Toon posts:

Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 225 ... 228 Laatste
Acties:

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Demo schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 10:09:
[Afbeelding]
Zaterdag met @ZanielGa en 4 anderen (op de foto ontbreekt er één) een singlespeed meet gehouden op Hoge en Lage Vuursche. Het was even gezellig als dat het koud was, veel geouwehoerd maar toch ook nog zo'n 32 km gefietst :P
Ienemienemutte...

Mooie verzameling. Volgende keer wellicht toch maar aanhaken.

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:21
Prulleman schreef op woensdag 7 december 2022 @ 13:47:
[...]

Voor zover ik kan zien is het "gewoon" een 104 BCD buitenblad en een 64 BCD binnenblad.

je kan het beste even kijken of de afstand van de boutjes inderdaad 104/64 is (hart tot hart van 2 gaten tegenover elkaar). En of de bladen geen gekke schuine kantjes hebben die aan moeten sluiten op de spider van de crank. Als de huidige bladen gewoon vlak zijn kan je ze voor een willekeurig vlak blad met dezelffde bolt afstand vervangen
Het lijken inderdaad vlakke bladen te zijn met de afmetingen die je doorgaf (ja, ik weet het, die ketting en kettingbladen (en ook cassette btw) hadden al veel eerder vervangen moeten worden :X ):

Zou dan bvb dit kettingblad passen (de 36T versie), of is dit blad niet 'vlak' genoeg?:
https://www.bike-componen...0-speed-Chainring-p48623/

en voor het 22 T blad deze:
https://www.bike-componen...0-speed-Chainring-p37949/

alvast bedankt voor de hulp, very much appreciated!

[Voor 3% gewijzigd door schoene op 08-12-2022 10:54]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:36
schoene schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:53:
[...]

Het lijken inderdaad vlakke bladen te zijn met de afmetingen die je doorgaf (ja, ik weet het, die ketting en kettingbladen (en ook cassette btw) hadden al veel eerder vervangen moeten worden :X ):

[Afbeelding]

Zou dan bvb dit kettingblad passen (de 36T versie), of is dit blad niet 'vlak' genoeg?:
https://www.bike-componen...0-speed-Chainring-p48623/

en voor het 22 T blad deze:
https://www.bike-componen...0-speed-Chainring-p37949/

alvast bedankt voor de hulp, very much appreciated!
ik zou denk ik geen shimano nemen, die hebben op het grote blad toch vaak wat gekke vormen.. . die aan de achterkant dan niet lekker aansluiten en waar je dan weer een stukje af moet slijpen ofzo..

op b-c.de zag ik zo snel geen betaalbare generieke bladen op voorraad, maar als je meer zoiets kan vinden:
https://www.bike-componen...Arm-104-64-mm-BCD-p38626/
Dan sluit de pas vorm denk ik beter aan.

bij shimano kan dit volgens mij een probleem zijn

Strava

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:21
Prulleman schreef op donderdag 8 december 2022 @ 11:42:
[...]

ik zou denk ik geen shimano nemen, die hebben op het grote blad toch vaak wat gekke vormen.. . die aan de achterkant dan niet lekker aansluiten en waar je dan weer een stukje af moet slijpen ofzo..

op b-c.de zag ik zo snel geen betaalbare generieke bladen op voorraad, maar als je meer zoiets kan vinden:
https://www.bike-componen...Arm-104-64-mm-BCD-p38626/
Dan sluit de pas vorm denk ik beter aan.

bij shimano kan dit volgens mij een probleem zijn
[Afbeelding]
Ik vind inderdaad ook niet meteen geschikte kettingbladen die betaalbaar zijn (gezocht op bike-components. bike-discount, bike24, mantel, vaneck). Een andere optie is meteen een volledig nieuw crank aanschaffen. Op de spec van de fiets staat bij de BB 'Threaded BSA', dan vermoed ik dat een shimano crank te gebruiken valt? bvb https://www.bike-componen...-M4100-2-Crankset-p77712/ ? Enig probleem is dat deze 26T als klein blad heeft, en die vriend wel liever een 22T wil. Dus dan moeten we nog een 22T blad vinden voor dat crank. En dat vind ik niet heel duidelijk. zou deze daarop passen? Past bvb https://www.bike-componen...0-speed-Chainring-p37949/ (ik weet niet hoe volledig die compatibiliteitslijst op die site is)?

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:58
Drwho1 schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:30:
[...]

Ik ben de laatste dagen erg aan het twijfelen om eens een Barzo Fr/R aan te schaffen. Maxxis is eigenlijk al lang mijn go to merk (ooit overgestapt van Schwalbe) en zeer tevreden.

Vooraan ligt er permanent een Forekaster 2.35, achteraan wissel ik naar gelang het seizoen tussen Forekaster of Ardent Race in 2.25 uitvoering. Forekaster is achter wel wat meer drag, maar de grip is fenomenaal.

Gewoon omdat het kan ben ik wel eens nieuwsgierig om zo'n Vittoria Barzo te proberen, zou ik meteen ook eens skinwall doen (lekker hip of ondertussen niet meer? :P ). Ik heb elders wel gelezen dat de Vittoria's nogal dunnetjes vallen, dus zou ik dan maar niet meteen 2.35 voor en achter doen ipv 2.35/2.25.

Niet heel erg veel over de Barzo's te vinden, maar wat ik erover lees is wel lovend.
Ik kan moeilijk vergelijken want op mijn vorige fiets (hardtail) reed ik altijd met Schwalbe Racing Ray en Racing Ralph. Dat vond ik een fijne combinatie. Op mijn nieuwe fiets (fully) waren standaard Bontrager XR4 team issue gemonteerd, maar deze waren niet fijn in de Nederlandse bossen. Veel rolweerstand en ik kreeg ook niet genoeg grip. Daarom heb ik ze gewisseld naar Vittoria Barzo/Mezcal (beide 2.25 breed) omdat ik hier veel positieve reviews over had gelezen en deze ook nog een stukje goedkoper waren dan de Ray/Ralph combinatie. Deze waren toevallig in skinwall, maar dat was geen reden om deze band te kiezen (stiekem ziet het er toch wel gaaf uit). Tot nu toe zeer tevreden over deze bandencombi, maar zoals gezegd heb ik nog niet echt goed vergelijkingsmateriaal anders dan de XR4.

Afgelopen weekend naar de (koude) Ardennen geweest en route rood 3 in Houffalize gefietst. Uiteindelijk na reacties in dit forum (waarvoor dank) heb besloten mijn Barzo/Mezcal-combinatie niet te wisselen voor de Bontrager XR4. Er lag toch behoorlijk wat modder, dus ik was blij dat ik dit had gedaan en de Vittoria's hielden zich ook op de rotsachtige stukken goed (en die waren er niet zo veel). De route was mooi, maar toch meer verharde wegen dan ik dacht. Hier en daar stevige klimmen, waar je conditie echt op de proef wordt gesteld. De route was niet heel technisch. Er was één klimmetje waar ik niet verder kwam en aan het einde was er een vrij technische afdaling langs een ravijn. Daar ging ik ook niet helemaal soepel vanaf, maar het ravijn heb ik gelukkig niet van dichtbij gezien. _/-\o_

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-01 16:19
Ken Wood schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:49:
[...]

Ik kan moeilijk vergelijken want op mijn vorige fiets (hardtail) reed ik altijd met Schwalbe Racing Ray en Racing Ralph. Dat vond ik een fijne combinatie. Op mijn nieuwe fiets (fully) waren standaard Bontrager XR4 team issue gemonteerd, maar deze waren niet fijn in de Nederlandse bossen. Veel rolweerstand en ik kreeg ook niet genoeg grip. Daarom heb ik ze gewisseld naar Vittoria Barzo/Mezcal (beide 2.25 breed) omdat ik hier veel positieve reviews over had gelezen en deze ook nog een stukje goedkoper waren dan de Ray/Ralph combinatie. Deze waren toevallig in skinwall, maar dat was geen reden om deze band te kiezen (stiekem ziet het er toch wel gaaf uit). Tot nu toe zeer tevreden over deze bandencombi, maar zoals gezegd heb ik nog niet echt goed vergelijkingsmateriaal anders dan de XR4.

...
Ik heb vandaag mijn paar Barzo's 2.35" ontvangen. Achter dan toch ook maar voor de iets grotere diameter gegaan omdat het in de praktijk altijd eerder minder is. Dan zou zo'n 2.25" nogal dunnetjes lijken dacht ik zo.

Zelf ben ik begonnen op Schwalbe (de typische roro-rara), maar omdat ik dan eens wat nieuw zocht een overstap gemaakt naar Continental (Mountain King en Race king denk ik) om dan uiteindelijk bij Maxxis te belanden en eigenlijk niet meer om te kijken.

En nu ben ik weer in zo'n fase dat ik eens wat anders wil proberen na geïnteresseerd te geraken in de Vittoria's. :)
Dan maar eens toegegeven aan de Skin walls, niet dat de kleur me ooit geboeid heeft maar nu ik toch de mogelijkheid had...why not.

Ik heb nog wel wat werk, ligt hier klaar: E*Thirteen cassette, ketting, Absolute black Oval en de 2 Barzo's. :*) Dat zijn weer een hoop centjes geweest... 8)7

• knightofn1
  • Laatst online: 11:00

knightofn1

Don't say that word

Ken Wood schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:49:
[...]

..

Afgelopen weekend naar de (koude) Ardennen geweest en route rood 3 in Houffalize gefietst. Uiteindelijk na reacties in dit forum (waarvoor dank) heb besloten mijn Barzo/Mezcal-combinatie niet te wisselen voor de Bontrager XR4. Er lag toch behoorlijk wat modder, dus ik was blij dat ik dit had gedaan en de Vittoria's hielden zich ook op de rotsachtige stukken goed (en die waren er niet zo veel). De route was mooi, maar toch meer verharde wegen dan ik dacht. Hier en daar stevige klimmen, waar je conditie echt op de proef wordt gesteld. De route was niet heel technisch. Er was één klimmetje waar ik niet verder kwam en aan het einde was er een vrij technische afdaling langs een ravijn. Daar ging ik ook niet helemaal soepel vanaf, maar het ravijn heb ik gelukkig niet van dichtbij gezien. _/-\o_
ja meer asfalt viel mij ook op na jaren niet meer daar gefietst te hebben. vooral de makkelijkste route is nog makkelijker geworden (route 1) daar hebben ze het oude spoorstuk helemaal vervangen met een asfalt fietspad. mooi voor de normale fietsers, maar zonde voor ons. Route 6 is nog steeds de meest pittige 10+ km route, daar is gelukkig weinig veranderd.

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Drwho1 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 18:07:
[...]

Ik heb vandaag mijn paar Barzo's 2.35" ontvangen. Achter dan toch ook maar voor de iets grotere diameter gegaan omdat het in de praktijk altijd eerder minder is. Dan zou zo'n 2.25" nogal dunnetjes lijken dacht ik zo.

Zelf ben ik begonnen op Schwalbe (de typische roro-rara), maar omdat ik dan eens wat nieuw zocht een overstap gemaakt naar Continental (Mountain King en Race king denk ik) om dan uiteindelijk bij Maxxis te belanden en eigenlijk niet meer om te kijken.

En nu ben ik weer in zo'n fase dat ik eens wat anders wil proberen na geïnteresseerd te geraken in de Vittoria's. :)
Dan maar eens toegegeven aan de Skin walls, niet dat de kleur me ooit geboeid heeft maar nu ik toch de mogelijkheid had...why not.

Ik heb nog wel wat werk, ligt hier klaar: E*Thirteen cassette, ketting, Absolute black Oval en de 2 Barzo's. :*) Dat zijn weer een hoop centjes geweest... 8)7
Vanwaar de keuze voor die E*Thirteen cassette? Zien er toch vrij prijzig uit! Welke oval heb je genomen? Een 34? Ben benieuwd! Die Barzo's heb ik nu ook in 2.25''. Je ziet ook vaak de barzo + mezcal combi.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-01 21:19

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vanochtend Mook, Groesbeek en Nijmegen gedaan. De lange boswielrenbroek aan met baggy broek erover en genoeg laagjes boven. Onder de handschoenen nog paar Muc Off werkplaats handschoenen. Was zo prima te doen met -2 O-)

Enige minpunt van de rit was dat de ketting geregeld doortrapte. Zeker bij het aanzetten was dat stront vervelend. Bij thuiskomst de cassette/ketting vervangen en gelijk de remblokken. Daar is ook niet veel meer van over ;-)

Bij terug komst bij de auto. was bidon wel bevroren. Zat aardig laagje ijs in.

[Voor 42% gewijzigd door Daan_ op 10-12-2022 16:38]

Mijn plekje op het web -_- MTB rondje Reichswald & Fotografie blog

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-01 16:19
rolandos582 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:28:
[...]

Vanwaar de keuze voor die E*Thirteen cassette? Zien er toch vrij prijzig uit! Welke oval heb je genomen? Een 34? Ben benieuwd! Die Barzo's heb ik nu ook in 2.25''. Je ziet ook vaak de barzo + mezcal combi.
Ik was aan het kijken naar alternatieven voor de standaard Sram GX cassette en ben op die manier bij E*Thirteen uitgekomen. De Helix R is +/- 70€ duurder dan de GX cassette, maar zit qua gewicht op het niveau van de veel duurdere XX1. Plus het feit dat je de cassette niet volledig moet vervangen bij slijtage.
Alles erover gelezen/gekeken wat ik kon vinden en meer dan overtuigd geraakt.

De Oval is een Absolute Black 34t. Had ik op mijn vorige mtb ook gemonteerd en tevreden over.

Ik wissel de band achteraan doorgaans tussen de droge en natte seizoenen. Dus heb ik nu maar ineens 2 Barzo's besteld en zien we in de lente wel weer.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:19
Wat geven jullie per jaar zoal aan het MTB'en uit? Ik ben aan het kijken wat ik dit jaar weer met BlackFriday gekocht heb en wat ik waarschijnlijk ook ga houden.. en als ik dat doortrek met wat ik in de rest van het jaar heb uitgegeven kan ik niet anders dan concluderen dat het voor mij toch wel een vrij dure sport is geworden :+

BlaBlaBla

• rolandos582
  • Nu online
Strider schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:20:
Wat geven jullie per jaar zoal aan het MTB'en uit? Ik ben aan het kijken wat ik dit jaar weer met BlackFriday gekocht heb en wat ik waarschijnlijk ook ga houden.. en als ik dat doortrek met wat ik in de rest van het jaar heb uitgegeven kan ik niet anders dan concluderen dat het voor mij toch wel een vrij dure sport is geworden :+
Met of zonder slijtage artikelen?

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Je kunt zo duur maken, zoals je zelf maar wil.

Bespaar mij zelf de moeite om het bij te houden. Dat het niet de goedkoopste hobby is. Daar was ik al achter O-) Belangrijkste heb nodige fun op de fiets en sleutelen aan de fietsen. Beter als lui op de bank hangen. Dat is mij ook wel iets waard. _/-\o_

• Prulleman
Daan_ schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:34:
[...]

Je kunt zo duur maken, zoals je zelf maar wil.
vooral dit :) Uitspraken als "op een fiets van 1000 euro heb je net zoveel lol als op een fiets van 5000" zijn een beetje lastig, want voor de 1 is lol enduro in het buitenland en dat wordt toch al snel minder lollig op een fiets van 1000 euro.. maar over het algemeen heb je zeker geen dure spullen nodig om lol te hebben.
Daar staat wel weer tegenover dat ik heel erg kan genieten van mooie high end spulletjes, en daar ook wat voor over heb. Voor mij is het dus ook een dure hobby :)

Strava

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ligt er maar net aan hoe intensief je het beoefent natuurlijk en wat je kwaliteitseisen zijn. Ben zelf de laatste jaren meer van het wielrennen, maar heb onlangs mijn mtb weer eens opgetuigd. Voor zowel mijn racefiets als mtb geldt dat ze beide 10+ jaar oud zijn, maar door goed onderhoud rijden ze nog prima. Wat je dan kwijt bent zijn af en toe nieuwe banden en cassette/ketting (eens per 2 jaar ofzo) en in de levensduur van de fiets eens een nieuw trapaslager, zadel, remmerij of iets anders wat kapot gaat. Bij mijn mtb laatst de voorvork vervangen omdat de oude kapot was. Heb er toen wel bewust voor gekozen om een goedkoop exemplaar te bestellen, omdat de investering anders relatief wel weer fors is voor zo'n oude fiets, en omdat ik op de mtb-routes die ik rij geen luxe vork nodig heb (verkrijgbaarheid was ook een dingetje, fiets heeft nog 26" wielen).

Dan heb je ook nog dingen als kleding en accessoires. Ik shop eigenlijk veel bij Decathlon. Vind de spullen daar een prima prijs/kwaliteitverhouding hebben. Maar ik kan me ook voorstellen als je mtb'en echt als sport beoefent en meerdere keren per week samen met anderen fietst dat je het beste wilt hebben en ook een beetje wilt showen met een matchende outfit van een duur merk ;)

Ik kan eigenlijk niet echt aangeven wat ik per jaar besteed. Had vroeger veel meer tijd om te sleutelen en kocht dan best vaak upgrades van een hogere groep (shifters, derailleur etc.) of een nieuwe wielset, waar uiteindelijk ook wel wat geld in gaat zitten, zonder dat het echt noodzakelijk is. Tegenwoordig vind ik accessoires als een fietscomputer, sensoren e.d. interessanter.

• rolandos582
  • Nu online
Prulleman schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:39:
[...]

vooral dit :) Uitspraken als "op een fiets van 1000 euro heb je net zoveel lol als op een fiets van 5000" zijn een beetje lastig, want voor de 1 is lol enduro in het buitenland en dat wordt toch al snel minder lollig op een fiets van 1000 euro.. maar over het algemeen heb je zeker geen dure spullen nodig om lol te hebben.
Daar staat wel weer tegenover dat ik heel erg kan genieten van mooie high end spulletjes, en daar ook wat voor over heb. Voor mij is het dus ook een dure hobby :)
Same same, voor je het door hebt kijk je alweer naar een powermeter, carbon cockpit, oval voorbladen, handgespaakte wielen enzo. Achja zo blijf je bezig. Ik koop over het algemeen slijtage artikelen zoals banden, kettingen en cassettes wel in met korting. Zodra ik ergens een leuke deal zie, leg ik het gelijk op voorraad. Voorkomt dat je als je het nodig bent, de hoofdprijs moet betalen. Gebruiken doe je het toch wel.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Diverse clinics gevolgd. Dat was het best bestede geld. Samen met de tripjes naar leuke routes/bikeparks.

[Voor 26% gewijzigd door Daan_ op 12-12-2022 12:17]

• Kluit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:34
Afgelopen zaterdag ben ik onderuit gegaan op de MTB, waardoor er een klein slag in mijn voorwiel is gekomen (DT Swiss X1700 Spline 25 op Canyon Lux CF7).

Ik heb een poging gedaan om het wiel recht te krijgen, maar dit heeft geresulteerd in meerdere kapotte spaaknippels (tool sneed door alu heen). Daarnaast zat er ook al speling op de voornaaf... oftewel ik denk dat het slim is om een nieuw voorwiel te kopen.

Nu ben ik wat aan het twijfelen over wat nu te kopen, mogelijk hebben jullie nog wat suggesties/tips.

Gebruik:
Bijna alle kilometers worden gemaakt op de MTB routes rondom Eindhoven, soms ook een gravel rit. Enkele keren per jaar een uitstapje naar Utrechtse heuvelrug, Nijmegen, Zuid-Limburg.
Ik ben geen zwaargewicht (+/- 71kg) en ben op zoek naar een licht en stijf voorwiel.
Ik rij tubeless 2.2" Continental Crosskings of Racekings.

Over het budget ben ik nog niet uit, en daar zit ook mijn twijfel: 180EUR voor een Shimano XT, 240EUR voor een DT-Swiss XR1700 of wat meer uitgeven en een carbon wiel kopen.

Steam: McKluit

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:02

Kluus

Gang is alles

Kluit schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:00:
Afgelopen zaterdag ben ik onderuit gegaan op de MTB, waardoor er een klein slag in mijn voorwiel is gekomen (DT Swiss X1700 Spline 25 op Canyon Lux CF7).

Ik heb een poging gedaan om het wiel recht te krijgen, maar dit heeft geresulteerd in meerdere kapotte spaaknippels (tool sneed door alu heen). Daarnaast zat er ook al speling op de voornaaf... oftewel ik denk dat het slim is om een nieuw voorwiel te kopen.

Nu ben ik wat aan het twijfelen over wat nu te kopen, mogelijk hebben jullie nog wat suggesties/tips.

Gebruik:
Bijna alle kilometers worden gemaakt op de MTB routes rondom Eindhoven, soms ook een gravel rit. Enkele keren per jaar een uitstapje naar Utrechtse heuvelrug, Nijmegen, Zuid-Limburg.
Ik ben geen zwaargewicht (+/- 71kg) en ben op zoek naar een licht en stijf voorwiel.

Over het budget ben ik nog niet uit, en daar zit ook mijn twijfel: 180EUR voor een Shimano XT, 240EUR voor een DT-Swiss XR1700 of wat meer uitgeven en een carbon wiel kopen.
Kan deze niet meer gerepareerd worden? Spaken door knippen en nieuwe spaken/nippels waar nodig? Ik zou even advies inwinnen bij een wielbouwer. Het gaat om een redelijk standaard DT swiss wiel dus ik neem aan dat hier ook geen exotische spaken in gebruikt worden.

[Voor 4% gewijzigd door Kluus op 12-12-2022 13:08]

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:21

charrel

Cortisol4life..

Gebruik:

Band en velglint eraf en dan gewoon de nippels er met de schroevendraaier uit halen en nieuwe nippels erop?

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gebruik:

Zoals Kluus aangeeft. Ga eens langs wielbouwer. Die heeft wiel zo weer gefixed. Zou dan gelijk andere wiel meenemen en daar tevens de spaak spanning etc. nalaten lopen. En je set voelt straks beter als nieuw aan ;-)

[Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 12-12-2022 13:19]

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:17
denk toch zeker 250 p/m, elke maand van jaar. Vanuit oude budget berekening ooit deze schatting gemaakt:

Gravity card € 37.92
Afschrijving DH bj '22, (5j) € 53.33
Afschrijving Enduro bj '20, (5j) € 44.17
Afschrijving DJ bj '18, (10j) € 9.17
Onderhoud (1000p/j) € 83.33
Kleding 500 p/j € 41.67

Kleding is inclusief helmen en protectoren. En heb eigenlijk altijd twee full face helmen (1x EN, 1x DH). Voor de berekening schrijf ik de fietsen af naar nul, maar heb de rest-waarde van de vorige van nieuwprijs afgetrokken, als soort van restwaarde schatting huidige.

Verder regelmatig weekend weg of vakantie met de fietsen, maar dat staat onder t kopje vakantie. De camperbus staat onder 'auto".

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:57
Kluus schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:07:
[...]

Kan deze niet meer gerepareerd worden? Spaken door knippen en nieuwe spaken/nippels waar nodig? Ik zou even advies inwinnen bij een wielbouwer. Het gaat om een redelijk standaard DT swiss wiel dus ik neem aan dat hier ook geen exotische spaken in gebruikt worden.
Ik heb mijn M1900 wiel met 1 missende spaak eens afgegeven bij Jeroen van cycle support. Had fiets tweedehands gekocht en sindsdien 500km mee gereden met bagage. Hij vond het een rot klus, maar schijnbaar had mijn wiel al wat meer klappen gehad. Uiteindelijk was het hem niet gelukt het te maken en kreeg ik een factuur met klein deel van de kost (40 euro). Overigens wel hulde dat hij mijn problemen aanneemt met mijn Canyons :P. Nog samen gekeken of ik een nieuw wiel via hem kon bestellen maar was niet te verkrijgen in de 30mm boost versie, zeker niet met 6-bolt remschijf. Heb dan via canyon maar een nieuw wiel gekocht aan 200 euro met ratchet upgrade en xd hub ( heb nu oude hg hub over gezet tot mijn NX cassette versleten is, dan kan ik upgraden naar 10-50 gx cassette).

Edit: wat de spaken betreft, ik was net aan het kijken naar spares voor mee te nemen naar Kenia.
Het zijn champion straightpull 2.0 spaken volgens dt website, in 303/304/306mm (links rechts verschilt, voor achter ook qua lengte). Die zijn niet makkelijk om te vinden online lijkt wel.

[Voor 13% gewijzigd door cedrix5 op 12-12-2022 14:32]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

De 1700 heeft competition spaken volgens mij. Maar zoals @charrel zegt, eerst maar eens kijken of je ze niet van binnenuit los kan draaien voor je spaken kapot gaat maken.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:17:
[...]

denk toch zeker 250 p/m, elke maand van jaar. Vanuit oude budget berekening ooit deze schatting gemaakt:

Gravity card € 37.92
Afschrijving DH bj '22, (5j) € 53.33
Afschrijving Enduro bj '20, (5j) € 44.17
Afschrijving DJ bj '18, (10j) € 9.17
Onderhoud (1000p/j) € 83.33
Kleding 500 p/j € 41.67

Kleding is inclusief helmen en protectoren. En heb eigenlijk altijd twee full face helmen (1x EN, 1x DH). Voor de berekening schrijf ik de fietsen af naar nul, maar heb de rest-waarde van de vorige van nieuwprijs afgetrokken, als soort van restwaarde schatting huidige.

Verder regelmatig weekend weg of vakantie met de fietsen, maar dat staat onder t kopje vakantie. De camperbus staat onder 'auto".
Wil het zelf eigenlijk niet eens weten :P maar kom als ik zo schat voor de laatste 3 jaar uit op:

Fiets: €2500 - 4 jaar - €52/maand
Kleding: 350/Jaar - €30/maand
Auto gebruik (rijd 50km heen en terug om te fietsen, vakanties niet mee gerekend) : €40/maand
Onderhoud €500/jaar - 42/maand
Random upgrades/spul - €500/jaar - €42/maand
Tickets, liften, onderkomen etc. €500/jaar - €42/maand

is ook 250 piek/maand.

Verwacht dat kosten voor kleding en random upgrades/spullen wat zullen dalen, die trend heeft zich al ingezet, logisch ook gezien ik jaren niet (echt) gefietst had moest ik weer veel kopen. Kosten voor tripjes/vakanties/tickets/liften zal hopelijk stijgen, ipv 1x hopelijk 3x bike-park weekend in de alpen volgend jaar.

[Voor 12% gewijzigd door GoldenSample op 12-12-2022 16:28]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:29
cedrix5 schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:29:
[...]

...: wat de spaken betreft, ik was net aan het kijken naar spares voor mee te nemen naar Kenia.
Het zijn champion straightpull 2.0 spaken volgens dt website, in 303/304/306mm (links rechts verschilt, voor achter ook qua lengte). Die zijn niet makkelijk om te vinden online lijkt wel.
Ik had wat ge-emmer met de stock wielen van mijn Scott racer ooit, dus nu met mijn Scott MTB ook maar even met vooruitziende blik een paar spares op voorraad genomen. Die Syncros X25 wielen blijken 1,8mm plain te zijn (J bent), maar na lang zoeken heb ik ze gevonden. Ook 2 extra lange gekocht zodat ik een noodspaak kan maken, die steek ik in mijn stuur. "Want als je het bij je hebt, heb je het vast nooit nodig" 8)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Prulleman
Ik rij met vrij dunne spaken (sapim d-light, 2.0/1.65/2.0), de meeste wielen zijn met DT comp (2.0/1.8/2.0mm).
En op de vorige fiets (hardtail, nextie velgen, 32 spaken) nooit wat gesloopt), huidige set nog niet zo lang in gebruik, maar met duke velgen, en nu 28 d-light spaken ook nog geen problemen.

(wel voor de zekerheid wat extra in de schuur, want zelf gespaak en alles los besteld :), handig bij de combinatie velgen/naven is dat alle spaken, links, rechts, voor, achter even lang zijn 8) )

Een spaakbreuk is 9 van de 10 keer door een te veel lage spaakspanning. En de oorzaak van die veel te lage spaak spanning is over het algemeen een wiel wat gebouwd is met een te lage spaakspanning 8)7 , waardoor het langzaam nog losser gaat lopen tot het zo los is dat je er 1 breekt. (ofwel van kwaad tot erger).

Voorkomen door (zeker bij nieuwe wielen) af en toe in je spaken te knjipen, dan voel je vanzelf wel als er iets veel te los zit, hopelijk ben je dan nog op tijd.

Je kan natuurljk ook zo'n harde klap maken dat er iets kapot gaan, maar in een fatsoenlijk wiel is de kans groot dat dan ook de velg is afgesschreven.

een laatste optie is uiteraard een tak in je wiel, of een afgebroken derailleur in je wiel, of een ketting die van de grootste krans afloopt :X

Strava

• Mistraller
Prulleman schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:41:

Een spaakbreuk is 9 van de 10 keer door een te veel lage spaakspanning. En de oorzaak van die veel te lage spaak spanning is over het algemeen een wiel wat gebouwd is met een te lage spaakspanning 8)7 , waardoor het langzaam nog losser gaat lopen tot het zo los is dat je er 1 breekt. (ofwel van kwaad tot erger).
Bij mij tot 2x toe geknapt ná bezoekje aan de LBS (1e keer na regulier onderhoud waarbij de spaken werden "gechecked", tweede keer na het herstel van spaakbreuk 1, en toen heb ik het zelf maar gedaan en geen problemen meer sindsdien).
Ben nu geswitched van dealer want de manier waarop dit werd afgehandeld was erg vervelend.
Na twee x spaakbreuk heb ik wel geleerd dat je niet lekker meer op je fiets zit en je ook nog eens lek kunt rijden door die losse nippel, dus ductape mee om de defecte spaak te fixeren voor korte afstand, ofwel een (nood)spaak om de boel te herstellen.

---------------

• Kluit
Bedankt voor de reacties @Kluus @charrel @Daan_ @cedrix5

De spaken zijn inderdaad vanuit binnen ook los te maken, met een speciale tool. Deze heb ik helaas niet liggen.
De reacties hebben me doen besluiten om toch een reparatie poging te wagen. Ik heb woensdag een afspraak staan met iemand die gaat kijken of die het wiel kan repareren. Zo niet, dan kan ik nog altijd een nieuwe laten bouwen of bestellen.

• cedrix5
Kluit schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:08:
Bedankt voor de reacties @Kluus @charrel @Daan_ @cedrix5

De spaken zijn inderdaad vanuit binnen ook los te maken, met een speciale tool. Deze heb ik helaas niet liggen.
De reacties hebben me doen besluiten om toch een reparatie poging te wagen. Ik heb woensdag een afspraak staan met iemand die gaat kijken of die het wiel kan repareren. Zo niet, dan kan ik nog altijd een nieuwe laten bouwen of bestellen.
Ben benieuwd of het lukt!
Mistraller schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:31:
[...]

Ik had wat ge-emmer met de stock wielen van mijn Scott racer ooit, dus nu met mijn Scott MTB ook maar even met vooruitziende blik een paar spares op voorraad genomen. Die Syncros X25 wielen blijken 1,8mm plain te zijn (J bent), maar na lang zoeken heb ik ze gevonden. Ook 2 extra lange gekocht zodat ik een noodspaak kan maken, die steek ik in mijn stuur. "Want als je het bij je hebt, heb je het vast nooit nodig" 8)
Precies,
mocht iemand nog reserve champion 2.0 straight pull spaken hebben in 303/304 of 306mm (voor dtswiss) houd ik me aanbevolen :) Mijn fietsmaat gaf nog een winkel in Utrecht als tip, zal hen ook eens vragen. Mijn fietsenmaker heeft ze niet en kan ze enkel per 100 kopen, dus dat is voor mij niet handig. Liefst heb ik er 1'tje van elks. bike24 verkocht ze vroeger los maar mijn maten lijken niet in stock nu.

[Voor 22% gewijzigd door cedrix5 op 12-12-2022 21:36]

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:17
cedrix5 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:35:
[...]

[...]

Precies,
mocht iemand nog reserve champion 2.0 straight pull spaken hebben in 303/304 of 306mm (voor dtswiss) houd ik me aanbevolen :) Mijn fietsmaat gaf nog een winkel in Utrecht als tip, zal hen ook eens vragen. Mijn fietsenmaker heeft ze niet en kan ze enkel per 100 kopen, dus dat is voor mij niet handig. Liefst heb ik er 1'tje van elks. bike24 verkocht ze vroeger los maar mijn maten lijken niet in stock nu.
https://r2-bike.com/Spokes

Daar al gekeken? Hebben wel veel in kleine aantallen

• Mistraller
cedrix5 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:35:
[...]

[...]

Precies,
Ik heb Pillar TB2018 voor mijn racer, triple butted bji Ali gekocht.
https://nl.aliexpress.com/item/1005002310408881.html
Gaan tot 305 maar je kan eens vragen of 306 ook mogelijk is.

---------------

• rolandos582
  • Nu online
Mijn huidige wielen hebben SM-RT54-M schijven met een externe lockring, precies die tool die ik niet heb. Gelukkig heb ik nog wel interne liggen maar dan moeten eerst die externe eraf. Weet iemand welke tool specifiek voor deze shimano lockringen met externe verstanding geschikt is? Ik zie namelijk vrij veel van die BB tools met 16 tandjes.

Zo heb je bijvoorbeeld :
https://www.futurumshop.n...r-shimano-cartridge.phtml
https://www.futurumshop.nl/pro-team-xtr-trapassleutel.phtml

Je hebt namelijk bijvoorbeeld ook zoiets nodig voor het vervangen van je voorblad op een XT crank. Zit ook een lockring met externe tanden op dacht ik

[Voor 13% gewijzigd door rolandos582 op 12-12-2022 22:29]

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:29
rolandos582 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:26:
Mijn huidige wielen hebben SM-RT54-M schijven met een externe lockring, precies die tool die ik niet heb. Gelukkig heb ik nog wel interne liggen maar dan moeten eerst die externe eraf. Weet iemand welke tool specifiek voor deze shimano lockringen met externe verstanding geschikt is? Ik zie namelijk vrij veel van die BB tools met 16 tandjes.

Zo heb je bijvoorbeeld :

Je hebt namelijk bijvoorbeeld ook zoiets nodig voor het vervangen van je voorblad op een XT crank. Zit ook een lockring met externe tanden op dacht ik
Diameter 44mm

Het Grote - 2023 Tweakers Social Ride- Topic! || www.instagram.com/vanspeykwheels

• rolandos582
  • Nu online
Hmmmm dus voor die schijven kan ik goed een Shimano TL-FC33 of iets dergelijks gebruiken, die kan ik gewoon op de momentsleutel klikken. Maar daarmee krijg ik die lockring van mijn XT crank niet los denk ik....

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:54
@rolandos582 ik adviseer de TL-FC36 te kopen voor - externe - lock ring (en het “moment” los te laten en op gevoel vast te zetten).

FC-33 heb ik ook, maar werkt naar mijn mening alles behalve prettig (lees; te weinig “vlees” om goed groep uit te kunnen oefenen, zeker vaak icm een forse momentsleutel).

• rolandos582
  • Nu online
RR46 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 04:47:
@rolandos582 ik adviseer de TL-FC36 te kopen voor - externe - lock ring (en het “moment” los te laten en op gevoel vast te zetten).

FC-33 heb ik ook, maar werkt naar mijn mening alles behalve prettig (lees; te weinig “vlees” om goed groep uit te kunnen oefenen, zeker vaak icm een forse momentsleutel).
Check! Daarom is het goed om het even na te vragen, weet je toevallig of ide FC-36 ook geschikt is voor de lockring van de crankstellen? 1 tool voor beide zou me heel goed uitkomen!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

rolandos582 schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:12:
[...]

Hmmmm dus voor die schijven kan ik goed een Shimano TL-FC33 of iets dergelijks gebruiken, die kan ik gewoon op de momentsleutel klikken. Maar daarmee krijg ik die lockring van mijn XT crank niet los denk ik....
Gebruik zelf de Parktool BBT-9. Keer gekocht voor 20,- en werkt prima voor de centerlock van remschijven. Vast is vast. Beter dan de tool die je op je momentsleutel zet. Meer grip en schiet er niet vanaf. ;-)
https://www.parktool.com/...bottom-bracket-tool-bbt-9

• ElGreco
rolandos582 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:46:
[...]

Check! Daarom is het goed om het even na te vragen, weet je toevallig of ide FC-36 ook geschikt is voor de lockring van de crankstellen? 1 tool voor beide zou me heel goed uitkomen!
Wat is de diameter (extern) van de lockring van je crankset?

Het Grote - 2023 Tweakers Social Ride- Topic! || www.instagram.com/vanspeykwheels

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik heb dezelfde als @Daan_ inderdaad. Zon dop heb ik ook ooit gehad in een andere maat voor Praxis BBs, die zin erg onhandig omdat je dan aan de zijkant kracht zet, daardoor trek je hem er schuin vanaf, met zo'n sleutel zet je de kracht op dezelfde lijn als waar je hem uitoefend.

Moment vind ik bij dit soort dingen ook niet zo interessant, net als bij cassettes, gewoon goed vast zetten.

• rolandos582
  • Nu online
ElGreco schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:15:
[...]

Wat is de diameter (extern) van de lockring van je crankset?
Geen idee, zag alleen op video's dat je daar ook zo'n ring hebt zitten. Zat even te verdiepen in wat je nodig bent

@Daan_ @Kluus Merci, goede tips! Die parktool ziet er prima uit en met €25 een prima prijs. Nog meer MTB specifieke gereedschappen die handig zijn?

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
rolandos582 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:50:

@Daan_ @Kluus Merci, goede tips! Die parktool ziet er prima uit en met €25 een prima prijs. Nog meer MTB specifieke gereedschappen die handig zijn?
Héél het parktool assortiment :9.
Ik zou even kijken naar wat je op je fiets hebt & waar je speciaal gereedschap voor nodig hebt, dat loopt zo ontzettend uiteen per fiets

• rolandos582
  • Nu online
L0we schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:54:
[...]

Héél het parktool assortiment :9.
Ik zou even kijken naar wat je op je fiets hebt & waar je speciaal gereedschap voor nodig hebt, dat loopt zo ontzettend uiteen per fiets
Mehh Parktool heb ik zelf niet zoveel mee, vaak wel redelijk overpriced. Pro (team) vind ik wel goed spul voor een goede prijs, idem voor WERA.

• Prulleman
Kluus schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:16:
Ik heb dezelfde als @Daan_ inderdaad. Zon dop heb ik ook ooit gehad in een andere maat voor Praxis BBs, die zin erg onhandig omdat je dan aan de zijkant kracht zet, daardoor trek je hem er schuin vanaf, met zo'n sleutel zet je de kracht op dezelfde lijn als waar je hem uitoefend.

Moment vind ik bij dit soort dingen ook niet zo interessant, net als bij cassettes, gewoon goed vast zetten.
Ik heb bij mijn vorige Cannondale crank met zo'n locking op de crank de boel ook wel eens kapot gedraaid met zo'n dop.. als die slipt ben je de sjaak

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

rolandos582 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:50:
[...]

Koop het gereedschap op moment dat je denkt dat je het nodig hebt. En welk merk dat is. Is een persoonlijke keuze. Als het maar doet wat het hoort te doen.

—————————-

Zette vanochtend de paarden buiten en dacht mooi weer om op de fiets te springen. Op de kou kun je kleden. Lauw water in de Camelbak. Lusje gedaan met paar kleine jumpjes en paar leuk technisch steil afdalingtjes, maar was op sommige stukken toch best glad. Dat het met de Forkaster banden op de Neuron meer driften was O-)

Helaas eerder rechts om keer dan verwacht water in de Camelbak bevroren.

[Voor 60% gewijzigd door Daan_ op 13-12-2022 12:03]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:53

GWBoes

Rik B.

@rolandos582 kijk eerst even of je cassette tool voor de interne lockring over de eindkapjes van je naven passen voordat je ze er af haalt. Vooral met de 15mm boost as in je voorwiel zijn ze vaak groter dan de binnendiameter van het gereedschap.

Diablo3 - Flickr - Strava

• rolandos582
  • Nu online
GWBoes schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:03:
@rolandos582 kijk eerst even of je cassette tool voor de interne lockring over de eindkapjes van je naven passen voordat je ze er af haalt. Vooral met de 15mm boost as in je voorwiel zijn ze vaak groter dan de binnendiameter van het gereedschap.
Goede tip! Ga ik eens naar kijken

@Daan_ Ziet er goed uit! Waar zijn die plaatjes van al onze mooie MTB's? O-)
pier87 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:21:
Nou daar is ie dan, ik heb hem mijzelf maar cadeau gedaan ;)

[Afbeelding]
Oh die had ik gemist jongen! Heb jij nou een fully met spd-sl pedalen? 8)7

[Voor 42% gewijzigd door rolandos582 op 13-12-2022 13:41]

• Mistraller
rolandos582 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:26:

Zo heb je bijvoorbeeld :

Ik had eerst een half open tool voor een bottombracket, en toen die er een keer vanaf schoot met een lelijke schram tot gevolg; toen heb ik een volledig ronde gekocht bij Decathlon, tegelijk met een "moordenaar" :P

Net wel ff gecheckt bij mijn eigen fiets, de crank tool past wel over de vertanding, maar hij valt niet echt ver over de ring heen omdat het handvat van de tool tegen de disc aan ligt. Tool met een bochtje is wel wenselijk denk ik. Dus als ik hem ooit nodig heb denk ik wel dat ik wat materiaal weg ga halen van het handvat, of kijken of ik de sleutel een knik kan geven.

---------------

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hier ook een rondje in de achtertuin gereden rond lunchtijd, tijdens het nemen van de 2e foto kwam Brentjens nog voorbij gezoefd op de e-bike. 8)

Het was best fris maar ik begin daar al weer aan te wennen volgens mij. :) Morgen zal het nog wel weer een stuk kouder zijn als ik naar mijn werk fiets...

[Voor 9% gewijzigd door Kluus op 13-12-2022 17:20]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kluus schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:17:
Hier ook een rondje in de achtertuin gereden rond lunchtijd, tijdens het nemen van de 2e foto kwam Brentjens nog voorbij gezoefd op de e-bike. 8)
d:)b goed bezig.

Morgen pak ik de E ook maar weer voor lokale rondje. Met als excuus dat er beter banden op liggen _O-

• Mistraller
Kluus schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:17:

Het was best fris maar ik begin daar al weer aan te wennen volgens mij. :) Morgen zal het nog wel weer een stuk kouder zijn als ik naar mijn werk fiets...
Jammer dat je fietscomputer dáár geen meldingen voor geeft he. "U bent nu voor 28% aangepast aan de kou" 8)

---------------

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

rolandos582 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:38:
[...]

Goede tip! Ga ik eens naar kijken

@Daan_ Ziet er goed uit! Waar zijn die plaatjes van al onze mooie MTB's? O-)
Bij deze ;-) Nu toch maar de E uitgelaten. Dan kan ik wat vaker naar beneden stuiteren :)

Dacht tijd terug dat de boswachter een grapje maakte dat ze de brandtoren gingen slopen, maar helaas ….

Best kaal nu op de plek

[Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 14-12-2022 21:00]

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Daan_ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:11:
[...]

Dacht tijd terug dat de boswachter een grapje maakte dat ze de brandtoren gingen slopen, maar helaas ….
[YouTube: Sprengung Brandturm Kranenburg am 07.12.2022 - Sloop van de brandtoren in Kranenburg op 07.12.2022]

Best kaal nu op de plek
ligt de rest er nog wel ok bij of alles dichtgegooid ?

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mjelnir schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:19:
[...]

ligt de rest er nog wel ok bij of alles dichtgegooid ?
Ze gooien het geregeld dicht. Nu is het nog jachtseizoen. Begreep van één van de jagers dat ze er meer willen gaan controleren. Kleine twee weken geleden een groepje van drie op de bon geslingerd.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:21

Appie

F1RST Racing

Drwho1 schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:22:
[...]

Ik was aan het kijken naar alternatieven voor de standaard Sram GX cassette en ben op die manier bij E*Thirteen uitgekomen. De Helix R is +/- 70€ duurder dan de GX cassette, maar zit qua gewicht op het niveau van de veel duurdere XX1. Plus het feit dat je de cassette niet volledig moet vervangen bij slijtage.
Alles erover gelezen/gekeken wat ik kon vinden en meer dan overtuigd geraakt.

De Oval is een Absolute Black 34t. Had ik op mijn vorige mtb ook gemonteerd en tevreden over.

Ik wissel de band achteraan doorgaans tussen de droge en natte seizoenen. Dus heb ik nu maar ineens 2 Barzo's besteld en zien we in de lente wel weer.
E13 is wel goed spul. Ik rij er zelf ook mee, maar met name op de gravelbike. Met deze configuratie ik heb er de rule of 3 (road, gravel, singletrack - 180km, 3500 hm) mee gereden.

Het mooie is dat het een 9-50 cassette is, en ik daardoor ook het voorblad van 40T Oval (~42T normaal) naar 38T Oval (~40T normal) kon doen doordat je een 9 punt kransje hebt. Die 50 blad was wel handing met 24%+ stijgingspercentage....

Ik heb deze fiets nu weer omgebouwd naar een 9-45T e13 cassette, zodat ik de gx AXS op een andere MTB gooien (2022 Specialized Levo). De 9-50T zit nu in een doos maar kan zo op 1 van de andere fietsen of dat ik de gravelbike weer ombouw naar een mullet.

Voor deze laatste heb ik net een bestelling gedaan naar voor een 170mm Zeb Ultimate met een Rockshox Ultimate Coil (de nieuwste met hydrolic bottom out modulation).

Ik gooi er waarschijnlijk ook een cascade link op dan wordt het een 170/160mm fiets (i.p.v. 160/150mm stock). Ik rij op mijn Evo ook met een cascade link en werkt goed met de extra progressiveness (ging van 150/140 naar 160/147mm).

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:56

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Mistraller schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:58:
[...]

Jammer dat je fietscomputer dáár geen meldingen voor geeft he. "U bent nu voor 28% aangepast aan de kou" 8)
Bij 100% aangepast ben je bevroren waarschijnlijk.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Mistraller
magic_nl schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:30:
[...]

Bij 100% aangepast ben je bevroren waarschijnlijk.
Ben je bij "100% aangepast aan de warmte" gesmolten dan?

---------------

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:56

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Mistraller schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:25:
[...]

Ben je bij "100% aangepast aan de warmte" gesmolten dan?

[Afbeelding]
Dat denk ik wel, want ik kom nooit verder dan 23% ofzo.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:18

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Daan_ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:11:
[...]

Bij deze ;-) Nu toch maar de E uitgelaten. Dan kan ik wat vaker naar beneden stuiteren :)
[Afbeelding]

[YouTube: Sprengung Brandturm Kranenburg am 07.12.2022 - Sloop van de brandtoren in Kranenburg op 07.12.2022]

Best kaal nu op de plek
[Afbeelding]
Oben gibt's nichts mehr...
Ik was er dit weekend nog in de buurt (Groesbeek de Horst), maar met een starre singlespeed heb je in het Reichswald niet echt iets te zoeken :P Rondje Mook was al flink zweten. (en her en der lopen)
Gisteren na een afspraak in Utrecht doorgereen naar Zeist, toen ik nog in de buurt woonde reed ik die minstens één keer per maand maar nu zijn Amerongen en Nijmegen dichterbij dus dan is het gauw bekeken. Leuk rondje om op flow te oefenen, de enige momenten dat je je remmen nodig hebt is die paar plekken dat je tussen bomen door moet :+ Vering heb ik ook geen moment gemist.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Jij liever dan ik met een single speed. Respect !! d:)b Zie ze hier wel eens ploeteren/stoempen im Wald. Niet mijn ding…. Wissel wel af tussen de fully en de E. Waar ik merk dat ik de E toch net iets vaker pak. ;-)

Mook is zeker leuk rondje geworden. Ondanks de omleiding voor de houtkap. Zitten er nog een paar leuke stukjes in. Morgen vroeg wellicht weer eens die kant op voor rondje Mook, bikepark en Groesbeek. En anders maar weer lokale stuiter rondje. Beviel vandaag ook weer goed. Al was één afdaling met wortels en bladeren wel erg glad.

[Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 15-12-2022 16:35]

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:48
Demo schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:10:
[...]
maar met een starre singlespeed heb je in het Reichswald niet echt iets te zoeken :
Maar..... het zou ook de volgende SS group ride kunnen zijn. Schakelen we gewoon @Daan_ in op zijn E-MTB om de zwakkelingen omhoog te duwen die de beentjes nog iets meer moeten trainen. (Waar ik dan vast ook zelf bij hoor :P )

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-01 14:24

WoBBeL

*zwaai*

Morgen Bikepark Mook maar eens opzoeken...voor t eerst eens kijken hoe een bikepark in de kou werkt met dikke winterhandschoenen _O- 100% dat we het stuur kwijt gaan raken

Ik heb altijd koude bovenbenen ongeacht hoe dik ik mij aan kleed (nee, skibroek nog niet geprobeerd :+). Iemand tips?

[Voor 38% gewijzigd door WoBBeL op 15-12-2022 20:20]

Hosted VoIP SIP trunks Vast mobiel

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 21:10
cedrix5 schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:29:
[...]

Edit: wat de spaken betreft, ik was net aan het kijken naar spares voor mee te nemen naar Kenia.
Is op maat snijden een optie? Dit doe ik tegenwoordig eigenlijk altijd met spaken als ik een standaard wiel spaak.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prima weer om stukje te stuiteren. Wel beetje mistig en dat beetje sneeuw dat er lag bevroor al snel aan de vork, damper, en dropper. Deze aantal keer schoon mogen vegen.

• Prulleman
Daan_ schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:26:
Prima weer om stukje te stuiteren. Wel beetje mistig en dat beetje sneeuw dat er lag bevroor al snel aan de vork, damper, en dropper. Deze aantal keer schoon mogen vegen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
poe.. respect om met dit weer te rijden.. beetje kou is geen probleem, maar onder 0 doe ik toch niet zo graag....
harry64 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 20:37:
[...]

Is op maat snijden een optie? Dit doe ik tegenwoordig eigenlijk altijd met spaken als ik een standaard wiel spaak.
dat is toch ook best een gedoe als je een heel wiel (of 2) moet spaken, daarnaast zit je met dubbel butted spaken ook weer met een max wat je eraf kan halen.. (zodat je niet op het dunne gedeelte uitkomt).

kan me wel voorstellen dat als je een wiel moet fixen en je 1 of 2 spaken nodig hebt van een specifieke lengte, dat het makkelijker is om eentje uit de kast te trekken en op maat te maken..

Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik vind het ook heerlijk fietsen de afgelopen week. Kijk al op tegen volgende week als het weer warmer wordt maar ook nat en winderig, bah...

• ElGreco
@Prulleman de spaken waar @cedrix5 aan refereert zijn straight gauge spaken. Je kunt dan helemaal los gaan met inkorten. Die worden ook vaak gebruikt voor mini wieltjes in kinder fietsen oid.

Wat je zegt over butted spaken klopt. Gemiddeld kom je met twee maten wel een heel eind. Een butted Sapim spaak is verkrijgbaar in 310. 270. 250 (en nog korter). Met de eerste twee heb je al het gros te pakken. Op mtb gebied bijna 100%. Ik knip en rol hier ook de meeste spaken. Is gewoon makkelijker qua voorraden en je kunt op 0.5 mm exact op lengte knippen. En iedere keer online een bestelling plaatsen en de binnenkomende spaken verwerken in de administratie kost ook tijd 😉

Voor zover ik weet zijn alleen de D-Light niet geschikt om in te korten. Je kunt dit oplossen door de Pillar PDB 1416 te nemen (al weet ik niet of je die ergens kan kopen, ik haal iedere keer een grote batch bij een importeur).

@cedrix5 als je er niet uitkomt kun je ook blancos bij mij inleveren dan knip ik ze voor je op maat. Stuur even een berichtje anders.

[Voor 6% gewijzigd door ElGreco op 16-12-2022 13:18]

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 21:10
Prulleman schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:42:
[...]
dat is toch ook best een gedoe als je een heel wiel (of 2) moet spaken, daarnaast zit je met dubbel butted spaken ook weer met een max wat je eraf kan halen.. (zodat je niet op het dunne gedeelte uitkomt).

kan me wel voorstellen dat als je een wiel moet fixen en je 1 of 2 spaken nodig hebt van een specifieke lengte, dat het makkelijker is om eentje uit de kast te trekken en op maat te maken..
Tis wel even wat gedoe, maar je hebt altijd de juiste maat in huis en het scheelt een hele kast met spaken. (14, 13, standaard, zwart, butted)

• Mistraller
Prulleman schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:42:
[...]

poe.. respect om met dit weer te rijden.. beetje kou is geen probleem, maar onder 0 doe ik toch niet zo graag....
Ben vandaag ook lekker gegaan hoor. Vond het redelijk goed te doen, op het laatst kon ik alleen mijn remote lock niet meer zo goed bedienen omdat mijn linkerduim het niet meer deed 8)7 In elk geval niet hoeven poetsen thuis en geen los zand of modder te bekennen ;)
En dat douchen daarna thuis....zaaaalig!

[Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 16-12-2022 21:05]

---------------

• Kluit
De lagers en de velg moesten worden vervangen. Blijkbaar zat het probleem te lokaal en was het niet met spaakspanning op te lossen.
Achteraf nog steeds een prima keuze om te repareren, goedkoper en duurzamer 💚

• cedrix5
Kluit schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:51:
[...]

De lagers en de velg moesten worden vervangen. Blijkbaar zat het probleem te lokaal en was het niet met spaakspanning op te lossen.
Ja, als het lukt wel beter om te repareren.

Vandaag bleeding edge kitje boven gehaald, wel beter dan het shimano systeem op mijn gravelbike:

Verder nog tailfin suspension fork mounts gemonteerd dus als het goed is kan ik binnenkort 4 liter water op de vork meenemen, scheelt weer een rugzak.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Kluit schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 21:51:
[...]

Goed om te lezen dat het allemaal is gelukt! Inderdaad ook goed om aan duurzaamheid te denken. d:)b

@Mistraller het scheelt ook wel dat jij net als ik praktisch naast een bos woont en dat geldt ook voor @Daan_. Je zit dan wel gelijk lekker beschut wat al veel prettiger fietst. Als je eerst nog een stuk door de polder moet is de drempel alweer een stuk hoger.

[Voor 30% gewijzigd door Kluus op 17-12-2022 06:46]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Kluus Zoek het zelf vaak ook niet om fiets achterin te gooien om ergens naar toe te rijden. Dan maakt het wel makkelijker als je naast het bos woont. (Heb 100m verharde weg) Dan is de drempel heel stuk lager om op de fiets te springen.

Doe tegenwoordig liever kort stuiter rondje. Tussen de 20 en 40km. Lange tochten zijn nooit echt mijn ding geweest. Gelukkig hier aantal leuke lusjes in de buurt. Deze maand iets meer dan 400km en 7000hm erop zitten. (70% E dat wel) Straks weer eens kijken hier im Wald ;-)

[Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 17-12-2022 09:02]

• Mistraller
Kluus schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 23:04:
[...]

Goed om te lezen dat het allemaal is gelukt! Inderdaad ook goed om aan duurzaamheid te denken. d:)b

@Mistraller het scheelt ook wel dat jij net als ik praktisch naast een bos woont en dat geldt ook voor @Daan_. Je zit dan wel gelijk lekker beschut wat al veel prettiger fietst. Als je eerst nog een stuk door de polder moet is de drempel alweer een stuk hoger.
Ik wilde eigenlijk LDD doen maar ik was te laat uit mijn nest gekomen :+

Maar veel bos in de buurt was wel een van de redenen waarom ik inderdaad die MTB erbij heb gekocht. Al vind ik gravelrides ook heerlijk; dat kan overal wel.

Wat overigens ook heel erg veel scheelt is de zon. In het bos heb je daar geen profijt van. Overigens viel de zon uiteindelijk sowieso tegen, toen ik thuiskwam zat ik me af te vragen waarom ik eigenlijk de donkere-glazen-zonnebril had gepakt.

[Voor 26% gewijzigd door Mistraller op 17-12-2022 10:57]

---------------

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:59

Jazzper

BB4E^Guerilla

Lekker rondje gereden in Zeist vandaag. Traag tempo (iets met post Covid), maar leuk was het zeker. Nu heb ik gister nog alle remmerij en versnellingen helemaal afgesteld en kabels gesmeerd (oldskool v-brakes en 3x8 Deore shifters/derries). In mijn verwarmde garage werkte het nog als een malle.

Vandaag in de vrieskou ging remmen top, maar schakelen voor geen meter. Zouden de vetten in de shifters danwel in de derrie hard geworden zijn? Gewoon soms geen respons op schakelen of zompig. Heel maf.

edit: lijkt hier mee te maken te hebben: https://www.bikeforums.ne...r-effecting-shifters.html

[Voor 11% gewijzigd door Jazzper op 17-12-2022 20:03]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Mistraller
Jazzper schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:42:
Lekker rondje gereden in Zeist vandaag. Traag tempo (iets met post Covid), maar leuk was het zeker. Nu heb ik gister nog alle remmerij en versnellingen helemaal afgesteld en kabels gesmeerd (oldskool v-brakes en 3x8 Deore shifters/derries). In mijn verwarmde garage werkte het nog als een malle.

Vandaag in de vrieskou ging remmen top, maar schakelen voor geen meter. Zouden de vetten in de shifters danwel in de derrie hard geworden zijn? Gewoon soms geen respons op schakelen of zompig. Heel maf.

edit: lijkt hier mee te maken te hebben: https://www.bikeforums.ne...r-effecting-shifters.html
Ligt denk aan het vet of misschien wat vocht ertussen gekomen? Ik heb zelf geen enkel probleem gehad afgelopen week met schakelen. Ik vet kabels altijd een beetje in met zuurvrije vaseline trouwens.

---------------

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:59

Jazzper

BB4E^Guerilla

Vocht lijkt me sterk. Heb gisteravond alle kabels opnieuw ingesmeerd en fiets heeft binnen gestaan. Was vandaag ijzel/sneeuwvrij en kurkdroge lucht. Maar denk vet schakelmechanisme.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• cedrix5
Ik doe nooit vet erop, soms beetje ptfe spray. Vooral op alle pivots en bewegende stukjes.

Vandaag in Nijmegen geweest, ook Groesbeek meegenomen. Eerste ritje met vriendin op eigen fiets, grand canyon 8 gekocht in hun sale. Jammer dat ze een sunrace 11-51 cassette op hg hub hebben geleverd i.p.v. beloofde deore 10-51, maar wel een top fiets verder! Was fijn weer ook, koud maar droog.

Nog iemand gezien op een oranje Cotic (denk solaris ook), wil nog graag eens mijn onderdelen op zo’n frame plaatsen. Mooie dingen.

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:18
Afgelopen zondag ook nog een rondje gedaan. Was wel echt koud, maar wat lagen de paden er mooi bij. En voordeel van een bevroren ondergrond is dat je de fiets zo weer in de schuur hangt na je rit :9
Had alleen geen windstopper aangedaan en het waaide op de open stukken toch nog wel aardig. brrrr.

Dit weekend was de A1 voor een deel afgesloten. Wat een rust in het bos!. Viel me pas op toen ik de 1e foto maakte :D

@Jazzper Ondanks het koude weer geen problemen met schakelen. Mijn squirtlube op de ketting was wel aardig hard geworden (vlak voor de rit nog ff laagje er op gedaan). Denk dat je toch naar het gebruikte vet moet kijken. Wellicht wat dikker geworden door de kou.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• rolandos582
  • Nu online
f4stf0rw4rd schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 09:02:
Afgelopen zondag ook nog een rondje gedaan. Was wel echt koud, maar wat lagen de paden er mooi bij. En voordeel van een bevroren ondergrond is dat je de fiets zo weer in de schuur hangt na je rit :9
Had alleen geen windstopper aangedaan en het waaide op de open stukken toch nog wel aardig. brrrr.

Dit weekend was de A1 voor een deel afgesloten. Wat een rust in het bos!. Viel me pas op toen ik de 1e foto maakte :D

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@Jazzper Ondanks het koude weer geen problemen met schakelen. Mijn squirtlube op de ketting was wel aardig hard geworden (vlak voor de rit nog ff laagje er op gedaan). Denk dat je toch naar het gebruikte vet moet kijken. Wellicht wat dikker geworden door de kou.
Mooie fietsje hoor! Jammer dat je logo's niet mooi uitgelijnd zijn met de ventielen, toch een puntje van kritiek :)

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:07
Leukste/beste routes in NL om te rijden na een periode van veel regen?

Ik heb morgen een aantal uur vrij gehouden om eens een keer ergens anders te mtb'en dan in mijn eigen regio (Den Bosch). Morgen lijkt er vrij weinig regen te gaan vallen, maar door alle regen van gisteren & vandaag staan natuurlijk de meeste routes blank... Ik heb een hekel aan bagger en wil geen routes kapotrijden, dus op zoek naar iets wat goed overweg kan met veel regen.

Rijk van Nijmegen valt af, heeft de neiging vrij snel vettig te worden (toch?). Zat te denken aan Leersum-Amerongen, die kunnen vrij goed tegen wat water als ik het me goed herinner. Verder nog tips? Best zou kunnen. Maar wellicht zie ik nog wat moois over het hoofd.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Groesbeek is over het algemeen goed te doen naar/met wat regen. Laatste keer was het in de regen prima te doen. Regenbroek en jas aan en gaan met die banaan. ;-)

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:09

Sherlock

No Shit

Ik vond Amerongen de laatste keer dat ik er was (29 november) niet zo best na een natte periode. Leersum vond ik een stuk beter wat dat betreft!
In of vlak na natte periodes ben je toch altijd het beste af op zandgrond, één van de redenen dat Westenschouwen in de winter zo hoog staat in de lijstjes.

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Bakkenist schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:53:

Rijk van Nijmegen valt af, heeft de neiging vrij snel vettig te worden (toch?). Zat te denken aan Leersum-Amerongen, die kunnen vrij goed tegen wat water als ik het me goed herinner. Verder nog tips? Best zou kunnen. Maar wellicht zie ik nog wat moois over het hoofd.
Ik sluit mij aan bij Daan. Groesbeek ligt redelijk hoog op de heuvels dus blijft goed te rijden na regen. Als je dichterbij huis wil blijven dan is Dorst misschien een optie ?

PS: als je parkeert bij Boscafe de zweef parkeert is er zelfs een bikewash om je fiets en eventueel jezelf af te spuiten :+

[Voor 8% gewijzigd door Mjelnir op 20-12-2022 15:16]

• Prulleman
https://www.mountainbike....ic.php?p=2708744#p2708744

normaal gesproken kan het water best aardig weg daar, maar door de kou van de afgelopen tijd was het op Dorst blijkbaar ook niet al te best..
wellicht is het morgen weer ok, maar ik zou dat topic even in de gaten houden

Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

+1 voor Groesbeek, de 1.0 routes werden daar dacht ik vrij vettig, maar de huidige routes zijn op een paar plekken na prima te doen.

Verder heb ik wel veel positiefs gehoord over de afwatering van Dorst inderdaad en Horst ook dacht ik.

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:18
rolandos582 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:44:
[...]

Mooie fietsje hoor! Jammer dat je logo's niet mooi uitgelijnd zijn met de ventielen, toch een puntje van kritiek :)
Tnx! Na ruim 1,5 jaar nog steeds erg blij mee :Y

En qua logo's. Het is maar net hoe je het bekijkt. Naar mijn mening valt het gehele rood omcirkelde deel onder het Logo ;)

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• ZanielGa
rolandos582 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 12:44:
[...]

Als deze banden hetzelfde zijn als bij mijn Vittoria's ligt het probleem meer bij Vittoria als bij @f4stf0rw4rd. Ik heb mijn banden er namelijk op exact dezelfde manier opliggen. De Barzo/Mezcal logo's zijn niet mooi uitgelijnd aan de 2 zijkanten van de banden waardoor als je ze er aan beide kanten netjes uit wilt laten zien ze erop komen te zitten zoals op de foto's. De enige manier om dit op te lossen is een ander merk kopen.

• ZanielGa

Ik heb morgen een aantal uur vrij gehouden om eens een keer ergens anders te mtb'en dan in mijn eigen regio (Den Bosch). Morgen lijkt er vrij weinig regen te gaan vallen, maar door alle regen van gisteren & vandaag staan natuurlijk de meeste routes blank... Ik heb een hekel aan bagger en wil geen routes kapotrijden, dus op zoek naar iets wat goed overweg kan met veel regen.

De beste route om te rijden na een periode van veel regen is Zandvoort. Dat is helaas alleen een eindje rijden voor je.

• rolandos582
  • Nu online
ZanielGa schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 17:11:
[...]

Als deze banden hetzelfde zijn als bij mijn Vittoria's ligt het probleem meer bij Vittoria als bij @f4stf0rw4rd. Ik heb mijn banden er namelijk op exact dezelfde manier opliggen. De Barzo/Mezcal logo's zijn niet mooi uitgelijnd aan de 2 zijkanten van de banden waardoor als je ze er aan beide kanten netjes uit wilt laten zien ze erop komen te zitten zoals op de foto's. De enige manier om dit op te lossen is een ander merk kopen.
True, mijn barzo's zijn ook niet gelijk aan beide kanten inderdaad. Ach, als de drive side maar goed zit hé!

Mijn ventielen zitten op de B van Barzo, dat is halverwege het logo van vittoria + barzo imo. Maar ik snap het wel

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:26
Deze ; https://www.trailforks.com/region/curacao/trails/

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:19
Heeft er iemand van jullie een Samsung Smarttag verstopt in een MTB?
Onder het zadel is een gemakkelijke plek, maar ook voor de dief. Ze zijn best groot, dus ze passen helaas niet in een stem.

BlaBlaBla

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op woensdag 21 december 2022 @ 13:15:
Onder het zadel is een gemakkelijke plek, maar ook voor de dief. Ze zijn best groot, dus ze passen helaas niet in een stem.
Weet dat er voor de Apple AirTag diverse montage mogelijkheden zijn. Muc Off heeft houder voor onder bidonhouder, en voor in de band. En nog aantal oplossingen….

En als ik zoek op samsung smart tag bike mount Kom ik vooral opties tegen onder het zadel en houder voor onder de bidonhouder.

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Oprecht nieuwsgierig; waarom zou je dat willen? Die hebben tich een range van iets meer dan 100 meter? Dan zou je behoorlijk dichtbij een eventuele dief moeten zijn wil je er iets aan hebben. Of je zou inderdaad een signaal moeten krijgen als hij buiten bereik is, dan moet je heel snel gaan kijken welk busje er wegrijdt.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sherlock schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:06:
[...]

Oprecht nieuwsgierig; waarom zou je dat willen? Die hebben tich een range van iets meer dan 100 meter? Dan zou je behoorlijk dichtbij een eventuele dief moeten zijn wil je er iets aan hebben. Of je zou inderdaad een signaal moeten krijgen als hij buiten bereik is, dan moet je heel snel gaan kijken welk busje er wegrijdt.
Nagenoeg op zelfde manier als de Apple AirTag. Gebruik de diverse AirTags dat werkt verrassend goed ;-)

Bij AirTag krijg je een signaal als die niet meer kan communiceren met je device. Dat moet je wel instellen. De Samsung zal vast wel zelfde truukje toepassen…
How does SmartTag work? The Samsung SmartTag detects its location based on other Samsung devices in the area, and then sends that information to your phone. Since it relies on Bluetooth Low Energy (BLE), the SmartTag can only communicate with your phone if it is within the Bluetooth range of 130 yards or 120 meters.

[Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 21-12-2022 14:24]

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Daan_ schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:21:
[...]
Nagenoeg op zelfde manier als de Apple AirTag. Gebruik de diverse AirTags dat werkt verrassend goed ;-)

Bij AirTag krijg je een signaal als die niet meer kan communiceren met je device. Dat moet je wel instellen. De Samsung zal vast wel zelfde truukje toepassen…
[...]
Ah oké, dan is het dus inderdaad achter het busje aanrennen als het dus eigenlijk al net te laat is.

• Mistraller
Sherlock schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:06:
[...]

Idee is natuurlijk dat je het netwerk gebruikt, als je iets kwijt bent. Dus je kunt dan de locatie zien als anderen hem tracken.
Vind je spullen vanaf grote afstand

Is je getagde item niet binnen bereik? Geen probleem! Zelfs als je offline bent, kan het Galaxy Find Network* gescande gegevens gebruiken om ze voor je te vinden. Je kunt ook gebruikmaken van andere toestellen om je items te traceren.
Ik heb op mijn racer een 4iiii powermeter, daarop zit Chipolo. Zelfde idee eigenlijk. Je markeert je 4iiii als missing, en dan is het hopen dat iemand met een chipolo app je fiets trackt. Voordeel van powermeter; als je die eraf haalt is de fiets incompleet.

[Voor 15% gewijzigd door Mistraller op 21-12-2022 14:57]

---------------

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Mistraller schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:56:
[...]

Idee is natuurlijk dat je het netwerk gebruikt, als je iets kwijt bent. Dus je kunt dan de locatie zien als anderen hem tracken.

Ik heb op mijn racer een 4iiii powermeter, daarop zit Chipolo. Zelfde idee eigenlijk. Je markeert je 4iiii als missing, en dan is het hopen dat iemand met een chipolo app je fiets trackt. Voordeel van powermeter; als je die eraf haalt is de fiets incompleet.
Ah, dat 'netwerkgebeuren' kende ik nog niet, dat is dan idd wel een nuttige toevoeging (y)

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sherlock schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:42:
[...]

Ah oké, dan is het dus inderdaad achter het busje aanrennen als het dus eigenlijk al net te laat is.
Daar wordt je moe van :+

[Voor 38% gewijzigd door Daan_ op 21-12-2022 15:10]

• ZanielGa
Is er niet toevallig iemand met een 3D-printer die ergens een mooi printje kan maken voor een niet standaard plekje? Denk dat je best een paar mooie plekken kan vinden op je fiets waar die zou kunnen passen.
Pagina: 1 ... 225 ... 228 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee