongen vol met 'remkuilen' zitten, waar op een gegeven moment mijn polsen ook begonnen te klagen... :)

Het weer was ideaal: goede temperatuur. Af en toe viel er een kleine bui wat wel jammer was, maar de bui bleef klein genoeg om niet vervelend te zijn.

Zojuist bezig geweest met de gps-bestanden en als echte Tweaker heeft dit nog wel wat vragen opgeroepen.

De GPS van een vriend die was halverwege leeg gegaan en ik heb zojuist mijn GPS bestand ontdaan van hartslag- en cadansgegevens, twee aanloopstukken van 2x 10 km die hij niet gedaan heeft verwijderd en deze naar 'm opgestuurd zodat hij 'm kan uploaden naar zijn Garmin Connect.

Wat mij opviel is dat ik 203 km gereden heb volgens mijn Garmin Edge 1000. Ik rijd met een Garmin snelheidssensor. Als ik die 2x 10 km eraf knip, dan wordt er een GPX-bestand gemaakt van 173 km (ipv 183 wat je zou verwachten). Kennelijk wordt in het originele gps-bestand de data van mijn snelheidssensor gebruikt, maar zo gauw je 'm bewerkt, dan wordt de afstand berekend vanuit de afzonderlijke (GPS-)puntjes?

Nu is die afwijking misschien wel te verklaren: tijdens het MTB'en is het toch wel veel draaien en keren. Ik heb uitgerekend dat er gemiddeld om de 5 meter een GPS-coördinaat opgeslagen is, wat dus behoorlijk wat kan uitmaken in de afstand: er wordt zo wel veel afgesnelden.

Maar ik vind 10 km op 200 km (dus 5%) een behoorlijke afwijking. Enige reden die ik kan bedenken voor deze afwijking is bovenstaande reden. Of zou het ergens anders aan kunnen liggen? Ik dacht eerst misschien een 'fout' van de sensor? Maar als ik dus het originele bestand open, dan staat er 203 km. Verwijder ik één coördinaat dan staat er gelijk 193 km. Dus de data van de snelheidssensor wordt dan niet meer gebruikt is mijn conclusie...

Kan helaas weinig informatie vinden hierover...
Het gps-bestand dat ik gemaakt heb (zie hierboven) van 173 km is volgens mijn Garmin snelheidssensor (afstandssensor :) ) 183 km.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@Galois respect man! Wat een tocht

Wat betreft de afwijking in GPS afstand, dat kan wel kloppen. Bij de rdhf werd er via mijn edge 25 ook maar 58 van de 62 km geregistreerd, ongeveer 7% minder.

Wat betreft mijn frame breuk, een scalpel zit er helaas niet in (ze willen denk ik voorkomen dat mensen bewust frames gaan slopen om goedkoop te upgraden). Jammer, maar begrijpelijk.

Goede nieuws is dat ze al een tijdje door de alu frames heen zijn en vaak een carbon replacement aanbieden. Op die manier ga ik er toch op vooruit :)
Nog even afwachten wat het daadwerkelijk gaan worden, soms heb je nog een keuze in kleur (dan krijg ik wat foto's van de dealer gemaild). Hopelijk kan ik na mijn vakantie een z.g.a.n. fiets ophalen :) lefty gelijk een beurtje geven daar en dan weer lekker fietsen.

Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/scheur.jpg

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@Prulleman balen van je frame. Maar met een beetje geluk toch een upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:32
Een framebreuk heb ik alleen jaren geleden bij goedkope rommel van Sensa meegemaakt. Ik en een vriend, met twee dezelfde fietsen die samen drie keer op dezelfde plek zijn gebroken (net onder de zadelpen). Toen was ons Sensa vertrouwen wel weg :)

Wel prettig dat je waarschijnlijk een upgrade naar Carbon krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:04
Oeh, Fox 34 Factory voor €760 bij bike components in de sale.... :9~

[ Voor 5% gewijzigd door Sjoewe op 15-07-2019 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Sjoewe schreef op maandag 15 juli 2019 @ 19:46:
Oeh, Fox 34 Factory voor €760 bij bike components in de sale.... :9~
Met een beetje zoeken koop je daar een DVO Diamond voor... Ik zou het wel weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
True, maar 150mm (of meer) is wel echt teveel voor de Honzo denk ik, tot 140mm lees ik nog wel positieve ervaringen over online, daarna wordt de STA erg slack en komt de BB teveel omhoog, of kan je de travel in de Diamond makkelijk terugschroeven?

[ Voor 13% gewijzigd door Sjoewe op 15-07-2019 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Sjoewe schreef op maandag 15 juli 2019 @ 20:07:
True, maar 150mm (of meer) is wel echt teveel voor de Honzo denk ik, tot 140mm lees ik nog wel positieve ervaringen over online, daarna wordt de STA erg slack en komt de BB teveel omhoog, of kan je de travel in de Diamond makkelijk terugschroeven?
Travel is heel makkelijk te doen. Veel makkelijker dan een andere airshaft.

YouTube: Diamond Boost Travel Change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Hmmm, twijfel :+

In de tussentijd:

Wat een baas, gewoon op een HT de Megavalache doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ongetwijfeld hebben jullie ook wel een Camelbak-achtig systeem.

Ik gebruik 'm eigenlijk alleen voor de langere tochten, voor korte trainingsritjes niet.

Dus dan berg ik 'm op en dat wil ik wel goed droog doen. De zak drogen is nog tot daaraan toe, duurt lang, maar die komt wel droog.

De slang daarentegen... pfff... om die droog te krijgen is een heel karwei. Hoe doen jullie dat?

Ik spoel 'm schoon, tuitjes goed wassen en zo en daarna zwiep ik 'm rond om 'm zo een beetje te drogen. Dan leg ik 'm weg en duurt het nog best lang voordat hij van binnen droog is. In de winter leg ik 'm op de verwarming en gaat dat best vlot, maar nu de verwarming niet aan is...

Hoe doen jullie dat? Nat opbergen zorgt voor een vreemde smaak bij het volgende gebruik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
In de vriezer leggen werkt het beste. Verder doe ik er enkel water in. Geen toestanden qua smaakjes oid om eigenlijk die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

ElmarJ16 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:25:
In de vriezer leggen werkt het beste. Verder doe ik er enkel water in. Geen toestanden qua smaakjes oid om eigenlijk die reden.
Ik doe er inderdaad ook alleen water in. Maar dan nog, ook met alleen water ontstaan er van die schimmelsmaakjes... Bah :) Ik wil 'm dus goed droog hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Goed het rubberen tuitje uitschrobben, daar ontstaat schimmel omdat het met je mond in contact komt.

Beetje water in de slang zou niet zo erg moeten zijn. Wat ik meestal doe is juist zorgen dat de slang helemaal vol staat met water, zonder zuurstof groeit er namelijk ook niets.

Dit klopt niet, thanks @mike0001

[ Voor 8% gewijzigd door Sjoewe op 17-07-2019 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Toevallig afgelopen vrijdag de camelbag helemaal koeten schoonmaken vanwege schimmel :(.

Enige methode was bleek (Verdund met water) erin en een half uur laten weken. Daarna wel goed uitspoelen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Eens met @ElmarJ16: in de vriezer wanneer niet in gebruik en nooit een probleem met zakken die al een aantal jaar oud zijn. Overigens gebruik ik er alleen water in. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Hier ook eens met @ElmarJ16 : in de vriezer dat ding. Nooit bijsmaakjes of schimmel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Hier ook, alleen met weekendjes weg enzo laat ik em drogen, maar thuis altijd direct na gebruik in de vriezer. Werkt al bijna 2 jaar perfect zonder schimmel. (Ook alleen water, als ik wat anders wil neem ik een bidon (extra) mee.)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@Galois Ik hoor trouwens ook vaak iets over bruistabletten voor een kunstgebit. (Om de waterzak schoon te maken ;) )

[ Voor 18% gewijzigd door Ruud op 17-07-2019 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike0001
Sjoewe schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:31:
Goed het rubberen tuitje uitschrobben, daar ontstaat schimmel omdat het met je mond in contact komt. Beetje water in de slang zou niet zo erg moeten zijn. Wat ik meestal doe is juist zorgen dat de slang helemaal vol staat met water, zonder zuurstof groeit er namelijk ook niets.
Je bent niet echt een microbioloog merk ik al ;)
Buiten het feit dat een slang vol water nog steeds zuurstof bevat, zijn er zat bacterien die geen zuurstof nodig hebben om te groeien. Anaerobe of facultatief anaerobe bacterien. Aeromonas is een goed voorbeeld. Is nog een water bactierie ook. E-coli een ander voorbeeld alleen zit die niet veel in water.

Dus vol laten staan met vooral stilstaand water is geen goede optie. Enige wat goed werkt is inderdaad droog maken. Dat kan met bijvoorbeeld 70% alcohol (kan je kopen bij oa de apotheek)
Even je slang een beetje doorspoelen. Water gaat weg en de alcohol zal verdampen.
Ook hier geldt, niet vol laten staan. In alcohol (zelfs 70%) kunnen bacterien groeien. Niet hard en veel, maar toch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ok, weer wat geleerd :D

Gewoon in de vriezer dus.

ik heb toch die Fox 34 factory besteld. Vind het gewoon een mooi ding, real world review incoming.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjoewe op 17-07-2019 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike0001
Sjoewe schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:37:
Ok, weer wat geleerd :D

Gewoon in de vriezer dus.

ik heb toch die Fox 34 factory besteld. Vind het gewoon een mooi ding, real world review incoming.
No problem :)

Zou alleen zo vervelend zijn als mensen aan de schijt raken van je advies :+

Vriezer en drogen zijn inderdaad de beste opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik kwam zojuist op het geniale idee om ‘m droog te blazen met een elektrische pomp (voor oa luchtbedden en zwembadjes) die ik zag liggen in de garage :)
Daar zitten verschillende tuitjes bij en ook een hele dunne die in de slang past.

Die erin gedrukt, pomp aan en binnen 30 seconden alle druppeltjes weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Gisteren kwamen de nieuwe bandjes en remschijven binnen en kon ik eindelijk de wielset afmaken :)

Tubeless is natuurlijk een eitje met Vittoria TnT-banden dus dat was met 5 minuten gepiept. Ook waren ze een stuk makkelijk te monteren op de velgen dan op Ryde-velgen.

En natuurlijk weer remschijven met een lichte slinger erin dus daar moet ik nog even naar kijken. (Magura, dus best een gerenommeerde firma) Ik vraag me toch af waar iedereen met perfect rechte schijven deze vandaan haalt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ruud schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 08:48:
Ik vraag me toch af waar iedereen met perfect rechte schijven deze vandaan haalt ;)
Niet. Of je richt ze zelf, of je laat het doen bij de fietsenmaker (of de fietsenmaker doet het voor je zonder dat je het weet bij afleveren van de fiets).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Ruud ik heb ook mijn xt schijven en klein beetje moeten bij stellen toen ze uit de verpakking kwamen. Gewoon schone Bahco erop en klein beetje buigen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:11:
@Ruud ik heb ook mijn xt schijven en klein beetje moeten bij stellen toen ze uit de verpakking kwamen. Gewoon schone Bahco erop en klein beetje buigen
Ik weet het ;)

Er werd een tijd geleden geopperd dat alleen ik diegene was met kromme schijven nieuw uit de verpakking.

Richten van Magura Storm HC's is alleen niet zo makkelijk, ze zijn te taai. Een XT (non-ice tech) is een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Bij mij was het wel een ice tech

Als het goed is hoef je geen mega correcties te doen hè.

Verder zal de schijfdiameter ook nog wel uitmaken, de 160mm achter was wel recht, de 180 voor moest een kleine correctie krijgen. Kan me voorstellen dat een 200mm nog makkelijker krom is.

[ Voor 79% gewijzigd door Prulleman op 18-07-2019 11:29 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:25:
Bij mij was het wel een ice tech

Als het goed is hoef je geen mega correcties te doen hè.

Verder zal de schijfdiameter ook nog wel uitmaken, de 160mm achter was wel recht, de 180 voor moest een kleine correctie krijgen. Kan me voorstellen dat een 200mm nog makkelijker krom is.
Klopt, het zijn minimale correcties en met een taaie, veerkrachtige schijf is dat dus lastiger. Want je zult dus meer moeten corrigeren om het materiaal blijvend te vervormen. En je gaat dan al snel te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:52
Wyke schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 14:48:
En dan eigenlijk nog een belangrijkere vraag. In juli ga ik naar Engeland in de buurt van Birmingham. Ik wil The Long Mynd gaan fietsen. En dan op de terugweg richting Dover The Surrey Hills doen. Iemand toevallig ervaring met deze routes die daar iets over wil delen?

http://www.mtbtrails.info...Number=209#TrailNumber488
YouTube: Long Mynd Loop - MTB Route

Surrey Hills:
http://www.mtbtrails.info...eNumber=81#TrailNumber119
Ik ben afgelopen weekend naar de GP van Silverstone geweest en aansluitend heb ik bovenstaande twee routes gefietst. Maandag The Long Mynd. Woensdag Surrey Hills.
The Long Mynd was erg mooi en heel erg zwaar. Veel klimmen. Merkte dat mijn conditie daar nog niet op ingesteld is. Heb derhalve ook niet de hele ronde gedaan, maar na 30km de route naar het B&B opgepakt.

Surrey Hills was echt supercool (en qua klimmen ook redelijk zwaar). Heel erg ingericht op mountainbiken, met heel veel single tracks. Ik heb gewoon maar de route gedaan zoals hierboven, maar had zo 20 andere single tracks kunnen volgen. Er is ook een route die onderhouden wordt: Summer Ligthning trail (https://www.facebook.com/summerlightningmtb/ en https://www.surreyhills.o...mmer-lightning-mtb-trail/) waar delen van mijn route ook overheen gingen. Al met al een aanrader voor hen die nog eens in Engeland gaan fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
De kogel is door de kerk. Het worden DT-Swiss 350 naven met EX511 velgen (32 gaats). Uiteindelijk is de beslissing puur financieel genomen. Deze naven waren gewoon een stukje goedkoper. De upgrade naar 36 aangrijppunten heb ik even gelaten voor wat het is, eerst aanvoelen hoe het gaat met 18. Updaten kan altijd nog.

Het lange wachten kan beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
drBunhead schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:34:
De kogel is door de kerk. Het worden DT-Swiss 350 naven met EX511 velgen (32 gaats). Uiteindelijk is de beslissing puur financieel genomen. Deze naven waren gewoon een stukje goedkoper. De upgrade naar 36 aangrijppunten heb ik even gelaten voor wat het is, eerst aanvoelen hoe het gaat met 18. Updaten kan altijd nog.

Het lange wachten kan beginnen...
Nice, dat zal een lekker hufterproof setje worden :D! Laat je ze spaken of doe je het zelf?

Upgrade kan altijd nog, ik had m van bike-markt voor 40 euro volgens mij? Nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Nice! Ga je veel plezier aan hebben.

En dat hele verhalen over het aantal aangrijppunten is zo'n typisch geval dat je het mist op het moment dat je het niet meer hebt. Als je nu ook 18 of minder aangrijppunten hebt ga je het niet missen. Enkel ga je naar de 36 en op een bepaald moment weer terug naar 18 dan merk je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Ruud schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:06:
[...]

Nice, dat zal een lekker hufterproof setje worden :D! Laat je ze spaken of doe je het zelf?

Upgrade kan altijd nog, ik had m van bike-markt voor 40 euro volgens mij? Nieuw.
Ik laat het doen, zelf nog nooit gedaan en vooral zelf ook geen gereedschap ervoor. Plus het lijkt mij een seccuur werkje en dan brand ik mijn handen er liever niet aan, en zo hou ik de LBS ook tevreden. :P

Over gereedschap gesproken, Wat heb ik nodig om een SRAM XD cassette te monteren / demonteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
drBunhead schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:39:
[...]

Over gereedschap gesproken, Wat heb ik nodig om een SRAM XD cassette te monteren / demonteren?
Hetzelfde als een Shimano cassette :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ruud
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48324575466_f656dcd053_c.jpg

Fototijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Ruud mooie wieltjes! Wat had je hiervoor en merk je verschil?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Altijd goed om een Santa Cruz te zien. Mooie fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@Prulleman hiervoor had ik Ryde Edge28's op dt350's met dezelfde spaken.

Verschil in gewicht is goed te voelen, de fiets verandert makkelijker van richting. Verdere verschillen waag ik me nog niet aan. Het Stadsbos013 was griploos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Vraag.

Ik rij een Dale, ding heeft 3x10, XT
Strax moet ik mijn drivetrain vervangen.

Zit een beetje te spelen om dan naar 1x11 of zelfs 1x12 over te stappen. Moet toch nieuwe ketting, tandwielsets kopen. Een goed 3-setje voor voorkant kost al snel 100euro. Geld kan ik dus ook gebruiken om naar 1x11 of 1x12 te gaan.
Iemand ervaring?

Ik vermoed een nieuwe hub en natuurlijk achterderrie. Wil dan als ik 12 ga, wel voor de GX versie. Kost niet heul veul meer dan de NX versie

Trouwens, ik zit nu in de buurt van Winterberg. Rij dus niet op het park, maar gewoon door de biossen. Ben echt het sukkeltje van de klas met mijn niet e-bike.

[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 20-07-2019 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
maartend schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 20:47:
Vraag.

Ik rij een Dale, ding heeft 3x10, XT
Strax moet ik mijn drivetrain vervangen.

Zit een beetje te spelen om dan naar 1x11 of zelfs 1x12 over te stappen. Moet toch nieuwe ketting, tandwielsets kopen. Een goed 3-setje voor voorkant kost al snel 100euro. Geld kan ik dus ook gebruiken om naar 1x11 of 1x12 te gaan.
Iemand ervaring?

Ik vermoed een nieuwe hub en natuurlijk achterderrie. Wil dan als ik 12 ga, wel voor de GX versie. Kost niet heul veul meer dan de NX versie
Als je een NX versie neemt hoef je volgens mij geen nieuwe hub. Die past op Shimano bodies. GX past alleen op een SRAM body dus dan moet je wel een nieuwe hub. Er is een set NX in de aanbieding bij RCZ. Via de nieuwsbrief 200 euro uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Klitse schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 20:48:
[...]

Als je een NX versie neemt hoef je volgens mij geen nieuwe hub. Die past op Shimano bodies. GX past alleen op een SRAM body dus dan moet je wel een nieuwe hub. Er is een set NX in de aanbieding bij RCZ. Via de nieuwsbrief 200 euro uit mijn hoofd.
Aha, en dan enkel een GX ketting. Geen anadere hub? Dat maakt het al mooi.

Maar verder ervaring met overstap?

200 euro, is echt goedkoop, daar heb ik net een nieuwe drivechain set voor. Of nog niet eens.

Shoot, is zelfs met nieuwe kurbel (shit, zit al even in duitsland, weet echt nederlandse woord even niet) erbij. Dan hoef ik niet lelijk op mijn 3-kurbel te zetten

edit ; kan ik dit naar nederland laten komen? Kan enkel duits adres opgeven.

[ Voor 17% gewijzigd door maartend op 20-07-2019 20:57 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic