Ken Wood schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:05:
Ik ga binnenkort naar de Ardennen en ben dan van plan Houffalize rood 3 te doen. Ik heb nu de bandencombinatie Barzo/Mezcal op de fiets maar heb ook nog een setje Bontrager XR4 liggen. Raden jullie aan om te wisselen of is het de moeite niet waard? De XR4 zijn vooral voor rotsachtig terrein. Ik vermoed dat dit in de Ardennen nog wel meevalt.
hangt ook een beetje van het weer, je skills en je doel , etc af natuurlijk
banden zijn altijd een compromis...
- rolweerstand / grip (weinig nop/veel nop)
- gewicht (veel of weinig risico op bv een sidewall cut, doorstootlek, etc)
je kan simpelweg niet veel grip hebben met weinig rolweerstand, of een bullet proof band die super licht is.
Verder is het eigenlijk te persoonlijk om advies aan te nemen van iemand anders.. ik ken mensen die met het hele jaar met semi slicks rijden, maar ook die altijd het minion DHF/R rijden..
Voel je je comfortabel met xc grip, rij je niet al te lomp, kies je redelijke lijnen, ben je niet te zwaar, etc, dan zou ik de xc banden er op houden.
vind je grip belangrijker dan snelheid omhoog/vlak, rijd je regelmatig wat stuk, ... dan zou ik zwaardere banden pakken.
Maar ik rij in principe alles met XC banden (voorheen Ray/Ralph nu Rekon race)
Gisteren met @
Michaelg en @
Daan_ NIjmegen/Groesbeek gereden. nou heb je daar weinig aan extra protectie, want het is voornamelijk mooie strakke singletrack paden met af en toe wat wortels, maar weinig stenen etc. Ondanks de modder voldeden de XC banden prima. Het verschil in rolweerstand was ook wel goed te zien, want Daan was op de ebike met zware banden, en dan rol je op rechte afdalingen gewoon best hard weg. Met de motor en de griip in de bochten wordt dat oveigens weer snel genoeg gecompenseerd, maar ik zou er op een niet ebike niet aan moeten denken om zoveel te verliezen aan rolweerstand.
Verder heb ik vaak genoeg in de Ardennen gerden met zowel de ray/ralph als de rekons, en ook daar nog niet lek gereden (of te weinig grip gehad..)