Sinds een jaar of 6 ben ik aan het wielrennen maar ik ben op zoek naar wat meer afwisseling en een betere optie voor als het weer wat minder is. Vandaar dat ik nu naar een MTB aan het kijken ben maar vind het lastig om het juiste type te bepalen. Nu huur ik een enkele keer per jaar een MTB om een rondje te rijden, bijvoorbeeld bij de Drunense duinen.
Twee jaar geleden heb ik met de Tour de France actie van Canyon een Endurace CF SLX gekocht waar ik erg tevreden over ben. Ik overweeg dan ook met de komende TdF actie van Canyon een MTB aan te schaffen (er van uitgaande dat er ook MTB's met korting weg gaan) en zal hem voornamelijk gaan gebruiken voor rondjes hier in de buurt van Eindhoven. Een van de eisen is in ieder geval een enkel voorblad en wil een fiets kopen waar ik de komende jaren goed mee vooruit kan.
Op dit moment bekijk ik de volgende opties:
1)
Grand Canyon AL SL 9.0
Voordelen: Voordeligste optie van de 4, GX eagle groepset
Nadelen: Gewicht, voornamelijk door aluminium en de wielen (Bijna 2 keer zo zwaar als mijn racefiets

). Verder een dropper post die ik niet verwacht te gaan gebruiken.
2)
Exceed CF SL 7.0 Pro Race
Voordelen: Carbon frame, erg licht. Goede wielen. X01 Eagle achterderailleur (niet echt nodig overigens)
Nadelen: Prijs komt erg in de buurt met een goede full suspension. Ik zou liever een Exceed van rond de 2000 euro hebben, maar deze is niet te krijgen met een enkel voorblad.
3)
Lux CF SL 6.0 Pro Race
Voordelen: Carbon, full suspension en veruit de mooiste van de 4 in het rood (vind ik dan).
Nadelen: Zeer moeilijk te krijgen, vrijwel altijd uitverkocht. Mogelijk hierdoor ook niet in de aanbieding. NX eagle ipv GX of hoger en een wat mindere voorvork?
4)
Neuron CF 8.0
Voordelen: Carbon, full suspension, goede afmontage (GX), mogelijk beter geschikt voor de wat zwaardere rijder dan een super lichte Exceed of Lux?
Nadelen: Is dit type fiets met een travel van 130mm wel geschikt om snel XC rondjes te kunnen rijden hier in Nederland. Verder plaats voor maar 1 bidon (lijkt me onhandig?)
Wie heeft wat goed advies? Welke fiets zou jij nemen voor rondjes in Nederland en misschien eens per jaar in bijvoorbeeld de Ardennen? Ik weet dat bovenstaande opties ruim voldoen voor een beginnende mountainbiker, maar wil voorkomen dat ik te snel weer naar iets nieuws ga kijken (zoals ik had met mijn racefiets).
Verder blijft de maat ook lastig te bepalen. Met mijn 190cm en een beenlengte van 89cm zit ik dicht op de overgang van een L naar een XL. Mijn racefiets heb ik toen in XL gekocht (op advies na een fietsmeting) om een wat hogere stack te krijgen zodat ik wat rechter op kan zitten (had soms last van mijn rug). Voor een MTB verwacht ik dat dit niet zo'n probleem is om dat je toch al minder diep zit.