Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 220 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 17:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vandaag nieuwe GoPro 11 binnen gekregen om te testen. Dus ook maar gelijk gedaan op het lokale lusje.

Redelijke tractor banden op de fiets zitten (minion dhr II 2.4). Maar het was nog behoorlijk glibberen en glijden. Snelheid toch tandje lager dit keer... Hopen dat morgen wat beter is.

[YouTube: Enduro MTB fun im Reichswald | Testing the GoPro Hero 11 Black]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Bad Brains schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:13:
[...]

Fiets staat nog in Engeland, wilde uitzoeken of ik wil betalen wat ik moet betalen.
Hier wat oude catalogie gevonden. Staat ie in elk geval niet tussen tot 1995: https://www.oldschoolracing.ch/archiv/suntour/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:47
Klitse schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:27:
[...]

Hier wat oude catalogie gevonden. Staat ie in elk geval niet tussen tot 1995: https://www.oldschoolracing.ch/archiv/suntour/
Mooi archief _/-\o_
Ga morgen even in gluren.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:01
Klitse schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 07:59:
[...]

Staat er ergens een serienummer op?
van hun eigen site: (maar dit wist je dus al)
https://www.srsuntour.com/nl/bedrijf/geschiedenis/

1995
Started producing suspension forks for Mountain Bikes.

[edit]
nog meer archioef
https://retroforksbike.pl/en/category/duo-track-sun-tour-en/

al schijnt dit de catalogus uit 1994 te zijn..
Afbeeldingslocatie: https://retroforksbike.pl/wp-content/uploads/2021/02/1994-Duo-Track-8001-7001-1994.jpg

en nog iets uit (wellicht) 1993?

https://retroforksbike.pl/en/amortyzatory/sr-duo-track-2/
Afbeeldingslocatie: https://retroforksbike.pl/wp-content/uploads/2021/03/dup-track-93.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door breew op 21-10-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ak0nnmgn
  • Laatst online: 19:56
Dit valt onder V&A / VAO, datvstaan we niet toe in dit subforum.

[ Voor 87% gewijzigd door Outerspace op 23-10-2022 14:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:27
Weet je zeker dat je er goed op zit? Kan nauw komen.

[ Voor 18% gewijzigd door Patrick4 op 22-10-2022 14:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 13:59
Rijd je met SPD? Zo ja, de afstelling van je cleats is erg belangrijk. Ik heb een hele tijd lopen proberen, totdat ik dat goed had en lange stukken kon fietsen zonder pijnlijke knieën.

[ Voor 35% gewijzigd door Outerspace op 23-10-2022 14:32 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Die ervaring deel ik ook + zadel hoogte. Wanneer ik mijn zadel 2cm te laag heb dan krijg ik ook last van mij knieen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:29
Het probleem met last van je knieen is dat het van zo veel dingen kan komen. Voor mij is het mijn zadelhoogte. Staat die net niet goed dan ga ik last krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bad Brains
Fiets van de vrouw is bijna klaar (op de decals na), als die erop zitten zal ik even een fotootje plaatsen.

Kon niets vinden over die SR Suntour vork, dus die fiets heb ik niet gekocht (was ook erg duur en geen bijzondere componenten) maar heb wel een ander project gevonden.
De basis is goed, nu alleen nog frame in de goede maat. Dit is een 18" en moet wil een 20" hebben. (22" hebben ze nooit gemaakt voor deze fiets)

-- Mysterieuze foto's -- Wat zou het toch zijn --

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svN_BFEfWzDmikJD4uGkiA-doUE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3y65Q1Wc5wMWXEeOWHvMO7Eh.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVzjYZZtoE61ywC7G8DfdYrxbuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZhAwpK8XPezNOVJNlTSvuo8.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X47JrxFdahc2qEhL4w4bSn5hZFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogtxHT0lgy81K9V4y2ymx6ce.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NY-iC8owATzxWeHWx4tuijlZhE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PI5gjArXBIdfjfCLqn1OSTXP.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50ocUzwLNO1KiNKoZ_b-W_pPGuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1CiVNINj1Jz1TJqbuPVpE0P.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kVLrBswTnRA5cEzS0CYqr8aZgfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVTVcZbQZaJ0udirtZc0HQJZ.jpg?f=fotoalbum_large

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ak0nnmgn
daanb14 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:35:
[...]

Rijd je met SPD? Zo ja, de afstelling van je cleats is erg belangrijk. Ik heb een hele tijd lopen proberen, totdat ik dat goed had en lange stukken kon fietsen zonder pijnlijke knieën.
Thanks voor je input! Helaasch heb ik hier met meerdere mensen die er ook verstand van hebben naar gekeken maar mijn knieschijf is meermaals uit de kom geweest en heeft daardoor wat schade aangebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@ak0nnmgn al met flats gefietst. Heb je er dan nog steeds last van?

SPD zit je vast en wordt je in een houding gedrukt. Wat niet altijd prettig is. Met flats heb je meer vrijheid.......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 09:24
Zo, net met een maat vliegtickets geboekt voor Kenia, lekker op safari met de mtb en tent. Hopelijk gaat de route van bikepacking.com nog enigszins begaanbaar zijn dan.

Nu nog even kijken naar lichter rollende banden en een fijne handlebar voor de 1000km met mijn canyon Stoic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Heb ik weer, kom ik aan in Willingen wil mn eMTB niet meer aan. Display 1 seconde aan en weer uit. Gelukkig ga je in Willingen vooral naar beneden :+ speedbox stuk :(

@cedrix5 gaaf man! Wat een mooi avontuur in het verschiet.

@Daan_ mooi beeld, met m'n Hero 5 en gimball krijg ik nog niet eens dat stabiele beeld :D

[ Voor 33% gewijzigd door WoBBeL op 23-10-2022 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:19:
[...]

Kan je natuurlijk niet vergelijken (met een ex).. 50 k slaat nergens op, maar dit is een fiets van 10-12k nieuw (met misschien nog wel speciale extras..)
Ontwerp is van 2019 volgens mij, zeker geen 2016.

Verder is het een xc racer, beetje tussen een xc hardtail en een xc fully in. Zeker wel een markt voor in NL denk ik (in de juiste handen) 1 van de snelste opties op de standaard mtb routes. Veelzijdig..? Nee zeker niet . Snel? Onder de juiste omstandigheden zeker!
Mn opmerking ging over dat ze ook bij 'gewone' fietsen nogal duur zijn. De Fuel ex van 2 generaties terug was daarvoor een opzichzelfstaand voorbeeld. Met zn supercaliber is dat natuurlijk niet te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 15:48
R0y. schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:45:
[...]

Ja zeker. Laatst nog de kustmarathon gedaan. Over het strand fietsen is leuk maar het schoonmaken daarna weerhoud mij dit wat vaker te doen.

Daarnaast nu al een aantal keer een hond achter mij aan gehad, dat is wat minder.
Zit je ook niet met het feit dat je voordien je fiets extra moet smeren met allerlei vetten ofzo?
Heb het ook wel overwogen, maar om dan meteen met allerlei vaseline in de weer te moeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:35
Sosua schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:59:
[...]

Zit je ook niet met het feit dat je voordien je fiets extra moet smeren met allerlei vetten ofzo?
Heb het ook wel overwogen, maar om dan meteen met allerlei vaseline in de weer te moeten...
Nee vooraf doe ik niets speciaals. Vorig jaar heb ik een aantal keer in de zee gelegen. Dat was achteraf wel een aanslag op het materiaal. Nu viel het allemaal reuze mee. Remblokjes en ketting waren nog prima achteraf.

Wel direct alles goed schoonmaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 12:19
Een algemene vraag hier aan de kenners met een mtb.

Wat zijn jullie ongeveer jaarlijks kwijt aan normaal onderhoud.
Ik mag volgend jaar via de werkgever een fiets aanschaffen en heb gekozen voor een Trek X-Caliber 9 2023.

Nu moet ik vooraf kiezen voor een service en onderhouds pakket.
Verschil daarin is 100 euro per jaar of 150 euro per jaar aan een service beurt. En dat verschil kost mij 2 euro per maand extra voor die 50 euro extra.

Ik zal de fiets niet extreem of zwaar gebruiken.

Maar vraag me een beetje af wat een gemiddelde service beurt kost voor een dergelijke mtb tegenwoordig.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Yamy_Daffy schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:50:

Ik mag volgend jaar via de werkgever een fiets aanschaffen en heb gekozen voor een Trek X-Caliber 9 2023.

Verschil daarin is 100 euro per jaar of 150 euro per jaar aan een service beurt. En dat verschil kost mij 2 euro per maand extra voor die 50 euro extra.

Maar vraag me een beetje af wat een gemiddelde service beurt kost voor een dergelijke mtb tegenwoordig.
Dat ligt er maar net aan wat er in die servicebeurt zit. Als je bijvoorbeeld je voorvork een beurt moet laten geven ben je al gauw 75-100 euro kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Yamy_Daffy schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 17:50:

Met de meeste standaard onderhoudsbeurten zal je met die 100 euro prima rond moeten komen. Als er echt onderdelen als een cassette vervangen moeten worden of zoals Klitse al aangeeft de voorvork onderhouden moet worden zal je daar overheen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 12:19
Dan ga ik gewoon voor 150 euro per jaar voor onderhoud. Bedankt voor de antwoorden in ieder geval! (y)

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:53
Yamy_Daffy schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:32:
Dan ga ik gewoon voor 150 euro per jaar voor onderhoud. Bedankt voor de antwoorden in ieder geval! (y)
Let wel dat een volledige servicebeurt voor je vork tussen de 125 en 175 euro zit, afhankelijk van je vork.
75-100 euro is voor een kleine onderhoudsbeurt. Dus ligt er aan wat je laat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ak0nnmgn
Daan_ schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 07:44:
@ak0nnmgn al met flats gefietst. Heb je er dan nog steeds last van?

SPD zit je vast en wordt je in een houding gedrukt. Wat niet altijd prettig is. Met flats heb je meer vrijheid.......
Ha! Ik rij ook al met flats. Het snelle trappen en klimmen merk ik dat mijn knie het dan minder leuk begint te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
Mijn Lux kraakt tijdens het trappen, ik denk dat de bottom bracket al gaar is, het gaat om een 'SRAM Pressfit DUB'. Wat denken jullie?

Ik blijf het kraken houden als ik niet op mijn zadel zit, de fiets kraakt alleen als ik flink doortrap.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
Strider schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:16:
Mijn Lux kraakt tijdens het trappen, ik denk dat de bottom bracket al gaar is, het gaat om een 'SRAM Pressfit DUB'. Wat denken jullie?

Ik blijf het kraken houden als ik niet op mijn zadel zit, de fiets kraakt alleen als ik flink doortrap.
Had dit met een Canyon grizl na 3000km. Daar zat een token lite bb in, was troep volgens mijn fietsenmaker. Hij heeft het vervangen voor een gewone pressfit shimano bb en geen gekraak meer, al 1000km op de nieuwe bb nu. Mijn mtb is threaded, dus zal die gewoon zelf vervangen als het gaat kraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:24

Ik heb precies het zelfde, maar bij mij was het gewoon de trapper die niet goed vast zat en te weinig montage vet er tussen had zitten.
Trapper slagje vaster draaien en geen last meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Ja zou beginnen met alles wat je zelf los/vast kan doen voorzien van laag vers montagevet. Shimano anti-seize gebruik ik (vroeger lagervet maar dit is veel beter). Als het daarna nog kraakt pas bb vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 13:59

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn Lux Trail en een Shimano BB. Dat was de goedkoopste Shimano BB die ze erop konden monteren. Eerst lekker alles schoonmaken en montagepasta gebruiken, zoals bij de scharnierlagers. Ook de derailleurhanger kan een bron voor kraken zijn, want die zit zonder pasta op het frame. Na al die dingen proberen kwam ik inderdaad bij de BB uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-09 17:44

Ik heb bij mijn Canyon Exceed dat ik elk half jaar de BB kan vervangen, want is plastic troep en de lager lopen vol met blubber, ook een SRAM Dub ding. De volgende keer als ik vervang komt er een stalen Hope BB in. Die ligt hier al klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 19:43
Mijn SRAM DUB bottom bracket houdt op met kraken als ik hem net wat strakker in het frame zet met een beetje teflon tape. Simpelweg loshalen, twee rondjes om het schroefdraad en weer vastzetten.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
bas-r schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:04:
[...]

Ik heb bij mijn Canyon Exceed dat ik elk half jaar de BB kan vervangen, want is plastic troep en de lager lopen vol met blubber, ook een SRAM Dub ding. De volgende keer als ik vervang komt er een stalen Hope BB in. Die ligt hier al klaar.
Welke Hope BB is dat?
hans_lenze schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:01:
Mijn SRAM DUB bottom bracket houdt op met kraken als ik hem net wat strakker in het frame zet met een beetje teflon tape. Simpelweg loshalen, twee rondjes om het schroefdraad en weer vastzetten.
Dat laatste volg ik niet helemaal, een pressfit heeft toch niets met schroefdraad te maken?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 19:43
Strider schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 16:09:
Dat laatste volg ik niet helemaal, een pressfit heeft toch niets met schroefdraad te maken?
Pressfit heeft inderdaad niets met schroefdraad te maken maar een bottom bracket dat net niet lekker vast zit in een frame wel. Door een heel klein beetje speling krijg je gekraak. In mijn geval is dat eenvoudig op te lossen doordat ik een BSA versie heb. Grote kans dat jou gekraak ook weg is als je je bottom bracket er domweg opnieuw in zet.

Mijn punt is: Misschien is het probleem niet het bottom bracket zelf maar juist de passing in je frame.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Mis je dan het buisje niet?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
Strider schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:29:
[...]

Mis je dan het buisje niet?
Het buisje doet zelf niet zoveel hoor. Crank-bb-frame, en dan zit het zo vast als een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:34
Buisje houdt vooral het water en vuil weg van de lagers, dus heeft op zich wel een functie, maar is niet zaligmakend. Je moet alleen niet je hele as insmeren met vet want dat gaat vuil aantrekken zonder die huls

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Nou, eindelijk komt het er van! Ik ga morgen met de oudste dochter (4 jaar) een stukje van de lokale MTB route doen (Vlaardingen Broekpolder). Ben heel benieuwd hoe ze het doet. Vandaag een nieuwe helm voor dr gekocht. Het wordt goed weer morgen volgens de verwachtingen en vandaag was het ook droog dus zal niet al te modderig zijn denk ik. Plan was er al een hele tijd maar ben mijn fiets een paar maanden kwijt geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kan uit eindelijk alles zijn. Had zelf ergens een tik in waar ik ook van overtuigd was dat het het bottombracket was. Zat 1 op 1 gelinkt aan bepaalde hoeveelheid kracht en rpm. uit eindelijk was het concentrische lager rond m'n achter as dat kraakte, enkel op de 'juiste' volgorde op moment zetten (van achter onder naar voor boven bij een Fuel EX) fixte het.

Andere keer dacht ik ook een BB issue te hebben (rond de trappers op bepaalde hoek met relatief veel kracht), bleek m'n trapper te zijn. As schoonmaken en iets strakker er in en alles was prima.
bas-r schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:04:
[...]

klinkt bekend. Had in het voorjaar een nieuwe er in gezet en die was laatst al weer flink ruw aan het lopen... Verslijt ze bijna net zo snel als Derailleurhangers :X

[ Voor 22% gewijzigd door GoldenSample op 27-10-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:18

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Ik heb een stoic 3 maar ik kom niet voorruit met de stock banden. Welke set is het beste aan te raden?

Ik heb deze 2 vaak in het topic voorbij zien komen volgensmij:
https://www.mantel.com/co...ing-protection-buitenband

https://www.mantel.com/sc...per-ground-tle-buitenband

Wat heb ik nog meer nodig? Wordt de eerste bandenwissel (behalve bandenlichters?)

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:22
Terrie schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 23:54:
Ik heb een stoic 3 maar ik kom niet voorruit met de stock banden. Welke set is het beste aan te raden?

Wat heb ik nog meer nodig? Wordt de eerste bandenwissel (behalve bandenlichters?)
Gelijk tubeless?

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Terrie schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 23:54:

Hoe band te verwisselen is best veel hands on informatie over te vinden ;-) Banden keuze is reuze en kan soms aanvoelen als een oerwoud. Heb je een vraag hierover ?

Wil je enke de banden verwisselen? Dan bandenlichters en fietspomp.

Wil je tubeless dan heb je meer nodig.
* tubeless tape voor de velgen
* Tubeless ventiel
* Tubeless latex

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 28-10-2022 08:10 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-09 07:30
De Ripmo is nu al weer even een trouwe metgezel en dat betekend ook nieuwe parts! Uit reviews kwam naar voren dat de bijgeleverde SRAM Guide T remmen soms ondermaats zouden kunnen zijn als je echt snelheid maakt op steile stukken.

Nu ben ik zelf (nog) niet de snelste maar toen er van de zomer een aanbieding langskwam voor Code RSC met oil slick afwerk schroeven kon ik deze niet weerstaan. Er toen gelijk maar een setje Hs2 schijven bijbesteld want nieuwe remmerij op oude schijven daar krijg ik een error van :lol:

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb23632408/p5pb23632408.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb23632407/p5pb23632407.jpg

Het duurde even voordat ik alle afstellingen goed had staan qua bijtpunt en lever throw maar nu ze goed staan is het net alsof je een anker uitgooit als je wil stoppen, En zijn ze heerlijk te doseren voor wanneer je even wat wil bij remmen #geslaagd dus.

Na een ritje met Mark Meisner kwam er toch wel naar voren dat de vering voor en achter wat beter afgesteld zou kunnen worden :bier: In plaats van de Ibis setup guide nu die van DVO zelf gevolgd voor de Diamond D1 en de psi wat lager gezet en gesleuteld aan de LSC en de vork rijd nu een stuk soepeler.

Nu nog de achterdemper. De DVO Jade X heeft 3 standen Open>trail>closed. Als je geen echt gekke dingen doet kan de shock meestal in trail staan. Ga je echte downhill tracks doen dan is de open stand aan te bevelen. Echter ik kreeg de SAG toch maar niet goed. Ibis levert de Ripmo AF XL af met een 500lb coil en volgens veer calculatoren en de hoeveelheid preload die ik er op moest draaien om hem enigzins goed te krijgen was deze toch te ligt bemeten voor mijn 105Kg rijd gewicht.

Na wat zoeken of ik voor SPA nog een correcte coil kon vinden en te verzanden in de wereld van stroke, trunnions, metric vs imperials shocks, En het aanschrijven van verschillende DE webshops toch maar Jurian van Plushrides een PM gestuurd via Insta en die kwam met het idee om een sprindex aanpasbare coil uit te proberen. Deze kan je instellen door te draaien aan een soort Rolodex van 550 tot 620lb. Perfect dus om te krijgen welke spring weight je nodig hebt en om ook on the fly aan te kunnen passen. Deze samen met een RRP proguard achter spatbord besteld zodat de achter linkage ook wat minder modder te verwerken krijgt komende winter.

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb23632402/p5pb23632402.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb23632403/p5pb23632403.jpg

En last but not least! via @kaptainIglo erop geattendeerd dat als je fiets registreert bij Ibis voor garantie en je de nieuwe protectie kit nog niet hebt je deze door Ibis graties toegestuurd krijgt. De vorige eigenaar had de bike nooit geregistreerd maar had nog wel alle bonnen en aankoop informatie. Deze bij Ibis ingevoerd en 3 dagen later lag het pakketje al in de bus :o

Het oude inviframe met de haardroger van de vriendin verwijderd en plakken maar!

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb23632404/p5pb23632404.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb23632405/p5pb23632405.jpg

De kleine lower link protector heb ik nog liggen maar ik ga eerst eens kijken of het achterspatbord goed zijn werk doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:33
@Mjelnir Als je trouwens RSC remmen bleed en je houdt er van om Contact punt redelijk van de grip af te houden, dan helpt het om het Contact point wieltje niet helemaal in te draaien zoals in de SRAM procedure maar eerder halverwege te laten. Of iets van 30-40 clicks. Dat geeft mij meer nuttige range, met name aan het einde als de blokken redelijk versleten zijn.

Er is ook ergens video van SRAM Tech die uitlegt dat ze het zo doen voor hun rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

Daan_ schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 07:36:
[...]

Hoe band te verwisselen is best veel hands on informatie over te vinden ;-) Banden keuze is reuze en kan soms aanvoelen als een oerwoud. Heb je een vraag hierover ?

Wil je enke de banden verwisselen? Dan bandenlichters en fietspomp.
[YouTube: How To Change An MTB Tyre | Mountain Bike Maintenance]

Wil je tubeless dan heb je meer nodig.
* tubeless tape voor de velgen
* Tubeless ventiel
* Tubeless latex
[YouTube: How To Convert Your MTB Wheels To Tubeless | Mountain Bike Tubeless Setup]
Heb wel eens een band verwisseld gelukkig, maar nooit van de MTB nog!

Het hebben van tubeless lijkt wel meer werk, wat gebeurt er met die vloeistof als je er een nieuwe band op moet plaatsen?

Ik moet inderdaad nog een keuze maken tussen de setjes die ik had gelinkt. De continental of Ray/Ralph.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bad Brains
Was vandaag een mooi weertje, het kan niet op zo aan het eind van oktober.
En dan te bedenken dat het 1 april sneeuwde.

Heb alles een goeie reinigingsbeurt gegeven (50% alc99% - 48% water - dop soda en 1 of 2 druppels afwas)
Ouwe Salden stickers eraf gehaald, en even opgeschuurd met 2k grit en dan 1 minuut gepoetst.
Nieuwe binnen-en buitenband, velgen gericht en remmen afgesteld.

Het frame is voor mij echt te klein (18") maar heb er toch een lekker rondje bos mee gemaakt.
Ben bang dat de 20" (grootste maat die er is) ook te klein is. Ik ben 1.90.
De onderdelen gaan dus op een nader te bepalen 90's frame om een commuter voor mijzelf te maken. (ben een beetje jaloers op die van de missus)

-- ploawtjus --

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWrR5tj-wMUM0v7LLK35axj-dMo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1mB35ET9m4vE4qrJQyRMZWtc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKO87aFCKW_CEwbDJkSbrhs9Kpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QTZHKZ0arJ9t7m6O2mJEUrBX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddLn4rpUnTOog-7YqLq099AfAts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0acx1bMiUyXEg3sczUBmuGb.jpg?f=fotoalbum_large

-- Een random kat die ik tegenkwam --

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOi2H_75nOitMwJadIT0wjM8W6I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HcJ23DtaFckvnff7aXGeCqib.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

Controleer ook je voorblad. Bij mij zat die los, dan denk je echt alles gehad te hebben...

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ik heb best wel spijt van mijn Canyon Neuron,
Ik mis het speelse en het gevoel van snelheid (als ik op strava kijk is dat onzin want ben sneller dan ooit met mijn hardtail! Nu heb ik de kans om mijn gravelbike + Mountainbike te ruilen tegen een nieuwe Cannondale Scalpel HT3 met als extra carbon velgen en een powermeter...ik ben nog heel erg aan het twijfelen wat ik ga doen wil nu de goede keus maken! Een voordeel is ook dat we een flink kleine schuur hebben en 3 sportfietsen + 2 normale fietsen + aankomende kinderfiets is iets teveel van het goede (dit had ik eerder kunnen bedenken uiteraard :+ ) dus de Cannondale lijkt me een goeie "one bike to rule them all" fiets en deze mag ik ook gaan uitproberen zodat ik nu wel de juiste keus maak!

Mijn gravelbike heeft na een aantal valpartijen flink wat schade maar heeft me nieuw (2 jaar geleden) 1500 euro gekost en de Neuron 3000 (en is helaas pas 350km oud) dus ik leg er wat geld op bij maar niet onoverkomelijk.

Tot zover mijn lief dagboek verhaal! Moest deze stress toch ff van me af schrijven...en uiteraard zijn vrijblijvende tips altijd welkom!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZanielGa
Nutterd schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:23:
Ik heb best wel spijt van mijn Canyon Neuron,
Ik mis het speelse en het gevoel van snelheid (als ik op strava kijk is dat onzin want ben sneller dan ooit met mijn hardtail! Nu heb ik de kans om mijn gravelbike + Mountainbike te ruilen tegen een nieuwe Cannondale Scalpel HT3 met als extra carbon velgen en een powermeter...ik ben nog heel erg aan het twijfelen wat ik ga doen wil nu de goede keus maken! Een voordeel is ook dat we een flink kleine schuur hebben en 3 sportfietsen + 2 normale fietsen + aankomende kinderfiets is iets teveel van het goede (dit had ik eerder kunnen bedenken uiteraard :+ ) dus de Cannondale lijkt me een goeie "one bike to rule them all" fiets en deze mag ik ook gaan uitproberen zodat ik nu wel de juiste keus maak!

Mijn gravelbike heeft na een aantal valpartijen flink wat schade maar heeft me nieuw (2 jaar geleden) 1500 euro gekost en de Neuron 3000 (en is helaas pas 350km oud) dus ik leg er wat geld op bij maar niet onoverkomelijk.

Tot zover mijn lief dagboek verhaal! Moest deze stress toch ff van me af schrijven...en uiteraard zijn vrijblijvende tips altijd welkom!
Het belangrijkste ding van je mountainbike moet zijn dat je er blij van wordt. Maakt niet uit of het een jaren 80 Klunker is, een hypermoderne downhill fiets of iets er tussen in. Als je er niet blij van wordt rijdt je er niet graag op en dat is pas zonde. Een getal op een stopwatch is niet alles, het gaat om de grijns op je gezicht.

Dit zou allemaal voor zich moeten spreken, maar helaas wordt het veels te gemakkelijk vergeten

[ Voor 3% gewijzigd door ZanielGa op 28-10-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

ZanielGa schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 20:47:
[...]

Het belangrijkste ding van je mountainbike moet zijn dat je er blij van wordt. Maakt niet uit of het een jaren 80 Klunker is, een hypermoderne downhill fiets of iets er tussen in. Als je er niet blij van wordt rijdt je er niet graag op en dat is pas zonde. Een getal op een stopwatch is niet alles, het gaat om de grijns op je gezicht.
Ja precies! En dat heb ik niet van mijn Neuron (terwijl ik daar heel lang over na heb gedacht, langer dan dat ik normaal ergens over nadenk :+ ) ik heb mijn keuze vermoedelijk wel gemaakt...alleen nog ff 2 voor 1 verwerken (bijbetalen mag ook niet van mezelf!

Ik maak natuurlijk geen goeie reclame maar als iemand nog opzoek is naar een Canyon Neuron in maat L van nog geen half jaar oud dan stuur me maar een PB (zitten een paar extra's bij)

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Nutterd Als je er niet happy van wordt dan is keuze snel gemaakt ;-)

Fiets hier zelf ook met Neuron (frame). Kom zelden tot niet op vaste routes. PR's KOM's etc doen mij ook niet zoveel, maar op de iets meer technische stukjes hier in bos met jumpjes en wat steilere afdalingstjes etc. Vind ik het persoonlijk leuke fiets om mee te spelen.

Zou ik enkel vaste routes als Mook, Nijmegen, Groesbeek etc. fietsen dan zou ik ook voorkeur hebben voor andere soort fiets.

Wat heeft speels volgens jou te maken met snelheid ? Voor mij persoonlijk totaal verschillende dingen.

[ Voor 60% gewijzigd door Daan_ op 29-10-2022 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door Nutterd op 28-10-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Speels als in rap bochtenwerk, accelereren, klimmen enzovoort...ik rij hier in Venlo geen vaste routes maar misschien zit het tussen mijn oren maar heb er gewoon niet genoeg plezier van! Springen enzo is sowieso niets voor mij

[ Voor 21% gewijzigd door Nutterd op 28-10-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Zou deze power meter op mijn Canyon Lux Trail CF8 passen?:

SRAM Quarq Power Meter DZero DUB AXS Spider | BCD 110 mm
https://www.sram.com/en/quarq/models/pm-dz-spdr-d1

Crankstel
SRAM GX Eagle Carbon DUB 34T
Light and strong carbon crankset with 175mm cranks and 34 tooth chainring.

Trapas
SRAM Pressfit DUB

Cassette
SRAM GX Eagle, 12 versnellingen (10-52)

[ Voor 17% gewijzigd door Strider op 29-10-2022 12:22 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 11:35:
Zou deze power meter op mijn Canyon Lux Trail CF8 passen?:

SRAM Quarq Power Meter DZero DUB AXS Spider | BCD 110 mm
https://www.sram.com/en/quarq/models/pm-dz-spdr-d1

Crankstel
SRAM GX Eagle Carbon DUB 34T
Light and strong carbon crankset with 175mm cranks and 34 tooth chainring.

Trapas
SRAM Pressfit DUB

Cassette
SRAM GX Eagle, 12 versnellingen (10-52)
Kan eigenlijk nergens vinden hoeveel bouten de gx carbon crank heeft, maar het gaat dus om de 3 of 8 bolt direct mount interface met het ketting blad (of spider in dit geval)
Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/www.bikerumor.com/wp-content/uploads/2022/05/03143611/SRAM-8-bolt-direct-mount-chainring-compared-to-3-bolt.jpg

Maar als ik deze post van @edoappelhof goed begrijp:
edoappelhof in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"
Heb je geen gx met 8 bolt (hoewel de carbon gx ook geen normale gx is..) dus even eraf en de mount bekijken ;)

/Edit
https://www.bike24.com/p2400329.html
Hier staat overigens 3 bolt bij de gx carbon

[ Voor 13% gewijzigd door Prulleman op 29-10-2022 13:18 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Prulleman schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:45:
[...]

Kan eigenlijk nergens vinden hoeveel bouten de gx carbon crank heeft, maar het gaat dus om de 3 of 8 bolt direct mount interface met het ketting blad (of spider in dit geval)
[Afbeelding]

Heb je geen gx met 8 bolt (hoewel de carbon gx ook geen normale gx is..) dus even eraf en de mount bekijken ;)

/Edit
Crap dus het past niet, kom je bij Quarq toch weer uit op die extreem dure XX1 power meter :/
*Bedankt voor het nakijken d:)b

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Laatst online: 21-09 18:08
[...]

[Afbeelding]

/Edit
Yep dit plaatje legt het mooi uit. Jammer dat je op die manier geforceerd wordt een dure crank extra te kopen als je een quarq wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

/Edit
Ik heb zowel een carbon XO als een carbon GX crank en beide zijn 3 bouts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

Net geprobeerd om tubeless te gaan. Voorband lukt niet, blijft lekken bij de plek waar de lasnaad of naad waar de velg aansluit. Heb de 30mm velg met 31mm tape getaped, iemand tips? Mhh het lijkt minder te worden, moet de sealant dit dichten?

[ Voor 18% gewijzigd door Terrie op 29-10-2022 19:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:24
Terrie schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:53:
Net geprobeerd om tubeless te gaan. Voorband lukt niet, blijft lekken bij de plek waar de lasnaad of naad waar de velg aansluit. Heb de 30mm velg met 31mm tape getaped, iemand tips? Mhh het lijkt minder te worden, moet de sealant dit dichten?
Leg het wiel eens op zijn kant op een emmer. Dan kan de sealant zijn werk doen. Na een paar uur omdraaien.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Ik zou vermoeden dat de velg een extra laagje tape had kunnen gebruiken zodat de band wat strakker zat.. of dat je band nog niet helemaal goed op de velg zit. Er zit normaal op banden een randje waaraan je kan zien of de band overal goed in de velg zit. Even controleren of dat zo is. Als dat zo is dan is het nu hopen dat de sealant het op kan lossen. Als het niet helemaal goed zit kan je hem vaak met wat zijwaarts trekken aan de band hem er wel goed in krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door ZanielGa op 29-10-2022 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Je tape is wat aan de smalle kant, voor 30mm velg en waarschijnlijk is er net 1mm naad onbedekt (dit is waarschijnlijk een sleeve joint connection velg).

Je kan ter hoogte van de naad overdwars een stukje tape plakken, zodat het ook wat aan binnenzijde velgrand omhoog loopt, zodat als de band er op zit niks van de naad meer onbedekt is (vanuit het gezichtpunt van de melk aan binnenzijde). Niet helemaal omhoog laten lopen want de beste seal is velg op rubberbead van de band, dus de helft ongeveer.
Ik plak dat overdwars stukje normaal eerst en dan het rondje er over heen. Maar in dit geval zou ik het er gewoon boven op plakken. (wel even goed melk er afhalen/ontvetten ander plakt t slecht)

Heb trouwens ook ervaring dat een velg met dat probeem zich zelf uiteindelijk dichtte, nadat ik de band een avond zo neerzette dat daar de plas met dichtmelk stond.
Maar door beweging blijft t lastig punt en als je later weer band omlegd en je maakt t grondig schoon lekt t weer totdat het dicht en plakken is foolproofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

Joris748 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:07:
[...]

Leg het wiel eens op zijn kant op een emmer. Dan kan de sealant zijn werk doen. Na een paar uur omdraaien.
Dit nu voor beide wielen gedaan. Heb er nu 60ml sealant in zitten(kreeg ik bij de bandencombi). Misschien dat er nog iets meer in moet ook?

Ook thanks voor de andere tips! Ik ga morgen kijken of ze nog hard zijn en een proef rondje maken. Zo niet dan moet ik toch misschien de 35mm versie pakken en/of de schuine manier proberen waarbij er nog wat tape overdwars komt.

Vond het toch nog lastiger dan eerst gedacht🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 18:44
Ik heb altijd smallere tape gebruikt dan de binnendiameter en gaat prima. Ik vind 60ml wel heel weinig. Maar op de zijkant leggen en na uur of 3/4 omdraaien helpt enorm. En tussendoor af en toe even oppompen naar 2bar.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Strider schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:34:
[...]

Crap dus het past niet, kom je bij Quarq toch weer uit op die extreem dure XX1 power meter :/
*Bedankt voor het nakijken d:)b
En als je toch dat geld wilt gebruiken, koop dan een setje spacers er bij, want de offset is namelijk net anders. Ik heb dit setje op m'n destijds Lux gezet en dat werkte prima, maar moest wel een 4mm spacer gebruiken ipv de standaard 2.5mm. Nooit helemaal begrepen waardoor dat kwam, ik verdenk nog steeds dat de vertanding van de kettingbladen net iets anders was (net iets verder naar binnen stond)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Heb nooit problemen gehad met een mm meer of minder tape, ik heb mijn duke 28/30 mm velgen beide met muc off 30 getaped.

Maar wellicht zit het verschil dan zoals @Ko.Kane aangeeft in het feit dat niet alle velgen een 100% dichte naad hebben.. (bij alu althans, carbon is altijd gesloten, alu buigen ze vaak een strip rond en zetten ze de uiteinden aan elkaar met pinnen, de naad blijft dan vrij. Deze wordt door de spaakspanning in principe goed tegen elkaar gedrukt, maar kan wel lekken.

60 ml is voor een 29er, zeker als het breder is dan 2.25 wel erg weinig, ik gooi er in principe 90 ml in.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Goedkopere velgen hebben vaak zon sleeve joint connection (of idd twee pinnen), maar de duurdere modellen zijn gelast. Dus veel mensen hebben hier nooit last van.

* met goedkoop bedoel ik niet perse slecht. E1900 is joint en EX1700 gelast als ik het goed heb. Beiden prima DT-swiss wielen.

Voor mensen die verschil willen zien:
Afbeeldingslocatie: https://www.ryde.nl/wp-content/uploads/2021/06/2839_3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.ryde.nl/wp-content/uploads/2021/06/2839_2.jpg

Ik ben vrij zuinig met tubeless, ik zit tussen de 60-90 ml voor 29" 2,4-2,5 banden. 90ml is met inserts wat nogal groter oppervlak geeft waar de melk zich over verdeelt.

Maar dat is wel met combo's die goed werken. Meestal houden ze ook wel lucht zonder melk. Ik test dat namelijk: ik seat eerst 1x band zonder melk, omdat ik zeker wil zijn dat het geen probleembandje is en dat er meer tape oid nodig is, en dan wil ik dus niet al het kliederen zijn met melk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:09

Sherlock

No Shit

Wat zien jullie als de 'ultieme guide' voor het tubeless maken? Als die er überhaupt is natuurlijk.
Ik wil er eigenlijk wel aan gaan beginnen, maar ik heb niet zo veel zin in geklier. Ik heb een Grand Canyon 8 uit 2021 met Alexrims MD25 velgen. Op dit moment heb ik de stock Nobby Nic's (2.4") er onder liggen, daar wil ik de winter wel mee door.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Sherlock schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:57:
Wat zien jullie als de 'ultieme guide' voor het tubeless maken? Als die er überhaupt is natuurlijk.
Ik wil er eigenlijk wel aan gaan beginnen, maar ik heb niet zo veel zin in geklier. Ik heb een Grand Canyon 8 uit 2021 met Alexrims MD25 velgen. Op dit moment heb ik de stock Nobby Nic's (2.4") er onder liggen, daar wil ik de winter wel mee door.
is allemaal niet zo spannend, en er zijn meerdere manier die goed werken.
compressor is uiteraard handig, maar bij mij is het tot nu toe altijd nog gelukt met een simpele vloerpomp (joe blow track geloof ik). Je zou ook een co2 patroon kunnen gebruiken en daarna de sealant via het ventiel en een spuit toevoegen..

paar zaken om op te letten:

- tapen is best een precies klusje.. de eerste keer plakte ik het er gewoon op, maar dat is niet genoeg je moet de tape echt goed strak trekken en zo netjes mogelijk in het midden plakken.
- bij twijfel of de band goed gaat ploppen kan je beter ploppen zonder sealant, minder troep en gedoe als het niet in 1 keer lukt.
- sealant achteraf toevoegen is prima te doen, kern eruit, en dan met een spuit de sealant door het ventiel spuiten, sommige flesjes of de muc off zakjes kan je zo op het ventiel zetten.
- Als ik weet dat een combinatie makkelijk gaat (bv bij het hervullen), dan is het vaak sneller om een klein stukje van de band los te halen, oude sealant eruit, nieuwe erin, band weer op de velg en terug oppompen,
- ploppen gaat makkelijker met de ventiel kern eruit, er kan dan meer/sneller lucht door het ventiel je band in
- het kan ook helpen om 1 kant van de bant al wat meer richting de rand te duwen, als beide kanten in het gootje liggen gaat de lucht makkelijker erlangs en gebeurd er niks

zat even te kijken of parktool een goed filmpje heeft hierover, maar deze is nogal overkill:
YouTube: How to Setup Tubeless Tires

wel goed om even te kijken, maar ik zou persoonlijk bv geen 2 lagen tape doen, zeepsop pas gebruiken als het zonder niet lukt, etc

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Sherlock schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:57:
Wat @Prulleman zegt, het is niet te gek. Gewoon eerst even oefenen zonder melk, als je weet dat t lukt dan pas de melk erbij.

In toevoeging, verwar normaal oldschool velglint niet met Tubeless Tape. Soms denken mensen dat hun velg al getaped is en dat zit er zon lint in.

Tape bij voorkeur ~3mm breder dan de binnenbreedte van de velg. Twee lagen is voor als een band te los zit. Verder common sense gebruiken, als je slappe casing hebt en de band staat op de grond en onderin is er 30cm lange kier van 2cm dan kun je pompen als een gek, maar gebeurt er weinig. Als je dan de velg even ophangt of vast laat houden dan valt de band al beter, en pompt 't makkelijker

Ventielkern eruit bij oppompen scheelt ook flink.

Back-up truc is eerst een biba erin en band seaten en dan voorzichtige 1 kant loshalen en de biba eruit, en dan weer oppompen, dat scheelt.

Verder kan ik zoiets aanraden:
Afbeeldingslocatie: https://static.modernbike.com/256/main_2126251809_20170307031732.jpg
Dat is een Joe Blow Booster, maar het gaat erom een track pump met drukvat te hebben, dan werkt t net als compressor als je de lucht er in schiet. Zou ik eerder kopen dan een compressor, omdat je dit ook mee kan nemen (auto/vakantie).
Bij mij is het gewoon band omleggen en dan 1 shot met dit ding en klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cedrix5
Je kan soms geluk hebben maar reken erop dat als het niet lukt met een fietspomp je even een compressor moet lenen of iets als een Schwalbe tire booster. Dat is een vat dat je zelf kan oppompen tot 8 bar om dan ineens alle lucht in je band te lossen.
Schwalbe easy fit of water met zeep in maakt het makkelijker.
Canyon velgen zijn vaak al voorzien van tape (de dtswiss wielen althans).

Heg zelf voor 60 euro een compressor van marktplaats gehaald. Doet het al top een jaar en werkt goed met luchtpistool om natte fiets droog te blazen tegen roest. Als je de plek ervoor hebt, gewoon zo'n luid ding halen. Is minder werk dan pompen. Ik laat hem ook vol lucht zitten en pomp snel banden bij ermee. Je moet hem dan maar af en toe aan zetten om bij te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:09

Sherlock

No Shit

Bedankt allen, ik had al wel wat filmpjes gezien, maar wanneer ga je voor het vullen van je binnenband en wanneer voor het vullen via het ventiel? Via ventiel als je nog niet zeker weet of je band goed afsluit en direct in de band als je wel vertrouwen hebt in de combinatie?

Ik zou bij mij vader de compressor kunnen proberen, maar dan moet ik daar alles doen en ik ben liever zelfvoorzienend. Zo'n Schwalbe tirebooster is dan idd misschien een beter idee, dan kan ik mijn huidige pomp ook gewoon blijven gebruiken.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Sherlock schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:02:
Bedankt allen, ik had al wel wat filmpjes gezien, maar wanneer ga je voor het vullen van je binnenband en wanneer voor het vullen via het ventiel? Via ventiel als je nog niet zeker weet of je band goed afsluit en direct in de band als je wel vertrouwen hebt in de combinatie?

Ik zou bij mij vader de compressor kunnen proberen, maar dan moet ik daar alles doen en ik ben liever zelfvoorzienend. Zo'n Schwalbe tirebooster is dan idd misschien een beter idee, dan kan ik mijn huidige pomp ook gewoon blijven gebruiken.
zo'n booster in huis hebben kan geen kwaad, maar als je het niet erg vind om wat aan te rommelen kan je het ook prima zonder proberen, lukt het niet stop je de biba weer even terug tot je de booster in huis hebt. Zoals ik al zei, ik heb het nog niet nodig gehad met 4 verschillende sets (stan's velgen met oude racing ralphs, nextie velgen met het huidige model ray/ralph, syncros wielen met maxxis rekon race, duke velgen met rekon race). 1 keer zeep nodig gehad, andere keren was kern eruit voldoende (oja en pompen als een malle :D)

ik zou de eerste keer de ploppen zonder sealant en daarna toevoegen via het ventiel, gaat dat goed kan je de refill op de "snellere" manier doen, erin kieperen en dichtmaken.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 17:36
Sherlock schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 16:02:

Racer van mij en mijn vrouw gaan de banden zo makkelijk dat ik het gewoon zo in de band schep. Dat scheelt toch weer wat geklieder met het ventiel, en mooi roze maatbekertje van mucoff :P
Voor het vullen scheelt het natuurlijk dat je met een racebandje minder volume nodig hebt om de band te laten ploppen. Wat je ook kan doen om de band te laten ploppen, is een CO2 patroontje. Ben ik zelf geen voorstander van omdat het afval oplevert, maar het levert wel snel volume.
Ik heb één keer gehad dat de band niet wilde ploppen; toen gewoon ventiel eruit gedraaid en het gewone luchtpistooltje van de compressor zo in het gat gestoken.

Eerste keer dat ik een band tubeless maakte heb ik hem eerst eens gevuld om te kijken hoe lang ie zonder sealant vol bleef, en dat gaf al vertrouwen in mijn geval; want daardoor wist ik dat ik behoorlijk getaped had, bleef meerdere dagen op druk. Betrof chinese carbon velgen, tape en ventielen dus viel helemaal niks tegen.

Compressor vind ik in elk geval een ideaal stuk gereedschap, gebruik hem enorm vaak, vooral om zaken schoon of droog te blazen. Ik heb een 50L 10bar exemplaar gekocht zodat ik in de avonduren wat volume heb zonder dat de motor hoeft te lopen en de hele kiet wakker ligt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 31-10-2022 16:51 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zoals @Prulleman aangeeft lukt het negen van tien keer met een vloerpomp. Compressor is niet altijd nodig. Gebruik hem alleen om dat het sneller is. Eerst ploppen op de velg en dan latex erin via het ventiel. Eerst latex in de band en dan erop leggen vind ik persoonlijk weer te veel geklieder.

Onderstaande tooltje kost +/- 3 euro (aliexpress). Gebruik deze met regelmaat en geen geklieder ;-)

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Hd64924cb47244ad3b2774c67f54cec3ck.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door Daan_ op 31-10-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Ik wil van 2 frames de bottom bracket schoon "tappen" (square taper)
Maar die dingen kosten zo'n 400-500 euro en dat is me een beetje te gek.

Wat zijn er voor andere opties anders dan de FM (die ik morgen even bel)
Geloof nooit dat de FM dit soort tooltjes standaard gebruikt.
Park Tool BTS 1 Tap b.v.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Met betrekking tot tubeless zonder booster (heb zelf z'n tirebooster van schwalbe, meestal lukt het me, ondanks de 2.6 bandjes en niet de makkelijkste velgen ook met m'n Rennkompressor, wat een pomp met relatief laag volume is) ook nog kan helpen is een spanband om de band over het loopvlak te trekken. Dan verminder je het volume wat en dwing je de zijkanten & bead wat verder naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Daan_ schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:10:
Zoals @Prulleman aangeeft lukt het negen van tien keer met een vloerpomp. Compressor is niet altijd nodig. Gebruik hem alleen om dat het sneller is. Eerst ploppen op de velg en dan latex erin via het ventiel. Eerst latex in de band en dan erop leggen vind ik persoonlijk weer te veel geklieder.

Onderstaande tooltje kost +/- 3 euro (aliexpress). Gebruik deze met regelmaat en geen geklieder ;-)

[Afbeelding]
En als je er 2 koopt kun je de andere gebruiken om je remmen een reverse bleed te geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-09 07:30
Gewaarschuwd mens telt voor twee. Schijnbaar hebben ze geprobeerd om zand in de tanks van verschillende auto's te stoppen die geparkeerd stonden op de posbank bij Parkeerplaatstussen de teerose en granny trail.

Ook heeft iemand de nieuwe mini rockgarden op de Mayor flower trail half uitgegraven en naar beneden gegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mjelnir schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:29:
Gewaarschuwd mens telt voor twee. Schijnbaar hebben ze geprobeerd om zand in de tanks van verschillende auto's te stoppen die geparkeerd stonden op de posbank bij Parkeerplaatstussen de teerose en granny trail.

Ook heeft iemand de nieuwe mini rockgarden op de Mayor flower trail half uitgegraven en naar beneden gegooid.
Had het gehoord wat bezield mensen om dat te doen. Dan ben je niet goed bij je hoofd om het maar netjes te schrijven.

--------
Schoenen voor clipless binnen gekregen. Volgende keer beter lezen bij het bestellen. Er stond toch heel duidelijk bij; Kies 3/4 groter. Schoenen vallen klein uit. De 5Ten Kestrel Pro Boa voor retour aangemeld en nu maatje 3/4 groter besteld.

Ben benieuwd of ik weer kan wennen aan in geklikt zijn op technische stukken. Op de XC HT wel SPD, maar daar fiets ik toch andere soort routes mee ;-) Denk dat ik ze nog maar niet ga gebruiken tijdens de Enduro clinic dit weekend. Wel leuk voor de Friday Fails heb ik zo'n vermoede. O-)

[ Voor 33% gewijzigd door Daan_ op 01-11-2022 09:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:38
Afgelopen weekend (en gisteren) voor het eerst sinds tijden weer eens de mountainbike gepakt. Ik was vergeten hoe leuk dat is. Ik kom echter wel tot de conclusie dat ik toch maar eens moet kijken naar een vervangende wielset voor mijn standaard fabriekswielen (Cube Reaction Pro 2018).

Nog tips waar ik op moet letten bij een nieuwe set? Of zou handgespaakt een goede optie zijn? Budget? Geen idee. Rond € 500,-?

Desondanks toch nog een KOMmetje gescoord. Dus ik kan blijkbaar nog steeds mountainbiken. :P Daardoor was ik wel mijn mede-fietsers @rolandos582 kwijt. Gelukkig is het bos niet zo groot. Een Amber alert kon daardoor achterwege blijven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
wisselwerking schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:05:

Desondanks toch nog een KOMmetje gescoord.
Als ik naar die KOM kijk lijkt het alleen wel alsof jij de weg hebt gepakt terwijl de kom route over een singletrack gaat...valse bingo? ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
wisselwerking schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:05:
Afgelopen weekend (en gisteren) voor het eerst sinds tijden weer eens de mountainbike gepakt. Ik was vergeten hoe leuk dat is. Ik kom echter wel tot de conclusie dat ik toch maar eens moet kijken naar een vervangende wielset voor mijn standaard fabriekswielen (Cube Reaction Pro 2018).

Nog tips waar ik op moet letten bij een nieuwe set? Of zou handgespaakt een goede optie zijn? Budget? Geen idee. Rond € 500,-?

Desondanks toch nog een KOMmetje gescoord. Dus ik kan blijkbaar nog steeds mountainbiken. :P Daardoor was ik wel mijn mede-fietsers @rolandos582 kwijt. Gelukkig is het bos niet zo groot. Een Amber alert kon daardoor achterwege blijven :+
Wat is er mis met de standaard fabriekswielen? Misschien is opnieuw spaken een (voordelige) optie. Ik heb het achterwiel van mijn Epic laten herspaken en kreeg een veel stijver wiel terug.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:38
@Mistraller ik heb de terugweg via de weg gepakt (is dus niet het segment, bovendien ook daadwerkelijk een andere route) omdat ik rolandos582 kwijt was. De heenweg was allemaal mountainbike route. Dus geen valse bingo.

@Joris748 in beginsel niks. Ik merk echter dat hij niet stijf genoeg is, voor mijn gevoel makkelijker zou moeten rollen en, ook niet onbelangrijk, ik al regelmatig problemen heb gehad met de body e.d..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
wisselwerking schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:51:
@Mistraller ik heb de terugweg via de weg gepakt (is dus niet het segment, bovendien ook daadwerkelijk een andere route) omdat ik rolandos582 kwijt was. De heenweg was allemaal mountainbike route. Dus geen valse bingo.
Ah ik zie het. Ik dacht blauw lijntje is het segment, rood lijntje jouw route 8)7
Niks gezegd!

[ Voor 18% gewijzigd door Mistraller op 01-11-2022 11:08 ]

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:31
Joris748 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 10:43:
[...]
Ik heb het achterwiel van mijn Epic laten herspaken en kreeg een veel stijver wiel terug.
Je vertelt zelf direct een van de voordelen van handgespaakt.

Daarnaast oa:
- aangepast naar berijdersgewicht en gebruik
- gemiddeld lichtere materialen dan stock wielen (top segment buiten beschouwing latend)
- standaard onderdelen ipv proprietaire spaken/nippels/benodigde gereedschap
- wielen gaan langer mee omdat de spanningen rondom zorgvuldiger zijn opgebouwd
etc.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@wisselwerking check eens met onze wielbouwer @ElGreco (Philippos), die kan prima adviseren en wel wat leuks in elkaar draaien voor 500 euro.
https://vanspeykwheels.nl/

500 is net te weinig voor carbon, als je het wat opschroeft is chinees carbon misschien haalbaar

als het doel is een licht setje voor NL XC gebruik zou ik kiezen voor iets tussen de 25 en 30mm, 30 mm als je bv ook 2.4 banden wilt rijden, 25 als je enkel 2.25 gebruikt en zo licht mogelijk wilt.
met 500 moet je ook niet te gek doen met naven, DT 350, of erase naven zijn dan prima opties.

Qua velgen is dit wel mooi licht: https://www.duke-racingwh...y-star-hd-2017-2/?lang=en
(kan je ook 29,5mm / 27,5mm, valt je voorband net wat breder) voor alu erg licht

dit setje dus ongeveer:
https://www.instagram.com/p/CYvnsPqM0P0/

/edit
damn is die griek me gewoon voor :D

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 01-11-2022 11:27 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@ElGreco heb jij die lucky stars al voor iemand gespaakt? zo ja al positieve of negatieve feedback op gehad?

mijn lucky jacks bevallen nog prima :9 :9

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
ElGreco schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:18:
[...]

Je vertelt zelf direct een van de voordelen van handgespaakt.

Daarnaast oa:
- aangepast naar berijdersgewicht en gebruik
- gemiddeld lichtere materialen dan stock wielen (top segment buiten beschouwing latend)
- standaard onderdelen ipv proprietaire spaken/nippels/benodigde gereedschap
- wielen gaan langer mee omdat de spanningen rondom zorgvuldiger zijn opgebouwd
etc.
Precies, maar daar zit wel een prijskaartje aan. Toen ik nog marathons reed, reed ik ook met handgespaakte, custom wielsets (sub 1300 gram, 1000 EUR plus). Maar nu ik alleen nog maar recreatief rijd, is het mij de investering niet waard. Wil je echt grote stappen maken op stijfheid en gewicht, zul je diep in de buidel moeten tasten. Wil je dat niet, dan moet je concessies doen op gewicht of stijfheid. En dan ben je misschien beter af met het herspaken van je stock wielen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Prulleman schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:25:
@ElGreco heb jij die lucky stars al voor iemand gespaakt? zo ja al positieve of negatieve feedback op gehad?

mijn lucky jacks bevallen nog prima :9 :9
Lucky Stars komen hier vaak voorbij bij wensen als alu en lichter van gewicht. Tenzij je een beul bent of echt ruige plannen hebt.
Een keer een kapotte achtervelg terug gehad, maar daar was iemand van achteren op ingereden met zwaar materiaal.

Vwb prijs/gewicht/kwaliteit zijn die LuckyStars wel heel goed. In 26/28/30mm breedte te verkrijgen, je kunt dus naar hartenlust combineren. Al gaat de laatste tijd bijna alleen 30mm (voor en achter) de deur uit.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ElGreco schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:28:
[...]

Lucky Stars komen hier vaak voorbij bij wensen als alu en lichter van gewicht. Tenzij je een beul bent of echt ruige plannen hebt.
Een keer een kapotte achtervelg terug gehad, maar daar was iemand van achteren op ingereden met zwaar materiaal.

Vwb prijs/gewicht/kwaliteit zijn die LuckyStars wel heel goed. In 26/28/30mm breedte te verkrijgen, je kunt dus naar hartenlust combineren. Al gaat de laatste tijd bijna alleen 30mm (voor en achter) de deur uit.
op wat voor gewicht kom je met 30/30 lucky stars, 28 x dt comp (of equivalent), messing nippels en DT350 hubs?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Joris748 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:27:
[...]

Precies, maar daar zit wel een prijskaartje aan. Toen ik nog marathons reed, reed ik ook met handgespaakte, custom wielsets (sub 1300 gram, 1000 EUR plus). Maar nu ik alleen nog maar recreatief rijd, is het mij de investering niet waard. Wil je echt grote stappen maken op stijfheid en gewicht, zul je diep in de buidel moeten tasten. Wil je dat niet, dan moet je concessies doen op gewicht of stijfheid. En dan ben je misschien beter af met het herspaken van je stock wielen ...
Allemaal valide argumenten uiteraard! Dat herspaken van stock wielen, gaat hier vaak gepaard met een reparatie (slag/spaakbreuk). Soms een nieuwe, lichtere alu velg op de bestaande naven, mits het ontwerp het toelaat.
Daar kun je al stappen mee maken tov de originele wielen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Prulleman schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:30:
[...]

op wat voor gewicht kom je met 30/30 lucky stars, 28 x dt comp (of equivalent), messing nippels en DT350 hubs?
5kg

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
jij rekent 30 velgen? 8)7
2 x 30 mm dus :P

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Prulleman schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:32:
[...]

jij rekent 30 velgen? 8)7
2 x 30 mm dus :P
Oh sorry, ik begreep de vraag niet :+

Ongeveer 1600gr en een klein beetje, met de nadruk op klein.

Maar....

Ik adviseer dan vaak om voor een ERASE naaf te gaan. Lichter, mooier en rijd je eens ook wat anders voor bijna dezelfde prijs (bij mij dan)

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
ElGreco schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:34:
[...]

Oh sorry, ik begreep de vraag niet :+

Ongeveer 1600gr en een klein beetje, met de nadruk op klein.

Maar....

Ik adviseer dan vaak om voor een ERASE naaf te gaan. Lichter, mooier en rijd je eens ook wat anders voor bijna dezelfde prijs (bij mij dan)
ja, mijn 1e keuze was ook erase, en als ze gewoon hadden kunnen leveren had ik die ook nu gereden, desalniettemin ben ik erg happy met de duke naven met dezelfde techniek (titanium ratchet freehub) uit dezelfde fabriek. nog steeds een erg mooi setje <3 <3

gewoon even in de herhaling, omdat er te weinig plaatjes in dit topic zijn:

- DUKE Lucky Jack SLS3 6TERS 30/28mm (https://www.duke-racingwh...y-jack-sls-6ters/?lang=en)
- DUKE MADMAX SP HUBS (https://www.duke-racingwheels.com/duke-hubs/?lang=en)
- Sapim D-Light spaken 2,0 - 1,65 - 2,0 mm (vanwege de rim offset en vermoedelijk speciaal afgestemde flens diameter allemaal dezelfde lengte _/-\o_ )
- Sapim Polyax messing nippels

1338 gram als ik het me goed herinner :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33tVudY-D143IwQ2t6qi9YnPiGE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9bIgRz6UiEjmtKfKugpbyxv5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sml90LTBCsEjqkqQRtL4H-BVFEs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zhUZvdjg4sGhiNjWctOBjbZk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMEiGK_fAee2zX6bhrL57jt-QOE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MgoOa4K9r7dQcNS9ZnosAjCr.png?f=fotoalbum_large

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ElGreco schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:28:
[...]

Oeh zie dat je redelijk in de buurt zit van m'n familie (zitten nog hoger die uithoek in :+) wie weet kom ik nog een keertje voor wat 35mm breeds langs. Vragen daar mensen in NL al om eigenlijk of schuiven de boswielrenners nu pas langzaam naar 2,4 bandjes? :+

M'n Bontrager Line Comp 30 achterwiel is niet 100% recht meer, 28mm binnenbreedte voor 2,6' bandjes is wat smal en een extra wielsetje op 35 breed zodat op de Line 30 de baggerbandjes kunnen is misschien wel een aardig idee.

Zou dan om iets all-mountain achtigs zijn, gezien ik op m'n Fuel EX ook wel eens een bike-parkje pak en niet altijd het meest schone lijntje pak. 35mm breed, niet zwaarder dan m'n huidige velgen (2kg in totaal dus moet lukken) alu velgen, sterke nippels, J-Bend (zodat ik makkelijk zelf er een andere spaak in kan knopen in geval van nood) oh en niet te duur natuurlijk. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Het lijkt dat 35mm een overshoot in de trend was, en 30mm (binnenbreedte) meest gangbare is momenteel. Ook in enduro en DH.
De hele "plus" en 2,6 banden zijn gelukkig ook stille dood gestorven op normale fietsen. Op bepaalde niches na is dat gewoon te squirmy om een lijn te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ko.Kane schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:15:
Het lijkt dat 35mm een overshoot in de trend was, en 30mm (binnenbreedte) meest gangbare is momenteel. Ook in enduro en DH.
De hele "plus" en 2,6 banden zijn gelukkig ook stille dood gestorven op normale fietsen. Op bepaalde niches na is dat gewoon te squirmy om een lijn te houden.
ja precies, het is niet hoe ruiger hoe meer breedte je nodig hebt. In XC was 2.25 altijd gangbaar, maar als je ziet hoe populair de 2.35 xc schwalbe banden zijn.. die zijn het hele jaar al uitverkocht. dus xc zit nu ook een beetje tussen de 2.25 en 2.4. (Nino rijd zijn XCO wedstrijden ook al tijden met 2.4 banden en de nieuwe spark wordt ook met 2.4 geleverd)

Voor andere disciplines is dat dus niet anders. ergens tussen 2.2 en 2.5 zit de ideale breedte, dit wordt goed ondersteund door een brede 30mm velg, en wat nou het beste is, is vooral afhankelijk van persoonlijke voorkeur en een combinatie van factoren, (gewicht, druk, ondergrond, profiel, casing, wel of geen insert, al dat soort zaken speelt mee voor je kan zeggen of een bepaalde breedte band beter of slechter is

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 12:15:
Ieder z'n ding hè/elke gek z'n gebrek :Y) . Zo snap zelf nooit dat hele massa's op banden als de DHRII rijden waar je een stuk 'niks' tussen het loopvalk en de noppen aan de zijkant hebt, je kan gewoon niet altijd vol de bocht in drukken.

Zolang ik voor op 1,3 a 1.4 en achter op 1,5 a 1.6bar blijf rijden heb ik geen last van rollen over de wang, Minder zorgt er toch voor dat ik m'n velg ding. Helaas kon ik op zeer korte termijn enkel 2.3 bandjes krijgen voor m'n bagger rondje eind van de zomer, anders had ik daar ook minstens 2.4 of anders 2.5 breed gepakt. Vind die smalle handel helemaal niks als ik eenmaal de diepste modder uit ben. Voor m'n gewone band is de 2.6 heerlijk als ik weer zanderige stukken heb, vlieg er zo overheen en in bochtjes heb ik een soepele overgang + als het wat ruiger wordt heb je meer volume.

[ Voor 10% gewijzigd door GoldenSample op 01-11-2022 12:35 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Prulleman schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 11:45:
gewoon even in de herhaling, omdat er te weinig plaatjes in dit topic zijn:
Mijn Dukes zitten inmiddels ook in elkaar!

Afbeeldingslocatie: https://cloud.fscker.nl/index.php/apps/files_sharing/publicpreview/wmYd4TXrTeDnRze?x=800&y=800&a=true
Het eerste begin, Duke Lucky Star 30's, Koozer XM490 naven :P en de helft van de DT Swiss Comp spaken + nippels (Squorx ofzo omdat de gewone niet leverbaar waren)

Afbeeldingslocatie: https://cloud.fscker.nl/index.php/apps/files_sharing/publicpreview/tctmyzMpzwwFicc?file=&fileId=828664&x=800&y=800&a=true
Truukje van de LBS waar ik een lesje wielbouwen heb gehad. Cyclus spaaksleutel en een Knipex mini sleuteltang om torderen van de spaak tegen te gaan

Afbeeldingslocatie: https://cloud.fscker.nl/index.php/apps/files_sharing/publicpreview/c7PMaPTG6ck4FDN?x=800&y=800&a=true
Klaar!

Afbeeldingslocatie: https://cloud.fscker.nl/index.php/apps/files_sharing/publicpreview/D5NqexDmsaDiYys?x=800&y=800&a=true
Fast-forward naar afgelopen zondag, Vittoria Barzo/Mezcal bevallen uitstekend en de wieltjes rollen prima!

[ Voor 5% gewijzigd door Demo op 01-11-2022 13:03 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1 ... 220 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic