Dat zijn ze toch al in Nederland?wisselwerking schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:08:
[...]
Dus jij zit op de ATB omdat dat de meest efficiënte manier van voortbewegen is?![]()
Dan wil ik in elk geval voorstellen om alle ATB routes te asfalteren
Al tijden staat de tocht 'alle UHR MTB-routes' achter elkaar op mijn bucket list.
Zojuist heb ik deze routes aan elkaar geplakt op een voor mij zo gunstig mogelijke wijze. Dus door bv. op de 'heenweg' eerst 1/2 Hoge Vuursche te doen, dan de route af naar de volgende route en op de terugweg de andere helft.
Ik kom uit op 173 km en start bij Groot Kievitsdal nabij Baarn. De auto kan daar goed geparkeerd worden.
Als iemand 'm wil testen
dan staat hier het gpx-bestand.
(wetransfer verwijdert het weer na een week, dus mocht iemand in de search deze post tegenkomen, stuur gerust een DM en dan krijg je 'm)
Volgens mij foutloos en zo gunstig mogelijk... maar dat zal blijken als de route in het echt gefietst wordt
Had vorig jaar de 'linkerkant' van deze routes gedaan (120 km) met een GPX-bestand die ik ergens vond. Zat helaas vol fouten, vandaar het nu zelf geknutseld (uiteraard gaat het alleen maar om de verbindingsroutes en de punten waar je de route af moet, want de MTB-routes zelf zijn allen uitstekend gepijld).
Zojuist heb ik deze routes aan elkaar geplakt op een voor mij zo gunstig mogelijke wijze. Dus door bv. op de 'heenweg' eerst 1/2 Hoge Vuursche te doen, dan de route af naar de volgende route en op de terugweg de andere helft.
Ik kom uit op 173 km en start bij Groot Kievitsdal nabij Baarn. De auto kan daar goed geparkeerd worden.
Als iemand 'm wil testen
(wetransfer verwijdert het weer na een week, dus mocht iemand in de search deze post tegenkomen, stuur gerust een DM en dan krijg je 'm)
Volgens mij foutloos en zo gunstig mogelijk... maar dat zal blijken als de route in het echt gefietst wordt
Had vorig jaar de 'linkerkant' van deze routes gedaan (120 km) met een GPX-bestand die ik ergens vond. Zat helaas vol fouten, vandaar het nu zelf geknutseld (uiteraard gaat het alleen maar om de verbindingsroutes en de punten waar je de route af moet, want de MTB-routes zelf zijn allen uitstekend gepijld).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
173km is me iets teveel. Misschien dat ik dat kan na 173 jaar trainen
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
@Prulleman als ik zo lees wat jij allemaal doet, dan weet ik wel zeker dat jij dat ook kunt hoor. Ongetwijfeld niet met een gemiddelde die je hebt bij een tocht van 30 km, maar je past bij zo'n rit ook je snelheid erop aan.
Ik vergelijk het MTB'en een beetje met wielrennen (in NL dan), maar dan ongeveer 1,5x zo zwaar. Dus een tocht van 173 km op de MTB is ongeveer 260 km op de racefiets. Dat is misschien een flinke inspanning, maar voor iedereen die daar de tijd voor neemt en enigszins regelmatig fietst, goed te doen.
Wij zijn van plan om deze tocht te doen en er de hele dag voor te nemen. Dus ook een leuk uit je van te maken. Onderweg rustig een uurtje lunchen. Als we moe zijn even een terrasje pakken met een flink glas cola, enz. Om 8.00 beginnen en dan moeten we wel voor 20.00 binnen zijn verwacht ik.
Maar het blijft een flinke uitdaging... hopelijk lukt het deze zomer
Ik vergelijk het MTB'en een beetje met wielrennen (in NL dan), maar dan ongeveer 1,5x zo zwaar. Dus een tocht van 173 km op de MTB is ongeveer 260 km op de racefiets. Dat is misschien een flinke inspanning, maar voor iedereen die daar de tijd voor neemt en enigszins regelmatig fietst, goed te doen.
Wij zijn van plan om deze tocht te doen en er de hele dag voor te nemen. Dus ook een leuk uit je van te maken. Onderweg rustig een uurtje lunchen. Als we moe zijn even een terrasje pakken met een flink glas cola, enz. Om 8.00 beginnen en dan moeten we wel voor 20.00 binnen zijn verwacht ik.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
nou.. ik kan best aardig een rondje fietsen.. maar de langste rit staat nu slechts op 80 km/ 2,5 uur (helft weg, helft bos/013), zondag de korte afstand van de rdhf, ik hoop dit in 4-4,5 uur te doen, maar aangezien dit al een stuk meer is dan ik ooit heb gereden (qua tijd/intensiteit in ieder geval) weet ik het eigenlijk gewoon nietGalois schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:58:
@Prulleman als ik zo lees wat jij allemaal doet, dan weet ik wel zeker dat jij dat ook kunt hoor. Ongetwijfeld niet met een gemiddelde die je hebt bij een tocht van 30 km, maar je past bij zo'n rit ook je snelheid erop aan.
Ik ben eigenlijk sinds 2 jaar de boel een beetje aan het opschroeven, van 2 ritjes in de maand van 1-1,5 uur naar 1-2 x per week 1 tot 2+ uur (meer tijd vrijmaken lukt meestal gewoon niet).
De stap naar 173 is denk ik teveel voor nu. Als de rdhf nu enorm meevalt en ik in 4 uur de finish bereik en niet gesloopt ben, dan zal ik er nog eens over nadenken, maar eerst zondag maar eens finishen
Niet te hard starten, voldoende drinken en voldoende electrolyten aanvullen. Van tevoren zout en koolhydraten stapelen en dan komt het allemaal goed! Geniet ook van het stuk langs het stuwmeer: als je daar eenmaal bent aanbeland dan ga je het gegarandeerd halen tot de finish! SuccesPrulleman schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:25:
[...]
nou.. ik kan best aardig een rondje fietsen.. maar de langste rit staat nu slechts op 80 km/ 2,5 uur (helft weg, helft bos/013), zondag de korte afstand van de rdhf, ik hoop dit in 4-4,5 uur te doen, maar aangezien dit al een stuk meer is dan ik ooit heb gereden (qua tijd/intensiteit in ieder geval) weet ik het eigenlijk gewoon niet
Ik ben eigenlijk sinds 2 jaar de boel een beetje aan het opschroeven, van 2 ritjes in de maand van 1-1,5 uur naar 1-2 x per week 1 tot 2+ uur (meer tijd vrijmaken lukt meestal gewoon niet).
De stap naar 173 is denk ik teveel voor nu. Als de rdhf nu enorm meevalt en ik in 4 uur de finish bereik en niet gesloopt ben, dan zal ik er nog eens over nadenken, maar eerst zondag maar eens finishen
Vet! Staat bij mij ook nog op mijn lijstje dus misschien rij ik hem binnenkort wel over. Hoe lang heb je er over gedaan? Nog tips voor lunch/bidonvul locaties?Galois schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 14:08:
Al tijden staat de tocht 'alle UHR MTB-routes' achter elkaar op mijn bucket list.
[..]
Ik heb laatst nog DCV (Dorst, Cadettenkamp, Vrachelen) + SB013 (Stadsbos 013, Tilburg) gelust. Ook een mooie ronde waarbij ik vanuit huis boven de 100km kom. UHR roep ik nu al een tijdje om ook deze te lussen, heb alleen nog geen maatje gevonden welke gek genoeg was :-)
SB013 al gereden? Heerlijke route geworden! Was eerst wat sceptisch maar doet me echt aan Dorst denken. De oversteken zijn wel wat gevaarlijk. De segmenthunters (waar ik deels onder val als ik er een dag zin in heb) moeten hier wel echt goed opletten indien ze voor de tijd gaan..Prulleman schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 19:34:
@Fedde die wil ik ook wel een keer doen, moet lukken vanuit breda
https://www.strava.com/segments/19962500 is een mooi segment, starten bij de Hockey vind ik persoonlijk zelf het prettigst. Kan je voor jezelf evt. 1 oversteek elimineren.
2x geweest, laatste x dubbel rondje. Inderdaad een leuke route!
Het was heel tof om te doen, maar ook serieus zwaar. De laatste 1.5 uur vielen toch wel een beetje tegen (blij dat het klaar was, de 90 had ik niet gered denk ik).
Er zijn gewoon veel klimmen die je niet rustig kan doen zonder om te vallen.. en afstappen en lopen is nog zwaarder. Hartslag wel een paar keer gepiekt, boven wat ik normaal als max zie... (180 is normaal de max, nu 186). Ook de gemiddelde hartslag was hoog voor mijn doen, 165.
Maar uiteindelijk toch in 4:31 gefinisht, 176e /~500+ (inc pro's
https://strava.app.link/oLSuh2RaLX
Nu wat vaker 3+ uur trainen, dat was een beetje het kantelpunt.
Hoe beviel de dropper?Prulleman schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:51:
[...]
Het was heel tof om te doen, maar ook serieus zwaar. De laatste 1.5 uur vielen toch wel een beetje tegen (blij dat het klaar was, de 90 had ik niet gered denk ik).
Er zijn gewoon veel klimmen die je niet rustig kan doen zonder om te vallen.. en afstappen en lopen is nog zwaarder. Hartslag wel een paar keer gepiekt, boven wat ik normaal als max zie... (180 is normaal de max, nu 186). Ook de gemiddelde hartslag was hoog voor mijn doen, 165.
Maar uiteindelijk toch in 4:31 gefinisht, 176e /~500+ (inc pro's)
Erg lekker, zaten best wat (voor xc) lastige stukken bij, en daar kwam ie goed van pas! Was 1 van de weinige met dropper. Paar santa cruz met dropper en wat andere, maar vooral heel veel high end xc Scott, specialized/s-works, canyon, etc. Reed voor kapitalen rond
Respect! Ik doe je het niet na. Ik ga dan gewoon een stuk liever met de lift omhoog
Netjes gedaan! Omgeving is daar ook prachtig. Mijn Kudo heb je!Prulleman schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:51:
[...]
Enne, als je een keer een duurritje rond Tilburg/Breda wilt doen, let me know
Ik wil wel een keer drieluik+013 doen, maar dat zal qua planning nog een uitdaging worden... Waarschijnlijk na de zomervakantie pasFedde schreef op zondag 23 juni 2019 @ 22:37:
[...]
Netjes gedaan! Omgeving is daar ook prachtig. Mijn Kudo heb je!
Enne, als je een keer een duurritje rond Tilburg/Breda wilt doen, let me know
Prima prestatie. Ik doe het je niet na. 1700 hoogte meters klinkt leuk, tot je beseft dat dat OMHOOG is...Prulleman schreef op zondag 23 juni 2019 @ 19:51:
[...]
Officieel 2000 zelfs... mijn garmin was niet heel accuraat denk ik, ipv 62 km had ik er ook maar 58 op staan. Maar dat was mentaal wel een mooie meevaller, ik dacht dat ik nog 4 te gaan had en toen zag ik ineens de finishKlitse schreef op maandag 24 juni 2019 @ 07:22:
[...]
Prima prestatie. Ik doe het je niet na. 1700 hoogte meters klinkt leuk, tot je beseft dat dat OMHOOG is...

de officiële tijden zijn ook binnen, en overall is het nu 205e/628 (bij de mannen 40-50jr 46e/195)
Zo om 05:51 vertrokken vanochtend voor een rondje Helmond
.
Was erg rustig (understatement) op een konijnenfamilie na maar het lag er echt perfect bij. Heb maar even gekozen om in de ochtenden te fietsen en niet na het werk rond 18:00. Toch net ff wat frisser.
Overigens heb ik het zadel nog eens bekeken qua stand maar als ik hem 'recht' zet ten opzichte van het stuur en ik ga zitten dan krijg ik last van pijn in de onderrug en staat hij echt VEEL te recht. Kanteling naar voren zet het zadel als ik erop zit wel 'recht' uiteindelijk en dat is wel een stuk beter. Afgelopen zaterdag om die reden een ritje afgebroken aangezien het ondoenlijk was verder te fietsen en ik had de juiste tool helaas niet mee in m'n rugzak.
Was erg rustig (understatement) op een konijnenfamilie na maar het lag er echt perfect bij. Heb maar even gekozen om in de ochtenden te fietsen en niet na het werk rond 18:00. Toch net ff wat frisser.
Overigens heb ik het zadel nog eens bekeken qua stand maar als ik hem 'recht' zet ten opzichte van het stuur en ik ga zitten dan krijg ik last van pijn in de onderrug en staat hij echt VEEL te recht. Kanteling naar voren zet het zadel als ik erop zit wel 'recht' uiteindelijk en dat is wel een stuk beter. Afgelopen zaterdag om die reden een ritje afgebroken aangezien het ondoenlijk was verder te fietsen en ik had de juiste tool helaas niet mee in m'n rugzak.
Op eigen gelegenheid gaat niet lukken, althans, dan zal je heel creatief moeten zijn met omleidingen.. veel gaat over privéterrein, waar ze alleen op die dag toestemming hebben en de hekken openzetten.wisselwerking schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:31:
@Galois Bedankt. Ik heb de gpx gedownload. Nu maar eens kijken wanneer ik dat kan rijden.
@Prulleman Mooi zeg. Klinkt als een gave rit. Ook hiervoor geldt dat ik die wel eens wil rijden (al dan niet op eigen gelegenheid.
Vorige week een uitgepijlde route in de dezelfde omgeving gereden en dat was zeker 30% asfalt, het is in die omgeving lastig om een complete route door de bossen uit te zetten zonder over prive grond te gaan. De rdhf was denk ik max 5% asfalt, los van de 1e klim waren het echt hele korte stukken.
Dus wat de route betreft zeker een aanrader om te rijden, maar dan zou ik het wel gewoon met inschrijving doen. Qua drukte was het ook nog wel te doen omdat het geen massa start is, je hebt elke 10 minuten groepjes van 100 ofzo. En het valt snel uit elkaar op de 1e klim. (welke ik met 8,4 km/u in 9.44 heb gedaan, en de KOM staat op 5:40/14.3km/u

Ook bij de downhill stukken waren de verschillen groot.. waar ik op sommige plekken met 30km/u en dichtgeknepen billen remmend naar beneden ging, kwamen andere over de b lijn met 50 per uur naar beneden... (en dan dus niet over de weg...)
zadel stand is erg persoonlijk. Meestal is gewoon vlak beginnen een startpunt, maar fiets je in een vrij heftige houding met veel drop (hoogte verschil tussen zadel en stuur), dan zal je je zadel ook meer met de punt naar beneden moeten kantelen. Je zou dan al uitgangspunt een rechte lijn over je zadel naar je stuur kunnen nemen (hoewel dat voor mij persoonlijk tever naar beneden is, dan heb ik het gevoel dat ik er vanaf glij en continue mezelf klem moet zetten tussen stuur en zadel).Typhone schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:40:
Zo om 05:51 vertrokken vanochtend voor een rondje Helmond.
In het kort, experimenteren, maar niet in te grote stappen aanpassen, en ook niet te snel wisselen, je moet wel de kans krijgen te wennen (tenzij het gewoon pijn doet.. maar dan was de stap te groot
[ Voor 34% gewijzigd door Prulleman op 24-06-2019 08:47 ]
Als ik zo zou gaan zitten op de BMC dan glij ik er constant vanaf. Maar op de Neuron 'zakt' de hele fiets een stuk in elkaar waardoor als ik er normaal opzit het zadel gewoon recht komt te staan.Prulleman schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:41:
[...]
[...]
zadel stand is erg persoonlijk. Meestal is gewoon vlak beginnen een startpunt, maar fiets je in een vrij heftige houding met veel drop (hoogte verschil tussen zadel en stuur), dan zal je je zadel ook meer met de punt naar beneden moeten kantelen. Je zou dan al uitgangspunt een rechte lijn over je zadel naar je stuur kunnen nemen (hoewel dat voor mij persoonlijk tever naar beneden is, dan heb ik het gevoel dat ik er vanaf glij en continue mezelf klem moet zetten tussen stuur en zadel).
In het kort, experimenteren, maar niet in te grote stappen aanpassen, en ook niet te snel wisselen, je moet wel de kans krijgen te wennen (tenzij het gewoon pijn doet.. maar dan was de stap te groot)
aja, die discussie is volgens mij eerder voorbij gekomen, bij een fully moet je ook met de sag van je achterdemper rekening houden. Maar de manier hoe de stand van je zadel beweegt is erg afhankelijk van je achtervering design en dus ook uniek per fiets, gewoon proberen/fietsen dus!
Inderdaad. Ben er inmiddels wel achter dat ik elke keer op het verkeerde been gezet wordt als ik denk 'snel' te wezen met de Neuron. Dat dingt zuigt zich toch nog iets meer vast aan de grond dan de BMC doet. Maar met name op de langere ritten is het verschil (voor mijn ruggetje
) wel goed voelbaar. Morgen met een vriend de Ardennen gaan bespreken en dan komt de Neuron denk ik een keer écht tot zijn recht.
En daarom is Oostenrijk ook zo fantastisch! Afgelopen 2.5 dag ongeveer 11500 daalmeters gemaakt over echt wel heftig en leuk terrein. Kom je beneden, ben je met de lift in 10 minuten weer aan de topKlitse schreef op maandag 24 juni 2019 @ 07:22:
[...]
Prima prestatie. Ik doe het je niet na. 1700 hoogte meters klinkt leuk, tot je beseft dat dat OMHOOG is...
Dat zijn dan ook de momenten dat je erachter komt dat het ook erg belangrijk is om je bovenlichaam te trainen. Mijn fietsmaat is daar op de harde manier achter gekomen en heeft nu een breuk in zo'n bovenarm en schouder. Schade aan spieren en pezen is tot nu toe nog onbekend

@Prulleman goed dat je het zegt van het rijden over privéterrein. Ik had daar al eens eerder van gehoord, maar even niet bij stil gestaan. Afgelopen voorjaar heb ik wel de Chouffe marathon van (als het goed is) 2017 nagefietst en dat gaf geen problemen. Dan maar mee doen aan de georganiseerde tocht. Dat is uiteraard ook prima.
Klinkt in elk geval allemaal erg goed. Zware klimmen, snelle afdalingen, weinig verhard.
Klinkt in elk geval allemaal erg goed. Zware klimmen, snelle afdalingen, weinig verhard.
misschien dat je voor 95+% ook nog wel de route kan volgen zonder tegen hekken aan te rijden, maar het wordt zeker niet gewaardeerd (en is ook geen goede zaak voor het evenement, toekomstige toestemming wordt dan lastiger enzo). Er worden ook geen GPX files gedeeld via officiële kanalen, iedereen kan ze nu natuurlijk van Strava trekken, maar vanuit de organisatie zal je ze niet krijgen
Dat was geen discussiePrulleman schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:51:
aja, die discussie is volgens mij eerder voorbij gekomen, bij een fully moet je ook met de sag van je achterdemper rekening houden. Maar de manier hoe de stand van je zadel beweegt is erg afhankelijk van je achtervering design en dus ook uniek per fiets, gewoon proberen/fietsen dus!
Op de Neuron heb je dan ook, voor XC-begrippen, vrij heftige banden liggen. (Ardents V/A toch?) Wat zit er op de BMC?Typhone schreef op maandag 24 juni 2019 @ 08:57:
Inderdaad. Ben er inmiddels wel achter dat ik elke keer op het verkeerde been gezet wordt als ik denk 'snel' te wezen met de Neuron. Dat dingt zuigt zich toch nog iets meer vast aan de grond dan de BMC doet. Maar met name op de langere ritten is het verschil (voor mijn ruggetje) wel goed voelbaar. Morgen met een vriend de Ardennen gaan bespreken en dan komt de Neuron denk ik een keer écht tot zijn recht.
Uit mijn hoofd Ikon en Ardents. Die met meer grip ligt vorenRuud schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:22:
[...]
Dat was geen discussie
[...]
Op de Neuron heb je dan ook, voor XC-begrippen, vrij heftige banden liggen. (Ardents V/A toch?) Wat zit er op de BMC?
De BMC heeft... Ardent Race Exo 3C
Wat overigens ook niet helpt volgens mij is de 1x11 op de Neuron en de 2x10 op de BMC. Het is flink werken op die Neuron in elk geval
[ Voor 15% gewijzigd door Typhone op 24-06-2019 09:26 ]
Hmm dat valt wel mee dan. Dus zit het tussen je orenTyphone schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:25:
[...]
Uit mijn hoofd Ikon en Ardents. Die met meer grip ligt voren![]()
De BMC heeft... Ardent Race Exo 3C
Wat overigens ook niet helpt volgens mij is de 1x11 op de Neuron en de 2x10 op de BMC. Het is flink werken op die Neuron in elk geval
Wielen wat zwaarder? Dat scheelt veel, allereerst qua gevoel maar ook elke keer bocht uit kost het net iets meer energie. Aan de andere kant denderen ze ook weer wat makkelijker door
jaja... nu zit je gewoon je nieuwe carbon velgen goed te pratenRuud schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:14:
[...]
Hmm dat valt wel mee dan. Dus zit het tussen je oren
Wielen wat zwaarder? Dat scheelt veel, allereerst qua gevoel maar ook elke keer bocht uit kost het net iets meer energie. Aan de andere kant denderen ze ook weer wat makkelijker door

Dat is ook niet aardigPrulleman schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:16:
[...]
jaja... nu zit je gewoon je eigen traagheid goed te praten

ai.. da's klote.. maar je hebt 3 dagen goed kunnen fietsen toch?ElmarJ16 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 09:03:
[...]
En daarom is Oostenrijk ook zo fantastisch! Afgelopen 2.5 dag ongeveer 11500 daalmeters gemaakt over echt wel heftig en leuk terrein. Kom je beneden, ben je met de lift in 10 minuten weer aan de top
Dat zijn dan ook de momenten dat je erachter komt dat het ook erg belangrijk is om je bovenlichaam te trainen. Mijn fietsmaat is daar op de harde manier achter gekomen en heeft nu een breuk in zo'n bovenarm en schouder. Schade aan spieren en pezen is tot nu toe nog onbekendheb m'n vakantie daar helaas ook op moeten afbreken.
ik merkte het gisteren ook goed in mijn bovenlichaam, met name triceps en schouder/rug werd zwaar aan het einde. En dat bij minder zware afdalingen en langer herstel tussendoor. (maar dan wel op een 100mm xc hardtail ipv een dikke 170mm fully)
[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 24-06-2019 10:37 ]
Zaterdag Hel van Ede-Wageningen gereden 60km. Kwam er 's ochtends achter dat de Mio het nu echt begeven heeft. Dus zonder teller gereden. Ik had 2 dagen door Brugge lopen slenteren dus de 100 leek me iets te veel van het goede.
Best gemeen van de organisatie om er 68 km van te maken ipv 60. Of ik heb gewoon niet goed opgelet. Ik dacht na de laatste pauze mezelf helemaal stuk te rijden, want toch nog maar een km of 20. Dan komen die laatste 8 nog best hard aan
Best gemeen van de organisatie om er 68 km van te maken ipv 60. Of ik heb gewoon niet goed opgelet. Ik dacht na de laatste pauze mezelf helemaal stuk te rijden, want toch nog maar een km of 20. Dan komen die laatste 8 nog best hard aan
Begreep van mijn collega dat een deel van de route tegengesteld ging aan de nieuwe MTB track Ede rood? Hij kwam nogal wat tegenliggers tegen op de singletrackRudolf schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:19:
Zaterdag Hel van Ede-Wageningen gereden 60km.

Geen idee, ben daar niet bekend. Ik heb een stukje singletrack gehad die niet echt lekker liep, parallel aan een verharde weg. Na Papendal een stukje singletrack die bijna iedereen oversloeg, want ik zag ze op het pad parallel daar aan allemaal voorbij komen. Zou best kunnen dat ik daar spookgereden hebBreadFan schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:31:
[...]
Begreep van mijn collega dat een deel van de route tegengesteld ging aan de nieuwe MTB track Ede rood? Hij kwam nogal wat tegenliggers tegen op de singletrack

Dat wordt wel vaker gedaan. Bij Bartje200 gingen we volgens mij ook ergens (ik geloof route Grolloo) een deel tegen de route in. Stonden overigens wel netjes bordjes om dit aan te geven. Persoonlijk vind ik dat wel leuk. Dat geeft een route die je kent weer een andere dimensie,BreadFan schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:31:
[...]
Begreep van mijn collega dat een deel van de route tegengesteld ging aan de nieuwe MTB track Ede rood? Hij kwam nogal wat tegenliggers tegen op de singletrack
Paar weken terug zelf ook per ongeluk delen van de routes Appelscha en Diever-Hoogersmilde in de verkeerde richting gepakt. Ik had met Komoot een leuke tocht (https://www.strava.com/activities/2396041256) uitgezet, maar niet goed gekeken naar de rijrichting van de vaste routes. Gelukkig was het niet zo druk
Beetje jammer dan inderdaad, maar ik zag her en der wel staan dat het 65 was. Op het kaartje zie je dat ook staan, denk dat er een foutje in de tekst op de website is geslopen.Rudolf schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:19:
Zaterdag Hel van Ede-Wageningen gereden 60km. Kwam er 's ochtends achter dat de Mio het nu echt begeven heeft. Dus zonder teller gereden. Ik had 2 dagen door Brugge lopen slenteren dus de 100 leek me iets te veel van het goede.
Nope, enige waar je over rood ging was vanaf vak Q (klik - plaatje)BreadFan schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:31:
[...]
Daar ging je gewoon met de route mee.
Dat is dan denk ik vanaf vak Q, best een leuk stuk, vind ik zelf... Maar de meesten zag ik niet de single-track op gaan, maar het pad ernaast.Rudolf schreef op maandag 24 juni 2019 @ 13:53:
[...]
Geen idee, ben daar niet bekend. Ik heb een stukje singletrack gehad die niet echt lekker liep, parallel aan een verharde weg. Na Papendal een stukje singletrack die bijna iedereen oversloeg, want ik zag ze op het pad parallel daar aan allemaal voorbij komen. Zou best kunnen dat ik daar spookgereden heb
Ik heb zelf de 100 gefietst, ging wel erg lekker eigenlijk! Eerste 40 km samen met m'n pa, maar die haakte af toen hij wat ongelukkig onderuit ging en 2 ribben heeft gekneusd. Tweede helft m'n gemiddelde wat op kunnen krikken
Vond het weer een heerlijk tochtje, zat goed in elkaar
@L0we volgens mij zaten er op die extra lus van de 100 nog wel wat leuke klimmetjes of niet? Ik mistte ze namelijk op de 60 terwijl ik het idee had dat ik vorig jaar met de 100 wel wat meer geklommen had.
Aankomend weekend richting Winterberg.
Nog wel wat vraagjes erover; wie mag ik bestoken met PM's om het hier wat schoner te houden?
Nog wel wat vraagjes erover; wie mag ik bestoken met PM's om het hier wat schoner te houden?
Vandaag de mtb weer eens een flinke schoonmaak beurt gegeven en toen ik klaar was en alles controleerde viel me op dat er een kraak te horen is wanneer ik de pedalen rond draai. Alles gecontroleerd en het geluid is ook te horen als ik het wiel los haal en wat kracht op de cassette zet (dus niet een draaiende beweging maar richting de naaf en terug). Waardoor kan dit geluid komen en belangrijker. Kan ik zoiets eenvoudig verhelpen? (ben nog best een leek qua onderhoud)
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
kraakjes oplossen begint met uit elkaar halen, schoonmaken, invetten en weer met het juiste moment vast zetten.Michaelg schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:16:
Vandaag de mtb weer eens een flinke schoonmaak beurt gegeven en toen ik klaar was en alles controleerde viel me op dat er een kraak te horen is wanneer ik de pedalen rond draai. Alles gecontroleerd en het geluid is ook te horen als ik het wiel los haal en wat kracht op de cassette zet (dus niet een draaiende beweging maar richting de naaf en terug). Waardoor kan dit geluid komen en belangrijker. Kan ik zoiets eenvoudig verhelpen? (ben nog best een leek qua onderhoud)
In jou geval moet je waarschijnlijk de cassette loshalen van de body, schoonmaken etc.
daar heb je wel een kettingzweep en cassette afnemer nodig (voor een paar euro op ali, of iets meer bij de decathlon, of voor uiteenlopende bedragen bij je LBS of grote online shops).
Maar... bij kraakjes kan het altijd ook wat anders zijn, nu blijft er bij een los wiel niet zoveel over, maar misschien is het wel je freehub body op je naaf, of een lager in je naaf..
Mag gewoon hier hoor! Het is niet voor niks een forumrasko schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 22:08:
Aankomend weekend richting Winterberg.
[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 25-06-2019 22:32 ]
Inderdaad eerst de cassette loshalen. Dan kijken of je hetzelfde geluid ook hebt wanneer je enkel aan de body trekt/duwt. Alles goed schoonmaken en invetten en kijken of het verholpen is.
@rasko dump die vragen maar gewoon hier
zullen vast genoeg personen met ervaring hier te vinden zijn.
@rasko dump die vragen maar gewoon hier
@MichaelgElmarJ16 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 00:32:
Inderdaad eerst de cassette loshalen. Dan kijken of je hetzelfde geluid ook hebt wanneer je enkel aan de body trekt/duwt. Alles goed schoonmaken en invetten en kijken of het verholpen is.
@rasko dump die vragen maar gewoon hierzullen vast genoeg personen met ervaring hier te vinden zijn.
Kleine toevoeging: een cassette juist niet invetten. Die monteer je gewoon droog. Ook al zie je soms dat de spiebanen van de body ingevet worden. Dat vind ik onzin en zorgt alleen maar voor een plakkende, zanderige bende
Dit alleen bij een niet-XD(R)-cassette. Een XD(R)-cassette heeft juist wel een likje vet nodig op de schroefdraad.
@rasko je mag de vragen gewoon hier dumpen hoor.
Thanks. Ik zal het gereedschap halen om de cassette los te halen en eens verder te kijken.ElmarJ16 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 00:32:
Stel, ik krijg het geluid nog steeds als ik aan de body trek/duw. Kan zoiets gebeuren bij een fiets van nog geen half jaar oud ? En zo ja, zijn zulke zaken dan eerder garantie of echt slijtage ?
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Ja hoor, zeker als het een Mavic-wielset isMichaelg schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:13:
[...]
Stel, ik krijg het geluid nog steeds als ik aan de body trek/duw. Kan zoiets gebeuren bij een fiets van nog geen half jaar oud ? En zo ja, zijn zulke zaken dan eerder garantie of echt slijtage ?
Slijtage of garantie:
Hoe maak je de fiets schoon? Welke schoonmaakmiddelen gebruik je daarbij? Welk onderhoud heb je gepleegd of laten plegen in dat half jaar?
[ Voor 11% gewijzigd door Ruud op 26-06-2019 08:57 ]
Gaat dit geval om een Cube Acid 2018 (gekocht eind februari dit jaar). Staat nu 600 KM op de teller.
Wielset : CUBE ZX20, 32H, Disc
Fiets spuit ik altijd af met de tuinslag (op sproei stand) en vervolgens met een spons en water verder schoon maken. De ketting ontvet ik met dasty. Met zo'n borstelset maak ik vervolgens de cassette schoon en spuit ik vervolgens weer allemaal af met alleen water. Qua onderhoud heb ik nog niks uitgevoerd/laten voeren. Wellicht dus vaker de cassette volledig reinigen ?
Fiets spuit ik altijd af met de tuinslag (op sproei stand) en vervolgens met een spons en water verder schoon maken. De ketting ontvet ik met dasty. Met zo'n borstelset maak ik vervolgens de cassette schoon en spuit ik vervolgens weer allemaal af met alleen water. Qua onderhoud heb ik nog niks uitgevoerd/laten voeren. Wellicht dus vaker de cassette volledig reinigen ?
Ik lees maar 1 ding: DASTY! Dat is alleen maar geschikt als schoonmaakmiddel voor roestvast staal. En verder voor alles wat kapot magMichaelg schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:19:
Gaat dit geval om een Cube Acid 2018 (gekocht eind februari dit jaar). Staat nu 600 KM op de teller.
Het kan dat je lagers erdoor aan gort gaan.
Maar oh well, het zijn maar lagertjes. Even alles loshalen, schoonmaken, controleren en weer netjes in elkaar zetten. (de cassette zonder vet,de lockring met een heel klein beetje vet)
Thnx! Ik ga ermee aan de slag
Hoop morgen avond alles te kunnen doen en daarna weer kraakvrij rond te rijden. Zaterdag me eerste MTB clinic dus wil graag op me eigen fiets daar fietsen
Zolang er geen speling op je cassette en body zit dan kan er niet echt veel aan de hand zijn en is het gewoon een irritant kraakje. Mocht een lager wat ruw lopen? Dan kun je nog makkelijk op je eigen fiets en tzt het lager vervangen.Michaelg schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:42:
Thnx! Ik ga ermee aan de slagHoop morgen avond alles te kunnen doen en daarna weer kraakvrij rond te rijden. Zaterdag me eerste MTB clinic dus wil graag op me eigen fiets daar fietsen
Shimano naven zie ik. Die zijn zelf nog af te stellen als je weet hoe het moet. Ik heb verder geen flauw idee hoe het moet en hoe kritisch het komt, aangezien ik zelf altijd naven met industrielagers heb. Maar ik zou even langs de LBS gaan waar je de fiets gekocht hebt en het hem laten uitzoeken. Met een beetje geluk kan je het ook nog wel onder de garantie laten vallen.
ik smeer er altijd wat vet op, maar na wat googlen is droog monteren inderdaad beter.. (hoewel een heel dun laagje tegen corrosie volgens mij geen kwaad kan..)Ruud schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 07:14:
[...]
@Michaelg
Kleine toevoeging: een cassette juist niet invetten. Die monteer je gewoon droog. Ook al zie je soms dat de spiebanen van de body ingevet worden. Dat vind ik onzin en zorgt alleen maar voor een plakkende, zanderige bende
Dit alleen bij een niet-XD(R)-cassette. Een XD(R)-cassette heeft juist wel een likje vet nodig op de schroefdraad.
@rasko je mag de vragen gewoon hier dumpen hoor.Is alleen maar leerzaam voor de rest.
A.s. zondag gaan we naar Bikepark Winterberg, maar daar waren nog wat vragen ontstaan:
- Park is gratis en de site staan enkel de prijzen om gebruik te maken van de lift (dagticket om gebruik te mogen maken en rittenkaart)?
- Is het beter om de lifttickets vooraf te bestellen?
- evt. Fiets en bescherming vooraf reserveren?
We willen dat weekend ook tegenover het bikepark het Trailpark verkennen, zijn hier nog routes (los van de aangegeven routes vanuit het trailpark) die mooi zijn om op te zoeken?
Al met al valt het eigenlijk wel mee met de vragen bedenk ik me nu.
- Park is gratis en de site staan enkel de prijzen om gebruik te maken van de lift (dagticket om gebruik te mogen maken en rittenkaart)?
- Is het beter om de lifttickets vooraf te bestellen?
- evt. Fiets en bescherming vooraf reserveren?
We willen dat weekend ook tegenover het bikepark het Trailpark verkennen, zijn hier nog routes (los van de aangegeven routes vanuit het trailpark) die mooi zijn om op te zoeken?
Al met al valt het eigenlijk wel mee met de vragen bedenk ik me nu.

Je betaalt inderdaad voor gebruik van de lift. Omhoog fietsen kan vast wel, maar niemand doet het en je moet waarschijnlijk best ver om de berg geen.
Vooraf bestellen van de liftpassen is niet nodig, van de fietsen en bescherming wel zeer aan te raden. Echter moet je dit, helemaal in de weekenden, echt 3 weken van te voren doen. Wij hadden ook plannen om zaterdag naar WB te gaan met wat vrienden (fietsen zelf overigens niet) en begin van de week gaven ze al aan dat de fietsen de komende 3 weken niet meer te reserveren zijn vanwege de drukte.
De enige optie die je dan nog hebt is heel vroeg in de rij te gaan staan. Ze maken namelijk onderscheid in te reserveren fietsen en houden nog wat fietsen over voor de dag zelf. Ze openen dacht ik om half 10, maar wil je vooraan in de rij staan (en dat wil je!), dan moet je er echt al om 8:00-8:15 staan.
Routes buiten het bikepark weet ik dan weer niet. Ik blijf namelijk altijd in het park
Vooraf bestellen van de liftpassen is niet nodig, van de fietsen en bescherming wel zeer aan te raden. Echter moet je dit, helemaal in de weekenden, echt 3 weken van te voren doen. Wij hadden ook plannen om zaterdag naar WB te gaan met wat vrienden (fietsen zelf overigens niet) en begin van de week gaven ze al aan dat de fietsen de komende 3 weken niet meer te reserveren zijn vanwege de drukte.
De enige optie die je dan nog hebt is heel vroeg in de rij te gaan staan. Ze maken namelijk onderscheid in te reserveren fietsen en houden nog wat fietsen over voor de dag zelf. Ze openen dacht ik om half 10, maar wil je vooraan in de rij staan (en dat wil je!), dan moet je er echt al om 8:00-8:15 staan.
Routes buiten het bikepark weet ik dan weer niet. Ik blijf namelijk altijd in het park
@rasko
Liftpas gewoon aan de balie ophalen, dit gaat vrij vlot. Verder gebruik van het park is gratis. Omhoog fietsen is niet aan te raden, is een beste omweg omhoog.
Fiets kun je het beste reserveren, maar zoals @ElmarJ16 al aangeeft vaak volgeboekt. Met name in de weekenden gaat het hard. Mits je op tijd bent kun je op de dag zelf nog wel een fiets krijgen (het bike station is vanaf 09:00 open).
Trailpark vond ik vrij klein, wel allemaal natuurlijke routes met veel roots etc. maar aan de korte kant. Ook vond ik de bepijling niet altijd even duidelijk. 2017 voor het laatst geweest, wellicht is het nu een stuk beter. Sindsdien vooral als park-rat die kant opgereden.
Buiten het bike- en trailpark in mijn ogen weinig brilliants aan routes, of je moet een kilometer vreter zijn die gek is op brede shotterpaden en asfalt.
Zelf kies ik er eigenlijk altijd voor om op een werkdag te gaan. Dan is het rustig en kun je eigenlijk altijd non-stop shredden. In de weekenden staat er meestal een dikke rij voor de lift.
Liftpas gewoon aan de balie ophalen, dit gaat vrij vlot. Verder gebruik van het park is gratis. Omhoog fietsen is niet aan te raden, is een beste omweg omhoog.
Fiets kun je het beste reserveren, maar zoals @ElmarJ16 al aangeeft vaak volgeboekt. Met name in de weekenden gaat het hard. Mits je op tijd bent kun je op de dag zelf nog wel een fiets krijgen (het bike station is vanaf 09:00 open).
Trailpark vond ik vrij klein, wel allemaal natuurlijke routes met veel roots etc. maar aan de korte kant. Ook vond ik de bepijling niet altijd even duidelijk. 2017 voor het laatst geweest, wellicht is het nu een stuk beter. Sindsdien vooral als park-rat die kant opgereden.
Buiten het bike- en trailpark in mijn ogen weinig brilliants aan routes, of je moet een kilometer vreter zijn die gek is op brede shotterpaden en asfalt.
Zelf kies ik er eigenlijk altijd voor om op een werkdag te gaan. Dan is het rustig en kun je eigenlijk altijd non-stop shredden. In de weekenden staat er meestal een dikke rij voor de lift.
Dank heren,
Op een werkdag gaan zou mooi zijn, en gezien toegang vrij is kan het zomaar zijn dat vrijdag en maandag het park ook bezocht gaat worden! Moet alleen het mede-gezelschap nog zo ver krijgen (Zij fietsen normaal ook niet)
Zij dienen ook een fiets te huren, zelf ga ik op mn scott spark en bekijk hoe ver we daarmee kunnen komen.
De liftpas lijkt me niet uitwisselbaar voor verschillende dagen, is de 'rittenkaart' dat wel?
Omhoog fietsen stond ook niet echt op de planning!
Verder ben ik absoluut geen fan van brede schotterpade en asfalt, de routes in het trailpark zullen dus ook nog meerdere malen gereden worden!
Thanks voor de info zover!
Op een werkdag gaan zou mooi zijn, en gezien toegang vrij is kan het zomaar zijn dat vrijdag en maandag het park ook bezocht gaat worden! Moet alleen het mede-gezelschap nog zo ver krijgen (Zij fietsen normaal ook niet)
Zij dienen ook een fiets te huren, zelf ga ik op mn scott spark en bekijk hoe ver we daarmee kunnen komen.
De liftpas lijkt me niet uitwisselbaar voor verschillende dagen, is de 'rittenkaart' dat wel?
Verder ben ik absoluut geen fan van brede schotterpade en asfalt, de routes in het trailpark zullen dus ook nog meerdere malen gereden worden!
wat bedoel je met "Zij fietsen normaal ook niet"? eerste keer op de MTB? en dan gelijk winterberg.... dat lijkt me nogal een stap... ik zou echt heel rustig opbouwen met de blauwe tracks..rasko schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:18:
Dank heren,
De blauwe moeten gaan met een beetje gevoel voor fietsen / geen angst hebben.Prulleman schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:36:
[...]
wat bedoel je met "Zij fietsen normaal ook niet"? eerste keer op de MTB? en dan gelijk winterberg.... dat lijkt me nogal een stap... ik zou echt heel rustig opbouwen met de blauwe tracks..
Waar ik me meer zorgen over maak is de drukte en het opgejaagde gevoel wat de meeste mensen daardoor krijgen. Overmoedig of opgejaagd, er komen ongelukken van als je boven je kunnen gaat rijden.
Misschien wat te kort door de bocht omschreven ja. Vrienden hebben gefietst/fietsen af en toe, en ik moet ze meesleuren om ze mee te krijgen hier in de omgeving. Maar met hen vorig jaar Ardennen rondom Malmedy gereden en nu er over eens om bij winterberg te fietsen.Prulleman schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:36:
[...]
wat bedoel je met "Zij fietsen normaal ook niet"? eerste keer op de MTB? en dan gelijk winterberg.... dat lijkt me nogal een stap... ik zou echt heel rustig opbouwen met de blauwe tracks..
Dat is ook wat ik constant aangeef, iets niet willen/durven of om wat voor reden dan ook; niet doen. Maar dat moet wel goedkomen.Ruud schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:44:
[...]
De blauwe moeten gaan met een beetje gevoel voor fietsen / geen angst hebben.
Waar ik me meer zorgen over maak is de drukte en het opgejaagde gevoel wat de meeste mensen daardoor krijgen. Overmoedig of opgejaagd, er komen ongelukken van als je boven je kunnen gaat rijden.
Met een scott spark ga je geen lol beleven in winterberg.rasko schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:18:
Dank heren,
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Als je ze moet meesleuren om te gaan fietsen, hebben ze blijkbaar andere interesses. Kun je niet beter iets doen wat zij ook leuk vinden? En weinig fietservaring en Winterberg lijkt mij persoonlijk niet de beste combinatie. Het moet toch in eerste instantie leuk zijn voor iedereen die mee gaat?rasko schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:14:
[...]
Misschien wat te kort door de bocht omschreven ja. Vrienden hebben gefietst/fietsen af en toe, en ik moet ze meesleuren om ze mee te krijgen hier in de omgeving. Maar met hen vorig jaar Ardennen rondom Malmedy gereden en nu er over eens om bij winterberg te fietsen.
[...]
Dat is ook wat ik constant aangeef, iets niet willen/durven of om wat voor reden dan ook; niet doen. Maar dat moet wel goedkomen.
Niet mee eens, ik heb op mijn xc hardtail ook genoeg lol gehad. Kan het harder met een dikkere fiets, tuurlijk. Kan het met meer vertrouwen met een dikkere fiets, tuurlijk. Maar lol kan je op elke fiets hebben. Zadel omlaag en gaanzonoskar schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:18:
[...]
Met een scott spark ga je geen lol beleven in winterberg.
Zij vinden het fietsen absoluut leuk, alleen zitten de avonden vol met werk en weekenden voornamelijk met voetbal (bij hun)wisselwerking schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:23:
[...]
Als je ze moet meesleuren om te gaan fietsen, hebben ze blijkbaar andere interesses. Kun je niet beter iets doen wat zij ook leuk vinden? En weinig fietservaring en Winterberg lijkt mij persoonlijk niet de beste combinatie. Het moet toch in eerste instantie leuk zijn voor iedereen die mee gaat?
Daarbij was een weekend fietsen (eerst dan ardennen en nu winterberg) ook een idee vanuit hun
@zonoskar Denk dat ik het vrijdag of zaterdag eerst keer ga proberen met de spark, en mocht het echt niks zijn, dat ik dan voor de zondag om 8u vooraan in de rij ga staan!
Maar net wat @Prulleman zegt; Zadel omlaag en gaan
Ah, een tijdskwestie dus. Dan moet het wel goed komen. En plezier zul je, onafhankelijk van welke fiets je meeneemt, wel hebben. Dat hangt helemaal af van jouw eigen instelling
Wij Gaan de 13de van Juli erheen. Fietsen zijn een par maanden geleden gereserveerd.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
@wisselwerking Ja is echt een tijdskwestie. Maar moet goed komen dan.
@Tylen Zo goed voorbereid zijn wij dan weer niet
@Tylen Zo goed voorbereid zijn wij dan weer niet

Eerste keer winterberg was voor mij ook op een XC hardtail en nog geen week fiets ervaring in de zak.
Rustig beginnen met de Flow Country en je pakt snel genoeg de flow en ritme op. Mits je rekening houdt dat de Spark niet voor de echte DH en jumps gebouwd is kun je veel lol beleven in Winterberg zonder de fiets te slopen. De Conti track, Flow country en Pinball trails zijn bijvoorbeeld routes waar je niet perse de lucht in hoeft te gaan (kan wel natuurlijk
).
Naar mijn mening zijn de meeste mensen ook begripvol t.o.v. langzamere rijders. Elke trail bestaat uit meerdere secties, zodra je merkt dat er iemand achter je zit op de eerste de beste kruising met de weg even stoppen en ze voorbij laten. Niemand die gaat klagen. Merk zelf ook weinig van druk daardoor als er iemand achter komt te zitten.
Hopelijk kan ik half juli ook weer eens die kant op. Zou mooie vingeroefening zijn voor ik naar Canada vertrek in augustus. Natuurlijk gaat de Santa Cruz dan mee.
Iemand die eerder in British Columbia is geweest? Ik heb daar 5 weekenden en een vrije week te vullen. Was zelf van plan om een aantal trails in Squamish te rijden en natuurlijk om naar Whistler te gaan. Wat zijn verder nog de must-rides in de omgeving van Vancouver?
Rustig beginnen met de Flow Country en je pakt snel genoeg de flow en ritme op. Mits je rekening houdt dat de Spark niet voor de echte DH en jumps gebouwd is kun je veel lol beleven in Winterberg zonder de fiets te slopen. De Conti track, Flow country en Pinball trails zijn bijvoorbeeld routes waar je niet perse de lucht in hoeft te gaan (kan wel natuurlijk
Naar mijn mening zijn de meeste mensen ook begripvol t.o.v. langzamere rijders. Elke trail bestaat uit meerdere secties, zodra je merkt dat er iemand achter je zit op de eerste de beste kruising met de weg even stoppen en ze voorbij laten. Niemand die gaat klagen. Merk zelf ook weinig van druk daardoor als er iemand achter komt te zitten.
Hopelijk kan ik half juli ook weer eens die kant op. Zou mooie vingeroefening zijn voor ik naar Canada vertrek in augustus. Natuurlijk gaat de Santa Cruz dan mee.
Iemand die eerder in British Columbia is geweest? Ik heb daar 5 weekenden en een vrije week te vullen. Was zelf van plan om een aantal trails in Squamish te rijden en natuurlijk om naar Whistler te gaan. Wat zijn verder nog de must-rides in de omgeving van Vancouver?
Jazeker, zaten best wat leuke klimmetjes tussen! Uiteindelijk zat ik op een kleine 1000 hoogtemeters.Rudolf schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:01:
@L0we volgens mij zaten er op die extra lus van de 100 nog wel wat leuke klimmetjes of niet? Ik mistte ze namelijk op de 60 terwijl ik het idee had dat ik vorig jaar met de 100 wel wat meer geklommen had.
Gisteren op de nieuwe pump track in Tilburg geweest. Redelijk kort baantje van 200m. (volgens zeggen) Veel koters op stepjes dus maar een paar rondjes gedaan. Het snelheidsverschil was wel erg groot bij tijd en wijle. 
Maar op zich niet erg, in het park zijn lange steile trappen en wat lange betonnen banken waar je alsnog kunt spelen
Maar op zich niet erg, in het park zijn lange steile trappen en wat lange betonnen banken waar je alsnog kunt spelen
Toevallig kom ik net terug uit Squamish. Fantastische omgeving voor de MTB en als je een fiets wilt huren zijn er meerdere opties. Waar je wellicht ook naar wilt kijken is Cumberland op Vancouver Island. Daar gaan de mtb'ers uit Squamish (terwijl dat echt een top terrein is) naartoe, omdat in Cumberland er een geweldig netwerk ligt aan routes. Het dorpje zelf is klein, maar je komt dan ook enkel MTB'ers tegen en is zeer betaalbaar. Voor beide plekken kun je het best de locale fietshandel inlopen voor routes en de staat van trails. In Squamish is de Full Nelson echt een aanrader. Mocht je niet zo van het klimmen zijn, kun je beter naar Whistler. Daar heb je liften en is het veel meer downhill ipv zelf eerst naar boven om af te dalen of flow tracksdrBunhead schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:44:
Eerste keer winterberg was voor mij ook op een XC hardtail en nog geen week fiets ervaring in de zak.![]()
Rustig beginnen met de Flow Country en je pakt snel genoeg de flow en ritme op. Mits je rekening houdt dat de Spark niet voor de echte DH en jumps gebouwd is kun je veel lol beleven in Winterberg zonder de fiets te slopen. De Conti track, Flow country en Pinball trails zijn bijvoorbeeld routes waar je niet perse de lucht in hoeft te gaan (kan wel natuurlijk).
Vancouver Island hoor ik ook meerdere dingen over. Zal mij eens verdiepen in Cumberland. In principe is een fiets huren niet nodig, want ik ben van plan mijn eigen MTB mee te nemen. Hooguit zal ik een keer een DH huren in Whistler om te proberen.CoffeeToGo schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:07:
[...]
Toevallig kom ik net terug uit Squamish. Fantastische omgeving voor de MTB en als je een fiets wilt huren zijn er meerdere opties. Waar je wellicht ook naar wilt kijken is Cumberland op Vancouver Island. Daar gaan de mtb'ers uit Squamish (terwijl dat echt een top terrein is) naartoe, omdat in Cumberland er een geweldig netwerk ligt aan routes. Het dorpje zelf is klein, maar je komt dan ook enkel MTB'ers tegen en is zeer betaalbaar. Voor beide plekken kun je het best de locale fietshandel inlopen voor routes en de staat van trails. In Squamish is de Full Nelson echt een aanrader. Mocht je niet zo van het klimmen zijn, kun je beter naar Whistler. Daar heb je liften en is het veel meer downhill ipv zelf eerst naar boven om af te dalen of flow tracks
Voor mijn werk zal ik 5 weken in Chilliwack zitten, dan wilde ik hooguit wat dagtripjes maken in de weekenden. Squamish of Whistler is dan goed te doen, Vedder mountain bij Chilliwack zelf schijnt ook mooi te zijn. Hoe is het qua hotels of andere mogelijkheden voor overnachtingen op Vancouver Island in en om Cumberland? Wellicht dat dit een mooie optie is voor de week vakantie die ik aan het einde van de rit heb gepland.
Oh dan is Vancouver Island sowieso een hele mooie bestemming voor een week vakantie! Cumberland heeft diverse mogelijkheden (airBnB of booking.com). Zelf had ik een privé kamer in het hostel, wat meer een soort groot luxe MTB huis was dan het typische hostel. Cumberland ligt in Comox Valley, met 3 dorpen aan elkaar, waardoor er qua overnachting heel veel mogelijk is, afhankelijk van je budgetdrBunhead schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:35:
[...]
Vancouver Island hoor ik ook meerdere dingen over. Zal mij eens verdiepen in Cumberland. In principe is een fiets huren niet nodig, want ik ben van plan mijn eigen MTB mee te nemen. Hooguit zal ik een keer een DH huren in Whistler om te proberen.
Voor mijn werk zal ik 5 weken in Chilliwack zitten, dan wilde ik hooguit wat dagtripjes maken in de weekenden. Squamish of Whistler is dan goed te doen, Vedder mountain bij Chilliwack zelf schijnt ook mooi te zijn. Hoe is het qua hotels of andere mogelijkheden voor overnachtingen op Vancouver Island in en om Cumberland? Wellicht dat dit een mooie optie is voor de week vakantie die ik aan het einde van de rit heb gepland.
Ben ik het absoluut niet mee eens. Ik heb dan weliswaar geen Spark, maar een (redelijk vergelijkbare) Canyon Neuron. Omdat dit mijn fiets is waar ik altijd op rijd in Nederland, was ik op deze fiets net zo snel als met een enduro/downhill fiets die ik de dag er op huurde. Ook was ik nauwelijks langzamer dan met mijn liteville 301 (140-160mm veerweg) waar ik er laatst mee naar toe ben geweest.zonoskar schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:18:
[...]
Met een scott spark ga je geen lol beleven in winterberg.
Wel moet ik zeggen dat ik een beginner ben.
@rp87 Een Neuron is wel iets meer trailbike dan een xc bike die de spark is toch? Heb nooit een spark gereden maar heb wel een Neuron.
Ik vraag me dan wel af welke paden jullie rijden in Winterberg die dan zo leuk zijn op een XC bak. Ik zie mezelf nog niet de northshore of de zwarte route afrijden op mijn Element.
Een spark is in tegenstelling tot een neuron wel een XC fiets, maar wel een behoorlijk "moderne" xc bike, met (afhankelijk van de uitvoering) 120mm ipv 100 en 67 graden. Dus om het makkelijk te maken zit ie tussen een wat klassiekere XC fiets en de neuron in (maar dan met name de veerweg, die bij de spark iets minder is, de stuurhoek is bij de spark zelfs flauwer dan de neuron...)
maar als je (zoals 90% van de nederlandse MTB-ers) normaal gewoon je rondjes in NL draait, met misschien af en toe een uitstapje naar belgie, of duitsland, dan ga je op welke fiets dan ook gewoon niet hard naar beneden in een bikepark. Sterker nog je gaat zo rustig naar beneden dat je op een hardtail ook ver genoeg van de grenzen wegblijft. Pas als je regelmatig een bikepark opzoekt en het tijd wordt om je grenzen (en snelheid) te verleggen, ga je pas echt profijt hebben van een dikkere fiets.
Wat ik eerder zei, op aangepaste snelheid heb ik genoeg lol gehad op mijn hardtail. Ik vond het hard zat en ik ben inderdaad niet van de zwarte routes gegaan, maar ook dan blijft er nog genoeg over. Ik geloof best dat het niet heel lang leuk blijft en dat je snel genoeg wel die grenzen verder wilt leggen. Maar voor een 1e x of max 1 x per jaar is het prima hoor.. en zeker op een 120mm 67 graden agressieve scott spark.
maar als je (zoals 90% van de nederlandse MTB-ers) normaal gewoon je rondjes in NL draait, met misschien af en toe een uitstapje naar belgie, of duitsland, dan ga je op welke fiets dan ook gewoon niet hard naar beneden in een bikepark. Sterker nog je gaat zo rustig naar beneden dat je op een hardtail ook ver genoeg van de grenzen wegblijft. Pas als je regelmatig een bikepark opzoekt en het tijd wordt om je grenzen (en snelheid) te verleggen, ga je pas echt profijt hebben van een dikkere fiets.
Wat ik eerder zei, op aangepaste snelheid heb ik genoeg lol gehad op mijn hardtail. Ik vond het hard zat en ik ben inderdaad niet van de zwarte routes gegaan, maar ook dan blijft er nog genoeg over. Ik geloof best dat het niet heel lang leuk blijft en dat je snel genoeg wel die grenzen verder wilt leggen. Maar voor een 1e x of max 1 x per jaar is het prima hoor.. en zeker op een 120mm 67 graden agressieve scott spark.
Helemaal mee eens.Prulleman schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:08:
Een spark is in tegenstelling tot een neuron wel een XC fiets, maar wel een behoorlijk "moderne" xc bike, met (afhankelijk van de uitvoering) 120mm ipv 100 en 67 graden. Dus om het makkelijk te maken zit ie tussen een wat klassiekere XC fiets en de neuron in (maar dan met name de veerweg, die bij de spark iets minder is, de stuurhoek is bij de spark zelfs flauwer dan de neuron...)
Yes ben in BC geweest, niet specifiek om te mountain biken, maar heb daar wel in Golden gefietst.drBunhead schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 16:44:
Er ligt daar een (van wat ik heb gehoord) super DH park maar daar konden we op dat moment niet in omdat alle downhill fietsen verhuurd waren. Als je daar heen wil is van tevoren reserveren dus slim denk ik. Heb daar toen wel heel veel lol gehad op de trails daar in de buurt, want trail bikes waren er wel nog.
Veel plezier daar in ieder geval, ontzettend mooie omgeving!
Is wel waar, maar zoals prulleman ook al zegt, de Neuron heeft een conservatieve geometrie, in elk geval de 2017 versie die ik heb (had niet vermeld om welke Neuron het ging). Ik denk dat er niet heel veel verschil zit tussen de fietsen qua prestaties in een bikepark.roda_djavulen schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:32:
@rp87 Een Neuron is wel iets meer trailbike dan een xc bike die de spark is toch? Heb nooit een spark gereden maar heb wel een Neuron.
Zeker als beginner kan je je prima vermaken met deze fietsen in Winterberg. Alhoewel de black Line een behoorlijke uitdaging is
Ben toe aan een nieuw setje banden en wil over op tubeless als mijn wielen dat kunnen...
Toen ik mijn fiets kocht, is er geloof ik gezegd dat er ook tubeless banden op konden, maar dat weet ik niet meer zeker (heb nl toentertijd meerdere fietsen bekeken, zou goed kunnen dat ik wat door elkaar haal).
Maar goed, Specialized zou geen Specialized zijn als ze niet zo tof en vaag zouden doen over hun gebruikt materiaal. Ik kan dus geen info vinden over de velgen en of ze tubeless banden aankunnen.
In de specs staat bij 'wheels' (zie klik):
FRONT HUB Specialized Hi Lo disc, sealed cartridge bearings, 15mm thru-axle, 32h
REAR HUB Specialized Hi Lo disc, 4 sealed cartridge bearings, 12mm thru-axle, 32h
SPOKES DT Swiss Industry, stainless
RIMS Roval 29, alloy, 21mm inner width, 32h
FRONT TIRE S-Works Fast Trak Control, 120TPI, 2Bliss Ready, folding bead, 29x2.2""
REAR TIRE Specialized Fast Trak Control, 60TPI, 2Bliss Ready, folding bead, 29x2.0""
Weet iemand of deze wielen tubeless banden aankunnen? Ik heb helemaal geen ervaring met tubeless, maar ik begreep dat de velgen die geschikt zijn een duidelijk 'randje' hebben waar de band in 'klikt'. Deze velgen hebben niet zo'n randje. De velgrand is gewoon recht met een klein ribbeltje...
Iemand een idee of deze tubeless aankunnen of een tip hoe ik er achter zou kunnen komen?
Toen ik mijn fiets kocht, is er geloof ik gezegd dat er ook tubeless banden op konden, maar dat weet ik niet meer zeker (heb nl toentertijd meerdere fietsen bekeken, zou goed kunnen dat ik wat door elkaar haal).
Maar goed, Specialized zou geen Specialized zijn als ze niet zo tof en vaag zouden doen over hun gebruikt materiaal. Ik kan dus geen info vinden over de velgen en of ze tubeless banden aankunnen.
FRONT HUB Specialized Hi Lo disc, sealed cartridge bearings, 15mm thru-axle, 32h
REAR HUB Specialized Hi Lo disc, 4 sealed cartridge bearings, 12mm thru-axle, 32h
FRONT TIRE S-Works Fast Trak Control, 120TPI, 2Bliss Ready, folding bead, 29x2.2""
REAR TIRE Specialized Fast Trak Control, 60TPI, 2Bliss Ready, folding bead, 29x2.0""
Weet iemand of deze wielen tubeless banden aankunnen? Ik heb helemaal geen ervaring met tubeless, maar ik begreep dat de velgen die geschikt zijn een duidelijk 'randje' hebben waar de band in 'klikt'. Deze velgen hebben niet zo'n randje. De velgrand is gewoon recht met een klein ribbeltje...
Iemand een idee of deze tubeless aankunnen of een tip hoe ik er achter zou kunnen komen?
Gewoon proberen. Uiteindelijk lukt het met elke velg, als je genoeg geduld hebt, maar TLR is natuurlijk wel makkelijker.
Het opstaande randje op het velgbed is helemaal niet nodig. Dat is onderdeel van de UST-standaard als ik het goed heb. Er zijn veel velgen zonder opstaand randje die TLR zijn. (Maar dus niet voldoen aan de UST-standaard)Galois schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:25:
https://www.pinkbike.com/...-UST-Rims-Tires-2013.html
roval 29 zegt niet zoveel (staat er niet meer op de velg?), maar ik zou het ook gewoon proberen, "tubeless ready" zegt niet zo heel veel. Er is geen vaste definitie wat dit voor een velg betekend, maar ze hebben dan wat dingen gedaan om de band makkelijker op zijn plek te krijgen (of ze hebben gewoon een ander stickettje erop geplakt). Mijn nieuwe setje heeft gewoon rechtopstaande randen (hookless clincher). En die plopte prima met een normale vloerpomp. Het velgbed is wel een beetje curved, om de band makkelijker op zijn plek te laten schieten. maar een beetje zeepsop zal zeker net zo efficient zijn.Galois schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:25:
Ben toe aan een nieuw setje banden en wil over op tubeless als mijn wielen dat kunnen...
Dus goed tapen en gewoon proberen, de kans dat je een compressor nodig hebt is misschien wel groter dan bij een TLR setje velgen.
Paar dingen om het ploppen makkelijker te maken:
- zorg dat je ventielen hebt waar de core uit kan
- zeepsop op de rand van je band
- 1e keer ploppen zonder ventiel core (meer lucht verplaatsing tegelijk)
- daarna zit de band als het goed is op zijn plek en kan je met een slangetje de sealant via je ventiel toevoegen (minder knoeiboel!)
- lukt het ploppen niet met een gewone pomp en heb je geen compressor kan je ook een co2 cartridge gebruiken, de kou van de co2 schijnt niet goed te zijn voor de sealant, maar als je plopt zonder sealant is het geen probleem en anders gewoon sealant onder, ventiel boven, dan moet het ook goed komen.
inderdaad, UST is ook totaal wat anders dan TLR, UST is ontwikkeld door o.a Mavic en heeft wel duidelijke specificaties voor zowel de velg als de band. Maar TLR is eigenlijk niet meer dan "we hebben het getest zonder binnenband en het werkt"Ruud schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:41:
[...]
Het opstaande randje op het velgbed is helemaal niet nodig. Dat is onderdeel van de UST-standaard als ik het goed heb. Er zijn veel velgen zonder opstaand randje die TLR zijn. (Maar dus niet voldoen aan de UST-standaard)
https://www.pinkbike.com/...-UST-Rims-Tires-2013.html
[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 28-06-2019 12:51 ]
Tnx allen.
Maar om nou 'gewoon proberen' en dat het niet lukt, is ook zo zonde van de MTB-centjes
Vandaar eerst wat onderzoek... Ik heb zojuist gekeken of er nog ergens op de velg iets staat (zoals @Prulleman) vraagt, maar op de hele velg staat helemaal niets. Er zit alleen een 'Roval-sticker' op (met alleen Roval erop, verder geen info). Meer niet.
De band er zojuist even afgehaald (op de banden staat overigens 2Bliss ready, wat (volgens mij) in Specialized-taal 'tubeless ready' betekent) en hieronder enkele foto's (klikken voor groter formaat). Misschien dat iemand daar iets mee kan.
Op het velglint staat ook '2Bliss ready', je zou dan toch denken dat de gebruikte velgen dus tubeless ready zijn. Zou anders wel erg knullig zijn van Specialized om dit velglint te gebruiken...

Ik neig dus naar dat deze velgen wel Tubeless Ready zijn.
Stap 2 wordt dus zo'n kit kopen. Iemand daar tips voor? Ik zag over die van Joe's erg goede reviews had? Meer heb ik niet nodig dus? Heb geen hogedruk pomp, wel CO2-patronen. En ook een Rennkompressor vloerpomp.
En dan de banden. Racing Ralph achter en Racing Ray voor? Voor gewoon NL XC gebruik...
Maar om nou 'gewoon proberen' en dat het niet lukt, is ook zo zonde van de MTB-centjes
Vandaar eerst wat onderzoek... Ik heb zojuist gekeken of er nog ergens op de velg iets staat (zoals @Prulleman) vraagt, maar op de hele velg staat helemaal niets. Er zit alleen een 'Roval-sticker' op (met alleen Roval erop, verder geen info). Meer niet.
De band er zojuist even afgehaald (op de banden staat overigens 2Bliss ready, wat (volgens mij) in Specialized-taal 'tubeless ready' betekent) en hieronder enkele foto's (klikken voor groter formaat). Misschien dat iemand daar iets mee kan.
Op het velglint staat ook '2Bliss ready', je zou dan toch denken dat de gebruikte velgen dus tubeless ready zijn. Zou anders wel erg knullig zijn van Specialized om dit velglint te gebruiken...

Ik neig dus naar dat deze velgen wel Tubeless Ready zijn.
Stap 2 wordt dus zo'n kit kopen. Iemand daar tips voor? Ik zag over die van Joe's erg goede reviews had? Meer heb ik niet nodig dus? Heb geen hogedruk pomp, wel CO2-patronen. En ook een Rennkompressor vloerpomp.
En dan de banden. Racing Ralph achter en Racing Ray voor? Voor gewoon NL XC gebruik...
@Galois ja, moet goed gaan, 2Bliss is inderdaad speci taal voor TLR. De tape die er nu op zit zou dus ook lucht dicht moeten zijn, maar als die er al een paar jaar op zit, zou het kunnen dat je opnieuw moet tapen. (hoewel ze dan ook al jaren goed zijn aangedrukt door biba's, zou het een kans geven tenzij het er los en rafelig uit ziet)
De velgen lijken ook een beetje een curve in het velg bed te hebben (direct naast de rand) + een diep stuk in het midden, dus ik verwacht geen problemen wat ploppen betreft.
Ray/Ralph bevalt mij prima in NL, rolt lekker licht, genoeg grip voor, genoeg tractie achter, weegt niet teveel, blijft tubeless goed dicht (zelfs de eerste nacht zonder sealant bijna geen druk verlies). Ook in de Ardennen heb ik er geen problemen mee gehad. Er zijn genoeg Schwalbe haters die beweren dat de sidewalls niks kunnen hebben in vergelijking met bv maxxis, maar ik heb bij de oude RaRa en de nieuwe combi nog geen problemen gehad (76 kg, ~1.4 - 1,5 bar op een 26.5 mm velg, de oude op een 21mm velg met 1,6/1,7 bar).
Ik zou wel voor de duurdere (40-45per band ipv 25-30) versie gaan, dus de evolution (niet performance) snakeskin, addix speed/speedgrip (met blauwe en rode streep). Je hebt dan een lichtere, soepelere band met beter rubber en betere sidewall protectie
De velgen lijken ook een beetje een curve in het velg bed te hebben (direct naast de rand) + een diep stuk in het midden, dus ik verwacht geen problemen wat ploppen betreft.
Ray/Ralph bevalt mij prima in NL, rolt lekker licht, genoeg grip voor, genoeg tractie achter, weegt niet teveel, blijft tubeless goed dicht (zelfs de eerste nacht zonder sealant bijna geen druk verlies). Ook in de Ardennen heb ik er geen problemen mee gehad. Er zijn genoeg Schwalbe haters die beweren dat de sidewalls niks kunnen hebben in vergelijking met bv maxxis, maar ik heb bij de oude RaRa en de nieuwe combi nog geen problemen gehad (76 kg, ~1.4 - 1,5 bar op een 26.5 mm velg, de oude op een 21mm velg met 1,6/1,7 bar).
Ik zou wel voor de duurdere (40-45per band ipv 25-30) versie gaan, dus de evolution (niet performance) snakeskin, addix speed/speedgrip (met blauwe en rode streep). Je hebt dan een lichtere, soepelere band met beter rubber en betere sidewall protectie
Tnx @Prulleman! We gaan het proberen volgende week! 
Op mijn vorige MTB reed ik altijd de combi NN+RR. Toen ik deze fiets kocht kreeg ik er gratis een setje S-Works Fast Trak Control bij (de banden die er af-fabriek ook op zaten). Dit tweede setje is nu dus aan vervanging toe. Heb dus al tijden niet meer na hoeven denken over 'welke banden' aangezien gratis altijd goed is
Ze bevielen overigens prima. Merk niet echt verschil tussen de combi die ik voorheen altijd reed.
Rijd nu overigens in de breedte 2.0 achter en 2.2 voor. Maar de RR die is er vooral in 2.25... Hmmm... weet niet of ik achter breder wil...
Op mijn vorige MTB reed ik altijd de combi NN+RR. Toen ik deze fiets kocht kreeg ik er gratis een setje S-Works Fast Trak Control bij (de banden die er af-fabriek ook op zaten). Dit tweede setje is nu dus aan vervanging toe. Heb dus al tijden niet meer na hoeven denken over 'welke banden' aangezien gratis altijd goed is
Ze bevielen overigens prima. Merk niet echt verschil tussen de combi die ik voorheen altijd reed.
Rijd nu overigens in de breedte 2.0 achter en 2.2 voor. Maar de RR die is er vooral in 2.25... Hmmm... weet niet of ik achter breder wil...
@Galois
Koop Schwalbe latex en twee tubeless ventielen met verwijderbare kern en je bent er. Naast de banden die @Prulleman al perfect heeft omschreven.
Bij de Schwalbe latex (453ml) zit een klein flaconnetje wat je op het ventiel zet om de latex in de band te spuiten. (Eerst de kern verwijderen) Je kunt ook van Notubes een injector kopen. Dat is echt een ideaal ding
Schwalbe latex is overigens exact hetzelfde als Notubes/Stans. Alleen een euro goedkoper
Check even of de tape nog goed vastzit op je velg. Dan kan je direct aan de slag.
Koop Schwalbe latex en twee tubeless ventielen met verwijderbare kern en je bent er. Naast de banden die @Prulleman al perfect heeft omschreven.
Bij de Schwalbe latex (453ml) zit een klein flaconnetje wat je op het ventiel zet om de latex in de band te spuiten. (Eerst de kern verwijderen) Je kunt ook van Notubes een injector kopen. Dat is echt een ideaal ding
Schwalbe latex is overigens exact hetzelfde als Notubes/Stans. Alleen een euro goedkoper
Check even of de tape nog goed vastzit op je velg. Dan kan je direct aan de slag.
@Galois niks mis met 2.25" hoor, ik zou ook zo 2.35 pakken maar die hebben ze nog niet in de nieuwe versie (alleen de oude ralphs). breder past vaak niet in oudere frames en dan gaat het gewicht ook echt meetellen.
Maar een 2.25" 2019 ralph is met 595 gram echt geen nadeel. (ik kan de fast trak alleen in 2.1 vinden, dan is de sworks versie 550 gram en de goedkopere non s-works (60 TPI casing ipv 120) 600 gram.
zoveel scheelt het allemaal niet
Maar een 2.25" 2019 ralph is met 595 gram echt geen nadeel. (ik kan de fast trak alleen in 2.1 vinden, dan is de sworks versie 550 gram en de goedkopere non s-works (60 TPI casing ipv 120) 600 gram.
zoveel scheelt het allemaal niet
Hoe breed valt het nieuwe Schwalbe duo eigenlijk in vergelijking met de oudere variant?
voor mijn gevoel vergelijkbaar, maar de oude had ik op 21mm velgen en de nieuwe op 26.5, dus de nieuwe vallen breder (2.3" ongeveer), door de andere velgen een eerlijke vergelijking..Ruud schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:01:
Hoe breed valt het nieuwe Schwalbe duo eigenlijk in vergelijking met de oudere variant?
En nu ik toch bezig ben met mijn MTB, nog een vraag 
Ik heb 2 kettingbladen (CRANKSET: Custom SRAM S-1250, 7050 alloy arms, 10-speed XC double, PF30 spindle, 36/22, 104/64mm BCD spider).
Eén met 22T en steek 64 mm en één met 36T en steek 104 mm.
Als ik deze wil vervangen, waar moet ik op letten als ik over wil stappen op een ander merk? Alleen het aantal tandjes en de steek? En of ze 10-speed compatible zijn (vanwege de dikte van de bladen?). Kan ik bv. overstappen op bijvoorbeeld deze van Shimano?
Kortom: waar moet ik op letten of kan alleen SRAM truvativ erop?
(volgens mij zitten nu deze erop: https://www.amazon.de/Tru...215-089-000/dp/B001CK0L1U bij 'frequently bought together', bij Mantel of Futurumshop niet te koop)
Ik heb 2 kettingbladen (CRANKSET: Custom SRAM S-1250, 7050 alloy arms, 10-speed XC double, PF30 spindle, 36/22, 104/64mm BCD spider).
Eén met 22T en steek 64 mm en één met 36T en steek 104 mm.
Als ik deze wil vervangen, waar moet ik op letten als ik over wil stappen op een ander merk? Alleen het aantal tandjes en de steek? En of ze 10-speed compatible zijn (vanwege de dikte van de bladen?). Kan ik bv. overstappen op bijvoorbeeld deze van Shimano?
Kortom: waar moet ik op letten of kan alleen SRAM truvativ erop?
(volgens mij zitten nu deze erop: https://www.amazon.de/Tru...215-089-000/dp/B001CK0L1U bij 'frequently bought together', bij Mantel of Futurumshop niet te koop)
[ Voor 12% gewijzigd door Galois op 28-06-2019 15:00 ]
Als de steek hetzelfde is maakt het niet uit, mits je maar 2 kettingbladen van hetzelfde merk neemt. 10 of 11 speed maakt niet uit voor kettingbladen. De binnen-diameter van de ketting is hetzelfde, dus je kan ook een 11s ketting op een 10s groep gebruiken. Ik zou overigens die 36 vervangen door een 34 of zelfs een 32. Geeft meer zinvol bereik op de cassette, of je moet regelmatig 40+ km/u rijden.
We mochtenmoesten gisteren van de mountainbikejuf de nok op en af in Schoorl. Klimmen gaat me redelijk makkelijk af en de mensen voor me waren wat minder snelle klimmers, dus ik kwam met een hartslag van 125 boven. Dalen is een ander verhaal, ook zonder drops, maar ik ging als laatste dus kon lekker op m'n eigen tempo alles doen. Waarschijnlijk kwam ik ongeveer met een vergelijkbare snelheid naar beneden als dat ik omhoog ging. Hartslag beneden: 155. Met een max van 195 valt dat ook nog wel mee.
Ik kan me trouwens voorstellen dat vering wel fijn is als je de nok af gaat
Verder dender ik overal redelijk overheen op de Unit (op wat oncomfortabele paden met bakstenen/wortels na).
Ik kan me trouwens voorstellen dat vering wel fijn is als je de nok af gaat
@Galois Nog niks kopen. Als het goed is heb je bij de fiets 2 losse ventielen gekregen om de fiets tubeless te maken. Draai die in de velg, leg de band er op en pompen maar. Als dit lukt, kun je er latex in gooien. Ik heb soortgelijke wielen op mijn Enduro en die gaan makkelijk met een handpomp op druk. De latex is er dan alleen om de laatste kleine lekken te dichten en tegen lekrijden.
Tnx @zonoskar, maar heb de fiets al een paar jaar, maar volgens mij nooit ventielen bij gekregen... Maar goed, in ieder geval de ventielen en latex die @Ruud aanraadde gekocht en dinsdag of woensdag maar eens proberen. Dank voor jullie hulp!
Als dit goed gaat, volgende maand ook m’n racefiets tubeless maken voor de zomervakantie
Als dit goed gaat, volgende maand ook m’n racefiets tubeless maken voor de zomervakantie
De PF30 lagers van mijn Specialized Stumpjumper laten vervangen door de fietsenmaker (Specialized dealer), dat durfde ik zelf toch niet aan... En de kosten (55 euro) vielen mij heel erg mee.
Hij 'waarschuwde' mij ook voor versleten voorbladen en gaf mij het advies om deze ook te laten vervangen... Maar goed, dat soort dingen doe ik zelf, dus zei ik dat ik alleen voor de trapaslagers kwam.
Hij wilde mij overtuigen dat ze echt niet goed waren en vertelde dat als je kracht zet met je pedalen en de ketting iets omhoog komt, dat het een teken is van slijtage en ze vervangen moeten worden. Maar dat het bij mij wel heel erg omhoog komt (zie de foto hieronder) en al ver heen zijn. Hij was verbaast dat ik er niets van merkte. Want inderdaad, slaat niet over oid.
Jullie mening is hetzelfde: ver en ver versleten? Of kan het ook alleen aan de ketting liggen (want die is nl wel versleten volgens slijtagemeter), die ik komende dagen vervangen zal...
Hij 'waarschuwde' mij ook voor versleten voorbladen en gaf mij het advies om deze ook te laten vervangen... Maar goed, dat soort dingen doe ik zelf, dus zei ik dat ik alleen voor de trapaslagers kwam.
Hij wilde mij overtuigen dat ze echt niet goed waren en vertelde dat als je kracht zet met je pedalen en de ketting iets omhoog komt, dat het een teken is van slijtage en ze vervangen moeten worden. Maar dat het bij mij wel heel erg omhoog komt (zie de foto hieronder) en al ver heen zijn. Hij was verbaast dat ik er niets van merkte. Want inderdaad, slaat niet over oid.
Jullie mening is hetzelfde: ver en ver versleten? Of kan het ook alleen aan de ketting liggen (want die is nl wel versleten volgens slijtagemeter), die ik komende dagen vervangen zal...

[ Voor 6% gewijzigd door Galois op 01-07-2019 09:17 ]
kan de tanden van je grote blad niet helemaal zien, maar het lijkt gigantisch versletenGalois schreef op maandag 1 juli 2019 @ 09:16:
De PF30 lagers van mijn Specialized Stumpjumper laten vervangen door de fietsenmaker (Specialized dealer), dat durfde ik zelf toch niet aan... En de kosten (55 euro) vielen mij heel erg mee.
[Afbeelding]

je kleine blad lijkt er beter aan toe. kan je een foto maken van grote blad zonder ketting?
Bedenk wel dat als je een ver versleten ketting vervangt, je meestal ook aan de beurt bent voor een cassette en voorbladen. Als de boel op elkaar is ingesleten gaat het vaak nog wel goed, maar een nieuwe ketting op oude tandwielen niet. Je kan er dus voor kiezen om de boel helemaal op te rijden, maar je schakel performance laat waarschijnlijk ook steeds meer te wensen over. je zal het misschien niet echt merken, tot alles weer nieuw is, dan schakelt het ineens veel directer.
(een versleten ketting heeft meer zijwaarste flex en zal dus aan de cassette minder verplaatsen al je de derailleur verplaatst, ook worden de groeven/ramps op je cassette steeds minder. Persoonlijk vind ik wachten tot de boel overslaat te ver gaan, maar als je nergens last van hebt kan het wel).
/edit
paar indicaties voor een versleten tandwiel:
- golfjes profiel (dus schuin uitgesleten)
- scherpe punten (nieuwe bladen hebben vlakke toppen, de top slijt verder niet, maar al de "kuil" zoveel breder is geworden dat de vlakke top een punt is geworden, dan ben je ook al ver heen.
- als de punten dan ook nog eens steeds lager worden, dan is het nog verder! (de "kuiltjes" is het enige wat op je foto te zien is, en die lijken zo breed dat er weinig top meer over kan zijn, maar daar zit je ketting voor, dus niet zeker)
[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 01-07-2019 09:48 ]
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic