Galois schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:08:
Al tijden staat de tocht 'alle UHR MTB-routes' achter elkaar op mijn bucket list.
Zojuist heb ik deze routes aan elkaar geplakt op een voor mij zo gunstig mogelijke wijze. Dus door bv. op de 'heenweg' eerst 1/2 Hoge Vuursche te doen, dan de route af naar de volgende route en op de terugweg de andere helft.
Ik kom uit op 173 km en start bij
Groot Kievitsdal nabij Baarn. De auto kan daar goed geparkeerd worden.
Als iemand 'm wil testen

dan staat hier het
gpx-bestand.
(wetransfer verwijdert het weer na een week, dus mocht iemand in de search deze post tegenkomen, stuur gerust een DM en dan krijg je 'm)
Volgens mij foutloos en zo gunstig mogelijk... maar dat zal blijken als de route in het echt gefietst wordt
Had vorig jaar de 'linkerkant' van deze routes gedaan (120 km) met een GPX-bestand die ik ergens vond. Zat helaas vol fouten, vandaar het nu zelf geknutseld (uiteraard gaat het alleen maar om de verbindingsroutes en de punten waar je de route af moet, want de MTB-routes zelf zijn allen uitstekend gepijld).
Gisteren hebben we deze epische tocht gereden... Was geweldig! In totaal heb ik 203 km gereden (vanaf huis vertrokken). Het ging eigenlijk best wel goed tot de laatste 40 km, toen begon ik het zwaar te krijgen. Ook mentaal

De vlakke stukken gingen dan nog wel, maar elke klim met een percentage van meer dan 0,1%

deed pijn!
Uiteindelijk met een (bewogen) gemiddelde van 21 km/h gereden. Wel in totaal een kleine 2 uur aan pauzes genomen. Terrasje, goed lunchen, enz. Ik heb genoten! Dankzij de regen van de afgelopen dagen lagen de routes er ook prima bij. Alleen jammer dat de geweldige afdalingen bij Amerongen vol met 'remkuilen' zitten, waar op een gegeven moment mijn polsen ook begonnen te klagen...
Het weer was ideaal: goede temperatuur. Af en toe viel er een kleine bui wat wel jammer was, maar de bui bleef klein genoeg om niet vervelend te zijn.
Zojuist bezig geweest met de gps-bestanden en als echte Tweaker heeft dit nog wel wat vragen opgeroepen.
De GPS van een vriend die was halverwege leeg gegaan en ik heb zojuist mijn GPS bestand ontdaan van hartslag- en cadansgegevens, twee aanloopstukken van 2x 10 km die hij niet gedaan heeft verwijderd en deze naar 'm opgestuurd zodat hij 'm kan uploaden naar zijn Garmin Connect.
Wat mij opviel is dat ik 203 km gereden heb volgens mijn Garmin Edge 1000. Ik rijd met een Garmin snelheidssensor. Als ik die 2x 10 km eraf knip, dan wordt er een GPX-bestand gemaakt van 173 km (ipv 183 wat je zou verwachten). Kennelijk wordt in het originele gps-bestand de data van mijn snelheidssensor gebruikt, maar zo gauw je 'm bewerkt, dan wordt de afstand berekend vanuit de afzonderlijke (GPS-)puntjes?
Nu is die afwijking misschien wel te verklaren: tijdens het MTB'en is het toch wel veel draaien en keren. Ik heb uitgerekend dat er gemiddeld om de 5 meter een GPS-coördinaat opgeslagen is, wat dus behoorlijk wat kan uitmaken in de afstand: er wordt zo wel veel afgesnelden.
Maar ik vind 10 km op 200 km (dus 5%) een behoorlijke afwijking. Enige reden die ik kan bedenken voor deze afwijking is bovenstaande reden. Of zou het ergens anders aan kunnen liggen? Ik dacht eerst misschien een 'fout' van de sensor? Maar als ik dus het originele bestand open, dan staat er 203 km. Verwijder ik één coördinaat dan staat er gelijk 193 km. Dus de data van de snelheidssensor wordt dan niet meer gebruikt is mijn conclusie...
Kan helaas weinig informatie vinden hierover...
Het gps-bestand dat ik gemaakt heb (zie hierboven) van 173 km is volgens mijn Garmin snelheidssensor (afstandssensor

) 183 km.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.