rolandos582 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:46:
Zijn er hier eigenlijk mensen die een SRAM GX AXS derailleur gebruiken icm een Shimano groepset? Ben enorme fan van elektronsiche groepsets en dat draadloze staat me ook wel aan. Ik zie een aantal reviews van mensen die zeggen dat het prima werkt met 12 speed hyperglide. Iemand hier ervaring mee? Met name long term?
@
Daan_ heeft het gehad (of nog steeds op de hardtail..?) en het werkt prima, zou niet weten waarom het long term anders zou zijn.
Voor mijn gevoel zijn de high end eagle groepen (XX1/XO1) wel duurzamer qua cassette en ketting, dan shimano, maar die zie je ook meer dan XTR als je het over dezelfde prijs range hebt..
Maar als je het wilt doen om met een shifter/derailleur AXS setje je huidige shimano te vervangen, zonder dat je een nieuwe ketting en cassette (en body) nodig hebt, dan zou ik zeggen, gewoon doen! Als het niet bevalt kan je altijd als de boel versleten is alsnog eagle erop zetten. (maar ik nog niemand horen klagen.)
Dan zou ik zeker wat gaan proef rijden.. een neuron is namelijk echt wel een flinke stap vanaf een hardtail..
Ik heb vorig jaar mijn xc hardtail (Cannondale FSI) vervangen met een Scott Spark, nog steeds XC, maar met 120/120 en redelijk slack, een van de meest capabele XC fietsen. De nieuwe (2023?) Orbea oiz is vergelijkbaar, beetje XC plus zeg maar, of wat tussen XC en DC/Trail in. Anyway, ik ben er nog steeds erg blij mee, snel genoeg op vlakke rondjes, en heerlijk op de wat zwaardere routes,
Van de fietsen in je lijstje lijkt me de 2022 oiz nog het meest aansluiten, maar het zou goed kunnen dat een lux bv nog beter aansluit bij je wensen.
Anyway, zoals @
Daan_ zegt, proefrijden

tenzij je echt weet wat je zoekt.