Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 221 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:33
@GoldenSample Onder 2kg voor Enduro blijft wel zeldzaam trouwens. E1900 is zwaarder en EX1700 is bv al 1970gr (29" xd driver) .
Mijn Newmen SLA 30 wielset zou 1780gr moeten zijn, en als ik naar velg gewicht kijk zit laatste grammen vooral in de naaf van Newmen.

Voor echt bikepark-achtige zaken zou ik wel Enduro als onderlimiet nemen. Een en ander ligt wel aan het park en de trails. Maar een te lichte AM-set beperkt je anders ook in progressie. Je kan natuurlijk compenseren met inserts, maar das broekzak-vestzak qua gewicht.

Ik heb het ook niet over smalle banden, maar als ik de Maxxis maten aanhoud (elk merk is anders...)dan topt het uit bij 2.4-2,5 voor DH en DD casings.

De 2,6 is het gewoon lastig snel mee te rijden zeker met lage drukken. En blijft over voor de niche inzet, zoals HT, of zachte ondergrond en mensen die comfort zoeken boven controle.
Want als het ruiger wordt heb ik meer druk nodig, en een goed trackende band niet meer volume. Mijn DH fiets heeft zwaardere casing en alsnog hogere druk nodig dan mijn Enduro om niet door te slaan of om te vouwen.

Moeilijk om progressie te maken op zachte 2,6. Zeker als je last hebt van channels want die zijn vaak breder op de brede varianten, en nog lastiger op de kant te leggen. (Een DH DHR2 is maar 2,4)

Bij de DHF zit er trouwens ook zon brede ruimte tussen, volgens mij nog breder dan de DHR, pas sinds de Assegai is dat ineens een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:22
@Demo mooi setje hoor! _/-\o_
heerlijke voldoening om met een zelf gespaakt setje rond te rijden!

en die fiets blijft ook een mooie verschijning :9

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:38
Joris748 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:27:
[...]

Precies, maar daar zit wel een prijskaartje aan. Toen ik nog marathons reed, reed ik ook met handgespaakte, custom wielsets (sub 1300 gram, 1000 EUR plus). Maar nu ik alleen nog maar recreatief rijd, is het mij de investering niet waard. Wil je echt grote stappen maken op stijfheid en gewicht, zul je diep in de buidel moeten tasten. Wil je dat niet, dan moet je concessies doen op gewicht of stijfheid. En dan ben je misschien beter af met het herspaken van je stock wielen ...
Maar ik heb al wat meer problemen met deze wielen gehad. En € 1000 is voor mij ook teveel voor een hobbymatige mountainbike prutser. Gelukkig heb ik al even contact gehad met onze wielenbouwende Griek _/-\o_

Marathons rijden doe ik overigens nog wel. Al hoewel dat meestal rustig cruisen is met vrienden (al dan niet met heen en weer rijden vanaf huis (in het kader van iets meer uitdaging)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Demo Interessante fiets. Heeft die bouwer ook een soort van standaard catalogus met voorbeelden? Kan het niet vinden namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ko.Kane schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:45:
@Demo Interessante fiets. Heeft die bouwer ook een soort van standaard catalogus met voorbeelden? Kan het niet vinden namelijk.
https://www.mountainbike....?mode=viewprofile&u=42229
Herman maakt de "Snowdon" fietsen
dit was zijn eerste: https://www.mountainbike....ewtopic.php?f=14&t=127843
daarna heeft hij er nog een paar gemaakt (zowel hardtails als fullies) voor wat forummers

en ander lid (https://www.mountainbike....?mode=viewprofile&u=10457) van het MTB forum, is er iets commerciëler mee bezig:
https://projectxii.nl/
ook wat verschillende modellen in de catalogus, de http://projectxii.nl/vertigo-2/ zal je wellicht aanspreken

[ Voor 21% gewijzigd door Prulleman op 01-11-2022 15:02 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:33

Appie

F1RST Racing

Daan_ schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:43:
[...]

Had het gehoord wat bezield mensen om dat te doen. Dan ben je niet goed bij je hoofd om het maar netjes te schrijven.

--------
Schoenen voor clipless binnen gekregen. Volgende keer beter lezen bij het bestellen. Er stond toch heel duidelijk bij; Kies 3/4 groter. Schoenen vallen klein uit. De 5Ten Kestrel Pro Boa voor retour aangemeld en nu maatje 3/4 groter besteld.

Ben benieuwd of ik weer kan wennen aan in geklikt zijn op technische stukken. Op de XC HT wel SPD, maar daar fiets ik toch andere soort routes mee ;-) Denk dat ik ze nog maar niet ga gebruiken tijdens de Enduro clinic dit weekend. Wel leuk voor de Friday Fails heb ik zo'n vermoede. O-)
Rij zelf met hellcat pro's; vallen idd iets kleiner uit dus +1 maat. Ingeklikt zijn op technische stukken is just beter, omdat je niet hoeft na te denken waar je voet is, maar dat is een stukje gewenning/comfort wat je op moet bouwen.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Prulleman Ook mooi. Maar weet niet of ik er op zou durven fietsen. Vooral bij deze spat t lichtgewicht eraf. Zulke fietsen hebben vermoedelijk nul certificering ( of op zijn minst design checks naar de normen). Als ik zie hoeveel problemen Kavenz had bij EFBE en ook Neko Mulally (Frank the welder frames) zou ik er niet lekker op zitten. Zag ook al BB er uitgescheurd bij dat RP29 frame.

Beide (Kavenz en Frameworks) zijn trouwens super open in hun YT-series over de uitdagingen om iets te maken dat werkt. Kavenz heeft ASTM5 uiteindelijk gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ko.Kane schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:41:
@Prulleman Ook mooi. Maar weet niet of ik er op zou durven fietsen. Vooral bij deze spat t lichtgewicht eraf. Zulke fietsen hebben vermoedelijk nul certificering ( of op zijn minst design checks naar de normen). Als ik zie hoeveel problemen Kavenz had bij EFBE en ook Neko Mulally (Frank the welder frames) zou ik er niet lekker op zitten. Zag ook al BB er uitgescheurd bij dat RP29 frame.

Beide (Kavenz en Frameworks) zijn trouwens super open in hun YT-series over de uitdagingen om iets te maken dat werkt. Kavenz heeft ASTM5 uiteindelijk gehaald.
Voor het gewicht zou ik niet zo op het uiterlijk afgaan, er zijn inderdaad slanke buizen gebruikt, maar zonder de wanddikte zegt dat nog vrij weinig over het gewicht (en de stevigheid).

ik weet dat 1 van die snowdons inderdaad gesneuveld is: https://www.mountainbike....1&hilit=snowdon&start=390
maar er rijden er ook nog een hoop door bikeparks.
de frames van michiel heb ik eigenlijk nog geen problemen mee gezien (maar ik lees ook niet alles daar :))

ook geen idee hoe die gasten met garantie omgaan, en qua risico.. het is voor dit soort gasten natuurlijk niet te doen om een paar frames door een stress test te halen, daarom wordt er volgens mij vrij veel kennis (best practices) onder dit soort framebouwers gedeeld, en zijn ze over het algemeen eerder overbuild dan onder.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Thefirstikke schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:40:
Even een hersenspinsel bij jullie pitchen :+

Mijn huidige 11j oude Cube Reaction GTC in 22" en 26" wielmaat is nu echt op en aan vervanging toe. Heb er door de jaren heen veel in geinvesteerd om 'm in topconditie te houden, maar nog een ronde veel euro's investeren is ie niet meer waard. En wil nu echt een keer de stap maken naar 29".
De Cube zit vanaf de eerste dag als gegoten en wil de maten/afstanden zoveel mogelijk behouden die toen uit de bikefit zijn gerold. Puur te referentie: ik ben 192cm met BBL van 92cm

Even checken of ik op het juiste denkpad zit en zinnige vergelijkingen tussen modellen/maten kan doen. Ik zie dat ik bij veel merken/modellen kwa lichaams afmetingen op de L/XL grens zit.
Ik wil wat modellen gaan proefrijden indien mogelijk (voorraad...), de afgebeelde Canyon is dus even puur ter illustratie.

Komt ie dan.

Exceed Large vs Cube
- De Exceed heeft een 2 graden stijlere zitbuis. Dit betekend bij dezelfde zadel positie je ~2cm verder naar voren zit op de Exceed.
--> Om dezelfde bottom bracket-zadel maat te behouden zou ik op de Exceed het zadel 2cm verder naar achteren zetten tov de zadelpen dan dat ik nu heb op de Cube?

- De Exceed heeft een 19mm langere reach en 40mm kortere stuurpen
--> Om dezelfde zadel-stuur afstand te behouden zou ik op de Exceed een 20mm langere stuurpen nodig hebben?

- De Exceed heeft een 7mm hogere stack, op de cube heb ik 2cm aan spacers
--> Om dezelfde stack te behouden zou ik op de Exceed ook ~1cm spacer nodig hebben.

Exceed Extra Large vs Cube
- De Exceed XL heeft een 2 graden stijlere zitbuis. Dit betekend bij dezelfde zadel positie je ~2cm verder naar voren zit op de Exceed.
--> Om dezelfde bottom bracket-zadel maat te behouden zou ik ook op de Exceed maat XL het zadel 2cm verder naar achteren zetten tov de zadelpen dan dat ik nu heb op de Cube?

- De Exceed XL heeft een 39mm langere reach en 40mm kortere stuurpen
--> Om dezelfde zadel-stuur afstand te behouden zou ik op de Exceed XL geen andere stuurpen nodig hebben?

- De Exceed XL heeft een 25mm hogere stack, op de cube heb ik 2cm aan spacers
--> Dezelfde stack behouden op de Exceed is niet mogelijk, deze is 0.5cm te hoog. Maar die paar mm lijkt me te overzien?

Conclusie
De Exceed XL zou de betere keus zijn aangezien deze het dichtst bij de huidige maatvoering van de Cube zit?
Of kan mijn hele redenatie de prullebak in omdat de hele geometrie icm grotere wielmaat niet te vergelijken is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even terugkoppeling geven op een vraag waar ik een aantal waardevolle reacties op had gekregen :) Uiteindelijk bij een Canyon Exceed CF7 met fancy kleurtjes uitgekomen, in maat XL.

De keuze ging uiteindelijk tussen deze, een Scott Scale en Cube Reaction, allemaal 2022 modellen met enigszins vergelijkbare afmontage. Proefgereden op de twee laatstgenoemde, maar ivm verkrijgbaarheid uiteindelijk de gok genomen en de Canyon besteld.
Heb al een Canyon Ultimate racer en het service center zit hier om de hoek, dus durfde deze ook wel aan.

De fiets bevalt enorm goed. Moet toegeven dat ik 'm voornamelijk als veredelde gravel bike heb gebruikt ;) Los van een paar rondjes LDD, Utrechtse Heuvelrug en omgeving Nijmegen.

Done:
- Reynolds decals van wielen verwijderd
- Maxxis 2.35 banden eraf en Racing Ralph/Ray in 2.25 erop
- Tubeless
- Newmen bar&stem eraf, canyon CP08 integrated carbon cockpit erop
- Canyon carbon bidon houders

Todo:
- Selle Italia SLR X-Cross zadel
- Dropper
- ...

[ Voor 4% gewijzigd door Thefirstikke op 01-11-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik ben me een beetje aan het inlezen en wil graag een powermeter installeren op m'n Trek Procaliber 9.8. De 4iiii Powermeter spreekt mij wel aan (goede prijs/kwaliteit verhouding -> goedkoopste :+ ) maar ik heb een e*thirteen TRS Race Carbon crank en blijkbaar passen die powermeters daar niet op..

Heeft er iemand een andere suggestie waar te kijken? De pedalen van Garmin en consorten zijn me net wat te duur vooralsnog..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
Thefirstikke schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:54:
[...]

Even terugkoppeling geven op een vraag waar ik een aantal waardevolle reacties op had gekregen :) Uiteindelijk bij een Canyon Exceed CF7 met fancy kleurtjes uitgekomen, in maat XL.

De keuze ging uiteindelijk tussen deze, een Scott Scale en Cube Reaction, allemaal 2022 modellen met enigszins vergelijkbare afmontage. Proefgereden op de twee laatstgenoemde, maar ivm verkrijgbaarheid uiteindelijk de gok genomen en de Canyon besteld.
Heb al een Canyon Ultimate racer en het service center zit hier om de hoek, dus durfde deze ook wel aan.

De fiets bevalt enorm goed. Moet toegeven dat ik 'm voornamelijk als veredelde gravel bike heb gebruikt ;) Los van een paar rondjes LDD, Utrechtse Heuvelrug en omgeving Nijmegen.

Done:
- Reynolds decals van wielen verwijderd
- Maxxis 2.35 banden eraf en Racing Ralph/Ray in 2.25 erop
- Tubeless
- Newmen bar&stem eraf, canyon CP08 integrated carbon cockpit erop
- Canyon carbon bidon houders

Todo:
- Selle Italia SLR X-Cross zadel
- Dropper
- ...
Eindelijk iemand die snapt dat decals op velgen enorm lelijk zijn... heb ik ook gelijk verwijderd. Hoe bevallen die banden? Staan ook op mijn lijstje als deze af zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Thefirstikke mooi! maar waar zijn de foto's?
Hoe is het uiteindelijk uitgepakt met de afstelling/houding? een 26er met een 29er vergelijken en er hetzelfde op gaan zitten leek mij toen al een lastig verhaal.
D-Ed schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:08:
Ik ben me een beetje aan het inlezen en wil graag een powermeter installeren op m'n Trek Procaliber 9.8. De 4iiii Powermeter spreekt mij wel aan (goede prijs/kwaliteit verhouding -> goedkoopste :+ ) maar ik heb een e*thirteen TRS Race Carbon crank en blijkbaar passen die powermeters daar niet op..

Heeft er iemand een andere suggestie waar te kijken? De pedalen van Garmin en consorten zijn me net wat te duur vooralsnog..
als je de cranks wilt behouden blijft er denk ik niet veel over.. (ik zie e*thirteen ook niet bij xcadey of SIGEYI , chinese merken die spider PM's verkopen voor verschillende cranks).

Denk dat je dan het beste kan kijken of je je huidige crankset kan verkopen en dan een andere set uitzoeken..

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Prulleman schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:53:
[...]

Voor het gewicht zou ik niet zo op het uiterlijk afgaan, er zijn inderdaad slanke buizen gebruikt, maar zonder de wanddikte zegt dat nog vrij weinig over het gewicht (en de stevigheid).

ik weet dat 1 van die snowdons inderdaad gesneuveld is: https://www.mountainbike....1&hilit=snowdon&start=390
maar er rijden er ook nog een hoop door bikeparks.
de frames van michiel heb ik eigenlijk nog geen problemen mee gezien (maar ik lees ook niet alles daar :))

ook geen idee hoe die gasten met garantie omgaan, en qua risico.. het is voor dit soort gasten natuurlijk niet te doen om een paar frames door een stress test te halen, daarom wordt er volgens mij vrij veel kennis (best practices) onder dit soort framebouwers gedeeld, en zijn ze over het algemeen eerder overbuild dan onder.
Die snowdon had geen garantie voor zover ik er uit haalde. Snap ik ook wel zo'n oplage.

Maar die ervaring is dus niet alles zeggend: Frank the Welder is super gerenommeerd en Neko had ook enig FEA laten doen als ik goed herinner. Ze gingen allemaal in no-time stuk. Lees: in een race-weekend. Ook zaten er eerst rare dingen in gusset design rondom de headset, die mij niet duidelijk waren waarom een ervaren bouwer dat deed.
Kavenz had veel design gedaan en faalde de eerste test-stands bij EFBE.

Voor XC en AM is het wel te doen. Maar krachten en risico lopen hard op bij grote jumps.

Ik zou hier niet mijn BB of headset willen afbreken:
Afbeeldingslocatie: https://www.4actionsport.it/wp-content/uploads/2019/10/G0309166-2-e1570692418715.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Prulleman schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:52:

als je de cranks wilt behouden blijft er denk ik niet veel over.. (ik zie e*thirteen ook niet bij xcadey of SIGEYI , chinese merken die spider PM's verkopen voor verschillende cranks).

Denk dat je dan het beste kan kijken of je je huidige crankset kan verkopen en dan een andere set uitzoeken..
Zoveel moeite ga ik daar voorlopig nog niet instoppen. Het ding fiets heerlijk weg en mag zo origineel mogelijk blijven. Dank voor het verder meedenken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Appie schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 15:20:
[...]

Rij zelf met hellcat pro's; vallen idd iets kleiner uit dus +1 maat. Ingeklikt zijn op technische stukken is just beter, omdat je niet hoeft na te denken waar je voet is, maar dat is een stukje gewenning/comfort wat je op moet bouwen.
Had helaas over de informatie heen gelezen om maatje groter te bestellen. Nieuw paar is onderweg en ga er vanuit dat deze passen. De andere mogen gelukkig retour.

Ga merken of ik kan wenen aan in geklikt zitten op technische steile stukken. Binnen kort Enduro Clinic. Wellicht zet ik clipless er dan wel op.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:08:
@GoldenSample Onder 2kg voor Enduro blijft wel zeldzaam trouwens. E1900 is zwaarder en EX1700 is bv al 1970gr (29" xd driver) .
Mijn Newmen SLA 30 wielset zou 1780gr moeten zijn, en als ik naar velg gewicht kijk zit laatste grammen vooral in de naaf van Newmen.

Voor echt bikepark-achtige zaken zou ik wel Enduro als onderlimiet nemen. Een en ander ligt wel aan het park en de trails. Maar een te lichte AM-set beperkt je anders ook in progressie. Je kan natuurlijk compenseren met inserts, maar das broekzak-vestzak qua gewicht.

Ik heb het ook niet over smalle banden, maar als ik de Maxxis maten aanhoud (elk merk is anders...)dan topt het uit bij 2.4-2,5 voor DH en DD casings.

De 2,6 is het gewoon lastig snel mee te rijden zeker met lage drukken. En blijft over voor de niche inzet, zoals HT, of zachte ondergrond en mensen die comfort zoeken boven controle.
Want als het ruiger wordt heb ik meer druk nodig, en een goed trackende band niet meer volume. Mijn DH fiets heeft zwaardere casing en alsnog hogere druk nodig dan mijn Enduro om niet door te slaan of om te vouwen.

Moeilijk om progressie te maken op zachte 2,6. Zeker als je last hebt van channels want die zijn vaak breder op de brede varianten, en nog lastiger op de kant te leggen. (Een DH DHR2 is maar 2,4)

Bij de DHF zit er trouwens ook zon brede ruimte tussen, volgens mij nog breder dan de DHR, pas sinds de Assegai is dat ineens een probleem.
Rijd toch geen (echte) gaps of 2+ meter hoge drops naar flat dus een AM setje is voor mij prima. Heb ook de fiets niet voor tenslotte en een BikePark is meer de uitzondering niet de regel.

Zulke zelfbouw frames vind ik altijd wel erg vet, echter kopen van iemand zou ik het niet zo snel. Uiteindelijk is er gewoon erg weinig validatie gedaan bij z'n frame. Dat vertaald zich in: Onnodig hoog gewicht en/of een kleinere marge qua belasting. Het resultaat zijn dan kapotte frames.

Niet voor niets heeft elke grote fabrikant al sinds de oertijd testbanken staan waar frames voor weken de pijnbank op gaan. Met een meer XC georiënteerd frame heb je meer vermoeiing issues waar je nog op kan inspecteren, als je ruiger rijd is het als je pech hebt van 'Niets aan de hand' naar 'Ik heb m'n BB of balhoofd los in de hand' (en m'n tanden) in een dag.

* GoldenSample Heeft ooit voor relatief kleine stads/tour/bakfiets fabrikant gewerkt. Het voordeel daarvan is: je weet redelijk wat. Het nadeel ervan is: je weet redelijk wat.

Wie weet ga ik zelf nog een keer aan de slag met zoiets... Eerst echter een huis met garage & leren lassen. Vervolgens ga ik wel in m'n oude netwerk spitten om te kijken of ze al toegang tot een goede test-rig hebben :+
Ko.Kane schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 17:18:
[...]

Die snowdon had geen garantie voor zover ik er uit haalde. Snap ik ook wel zo'n oplage.

Maar die ervaring is dus niet alles zeggend: Frank the Welder is super gerenommeerd en Neko had ook enig FEA laten doen als ik goed herinner. Ze gingen allemaal in no-time stuk. Lees: in een race-weekend. Ook zaten er eerst rare dingen in gusset design rondom de headset, die mij niet duidelijk waren waarom een ervaren bouwer dat deed.
Kavenz had veel design gedaan en faalde de eerste test-stands bij EFBE.

Voor XC en AM is het wel te doen. Maar krachten en risico lopen hard op bij grote jumps.

Ik zou hier niet mijn BB of headset willen afbreken:
[Afbeelding]
De drop vlak voor de lift bij Fai gok ik?
Krijg er spontaan weer zin van.

[ Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 01-11-2022 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:29
GoldenSample schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:09:
[...]

Zulke zelfbouw frames vind ik altijd wel erg vet, echter kopen van iemand zou ik het niet zo snel. Uiteindelijk is er gewoon erg weinig validatie gedaan bij z'n frame. Dat vertaald zich in: Onnodig hoog gewicht en/of een kleinere marge qua belasting. Het resultaat zijn dan kapotte frames.
Maarja, als iemand met zijn 65 kilo een fiets koopt met een max rijdersgewicht van 130kg zit je dan uiteindelijk ook niet op een onnodig hoog gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ZanielGa schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:13:
[...]

Maarja, als iemand met zijn 65 kilo een fiets koopt met een max rijdersgewicht van 130kg zit je dan uiteindelijk ook niet op een onnodig hoog gewicht.
Lastige is dat dit soort belastingen als goedwillende amateur lastig in te schatten zijn. Gezien een mountainbike, zeker bij enduro gebruik nogal veelzijdig dynamisch belast wordt. Je hebt dan al snel geen idee van de marge mtb vermoeiing en piekbelasting, die factor 2 die je met 65kg vs 130kg heb is dan zo weg.

[ Voor 12% gewijzigd door GoldenSample op 01-11-2022 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
GoldenSample schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:15:
[...]

Lastige is dat dit soort belastingen als goedwillende amateur lastig in te schatten zijn. Gezien een mountainbike, zeker bij enduro gebruik nogal veelzijdig dynamisch belast wordt.
Ik snap het. Maar het is wel zo dat fietsen gewoon voor de massa gemaakt worden waarbij ze een bovengrens stellen. Als jij daar veel onderzit heb je technisch gezien gewoon een fiets die veel lichter had gekunt.
Het is niet dat producenten zeggen we maken 2x hetzelfde model maar de ene is tot 75 kg en de ander tot 130.

Maarja, voor kleine bouwers is het gewoon niet mogelijk om zo veel te testen. Wat ze wel kunnen doen is aanpassen aan de rijder en zijn rijstijl en er dan vanuit gaan dat de ervaring goed genoeg is om een perfect frame te bouwen voor een rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Niet online
rolandos582 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:23:
[...]

Eindelijk iemand die snapt dat decals op velgen enorm lelijk zijn... heb ik ook gelijk verwijderd. Hoe bevallen die banden? Staan ook op mijn lijstje als deze af zijn.
Thanks, was ook niet mijn smaak en gingen er gelukkig nog makkelijk af.
Banden zijn super, rollen een stuk lichter en heb niet het idee dat ik op de baan merkbaar minder grip heb.
Zou wel eens back to back willen testen maar voor nu blijven ze er lekker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@GoldenSample U krijgt 10 Punten: idd Fai Della Pagonella. Ik ben trouwens niet de persoon op de foto. Maar doe wel die drops als ik er ben. Maar liever niet op mijn krakende Fox36...die kunnen daar ook maar matig tegen. De nieuwere hebben allemaal meer overlap in de crown.

Qua ontwerp van ook de topmerken: Daar is ook veel slechts over te zeggen. Dat er zo relatief weinig stuk gaat is omdat veel mensen overbiked zijn. Het lijkt wel of heel Duitsland met die slappe heuvels op Canyon Torques en Propain Spindrifts fietsen omdat ze ook 3x per jaar naar Winterberg gaan. Dat komt natuurlijk ook deels doordat die tegenwoordig zo makkelijk omhoog fietsen op de home trails,

Hier (hartje alpen) gaat er relatief veel stuk. Topper is wel Specialized Enduro frames die slecht tegen enduro kunnen... Fox dempers, met name de trunnion versies, scheuren de laatste 1 a 2 seizoenen veel. Zowat iedereen zijn crown gaat kraken na verloop van tijd, zowel RS als Fox hebben daar handje van.

Hier een voorbeeld van een Canyon Torque die het aflegt tegen een Commencal Meta op mijn hometrail;
https://www.trailforks.com/video/pb/532268/
Rijder heeft mazzel, als hij eerder dat stronken veld in gevallen was, had het flink pijn kunnen doen.

Zijn Commencals dan perse goed? Nee, daar scheuren de DH frames blijkbaar weer: YouTube: AstonMTB Commencal Supreme Public Service Announcement: Recall?

De grote merken kunnen deze variantie gewoon aan met hun garantie/crash replacement, vooral omdat gross van de bikes nauwelijks tot hun design limiets worden gebruikt. Dus op hun aantallen is dat minder een issue. (Wellicht zelf economisch beter dan product verbeteren!)
Zelfde met de krakende CSU's veel klanten weten niet dat het garantie is, het treed vervolgens ook net daarna op. En denk dat op alle F36's die verkocht worden meer dan de helft nooit echt springt, misschien wel 80% want zie ze steeds vaker op E-bikes met bejaarden op boswegen. Dus voor de meeste gebruikers is het prima product. En de garantie gevallen zijn relatief kleine groep.

Ik heb de laatste 170mm F36, daarna is die gelimiteerd op 160mm en alleen de F38 voor 170-180 beschikbaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Niet online
Prulleman schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 16:52:
@Thefirstikke mooi! maar waar zijn de foto's?
Hoe is het uiteindelijk uitgepakt met de afstelling/houding? een 26er met een 29er vergelijken en er hetzelfde op gaan zitten leek mij toen al een lastig verhaal.

[...]
Vooruit dan ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oSgBS5OklKOd-Iptv5Jz5InVj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJSItjNa32hOPPn0oBPJAjR8.jpg?f=fotoalbum_large

Mbt houding kan ik geen concreet antwoord geven. Heb het zadel secuur afgesteld en ben daarna direct kms gaan maken. Zit merkbaar gestrekter dan de oude cube, maar waar de centimeters vandaan zijn gekomen geen idee, breder stuur zal ook helpen denk ik.

Het eerste rondje op bekend terrein was heel erg vreemd, voelde als een veel te groot loch apparaat, tweede rondje voelde al heel vertrouwd en je maakt/houd zoveel makkelijker snelheid. Aantal kms zal rond de 2500 liggen nu, mag nog een tikje dieper zitten dus haal 1-1.5cm aan spacers nog weg en dan is ie perfect.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ik ga volgende week een proefrit maken maar als ik wil (waar ik wel vanuit ga) heb ik mijn Neuron en mijn gravelbike (topstone 2) geruild tegen dit lekker ding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNEFZ_P1VE4xsvKvLOGmya2_DPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TGU2Mmdm1uOgrY8GuIl9XQo.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had het gisteren al ronf willen maken maar Mcycles in Merselo wou hem niet "ruilen" zonder een proefrit met mij te maken zodat ik nu zeker de juiste keuze maak (doet hij bij iedere klant overigens). Het past ook wat beter hier in de schuur om maar een fiets te hebben dus daarom besloten om 2 fietsen in te ruilen + de WAF blijft zo intact :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZanielGa
Nutterd schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:21:
Het past ook wat beter hier in de schuur om maar een fiets te hebben dus daarom besloten om 2 fietsen in te ruilen
Ik wil je wel graag even wijzen op regel 12

// The correct number of bikes to own is n+1.While the minimum number of bikes one should own is three, the correct number is n+1, where n is the number of bikes currently owned. This equation may also be re-written as s-1, where s is the number of bikes owned that would result in separation from your partner.

De juiste optie is dus om de 2 te houden en deze erbij te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door ZanielGa op 01-11-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Thefirstikke schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:59:
[...]

Vooruit dan ;)

[Afbeelding]

Mbt houding kan ik geen concreet antwoord geven. Heb het zadel secuur afgesteld en ben daarna direct kms gaan maken. Zit merkbaar gestrekter dan de oude cube, maar waar de centimeters vandaan zijn gekomen geen idee, breder stuur zal ook helpen denk ik.

Het eerste rondje op bekend terrein was heel erg vreemd, voelde als een veel te groot loch apparaat, tweede rondje voelde al heel vertrouwd en je maakt/houd zoveel makkelijker snelheid. Aantal kms zal rond de 2500 liggen nu, mag nog een tikje dieper zitten dus haal 1-1.5cm aan spacers nog weg en dan is ie perfect.
Dit is ook wel een mooi fietsie! Vind die kleuren combi erg vet! Overigens laat ik de banden direct upgraden (of downgraden, afhankelijk van je smaak) naar 2.35 ipv de standaard 2.25

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

ZanielGa schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:24:
[...]

Ik wil je wel graag even wijzen op regel 12

// The correct number of bikes to own is n+1.While the minimum number of bikes one should own is three, the correct number is n+1, where n is the number of bikes currently owned. This equation may also be re-written as s-1, where s is the number of bikes owned that would result in separation from your partner.

De juiste optie is dus om de 2 te houden en deze erbij te doen.
Die regel ken ik! En ben ik het 100% zeker mee eens maar helaas de vrouw niet :+ en happy wife happy life

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demo
  • Laatst online: 20-09 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ko.Kane schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 13:45:
Nee, het is eigenlijk een hobbyproject, hij had enkele LTHT's voor mensen gebouwd en voor zichzelf twee fully's (een 27,5 en een 29'er) en voor mijn frame nog een full-sus fatbike. De paarse die @Prulleman aanhaalt is inderdaad gescheurd, gerepareerd en daar rijdt de bouwer nu zelf soms op rond. Zijn eigen fietsen worden zeker goed gebruikt (Hautes-Rivieres en dat soort trails) maar uiteindelijk zijn het ook 'maar' trailbikes met 130-140 mm aan de achterkant.

Project 12 is inderdaad wat lichter gebouwd en gebruikt bovendien flex in de seatstays ipv een scharnier bij de achteras, daar heb ik vanuit meerdere hoeken wat kritiek op gehoord al is hij ook weer niet de enige die dat doet.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:57:
@GoldenSample U krijgt 10 Punten: idd Fai Della Pagonella. Ik ben trouwens niet de persoon op de foto. Maar doe wel die drops als ik er ben. Maar liever niet op mijn krakende Fox36...die kunnen daar ook maar matig tegen. De nieuwere hebben allemaal meer overlap in de crown.

Qua ontwerp van ook de topmerken: Daar is ook veel slechts over te zeggen. Dat er zo relatief weinig stuk gaat is omdat veel mensen overbiked zijn. Het lijkt wel of heel Duitsland met die slappe heuvels op Canyon Torques en Propain Spindrifts fietsen omdat ze ook 3x per jaar naar Winterberg gaan. Dat komt natuurlijk ook deels doordat die tegenwoordig zo makkelijk omhoog fietsen op de home trails,

Hier (hartje alpen) gaat er relatief veel stuk. Topper is wel Specialized Enduro frames die slecht tegen enduro kunnen... Fox dempers, met name de trunnion versies, scheuren de laatste 1 a 2 seizoenen veel. Zowat iedereen zijn crown gaat kraken na verloop van tijd, zowel RS als Fox hebben daar handje van.

Hier een voorbeeld van een Canyon Torque die het aflegt tegen een Commencal Meta op mijn hometrail;
https://www.trailforks.com/video/pb/532268/
Rijder heeft mazzel, als hij eerder dat stronken veld in gevallen was, had het flink pijn kunnen doen.

Zijn Commencals dan perse goed? Nee, daar scheuren de DH frames blijkbaar weer: YouTube: AstonMTB Commencal Supreme Public Service Announcement: Recall?

De grote merken kunnen deze variantie gewoon aan met hun garantie/crash replacement, vooral omdat gross van de bikes nauwelijks tot hun design limiets worden gebruikt. Dus op hun aantallen is dat minder een issue. (Wellicht zelf economisch beter dan product verbeteren!)
Zelfde met de krakende CSU's veel klanten weten niet dat het garantie is, het treed vervolgens ook net daarna op. En denk dat op alle F36's die verkocht worden meer dan de helft nooit echt springt, misschien wel 80% want zie ze steeds vaker op E-bikes met bejaarden op boswegen. Dus voor de meeste gebruikers is het prima product. En de garantie gevallen zijn relatief kleine groep.

Ik heb de laatste 170mm F36, daarna is die gelimiteerd op 160mm en alleen de F38 voor 170-180 beschikbaar.
Qua overbiked sowieso. Als ik zie wat voor fietsen er in Berlijn langs komen (en dan rijd ik niet op het 'echte' enduro afdalinkje en de jump-line) weet ik dat wel zeker :P . Overigens was het voor mij een deel van de reden om voor m'n Trek te gaan. M'n broer heeft zonder problemen 2 gescheurde frames omgeruild gekregen.

Met de horizontale dempers en soms flink lange yokes gaan er naar mijn idee ook veel meer dempers kapot doordat de dwarskrachten groter (kunnen) zijn. Zeker bij een trunnion is de demper zelf flink stijf opgehangen aan één kant en krijgt ie nog meer dwarskrachten te verduren als het frame & achterbrug combi veel flex heeft.

De e-Bike Fox 36 is overigens meer een mix tussen de 34 en de 36, deels zie je ze daarom ook in kortere veerweg dan de gewone 36. Er gaan bijvoorbeeld volume tokens van de normale 34 in.

Anyway, die Torque knapt wel lekker als een rietje zeg, mazzel dat hij nog redelijk rechtuit kon rollen/glijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 13:59
GoldenSample schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:16:
[...]

Qua overbiked sowieso. Als ik zie wat voor fietsen er in Berlijn langs komen (en dan rijd ik niet op het 'echte' enduro afdalinkje en de jump-line) weet ik dat wel zeker :P . Overigens was het voor mij een deel van de reden om voor m'n Trek te gaan. M'n broer heeft zonder problemen 2 gescheurde frames omgeruild gekregen.

Met de horizontale dempers en soms flink lange yokes gaan er naar mijn idee ook veel meer dempers kapot doordat de dwarskrachten groter (kunnen) zijn. Zeker bij een trunnion is de demper zelf flink stijf opgehangen aan één kant en krijgt ie nog meer dwarskrachten te verduren als het frame & achterbrug combi veel flex heeft.

De e-Bike Fox 36 is overigens meer een mix tussen de 34 en de 36, deels zie je ze daarom ook in kortere veerweg dan de gewone 36. Er gaan bijvoorbeeld volume tokens van de normale 34 in.
Vorsprung heeft ook een leuke video gemaakt over de problemen die met name Trunnion-mounts hebben in frames die niet perfect genoeg zijn. De nauwe toleranties bij Trunnion in combinatie met de beperkte speling zorgt voor aardig wat problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Demo Maar dan zou ik graag nog cat4 zien voor dat inzetbereik.

Flex stays zijn zo gek niet mits de linkage goed gemaakt is. Merida heeft net een 170mm fiets voorgesteld met flex stays. De crux is om de hoekverdraaiing erg laag te houden. Op oog heeft Merida die lager dan die Vertigo. We zullen het de komende jaren wel merken op de fora hoe duurzaam ze in praktijk zijn.
https://www.pinkbike.com/...asygoing-enduro-bike.html

Als je achter iemand in een rockgarden rijdt, zie je achterwiel/brug meer graden draaien dan een goede flexstay doet.

@GoldenSample Die yoke's zorgen op zijn minst voor toegenomen kniklengte, en worst case voor ook nog extra side-load. Meerdere fietsen waar terug roep actie was op de coilshocks daarom. Air-can het meestal wel aan.

Zelfs zonder een yoke komt t voor: https://www.pinkbike.com/...ue-to-shock-failures.html.

Trunnions waren bedoeld voor lagere inbouwlengte (en meer standover of bottle space), maar wordt soms misbruikt als structural part in het frame. En weet dat vooral Fox daar moeite mee heeft ook de X2. Vooral als de mainlink uit twee delen bestaat en dus kan "scharen" ipv 1 piece blok.
BV, zie dit topic en de volgende pagina's: https://www.vitalmtb.com/...innovation,10797?page=291

MBT tot binnenwerk van Fox E-36 dat zegt niks over inzet bereik, of dat dat meer als een 34 zou zijn. Lagere diameter airpiston heeft namelijk voordelen. Daar heeft de 38 ook een bus en gebruikt de airspring niet de binnen diameter van de 38 poot, en die diameter is ook gelijk aan de 34 afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 21:44:
MBT tot binnenwerk van Fox E-36 dat zegt niks over inzet bereik, of dat dat meer als een 34 zou zijn. Lagere diameter airpiston heeft namelijk voordelen. Daar heeft de 38 ook een bus en gebruikt de airspring niet de binnen diameter van de 38 poot, en die diameter is ook gelijk aan de 34 afaik.
Zou zweren dat bij het vorige modeljaar de 36 E-Bike bij 150mm ophield. Zal ik wel verkeerd hebben onthouden/me laten foppen omdat er geen 34 E-Bike variant is (buiten de 'SUV'/bikepacking/AWL om) op 'gewone' emtb's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@GoldenSample Dat is tijdje 160.
https://www.emtb-news.de/news/fox-neuheiten-2021/

Het is wel allemaal nog wat vager: Er is een onderscheid tussen E-Tuned (F38) en E-Optimized (F36). Een e-36 is E-Optimized en daarom voor hogere totaal gewicht (169kg) toegelaten. Een fox 38 is E-tuned is optimaal getuned voor een E-bike...what-ever dat mag zijn, maar ik vermoed iets meer Compression damping.

Dat is mijn inziens een mooie talk-around voor: een Fox 36 is niet zo sterk. Maar zware e-bikes en de verwachtte clientèle heeft wat sterkers nodig. Dus die maken we sterker en dan wordt de binnen diameter krapper en doen we zelfde type demper als een F38 (en dus 34).

En de Fox38 is sterk zat en geven we sticker en speciale tune.. Het zou wel grappig zijn als de speciale tune is dat de tabel met recommended settings gewoon net iets andere C en R clicks aangeeft tov reguliere.

Het klinkt allemaal wel als iets gewoon maken omdat de markt/product managers erom vragen. Want als een F36 E-Optimised zoveel zwaarder is kun je net zo goed een korter getravelde F38 aanbieden. Maar ze willen waarschijnlijk een 36 type kunnen aanbieden op een AM E-bike en 38 op een Enduro E-bike. :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

En anders steigeren er helemaal mensen dat ze een 36 krijgen terwijl de ebikers een 38!!!111eins hebben op de emtb variant. Kan natuurlijk niet want 38 > 36 dus meer beter.

[ Voor 16% gewijzigd door GoldenSample op 02-11-2022 00:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:00

Kluus

Gang is alles

Thefirstikke schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 18:43:
[...]

Thanks, was ook niet mijn smaak en gingen er gelukkig nog makkelijk af.
Banden zijn super, rollen een stuk lichter en heb niet het idee dat ik op de baan merkbaar minder grip heb.
Zou wel eens back to back willen testen maar voor nu blijven ze er lekker op.
Ik ben net weer over op de Super Ground versie van de Racing Ray/Ralph. De Super Race bandjes waren versleten bij de wangen (terwijl het profiel nog goed was) en in het najaar zoek ik toch net iets meer grip en protectie, hoewel ik vorig jaar wel het hele jaar op Super Race heb gereden.

Straks in het voorjaar komt er denk ik wel weer Super Race op, want ze rollen wel lekker ja, mogelijk ga ik dan ook eens testen met de Thunder Burt achter in plaats van een Racing Ralph.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 02-11-2022 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
Mijn Sram GX ketting begint op te raken, vervangen door een nieuwe GX ketting of een X01 of XX1 ketting?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Strider schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:33:
Mijn Sram GX ketting begint op te raken, vervangen door een nieuwe GX ketting of een X01 of XX1 ketting?
Waarom geen NX? O-)
Persoonlijk vind ik 80 euro voor een ketting debiel veel dus ik zou zeggen GX (of NX dus). ;)
We moeten die fietsindustrie ook niet meer laten weg komen met die belachelijke prijzen.

[ Voor 26% gewijzigd door Kluus op 02-11-2022 14:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appie

Appie

F1RST Racing

Strider schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:33:
X01 heeft wat betere lagers die langer meegaan. Kost wel wat meer, maar heeft een langere longevity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Appie schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:44:
[...]

X01 heeft wat betere lagers die langer meegaan. Kost wel wat meer, maar heeft een langere longevity.
Ik geloof er niets van dat je zo maar twee tot drie keer zo veel mileage uit zo'n ketting haalt. Begrijp me niet verkeerd, ik hou ook van mooie spullen, kies ook echt niet altijd de echte budget optie en iedereen mag hierin zijn eigen afweging maken. Maar het grootste deel van de "meerwaarde" zit hier, zoals wel vaker, een beetje in het gewicht en doordat zo'n XX1 ketting in kekke kleurtjes te krijgen is (ok, dat is wel een dingetje ;)) maar bovenal in het feit dat de schakeltjes van deze kettingen gesmeed zijn door elfen bij maanlicht.

Overigens is die X01 wel weer iets redelijker geprijsd dan de XX1, waarschijnlijk door het ontbreken van de ontbreken van de kleurtjes :)

[ Voor 18% gewijzigd door Kluus op 02-11-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:27
Die lagers gaan het verschil niet maken als je tot je remschijven door de modder aan het ploegen bent.

Qua slijtage kan je kijken naar hardheid van het materiaal. En dan dus voor staal kiezen ipv aluminium ;-) (voorblad bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Kluus schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:35:
[...]

Waarom geen NX? O-)
Persoonlijk vind ik 80 euro voor een ketting debiel veel dus ik zou zeggen GX (of NX dus). ;)
We moeten die fietsindustrie ook niet meer laten weg komen met die belachelijke prijzen.
Ik heb nu een GX cassette en ik moet best vaak flinke (voor een MTB) afstanden overbruggen om op mijn favo tracks te komen, sommige liggen 25km verderop en daar fiets ik dan gewoon naar toe. Tandwiel 12 op mijn cassette heeft het daarom ook zwaar te verduren. Op mijn oude Shimano setup had ik daar ook last van en kon ik gewoon voor 4 euro tandwiel 13 vervangen _/-\o_ . Nu moet ik met een beetje pech straks 150 euro uitgeven voor een nieuwe GX cassette omdat tandwiel 12 op is :/
Voor heb ik 34T en daarmee heb ik in NL een fijn bereik, dat wijzig ik liever niet in 36T (om evt. mijn cassette wat te besparen).

Dusja, wat je ook doet, als je een SRAM overbrenging hebt ontkom je denk ik sowieso niet aan duur onderhoud (ik heb begrepen dat GX cassettes ook niet zolang meegaan als XT cassettes). Ik hoop dat er daarom met BlackFriday wat leuke XX1 deals voorbij gaan komen :X

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie

Appie

F1RST Racing

Kluus schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:09:
[...]

Ik geloof er niets van dat je zo maar twee tot drie keer zo veel mileage uit zo'n ketting haalt. Begrijp me niet verkeerd, ik hou ook van mooie spullen, kies ook echt niet altijd de echte budget optie en iedereen mag hierin zijn eigen afweging maken. Maar het grootste deel van de "meerwaarde" zit hier, zoals wel vaker, een beetje in het gewicht en doordat zo'n XX1 ketting in kekke kleurtjes te krijgen is (ok, dat is wel een dingetje ;)) maar bovenal in het feit dat de schakeltjes van deze kettingen gesmeed zijn door elfen bij maanlicht.

Overigens is die X01 wel weer iets redelijker geprijsd dan de XX1, waarschijnlijk door het ontbreken van de ontbreken van de kleurtjes :)
Ik ga uit van mijn eigen ervaring, maar er zijn genoeg artikelen met een wat bredere wetenschappelijk basis:

Afbeeldingslocatie: https://cyclingtips.com/wp-content/uploads/2020/12/12-speed-chain-durability-test-zero-friction-cycling.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cyclingtips.com/wp-content/uploads/2020/12/12-speed-chain-running-cost.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Appie op 02-11-2022 16:21 . Reden: relatieve kost per chain toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Strider schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:55:
[...]

Ik heb nu een GX cassette en ik moet best vaak flinke (voor een MTB) afstanden overbruggen om op mijn favo tracks te komen, sommige liggen 25km verderop en daar fiets ik dan gewoon naar toe. Tandwiel 12 op mijn cassette heeft het daarom ook zwaar te verduren. Op mijn oude Shimano setup had ik daar ook last van en kon ik gewoon voor 4 euro tandwiel 13 vervangen _/-\o_ . Nu moet ik met een beetje pech straks 150 euro uitgeven voor een nieuwe GX cassette omdat tandwiel 12 op is :/
Voor heb ik 34T en daarmee heb ik in NL een fijn bereik, dat wijzig ik liever niet in 36T (om evt. mijn cassette wat te besparen).

Dusja, wat je ook doet, als je een SRAM overbrenging hebt ontkom je denk ik sowieso niet aan duur onderhoud (ik heb begrepen dat GX cassettes ook niet zolang meegaan als XT cassettes). Ik hoop dat er daarom met BlackFriday wat leuke XX1 deals voorbij gaan komen :X
Ik doe hetzelfde als jij, route Nijmegen is hier 30km vandaan en daar rij ik ook gewoon met de fiets heen, idem voor LDD, maar dan zou ik juist niet voor de duurste optie als ketting gaan omdat je relatief veel kilometers maakt zeker als er straks weer pekel op de weg ligt.

Of vervang jij alles in een keer? Ik vervang rustig 3 keer een ketting voor ik de cassette vervang. Maar ik heb op alle fietsen een Shimano aandrijving dus misschien zie ik wat SRAM gotcha's over het hoofd dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Appie schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:06:
[...]

Ik ga uit van mijn eigen ervaring, maar er zijn genoeg artikelen met een wat bredere wetenschappelijk basis:

[Afbeelding]
Ok misschien baseer ik mij dan te veel op mijn ervaring met Shimano. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:38
@Strider Ik zou zeggen dat je voor met een 36t in Nederland juist een fijner bereik hebt. Hier hoef je amper te klimmen en blijf je waarschijnlijk meer in het midden van het cassetteblad met een 36t.

Voor mij ook een reden om bij een volgende kettingblad wissel over te stappen van 36/26 naar 38/28.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZanielGa
Omdat er klachten :P waren van meneer @Prulleman over te weinig fotos in dit topic heb ik tijdens mijn ritje vandaag er maar wat geschoten. Helaas waren de koeien van het pad af toen ik de fotos wilde nemen dus die ontbreken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUycuePfvVAPjcvubeySsvJyXjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IHMFtdeHPI375Px0k67Tbji.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDBV8rdiqHF85g9NDxRC6SIRXxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uU0rklSj96NzIkhoNB6L16ph.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sc8Yd-6mWTPf5EYtFQdUb8OP_MY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dInVIndr5RFIYOWGU3ePIOQu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Waarom worden full XT fietsen eigenlijk uitgerust met een Shimano RT-54 rotor? Mijn fiets kwam daar stock mee ipv XT schijven. Wat valt daar nog mee te behalen behalve gewicht?

Uiteraard als je een grotere rotor erop zet of met metallic blokjes wilt rijden (deze is resin only) maar is er verder nog een verschil?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

rolandos582 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:31:
Waarom worden full XT fietsen eigenlijk uitgerust met een Shimano RT-54 rotor? Mijn fiets kwam daar stock mee ipv XT schijven. Wat valt daar nog mee te behalen behalve gewicht?

Uiteraard als je een grotere rotor erop zet of met metallic blokjes wilt rijden (deze is resin only) maar is er verder nog een verschil?
Fabrikanten doen dat veelal om kosten te besparen. Je ziet dit ook geregeld terug bij de aandrijf lijn.
ZanielGa schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:59:
Omdat er klachten :P waren van meneer @Prulleman over te weinig fotos in dit topic heb ik tijdens mijn ritje vandaag er maar wat geschoten. Helaas waren de koeien van het pad af toen ik de fotos wilde nemen dus die ontbreken.

........
Was dat een halloween ride ?

Geen foto's van de fiets, maar kort filmpje van de e-mtb in actie ;-)
[YouTube: Nice mountainbike descent im Reichswald]

[ Voor 34% gewijzigd door Daan_ op 02-11-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[dubbel

[ Voor 100% gewijzigd door Daan_ op 02-11-2022 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:36

Dat doen zoveel merken, in alle disciplines. Racer van mijn vrouw had zelfs merkloze 6bolt rotors, terwijl de rest hoofdzakelijk ultegra was.

Zag trouwens bij mijn eigen scale dat 12gobiking bij de specs had vermeld dat er rt56 (6bolt) op zit. Het is echter rt64 centerlock. Wat dat betreft is het zaak om echt op de site van de fabrikant te kijken, als je dit soort details zeker wilt hebben voor je iets koopt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

MTB nu al 20 jaar (maar vrij sporadisch hoor, maak je geen illusies) en rijd nog steeds rond op mijn bomb proof 2000 of 2001 Trek 4500 met Deore. Ding rolt maar door. Enfin, laatste tijd paar keer met kinderen MTB routes in Zeist gedaan. Van de week met een vriend met zijn tweeen. Die gast ging hard vond ik niet te doen. Toch maar even stukje met zijn Scott 29er geruild (beiden SPD). Dat was dus mijn eerste meters op 29".

Cheaters! jelui bent allemaal cheaters! wat maak je daar snel snelheid mee zeg, poh! Nu wil ik er ook een. Daarentegen is mijn oude 26" wel sneller in de acceleratie en in de technische stukken veel soepeler onder mij door te bewegen links/rechts. Al lekker excelletje gemaakt met Marktplaats wat modelletjes (ga natuurlijk voor de bang/buck).

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:13
Jazzper schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:33:
MTB nu al 20 jaar (maar vrij sporadisch hoor, maak je geen illusies) en rijd nog steeds rond op mijn bomb proof 2000 of 2001 Trek 4500 met Deore. Ding rolt maar door. Enfin, laatste tijd paar keer met kinderen MTB routes in Zeist gedaan. Van de week met een vriend met zijn tweeen. Die gast ging hard vond ik niet te doen. Toch maar even stukje met zijn Scott 29er geruild (beiden SPD). Dat was dus mijn eerste meters op 29".

Cheaters! jelui bent allemaal cheaters! wat maak je daar snel snelheid mee zeg, poh! Nu wil ik er ook een. Daarentegen is mijn oude 26" wel sneller in de acceleratie en in de technische stukken veel soepeler onder mij door te bewegen links/rechts. Al lekker excelletje gemaakt met Marktplaats wat modelletjes (ga natuurlijk voor de bang/buck).
Uiteindelijk ga je met die 29” ook harder over de singletrack doordat je meer grip hebt ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
wisselwerking schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:48:
@Strider Ik zou zeggen dat je voor met een 36t in Nederland juist een fijner bereik hebt. Hier hoef je amper te klimmen en blijf je waarschijnlijk meer in het midden van het cassetteblad met een 36t.

Voor mij ook een reden om bij een volgende kettingblad wissel over te stappen van 36/26 naar 38/28.
Ik denk dat als ik naar 36t overstap ik 2 tandwielen in mijn cassette niet meer ga gebruiken, 10 en 12. Misschien 12 sporadisch nog. Dan is het bereik met een 36t in Nederland voor mij niet fijner.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

XT rotors zijn dacht ik ook resin only. Het gebeurd verder heel veel inderdaad, ik had ze ook en pas op mijn nieuwe wielen andere er op omdat ik de xt rotors iets mooier vind, verder merk ik geen verschil ;).

Jouw cassette is overigens ook geen XT maar een SLX, dat zie je aan het aantal zwart gekleurde bladen, maar ook dat vind ik persoonlijk vooral estetisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Strider schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:52:
[...]

Ik denk dat als ik naar 36t overstap ik 2 tandwielen in mijn cassette niet meer ga gebruiken, 10 en 12. Misschien 12 sporadisch nog. Dan is het bereik met een 36t in Nederland voor mij niet fijner.
Het ligt er ook wel een beetje aan wat je rijd, ik weet wel een paar korte steile klimmetjes bij mij in de buurt te vinden waar ik in ieder geval de 34-51 gewoon nodig heb. Maar die zitten inderdaad niet in de vaste routes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Kluus schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:55:
[...]

XT rotors zijn dacht ik ook resin only. Het gebeurt verder heel veel inderdaad, ik had ze ook en pas op mijn nieuwe wielen andere er op omdat ik de xt rotors iets mooier vind, verder merk ik geen verschil ;).

Jouw cassette is overigens ook geen XT maar een SLX, dat zie je aan het aantal zwart gekleurde bladen, maar ook dat vind ik persoonlijk vooral estetisch.
Xt rotors zijn niet resin only, maar dat maakt volgens mij niet zoveel uit ... Resin only slijt niet ineens harder dan je blokjes met metal ofzo..

Xt schijven zijn vooral mooier met het zwarte middenstuk :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Nah, gewoon een casual na-werk ritje. Maarja het wordt al weer vroeg donker. Al was het natuurlijk ook International Single Speed day, dus het kon ook een ritje daarvoor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:24
Prulleman schreef op woensdag 2 november 2022 @ 23:44:
[...]

Xt rotors zijn niet resin only, maar dat maakt volgens mij niet zoveel uit ... Resin only slijt niet ineens harder dan je blokjes met metal ofzo..

Xt schijven zijn vooral mooier met het zwarte middenstuk :)
Toen ik mijn fiets (twee de hands) kocht zaten er RT30 centerlock schijven op, of misschien zelfs RT10. Deze schijven zijn maar aan 1 kant geslepen, de andere kant is geperst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O57mVaS0ymwnVMA_lsWLzCZNDkA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ksrWGF0RCNPE5HS4fQlVZ2yO.jpg?f=fotoalbum_medium
Zelfs toen ik de schijven wat had opgeschuurd remde ze zeer slecht. Hierna naar XT schijven over gegaan en dat was een wereld van verschil.
Maar ben er redelijk van overtuigd dat een goedkoper model dat ook aan beide kanten was geslepen, net zo goed had gewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:09

Sherlock

No Shit

Jazzper schreef op woensdag 2 november 2022 @ 22:33:
Toevallig laatst een filmpje van Kyle & April hierover gezien. Natuurlijk niet helemaal wetenschappelijk enzo en wat meer op Downhill/Enduro gericht, maar ik vond het toch wel grappig om te zien.

YouTube: 2003 VS 2023 MTB - 20 Years Of Change On Mountain Bikes

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:31
kippy schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:21:
[...]
Maar ben er redelijk van overtuigd dat een goedkoper model dat ook aan beide kanten was geslepen, net zo goed had gewerkt.
Ook de "duurdere" Shimano schijven zijn tegenwoordig niet meer dubbelzijdig geslepen. De normale Deore schijven (RT-70) waren vroeger volledig geslepen maar sinds een jaartje zijn deze vervangen voor ongeslepen versies. Zijn echter nog wel geschikt voor non resin blokjes en remmen prima.
Maar XTR blijft natuurlijk het mooist O-)

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Laatst online: 20-09 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Daan_ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:53:
[YouTube: Nice mountainbike descent im Reichswald]
Die heb ik laatst ook gereden, is lastiger dan je denkt (die bocht aan het einde was afstappen met een XC-bandje aan de achterkant :P) en als je er niet bekend bent is het lastig trails vinden tussen de herfstbladeren :X

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
  • Laatst online: 17-09 09:52
Beste tweakers,

Ik weet niet of dat ik op de correcte forum dit zet.
Hopelijk wel. Ik heb 2 vragen ivm spd cleats

Ik heb namelijk beenlengte verschil van 3mm en moet daardoor wedges gebruiken om het verschil van beenlengte te corrigeren. Maar de wedges die ik nu heb zorgen ervoor dat ik bijna niet meer kan inlikken.
Hebben jullie raad welke wedges/ spacers ik het best kan gebruiken?

Ik heb ook nog een vraag ivm met de cleats en schoen met de wedges ertussen. Ik heb namelijk veel meer speling tussen pedaal en schoenoppervlak, hoe kan ik dit corrigeren?

Pedalen : XTR M9100
Wedges : http://www.customshop4.us...pd-mtb-2-hole-c2x16577597

Alvast bedankt

Mvg

Aäron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Demo schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:51:
[...]
Die heb ik laatst ook gereden, is lastiger dan je denkt (die bocht aan het einde was afstappen met een XC-bandje aan de achterkant :P) en als je er niet bekend bent is het lastig trails vinden tussen de herfstbladeren :X
Het kan daar behoorlijk spoorzoeken zijn als je er niet bekend bent. Er is dan ook goede reden dat de singles niet actief gedeeld worden. Bosbeheer gooit ze anders weer dicht. ;-)

Recentelijk XC wielset op de Neuron gezet met Rekon Race 2.35 voor en achter. (Velgen F:28mm R:25mm) Wel de rotors van 160mm vervangen voor 180mm. Om beetje meer stop power te hebben. Als droog is dan is het goed te doen. Wordt ondergrond nat (modderig), dan is het met deze combinatie wel iets meer glibberen en glijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-09 13:35
Daan_ schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:53:

Ik ga zondag weer een kijkje nemen. Proberen om nu wel erop te blijven zitten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

rasko schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:26:
[...]

Ik ga zondag weer een kijkje nemen. Proberen om nu wel erop te blijven zitten 8)
Hebt er wel fietspompje aan over gehouden :+ Wellicht komen we elkaar weer tegen. Wil weer poging doen om met clipless te gaan fietsen ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 03-11-2022 13:48 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Nutterd schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:21:
Ik ga volgende week een proefrit maken maar als ik wil (waar ik wel vanuit ga) heb ik mijn Neuron en mijn gravelbike (topstone 2) geruild tegen dit lekker ding:

[Afbeelding]

Ik had het gisteren al ronf willen maken maar Mcycles in Merselo wou hem niet "ruilen" zonder een proefrit met mij te maken zodat ik nu zeker de juiste keuze maak (doet hij bij iedere klant overigens). Het past ook wat beter hier in de schuur om maar een fiets te hebben dus daarom besloten om 2 fietsen in te ruilen + de WAF blijft zo intact :+
Net proefrit gemaakt en echt een totaal andere fiets dan de Neuron! Ik heb niet het idee dat 1 van de 2 beter of slechter is maar voor mij is dit (de scalpel) zeker de betere...het gevoel van snelheid is totaal anders en bij deze fiets kreeg ik zin om zelf beter te worden en meer uit de fiets te halen! Sturen heeft hij minder grip dan de Neuron (zelfde banden) maar het kan zomaar zo zijn dat de achtervering van de Neuron mijn beperkte fiets skills compenseerd en dat doet een hardtail natuurlijk niet...

Er werd gevraagd om meer foto's..nou dan zorg ik daar maar voor!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4CtMbzYK-6IHCXYY0hjr8N5-J0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/poqERUEZYlYNIeFQh9ufQAdD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfIYA1xtoitnII2Keqobd-bssfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3z6hNDBao9fekeskaXqFqi6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75GRotv7c8TuJ8K6E1qO1fLfERw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9crIDMJs0RVTsXolQoXnBkK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:09

Sherlock

No Shit

Mooie fiets hoor! maar toch kan ik moeilijk wennen aan dat lefty gebeuren, zal wel een soort symmetrie-stoornis zijn

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Sherlock schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:15:
Mooie fiets hoor! maar toch kan ik moeilijk wennen aan dat lefty gebeuren, zal wel een soort symmetrie-stoornis zijn
Haha! mijn hele fietsgroep begon er al over te "zeiken" maar voor mij is het zonder twijfel het vetste aan de hele fiets haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:15

charrel

Cortisol4life..

aaronito schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:50:
Beste tweakers,

Ik weet niet of dat ik op de correcte forum dit zet.
Hopelijk wel. Ik heb 2 vragen ivm spd cleats

Ik heb namelijk beenlengte verschil van 3mm en moet daardoor wedges gebruiken om het verschil van beenlengte te corrigeren. Maar de wedges die ik nu heb zorgen ervoor dat ik bijna niet meer kan inlikken.
Hebben jullie raad welke wedges/ spacers ik het best kan gebruiken?

Ik heb ook nog een vraag ivm met de cleats en schoen met de wedges ertussen. Ik heb namelijk veel meer speling tussen pedaal en schoenoppervlak, hoe kan ik dit corrigeren?

Pedalen : XTR M9100
Wedges : http://www.customshop4.us...pd-mtb-2-hole-c2x16577597

Alvast bedankt

Mvg

Aäron
0 verstand van wedges, maar daar los je het probleem toch niet mee op? Afstand van schoenzool naar pedaal blijft toch hetzelfde? Kan je niet beter verschillende inlegzolen gebruiken om het verschil te overbruggen? Maar zoals ik al zei, totale leek op dit gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Nutterd mooi ding hoor!! ik kom zelf van het vorige model FSi en dat was zeker een snelle fiets, ik kan me voorstellen dat dit een hele andere beleving is dan de neuron!

Het is ook geen kwestie van beter of slechter, want uiteindelijk gaat het erom op welke manier je het meest geniet.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
charrel schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:51:
[...]

0 verstand van wedges, maar daar los je het probleem toch niet mee op? Afstand van schoenzool naar pedaal blijft toch hetzelfde? Kan je niet beter verschillende inlegzolen gebruiken om het verschil te overbruggen? Maar zoals ik al zei, totale leek op dit gebied.
De afstand van schoenzool naar pedaal wordt vergroot vandaar ik nu speling heb op mijn linker pedaal en rechts niet.

Ik gebruik al podologische steunzolen en van de fiets afmeting weet ik dat ik 3mm wedges nodig heb. Anders wordt mijn kracht via de zadeldrukmeting alleen rechts gebruikt en links bijna niks. Waardoor je dus kracht/ efficientie verliest. Kan zijn dat ik het niet volledig goed uitleg of onthouden heb, hoe het precies in elkaar zit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mistraller
aaronito schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:59:
[...]

De afstand van schoenzool naar pedaal wordt vergroot vandaar ik nu speling heb op mijn linker pedaal en rechts niet.

Ik gebruik al podologische steunzolen en van de fiets afmeting weet ik dat ik 3mm wedges nodig heb. Anders wordt mijn kracht via de zadeldrukmeting alleen rechts gebruikt en links bijna niks. Waardoor je dus kracht/ efficientie verliest. Kan zijn dat ik het niet volledig goed uitleg of onthouden heb, hoe het precies in elkaar zit
Tja, met SPD is het deel rond de cleat natuurlijk ook wel belangrijk want dat raakt het pedaal ook, dus niet zo gek dat het meer speling en inklik problemen geeft.
In eerste instantie dacht ik aan een oplossing met een cranklengteverschil maar dat lost het maar half op.
Als ik dit plaatje zo bekijk: Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0019/2806/9235/products/3_3_670x.jpg?v=1574413393

Dan zou ik zeggen dat je gewoon de hele cleat area met 3mm materiaal wilt opvullen. En dan denk ik "custom" want we zijn hier op tweakers, en vervolgens zie ik mijn 3D printer staan. Et voila: ik blijk niet de enige met die gedachte.
https://www.thingiverse.com/thing:2036655
Dit design is echter niet met dezelfde reden want dit geeft je cleat een hoek. Maar een dergelijk plaatje is natuurlijk bijzonder eenvoudig te ontwerpen en aan te passen exact naar jouw wens. Kost ook amper wat dus lijkt me een experimentje waard. :)
En hoewel 3D prints minder sterk zijn dan gietwerk, gaat het hier voornamelijk om drukkracht en dat kan zelfs PLA best wel aardig weerstaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 03-11-2022 15:33 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
Mistraller schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:31:
[...]

Tja, met SPD is het deel rond de cleat natuurlijk ook wel belangrijk want dat raakt het pedaal ook, dus niet zo gek dat het meer speling en inklik problemen geeft.
In eerste instantie dacht ik aan een oplossing met een cranklengteverschil maar dat lost het maar half op.
Als ik dit plaatje zo bekijk: [Afbeelding]

Dan zou ik zeggen dat je gewoon de hele cleat area met 3mm materiaal wilt opvullen. En dan denk ik "custom" want we zijn hier op tweakers, en vervolgens zie ik mijn 3D printer staan. Et voila: ik blijk niet de enige met die gedachte.
https://www.thingiverse.com/thing:2036655
Dit design is echter niet met dezelfde reden want dit geeft je cleat een hoek. Maar een dergelijk plaatje is natuurlijk bijzonder eenvoudig te ontwerpen en aan te passen exact naar jouw wens. Kost ook amper wat dus lijkt me een experimentje waard. :)
En hoewel 3D prints minder sterk zijn dan gietwerk, gaat het hier voornamelijk om drukkracht en dat kan zelfs PLA best wel aardig weerstaan.
Ok bedankt ik bekijk dit even na.

Ivm onder een hoek is idd waar. Maar als je er 2 van 1.5mm op elkaar legt kan je een rechte plaatje vormen van 3mm. Dit is toch zo gedaan geweest van fietsopmeter in den tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Appie schreef op woensdag 2 november 2022 @ 16:06:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In duitsland trek je een XO1 ketting voor 44 uit het rek af en toe, dan is het tov. de 25 van de GX een no-brainer. Buiten de ketting is het ook je cassette die langer mee zou moeten gaan gezien die sneller slijt met een uitgerekte ketting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
aaronito schreef op donderdag 3 november 2022 @ 16:52:
[...]

Ok bedankt ik bekijk dit even na.

Ivm onder een hoek is idd waar. Maar als je er 2 van 1.5mm op elkaar legt kan je een rechte plaatje vormen van 3mm. Dit is toch zo gedaan geweest van fietsopmeter in den tijd.
Een dergelijk ontwerpje maken, 3mm dik, paar gaatjes erin, is heel makkelijk, leuk en leerzaam. Dat is juist het fijne van 3D ontwerp, je kunt exact bepalen hoe het moet worden. Dus stel dat je 3mm wilt maar ook nog een hoek, dan kan je dat zo maken en uit 1 stuk printen. Tweakers genoeg die een printer hebben staan ;)
Tinkercad is erg leuk en makkelijk, dat gebruiken ze op middelbare scholen ook.
Wat lastiger wordt is als je er een ronding in zou willen. Zowel ontwerp als printen. Maar dan zou ik het gewoon vlak uitprinten, met een heatgun verwarmen, en op je schoen in de juiste vorm duwen. Zo doe ik het wel vaker want ik ben ook geen held in ontwerpen van vormen met rondingen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
GoldenSample schreef op donderdag 3 november 2022 @ 17:00:
[...]

In duitsland trek je een XO1 ketting voor 44 uit het rek af en toe, dan is het tov. de 25 van de GX een no-brainer. Buiten de ketting is het ook je cassette die langer mee zou moeten gaan gezien die sneller slijt met een uitgerekte ketting.
Ik krijg echt wel eens de neiging om een XO1 te proberen als ik een nieuwe ketting nodig heb. Gewoon om te kijken of het echt merkbaar minder "rekt". Ik verbaas me er namelijk regelmatig over hoe snel mijn huidige ketting langer wordt.

Maar geen idee wanneer ik eens een nieuwe ketting nodig ga hebben. Hij kan vast nog wel een paar KM mee

[ Voor 9% gewijzigd door ZanielGa op 03-11-2022 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ZanielGa schreef op donderdag 3 november 2022 @ 18:04:
[...]

Ik krijg echt wel eens de neiging om een XO1 te proberen als ik een nieuwe ketting nodig heb. Gewoon om te kijken of het echt merkbaar minder "rekt". Ik verbaas me er namelijk regelmatig over hoe snel mijn huidige ketting langer wordt.

Maar geen idee wanneer ik eens een nieuwe ketting nodig ga hebben. Hij kan vast nog wel een paar KM mee
Meet je wel goed? Over de roller? dus binnenkant-buitenkant? want bij binnenkant-binnenkant zit je 2x de speling op een roller te meten. Neem zelf gewoon een liniaal en meet een aantal schakels. Heb markeringen gezet. Bij meer dan 0,50% gaat ie op de reserve stapel die ik eventueel terug wissel als een nieuwe ketting problemen geeft. Rijd nu op de 3e ketting, die gaf nieuw soms heel iets issues op de 50T (rijd relatief veel op dat ding in m'n lokale rondje) dus de 3e ketting was de laatste nieuwe op deze cassette. Mocht ik problemen krijgen (breuk bijvoorbeeld) gaat ketting nummer 1 of 2 er op om op te rijden. Kans is aanzienlijk dat die (nog) niet doorslaan omdat die ingesleten zijn.

PDF van Hambini met de lengtes, makkelijkste vind ik over 20 schakels meten met een lineaal waar ik een streepje bij 255 + 1/3e heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
GoldenSample schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:15:
[...]

Meet je wel goed? Over de roller? dus binnenkant-buitenkant? want bij binnenkant-binnenkant zit je 2x de speling op een roller te meten. Neem zelf gewoon een liniaal en meet een aantal schakels. Heb markeringen gezet. Bij meer dan 0,50% gaat ie op de reserve stapel die ik eventueel terug wissel als een nieuwe ketting problemen geeft. Rijd nu op de 3e ketting, die gaf nieuw soms heel iets issues op de 50T (rijd relatief veel op dat ding in m'n lokale rondje) dus de 3e ketting was de laatste nieuwe op deze cassette. Mocht ik problemen krijgen (breuk bijvoorbeeld) gaat ketting nummer 1 of 2 er op om op te rijden. Kans is aanzienlijk dat die (nog) niet doorslaan omdat die ingesleten zijn.

PDF van Hambini met de lengtes, makkelijkste vind ik over 20 schakels meten met een lineaal waar ik een streepje bij 255 + 1/3e heb gezet.
Met 1 kransje achter maakt je percentage rek minder uit. Ketting beetje spannen en hij kan weer een tijdje mee. Zal me niets verbazen als die ruim over de 1% zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ZanielGa schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:21:
[...]

Met 1 kransje achter maakt je percentage rek minder uit. Ketting beetje spannen en hij kan weer een tijdje me. Zal me niets verbazen als die ruim over de 1% zit.
Sure, als ik op één van m'n kroegfietsen kijk en wat voor bizarre haaienfinnen er op zitten dan weet ik wel genoeg. Voor goed meten maakt het echter niet uit. Bij het stellen in de dropouts merk je rek vrij snel overigens. Je hebt tenslotte een meter ketting er op zitten. 1% rek is de dropout +/- een halve centimeter naar achteren. Wat gewoon veel is als je bekijkt hoeveel speling je er op de ketting bij krijgt als je je As 5mm meer naar je BB stelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
GoldenSample schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:26:
[...]
Bij het stellen in de dropouts merk je rek vrij snel overigens. Je hebt tenslotte een meter ketting er op zitten. 1% rek is de dropout +/- een halve centimeter naar achteren. Wat gewoon veel is als je bekijkt hoeveel speling je er op de ketting bij krijgt als je je As 5mm meer naar je BB stelt.
Dat is ook precies de reden dat ik vind dat kettingen zo snel langer worden. Je merkt het gewoon goed dat je ketting slap gaat hangen terwijl je derailleur het normaal opvangt en je er niets van merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ZanielGa schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:31:
[...]

Dat is ook precies de reden dat ik vind dat kettingen zo snel langer worden. Je merkt het gewoon goed dat je ketting slap gaat hangen terwijl je derailleur het normaal opvangt en je er niets van merkt.
Ah op die manier, snap ik ja, het verrast me op een stadsfiets ook wel eens.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:50
Paar weken geleden naast m'n Epic Evo ook nog een gebruikte Epic Hardtail gekocht en aangekleed met de componenten waar ik me prettig bij voel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHWMJYJA7vu8x354b3q1Hb-eN8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6wtTFirHIzCFrbS61ePRcQSY.jpg?f=fotoalbum_large
GX AXS, Recon vork, Rotor crank met powermeter, Thomson seatpost omdat de originele net te kort is.
Meest bijzondere zijn de wielen. Die zaten in mijn eerste 29-er, 11 jaar geleden en heb ik zelf omgebouwd naar boost.

[ Voor 17% gewijzigd door StevenK op 03-11-2022 20:03 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:42
GoldenSample schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:33:
[...]

Ah op die manier, snap ik ja, het verrast me op een stadsfiets ook wel eens.
Die enkelspeedskettingen zijn wel veel zwaarder uitgevoerd, hebben een rechte kettinglijn en die spanning houder is veel sterker als een derailleur ooit kan zijn.

Heb zelf een 24 versnellingsfiets ooit voorzien met een naafversnelling en een kettingspanner. Zelfs daar deed ik minder lang met kettingen als een frame met een as die je naar achter kan trekken. Of het de kracht is of het geklapper van zo'n veersysteem dat weet ik niet maar het draagt niet bij.
Dat zijn wel de drie factoren zo. Hoeveelheid vuil niet eens, omdat veel mensen niet de moeite nemen om hun stadsfiets te wassen :)

En dan te bedenken dat Bosch samen met KMC een 10k km ketting systeem heeft gemaakt voor hun ebikes met nog sterkere kettingen en tandwielen.

[ Voor 5% gewijzigd door Torched op 03-11-2022 21:11 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rolandos582
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeyeLSHExdNEVrXBzSvDLRcpXnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mjJV9mZ4Z6oR9cn7OZGUfDfZ.jpg?f=fotoalbum_large

Meer foto's? Vooruit! Vandaag weer een lekker ritje op de MTB, 1e keer over Gieten heen! Weer even wat anders maar zeker leuk! 100km op de MTB is ook wel even wat anders maar ach, het was prachtig weer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:27
Nou, ik was vandaag klaar om mijn PR op één van mijn vaste rondjes aan te vallen. Goede ondergrond na de regen van eergisteren, niet te warm, en weer op conditie na wat virusjes.

Maar, natuurlijk overal bladeren en daar rij ik maar met weinig vertrouwen overheen. Niet plat gegaan, maar dus wel een stuk voorzichtiger gereden. Overdreven of noodzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:44
StevenK schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:02:
Paar weken geleden naast m'n Epic Evo ook nog een gebruikte Epic Hardtail gekocht en aangekleed met de componenten waar ik me prettig bij voel:
[Afbeelding]
GX AXS, Recon vork, Rotor crank met powermeter, Thomson seatpost omdat de originele net te kort is.
Meest bijzondere zijn de wielen. Die zaten in mijn eerste 29-er, 11 jaar geleden en heb ik zelf omgebouwd naar boost.
Lekker diepe zit :o
Patrick4 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:18:
Maar, natuurlijk overal bladeren en daar rij ik maar met weinig vertrouwen overheen. Niet plat gegaan, maar dus wel een stuk voorzichtiger gereden. Overdreven of noodzaak?
Ik heb je niet zien rijden, maar dat de limiet op bladeren lager ligt dan op bosgrond is gewoon een feit. Dus wat dat betreft is het niet overdreven nee..

[ Voor 23% gewijzigd door Makkelijk op 05-11-2022 19:56 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:50
Lange armen :)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
rolandos582 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:12:
[Afbeelding]

Meer foto's? Vooruit! Vandaag weer een lekker ritje op de MTB, 1e keer over Gieten heen! Weer even wat anders maar zeker leuk! 100km op de MTB is ook wel even wat anders maar ach, het was prachtig weer :)
ver bij mij uit de buurt, maar toevallig vorige week op vakantie vlakbij gieten. Wel een leuk rondje, best wat singletrack voor een lange ronde (32 km). En het kronkelstuk langs het water was ook leuk.

Hoe bevalt de mtb naast het wielrennen?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Fiets schoonmaken is niet mijn grootste hobby. Doe ik dan ook niet vaak :) Drive train nalopen dan weer wel. Kwam zo gister tot de ontdekking dat tandje van de pulley was afgebroken. Die ene tak tussen de derailleur was waarschijnlijk net één te veel.

Gelukkig een donor axs derailleur liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggHEd8simmEiIuiYySvl2AVJTDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3dTnEIpUCtdpQ7jNYDEqpD6O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
Prulleman schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:44:
[...]
ver bij mij uit de buurt, maar toevallig vorige week op vakantie vlakbij gieten. Wel een leuk rondje, best wat singletrack voor een lange ronde (32 km). En het kronkelstuk langs het water was ook leuk.

Hoe bevalt de mtb naast het wielrennen?
Ja toch, heerlijk rondje. Voor mij de 1e keer dus volledig nieuw. Maar zeker voor herhaling vatbaar, voor mij is het een beetje zoals ik begon met wielrennen, wedstrijden deed ik ook niet gelijk na 1 maand. Dus het is met name veel leren etc. Gelukkig heb ik goede leraren O-) Tot nu toe heel lekker, nu hebben we heel veel geluk qua ondergrond en het weer natuurlijk, maar lekker door de bossen scheuren en wat technische dingetjes vind ik heel vet! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Daan_ schreef op zondag 6 november 2022 @ 09:17:

Gelukkig een donor axs derailleur liggen.

[Afbeelding]
:X

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 21:34

Galois

1811 - 1832

Goh... ik ben helemaal verbaasd dat MTB wielen met 100x15 mm naven niet tot nauwelijks nog te krijgen zijn! En ook dat centerlock de standaard is en het 'oude' 6 bolts systeem helemaal weg is?

Maatje van mij heeft zijn voorwiel kapot gereden (5 jaar oude MTB) en is op zoek naar een nieuw voorwiel. Ik keek even met 'm mee, zo moeilijk kan het niet zijn om aan een nieuw wiel te komen zou je denken.

Maar aangezien het een non-boost is, zijn die er niet tot nauwelijks te vinden. En dan vind je hier en daar een wiel met een 100x15 naaf die vervolgens weer een centerlock heeft (en hij dus zijn 6 bolts schijf niet op kan monteren zonder extra adapter oid te moeten kopen).

Bij mijn weten was het tot een paar jaar geleden toch vrij gewoon om 6-bolts te hebben met 100x15 mm naven. Dat is nu echt helemaal weg?

Iemand een idee voor een goedkope, maar kwalitatief goede, oplossing?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
6 bolt is nog redelijk gangbaar, non boost een stuk minder inderdaad

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 22:36

Roozzz

Plus ultra

Galois schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:34:[...]

Lars een berichtje sturen? Tien tegen een dat ie tegen een zacht prijsje een prima wiel heeft. https://www.mountainbike....ic.php?p=2696609#p2696609

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 21:34

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:36:
6 bolt is nog redelijk gangbaar, non boost een stuk minder inderdaad
En de carbonwielen zijn in racefietswereld zo'n beetje de standaard geworden (als je een beetje geld uitgeeft), maar dat lijkt in MTB-wereld helemaal niet zo te zijn. Veel minder carbon wielen te vinden...

Is dat toch vanwege de kwetsbaarheid van carbon?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ko.Kane
Galois schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:53:
[...]

En de carbonwielen zijn in racefietswereld zo'n beetje de standaard geworden (als je een beetje geld uitgeeft), maar dat lijkt in MTB-wereld helemaal niet zo te zijn. Veel minder carbon wielen te vinden...

Is dat toch vanwege de kwetsbaarheid van carbon?
oa: ja.

Wielen zijn op MTB natuurlijk sowieso meer slijtage item. Wegens doorslag risico op stenen moeten Carbon MTB velgen stuk steviger zijn ook op de velgrand. Uiteindelijk is het dan niet echt veel lichter dan een top alu velg. Wel stuk duurder..

Dan is er dus nog performance verschil. Carbon is stijver, wat minder tracking kan geven, maar ook meer stabiliteit. Het wordt wel vaak wat als minder comfortabel gezien. Dat is meer voorkeur.

Als laatste een ding in je velgrand is bij alu geen issue. Schade op carbon is altijd wat lastiger in te schatten.

Voorbeeld:
Newmen ALU en Carbon, zelfde type wielset. 1660 vs 1550gr per set. Zon 55gr per wiel winst. Maar ook 680€ vs 1450€.

Als je de XC-set "Evolution SL X.A.25" (ALU) vs "ADVANCED SL X.A.25" (Carbon) vergelijkt zelfde waardes.

Het is gewoon een erg slechte bang for buck plek om een MTB te upgraden. Weinig winst, tevens is in roterende massa vaak makkelijker 100gr te besparen met juiste casing/bandenmerk.
En het ook nog 1 van de onderdelen die kans maakt op kapot gaan ook. Daarom is het wel goed een merk te zoeken met unlimited warranty/crash replacement. Die zijn er namelijk wel.

Edit: Echter als je de portemonnee trekt dan zijn er vrij veel topmodellen met carbonwielen, ook wel DH fietsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 06-11-2022 18:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:31
Ko.Kane schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:55:
[...]

oa: ja.

Wielen zijn op MTB natuurlijk sowieso meer slijtage item. Wegens doorslag risico op stenen moeten Carbon MTB velgen stuk steviger zijn ook op de velgrand. Uiteindelijk is het dan niet echt veel lichter dan een top alu velg. Wel stuk duurder..

Dan is er dus nog performance verschil. Carbon is stijver, wat minder tracking kan geven, maar ook meer stabiliteit. Het wordt wel vaak wat als minder comfortabel gezien. Dat is meer voorkeur.

Als laatste een ding in je velgrand is bij alu geen issue. Schade op carbon is altijd wat lastiger in te schatten.

Voorbeeld:
Newmen ALU en Carbon, zelfde type wielset. 1660 vs 1550gr per set. Zon 55gr per wiel winst. Maar ook 680€ vs 1450€.

Als je de XC-set "Evolution SL X.A.25" (ALU) vs "ADVANCED SL X.A.25" (Carbon) vergelijkt zelfde waardes.

Het is gewoon een erg slechte bang for buck plek om een MTB te upgraden. Weinig winst, tevens is in roterende massa vaak makkelijker 100gr te besparen met juiste casing/bandenmerk.
En het ook nog 1 van de onderdelen die kans maakt op kapot gaan ook. Daarom is het wel goed een merk te zoeken met unlimited warranty/crash replacement. Die zijn er namelijk wel.

Edit: Echter als je de portemonnee trekt dan zijn er vrij veel topmodellen met carbonwielen, ook wel DH fietsen.
1450,- voor dat gewicht is echt te veel geld. Je kunt voor best wat minder minder geld een set laten maken wat onder de 1300gr uit kan komen.

Met de rest overigens eens. Een kapotte alu velg, oké, jammer. Een kapotte carbon velg doet pijn. Al zijn die dingen ook niet van plastic oid.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:31
Galois schreef op zondag 6 november 2022 @ 15:34:
Goh... ik ben helemaal verbaasd dat MTB wielen met 100x15 mm naven niet tot nauwelijks nog te krijgen zijn! En ook dat centerlock de standaard is en het 'oude' 6 bolts systeem helemaal weg is?

Maatje van mij heeft zijn voorwiel kapot gereden (5 jaar oude MTB) en is op zoek naar een nieuw voorwiel. Ik keek even met 'm mee, zo moeilijk kan het niet zijn om aan een nieuw wiel te komen zou je denken.

Maar aangezien het een non-boost is, zijn die er niet tot nauwelijks te vinden. En dan vind je hier en daar een wiel met een 100x15 naaf die vervolgens weer een centerlock heeft (en hij dus zijn 6 bolts schijf niet op kan monteren zonder extra adapter oid te moeten kopen).

Bij mijn weten was het tot een paar jaar geleden toch vrij gewoon om 6-bolts te hebben met 100x15 mm naven. Dat is nu echt helemaal weg?

DT is erg van de Centerlock en laat nu juist veel DT kant en klaar in de winkel liggen.
In het handgespaakte circuit is 6-bolt nog steeds King.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:01
ik ben me sinds kort weer wat aan het oriënteren op een MTB.

Ik heb mn oog laten vallen op een Supercaliber, zijn hier gebruikers met ervaringen met deze fiets of een soortgelijke xc?

Waarom een xc? Heb destijds een hardtail gehad maar kon er niks mee worden, en enkele jaren geleden verkocht. Nu begint het toch weer wat te trekken…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Die carbon set die @Ko.Kane linkt is een enduro wielset, die wiel je niet op 1300 gram hebben..

Verder is het voor carbon voor xc wel redelijk standaard, maar dan wat meer in het top segment, bij racefietsen is begint carbon een treetje lager denk ik.

Het is heel simpel je kan met carbon in de driehoek, light, strong, cheap de ideale combinatie van licht en sterk opzoeken (maar dan is het dus wel duur). Bij alu zal je meer moeten kiezen voor licht OF sterk. (Hoewel je best wat moois kan scoren in alu,)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
Prulleman schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:42:
Die carbon set die @Ko.Kane linkt is een enduro wielset, die wiel je niet op 1300 gram hebben..

Verder is het voor carbon voor xc wel redelijk standaard, maar dan wat meer in het top segment, bij racefietsen is begint carbon een treetje lager denk ik.

Het is heel simpel je kan met carbon in de driehoek, light, strong, cheap de ideale combinatie van licht en sterk opzoeken (maar dan is het dus wel duur). Bij alu zal je meer moeten kiezen voor licht OF sterk. (Hoewel je best wat moois kan scoren in alu,)
Duke maakt leuk spul in Alu & Carbon heb ik wel eens iemand horen zeggen....
Pagina: 1 ... 221 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic