Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:01

Typhone

Who Dares Wins

Ik heb nog veel moeite aan het wennen op de Neuron ;). Vanavond ga ik op mijn bekende speedrun (Helmond) de Neuron weer even op z'n flikker geven. Maar het fietsen op de straatfiets, de BMC en de Neuron heeft als grote nadeel dat het elke keer flink wennen is aan de cadans en het verzet. De BMC voelt het meest natuurlijk van alle fietsen. De Neuron is heel erg werken met veel schakelen en moeilijk in het ritme komen. Aan de andere kant...vriend van mij stapte recent erop en die reed al zijn records aan diggelen...dafuq?

Dus dat zal gewoon een kwestie van wennen zijn denk ik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02:04
Typhone schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:47:
Ik heb nog veel moeite aan het wennen op de Neuron ;). Vanavond ga ik op mijn bekende speedrun (Helmond) de Neuron weer even op z'n flikker geven. Maar het fietsen op de straatfiets, de BMC en de Neuron heeft als grote nadeel dat het elke keer flink wennen is aan de cadans en het verzet. De BMC voelt het meest natuurlijk van alle fietsen. De Neuron is heel erg werken met veel schakelen en moeilijk in het ritme komen. Aan de andere kant...vriend van mij stapte recent erop en die reed al zijn records aan diggelen...dafuq?

hoe lang MTB je al op een hardtail? Ik denk dat als je veel ervaring hebt en je je hardtail goed onder je mee kan laten bewegen om zo de impact van oneffenheden op te vangen je op kortere, niet te heftige rondjes sneller bent. Voor iemand met minder (hardtail) ervaring gaat dit niet op, als je niet gewend bent alles met je lichaam op te vangen, dan zal een fully een stuk sneller zijn.

Uiteindelijk is op lange afstanden en zwaardere tracks een fully echt wel sneller.

Maar je vergelijkt nu ook een XC hardtail met een trail fully.. voor NL rondjes een aardig verschil.
Misschien moet je juist ook je hardtail rijstijl loslaten en gewoon overal rechtdoor rammen

(je had al wel lichtere XC banden toch?)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:41:
[...]

kan de tanden van je grote blad niet helemaal zien, maar het lijkt gigantisch versleten :X
je kleine blad lijkt er beter aan toe. kan je een foto maken van grote blad zonder ketting?

/edit
paar indicaties voor een versleten tandwiel:
- golfjes profiel (dus schuin uitgesleten)
- scherpe punten (nieuwe bladen hebben vlakke toppen, de top slijt verder niet, maar al de "kuil" zoveel breder is geworden dat de vlakke top een punt is geworden, dan ben je ook al ver heen.
- als de punten dan ook nog eens steeds lager worden, dan is het nog verder! (de "kuiltjes" is het enige wat op je foto te zien is, en die lijken zo breed dat er weinig top meer over kan zijn, maar daar zit je ketting voor, dus niet zeker)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L8WG0ltNEvZUQoCVVTEU4TM1/full.jpg

En als ik 'm zo op de foto wat beter inspecteer, lijkt hij inderdaad goed versleten... :(

Heb ketting en cassette al in huis, bladen zijn zojuist besteld bij Amazon (50 euro ipv 70-80 in NL :))

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Galois schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:57:
[...]

[Afbeelding]

En als ik 'm zo op de foto wat beter inspecteer, lijkt hij inderdaad goed versleten... :(

Heb ketting en cassette al in huis, bladen zijn zojuist besteld bij Amazon (50 euro ipv 70-80 in NL :))
lijkt me een goed plan :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

De bladen zijn 2500 km oud... hoe lang gaan ze bij jou (jullie) mee?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Galois schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:04:
[...]

De bladen zijn 2500 km oud... hoe lang gaan ze bij jou (jullie) mee?
Lastig te vergelijken, ik heb nu denk ik 2.5 - 3k met een garbaruk oval erop zitten (en daar is weinig aan te zien)... maar dat is een narrow wide blad (voor een 1x setup). Die gaan volgens mij een stuk langer mee door het dikkere en langere profiel.
Cassette is inmiddels al wel vervangen, maar het varieert ze tussen de 1500 en 10.000 km denk ik als je het aan verschillende mensen vraagt wat betreft een cassette. voor bladen gaan gemiddeld wat langer mee. (maar ook afhankelijk van setup en gebruik..)

In jou geval lijkt het er ook op dat je vrijwel weinig op je kleine blad hebt gereden, op die manier verdeel je de last/slijtage ook niet over 2 tandwielen en zal je grote 2 keer zo snel slijten (in vergelijking met iemand die 50/50 met beide bladen rijdt)

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 01-07-2019 10:14 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:15
Alleen op je 36t veel slijtage hebben is niet zo raar als je vooral in Nederland rijdt.

Maar je hebt idd te lang doorgereden op je oude ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Torched schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:28:
Alleen op je 36t veel slijtage hebben is niet zo raar als je vooral in Nederland rijdt.

Maar je hebt idd te lang doorgereden op je oude ketting.
inderdaad, ook nog een factor in de slijtage, met een versleten ketting slijten je tandwielen (voor en achter) ook een stuk sneller.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Dat kan zeker een oorzaak zijn (te lang doorrijden met versleten ketting). Heb nl pas sinds een maand een kettingslijtagemeter (die aangeeft dat deze ketting versleten is) :D

Ik rijd inderdaad maar weinig op de 22T. Maar aangezien ik vooral in NL rijd, is dat ook niet raar inderdaad.

Maar ik vindt 2500 km (die ik dankzij Strava zeker weet :) ) wel erg weinig voor een gerenommeerd merkblad. Het is namelijk ook niet zo dat ik veel door de bagger rijd... Maar goed, het zij zo... de bladen zijn besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:43
Typhone schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:47:

Waarom zou je op de Neuron meer moeten schakelen? Vind je geen fijne cadans? Te grote stappen in de cassette? Welk verzet rijd je nu het meeste?

De Ardent/Ikon op de Neuron is een prima combi, de Ardent Race op de BMC is een heel stuk lichter rollend.

Hoe bevalt het stuurgedrag je van de Neuron tov de BMC op hetzelfde rondje? Kost het je meer kracht omdat je meer snelheid verliest in bochten waardoor je elke keer bij moet trappen?

Ik blijf het een maf verhaal vinden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 13:06
Galois schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:59:

Maar ik vindt 2500 km (die ik dankzij Strava zeker weet :) ) wel erg weinig voor een gerenommeerd merkblad. Het is namelijk ook niet zo dat ik veel door de bagger rijd... Maar goed, het zij zo... de bladen zijn besteld :)
Punt is vooral dat je met een versleten ketting de boel heel snel aan bagger rijdt :). Als je die eerder had vervangen was het waarschijnlijk niet nodig om de bladen ook te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Galois schreef op maandag 1 juli 2019 @ 10:59:
Dat kan zeker een oorzaak zijn (te lang doorrijden met versleten ketting). Heb nl pas sinds een maand een kettingslijtagemeter (die aangeeft dat deze ketting versleten is) :D

Ik rijd inderdaad maar weinig op de 22T. Maar aangezien ik vooral in NL rijd, is dat ook niet raar inderdaad.

Zolang je ketting goedkoper is dan cassette en kettingblad samen gelijk vervangen bij 0.5 rek. Je zou kunnen doorrijden tot 0.75 maar dan krijg je een paar kettingen minder uit je setje.

Ik krijg zelf maar 1500km uit een enkel voorblad. Misschien is meer smeren een optie maar ik vindt het wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ja, daar zal het waarschijnlijk ook wel door komen: dat ik mijn ketting niet tijdig vervangen heb. Ik zal mijn ketting beter in de gaten houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:01

Typhone

Who Dares Wins

Ruud schreef op maandag 1 juli 2019 @ 11:27:
[...]

Waarom zou je op de Neuron meer moeten schakelen? Vind je geen fijne cadans? Te grote stappen in de cassette? Welk verzet rijd je nu het meeste?

De Ardent/Ikon op de Neuron is een prima combi, de Ardent Race op de BMC is een heel stuk lichter rollend.

Hoe bevalt het stuurgedrag je van de Neuron tov de BMC op hetzelfde rondje? Kost het je meer kracht omdat je meer snelheid verliest in bochten waardoor je elke keer bij moet trappen?

Ik blijf het een maf verhaal vinden :?
Waarom zou je op de Neuron meer moeten schakelen?
Geen idee maar een vast verzet vasthouden is op de BMC erg goed mogelijk, op de Neuron helemaal niet. De ene keer veel te zwaar de andere keer véél te licht.

Stuurgedrag is bij beide fietsen eigenlijk goed. Het onderstuur was op de Neuron afwezig en op de BMC verdwenen sinds ik de nieuwe velgen heb. Ik kan niet heel goed vertellen waar het gevoel van snelheidverlies hem precies in zit. Ik ben wel van plan om volgende week eens drie keer dezelfde route te doen op de Neuron en geen ritten op de BMC te doen in de tussentijd. De langere ritten op de Neuron gaan nagenoeg probleemloos zij het wel wat zwaarder dan op de BMC :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb vandaag SRAM voorbladen gekocht op amazon.de en dan krijg ik meer 'reclame' te zien. Zo kreeg ik bijvoorbeeld de SRAM PC1051 ketting in beeld voor 14,90. Ik heb vorige week de PC1031 gekocht voor 20 euro meen ik mij te herinneren (futurum). Ik dus verder zoeken naar en de pc1031 is maar 11 euro op amazon.de.

Dat is dus nóg een reden minder om niet op tijd mijn ketting te vervangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
altijd goed om in duitsland te shoppen als je wat meer dingen nodig hebt (verzenkosten verdelen) en geen haast, duurt vaak toch een dag of wat langer, hoewel amazon.de vaak nog behoorlijk rap is. Ik heb zelf een paar x bij bike-discount.de besteld (daar is die 1051 ketting bv 15.50). en dan duurt het vaak wel een week voor het binnen is.
hoewel mantel de laatste tijd wel aardig in de buurt komt, maar met name bij de wat meer populaire onderdelen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Bij Amazon is die ketting dus net iets goedkoper...

Wat is het verschil tussen 1031 en 1051. De 1051 is net iets duurder overal (ik heb de 1031 :)), maar kan niet echt verschillen vinden (anders dan meningen van anderen) behalve het gewicht (PC1031 is 13 gram zwaarder: 277 vs 264 gram).

Als de PC1051 alleen maar lichter is, maar minder duurzaam, dan heb ik dat voor die 13 gram niet echt voor over :)

De PC1071 is net zo zwaar als de PC1051 (ook 264 gram).

[ Voor 6% gewijzigd door Galois op 01-07-2019 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sommige zijn wat harder, beter gecoat, meer gevanceerd geslepen, ...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ja, dat soort dingen zijn inderdaad wat ik hier en daar lees. Vind het raar dat SRAM niet zelf duidelijke specificaties geeft. Behalve bij de PC1091, die heeft holle pinnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:03
Sinds een jaar of 6 ben ik aan het wielrennen maar ik ben op zoek naar wat meer afwisseling en een betere optie voor als het weer wat minder is. Vandaar dat ik nu naar een MTB aan het kijken ben maar vind het lastig om het juiste type te bepalen. Nu huur ik een enkele keer per jaar een MTB om een rondje te rijden, bijvoorbeeld bij de Drunense duinen.

Twee jaar geleden heb ik met de Tour de France actie van Canyon een Endurace CF SLX gekocht waar ik erg tevreden over ben. Ik overweeg dan ook met de komende TdF actie van Canyon een MTB aan te schaffen (er van uitgaande dat er ook MTB's met korting weg gaan) en zal hem voornamelijk gaan gebruiken voor rondjes hier in de buurt van Eindhoven. Een van de eisen is in ieder geval een enkel voorblad en wil een fiets kopen waar ik de komende jaren goed mee vooruit kan.

Op dit moment bekijk ik de volgende opties:

1) Grand Canyon AL SL 9.0
Voordelen: Voordeligste optie van de 4, GX eagle groepset
Nadelen: Gewicht, voornamelijk door aluminium en de wielen (Bijna 2 keer zo zwaar als mijn racefiets :)). Verder een dropper post die ik niet verwacht te gaan gebruiken.

2) Exceed CF SL 7.0 Pro Race
Voordelen: Carbon frame, erg licht. Goede wielen. X01 Eagle achterderailleur (niet echt nodig overigens)
Nadelen: Prijs komt erg in de buurt met een goede full suspension. Ik zou liever een Exceed van rond de 2000 euro hebben, maar deze is niet te krijgen met een enkel voorblad.

3) Lux CF SL 6.0 Pro Race
Voordelen: Carbon, full suspension en veruit de mooiste van de 4 in het rood (vind ik dan).
Nadelen: Zeer moeilijk te krijgen, vrijwel altijd uitverkocht. Mogelijk hierdoor ook niet in de aanbieding. NX eagle ipv GX of hoger en een wat mindere voorvork?

4) Neuron CF 8.0
Voordelen: Carbon, full suspension, goede afmontage (GX), mogelijk beter geschikt voor de wat zwaardere rijder dan een super lichte Exceed of Lux?
Nadelen: Is dit type fiets met een travel van 130mm wel geschikt om snel XC rondjes te kunnen rijden hier in Nederland. Verder plaats voor maar 1 bidon (lijkt me onhandig?)

Wie heeft wat goed advies? Welke fiets zou jij nemen voor rondjes in Nederland en misschien eens per jaar in bijvoorbeeld de Ardennen? Ik weet dat bovenstaande opties ruim voldoen voor een beginnende mountainbiker, maar wil voorkomen dat ik te snel weer naar iets nieuws ga kijken (zoals ik had met mijn racefiets).

Verder blijft de maat ook lastig te bepalen. Met mijn 190cm en een beenlengte van 89cm zit ik dicht op de overgang van een L naar een XL. Mijn racefiets heb ik toen in XL gekocht (op advies na een fietsmeting) om een wat hogere stack te krijgen zodat ik wat rechter op kan zitten (had soms last van mijn rug). Voor een MTB verwacht ik dat dit niet zo'n probleem is om dat je toch al minder diep zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Brammel schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:00:
Sinds een jaar of 6 ben ik aan het wielrennen maar ik ben op zoek naar wat meer afwisseling en een betere optie voor als het weer wat minder is. Vandaar dat ik nu naar een MTB aan het kijken ben maar vind het lastig om het juiste type te bepalen. Nu huur ik een enkele keer per jaar een MTB om een rondje te rijden, bijvoorbeeld bij de Drunense duinen.

Twee jaar geleden heb ik met de Tour de France actie van Canyon een Endurace CF SLX gekocht waar ik erg tevreden over ben. Ik overweeg dan ook met de komende TdF actie van Canyon een MTB aan te schaffen (er van uitgaande dat er ook MTB's met korting weg gaan) en zal hem voornamelijk gaan gebruiken voor rondjes hier in de buurt van Eindhoven. Een van de eisen is in ieder geval een enkel voorblad en wil een fiets kopen waar ik de komende jaren goed mee vooruit kan.

Op dit moment bekijk ik de volgende opties:

1) Grand Canyon AL SL 9.0
Voordelen: Voordeligste optie van de 4, GX eagle groepset
Nadelen: Gewicht, voornamelijk door aluminium en de wielen (Bijna 2 keer zo zwaar als mijn racefiets :)). Verder een dropper post die ik niet verwacht te gaan gebruiken.

2) Exceed CF SL 7.0 Pro Race
Voordelen: Carbon frame, erg licht. Goede wielen. X01 Eagle achterderailleur (niet echt nodig overigens)
Nadelen: Prijs komt erg in de buurt met een goede full suspension. Ik zou liever een Exceed van rond de 2000 euro hebben, maar deze is niet te krijgen met een enkel voorblad.

3) Lux CF SL 6.0 Pro Race
Voordelen: Carbon, full suspension en veruit de mooiste van de 4 in het rood (vind ik dan).
Nadelen: Zeer moeilijk te krijgen, vrijwel altijd uitverkocht. Mogelijk hierdoor ook niet in de aanbieding. NX eagle ipv GX of hoger en een wat mindere voorvork?

4) Neuron CF 8.0
Voordelen: Carbon, full suspension, goede afmontage (GX), mogelijk beter geschikt voor de wat zwaardere rijder dan een super lichte Exceed of Lux?
Nadelen: Is dit type fiets met een travel van 130mm wel geschikt om snel XC rondjes te kunnen rijden hier in Nederland. Verder plaats voor maar 1 bidon (lijkt me onhandig?)

Wie heeft wat goed advies? Welke fiets zou jij nemen voor rondjes in Nederland en misschien eens per jaar in bijvoorbeeld de Ardennen? Ik weet dat bovenstaande opties ruim voldoen voor een beginnende mountainbiker, maar wil voorkomen dat ik te snel weer naar iets nieuws ga kijken (zoals ik had met mijn racefiets).

Verder blijft de maat ook lastig te bepalen. Met mijn 190cm en een beenlengte van 89cm zit ik dicht op de overgang van een L naar een XL. Mijn racefiets heb ik toen in XL gekocht (op advies na een fietsmeting) om een wat hogere stack te krijgen zodat ik wat rechter op kan zitten (had soms last van mijn rug). Voor een MTB verwacht ik dat dit niet zo'n probleem is om dat je toch al minder diep zit.
Wat weeg je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
Goede, vergeten toe te voegen: 95kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Brammel schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:08:
[...]

Goede, vergeten toe te voegen: 95kg
De Neuron, want 34mm vork. De rest heeft een slappe vork en/of slappe wielen. Dat fiets ruk :)

Excuus, de Grand Canyon is eigenlijk hetzelfde qua afmontage zo snel te zien. Dan moet je de keuze maken tussen een fully en een HT. Ik zou gaan voor de fully. Makkelijker te rijden en daarom altijd sneller in minder begaafde handen dan een vergelijkbare hardtail. En ook nog eens leuker :)

[ Voor 36% gewijzigd door Ruud op 01-07-2019 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
De exceed en lux zijn niet geschikt voor 95kg? Mijn ambitie is om nog 5 kilo kwijt te raken, maar heb in het verleden ook wel 15kg zwaarder gewogen :|

En de travel van de neuron is geen probleem in NL? Welke maat zou je adviseren?

[ Voor 21% gewijzigd door Brammel op 01-07-2019 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Brammel schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:20:
De exceed en lux zijn niet geschikt voor 95kg? Mijn ambitie is om nog 5 kilo kwijt te raken, maar heb in het verleden ook wel 15kg zwaarder gewogen :|

En de travel van de neuron is geen probleem in NL? Welke maat zou je adviseren?
Ik vind het ongeschikt. Zeker een SID-vork is leuk tot 70KG. Daarboven gewoon erg slap. En keihard gedempt. Maar dat laatste hoeft in de LDD niet erg te zijn :)

Teveel travel in NL zit tussen je oren. Je kunt prima met een 140mm fiets door Nederland rijden. Niet eens zoveel langzamer dan een 100mm race hardtail maar wel vele malen comfortabeler. Vind ik ;)

Ik zou naar een XL kijken. Ik ben 3cm langer dan jij (totale lengte alsook de BBL) en een L is te klein vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:42

Roozzz

Plus ultra

Bedenk vooral wat je wilt. Voorlopig heb je het halve assortiment benoemd :P
- Wil je een rasechte racebak of wat meer relaxter rondrijden?
- Full suspension of hardtail? FS is in principe iets zwaarder en vergt wat meer onderhoud.
- Waar ga je rijden?

Zelf rij ik op een 140mm trailbak, dat gaat uitstekend in Nederland. Maar verwacht niet dat je daarmee als eerste boven bent (naar beneden daarentegen ;) ). Dus maak je niet al te druk om de veerweg.

Jouw budget laat ik nogal wat ruimte voor upgrades bij de goedkopere modellen. Voor het geld dat je bespaart met de grand canyon tov de lux bijvoorbeeld, kan je een heel mooi wielsetje laten spaken...

[ Voor 18% gewijzigd door Roozzz op 01-07-2019 20:58 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
Roozzz schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:49:
Bedenk vooral wat je wilt. Voorlopig heb je het halve assortiment benoemd :P
- Wil je een rasechte racebak of wat meer relaxter rondrijden?
- Full suspension of hardtail? FS is in principe iets zwaarder en vergt wat meer onderhoud.
- Waar ga je rijden?

Zelf rij ik op een 140mm trailbak, dat gaat uitstekend in Nederland. Maar verwacht niet dat je daarmee als eerste boven bent (naar beneden daarentegen ;) ). Dus maak je niet al te druk om de veerweg.

Jouw budget laat ik nogal wat ruimte voor upgrades bij de goedkopere modellen. Voor het geld dat je bespaart met de grand canyon tov de lux bijvoorbeeld, kan je een heel mooi wielsetje laten spaken...
Ik ga 95% van de ritjes maken op single tracks hier in de buurt (Valkenswaard, Veldhoven, Best, LDD). Heb geen echte racebak nodig denk ik. Als ik wil racen stap ik wel op de racefiets, maar als ik met vrienden ga rijden (die vooral HT's hebben) wil ik ze wel bij kunnen houden.

De Neuron stond niet per se bovenaan mijn lijstje (eerder de Exceed of Lux), maar met de argumenten hieronder stijgt deze flink :). Denk dat dit een fiets is die beter bij mijn lichaam past en meer plezier gaat geven tijdens mijn tochtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Je gaat echt niet blij worden van een 32mm vork. Dat stuurt echt niet fijn met ons gewicht. Zelfs niet als je 5kg afvalt. Om over de XR1501 wielen maar te zwijgen. Dat versterkt het effect alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Ik zou voor de grand canyon (wel gelijk de banden vervangen voor iets lichters voor in NL. De NN gebruik je voor het buitenland) of de neuron gaan. De exceed is echt te race gericht (ook op gewicht lettend) en de lux is zoals je zegt heel moeilijk verkrijgbaar (helemaal in een sale).

De grand canyon zal op het vlakke iets sneller zijn dan de neuron. De Neuron zal iets meer werken zijn maar is dan wel een stuk leuker naar beneden. Dat komt dan ook met een flinke meerprijs en meer onderhoud (al vind ik dat extra onderhoud altijd wel mee vallen op een fully. Goed schoonmaken is al de helft). De keuze is dan aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ik zie trouwens dat de Neuron een BSA trapas heeft? Dan de Neuron altijd boven de Grand Canyon aangezien die laatste een pressfit lager heeft ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:42

Roozzz

Plus ultra

Brammel schreef op maandag 1 juli 2019 @ 21:05:
[...]

Ik ga 95% van de ritjes maken op single tracks hier in de buurt (Valkenswaard, Veldhoven, Best, LDD). Heb geen echte racebak nodig denk ik. Als ik wil racen stap ik wel op de racefiets, maar als ik met vrienden ga rijden (die vooral HT's hebben) wil ik ze wel bij kunnen houden.

De Neuron stond niet per se bovenaan mijn lijstje (eerder de Exceed of Lux), maar met de argumenten hieronder stijgt deze flink :). Denk dat dit een fiets is die beter bij mijn lichaam past en meer plezier gaat geven tijdens mijn tochtjes.
Dan mag je de lux en exceed al afstrepen gezien deze hardcore racebakken zijn. Wat niet wilt zeggen dat de anderen traag zijn, maar deze bieden net wat meer comfort. En gewicht is niet geminimaliseerd, wat positief is met jouw gewicht (ivm de vork).
Neuron is een prima fiets en zou zeker mijn keuze zijn in jouw situatie.

Om je vrienden bij te houden is het waarschijnlijk het belangrijkst om te investeren in fietstechniek. Dit soort mtb's vergen een stukje meer "sturen met het lichaam" dan bijvoorbeeld een racefiets. Dat kan wel even wennen zijn.
Je wilt namelijk niet het stigma "boswielrenner" opgeplakt krijgen, dwz gaat als de brandweer in een rechte lijn, maar als een dweil door de bochten >:)
De bochten zijn juist dat waar het omdraait :+

-edit-
Anderzijds kan je op die routes ook prima uit de voeten met een hardtail. Het prijsverschil met de gc is wel aanzienlijk... Dat geeft ruimte voor upgrades oid. Een andere wielset ga je veel van merken.
Moet je verder zelf weten, ik kan niet in jouw portemonnee kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Roozzz op 02-07-2019 08:23 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brammel
"Boswielrenner", daar herken ik mezelf op dit moment volledig in. In veel bochten bij de LDD stond ik volledig geparkeerd door mijn slechte rem & stuur techniek. Hier valt zeker veel winst te behalen. Dat wordt dus oefenen, oefenen en nog meer oefenen.

Bedankt voor alle tips. Ik ga voor de Neuron in maat XL en dus tegen het maatadvies van Canyon in. Nu nog hopen op een goede aanbieding komende dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Alleen maar eens met @Roozzz

Nieuwe 2020 Santa Cruz Hightower
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48177246412_8646e73d77_o.png
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/48177246612_cb0bf09f44_o.png

Ik blijf nog wel even op mijn OG Hightower rondrijden :) Dit is niet meer mijn fiets helaas :( 150/140mm vering (F/R), 65,2 graden balhoofd, 76,3 graden zadelpen.

Maar het grote probleem lijkt de achtervering te zijn. Van upper link is het een lower link geworden. En bij Santa Cruz is het grote verschil dat de lower link minder pedal platform biedt en erg progressief is voor technisch uitdagend terrein. Ergo, de Hightower schuift op richting Enduro/Downhill. En ik heb een trailfiets nodig :)
Upper vs Lower-Link mounted shock
Eagle-eyed riders may have noticed that we have two styles of the VPP® design now. The lower-link mounted shock configuration gives a very progressive-linear rate with excellent small bump, mid-stroke support and great bottom out resistance. Ideal for bikes that are designed for challenging terrain. The upper-link mounted shock style that we use on other trail bikes gives more pedal platform, ideal for bikes that require maximum support and good bottom-out resistance to make them snappy handling, pedal-efficient flyers.

Having control over a versatile design like this allows us to tune the suspension to the characteristics we most want for each application.
@Brammel: goede keuze en vergeet niet dat je 30 dagen echt kunt testen :)

Een L is echt te kort vind ik. (453mm reach vs 473 voor de XL) Op beide zit een 60mm stuurpen dus je kunt altijd nog naar 50 of 35mm voor de stuurpen. Let wel even op de zadelhoogte. Die is minimaal 78cm. Maar ik verwacht dat jij net een cm of 2 hoger zit?

By the way, als je wilt oefenen met bochten en pumpen, Stadsbos013 in Tilburg. Dat is 18km lang sturen :)

[ Voor 45% gewijzigd door Ruud op 02-07-2019 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ruud schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:29:
Alleen maar eens met @Roozzz

Nieuwe 2020 Santa Cruz Hightower

Ik blijf nog wel even op mijn OG Hightower rondrijden :) Dit is niet meer mijn fiets helaas :( 150/140mm vering (F/R), 65,2 graden balhoofd, 76,3 graden zadelpen.

Maar het grote probleem lijkt de achtervering te zijn. Van upper link is het een lower link geworden. En bij Santa Cruz is het grote verschil dat de lower link minder pedal platform biedt en erg progressief is voor technisch uitdagend terrein. Ergo, de Hightower schuift op richting Enduro/Downhill. En ik heb een trailfiets nodig :)

[...]
Je kunt altijd nog richting de 5010 gaan :) Geen 29er, maar wel een enorme knaller van een trail-fiets. Zeker als je de voorvork naar 140mm brengt. Maar nu wordt de Hightower voor mij wel interessant. Zat eerst naar de Megatower te kijken, maar die is waarschijnlijk toch wat te veel van het goede, dat is pas een enduro (race) bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
drBunhead schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:46:
[...]

Je kunt altijd nog richting de 5010 gaan :) Geen 29er, maar wel een enorme knaller van een trail-fiets. Zeker als je de voorvork naar 140mm brengt. Maar nu wordt de Hightower voor mij wel interessant. Zat eerst naar de Megatower te kijken, maar die is waarschijnlijk toch wat te veel van het goede, dat is pas een enduro (race) bak.
27,5 is voor mij geen optie :) Ik wil een 29'er

Dus maar even zuinig zijn op deze :D Ze hebben nu niets waarmee ik m kan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
Ruud schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 08:29:
[...]
@Brammel: goede keuze en vergeet niet dat je 30 dagen echt kunt testen :)

Een L is echt te kort vind ik. (453mm reach vs 473 voor de XL) Op beide zit een 60mm stuurpen dus je kunt altijd nog naar 50 of 35mm voor de stuurpen. Let wel even op de zadelhoogte. Die is minimaal 78cm. Maar ik verwacht dat jij net een cm of 2 hoger zit?

By the way, als je wilt oefenen met bochten en pumpen, Stadsbos013 in Tilburg. Dat is 18km lang sturen :)
Op mijn racefiets zit ik met een zadel hoogte van 83.5cm (resultaat fietsmeting). Dat zit dus wel goed. Ben de komende 3 weken op vakantie, maar canyon gaf net via de chat al aan dat de 30 dagen dan pas in gaan als ik terug ben. Kan hem dus gewoon ergens anders laten bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Brammel schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:15:
[...]

Op mijn racefiets zit ik met een zadel hoogte van 83.5cm (resultaat fietsmeting). Dat zit dus wel goed. Ben de komende 3 weken op vakantie, maar canyon gaf net via de chat al aan dat de 30 dagen dan pas in gaan als ik terug ben. Kan hem dus gewoon ergens anders laten bezorgen.
Ik heb de fiets van GF bij het servicecentrum in Eindhoven laten bezorgen en vlak voor haar verjaardag opgehaald. Dat klinkt voor jou ook wel dichtbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
Ruud schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:17:
[...]

Ik heb de fiets van GF bij het servicecentrum in Eindhoven laten bezorgen en vlak voor haar verjaardag opgehaald. Dat klinkt voor jou ook wel dichtbij :)
Ja, dat stelde ik ook voor maar had niet de voorkeur van Canyon. Is inderdaad op 10min rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Brammel op 02-07-2019 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Brammel schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:30:
[...]

Ja, dat stelde ik ook voor maar had niet de voorkeur van Canyon. Is inderdaad op 10min rijden.
Hmm oke, is inmiddels ook alweer een jaar of drie geleden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Galois schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:47:
Tnx @Prulleman! We gaan het proberen volgende week! :)

Op mijn vorige MTB reed ik altijd de combi NN+RR. Toen ik deze fiets kocht kreeg ik er gratis een setje S-Works Fast Trak Control bij (de banden die er af-fabriek ook op zaten). Dit tweede setje is nu dus aan vervanging toe. Heb dus al tijden niet meer na hoeven denken over 'welke banden' aangezien gratis altijd goed is :D
Ze bevielen overigens prima. Merk niet echt verschil tussen de combi die ik voorheen altijd reed.

Rijd nu overigens in de breedte 2.0 achter en 2.2 voor. Maar de RR die is er vooral in 2.25... Hmmm... weet niet of ik achter breder wil...
En ik kon niet wachten op m’n nieuw setje banden, dus mijn huidige tubeless gemaakt (want de melk en ventielen waren al wel binnen :) ). Om alvast te oefenen :)

Met een gewone pomp was het onmogelijk. Met een CO2-patroon ging het moeiteloos.

Alleen zijn deze banden wel zo oud dat er een gaatje in zit (van max 1 mm) die de melk niet goed dicht krijgt. Zie foto hieronder. Elke keer als ik ‘m iets harder oppomp, schiet de ‘prop’ eruit en komt er weer melk uit (die ‘m overigens wel weer dicht krijgt). Ik dacht namelijk: laat ik ‘m tot 3 bar oppompen (banden kunnen 4,5 bar aan) om zo alle gaatjes goed dicht te krijgen (goede redenatie?).

Bij 2,5 bar blijft de band dicht. Ben benieuwd.

Denk dat ik wel zo’n Tire Booster van Schwalbe aan ga schaffen... of beter iets anders? Kan ‘gevuld’ worden met een drukpomp als een Rennkompressor toch? Lijkt mij handiger dan het geklooi met CO2-patronen (al kan ik wel 60 patronen kopen voor de prijs van de tire booster... hmmm...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vA6ZAZTyRVCIsdkRa9e43VI1/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Misschien gaan je andere banden wel met een normale pomp.. dan heb je nog steeds CO2 als backup, zo doe ik het ook, maar dan heb ik nog geen CO2 hoeven gebruiken ;)

Voor het iets grotere gat zou je ook een biba plakker aan de binnenkant van je buitenband kunnen plakken (ook wel eens bij een snee van een halve cm gedaan). Of je haalt bij de Decathlon een plug setje (van die strips die je met een priem in het gat steekt).

Verder kan het bij oudere banden wat langer duren voor ze goed gesealed zijn. Ik had bij mijn eerste set die al even in gebruik waren met biba's de eerste 2 weken ook redelijk wat druk verlies. Bij de nieuwe banden was dit helemaal niet (oude RaRa's tov nieuwe Ray/Ralph)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Heb je de fles goed geschut voordat je de melk erin hebt gedaan? Een gaatje van nog geen mm kort makkelijk door de melk gedicht kunnen worden.

En pas erg op met het te hard oppompen van je band. Die band kan het wel hebben, je velg een stuk minder... Je zal de eerste niet zijn waarbij de velg kompleet gescheurd is bij de spaakgaten. 3 bar gaat nog wel, maar meer dan 3.5 raad ik nooit aan.

Ik heb zelf ook zo'n tirebooster en het is inderdaad best handig om achter de hand te hebben. Sommigen band/velg combo's gaan zo dicht bij mij, de andere absoluut niet. Met het gebruik van die c02 patronen moet je namelijk ook oppassen. Daarmee kan de melk bevriezen. Ik weet niet in hoeverre dat ook de samenstelling van de latex veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-09 13:29

Demo

Probleemschietende Tovenaar

De eerste latex die ik voor mijn huidige banden gebruikt heb was Effetto Mariposa, dat zou beter moeten werken omdat het als een malle gaat schuimen als je het schudt. (ook als je gewoon aan het fietsen bent) Ik kreeg één band ook niet lekker geplopt, CO2 patroon misbruikt om het voor elkaar te krijgen, met als resultaat dat de latex in klonten in de band lag :/
Daarna overgestapt op Stan's, geen idee of dat beter tegen CO2 kan, ik neem het risico gewoon niet meer.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:04
CO2 en latex is sowieso een no-go, ongeacht het merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Wat als je het ventiel bovenaan hebt (en de latex dus onder?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Tja, het zal ietsje schelen wellicht, maar uiteindelijk is het een methode die je alleen moet gebruiken als het echt niet anders kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
Daarom gebruik je het patroon ook als de latex nog niet in de band zit. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 23:08

The_Scarabial

MTB for life!

drBunhead schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:44:
Eerste keer winterberg was voor mij ook op een XC hardtail en nog geen week fiets ervaring in de zak. :P

Rustig beginnen met de Flow Country en je pakt snel genoeg de flow en ritme op. Mits je rekening houdt dat de Spark niet voor de echte DH en jumps gebouwd is kun je veel lol beleven in Winterberg zonder de fiets te slopen. De Conti track, Flow country en Pinball trails zijn bijvoorbeeld routes waar je niet perse de lucht in hoeft te gaan (kan wel natuurlijk :9).

Naar mijn mening zijn de meeste mensen ook begripvol t.o.v. langzamere rijders. Elke trail bestaat uit meerdere secties, zodra je merkt dat er iemand achter je zit op de eerste de beste kruising met de weg even stoppen en ze voorbij laten. Niemand die gaat klagen. Merk zelf ook weinig van druk daardoor als er iemand achter komt te zitten.

Hopelijk kan ik half juli ook weer eens die kant op. Zou mooie vingeroefening zijn voor ik naar Canada vertrek in augustus. Natuurlijk gaat de Santa Cruz dan mee. 8)

Iemand die eerder in British Columbia is geweest? Ik heb daar 5 weekenden en een vrije week te vullen. Was zelf van plan om een aantal trails in Squamish te rijden en natuurlijk om naar Whistler te gaan. Wat zijn verder nog de must-rides in de omgeving van Vancouver? :*)
Dat kan ik je over 1,5 week vertellen zit nu net 1dag in north Vancouver en de trails die ik vandaag gereden heb zijn echt super 👌🏻
Vrijdag start de bc bikerace waar ik aan meedoe 🤘🏻💪🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

ElmarJ16 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:42:
Heb je de fles goed geschut voordat je de melk erin hebt gedaan? Een gaatje van nog geen mm kort makkelijk door de melk gedicht kunnen worden.

En pas erg op met het te hard oppompen van je band. Die band kan het wel hebben, je velg een stuk minder... Je zal de eerste niet zijn waarbij de velg kompleet gescheurd is bij de spaakgaten. 3 bar gaat nog wel, maar meer dan 3.5 raad ik nooit aan.

Ik heb zelf ook zo'n tirebooster en het is inderdaad best handig om achter de hand te hebben. Sommigen band/velg combo's gaan zo dicht bij mij, de andere absoluut niet. Met het gebruik van die c02 patronen moet je namelijk ook oppassen. Daarmee kan de melk bevriezen. Ik weet niet in hoeverre dat ook de samenstelling van de latex veranderd.
Jazeker goed geschud. Overdreven goed geschud zelfs :)

De CO2 patroon heb ik gebruikt zonder latex. Dus om de band te laten ‘ploppen’. Dan kan het geen kwaad en bevriest er niets. De latex door het ventiel vervolgens naar binnen geschonken.

Uiteindelijk de nacht met 2,5 bar horizontaal laten staan en zojuist omgekeerd. Band is nog goed op druk.

Hoe lang is zo’n 500 mL fles latex geopend houdbaar trouwens? Daar doe je zo’n 8-10x mee en als je eens per half jaar bijvult toch 2-2,5 jaar (of als je vaker moet bijvullen korter, maar zeker een jaar dus). Blijf het goed? Op een koele plek bewaren? Schwalbe geeft geen bewaaradvies of houdbaarheid aan (niet kunnen vinden althans).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Prulleman schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 00:02:
Wat als je het ventiel bovenaan hebt (en de latex dus onder?
Dit zal wel wat schelen, maar gezien de snelheid waarmee de c02 de band lijkt me dat er toch een behoorlijk percentage beïnvloed kan worden. Verder geen ervaringen of harda data, enkel (gerenommeerde) websites die het afraden.

Daarom heb ik ook die tirebooster. Een compressor kan ik (en is op meerdere vlakken bruikbaar), maar die tirebooster gooi ik makkelijk in de auto als ik meerdaagse mtb trip heb. Dan heb ik liever dat ding bij just in case.

En hoelang het mee gaat is denk ik erg afhankelijk hoe je het opslaat (warm/koud/vochtigheid). Wat ik zelf wel altijd doe is het dopje, wat de fles dicht houdt tijdens verkoop (dus niet die van de 'schenktuit'), weer terug erop plaats. Het spul reageert op zuurstof dus deze zoveel mogelijk tegenhouden zorgt dat het langer houdbaar blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

ElmarJ16 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:00:
[...]

Dit zal wel wat schelen, maar gezien de snelheid waarmee de c02 de band lijkt me dat er toch een behoorlijk percentage beïnvloed kan worden. Verder geen ervaringen of harda data, enkel (gerenommeerde) websites die het afraden.

Daarom heb ik ook die tirebooster. Een compressor kan ik (en is op meerdere vlakken bruikbaar), maar die tirebooster gooi ik makkelijk in de auto als ik meerdaagse mtb trip heb. Dan heb ik liever dat ding bij just in case.
Maar komt het wel voor dat je 'm nodig hebt? Het lijkt mij een erg kleine kans toch? Of heb je dan ook altijd een reserveband bij je? Alleen die booster lijkt mij een kleine kans dat je 'm nodig hebt toch? (zegt iemand die dus sinds 1 dag tubeless rijdt :))

Ik denk dat ik 'm, ondanks de prijs, toch wel ga kopen. Zo'n ding heb je jarenlang plezier van en ik denk dat ik op zowel mijn MTB als mijn racefiets wel tubeless zal blijven rijden...
In enkele Duitse shops is hij zelfs voor 40 euro te koop... helaas zijn de verzendkosten naar NL ook weer een tientje of zo en komt het dus op dezelfde prijs neer als Mantel.
En hoelang het mee gaat is denk ik erg afhankelijk hoe je het opslaat (warm/koud/vochtigheid). Wat ik zelf wel altijd doe is het dopje, wat de fles dicht houdt tijdens verkoop (dus niet die van de 'schenktuit'), weer terug erop plaats. Het spul reageert op zuurstof dus deze zoveel mogelijk tegenhouden zorgt dat het langer houdbaar blijft.
Dat is een goeie! Voor de volgende keer dan, want dat 'schijfje' heb ik van deze al weggegooid. Heb 'm nu in de garage bewaard, maar daar kan het behoorlijk warm worden als de zon erop schijnt. Misschien toch beter ergens binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik blijf hier terugkomen... En nu met een bandenadviesvraag :)

Ik heb deze fiets en achter zit er nu 2.0" banden in. Voor zit er 2.2" in. Ik wil over op de Racing Ray/Ralph combinatie en deze zijn in 2.25". Dat zal voor uiteraard geen problemen opleveren: het verschil tussen 2.2 en 2.25 is klein en die ruimte is er zeker.

Maar achter twijfel ik. Als ik met een 6 mm inbussleutel langs de achtervork(en) ga, dan past deze goed. Er is dus zo'n 6 (tot een kleine 8 ) mm ruimte.

0.25 inch is zo'n 6 mm en er zou dan dus nog maar net 3 mm ruimte tussen de band en de vork zijn. Lijkt een beetje weinig. Nu is het zo dat de ene 2.25" band niet de andere is (net zoals de ene maat 42 schoen, niet de andere is :) ).

Kan iemand advies geven of zal het gewoon 'proberen' zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
Zo vaak gebruik ik em niet, maar mijn laatste wielset had ik em toch wel nodig. Verder ben ik ook meer van het luie type en haal altijd een deel van de band van de velg, giet ik een 'random' hoeveelheid melk erin en leg ik de band weer in de velg. Dan snel oppompen en als dat niet lukt toch weer met de tirebooster aan de gang (dat laatste geeft best een rotzooi als de band nog in de velg moet ploppen, dus doe dit buiten). Verder haal ik altijd al mijn onderdelen in Duitsland en verspreid zo de verzendkosten over meerdere onderdelen. Dat is altijd een stuk voordeliger dan hier in NL. Als ik dan toch iets in Nederland haal, dan is het wel bij de LBS om hun wat te sponsoren.

En wanneer je nu 6 tot 8 mm ruimte hebt aan beide kanten, dan gewoon voor die 2.25 gaan. Dat is ruimte zat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
The_Scarabial schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 05:52:
[...]

Dat kan ik je over 1,5 week vertellen zit nu net 1dag in north Vancouver en de trails die ik vandaag gereden heb zijn echt super 👌🏻
Vrijdag start de bc bikerace waar ik aan meedoe 🤘🏻💪🏻
BC bike race, niks dan goede verhalen over gehoord. Moet echt geniaal zijn. Veel succes daar. Hoor graag hoe het gegaan is _/-\o_ d:)b

Daarnaast houd ik mij ook aanbevolen voor trail tips rondom Vancouver :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Canyon sale
https://www.canyon.com/en-nl/breakaway-sale

Dit is toch wel een kek kleurtje :D

Afbeeldingslocatie: https://transform.dis.commercecloud.salesforce.com/transform/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dw83d659b0/images/full/full_spect/2019/full_spectral-cf-8_c1327.png?sw=800

[ Voor 77% gewijzigd door Ruud op 04-07-2019 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:43
mijn hoofdsport is zwemmen. Ik wil er iets laagdrempeligs bij doen. Op dit moment heb ik een oude hybride fiets (Giant X1800) die eigenlijk op is. Ik wil een MTB aanschaffen, om één a twee keer per week bij mij door de bossen te fietsen. Ik zoek een fiets tot 500 euro. Budget wil ik niet overschrijden, omdat ik niet weet of het gaat bevallen. Ik heb het idee dat ik beter voor dat geld een gebruikte fiets kan kopen. Klopt dat, of kan ik voor dat budget ook wel wat nieuws vinden.

Als ik voor een gebruikte fiets ga, waar moet ik dan op letten?
Misschien handig om te weten dat ik een zware jongen ben (105 kg). Een carbon frame om 500 gr. te besparen is dus niet nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Godver, 400 euro korting op de strive die ik al het hele jaar aan het eyeballen ben....
Ook in die kleurstelling :o
107mb schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:29:
Tweedehands MTB anno 2019:
Zorg dat het een 29'er is, SLX of XT schakelgroep is fijn, en een lucht-geveerde voorvork ook. Verder bedenken eigenlijk dat niemand een fiets in topstaat verkoopt, dus houd in je achterhoofd dat je in het eerste jaar waarschijnlijk tegen 100-200 euro aan onderhoud kan verwachten.

[ Voor 30% gewijzigd door Sjoewe op 04-07-2019 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
107mb schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:29:
mijn hoofdsport is zwemmen. Ik wil er iets laagdrempeligs bij doen. Op dit moment heb ik een oude hybride fiets (Giant X1800) die eigenlijk op is. Ik wil een MTB aanschaffen, om één a twee keer per week bij mij door de bossen te fietsen. Ik zoek een fiets tot 500 euro. Budget wil ik niet overschrijden, omdat ik niet weet of het gaat bevallen. Ik heb het idee dat ik beter voor dat geld een gebruikte fiets kan kopen. Klopt dat, of kan ik voor dat budget ook wel wat nieuws vinden.

Misschien handig om te weten dat ik een zware jongen ben (105 kg). Een carbon frame om 500 gr. te besparen is dus niet nodig ;)
Al vaak voorbij gekomen, nieuw 500 euro is het inderdaad vaak net niet, terwijl je voor 500 euro een prima 2ehandse kan kopen.

Paar puntjes
Onderhoud voor (en eventueel achter) vering. Genoeg mensen rijden hun fiets, tot er wat dingen niet meer lekker lopen/voelen en kopen een nieuwe en verkopen de oude.. Een slecht/niet onderhouden vork kan de pret behoorlijk drukken en kan ook duur zijn om te servicen. Een normale beurt kost zo 80 euro, een rebuild (indien mogelijk) door achterstallig onderhoud kan zo 150+ kosten. (per demper, dus 2x voor een full suspension).
En dit is lastig te controleren/meten als je niet weet hoe het hoort te voelen. Bewezen (recent) onderhoud met bonnen is in het geval van vering wel prettig.

Drivetrain, deze slijt altijd, bij de een veel harder als bij de ander, daarom zegt "slechts 1500 km" mee gereden niet zoveel, dit zou kunnen betekenen dat je over een maand een nieuwe ketting, cassette en voorbladen moet kopen (100-200 euro afhankelijk van type, inc/exc montage etc). Maar wie weet rij je er zelf nog 2 jaar mee.. Ketting slijtage is makkelijk te meten met een simpel tooltje van een paar euro, maar een nieuwe ketting op versleten tandwielen zorgt weer voor snellere slijtage van je hele drivetrain, dus bij een mooie ketting zou je het liefst ook even oude tandwielen hebben (in ieder geval achter). Versleten tandwielen herken je het makkelijkst aan puntige tanden, de tandjes horen een platte bovenkant te hebben. Als ze naast puntig ook nog een golf vorm hebben (ipv symetetrisch) dan doe je er niet lang meer mee.

Lagers, meestal valt dat allemaal wel mee, tenzij de vorige eigenaar flink met dasty en hogedruk aan de slag is gegaan, dan zouden zomaar je wiel, trapas, balhoofd, ... lagers aan gort kunnen zijn. Dit is meestal wel aardig te checken zonder ervaring, heb je speling of knarsen de draaiende delen (los van de ketting) dan is het niet OK en moet je rekening houden met vervangen.

Op zich is een fiets met onderdelen die aan vervanging toe zijn niet erg, als je er maar rekening mee houd in je budget (en dat kan lastig zijn). Idealiter neem je dus iemand mee met verstand van zaken, die ter plekke kan inschatten hoeveel kosten er aan zitten te komen en neem je dit mee in de onderhandelingen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
Helaas geen korting op een Neuron CF 8.0. Toch maar besteld, zal ergens volgende week verzonden worden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Brammel schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 10:21:
[...]

Helaas geen korting op een Neuron CF 8.0. Toch maar besteld, zal ergens volgende week verzonden worden :P
Die zal wel in september volgen als het oude modeljaar eruit moet :)

Welke kleur heb je besteld? :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brammel
Ruud schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 13:15:
[...]

Die zal wel in september volgen als het oude modeljaar eruit moet :)

Welke kleur heb je besteld? :) :)
Blauw. Zojuist een mailtje dat hij al verstuurd is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:38
Hoppa. Zit 10km van Winterberg af. Nu mezelf inhouden en niet meer een bikepark ingaan.
Ben nu 57, rijd op een Scalpel en wil nu alles heel houden. 1ste keer dat ik daarwas zat ik na 3 uur onder het bloed en had 2 gebroken wielen.
Ik ga wel lekker tourtochten maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
Een scalpel is ook niet echt de fiets waarmee ik bikepark zou doen.
Niet vreemd dat er dan dingen stuk gaan :D :D

Maar je kan toch prima een keer een fiets huren oid.Heb je gelijk stevig materiaal te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik zou het zelf nog wel aandurven. Zadel naar beneden en op gepast tempo naar onder. Probeer niet té relaxed te rijden. Ik betrap mezelf dan altijd op fouten die ik niet zou maken als ik gefocused aan het rijden ben. Ik probeer altijd de attack houding aan te blijven houden, de snelheid in de bochten laag houden en Max snelheid naar beneden, extra afremmen voor technische passages en om de jumps heen rijden of eruit squashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
maartend schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:35:
Hoppa. Zit 10km van Winterberg af. Nu mezelf inhouden en niet meer een bikepark ingaan.
Ben nu 57, rijd op een Scalpel en wil nu alles heel houden. 1ste keer dat ik daarwas zat ik na 3 uur onder het bloed en had 2 gebroken wielen.
Ik ga wel lekker tourtochten maken
40 jr en een lefty hardtail kon ook. Gewoon niet de grens teveel opzoeken en het komt wel goed

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Ik heb mensen met een carbon Scalpel en Hans Dampfs de Hans Dampfs echt zien gebruiken in bikeparks en op Alpen-trails.

Maar ben je bewust van je eigen beperkingen, dat scheelt schade en letsel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-08 22:38
Ik ben ondertussen ook weer even teruggekomen uit Winterberg;

Was genieten! (zelfs op de spark :9 (en ja ik heb de 120mm uitvoering))

Zaterdag begonnen met route in Trailpark (zwart en rood) daarna door naar het Bikepark en de Continental en Flow country enkele keren gedaan.

Zondag weer routes gefietst in Trailpark, waarna weer door naar het Bikepark. Flowcountry, Continental, Woodpecker en Pinball gefietst. Flowcountry kwam hier toch nog wel uit als 'leukste' omdat hier wat meer snelheid in gehouden kon worden.

Maandag direct Bikepark in; Flowcountry aantal keer gedaan als warmup, daarna de Freeride enkele keren gedaan, Pinball 1x, North Shore gedaan maar deze was na het 1e deel verder afgesloten, toen overgegaan op de IXS downhill en 3e sectie verder met de freeride. Dit werd voor iedereen de favoriete route dus deze vaak gedaan.
Laatste ronde toch nog de Blackline geheel gedaan, 1x mogen afstappen door het mulle zand waardoor niet meer lekker de bocht door kon. Verder alles overleeft :*)

Niet gevallen, niks gebroken, fiets niet afgebroken en iedereen heeft naar zn zin gehad! Echte aanrader! We hebben ook al besloten niet nog een jaar te wachten om weer terug te gaan, maar een keer een dagje die kant op te gaan!

Beeldmateriaal volgt; op het moment helaas geen tijd om beelden te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Mijn tubeless-avontuur gaat verder. Nadat ik afgelopen dinsdag niet kon wachten op mijn nieuw setje banden en mijn voorband al tubeless had gemaakt (ook om te oefenen), zijn gisteren mijn nieuwe banden (Racing Ralph en Ray) binnengekomen.

Ook de Schwalbe Tire Booster had ik besteld, maar die heeft vertraging opgelopen en komt vandaag pas binnen

Maar goed, gisteren dus toch geprobeerd om zonder de Tire Booster de band erop te leggen. Al het voorbereidend werk gedaan (velg en band goed schoongemaakt, ventiel er goed strak ingedraaid, band erom gelegd) en toen probeerde ik te pompen: maar dat ging absoluut niet. De lucht ging er net zo snel weer uit als dat het erin kwam. De band ging overigens ook makkelijk om de velg heen. Hoefde niet veel meer moeite te doen dan met 'gewone' banden. Dat het bv. @Prulleman wel (soms?) lukt zonder compressor/CO2-patroon, zal denk ik te maken hebben met de velg+band-combinatie, want ik denk dat het met deze combinatie onmogelijk is. Er zijn gewoonweg teveel spleten tussen de velg en de band.
Dat was overigens met de voorband ook zo en die plopte er wel gelijk op met CO2-patroon. Met de pomp gebeurde er niets dat ik zelfs dacht dat het onmogelijk zou zijn vanwege de 'spleten'. Ook een tip voor nieuwe tubeless-mensen: het lijkt alsof het niet gaat lukken, maar met een compressor 'plopt' de band er zo op.

En aangezien de Tire Booster vandaag binnenkomt, staat de band zonder lucht te wachten om geboost te worden.

En vanaf nu houd ik ook een excelletje bij wanneer ik wat vervangen heb... Heb ik toch een indicatie :) Strava houdt bij hoeveel km ik op welke fiets rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Galois waarschijnlijk de combinatie inderdaad.. maar wel aan het volgende gedacht:
- core uit je ventiel
- sopje
- pompen als een malle
- en als het dan niet lukt, nog harder pompen :D

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 08:48:
@Galois waarschijnlijk de combinatie inderdaad.. maar wel aan het volgende gedacht:
- core uit je ventiel
- sopje
- pompen als een malle
@Galois

En een pomp die veel lucht verplaatst ipv een hoge druk haalt kan ook een verschil maken. Maar het blijft behelpen. Soms heb je geluk, meestal heb je pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-09 08:57
Hier mensen met mtb ervaring in Oostenrijk?
Is het hebben van reflectoren echt verplicht?!?!
En is het qua rijden echt strak de paden volgen, of mag je daar wel wat vrijer fietsen?
Nog andere dingen om rekening mee te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-08 22:38
Er zat trouwens iemand een keer foto's te maken bij de Flow country. Weet iemand of die foto's allemaal op een verzamelpunt komen of zijn dit 'hobby' fotografen en worden die foto's niet online gegooid? Weet verder niet waarvan/welk bedrijf de fotograaf was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ik heb met deze klassieker (joe blow trackpump) 2 sets zonder problemen tubeless gemaakt
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/5/7/6/3/9200000085383675.jpg

geen high volume, wel high pressure volgens mij, of wellicht een beetje van beide

mijn handpompje bevalt trouwens erg goed (niet voor tubeless ploppen uiteraard), mooie schroefsluitingen, betrouwbare drukmeter en voor een handpomp een behoorlijk slagvolume (het is ook de HV (high volume) ipv de HP(high pressure voor wielrenners, hoewel je hier ook 6 bar mee haalt, dus ik zie niet echt een functie voor de HP)
Afbeeldingslocatie: https://www.lezynestore.nl/611610-large_default/lezyne-micro-floor-drive-digital-hvg-zwart.jpg

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:03:
(het is ook de HV (high volume) ipv de HP(high pressure voor wielrenners, hoewel je hier ook 6 bar mee haalt, dus ik zie niet echt een functie voor de HP)
[Afbeelding]
Ik wel, 6 bar in een wielrenbandje is veel te weinig voor de meeste rijders met 23 of 25mm banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Ruud klopt, ik had het ook meer over mezelf, ik rij zelf 5-6 bar met 25mm banden.. maar ik dacht dat de tijd van 8-9 bar voor iedereen wel voorbij was. uiteraard is 6 bar met 110 KG op 23 mm niet genoeg, maar voor veel veel rijders is 6 echt wel genoeg (ook al weten ze het zelf misschien nog niet)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

- core uit je ventiel
- sopje
- pompen als een malle
Jep, core eruit, afwasmiddel en als een malle pompen. En ook nog als een malle nog harder gepompt :)
Ruud schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 08:58:
[...]

@Galois

En een pomp die veel lucht verplaatst ipv een hoge druk haalt kan ook een verschil maken. Maar het blijft behelpen. Soms heb je geluk, meestal heb je pech.
Ik heb de SKS Rennkompressor. Daar ging het dus niet mee. Prima pomp verder.

En dan gelijk een andere vraag over druk in de bandjes.

Ik lees hier vaak meningen over de ideale druk en de druk waar jullie mee rijden. Dan hebben jullie het over bv 1,4 bar.

Mijn pomp die kan deze verschillen helemaal niet aangeven. De afstand op de barometer tussen 1,5 en 2,0 is zo'n 3 mm. Laat staat dat ik op de 0,1 bar nauwkeurig mijn banden kan oppompen.

Of hebben jullie een nauwkeurige drukmeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik (en ik denk de rest ook) heb een losse Schwalbe drukmeter, kost 12 piek ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Zo eentje: klik?

Want vroeger... pompte ik mijn banden op het gevoel van mijn duim en wijsvinger. Toen kocht ik een goede pomp en kon het iets nauwkeuriger, maar nu ik tubeless ben gegaan en er meer over lee(s)(r), wil ik nog professioneler dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:15
Ik heb een SKS Airworx 10.0 en die kan dat verschil ook niet duiden. Ik vraag mij ook wel af hoeveel dat nu daadwerkelijk uitmaakt (theorie vs praktijk). Een beetje vergelijkbaar met een snellere processor (we blijven toch Tweakers). Daar kun je via benchmarks zeggen dat processor X sneller is dan processor Y, maar of je dat als gebruiker dat nu ook echt merkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 08:47
- core uit je ventiel
- sopje
- pompen als een malle
Ik gebruik een compressor maar zelfs dat lukt niet altijd bij een nieuwe band. Wat ik dan doe is hem met een binnenband een dag laten staan zodat de band zich een beetje kan vormen. Dan voorzichtig binnenband eruit zodat de buitenband aan één zijde in de velg blijft zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
wisselwerking schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:16:
Ik heb een SKS Airworx 10.0 en die kan dat verschil ook niet duiden. Ik vraag mij ook wel af hoeveel dat nu daadwerkelijk uitmaakt (theorie vs praktijk). Een beetje vergelijkbaar met een snellere processor (we blijven toch Tweakers). Daar kun je via benchmarks zeggen dat processor X sneller is dan processor Y, maar of je dat als gebruiker dat nu ook echt merkt.
Nou... dat is toch echt niet waar. Annekdotisch bewijs, maar goed, met 1.7 bar rijdt mijn fiets fantastisch, bij 1.4 bar kets ik met de velg tegen de grond, maar boven de twee bar stuiter ik echt als een lamme muppet over het parcours. Dat verschil kan je amper zien op een gemiddelde pomp. Daarbij ook, hoe breder de banden worden hoe meer dit gaat spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik heb 2 wielset. Op mijn eerste wielset zitten spank velgen en maxxis banden. Die zitten er zo strak omheen, dat ik zelfs een bandenlichter nodig heb om de eerste kant van de band om de velg te leggen. Daarna nog meer vechten voor de andere kant. Band zit dan gelijk al luchtdicht tegen de velg aan. Ik kan letterlijk zonder het ventiel eruit te halen rustig de band op pompen.

Mijn 2e wielset, met wtb velgen en Vittoria banden, is een compleet ander verhaal. Daar leg ik de band met m'n handen in de velg en zelfs met ventiel eruit, zeepsop en hard pompen zijn de banden niet op te pompen. Daar heb ik echt een compressor (of tire booster in mijn geval voor nodig).

En over de druk: ik rij zelf altijd rond de 1.5 voor en 1.7 achter. Een verschil van 0.1 bar merk ik echt niet zoveel van. Echter 0.2-0.3 bar merk ik wel heel goed. Een goede pomp vind ik daarom ook een must. Mijn eisen zijn altijd:
- grote manometer (soms zie je manometers met een diameter van nog geen 5 cm).
- een 'laag' maximale druk. Dit vergroot de leesbaarheid en wanneer ga je die, bijvoorbeeld, 14 bar jou echt nodig hebben? Dan liever maximaal 8 a 10 bar.
- bij voorkeur een hoog volume aangezien ik toch geen racefiets heb.

Zelf gebruik ik de Birzman maha push & twist MTB. Kost best wat, maar erg leuk als bijvoorbeeld een verjaardags/sinterklaar/kerstcadeau. Ik heb wel redelijk snel die push & twist kop eraf gehaald. De theorie is leuk, enkel de praktijk een stuk minder. Voor een paar euro een kop bij de decathlon gehaald en die werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Galois schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:58:
[...]

Jep, core eruit, afwasmiddel en als een malle pompen. En ook nog als een malle nog harder gepompt :)

[...]

Ik heb de SKS Rennkompressor. Daar ging het dus niet mee. Prima pomp verder.

En dan gelijk een andere vraag over druk in de bandjes.

Ik lees hier vaak meningen over de ideale druk en de druk waar jullie mee rijden. Dan hebben jullie het over bv 1,4 bar.

Mijn pomp die kan deze verschillen helemaal niet aangeven. De afstand op de barometer tussen 1,5 en 2,0 is zo'n 3 mm. Laat staat dat ik op de 0,1 bar nauwkeurig mijn banden kan oppompen.

Of hebben jullie een nauwkeurige drukmeter?
:D dan lag het daar niet aan ;)

wat ik in mijn vorige post zij, ik was het een beetje zat met de matige druk meter op de joe blow (niet precies genoeg) en de losse schwalbe vond ik ook niks.. druk verlies bij meten en verschillende resultaten... vandaag mijn zoektocht naar een totaal oplossing, de lezyne micro floor drive HVG digital :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Losse Schwalbe vind ik ook niets. Je moet het ding snel en nauwkeurig op je ventiel drukken anders verlies je inderdaad veel druk.

Ik heb zelf een pomp met digitale meter en dat is dus mijn waarheid. Of het klopt wat ie aangeeft maakt niet zoveel uit, als het maar steeds hetzelfde is :)

En ja, 0,3 bar merk je echt in hoeveelheid grip en rijgedrag. En met rijgedrag bedoel ik niet comfort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik vind het een prima ding, maar je moet idd een beetje handigheid hebben om 'm op het ventiel te drukken. Vind het ook fijn dat ik 'm mee kan nemen. Heb bij trainingen zo al wat mensen kunnen heropvoeden over bandendruk anno 2019 :+

Verder maakt de afwijkende druk niet zoveel uit, als je altijd dezelfde meter gebruikt zolang je maar altijd dezelfde meter gebruikt.

Als m'n huidige pomp aan vervanging toe is koop ik er wel een met een digitale manometer, maar het is onzin om een nieuwe pomp te kopen als je er al een hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoewe op 05-07-2019 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 20:37
Prulleman schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:48:
[...]

:D dan lag het daar niet aan ;)

wat ik in mijn vorige post zij, ik was het een beetje zat met de matige druk meter op de joe blow (niet precies genoeg) en de losse schwalbe vond ik ook niks.. druk verlies bij meten en verschillende resultaten... vandaag mijn zoektocht naar een totaal oplossing, de lezyne micro floor drive HVG digital :)
Heb je daar geen last mee dat je je kern er per ongeluk uitdraait? Ik heb een lezyne-pompje, en daarmee ben ik daar best wel bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@hatsa nee, de pomp hoeft er ook niet muurvast op, ik heb em nu een paar weken in gebruik en gebruik deze om voor een rit (tenzij ik het echt een paar dagen geleden al heb gechecked) de banden weer op de juiste druk te zetten 1,4/1,5 en dat bevalt prima

Strava

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Brammel
Gisteren besteld, vandaag ontvangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/t47DB8qOAFTGHlmtlyA0ZLZe/medium.jpg

Alleen nog maar een stukje hier in de buurt gefietst. Morgen echt even een rondje rijden om wat beter te testen. Blij dat ik de XL heb genomen waar het advies van Canyon L was.

Voorrem loopt nog wel wat aan. Krijg ik nog niet weg door de rem opnieuw af te stellen. Misschien dat het over gaat als de remblokken ingereden zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Brammel op 05-07-2019 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Brammel schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 20:54:

[Afbeelding]

Alleen nog maar een stukje hier in de buurt gefietst. Morgen echt even een rondje rijden om wat beter te testen. Blij dat ik de XL heb genomen waar het advies van Canyon L was.

Voorrem loopt nog wel wat aan. Krijg ik nog niet weg door de rem opnieuw af te stellen. Misschien dat het over gaat als de remblokken ingereden zijn.
Heel fraaie fiets. Ga je vast veel plezier van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud

[Afbeelding]

Gave kleur en goed te horen dat de XL spot on is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman

[Afbeelding]

als het na een paar ritjes niet weg is een je krijgt het met afstellen van de remklauw nog steeds niet weg, dan zal je schijf een tikkie krom zijn. Dat is ook goed te corrigeren, je moet er alleen voor zorgen dat je niet met vette handen of tools aan je schijf zit.
Ik doe het meestal met een schone Bahco, lijkt het meest op het officiële gereedschap.

Afbeeldingslocatie: https://hollandbikeshop.com/img/prod/park-tool-remschijf-richter-dt-2c-0763477002877-0-l.jpg

En beetje aanlopen kan overigens geen kwaad, sommige hier zijn zelfs van mening dat het erbij hoort een niet te vermijden is ;)
Zelf probeer ik het altijd wel weg te krijgen

[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 06-07-2019 09:04 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:41

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Zelf haal ik dan remklauw even los. Dan rem inknijpen en vasthouden terwijl je de remklauw weer vast zet. Werkt altijd perfect.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:07

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Ik zou morgen Sallands mooiste gaan fietsen. De MTB route... Helaas gaat dat niet door. Wil iemand mijn start code? Hoef er niks voor te hebben :). Pm bij interesse.

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
Tylen schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 09:17:
Zelf haal ik dan remklauw even los. Dan rem inknijpen en vasthouden terwijl je de remklauw weer vast zet. Werkt altijd perfect.
Al gedaan maar helpt niet. Er is gewoon heel weinig ruimte tussen remschijf en remblok. Minder dan bij mijn racefiets. Denk dat het wel over is na een paar ritjes. Zo testen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Wat ook nog kan helpen is de pistons een keer helemaal terugduwen (zonder blokken, met een plastic bandenlichter)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik heb ook wel een 'last' dat mijn rem aanloopt. Als ik mijn wiel een zwaai geef en deze blijft wel gewoon soepel lopen, dan laat ik het meestal gewoon zitten. Je rijd het schurende geluid vanzelf wel eruit.

Als je wiel wel degelijk wordt vertraagd dan zou ik actie gaan ondernemen.

Maar mooie bak hoor! Vind die blauwe toch wel de mooiste kleurstelling van de hele reeks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brammel
De eerste ronde zit er op. Wat een genot om op te fietsen!

https://strava.app.link/P26AXqoj6X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
Vandaag ook maar weer eens afgereisd naar Winterberg. Eerste keer van het seizoen dus aan het enthousiasme kon het niet liggen.

Wat mij opviel was dat het heel erg wennen was aan het maken van echte airtime (niet alle simpele dropjes die je op de NLse routes ook tegenkomt). Gedurende dag ging het wel steeds beter, dus het is zeker een techniek icm vertrouwen dingetje. Veel oefenen dus, maar helaas zowat onmogelijk in de omgeving van het ultra platte Breda :/.

Aan het einde van de middag zijn we ook nog richting willingen gereden, aangezien iemand van onze groep zijn gehuurde fiets daar voor 5 uur moest inleveren. Daar begint het ook echt erg tof te worden! Ondertussen meerdere liften en de 2 lijnen die we gereden hebben waren echt gaaf. Ook meer hoogteverschil dan winterberg dus de tracks zijn ook gelijk wat langer. Erg fijn, want in winterberg sta je echt zo beneden (helemaal als ik het met de afdalingen in Oostenrijk vergelijk :')). Maar naar willingen gaan we zeker terug! Staat nu bij mij zelfs hoger dan winterberg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
ElmarJ16 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 22:42:
Vandaag ook maar weer eens afgereisd naar Winterberg. Eerste keer van het seizoen dus aan het enthousiasme kon het niet liggen.

Wat mij opviel was dat het heel erg wennen was aan het maken van echte airtime (niet alle simpele dropjes die je op de NLse routes ook tegenkomt). Gedurende dag ging het wel steeds beter, dus het is zeker een techniek icm vertrouwen dingetje. Veel oefenen dus, maar helaas zowat onmogelijk in de omgeving van het ultra platte Breda :/.

Aan het einde van de middag zijn we ook nog richting willingen gereden, aangezien iemand van onze groep zijn gehuurde fiets daar voor 5 uur moest inleveren. Daar begint het ook echt erg tof te worden! Ondertussen meerdere liften en de 2 lijnen die we gereden hebben waren echt gaaf. Ook meer hoogteverschil dan winterberg dus de tracks zijn ook gelijk wat langer. Erg fijn, want in winterberg sta je echt zo beneden (helemaal als ik het met de afdalingen in Oostenrijk vergelijk :')). Maar naar willingen gaan we zeker terug! Staat nu bij mij zelfs hoger dan winterberg.
Tof verhaal, zelfs in het platte NL is het altijd weer even wennen met snelheid inschatten en de juiste timing na lange tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:12
Zaterdag onderhoud gedaan aan de route hier in de buurt. Gisteren weer helemaal onder de rode bultjes. Ik denk wel 20-25 per arm. Kut rups. Ik was er zondag gewoon echt beroerd van. Hele dag calendula zalf gesmeerd en dat hield het redelijk koel. Voor dat ik naar bed ging nog een keer ingesmeerd en 's nachts om 4 uur weer wakker geworden van de jeuk. Om dat ik niet meer wist wat ik er mee moest, toch maar eens de föhne er opgezet. Voor mijn gevoel hielp dit echt meteen, ondanks dat er online gezegd wordt dat dit een hoax is. Nu nog wel rode vlekjes maar de jeuk is nagenoeg weg.

Zeker de moeite waard om het te proberen als je last hebt van processierupsbultjes.
Pagina: 1 ... 25 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic