Ik neem ook altijd mijn rugzak mee, met of zonder waterzak. Op thuisrondjes altijd 1 bidon (500ml). (en bijvullen bij HC Tilburg) Ga ik wat verder weg dan neem ik water in mijn rugzak mee. Waarom weet ik eigenlijk niet. Want of ik nou 20km in Tilburg fiets of 20km op Amerongen. Dezelfde hoeveelheid vocht is benodigd...
voelt niet OK om zonder genoeg tools onderweg te zijn. Op de racefiets heb ik daar minder last van, dan heb je wel genoeg aan een band of plakkers, een pomp of co2 en een multitool. Maar op de MTB heb je zo een tak ergens tussen, of je stuur knalt tegen een boom, etc etc.
Ik fiets liever 10 x teveel met een rugzak, dan dat ik 1 x terug moet lopen.
@Prulleman maar ik ga er vanuit (hoop althans) dat je niet 1 op de 10 ritten iets hebt. Ik loop liever 1x dan dat ik standaard te veel spullen mee moet nemen.
eigenlijk de afgelopen 1,5-2 jaar (zolang ik met rugzak fiet) vaker anderen geholpen dan mezelf, toevallig bij de laatste rit mijn zadel opnieuw vast gezet, die was naar achteren gezakt na de montage van het zadel op de nieuwe dropper, kon zo snel geen moment vinden, dus maar met 10NM vastgezet, bleek niet genoeg (uiteindelijk in de italiaanse manual toch nog 12-15 NM gevonden
)
Ook weleens wat lucht erbij, omdat er toch net iets te weinig in zat. maar vrij weinig pech gelukkig. Maar je hebt toch wat nodig voor telefoon, sleutels en wat basics, dat stop ik liever in een rugzak dan in een zadeltasje. Ook vind ik het prettig om voor elke rit gewoon dezelfde spullen in 1 keer te pakken, zonder wisselen of kiezen. Maar dat is allemaal uiteraard persoonlijk.
Ook weleens wat lucht erbij, omdat er toch net iets te weinig in zat. maar vrij weinig pech gelukkig. Maar je hebt toch wat nodig voor telefoon, sleutels en wat basics, dat stop ik liever in een rugzak dan in een zadeltasje. Ook vind ik het prettig om voor elke rit gewoon dezelfde spullen in 1 keer te pakken, zonder wisselen of kiezen. Maar dat is allemaal uiteraard persoonlijk.
De enige keer dat ik echt wat had was nou net de keer dat ik geen tools bij me had. Dat was dan ook op een huur MTB in Zuid Afrika. De derailleurpad brak af op een kei en aangezien ik geen kettingpons oid bij me had kon ik er niet ff een singlespeed van maken. dus toen alles er maar afgehaald en gaan steppen. Gelukkig hadden we al 2,5 uur gefietst en waren we nog maar een kwartiertje steppen vanaf het startpunt.
Op langere ritten of ritten verder van huis heb ik dit altijd bij me:
- Telefoon
- Derailleur pad
- Multitool
- Quicklink
- Binnenband (soms 2)
- CO2/pomp
- Tiewraps
- Mesje
- Pleisters
- Ontsmettingsdoekjes
- Verbandje
Op langere ritten of ritten verder van huis heb ik dit altijd bij me:
- Telefoon
- Derailleur pad
- Multitool
- Quicklink
- Binnenband (soms 2)
- CO2/pomp
- Tiewraps
- Mesje
- Pleisters
- Ontsmettingsdoekjes
- Verbandje
Ik ga er van uit dat andere van alles bij hebben zodat ik het niet hoef.Prulleman schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:45:
voelt niet OK om zonder genoeg tools onderweg te zijn. Op de racefiets heb ik daar minder last van, dan heb je wel genoeg aan een band of plakkers, een pomp of co2 en een multitool. Maar op de MTB heb je zo een tak ergens tussen, of je stuur knalt tegen een boom, etc etc.
/trollolol
Zijn hier mensen die zelf hun eigen voorvork servicen?
Ik heb een Fox Rhythm 32 vork en als ik youtube filmpjes kijk (bv YouTube: How To Service Your Fox Suspension Fork Lower Legs | Mountain Bike M...) lijkt het me simpel genoeg... Is het de moeite hier zelf gereedschap voor te kopen en de vork te servicen of is het typisch zo'n klusje dat net zo goed bij de FM kan?
Ik heb een Fox Rhythm 32 vork en als ik youtube filmpjes kijk (bv YouTube: How To Service Your Fox Suspension Fork Lower Legs | Mountain Bike M...) lijkt het me simpel genoeg... Is het de moeite hier zelf gereedschap voor te kopen en de vork te servicen of is het typisch zo'n klusje dat net zo goed bij de FM kan?
Lower legs zeker. Dat moet je toch minimaal 1x per jaar doen en misschien wel vaker als je merkt dat je vork minder soepel wordt.JJJ schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 18:49:
Zijn hier mensen die zelf hun eigen voorvork servicen?
De cartridge zelf is wat meer werk en zou ik uitbesteden.
Volgens https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=622# heb ik een aantal tools nodig:
https://www.bike-componen...l-for-32-34-36-40-p56362/
https://www.bike-componen...e-32-Damping-Side-p53796/
en
https://www.bike-componen...6-40-Damping-Side-p53797/
Ik schrik eigenlijk best wel dat ik 150 euro aan tools moet uitgeven voor ik zelf onderhoud kan plegen aan zo'n ding... zie ik iets over het hoofd of kan dit handiger?
Voor de km's die ik fiets op een ATB kan dit nooit uit iig...
en
Ik schrik eigenlijk best wel dat ik 150 euro aan tools moet uitgeven voor ik zelf onderhoud kan plegen aan zo'n ding... zie ik iets over het hoofd of kan dit handiger?
Ik heb m'n eigen RS Revelation een full service gegeven, vooral uit interesse (en omdat het ding toch al economisch afgeschreven is). Ik vond het niet uitzonderlijk ingewikkeld, maar het is wel een vies klusje en behoorlijk friemelen. Daarnaast heb je aardig wat specifieke materialen nodig, dus je moet ook nog wel wat kosten maken.
Als je het leuk vindt, doen. Anders vooral uitbesteden.
Edit: Fox is ook wel lastiger te servicen dan Rock Shox van wat ik hoor.
Edit: Fox is ook wel lastiger te servicen dan Rock Shox van wat ik hoor.
[ Voor 8% gewijzigd door Sjoewe op 13-06-2019 20:13 ]
Seals druk je er zo in of je pakt een stukje pvc-leiding.JJJ schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 20:08:
Volgens https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=622# heb ik een aantal tools nodig:
en
Bij mijn Fox'en tikte ik de demper- en lucht-as gewoon los door het moertje een paar slagen op de draad te laten zitten en er een korte klap met een kunststof hamer op te geven. Ik weet niet of dat bij de huidige Fox'en nog kan.
Voor een lower leg service heb je geen speciaal gereedschap nodig lijkt me. Maar zoals gezegd, ik ben niet 100% zeker van de huidige range.
Blijkbaar zijn er nieuwe seals in omloop die wel een stuk lastiger te monteren dan de oude...Ruud schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 20:17:
[...]
Seals druk je er zo in of je pakt een stukje pvc-leiding.
Bij mijn Fox'en tikte ik de demper- en lucht-as gewoon los door het moertje een paar slagen op de draad te laten zitten en er een korte klap met een kunststof hamer op te geven. Ik weet niet of dat bij de huidige Fox'en nog kan.
Voor een lower leg service heb je geen speciaal gereedschap nodig lijkt me. Maar zoals gezegd, ik ben niet 100% zeker van de huidige range.
Voor nu ga ik kijken of ik de tools kan laten 3d printen. Lijkt me een stuk economischer en beleef ik er een stuk meer lol aan dan wanneer ik 150 euro uitgeef voor iets wat ik wss maar 1x doe.
Iets om je seals erin te drukken zou je eventueel nog kunnen 3D printen, maar ik denk dat een stuk pvc nog makkelijker is.
Verder heeft het 3d printen van die removal tools weinig zin. Je moet namelijk er best stevig op slaan en dat 3d geprint stukje sla je zo kapot. Verder dacht ik zelfs dat het niet je standaard draad is wat er op zit.
Toevallig heb ik vorige week van een 2018 fox 34 performance de air shaft vervangen en daar is de procedure hetzelfde als een lower leg service. Zoals Ruud al aangaf moet je de moeren gewoon los draaien en een paar mm laten zitten. Dan met een dop en hamer erop slaan en je slaat ze zo los.
Verder heeft het 3d printen van die removal tools weinig zin. Je moet namelijk er best stevig op slaan en dat 3d geprint stukje sla je zo kapot. Verder dacht ik zelfs dat het niet je standaard draad is wat er op zit.
Toevallig heb ik vorige week van een 2018 fox 34 performance de air shaft vervangen en daar is de procedure hetzelfde als een lower leg service. Zoals Ruud al aangaf moet je de moeren gewoon los draaien en een paar mm laten zitten. Dan met een dop en hamer erop slaan en je slaat ze zo los.
Oja, hele goede toevoeging, dat was ik vergeten. Gebruik een dop (met verlengstukje als je wilt) en geef er dan een klap op.ElmarJ16 schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 00:17:
Dan met een dop en hamer erop slaan en je slaat ze zo los.
Harm van der Sanden wie dat ook moge zijnRuud schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:12:
[...]
Kun je op Strava Flyby niet zien wie het was? (Mits de rit openbaar op Strava staat en Flyby niet disabled is)
Hmmm... gisteren een MTB-toertocht gedaan (Sixty60) en mijn fiets heeft het zwaar te verduren gehad.
Wilde zojuist de versnellingen weer goed afstellen en het viel mij op dat bij 'klein-klein' de ketting op de horizontale achterbrug ligt. Aangezien dit geen combinatie is die gebruikt wordt, is er een kans dat dit mij nooit eerder is opgevallen. Maar aan de andere kant denk ik dat het misschien aan de derailleur ligt, want het lijkt mij sterk dat het mij nooit eerder opgevallen is
En ook lijkt het mij raar dat (zelfs bij een niet te gebruiken combinatie van klein-klein) dit zo hoort.
De B-schroef is goed afgesteld: de afstand tussen het bovenste derailleurwiel en de grootste tandwiel is 5 mm (zoals een filmpje van Parktool mij verteld dat het moet
).
Enkele foto's te verduidelijking en hopelijk heeft iemand een tip voor mij:
Klein voor en klein achter:

Andere kant (ook klein voor en klein achter):

En als ik 'm op de éénnakleinste achter zet, dan is de ketting wel gespannen:

En ook vanaf de andere kant:

Iemand een idee of dit zo hoort of dat het aan een afstelling ligt? Of dat de ketting dus toch te lang is (al is deze ketting af-fabriek, ook de XT-derailleur en cassette).
Wilde zojuist de versnellingen weer goed afstellen en het viel mij op dat bij 'klein-klein' de ketting op de horizontale achterbrug ligt. Aangezien dit geen combinatie is die gebruikt wordt, is er een kans dat dit mij nooit eerder is opgevallen. Maar aan de andere kant denk ik dat het misschien aan de derailleur ligt, want het lijkt mij sterk dat het mij nooit eerder opgevallen is
De B-schroef is goed afgesteld: de afstand tussen het bovenste derailleurwiel en de grootste tandwiel is 5 mm (zoals een filmpje van Parktool mij verteld dat het moet

Iemand een idee of dit zo hoort of dat het aan een afstelling ligt? Of dat de ketting dus toch te lang is (al is deze ketting af-fabriek, ook de XT-derailleur en cassette).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik gebruik altijd de volgende methode:
Al voeg ik wel altijd 2 schakels toe mij het gebruik van een quick link, lijkt geen kwaad te kunnen.
Bron: https://mtb.guide/nl/repa...-je-de-ketting-op-een-mtbAls je de oude ketting niet hebt om de kettinglengte te bepalen dan zul je met behulp van de fiets de kettinglengte moeten bepalen. Het op deze manier opmeten is ook een goed idee als je grote aanpassingen maakt in de grootte van je grootste kettingblad of grootste tandwiel. Om de kettinglengte te bepalen plaats je de ketting op het grootste kettingblad en grootste tandwiel achter zonder het door de derailleur te laten lopen. Kijk waar de ketting begint te overlappen. De meest gangbare methode is om vanaf dit punt 2 schakels toe te voegen en daar de ketting te splitsen, maar er komt meer bij kijken.
By default add 2 links to the chain, marked here is the point where to split the chain when using a connection pin.
Standaard voeg je 2 schakels toe vanaf het punt waar de ketting overlapt wanneer je een verbindingspin gebruikt.
Als je de verbindingspin gebruikt voeg je 2 schakels toe vanaf het punt dat de ketting overlapt Één eind van de ketting moet een binnenschakel zijn en de andere een buitenschakel. Als je uitkomt op dezelfde schakels (2 binnen- of buitenschakels), voeg dan een extra schakel toe. Wanneer je met SRAM of Shimano een Master Link gebruikt, dan voeg je maar 1 schakel toe vanaf het punt waar de ketting overlapt omdat de Master Link ook als schakel telt. Beide einden van de ketting moeten een binnenschakel zijn. Voeg een schakel toe als dit niet het geval is.
Al voeg ik wel altijd 2 schakels toe mij het gebruik van een quick link, lijkt geen kwaad te kunnen.
@Galois
Een nieuwe ketting moet ik altijd inkorten (ca. 3 schakels).
De derailleur arm staat bij mij recht naar beneden, als de ketting, zowel voor als achter, over het middelste tandwiel loopt.
(PG-950 cassette achter, PC 971 ketting)

Volgens mij zijn de kettingen, zo uit de verpakking, in ieder geval altijd lang genoeg. Geschikt voor vrijwel alle situaties. Je zult eerder schakels moeten verwijderen, dan toevoegen...
Een nieuwe ketting moet ik altijd inkorten (ca. 3 schakels).
De derailleur arm staat bij mij recht naar beneden, als de ketting, zowel voor als achter, over het middelste tandwiel loopt.
(PG-950 cassette achter, PC 971 ketting)

Volgens mij zijn de kettingen, zo uit de verpakking, in ieder geval altijd lang genoeg. Geschikt voor vrijwel alle situaties. Je zult eerder schakels moeten verwijderen, dan toevoegen...
[ Voor 29% gewijzigd door ehtweak op 16-06-2019 10:50 ]
@ehtweak maar ik heb geen nieuwe ketting... Dit is gewoon de ketting die er al 2000 km op zit. Het viel mij dus nu op dat het te lang lijkt...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
@Galois En, hoe verloopt de ketting/derailleur arm als je zowel voor en achter, het middelste tandwiel gebruikt?
Want op jouw foto's hangt de ketting zowat slap op de gebruikte overbrengingsverhouding...
Anders is het een kwestie van ff met een kettingpons er een paar schakels tussenuit halen.
Want op jouw foto's hangt de ketting zowat slap op de gebruikte overbrengingsverhouding...
Anders is het een kwestie van ff met een kettingpons er een paar schakels tussenuit halen.
[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 16-06-2019 11:32 ]
Ketting is inderdaad te lang... Maar een kortere ketting gaat het issue aan de bovenkant niet verhelpen..
Hoever is je ketting versleten?
Dat ie te lang is, dat is wel duidelijk. Dat je er al 2000 km prima mee fietst lijkt aan te geven dat dit probleem er eerder nooit was.
Side note: hou bij het inkorten van een ketting op een fully altijd rekening met de gehele veerweg. Het kan betekenen dat je in rust toch een schakel extra nodig hebt.
Dat ie te lang is, dat is wel duidelijk. Dat je er al 2000 km prima mee fietst lijkt aan te geven dat dit probleem er eerder nooit was.
Side note: hou bij het inkorten van een ketting op een fully altijd rekening met de gehele veerweg. Het kan betekenen dat je in rust toch een schakel extra nodig hebt.
Ik heb maar twee bladen voor. Met klein-klein hangt de ketting inderdaad slap. Dit is wel hoe de ketting van de fietsenmaker kwam (2500 km geleden, dus ketting is wel versleten inderdaad, maar dat zal het slap hangen niet verhelpen).ehtweak schreef op zondag 16 juni 2019 @ 11:32:
@Galois En, hoe verloopt de ketting/derailleur arm als je zowel voor en achter, het middelste tandwiel gebruikt?
Wel toch? Als de derailleur strak staat, dan zal de ketting aan de bovenkant ook niet meer slap hangen toch?Prulleman schreef op zondag 16 juni 2019 @ 11:56:
Ketting is inderdaad te lang... Maar een kortere ketting gaat het issue aan de bovenkant niet verhelpen..
De ketting is versleten volgens de kettingslijtagemeter (en ook al 2500 km met deze ketting). Maar het is niet zo dat een versleten ketting centimeters langer isRuud schreef op zondag 16 juni 2019 @ 12:07:
Hoever is je ketting versleten?
Het vreemde is dat mij dit nooit eerder opgevallen is en dus onbekend of dit probleem er altijd geweest is. De combinatie klein-klein gebruik ik (uiteraard) nooit...
Maar de fiets heeft een wat groter onderhoud nodig. Het onderste derailleurwieltje heeft ook speling (zit zelfs een zichtbare slinger in) en op de bottom bracket zit ook speling...
Kijken wat ik zelf kan doen (derailleurwieltje uiteraard) en waarvoor ik 'm weg moet brengen (de voorvork moet ook een service-beurt, niet eerder gehad in deze 2500 km). Zou de speling op de bottom bracket verhelpen zelf te doen zijn?
De afgelopen jaren ben ik steeds meer zelf gaan doen en alles wat ik kan (of denk te kunnen) doe ik zelf. Als ik gereedschap nodig heb, dan koop ik dat aangezien ik nog wel een paar jaartjes zal fietsen
Zo te lezen dus speling op derailleurwieltjes, bottom bracket en een langere ketting. Dat kan natuurlijk bij elkaar genoeg zijn om nu 'ineens' een probleem te zijn.Galois schreef op zondag 16 juni 2019 @ 12:46:
[...]
Ik heb maar twee bladen voor. Met klein-klein hangt de ketting inderdaad slap. Dit is wel hoe de ketting van de fietsenmaker kwam (2500 km geleden, dus ketting is wel versleten inderdaad, maar dat zal het slap hangen niet verhelpen).
[...]
Wel toch? Als de derailleur strak staat, dan zal de ketting aan de bovenkant ook niet meer slap hangen toch?
[...]
De ketting is versleten volgens de kettingslijtagemeter (en ook al 2500 km met deze ketting). Maar het is niet zo dat een versleten ketting centimeters langer is
Het vreemde is dat mij dit nooit eerder opgevallen is en dus onbekend of dit probleem er altijd geweest is. De combinatie klein-klein gebruik ik (uiteraard) nooit...
Maar de fiets heeft een wat groter onderhoud nodig. Het onderste derailleurwieltje heeft ook speling (zit zelfs een zichtbare slinger in) en op de bottom bracket zit ook speling...
Kijken wat ik zelf kan doen (derailleurwieltje uiteraard) en waarvoor ik 'm weg moet brengen (de voorvork moet ook een service-beurt, niet eerder gehad in deze 2500 km). Zou de speling op de bottom bracket verhelpen zelf te doen zijn?
De afgelopen jaren ben ik steeds meer zelf gaan doen en alles wat ik kan (of denk te kunnen) doe ik zelf. Als ik gereedschap nodig heb, dan koop ik dat aangezien ik nog wel een paar jaartjes zal fietsen
Waar zit de speling van je crank in? In de lagers zelfs of tussen frame en lagers? Wat voor lagers heb je? Press fit of BSA?
Allebei zijn ze makkelijk te vervangen natuurlijk. BSA heb je alleen een bracketsleutel nodig. Voor press fit moet je ze eruit krijgen en de nieuwe erin persen. Daar zijn nette oplossingen voor en ghetto oplossingen.
Maar alleen wanneer de speling in de lagers zit en de passing in het frame nog goed is. (indien pressfit)
Ik zie em niet echt doorhangen aan de bovenkant (wel onder), maar de foto geeft misschien een vertekend beeldGalois schreef op zondag 16 juni 2019 @ 12:46:
[...]
Wel toch? Als de derailleur strak staat, dan zal de ketting aan de bovenkant ook niet meer slap hangen toch?
Nee, geen centimeters, denk dat 1 cm al veel is[...]
De ketting is versleten volgens de kettingslijtagemeter (en ook al 2500 km met deze ketting). Maar het is niet zo dat een versleten ketting centimeters langer is
Als je de achterrem inknijpt en met de trapper de ketting op spanning brengt raakt hij dan nog steeds het frame?Galois schreef op zondag 16 juni 2019 @ 10:28:
Hmmm... gisteren een MTB-toertocht gedaan (Sixty60) en mijn fiets heeft het zwaar te verduren gehad.
Wilde zojuist de versnellingen weer goed afstellen en het viel mij op dat bij 'klein-klein' de ketting op de horizontale achterbrug ligt. Aangezien dit geen combinatie is die gebruikt wordt, is er een kans dat dit mij nooit eerder is opgevallen. Maar aan de andere kant denk ik dat het misschien aan de derailleur ligt, want het lijkt mij sterk dat het mij nooit eerder opgevallen isEn ook lijkt het mij raar dat (zelfs bij een niet te gebruiken combinatie van klein-klein) dit zo hoort.
De B-schroef is goed afgesteld: de afstand tussen het bovenste derailleurwiel en de grootste tandwiel is 5 mm (zoals een filmpje van Parktool mij verteld dat het moet).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo ja, niets aan te doen anders dan aan een van de kanten een groter tandwiel te monteren als je er vanaf wil. Zo nee, te lange ketting en idd even inkorten.
[ Voor 6% gewijzigd door Torched op 16-06-2019 17:37 ]
Wacht even, Gaat dit om voor 3 -tandwiel? En heb je dan voor klein en achter klein? Want dat mag helemaal niet.Galois schreef op zondag 16 juni 2019 @ 10:28:
Wilde zojuist de versnellingen weer goed afstellen en het viel mij op dat bij 'klein-klein' de ketting op de horizontale achterbrug ligt.
Als je voor 2 hebt, dan is je ketting idd te lang.
Ik zal mij er nog in moeten gaan verdiepen en of ik dat zelf zou kunnen... maar de BB is een SRAM S-1250.Ruud schreef op zondag 16 juni 2019 @ 14:02:
[...]
Zo te lezen dus speling op derailleurwieltjes, bottom bracket en een langere ketting. Dat kan natuurlijk bij elkaar genoeg zijn om nu 'ineens' een probleem te zijn.
Waar zit de speling van je crank in? In de lagers zelfs of tussen frame en lagers? Wat voor lagers heb je? Press fit of BSA?
Allebei zijn ze makkelijk te vervangen natuurlijk. BSA heb je alleen een bracketsleutel nodig. Voor press fit moet je ze eruit krijgen en de nieuwe erin persen. Daar zijn nette oplossingen voor en ghetto oplossingen.
Maar alleen wanneer de speling in de lagers zit en de passing in het frame nog goed is. (indien pressfit)
Weet niet of de speling in de lagers zelf zit of tussen frame en lagers. Het lijkt erop dat het in de lagers zelf zit. Nieuwe erin persen lijkt mij iets wat ik niet zelf moet doen...
Ja, als ik met de trapper spanning op de ketting breng, raakt de ketting de achterbrug niet meer.Torched schreef op zondag 16 juni 2019 @ 17:34:
[...]
Als je de achterrem inknijpt en met de trapper de ketting op spanning brengt raakt hij dan nog steeds het frame?
Zo ja, niets aan te doen anders dan aan een van de kanten een groter tandwiel te monteren als je er vanaf wil. Zo nee, te lange ketting en idd even inkorten.
Wel raar dat er dus kennelijk af fabriek een te lange ketting gebruikt is? En het mij dus nooit opgevallen is...
Mja, nieuwe ketting moet je altijd inkorten... en als daar dan in de fabriek een half-zeventje aan de band staat met een zwaar weekend achter de rug...
Vooral erg dat de FM 'm zo aan je heeft meegegeven, is nogal basic stuff.
Vooral erg dat de FM 'm zo aan je heeft meegegeven, is nogal basic stuff.
[ Voor 13% gewijzigd door Sjoewe op 16-06-2019 20:45 ]
Hoe lang gaan trouwens bottom bracket lagers mee op een MTB? Er zitten dus PF30 lagers op en ik heb er 2500 km mee gereden, waarvan niet veel door de echte bagger.
Lijkt mij eigenlijk wel weinig... En hoeveel zou het bij de LBS kosten om deze te laten vervangen?
Lijkt mij eigenlijk wel weinig... En hoeveel zou het bij de LBS kosten om deze te laten vervangen?
Vervangen is een uur arbeid plus de kosten van de lager. Dat kan een paar tientjes zijn voor een simpele stalen lager, of 150+ euro voor een keramische lager.
Hoe lang ze meegaan, tja...
Mijn anekdotische bewijs zegt ergens tussen de 500 en 15.000 kilometer
Vandaag maar weer eens op Amerongen gaan rijden om m'n nieuwe vork instellingen te gaan testen:
Van 3 naar 1 token (3 is standaard bij 130mm veerweg, 2 bij 140 en 150 en 1 bij 160).
Sag afgesteld op 22%
De sag lijkt hiermee wel goed zijn afgesteld. Weinig last van diving bij stevig remmen en voldoende support in het midden.
Vervolgens op Amerongen het downhill stukje met de 3 grote ook ochten ingevlogen. Met maar weinig afremmen door de boompjes heen. Vervolgens lange kombocht 1 door met veel aan de buitenkant te blijven. Deze ging ik 1 keer goed. Vervolgens de 2e lange kombocht. Met hoge snelheid aankomen en de eerste remkuilen gingen goed. Helaas bij de laatste 2 a 3 remkuilen geen macht meer over de vork. M'n armen stuiterde alle kanten op en het gevoel van een verende vork was wel zo goed als weg. Nog wel gewoon redelijk goed door de bocht heen, dus verbetering zit er al in.
Maar wat jou de oorzaak is dat het zo fout gaat bij de laatste paar remkuilen? Misschien gewoon een verkeerde houding? Ik kan nog die ene token eruit halen, maar ik denk niet dat het daar in zit. Misschien een verkeerde rebound? Deze staat nu volgens de tuning guide afgesteld op het aantal psi wat ik in de vork heb zitten. Staat deze dan te langzaam, waardoor mijn vork in elkaar duikt per obstakel, of te snel waardoor mijn armen teveel te verduren krijgen?
Nu heb ik wel het gevoel als de snelheid er eenmaal in zit op een afdaling dat bij meerdere redelijke klappen achter elkaar de vork stug wordt. Mij lijkt het da dat de high speed compressie van de vork te aggresief werkt. Helaas is dat mijn een grip demper niet aan te passen zover ik gelezen heb...
Van 3 naar 1 token (3 is standaard bij 130mm veerweg, 2 bij 140 en 150 en 1 bij 160).
Sag afgesteld op 22%
De sag lijkt hiermee wel goed zijn afgesteld. Weinig last van diving bij stevig remmen en voldoende support in het midden.
Vervolgens op Amerongen het downhill stukje met de 3 grote ook ochten ingevlogen. Met maar weinig afremmen door de boompjes heen. Vervolgens lange kombocht 1 door met veel aan de buitenkant te blijven. Deze ging ik 1 keer goed. Vervolgens de 2e lange kombocht. Met hoge snelheid aankomen en de eerste remkuilen gingen goed. Helaas bij de laatste 2 a 3 remkuilen geen macht meer over de vork. M'n armen stuiterde alle kanten op en het gevoel van een verende vork was wel zo goed als weg. Nog wel gewoon redelijk goed door de bocht heen, dus verbetering zit er al in.
Maar wat jou de oorzaak is dat het zo fout gaat bij de laatste paar remkuilen? Misschien gewoon een verkeerde houding? Ik kan nog die ene token eruit halen, maar ik denk niet dat het daar in zit. Misschien een verkeerde rebound? Deze staat nu volgens de tuning guide afgesteld op het aantal psi wat ik in de vork heb zitten. Staat deze dan te langzaam, waardoor mijn vork in elkaar duikt per obstakel, of te snel waardoor mijn armen teveel te verduren krijgen?
Nu heb ik wel het gevoel als de snelheid er eenmaal in zit op een afdaling dat bij meerdere redelijke klappen achter elkaar de vork stug wordt. Mij lijkt het da dat de high speed compressie van de vork te aggresief werkt. Helaas is dat mijn een grip demper niet aan te passen zover ik gelezen heb...
Hahaha... dat is inderdaad een groot verschilSjoewe schreef op zondag 16 juni 2019 @ 21:40:
Vervangen is een uur arbeid plus de kosten van de lager. Dat kan een paar tientjes zijn voor een simpele stalen lager, of 150+ euro voor een keramische lager.
Maar ik vond op internet (fora en zo) al dat 2500 km wel kort is, maar op zich niet bijzonder. We doen het er maar mee...
Ik twijfel nu of ik weer deze lagers erin laat zetten (SRAM, PF30, OS press-in bearings, sealed cartridge, volgens mij dus deze) of dat ik voor betere ga.
Ik las hier en daar al dat het 'niet veel' zou uitmaken (tenzij je voor de echt dure zou gaan). Iemand een mening hierover? Kan ik gerust weer voor deze lagers gaan, of kan ik beter vragen om een ander type/merk? En zo ja: welke?
Merk je dat ze af zijn? Zo nee, lekker laten zitten.Galois schreef op maandag 17 juni 2019 @ 08:38:
[...]
Hahaha... dat is inderdaad een groot verschil
Maar ik vond op internet (fora en zo) al dat 2500 km wel kort is, maar op zich niet bijzonder. We doen het er maar mee...
Ik twijfel nu of ik weer deze lagers erin laat zetten (SRAM, PF30, OS press-in bearings, sealed cartridge, volgens mij dus deze) of dat ik voor betere ga.
Ik las hier en daar al dat het 'niet veel' zou uitmaken (tenzij je voor de echt dure zou gaan). Iemand een mening hierover? Kan ik gerust weer voor deze lagers gaan, of kan ik beter vragen om een ander type/merk? En zo ja: welke?
Ligt er een beetje aan. XTR was veel beter afgedicht dan XT bijvoorbeeld. Hoe het met de net geintroduceerde Shimano-lagers zit weet ik niet.Galois schreef op maandag 17 juni 2019 @ 08:38:
[...]
Hahaha... dat is inderdaad een groot verschil
Ik wil lagers die open kunnen om in te vetten en kom dan bij SRAM uit. (GXP) Soms gaan ze 2000 droge km's mee en soms 5000. Daar is geen pijl op te trekken.
@ElmarJ16:
Is het op je HT of je fully? HT geeft natuurlijk een heel ander gevoel dan een fully. Het gestuiter zorgt ervoor dat de fiets meer op zijn neus gaat staan en zorgt voor steeds andere druk op je voorwiel. (Eigenlijk gewoon een veranderde geo
Hoe ver zit je in je veerweg bij dat soort ongein? Rebound zou kunnen maar dan moet je wel aan het einde van je travel zitten.
Ik denk dat je last hebt van een te straffe high speed rebound. Vaak kan een vork het nog wel bijbenen bij één enkele korte klap maar meerdere achter elkaar en hij gaat over de zeik. Een Charger/Charger 2 en 2.1-demper heeft daar ook heel erg veel last van. Daarom ligt mijn Pike Charger 2 nu in een doos te wachten op betere tijden
Over wat voor tijden hebben we het eigenlijk op dat segment? Het kan natuurlijk ook zijn dat je gewoon sneller bent geworden waardoor je vork niet helemaal meer doet wat hij eerst deed
Overigens las ik ook ooit ergens dat de instellingen van de GRIP-demper niet helemaal separaat werken van elkaar. Dat moet je even doorhebben.
Overigens zijn de remknippen op Amerongen wel ineens een hot item.
@Ruud het is op mijn hardtail. Ik ben het met je eens dat de geo veranderd, maar ik denk niet zodanig dat de vork niet meer goed zijn werkt hoort te doen.
Mijn veerweg gebruik ik op dat moment voor ongeveer 85% (120 van de 140mm), die overige 15% zie ik meer reserve voor steil (ruig) werk. Ik denk ook niet dat het in die laatste 15% zit.
Zoals @Prulleman al aangaf denk ik het ook in de rebound moet zoeken. Deze misschien 2 klikjes sneller zetten en het nog een keer proberen. Ik denk dat mijn vork wel aan het packen is, maar zijn de klappen niet hard genoeg om die laatste 15% aan te spreken. Het is uiteindelijk ook zo dat het X kracht kost om de vork X% in te drukken. Ik kom dus aan met 25% ingeveerd (feitelijk dus 0% want sag). Bij de eerste echt heftige remkuil schiet ik naar de 75%. Rebound staat te langzaam, dus ik ga terug naar 50% ipv 25. Daarna ga ik bij de volgende kuil naar 85%. Op dat moment gebruik ik maar 35% ipv 50% van de vering. De klap hierop misschien zelfs nog minder. Probleem bouwt op, maar de krachten zijn niet genoeg om mijn vork te doen doorslaan.
Maar goed, dat is de theorie. Nu eerst in de praktijk uit gaan testen
Snelheid is denk ik niet van belang. Was de tweede rit op de fiets/vork en bij benadering lagen de snelheden gelijk aan elkaar, misschien gisteren zelfs iets hoger op het einde. Maar als iemand weet hoe dat segment op strava heet dan kijk ik het graag na
Mijn veerweg gebruik ik op dat moment voor ongeveer 85% (120 van de 140mm), die overige 15% zie ik meer reserve voor steil (ruig) werk. Ik denk ook niet dat het in die laatste 15% zit.
Zoals @Prulleman al aangaf denk ik het ook in de rebound moet zoeken. Deze misschien 2 klikjes sneller zetten en het nog een keer proberen. Ik denk dat mijn vork wel aan het packen is, maar zijn de klappen niet hard genoeg om die laatste 15% aan te spreken. Het is uiteindelijk ook zo dat het X kracht kost om de vork X% in te drukken. Ik kom dus aan met 25% ingeveerd (feitelijk dus 0% want sag). Bij de eerste echt heftige remkuil schiet ik naar de 75%. Rebound staat te langzaam, dus ik ga terug naar 50% ipv 25. Daarna ga ik bij de volgende kuil naar 85%. Op dat moment gebruik ik maar 35% ipv 50% van de vering. De klap hierop misschien zelfs nog minder. Probleem bouwt op, maar de krachten zijn niet genoeg om mijn vork te doen doorslaan.
Maar goed, dat is de theorie. Nu eerst in de praktijk uit gaan testen
Snelheid is denk ik niet van belang. Was de tweede rit op de fiets/vork en bij benadering lagen de snelheden gelijk aan elkaar, misschien gisteren zelfs iets hoger op het einde. Maar als iemand weet hoe dat segment op strava heet dan kijk ik het graag na
@ElmarJ16 @Ruud
Je hebt er wel 2 tokens uitgehaald, dus de theorie van Ruud is daardoor misschien wel deels van toepassing.
Maar misschien moet je juist de meer lineaire veerweg wat compenseren door een snellere rebound, je hebt namelijk wat minder druk op de vork terug te brengen.
dit klopt volgens mij, en daardoor is het niet van belang of je wel (of niet) je volledige travel gebruikt (tenzij je een super lineaire vork hebt). Als je vork ietwat progressief is, dan zal je inderdaad bij medium klappen (want een remkuil is geen massive hit) door een trage rebound gaan packen en ook zonder door je volledige travel heen te gaan aan de grens zitten.Ik denk dat mijn vork wel aan het packen is, maar zijn de klappen niet hard genoeg om die laatste 15% aan te spreken. Het is uiteindelijk ook zo dat het X kracht kost om de vork X% in te drukken. Ik kom dus aan met 25% ingeveerd (feitelijk dus 0% want sag). Bij de eerste echt heftige remkuil schiet ik naar de 75%. Rebound staat te langzaam, dus ik ga terug naar 50% ipv 25. Daarna ga ik bij de volgende kuil naar 85%. Op dat moment gebruik ik maar 35% ipv 50% van de vering.
Je hebt er wel 2 tokens uitgehaald, dus de theorie van Ruud is daardoor misschien wel deels van toepassing.
Maar misschien moet je juist de meer lineaire veerweg wat compenseren door een snellere rebound, je hebt namelijk wat minder druk op de vork terug te brengen.
Zoals gezegd, het zou kunnen. Op dat moment (ver in de travel) gebruik je het high speed rebound circuit in je vork. Deze kun je niet aanpassen denk ik. (Zijn maar weinig vorken waar HSR en LSR onafhankelijk instelbaar zijn) Ik ken de overgang van LSR naar HSR niet bij een grip-demper. Dus het kan dat je nog steeds gebruik maakt van het LSR-circuit.ElmarJ16 schreef op maandag 17 juni 2019 @ 11:28:
@Ruud het is op mijn hardtail. Ik ben het met je eens dat de geo veranderd, maar ik denk niet zodanig dat de vork niet meer goed zijn werkt hoort te doen.
Hoe voelt de vork normaal qua rebound? LSR is vrij makkelijk te testen bij hogere stoepranden, drops en jumps. En zelfs statisch, flink je stuur drukken en je wiel moet net niet los komen.
Over welk rijders-gewicht praten we eigenlijk?
[ Voor 3% gewijzigd door Ruud op 17-06-2019 12:01 ]
(low speed) Rebound voelt verder gewoon goed, maar het kan nog best zijn dat wanneer ik deze iets sneller zet dit de rest niet (teveel) negatief beïnvloed.
Extern de HSR (en ook de HSC) beïnvloeden kan niet op een GRIP demper. Dan heb ik al de GRIP2 demper nodig. Iets wat mij niet noodzakelijk lijkt voor een fiets die voornamelijk in Nederland gebruikt wordt. Dan neem ik liever een kleine foutmarge voor lief voor die paar situaties die ik ooit tegen ga komen. Ik zou nog eventueel de vork intern kunnen laten aanpassen met andere shimstacks, maar ik dacht vernomen te hebben dat dit met een GRIP demper niet te doen was (volgens mij uit een filmpje van Vorsprung techniek, en die gasten weten wel waarover ze praten).
Extern de HSR (en ook de HSC) beïnvloeden kan niet op een GRIP demper. Dan heb ik al de GRIP2 demper nodig. Iets wat mij niet noodzakelijk lijkt voor een fiets die voornamelijk in Nederland gebruikt wordt. Dan neem ik liever een kleine foutmarge voor lief voor die paar situaties die ik ooit tegen ga komen. Ik zou nog eventueel de vork intern kunnen laten aanpassen met andere shimstacks, maar ik dacht vernomen te hebben dat dit met een GRIP demper niet te doen was (volgens mij uit een filmpje van Vorsprung techniek, en die gasten weten wel waarover ze praten).
@ElmarJ16 Je kunt ook overwegen een Shockwiz te lenen/huren. Of tunen door Push.
[ Voor 5% gewijzigd door zonoskar op 17-06-2019 13:10 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
@ElmarJ16 ook nog interessant leesvoer: https://www.mountainbike....iewtopic.php?f=9&t=141638
zelfde vork volgens mij, ook op een hardtail,
vond op de 1 na laatste pagina deze opmerking wel relevant:
zelfde vork volgens mij, ook op een hardtail,
vond op de 1 na laatste pagina deze opmerking wel relevant:
Heb je daar wel eens met een HT gereden waarbij het beter ging? Of kan het zijn dat de extra controle van een achterdemper je het gevoel geeft dat de vork beter werkt? Ik merkte in ieder geval op de Hoge Ginkel afdaling dat ik op mijn fully ineens een stuk meer controle over de voorkant had tov mijn HT bij de wortel vlak voor de weg. En dat termijl mijn Pike echt wel een minder goede vork is op de UHR dan de Float Factory in de HT.
Zojuist naar de LBS gebeld waar ik mijn MTB gekocht heb voor nieuwe lagers in mijn bottom bracket (PF30). Naar de kosten geïnformeerd en dat zou ongeveer 60 euro kosten. Valt mij mee...
Maar mijn voorvork (een Rock Shox Reba RL) heeft in de 2500 km dat ik op deze fiets gereden heb, nog nooit een onderhoudsbeurt gehad, dus vroeg ik of dat ook ingepland kon worden. Hij gaf aan dat de voorvork naar Rock Shox gestuurd zou worden en dat het ongeveer 2 weken zou duren. Ik informeerde naar de prijs en dat zou maar liefst 250 euro kosten??!?
Dat verbaast mij, aangezien een hele nieuwe vork maar 100 euro meer kost?
Vergis ik mij of moet dit goedkoper kunnen? (de andere LBS in de buurt is op maandag dicht, morgen maar even bellen)
Maar mijn voorvork (een Rock Shox Reba RL) heeft in de 2500 km dat ik op deze fiets gereden heb, nog nooit een onderhoudsbeurt gehad, dus vroeg ik of dat ook ingepland kon worden. Hij gaf aan dat de voorvork naar Rock Shox gestuurd zou worden en dat het ongeveer 2 weken zou duren. Ik informeerde naar de prijs en dat zou maar liefst 250 euro kosten??!?
Vergis ik mij of moet dit goedkoper kunnen? (de andere LBS in de buurt is op maandag dicht, morgen maar even bellen)
Zelf doen? Er zijn legio filmpjes op youtube hierover. En anders kan je altijd nog een nieuwe kopen
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Een standaard grote beurt moet voor iets meer dan 100 euro kunnen. Uiteraard zonder defecten en slijtage.Galois schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:46:
Zojuist naar de LBS gebeld waar ik mijn MTB gekocht heb voor nieuwe lagers in mijn bottom bracket (PF30). Naar de kosten geïnformeerd en dat zou ongeveer 60 euro kosten. Valt mij mee...
Even een voorbeelde ( 110 euro in Oirschot)
https://www.bikesuspensio...-verstelbare-veerweg.html
Met demontage/montage een half uur arbeid extra, dus ~30 euro (?) meer.
Waar zit je ergens in Nederland? Dan is er vast iemand die een goede club aan kan raden
Dat moet inderdaad goedkoper EN sneller kunnen. Een beetje fatsoenlijke FM die MTB's verkoopt doet het zelf en dan gaat het al een stuk sneller, een specialist is wellicht nog goedkoper en sneller, omdat ze voor dit soort vorken gewoon alles op voorraad hebben en de hele dag niks anders doen. Je zit dan mogelijk wel met het zelf opsturen (en dus (de)monteren) als de zaak ver weg zit. Als je er 1 in de buurt kan vinden, kan je misschien je hele fiets brengen
Juist na het bekijken van deze filmpjes heb ik besloten om het niet zelf te doenTylen schreef op maandag 17 juni 2019 @ 13:51:
Zelf doen? Er zijn legio filmpjes op youtube hierover. En anders kan je altijd nog een nieuwe kopen
Lijkt mij dat er nog best veel mis kan gaan...
Of is het toch erg eenvoudig? Alleen olie nodig en zo'n pakket met ringen?
Raden de ervaren mtb'ers het aan om het zelf te doen of niet?
Is nl wel een stuk goedkoper (waardoor ik het ook vaker zou doen).
even een update, vorige week het volgende gedaan:Prulleman schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:23:
[...]
Maar de kraak leek nu echt in het zadel zelf te zitten, dus niet de pen in het frame of de tussen de pen en de zadelrails. Maar de zadelrails in het zadel zelf.. aangezien dit zadel mee mag op de dropper moet ook het zadel zelf kraakvrij zijn
- waar de rails het zadel in gaan "geflushed" met WD40 (of althans een poging daartoe)
- beetje op laten drogen
- olie erin druppelen
- olie erin laten zakken door zwaartekracht
- olie erin forceren door flink druk uit te oefenen op het zadel (op een handdoek op de grond en erop gaan staan)
- af proberen te sluiten met montagevet, ook dit er met druk in forceren.
Doel: vuil zoveel mogelijk buiten houden en smering erin (vet had ik eerder geprobeerd, maar dat komt niet diep genoeg, daarom nu de combinatie met olie en vet.
Van het weekend een ritje in de Ardennen gedaan (Malmedy rood, 36km) en geen enkele kraak gehoord
Ondanks dat het weer OK was, was het bos verre van droog, dus aardig wat modder gezien en ook aan het einde nog geen kraak. ben benieuwd naar de volgende rit, en uiteraard de a.s. zondag de Raid des Hautes Fagnes
Dropper is goed bevallen in de Ardennen, toch wel een grotere toevoeging dan een rondje hier in de buurt
persoonlijk zou ik het zelf doen als ik een RS of Fox vork had, voor een Lefty heb je zoveel speciale tools nodig dat het niet rendabel is, of je moet de schuur vol hebben met Lefty'sGalois schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:10:
[...]
Juist na het bekijken van deze filmpjes heb ik besloten om het niet zelf te doen
Lijkt mij dat er nog best veel mis kan gaan...
Of is het toch erg eenvoudig? Alleen olie nodig en zo'n pakket met ringen?
Raden de ervaren mtb'ers het aan om het zelf te doen of niet?
Is nl wel een stuk goedkoper (waardoor ik het ook vaker zou doen).
[ Voor 20% gewijzigd door Prulleman op 17-06-2019 14:53 ]
Grote beurt kleine beurt dat zegt mij niet zo heel veel.
Lower leg service, wat dus seals vervangen en olie bad onderin vervangen is is prima zelf te doen met meestal normaal gereedschap en wat creativiteit. Moet geen 200 euro kosten.
Demper ontluchten / olie vervangen heb je specifiek gereedschap voor nodig en kost meestal om die reden ook wat meer. Dan is die 250 helemaal niet zo gek.
Wat wanneer moet kan je wel vinden op de site van rockshox.
Doddy van GMBN loopt in deze video door een lowerleg service van een pike heen. Redelijk prima zelf te doen dus.
Lower leg service, wat dus seals vervangen en olie bad onderin vervangen is is prima zelf te doen met meestal normaal gereedschap en wat creativiteit. Moet geen 200 euro kosten.
Demper ontluchten / olie vervangen heb je specifiek gereedschap voor nodig en kost meestal om die reden ook wat meer. Dan is die 250 helemaal niet zo gek.
Doddy van GMBN loopt in deze video door een lowerleg service van een pike heen. Redelijk prima zelf te doen dus.
Ik voel me net een langspeel plaat 
Speciale tools heb ik niet gekocht, het meeste gereedschap had ik al liggen, zo'n pick is wel heel handig om te hebben. Stukje PVC om te seals erin te drukken gaat ook prima, dus die kan je skippen RS heeft ook hele duidelijke video's en manuals waarin alles stap voor stapsgewijs wordt uitgelegd.Sjoewe schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 20:10:
Ik heb m'n eigen RS Revelation een full service gegeven, vooral uit interesse (en omdat het ding toch al economisch afgeschreven is). Ik vond het niet uitzonderlijk ingewikkeld, maar het is wel een vies klusje en behoorlijk friemelen. Daarnaast heb je aardig wat specifieke materialen nodig, dus je moet ook nog wel wat kosten maken.
[ Voor 4% gewijzigd door Sjoewe op 17-06-2019 15:30 ]
in die link van Ruud heb je een kleine beurt (lower leg service neem ik aan) voor 70 en een volledige service voor 110 (inc wat jij beschrijft), dus dan is 250 wel een beetje gek... (waarschijnlijk pakt de LBS gewoon aardig wat marge op het in/uitbouwen en versturen)Torched schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:24:
Grote beurt kleine beurt dat zegt mij niet zo heel veel.
Ga je inderdaad enkel de lowerleg service doen, dan zijn enkel de wiper seals, foam ringen en olie voldoende. Met standaard gereedschap prima uit te voeren in max 2 uur tijd. Zelf hergebruik ik die crush washers ook altijd en tot nu toe nog geen problemen gehad.
Wil je echt een complete revisie van de demper en luchtkamer dan kan je dat denk ik beter uitbesteden. Maar zelfs dan hoeft het echt geen 250 euro te kosten. Neem even contact op met Bike suspension in oirschot, die weten het vaak wel binnen een week voor minder te regelen. Ik was daar vorig jaar iets van 280 euro kwijt voor een volledige revisie van zowel een RS Pike + monarch demper.
@Prulleman
Ik had dat topic al een keer gevonden (voordat ik al überhaupt met de vork gereden had) en best een interessant verhaal. De klachten zijn identiek hetzelfde, al gebruik ik wel een hogere druk. Het blijft altijd wel leuke materie om in te verdiepen. Ook nu ik ook tegen problemen aanloop ga je echt veel dieper in. Mijn 'probleem' is dan ook niet om te zeiken over de vork of de route, maar gewoon interesse wat er nou precies gebeurd. Ik ben vooral benieuwd wat er nodig is om mijn voorvork voor 98 tot 99% goed te laten werken. Ik zit nu denk ik al wel op zo'n 90 a 95%, maar ik wil gewoon meer
Wil je echt een complete revisie van de demper en luchtkamer dan kan je dat denk ik beter uitbesteden. Maar zelfs dan hoeft het echt geen 250 euro te kosten. Neem even contact op met Bike suspension in oirschot, die weten het vaak wel binnen een week voor minder te regelen. Ik was daar vorig jaar iets van 280 euro kwijt voor een volledige revisie van zowel een RS Pike + monarch demper.
@Prulleman
Ik had dat topic al een keer gevonden (voordat ik al überhaupt met de vork gereden had) en best een interessant verhaal. De klachten zijn identiek hetzelfde, al gebruik ik wel een hogere druk. Het blijft altijd wel leuke materie om in te verdiepen. Ook nu ik ook tegen problemen aanloop ga je echt veel dieper in. Mijn 'probleem' is dan ook niet om te zeiken over de vork of de route, maar gewoon interesse wat er nou precies gebeurd. Ik ben vooral benieuwd wat er nodig is om mijn voorvork voor 98 tot 99% goed te laten werken. Ik zit nu denk ik al wel op zo'n 90 a 95%, maar ik wil gewoon meer
mijn suspension kennis houd hier ook wel op, laat staan mijn ervaring hiermee. 2 jaar terug reed ik nog met deze geweldige manitou sx-r rond (uit ~1998):

(met elastomeren ipv lucht of een coil..., of was het een combinatie stack van een kleine coil en een paar elastomeren...)
en nu een lefty waar vrij weinig zelf aan te tunen is.
/edit, zat inderdaad een kleine coil bij:

lekker old school, gewoon omdat plaatjes altijd goed zijn, dit was de fiets, ooit zelf opgebouwd uit een donor fiets, nieuw frame van van Dijk Breda (eigen import uit taiwain geloof ik) zelf crappy met een spuitbus gespoten...
, zelf gespaakte wielen (zonder enige kennis of tools toen
, gewoon nabouwen),

een echt ouderwets lange stuurpen

(met elastomeren ipv lucht of een coil..., of was het een combinatie stack van een kleine coil en een paar elastomeren...)
en nu een lefty waar vrij weinig zelf aan te tunen is.
/edit, zat inderdaad een kleine coil bij:
lekker old school, gewoon omdat plaatjes altijd goed zijn, dit was de fiets, ooit zelf opgebouwd uit een donor fiets, nieuw frame van van Dijk Breda (eigen import uit taiwain geloof ik) zelf crappy met een spuitbus gespoten...

een echt ouderwets lange stuurpen
[ Voor 42% gewijzigd door Prulleman op 17-06-2019 16:04 ]
Enige dat er voor mj toe doet.
Ik ook niet, maar vast om een andere reden

Gaat er nog iemand de Hel van Ede/Wageningen rijden zaterdag? Ik ga zelf denk ik de 100 rijden. Mooie tocht. Heb 'm vorig jaar ook gefietst maar toen was het tegen de 30 graden als ik het me goed herinner. Was wel afzien toen. Eens kijken of het me dit jaar beter af gaat.
Ik ga de 100 rijden! Samen met m´n pa.Rudolf schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:50:
Gaat er nog iemand de Hel van Ede/Wageningen rijden zaterdag? Ik ga zelf denk ik de 100 rijden. Mooie tocht. Heb 'm vorig jaar ook gefietst maar toen was het tegen de 30 graden als ik het me goed herinner. Was wel afzien toen. Eens kijken of het me dit jaar beter af gaat.
Afgelopen jaar was het inderdaad behoorlijk warm, gelukkig kon je redelijk beschut rijden, dat was een beetje mijn redding
Wie helpt mij een keuze maken:
Wat voor XC-bandjes passen bij mijn wensen?
29'ers
30,5mm interne velgbreedte
Tubeless met stevige zijwang (Exo/TNT/SnakeSkin/Protection/?)
Vrij hoog rijdergewicht
Vrij zware belasting in de bochten
Gebruik in Nederland
Ik vond X-Kings V/A en Barzo V/Mezcal A prima combo's op 28mm intern. Maar wil iets anders proberen
Dus iets meer nop dan een XC-race-bandje.
Ik zat te denken aan een Ardent/Ikon maar hoor over de Ardent best nadelige berichten van snellere UHR-rijders. (Aan/uit-gedrag) Maar ook halleluja-berichten van rijders waarvan ik niet weet hoe ze rijden.
29'ers
Vrij hoog rijdergewicht
Gebruik in Nederland
Ik vond X-Kings V/A en Barzo V/Mezcal A prima combo's op 28mm intern. Maar wil iets anders proberen
Ik zat te denken aan een Ardent/Ikon maar hoor over de Ardent best nadelige berichten van snellere UHR-rijders. (Aan/uit-gedrag) Maar ook halleluja-berichten van rijders waarvan ik niet weet hoe ze rijden.
[ Voor 4% gewijzigd door Ruud op 18-06-2019 10:00 ]
Ik gebruik gekookte lijnolie. Lekker vloeibaar in het begin en hardt uit. (niet keihard maar wel goed stevig) Dus komt makkelijk in alle uithoeken van je zadel/rails.Prulleman schreef op maandag 17 juni 2019 @ 14:52:
[...]
even een update, vorige week het volgende gedaan:
- waar de rails het zadel in gaan "geflushed" met WD40 (of althans een poging daartoe)
- beetje op laten drogen
- olie erin druppelen
- olie erin laten zakken door zwaartekracht
- olie erin forceren door flink druk uit te oefenen op het zadel (op een handdoek op de grond en erop gaan staan)
- af proberen te sluiten met montagevet, ook dit er met druk in forceren.
Doel: vuil zoveel mogelijk buiten houden en smering erin (vet had ik eerder geprobeerd, maar dat komt niet diep genoeg, daarom nu de combinatie met olie en vet.
Wat mis je in bijvoorbeeld een Barzo?Ruud schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:59:
29'ers
Vrij hoog rijdergewicht
Gebruik in Nederland
Niets...
Overigens wil ik hetzelfde merk V/A. Dat is wellicht een beperking
Ik ben wel erg happy met de Ray/Ralph, maar die staan voor zover ik weet niet bekend om de sterke zijwangen... Dus wellicht niet geschikt voor jou.
Ik heb er naar gekeken. Maar ze vallen niet heel erg breed toch? En ik ga een maatje breder qua velgen dus dan zijn bredere banden toch wel nuttigPrulleman schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 10:31:
Ik ben wel erg happy met de Ray/Ralph, maar die staan voor zover ik weet niet bekend om de sterke zijwangen... Dus wellicht niet geschikt voor jou.
De oude waren nog in 2.35, de nieuwe enkel in 2.25...Ruud schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 10:37:
[...]
Ik heb er naar gekeken. Maar ze vallen niet heel erg breed toch? En ik ga een maatje breder qua velgen dus dan zijn bredere banden toch wel nuttig
Op 30mm is dat wel weinig inderdaad
Als ze breed vallen niet natuurlijk maar ik weet niet of het echte 2.25'ers zijn of toch wat brederPrulleman schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 12:28:
[...]
De oude waren nog in 2.35, de nieuwe enkel in 2.25...
Op 30mm is dat wel weinig inderdaad
@ElmarJ16: nee, cheap carbon. Leuk probeersel of het wat is.
Op mijn 26.5mm velgen vallen ze mooi als ~2.3"Ruud schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 12:56:
[...]
Als ze breed vallen niet natuurlijk maar ik weet niet of het echte 2.25'ers zijn of toch wat breder
@ElmarJ16: nee, cheap carbon. Leuk probeersel of het wat is.
30mm is op het randje denk ik.. denk dat ze vrij vierkant worden
Welke velgen heb je gekozen?
[ Voor 12% gewijzigd door Prulleman op 18-06-2019 13:28 ]
Ik vond het fijne aan de Ardents dat ze echt heel erg veel grip geven. Ik vond het niet aan/uit.Ruud schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:59:
Het nadeel vond ik meer dat ze echt merkbaar meer rolweerstand geven dan laten-we-zeggen een RoRo/RaRa-setje. De compound is best wel zacht en het zand van de heuvelrug plakt er enorm aan vast, dat remt behoorlijk.
k gebruik nu ook Vittoria's (de barzo in tnt versie) en ik kom die diagonale strepen nu ook al tegen na ongeveer 200km. Ook een druk van 1.8 achter (1.6 voor) met 29mm interne velgen.Ruud schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:00:
Heeft iemand ooit iets gelezen over Vittoria TNT's waarvan de zijwang kapot gaat? (Mezcal TNT Graphene huppelepup) Van Schwalbe's was ik het wel gewend dat er diagonale strepen op kwamen maar Vittoria's had ik vrij hoog zitten qua stevigheid. Ja ik ben wat zwaarder dan de gemiddelde MTB'er en ja ik ga ook wat harder maar op zich niets geks.
Druk is niet extreem laag op een 28mm intern velg. (op de pomp 1,8 bar)
Gebruik: Nederland, dus XC
[...]
Vond het de grip en rolweerstand erg goed, maar dit valt toch wel erg tegen
Ze lekken nog niet by the way en heel erg is het nog niet. We zien welElmarJ16 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 17:30:
[...]
k gebruik nu ook Vittoria's (de barzo in tnt versie) en ik kom die diagonale strepen nu ook al tegen na ongeveer 200km. Ook een druk van 1.8 achter (1.6 voor) met 29mm interne velgen.
Vond het de grip en rolweerstand erg goed, maar dit valt toch wel erg tegen
Mijn Barzo heeft er volgens mij geen last van.
@Prulleman: deze velgen
http://www.eiecarbon.com/...-tubeless-compatible.html
Komen op DT350's met 2,0/1,8 spaken en messing nippels.
Dat is dan ook de test, how low can you goPrulleman schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 22:18:
@Ruud mooi spul, aardig licht voor 30.5 mm brede velgen!
Idee is om er een uitgebreide review aan te wijden als ze gekeurd zijn.
@Ruud welke lay-up heb je genomen? de AM of DH? Als de AM versie volgens spec uitvalt, zit je op hetzelfde gewicht als de 26.5mm van mij, die waren 390 spec, 400 actual. En dat voor dezelfde prijs, mooi hoor!
Wat voor decals komen erop? voor zover ik kan zien doen ze gratis custom decals.. bij Nextie was dat behoorlijk prijzig, waren ook geen gewone stickers, maar onder de laatste laklaag.
Wat voor decals komen erop? voor zover ik kan zien doen ze gratis custom decals.. bij Nextie was dat behoorlijk prijzig, waren ook geen gewone stickers, maar onder de laatste laklaag.
AM, dat was ook lange tijd mijn twijfel. Tikkie te licht misschien. Maar we zien wel of het heel blijft.Prulleman schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 08:37:
@Ruud welke lay-up heb je genomen? de AM of DH? Als de AM versie volgens spec uitvalt, zit je op hetzelfde gewicht als de 26.5mm van mij, die waren 390 spec, 400 actual. En dat voor dezelfde prijs, mooi hoor!
Uiterlijk zoals deze:
http://www.eiecarbon.com/...ke-type-DT-Swiss-350.html
Maar dan het nieuwe EIE-logo:
http://www.eiecarbon.com/...s-DT-Swiss-350-boost.html
Ik ben benieuwd! Ik twijfel zelf nog wat mijn volgende skill gaat worden om aan te leren. Of leren een dempercartridge te servicen of wheel building.
Die laatste lijkt me iets toegankelijker, maar ik denk dat ik die minder gaan nodig ga hebben dan het servicen van een cartridge. Echter heb je daar dan wel weer voor elke demper van die specifieke tools nodig dat ik mij afvraag of dat wel zo rendabel is...
Die laatste lijkt me iets toegankelijker, maar ik denk dat ik die minder gaan nodig ga hebben dan het servicen van een cartridge. Echter heb je daar dan wel weer voor elke demper van die specifieke tools nodig dat ik mij afvraag of dat wel zo rendabel is...
nice, spaak je ze zelf of bestel je ze compleet?Ruud schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 10:52:
[...]
AM, dat was ook lange tijd mijn twijfel. Tikkie te licht misschien. Maar we zien wel of het heel blijft.
Uiterlijk zoals deze:
http://www.eiecarbon.com/...ke-type-DT-Swiss-350.html
Maar dan het nieuwe EIE-logo:
http://www.eiecarbon.com/...s-DT-Swiss-350-boost.html
heb vegelijkbare decals gekozen (zat te twijfelen over een groene outline die bij mijn frame decals past, maar dat was 50 euro extra, en ben uiteindelijk wel blij met de stealth decals, stuk rustiger.

Ik vond spaken erg leuk om te doen, ook het hele proces om alle spullen uit te zoeken, inlezen, ....ElmarJ16 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:02:
Ik ben benieuwd! Ik twijfel zelf nog wat mijn volgende skill gaat worden om aan te leren. Of leren een dempercartridge te servicen of wheel building.
Als je wil mag je mijn richtbok, dish stick, ali spanningsmeter (+ spaaksleutel als je die niet hebt) wel lenen, dat zijn toch wel tools die het een stukje makkelijker maken!
Nou... dat ging lekker: derailleurwieltjes verwisselen. Zo'n beetje het meest eenvoudige dat je kunt doen... totdat je inbus (met kopje) in de schroef breekt 
(*) lang leven Lidl-spul... goedkoop blijkt toch duurkoop
Een uur bezig geweest met 'm eruit te pulken en helaas niet gelukt. Heb 'm door moeten zagen (en hierbij een beetje de binnenkant van de derailleur beschadigd)... En nu een nieuw schroefje regelen. Hopelijk hebben ze 'm bij de fietsenmaker
Een uur bezig geweest met 'm eruit te pulken en helaas niet gelukt. Heb 'm door moeten zagen (en hierbij een beetje de binnenkant van de derailleur beschadigd)... En nu een nieuw schroefje regelen. Hopelijk hebben ze 'm bij de fietsenmaker
[ Voor 7% gewijzigd door Galois op 19-06-2019 11:42 ]
Beetje secondelijm er op en iets er op lijmen nog geprobeerd?Galois schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:19:
Nou... dat ging lekker: derailleurwieltjes verwisselen. Zo'n beetje het meest eenvoudige dat je kunt doen... totdat je inbus (met kopje) in de schroef breekt
Nee... ik heb gepulkt met een naald, want het kopje zat er best los in. Geprobeerd uit te boren, maar het kopje was daarvoor te hard. Dus bleef er niets anders over dan doorzagen. Gelukkig zat het oude derailleurwieltje erin, die ik er eerst af heb getrokken met een knijptang.
Misschien had een spijkertje met een dunne kop en daar een beetje secondelijm op smeren, ook kunnen werken... Niet aan gedacht.
Maar volgens mij is de derailleur verder onbeschadigd en heb ik geleerd dat als gereedschap een kwart kost van wat kwaliteit-gereedschap kost, dat daar een reden voor is
Vanmiddag even kijken of de fietsenmaker een schroefje voor mij heeft...
Misschien had een spijkertje met een dunne kop en daar een beetje secondelijm op smeren, ook kunnen werken... Niet aan gedacht.
Maar volgens mij is de derailleur verder onbeschadigd en heb ik geleerd dat als gereedschap een kwart kost van wat kwaliteit-gereedschap kost, dat daar een reden voor is
Vanmiddag even kijken of de fietsenmaker een schroefje voor mij heeft...
Deze ga ik even overwegen! Denk dat het wel een leuk projectje is om m'n nukeproof wielsetje mooi recht en strak te krijgen.Prulleman schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:08:
Ik vond spaken erg leuk om te doen, ook het hele proces om alle spullen uit te zoeken, inlezen, ....
Als je wil mag je mijn richtbok, dish stick, ali spanningsmeter (+ spaaksleutel als je die niet hebt) wel lenen, dat zijn toch wel tools die het een stukje makkelijker maken!
Nu eerst in gaan pakken voor 5 dagen Oostenrijk
@Prulleman kan ik mij voorstellen. Lijkt mij ook nog een keer leuk om te doen.
Zelf afgelopen zondag genoten van de Bartje 200. Helaas gestart achterin wave 3, waardoor het eerste deel niet op schoot en ik vervolgens van groepje naar groepje moest rijden. Maar goed, ik ging ook niet voor een snelle tijd. Dus in Zuidlaren nog even de tijd genomen om bij mijn kinderen te kijken die bezig waren met een ATB clinic (parkoertje). Uiteindelijk 9 uur en 8 minuten over gedaan. En al met al (incl. heenfietsen) 232km op de teller gezet.
Zelf afgelopen zondag genoten van de Bartje 200. Helaas gestart achterin wave 3, waardoor het eerste deel niet op schoot en ik vervolgens van groepje naar groepje moest rijden. Maar goed, ik ging ook niet voor een snelle tijd. Dus in Zuidlaren nog even de tijd genomen om bij mijn kinderen te kijken die bezig waren met een ATB clinic (parkoertje). Uiteindelijk 9 uur en 8 minuten over gedaan. En al met al (incl. heenfietsen) 232km op de teller gezet.
zag em op strava, maar je had een aardig gemiddelde voor een MTB rit.wisselwerking schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:30:
@Prulleman kan ik mij voorstellen. Lijkt mij ook nog een keer leuk om te doen.
/edit
net startnummer voor de RDHF gekregen, ik start in ieder geval in eerste amateur groep
[ Voor 20% gewijzigd door Prulleman op 19-06-2019 15:19 ]
De kunst van het spaken zit vooral in de laatste millimeters en het ontstressen van je wiel. Dat gebruik je uiteindelijk niet alleen bij het inspaken van een nieuw wiel, maar ook om een slagje er uit te krijgen en/of je spaken terug op spanning te brengen.ElmarJ16 schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:02:
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Gisteravond met de MSUB het MTB parcours bij Harderwijk verkend in de stromende regen....pittig ritje daardoor...de modder zat tot achter mijn oren...
Maar het levert een hoop fun op! Mooi parcours is het wat ze daar aan het aanleggen zijn! Zitten een paar stevige klimmetjes in!

Was wel een uitdaging af en toe..zeker omdat op een gegeven moment ik totaal geen remkracht meer had..was best tricky af en toe..
Maar het levert een hoop fun op! Mooi parcours is het wat ze daar aan het aanleggen zijn! Zitten een paar stevige klimmetjes in!

Was wel een uitdaging af en toe..zeker omdat op een gegeven moment ik totaal geen remkracht meer had..was best tricky af en toe..
Hahaha gisteren Zeewolde in de stromende regen gedaan. Was ook leuk. Daarna met kleren en al onder de douche gesprongen hahaha.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Het is gewoon een MTB met een kapotte dropper (of Reverb) 
Waarom geen remmen meer? Blokken weg?
En waarom verbrand je trouwens 33% meer energie?
[ Voor 20% gewijzigd door Ruud op 20-06-2019 11:01 ]
@Demo hmm, zou het anders omschrijven..
wat mij betreft zit de kunst van een goed wiel bouwen in het (in kleine stappen) gelijkmatig op spanning brengen, zodat je aan het einde met een recht wiel met gelijke spaakspanning overblijft.
Als je te snel gaat met het op spanning zetten, dan kan het zijn dat je teveel moet corrigeren om je wiel weer recht te krijgen, en dan eindig je met teveel verschil in spanning (met een minder stevig wiel als resultaat, waarbij je eerder losse spaken zult krijgen).
Belangrijke tip van roger musson, je velg is recht voor je ermee aan de slag gaat, zorg dat ie recht blijft en je zult een beter eindresultaat krijgen. (kan de quote nu niet vinden, dus het zal niet letterlijk dit zijn, maar daar komt het wel op neer). Dat is wat mij betreft het belangrijkste uitgangspunt voor een goed resultaat.
wat mij betreft zit de kunst van een goed wiel bouwen in het (in kleine stappen) gelijkmatig op spanning brengen, zodat je aan het einde met een recht wiel met gelijke spaakspanning overblijft.
Als je te snel gaat met het op spanning zetten, dan kan het zijn dat je teveel moet corrigeren om je wiel weer recht te krijgen, en dan eindig je met teveel verschil in spanning (met een minder stevig wiel als resultaat, waarbij je eerder losse spaken zult krijgen).
Belangrijke tip van roger musson, je velg is recht voor je ermee aan de slag gaat, zorg dat ie recht blijft en je zult een beter eindresultaat krijgen. (kan de quote nu niet vinden, dus het zal niet letterlijk dit zijn, maar daar komt het wel op neer). Dat is wat mij betreft het belangrijkste uitgangspunt voor een goed resultaat.
Klopt, afwijkingen haal je er niet meer uit op het eind. Dan is het lastig om een gelijke spanning te houden. Je haalt ze eruit in het begin. Maar het is gewoon gevoel krijgen voor en er de tijd voor nemen. Even een wiel spaken is er in het begin niet bij.Prulleman schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:01:
@Demo hmm, zou het anders omschrijven..
inderdaad, het heeft mij zeker 2 lange avonden per wiel gekostRuud schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 11:02:
[...]
Klopt, afwijkingen haal je er niet meer uit op het eind. Dan is het lastig om een gelijke spanning te houden. Je haalt ze eruit in het begin. Maar het is gewoon gevoel krijgen voor en er de tijd voor nemen. Even een wiel spaken is er in het begin niet bij.
Vanmorgen even een rondje over het Drentse platteland gedaan. Had verwacht dat door de regenbuien van vannacht de grond kletsnat zou zijn, maar dat viel gelukkig mee. De bomen en struiken daarentegen wel, dus alsnog zeiknat en onder de blubber thuis. Blijft toch geweldig

Daar lijkt het wel op, maar ik denk dat je met een kapotte dropper nog wel kan gaan zitten..en dat lukt op de MSUB niet..Ruud schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 10:58:
Het is gewoon een MTB met een kapotte dropper (of Reverb)
Ja, blokken helemaal weg..
33% meer? Geen idee of dat ook geldt voor de MSUB..was meer voor de normale elliptigo bedoeld denk ik..
Maar goed, het gaat mij meer om de fun en het gevoel na de workout..

ah, dus eigenlijk is het niet zo efficiënt
haha...weet wel dat het killing is voor de bovenbenen en denk qua workout zeker niet minder pittig dan met een MTB..
bedoelde ook niet dat het geen efficiënte workout is, maar meer juist een minder efficiënte manier van voortbewegenbvsteyn schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:27:
[...]
haha...weet wel dat het killing is voor de bovenbenen en denk qua workout zeker niet minder pittig dan met een MTB..
Dus jij zit op de ATB omdat dat de meest efficiënte manier van voortbewegen is?Prulleman schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 12:29:
[...]
bedoelde ook niet dat het geen efficiënte workout is, maar meer juist een minder efficiënte manier van voortbewegen
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic