Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 226 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:06
Ik doe dit hele fiets gebeuren zodat ik niet hoef te rennen. Rennen/Lopen is voor mensen die de klim niet op kunnen rijden of de afdaling niet af durven rijden.

[edit: ugh. Had verwacht dat die er 1 post van zou maken ]

[ Voor 11% gewijzigd door ZanielGa op 21-12-2022 17:26 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Rondje stuiteren in het Reichswald was net als gisteren veel glibberen en glijden. Zelfs met de Minion DHR II voor en achter was het zoeken naar grip. Maakte het wel weer wat uitdagender.

Weer genoeg blubber verzameld O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGpKgVoOS2AP4TwZEK4F0hGJqhY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OyMvEofcRstb4FuM8uzNtoR.jpg?f=fotoalbum_large

Na leuke technische glibber afdaling nog even goed tussen deze twee boomjes door glibberen (iets steiler dan het lijkt) ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iapc5O35r7pkpS4ujANPb1Ded4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdGVFUD2MrWQ7lHPdFgRWo77.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_EGJQ5RcD7Ycn0g-ZVG9ALwbMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JsjE2eljTINEJZGIn1Y7eQq6.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Denk dat het einde boswielren carrière is. Hier hangt de Scott Scale al weer bijna een jaar in de bikestand. De Neuron gebruik ik voor de semi boswielren rondjes met de XC wielset. Tijd om het frame/fork op MP te zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door Daan_ op 22-12-2022 14:24 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Daan_ schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:46:
Rondje stuiteren in het Reichswald was net als gisteren veel glibberen en glijden. Zelfs met de Minion DHR II voor en achter was het zoeken naar grip. Maakte het wel weer wat uitdagender.

Weer genoeg blubber verzameld O-)
Lijken wel een paar paardenvijgen :')

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:30
@Daan_ Misschien een mooie achterfender plaatsen in Herfst/winter ? Scheelt ook weer zooi in/op je lager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Mjelnir schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:04:
@Daan_ Misschien een mooie achterfender plaatsen in Herfst/winter ? Scheelt ook weer zooi in/op je lager.
Contradictie? :+ Maar je hebt gelijk, een spatbordje kan een hoop troep schelen. Zo'n flexibel ding past er vaak wel tussen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:30
Demo schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:47:
[...]
Contradictie? :+ Maar je hebt gelijk, een spatbordje kan een hoop troep schelen. Zo'n flexibel ding past er vaak wel tussen.
De meeste achterfenders vind ik idd spuuglelijk maar kwam de RRP proguard tegen op de Ripmo owners group en die vind ik wel gaaf staan hoewel dit altijd persoonlijk blijft :+

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb23632403/p5pb23632403.jpg

Voor het onbedekte stukje onder de fender heb ik nog de Rockflap van Ibis liggen die ik nog moet monteren

[ Voor 9% gewijzigd door Mjelnir op 23-12-2022 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mjelnir schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:04:
(y)

Gelukkig zit achter een mudflap. Alleen daar blijft de blubber nu op liggen.

Wel naar gezocht maar nog niks gevonden. Vond vanochtend een zwart spatbordje in de schuur. Deze iets bijgeknipt. Kijken wat dit doet vanmiddag.

Ja fiets wordt nog schoongemaakt, maar pas naar de rondje van vanmiddag O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7kMgqr2uWSr5zpE6sThR0Peqgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1pPDMBqB01BOiH48Pd3T4dV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 23-12-2022 10:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Het spatbordje deed niet veel tijdens de regen/blubber rit van net. Nog even zoeken naar goed alternatief. Al was het nu wel erg nat en blubberig.

Onderstaande drop gaf niet veel ruimte om een foutje te maken. Ging ook maar net goed. O-) Geef mij maar droge omstandigheden. Dan deze natte vettige ondergrond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNeKsPkoN336pPm81XJcrg08lck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9k0Fy9espNjRf29pCOb5nHM.jpg?f=fotoalbum_large

èèn van de steilste verborgen stukjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lc5XSWACimX14Y41uZyTXmmHFPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WohZeq1aLKS1BFG0ohI3zg5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvVjXR0Rj_sJs1KDIkcL4f1PtF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1bJxi08bxwPtWkPjyUuzsPVO.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag de vakantie lekker begonnen met een relaxed rondje in Hattem. Helaas heb ik de fiets thuis niet goed gecontroleerd en kwam ik er op de parkeerplaats achter dat de achterrem heel week voelt. Na wat pompen ging het redelijk en durfde ik Hattem wel aan :)

Ik heb de fiets drie weken niet gebruikt en aan het voorwiel aan de muur hangen. Op de fiets en rem is geen lekkage te ontdekken. Bijvullen en ontluchten? :?

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 12:01
Ik heb momenteel een Cube LTD pro hardtail uit 2016 maar ben opzoek naar een nieuwe fully. Ik rijd voornamelijk singletracks zoals Groesbeek, Amerongen en Loonse en Drunense duinen. Uitstapjes naar het buitenland zal ik niet snel maken, hooguit Zuid-Limburg.

Een keuze maken vind ik erg lastig. Ik heb o.a. een Canyon Neuron, Canyon Spectral (125 of 29?) en een Orbea Oiz M10 TR 2022 op het oog. Iemand ervaring met een van deze fietsen? Adviezen en tips zijn altijd welkom. Budget is max € 5.000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@lochtejans Wil je XC georiënteerde fiets of meer trail. Zoek je fiets om snel )PR’s KOM’s) te fietsen of lekker spellen. (Jumpjes en dropjes etc…)

Heb hier een Canyon Neuron. En nodige plezier van. Al merk ik wel dat ik persoonlijk meer neig naar fietsen als de Spectral. Daarom is de E ook een Spectral ON (mullet) geworden. De geometrie van de fiets geeft mij net iets meer vertrouwen om de uitdagende stukken te rijden.

Advies is dan ook: Probeer de fietsen zelf te testen. En niet uit te gaan van reviews of andermans mening ;-) De Canyon fietsen kun je bijvoorbeeld testen in Valkenburg.

[ Voor 29% gewijzigd door Daan_ op 23-12-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
Ik ben meer van het snelle werk (lekkere flow) ipv het 'spelen' met jumps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:46
lochtejans schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:32:
Dan kan je ook de Canyon Lux CF overwegen. Ik heb sinds een maand de Canyon Lux CF 7 https://www.canyon.com/nl-nl/lux-cf-7/3134.html en die bevalt erg goed op Brabantse singletracks. Heerlijk snel en voldoende vering om tempo te kunnen houden over wortels en gaten. Misschien niet geschikt voor speculairdere afdalingen, maar dat doe ik toch bijna nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Op de route van Groesbeek en Nijmegen zijn genoeg jumpjes te vinden. ;-)

Spectral 29 is dan niet fiets die je neemt om de snelste te zijn. Gaat het je puur om snelheid? Dan kom je meer uit op fietsen als de Canyon LUX, Scott Spark, Orbea OIZ, Trek Supercaliber en ga zo maar door.

Al zie je steeds vaker dat XC fietsen meer veerweg krijgen. Was dit voorheen hoofdzakelijk 100mm. Is dat nu vaker 110/120mm. Je kunt dan ook kijken naar fietsen die ze als Downcountry bestempelen. Die zitten beetje tussen XC en Trail in. Dan kom je weer uit op fietsen als de Neuron en Spectral 125, maar ook de Scott Spark is te krijgen met 120mm.

[ Voor 44% gewijzigd door Daan_ op 23-12-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 20:19
Zijn er hier eigenlijk mensen die een SRAM GX AXS derailleur gebruiken icm een Shimano groepset? Ben enorme fan van elektronsiche groepsets en dat draadloze staat me ook wel aan. Ik zie een aantal reviews van mensen die zeggen dat het prima werkt met 12 speed hyperglide. Iemand hier ervaring mee? Met name long term?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:24
rolandos582 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:46:
Zijn er hier eigenlijk mensen die een SRAM GX AXS derailleur gebruiken icm een Shimano groepset? Ben enorme fan van elektronsiche groepsets en dat draadloze staat me ook wel aan. Ik zie een aantal reviews van mensen die zeggen dat het prima werkt met 12 speed hyperglide. Iemand hier ervaring mee? Met name long term?
@Daan_ heeft het gehad (of nog steeds op de hardtail..?) en het werkt prima, zou niet weten waarom het long term anders zou zijn.

Voor mijn gevoel zijn de high end eagle groepen (XX1/XO1) wel duurzamer qua cassette en ketting, dan shimano, maar die zie je ook meer dan XTR als je het over dezelfde prijs range hebt..

Maar als je het wilt doen om met een shifter/derailleur AXS setje je huidige shimano te vervangen, zonder dat je een nieuwe ketting en cassette (en body) nodig hebt, dan zou ik zeggen, gewoon doen! Als het niet bevalt kan je altijd als de boel versleten is alsnog eagle erop zetten. (maar ik nog niemand horen klagen.)
Dan zou ik zeker wat gaan proef rijden.. een neuron is namelijk echt wel een flinke stap vanaf een hardtail..
Ik heb vorig jaar mijn xc hardtail (Cannondale FSI) vervangen met een Scott Spark, nog steeds XC, maar met 120/120 en redelijk slack, een van de meest capabele XC fietsen. De nieuwe (2023?) Orbea oiz is vergelijkbaar, beetje XC plus zeg maar, of wat tussen XC en DC/Trail in. Anyway, ik ben er nog steeds erg blij mee, snel genoeg op vlakke rondjes, en heerlijk op de wat zwaardere routes,

Van de fietsen in je lijstje lijkt me de 2022 oiz nog het meest aansluiten, maar het zou goed kunnen dat een lux bv nog beter aansluit bij je wensen.

Anyway, zoals @Daan_ zegt, proefrijden :) tenzij je echt weet wat je zoekt.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

rolandos582 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:46:
Al aantal keer iets over geschreven in dit topic. Het werkt net als volledig SRAM. Als je cassette/ketting en kettingblad Hyperglide+ gebruikt. Ga je hierin mixen werkt het nog steeds, maar wordt het schakelen net iets minder en maakt het ook net iets meer geluid.

Denk dat ik wel nodige varianten heb getest afgelopen jaren.

HT voorzien van SRAM AXS XX1 met Shimano XTR cassette/ketting en kettingblad is een AbsoluteBlack oval hyperglide+

Je kunt de chaingap tool van SRAM nog steeds gebruiken. Heeft geeft een redelijke indicatie hoe je B gap af te stelen. Heb zelf eigenlijk nooit verder afstellen hoeven doen. De witte B gap tool was altijd voldoende
Prulleman schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:54:
[...]

@Daan_ heeft het gehad (of nog steeds op de hardtail..?) en het werkt prima, zou niet weten waarom het long term anders zou zijn.
HT gebruik ik afgelopen jaar enkel nog op de Tacx. Zit hoofdzakelijk op één van de fully's. Haal daar meer fun uit dan de HT ;-) En de HT te houden alleen voor de Tacx is ook zonde. Vandaar dat ik die nu aan strippen ben voor verkoop.

Scott Scale Frame met Rockshox SID SL Ultimate, Schmolke carbon stuur en wat extra's gaat op MP. Wielen gebruik ik voor de Neuron als ik wat meer XC wens. Het AXS setje gaat de kast in als reserve. Dat mag wel met hoe lomp ik soms fiets. En XTR remmen gaan op de fiets van mijn vrouw.

Twee fietsen is voor hier eigenlijk wel genoeg O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 24-12-2022 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
@Prulleman @Daan_ Thanks, heb di2 op mijn racer en vind het elektronisch schakelen gewoon zoveel prettiger, mijn M8100 XT groep is prima. Maar een upgrade naar schakelset van GX AXS is voor 350-400 euro te doen, is je cockpit ook weer een kabel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Shimano is wel raar bezig... Ze hebben nu wel een 12 speed di2 xt groep, maar die is alleen voor ebikes (geen losse accu, dus moet op de main motor accu aangesloten worden). Lijkt me een vrij kleine aanpassing om die geschikt te maken voor normale mtb's...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Er is ook een XTR DI2 maar die is me toch een partij lelijk... En ook nog is 11 speed.

Wel gek dat het allemaal prima werkt maar dat SRAM + Shimano zeggen, nono niet doen! Maar het is toch een beetje best of both worlds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Easy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-05 08:49
lochtejans schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:39:
Ik heb momenteel een Cube LTD pro hardtail uit 2016 maar ben opzoek naar een nieuwe fully. Ik rijd voornamelijk singletracks zoals Groesbeek, Amerongen en Loonse en Drunense duinen. Uitstapjes naar het buitenland zal ik niet snel maken, hooguit Zuid-Limburg.

Een keuze maken vind ik erg lastig. Ik heb o.a. een Canyon Neuron, Canyon Spectral (125 of 29?) en een Orbea Oiz M10 TR 2022 op het oog. Iemand ervaring met een van deze fietsen? Adviezen en tips zijn altijd welkom. Budget is max € 5.000.
Hey Lochtejans,
Ik heb een 2022 Canyon Spectral 29” maat L Ik haal mijn plezier uit de wat ruigere stukken, maar mijn thuisrondjes zijn Dorst, Cadettenkamp en Oosterhout. Amerongen vind ik erg leuk op de Spectral, vooral de stukken naar beneden. Hier in DCO is het duidelijk niet de snelste fiets (nu ben ik dat zelf ook niet dus dat scheelt). De banden doen wel een hoop. Heb er nu RR/RR opleggen en dat gaat al een stuk sneller.
Als je meer voor snelheid wilt gaan zou ik persoonlijk niet voor de Spectral gaan.

Succes met de keuze. Als er vragen zijn over de Spectral, stel ze gerust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

rolandos582 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:13:
Er is ook een XTR DI2 maar die is me toch een partij lelijk... En ook nog is 11 speed.

Wel gek dat het allemaal prima werkt maar dat SRAM + Shimano zeggen, nono niet doen! Maar het is toch een beetje best of both worlds.
Helaas werkt de DI2 nog steeds met een kabel. Accu zit dan als goed is in je zadelpen en kabel loopt dan naar je derailleur.

Shimano en SRAM is prima te combineren net als andere merken.Fabrikanten zien dat alleen liever niet ;-)

Shimano Hyperglide+ heeft redelijk afwijkend tand patroon (cassette/kettingblad) en schakels van de ketting zijn hierop aangepast. Leg je er bijvoorbeeld een SRAM XX1 ketting op dan schakelt het allemaal nog steeds prima, maar net iets minder soepel als met een Hyperglide+ ketting.

—————
Vanochtend verliep het mtb ritje even anders dan verwacht. Kom rustig aan rijden en ga ik stil staan en wordt je als nog gebeten door een hond. Twee gaatje in de neoprene Sluiting van de schoen.

Zoals het er nu uitziet wordt het netjes opgelost. (WA verzekering) Gegevens uitgewisseld en naar de kerst eens contact opnemen. Zijn wel schoenenen van 180,- euro. :(

[ Voor 18% gewijzigd door Daan_ op 24-12-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
Daan_ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:11:
[...]

Op de route van Groesbeek en Nijmegen zijn genoeg jumpjes te vinden. ;-)

Spectral 29 is dan niet fiets die je neemt om de snelste te zijn. Gaat het je puur om snelheid? Dan kom je meer uit op fietsen als de Canyon LUX, Scott Spark, Orbea OIZ, Trek Supercaliber en ga zo maar door.

Al zie je steeds vaker dat XC fietsen meer veerweg krijgen. Was dit voorheen hoofdzakelijk 100mm. Is dat nu vaker 110/120mm. Je kunt dan ook kijken naar fietsen die ze als Downcountry bestempelen. Die zitten beetje tussen XC en Trail in. Dan kom je weer uit op fietsen als de Neuron en Spectral 125, maar ook de Scott Spark is te krijgen met 120mm.
Het gaat me niet alleen puur om de snelheid, meer een middenweg. Ik vind comfort namelijk ook belangrijk, lekker over wortels en gaten rijden. Keuze stress! Waarom zijn er zoveel keuzes 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ik ben naar een Neuron gegaan maar dat was het toch niet voor mij! Ik heb hem omgeruild tegen een Scalpel HT en ben daar echt heel tevreden mee! Heb geen XC fully meer geprobeerd aangezien dit niet de moeite waard is voor mij persoonlijk!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:36

Kluus

Gang is alles

Daan_ schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:45:
[...]

Vanochtend verliep het mtb ritje even anders dan verwacht. Kom rustig aan rijden en ga ik stil staan en wordt je als nog gebeten door een hond. Twee gaatje in de neoprene Sluiting van de schoen.

Zoals het er nu uitziet wordt het netjes opgelost. (WA verzekering) Gegevens uitgewisseld en naar de kerst eens contact opnemen. Zijn wel schoenenen van 180,- euro. :(
Balen, ik heb dit ook al eens gehad, broek kapot, hoop gebakkelij met de verzekering en uiteindelijk kreeg ik een tientje terug voor een broek die een paar jaar oud was maar verder nog prima. Een gelijkwaardige vervanger was 150 euro. Hoe oud zijn de schoenen? Verzekeraars hanteren een flinke afschrijving op kleding.

[ Voor 35% gewijzigd door Kluus op 24-12-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
lochtejans schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:01:
[...]

Het me niet alleen puur om de snelheid, meer een middenweg. Ik vind comfort namelijk ook belangrijk, lekker over wortels en gaten rijden. Keuze stress! Waarom zijn er zoveel keuzes 8)7
Je koopt een Oiz. Zo opgelost. Geen keuze meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 13:59

Het blijft mij verbazen hoe vaak het gebeurt dat mensen hun honden niet aanlijnen. Verder geen pijn aan gehad?

Ik mag rustig aan weer het sporten oppakken. Wel het slechtste moment mogelijk eigenlijk gezien het weer, dus ik ben momenteel vooral weer een beetje aan het spelen in de zandduinen in de gemeente. Ik ben erg blij dat de fiets weer terug is en na zelf alles weer afgesteld te hebben, is het weer zoals het hoort. Mijn knie reageert nog te heftig op inspanning, dus het is nu een continue cyclus van sporten en iedere week weer losmaken. Dit moet over tijd beter worden, maar gaat nog een hele tijd duren.

Ik ben nog bezig met het afstellen van de SPD-pedalen en ik denk dat ik ze nu netjes onder de bal van de voet heb staan. Maar door mijn nu al helemaal gevoelige knie is het denk ik een goed idee om er een ervaren iemand naar te laten kijken. Weet iemand misschien een plek in de omgeving Nijmegen waar SPD-pedalen fysiotherapeutisch verantwoord afgesteld kunnen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@daanb14 misschien bij https://beteropdefiets.nl. Guus is van huis uit fysio, dat is ook de reden geweest dat ik hem afgelopen zomer mijn racer en mtb heb laten afstellen. Schoenplaatjes kijkt hij ook zeker naar. Mij heeft het in ieder geval grotendeels van vervelende, langslepende, rugklachten afgeholpen.

Hij werkt wel op het oog, met je eigen fiets en met analoog gereedschap om hoeken te meten en is niet van de grafiekjes en cameras enzo die tweakers vaak fijn vinden dus dat moet je even bepalen of dat is wat je wil.

Maar hij heeft er echt wel kijk op, zoals gezegd heeft het mij uitstekend geholpen, werkt vanuit de klachten en probeert je ook geen spullen aan te smeren. Er hangen bijvoorbeeld wel wat zadels, die zal hij ongetwijfeld verkopen/proberen als het nodig is maar daar is hij bij mij niet over begonnen. Verder is het gewoon een fijne vent, echte fietsfanaat en neemt ook goed de tijd.

[ Voor 28% gewijzigd door Kluus op 24-12-2022 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

daanb14 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:17:
[...]

Het blijft mij verbazen hoe vaak het gebeurt dat mensen hun honden niet aanlijnen. Verder geen pijn aan gehad?

Ik mag rustig aan weer het sporten oppakken. Wel het slechtste moment mogelijk eigenlijk gezien het weer, dus ik ben momenteel vooral weer een beetje aan het spelen in de zandduinen in de gemeente. Ik ben erg blij dat de fiets weer terug is en na zelf alles weer afgesteld te hebben, is het weer zoals het hoort. Mijn knie reageert nog te heftig op inspanning, dus het is nu een continue cyclus van sporten en iedere week weer losmaken. Dit moet over tijd beter worden, maar gaat nog een hele tijd duren.

Ik ben nog bezig met het afstellen van de SPD-pedalen en ik denk dat ik ze nu netjes onder de bal van de voet heb staan. Maar door mijn nu al helemaal gevoelige knie is het denk ik een goed idee om er een ervaren iemand naar te laten kijken. Weet iemand misschien een plek in de omgeving Nijmegen waar SPD-pedalen fysiotherapeutisch verantwoord afgesteld kunnen worden?
Persoonlijk zou ik er flats erop zetten. Geeft je ook gelijk wat meer vertrouwen als het wat technischer wordt. ;-)

En op moment dat je hersteld ben kun je de SPD er altijd nog op zetten. En kun je afwisselen indien nodig….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

lochtejans schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:01:
[...]

Het gaat me niet alleen puur om de snelheid, meer een middenweg. Ik vind comfort namelijk ook belangrijk, lekker over wortels en gaten rijden. Keuze stress! Waarom zijn er zoveel keuzes 8)7
Als je comfort belangrijk vind. Dan zou ik zeker niet afgaan op onze adviezen en reviews. En zelf fietsen gaan testen d:)b

Comfort is iets heel persoonlijks.

Canyon heeft een samewerking met Shimano experience center in Valkenburg. Daar kun je diverse fietsen testen. Tip: bel van te voren voor beschikbaarheid.
https://www.canyon.com/en...ence-partner-shimano.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Daan_ schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:43:
[...]

Persoonlijk zou ik er flats erop zetten. Geeft je ook gelijk wat meer vertrouwen als het wat technischer wordt. ;-)

En op moment dat je hersteld ben kun je de SPD er altijd nog op zetten. En kun je afwisselen indien nodig….
De flats komen er sowieso! Ik neem aan dat mijn Meindl wandelschoenen goede, dikke zolen daarvoor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

daanb14 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:54:
[...]

De flats komen er sowieso! Ik neem aan dat mijn Meindl wandelschoenen goede, dikke zolen daarvoor hebben.
Of de zolen goed genoeg zijn. Dat is testen. Flat padel schoenen zoals 5ten zijn geregeld in de aanbieding.
Heb anders nog wel een setje Stamp1 en 3 liggen om testen anders. Laat maar weten dan zet ik ze er eens op voor ritje Reichswald.

Nu zit je vast op één punt met minimale bewegingsvrijheid. En zeker naar jouw ongeluk kan dit vervelend zijn. Je mist wat correctie bewegingsvrijheid. Zover ik weet kun je de float van de Shimano SPD pedalen niet aanpassen. Bij SPD SL kan dit dan weer wel. Dat is wel jammer.

Je kunt geld uitgaan geven aan een bikefitting, maar zou dit pas doen als je zelf hersteld bent. Als je dit dan nog nodig vind. Meeste fysio’s kunnen je ook vaak wel voorzien van goed advies in deze. ;-)

Zelf overgestapt van Shimano SPD op CrankBrothers Mallet. Hier gekozen voor de easy cleats en deze zover mogelijk naar achteren en helemaal naar binnen.

[ Voor 13% gewijzigd door Daan_ op 24-12-2022 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Daan_ @daanb14 hebben de grijze cleats (sh56) van spd niet meer float dan de “zwarte” (sh51)? Of verschillen die op een andere manier?

Verder eens om eerst te herstellen en dan pas eventueel een bikefit. Ik zou dan wel gelijk alles laten checken want het aanpassen van schoenplaatjes werkt uiteindelijk ook door naar je zadelhoogte en positie (als je de kniehoek optimaal wil houden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kluus schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:40:
@Daan_ @daanb14 hebben de grijze cleats (sh56) van spd niet meer float dan de “zwarte” (sh51)? Of verschillen die op een andere manier?
Dat is zover ik weet enkel hoe makkelijk je in en uit kunt klikken. SH51 (zwart) is single release en de SH56 (zilvere) zijn multi release. Je kun dan op meerdere manier uit klikken. Bijvoorbeeld ook door je voet om hoog te trekken en iets naar buiten te bewegen.

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 24-12-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Kluus schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:44:
[...]

Balen, ik heb dit ook al eens gehad, broek kapot, hoop gebakkelij met de verzekering en uiteindelijk kreeg ik een tientje terug voor een broek die een paar jaar oud was maar verder nog prima. Een gelijkwaardige vervanger was 150 euro. Hoe oud zijn de schoenen? Verzekeraars hanteren een flinke afschrijving op kleding.
Hmm, in 2020 was ik onderuit gegaan na een aanrijding met een vrouw die niet zat op de letten. De verzekeraar was heel makkelijk en heeft van alles en nog wat vergoed. Waaronder bijvoorbeeld mijn Abus Airbreaker (Ze gingen uit van Adviesprijs van €250,-) ipv de prijs wat ik ervoor had betaald. Idem voor kleding etc. Door wat bloed, was de kleding niet meer mooi. Allemaal vergoed gekregen. Opzicht als het 5 jaar oud is, is het wel logisch dat ze niet nieuwprijzen gaan uitkeren. Maarja ik fiets nog geen 5 jaar en mijn kleding gaat de 5 jaar ook niet halen vermoed ik.

Meestal zijn verzekeraars wel behoorlijk makkelijk als duidelijk is wie de schuldige is. Het gezeik is meestal om je gelijk te krijgen danwel gegevens te krijgen die daadwerkelijk kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

rolandos582 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 19:50:
[...]

Hmm, in 2020 was ik onderuit gegaan na een aanrijding met een vrouw die niet zat op de letten. De verzekeraar was heel makkelijk en heeft van alles en nog wat vergoed. Waaronder bijvoorbeeld mijn Abus Airbreaker (Ze gingen uit van Adviesprijs van €250,-) ipv de prijs wat ik ervoor had betaald. Idem voor kleding etc. Door wat bloed, was de kleding niet meer mooi. Allemaal vergoed gekregen. Opzicht als het 5 jaar oud is, is het wel logisch dat ze niet nieuwprijzen gaan uitkeren. Maarja ik fiets nog geen 5 jaar en mijn kleding gaat de 5 jaar ook niet halen vermoed ik.

Meestal zijn verzekeraars wel behoorlijk makkelijk als duidelijk is wie de schuldige is. Het gezeik is meestal om je gelijk te krijgen danwel gegevens te krijgen die daadwerkelijk kloppen.
Zal ook aan de verzekering van de tegenpartij liggen denk ik, volgens de verzekering van het baasje van de hond kon ik het beter proberen bij mijn eigen inboedelverzekeringen als die ook buitenshuis dekte omdat die misschien meer zouden uitkeren. Ik heb dat uit principe niet uitgezocht, ik ga niet mijn eigen verzekeringen aanwenden als ik door andermans hond gebeten wordt. Ze mogen blij zijn dat ik geen medische kosten had.

Baasje leek op de trail ook heel meewerkend maar ik had later de verklaring van het baasje gelezen en volgens haar schrok haar poekie (loslopende Mechelse Herder) nu eenmaal zo van mijn piepende schijfremmen, het was nat en ik minderde inderdaad vaart om stapvoets te passeren…

Naja frustrerende ervaring in ieder geval dus, maar ik hoop dat het voor @Daan_ wel beter afloopt, dat moet haast wel… ;)

We hebben zelf overigens ook een hond gehad die niet los kon, niet omdat hij agressief werd, in tegendeel, maar gewoon omdat hij niet altijd direct luisterde (Beagle). Die hielden we ook gewoon aangelijnd. Ik zou me kapot schamen als dat beest overal aandacht ging zoeken bij mensen die daar niet van gediend zijn en dan heb ik het nog niet eens over bijten… :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Ik verbaas me sowieso wel vaker over mensen + honden midden op een trail, midden in een bos, dat ik denk, wtf doen die mensen hier uberhaupt? Maar dat is weer een heel ander dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja ligt er aan, in mijn geval was het weliswaar op een mtb route maar ook een stuk bos wat aangemerkt is als losloopgebied, dus daar kan je wel honden verwachten. Meestal is dat daar ook geen probleem en ik vind dat ook prima als de hondenbezitter de hond onder controle heeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 24-12-2022 22:01 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:18
Denken dat je beesten, hoe goed ze ook afgericht zijn en hoe goed hun karakter is, onder controle kunt houden, is een utopie. Daarom ben ik ook altijd aangelijnd in het bos.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Het gebeurde hier op pad wat je deelt met wandelaars, ruiters etc. Dan rem je netjes af en ga je stapvoets. Dit wat ik ook deed. Baasje deed ook moeite om de hond bij zich te krijgen. Dat hond alsnog hapt/knauwt is vervelend, maar betekend niet gelijk dat hond niet luistert en of vals is. En het baasje hond niet ondercontrole heeft en of onwillend is.

Soms gebeuren dit soort dingen. Hoe vervelend het ook is. Is wat mij betreft ook niet nodig om los te gaan op honden bezitters of loslopende honden ;-)

———————
Vandaag de Tacx (fietstrainer) met de Neuron maar weer neergezet. Om binnen rond te kunnen trappen als het met bakken uit de hemel komt. ;-)

[ Voor 14% gewijzigd door Daan_ op 25-12-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Daan_ schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:26:
[...]

Of de zolen goed genoeg zijn. Dat is testen. Flat padel schoenen zoals 5ten zijn geregeld in de aanbieding.
Heb anders nog wel een setje Stamp1 en 3 liggen om testen anders. Laat maar weten dan zet ik ze er eens op voor ritje Reichswald.

Nu zit je vast op één punt met minimale bewegingsvrijheid. En zeker naar jouw ongeluk kan dit vervelend zijn. Je mist wat correctie bewegingsvrijheid. Zover ik weet kun je de float van de Shimano SPD pedalen niet aanpassen. Bij SPD SL kan dit dan weer wel. Dat is wel jammer.

Je kunt geld uitgaan geven aan een bikefitting, maar zou dit pas doen als je zelf hersteld bent. Als je dit dan nog nodig vind. Meeste fysio’s kunnen je ook vaak wel voorzien van goed advies in deze. ;-)

Zelf overgestapt van Shimano SPD op CrankBrothers Mallet. Hier gekozen voor de easy cleats en deze zover mogelijk naar achteren en helemaal naar binnen.
Welke Five-Tens zou ik nodig hebben met de herfst/winter temperaturen? Ik zit nu te kijken naar de Five-Ten Freerider Pro schoenen. En allemaal fijne feestdagen natuurlijk! o<:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

daanb14 schreef op zondag 25 december 2022 @ 10:47:
[...]

Welke Five-Tens zou ik nodig hebben met de herfst/winter temperaturen? Ik zit nu te kijken naar de Five-Ten Freerider Pro schoenen. En allemaal fijne feestdagen natuurlijk! o<:)
Wissel zelf tussen de Freeride en Freeride Pro. Beide zitten goed en voldoende grip op de pedalen. Met juiste sokken geen last van koude voeten. Fiets met beide schoenen het hele jaar door. Beide schoenen zijn niet waterdicht. Hiervoor gebruik ik de Trailcross GORE-TEX.

En voor de klik pedalen gebruik ik de Kestrel Pro BOA

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 25-12-2022 11:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ephymerous
Daan_ schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:12:
Het gebeurde hier op pad wat je deelt met wandelaars, ruiters etc. Dan rem je netjes af en ga je stapvoets. Dit wat ik ook deed. Baasje deed ook moeite om de hond bij zich te krijgen. Dat hond alsnog hapt/knauwt is vervelend, maar betekend niet gelijk dat hond niet luistert en of vals is. En het baasje hond niet ondercontrole heeft en of onwillend is.

Soms gebeuren dit soort dingen. Hoe vervelend het ook is. Is wat mij betreft ook niet nodig om los te gaan op honden bezitters of loslopende honden ;-)
Mooie reactie d:)b Als iedereen nou wat minder egoïstisch in het leven zou staan werd het (nog) een stuk leuker.

Ik vind het prima om het bos te delen met anderen. Zoveel ruimte hebben we niet in ons dichtbevolkte land :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
Ik ben momenteel nog aan het twijfelen tussen de Freerider Pro en Freerider EPS schoenen. De EPS lijkt mij wel heel aantrekkelijk voor de kou, maar die ga je in de zomer natuurlijk niet dragen. Als de Freerider Pro's warm genoeg zijn, pak ik die denk ik.
Mooie reactie d:)b Als iedereen nou wat minder egoïstisch in het leven zou staan werd het (nog) een stuk leuker.

Ik vind het prima om het bos te delen met anderen. Zoveel ruimte hebben we niet in ons dichtbevolkte land :)
Hier sluit ik mij bij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:46
ephymerous schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:39:
[...]
Dit dus. Dan loopt er maar eens een wandelaar op een mtb pad of andersom. Is in het buitenland niks anders.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tja ik vind het anders toch best vervelend om in mijn kuiten gebeten te worden door een ander zijn huisdier. Met wandelaars en aangelijnde honden heb ik ook helemaal geen probleem.

In mijn geval was het best wel een flinke beet, met tandafdrukken, een flinke blauwe plek en dus een kapot gescheurde broek. En nee, ik ga dan ook terplekke geen heisa maken tegen die mensen, maar ik baal er wel van.

Toen ik zelf regelmatig in het bos liep met mijn hond vond ik het ook irritant als die telkens besprongen werd door andermans loslopende honden, zeker als je dan opmerkingen krijgt dat ik mijn hond ook maar los moet laten (waar dit niet is toegestaan he!) omdat ze dan “beter communiceren”.

Ik heb als hondenbezitter zelf gemerkt dat veel hondenbezitters het maar normaal vinden dat je je hond overal gewoon los laat rennen, dat vind ik dan juist weer egoistisch.

Het scheelt ook of je honden gewend bent, dan lees je ze al beter, ik kan me wel voorstellen dat een fietser of hardloper die niet aan honden gewend is niet even stopt met een hijgende bek bij zijn kuiten. Hier in het bos jagen ze behalve sporters ook het “wild” op met al een aantal gewonde dieren als gevolg.

Ik vind ook dat je elkaar hun hobby moet gunnen en moet respecteren, maar dat werkt dan wel van twee kanten. Maar meer ga ik er ook niet aan vuil maken op deze kerstdag :).

[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 25-12-2022 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:46
Kluus schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:26:
Tja ik vind het anders toch best vervelend om in mijn kuiten gebeten te worden door een ander zijn huisdier. Met wandelaars en aangelijnde honden heb ik ook helemaal geen probleem.

In mijn geval was het best wel een flinke beet, met tandafdrukken, een flinke blauwe plek en dus een kapot gescheurde broek. En nee, ik ga dan ook terplekke geen heisa maken tegen die mensen, maar ik baal er wel van.

Toen ik zelf regelmatig in het bos liep met mijn hond vond ik het ook irritant als die telkens besprongen werd door andermans loslopende honden, zeker als je dan opmerkingen krijgt dat ik mijn hond ook maar los moet laten (waar dit niet is toegestaan he!) omdat ze dan “beter communiceren”.

Ik heb als hondenbezitter zelf gemerkt dat veel hondenbezitters het maar normaal vinden dat je je hond overal gewoon los laat rennen, dat vind ik dan juist weer egoistisch.

Het scheelt ook of je honden gewend bent, dan lees je ze al beter, ik kan me wel voorstellen dat een fietser of hardloper die niet aan honden gewend is niet even stopt met een hijgende bek bij zijn kuiten. Hier in het bos jagen ze behalve sporters ook het “wild” op met al een aantal gewonde dieren als gevolg.

Ik vind ook dat je elkaar hun hobby moet gunnen en moet respecteren, maar dat werkt dan wel van twee kanten. Maar meer ga ik er ook niet aan vuil maken op deze kerstdag :).
Bijten is me ook 2 stappen te ver, is mij ook al enkele keren overkomen, gewoon vanuit het niets. Ging me meer om het gezamenlijk gebruik van paden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

maartend schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:35:
[...]

Bijten is me ook 2 stappen te ver, is mij ook al enkele keren overkomen, gewoon vanuit het niets. Ging me meer om het gezamenlijk gebruik van paden
Ja daar ben ik het ook helemaal mee eens! d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rolandos582
ElGreco schreef op zondag 25 december 2022 @ 00:13:
Denken dat je beesten, hoe goed ze ook afgericht zijn en hoe goed hun karakter is, onder controle kunt houden, is een utopie. Daarom ben ik ook altijd aangelijnd in het bos.
Niet alleen in het bos heb ik horen zeggen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:33
rolandos582 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:28:
[...]
Die Barzo's heb ik nu ook in 2.25''. Je ziet ook vaak de barzo + mezcal combi.
Ik heb vandaag de Barzo's opgelegd en dat is me een partijtje vloeken geweest zeg! :X
Ervaring met Maxxis, Schwalbe en Continentals, maar de Vittoria Barzo's veruit de lastigste om finaal op de velg te krijgen.

De 2.35" ziet er -zoals verwacht- nogal iel uit. Ik zou het zelfs eerder 2.20" limiet 2.25" schatten. Persoonlijk niet meteen mijn ding qua look zo dun, maar ik hoop dat de band het goed maakt qua grip en rijgevoel.
Ook wat zorgen om de dunne wand als ik die vergelijk met mijn Maxxis Forekaster.

De skinwall scoort wel punten qua looks, combineert goed met de kleur van mijn mtb. Maar ik geef weinig om looks, het moet vooral goed zijn.

Nog niet mee kunnen rijden, ik ben alvast benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Drwho1 schreef op zondag 25 december 2022 @ 20:38:
[...]

Ik heb vandaag de Barzo's opgelegd en dat is me een partijtje vloeken geweest zeg! :X
Ervaring met Maxxis, Schwalbe en Continentals, maar de Vittoria Barzo's veruit de lastigste om finaal op de velg te krijgen.

De 2.35" ziet er -zoals verwacht- nogal iel uit. Ik zou het zelfs eerder 2.20" limiet 2.25" schatten. Persoonlijk niet meteen mijn ding qua look zo dun, maar ik hoop dat de band het goed maakt qua grip en rijgevoel.
Ook wat zorgen om de dunne wand als ik die vergelijk met mijn Maxxis Forekaster.

De skinwall scoort wel punten qua looks, combineert goed met de kleur van mijn mtb. Maar ik geef weinig om looks, het moet vooral goed zijn.

Nog niet mee kunnen rijden, ik ben alvast benieuwd. :)
Hmmm, mijn 2.25'' vind ik wel prima eigenlijk, qua montage was het ook peanuts. Welliswaar een schwalbe tire booster gebruikt, ging beide keren zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 11:37
rolandos582 schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:14:
[...]

Hmmm, mijn 2.25'' vind ik wel prima eigenlijk, qua montage was het ook peanuts. Welliswaar een schwalbe tire booster gebruikt, ging beide keren zonder problemen.
Exact ook mijn ervaring met de barzo en mezcal. Gingen er soepel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:33
rolandos582 schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:14:
[...]

Ik heb een pomp met groter luchtvolume (gaat tot 6 bar dus niets voor racefiets), dus het op druk brengen was geen probleem.

Het was dat laatste randje van de band op de velg trekken dat me tegengewerkt heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vandaag poging gedaan om het kerstdiner er vanaf te fietsen O-) Nog leuk lusje kunnen maken van kleine 5km met wat leuke uitdagingen. Die keer of 5 geglibberd en gestuiterd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pQDvTLO_dEh_Sn1OVRyNjEcnfU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHfG3JEJBsiLV7Ye7QUBRiKR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k77tq_33Kpz8DCOAIOCI3GPmTFY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nr2xSIUjvCOQW09kno542Urv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7_xqR3CqFRNKMgQuR6BjCVpRv8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WohZeq1aLKS1BFG0ohI3zg5.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5nYuB2Qsu3HXlOTFBepwrlmchM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9k0Fy9espNjRf29pCOb5nHM.jpg?f=fotoalbum_tile

Nog wel zoekende naar goede oplossing voor fender achter. Wat ik nu heb helpt wel iets, maar niet veel. En ass saver werkt niet zo fijn in combinatie met een dropper. Heb mijn zadel best veel omlaag. Als iemand tips heeft voor goede fender voor Spectral ON.

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 26-12-2022 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ben heel blij met mijn Topeak DeFender XC11. Maar of dat ook met je dropper gaat werken is de vraag, afhankelijk van positie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Daan_ schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:25:

Nog wel zoekende naar goede oplossing voor fender achter. Wat ik nu heb helpt wel iets, maar niet veel. En ass saver werkt niet zo fijn in combinatie met een dropper. Heb mijn zadel best veel omlaag. Als iemand tips heeft voor goede fender voor Spectral ON.
Denk dat een Mudhugger misschien is wat je zoekt. Zelf geen ervaring mee. Bevestiging geeft in elk geval geen problemen met een dropper of iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
@Daan_ Ik ben aan het kijken naar een setje flats en nou valt mij op dat de CrankBrothers Stamp 1 een flinke bult in het midden van het pedaal heeft. Is dat in enige zin vervelend met bijvoorbeeld de grip van het pedaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-09 20:52
daanb14 schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:41:
@Daan_ Ik ben aan het kijken naar een setje flats en nou valt mij op dat de CrankBrothers Stamp 1 een flinke bult in het midden van het pedaal heeft. Is dat in enige zin vervelend met bijvoorbeeld de grip van het pedaal?
ja, alsof je op een stokje staat en die binnenste pinnen doen weinig.
Afbeeldingslocatie: https://www.bike-components.de/assets/p/i/640x480/358547.jpg

Je Meindl wandelschoenen kun je binnen paar ritjes afrijden met echt scherpe pins op flat pedals, dat rubber is vaak te hard en slijt te hard weg op de pinnen. Plus een grof diep profiel wil je niet op flats. Ik zou het zonde vinden om goede schoenen te gebruiken op flat pedals als je al MTB-ed (een beginner kan er heus wel eens een rondje mee doen natuurlijk)
Flat pedal profiel is soort honing graat skateschoen profiel. (vans slijten ook erg hard erop trouwens)

Deze vreten zelfs in mijn 5-tens in over de tijd:
Afbeeldingslocatie: https://images.singletracks.com/blog/wp-content/uploads/2014/08/IMG_3761a.jpg

edit: dat is trouwens nwe RF atlas, de oude kun je ronde de 100-125e vinden. Heb zelf recent nog setje gekocht.

[ Voor 4% gewijzigd door Ko.Kane op 26-12-2022 18:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb setje Stamp 1 liggen en 3 & 7. Bij de 1 vind ik persoonlijk pinnen net te weinig grip geven. Zijn ook stukje dunner en zoals Ko.Kane al aangeeft middelste pinnen doen niet zo heel veel. Het is zeker geen slechte flat padel.

De 3 & 7 hebben dikkere pinnen en op deze pedalen heb ik het gevoel dat ik vast zit aan de pedalen.

Anders kom je keer langs om te testen. (y) Je bent van harte welkom. En als je leuk vind ga je de pedalen testen op paar leuke technische afdaling-tjes.

———————————————
rolandos582 schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:33:
Ben heel blij met mijn Topeak DeFender XC11. Maar of dat ook met je dropper gaat werken is de vraag, afhankelijk van positie etc.
ZanielGa schreef op maandag 26 december 2022 @ 16:06:
[...]
Soort gelijke liggen voor de fiets van mijn vrouw. Keer testen.
Als het werkt is het wellicht iets voor de echt natte dagen.

Denk dat een Mudhugger misschien is wat je zoekt. Zelf geen ervaring mee. Bevestiging geeft in elk geval geen problemen met een dropper of iets anders.
Dat is beetje te ;-) Dan fiets ik liever zonder :)

[ Voor 39% gewijzigd door Daan_ op 26-12-2022 18:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-09 20:52
Daan_ schreef op maandag 26 december 2022 @ 18:24:
[...]

Heb setje Stamp 1 liggen en 3 & 7. Bij de 1 vind ik persoonlijk pinnen net te weinig grip geven. Zijn ook stukje dunner en zoals Ko.Kane al aangeeft middelste pinnen doen niet zo heel veel. Het is zeker geen slechte flat padel.

De 3 & 7 hebben dikkere pinnen en op deze pedalen heb ik het gevoel dat ik vast zit aan de pedalen.

Anders kom je keer langs om te testen. (y) Je bent van harte welkom.
3&7 zijn stuk beter dan de 1, wat met name komt door het niet hebben van de as verdikking. Die asverdikking lift de zool van de middelste pinnen en geeft een convex gevoel wat minder prettig is dan flat of licht concaaf pedaal.

Edit2: niet alleen stuk beter, maar gewoon goed pedaal.

edit; mudhugger front werkt wel erg goed. Die achterste ziet er niet uit, maar alleen in het bos werkt het wel het beste denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Ko.Kane op 26-12-2022 18:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
Ko.Kane schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:57:
[...]

ja, alsof je op een stokje staat en die binnenste pinnen doen weinig.
[Afbeelding]

Je Meindl wandelschoenen kun je binnen paar ritjes afrijden met echt scherpe pins op flat pedals, dat rubber is vaak te hard en slijt te hard weg op de pinnen. Plus een grof diep profiel wil je niet op flats. Ik zou het zonde vinden om goede schoenen te gebruiken op flat pedals als je al MTB-ed (een beginner kan er heus wel eens een rondje mee doen natuurlijk)
Flat pedal profiel is soort honing graat skateschoen profiel. (vans slijten ook erg hard erop trouwens)

Deze vreten zelfs in mijn 5-tens in over de tijd:
[Afbeelding]

edit: dat is trouwens nwe RF atlas, de oude kun je ronde de 100-125e vinden. Heb zelf recent nog setje gekocht.
De Five-Tens komen er. Ik ga een setje Freeride Pro's bestellen. Die Meindl's zijn heerlijke schoenen en wil ik niet stuk hebben inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
[...]

Anders kom je keer langs om te testen. (y) Je bent van harte welkom. En als je leuk vind ga je de pedalen testen op paar leuke technische afdaling-tjes.

———————————————

[...]

[...]

Top! Lijkt mij leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa

Tja, dat is het meestal met spatborden. Wil je iets dat echt goed werkt ziet het er niet uit. Wil je iets dat half werk levert (of echt iets als een demper schoonhoudt) gaat het wel qua uiterlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door ZanielGa op 26-12-2022 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dan doen we dat. ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 26-12-2022 20:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• So_Easy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-05 08:49
Hey Daanb14,
Ik heb NUKEPROOF HORIZON PRO SAM HILL ENDURO PEDALS (sorry voor de hoofdletters maar plakken was sneller dan typen)
https://nukeproof.com/col...ro-sam-hill-enduro-pedals
Dit was op aanraden van @Klitse en een testrondje op zijn Moxie. Deze pedalen geven zeker veel meer grip dan de Stamp1

Een tripje met @Daan_ door het Reichswald is een aanrader. Heb ik nu een paar keer gedaan en heb steeds erg leuke stukken mogen fietsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Daan_ schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:45:
[...]

—————

Gaat lekker..ik zag deze kerst op mijn facebook timeline ook een bebloede kuit door zo'n fijn hondje. Denk geen hechtingen nodig maar ze moest wel naar de huisartsenpost. Ik heb haar ook aangeraden om aangifte te doen en alles op verzekering van het baasje te gooien. Was niet op een trail, wel onverhard, en hond was 100 meter van de baas verwijderd. Bijtende honden, is gewoon nooit, nergens, acceptabel. "Hij doet niks hoor" geloof ik al heel lang niet meer in.

---------------

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Mistraller De eigenaar van de hond reageerde ook zo van hij heeft niet gebeten, maar bleef wel netjes.

Ik was de gene die boos reageerde door de schik. Toen ik de schade ontdekte terug gefietst en meneer stond mij erg netjes te woord en de hond kwam bij mij staan die wilde een aai over zijn bol. Dus zo’n kommer en kwel hoeft het niet altijd te zijn.

Eerste reactie is vaak even boos, maar nergens voor nodig om gelijk aangifte etc te hoeven doen. Al is dat vaak het eerste dat in je opkomt. Rustig gesprek lost meer op. Even tot tien tellen... dus ;-)

Heb het tijdens de kerst laten rusten. En stuur meneer vandaag of morgen berichtje wat hij van mij nodig heeft om de schade te kunnen vergoeden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
So_Easy schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:27:
[...]

Hey Daanb14,
Ik heb NUKEPROOF HORIZON PRO SAM HILL ENDURO PEDALS (sorry voor de hoofdletters maar plakken was sneller dan typen)
https://nukeproof.com/col...ro-sam-hill-enduro-pedals
Dit was op aanraden van @Klitse en een testrondje op zijn Moxie. Deze pedalen geven zeker veel meer grip dan de Stamp1

Een tripje met @Daan_ door het Reichswald is een aanrader. Heb ik nu een paar keer gedaan en heb steeds erg leuke stukken mogen fietsen!
Ik heb die pedalen dus op de Moxie en op de NS. Wereld aan grip en in meerdere subtiele kleuren te koop. Voor onder de 100 euro als je een leuke aanbieding weet te vinden (bij wiggle of CRC vaak). En een rondje met Daan_ fietsen in het Reichswald is ook een aanrader. Mooie lijntjes te vinden daar. Je moet alleen tegen die grijns van m kunnen als ie je op zn ebike weer voorbij zoeft. 8) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:45
Iemand een goed en betrouwbaar adres (omgeving Rotterdam) waar ik mijn fiets een beurt kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Daan_ schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:55:
@Mistraller De eigenaar van de hond reageerde ook zo van hij heeft niet gebeten, maar bleef wel netjes.

Ik was de gene die boos reageerde door de schik. Toen ik de schade ontdekte terug gefietst en meneer stond mij erg netjes te woord en de hond kwam bij mij staan die wilde een aai over zijn bol. Dus zo’n kommer en kwel hoeft het niet altijd te zijn.

Eerste reactie is vaak even boos, maar nergens voor nodig om gelijk aangifte etc te hoeven doen. Al is dat vaak het eerste dat in je opkomt. Rustig gesprek lost meer op. Even tot tien tellen... dus ;-)

Heb het tijdens de kerst laten rusten. En stuur meneer vandaag of morgen berichtje wat hij van mij nodig heeft om de schade te kunnen vergoeden.
Klopt maar in het geval van mijn facebook connectie ging het niet zo lief. Misschien door schade en schande wijsgeworden, maar bij incidenten leg ik de zaak liever vast en in de meeste gemeentelijke verordeningen wordt ook aangeraden om aangifte te doen. Als je erdoor op de eerste hulp beland vind ik dat niet zo'n gekke gedachte hoor.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:49
rockerpoet schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:59:
Iemand een goed en betrouwbaar adres (omgeving Rotterdam) waar ik mijn fiets een beurt kan geven?
te snel geantwoord

[ Voor 12% gewijzigd door newtastyland op 27-12-2022 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46
Ik heb een achterlicht voor mijn MTB (en soort van wegfiets) nodig, nu twijfel ik een beetje tussen de volgende achterlichten, kan iemand hier nog iets wijs over zeggen :+

Bryton Gardia R300 --> radar achterlicht, release datum is januari 2023. Prijs € 129,-
Garmin RTL515 --> radar achterlicht, Prijs met kortingscode € 139,-
Lezyne Strip Drive Achterlicht, Prijs € 34,-

Mij leek een radar achterlicht wel een leuke gadget, maar misschien is dit in Nederland met onze fietspaden juist eerder irritant dan een leuke toevoeging. Als je op fietspad langs een weg fiets gaat hij natuurlijk continue af terwijl dat dan niet hoeft.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Strider je kan beter even in het wielren topic kijken:
Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21
daar worden radars een stuk meer gebruikt dan op MTB's (daar is het nu vrij beperkt ;)).

als ik het een beetje samen kan vatten, dan zijn de meningen verdeeld, maar de mensen die het nut er niet van inzien hebben er meestal nooit mee gereden :D
Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan op wat voor wegen je over het algemeen fietst, maar hinderlijk is het niet zo snel.

Het zal beter tot zijn recht komen op wegen waar je de ruimte moet delen met auto's, dus als je in jou omgeving meer fietspaden hebt, dan zou je het wellicht beter ergens anders aan uit kunnen geven, als je regelmatig tussen de weilanden en polders rijdt, dan lijkt het me best prettig.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Prulleman schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:54:
@Strider je kan beter even in het wielren topic kijken:
Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21
daar worden radars een stuk meer gebruikt dan op MTB's (daar is het nu vrij beperkt ;)).

als ik het een beetje samen kan vatten, dan zijn de meningen verdeeld, maar de mensen die het nut er niet van inzien hebben er meestal nooit mee gereden :D
Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan op wat voor wegen je over het algemeen fietst, maar hinderlijk is het niet zo snel.

Het zal beter tot zijn recht komen op wegen waar je de ruimte moet delen met auto's, dus als je in jou omgeving meer fietspaden hebt, dan zou je het wellicht beter ergens anders aan uit kunnen geven, als je regelmatig tussen de weilanden en polders rijdt, dan lijkt het me best prettig.
Heb jij hier ervaring mee? :)
Het apparaat piept natuurlijk constant als je op een fietspad langs een weg fietst, je kan dat gepiep natuurlijk ook uitzetten. Ik vind het jammer dat je breedte van de radar niet kunt instellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Strider op 28-12-2022 13:02 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Strider nee, ik zie wel de meerwaarde, ook voor de rondjes die ik op de racefiets doe, maar voor de prijs zou ik het toch te weinig gebruiken (of beter gezegd, er staan nog een hoop dingen op het verlanglijstje boven een radar).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Prulleman schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:05:
@Strider nee, ik zie wel de meerwaarde, ook voor de rondjes die ik op de racefiets doe, maar voor de prijs zou ik het toch te weinig gebruiken (of beter gezegd, er staan nog een hoop dingen op het verlanglijstje boven een radar).
Wat voor een verlanglijstje heb jij nog, jouw fiets is al aardig compleet toch :+

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Mistraller als er gewoon te praten valt met de eigenaar van de hond, zoals bij @Daan_ zou ik ook niet zo snel aangifte gaan doen hoor. Dat is toch wel een last resort wat mij betreft voor als er geen medewerking is van de andere partij, als dit bij jouw connectie wel was is dat uiteraard een andere situatie. Het beste is altijd om er samen gewoon netjes uit te komen vind ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:34:
[...]

Wat voor een verlanglijstje heb jij nog, jouw fiets is al aardig compleet toch :+
fiets wel inderdaad, maar in nader te bepalen volgorde:
- racing ray/ralph 2.35 banden
- syncros cache cage co2 (bidonhouder met multitool en co2 pompje)
- edge 840 als ie uitkomt (kan de 530 naar mijn vrouw)
- nieuwe fietsbril
- road helm, op zich werkt de mtb helm natuurlijk ook op de weg, maar een iets compactere meer earo helm lijkt me wel prettig
- nieuwe racefiets :D

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Del

[ Voor 155% gewijzigd door Daan_ op 20-01-2023 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Daan_ schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:24:
[...]

Je bent van harte welkom om weer eens mee op ontdekking te gaan ;-) Er zijn zeker nog 5 a 7 leuke lijntjes die je nog niet kent/gereden hebt. Zitten paar leuke uitdagingen tussen ;-)

Zal de E op Eco zetten en heel moeilijk kijken als het omhoog gaat. O-)

Gister avond de Minion DHR II 2.4 vervangen voor een Assegai 2.5. Dat geeft toch net iets meer grip voor met mijn beperkte techniek ;-) Nu 27,5 Minion DHR II 2.4 achter en 29 Assegai 2.5 voor.

Ondanks de regen blijft het leuk om weer lekker rond te stuiteren. Deze maand tot nu toe 670km erop zitten….
[Afbeelding][Afbeelding]
Die uitnodiging sla ik nooit af. Dat weet je. Altijd gezellig. En ik kan inmiddels wel tegen die grijns :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Kluus schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:39:
@Mistraller als er gewoon te praten valt met de eigenaar van de hond, zoals bij @Daan_ zou ik ook niet zo snel aangifte gaan doen hoor. Dat is toch wel een last resort wat mij betreft voor als er geen medewerking is van de andere partij, als dit bij jouw connectie wel was is dat uiteraard een andere situatie. Het beste is altijd om er samen gewoon netjes uit te komen vind ik.
Dat is altijd het beste, zolang je het ook verzekeringstechnisch maar geregeld krijgt. Beetje zonde van je eigen risico anders.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Strider schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:51:
Ik heb een achterlicht voor mijn MTB (en soort van wegfiets) nodig, nu twijfel ik een beetje tussen de volgende achterlichten, kan iemand hier nog iets wijs over zeggen :+

Bryton Gardia R300 --> radar achterlicht, release datum is januari 2023. Prijs € 129,-

Mij leek een radar achterlicht wel een leuke gadget, maar misschien is dit in Nederland met onze fietspaden juist eerder irritant dan een leuke toevoeging. Als je op fietspad langs een weg fiets gaat hij natuurlijk continue af terwijl dat dan niet hoeft.
Ik neem op mijn MTB nooit de radar mee, de manier van bevestigen is met rubber bandjes, dus daar moet je wel op durven vertrouwen. Maar ik heb sowieso een los lampje (mijn radar is rvr315). Rockbros van Ali.
Een radar zonder fietscomputer is in mijn ogen niet praktisch in elk geval. "Zien dat er niets is" is namelijk minstens zo belangrijk als de alerts zelf.
Anyway:
Als je regelmatig over donkere weggetjes zonder fietspad fietst, mét een fietscomputer dan zou ik zeker de radar pakken. RTL515 is echt een heel goed geprijsd momenteel. En overweeg dan of je een fixed mount erbij koopt.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 04:12

Appie

F1RST Racing

Rij zelf met de RTL515 (met een wahoo headunit). Echt een verademing om over de weg te rijden. Niet telkens over je schouder hoeven kijken en je krijgt zelfs een indicatie als ze erg snel naderen of langzaam.

Ik rij iig er niet meer zonder (gravel) - Ik heb er wel een andere mount opgezet (metal, zit op de zadel).

On topic; wat upgrades voor de enduro ebike;
- Nieuwe Zeb 170MM geinstalleerd (nieuwste met de buttercups).
- Nieuwe Rockshox Ultimate Coil met RC2T damper

en semi-offtopic, maar een zwift trainer zodat ik iig nog wat kon fietsen tijdens de sneeuwstorm.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Appie schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:38:
[...]

Rij zelf met de RTL515 (met een wahoo headunit). Echt een verademing om over de weg te rijden. Niet telkens over je schouder hoeven kijken en je krijgt zelfs een indicatie als ze erg snel naderen of langzaam.

Ik rij iig er niet meer zonder (gravel) - Ik heb er wel een andere mount opgezet (metal, zit op de zadel).

On topic; wat upgrades voor de enduro ebike;
- Nieuwe Zeb 170MM geinstalleerd (nieuwste met de buttercups).
- Nieuwe Rockshox Ultimate Coil met RC2T damper

en semi-offtopic, maar een zwift trainer zodat ik iig nog wat kon fietsen tijdens de sneeuwstorm.
Agreed, heb de RTL515 nu een kleine 18 maanden en word elke rit gebruikt. Heerlijk, ik luister solo ook regelmatig muziek. Nooit meer schrik op landweggetjes etc. Top apparaat.

Gebruiken jullie trouwens in Nederland gewoon je weghelm of heb je een aparte MTB helm? Ben wel benieuwd.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 13:07

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik zelf zou eerder een lamp met remlicht functie nemen.
De radar is m.i. alleen nuttig als je op de weg samen met ander verkeer rijdt. Ik rij meestal in het bos of op fietspaden, en dan voegt het niks toe.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Strider
magic_nl schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:39:
[...]

De radar is m.i. alleen nuttig als je op de weg samen met ander verkeer rijdt. Ik rij meestal in het bos of op fietspaden, en dan voegt het niks toe.
Goede tip, heb je toevallig een aanrader? :)

BlaBlaBla

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

rockerpoet schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:59:
Wat versta je onder een beurt. Als het gaat om drive train, remmen, lagers etc. is dan kan elke fietsenmaker dat wel.

Fork en demper onderhoud is wat specialistischer werk.

Meeste onderhoud is goed zelf te doen. Op onderstaande website en YouTube kanaal vind je handige en gedetailleerde uitleg hoe je fiets te onderhouden.
https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help

https://www.youtube.com/@parktool

[ Voor 23% gewijzigd door Daan_ op 29-12-2022 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:09:
[...]

Die bryton heeft een remlicht functie

Strava

• Ken Wood
Gisteren een rondje Austerlitz / Den Treek / Henschoten gemaakt. Ondanks de regen lagen de routes er goed bij. Er waren vrijwel geen plassen. Alleen Henschoten was wat modderig. Je ziet duidelijk dat daar een andere ondergrond is dan Den Treek.
De harde wind is een voordeel bij deze regen. Hierdoor is het allemaal wat sneller droog.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-09 13:07

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Strider schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:09:
[...]

Ik heb er zelf een van Ali, maar BBB heeft ook een mooie.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Mistraller
  • Nu online
magic_nl schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:39:
[...]

Ik heb er ook eentje van Ali met remlicht, maar ik denk dat ik het remlicht gewoon uit zou zetten als het kon. Blijkt toch regelmatig aan te gaan als het eigenlijk niet nodig is, en da's alleen maar verwarrend.

---------------

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:57
Ken Wood schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:06:
Gisteren een rondje Austerlitz / Den Treek / Henschoten gemaakt. Ondanks de regen lagen de routes er goed bij. Er waren vrijwel geen plassen. Alleen Henschoten was wat modderig. Je ziet duidelijk dat daar een andere ondergrond is dan Den Treek.
De harde wind is een voordeel bij deze regen. Hierdoor is het allemaal wat sneller droog.
Gisteren de Drenthe 200 gedaan, maar de routes lagen er eigenlijk nog wel goed bij (in tegenstelling tot de landweggetjes).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Prulleman schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:53:
[...]

Die bryton heeft een remlicht functie
Las het inderdaad, ben erg benieuwd naar de reviews en Duitse prijzen!

BlaBlaBla

• ephymerous
Ken Wood schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:06:
Tweede kerstdag heb ik twee rondjes Zwolle gefietst. Daarna huiswaarts gegaan; wat een afschuwelijke modderige bende.

Overigens is de route met de recente uitbreiding wel erg tof geworden. Moet het alleen wel even droog zijn ;)

[ Voor 8% gewijzigd door ephymerous op 29-12-2022 18:56 ]

XXXVI

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:45
Daan_ schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:36:
[...]

Wat versta je onder een beurt. Als het gaat om drive train, remmen, lagers etc. is dan kan elke fietsenmaker dat wel.

Fork en demper onderhoud is wat specialistischer werk.
Goede vraag. Remblokken lijken in ieder geval versleten, derailleur (SRAM SX) slaat een tandwiel over, en datgeen wat nodig is na twee jaar.
Meeste onderhoud is goed zelf te doen. Op onderstaande website en YouTube kanaal vind je handige en gedetailleerde uitleg hoe je fiets te onderhouden.
https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help

https://www.youtube.com/@parktool
Dank, zal het eens bekijken. Ben al voorzien van een degelijke montagestandaard, dat scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

rockerpoet schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:59:
[...]

Goede vraag. Remblokken lijken in ieder geval versleten, derailleur (SRAM SX) slaat een tandwiel over, en datgeen wat nodig is na twee jaar.

[...]

Dank, zal het eens bekijken. Ben al voorzien van een degelijke montagestandaard, dat scheelt.
Een vork (lucht) mag na 2 jaar wel een beurt.

Remblokken zijn easy, dat red je met wat tips wel. Derailleur(pad) stellen is een klusje wat de ervaren fietsenmaker beter kan. Zelf doen is grote kans op breken en een lbs is er vrij vlot mee klaar.

Met een tube montagevet en wat ragertjes kan je zelf ook veel los halen, schoon maken, verse montagepasta erop, vast zetten (evt op moment) en door.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:14

Kransje overslaan krijg je vast wel opgelost, maar ik heb bij mijn SRAM SX de derailleur vervangen door GX en dat maakt echt een groot verschil. De GX houdt de ketting veel beter op spanning (SX heeft slappere veer, mijn ketting stuiterde tegen frame aan bij hogere versnellingen) en schakelt (daardoor) preciezer en sneller.

De derailleur is waarschijnlijk de upgrade vanaf SX met grootste impact, voor redelijke kosten (kost minder dan een cassette).

[ Voor 9% gewijzigd door Patrick4 op 30-12-2022 05:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

[...]

Dan zou ik het voor nu door een fietsenmakker laten beoordelen/vervangen. En vanaf dat moment het zelf onderhoud gaan doen.

TIP: koop kettingslijtage meter. Die zijn niet zo duur. Paar euro. En controleer met regelmaat slijtage van je ketting. En vervang deze tijdig. Hiermee verleng je de levensduur van je cassette ook. Gooi oude ketting niet weg. Die komt nog van pas op moment dat de cassette echt tegen het einde aan loopt. Dan kun je die op rijden met de oude kettingen.

Fiets je met een ketting te lang door. Dan slijt deze in op je cassette. Met als gevolg dat die over gaat slaan. En een nieuwe ketting met alle waarschijnlijkheid ook niks meer gaat uithalen, omdat je cassette ook versleten is. En je de cassette onnodig snel moet vervangen.

Op de park tool links die ik je gaf. Vind je de uitleg hoe dit alles zelf te doen en waarop te letten. Tevens welk gereedschap je nodig hebt. (nee het hoeft niet perse park tool gereedschap te zijn. ;-) )

Remblokken vervangen is klusje van niks, maar kan zijn dat je pistons terug moet duwen. Kan met plastic bandenlichter. En of quickbleed of volledige bleed moet doen. Eerste (paar) keer is het even prutsen, maar is ook erg goed zelf te doen.

TIP: als je fiets van fietsenmaker terug hebt. Ga oefenen met de fijn afstelling en limit schroeven afstellen. draai kabel iets los net als met de L en H limit schroef. En ga met behulp van filmpje van Park tool aan de slag. Voor je het weet heb je er handigheid in. Doet dit niet net voor je wil gaan fietsen O-)

Als je dit in de vingers hebt dan kun je de belangrijkste dingen zelf. En dit komt vast een keer van pas als je met pannen naast de trail staat of een fietsmaatje.

Vork en demper onderhoud is ook zelf te doen, maar dit is enige wat ik uitbesteed. Rest doe ik zelf aan onderhoud aan de fietsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 30-12-2022 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken Wood
wisselwerking schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:35:
[...]

Gisteren de Drenthe 200 gedaan, maar de routes lagen er eigenlijk nog wel goed bij (in tegenstelling tot de landweggetjes).
Petje af dat je die hebt gedaan. _/-\o_
Vandaag heb ik Leersum en Amerongen gedaan. Deze waren wel behoorlijk vettig. Iets harder trappen en glijden, maar wel te doen. Even een droge periode zou wel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Spandex kleding in combinatie met Freerider Pro flat schoenen, kan dat een go zijn? :+
Of uberhaubt spandex kleding met flat schoenen, of kan daar cosmetisch gezien eigenlijk alleen maar clicks onder.

BlaBlaBla

Pagina: 1 ... 226 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic