Duke… Dan moet je even naar Force Wheelz zit nu in Noord Sleen zie ik, maar zat eerst in Sneek. @rolandos582
Ik denk niet dat @ElGreco mij dat in dank afneemtpier87 schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:54:
Duke… Dan moet je even naar Force Wheelz zit nu in Noord Sleen zie ik, maar zat eerst in Sneek. @rolandos582

Ik zal volgende keer eerst op de link klikkenPrulleman schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:42:
Die carbon set die @Ko.Kane linkt is een enduro wielset, die wiel je niet op 1300 gram hebben..

Neuhrolandos582 schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:55:
[...]
Ik denk niet dat @ElGreco mij dat in dank afneemt

Carbon is overigens niet kwetsbaarder, het hangt echt van het gewicht af.
Een alu velg van bv 400 gram is zo licht dat je die echt voor xc werk moet gebruiken, terwijl een carbon velg van 400 gram een stuk meer aan kan, ga je naar 300 bij carbon is het weer hetzelfde, dat is weer zo licht dat je er geen enduro mee moet gaan rijden.
Ik heb een keer die reserve velgen op gezocht die zonder band van een trap gereden worden tot ze kapot gaan.. dat zijn geen carbon velgen van 300 gram.. (450 of of zelfs 690 als het de downhill variant was)
YouTube: Danny MacAskill Tests Santa Cruz Reserve Carbon Wheels
Een alu velg van bv 400 gram is zo licht dat je die echt voor xc werk moet gebruiken, terwijl een carbon velg van 400 gram een stuk meer aan kan, ga je naar 300 bij carbon is het weer hetzelfde, dat is weer zo licht dat je er geen enduro mee moet gaan rijden.
Ik heb een keer die reserve velgen op gezocht die zonder band van een trap gereden worden tot ze kapot gaan.. dat zijn geen carbon velgen van 300 gram.. (450 of of zelfs 690 als het de downhill variant was)
YouTube: Danny MacAskill Tests Santa Cruz Reserve Carbon Wheels
Hier in NL is er ook net zo veel om je carbon wiel op stuk te rijden volgens mij. En xc/gravel werk in de alpen ook niet, anders wordt het als je daar het ruigere werk gaat doen uiteraard.
In xc zijn ze ook echt niet zo top end meer volgens mij, de mid end Canyon Lux en Exceed modellen worden vaak toch al geleverd met carbon wielen zag ik.
Dit waren racefiets wielen maar ik heb eens een filmpje bekeken van de impact tests die Zipp hun carbon wielen laat ondergaan en sindsdien maak ik me geen zorgen meer over de kwetsbaarheid van carbon.
In xc zijn ze ook echt niet zo top end meer volgens mij, de mid end Canyon Lux en Exceed modellen worden vaak toch al geleverd met carbon wielen zag ik.
Dit waren racefiets wielen maar ik heb eens een filmpje bekeken van de impact tests die Zipp hun carbon wielen laat ondergaan en sindsdien maak ik me geen zorgen meer over de kwetsbaarheid van carbon.
[ Voor 43% gewijzigd door Kluus op 07-11-2022 07:29 ]
Ja, ik snap dat een aantal van jullie aangeven dat carbon ook veel in MTB-wereld zit.
...maar als ik bijvoorbeeld bij Mantel kijk naar hun MTB wielen dan hebben ze er 26 in hun assortiment en 5 ervan zijn carbon. Bij de racefiets wielen hebben ze er 114 en zijn er 57 carbon. Toch wel een verschilletje (en dit is ook zo bij de andere 'grote' webwinkels).
Ik ben niet op zoek naar nieuwe wielen, maar als ik dat wel zou zijn, denk ik niet dat ik voor carbon zou gaan op dit moment (met de kennis die ik heb). En op mijn racefiets zeer zeker wel.
De profs (waar geld geen/minder een rol speelt) fietsen wel allemaal met carbon wielen tegenwoordig? (kan dat niet zo snel vinden)
...maar als ik bijvoorbeeld bij Mantel kijk naar hun MTB wielen dan hebben ze er 26 in hun assortiment en 5 ervan zijn carbon. Bij de racefiets wielen hebben ze er 114 en zijn er 57 carbon. Toch wel een verschilletje (en dit is ook zo bij de andere 'grote' webwinkels).
Ik ben niet op zoek naar nieuwe wielen, maar als ik dat wel zou zijn, denk ik niet dat ik voor carbon zou gaan op dit moment (met de kennis die ik heb). En op mijn racefiets zeer zeker wel.
De profs (waar geld geen/minder een rol speelt) fietsen wel allemaal met carbon wielen tegenwoordig? (kan dat niet zo snel vinden)
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Het MTB aanbod van Mantel is sowieso nogal karig, daarnaast bij racefietsen is het besparen van gewicht nou eenmaal meer ingeburgerd dan bij het mountainbiken. Als je jezelf wilt beperken tot fabriekswielen dan zou ik inderdaad lekker bij aluminium blijven.
Als je openstaat voor zelfbouw (of bouw in opdracht) dan is carbon echt een prima alternatief. Zoek op YT eens het kanaal van Ali Clarkson op. Dat is een Schotse trials-rijders, die voor als z'n fietsen zelf wielen bouwt op basis van Light Bicyle velgen. In het verleden was hij ook de wielbouwer voor Danny MacAskill. Als je ziet wat die guys ermee doen, dan zou ik me echt nooit meer zorgen maken over de "kwetsbaarheid" van carbon velgen...
Als je dat zelf bouwt kom je denk ik rond de 600 euro uit, als je ze laat bouwen ergen tussen de 600-800 euro. Natuurlijk afhankelijk van de naafkeuze.
Als je openstaat voor zelfbouw (of bouw in opdracht) dan is carbon echt een prima alternatief. Zoek op YT eens het kanaal van Ali Clarkson op. Dat is een Schotse trials-rijders, die voor als z'n fietsen zelf wielen bouwt op basis van Light Bicyle velgen. In het verleden was hij ook de wielbouwer voor Danny MacAskill. Als je ziet wat die guys ermee doen, dan zou ik me echt nooit meer zorgen maken over de "kwetsbaarheid" van carbon velgen...
Als je dat zelf bouwt kom je denk ik rond de 600 euro uit, als je ze laat bouwen ergen tussen de 600-800 euro. Natuurlijk afhankelijk van de naafkeuze.
Hoe meet je nu precies met een lineaal? Want bij 20 links kom ik hier uit op 24.2cm?GoldenSample schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:15:
[...]
Meet je wel goed? Over de roller? dus binnenkant-buitenkant? want bij binnenkant-binnenkant zit je 2x de speling op een roller te meten. Neem zelf gewoon een liniaal en meet een aantal schakels. Heb markeringen gezet. Bij meer dan 0,50% gaat ie op de reserve stapel die ik eventueel terug wissel als een nieuwe ketting problemen geeft. Rijd nu op de 3e ketting, die gaf nieuw soms heel iets issues op de 50T (rijd relatief veel op dat ding in m'n lokale rondje) dus de 3e ketting was de laatste nieuwe op deze cassette. Mocht ik problemen krijgen (breuk bijvoorbeeld) gaat ketting nummer 1 of 2 er op om op te rijden. Kans is aanzienlijk dat die (nog) niet doorslaan omdat die ingesleten zijn.
PDF van Hambini met de lengtes, makkelijkste vind ik over 20 schakels meten met een lineaal waar ik een streepje bij 255 + 1/3e heb gezet.
BlaBlaBla
In de carbon/alu discussie speelt volgens mij nog een aspect. Voor racefietsen kan je met carbon een relatief licht wiel met hoge velg maken, voor aerodynamisch voordeel (of hippe looks zo je wilt
). Aero speelt bij de velgen van mtb's totaal niet. Die band met noppen doet ieder voordeel van een hogere velg compleet te niet.
Een deel van het voordeel van carbonnen velgen is dus niet van toepassing. Met alu kan je ook prima een relatief licht, sterk wiel bouwen. Met carbon kan het allicht nog lichter, stijver, sterker, maar dat heeft dan wel een aardige meerprijs voor een relatief bescheiden winst.
De mensen die er de laatste procent uit willen halen, zoals profs maar ook fanatieke amateurs, rijden in principe allemaal op carbon. Zeker in XC. Enduro/downhill zal je ook daar nog een hoop alu zien.
Een deel van het voordeel van carbonnen velgen is dus niet van toepassing. Met alu kan je ook prima een relatief licht, sterk wiel bouwen. Met carbon kan het allicht nog lichter, stijver, sterker, maar dat heeft dan wel een aardige meerprijs voor een relatief bescheiden winst.
De mensen die er de laatste procent uit willen halen, zoals profs maar ook fanatieke amateurs, rijden in principe allemaal op carbon. Zeker in XC. Enduro/downhill zal je ook daar nog een hoop alu zien.
If you can see, look. If you can look, observe
Klopt maar gewicht speelt wel weer zwaarder omdat je (in XC dus) voortdurend snelheidswisselingen hebt waarbij juist de roterende massa erg meespeelt. Voor mijn gevoel was het wel goed merkbaar toen ik van mijn X1900 van 1847 gram naar mijn carbon handgespaakte set van 1420 gram ging.
Ik weet dat ik dan ook wel twee totaal verschillende klassen vergelijk maar toch, ik merk van die switch echt veel meer in de praktijk dan wanneer ik in het najaar op de racer van mijn Zipp 303's naar mijn alu wintersetje ga (behalve de looks uiteraard
). Je kan zeggen dat dat roterend gewicht ook op andere plaatsen (banden) winst te behalen is maar dat gaat toch niet echt op want met carbon kan je dat ook doen uiteraard.
Ik weet dat ik dan ook wel twee totaal verschillende klassen vergelijk maar toch, ik merk van die switch echt veel meer in de praktijk dan wanneer ik in het najaar op de racer van mijn Zipp 303's naar mijn alu wintersetje ga (behalve de looks uiteraard
Hier op diverse fietsen carbon set. Voor de xc HT set laten bouwen. Als vervanger voor de DT 1700 wielen. Die middagje bikepark Mook niet overleefde. De carbon set komt op 1250gr. Als ik rondje Mook, Bikepark doe met de Neuron dan wil ik de XC wielset er wel eens onder gooien. En die kunnen aanzienlijk meer mishandeling aan dan de alu 1700 set. Daar mocht ik eens in de zoveel tijd spaken weer op spanning zetten. En uiteindelijk werd het garantie gevalletje...Prulleman schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:25:
Carbon is overigens niet kwetsbaarder, het hangt echt van het gewicht af.
Verder nog set Reynolds tr 309 en DT hxc 1501. Deze kwamen bij de fully en emtb. Zijn wel zo'n halve kilo zwaarder dan de XC set. Ben niet sneller gaan fietsen sinds ik met carbon wielen rond cross
Bij Enduro en Downhill wedstrijden zijn de meningen nog wel eens verdeeld. Alu of carbon velgen. Beide kampen met hun eigen voor en tegens.
Jack Moir met alu velgen die reparatie met een steen uitvoerd.
https://www.pinkbike.com/...he-finale-ligure-ews.html
Bij XC rijders speelt een zo laag mogelijk gewicht iets meer rol dan bij downhill. Daar zie je zo nu en dan, dat men iets gewicht toevoegt aan de fiets.
https://www.youtube.com/watch?v=292ErqIt5wA
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Prulleman had t al gezegd, maar ik linkte de Enduro vergelijking omdat ik zelf de de Alu versie heb.ElGreco schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:17:
[...]
1450,- voor dat gewicht is echt te veel geld. Je kunt voor best wat minder minder geld een set laten maken wat onder de 1300gr uit kan komen.
Met de rest overigens eens. Een kapotte alu velg, oké, jammer. Een kapotte carbon velg doet pijn. Al zijn die dingen ook niet van plastic oid.
Hun XC set is:
De Evolution SL X.A.25 vs de ADVANCED SL X.A.25 zijn; 1410gr vs 1255gr, oftewel 155 de set/ 78 wiel lichter. Prijzen zijn ook 680€ vs 1450€
Dus vergelijkbare winst/bang for buck. (of gebrek aan bang for buck).
Newmen is inderdaad niet echt prijsknaller trouwens. En had zelf bij lager wissel een achterlager wat een wat ruime passing had, dat lag echt aan de naaf want alle lagers van die maat, die ik had, gingen er wat te makkelijk in (kon het met duimen er in persen). Dus ik ben ook niet ondersteboven van de kwaliteit. Naven zijn wel super stil, en velgen wel goed. Blijven seizoenen ongeschonden in de alpen. Denk dat ik liefst deze velg op een andere naaf had, DTswiss of iets anders.
Maar had het als voorbeeld genoemd omdat het enige verschil de velg is. Sommigen merken zetten ook lichtere naven op hun Carbon wielset en dan lijkt t extra licht in vergelijk.
Ik denk trouwens dat het grootste voordeel wat mensen meestal merken, als ze hun wielset upgraden, is dat ze van een OEM basic wheelset naar een premium wiel gaan denk ik. Helemaal in geval van handgespaakt krijg je gewoon sowieso een beter wiel. Omdat de spanningen beter zijn. (Zelfs een OEM wielset opnieuw laten spaken kan al responsiever wiel geven)
Dan maakt t relatief weinig uit of jee van 1850gr oem naar 1410gr alu of 1255gr Carbon gaat.. Beide is enorme sprong vooruit. Veel groter dan het onderlinge verschil tussen carbon en alu.
Herkenbaar. Ik had een keer alles klaar gezet om een van de lagers er uit te rammen. Schuif ik mijn tool erin, valt de lager vanzelf eruitKo.Kane schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:39:
[...]
Newmen is inderdaad niet echt prijsknaller trouwens. En had zelf bij lager wissel een achterlager wat een wat ruime passing had, dat lag echt aan de naaf want alle lagers van die maat, die ik had, gingen er wat te makkelijk in (kon het met duimen er in persen). Dus ik ben ook niet ondersteboven van de kwaliteit.
Bij de weg velgen hebben ze helaas wel meerdere recalls gehad. MTB is wel prima materiaal.
@Ko.Kane speelt zeker mee maar dan nog is het zo dat als ik op de MTB de switch van OEM naar premium wielen direct merk terwijl ik deze switch ook al op meerdere fronten met de racer heb gedaan en daar behalve de looks veel minder van merk.
En dan bedoel ik dus vooral in de Nederlandse XC situatie waar veel vlak is en je naar ieder technisch stukje of kort klimmetje weer wil accelereren, hierin speelt het roterend gewicht gewoon een grote rol. Ik snap dat als je voornamelijk aan het downhillen bent (waar het meer op de stuureigenschappen en sterkte aan zal komen en gewicht niet boeit) of langere klimmen hebt (waar gewicht wel een factor is maar dan meer totaal gewicht ipv roterend) de focus weer heel anders ligt.
Dus om te stellen dat de value op een racefiets veel groter is ben ik het niet echt mee eens.
En dan bedoel ik dus vooral in de Nederlandse XC situatie waar veel vlak is en je naar ieder technisch stukje of kort klimmetje weer wil accelereren, hierin speelt het roterend gewicht gewoon een grote rol. Ik snap dat als je voornamelijk aan het downhillen bent (waar het meer op de stuureigenschappen en sterkte aan zal komen en gewicht niet boeit) of langere klimmen hebt (waar gewicht wel een factor is maar dan meer totaal gewicht ipv roterend) de focus weer heel anders ligt.
Dus om te stellen dat de value op een racefiets veel groter is ben ik het niet echt mee eens.
[ Voor 43% gewijzigd door Kluus op 07-11-2022 15:33 ]
Ik merkte er juist op de racer enorm veel van. En dan ging ik nog maar naar een budget setje; een Vision team comp 35 die ik 2e hands had gekocht. Beste €125 die ik heb uitgegeven aan de racefiets!Kluus schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:03:
@Ko.Kane speelt zeker mee maar dan nog is het zo dat als ik op de MTB de switch van OEM naar premium wielen direct merk terwijl ik deze switch ook al op meerdere fronten met de racer heb gedaan en daar behalve de looks veel minder van merk.
Dus om te stellen dat de value op een racefiets veel groter is ben ik het niet echt mee eens, behalve de looks.
Moet wel zeggen dat ik nog geen nieuwe wielset op de MTB heb gehad, dus of ik daar iets van merk of neit kan ik (nog) niet zeggen.
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Dat zeg ik dus ook helemaal niet?Dus om te stellen dat de value op een racefiets veel groter is ben ik het niet echt mee eens.
Racefietsen is eigenlijk alles ook slechte value, daar worden de wannabees maximaal uitgemolken. Waar je recreanten soms op ziet rijden, terwijl ze eruit zien als een rollade in hun lycra.

Tenzij je ergens vooraan mee rijdt! Dan is 0,5% verbetering op een 200km rit met 40kmh gemiddeld toch 1,5minuut. Dat sprint je niet dicht.
Dus daar gaat t echt uiteindelijk wel om de kleine beetjes. Maar bij racefietsen weegt alles toch al niks: de bandjes wegens iets van 250gr, minder dan het verschil tussen sommige casings bij mtb. Dus de laatste grammen zijn duur betaald. En de aero carbon wielen zijn ook niet perse lichter dan std alu wielen, zeker niet de super hoge carbon velgen niet, maar de winst zit in aero op de lange rit. Maar in accelereren merk je dus niet lichter gewicht. Maar dat is ook totaal andere sport, totaal andere design factoren.
Maar voordeel is dat wielset geen verbruiksitem is op een wielren fiets en je er jaren op kan rijden. MTB wielen zijn voor sommigen seizoensitem...Dat is wat extreem maar ik zie veel vaker kapotte MTB-wielen dan wielrenwielen.
Ik denk dat we het juist eens zijn, want dat is toch exact wel wat ik zeg in laatste post: van OEM naar premium wielen is gewoon groot verschil. Jij ging van ~1800OEM naar ~1400gr, dat had net zo goed Alu kunnen zijn voor dat gewicht. Verschil wat je merkt zit vooral in die grote gewichtstap +handgespaakt. En ook beetje in andere rijeigenschappen van carbon qua in stijfheid en grip, maar dat merkt niet iedereen.Kluus schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:03:
Nee, maar dat bedoelde ik ook niet richting jou, ik bedoelde dit meer in zijn algemeen.
Hierboven werd ergens naar mijn idee (maar niet door jou) gesuggereerd dat je bij wielrennen nog het aero voordeel hebt (en dan dus carbon nodig hebt om het gewicht van een aero velg binnen de perken te houden) welke je bij MTB niet hebt. Maar ik denk dat op de Nederlandse XC (of BWR) rondjes juist het effect van het roterend gewicht op de velg nog wel groter is dan die van aero op de racefiets, of in ieder geval niet onderschat moet worden.
Haha, helemaal mee eens, ik durf nog wel te stellen dat als ik om mij heen kijk de meest uitgesproken fietsen in veel gevallen (uiteraard niet altijd) de meest brakke berijders hebben, terwijl veel van de snelste gasten die ik ken vaak op veel bescheidener materiaal rijden.Ko.Kane schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:20:
[...]
Racefietsen is eigenlijk alles ook slechte value, daar worden de wannabees maximaal uitgemolken. Waar je recreanten soms op ziet rijden, terwijl ze eruit zijn als een rollade in hun lycra.![]()
![]()
Tenzij je ergens vooraan mee rijdt! Dan is 0,5% verbetering op een 200km rit met 40kmh gemiddeld toch 1,5minuut. Dat sprint je niet dicht.
Volgens mij zijn we het ook grotendeel eens hoor, behalve dan dat ik denk dat het in Nederland wel mee valt met hoe erg een wiel (of velg) als slijtage onderdeel beschouwd moet worden. Ik kan me voorstellen dat dat heel anders is als je (zoals jij volgens mij) in de Alpen woont, maar dan wordt de sport ook weer anders.Ko.Kane schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:20:
[...]
Ik denk dat we het juist eens zijn, want dat is toch exact wel wat ik zeg in laatste post: van OEM naar premium wielen is gewoon groot verschil. Jij ging van ~1800OEM naar ~1400gr, dat had net zo goed Alu kunnen zijn voor dat gewicht. Verschil wat je merkt zit vooral in die grote gewichtstap +handgespaakt. En ook beetje in andere rijeigenschappen van carbon qua in stijfheid en grip, maar dat merkt niet iedereen.
Zelf rij ik op de racer nog met velgremmen dus bij mij is de velg op de racer juist weer meer een slijtage onderdeel, letterlijk.
[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 07-11-2022 19:37 ]
Hmm, leuke discussie over wielen. Heb met veel interesse gelezen, aangezien ik ook eens wil rondkijken naar een nieuwe wielset voor mijn Kona HeiHei. Mijn achtervelg heeft namelijk een flinke deuk in de velg aan beide kanten. Waarschijnlijk in Beringen (BE-Mine) gebeurd door ergens hard op neer te komen.
De tubeless band is vol gebleven en blijft ook goed dicht. Echter de melk bijvullen en de band weer op de velg krijgen is nu een hels karwei. Er blijft lucht ontsnappen bij de deuk en moet rare trucjes uithalen/wringen totdat de band ineens 1 sec goed ligt en hij vult.
Nu zit er op:
Velg: WTB KOM Light i27 TCS 2.0
Spaken: Sandvik Stainless Black 2.0/1.8 Butted
Hub: DT Swiss 370
Dit lijkt niet zo geweldig hoor, dus er zou verbetering moeten zijn, maar hoe verhoudt dit zich tegenover bijvoorbeeld DT Swiss 1700. Of moet ik echt richting 1501 voor verbetering.
Ben geen ultrasnelle tijdrijder waarbij strava het belangrijkst is, maar er wordt juist lomp mee gedaan. Parcours zoals Beringen, mijnterrils Genk en Ardennen(Spa/Esneux etc) moeten ze af kunnen.
De tubeless band is vol gebleven en blijft ook goed dicht. Echter de melk bijvullen en de band weer op de velg krijgen is nu een hels karwei. Er blijft lucht ontsnappen bij de deuk en moet rare trucjes uithalen/wringen totdat de band ineens 1 sec goed ligt en hij vult.
Nu zit er op:
Velg: WTB KOM Light i27 TCS 2.0
Spaken: Sandvik Stainless Black 2.0/1.8 Butted
Hub: DT Swiss 370
Dit lijkt niet zo geweldig hoor, dus er zou verbetering moeten zijn, maar hoe verhoudt dit zich tegenover bijvoorbeeld DT Swiss 1700. Of moet ik echt richting 1501 voor verbetering.
Ben geen ultrasnelle tijdrijder waarbij strava het belangrijkst is, maar er wordt juist lomp mee gedaan. Parcours zoals Beringen, mijnterrils Genk en Ardennen(Spa/Esneux etc) moeten ze af kunnen.
Leuk materiaal hebben is ook onderdeel van de hobbyKluus schreef op maandag 7 november 2022 @ 18:52:
[...]
Nee, maar dat bedoelde ik ook niet richting jou, ik bedoelde dit meer in zijn algemeen.
Hierboven werd ergens naar mijn idee (maar niet door jou) gesuggereerd dat je bij wielrennen nog het aero voordeel hebt (en dan dus carbon nodig hebt om het gewicht van een aero velg binnen de perken te houden) welke je bij MTB niet hebt. Maar ik denk dat op de Nederlandse XC (of BWR) rondjes juist het effect van het roterend gewicht op de velg nog wel groter is dan die van aero op de racefiets, of in ieder geval niet onderschat moet worden.
[...]
Haha, helemaal mee eens, ik durf nog wel te stellen dat als ik om mij heen kijk de meest uitgesproken fietsen in veel gevallen (uiteraard niet altijd) de meest brakke berijders hebben, terwijl veel van de snelste gasten die ik ken vaak op veel bescheidener materiaal rijden.
[...]
Volgens mij zijn we het ook grotendeel eens hoor, behalve dan dat ik denk dat het in Nederland wel mee valt met hoe erg een wiel (of velg) als slijtage onderdeel beschouwd moet worden. Ik kan me voorstellen dat dat heel is als je (zoals jij volgens mij) in de Alpen woont, maar dan wordt de sport ook weer anders.
Zelf rij ik op de racer nog met velgremmen dus bij mij is de velg op de racer juist weer meer een slijtage onderdeel, letterlijk.
BlaBlaBla
Zeker! En met de MTB kan je wat dat betreft ook veel meer kanten op met leuk materiaal in alle soorten en maten. Voor de racer is de fiets die het beste bij je past meestal niet de meest sexy aero racebeest die iedereen blijkbaar wil.Strider schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:26:
[...]
Leuk materiaal hebben is ook onderdeel van de hobby
[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 07-11-2022 20:10 ]
Wat is er mis met een aero fiets? Past prima toch?Kluus schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:07:
[...]
Zeker! En met de MTB kan je wat dat betreft ook veel meer kanten op met leuk materiaal in alle soorten en maten. Voor de racer is de fiets die het beste bij je past meestal niet de meest sexy aero racebeest die iedereen blijkbaar wil.
:strip_exif()/f/image/vgFARSPusq4whBVraQX1dP62.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij is dit vrij normaal bij dit model...heb er nog nooit een gezien zonder stapel spacers! (Miss zeg ik iets heel doms! )ElGreco schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:20:
[...]
Wat is er mis met een aero fiets? Past prima toch?
[Afbeelding]
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Dat klopt. Daarom vond ik dit model heel goed passen in het verhaal van @KluusNutterd schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:22:
[...]
Volgens mij is dit vrij normaal bij dit model...heb er nog nooit een gezien zonder stapel spacers! (Miss zeg ik iets heel doms! )
Dat is inderdaad een van de voorbeelden die ik in gedachten had.
[ Voor 18% gewijzigd door Kluus op 07-11-2022 20:34 ]
Dylan fiets zonder spacers toch?Nutterd schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:22:
[...]
Volgens mij is dit vrij normaal bij dit model...heb er nog nooit een gezien zonder stapel spacers! (Miss zeg ik iets heel doms! )
volgens mij ook niet...maar kan het niet goed zien want die stuurpen is een grote spacer! Tis echt gewoon geen mooie fiets (vind ik).
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Even lopen zoeken..maar idd..kzie bij een boel renners van bikeexchange idd een spacert (of twee)
Mijn oorspronkelijke Sram Eagle GX groepset is aan vernieuwing toe. Flinke kosten in het vooruitzicht, maar ik wil er ineens een upgrade van maken.
- E*Thirteen Helix R 12spd cassette
- Oval chainring 32t
- Sram GX 12spd chain
Ik ben zeker over de cassette, wel wat duurder maar een mooie upgrade tov de stock GX cassette. Op mijn vorige mtb had ik een oval chainring en daar was ik tevreden over, zou er nu terug naar willen omschakelen. Maar de keuze is eerder beperkt? Stock Sram oval chainring, RaceFace is voor eigen cranks en dan is er nog Blackspire waar ik niet meteen iets over weet.
Iemand ervaringen of aanraders qua oval chainrings voor een sram crank?
- Oval chainring 32t
- Sram GX 12spd chain
Ik ben zeker over de cassette, wel wat duurder maar een mooie upgrade tov de stock GX cassette. Op mijn vorige mtb had ik een oval chainring en daar was ik tevreden over, zou er nu terug naar willen omschakelen. Maar de keuze is eerder beperkt? Stock Sram oval chainring, RaceFace is voor eigen cranks en dan is er nog Blackspire waar ik niet meteen iets over weet.
Mantel heeft nog leuke korting op SRAM cassettes/kettingen. Zelf 2x een xx1 cassette + ketting besteld.
Gebruik AbsoluteBlack ovaals na alle tevredenheid op de HT en Fully. Hebben voor diverse crank types/merken ovaals. Ook die passen op Raceface crank ;-)
https://absoluteblack.cc/chainrings.html
Gebruik AbsoluteBlack ovaals na alle tevredenheid op de HT en Fully. Hebben voor diverse crank types/merken ovaals. Ook die passen op Raceface crank ;-)
[ Voor 18% gewijzigd door Daan_ op 08-11-2022 19:13 ]
Ach ja, AbsoluteBlack was ik vergeten, daar is de oval op mijn vorige MTB van. Moet ik eens bekijken.Daan_ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:08:
Mantel heeft nog leuke korting op SRAM cassettes/kettingen. Zelf 2x een xx1 cassette + ketting besteld.
De XX1 cassette is ruim 100€ duurder dan de Helix R, die op zich al een hap duurder is dan de GX. Daar ga ik toch niet nog hoger in
Absolute Black heb ik zonder problemen gehad, maar garbaruk was ook minstens even goed. Iets langere tanden, daardoor nog betere chain retentie en langere levensduur. Wellicht meer risico als je er een steen mee raakt
Ik heb ook AbsoluteBlack en SRAM ovals maar AB is een rare toko.
Maken zwaar overpriced spul, hollow cage pulley voor 500 euro anyone? En sturen facturen zonder BTW/VAT terwijl ze vanuit Polen versturen
Maar het zit er nog steeds onder en doet zijn werk
Maken zwaar overpriced spul, hollow cage pulley voor 500 euro anyone? En sturen facturen zonder BTW/VAT terwijl ze vanuit Polen versturen
Je moet ook niet direct bij hen bestellen. Zijn aantal DE toko's en andere webshops die de kettingbladen etc stuk goedkoper aanbieden. Maar het blijft een dure hobby dat MTB-en.GrooV schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:31:
Ik rij een jaar met Rotor Qrings, bevallen ook goed en zijn er zo te zien ook voor Sram direct mount. Dode punt schijnt daarbij ook nog instelbaar te zijn (geen idee hoe eigenlijk) ookal heb ik die bij mij gewoon op de standaard positie gezet en nooit meer naar omgekeken.Drwho1 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:01:
Leuke cassette kende ik nog niet, ik ben benieuwd naar je ervaring. Ik vraag me dan wel weer af hoevaak je tandwiel 9 gaat gebruiken, maar met een 32T voorblad valt dat misschien ook wel weer mee.Drwho1 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:01:
Mijn oorspronkelijke Sram Eagle GX groepset is aan vernieuwing toe. Flinke kosten in het vooruitzicht, maar ik wil er ineens een upgrade van maken.
- Oval chainring 32t
- Sram GX 12spd chain
Volgens Canyon kraakt niet mijn bottom bracket maar is de kraak afkomstig van de main pivot lagers, nu al na een jaar?

[ Voor 12% gewijzigd door Strider op 09-11-2022 11:14 ]
BlaBlaBla
Ze hebben wat rare hypetrain spullen (graphene lube van €15 voor een paar druppels) maar die ovalen chainrings zijn toch vrij normaal geprijsd. Daar zit ook nog wel wat R&D achter voor de ideale hoek van de ovaal, waar de ovalen van AliExpress gewoon haaks op je crankarm staan.GrooV schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:31:
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Ik kende ze voordien ook niet (het merk wel van naam), maar ontdekt in mijn zoektocht naar een nieuwe cassette. Gelezen/gekeken wat er over te lezen/kijken viel en overtuigd geraakt. 100gr onder het gewicht van een stock GX Eagle cassette en het 2-delige ontwerp maakt vervangen op termijn ook interessant. Gekocht bij Bike Discount in Duitsland, ze is ondertussen ingepakt...Strider schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:16:
[...]
Leuke cassette kende ik nog niet, ik ben benieuwd naar je ervaring. Ik vraag me dan wel weer af hoevaak je tandwiel 9 gaat gebruiken, maar met een 32T voorblad valt dat misschien ook wel weer mee.
Nu nog een geschikte Oval 32t vinden
Na een jaar was ik al aan mijn tweede set achterbrug lagers toe, wel uiteindelijk alles onder garantie vervangen.Strider schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:16:
[...]
Volgens Canyon kraakt niet mijn bottom bracket maar is de kraak afkomstig van de main pivot lagers, nu al na een jaar?
Ik heb dan wel glijlagers en de Lux (?) heeft voor zover ik kan zien gesealde kogellagers, dat zou toch wat langer schoon en kraakvrij moeten blijven.
Dus jij vervangt ze nu 2x per jaar?GWBoes schreef op woensdag 9 november 2022 @ 12:26:
[...]
Na een jaar was ik al aan mijn tweede set achterbrug lagers toe, wel uiteindelijk alles onder garantie vervangen.
Ik heb dan wel glijlagers en de Lux (?) heeft voor zover ik kan zien gesealde kogellagers, dat zou toch wat langer schoon en kraakvrij moeten blijven.
Houd ik deze lagers langer heel als ik uit de blubber blijf?
[ Voor 6% gewijzigd door Strider op 09-11-2022 13:28 ]
BlaBlaBla
Als je de fiets in de schuur laat staan gaan ze nog langer meeStrider schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:27:
[...]
Dus jij vervangt ze nu 2x per jaar?
Maar zonder flauw te doen, uiteraard is de levensduur afhankelijk van hoe je de fiets gebruikt en onderhoud, waarbij vaak met veel water en ontvetter schoonmaken, zeker geen positieve bijdrage is. Maar als je flink modder hebt gehapt, dan ontkom je niet aan schoonmaken met water...
Ik maak altijd van een oude biba een mudflap bij fietsen met een lower main pivot in de zadelbuis. Anders hoopt daar lading modder op en door beweging vering werkt het altijd wat naar binnen over de tijd. Plus je zet daar dan altijd de spuit op.Strider schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:27:
[...]
Dus jij vervangt ze nu 2x per jaar?
Valt mee, zit nu na 2 jaar op m'n derde set en tweede kniehevel, maar de lagers zijn/waren heel slecht leverbaar dus heb langer doorgefietst dan ik eigenlijk zou willen. Op het laatst zat er zoveel speling op dat m'n achterband bij sommige situaties aanliep aan de binnenkant van de achterbrug.
zie diverse eerdere berichten
FM maakt laat nu zelf de kunstof delen van de lagers maken dus kan het nu sneller vervangen voordat er ergens anders schade ontstaat. Ik koop in ieder geval nooit meer een Full sus MTB met glijlagers in de ophanging
@Strider dat ziet er dan zo uit:Ko.Kane schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:58:
[...]
Ik maak altijd van een oude biba een mudflap bij fietsen met een lower main pivot in de zadelbuis. Anders hoopt daar lading modder op en door beweging vering werkt het altijd wat naar binnen over de tijd. Plus je zet daar dan altijd de spuit op.
:strip_exif()/f/image/DmJLCn3BQLKlKjYhSAMoxMtK.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is wel op een chunky DH fiets. Op mijn vorige Enduro had ik veel mooier gesneden en kleiner gehouden. Uitvoering verschilt per fiets. Hier zit t vast aan de chainstay brace, maar vaak kan het ook goed aan chainstays net achter t lager* dan kun je het vaak kleiner maken.
* dus waar mijn remleiding een ziptie heeft, daar om de chainstay heen.
Ik doe 5 jaar met fietsen, nog nooit frame lager gewisseld. Ik was alleen wanneer echt nodig, nooit met schoonmaak middelen, lage druk en vuil met zachte borstel wegwrijven. (Zon Gardena opzetborstel is ideaal)
[ Voor 11% gewijzigd door Ko.Kane op 09-11-2022 14:18 ]
Beetje onduidelijke foto, maar gaat om mijn derallieurpad.
Dale Scvalpel Carbon, laatste 26'model, ik dacht 2011 of zoiets
Cannondale, zit om frame heen, vast met 2 schroefjes.
Ik zoek een neiuwe.
Iemand een idee waar? Kan dus online geen goede vinden.
Ik zoek een neiuwe.
:strip_exif()/f/image/Ej3ChJ1tGlqLf8345y9YkILO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door maartend op 09-11-2022 17:56 ]
Ter toevoeging: hoe lang je lagers mee gaan is buiten het gebruik ook sterk afhankelijk hoe open en bloot ze liggen. Voorbeeldje: Op mijn Fuel EX liggen de lagers van de demper ophanging vrij open omdat een of andere Idioot dacht dat een bout met een flink kleinere kop dan de lager OD handig was. De duurdere EX-en met een Trunnion shock hebben 4 boutjes waar de kop de lagers beter afdekt -> lagers gaan langer mee bij vergelijkbaar gebruik.Ko.Kane schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:12:
[...]
@Strider dat ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]
Dit is wel op een chunky DH fiets. Op mijn vorige Enduro had ik veel mooier gesneden en kleiner gehouden. Uitvoering verschilt per fiets. Hier zit t vast aan de chainstay brace, maar vaak kan het ook goed aan chainstays net achter t lager* dan kun je het vaak kleiner maken.
* dus waar mijn remleiding een ziptie heeft, daar om de chainstay heen.
Ik doe 5 jaar met fietsen, nog nooit frame lager gewisseld. Ik was alleen wanneer echt nodig, nooit met schoonmaak middelen, lage druk en vuil met zachte borstel wegwrijven. (Zon Gardena opzetborstel is ideaal)
Voor de rest, niet wassen als het niet enorm vies is helpt. Mijne wordt enkel gewassen als er flink in de modder gespeeld is en dan gewoon enkel met een gieter, water in een emmer en een borstel. Een heeeeel enkel keer gaat de plantenspuit of een sort-off tuinslang er op met erg lage druk.
Denk dat de enige keer dat mijn fiets echt goed gewassen wordt bij verkoop gaat zijn.
Overigens zijn mijn lagers ook matig, heb ze al 2x wat opgefrist door ze schoon te maken en nieuw vet er in te stoppen maar overweeg na de winter de hele bende te laten vervangen. De main pivot mag een trek dealer doen gezien dat een ongehoord kut systeem is
Cannondale zelf/de dealer. Overigens is een derailleurhanger zo specifiek dat zonder het exacte model & jaar suggesties waarschijnlijk vrij zinloos zijn.maartend schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:18:
Ik zoek een neiuwe.
[Afbeelding]
[ Voor 29% gewijzigd door GoldenSample op 09-11-2022 17:55 ]
@GoldenSample
Geen dale dealer in mijn omgeving, wel een halve dale dealer. <Maar is al 50km rijden, dus vandaar hier eerst maar even. Bericht is verder aangepast
Geen dale dealer in mijn omgeving, wel een halve dale dealer. <Maar is al 50km rijden, dus vandaar hier eerst maar even. Bericht is verder aangepast
Volgens mij moet je de kp121 hebben, die had ik ook op mijn 2017 alu en 2018 carbon FSImaartend schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:18:
Ik zoek een neiuwe.
[Afbeelding]
Ik had deze nog in mijn bookmarks staan omdat de fiets daarvandaan kwam, naar wellicht kan je ergens anders een goedkoper alternatief vinden
https://www.martens-tweew...ad-trigger-flash-scalpel/
https://www.google.com/se...Q&biw=1487&bih=1013&dpr=1maartend schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:18:
Ik zoek een neiuwe.
[Afbeelding]
?
Edit: beetje flauw, maar letterlijk "dale scalpel carbon derailleur hanger 2011" geeft je antwoord...
[ Voor 6% gewijzigd door Ko.Kane op 09-11-2022 18:12 ]
Dealer bellen (en desnoods laten opsturen kan nooit kwaad)maartend schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:58:
@GoldenSample
Verder; Nevermind, moet leren lezen, je hebt je oorspronkelijke post aangepast met type en bouwjaar
https://schaltauge24.de/a-c/cannondale/929/scalpel-2011-2012
deze moet je als het goed is hebben, zou er gelijk 2 bestellen.
Snap niet echt dat je het niet vinden kan, krijg zat omhoog, verder kun je hier zien welke fietsen de gelijke Hanger hebben:
https://derailleurhanger.com/product/derailleur-hanger-328/
[ Voor 61% gewijzigd door GoldenSample op 09-11-2022 18:23 ]
Klopt, behalve dat er geen goede tussen zit. Bij Ali lijkt het er op, maar maten kloppen nietKo.Kane schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:10:
[...]
https://www.google.com/se...Q&biw=1487&bih=1013&dpr=1
?
Edit: beetje flauw, maar letterlijk "dale scalpel carbon derailleur hanger 2011" geeft je antwoord...
Schaltauge lijkt de goede. ThnxGoldenSample schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:12:
[...]
Dealer bellen (en desnoods laten opsturen kan nooit kwaad)
Verder; Nevermind, moet leren lezen, je hebt je oorspronkelijke post aangepast met type en bouwjaar
https://schaltauge24.de/a-c/cannondale/929/scalpel-2011-2012
deze moet je als het goed is hebben, zou er gelijk 2 bestellen.
Snap niet echt dat je het niet vinden kan, krijg zat omhoog, verder kun je hier zien welke fietsen de gelijke Hanger hebben:
https://derailleurhanger.com/product/derailleur-hanger-328/
Derailleurhanger had ik uiteindelijk ook gevpnden, maar is USA. Deu is wat makkelijker terug sturen.
Thnx
Ik heb een oudere MTB (26" Giant XTC4 uit 2005 van destijds 800 euro oid) waar ik niet zoveel meer op fiets, maar nog wel regelmatig onderhoud aan heb gegeven. Hij rijdt goed, echter de voorvork is aan vervanging toe (Suntour). Het verende gedeelte is veel te slap, zit speling in en de instelling voor locken en harder/zachter werkt niet meer. Het lijkt me niet rendabel om die nog te laten reviseren.
Nu zit ik te kijken naar een goedkope nieuwe vervangende voorvork (tweedehands is ook een optie, maar als ie al op maat gezaagd is verwacht ik daar misschien problemen mee). Budget is dan max. 100 euro. Bij Decathlon hebben ze voor 70 euro wel een te koop die me prima lijkt voor mijn doel. Echter een aantal aandachtspunten voor als ik dit zelf ga vervangen:
1. De schijfremmen heb ik een paar jaar geleden al vervangen (Giant MPH3 naar Shimano Deore). De nieuwe moet met een adapter (schroefgaten zitten op de nieuwe remklauw in een andere richting). Dit zou met een nieuwe voorvork volgens mij gewoon zonder adapter moeten passen?
2. Ik moet naast de voorvork ws. ook een nieuwe 'starnut' kopen (of zitten die normaal gesproken al bij een voorvork?). Monteren daarvan gaat me denk ik wel lukken en zo niet vraag ik de LBS even.
3. Kan ik de oude voorvork eruit halen en de nieuwe direct erin zetten? Of moet ik nog iets van ringetjes/balhoofdonderdelen oid overzetten van de oude voorvork op de nieuwe?
4. Qua diamater van de stuurbuis e.d. ga ik er even vanuit dat dat hetzelfde is gebleven. Mijn fiets heeft een A-head balhoofd. Of moet ik nog goed opletten, omdat er wel veranderingen zijn geweest op dit gebied?
5. Mijn wielen hebben quick releases. Moet ik bij de voorvork nog opletten of dat past? Bij racefietsen heb je tegenwoordig een ander systeem, maar kon niet goed vinden of dat bij MTB's ook het geval is (en dan specifiek voor 26" wielen, toch wel weer wat ouder zullen zijn)
Alvast bedankt voor de reacties!
Nu zit ik te kijken naar een goedkope nieuwe vervangende voorvork (tweedehands is ook een optie, maar als ie al op maat gezaagd is verwacht ik daar misschien problemen mee). Budget is dan max. 100 euro. Bij Decathlon hebben ze voor 70 euro wel een te koop die me prima lijkt voor mijn doel. Echter een aantal aandachtspunten voor als ik dit zelf ga vervangen:
1. De schijfremmen heb ik een paar jaar geleden al vervangen (Giant MPH3 naar Shimano Deore). De nieuwe moet met een adapter (schroefgaten zitten op de nieuwe remklauw in een andere richting). Dit zou met een nieuwe voorvork volgens mij gewoon zonder adapter moeten passen?
2. Ik moet naast de voorvork ws. ook een nieuwe 'starnut' kopen (of zitten die normaal gesproken al bij een voorvork?). Monteren daarvan gaat me denk ik wel lukken en zo niet vraag ik de LBS even.
3. Kan ik de oude voorvork eruit halen en de nieuwe direct erin zetten? Of moet ik nog iets van ringetjes/balhoofdonderdelen oid overzetten van de oude voorvork op de nieuwe?
4. Qua diamater van de stuurbuis e.d. ga ik er even vanuit dat dat hetzelfde is gebleven. Mijn fiets heeft een A-head balhoofd. Of moet ik nog goed opletten, omdat er wel veranderingen zijn geweest op dit gebied?
5. Mijn wielen hebben quick releases. Moet ik bij de voorvork nog opletten of dat past? Bij racefietsen heb je tegenwoordig een ander systeem, maar kon niet goed vinden of dat bij MTB's ook het geval is (en dan specifiek voor 26" wielen, toch wel weer wat ouder zullen zijn)
Alvast bedankt voor de reacties!
@Palomar er zijn toch een aantal zaken die je eerst moet checken, want de diameter van de stuurbuis is a-head niet genoeg, dat zegt enkel wat over hoe de stuurpen op de stuurbuis zit (correct me if i'm wrong, niet echt meer iets van deze tijd, want volgens mij is voor sportfietsen alles a-head sinds 1990 ofzo).
wat wel belangrijk is, is of je stuurbuis / balhoofdbuis op dit moment tapered of recht zijn. Modern is tapered, waarbij de onderkant een grotere diameter heeft dan de bovenkant. Een nieuwe vork is vaak wel tapererd en een oud frame niet, dat past dan niet, of je moet gaan hannessen met externe balhofdlagers etc.
of de remmen gaan passen zonder adapter hangt ook af van de schijfdiameter, je heb nu wellicht een adapter om van een postmount of oud type montage naar IS te gaan, de nieuwe vork is waarschijnlijk ook IS, maar als je nu bv een 180mm schijf hebt zal je (afhankelijk van de vork een 20 of 40 mm IS adapter moeten hebben. van 140 naar 180 of van 160 naar 180), enkel als de vork gemaakt is voor je huidige schijf diameter kan je de klauw er direct op monteren. Maar ook hier moet je eigenlijk specifiek weten wat je nu hebt (klauw) en wat er op de vork zit
Daarnaast moet je ook even dubbelchecken of je wielmontage gelijk is, ouderwets is QR, moderne is steekas, of steekas boost. als je nu QR hebt moet je dus ook een QR vork kopen, anders krijg je je wiel er niet in.. (tegenwoordig is alles steekas en dan nog een maatje breder (boost) ook.
Een nieuwe vork heeft in principe geen "crown race", deze moet je dan overzetten van je oude vork, want meestal horen ze bij je balhoofd lagers (qua pasvorm). Als je geluk hebt is het er 1 met een inkeping en tik je deze er zo af, het kan ook lastiger zijn als ie goed klem en of vastgerot zit.
de star nut zal ook niet bij de vork zitten en zal je los moeten kopen of uit de oude tikken en overzetten.
wat wel belangrijk is, is of je stuurbuis / balhoofdbuis op dit moment tapered of recht zijn. Modern is tapered, waarbij de onderkant een grotere diameter heeft dan de bovenkant. Een nieuwe vork is vaak wel tapererd en een oud frame niet, dat past dan niet, of je moet gaan hannessen met externe balhofdlagers etc.
of de remmen gaan passen zonder adapter hangt ook af van de schijfdiameter, je heb nu wellicht een adapter om van een postmount of oud type montage naar IS te gaan, de nieuwe vork is waarschijnlijk ook IS, maar als je nu bv een 180mm schijf hebt zal je (afhankelijk van de vork een 20 of 40 mm IS adapter moeten hebben. van 140 naar 180 of van 160 naar 180), enkel als de vork gemaakt is voor je huidige schijf diameter kan je de klauw er direct op monteren. Maar ook hier moet je eigenlijk specifiek weten wat je nu hebt (klauw) en wat er op de vork zit
Daarnaast moet je ook even dubbelchecken of je wielmontage gelijk is, ouderwets is QR, moderne is steekas, of steekas boost. als je nu QR hebt moet je dus ook een QR vork kopen, anders krijg je je wiel er niet in.. (tegenwoordig is alles steekas en dan nog een maatje breder (boost) ook.
Een nieuwe vork heeft in principe geen "crown race", deze moet je dan overzetten van je oude vork, want meestal horen ze bij je balhoofd lagers (qua pasvorm). Als je geluk hebt is het er 1 met een inkeping en tik je deze er zo af, het kan ook lastiger zijn als ie goed klem en of vastgerot zit.
de star nut zal ook niet bij de vork zitten en zal je los moeten kopen of uit de oude tikken en overzetten.
Nieuwe vorken zijn bijna allemaal PM (Post mount) jij hebt wellicht nog een IS vork. Een vork heeft PM160 of PM180 (of PM200). PM160 kan direct met 160 schijf, voor groter heb je spacer nodig. Dus als je een 180mm voorschijf hebt en PM160 vork dan heb je een PM +20mm adapter nodig.Palomar schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:22:
Ik heb een oudere MTB (26" Giant XTC4 uit 2005 van destijds 800 euro oid) waar ik niet zoveel meer op fiets, maar nog wel regelmatig onderhoud aan heb gegeven. Hij rijdt goed, echter de voorvork is aan vervanging toe (Suntour). Het verende gedeelte is veel te slap, zit speling in en de instelling voor locken en harder/zachter werkt niet meer. Het lijkt me niet rendabel om die nog te laten reviseren.
Starnut is onderdeel van de headset lagerset normaal. Je kan ze los kopen. Als het budget moet, evt hergebruiken en door de oude stuurpijp omlaag er uit tikken. Soms zitten ze bij een vork.2. Ik moet naast de voorvork ws. ook een nieuwe 'starnut' kopen (of zitten die normaal gesproken al bij een voorvork?). Monteren daarvan gaat me denk ik wel lukken en zo niet vraag ik de LBS even.
Je moet de crownrace overzetten. Of nieuwe kopen. Dit is ook onderdeel van headset lager set. Dat is wel rot klusje zonder juiste tools. Zeker bij erg oud spul. Youtube tutorials leggen het uit. Eventueel makkelijker bij LBS.3. Kan ik de oude voorvork eruit halen en de nieuwe direct erin zetten? Of moet ik nog iets van ringetjes/balhoofdonderdelen oid overzetten van de oude voorvork op de nieuwe?
Heel veel vorken hebben tapered headset nu. Je moet een straight steerer hebben. Wat bij 26" vorken wel zo is.4. Qua diamater van de stuurbuis e.d. ga ik er even vanuit dat dat hetzelfde is gebleven. Mijn fiets heeft een A-head balhoofd. Of moet ik nog goed opletten, omdat er wel veranderingen zijn geweest op dit gebied?
Wel opletten dat je niet een vork met eigen as koopt, of superzeldzame boost vork. Denk dat dat in 26" alleen maar DirtJump vorken zijn, dat geldt ook voor tapered stuurbuizen.5. Mijn wielen hebben quick releases. Moet ik bij de voorvork nog opletten of dat past? Bij racefietsen heb je tegenwoordig een ander systeem, maar kon niet goed vinden of dat bij MTB's ook het geval is (en dan specifiek voor 26" wielen, toch wel weer wat ouder zullen zijn)
Ik zou een headset-lagerset er bij kopen: dan heb je nwe crown race en starnut. Maar ook gewoon frisse headset lagers.Alvast bedankt voor de reacties!
Het is wel overwegen waard een vork van een gangbaar merk te kopen, als je toch ooit onderhoud wilt kunnen doen, of laten doen.
BV: https://www.bike-discount...-30-silver-26-tk-coil-100
Suntours zijn nog wat goedkoper.
Een gebruikte Rockshox Judy Gold is wel stuk beter. En zou voor zelfde prijs moeten gaan. Gewoon vantevoren meten hoeveel stuurbuis lengte je nodig hebt.
Edit: spuit elf...wat Prullemans zegt
ja zeker als je voor een oudere fiets iets nieuws wilt kopen.. (hoewel @Ko.Kane wel een punt heeft dat er in 26" vorken wellicht niet geen van de moderne standaarden zitten, zoals boost of tapered, extra reden om goed te kijken dat je wel een 26 vork pakt!)Palomar schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:47:
@Prulleman @Ko.Kane Hartelijk dank! Toch nog wat dingen om op te letten dus!
Even snel beklaag doen:
Vanmorgen onderuit gegleden tijdens het woon-werk verkeer op de MTB. Iets te snel door een bochtje, op strak asfalt (hoort dit dan wel in een MTB topic), vol met takjes en bladeren. Jasje heeft twee kleine gaatjes, fiets (Trek Marlin 6) heeft wat krassen, maar gelukkig zelf niet meer dan wat schrammentjes.
Dit weekend maar weer de bossen in, dan hoort het er tenminste bij
Vanmorgen onderuit gegleden tijdens het woon-werk verkeer op de MTB. Iets te snel door een bochtje, op strak asfalt (hoort dit dan wel in een MTB topic), vol met takjes en bladeren. Jasje heeft twee kleine gaatjes, fiets (Trek Marlin 6) heeft wat krassen, maar gelukkig zelf niet meer dan wat schrammentjes.
Klopt, ik verwachtte bij 26" niet tegen teveel moderniteiten aan te lopen die niet compatible zijn, maar wel goed om toch op te letten. Ook wel goede tip om een nieuwe headset te kopen. Die kosten ook weer niet een vermogen. Herinner me nu dat ik bij mijn racefiets ook ooit de voorvork heb vervangen en dat ik idd die (nu weet ik hoe het heet) 'crown race' heb los moeten peuteren van de oude vork.Prulleman schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:50:
[...]
ja zeker als je voor een oudere fiets iets nieuws wilt kopen.. (hoewel @Ko.Kane wel een punt heeft dat er in 26" vorken wellicht niet geen van de moderne standaarden zitten, zoals boost of tapered, extra reden om goed te kijken dat je wel een 26 vork pakt!)
Vervelend idd. Ben op die manier eens op de racefiets onderuit gegaan (door los zand in een bochtje). Sneller dan ik met mijn pedaal kon uitklikken lag ik al op de grond. Wielerpakje ook compleet kapot en hele zijkant van mijn lichaam vol schaafwondenDocslik schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:53:
Even snel beklaag doen:

@GoldenSample
Besteld. Zien er wat anders uit, nu maar hopen dat het past. Wel 2 besteld, de laatste 2.. Hier zaten gelukkieg ook schroefjes bij. Enige nadeel ; niet zwart.
Thnx
Besteld. Zien er wat anders uit, nu maar hopen dat het past. Wel 2 besteld, de laatste 2.. Hier zaten gelukkieg ook schroefjes bij. Enige nadeel ; niet zwart.
Thnx
[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 10-11-2022 17:20 ]
Ik heb weer eens zo'n momentje dat ik niet weet waar ik morgen wil gaan rijden. Misschien dat iemand nog wat suggesties heeft, de UHR heb ik in elk geval de laatste tijd weer genoeg gezien. Meestal probeer ik rond de 60/70km te fietsen dus dan zijn kleine rondjes een beetje repetatief.
Ben eventueel Oosterhout, Teteringen en Dorst aan het overwegen. Weet niet hoe die er bij liggen momenteel.
Ben eventueel Oosterhout, Teteringen en Dorst aan het overwegen. Weet niet hoe die er bij liggen momenteel.
Malden / Groesbeek / Mook, alles aan elkaar gereden is het iets van 55. En zijn wel wat stukken die zeker de moeite zijn om twee keer te doen.ZanielGa schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:32:
Ik heb weer eens zo'n momentje dat ik niet weet waar ik morgen wil gaan rijden. Misschien dat iemand nog wat suggesties heeft, de UHR heb ik in elk geval de laatste tijd weer genoeg gezien. Meestal probeer ik rond de 60/70km te fietsen dus dan zijn kleine rondjes een beetje repetatief.
Die staan op het lijstje om volgend jaar maar ergens te doen. Voor morgen vind ik die helaas te ver rijden.kippy schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:54:
[...]
Malden / Groesbeek / Mook, alles aan elkaar gereden is het iets van 55. En zijn wel wat stukken die zeker de moeite zijn om twee keer te doen.
Kan je beter Nijmegen mee pakken in plaats van Maldenkippy schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:54:
[...]
Malden / Groesbeek / Mook, alles aan elkaar gereden is het iets van 55. En zijn wel wat stukken die zeker de moeite zijn om twee keer te doen.
Malden is echte beginner/kinder route. Niet technisch, maar leuk om rond te trappen.nooberke schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:38:
[...]
Kan je beter Nijmegen mee pakken in plaats van Malden
Vandaag 3x Groesbeek gedaan. Was al weer 2 1/2 jaar geleden dat ik deze volledig heb gefietst. Ondanks de keelontsteking en bijbehorende antibiotica kuur prima vermaakt.
Wel op de emtb

Traumapad is leuk, maar komt voor mij persoonlijk meer door de remkuilen. Hoop dat ze deze niet glad gaan strijken.
[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 11-11-2022 18:51 ]
Ja, ze hebben af en toe de gewoonte om leuke dingen toch wel weer wat vlak te maken. Had ook een leuk lijntje op Leersum, maar die hebben ze ook compleet gladgestreken.Daan_ schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:47:
[...]
Malden is echte beginner/kinder route.
Vandaag 3x Groesbeek gedaan. Was al weer 2 1/2 jaar geleden dat ik deze volledig heb gefietst. Ondanks de keelontsteking en bijbehorende antibiotica kuur prima vermaakt.
Wel op de emtb![]()
Traumapad is leuk, maar komt voor mij persoonlijk meer door de remkuilen. Hoop dat ze deze niet gaan glad strijken.
(en ik weet dat we tijdens een Tweakers Rit het Traumapad gehad hebben, maar ben bang dat ik dus echt gewoon nog steeds geen idee heb welk stuk dat nou was

Ik denk dat ik mijn vorige AbsoluteBlack oval gekocht heb bij Bike-discount.de, maar daar blijft een search op dat merk leeg. Is mijn Duitse go-to shop eigenlijk, want ook de E*thirteen cassette e.a. toebehoren heb ik daar net besteld.Daan_ schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:38:
[...]
Je moet ook niet direct bij hen bestellen. Zijn aantal DE toko's en andere webshops die de kettingbladen etc stuk goedkoper aanbieden. Maar het blijft een dure hobby dat MTB-en.
Bij bike-components.de komt er zelfs letterlijk bij dat ze het merk niet meer verkopen.
Bike24 ook niets, bij CCC wel een beperkte keuze maar niet de geschikte voor mijn Sram.
Nog suggesties die ik gemist heb of niet ken?
[ Voor 7% gewijzigd door Drwho1 op 12-11-2022 08:51 ]
Hier tijd terug een zwarte 30T besteldDrwho1 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:50:
[...]
Ik denk dat ik mijn vorige AbsoluteBlack oval gekocht heb bij Bike-discount.de, maar daar blijft een search op dat merk leeg. Is mijn Duitse go-to shop eigenlijk, want ook de E*thirteen cassette e.a. toebehoren heb ik daar net besteld.
Bij bike-components.de komt er zelfs letterlijk bij dat ze het merk niet meer verkopen.
Bike24 ook niets, bij CCC wel een beperkte keuze maar niet de geschikte voor mijn Sram.
Nog suggesties die ik gemist heb of niet ken?
https://www.tradeinn.com/...D%5B0%5D=Absolute%20black
Thx kende ik dus niet. Goedkopere productprijs en pak goedkopere shipping daar. Nu enkel nog de kleur...traditioneel zwart of toch maar eens voor titanium gaan.Daan_ schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:57:
[...]
Hier tijd terug een zwarte 30T besteld
Bij Absoluteblack hanteren ze €11.99 shipping voor Europa, dat is ronduit

Voor de gene die het idee had gevat om eens in het Reichswald bij de Diepen te gaan spelen. Advies: zoek een alternatief. Eerste paden zijn daar nu dicht gegooid, zoals bij de brandtoren. En ze willen er ook meer gaan handhaven.
Kwam groepje tegen die al donderpreek hebben gehad. En volgende keer zou het een stevige prent worden. Wel vervelend voor ze. Ze hadden net ander half uur in de auto gezeten. Gelukkig zit Bikepark Mook nog in de buurt ;-)
Kwam groepje tegen die al donderpreek hebben gehad. En volgende keer zou het een stevige prent worden. Wel vervelend voor ze. Ze hadden net ander half uur in de auto gezeten. Gelukkig zit Bikepark Mook nog in de buurt ;-)
Wel uitkijken met bikeinn, is Spaans en een horror als iets terug moet.Daan_ schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 08:57:
[...]
Hier tijd terug een zwarte 30T besteld
Verder voor dit soort producten: www.r2-bike.de
Ik bestel echt veel bij bikeinn de laatste tijd een aantal vage reserve klein grut dingen maar ook wat duurdere dingen (XT shifter, di2 derailleurs, s-works sl stuurpen) die ergens anders niet te krijgen waren of bij bikeinn gewoon relatief erg gunstig geprijsd. Alles altijd netjes geleverd maar heb dan ook nog niets terug hoeven sturen gelukkig.GoldenSample schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:18:
[...]
Wel uitkijken met bikeinn, is Spaans en een horror als iets terug moet.
Verder voor dit soort producten: www.r2-bike.de
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 12-11-2022 14:07 ]
Heb ik redenen om aan te nemen dat ik iets anders nodig heb dan de Absolute Black Oval Sram Direct Mount Boost 3 mm Offset uitvoering? Fiets is voorzien van de Sram GX eagle crankset
Er is ook nog de 6mm, maar lijkt me niet voor mijn fiets.
De Canyon Neuron weer eens opgebouwd. Sind augustus niet meer gebruikt. Iets met Emtb
Wielen van de XC HT er opgelegd en voorzien van 180mm rotors. Remmen gebleed. Nieuwe cassette/ketting erop en versnelling afgesteld. Alleen calipers nog uitlijnen. Morgen middag eens uitlaten hier in het bos. Eerst de Emtb uitlaten in Groesbeek.
Weegt net geen 12,5 kilo. Inclusief pedalen, reserve binnenband, co2 patroon, bandenlichters, strap, fietsbel, AirTag houder, tubless repair bar ends, etc.

Wielen van de XC HT er opgelegd en voorzien van 180mm rotors. Remmen gebleed. Nieuwe cassette/ketting erop en versnelling afgesteld. Alleen calipers nog uitlijnen. Morgen middag eens uitlaten hier in het bos. Eerst de Emtb uitlaten in Groesbeek.
Weegt net geen 12,5 kilo. Inclusief pedalen, reserve binnenband, co2 patroon, bandenlichters, strap, fietsbel, AirTag houder, tubless repair bar ends, etc.
:strip_exif()/f/image/pz6a2oiaNZBUC4yZa2mDq9g8.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 12-11-2022 18:29 ]
Wat staat er op je oude ketting blad. Je hebt waarschijnlijk boost nodig (3mm offset)Drwho1 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 14:42:
Heb ik redenen om aan te nemen dat ik iets anders nodig heb dan de Absolute Black Oval Sram Direct Mount Boost 3 mm Offset uitvoering? Fiets is voorzien van de Sram GX eagle crankset
Was ik inderdaad ook al gaan bekijken en zou makkelijk zijn moest dat erop vermeld staan, maar natuurlijk niet het gevalDaan_ schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:08:
[...]
Wat staat er op je oude ketting blad. Je hebt waarschijnlijk boost nodig (3mm offset)
"SRAM 32t Eagle technology X-sync 2"
Da's al wat het zegt.
Ik ben vermoed ook wel de 3mm offset, op het oog lijkt dat geen 6mm. Het zou gewoon handig zijn moest je dat ergens glashelder uit kunnen afleiden.
Die text staat aan de voorkant. SRAM vermeld de offset op de achterkant.Drwho1 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 16:56:
[...]
Was ik inderdaad ook al gaan bekijken en zou makkelijk zijn moest dat erop vermeld staan, maar natuurlijk niet het geval![]()
"SRAM 32t Eagle technology X-sync 2"
Da's al wat het zegt.
Ik ben vermoed ook wel de 3mm offset, op het oog lijkt dat geen 6mm. Het zou gewoon handig zijn moest je dat ergens glashelder uit kunnen afleiden.
Dé gouden tip.Daan_ schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:04:
[...]
Die text staat aan de voorkant. SRAM vermeld de offset op de achterkant.
Ben meteen even gaan kijken, ze moesten de tekst nóg kleiner drukken. Effe wat prut aan de kant moeten schrapen, maar eureka! Het is 3mm dus
Edit: mijn huidige setup is een 10-50 cassette met een 32t blad.
Zou ik het blad moeten aanpassen nu ik naar een 9-50 cassette overstap ism een oval?
9,11,13,15,17,20,23,27,31,36,42,50
10,12,14,16,18,21,24,28,32,36,42,50
Kom met 32t niet tekort, dus zou denken van niet. Met een oval zou ik in theorie makkelijker over het dode punt heen moeten komen ook in de omwenteling.
[ Voor 34% gewijzigd door Drwho1 op 12-11-2022 17:46 ]
Helaas heeft Jaap Dirkmaat van Vereniging Nederlands Cultuurlandschap het weer voorzien op de mountainbikeroutes in het Rijk van Nijmegen. Meneer is een rechtszaak begonnen tegen de provincie Gelderland met het verzoek om de routes te sluiten, omdat meneer vindt dat mountainbiken als een nieuwe belasting op de natuur moet worden gezien. MTB Rijk van Nijmegen is een crowdfunding begonnen om de juridische kosten te betalen, omdat wij als rijders natuurlijk belanghebbenden zijn in deze kwestie. Die man houdt gewoon niet op
Heeft er iemand ervaring met de Assos trail liner bib knickers voor onder een short? Wilde het gaan dragen bij wat kouder weer zoals nu, om mijn knieën wat warmer te houden.
https://www.assos.com/eu/...-bib-knickers-174603.html
BlaBlaBla
Wellicht hier eens vragen.Strider schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:42:
Heeft er iemand ervaring met de Assos trail liner bib knickers voor onder een short? Wilde het gaan dragen bij wat kouder weer zoals nu, om mijn knieën wat warmer te houden.
Het grote fietskleding topic
Dat hij zich eens richt op de hondenbezitters, we stonden laatst een paar minuten te wachten bovenaan bij de trauma trail en tot drie keer toe het hekje bij de grote weg dicht gemaakt achter de kont van gasten met loslopende honden.daanb14 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 17:36:
Helaas heeft Jaap Dirkmaat van Vereniging Nederlands Cultuurlandschap het weer voorzien op de mountainbikeroutes in het Rijk van Nijmegen. Meneer is een rechtszaak begonnen tegen de provincie Gelderland met het verzoek om de routes te sluiten, omdat meneer vindt dat mountainbiken als een nieuwe belasting op de natuur moet worden gezien. MTB Rijk van Nijmegen is een crowdfunding begonnen om de juridische kosten te betalen, omdat wij als rijders natuurlijk belanghebbenden zijn in deze kwestie. Die man houdt gewoon niet op
Daarna geheel toevallig ook die vrouw van dat gelderlander “interview” tegen gekomen op een breed gedeeld pad, niets aan de hand, wij aan de andere kant van het pad netjes gegroet, zij ondertussen vanalles mopperend en extra breed uitsteken met haar nordic walking tentstokken. Triest…
Zo’n mooi gebied en routes maar zo jammer van een handje vol zure mensen daar.
Edit: en betaald uiteraard. Hopelijk helpt het iets..
[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 12-11-2022 22:11 ]
Ook betaald inderdaad. De stichting levert topwerk en ik hoop enorm dat ze dat mogen blijven doen. Mijn Lux Trail wordt volgende week gerepareerd en dan mag ik eindelijk weer gaan mountainbikenKluus schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:54:
[...]
Dat hij zich eens richt op de hondenbezitters, we stonden laatst een paar minuten te wachten bovenaan bij de trauma trail en tot drie keer toe het hekje bij de grote weg dicht gemaakt achter de kont van gasten met loslopende honden.
Daarna geheel toevallig ook die vrouw van dat gelderlander “interview” tegen gekomen op een breed gedeeld pad, niets aan de hand, wij aan de andere kant van het pad netjes gegroet, zij ondertussen vanalles mopperend en extra breed uitsteken met haar nordic walking tentstokken. Triest…
Zo’n mooi gebied en routes maar zo jammer van een handje vol zure mensen daar.
Edit: en betaald uiteraard. Hopelijk helpt het iets..

Echt ongelofelijk hoe disproportioneel veel aandacht zure mensen altijd krijgen. Wel goed van de stichting dat ze iemand gevonden hebben die hier al veel ervaring mee heeft.
Prulleman schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:11:
@Palomar er zijn toch een aantal zaken die je eerst moet checken, want de diameter van de stuurbuis is a-head niet genoeg, dat zegt enkel wat over hoe de stuurpen op de stuurbuis zit (correct me if i'm wrong, niet echt meer iets van deze tijd, want volgens mij is voor sportfietsen alles a-head sinds 1990 ofzo).
Nog even een update. Ik heb inmiddels een nieuwe voorvork gekocht. Omdat het zoals ik al aangaf een oudere fiets is en ik niet veel mountainbike moest het niet teveel kosten. Ik had zo'n 100 euro in gedachten voor de operatie om de fiets nog een wat langer leven in te blazen. Het werd deze voor 72 euro: https://www.bol.com/nl/nl...eatureOption#productTitle . Geen idee of het uberhaupt een merk is, maar het hoefde in dit geval alleen maar weer een beetje soepel te veren (en ik verklap, dat doet ie goedKo.Kane schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:22:
[...]
Nieuwe vorken zijn bijna allemaal PM (Post mount) jij hebt wellicht nog een IS vork. Een vork heeft PM160 of PM180 (of PM200). PM160 kan direct met 160 schijf, voor groter heb je spacer nodig. Dus als je een 180mm voorschijf hebt en PM160 vork dan heb je een PM +20mm adapter nodig.
[...]
Starnut is onderdeel van de headset lagerset normaal. Je kan ze los kopen. Als het budget moet, evt hergebruiken en door de oude stuurpijp omlaag er uit tikken. Soms zitten ze bij een vork.
[...]
Je moet de crownrace overzetten. Of nieuwe kopen. Dit is ook onderdeel van headset lager set. Dat is wel rot klusje zonder juiste tools. Zeker bij erg oud spul. Youtube tutorials leggen het uit. Eventueel makkelijker bij LBS.
[...]
Heel veel vorken hebben tapered headset nu. Je moet een straight steerer hebben. Wat bij 26" vorken wel zo is.
[...]
Wel opletten dat je niet een vork met eigen as koopt, of superzeldzame boost vork. Denk dat dat in 26" alleen maar DirtJump vorken zijn, dat geldt ook voor tapered stuurbuizen.
[...]
Ik zou een headset-lagerset er bij kopen: dan heb je nwe crown race en starnut. Maar ook gewoon frisse headset lagers.
Het is wel overwegen waard een vork van een gangbaar merk te kopen, als je toch ooit onderhoud wilt kunnen doen, of laten doen.
BV: https://www.bike-discount...-30-silver-26-tk-coil-100
Suntours zijn nog wat goedkoper.
Een gebruikte Rockshox Judy Gold is wel stuk beter. En zou voor zelfde prijs moeten gaan. Gewoon vantevoren meten hoeveel stuurbuis lengte je nodig hebt.
Edit: spuit elf...wat Prullemans zegt
Omdat ik het vervangen van een voorvork in een MTB nog niet eerder had gedaan was eea. een beetje een gok of het mij zelf zou lukken. Daarom ook het lage budget; als het allemaal niet zou lukken was de schade te overzien
- Het verwijderen van de crown race van de oude vork was een vervelend klusje. Dacht eerst dat die erop de oude vork niet eens op zat, maar na wat schoonmaken bleek die bijna een te zijn geworden met de vork en dacht dat ik die er nooit meer af zou krijgen. Uiteindelijk met schroevendraaier ertussen en hard doch subtiel tikken ging ie wel los, zonder noemenswaardige beschadigingen. Bij het bestelde balhoofd zat wel een nieuwe crown race, echter zag die er toch wat anders uit (en mogelijk niet goed werkend met de oude lagers). Ik heb nog overwogen om dan ook meteen de gehele balhoofdset (lagers) te vervangen (oude eruit tikken met een lange schroevendraaier en nieuwe erin persen met een plankjes en een draadeind), echter na wat googlen leek me dat toch meer een operatie waar je echt speciaal gereedschap voor nodig hebt en ik beter door de fietsenmaker kan laten doen. Omdat de fiets naar de fietsenmaker brengen me wat teveel gedoe is en te lang gaat duren heb ik daarom de ouder balhoofdlagers maar laten zitten. De onderste is wel erg slecht (draait moeizaam), maar heb er goed wat vet tussen gedaan, zodat ie hopelijk nog wel een tijdje meegaat. Dan ga ik tzt wel eens met de fiets langs de fietsenmaker.
- Het afzagen van het overtollige stuk stuurbuis deed ik de eerste keer niet goed, omdat ik hem precies had afgetekend aan het bovenste deel van de stuurpen. De stuurbuis stak toen echter een stukje boven de stuurpen uit. Als je de top cap dan gaat aandraaien komt ie tegen de stuurbuis en trekt ie de speling er niet uit. Toen kon alles dus weer los en heb ik er nog een stukje afgezaagd. Zijn van die dingen die je een keer fout doet en dan de volgende keer niet meer
- De starnut in de stuurbuis plaatsen leek me lastig, omdat ik er even op gegoogled had en het mensen niet lukte zonder speciaal gereedschap. Heb er echter een lange bout in gedraaid en dan met een hamer er recht in geslagen. Was in 2 minuten gedaan. dus viel nogal mee. Zag dat je er dus ook speciale tools voor kunt kopen, maar ja kost weer redelijk wat geld voor iets wat je niet snel meer gebruikt en had ook geen zin om online te bestellen en erop te wachten tot na het weekend (naar zulk soort specifieke tools zoeken bij je LBS levert in mijn ervaring vaak nul op request op, of je betaalt de hoofdprijs).
- Schijfremklauw paste prima. Ik had op de oude vork een adaptertje (PM naar IS) en toen was er kennelijk een spacertje nodig van een paar millimeter. Die was ik nu ook weer nodig. Maar verder zat het in 1 keer goed zonder aanlopen oid.
- Waar ik verder nog wel tegenaan liep is dat ik het wiel nauwelijks in de vork kreeg. Had eea. nog eens nagemeten en de vork zou 100mm breed moeten zijn, echter mat ik 95mm oid. Kreeg het wiel er uiteindelijk wel in door de 2 poten van de vork met veel kracht uit elkaar te drukken en dan het wiel erin te zetten. Hoop dat dit zich misschien nog wat gaat 'zetten', want als je onderweg lek rijdt is het niet fijn als je het wiel op deze manier eruit en erin moet doen. Geen idee of zoiets normaal is bij een nieuwe vork, of dat dit een kwaliteitsdingetje is van een goedkopere vork..........
Was een avondje klussen (uiteindelijk uurtje of 2), maar het resultaat mag er zijn. Direct even kort proefrondje gereden en wat een verschil met de oude voorvork die nauwelijks meer veerde en aldoor tegen het eind van de veerweg aan bonkte
Nog wel een vervolgvraag. Ik heb aan mijn MTB in de loop der jaren wel steeds zaken onderhouden/verbeterd, echter de banden zijn inmiddels zo'n 12/13 jaar oud. Qua profiel zijn ze nog okee, maar ik vraag me af of het rubber in de loop der jaren misschien verslechterd is en misschien sneller lek gaat of scheurt. Het zijn Schwalbe Racing Ralph / Nobby Nic vouwbanden. Ook voor de zekerheid nog maar even vervangen? Of kan dit geen kwaad?
(en wat is dan een goede vervanger? Voor 26" is tegenwoordig niet zoveel keus meer en het moet ook niet meer dan 30 euro per band gaan kosten. Kom wel veel Schwalbe Black Jack tegen, maar dat zijn draadbanden).
(en wat is dan een goede vervanger? Voor 26" is tegenwoordig niet zoveel keus meer en het moet ook niet meer dan 30 euro per band gaan kosten. Kom wel veel Schwalbe Black Jack tegen, maar dat zijn draadbanden).
Rubber woordt oud. Ik heb zelf ook 26, ik rij met RR rond.Palomar schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 23:38:
Nog wel een vervolgvraag. Ik heb aan mijn MTB in de loop der jaren wel steeds zaken onderhouden/verbeterd, echter de banden zijn inmiddels zo'n 12/13 jaar oud. Qua profiel zijn ze nog okee, maar ik vraag me af of het rubber in de loop der jaren misschien verslechterd is en misschien sneller lek gaat of scheurt. Het zijn Schwalbe Racing Ralph / Nobby Nic vouwbanden. Ook voor de zekerheid nog maar even vervangen? Of kan dit geen kwaad?
Klinkt allemaal als typische 'klus' probleempjes. Headsetcups kan je wel met plankje er in tikken. Zou het niet proberen op een top fiets, maar heb het wel op budget build gedaan. Als je voor paar duizend euro fiets op bouwt dan moet je gewoon tool kopen, maar als student heb ik het destijds met hammer en plankje gedaan..Palomar schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 23:38:
Dat van de breedte is wel dubieus, dat is echt onderdeel van budget vork van no-brand denk ik. Ik had hem geruild en gekeken of een andere toevallig beter was. Maar nu heb je er al aardig tijd in gestoken.
In de budget categorie: Schalbe Smart Sam zijn er vanaf 20e (16 als je draadversies kan vinden, momenteel niet in stock bij bike-components). Nobby Nic is er voor 14e in draad. Das best fijne band, alleen wat meer voor grip. Maar niet slecht voor winter. Deze twee gebruikte ik vroeger als student. Sowieso zijn deze beter dan 13jaar oude band. NN voor en SS achter kan ook. Ik heb destijds alles wel gehad: dubbel SS, maar ook dubbel NN. NN voor en SS achter was wel beste qua toch veel grip aan voorzijde, maar toch wat snellere achterband.
https://www.bike-componen...it=lagernd&sort=price_asc
Hoe/wat nemen jullie eigenlijk mee als reserve spul voor je MTB ritten? Heb nu co2 patronen, multikit, dynaplug, reseve quick links etc mee. In zo'n pouch van the pack maar is toch best zwaar. Gaan je achterzakken uitzakken etc. Ik zoek nog een betere oplossing
Tja, ik denk dat het een paar oplossingen zijn.rolandos582 schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:46:
Hoe/wat nemen jullie eigenlijk mee als reserve spul voor je MTB ritten? Heb nu co2 patronen, multikit, dynaplug, reseve quick links etc mee. In zo'n pouch van the pack maar is toch best zwaar. Gaan je achterzakken uitzakken etc. Ik zoek nog een betere oplossing
1. Je stop het in je shirt/jack
2. Zadeltasje
3. Ergens anders op je fiets bevestigd. Met straps en in b.v. je headset.
4. Rugtas/heuptas
https://enduro-mtb.com/en/tool-storage-without-a-backpack/
Voor een aantal ideeen.
[ Voor 7% gewijzigd door ZanielGa op 13-11-2022 19:01 ]
Daar kunnen we wel wat mee! Iemand ervaring met zo'n 76 projects mount voor ergens op je frame?ZanielGa schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:51:
[...]
Tja, ik denk dat het een paar oplossingen zijn.
1. Je stop het in je shirt/jack
2. Zadeltasje
3. Ergens anders op je fiets bevestigd. Met straps en in b.v. je headset.
4. Rugtas/heuptas
https://enduro-mtb.com/en/tool-storage-without-a-backpack/
Voor een aantal ideeen.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bFBcL2ZRdtuuTgapLE0An1i4.webp?f=user_large)
Zoiets

@rolandos582 jij ijdeltuit. Neem nou gewoon een zadeltas. Blijven je reserve spullen ook schoon mocht je ze ooit nodig hebben.
Ik gebruik meestal alleen een backcountry strap voor biba en lichters (nog nooit gebruik met tubeless, maar ja Enduro he). Op mijn fiets heb ik een pomp. Maar kan ook patronen in de strap-stoppen. Om 't schoon te houden zit de biba in strak getaped plastic zakje.rolandos582 schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:30:
[...]
Daar kunnen we wel wat mee! Iemand ervaring met zo'n 76 projects mount voor ergens op je frame?
[Afbeelding]
Zoiets
En een sinds kort klein zadeltasje door tip van hier: Lezyne Road Caddy Satteltasche Eerste in jaren die sterk zat leek. In verleden veel uitgescheurde bevestigingstraps en haken gehad bij zadeltasjes. Daar zit multitool in en mini-fietskabelslot, maar kan ook ipv slot plakset+plug in.
[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 13-11-2022 23:23 ]
Ongeveer hetzelfde, of vaak een microrocket pompje in plaats van co2. Gaat hier gewoon in de achterzak van mijn shirt, idem met de racer (behalve dat daar nog een aerothan biba mee gaat). Is dat bij jou echt zo zwaar? Welke mutitool heb je?rolandos582 schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:46:
Ik heb ook lang een gereedschapsbidon gebruikt maar sinds ik geen biba meer meeneem op de mtb is dat niet meer nodig.
[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 13-11-2022 23:30 ]
Nog bedankt voor je reactie! Had het helaas wat te laat gelezen en al iets anders besteld. Was een beetje gebonden aan het assortiment van een shop waar ik nog meer moest bestellen (hadden geen nobby nic, die ik nu ook heb), dus het zijn een Rocket Ron aan de voorkant geworden en Racing Ralph achter. Wel vouwbanden, want die bevallen me voor zowel de MTB als racefiets altijd wel goed (misschien een gevoel, maar heb het idee dat die meer grip hebben dan draadbanden).Ko.Kane schreef op zondag 13 november 2022 @ 13:28:
[...]
Klinkt allemaal als typische 'klus' probleempjes. Headsetcups kan je wel met plankje er in tikken. Zou het niet proberen op een top fiets, maar heb het wel op budget build gedaan. Als je voor paar duizend euro fiets op bouwt dan moet je gewoon tool kopen, maar als student heb ik het destijds met hammer en plankje gedaan..
Dat van de breedte is wel dubieus, dat is echt onderdeel van budget vork van no-brand denk ik. Ik had hem geruild en gekeken of een andere toevallig beter was. Maar nu heb je er al aardig tijd in gestoken.
In de budget categorie: Schalbe Smart Sam zijn er vanaf 20e (16 als je draadversies kan vinden, momenteel niet in stock bij bike-components). Nobby Nic is er voor 14e in draad. Das best fijne band, alleen wat meer voor grip. Maar niet slecht voor winter. Deze twee gebruikte ik vroeger als student. Sowieso zijn deze beter dan 13jaar oude band. NN voor en SS achter kan ook. Ik heb destijds alles wel gehad: dubbel SS, maar ook dubbel NN. NN voor en SS achter was wel beste qua toch veel grip aan voorzijde, maar toch wat snellere achterband.
https://www.bike-componen...it=lagernd&sort=price_asc
En wellicht dat ik de balhoofdlagers dan toch nog een keer ga proberen met een plankje
Ik heb een biba, mini pompje, multitool, mini rolletje ductape, quicklinks, 2bandenlichters en verder 2 plastic handschoentjes, pleisters en vignetten; in een zadeltasje.rolandos582 schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:46:
Iedere fiets heeft een eigen zadeltasje met tools hier, dan vergeet je nooit wat mee te nemen. Op de MTB wel ontdekt dat het velcro van de zadeltas soms niet sterk genoeg is, dus die heb ik nu met een extra touwtje aan zadel gemaakt. (Na meerdere stuiters wilde het nog wel eens half los schieten)
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
In mijn zadeltasje gaan co2 pomp en patroon, reserveband (ja ja, niet tubeless), multitool, plakkers.rolandos582 schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:46:
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic