Ben zelf zeker nog geen pro maar vond deze erg duidelijk: YouTube: MTB Riding Position Breakdown - The HOW TO and WHY of the most funda...Nox schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:50:
[...]
Skinny's zijn idd wat lastiger qua gevoel. Ik rijd regelmatig nog wel eens een dropje af (al is dat niet veel meer dan een cm of 30) met wat vaart en dan kan je dus wel degelijk van je fiets stuiteren (tenzij je op eoa manier de specifieke skills ervooe hebt). Geloof dat je je voeten in een V-vorm moet zetten. Maar ik heb een hardtail en dan is je achterste voet echt hard aan het werk downhill
Ik heb een fully en dan stuiter je er niet zo snel af, met drops heb ik nog niet het gevoel gehad dat ik los kom (maar dat kan ook komen omdat ik af en toe als een slak rijNox schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:50:
[...]
Skinny's zijn idd wat lastiger qua gevoel. Ik rijd regelmatig nog wel eens een dropje af (al is dat niet veel meer dan een cm of 30) met wat vaart en dan kan je dus wel degelijk van je fiets stuiteren (tenzij je op eoa manier de specifieke skills ervooe hebt). Geloof dat je je voeten in een V-vorm moet zetten. Maar ik heb een hardtail en dan is je achterste voet echt hard aan het werk downhill
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ik heb gewoon 15% korting gekregen op de fiets (dus voor 2125 ipv 2500 euro).Dipsausje schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:29:
Grappig, bij mij precies tegenovergesteld. Trek was een brand-store, dus die hadden de 9.7 klaarstaan voor testen en dat was het, je mocht ze wel een hele dag meenemen, maar korting, aanpassingen of een andere uitvoering testen was niet mogelijk.
Vond ik wel een nette prijs, zeker gezien het geen dozenschuiver is.
Mjelnir schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:51:
[...]
Ben zelf zeker nog geen pro maar vond deze erg duidelijk: YouTube: MTB Riding Position Breakdown - The HOW TO and WHY of the most funda...
Zelf vond ik onderstaande filmpje informatief/leerzaam. Al heb ik zelf meer gehad aan de diverse. Zeker de clinics waar je gefilmd wordt en aan de hand daarvan feedback krijgt. Heb nog meer dan genoeg ruimte voor verbetering

[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 13-10-2022 11:07 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Gisteren na het werk weer met @GenesiZ een voor ons nieuwe trailspot over de grens in Duitsland opgezocht en ons daar heerlijk vermaakt (een rit niet gepleurd is een goede rit
)
Via Strava heatmaps en videos hebben we de spot kunnen vinden en zijn na het werk er naartoe gereden. De eerste afdaling was helaas wel zo uitgesleten door de droogte dat het met een procent of 15% naar beneden echt zand surfen, Was niet echt te rijden.
:strip_exif()/f/image/ohFUlZ7Dy1PVsFmHnCyIrTum.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukkig lagen er nog een stuk of 4/5 andere lijnen die echt goed te rijden waren. Hier hebben we ons de rest van het resterende zonlicht heerlijke vermaakt. Paar leuke jumps en voor mij nog een paar pittige drops die soms nog voor de mindfuck remknijp zorgen.
:strip_exif()/f/image/zZAUfeqmkA2Nk7WexLUm3vST.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FfAAdAbiqEMEp0P7Sg5Cso15.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar mijn inner tractor komt steeds beter los en met de Ripmo is eigenlijk alles goed te rijden nu moet ik zelf alleen nog durven en mijn skills verder ontwikkelen en dat gaat steeds beter!
[Video: https://www.pinkbike.com/video/558274/]
Via Strava heatmaps en videos hebben we de spot kunnen vinden en zijn na het werk er naartoe gereden. De eerste afdaling was helaas wel zo uitgesleten door de droogte dat het met een procent of 15% naar beneden echt zand surfen, Was niet echt te rijden.
:strip_exif()/f/image/ohFUlZ7Dy1PVsFmHnCyIrTum.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukkig lagen er nog een stuk of 4/5 andere lijnen die echt goed te rijden waren. Hier hebben we ons de rest van het resterende zonlicht heerlijke vermaakt. Paar leuke jumps en voor mij nog een paar pittige drops die soms nog voor de mindfuck remknijp zorgen.
:strip_exif()/f/image/zZAUfeqmkA2Nk7WexLUm3vST.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FfAAdAbiqEMEp0P7Sg5Cso15.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar mijn inner tractor komt steeds beter los en met de Ripmo is eigenlijk alles goed te rijden nu moet ik zelf alleen nog durven en mijn skills verder ontwikkelen en dat gaat steeds beter!
[Video: https://www.pinkbike.com/video/558274/]
[ Voor 40% gewijzigd door Mjelnir op 13-10-2022 11:20 ]
Net over de grens en trial omschrijving... klinkt als Hoch Elten ?Mjelnir schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:07:
Gisteren na het werk weer met @GenesiZ een voor ons nieuwe trailspot over de grens in Duitsland opgezocht en ons daar heerlijk vermaakt (een rit niet gepleurd is een goede rit)
Via Strava heatmaps en videos hebben we de spot kunnen vinden en zijn na het werk er naartoe gereden. De eerste afdaling was helaas wel zo uitgesleten door de droogte dat het met een procent of 15% naar beneden echt zand surfen was niet echt te rijden.
Hielen naar beneden. Dan zijn ook drops van 1m+ op een hardtail te doen.Nox schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:50:
[...]
Ik merk bij mijzelf heel erg dat als ik onzorgvuldig wordt dat de voeten plat of zelfs met de tenen naar beneden komen te staan en dat ik op die momenten van de pedalen los kom. Hielen naar beneden en ik heb vrijwel geen problemen ermee meer. Goede schoenen en pedalen maken ook een hoop verschil.
Ik ben een groot fan van Cathro en zijn "how to bike" serie.Daan_ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:03:
[...]
![]()
Zelf vond ik onderstaande filmpje informatief/leerzaam. Al heb ik zelf meer gehad aan de diverse. Zeker de clinics waar je gefilmd wordt en aan de hand daarvan feedback krijgt. Heb nog meer dan genoeg ruimte voor verbetering![]()
[YouTube: Decoding The Best Mountain Biking Body Position | How To Bike with Ben Cathro EP 3]
[ Voor 24% gewijzigd door drBunhead op 13-10-2022 11:15 ]
Wil binnen kort ook weer eens kijken. Is al weer lang geleden. Terwijl het 30min rijden is.
Ik zou het zeker doen! 1 lijn is echt niet te rijden tenzij je van Zandsurfen houd en een is dichtgelegd met takken maar de andere zijn zeker die 30m rijden waard!
Ik heb de belofte gekregen dat ik sneller stuk ga dan m'n 11Ants dus ik houd nergens in. En dan ga je hard, laatst gekeken, met piek van 40km/h de nok van schoorl afSnowDude schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:55:
[...]
Ik heb een fully en dan stuiter je er niet zo snel af, met drops heb ik nog niet het gevoel gehad dat ik los kom (maar dat kan ook komen omdat ik af en toe als een slak rij)
Dan stuiter je wel hoor

En met 30-35 over de mooiere downhillsecties met drops, boomstronken enz. Is heel erg leuk om te doen maar killing voor je benen die je als schokbrekers gebruikt. Laatst na een 3e keer de nok op-af moest ik echt stoppen van de enorme verzuring. Weet je ook weer dat je leeft
[ Voor 20% gewijzigd door Nox op 13-10-2022 14:15 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Vergelijk nu Roxy haar video bij regressing met jouw video.
Zij laat de fiets goed lopen onder haar. Rug/nek stabiel. Gebruikt armen voor voorkant, benen voor achter. Merk dat armen en benen steeds flexen, maar zo snel mogelijk terug gaan naar de gestrektere basis positie. Geeft fiets ook ruimte met knieën. (Zij zit trouwens aan ruime kant van spectrum, duckfeet, maar das niet abnormaal)
Niet om je te kraken, maar aangezien je toch video post is het wel goed om te vergelijken en te benoemen wat er opvalt:
- In het algemeen verstijfd zowel in benen als schouders.
- Slechte remcontrole, veel blokkeren, ( en lijkt op weinig voorrem in deze sectie)
- benen te geknikt en heup/kont te ver naar voren. (Je moet niet squatten op een fiets, maar eigenlijk meer een romanian deadlift vorm. Als je benen knikt dan breng je boven lichaam mee omlaag en blijf je geknikt.
- Geen dynamiek tussen drops en armen.
- halverwege video op 3sec, ga je drop af en dan is moeilijk wat eerst kwam maar door gebrek aan remcontrole, glijd je achterwiel door de camber naar links. Je drukt knieën samen en doet pelvic thrust naar voren. Direct er na breng je heupen weer wat omhoog, maar dat is lang niet ver genoeg.
De oplossing is simpel: doe als roxy of Cathro
Werkelijkheid is dat er veel kip-ei problemen zijn. En dat zoiets tijd kost en dat op gegeven moment dingen samen komen en je alles klikt.
Op deze sectie komt eigenlijk van alles samen. Clinics zijn niet zo goed omdat de trainers zo goed zijn, maar omdat een goede clinic problemen of technieken isoleert en je 'dwingt' te oefenen. Eeuwig 1x per week zelfde trainingsronde doen, waar maar 1 drop in zit, brengt natuurlijk veel minder progress dan een middag alleen verschillende type drops oefenen. Wat een trainer brengt is, hoe goed hij aanwijzingen geeft en observeert en omzet in praktische tips. Maar de sleutel zit in oefenen en dan correctie, of via trainer of filmen en dan vergelijken met Cathro. En doelgericht iets oefenen kan je dus zelf ook, als je er maar tijd voor neemt.
Volgend stukje is beetje dubieus gebaseerd op 6sec en zonder iemand in echt gezien te hebben, dus als je voelt dat het er naast zit, geen probleem:
Er zijn 3 hoofd-issues:
1 houding en verstijfd zijn
2 remcontrole
3 drop techniek
1) Is natuurlijk makkelijk te oefenen op vlak terrein, maar mensen verstijven nu eenmaal als het te technisch wordt en dan valt de boel uit elkaar. Dat komt dan eigenlijk omdat er geen plan is/vertrouwen is hoe een en ander om te zetten in de sectie voorhanden. Dus eigenlijk issues met 2 en 3. Dit dus beetje oefenen, evt met wat slalom erbij voor bochten houding. Maar daarna is het vooral andere skills uitbouwen en "boss stance" als mantra houden tijdens rijden. En actief de basis houding aannemen tijdens fietsen. Ontspannen zijn en vertrouwen komt als vanzelf als je meer skills in de zak hebt.
2) Goed kunnen remmen met voorrem is super belangrijk. Daar zit veruit de meeste remkracht. Dat begint met remoefeningen op vlak, harde ondergrond, daarna op gravel of gras. Dan zijn er twee type oefeningen, maximaal remmen met beide remmen en stoppies. Bij maximaal remmen bouw je druk op voor en achter op, dus lichaam blijft lager en verder naar achter. Bij stoppie komt achterwiel omhoog. Maar vooral bij stoppie zal je merken dat je kont ook naar achter moet, pelvic thrust lijdt meteen tot nul controle en druk opbouw.
Vergeet niet op te bouwen: kun je geen stoppie op asfalt: ga het dan niet op gravel helling omlaag proberen....
Keypoint is dat je leert hoe druk op te bouwen op voor of achterwiel en hoeveel grip er is op welke ondergrond en hoe je die grip maximaliseert door drukopbouw met lichaam en modulatie van de remmen.
3a) Droptechniek basis: een drop in vlak of bijna vlakke secties waar je niet voor of na de drop hard aan het remmen bent. Cathro heeft hier goede videos over als ik mij goed herinner. Ik ga hier uit van een drop waar je niet wilt springen. Maar hoofdpunt is niet met stijve armen er over. Voor een drop verlaag je je boss stance wat, zodat je fiets en stuur dichter bij je is. Als je over de drop gaat druk je stuur wat omlaag. Dat drukken gaat met souplesse, je volgt gewoon terrein. Dan druk je benen omlaag als achterwiel volgt, je staat nu weer hoog in boss-stance. Volgen er meer achter elkaar dan ga je niet volledig omhoog en maak je je klaar voor volgende. Zoals in begin stuk van Roxy video (regressing deel), dat zijn allemaal tredes achterelkaar en ze volgt terrein continue soepel.
Merk op: dit gaat over de rolbare drops tot drops waar altijd nog 1 wiel aan grond is (dus eerst voorwiel in lucht, voorwiel op grond, achterwiel door lucht). Als je sneller gaat worden deze meer een sprong omlaag en dan heb je natuurlijk ook nog de grotere drops/roadgaps etc, maar dat is andere techniek. Net als de L-techniek voor drops, dat is weer ander scenario dan deze gefilmde sectie.
3b) Droptechniek helling: een drop op een helling waar je ook druk bent met controleren van snelheid. (zoals in je video). Zoek hiervoor een enkele drop op helling met makkelijke uitloop. Het liefst een die je zo makkelijk vind dat je normaal gesproken gewoon de remmen zou loslaten, er af springen en dan de fiets laat versnellen na de drop. Nu komen 2) en 3a) samen. Ondanks dat je deze sneller zou kunnen nemen is de oefening remmend/relatief langzaam aankomen en dan eraf. Nu moet je dus druk opbouwen op voorrem, maar je zult wel net als bij 3a de armen moeten buigen om de drop te kunnen volgen. Voor controle oefening: probeer allerlei varianten, omdat deze op een trail met drop na drop kunnen helpen. Praktisch stilstaan voor de drop en dan voorwiel er over te duwen. Langzaam erover en dan met voorwiel eraf bijna stilstaan. Of er af en zodra voorwiel contact heeft beginnen met remmen en proberen zo snel mogelijk stil te staan. De details gaan wat te ver, maar hier komt dus een verschil met 3a, als je wil remmen na een drop volg je niet zozeer maar druk je actiever en bouw je meer druk op voorwiel.
Dit is de reden waarom je dus makkelijk helling en drop wil. Het gaat niet zozeer om de drop maar het vertrouwen ombouwen dat jij de controle hebt en eraf kan zoals jij wil.
NB: realiseer wat er dynamisch gebeurt als je achterrem gebruikt en je gaat van drop af (of sprong) je voorwiel klapt meteen omlaag. Slepende achterremmen maken dus drops onnodig zwaar op armen, meer over de bar gevoel etc. Zeker bij drops waar voorwiel even vrij komt: achterrem dan los op juiste moment, anders duikt ie te snel weg, meer kans op kettingblad aan grond etc. *Tenzij je dus actief dat voorwiel omlaag wil krijgen. En met voorwiel asap wil remmen.
Leuke serie voor oefeningen:
Practice like a pro: https://www.youtube.com/p...NDXhrnDh59u4vq5j71VhGySaG
Nummer 33 en 32 voor rem oefeningen bijvoorbeeld.
Laat je trouwens niet gek maken tijdens fietsen door alle series. Doe gericht oefeningen of session een feature. En als je gewoon een route of ronde rijdt: Niet je kop vol met alles: Afschuinen in bochten, hakken omlaag, boss stance, kin omhoog, voorruit kijken, rempunten juist, niet slepen in bochten, buitenste voet droppen (of juist niet), rembalans goed. Kies er gewoon elke keer eentje uit, daar op letten en rest gewoon lekker fietsen.
En rij af en toe ook gewoon puur voor de lol rijden natuurlijk
*Deze "tenzij" is waarom de post zo lang is geworden. MTB is nogal complex, met extreem veel mitsen en maren. Er is altijd een uitzondering. Daarom oppassen met YT tutorials zeker als ze super dogmatisch zijn: "dont do this, but do this". Er zijn net zo veel video's die zeggen dat je buitenste voet moet droppen in bochten als videos die zeggen dat je level moet houden. Het antwoord is it depends...Er is helaas te veel op YT wat er gewoon is voor "content" / "views". De beste series geven je opties, voorbeelden en pro en cons van verschillende technieken. Zoals Cathro, of practice like a pro. Die Roxy ken ik niet maar klonk ok.
Super oude post uit 2014 met nuance: https://www.pinkbike.com/...ths-amp-how-to-learn.html
hele goede vergelijking idd ik vond ook al dat ik als en pannekoek op de fiets zatKo.Kane schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:53:
[...]
Vergelijk nu Roxy haar video bij regressing met jouw video.![]()
Zij laat de fiets goed lopen onder haar. Rug/nek stabiel. Gebruikt armen voor voorkant, benen voor achter. Merk dat armen en benen steeds flexen, maar zo snel mogelijk terug gaan naar de gestrektere basis positie. Geeft fiets ook ruimte met knieën. (Zij zit trouwens aan ruime kant van spectrum, duckfeet, maar das niet abnormaal)
Niet om je te kraken, maar aangezien je toch video post is het wel goed om te vergelijken en te benoemen wat er opvalt:
- In het algemeen verstijfd zowel in benen als schouders.
- Slechte remcontrole, veel blokkeren, ( en lijkt op weinig voorrem in deze sectie)
- benen te geknikt en heup/kont te ver naar voren. (Je moet niet squatten op een fiets, maar eigenlijk meer een romanian deadlift vorm. Als je benen knikt dan breng je boven lichaam mee omlaag en blijf je geknikt.
- Geen dynamiek tussen drops en armen.
- halverwege video op 3sec, ga je drop af en dan is moeilijk wat eerst kwam maar door gebrek aan remcontrole, glijd je achterwiel door de camber naar links. Je drukt knieën samen en doet pelvic thrust naar voren. Direct er na breng je heupen weer wat omhoog, maar dat is lang niet ver genoeg.
De oplossing is simpel: doe als roxy of Cathro
Er zijn 3 hoofd-issues:
1 houding en verstijfd zijn - dit is mijn grote mindfuck op het moment zodra het echt stijl of technisch word heb ik voor mijn gevoel geen overzicht meer en gaat de rem erop (letterlijk) en dan valt de rest idd uit elkaar
2 remcontrole - Idd zo goed als geen voorrem expres om te kunnen sturen waar het kon maar daardoor ook teveel achterrem die ging glijden met het verlies van grip tot gevolg
3 drop techniek - Het zat in koppie van te voren maar het uitvoeren onder pressure is nog iets waar ik aan werk. op een mellow nl route lukt het wel maar onder druk is het nog echt oefenen en het boeken van clinics staan allemaal op de planning.
Nogmaals bedankt voor de feedback
[ Voor 16% gewijzigd door Mjelnir op 13-10-2022 16:36 ]
Ik moet zeggen dat Ko.Kane de spijker op zijn kop slaat met zijn relaas. Helaas kan ik geen double thumbs up geven, anders had ik dat gedaan.
Practice like a pro serie heb ik een tijd terug ook grote delen van gezien en met de Pinkbike serie van Cathro toch wel echt een van de betere en voor mij nuttige video series omtrent MTB techniek. Helaas staat youtube vol met minder duidelijke of zelfs foute instructiefilmpjes.
Voor mij is het filmen van jezelf de oplossing om erachter te komen of je ook daadwerkelijk uitvoert zoals je denkt dat je doet. Vaak denk je dat je een bepaalde beweging wel doet, maar hoeft dit in de praktijk niet zo te zijn (andersom kan natuurlijk ook).
Practice like a pro serie heb ik een tijd terug ook grote delen van gezien en met de Pinkbike serie van Cathro toch wel echt een van de betere en voor mij nuttige video series omtrent MTB techniek. Helaas staat youtube vol met minder duidelijke of zelfs foute instructiefilmpjes.
Voor mij is het filmen van jezelf de oplossing om erachter te komen of je ook daadwerkelijk uitvoert zoals je denkt dat je doet. Vaak denk je dat je een bepaalde beweging wel doet, maar hoeft dit in de praktijk niet zo te zijn (andersom kan natuurlijk ook).
Niet wachten op clinics maar zelf al oefenen. Ben trouwens niet tegen clinics, maar de key zit in oefenen. Na clinic moet je de oefeningen ook herhalen. Ik heb zelf bv ook van die cone's voor conedrills. Mooi om af en toe te doen.Mjelnir schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:30:
[...]
hele goede vergelijking idd ik vond ook al dat ik als en pannekoek op de fiets zatHet is echt iets waar ik aan ga en wil werken. Ben ook nog echt een novice op het gebied van stijl rijden dus alle tips zijn welkom. Ik ga het allemaal meenemen en vind het ook leuk om hier over de voortgang te posten en dit was precies de reden van het posten van de video
Er zijn 3 hoofd-issues:
1 houding en verstijfd zijn - dit is mijn grote mindfuck op het moment zodra het echt stijl of technisch word heb ik voor mijn gevoel geen overzicht meer en gaat de rem erop (letterlijk) en dan valt de rest idd uit elkaar
2 remcontrole - Idd zo goed als geen voorrem expres om te kunnen sturen waar het kon maar daardoor ook teveel achterrem die ging glijden met het verlies van grip tot gevolg
3 drop techniek - Het zat in koppie van te voren maar het uitvoeren onder pressure is nog iets waar ik aan werk. op een mellow nl route lukt het wel maar onder druk is het nog echt oefenen en het boeken van clinics staan allemaal op de planning.
Nogmaals bedankt voor de feedback
2) Zon stuk is typisch voorrem stuk voor snelheid controle, vooral bij deze snelheid. En hoe minder achterrem blokkeert hoe minder je schaatst met achterkant, hoe minder je moet sturen. Maar om dat vertrouwen op te bouwen doe je remoefeningen.
3) kun je dus verbeteren door random scenario's te oefenen. Zoals bij 3b beschreven. En dat kan op de meeste suffe 20cm drop na een wortel. Het is gewoon te zien wat je allemaal kan doen. Je kan er ook met voorwiel af, dan meteen stoppie doen voordat achterwiel er af rolt, gewoon omdat het kan.... Want als je dan zon sectie komt heb je complete opties klaar. Want vaak zijn er maar beperkte stukken om te remmen tussen twee drops en wortels en dan moet je enigzins autopilot kunnen remmen met voor en achter op juiste momenten. Waarbij de handeling automatisch is maar je scant bewust het trail voor je lijn, waar je laat lopen, waar je remmen kan/gaat remmen.
Zon sectie zo langzaam mogelijk doen, echt tergend langzaam, is ook goede oefening. Heb je dus ook goede balans voor nodig. Daarom elke keer als je met groepje stopt: eerst stoppie, dan trackstand.
Alles komt gewoon met de tijd, maar met gerichte oefeningen kun je proces versnellen. En er blijft altijd een volgende uitdaging. De lijnkeus is ook wel van te zeggen, maar dat heeft pas echt zin als men controle heeft over waar heen te gaan.
*Geen grap, verhoogt echt je fietscontrole en heeft ook nuttige toepassingen.
Zaterdag gaat GoPro weer meedrBunhead schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:46:
@Mjelnir En kniebeschermers zijn ook enorme zelfvertrouwen boost... Neem wel softe-enduro dingen.
@Mjelnir Buiten wat @Ko.Kane zegt/benadrukt aan het einde ook goed om misschien enkel in het hoofd te houden: Ontspan, ontspan en ontspan. Oefen een simpele drop op een helling en focus vooral op het ontspannen zodat je klappen op kunt vangen. De meeste vering zit in je armen en benen maar die gebruik je in de clip niet. Als het 'moeilijk' wordt en je verstijfd, doe het nog een keer maar ga dan van te voren het hele stuk door en bedenk je wat is het terrein, waar kom ik vandaan, hoe kom ik aan en waar ga ik heen. -> Make a Plan
Ook eens qua kniebeschermers overigens, nu rijd ik zelf meestal zonder (hoewel ik ze tegenwoordig wel wat vaker om heb) been gezegend/geplaagd met weinig angst wat dat betreft. Maar vind het altijd beetje wonderlijk, mensen die wel een fullface rijden maar geen kneepads. Reken maar dat ik die kneepads om heb als de Fullface uit de kast komt, de kans dat je je knieën flink geweld aan doet is zelfs in NL waar je weinig stenen hebt toch een stuk groter dan je kin.
Ook eens qua kniebeschermers overigens, nu rijd ik zelf meestal zonder (hoewel ik ze tegenwoordig wel wat vaker om heb) been gezegend/geplaagd met weinig angst wat dat betreft. Maar vind het altijd beetje wonderlijk, mensen die wel een fullface rijden maar geen kneepads. Reken maar dat ik die kneepads om heb als de Fullface uit de kast komt, de kans dat je je knieën flink geweld aan doet is zelfs in NL waar je weinig stenen hebt toch een stuk groter dan je kin.
[ Voor 30% gewijzigd door GoldenSample op 14-10-2022 00:18 ]
@Ko.Kane @GoldenSample @drBunhead Nogmaals bedankt voor alle Tips die gaan zeker mee aan boord!
Het ontspannen is inderdaad iets waar ik aan werk
Dit was ook pas mijn 4e x echt stijl terrein rijden dus dat het nog niet top gaat kan kloppen
, Jezelf uitdagen en beter worden is een van de redenen dat ik de meer technische kant van MTB op aan het gaan ben.
Het ontspannen is inderdaad iets waar ik aan werk
[ Voor 5% gewijzigd door Mjelnir op 14-10-2022 08:36 ]
Goed bezigMjelnir schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:33:
@Ko.Kane @GoldenSample @drBunhead Nogmaals bedankt voor alle Tips die gaan zeker mee aan boord!
Het ontspannen is inderdaad iets waar ik aan werkDit was ook pas mijn 4e x echt stijl terrein rijden dus dat het nog niet top gaat kan kloppen
, Jezelf uitdagen en beter worden is een van de redenen dat ik de meer technische kant van MTB op aan het gaan ben.
[ Voor 44% gewijzigd door Daan_ op 14-10-2022 11:17 ]
Naast de racefiets / indoor wil ik nu een mountainbike aanschaffen voor mooie weekend ritten. Dit is voor mij een nieuw iets dus bij deze vraag ik voor wat tips / advies.
Als alles door gaat, ga ik vandaag kijken bij een 2e hands mountainbike. Een Cube Attention uit 2018
Zie ook: https://archiv.cube.eu/nl/2018/103110
Naar mijn idee echt redelijke instapper. Voor +- 600 2e hands, volgens de verkoper wel in nieuwstaat/nauwelijks gebruikt. Ik heb al meerdere racefietsen 2e hands gekocht dus weet waar ik naar moet kijken, maar misschien zijn bij mountainbikes specifieke belangrijke punten?
Verder zou ik misschien liever een 2x10 of 1x11 groepset willen, maar deze fiets staat nu dichtbij te koop en wil eigenlijk eerst een paar maanden vooral proberen / proeven van de mtb discipline voordat ik echt veel geld gaat besteden.
Nog wat specifieke vragen:
- Hoe denken jullie over de 3x10 groepset?
- Gelijk SPD pedalen erop of eerst beginnen met flat pedals? (momenteel gebruik ik alleen spd-sl voor racefiets)
Als alles door gaat, ga ik vandaag kijken bij een 2e hands mountainbike. Een Cube Attention uit 2018
Zie ook: https://archiv.cube.eu/nl/2018/103110
Naar mijn idee echt redelijke instapper. Voor +- 600 2e hands, volgens de verkoper wel in nieuwstaat/nauwelijks gebruikt. Ik heb al meerdere racefietsen 2e hands gekocht dus weet waar ik naar moet kijken, maar misschien zijn bij mountainbikes specifieke belangrijke punten?
Verder zou ik misschien liever een 2x10 of 1x11 groepset willen, maar deze fiets staat nu dichtbij te koop en wil eigenlijk eerst een paar maanden vooral proberen / proeven van de mtb discipline voordat ik echt veel geld gaat besteden.
Nog wat specifieke vragen:
- Hoe denken jullie over de 3x10 groepset?
- Gelijk SPD pedalen erop of eerst beginnen met flat pedals? (momenteel gebruik ik alleen spd-sl voor racefiets)
@user_tweakers persoonlijk heb ik een voorkeur voor 1x drivetrains, 2e hands ook prima mogelijk, maar dan moet je wellicht iets recenter zoeken. Mijn vorige fiets was 1x 11 met een 11-42 cassette, dat was nog weleens uitdaging in vbv de Ardennen (daarom een 30 en een 34 voorblad en dan af en toe wisselen) met met 1x 12 en een 10-51 meer dan genoeg range overal.
Een 2x of 3x heeft ook wel voordelen als je de mtb meer als gravelfiets gebruikt en dus lange rechte offroad stukken rijdt, dan kan het fijn zijn (zeker voor een wielrenner) om een juiste cadans te vinden. (en je hebt nog meer range dan bij een 1x setup)
Onderhoud van de vork is wel een ding wat je bij een racefiets niet hebt.. dat wordt vaak vergeten en kan duur zijn als er echt problemen zijn ontstaan. Idealiter is de vork netjes elke jaar onderhouden, maar die kans is klein bij dit soort 2ehandsjes.
SPD of flats.. heel persoonlijk, voor xc is er niks mis met SPD, voor het uitdagender werk zijn flats vaak handiger
Een 2x of 3x heeft ook wel voordelen als je de mtb meer als gravelfiets gebruikt en dus lange rechte offroad stukken rijdt, dan kan het fijn zijn (zeker voor een wielrenner) om een juiste cadans te vinden. (en je hebt nog meer range dan bij een 1x setup)
Onderhoud van de vork is wel een ding wat je bij een racefiets niet hebt.. dat wordt vaak vergeten en kan duur zijn als er echt problemen zijn ontstaan. Idealiter is de vork netjes elke jaar onderhouden, maar die kans is klein bij dit soort 2ehandsjes.
SPD of flats.. heel persoonlijk, voor xc is er niks mis met SPD, voor het uitdagender werk zijn flats vaak handiger
Naast zaken als lagers en een versleten drivetrain (zoals met een racer), zou ik even goed naar de voorvork kijken. 10 tegen 1 dat die nul onderhoud heeft gehad. Even voelen of deze soepel aanspreekt en geen grote krassen/beschadigingen op de stanchions zitten (die buizen die naar binnen schuiven). Rechte, soepel draaiende wielen zijn ook fijn
budget trek je niet altijd even makkelijk weer recht.
Hij heeft een coil vork, dus die kan je niet heel eenvoudig aanpassen aan je gewicht. Dus mocht je behoorlijk licht of juist zwaar zijn kan het zijn dat het niet lekker werkt. Even aanvoelen bij een rondje.
Voor een probeersel maakt 3x10 of een coilvork in mijn optiek weinig uit. Evt upgrades lijkt me dan iets voor een volgende fiets. Wel vind ik hem aan de prijs, nieuw was dit ruimschoots een <1k fiets. Het 2022 model met luchtvork scoor je daar nu ook voor. Maar goed, ik zit niet heel goed in de 2e hands markt. Dus wie weet is dit de norm...
Pedalen is persoonlijk. Flats geven iets meer vertrouwen want je kan eenvoudiger een voetje aan de grond zetten.
Hij heeft een coil vork, dus die kan je niet heel eenvoudig aanpassen aan je gewicht. Dus mocht je behoorlijk licht of juist zwaar zijn kan het zijn dat het niet lekker werkt. Even aanvoelen bij een rondje.
Voor een probeersel maakt 3x10 of een coilvork in mijn optiek weinig uit. Evt upgrades lijkt me dan iets voor een volgende fiets. Wel vind ik hem aan de prijs, nieuw was dit ruimschoots een <1k fiets. Het 2022 model met luchtvork scoor je daar nu ook voor. Maar goed, ik zit niet heel goed in de 2e hands markt. Dus wie weet is dit de norm...
Pedalen is persoonlijk. Flats geven iets meer vertrouwen want je kan eenvoudiger een voetje aan de grond zetten.
If you can see, look. If you can look, observe
Als je niet weet of je het leuk vind zou ik in het begin het gewoon even bij flats houden. Kan je in het begin gewoon even normale sportschoenen gebruiken. Tuurlijk, een specifieke flatpedal schoen is beter, maar om het te proberen is het genoeg. Scheelt je een paar SPD schoenen aanschaffen.
Je bent al wel gewent aan de manier van uitklikken dus daar zou voor de keus niet uit hoeven maken.
Edit: neem wel een degelijk flat pedal pedaal. Hoeft niet duur te zijn, maar afhankelijk of en wat voor pedalen erbij zitten. Die standaard plastic of budget metalen dingen zijn waardeloos.
Je bent al wel gewent aan de manier van uitklikken dus daar zou voor de keus niet uit hoeven maken.
Edit: neem wel een degelijk flat pedal pedaal. Hoeft niet duur te zijn, maar afhankelijk of en wat voor pedalen erbij zitten. Die standaard plastic of budget metalen dingen zijn waardeloos.
[ Voor 19% gewijzigd door ZanielGa op 15-10-2022 11:57 ]
Bedankt voor de reacties..
Ik las in een review dat die Cube Attention uit 2018 destijds nieuw ergens tussen de 600~900 heeft gekost. Daarmee 2e hands eigenlijk wel erg duur. Vandaag naar 12GoBIking geweest (na eerst online wat inlezen) een mooie gevonden en de laatste in mijn maat kunnen kopen. Uiteindelijk de Sensa Livigno Evo gekocht:
https://www.12gobiking.nl/sensa-livigno-evo-black-sport
Mooie 1x11 groep 32t + 11-51. Volgens mij een behoorlijk bereik.
Helaas geen luchtgeveerde voorvork, maar in dit prijssegment kan niet alles perfect zijn.
Morgen maar een mooie toch maken!
Ik las in een review dat die Cube Attention uit 2018 destijds nieuw ergens tussen de 600~900 heeft gekost. Daarmee 2e hands eigenlijk wel erg duur. Vandaag naar 12GoBIking geweest (na eerst online wat inlezen) een mooie gevonden en de laatste in mijn maat kunnen kopen. Uiteindelijk de Sensa Livigno Evo gekocht:
https://www.12gobiking.nl/sensa-livigno-evo-black-sport
Mooie 1x11 groep 32t + 11-51. Volgens mij een behoorlijk bereik.
Helaas geen luchtgeveerde voorvork, maar in dit prijssegment kan niet alles perfect zijn.
Morgen maar een mooie toch maken!
Heeft iemand nog tips voor een achterspatbord voor een 24" kindermountainbike?
Ik heb op de fiets van mijn zoon een asssaver gezet. Werkt perfect.BreadFan schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:42:
Heeft iemand nog tips voor een achterspatbord voor een 24" kindermountainbike?
Gisteren super dag gehad samen met @Klitse @drBunhead @So_Easy op de route van Hellendoorn. De dag afgesloten in Bikepark Holten.
Was al weer ander half jaar geleden dat ik een vaste route heb gefietst
Hellendoorn is een leuke route met paar kleine jumpjes. Zeker de moeite waard om nog eens te doen
Voelde mij op de hogere tafels in Holten nog niet echt comfortabel.... voelde mij meer thuis op de diverse drops en rock gardens. Meer mijn ding… Moet zeker nog keer terug ! (Voor een Jump clinic ?)
@Klitse Bedankt voor de gastvrijheid en het gidsen en de heerlijke bbq
Vandaag poging gedaan om mijn mindfuck voor gap jumps te overwinnen. Jumps zijn nooit echt mijn ding geweest. Vandaag dan ook poging gedaan om mijn vertrouwen te vergroten en grenzen weer iets te verlegen.
Eerste kleine tafel gemaakt van twee mtbHoppers
:strip_exif()/f/image/Smo9iwDLcjcRdXTio8mSaLtB.jpg?f=fotoalbum_large)
En opgegeven moment denk je er niet meer over na... Deze is nu goed te doen. Nu op naar volgende stap. ;-)
Was al weer ander half jaar geleden dat ik een vaste route heb gefietst

Voelde mij op de hogere tafels in Holten nog niet echt comfortabel.... voelde mij meer thuis op de diverse drops en rock gardens. Meer mijn ding… Moet zeker nog keer terug ! (Voor een Jump clinic ?)
@Klitse Bedankt voor de gastvrijheid en het gidsen en de heerlijke bbq
Vandaag poging gedaan om mijn mindfuck voor gap jumps te overwinnen. Jumps zijn nooit echt mijn ding geweest. Vandaag dan ook poging gedaan om mijn vertrouwen te vergroten en grenzen weer iets te verlegen.
Eerste kleine tafel gemaakt van twee mtbHoppers
:strip_exif()/f/image/Smo9iwDLcjcRdXTio8mSaLtB.jpg?f=fotoalbum_large)
En opgegeven moment denk je er niet meer over na... Deze is nu goed te doen. Nu op naar volgende stap. ;-)
:strip_exif()/f/image/jSgL6sSptoed1yesUwqQ0dm7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 94% gewijzigd door Daan_ op 17-10-2022 08:49 ]
Heeft iemand nog een goed achterwiel liggen?
26"(oude dale), hg 10 speed moet er op kunnen, schijf bevestigd met 6 boutjes, QR. Goede naaf en lagers die nog te vervangen zijn (lukt nl niet bij mijn huidge achterwiel, DT Swiss met speciale tool).
Oja, tubeless mogelijk.
Of zou een 27.5 in een scalpel passen waar eigenlijk 26 in moet?
26"(oude dale), hg 10 speed moet er op kunnen, schijf bevestigd met 6 boutjes, QR. Goede naaf en lagers die nog te vervangen zijn (lukt nl niet bij mijn huidge achterwiel, DT Swiss met speciale tool).
Oja, tubeless mogelijk.
Een gebruikt 26" wiel, betekent meestal al jaren in gebruik, want ik kan me niet herinneren wanneer dat voor laatst nog gangbaar was? pre-2016? Nieuw kost het 55-70e voor basic wiel. Dus hoelang wil je nog door met die 26" fiets?maartend schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:57:
Heeft iemand nog een goed achterwiel liggen?
Oja, tubeless mogelijk.
Je hebt echt super weinig keus in die maat: https://www.bike-discount...-26?p=1&o=3&n=48&f=296755
Wellicht nog wat bij R2 bike of BikeMailOrder.
Hoeveel cm zit jouw zadelpen nog in je frame? Dat moet minimaal 10cm zijn.rolandos582 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:36:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit keer echte foto's, heerlijk kleurtje in combinatie met de tanwalls. 1e ritje gemaakt op de trails van Zuidlaren. Prima 1e MTB! Ben benieuwd naar de verdere journey
BlaBlaBla
fiets is van 2010. Dale Scalpel 3, laatste 26 inch in carbon. Maar zo'n fijn fietsje. Maar achterlager moet vervagen worden en dat geeft dus probleem, is een speciale tool nodig en die heeft mijn LBS (leftyhouse) niet. Gaat om een DT Swiss XCR 1.9Ko.Kane schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:24:
[...]
Een gebruikt 26" wiel, betekent meestal al jaren in gebruik, want ik kan me niet herinneren wanneer dat voor laatst nog gangbaar was? pre-2016? Nieuw kost het 55-70e voor basic wiel. Dus hoelang wil je nog door met die 26" fiets?
Je hebt echt super weinig keus in die maat: https://www.bike-discount...-26?p=1&o=3&n=48&f=296755
Wellicht nog wat bij R2 bike of BikeMailOrder.
Maar daarom ook de vraag of er 27.5 in zou passen.
[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 16-10-2022 18:33 ]
Ik weet niet of het past maar:maartend schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:33:
[...]
fiets is van 2010. Dale Scalpel 3, laatste 26 inch in carbon. Maar zo'n fijn fietsje. Maar achterlager moet vervagen worden en dat geeft dus probleem, is een speciale tool nodig en die heeft mijn LBS (leftyhouse) niet. Gaat om een DT Swiss XCR 1.9
Maar daarom ook de vraag of er 27.5 in zou passen.
Wat ga je dan met voorkant doen? Ook 27,5, dan gaat je BB omhoog. Alleen 27,5 achter zet de fiets op zijn neus en maakt balhoofdshoek steiler en BB iets hoger.
Als je nog erg tevreden bent, dan kan je ook gewoon mooi naaf laten inspaken als velg ok is en anders custom.
Dat is idd dingetje. Voorin zit een lefty, dus daar zit speling genoeg.Zit idd ook beetje aan nieuwe naaf te denken, weet dan niet precies wat, Eigenlijk wil ik natuurlijk gewoon nieuwe lagers in mijn achterwiel. Maar ja, zo wil ik ook stoppen met betaald werken als ik 61 ben.Ko.Kane schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:42:
[...]
Ik weet niet of het past maar:
Wat ga je dan met voorkant doen? Ook 27,5, dan gaat je BB omhoog. Alleen 27,5 achter zet de fiets op zijn neus en maakt balhoofdshoek steiler en BB iets hoger.
Als je nog erg tevreden bent, dan kan je ook gewoon mooi naaf laten inspaken als velg ok is en anders custom.
@maartend Je kan ook niet zomaar een groter wiel in Lefty stoppen zonder te controleren of je dan bij bottom out van de vering tegen de kroon komt. (en dus je wiel blokkeert.)
Past dat toevallig wel, dan is er risico dat bij maximaal inveren het wiel tegen de downtube komt. En of tegen je tenen bij sturen. Die oudere fietsen waren er niet voor ontworpen. Soms past het, maar zeker niet zomaar altijd.
Als iemand anders in het topic een custom wielbouwer weet die oa DTswiss naven opbouwt, die zal toch wel zo'n toolsetje hebben?
Past dat toevallig wel, dan is er risico dat bij maximaal inveren het wiel tegen de downtube komt. En of tegen je tenen bij sturen. Die oudere fietsen waren er niet voor ontworpen. Soms past het, maar zeker niet zomaar altijd.
Als iemand anders in het topic een custom wielbouwer weet die oa DTswiss naven opbouwt, die zal toch wel zo'n toolsetje hebben?
Heb niet gekeken hoeveel het precies is, staan markeringen op per cm. Volgens mij zit daaronder nog een streepje met minimale insert. Dus vermoed dat ik wel safe zit. Op mijn racer is het niet anders, lange benenStrider schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:29:
[...]
Hoeveel cm zit jouw zadelpen nog in je frame? Dat moet minimaal 10cm zijn.

Daarom 27.5. De eerset 27.5 kwam vlak erna voor zover ik weet.Ko.Kane schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:57:
@maartend Je kan ook niet zomaar een groter wiel in Lefty stoppen zonder te controleren of je dan bij bottom out van de vering tegen de kroon komt. (en dus je wiel blokkeert.)
Maar afijn, ik hoop eigenlijk op reparatie.
Iemand een speciale DT-swiss tool voor de XCR 1.7 zodat ik mijn lagers uit mijn achterwiel kan verwisselen?
Het gaat potdorie gewoon om een ring nut tool, die heb ik volgens mij liggen. Morgen eens kijken.
Ok, heb ik dus niet. Heb nl een DT Swiss 370 naaf en laat die nou net speciaal zijn. Iemand ervaring ?
Edit 37 ; en dus net op Ali een tool gevonden. Je houdt het niet voor mogelijk. Ik blij.
[ Voor 22% gewijzigd door maartend op 16-10-2022 22:33 ]
Wat is jouw BBL als ik vragen mag dan, want jouw pen steekt inderdaad behoorlijk uit.rolandos582 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:07:
[...]
Heb niet gekeken hoeveel het precies is, staan markeringen op per cm. Volgens mij zit daaronder nog een streepje met minimale insert. Dus vermoed dat ik wel safe zit. Op mijn racer is het niet anders, lange benen
Werkt zo'n diepe zit goed voor jouw nek?
BlaBlaBla
BBL van 98, met mijn 1,96 gewoon erg lang. Op de racer is de drop ook gigantisch. Zadel zou nog wel wat hoger kunnen denk ik, kan mijn been nog niet helemaal strekken. Ik heb nergens last van, ben het inmiddels wel gewend.Strider schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:02:
[...]
Wat is jouw BBL als ik vragen mag dan, want jouw pen steekt inderdaad behoorlijk uit.
Werkt zo'n diepe zit goed voor jouw nek?
Je kan zo in ieder geval wel een hele grote dropper kwijt.rolandos582 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:44:
[...]
BBL van 98, met mijn 1,96 gewoon erg lang. Op de racer is de drop ook gigantisch. Zadel zou nog wel wat hoger kunnen denk ik, kan mijn been nog niet helemaal strekken. Ik heb nergens last van, ben het inmiddels wel gewend.
Zeg dat maar niet te hard, voor je het weet zit die in het mandje. Met mijn 5 meter en al die laaghangende bomen is zo'n dropper niet eens heel gek. Eerst wil ik wel zo'n 4III powermeterKluus schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:20:
[...]
Je kan zo in ieder geval wel een hele grote dropper kwijt.
Als ik moest kiezen power meter of dropper? Dan is de keuze snel gemaakt. Dropperrolandos582 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:30:
[...]
Zeg dat maar niet te hard, voor je het weet zit die in het mandje. Met mijn 5 meter en al die laaghangende bomen is zo'n dropper niet eens heel gek. Eerst wil ik wel zo'n 4III powermeter
Zie hij die toegevoegde waarde van een power meter niet ziet. Ben meer van de fun o meter

Nu begrijp ik wel waarom je zadelpen zover uitsteekt, met zo'n lengte heb je ook gewoon geen andere keuze. Wel fijn dat je klachtenvrij kunt fietsen in deze deze diepe zit, mijn nek zou protesterenrolandos582 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:30:
[...]
Zeg dat maar niet te hard, voor je het weet zit die in het mandje. Met mijn 5 meter en al die laaghangende bomen is zo'n dropper niet eens heel gek. Eerst wil ik wel zo'n 4III powermeter
Ik ken het gevoel wat betreft de powermeter wel, maar ik vrees dat wanneer je deze eenmaal op je MTB hebt, het leuke er weer vrij snel vanaf is. In het bos op een powermeter trainen gaat toch niet lukken. Maar ik kijk zelf ook regelmatig op marktplaats voor een mooie deal, ik ben iig niet van plan om ooit 400-600 euro uit te gaan geven voor een powermeter op een MTB.
Naast mijn POC Aspire Cat 2. bril wil ik er een bril bij kopen voor bewolkte dagen, Cat2. glazen begin ik nu te donker te vinden.
Ik vind de POC Aspire een hele mooie fijn zittende bril, maar de bril en de glazen zijn duur, heeft iemand een goedkopere tip? Moet er wel een beetje fancy uitzien
[ Voor 14% gewijzigd door Strider op 17-10-2022 13:05 ]
BlaBlaBla
Powermeter is vooral achteraf leuk voor de datanerds of als je echt lange afstanden fiets op de mtb. Op de mtb laat ik me snel wat gaan qua pacing, dan is het wel fijn dat je een indicatie hebt (20min gemiddeld gebruik ik veel) die je een beetje afremt.
Maar ik heb het ook gedaan omdat ik toch het bootanker van een standaard crank wou vervangen voor iets wat beter bij de rest van de fiets paste, dan is en PM module nog maar een klein stapje verder.
Maar ik heb het ook gedaan omdat ik toch het bootanker van een standaard crank wou vervangen voor iets wat beter bij de rest van de fiets paste, dan is en PM module nog maar een klein stapje verder.
Heb je hiervoor een Power meter nodig ? Zou zelf denken dat cadans informatie voldoende is om hiermee aan de slag te gaan ?GWBoes schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:33:
Powermeter is vooral achteraf leuk voor de datanerds of als je echt lange afstanden fiets op de mtb. Op de mtb laat ik me snel wat gaan qua pacing, dan is het wel fijn dat je een indicatie hebt (20min gemiddeld gebruik ik veel) die je een beetje afremt.
[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 17-10-2022 13:39 ]
Pacen op cadans? dat gaat natuurlijk niet, cadans is gewoon afhankelijk van je snelheid in combinatie met je verzet. Om bv 25 km per uur te rijden op een bepaalde weg (ondergrond, helling, wind) trap je bv 200 watt. Of je dat dan doet met in een zware versnelling met 60 RPM of in een lichte versnelling met 120 RPM, maakt niet weinig uit (zal niet zeggen niks, want cadans is in zeker mate we van invloed op efficiency, maar dat is behoorlijk beperkt, afhankelijk van de intensiteit en ook persoonlijk). Als in het bovenstaande voorbeeld 200 watt te hard is om 2 uur vol te houden, kan je dat enkel zien aan je power, niet aan je cadans.Daan_ schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:38:
[...]
Heb je hiervoor een Power meter nodig ? Zou zelf denken dat cadans informatie voldoende is om hiermee aan de slag te gaan ?
@rolandos582
Bij gebrek aan power is hartslag nog wel van waarde voor pacing, hoewel hartslag ook van dag tot dag anders kan zijn en er een hoop factoren zijn die hartslag beinvloeden.. ik weet wel dat ik bij een MTB marathon niet (meer) de 1e klim op moet gaan en 20 minuten lang met 180 BPM moet rijden, daar herstel ik dan gewoon te langzaam van. Maar op de MTB ligt je hartslag ook altijd weer wat hoger en minder gelijk dan op de racefiets...
Op de racefiets kan ik het 1e uur prima op hartslag pacen en ongeveer 200 watt aanhouden, maar in bv het 3e uur gaat mijn hartslag wel langzaam omhoog, omdat mijn duurvermogen niet optimaal is), dan is een powermeter wel handig, dan kan je toch 200 watt blijven rijden tijdens een duurrit.
Ik heb ook getwijfeld over een powermeter op de MTB, omdat ik toch wel behoorlijk met het hele trainings aspect bezig ben, maar uiteindelijk heb ik er vanaf gezien. (en er 1 voor de racefiets gekocht). Op de MTB is het (voor mij in ieder geval) niet te doen om bepaalde targets te rijden, ik doe wel eens wat intervallen op de MTB, maar dan is het gewoon bv 1 of 2 minuten maximaal, bv https://www.strava.com/activities/7372230363
Als ik dat op de MTB doe, dan kan ik echt niet op mijn garmin kijken of ik wel 350 watt trap.. dat is op de racefiets al lastig genoeg, dus een hele andere manier van trainen.
het belangrijkste wat ik in mijn geval mis is:
- echte TSS over alle fietsritten (nu wordt door trainerroad de TSS van de mtb ritjes geschat)
- progressie levels in trainerroad werken beter als je power gebruikt, ik kan nu wel een workout koppelen aan een rit, maar ik weet dus niet wat ik daadwerkelijk heb getrapt.
- pacing op bv een lange (niet technische) klim.
(voor @Michaelg was punt 1, een van de belangrijkste redenen om ook op de MTB power te hebben)
met de bovenstaande beperkingen kan ik prima leven
Uiteindelijk zie ik de racefiets met powermeter en de indoor trainer als tools om te trainen en de MTB met name om gebruik te maken van die verworven fitness en lekker te knallen
Jij komt van het andere kamp en kijkt er misschien precies andersom tegenaan en wilt de MTB gebruiken om in de winter te trainen om fit te zijn/blijven/worden voor het komende racefietsseizoen.. dan is er afhankelijk van waar je gaat rijden met de MTB wel wat voor een powermeter te zeggen.
(en los daarvan MTB is geen wintersport
Yes yes I KnowPrulleman schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:22:
[...]
Pacen op cadans? dat gaat natuurlijk niet, cadans is gewoon afhankelijk van je snelheid in combinatie met je verzet. Om bv 25 km per uur te rijden op een bepaalde weg (ondergrond, helling, wind) trap je bv 200 watt. Of je dat dan doet met in een zware versnelling met 60 RPM of in een lichte versnelling met 120 RPM, maakt niet weinig uit (zal niet zeggen niks, want cadans is in zeker mate we van invloed op efficiency, maar dat is behoorlijk beperkt, afhankelijk van de intensiteit en ook persoonlijk). Als in het bovenstaande voorbeeld 200 watt te hard is om 2 uur vol te houden, kan je dat enkel zien aan je power, niet aan je cadans.
......................................
Ik kom ook nog maar net kijken, maar als ik nog iets zou uitbreiden zou het zeker een dropper worden. Op de MTB kijk je toch niet op je computer; en laaghangende takken is niet de reden dat je een dropper zou willen.rolandos582 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:30:
[...]
Als je technisch beter wordt heb je er, juist met een hoog zadel, best profijt van lijkt mij. Ik had laatst mijn eerste poging tot bunnyhopping gedaan, en toen merkte ik het zelf al dat het zadel lager dan best handig is. (Ik denk zeker 5 dennenaalden gesprongen btw
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Voor mij waren dit ook de redenen, dat laatste kwam vooral toevallig goed uit in Oostenrijk maar daarvoor zou ik hem niet speciaal gekocht hebben. Het grote voordeel heb je eigenlijk alleen als je op vermogen trained dat de MTB ritjes een beetje lekker integreren in je (adaptieve) trainingsplan. Ik vind dat het dan wel echt waarde heeft eigenlijk.Prulleman schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:22:
[...]
...
het belangrijkste wat ik in mijn geval mis is:
- echte TSS over alle fietsritten (nu wordt door trainerroad de TSS van de mtb ritjes geschat)
- progressie levels in trainerroad werken beter als je power gebruikt, ik kan nu wel een workout koppelen aan een rit, maar ik weet dus niet wat ik daadwerkelijk heb getrapt.
- pacing op bv een lange (niet technische) klim.
(voor @Michaelg was punt 1, een van de belangrijkste redenen om ook op de MTB power te hebben)
met de bovenstaande beperkingen kan ik prima leven
...
Als je hier geen gebruik van maakt is er inderdaad weinig toegevoegde warde en zijn er heel veel meer upgrades op de MTB die voor zouden gaan wat mij betreft (dropper, wielen, elektronisch schakelen, carbon stuur etc
Ja zo'n dropper ziet er wel leuk uit, heb alleen geen idee wat ik er in de praktijk aan heb. Dat komt wellicht nog wel
Begin immers pas net. Wat zijn een beetje goede droppers om naar te kijken? Kan me er altijd in verdiepen.
Powermeter ga ik wel goed op, had al door op de trails zelf dat je daar geen tijd voor hebt. Maar achteraf wel, ben een enorme data nerd en ga goed op die data in intervals etc.
Powermeter ga ik wel goed op, had al door op de trails zelf dat je daar geen tijd voor hebt. Maar achteraf wel, ben een enorme data nerd en ga goed op die data in intervals etc.
Ja voor analyse is het wel goed. @Prulleman en ik hebben een dropper van OneUp, je moet even puzzelen met de stack en insertion welke maat je nodig hebt. Voordeel van de OneUp is dat ze relatief best licht zijn, makkelijk zelf te servicen zijn en kwalitatief ook gewoon OK zijn. De service van OneUp schijnt ook erg goed te zijn maar die heb ik nog niet nodig gehad.rolandos582 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:37:
Ja zo'n dropper ziet er wel leuk uit, heb alleen geen idee wat ik er in de praktijk aan heb. Dat komt wellicht nog welBegin immers pas net. Wat zijn een beetje goede droppers om naar te kijken? Kan me er altijd in verdiepen.
Wat je er aan hebt ligt ook wel aan de trails die je rijdt, ik gebruik hem zelf inmiddels bijna vaker dan mijn shifter, voor ieder bochtig stukje dus ik dat zadel even weg maar die stukken kun je ook best zonder het maakt het vooral leuker en soms ook sneller. Vorige week heeft ie me wel echt gered van een OTB op een technische afdaling die er slecht bij lag hier op de lokale vuilnisbelt.
Welke powermeter heb jij?Kluus schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:29:
[...]
Voor mij waren dit ook de redenen, dat laatste kwam vooral toevallig goed uit in Oostenrijk maar daarvoor zou ik hem niet speciaal gekocht hebben. Het grote voordeel heb je eigenlijk alleen als je op vermogen trained dat de MTB ritjes een beetje lekker integreren in je (adaptieve) trainingsplan. Ik vind dat het dan wel echt waarde heeft eigenlijk.
Als je hier geen gebruik van maakt is er inderdaad weinig toegevoegde warde en zijn er heel veel meer upgrades op de MTB die voor zouden gaan wat mij betreft (dropper, wielen, elektronisch schakelen, carbon stuur etc).
BlaBlaBla
Ik heb een simpele stages left-only, die heb ik op alle drie mijn fietsen zodat het nog iets van vergelijkbaar is. Ik weleens nagedacht voor iets beters (2-sided enzo) op de racefiets maar dan schop ik de hele vergelijkbaarheid in de war denk ik. En voor mijn doel voldoet dit prima.
[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 17-10-2022 16:02 ]
Een simple stages left-only zou voor mij ook al ok zijn, maar die gaan ook al weer snel richting de 600 euro, dat voelt dan niet meer zo simpel
BlaBlaBla
Nee toch, ik heb er nooit veel meer dan 300 voor betaald denk ik, ligt er ook aan op wat voor Crank die zit uiteraard. Ik heb een Ultegra R8000 (racefiets), GRX810 (woon-werk fiets) en XT M8100 (MTB) variant.Strider schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:08:
Een simple stages left-only zou voor mij ook al ok zijn, maar die gaan ook al weer snel richting de 600 euro, dat voelt dan niet meer zo simpel
Je moet misschien wel een beetje de koopjes zoeken want nu zie ik dat ze ook allemaal (te) duur zijn bij de bekende webshops.
[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 17-10-2022 16:17 ]
Een 4iii left XT koop je voor 320 ongeveer, of https://www.futurumshop.n...t-m8100-power-meter.phtml 360-25 coupon
Met je eigen XT crank kost het 275
https://4iiii.com/benelux...ogle&utm_medium=FProdList
Dat is in ieder geval wat ik overweeg
Met je eigen XT crank kost het 275
https://4iiii.com/benelux...ogle&utm_medium=FProdList
Dat is in ieder geval wat ik overweeg
Ik heb een SRAM GX Eagle Carbon DUB crankstel, dan kom ik weer uit bij Stages en dat gaat dan alweer naar de 600 euro. Ik begrijp niet waarom 4iii alleen maar powermeters voor Shimano verkoopt. Of ik moet gaan kijken naar een Xcadey of Sigeyi powermeter maar die zitten alsnog op 400 euro + zover ik heb begrepen is het bij die Chinese powermeters wel aan te raden om ze eerst te ijken.
BlaBlaBla
Max 300 voor een Chinese pm zou ik nog overwegen, maar voor 400 + kom je ook in de range van de grote merken...Strider schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:29:
Ik heb een SRAM GX Eagle Carbon DUB crankstel, dan kom ik weer uit bij Stages en dat gaat dan alweer naar de 600 euro. Ik begrijp niet waarom 4iii alleen maar powermeters voor Shimano verkoopt. Of ik moet gaan kijken naar een Xcadey of Sigeyi powermeter maar die zitten alsnog op 400 euro + zover ik heb begrepen is het bij die Chinese powermeters wel aan te raden om ze eerst te ijken.
https://www.bike24.com/p2344272.html
450 voor een quarq..
Uiteraard niet leverbaar en ik weet niet hoe het met de compatibiliteit zit (staat "Only for use with a XX1 Eagle DUB 8-bolt crankset" maar volgens mij zijn die aansluitingen niet type specifiek..)
Garmin, SRM hebben SPD pedalen met een power meter. maar als je meerdere fietsen hebt dan zijn ze uitwisselbaar.
Zelf de Garmin keer mogen testen. En dat werkte verrassend goed. Helaas nog steeds dure optie ;-)
Zelf de Garmin keer mogen testen. En dat werkte verrassend goed. Helaas nog steeds dure optie ;-)
Ahja de prijs zit hem dan bij jou in de carbon crank. Je kan eens informeren of ze bij 4iiii geen factory install kunnen doen. In het lijstje staat geen GX alleen XX1 en X01 voor SRAM MTB maar ik zou niet weten waarom het niet zou kunnen.Strider schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:29:
Misschien eens een mailtje eraan wagen en anders zou ik ook kijken naar een andere oplossing.
[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 17-10-2022 17:03 ]
Qua powermeter zou je ook naar Sigeyi kunnen kijken.
https://www.sigeyishop.co...shimano-mtb/?currency=EUR
Ik heb deze via Amazon besteld een jaar geleden. Bevalt me echt top!
Ik heb hem gekocht omdat alle crank powermeters met een pod aan de binnenkant niet genoeg ruimte hadden tov mijn chainstays.
Ik heb hem gekocht omdat alle crank powermeters met een pod aan de binnenkant niet genoeg ruimte hadden tov mijn chainstays.
Afgelopen week eens bezig geweest met het kijken naar hoe ik MTB en gravel kan combineren in een fiets. Een aparte gravelbike gaat er naast de Race en MTB zeker niet komen als ik de vrouw moet geloven, dus moet op zoek naar eigen overlappende creativiteit. Ik heb ook begrepen dat een fancy mtb pas volgend jaar bespreekbaar is dus ik zal het nu moeten doen met mijn Trail Sl2 van Cannondale.
Ik ben persoonlijk geen echter racer dus ik ben meer van het mooie tourtochten rijden en op recreatieve snelheid een MTB parcours doen. Hier in Tilburg al paar keer wandelroute dubbel gedaan en in Drunen de groene en zwarte routen samen. Daarna houdt het toch wel beetje op voor mij.
Afgelopen week met de MTB een hele mooie gravelroute gereden in de Leij bossen van Poppel met zwager op een trek Gravelbike en ik op de MTB. 68 km vol genieten. Merkte dat ik met 11-36 cassette achter en 34t voor goed naar mijn zin had en ook aardig meeging.
Heb daarom besloten een wielset te laten bouwen voor gravel en die dan in de MTB te stoppen als ik wat ga gravelen. En een eigen MTB wielset voor het zwaardere werk. ICM een hardtail lijkt het me een goede compromis om beetje van beide werelden te blijven proeven.
Setup gaat worden
MTB:
- DT Swiss 442 velgen icm DT Swiss 350 naven voor de MTB
- verschillende combos nu geprobeerd, Ron/Ralhp / Barzo/ Mezcal laatste past persoonlijk het best bij mijn rijstijl.
Gravel wielset
- DW Swiss GR1600
- DT Swiss 350 naven
- Pirelli Cinturato Gravel M
ben nog bezig met pedalen, Nog niet echt het gevonden. Op de Colnago heb ik Look maar zolang mijn techniek op mtb nog niet echt goed is zit ik liever niet vast. Denk voor nu een Stamp 1 van Crankbrothers.
Ik ben persoonlijk geen echter racer dus ik ben meer van het mooie tourtochten rijden en op recreatieve snelheid een MTB parcours doen. Hier in Tilburg al paar keer wandelroute dubbel gedaan en in Drunen de groene en zwarte routen samen. Daarna houdt het toch wel beetje op voor mij.
Afgelopen week met de MTB een hele mooie gravelroute gereden in de Leij bossen van Poppel met zwager op een trek Gravelbike en ik op de MTB. 68 km vol genieten. Merkte dat ik met 11-36 cassette achter en 34t voor goed naar mijn zin had en ook aardig meeging.
Heb daarom besloten een wielset te laten bouwen voor gravel en die dan in de MTB te stoppen als ik wat ga gravelen. En een eigen MTB wielset voor het zwaardere werk. ICM een hardtail lijkt het me een goede compromis om beetje van beide werelden te blijven proeven.
Setup gaat worden
MTB:
- DT Swiss 442 velgen icm DT Swiss 350 naven voor de MTB
- verschillende combos nu geprobeerd, Ron/Ralhp / Barzo/ Mezcal laatste past persoonlijk het best bij mijn rijstijl.
Gravel wielset
- DW Swiss GR1600
- DT Swiss 350 naven
- Pirelli Cinturato Gravel M
ben nog bezig met pedalen, Nog niet echt het gevonden. Op de Colnago heb ik Look maar zolang mijn techniek op mtb nog niet echt goed is zit ik liever niet vast. Denk voor nu een Stamp 1 van Crankbrothers.
[ Voor 13% gewijzigd door fstieger99 op 18-10-2022 11:11 ]
The Sartorialist
Kan prima gravelen op een hardtail naar mijn mening. Rij zelf veel lange tochten op een Canyon Grizl en dan zie je ook wat mensen op XC fietsen. Het is trager bij wind tegen of op hogere snelheden, maar je wint enorm als je vermoeid hoogtemeters moet aftikken. 100mm vork komt ook vaak van pas als je buiten NL aan de gravel gaat. Je zou nog kunnen kijken naar aerobars of inner bar ends als aerobar-lite? Voor langere (gravel) ritten is het gebrek aan meerdere hand posities toch wel de meest beperkende factor van de mtb dat je zo aanpakt denk ik. Veel bikepacking races worden gewonnen op dat soort fietsen.fstieger99 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:06:
Afgelopen week eens bezig geweest met het kijken naar hoe ik MTB en gravel kan combineren in een fiets.
Helemaal mee eens, mijn mountainbike doet het uitstekend met de gravel tochten, het comfort dat ik heb op mijn mountainbike tov. een gravelbike is voor mij een no brainer. Ik zal in iedergeval nooit een specieke gravelbike kopen, maargoed het is een hype...cedrix5 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:30:
[...]
Kan prima gravelen op een hardtail naar mijn mening. Rij zelf veel lange tochten op een Canyon Grizl en dan zie je ook wat mensen op XC fietsen. Het is trager bij wind tegen of op hogere snelheden, maar je wint enorm als je vermoeid hoogtemeters moet aftikken. 100mm vork komt ook vaak van pas als je buiten NL aan de gravel gaat. Je zou nog kunnen kijken naar aerobars of inner bar ends als aerobar-lite? Voor langere (gravel) ritten is het gebrek aan meerdere hand posities toch wel de meest beperkende factor van de mtb dat je zo aanpakt denk ik. Veel bikepacking races worden gewonnen op dat soort fietsen.
Het is maar net wat je fijn vindt, ik ben begonnen met een racefiets in de sportieve fietsenwereld. Recent op de graveler nog een tour gedaan door Slovenië met dagen van 100km, veel asfalt maar ook chunky gravel. Een hardtail was daar echt niks geweest, bovendien is mijn mtb net iets ruiger van opzet dan de gemiddelde Nederlandse fiets. Uiteindelijk is het altijd een compromis, zelfs binnen de flat bar wereld kan je zo 3-4 fietsen kopen als je graag wat diversiteit aanbrengt in je routes.
Een beetje lichte XC hardtail ligt ook al dichtbij een gravelfiets, dus als je die al hebt is de winst klein om er nog iets naast te kopen met dropbars, voor het asfalt na dan.
Een beetje lichte XC hardtail ligt ook al dichtbij een gravelfiets, dus als je die al hebt is de winst klein om er nog iets naast te kopen met dropbars, voor het asfalt na dan.
Goed om te lezen dat meerdere mensen de overlap herkennen.
Heb ook wel het idee dat na mijn Dusseldorf tocht op de racefiets het vooral mentaal zit hoe ver je komt als je maar blijft trappen.
Heb ook wel het idee dat na mijn Dusseldorf tocht op de racefiets het vooral mentaal zit hoe ver je komt als je maar blijft trappen.
The Sartorialist
Tijdens de lunch pauze een poging gedaan om landing te bouwen voor de hopper. ;-) Schep gepakt en begonnen met hobbyen. Eerste pogingen gingen goed om te springen, maar mijn mindfuck is er nog wel. Komende weken maar eens rustig op mijn gemak deze proberen te overwinnen.
Zit nog wat knutsel werk in om te verstevigen.
Zit nog wat knutsel werk in om te verstevigen.
/f/image/VfpyJ2SGNY2M69yOCfTRwPyc.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 49% gewijzigd door Daan_ op 18-10-2022 13:25 ]
Als je shimano deore MT4000 remmen upgrade naar SLX of XT, kan je dan dezelfde remleidingen hergebruiken? Dus demonteren, monteren en ontluchten?
Ik vind het prima gravelen op een lichte XC MTB maar zwaarder moet hij niet worden inderdaad. Dit jaar zelf wat tourtochten in Oostenrijk gedaan waarvan een rit ook best behoorlijk was: https://www.strava.com/activities/7414129363. Meeste stukken waren ook prima te doen op de gravelracer maar een paar trails en sowieso de bochten van alle afdalingen was ik toch wel fijn met een fiets die nog net iets meer vertrouwen geeft.cedrix5 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:47:
Het is maar net wat je fijn vindt, ik ben begonnen met een racefiets in de sportieve fietsenwereld. Recent op de graveler nog een tour gedaan door Slovenië met dagen van 100km, veel asfalt maar ook chunky gravel. Een hardtail was daar echt niks geweest, bovendien is mijn mtb net iets ruiger van opzet dan de gemiddelde Nederlandse fiets. Uiteindelijk is het altijd een compromis, zelfs binnen de flat bar wereld kan je zo 3-4 fietsen kopen als je graag wat diversiteit aanbrengt in je routes.
Er zijn ook best manieren om een beetje aero te gaan zitten met flatbars dat is wat minder comfortabel maar voor de kopbeurten tijdens een gravel rit tegen de wind kan het best.
Als we hier lokaal met een groepje gaan gravelen ontloopt het elkaar allemaal weinig en loop je met je MTB alsnog op kop te zeulen op het einde, dat is tenminste mijn ervaring. Daarnaast heb je veel voordeel bij mul zand en wat technischere paden.
Ik sta er eigenlijk precies zo in als @djeck voor mij persoonlijk is een echte gravel racer van alles net niet, het is minder fijn op de weg dan mijn racefiets en minder fijn offroad dan mijn MTB. Als ik in NL (tenminste in de regio waar ik woon) specifieke routes moet gaan maken die beiden combineren (en niet te technisch) wordt ik juist erg beperkt in mijn vrijheid want dan kom ik op hele specifieke paden uit. Aan de andere kant kun je op moderne wegfietsen ook 35mm bandjes plaatsen zagen we op het WK "gravel", dus dat hele begrip van een gravelracer wordt steeds vager.
[ Voor 34% gewijzigd door Kluus op 18-10-2022 16:02 ]
Je hebt ook nog de Surly corner bar, idee van dropbars zonder noodzaak voor dure shifters.Kluus schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:20:
[...]
Ik vind het prima gravelen op een lichte XC MTB maar zwaarder moet hij niet worden inderdaad. Dit jaar zelf wat tourtochten in Oostenrijk gedaan waarvan een rit ook best behoorlijk was: https://www.strava.com/activities/7414129363. Meeste stukken waren ook prima te doen op de gravelracer maar een paar trails en sowieso de bochten van alle afdalingen was ik toch wel fijn met een fiets die nog net iets meer vertrouwen geeft.
Er zijn ook best manieren om een beetje aero te gaan zitten met flatbars dat is wat minder comfortabel maar voor de kopbeurten tijdens een gravel rit tegen de wind kan het best.
Als we hier lokaal met een groepje gaan gravelen ontloopt het elkaar allemaal weinig en loop je met je MTB alsnog op kop te zeulen op het einde, dat is tenminste mijn ervaring. Daarnaast heb je veel voordeel bij mul zand en wat technischere paden.
Ik sta er eigenlijk precies zo in als @djeck voor mij persoonlijk is een echte gravel racer van alles net niet, het is minder fijn op de weg dan mijn racefiets en minder fijn offroad dan mijn MTB. Als ik in NL (tenminste in de regio waar ik woon) specifieke routes moet gaan maken die beiden combineren (en niet te technisch) wordt ik juist erg beperkt in mijn vrijheid want dan kom ik op hele specifieke paden uit. Aan de andere kant kun je op moderne wegfietsen ook 35mm bandjes plaatsen zagen we op het WK "gravel", dus dat hele begrip van een gravelracer wordt ook steeds vager.
Moet zelf nog een beetje mijn mtb aanpassen aan een (informeel plan) voor een bikepack trip in Kenya.
2,6" banden zijn wel fijn, dus ga de clearance in mijn Canyon stoic frame maximaal benutten. Voor de handlebar wil ik iets met meer dan 5º backsweep, maar weet nog niet wat. Als iemand tips heeft voor goede alt-bars of mogelijkheden tot testen houd ik me aanbevolen!
Wilde sowieso nog een frameswap doen naar een Cotic solarismax, maar misschien houd ik dat nog even voor na de Afrikaanse minibus ervaring. Krasje meer of minder maakt nu niet echt uit. Zal ook afhangen van budget tegen dan...
Een stoic is ook al wel weer een ruigere MTB dan waar ik het over heb inderdaad. Een Exceed ofzo is prima te gebruiken voor gravel rittencedrix5 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:03:
[...]
Je hebt ook nog de Surly corner bar, idee van dropbars zonder noodzaak voor dure shifters.
Moet zelf nog een beetje mijn mtb aanpassen aan een (informeel plan) voor een bikepack trip in Kenya.
2,6" banden zijn wel fijn, dus ga de clearance in mijn Canyon stoic frame maximaal benutten. Voor de handlebar wil ik iets met meer dan 5º backsweep, maar weet nog niet wat. Als iemand tips heeft voor goede alt-bars of mogelijkheden tot testen houd ik me aanbevolen!
Wilde sowieso nog een frameswap doen naar een Cotic solarismax, maar misschien houd ik dat nog even voor na de Afrikaanse minibus ervaring. Krasje meer of minder maakt nu niet echt uit. Zal ook afhangen van budget tegen dan...
Die cornerbar ziet er wel interessant uit, maar je moet er denk ik geen valpartij mee krijgen met al die uitstekende buizen... Beter gewoon aero zitten met een flatbar:

Vet hoor, bikepacken in Kenya
Extra handpositie heb ik nu door de Ergon GS2 grips, sowieso erg fijne grips voor langere tochten.cedrix5 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:30:
[...]
Kan prima gravelen op een hardtail naar mijn mening.
...
Voor langere (gravel) ritten is het gebrek aan meerdere hand posities toch wel de meest beperkende factor van de mtb dat je zo aanpakt denk ik.
Ik had al een fitnessbike (flatbar, racegroepje) uitgerust met gravelbanden maar dat was het toch net niet. Gravelritje op de XC hardtail is echter helemaal op en top genieten.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Als je een set koopt krijg je er nieuwe leidingen bij. Zelf geüpgraded van mt200 maar SLX. Of het spul moet los veel goedkoper zijn maar anders zie ik geen reden (als het überhaupt gaat) om de huidige leidingen te gebruiken. Ik zou ze (als je kan) er gewoon in 1 stuk af halen, mocht je dan eens moeten wisselen kan je het zo doen.Engineer Stewie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:02:
Als je shimano deore MT4000 remmen upgrade naar SLX of XT, kan je dan dezelfde remleidingen hergebruiken? Dus demonteren, monteren en ontluchten?
SLX kan je trouwens heel makkelijk upgraden zodat je free stroke adjustment hebt (iets wat XT heeft) door twee extra boutjes te bestellen en er in te draaien.
Even zoeken op SLX brake hack en dan vind je het vanzelf wel.
[ Voor 17% gewijzigd door R0y. op 18-10-2022 17:02 ]
Heb je deze ook geijkt? Volgens reddit is dat bij deze powermeter wel aan te rijden, hij schijnt anders naar boven af te wijken.flitjes schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:50:
Qua powermeter zou je ook naar Sigeyi kunnen kijken.
Volgens mij kun je de remleiding alleen los halen bij de klauw maar niet bij de greep.Engineer Stewie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:02:
Maar waarom zou je de MT400 willen vervangen? Die zijn in Nederland echt wel goed genoeg, bij mij werkten ze altijd top.
BlaBlaBla
De fiets heeft 50km, dus de leidingen hebben nog niks geleden.R0y. schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:51:
[...]
Als je een set koopt krijg je er nieuwe leidingen bij. Zelf geüpgraded van mt200 maar SLX. Of het spul moet los veel goedkoper zijn maar anders zie ik geen reden (als het überhaupt gaat) om de huidige leidingen te gebruiken. Ik zou ze (als je kan) er gewoon in 1 stuk af halen, mocht je dan eens moeten wisselen kan je het zo doen.
SLX kan je trouwens heel makkelijk upgraden zodat je free stroke adjustment hebt (iets wat XT heeft) door twee extra boutjes te bestellen en er in te draaien.
Even zoeken op SLX brake hack en dan vind je het vanzelf wel.
Weet niet of de leiding rechtstreeks goed uitkomt, komt dat niet in de bottembracket en moet je de leiding daar niet goed steken?
Het is dus eerder uit gemak dat ik het vraag
Zijn er morgen nog tweakers in het Reichswald te vinden? Ik ga met een maatje daar kijken en misschien nog even wat aanklooien in BP Mook.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Ligt natuurlijk aan de fiets hoe de boel bij jou loopt. Remleiding loopt bij mij onder het frame dus kon alles er zo af halen.Engineer Stewie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:30:
[...]
De fiets heeft 50km, dus de leidingen hebben nog niks geleden.
Weet niet of de leiding rechtstreeks goed uitkomt, komt dat niet in de bottembracket en moet je de leiding daar niet goed steken?
Het is dus eerder uit gemak dat ik het vraag.
Als ik zoek op de remleiding van de MT400 kom ik op SM-BH59-JK-SS, SLX en XT gebruiken SM-BH90-SBM volgens de Shimano website.
Nee, SLX en XT hebben een bajonet aan de caliper kant.Engineer Stewie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:02:
Deze zijn wel specifiek. De 8 Bouts variant is er enkel in xx1, maar ook daarvan heb je 3 Bouts varianten.Prulleman schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:40:
[...]
Max 300 voor een Chinese pm zou ik nog overwegen, maar voor 400 + kom je ook in de range van de grote merken...
https://www.bike24.com/p2344272.html
450 voor een quarq..
Uiteraard niet leverbaar en ik weet niet hoe het met de compatibiliteit zit (staat "Only for use with a XX1 Eagle DUB 8-bolt crankset" maar volgens mij zijn die aansluitingen niet type specifiek..)
Hmm dat zal wel de reden van de lagere prijs zijn..edoappelhof schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:27:
[...]
Deze zijn wel specifiek. De 8 Bouts variant is er enkel in xx1, maar ook daarvan heb je 3 Bouts varianten.
Kan zo snel geen andere vinden..
Bij mij loopt alles intern. Maar geen idee of de kanalen voorgevormd zijn.R0y. schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 20:28:
[...]
Ligt natuurlijk aan de fiets hoe de boel bij jou loopt. Remleiding loopt bij mij onder het frame dus kon alles er zo af halen.
Als ik zoek op de remleiding van de MT400 kom ik op SM-BH59-JK-SS, SLX en XT gebruiken SM-BH90-SBM volgens de Shimano website.
Betreft een 2022-2023 procaliber van Trek.
Daar zijn verschillende manier voor om leiding er door heen te trekken. Op YouTube vind je diverse filmpjes hierover.Engineer Stewie schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:05:
[...]
Bij mij loopt alles intern. Maar geen idee of de kanalen voorgevormd zijn.
Betreft een 2022-2023 procaliber van Trek.
Dit tooltje kost je +/- 4,- euro (RockShox Barb Connector)
of kitjes zoals deze. Diverse merken bieden dergelijke kits aan.

Er zijn ook trucjes met binnenkabel van je versnelling.
Bij het wisselen van de remleidingen. Check ook of je nieuwe remmen gebruik maken van zelfde type leiding, barb, olive en banjo. Shimano kent verschillen hierin. Bijvoorbeeld de BH90, BH59 ....
Bleedkitje is geen overbodige luxe als je gaat werken aan je remmen....
[ Voor 35% gewijzigd door Daan_ op 19-10-2022 13:09 ]
Kalibratie is wel aan te raden ja. GPLama op YT heeft hem vergeleken tegen andere powermeters en hij lijkt on par met assioma favero pedalen.Strider schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 17:45:
[...]
Heb je deze ook geijkt? Volgens reddit is dat bij deze powermeter wel aan te rijden, hij schijnt anders naar boven af te wijken.
Ik gebruik de power voor lange tour tochten om in Zone 2 te blijven fietsen en dat heeft op de 110km tocht gewerkt. FTP gemeten op wahoo kickr en die komt overeen met de ftp die mijn garmin voorstelt op basis van ftp testen met deze powermeter. Dus ik vertrouw erop dat het werkt.
Vandaag vouwschepje mee voor wat onderhoud. Door de storm (begin dit jaar). Liggen er paar bomen op de oude route. En heeft men de kombocht gebruikt om de route verder te vervolgen. Nu was dat ding helemaal aan gort gereden. (Wordt best veel gereden). Vandaag, maar klein jumpje/dropje van gemaakt. Weet alleen niet of die boswielrenner proof is.
/f/image/1xV10jLNRfrA9xRTv3oiMRJn.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Daan_ op 20-10-2022 18:24 ]
Staat trouwens een 'leuk fietsje' te koop op marktplaats: https://link.marktplaats....ocial&utm_campaign=social
Pakken jullie met de mtb ook af en toe het strand mee? Echt wel een ervaring op zich vind ik
Pakken jullie met de mtb ook af en toe het strand mee? Echt wel een ervaring op zich vind ik
:strip_exif()/f/image/rCX9UEIiZhddNUXOoCqoIblG.jpg?f=fotoalbum_large)
Meh
Jup, en ook zelfs met de gravelbike is het prima te doen als je de bandenspanning iets verlaagt.dano_nl schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:57:
Meestal wel als de wind uit het zuiden/noorden komt.
Bij zuiderwind fiets ik dan over het fietspad naar Hoek van Holland en dan over het strand terug naar Scheveningen.

Enige vervelende is wel dat je na elke strandrit je fiets moet wassen/afspoelen, als je wilt dat je fiets lang mee gaat.
Ja zeker. Laatst nog de kustmarathon gedaan. Over het strand fietsen is leuk maar het schoonmaken daarna weerhoud mij dit wat vaker te doen.dano_nl schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:57:
Staat trouwens een 'leuk fietsje' te koop op marktplaats: https://link.marktplaats....ocial&utm_campaign=social
[Afbeelding]
Daarnaast nu al een aantal keer een hond achter mij aan gehad, dat is wat minder.
Ik kan weer wat nieuws melden van mijn kant. Ik ben naar de fysiotherapeut geweest en ik ga volledig herstellen. De botten hebben bij het knie een goede klap gehad, omdat ik tegen het dashboardkastje aan ben gekomen, maar mijn herstel zal waarschijnlijk snel gaan en ik herstel volledig. Dat is erg goed nieuws.
Dan het minder goede nieuws. Afgelopen weekend konden wij onze spullen ophalen. Mijn fietskleding, gereedschap en CamelBak zijn gelukkig allemaal heel, maar de fiets zelf heeft een flinke klap gehad. De kromme remschijf is niet zo'n probleem, maar de brug van de vork is gebroken en de vork zelf is ook krom. Aankomende donderdag voert Canyon een crash inspectie uit. Hopelijk valt de rest wel mee. Echter ben ik bang dat er meer stuk is als de voorvork er al zo aan toe is:
Die vork alleen al wordt een duur geintje. Hopelijk kunnen ze de fiets veilig op weg sturen en kan ik weer rustig aan gaan fietsen. Ik mag in ieder geval weer wandelen en rustig aan in het bos gaan fietsen. Ik zou graag weer door de duinen en de heide in de buurt gaan fietsen.
Dan het minder goede nieuws. Afgelopen weekend konden wij onze spullen ophalen. Mijn fietskleding, gereedschap en CamelBak zijn gelukkig allemaal heel, maar de fiets zelf heeft een flinke klap gehad. De kromme remschijf is niet zo'n probleem, maar de brug van de vork is gebroken en de vork zelf is ook krom. Aankomende donderdag voert Canyon een crash inspectie uit. Hopelijk valt de rest wel mee. Echter ben ik bang dat er meer stuk is als de voorvork er al zo aan toe is:
![]() | ![]() |
Die vork alleen al wordt een duur geintje. Hopelijk kunnen ze de fiets veilig op weg sturen en kan ik weer rustig aan gaan fietsen. Ik mag in ieder geval weer wandelen en rustig aan in het bos gaan fietsen. Ik zou graag weer door de duinen en de heide in de buurt gaan fietsen.
Ik ben nu al een kleine 4 uur bezig om uit te vogelen uit welk jaartal een bepaalde vork komt.
Hij zit gemonteerd op een 1990 MTB maar voor zover ik weet heeft SR Suntour geen suspension forks gemaakt voor 1995?
Wiki wordt ik niet wijzer van, (reverse) image search ook niet en op de Suntour site is al helemaal niets te vinden. Mede doordat ze vaak verkocht/falliet waren in die tijd.
Iemand met old school MTB kennis die hier iets over kan vertellen of waar ik goeie info kan vinden.
Velobase is meer Race, bikepedia is denk ik verkocht en S.Brown heeft ook geen info.
- Plaatje!! -
Hij zit gemonteerd op een 1990 MTB maar voor zover ik weet heeft SR Suntour geen suspension forks gemaakt voor 1995?
Wiki wordt ik niet wijzer van, (reverse) image search ook niet en op de Suntour site is al helemaal niets te vinden. Mede doordat ze vaak verkocht/falliet waren in die tijd.
Iemand met old school MTB kennis die hier iets over kan vertellen of waar ik goeie info kan vinden.
Velobase is meer Race, bikepedia is denk ik verkocht en S.Brown heeft ook geen info.
- Plaatje!! -
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IVOM8Ofxy3zWcYPZuDODjA1y.jpg?f=user_large)
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Staat er ergens een serienummer op?Bad Brains schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:34:
Ik ben nu al een kleine 4 uur bezig om uit te vogelen uit welk jaartal een bepaalde vork komt.
- Plaatje!! -
[Afbeelding]
Fiets staat nog in Engeland, wilde uitzoeken of ik wil betalen wat ik moet betalen.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Op het mountainbike.nl forum heeft een topic gelopen over die gasten, kopen fietsen op van Marktplaats, halen er een doekje over en verkopen ze dan als "volledig gereviseerd en voorzien van nieuwe aandrijving". Ik vermoed dat ze deze fiets voor zo'n belachelijke prijs staat als clickbait (en dat lijkt te lukkendano_nl schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:57:
Ik was sowieso sceptisch, maar als je deze foto's er naast houdt dan denk ik wel dat het daadwerkelijk een ex-worldcup fiets is.
Volgens hun eigen website inderdaad pas vanaf 1995.Bad Brains schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 23:34:
- Plaatje!! -
[Afbeelding]
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Mocht je willen gravelen op een hardtail mountainbike of een andere trekkingfiets met flat bar, ik heb laatst deze gekocht en het is echt een aanrader!
Heel fijn om die extra posities voor je handen te hebben en extra ruimte tijdens bikepacking voor de bevestiging van tassen en telefoon/navigatie/verlichting.
Heel fijn om die extra posities voor je handen te hebben en extra ruimte tijdens bikepacking voor de bevestiging van tassen en telefoon/navigatie/verlichting.
Tja sowieso alles is bizar duur en als er geen jaartal bij staat is het ouwe meuk. Bedoel een Fuel EX 9.7 voor bijna 3k die nog een full floater shock heeft. Dat ding is op zn nieuwst uit 2019 met een frame ontwerp uit 2016.Demo schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:33:
[...]
Op het mountainbike.nl forum heeft een topic gelopen over die gasten, kopen fietsen op van Marktplaats, halen er een doekje over en verkopen ze dan als "volledig gereviseerd en voorzien van nieuwe aandrijving". Ik vermoed dat ze deze fiets voor zo'n belachelijke prijs staat als clickbait (en dat lijkt te lukken), een nieuwe kost 10k dus zou die 4 keer over de kop gaan omdat het een ex WK fiets is?!
Ik was sowieso sceptisch, maar als je deze foto's er naast houdt dan denk ik wel dat het daadwerkelijk een ex-worldcup fiets is.
[...]
Kan je natuurlijk niet vergelijken (met een ex).. 50 k slaat nergens op, maar dit is een fiets van 10-12k nieuw (met misschien nog wel speciale extras..)GoldenSample schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:52:
[...]
Tja sowieso alles is bizar duur en als er geen jaartal bij staat is het ouwe meuk. Bedoel een Fuel EX 9.7 voor bijna 3k die nog een full floater shock heeft. Dat ding is op zn nieuwst uit 2019 met een frame ontwerp uit 2016.
Ontwerp is van 2019 volgens mij, zeker geen 2016.
Verder is het een xc racer, beetje tussen een xc hardtail en een xc fully in. Zeker wel een markt voor in NL denk ik (in de juiste handen) 1 van de snelste opties op de standaard mtb routes. Veelzijdig..? Nee zeker niet . Snel? Onder de juiste omstandigheden zeker!
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic