Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 223 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:09

Sherlock

No Shit

Bij langere (dag)tochten gebruik ik sinds een tijdje een Camelbak M.U.L.E. rugzak, voor de gewone ritjes in de buurt gebruik ik een Micro two tasje van Ortlieb waar een biba in zit, bandenlichters, quick link, kabelbinders, multitool en een Lezyne patch setje. Grootste voordeel van dit tasje is dat hij niet aan je zadelbuis vast zit, dus ook met dropper prima te gebruiken. Op het frame zit een Lezyne pompje gemonteerd, die zit daar prima.

En dat ziet er dan zo uit, foto genomen afgelopen zaterdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCLU9fpZLKA2KyiMy9u6rcoT820=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A06jNAtW5DjjsHSfenLYTUnu.jpg?f=fotoalbum_large

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Wat is een betaalbare en goede multitool met geintegreerde kettingpons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ik had de SIGMA Pocket Tool Medium. Kettingpons 1 keer nodig gehad, deed zijn werk toen goed. Helaas een keer mijn tasje ergens laten liggen, en dus een nieuwe gekocht. Omdat ik deze tool wat aan de brede kant vond voor mijn zadeltasje heb ik nu een Topeak Hummer 2 gekocht. Die heb ik nog niet nodig gehad, kan daar dus niks over zeggen. Behalve dan dat hij inderdaad wat smaller is dan de Sigma, die dan wel veel platter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik ben erg te spreken over de Crankbrothers F15 en OneUp EDC. Niet de goedkoopste opties, maar wel erg goed. Gebruik de crankbrothers al een aantal jaar, maar tegenwoordig leeft de OneUp permanent in mijn steerer tube. Ideaal, ze worden nooit vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:00

Kluus

Gang is alles

pdukers schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:25:
Wat is een betaalbare en goede multitool met geintegreerde kettingpons?
Topeak Mini 20 Pro heb ik, zit alles op wat ik nodig heb, lekker klein en licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Afgelopen weekend mijn eerste rondje geprobeerd in Schoorl. Na mijn lokale rondje (De Uithof in Den Haag) al redelijk vaak gereden te hebben sinds ik mijn MTB heb gekregen in mei.

Helaas viel de fietsmaat na een kilometer of 2 en konden we 8 hechtingen halen in de huisartsenpost. (Met de knie tegen de remote lockout gekomen) Dus ik zal mijn zadeltas eens moeten aanvullen met wat pleisters/verband.

Wel een heel gaaf (en zwaar) rondje, uiteindelijk nog het korte rondje kunnen doen. Zoveel klimmen is toch anders dan mijn gebruikelijke rondje

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

drBunhead schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:48:
Ik ben erg te spreken over de Crankbrothers F15 en OneUp EDC. Niet de goedkoopste opties, maar wel erg goed. Gebruik de crankbrothers al een aantal jaar, maar tegenwoordig leeft de OneUp permanent in mijn steerer tube. Ideaal, ze worden nooit vergeten.
Die OneUp staat al een tijdje op mijn lijst, maar telkens als ik denk dat ik hem wil kopen vind ik hem alsnog te duur :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sherlock schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:57:
[...]

Die OneUp staat al een tijdje op mijn lijst, maar telkens als ik denk dat ik hem wil kopen vind ik hem alsnog te duur :o
elke keertje hebben ze 15 of 20% korting bij OneUp zelf of Bike-Components.

Vind het ook erg duur maar ook mooi spul (enkel de pomp-houder moet wat krapper klemmen, in een bikepark draait de pomp en heeft het wat lak van m'n frame gegeten ;w ). Met een enthousiast owned bedrijf als OneUp Components heb ik wat minder moeite met hoge prijzen. Jammere is alleen dat het gerucht gaat dat PON er een belang in genomen heeft, waar ik PON juist tot het diepste veracht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Kluus schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:01:
[...]

Topeak Mini heb ik, zit alles op wat ik nodig heb, lekker klein en licht.
Bedoel je deze? Een aantrekkelijke prijs in ieder geval en ook nog Torx wat ik nu ook niet heb (en ooit nodig gehad ivm losse boutjes van mijn kettingblad :X )

[ Voor 12% gewijzigd door pdukers op 14-11-2022 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

pdukers schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:56:
[...]

Bedoel je deze? Een aantrekkelijke prijs in ieder geval en ook nog Torx wat ik nu ook niet heb (en ooit nodig gehad ivm losse boutjes van mijn kettingblad :X )
Yes die heb ik, link die je gevonden hebt is inderdaad wel erg aantrekkelijk geprijsd, ik heb denk ik het dubbele betaald via een van de bekende fiets webshops.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:51
ElGreco schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:00:
@rolandos582 jij ijdeltuit. Neem nou gewoon een zadeltas. Blijven je reserve spullen ook schoon mocht je ze ooit nodig hebben.
Ik reageer hier normaal nooit. Maar ik hoorde dat het over zadeltasjes gaat.

Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/tyqcJoNjNv0Fq/giphy.gif

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:38
Je kunt @rolandos582 geen ijdeltuit noemen als hij met alternatieven komt voor een zadeltasje die lelijker zijn als het zadeltasje. Los daarvan moet hij nog wennen aan het feit dat mountainbikers niet van die wijven zijn zoals wielrenners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:22
Ik heb op mijn racefiets wel een zadeltasje, want die is toch lelijk, maar op mijn mtb wil ik er echt geen :X

In welke categorie val ik dan?

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:54:
Ik heb op mijn racefiets wel een zadeltasje, want die is toch lelijk, maar op mijn mtb wil ik er echt geen :X

Wil je in een categorie vallen ;-)

Op beide fullies een strap met binnenband, bandenlichters, en CO2. In de bar ends tubeless kit. En broekzak multitool. Als ik met de analoog fully op pad ga. Gebruik ik nog een Camelbak rugzak. Daarin nog een fietspomp en ehbo kitje.

Zadeltasje vind ik persoonlijk niet prettig met een dropper.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:46
mijn lijst

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Daan_ schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:05:
[...]

Wil je in een categorie vallen ;-)

Op beide fullies een strap met binnenband, bandenlichters, en CO2. In de bar ends tubeless kit. En broekzak multitool. Als ik met de analoog fully op pad ga. Gebruik ik nog een Camelbak rugzak. Daarin nog een fietspomp en ehbo kitje.

Zadeltasje vind ik persoonlijk niet prettig met een dropper.
Liever niet ;)

Ik rij met wat spullen in mijn shirt (tool, CO2+plug) en de rest is thuis of in de auto. Als ik langer / verder van de auto of van huis weg ben rij ik met rugzak

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:54

Vooral met een dropper was een standaard zadeltas onder een MTB niet echt handig. Zijn zeker oplossingen voor, maar ik rij met een Osprey Raptor met een waterzak.
rolandos582 schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:30:
[...]

Daar kunnen we wel wat mee! Iemand ervaring met zo'n 76 projects mount voor ergens op je frame?
[Afbeelding]

Zoiets O-)
Jach, die ketting... }:O :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightofn1
  • Laatst online: 22-07 09:32

knightofn1

Don't say that word

CaLeX schreef op maandag 14 november 2022 @ 11:24:
Afgelopen weekend mijn eerste rondje geprobeerd in Schoorl. Na mijn lokale rondje (De Uithof in Den Haag) al redelijk vaak gereden te hebben sinds ik mijn MTB heb gekregen in mei.

Helaas viel de fietsmaat na een kilometer of 2 en konden we 8 hechtingen halen in de huisartsenpost. (Met de knie tegen de remote lockout gekomen) Dus ik zal mijn zadeltas eens moeten aanvullen met wat pleisters/verband.

Wel een heel gaaf (en zwaar) rondje, uiteindelijk nog het korte rondje kunnen doen. Zoveel klimmen is toch anders dan mijn gebruikelijke rondje
Ja het blijft opletten op die route.
was dat toevallig rond het zuidwest gedeelte richting het westen gebeurd ? Ik ben daar ook wel eens onderuit gegaan door een verraderlijk mul stuk. Nu moet ik wel bekennen dat ik om zat te kijken waar mijn fietsmaat bleef. Gelukkig niets ernstig en heb het volledige rondje kunnen rijden.

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:24
Holk schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:12:
Vooral met een dropper was een standaard zadeltas onder een MTB niet echt handig. Zijn zeker oplossingen voor, maar ik rij met een Osprey Raptor met een waterzak.
https://www.12gobiking.nl...QAvD_BwE#352=185&470=8616
Werkt zonder gedoe met dropper. Maar je moet natuurlijk niet een dropper / fame combinatie hebben waar het zadel heel dicht bij het wiel kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:31

Idem. Onder de 60km op de mtb gaat er niks mee naast een co2 patroon en pluggen die standaard op de zadelpen zitten en een mini pomp aan de bidonhouder. Meeste van mijn mtb ritten zijn sowieso nog op "loop"afstand van huis.

langere ritten druk ik een Schwalbe SV 17 (die hopelijk genoeg rekt om me thuis te kunnen brengen O-) ) en een crankbrothers M19 met een oude quicklink in een Silca Mattone.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

knightofn1 schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:12:
[...]

Ja het blijft opletten op die route.
was dat toevallig rond het zuidwest gedeelte richting het westen gebeurd ? Ik ben daar ook wel eens onderuit gegaan door een verraderlijk mul stuk. Nu moet ik wel bekennen dat ik om zat te kijken waar mijn fietsmaat bleef. Gelukkig niets ernstig en heb het volledig rondje kunnen rijden.
Mul zand aan het einde van de eerste echte afdaling (inderdaad richting het zuidwesten).

We gaan wel een keertje terug voor revange (en ik zal wel wat aan de fiets conditie moeten doen, bergop is het niet veel :/ )

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

rolandos582 schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:30:
[...]

Daar kunnen we wel wat mee! Iemand ervaring met zo'n 76 projects mount voor ergens op je frame?
[Afbeelding]

Zoiets O-)
Die heb ik, evenals de door @Ko.Kane genoemde Backcountry strap. Nadeel van de strap is dat het je frame kan schuren (makkelijk opgelost door een strookje helicopter tape) en dat ik er na een jaar achter kwam dat mijn reserveband doorgeschuurd was op de plekken waar het elastiek er langs zit - de workaround daarvoor is dat ik uit die kapotte band een strook geknipt heb en die om de vervangende band heen gerold. De 76 piggy was bij mij omdat door de piggyback van mijn nieuwe demper de bidon niet meer in de houder past. Helaas is het in de driehoek van mijn frame zo krap dat met de bidonhouder 10 cm naar voren, de bidon alsnog niet echt past :P Verder is de kwaliteit van het ding prima.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

kippy schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:58:
[...]

https://www.12gobiking.nl...QAvD_BwE#352=185&470=8616
Werkt zonder gedoe met dropper. Maar je moet natuurlijk niet een dropper / fame combinatie hebben waar het zadel heel dicht bij het wiel kan komen.
Ideale bingo, Dit is overigens al snel het geval met een Fully & stukje richting de maximum lengte dropper + lage stackheight van de dropper. Kan je echt heerlijk op je kanis mee gaan. Misschien met een Downhill bike of een Enduro met een rearward axle-path en erg steile zitbuishoek als je zin hebt.

Zou zeggen; buiten de Hardtails wijs er maar eentje aan waarmee je een zadeltasje wilt als je een maximum lengte dropper hebt:

En ja het gaat vast goed in Nederland op het lokale bosrondje, tot je een keer wel een bottom-out hebt met je dropper naar beneden. ;w

-edit- zie dat je met een kleintje, bij de Lux Trail misschien nog wel weg komt!

[ Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 14-11-2022 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-09 08:33
Aanraders van werktuigsetjes voor de fiets? Buurman van me heeft het Lidl-setje van 20 delen, maar op Amazon kan je nog tig koffertjes vinden. Veelal van onbekende 'merken' met uiteenlopende reviews.

Ik sleutel maar eens occasioneel dus zoek ook geen semi-prof setje aan te kopen. Maarja, zoveel mogelijk waar voor het geld vinden is wel leuk natuurlijk. Max 60€ zou ik zeggen.

E*Thirteen Helix R cassette is binnen van Bike-Discount, ziet er erg goed uit! Maar dat is altijd zo wanneer het nog niet vuil is O-)

[ Voor 12% gewijzigd door Drwho1 op 14-11-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
wisselwerking schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:02:
[...]

In mijn zadeltasje gaan co2 pomp en patroon, reserveband (ja ja, niet tubeless), multitool, plakkers.
Idem, aangevuld met duct-tape (om de pomp heen gewikkeld), tie wraps en een derailleur pad

[ Voor 56% gewijzigd door IJsbeer op 14-11-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenesiZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 14:17
Drwho1 schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:27:
Aanraders van werktuigsetjes voor de fiets? Buurman van me heeft het Lidl-setje van 20 delen, maar op Amazon kan je nog tig koffertjes vinden. Veelal van onbekende 'merken' met uiteenlopende reviews.

Ik sleutel maar eens occasioneel dus zoek ook geen semi-prof setje aan te kopen. Maarja, zoveel mogelijk waar voor het geld vinden is wel leuk natuurlijk. Max 60€ zou ik zeggen.

E*Thirteen Helix R cassette is binnen van Bike-Discount, ziet er erg goed uit! Maar dat is altijd zo wanneer het nog niet vuil is O-)
Gewoon los gereedschap kopen wat je nodig hebt, buiten standaard gereedschap zoals imbus en torx-sleutels. Het nadeel van de setjes is dat er redelijk wat inzit wat je helemaal niet nodig hebt.

Gereedschap wat daarentegen wel handig is zit er weer niet in, zoals sealdrivers voor voorvorkonderhoud en momentsleutels.

Een voorraadje montagevet, carbonpasta en remmenreiniger voor schoonmaken is ook aan te raden.

Loop je fiets van voor tot achter na en kijk welk gereedschap je precies nodig hebt en koop dat, dan heb je voor je basisonderhoud voldoende én goed gereedschap. Elke keer als je onderhoud gaat doen en gereedschap nodig hebt koop je het erbij.

Nadeel: het zit niet in een dedicated koffertje, maar als je zelf gaat aanvullen met gereedschap past dat niet in het koffertje en moet je het ergens anders opbergen.

Edit: Setje even bekeken maar voor 28 euro weet je dat je prul koopt :X Het zou zonde zijn als je na drie keer sleutelen je dropperpost naar de kloten helpt door een slecht passende imbussleutel of de torxbout van de rem dol draait na het afstellen van de remmen.

[ Voor 22% gewijzigd door GenesiZ op 14-11-2022 20:53 ]

IG MarkMeisner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:35
Tijdens de zoektocht naar een mooi Sinterklaascadeau voor mezelf dacht ik dat het wel een goed plan zou zijn om mijn standaard wielen Alexrims XCD23 te upgraden naar Nukeproof Horizon V2. Is dit een merkbare upgrade of zijn er andere zaken die hoger op de lijst zouden moeten staan? Fiets is een BMC Twostroke AL Two.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Deze vraag had ik in het fietskleding topic geplaatst, maar daar kreeg ik niet zoveel respons. Dus hier maar eens proberen!
Vraagje over de maatvoering van Five/Ten schoenen. Ik heb nu de Five Ten Freerider in maat 42,5 en ze zitten goed, maar toch ook redelijk ruim. Een halve maat kleiner had achteraf gezien waarschijnlijk wel gekund.

Voor de nattere dagen in de herfst en de winter heb ik mijn oog laten vallen op de Five Ten Trailcross GTX maar ik lees overal dat de maatvoering behoorlijk afwijkt.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
frankpaul1 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:46:
Tijdens de zoektocht naar een mooi Sinterklaascadeau voor mezelf dacht ik dat het wel een goed plan zou zijn om mijn standaard wielen Alexrims XCD23 te upgraden naar Nukeproof Horizon V2. Is dit een merkbare upgrade of zijn er andere zaken die hoger op de lijst zouden moeten staan? Fiets is een BMC Twostroke AL Two.
Ik heb de Nukeproof wielen, zelfs met mijn lomp rijgedrag niet kapot te krijgen. Echter voor Nederlandse begrippen overkill en aan de zware kant. Er vanuit gaande dat je de BMC alleen op de Neerlandse routes uitlaat, dan zou ik naar een ander, lichter, setje kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Sherlock schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:49:
Deze vraag had ik in het fietskleding topic geplaatst, maar daar kreeg ik niet zoveel respons. Dus hier maar eens proberen!
Vraagje over de maatvoering van Five/Ten schoenen. Ik heb nu de Five Ten Freerider in maat 42,5 en ze zitten goed, maar toch ook redelijk ruim. Een halve maat kleiner had achteraf gezien waarschijnlijk wel gekund.

Voor de nattere dagen in de herfst en de winter heb ik mijn oog laten vallen op de Five Ten Trailcross GTX maar ik lees overal dat de maatvoering behoorlijk afwijkt.

Gezien de maatvoering zijn deze al wat jaren oud? Ik had een paar 42.5, zat perfect. Daarna in de nieuwe maatvoering 42 2/3 gepakt maar die bleken veel te klein :? Geruild voor 43 1/3, die zijn ruim genoeg maar nog steeds kleiner dan mijn oude paar in 42.5 8)7 Hoor erg veel klachten over de maatvoering sinds ze onderdeel van Adidas zijn..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@frankpaul1 je geeft inderdaad niet aan wat je er mee wilt gaan rijden en waar je verbetering zoekt (lichter, sterker, breder, betere naar/freehub)..

De vraag is ook wel een beetje of je met een set van 350 euro heel veel vooruit gaat tov een standaard setje in een 1800 euro fiets... Als je een echte upgrade zoekt, zit je al snel aan 500+.(als je huidige wielen gewoon op zijn is dat natuurlijk geen argument).

Verder eens met @drBunhead als je voornamelijk in NL xc rijdt, ga je hier niks positiefs uit krijgen, tenzij je 100+ kg weegt en je huidige wielen kapot rijdt

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Demo schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:00:
[...]
Gezien de maatvoering zijn deze al wat jaren oud? Ik had een paar 42.5, zat perfect. Daarna in de nieuwe maatvoering 42 2/3 gepakt maar die bleken veel te klein :? Geruild voor 43 1/3, die zijn ruim genoeg maar nog steeds kleiner dan mijn oude paar in 42.5 8)7 Hoor erg veel klachten over de maatvoering sinds ze onderdeel van Adidas zijn..
Als ik dit zo lees dan zou 43 1/3 voor mij perfect kunnen zijn, bedankt!

Toch nog een vraag; is de mesh aan de bovenkant wel waterdicht/waterafstotend? Ik reed afgelopen weekend de route van Ouddorp en daar had je regelmatig een smalle track met aan weerszijden hoog en nat gras. Voor zo'n scenario zou ik deze schoenen graag gebruiken, heeft dat zin?

[ Voor 20% gewijzigd door Sherlock op 15-11-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:35
Dank voor de snelle reacties. Het is eigenlijk enkel bedoeld voor de Nederlandse MTB-trails. Dus dan ga ik er niet te veel van merken begrijp ik al. Huidige wielen zijn zeker niet af, dus dan is het gewoon een kwestie van afrijden en tegen die tijd eens kijken naar een vervangende set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:01
Zijn hier ervaringsdeskundigen mbt tubeless rijden en het gebruiken van plugs bij lekrijden? Zou graag wat tips/ adviezen willen... :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

pier87 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 12:24:
Zijn hier ervaringsdeskundigen mbt tubeless rijden en het gebruiken van plugs bij lekrijden? Zou graag wat tips/ adviezen willen... :D
Doorzoek dit topic ik eens. Is al best vaak aanbod gekomen. d:)b Rijd nu een jaar of vijf tubeless en heb wel geteld 1x een plug mogen gebruiken. En dat was nog eens een van de goedkoopste die je kon krijgen van de Decathlon. Nu tubeless kit in de bar ends van mijn stuur (Muc Off)

Tubeless repair kit is al mooi startpunt

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 15-11-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
pdukers schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:56:
[...]

Thanks! Zojuist ontvangen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:08
Yes!

Het begint met ruim voldoende sealant in je banden set-up als je gaat pluggen. Als je hier te zuinig mee bent geweest dan gaat de plug in mijn ervaring ook niet veel doen. Ik heb eerst de shamurai pluggen gebruikt en daar was ik best tevreden over, deze zijn wel lang na applicatie en lastig tussen de vork te krijgen. Afgelopen marathon seizoen besloten om dynaplug te proberen. Dit zijn pluggen met een metalen kopje eraan en zijn erg kort. Ben over de dynaplugs het meest tevreden, met name de snelheid waarmee je de plug kunt zetten en het feit dat je hem er niet mee uit trekt maakt dat ik je die zou adviseren. Afgelopen jaar in een stage race in minder dan een minuut weer onderweg na een gaatje tussen de noppen van mijn achterband.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-09 11:48
Ik heb enkele maanden geleden voor 't eerst moeten pluggen. Zelfs met een chinaplug ging het prima. Bij mij was het een nagel/spijker en als je dan een beetje snel bent, verlies je praktisch geen lucht. Ik heb gewoon mijn rondje kunnen afmaken en daarna nog wat ritjes gedaan.

Enkele weken later toch eens de band afgehaald om deze langs de binnenkant te plakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja maar op de racer, op de mtb nog niet nodig gehad. Dynaplug ook, houd het inmiddels alweer een paar honderd kilometer probleemloos uit op 5+ bar dus dat zal op de mtb alleen maar beter zijn. (Al zullen dan de gaten vanaf wanneer je pas een plug nodig het ook groter zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Bubble-BE schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:33:
[...]
Enkele weken later toch eens de band afgehaald om deze langs de binnenkant te plakken.
Dit stukje weerhoudt me er wel een beetje van om er aan te beginnen moet ik zeggen. De rommel die je dan hebt lijkt me erg onhandig/veel geklier.
En dat ik nu vrij gemakkelijk van band wissel als ik denk dat dat nut heeft, lijkt me dat je dat heel wat minder snel zou doen als hij tubeless is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sherlock schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:05:
[...]

Dit stukje weerhoudt me er wel een beetje van om er aan te beginnen moet ik zeggen. De rommel die je dan hebt lijkt me erg onhandig/veel geklier.
En dat ik nu vrij gemakkelijk van band wissel als ik denk dat dat nut heeft, lijkt me dat je dat heel wat minder snel zou doen als hij tubeless is.
Bij tubeless kan het wisselen ook makkelijk en snel gaan. En ook zonder geklieder. Het is even handigheid erin krijgen en juiste tools gebruiken.

Dit werkt voor mij als ik band verwissel. Zijn meerdere wegen die naar Rome.........
* Oude band eraf
* Nieuwe band erop.
* Band op spanning brengen (laten ploppen)
* Ventiel kern eruit. Met een spuit nieuwe sealant erin. (of oude hergebruiken als deze nog goed is)
* Ventiel kern erin. Band op spanning brengen. Goed ronddraaien/stuiteren om sealant goed door de band te laten gaan.
* Wiel monteren en crossen maar.

Als band nog goed is dan maak ik oude band nog even schoon en gaat die de opslag in voor volgende keer.

Met binnenband reed ik nog wel eens lek. Nu tubeless in vijf jaar tijd één keer een plug moeten gebruiken. De rest is netjes gedicht door de sealent.

Edit:
Wel altijd binnenband mee tijdens een rit, maar nog niet zelf hoeven gebruiken. Wel aantal keer mogen uitlenen. O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 15-11-2022 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:29
Demo schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:00:
[...]
Niet alleen over maatvoering, ook over hoe lang ze mee gaan. Zal me niets verbazen als Ride Concepts ze redelijk snel voorbij gaan als marktleider.

[ Voor 7% gewijzigd door ZanielGa op 15-11-2022 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:36
Sherlock schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:12:
[...]

Als ik dit zo lees dan zou 43 1/3 voor mij perfect kunnen zijn, bedankt!

Toch nog een vraag; is de mesh aan de bovenkant wel waterdicht/waterafstotend? Ik reed afgelopen weekend de route van Ouddorp en daar had je regelmatig een smalle track met aan weerszijden hoog en nat gras. Voor zo'n scenario zou ik deze schoenen graag gebruiken, heeft dat zin?
Van de Trailcross GTX heb ik mijn normale maat en daar pas ik met dunne en dikke sokken goed in. Van de Trailcross LT heb 2/3e maat kleiner dan normaal.

Ik heb met de GTX een baggerronde gereden (ATB Challenge Tuitjenhorn, supervet!) en met droge voeten thuis. Op internet staan wel wat klachten over water dat door het neopreen bij de enkels naar binnen komt. Dat zou met hoog en nat gras ook wel kunnen gebeuren.

Ik heb ze nog niet heel lang, maar ik vind de LT-variant echt fantastisch. Op fietsvakantie zijn dat mijn enige schoenen en ik kan er gemakkelijk aardige stukken op hiken. Ze zijn alleen allesbehalve waterdicht, maar daardoor wel snel droog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sherlock schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:49:

Heb 510 Freerider Pro's en Sleuth DLX, die vallen evengroot uit en komen overeen met m'n andere Adidas die ik heb (setje zaalvoetbal schoenen en sneakers). Zou ze gewoon in 42 bestellen en desnoods terug sturen.
Sherlock schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 16:05:
[...]

Ik laat die Plug (baconstrip, geen fancy dart/dynaplug etc) gewoon zitten, geeft geen problemen. Kan verder vooral aanraden een mesje oid mee te nemen om het lange uitstekende deel los af te snijden zodat dat niet je lak van je frame of vork op eet.
ZanielGa schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:41:
[...]

Niet alleen over maatvoering, ook over hoe lang ze mee gaan. Zal me niets verbazen als Ride Concepts ze redelijk snel voorbij gaan als marktleider.
Ga ik ook keertje proberen. Wilde nu voor een vakantie een extra paar schoenen ivm voorspeld kut weer (wat mee viel) en kon ze voor een okayish prijs krijgen. Met de Ride Concepts had ik wat grotere kans gehad op maatvoerings issues (heb nogal lastige voeten) dus vond ik wat te kort dag.
hatsa schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 17:50:
[...]

Van de Trailcross GTX heb ik mijn normale maat en daar pas ik met dunne en dikke sokken goed in. Van de Trailcross LT heb 2/3e maat kleiner dan normaal.

Ik heb met de GTX een baggerronde gereden (ATB Challenge Tuitjenhorn, supervet!) en met droge voeten thuis. Op internet staan wel wat klachten over water dat door het neopreen bij de enkels naar binnen komt. Dat zou met hoog en nat gras ook wel kunnen gebeuren.

Ik heb ze nog niet heel lang, maar ik vind de LT-variant echt fantastisch. Op fietsvakantie zijn dat mijn enige schoenen en ik kan er gemakkelijk aardige stukken op hiken. Ze zijn alleen allesbehalve waterdicht, maar daardoor wel snel droog.
Ken er ook een paar die dat gereden hebben, mij niet gezien, ben toch geen cyclocrosser :+

[ Voor 50% gewijzigd door GoldenSample op 15-11-2022 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 16:16
Mensen nog tips voor een eerste keer blauwe route Rheden (Veluwezoom) met alle rode lusjes 1x?
Heb al eerder 60 km gefietst maar niet met de hoeveelheid hoogtemeters die ik tegenkomen voor deze trail(s).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-09 07:30
Lensent schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:05:
Mensen nog tips voor een eerste keer blauwe route Rheden (Veluwezoom) met alle rode lusjes 1x?
Heb al eerder 60 km gefietst maar niet met de hoeveelheid hoogtemeters die ik tegenkomen voor deze trail(s).
Hangt een beetje van je skill level af. alles op de rode lussen is gemaakt om te rollen. Dus het is zeker doenbaar. Enkel op shooting mountain heb je een drop die flink uitgesleten is met een scherpe bocht naar links erna. Voor de rest het erg goed te doen.

Reken op 50km +- met rond de 700Hm als je alle rode lussen pakt. Parkeren bij de Brandtoren op het Rozendaalse zand is een mooi startpunt. Dat is vaak een stuk minder druk dan het paviljoen en je komt er mooi langs als je de eerste afkorting neemt van de Route wat je eigenlijk wel wil omdat het noordelijke stuk vooral veel gravel rijden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen...
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 11-09 14:58
afhankelijk van je ervaring. Ik skip de grannytrail normaal als er mensen met minder ervaring met me meefietsen. Allemaal heel goed te doen, maar er zitten een paar sprongetjes in waar je niet echt omheen kunt. is wel gelijk ook het leukste stukje van de route wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
Ik start met een vriend bi Bike & Eat Loenen, is voor ons het meest dichtbij.
Dank voor de info en tips. Vignet hebben we overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
Lensent schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:02:
Ik start met een vriend bi Bike & Eat Loenen, is voor ons het meest dichtbij.
Dank voor de info en tips. Vignet hebben we overigens.
Check ff de route via MTB routes app. De rode lussen en het leukste deel van de route zitten in het zuiden dat is het verste bij jullie vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 12:24
Inderdaad, het noordelijke deel is vooral goed als je veel km's wilt maken, maar is niet per se leuk (qua coole route)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:52
Twee weekenden geleden nog gedaan. 70km en 860hm volgens garmin incl het saaiere noordelijke deel en alle rode lussen.
Let wel op dat de nature trail, weer een stukje terug op de normale route komt. Dus je rijdt een stukje blauw dubbel (wel een leuke single track), maar moet daarna niet de rode pijlen volgen, ten zij je extra km wil maken.
Bij het bezoekerscentrum is nog een waterpunt om je bidon te vullen en horeca voor koffie.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 11:56
Over route Rheden, ik fiets normaal 1x10 (voorderailleur is kapot). Het kleine blad is nog wel aanwezig, maar als ik 'm wil gebruiken moet ik dus afstappen. Plan is om met wat minder getrainde vrienden een rondje Rheden te doen, dus het is niet perse erg als ik af en toe moet stoppen om de ketting te verplaatsen (kan ik een foto/filmpje van de rest maken en erna weer door fietsen), maar ik heb niet echt een goed idee hoe vaak dat gaat zijn. Heeft iemand toevallig ervaring hiermee?

Ter indicatie, als ik een wat kleiner blad voor steek kan ik tot 13% bergop fietsen voordat ik uit mijn cadans/ftp-bereik val (zeg maar <60rpm en >300w)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Bastard Neem aan dat je 2x10 bedoeld ? Twee kettingbladen voor?

Mijn aanname is dat de spullenboel niet goed afgesteld staat. Dit kun je zelf oplossen met beetje geduld of de lokale fietsenmaker. Onderstaande filmpjes geven je een stap voor stap uitleg om dit te verhelpen.

In ergste geval is er wat versleten (kettingblad, ketting of cassette) dan zal dit vervangen moeten worden. In de filmpjes geeft men ook tips waar op te letten.

Mooie uitleg hoe voor derailleur af te stellen.

Uitleg hoe achter derailleur af te stellen. Dit filmpje legt de stappen erg goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
Daan_ schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:19:
@Bastard Neem aan dat je 2x10 bedoeld ? Twee kettingbladen voor?

Mijn aanname is dat de spullenboel niet goed afgesteld staat. Dit kun je zelf oplossen met beetje geduld of de lokale fietsenmaker. Onderstaande filmpjes geven je een stap voor stap uitleg om dit te verhelpen.

In ergste geval is er wat versleten (kettingblad, ketting of cassette) dan zal dit vervangen moeten worden. In de filmpjes geeft men ook tips waar op te letten.

Mooie uitleg hoe voor derailleur af te stellen.
[YouTube: How to Adjust a Front Derailleur]

Uitleg hoe achter derailleur af te stellen. Dit filmpje legt de stappen erg goed uit.
[YouTube: How to Adjust a Rear Derailleur – Limit Screws & Indexing]
Nope, de fiets is een samenraapsel van onderdelen, het is een oud en goed gebruikt beestje. Er zat een 3 blads voorderailleur op in combinatie met 2 voorbladen. Zoals je je kunt voorstellen werkt dat niet best ;). Afstellen gaat niet helpen. Nieuwe/moderne onderdelen wel, maar zo lang het werkt wilde ik het laten zoals het is, tenzij ik een keer een nieuwe carbon fiets tegenkom die meteen is zoals ik wil, of ik toevallig toch wat moet vervangen omdat iets stuk is. Deze fiets is met 1x10 prima voor mijn voornaamste doel (zo hard mogelijk door de bossen crossen rond Eindhoven) en het frame/wielen/etc zijn niet geschikt voor veel meer dan dat. Helaas.

[ Voor 9% gewijzigd door Bastard op 18-11-2022 14:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjelnir
Bastard schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:31:
Nope, de fiets is een samenraapsel van onderdelen, het is een oud en goed gebruikt beestje. Er zat een 3 blads voorderailleur op in combinatie met 2 voorbladen. Zoals je je kunt voorstellen werkt dat niet best ;). Afstellen gaat niet helpen. Nieuwe/moderne onderdelen wel, maar zo lang het werkt wilde ik het laten zoals het is, tenzij ik een keer een nieuwe carbon fiets tegenkom die meteen is zoals ik wil, of ik toevallig toch wat moet vervangen omdat iets stuk is. Deze fiets is met 1x10 prima voor mijn voornaamste doel (zo hard mogelijk door de bossen crossen rond Eindhoven) en het frame/wielen/etc zijn niet geschikt voor veel meer dan dat. Helaas.
De klimmen zijn niet bijzonder steil dus dat komt wel goed. Ik zou sommige rode lussen wel overslaan als ik zo de conditie van de fiets lees..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:47
Vraagje, ik heb op MP eindelijk een fiets gevonden voor mijn eigen commuter project.
Ding staat alleen in Enschede en dat is heen en weer voor mij 380KM, ik heb geen auto en moet dan vragen of iemand me dan heen en weer wil slepen.

Kent iemand de FM's in Enschede waar ik evt een doos kan krijgen of desnoods kopen?
Heb een fietsenwinkel gemaild maar denk dat ik dit weekend geen antwoord krijg, de persoon waar ik de fiets van koop heeft eigenlijk geen zin om te versturen, wat ik wel snap dus ik wil het voor hem zo makkelijk mogelijk maken.
Via de postnl is het in een fietsdoos 14,- , als ik een koerier of zo moet gebruiken dan ben ik meer kwijt dan de fiets duur is.

Zijn er andere opties anders dan een doos van de FM, denk het niet he?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjelnir
De trein ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Ja trein had ik al bekeken, dat is 60 / 75,- en een hele dag in de trein.
Daar wordt ik niet vrolijk van.
Nee echt, heb een bloedhekel aan OV.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
Mjelnir schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:39:
[...]

De klimmen zijn niet bijzonder steil dus dat komt wel goed. Ik zou sommige rode lussen wel overslaan als ik zo de conditie van de fiets lees..
Thx.

Mwah, fiets valt an sich nog wel mee, het was vroeger het beste wat er op XC gebied te koop was, maar bv 29x2.25 banden passen niet in het frame want dat gaat aanlopen icm de flex in het frame/wiel als ik goed op de trappers ga staan, een 1x12 speed aandrijflijn past niet want hij is nog van het 135mm assen tijdperk. Ik had laatst een kapot achterwiel en toen was er letterlijk 1 wiel beschikbaar welke past. Het frame is gemaakt op wat men dacht dat 10 jaar geleden het beste was, en dat was smallere banden, 3 bladen voor en nog wat ander spul wat achterhaald is.

Er zit inmiddels wel een gereviseerde voorvork, andere derailleur+shifter, bottom bracket, tandwielen v/a, ketting, achterwiel, achterrem en banden op in de anderhalf jaar dat ik 'm heb, dus als ik in dit tempo doorga is hij over anderhalf jaar helemaal als nieuw :9. Maar ik zit met een frame wat gewoon verouderd is, dus hem naar de huidige standaarden brengen kan gewoon niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Bastard op 18-11-2022 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Laatst online: 21:33
Bastard schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:31:
[...]

Als je er een wide range 10speed cassette opzet met 11-42 of 11-46 dan zou het wel moeten gaan. Mijn eerste 11speed was ook zo iets qua range en dat werkte ook in de bergen.

Wel kijken of het werkt met derailleur, soms moet er andere (langere) cage bij. Ik zit er niet genoeg meer in, maar destijds had je veel setjes van tandwielen plus vervangende cage voor derailleur. Maar het kan in tientjes werk meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
Ko.Kane schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:07:
[...]

Als je er een wide range 10speed cassette opzet met 11-42 of 11-46 dan zou het wel moeten gaan. Mijn eerste 11speed was ook zo iets qua range en dat werkte ook in de bergen.

Wel kijken of het werkt met derailleur, soms moet er andere (langere) cage bij. Ik zit er niet genoeg meer in, maar destijds had je veel setjes van tandwielen plus vervangende cage voor derailleur. Maar het kan in tientjes werk meestal.
Ik heb er al een langere cage op gezet toen ik de derailleur heb vervangen, nu ben ik mijn laatste 11-32 cassette nog op aan het rijden, daarna komt er een grotere range op inderdaad. Tenzij ik voor dat moment een betere fiets tegenkom natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:59
Bad Brains schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:57:
[...]

Trein heen en op de fiets terug dan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
ocmer schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:59:
[...]

Trein heen en op de fiets terug dan :-)
lol, als ik 40KM kan fietsen dan moet ik 150KM lopen.
En dan liften.. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:46
Bad Brains schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:57:
[...]

dagkaart voor de trein is 55 euro. Boek mee en gaan...

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:29
Bastard schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 14:02:

Ter indicatie, als ik een wat kleiner blad voor steek kan ik tot 13% bergop fietsen voordat ik uit mijn cadans/ftp-bereik val (zeg maar <60rpm en >300w)
Ik moet eigenlijk niets zeggen, maar ik kan het toch niet laten :X
Niets mis met <60rpm. Komen vanzelf meer RPM's als je ze vaker rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameha
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-07 16:17
*knip*
Dat mag in V&A / VAO.

[ Voor 97% gewijzigd door tweakduke op 20-11-2022 11:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vanochtend waren ze van Trek al druk bezig met het opbouwen van Demo stand. Onder aan het Traumapad van route Nijmegen. Als ik het goed begrepen heb kun je daar vandaag fietsen testen.

[ Voor 95% gewijzigd door Daan_ op 20-11-2022 07:11 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:15

charrel

Cortisol4life..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMbaK0KTc8BRxuOMmntSR9hdRM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJnZGUBZxljXASQ1CR9uoMdl.jpg?f=fotoalbum_large
Het was goddelijk vanochtend, wel net even andere schoenen besteld. Mijn vaude met waterdichte sokken lijkt wel koud te worden vanaf de cleat/pedaal. Dus maar even "echte" waterdichte winter mtb schoenen aangeschaft net.
Verder goed te doen, muts onder de helm en dunne handschoenen ging eigenlijk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
Hier (zeeuws-vlaanderen/oost-vlaanderen/antwerpen) hele dag grijs en meizer.

Naar een bordspellenbeurs dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-08 21:19
user_tweakers schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:27:
Bedankt voor de reacties..

Ik las in een review dat die Cube Attention uit 2018 destijds nieuw ergens tussen de 600~900 heeft gekost. Daarmee 2e hands eigenlijk wel erg duur. Vandaag naar 12GoBIking geweest (na eerst online wat inlezen) een mooie gevonden en de laatste in mijn maat kunnen kopen. Uiteindelijk de Sensa Livigno Evo gekocht:
https://www.12gobiking.nl/sensa-livigno-evo-black-sport

Mooie 1x11 groep 32t + 11-51. Volgens mij een behoorlijk bereik.
Helaas geen luchtgeveerde voorvork, maar in dit prijssegment kan niet alles perfect zijn.

Morgen maar een mooie toch maken!
Ik heb een vraag met betrekking tot onderhoud van de voorvork. (mijn fiets info is hierboven terug te vinden in de quote)

Gisteren heb ik met temperaturen rond het vriespunt 2,5 uur gefietst. +- 45 minuten richting track over asfalt, toen daar door de bossen en aan het eind weer terug. Ik merkte bij vertrek op asfalt al dat de voorvork iets stroever was als wat ik gewend bent. De fietst hangt in een koud schuurtje.

Tijdens het rijden op de track (vlaardingen broekpolder) ging het wel redelijk, maar het tweede rondje ging de voorvork steeds vaster staan. Eenmaal stil wat geprobeerd en merkte ik dat ik het stuur moest optillen om de voorvork weer los te krijgen. Het ging ook echt redelijk stroef en in stapjes.

Waarschijnlijk combinatie bagger / water / temperatuur en instap kwaliteit voorvork?

Eenmaal thuis fiets schoon gespoten met +- 30 graden water zachte straal. Fiets een nachtje in huis gezet bij 19 graden en nadat die droog was vanochtend de voorvork verder schoongemaakt en lichtjes ingevet.

Nu veert hij weer redelijk al is het niet zoals ik hem kocht +- een maandje geleden. (inmiddels tussen de 150~200km op de mtb staan)

Hebben jullie tips voor het onderhoud van de vork? (zo zag ik dit filmpje. Lijkt mij goed te doen, maar dan 1x per jaar en mij lijkt niet elke maand?

Bepaald type vet gebruiken?

Momenteel zit deze vork erin:
- SR Suntour SF22 x1 (https://www.srsuntour.com...spension-fork/x1/sf22-x1/)

Met mijn 68 kilo weet ik niet of dit goed is met de veer die erin zit, maar tegelijkertijd is het voor mij echt hobby matig en heb ik er veel plezier van. Daarnaast is bij mij de verhouding ook een beetje 70% racefiets / 30% mountainbike op dit moment.

Laatste vragen:
Is deze instap voorvork onderhoud waard, of zouden jullie z.s.m. naar iets beters zoeken?

Als alternatief zag ik bijvoorbeeld dit: https://www.bikester.nl/r...?vgid=G1201840#cgid=s1365

Ik zit namelijk ook met de quick-release assen. Ik weet niet of de bovenstaande voorvork ook een lockout vanaf stuur heeft, dit zou ik wel willen behouden.

Voor de goede orde, zo lang ik de SR Suntour vork gangbaar kan houden zonder te veel kosten ga ik daar liever mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:08
user_tweakers schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:43:
[...]

Ik heb een vraag met betrekking tot onderhoud van de voorvork. (mijn fiets info is hierboven terug te vinden in de quote)

Gisteren heb ik met temperaturen rond het vriespunt 2,5 uur gefietst. +- 45 minuten richting track over asfalt, toen daar door de bossen en aan het eind weer terug. Ik merkte bij vertrek op asfalt al dat de voorvork iets stroever was als wat ik gewend bent. De fietst hangt in een koud schuurtje.

Tijdens het rijden op de track (vlaardingen broekpolder) ging het wel redelijk, maar het tweede rondje ging de voorvork steeds vaster staan. Eenmaal stil wat geprobeerd en merkte ik dat ik het stuur moest optillen om de voorvork weer los te krijgen. Het ging ook echt redelijk stroef en in stapjes.

Waarschijnlijk combinatie bagger / water / temperatuur en instap kwaliteit voorvork?

Eenmaal thuis fiets schoon gespoten met +- 30 graden water zachte straal. Fiets een nachtje in huis gezet bij 19 graden en nadat die droog was vanochtend de voorvork verder schoongemaakt en lichtjes ingevet.

Nu veert hij weer redelijk al is het niet zoals ik hem kocht +- een maandje geleden. (inmiddels tussen de 150~200km op de mtb staan)

Hebben jullie tips voor het onderhoud van de vork? (zo zag ik dit filmpje. Lijkt mij goed te doen, maar dan 1x per jaar en mij lijkt niet elke maand?

Bepaald type vet gebruiken?

Momenteel zit deze vork erin:
- SR Suntour SF22 x1 (https://www.srsuntour.com...spension-fork/x1/sf22-x1/)

Met mijn 68 kilo weet ik niet of dit goed is met de veer die erin zit, maar tegelijkertijd is het voor mij echt hobby matig en heb ik er veel plezier van. Daarnaast is bij mij de verhouding ook een beetje 70% racefiets / 30% mountainbike op dit moment.

Laatste vragen:
Is deze instap voorvork onderhoud waard, of zouden jullie z.s.m. naar iets beters zoeken?

Als alternatief zag ik bijvoorbeeld dit: https://www.bikester.nl/r...?vgid=G1201840#cgid=s1365

Ik zit namelijk ook met de quick-release assen. Ik weet niet of de bovenstaande voorvork ook een lockout vanaf stuur heeft, dit zou ik wel willen behouden.

Voor de goede orde, zo lang ik de SR Suntour vork gangbaar kan houden zonder te veel kosten ga ik daar liever mee verder.
Wat doe je dat je invetten noemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
edoappelhof schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:26:
[...]

Wat doe je dat je invetten noemt?
Eigenlijk was het alleen schoonmaken.
Vanochtend heb ik een beetje s100 dry lube (PTFE kettingspray) op de poten gespoten wat ik normaal voor mijn motor gebruik, maar waarschijnlijk niet het juiste spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
user_tweakers schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:36:
[...]

Eigenlijk was het alleen schoonmaken.
Vanochtend heb ik een beetje s100 dry lube (PTFE kettingspray) op de poten gespoten wat ik normaal voor mijn motor gebruik, maar waarschijnlijk niet het juiste spul.
Veel smeermiddelen bevatten oplosmiddelen die niet zo goed samen gaan met vork-olie en -vet.

Hoe staat je rebound? Damper kant is wel gevoelig voor temperatuur, maar wellicht staat die überhaupt te dicht.

Edit: zeker als je het zelf wil doen is zo'n service het wel waard. Meestal zijn vorken OEM wat zuinig ingevet ook, iig is daar wat variëteit in de productie. Als je het laat doen is het ivm uurloon+parts snel prijzig, bv over 100e en dan kijk je sneller naar iets anders.

[ Voor 20% gewijzigd door Ko.Kane op 20-11-2022 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Het gaat zo te zien om een instap model vork met springveer, daar is denk ik niet zo veel aan te tunen. Of die dingen een beetje te servicen zijn weet ik niet, maar als hij wel uit elkaar kan denk ik dat ik dat eens zou proberen en dan wat vet aan de binnenkant op de poten ofzo... Ik gebruik dit spul voor mijn dropper bijvoorbeeld: https://www.mantel.com/en/dynamic-fork-grease-mtb.

En anders inderdaad vervangen, ik denk dat, hoewel ook nog steeds een instapper, zo'n Judy al een leuke upgrade is voor suntour met coil.

edit: oh ik zie nu dat je er al een filmpje van had bijgevoegd voor het servicen d:)b. Dat lijkt mij inderdaad een goed startpunt, zou inderdaad zeker niet een keer per maand moeten maar omdat die nu slecht veert zou ik het er eens op wagen en dan voldoende van de juiste spullen er op smeren en van daar uit kijken hoe lang het dan goed gaat.

[ Voor 50% gewijzigd door Kluus op 20-11-2022 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

Oeh mag ik vragen welke waterdichte schoenen? De meeste zijn niet waterdicht,
charrel schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:52:
[Afbeelding]
Het was goddelijk vanochtend, wel net even andere schoenen besteld. Mijn vaude met waterdichte sokken lijkt wel koud te worden vanaf de cleat/pedaal. Dus maar even "echte" waterdichte winter mtb schoenen aangeschaft net.
Verder goed te doen, muts onder de helm en dunne handschoenen ging eigenlijk prima.

Meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
Ko.Kane schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:49:
[...]

Veel smeermiddelen bevatten oplosmiddelen die niet zo goed samen gaan met vork-olie en -vet.

Hoe staat je rebound? Damper kant is wel gevoelig voor temperatuur, maar wellicht staat die überhaupt te dicht.

Edit: zeker als je het zelf wil doen is zo'n service het wel waard. Meestal zijn vorken OEM wat zuinig ingevet ook, iig is daar wat variëteit in de productie. Als je het laat doen is het ivm uurloon+parts snel prijzig, bv over 100e en dan kijk je sneller naar iets anders.
Zover ik weet kan de preload boven op de vork ingesteld worden
Rebound zit er niet op, althans is niet instelbaar volgens mij. Onderkant van de poten is aan een kant en vastgedraaide moer, andere kant vastgedraaide inbusbout.
Kluus schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:04:
Het gaat zo te zien om een instap model vork met springveer, daar is denk ik niet zo veel aan te tunen. Of die dingen een beetje te servicen zijn weet ik niet, maar als hij wel uit elkaar kan denk ik dat ik dat eens zou proberen en dan wat vet aan de binnenkant op de poten ofzo... Ik gebruik dit spul voor mijn dropper bijvoorbeeld: https://www.mantel.com/en/dynamic-fork-grease-mtb.

En anders inderdaad vervangen, ik denk dat, hoewel ook nog steeds een instapper, zo'n Judy al een leuke upgrade is voor suntour met coil.

edit: oh ik zie nu dat je er al een filmpje van had bijgevoegd voor het servicen d:)b. Dat lijkt mij inderdaad een goed startpunt, zou inderdaad zeker niet een keer per maand moeten maar omdat die nu slecht veert zou ik het er eens op wagen en dan voldoende van de juiste spullen er op smeren en van daar uit kijken hoe lang het dan goed gaat.
Top, ga ik dat spul bestellen.

Mocht het binnen tegen vallen na het open trekken van de vork ga ik wel verder oriënteren.
Nog enig advies in de prijs categorie van +- 200-300? En zo ja, welke webshops?

Alvast bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
@user_tweakers Ik zie nu dat er idd versie zonder "R" is. Dan blijft alleen een service over om zelf te doen.

Qua upgrades in die categorie, kan niet veel zeggen omdat ik geen XC doe. Maar qua functionaliteit wil je luchtveer plus rebound en lock-out optie op vork of met kabel is belangrijkste.
Als je te premium gaat kijken is er weer geen 9mm quick-release maar andere assen.

Bike-discount.de heeft vaak scherpe deals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Laatst online: 20:15

charrel

Cortisol4life..

dano_nl schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:14:
Oeh mag ik vragen welke waterdichte schoenen? De meeste zijn niet waterdicht,

[...]
https://www.rosebikes.nl/...tx-winterschoenen-2688211

VAUDE Minaki Mid II STX ,heb ze ook in de zomer uitvoering en die bevallen erg goed. lees veel wisselende verhalen over de shimano schoenen en deze waren toevallig mooi goedkoper op amazon.
Ben wel erg overtuigd van gore-tex, maar deze waren nu zo'n stuk goedkoper.
En vaude heeft in mijn optiek ook een hoop "gerecycled" in dat opzicht ben ik daar ook fan van ;)

[ Voor 8% gewijzigd door charrel op 20-11-2022 19:56 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lensent
Rheden vandaag overleefd, alle rode lussen gedaan en de gehele blauwe route. Kan thuis wel traplift gebruiken nu...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-07 19:51

fstieger99

www.Isaia.it

Stadsbos 013 lag er prachtig bij weer.
Vorige week met black friday deals Futurum 4 seasons en merino baselayer en sokken alles heerlijk warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uph5TuEx7KKdcGlcL-UKx9nth9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1ctUWrTs2zHR3O7A5zNCyF9.jpg?f=fotoalbum_large

The Sartorialist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ik hoop binnenkort (volgende week ergens, waarschijnlijk dinsdag) met een fietsmaatje de routes van Leersum, Amerongen, Rhenen en Kwintelooijen aan elkaar te lussen. Op Kwintelooijen na heb ik ze allemaal al eens afzonderlijk gedaan, maar nog niet achter elkaar. Heeft iemand hier toevallig een goede gpx van? Dat moet haast wel, het is volgens mij één van de meest gereden combi's van Nederland :D

Of is iemand Plus lid van fietssport.nl en zou diegene wellicht de gpx uit dit artikel willen delen?

[ Voor 23% gewijzigd door Sherlock op 21-11-2022 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:51
Sherlock schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:01:
Ik hoop binnenkort (volgende week ergens, waarschijnlijk dinsdag) met een fietsmaatje de routes van Leersum, Amerongen, Rhenen en Kwintelooijen aan elkaar te lussen. Op Kwintelooijen na heb ik ze allemaal al eens afzonderlijk gedaan, maar nog niet achter elkaar. Heeft iemand hier toevallig een goede gpx van? Dat moet haast wel, het is volgens mij één van de meest gereden combi's van Nederland :D

Of is iemand Plus lid van fietssport.nl en zou diegene wellicht de gpx uit dit artikel willen delen?
Ik houd me ook aanbevolen :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 11:37

Ik heb wel een gpx van de waarin de hele UHR aan elkaar is geknoopt. Ooit uit het forum van mountainbike.nl geplukt maar ik zie dat die daar niet meer aangeboden wordt. De route zal ook wat verouderd zijn, want deze is van voor de valwinden en de afsluiting van Hoge Ginkel. Maar dat maakt voor jouw toepassing niet uit. Geen idee hoe ik die hier makkelijk kan delen. 8)7

Edit: even de gpx op WeTransfer gegooid:
UHR Gpx

[ Voor 4% gewijzigd door Ken Wood op 21-11-2022 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ken Wood schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:20:
[...]

Ik heb wel een gpx van de waarin de hele UHR aan elkaar is geknoopt. Ooit uit het forum van mountainbike.nl geplukt maar ik zie dat die daar niet meer aangeboden wordt. De route zal ook wat verouderd zijn, want deze is van voor de valwinden en de afsluiting van Hoge Ginkel. Maar dat maakt voor jouw toepassing niet uit. Geen idee hoe ik die hier makkelijk kan delen. 8)7

Edit: even de gpx op WeTransfer gegooid:
UHR Gpx
Thanks, ik ga eens kijken of ik er wat mee kan!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Paar maanden terug een FOX 140mm GRIP2 Factory te leen gehad voor in de Neuron. En kreeg stiekem wel beetje spijt dat ik een 130mm FIT4 factory erin had gezet. Die 10mm extra was toch best prettig in samenwerking met de Float X.

Vandaag knoop doorgehakt en een FOX 34 140mm GRIP2 Factory (Orange) besteld met iets korting. De 130 factory raak ik wel kwijt ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 21-11-2022 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Pluslid hier, je hebt een pb. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 21-11-2022 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
Kluus schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:24:
[...]

Met "clubkleding" bedoelen ze volgens mij de kleding van lokale wieler/toer/mtb clubs die ook gesponsort wordt door lokale bedrijven, niet van die neppe profteam tenues ;). Dat laatste is sowieso "not-done" vind ik.

Ik rij zelf meestal wel in de lycra van mijn clubje, niet echt het mooiste inderdaad, maar wel gewoon fijne kleding, goed betaalbaar (dankzij de sponsors) en je bent een beetje herkenbaar als je in de lokale regio fietst.
Ja dat is waar. Met clubcleding is op zich niets mis, maar ik associeer het altijd met wielerclubs die met 10 man achter elkaar door het bos jagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ken Wood schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:27:
[...]

Ja dat is waar. Met clubcleding is op zich niets mis, maar ik associeer het altijd met wielerclubs die met 10 man achter elkaar door het bos jagen.
Die grote groepen heb ik inderdaad ook een hekel aan, als ze niet "jagen" laten ze niemand fatsoenlijk passeren.

Maar dat associeer ik meer met grote groepen dan per se met de kleding die ze aan hebben ;). Vaak zijn dat automatisch clubs omdat die nu eenmaal zo veel man bij elkaar kunnen trommelen maar andersom is niet iedereen in clubkleding automatisch zo'n treintjes rijder.

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 22-11-2022 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Laatst online: 21:55

Peetman

Tjah....

Kluus schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:45:
[...]

Die grote groepen heb ik inderdaad ook een hekel aan, als ze niet "jagen" laten ze niemand fatsoenlijk passeren.

Maar dat associeer ik meer met grote groepen dan per se met de kleding die ze aan hebben ;). Vaak zijn dat automatisch clubs omdat die nu eenmaal zo veel man bij elkaar kunnen trommelen maar andersom is niet iedereen in clubkleding automatisch zo'n treintjes rijder.
Zondagochtend kwam ik nog zo'n groepje tegen. Die reden de route "tegen de richting in". Snap dat dat een voorschrift is en geen regel, maar met 10 man hard "tegen" roepen en gewoon doordenderen wordt het pad niet breder van :|

Had eigenlijk gehoopt dat dat met MTB-en iets minder zou zijn dan met wielrennen, maar dat heb ik blijkbaar verkeerd ingeschat.

[ Voor 8% gewijzigd door Peetman op 22-11-2022 13:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 13:59
Er zijn weer ontwikkelingen in de zaak rondom de routes in het Rijk van Nijmegen. De provincie draagt MTB Rijk van Nijmegen op om beschermende maatregelen voor beschermde diersoorten te nemen, maar is niet duidelijk of het alleen om het vliegend hert, de zandhagedis en de hazelworm gaat of om meer soorten. Hele lekkere houding van de provincie t.o.v. de stichting. Een ding is in ieder geval wel duidelijk, Dirkmaat blijft net zo lang doorgaan, totdat er geen route meer in het bos is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:24
Ja blijf het maar een half half verhaal vinden.
Hagedissen snap ik nog wel, en daar was dan het stuk groene route langs het spoor voor afgesloten. Maar ik geloof echt niet dat de MTBers die op de routes blijven meer beestje doden dan alle wandelaars, fietsers en honden die ook door het bos heen gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

daanb14 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:26:
Er zijn weer ontwikkelingen in de zaak rondom de routes in het Rijk van Nijmegen. De provincie draagt MTB Rijk van Nijmegen op om beschermende maatregelen voor beschermde diersoorten te nemen, maar is niet duidelijk of het alleen om het vliegend hert, de zandhagedis en de hazelworm gaat of om meer soorten. Hele lekkere houding van de provincie t.o.v. de stichting. Een ding is in ieder geval wel duidelijk, Dirkmaat blijft net zo lang doorgaan, totdat er geen route meer in het bos is.
Volgens Jaap Dirkmaat van de Vereniging Nederlands Cultuurlandschap gaat de provincie in haar brief lang niet ver genoeg. Verplaatsen van paden heeft geen zin, want dieren zitten niet vastgespijkerd op één en dezelfde plek in het bos. Verlegging van paden leidt alleen maar tot nog meer schade. “Ze hebben het nog steeds niet begrepen”, aldus Dirkmaat. Volgens hem is er maar één optie, en dat is geenmountainbikepaden dwars door kwetsbare natuur.
Als ze zo beginnen moet de lijn worden doorgetrokken en is de enige optie een groot hek er omheen, niemand meer er in, geen wanderlaars, nordic walkers, vogel spotters en zeker geen hondenbezitters en ruiters.
Wat een onzin al die soorten doen het volgens mij tegenwoordig uitermate goed terwijl ze in de jaren 90 volgens mij nog bijna waren uitgestorven, en dat terwijl het mountainbiken ook pas sinds die tijd is opgekomen.

Wees blij dat mensen nog een beetje buiten komen in deze tijd in welke vorm dan ook. Wat een triest figuur die Dirkmaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Peetman schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:16:
[...]

Zondagochtend kwam ik nog zo'n groepje tegen. Die reden de route "tegen de richting in". Snap dat dat een voorschrift is en geen regel, maar met 10 man hard "tegen" roepen en gewoon doordenderen wordt het pad niet breder van :|

Had eigenlijk gehoopt dat dat met MTB-en iets minder zou zijn dan met wielrennen, maar dat heb ik blijkbaar verkeerd ingeschat.
zijn meestal ook de wielrenners die in de winter zo door het bos rijden. In de zomer zie je dit significant minder.

qua kleding.. ik stop mezelf gewoon in het XC hokje, dus daar kan ook prima lycra bij ;) Vind de spullen van endura wel prettig (en mooi). Maar gewoon doen waar je je lekker in voelt

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 13:59
Kluus schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:42:
[...]

[...]

Als ze zo beginnen moet de lijn worden doorgetrokken en is de enige optie een groot hek er omheen, niemand meer er in, geen wanderlaars, nordic walkers, vogel spotters en zeker geen hondenbezitters en ruiters.
Wat een onzin al die soorten doen het volgens mij tegenwoordig uitermate goed terwijl ze in de jaren 90 volgens mij nog bijna waren uitgestorven, en dat terwijl het mountainbiken ook pas sinds die tijd is opgekomen.

Wees blij dat mensen nog een beetje buiten komen in deze tijd in welke vorm dan ook. Wat een triest figuur die Dirkmaat.
Het lijkt gewoon een persoonlijke hetze van Dirkmaat tegen mountainbikers. Hij wil ook dat mountainbikers als een nieuwe belasting op de natuur worden gerekend, wat natuurlijk bullshit is. Maar als het dan zo moet, dan ook consequent en alles dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:45:
[...]

zijn meestal ook de wielrenners die in de winter zo door het bos rijden. In de zomer zie je dit significant minder.

qua kleding.. ik stop mezelf gewoon in het XC hokje, dus daar kan ook prima lycra bij ;) Vind de spullen van endura wel prettig (en mooi). Maar gewoon doen waar je je lekker in voelt
Maarja ook daar heb je verschillende groepen in, op de racer rij ik het liefste met een man of 5-6 kop over kop waarbij je elkaar een beetje uitdaagt, volgens mij ben je dan het overige verkeer ook niet zo tot last ondanks dat het wel hard gaat omdat je toch vrij compact blijft. Ook nooit echt negatieve reacties in die vorm wat je bij de echt grote groepen wel vaak hebt.

Zelfde met de groepen die dan in de winter het bos in gaan. Als wij met een groepje naar het bos gaan is het meestal gezamelijk heen rijden, ieder op eigen tempo het rondje rijden (meestal kom je dan automatisch op groepjes uit van 2-3 man) en dan gezamelijk terug.

Maar je hebt er inderdaad ook bij die in een lange trein achter elkaar blijven rijden. Ik denk dat altijd dat die toch onderling ook wel niveau verschil moeten hebben en dat kan toch nooit voor iedereen in die groep leuk zijn? Maar aan de andere kant, ieder zijn ding :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Kluus schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:54:
[...]

Maarja ook daar heb je verschillende groepen in, op de racer rij ik het liefste met een man of 5-6 kop over kop waarbij je elkaar een beetje uitdaagt, volgens mij ben je dan het overige verkeer ook niet zo tot last ondanks dat het wel hard gaat omdat je toch vrij compact blijft. Ook nooit echt negatieve reacties in die vorm.

Zelfde met de groepen die dan in de winter het bos in gaan. Als wij met een groepje naar het bos gaan is het meestal gezamelijk heen rijden, ieder op eigen tempo het rondje rijden (meestal kom je dan automatisch op groepjes uit van 2-3 man) en dan gezamelijk terug.

Maar je hebt er inderdaad ook bij die in een lange trein achter elkaar blijven rijden. Ik denk dat altijd dat die toch onderling ook wel niveau verschil moeten hebben en dat kan toch nooit voor iedereen in die groep leuk zijn? Maar aan de andere kant, ieder zijn ding :).
ja precies.. op de mtb op een NL route is 3 man prima, meer is al niet leuk meer, voor jezelf niet en voor mede bikers al helemaal niet (niet om ingehaald te worden, maar ook niet om in te halen)

heb het ooit 1 keer heel bont gezien, was een hele wielerclub van misschien wel meer dan 30 man.. maar de langzamere rijders gingen dus stukken route afsnijden om bij te blijven.... daar was geen doorkomen aan :X

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

daanb14 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:53:
[...]

Het lijkt gewoon een persoonlijke hetze van Dirkmaat tegen mountainbikers. Hij wil ook dat mountainbikers als een nieuwe belasting op de natuur worden gerekend, wat natuurlijk bullshit is. Maar als het dan zo moet, dan ook consequent en alles dicht.
Ik heb het idee dat het met de grootste drukte in het bos ook wel een beetje gedaan is na corona dus ik hoop eigenlijk nog steeds dat dit hele verhaal daardoor met een sisser af loopt. Een fundamentalist als Dirkmaat zal altijd wel zo fanatiek blijven maar als de publieke opinie iets milder wordt krijgt zo iemand hopelijk ook weer wat minder aandacht.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 22-11-2022 14:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kluus schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:12:
[...]

Ik heb het idee dat het met de grootste drukte in het bos ook wel een beetje gedaan is na corona dus ik hoop eigenlijk nog steeds dat dit hele verhaal daardoor met een sisser af loopt. Iemand als Dirkmaat zal altijd wel zo fanatiek blijven maar als de publieke opinie iets milder wordt krijgt zo iemand hopelijk weer wat minder aandacht.
Deze man zal niet stoppen! Al heeft hij wel paar goede punten, maar door zijn extreme denkwijze. Gaan die compleet verloren.

Steun de MTB Routes in NL. Mocht zijn quest slagen in Nijmegen. Dan kan het maar zo dat jouw route de volgende is

Woon naast een bos. Als wij zelf met de hond lopen of paard rijden. Dan sta ik geregeld versteld hoe sommige mountainbikers er potje van maken. Als idioot aan komen en druk roepend, dat je aan de kant moet. En niet de moeite nemen om af te remmen en stapvoets langs te rijden.... Dit zijn helaas wel vaak de fietsers in de strakke club pakkies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Daan_ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 14:46:
[...]

Deze man zal niet stoppen! Al heeft hij wel paar goede punten, maar door zijn extreme denkwijze. Gaan die compleet verloren.

Steun de MTB Routes in NL. Mocht zijn quest slagen in Nijmegen. Dan kan het maar zo dat jouw route de volgende is

Woon naast een bos. Als wij zelf met de hond lopen of paard rijden. Dan sta ik geregeld versteld hoe sommige mountainbikers er potje van maken. Als idioot aan komen en druk roepend, dat je aan de kant moet. En niet de moeite nemen om af te remmen en stapvoets langs te rijden.... Dit zijn helaas wel vaak de fietsers in de strakke club pakkies.
Ja dat laatste is ook niet zo heel gek omdat dat uberhaupt ook het merendeel van de rijders is die ik zie (hier in brabant in ieder geval minstens 90%). Dat neemt niet weg dat dat wat jij beschrijft asociaal gedrag is uiteraard waarmee ze het voor de rest verpesten.

Ik woon ook naast een bos en ik sta bijvoorbeeld ook versteld hoe sommige hondenbezitters er een potje van maken met loslopende honden die achter hardlopers aanrennen, overal stront achter laten, wildpoortjes open laten staan etc. Wij hebben zelf ook een hond gehad die we buiten op de meeste plekken aangelijnd hielden en je wil echt niet weten hoe vaak je dan aangesproken wordt over dat je je hond niet gewoon lekker los laat rennen op een plek waar dit niet eens mag! Dat waren vaak mensen met Labradors. (Maar verder denk ik niet in hokjes hoor! ;))

Enfin, overal heb je aso's in en helaas springen die er vaak bovenuit, daar hoeft verder geen aanvullend label (zoals welke kleding ze dragen) aan te hangen wat mij betreft.

Edit: Maar helemaal eens met je betoog voor donatie aan de routes bij Nijmegen uiteraard! d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 22-11-2022 15:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ken Wood
Prulleman schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:57:
[...]
ja precies.. op de mtb op een NL route is 3 man prima, meer is al niet leuk meer, voor jezelf niet en voor mede bikers al helemaal niet (niet om ingehaald te worden, maar ook niet om in te halen)

heb het ooit 1 keer heel bont gezien, was een hele wielerclub van misschien wel meer dan 30 man.. maar de langzamere rijders gingen dus stukken route afsnijden om bij te blijven.... daar was geen doorkomen aan :X
Ik snap zelf de lol niet van een te grote groep. Vooral bij klimmetjes zie je dat de eerste twee rijders de klim nog halen, maar de derde heeft al te weinig snelheid doordat hij moet afremmen voor de tweede rijder. De vierde en volgende rijders moeten allemaal afstappen. Eigenlijk precies hoe files ontstaan.

Zoals @Kluus het zegt is het inderdaad goed te doen. Ieder zijn eigen tempo rijden en waar het kan even op elkaar wachten.

Mijn indruk is trouwens dat wandelaars zichzelf toch een beetje beschouwen als de eerste rechthebbende op het bos. Recent stond er nog een ingezonden brief in de Volkskrant over iemand die zich zelfs ergerde aan hardlopers in felle kleuren met oordopjes in. Alsof er maar één manier is hoe je van de natuur mag genieten. 7(8)7

Jammer dat sommige mensen elkaar hun plezier niet gunnen.
Pagina: 1 ... 223 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic