Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 210 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 15:16
Prulleman schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:25:
[...]
kan niet zien hoe het precies werkt, maar heb je het hele klem mechanisme eruit gehaald en schoongemaakt of alleen de pen?
Beide, uiteindelijk lijkt de oplossing nu:
De pen 3x inspuiten met haarspray, opnieuw invetten en vast zetten met 5nM. Snel weer even een kort stukje de bossen in wat bultjes en kuilen opzoeken.

Waar voor de haarspray het al begon te kraken bleef dat nu achterwegen. Hopelijk is dat in een volledige rit ook zo.

Na de haarspray merkte ik al dat de pen moeilijker in de buis ging dus misschien zat er teveel speling op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Daan_ schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:19:
[...]

Je aandenken ziet er weer goed uit O-) Waren weer leuke uitdagingen.... jij en @drBunhead nog thanks for the support bij mijn mindfuck bij de step-up. Niet verwacht dat ik gelijk achter jullie aan zou gaan _/-\o_ Op naar Holten bikepark ;-)

@drBunhead hoeveel kilometers hebben we afgelegd gisteren. Vast mega veel :+

[YouTube: Reichswald Enduro mtb]
Naar boven afgerond en inclusief de stappen waren het "bijna" 50 toch?

Zonder gein, weinig km, maximum fun. Precies zoals ik het liefst mountainbike. Nu nog een manier vinden om de kaboutertjes de kop in te drukken en zonder (al te veel) nadenken die afdeling weer induiken. Ben er van overtuigt dat het moet lukken.

Nu al zin in Holten, hopelijk kan ik er bij zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:49

Daan_

Alles op zijn tijd !!

drBunhead schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:27:
[...]

Naar boven afgerond en inclusief de stappen waren het "bijna" 50 toch?

Zonder gein, weinig km, maximum fun. Precies zoals ik het liefst mountainbike. Nu nog een manier vinden om de kaboutertjes de kop in te drukken en zonder (al te veel) nadenken die afdeling weer induiken. Ben er van overtuigt dat het moet lukken.

Nu al zin in Holten, hopelijk kan ik er bij zijn.
Cool hoe je met zo weinig kilometers maximale fun kunt hebben. O-)

Weet zeker dat je volgende keer het kaboutertje in je hoofd van katoen geeft d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 25-07-2022 12:52 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnakeDoc88
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:35
Gisteren voor het eerste rondje Amerongen gereden. Leuke trail met lekker flow. Wel errug veel remkuilen, zal iets met de populariteit te maken hebben :X

Had na 5 minuten al een mooi souveniertje te pakken. Hoorde wat getik aan de achterkant, eerst verdacht ik speling in het achterwiel maar zag al snel een dikke roestige spijker uit de achterband steken. Hoe komt zoiets terecht op een trail die zo vaak gereden wordt denk ik dan :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snZyBh7gDbDikyqXxNRhYP8PD4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KAEqWzl6PEfUO3Np34bYzxM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKxayRCTHwdOm_ypo0r7hrth0u8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhu9PauCLgUts6BUPGP5JJ0K.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig ooit een plugkitje in de trapas gegooid. Plug erin en paar minuten later weer onderweg en gewoon uit kunnen rijden 8)

Wat doen jullie na zo’n gevalletje? Band vervangen? Of eerst doorrijden en kijken of hij op spanning blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-09 22:49

Appie

F1RST Racing

SnakeDoc88 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:20:

Wat doen jullie na zo’n gevalletje? Band vervangen? Of eerst doorrijden en kijken of hij op spanning blijft?
Laatste, anders wordt het een behoorlijk dure bedoeling. Ik verang alleen met sidewall cuts.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Gisteren voor het eerste rondje Amerongen gereden. Leuke trail met lekker flow. Wel errug veel remkuilen, zal iets met de populariteit te maken hebben :X

Gelukkig ooit een plugkitje in de trapas gegooid. Plug erin en paar minuten later weer onderweg en gewoon uit kunnen rijden 8)

Maar zo erg is het toch ook niet met de remkuilen. Er zitten er wel een aantal maar ik vind het altijd wel meevallen.

Maar inderdaad. Als je band gewoon op spanning blijft prima. Loopt die toch nog langzaam leeg gewoon de buitenband plakken. Is het daarna toch nog niets, dan maar de vuilnisbak in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 18:01
Vandaag weer even met zoon en dochter (7 en 9 jaar) naar indoor MTB Almere geweest. Blijft een ontzettend leuke plek om skills te oefenen. Rondjes zijn kort en veel herhaling, met voldoende uitdaging. Ook totaal niet druk, denk dat er hoogstens 10-15 anderen waren.

Tussendoor uiteraard waar de kids op wachten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlVlTY3xsUDMgOHbRU4d-qCMAa4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RmY8tbBEwTSTT3FPovDPHWq6.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnakeDoc88
ZanielGa schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:02:
[...]

Maar zo erg is het toch ook niet met de remkuilen. Er zitten er wel een aantal maar ik vind het altijd wel meevallen.
Mwah Harry Slinger was goed te doen maar vond de andere afdalingen toch behoorlijk bumpy in vergelijking met bijvoorbeeld Zeist of Austerlitz.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ging ff een dirtjumper ophalen vanavond. Kwam ik thuis met een leuk extra projectje. Had ie nog in de schuur en mocht ik voor een heel zacht prijsje ook meenemen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNhcZF8GErYC0YfGaT-T2OAweko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArMlaByB3P92nBLVqU4O6PjY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRGkHLpKeypybkj66mIeMwqiWBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K83498aM1jHDVnOnqUk7Nk54.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:24
Zo, gisteren voor het eerst een ronde gedaan met mijn nieuwe zadel. Ik was de druk van het lange zitten wel zat, dus ik heb mijn standaard meegeleverde zadel ingeruild voor een Ergon SM Pro. Dat had ik veel eerder moeten doen. Dat ding zit heerlijk een geen druk meer van het zitten. Ook goed nieuws is dat Canyon het complete frame van mijn fiets binnenkort gratis vervangt voor de slechte lak op de achterbrug. Een oplossing waar ik ook alleen maar blij mee kan zijn.

Nou had ik een vraagje met betrekking tot banden. Binnenkort ga ik op vakantie naar Kroatië en daar wil ik ook een paar rondes meepakken in Dalmatië. De grond daar bestaat natuurlijk uit veel meer stenen dan hier, dus ik vermoed dat het misschien een goed idee is om andere banden op de fiets te leggen. Ik heb nu de combo Wicked Will/Racing Ralph, maar het zijn Super Race banden. Die zijn vooral aan de zijkanten natuurlijk erg dun en ik denk daardoor niet voldoende geschikt voor de stenen daar. Is het een goed idee om voor de vakantie de Super Ground versie erop te leggen of eventueel een combo van Maxxis met EXO of EXO+ bescherming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
daanb14 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:57:
Zo, gisteren voor het eerst een ronde gedaan met mijn nieuwe zadel. Ik was de druk van het lange zitten wel zat, dus ik heb mijn standaard meegeleverde zadel ingeruild voor een Ergon SM Pro. Dat had ik veel eerder moeten doen. Dat ding zit heerlijk een geen druk meer van het zitten. Ook goed nieuws is dat Canyon het complete frame van mijn fiets binnenkort gratis vervangt voor de slechte lak op de achterbrug. Een oplossing waar ik ook alleen maar blij mee kan zijn.

Nou had ik een vraagje met betrekking tot banden. Binnenkort ga ik op vakantie naar Kroatië en daar wil ik ook een paar rondes meepakken in Dalmatië. De grond daar bestaat natuurlijk uit veel meer stenen dan hier, dus ik vermoed dat het misschien een goed idee is om andere banden op de fiets te leggen. Ik heb nu de combo Wicked Will/Racing Ralph, maar het zijn Super Race banden. Die zijn vooral aan de zijkanten natuurlijk erg dun en ik denk daardoor niet voldoende geschikt voor de stenen daar. Is het een goed idee om voor de vakantie de Super Ground versie erop te leggen of eventueel een combo van Maxxis met EXO of EXO+ bescherming?
Beetje afhankelijk van wat je gaat doen op die stenen. Maar persoonlijk zou ik minimaal SuperTrail en bij echt heftig afdalen zelfs Super Gravity pakken. Zelfde geld voor Maxxis. Ik zou EXO+ minimaal nemen en bij flinke afdalingen DD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:15
Ik gebruik gewoon EXO's op mijn Enduro hier in Oostenrijk maar ook op de stenen in Dolomieten en Ligurië.

EXO+ ga ik denk ik nog wel eens proberen. Maar met name omdat de V2 een butyl insert heeft en wellicht iets meer support geeft in bochten.

DD heb ik alleen een keer op mijn DH fiets geprobeerd, toen DH niet leverbaar was, maar zou ik echt niet snel op Enduro gebruiken. Misschien in een race situatie of zonder inserts. Maar als je rijklaar onder de 80kg zit en niet elke rockgarden zonder enig gevoel voor je materiaal inspringt (en vervolgens op randen caset) omdat je denkt dat je sneller bent dan Jack Moir, dan gaat het prima op EXO's.

Ik gebruik wel inserts achter. Maar dat maakt tov snijdende stenen weinig uit. Wel gebruik ik alleen Minions, Assegai en Dissectors wat wel de sterkste EXO banden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Ko.Kane schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:54:
Ik gebruik gewoon EXO's op mijn Enduro hier in Oostenrijk maar ook op de stenen in Dolomieten en Ligurië.

EXO+ ga ik denk ik nog wel eens proberen. Maar met name omdat de V2 een butyl insert heeft en wellicht iets meer support geeft in bochten.

DD heb ik alleen een keer op mijn DH fiets geprobeerd, toen DH niet leverbaar was, maar zou ik echt niet snel op Enduro gebruiken. Misschien in een race situatie of zonder inserts. Maar als je rijklaar onder de 80kg zit en niet elke rockgarden zonder enig gevoel voor je materiaal inspringt (en vervolgens op randen caset) omdat je denkt dat je sneller bent dan Jack Moir, dan gaat het prima op EXO's.

Ik gebruik wel inserts achter. Maar dat maakt tov snijdende stenen weinig uit. Wel gebruik ik alleen Minions, Assegai en Dissectors wat wel de sterkste EXO banden zijn.
Ik ga ook zeker niet lomp hard lopen rijden daar. Daar heb ik absoluut de ervaring en kunde niet voor. Ik wil de set banden ook nog in Nederland kunnen gebruiken, dus ik zit te denken aan een 29X2.40 Rekon Exo+ voor en een 29X2.35 of 2.40 Rekon Race Exo achter. Eventueel kijk ik dan nog naar een insert achter om te voorkomen dat ik de velg naar de mallemoeren rijd als de band ineens lekgaat. Ook ga ik natuurlijk nog een plugset voor in de trapas kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Ko.Kane schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:54:

Een EXO met insert is heel wat anders dan een EXO zonder insert. Als je zonder inserts rijdt zou ik toch echt de EXO+ pakken. Maar ik weeg ook geen 80kg (en al helemaal niet rijklaar 8) ).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ko.Kane
daanb14 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:02:
[...]

Ik ga ook zeker niet lomp hard lopen rijden daar. Daar heb ik absoluut de ervaring en kunde niet voor. Ik wil de set banden ook nog in Nederland kunnen gebruiken, dus ik zit te denken aan een 29X2.40 Rekon Exo+ voor en een 29X2.35 of 2.40 Rekon Race Exo achter. Eventueel kijk ik dan nog naar een insert achter om te voorkomen dat ik de velg naar de mallemoeren rijd als de band ineens lekgaat. Ook ga ik natuurlijk nog een plugset voor in de trapas kopen.
Ik zou een EXO+ achter doen. En EXO voor, normale wijze heb je achter sterkere band nodig.

De nieuwe Forekaster is misschien nog wat als voor band: https://www.pinkbike.com/...w-forekaster-tire-v2.html

Qua inserts: PTN vind ik relatief makkelijk installeren en is licht. Geeft redelijk wat support en leeg kan je er op rijden. Het is wel eigenlijk gewoon isolatieschuim voor je verwarmingspijp met gele of rode coating... Maar ok. Bij de set zit speciaal ventiel voor inserts.
Huck norris (en soortgelijke platte schuim dingen die in je band 'zweven') is ook makkelijk installeren en geeft je ook genoeg tijd dat als je lek rijdt je de velg niet stuk hebt voordat je helemaal leeg bent.
Klitse schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:07:
[...]

Een EXO met insert is heel wat anders dan een EXO zonder insert. Als je zonder inserts rijdt zou ik toch echt de EXO+ pakken. Maar ik weeg ook geen 80kg (en al helemaal niet rijklaar 8) ).
Nee, eigenlijk niet "heel wat anders". Ik rij pas sinds 2 jaar met een insert achter. Reden is duurdere velg, en omdat de fiets standaard met Schwalbe kwam en die slaan sneller door bij mij (iig die casing). Heb toen later weer gewisseld naar Maxxis (omdat ik de schwalbe als enige band in jaren echt kapot reed) en de insert gehouden.

Ik gebruik het vooral als bescherming voor mijn velg als ik lagere drukken gebruik. Ik hoor mijn velg nooit meer pingen op stenen. Maar die insert beschermt niet tegen slashes in zijkant of loopvlak natuurlijk en daar heb ik nooit last van met EXO's. (1x laatste 3 jaar wat ik herinner op uitstekende scherpe lijsteen, wat een snee trok, maar niet 100% lek. Ben de berg er mee afgefietst).
Maar mijn Capra heb ik 5 jaar zonder inserts met alleen EXO's gebruikt en dat was geen probleem en maar minimale schades aan de velgrand.

Gewicht is hierin wel uiteraard wel enorme factor.

[ Voor 32% gewijzigd door Ko.Kane op 29-07-2022 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
Klitse schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:07:
[...]

Ik zit op een rijdersgewicht van 70 KG. Het probleem waar ik mee zit is dat alle lekker snel rollende achterbanden die ik in NL zou willen gebruiken er allemaal niet als EXO+ zijn. Dan is het al minimaal Rekon. Mocht ik voor een insert gaan, dan wordt het ook hooguit een dunne om bij lekrijden te voorkomen dat de velg aan gort gaat. De nieuwe Forekaster die @Ko.Kane linkt ga ik ook zeker naar kijken. Misschien dan een combo Forekaster/Rekon in Exo+.

[ Voor 8% gewijzigd door daanb14 op 29-07-2022 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
daanb14 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:14:
[...]

Ik zit op een rijdersgewicht van 70 KG. Het probleem waar ik mee zit is dat alle lekker snel rollende achterbanden die ik in NL zou willen gebruiken er allemaal niet als EXO+ zijn. Dan is het al minimaal Rekon. Mocht ik voor een insert gaan, dan wordt het ook hooguit een dunne om bij lekrijden te voorkomen dat de velg aan gort gaat.
Maar in Nederland heb je toch ook geen EXO+ nodig?
Ik fiets in Nederland met een Wolfpack Cross of Race achter en dat wil prima.
Ik zou gewoon een dedicated buitenland setje aanschaffen.
Heb ik hier ook liggen met een Paar continentals.

[ Voor 8% gewijzigd door Klitse op 29-07-2022 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
Misschien dan de zwaardere banden puur voor buitenlandgebruik pakken en de Wicked Will en Racing Ralph Super Race banden bewaren voor hier in NL?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
daanb14 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:17:
Misschien dan de zwaardere banden puur voor buitenlandgebruik pakken en de Wicked Will en Racing Ralph Super Race banden bewaren voor hier in NL?
Dat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Bedankt voor het advies @Klitse en @Ko.Kane ! Dan ga ik denk ik voor de nieuwe Forekaster in EXO+ en een Rekon EXO+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Exo met insert achter en Exo zonder insert voor is mijn setup en dat voldoet voor mij. Dat is met een LTHT en 90+ rijklaar gewicht.

Zonder insert zou ik achter een Exo+ evt. DD bij heel lomp werk, maar voor is Exo naar mijn mening overal wel voldoende.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ko.Kane
Ben daar ook voor: aparte set voor buitenland.

En ligt erg aan wat je gaat fieten: EWS trails of XC ronde natuurlijk. Beetje youtube videos kijken van wat je wil fietsen en dan kiezen.

Als je voor aparte buitenland set gaat: zou ik wel eerder aan de safe kant zitten, dus eerder forekaster dan Rekon en wellicht zelfs een Dissector. Omdat je het setje deze vakantie niet af fietst en volgende trip misschien wel Alpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Ko.Kane schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:29:
Ben daar ook voor: aparte set voor buitenland.

En ligt erg aan wat je gaat fieten: EWS trails of XC ronde natuurlijk. Beetje youtube videos kijken van wat je wil fietsen en dan kiezen.

Als je voor aparte buitenland set gaat: zou ik wel eerder aan de safe kant zitten, dus eerder forekaster dan Rekon en wellicht zelfs een Dissector. Omdat je het setje deze vakantie niet af fietst en volgende trip misschien wel Alpen is.
Goede tip! En van wat ik bij Pink Bike lees is men daar heel tevreden met de nieuwe Forekaster en al helemaal t.o.v. de Wicked Will. Ik rijd zelf nu sinds vorig jaar augustus een Wicked Will Super Race voor. Op zacht over hard is het een fijne band, maar bij los zand wordt ie erg snel onvoorspelbaar en gaat ie onverwachts enorm happen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:13

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zou eerst een minuut of 5 staan vloeken. Daarna zien we wel of de band nog te redden valt :) Desnoods rij ik hem daarna met een binnenband.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
zonoskar schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:51:
[...]

Ik zou eerst een minuut of 5 staan vloeken. Daarna zien we wel of de band nog te redden valt :) Desnoods rij ik hem daarna met een binnenband.
Die is wel te redden. Ter plekke een plug en als dat niet werkt biba erin en uit rijden. Thuis de plug wisselen voor plakker aan de binnen zijde. Als je geen zin hebt gewoon doorrijden met de plug als die afdicht, wel netjes afknippen. En dan gewoon af rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-07 22:33
Vraagje:

Ik heb een oude mountainbike (~2010 denk ik)
Cube, XT afgemonteerd, 3x9, Fox F Series 32 RLC voorvork.

Ik heb hem al even niet meer gebruikt, maar binnenkort neem ik deel aan een Xterra wedstrijd en dacht daarom even de vork binnen te steken voor een onderhoud. Zijn eerste onderhoud...
Blijkt nu dat de dempingszijde als luchtveerzijde nood heeft aan nieuwe dichtingen, maar dat ze deze niet meer kunnen bestellen.
Ze stellen wel voor om alles een kuisbeurt geven en alles voorzien van nieuw vet en olie. Dit zou me €120 kosten.

Nu ben ik zelf online op zoek gegaan naar nieuwe dichtingen en denk ik dat ik deze ook gevonden heb. (Fox artikel nummer 803-00-380). Zo kan ik vragen aan hen of ze de dichtingen ondertussen ook kunnen plaatsen.

Nu had ik graag even gecheckt of dit effectief de juiste dichtingen zijn... Is er hier iemand die dat weet of kan opzoeken?

Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Brecht.A Voordat iemand je kan helpen moet je even iets meer over de fork delen: Welk model is, (alle text die er op staat), en het serie nummer wat ergens waarschijnlijk ergens op de kroon staat (achterzijde).

2010 zou bestelbaar moeten zijn. Eerlijk gezegd vind ik dat zij het kunnen bestellen als jij het ook kan vinden. Maar om het te versnellen zou ik het zelf bestellen en vragen of ze het gebruiken.

Wat me enigzins terughoudend maakt is of ze wel geschikt zijn voor vering services. Is het wel een winkel dat dit regelmatig doet? Het is namelijk ook belangrijk dat de juiste hoeveelheden olie, juiste type etc worden gebruikt. De set die je noemt is voor de Fox 32 en dat is al jaren super gangbaar model in Benelux, dus als ze daar moeite mee hebben qua onderdelen vinden, vind ik dat wat apart aangezien menig webshop dat gewoon op voorraad heeft.
Je kan ook een veringspecialist een belletje geven en vragen of zij het kunnen doen.

PS je moet ook de dust wiperset laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht.A
Ko.Kane schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:04:
@Brecht.A Voordat iemand je kan helpen moet je even iets meer over de fork delen: Welk model is, (alle text die er op staat), en het serie nummer wat ergens waarschijnlijk ergens op de kroon staat (achterzijde).

2010 zou bestelbaar moeten zijn. Eerlijk gezegd vind ik dat zij het kunnen bestellen als jij het ook kan vinden. Maar om het te versnellen zou ik het zelf bestellen en vragen of ze het gebruiken.

Wat me enigzins terughoudend maakt is of ze wel geschikt zijn voor vering services. Is het wel een winkel dat dit regelmatig doet? Het is namelijk ook belangrijk dat de juiste hoeveelheden olie, juiste type etc worden gebruikt. De set die je noemt is voor de Fox 32 en dat is al jaren super gangbaar model in Benelux, dus als ze daar moeite mee hebben qua onderdelen vinden, vind ik dat wat apart aangezien menig webshop dat gewoon op voorraad heeft.
Je kan ook een veringspecialist een belletje geven en vragen of zij het kunnen doen.

Je hebt helemaal gelijk :-) Ik heb m'n post geupdatet met die informatie. Het gaat trouwens over Leftyhouse (http://www.leftyhouse.com/). Ze profileren zich alleszins als specialisten.

Ik zou hen gerust willen opbellen om het even na te vragen of het de correcte seal kit is, maar ze zijn gesloten tot 8 augustus... De xterra is 13 augustus :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Dat ziet er eigenlijk op oog goed uit. Maar als ze dicht zijn zou ik sowieso even verder kijken. Ik woon niet in NL dus kan niemand aanbevelen.

Misschien bedoelen ze dat ze het via hun vaste leverancier niet kunnen krijgen. Maar hier is het gangbaar dat alles wat de shops niet kunnen krijgen via hun vaste leverancier (en dat is sinds Covid vaak een probleem) gewoon via bike-components/discount/r2bike bestellen om de klant tegemoet te komen. Want dan verdienen ze alsnog aan de manuren van installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht.A
Ko.Kane schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:21:
Dat ziet er eigenlijk op oog goed uit. Maar als ze dicht zijn zou ik sowieso even verder kijken. Ik woon niet in NL dus kan niemand aanbevelen.

Misschien bedoelen ze dat ze het via hun vaste leverancier niet kunnen krijgen. Maar hier is het gangbaar dat alles wat de shops niet kunnen krijgen via hun vaste leverancier (en dat is sinds Covid vaak een probleem) gewoon via bike-components/discount/r2bike bestellen om de klant tegemoet te komen. Want dan verdienen ze alsnog aan de manuren van installatie.
Je woont niet of wel in NL? Ik ben namelijk belg.
In ieder geval, mijn vork ligt bij hen (zodat ze een offerte konden opmaken). Op een week tijd die elders binnen brengen en hersteld terug krijgen lijkt me niet haalbaar :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:13

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

leftyhouse klinkt mij meer als specialist voor Cannondale in de oren. Ik zou eens kijken naar https://www.bikesuspension.nl of https://reefos.nl/vering/

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:04:

Volledig eens. Verder qua juiste dichtingen, Fox in de VS mailen, antwoorden best vlot in mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-09 22:56
Gisteren dropper geïnstalleerd op de MTB en aangezien ik daarvoor een kabel door het frame moest trekken ook meteen de versnellingskabel vervangen (kabel en mantel). Nu schakelt het geheel eindelijk weer perfect.
Maar wat een geklooi is het routen van interne bekabeling, met als klap op de vuurpijl dat de versnellingskabel ook nog bloot onder de botembracket door een plastic doorvoer loopt.
Maar alles zit er in en werkt.
Denk alleen dat ik mijn lockout op het stuur nog wissel met de dropper switch. Daar kan ik nu niet lekker bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MublWG-neHsw82_8B5F53YMnt4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJGbNvUO2m9VozIL2byOIc03.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exXk1pXhpManP562rvHfnrUAiFU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xD3NYH4YytbpQFzSX4pfzFy9.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
kippy schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:46:
Gisteren dropper geïnstalleerd op de MTB en aangezien ik daarvoor een kabel door het frame moest trekken ook meteen de versnellingskabel vervangen (kabel en mantel). Nu schakelt het geheel eindelijk weer perfect.
Maar wat een geklooi is het routen van interne bekabeling, met als klap op de vuurpijl dat de versnellingskabel ook nog bloot onder de botembracket door een plastic doorvoer loopt.
Maar alles zit er in en werkt.
Denk alleen dat ik mijn lockout op het stuur nog wissel met de dropper switch. Daar kan ik nu niet lekker bij.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja.. matig systeem met de kabel bloot onder het bb.. dan moet je wat vaker de boel vervangen... Ik heb geen idee wat de voordelen zijn

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Afgelopen weekend bij Nijmegen geweest, gestart bij Boscafé de Zweef. Vanuit daar de routes van Groesbeek en Nijmegen gedaan. Helaas wat laat begonnen (zaterdag 12:30) en onderweg had een vriend van me zijn crank los. Gelukkig in de buurt van Nijmegen, dus een fietsenmaker was relatief snel gevonden. Echter wel zodanig vertraging opgelopen dat de route van Mook erbij te veel gevraagd was. De routes Nijmegen en Groesbeek waren in ieder geval wel de moeite waard, los van een paar mulle stukjes of remkuilen. Maar dat voorkom je toch niet helemaal. Toch een leuke afwisseling ten opzichte van de huisroutes (Markelo, Rijssen, Lochem).

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodiee
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:00
Momenteel heb ik een Cannondale Trail SL2, maar wil toch graag de overstap maken naar een fully.

De eerste keuze waar ik eigenlijk al over val is de veringkeuze tussen 100mm en 120mm. Ik fiets voornamlijk mtb routes hier in Nederland. Ik hou er wel van om lekker door te trappen(ook op wat vlakkere(gravel) rondjes) maar ook technische stukken vind ik mooi om te doen. Wellicht ook een paar keer per jaar naar het buitenland(Al een keer naar winterberg geweest op mn ht, maar dat was eigenlijk net op het randje). Ook langere toertochten vind ik mooi om te doen. En het lijkt me ook mooi om een keer mee te doen aan een marathon(vorig jaar al een keer gedaan en voor september nog 1 op de planning staan) of andere wedstrijd.
Mijn budget ligt rond de €5000.

Er zijn meerdere fietsen die mij aanspreken:
Orbea Oiz
Orbea Oiz TR
Scott spark RC
Specialized Epic Comp
Specialized Epic Evo
Canyon Lux World Cup CF7
Canyon Lux Trail
Cannondale Scalpel Carbon 3
Trek Supercaliber 9.7
Merida Ninety-six
Lapierre XR 7.9
Lapierre XRM 8.9
Santa Cruz Blur

Ik weet het een hele lijst, maar wellicht kan iemand mij ervaringen geven om wel of niet voor een bepaalde fiets te gaan. Of een voorkeur aan te geven om voor 100mm of 120mm te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

rodiee schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:16:
Momenteel heb ik een Cannondale Trail SL2, maar wil toch graag de overstap maken naar een fully.

De eerste keuze waar ik eigenlijk al over val is de veringkeuze tussen 100mm en 120mm. Ik fiets voornamlijk mtb routes hier in Nederland. Ik hou er wel van om lekker door te trappen(ook op wat vlakkere(gravel) rondjes) maar ook technische stukken vind ik mooi om te doen. Wellicht ook een paar keer per jaar naar het buitenland(Al een keer naar winterberg geweest op mn ht, maar dat was eigenlijk net op het randje). Ook langere toertochten vind ik mooi om te doen. En het lijkt me ook mooi om een keer mee te doen aan een marathon(vorig jaar al een keer gedaan en voor september nog 1 op de planning staan) of andere wedstrijd.
Mijn budget ligt rond de €5000.

Er zijn meerdere fietsen die mij aanspreken:
Orbea Oiz
Orbea Oiz TR
Scott spark RC
Specialized Epic Comp
Specialized Epic Evo
Canyon Lux World Cup CF7
Canyon Lux Trail
Cannondale Scalpel Carbon 3
Trek Supercaliber 9.7
Merida Ninety-six
Lapierre XR 7.9
Lapierre XRM 8.9
Santa Cruz Blur

Ik weet het een hele lijst, maar wellicht kan iemand mij ervaringen geven om wel of niet voor een bepaalde fiets te gaan. Of een voorkeur aan te geven om voor 100mm of 120mm te gaan.
Advies probeer ze zelf uit. Advies is leuk vanaf een forum, maar vaak gekleurd. Op welke fiets zit jij lekker en comfortabel ??. ;-) Je geeft nu enkel een lijst van fietsen, maar verder weinig informatie.

Welke NL routes fiets je zoal en wat versta je onder technisch? Kom bochten, wortels, of steile enduro achtige afdalingen, drops van 60cm en hoger, jumps (in diverse soorten en maten) Technisch is best ruim begrip net als NL routes ;-) wellicht kun je dit toelichten?

Trend bij XC is dat fietsen steeds vaker met meer veerweg uitgerust worden. (120mm). Net dat velgen breder worden en de banden. En steeds vaker zijn de fietsen voorzien van dropper... Maar XC wedstrijden worden ook steeds technischer. Kijk de XCO wedstrijd in Snowshoe USA van afgelopen weekend, maar eens terug.

Beschikbaarheid fietsen is helaas nog steeds een ding. Heb je hier ook rekening mee gehouden met samenstellen van je lijstje ;-) Online merken als Radon, Canyon etc. zijn vaak toch net "bang for your buck" Maar worden door sommige als niet sexy/exclusief genoeg ervaren...

[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 01-08-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodiee
Had graag zo veel mogelijk fietsen zelf uitgeprobeerd, maar hier in de buurt helaas weinig op voorraad of als demo.

Wat ik versta onder technisch, kombochten in oa route staphorst, rockgardens in route dronten en wat technische afdalingen met oa wortels hier in de buurt(Noord-veluwe), wortelpaden en waar ik ze tegen kom drops, maar denk niet dat die hoger zijn dan 60cm.

Beschikbaarheid van de fietsen is ook nog wel een ding ja. Dat is iets waar ik naar ga kijken als mijn lijst wat uitgedunt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

rodiee schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:15:
Had graag zo veel mogelijk fietsen zelf uitgeprobeerd, maar hier in de buurt helaas weinig op voorraad of als demo.

Wat ik versta onder technisch, kombochten in oa route staphorst, rockgardens in route dronten en wat technische afdalingen met oa wortels hier in de buurt(Noord-veluwe), wortelpaden en waar ik ze tegen kom drops, maar denk niet dat die hoger zijn dan 60cm.

Beschikbaarheid van de fietsen is ook nog wel een ding ja. Dat is iets waar ik naar ga kijken als mijn lijst wat uitgedunt is.
Zou beginnen met uitdunnen op basis van beschikbaarheid. ;-) En op mountainbike.nl zag ik je vraag eerder al voorbij komen. Daar zou je altijd nog kunnen kijken als je de lijst hebt uitgedund of er mogelijkheid is om eens op fiets te zitten van forum lid. Als dit niet mogelijk is bij winkel. Deze vraag komt daar wel eens vaker voorbij.

Voor bijvoorbeeld Canyon kun je terecht in Valkenburg. Daar kun je een fiets huren en gelijk op de trails daar testen. Canyon experience center Valkenburg. Scheelt weer ritje naar Koblenz (DE)

Wat je beschrijft is allemaal prima te doen met een 100mm fully. Zelfs met 100mm XC HT. Persoonlijk zou mijn voorkeur iets meer veerweg zijn. (120mm) Dat heeft vooral te maken met iets meer comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:23

Roozzz

Plus ultra

Ik zou kijken naar een 120mm met wat slackere geo. Comfortabeler, potenter, meer reserve en net zo snel als 100mm. Misschien als je als hardcore wedstrijdrijder de allerlaatste promille eruit wilt persen, dat 100mm sneller is met zijn iets lagere gewicht. Maar voor 99% van de mensen...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Nu online
@rodiee Zelf zou ik persoonlijk ook voor een 120mm gaan. Maar ik denk dat het voor jou goed is om goed na te gaan wat voor soort rijder je bent. Sommige van de fietsen die je op het oog hebt zijn wat meer racey waar anderen wat meer naar trail neigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
GWBoes schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:54:
moet sowieso nog voor garantie terug want er zit voor de tweede keer speling op de bussen van de achterbrug :F
Gisteren voor het eerst sinds september weer zonder speling op de achterbrug kunnen fietsen. Nieuwe bussen hebben ruim een half jaar op zich laten wachten, inmiddels was de link ook al uitgesleten dus daar was het daarna nog weer op wachten :F .

Maar wat is het dan toch een heerlijke fiets, helemaal met een setje nieuwe banden (Pirelli Scorpion RC XC lite) helaas had m'n knie geen zin om er van te genieten :| .

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Nu online
@rodiee Mondraker F-Podium misschien ook een optie? Eventueel de DC versie voor meer veerweg?
Aan de routes die je noemt zal Steenwijk/Tuk niet heel ver weg zijn, daar zit een dealer die vaak wel een demo fiets heeft staan (2 jaar geleden ook een F-Podium een weekend mee gehad). Stond vorige week iig nog een F-Podium DC in de showroom, geen idee of die al verkocht was.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
@rodiee ik ben voor de spark gegaan, hier wat achtergrond waarom:
Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"

Fiets bevalt nog steeds heel erg goed, maar denk wel dat je bij Scott ook behoorlijk wat betekent voor het merk. Een Canyon of bv een yt izzon is been met bang for buck.

Uiteindelijk is de spark wel een echte xc racer met wat extra ruimte voor zwaarder werk, precies wat ik zocht. De meeste andere 120mm fietsen zijn niet gemaakt/ontworpen als racer. Daarnaast was ik eigenlijk bij de introductie al verkocht O+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodiee
GWBoes schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:01:
@rodiee Mondraker F-Podium misschien ook een optie? Eventueel de DC versie voor meer veerweg?
Aan de routes die je noemt zal Steenwijk/Tuk niet heel ver weg zijn, daar zit een dealer die vaak wel een demo fiets heeft staan (2 jaar geleden ook een F-Podium een weekend mee gehad). Stond vorige week iig nog een F-Podium DC in de showroom, geen idee of die al verkocht was.
Wil graag een fiets waar ik 2 bidons op kan doen, dus deze valt helaas af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodiee
Prulleman schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:44:
@rodiee ik ben voor de spark gegaan, hier wat achtergrond waarom:

Fiets bevalt nog steeds heel erg goed, maar denk wel dat je bij Scott ook behoorlijk wat betekent voor het merk. Een Canyon of bv een yt izzon is been met bang for buck.

Uiteindelijk is de spark wel een echte xc racer met wat extra ruimte voor zwaarder werk, precies wat ik zocht. De meeste andere 120mm fietsen zijn niet gemaakt/ontworpen als racer. Daarnaast was ik eigenlijk bij de introductie al verkocht O+
De Scott Spark RC Team Issue erg hoog op mijn lijstje staan. Erg mooie fiets! Maar helaas lastig te verkrijgen met lange levertijden ed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Nu online
rodiee schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:06:
[...]

De Scott Spark RC Team Issue erg hoog op mijn lijstje staan. Erg mooie fiets! Maar helaas lastig te verkrijgen met lange levertijden ed.
Soms is wachten op een fiets waar je blij van wordt het waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-08 16:07

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Gisteren terug gekomen van een ruime week vakantie in de Harz, om precies te zijn Braunlage. Dorp bleek een bikepark te hebben, dus meteen heel enthousiast een tienrittenkaart gekocht, om meteen daarna ook nog een kaart van iemand te krijgen waar er nog twee op stonden. Twaalf afdalingen, dat moet je er toch in een middagje wel doorheen krijgen? Niet dus, de lift deed er een goede 20 minuten over om vervolgens 6 - 10 minuten bezig te zijn met de afdaling :o Van de vier genoemde lijnen was er helaas één (de Singletrack) gesloten, over de Enduro werd gezegd dat het begin vreselijk zwaar was en de tweede helft minder. De tweede helft heb ik op een later moment nog gereden maar was eigenlijk een beetje saai (spoortje door het gras met af en toe een bult/kuil/wortel)
Aan de andere kant van het liftstation lagen de Downhill en Freeride, waarbij die laatste in de basis makkelijker was maar wel een aantal houten obstakels van allerlei moeilijkheid. De DH was afwisselend wortels, keien en grote rotsen met enkele houten drops en wat snellere flow-stukken er tussen. Eerste rondje bij alles gestopt om de obstakels eens rustig te bekijken, tweede rondje in één keer naar beneden (af en toe even rustig aan ivm kramp in mijn klauwen van het remmen en stuiteren) in ruim 8 minuten maar iedere ronde kon er weer iets minder geremd worden, waardoor de laatste run net onder de 6 minuten zat :D Blij met de Hans Dampf Snakeskin en Magic Mary Supergravity, ik denk niet dat de Wolfpack Trail/Enduro deze stenen overleefd hadden..
Al met al een leuke week gehad, ik was graag nog naar één van de andere parken in de buurt (MSB-X Trail, Racepark Schulenberg, BP Hahnenklee allemaal binnen 15-30 minuten met de auto) gegaan, anderzijds was 7 keer dezelfde track over een paar dagen verdeeld ook wel erg leerzaam.
Daan_ schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:38:
Weer prima vermaakt met @Klitse en @drBunhead in het Reichswald 👍 en afgesloten met bbq 🍗 en een 🍻

Zonder nadenken en kijken naar beneden. Was niet het beste idee 😅

Even rustig naar boven geklauterd. Om te kijken hoe ik de fiets geparkeerd heb. De keren erop ging het gelukkig wel goed. (Zelf nog wat extra air time. Jumpje over de wortels)

gelukkig is het daar niet steil.
[Afbeelding]
Wanneer is de volgende rit?! :9~

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

erikver schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:15:
[...]

Toevallig ook bij de brandtoren geweest? Zijn daar de bomen al opgeruimd van de trails? De laatste keer dat ik er was (begin Juni) lag er een enorme boom op een van de trails die bij de brandtoren naar beneden gaan.
Boom bij de brandtoren is weg net als diverse andere bomen die bij de diepen over de paden lagen. Vandaag voor eerst sinds drie weken weer in die hoek geweest. En klein rondje van 14km gemaakt en weer prima vermaakt. Ondanks de hitte ....

Voor de kruising richting de brandtoren zit een poort. Gelijk daarnaast een afdaling. Helaas hebben ze het laatste stuk van het pad afgesloten. Afdaling is nog steeds leuk met steil stukje en een jumpje. Alleen laatste 5m is even lopen en klauteren over een boom ;-)

Dacht ook even slim te zijn om stuk af te korten Na aantal korte bochtjes in loam en rechts langs de boom. Was even vergeten dat daar een drop zit. :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gcq7ohp2g4NDIlF32iI8dUfA_MU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tb5HCXQZX4JwT2aCZzyyFadl.jpg?f=fotoalbum_large

Van het weekend rondje van 45km gedaan met @daanb14 Helaas liet mijn lichaam laatste paar km-ters in de steek. Eerst de leuke stukje bij de Niers gepakt en toen door richting Kleve sieben quellen, waar we wat hebben gespeeld op de wortel partijen. @daanb14 thanks voor de gezellige rit. En volgende keer verlegen we de grens weer klein stukje (bij de Diepen) ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
Daan_ schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:43:
[...]

Boom bij de brandtoren is weg net als diverse andere bomen die bij de diepen over de paden lagen. Vandaag voor eerst sinds drie weken weer in die hoek geweest. En klein rondje van 14km gemaakt en weer prima vermaakt.

Voor de kruising richting de brandtoren zit een poort. Gelijk daarnaast een afdaling. Helaas hebben ze het laatste stuk van het pad afgesloten. Afdaling is nog steeds leuk met steil stukje en een jumpje. Alleen laatste 5m is even lopen en klauteren over een boom ;-)

Dacht ook even slim te zijn om stuk af te korten Na aantal korte bochtjes in loam en rechts langs de boom. Moest ik opeens even snel schakelen. Was even vergeten dat daar een dropje zit. Veilig beneden aangekom. :D
[Afbeelding]

Van het weekend rondje van 45km gedaan met @daanb14 Helaas liet mijn lichaam laatste paar km-ters in de steek. Eerst de leuke stukje bij de Niers gepakt en toen door richting Kleve sieben quellen, waar we wat hebben gespeeld op de wortel partijen. @daanb14 thanks voor de gezellige rit. En volgende keer verlegen we de grens weer klein stukje (bij de Diepen) ;-)
Bedankt voor de leuke rit! Ik heb ontzettend veel techniek geleerd en erachter gekomen dat de techniek, vooral op stukken die je langzaam moet nemen, toch een stuk moeilijker is dan je denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodiee
Bedankt allemaal voor de input. Vandaag bij een Orbea Oiz M Pro TR wezen kijken en stukje proefrijden. Erg mooie fiest en rijd ook prima voor wat ik er mee heb kunnen testen.
Gezien de modellen die ik wil nergens in mijn maat staan denk ik dat ik voor de Orbea ga. Ik ga er nog een nachtje over slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:03
Technisch vraagje hier van iemand met 2 linkerhanden. Ik heb begin van de zomer een 2de hands mountainbike gekocht. Merk dat er toch vrij weinig onderhoud aan is geweest (waarschijnlijk ook de reden van verkoop). Wil eigenlijk zelf wat handiger worden.

Nu heb ik de remblokjes achter vervangen omdat de remkracht toch wel een stuk minder was dan voor en de geluidproductie ook heel fors (geen bel nodig)

Na vervangen liep de rem/schijf even aan. Heb een paar keer flink geremd en daarna was het al een stuk minder. Nog een paar keer en het was weg, denk ik. Het wiel lijkt nu vrij te draaien maar zit voor mijn gevoel wel echt minimaal ruimte tussen schijf en blokjes. Of hoort dat eigenlijk ook zo. Kan visueel niet echt ruimte zien tussen de blokjes als deze er dus is dan is het echt heel minimaal.

Merk ook dat de oude blokjes op een aparte manier zijn afgesleten en vroeg mij af of ik daar nog wat mee moet of dat het relatief normaal is

TL;DR
  1. Als wiel visueel vrij draait is dat voldoende om zeker te weten dat nieuwe remblokjes nergens aanloopt/schuurt.(zie foto 2)
  2. De remblokjes hebben rare slijtage kan dat nog kwaad (zie foto 1 oude blokjes waren wel echt op :D )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mjk109g4IIQApfIHvxUDNpwjl9c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qokfv1hDJaGeL8ZUBo0ui4TO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMfP3HOS3jb-HUubYywOpTXknBc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EdZn5iZPlXuKEgFPEBfPyA8J.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Utoka schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:25:
Technisch vraagje hier van iemand met 2 linkerhanden. Ik heb begin van de zomer een 2de hands mountainbike gekocht. Merk dat er toch vrij weinig onderhoud aan is geweest (waarschijnlijk ook de reden van verkoop). Wil eigenlijk zelf wat handiger worden.

Nu heb ik de remblokjes achter vervangen omdat de remkracht toch wel een stuk minder was dan voor en de geluidproductie ook heel fors (geen bel nodig)

Na vervangen liep de rem/schijf even aan. Heb een paar keer flink geremd en daarna was het al een stuk minder. Nog een paar keer en het was weg, denk ik. Het wiel lijkt nu vrij te draaien maar zit voor mijn gevoel wel echt minimaal ruimte tussen schijf en blokjes. Of hoort dat eigenlijk ook zo. Kan visueel niet echt ruimte zien tussen de blokjes als deze er dus is dan is het echt heel minimaal.

Merk ook dat de oude blokjes op een aparte manier zijn afgesleten en vroeg mij af of ik daar nog wat mee moet of dat het relatief normaal is

TL;DR
  1. Als wiel visueel vrij draait is dat voldoende om zeker te weten dat nieuwe remblokjes nergens aanloopt/schuurt.(zie foto 2)
  2. De remblokjes hebben rare slijtage kan dat nog kwaad (zie foto 1 oude blokjes waren wel echt op :D )
[Afbeelding][Afbeelding]
Bij zulke oude, niet onderhouden, remmen zou ik toch even een bleed doen om de boel goed te krijgen. Gelijk even goed schoonmaken. En ook even controleren of de remklauw wel op de juiste hoogte zit (foto met een zijaanzicht helpt misschien om dat te bepalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:03
Klitse schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:40:
[...]

Bij zulke oude, niet onderhouden, remmen zou ik toch even een bleed doen om de boel goed te krijgen. Gelijk even goed schoonmaken. En ook even controleren of de remklauw wel op de juiste hoogte zit (foto met een zijaanzicht helpt misschien om dat te bepalen).
Bedankt. Hmm heb daar niet het gereedschap voor in huis dus zal ik even moeten bestellen als het relatief betaalbaar is allemaal.

Voor die hoogte kan ik denk ik ook de remmen inhouden en kijken of nergens het metaal de schijf lijkt mij? (als dat een beetje zichtbaar is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Utoka schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:47:
[...]

Bedankt. Hmm heb daar niet het gereedschap voor in huis dus zal ik even moeten bestellen als het relatief betaalbaar is allemaal.

Voor die hoogte kan ik denk ik ook de remmen inhouden en kijken of nergens het metaal de schijf lijkt mij? (als dat een beetje zichtbaar is)
Gaat er vooral om te controleren of je remblokken volledig op de schijf zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:50

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Na een paar maanden op een Cube attention uit 2017 gereden te hebben heb ik deze gisteren verkocht. Ik merkte toch dat ik toe was aan een wat betere en makkelijkere fiets (geen 3x10(of 9) voor.

Nu dus weer aan het kijken naar een nieuwe fiets, ik vind de cube serie, Attention en Acid niet zo mooi. De Reaction serie is wel al beter. Nu viel mijn oog op de grand canyon https://www.canyon.com/nl.../grand-canyon-7/2617.html , qua afmontage lijkt deze wel goed en i.c.m. dropper post.

Zijn er nog andere goede alternatieven? Budget is max 1400.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
@Utoka schijfremmen stellen zichzelf bij (pistons komen vanzelf dichter bij de schijf naarmate de blokken slijten). Dit betekent dat je de pistons wel terug moet drukken als je nieuwe (dikkere) blokken erin stopt.

Meer uitleg hier:
(Eigenlijk verrassend simpel mechanisme wat enkel berust op een goed gevormd stukje rubber)

Bij het terug duwen wel opletten dat je de boel niet beschadigt (bv met een brede plastic bandenlichter).

Verder kan het uiteraard geen kwaad om de boel ook te bekeren en opnieuw te centreren. En als je toch aan het terugduwen bent kan je gelijk even controleren of links en rechts een beetje gelijkmatig bewegen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 23:17
rodiee schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:03:
Bedankt allemaal voor de input. Vandaag bij een Orbea Oiz M Pro TR wezen kijken en stukje proefrijden. Erg mooie fiest en rijd ook prima voor wat ik er mee heb kunnen testen.
Gezien de modellen die ik wil nergens in mijn maat staan denk ik dat ik voor de Orbea ga. Ik ga er nog een nachtje over slapen.
Mooie fiets! Lekker licht ook ;)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithe
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:29
Gister voor het eerst wezen mountainbiken bij de Loonse en Drunense Duinen (zwarte route). Hiervoor hadden wij fietsen gehuurd bij Recreatief Loon op Zand (niet zo heel positief over).

Het mountainbiken zelf was echt geweldig! En dit gaan wij zeker vaker doen!
Wel had ik een fiets gekregen met pendalen voor klik-in schoenen (die ik als beginner natuurlijk niet heb). Hierdoor gleden mijn voeten ook steeds van de pendalen af, dat was wel echt balen.

Maar als ik wat heb gespaard komt er zeker een eigen Mountainbike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:49
mithe schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:59:
Wel had ik een fiets gekregen met pendalen voor klik-in schoenen (die ik als beginner natuurlijk niet heb). Hierdoor gleden mijn voeten ook steeds van de pendalen af, dat was wel echt balen.
Jeetje en daar heb je de hele route op gereden?! Ik vind het eigenlijk best gevaarlijk, je kan niet voldoende kracht geven en je voet zal er maar afschieten als je een afdaling aan het doen bent.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 20:59
mithe schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:59:
Gister voor het eerst wezen mountainbiken bij de Loonse en Drunense Duinen (zwarte route). Hiervoor hadden wij fietsen gehuurd bij Recreatief Loon op Zand (niet zo heel positief over).

Het mountainbiken zelf was echt geweldig! En dit gaan wij zeker vaker doen!

Maar als ik wat heb gespaard komt er zeker een eigen Mountainbike!
Waarom heb je dat geaccepteerd? Is nl gevaarlijk als het geen combi met flat is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mithe
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:29
ephymerous schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:03:
[...]

Jeetje en daar heb je de hele route op gereden?! Ik vind het eigenlijk best gevaarlijk, je kan niet voldoende kracht geven en je voet zal er maar afschieten als je een afdaling aan het doen bent.
Ik kwam er ook pas halverwege achter, daarvoor dacht ik dat het aan mij lag. In de toekomst ga ik daar dus allemaal veel beter opletten. Dit kwam denk ik ook omdat het personeel best gehaast was, terwijl het heel rustig was.

En bij een afdaling waren beide voeten er ook afgeschoten waardoor ik best hard op het zadel terecht kwam, dat ging ook maar net goed. Wel was ik er redelijk snel aangewend en was het mijn eerste keer waardoor ik niet de gekste dingen heb gedaan.

@maartend ik kwam er dus pas halverwege achter 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door mithe op 07-08-2022 15:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Nu online
Wel heel erg slecht van een verhuur om iemand weg te sturen met de verkeerde soort pedalen. Blij te horen dat het "goed" gegaan is aangezien je ongelukkig terecht kan komen met zo iets.

In elk geval weet je nu hoe dat soort pedalen er uit kunnen zien dus dat gebeurt je niet nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Gelukkig ooit een plugkitje in de trapas gegooid. Plug erin en paar minuten later weer onderweg en gewoon uit kunnen rijden
ZanielGa schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:02:
[...]

Maar inderdaad. Als je band gewoon op spanning blijft prima. Loopt die toch nog langzaam leeg gewoon de buitenband plakken. Is het daarna toch nog niets, dan maar de vuilnisbak in.
Ik heb hetzelfde probleem, sinds een week. Steentje zit nog in de buitenband (tubeless). Na oppompen kan ik er een dag mee fietsen, maar loopt langzaam leeg.

Waar zijn die plug setjes te koop? Ook online te bestellen?

En vraag twee: hoe plak je een buitenband, daar zit immers vloeibare latex aan de binnenzijde?
Zal de latex wellicht het gat dichten als ik steentje er uit haal?

Gaatje zit dus tussen twee noppen in, is zo'n plug in het dunne materiaal bruikbaar? Type band is Maxxis Ikon, niet duur om te vervangen maar was nog niet versleten.

[ Voor 10% gewijzigd door Johan1995 op 07-08-2022 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Nu online
Johan1995 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:27:
[...]

[...]

Ik heb hetzelfde probleem, sinds een week. Steentje zit nog in de buitenband (tubeless). Na oppompen kan ik er een dag mee fietsen, maar loopt langzaam leeg.

Waar zijn die plug setjes te koop? Ook online te bestellen?

En vraag twee: hoe plak je een buitenband, daar zit immers vloeibare latex aan de binnenzijde?
Zal de latex wellicht het gat dichten als ik steentje er uit haal?

Gaatje zit dus tussen twee noppen in, is zo'n plug in het dunne materiaal bruikbaar? Type band is Maxxis Ikon, niet duur om te vervangen maar was nog niet versleten.
Iedere online fietsenwinkel heeft wel een sectie tubeless reparatie sets. Je hebt gewoon losse maar ook voor bijvoorbeeld in je stuur of in je trapas. De pluggen werken prima tussen de noppen in. Wat je eigenlijk doet is een extra stuk rubber in de band stoppen zodat de latex daarna wel het gat kan dichten.

Even wat voorbeelden.
https://www.mantel.com/tubeless-reparatie-kits
https://www.bike24.com/ti...%5D=869&searchTerm=&sort=

De buitenband plakken is vaak een beetje een rommelig werkje. Het is de band loshalen, het te plakken deel goed schoonmaken en daarna gewoon met een klassieke patch plakken aan de binnenkant.

[ Voor 7% gewijzigd door ZanielGa op 07-08-2022 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
ZanielGa schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 19:38:
[...]
Even wat voorbeelden.
https://www.mantel.com/tubeless-reparatie-kits
https://www.bike24.com/ti...%5D=869&searchTerm=&sort=

De buitenband plakken is vaak een beetje een rommelig werkje. Het is de band loshalen, het te plakken deel goed schoonmaken en daarna gewoon met een klassieke patch plakken aan de binnenkant.
Bedankt!. Nu heb ik in elk geval een indicatie van welke setjes goed zouden moeten werken. Ik zat meer aan bol.com te denken, maar bestellen bij een "echte" fietswinkel online kan ook.

Plakken is dus iets meer werk, maar ik houd het als optie voor het geval dat pluggen me niet lukt. Ik moet het onderhoud thuis doen dus ik probeer geklieder met latex te vermijden...... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Nu online
Johan1995 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 20:02:
[...]

Bedankt!. Nu heb ik in elk geval een indicatie van welke setjes goed zouden moeten werken. Ik zat meer aan bol.com te denken, maar bestellen bij een "echte" fietswinkel online kan ook.

Plakken is dus iets meer werk, maar ik houd het als optie voor het geval dat pluggen me niet lukt. Ik moet het onderhoud thuis doen dus ik probeer geklieder met latex te vermijden...... :-)
De lokale fietsenwinkel zou ze ook wel moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:04

Kluus

Gang is alles

Ik moest een tijd geleden de buitenband van mijn racefiets plakken omdat een plug het niet lekker hield, ik was er wel mee thuis gekomen maar de ritten erna ging hij steeds weer even lek bij wildroosters enzo.

Uiteindelijk een tiptop plakker gebruikt specifiek voor tubeless waarna de band nog 3000km mee is gegaan.

Volgens mij zijn deze plakkers iets dikker waardoor ze minder snel door het gat geduwd worden. Wellicht is dit belangrijker bij een racefietsband vanwege de hogere druk, maar als je toch nog plakkers moet hebben…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnakeDoc88
[...]

Ik had deze in m’n trapas gestopt. Stripje afgeknipt met plastic eromheen. Dus als je hem wil gebruiken is het plasticje eraf trekken, in het gat stoppen en klaar. Zit nog goed, laat hem voorlopig mooi zitten :) Thanks voor de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

En latex is met juiste spullen geen geklieder ;-)

Op onderstaande link vind je nodige uitleg hoe je buitenband kunt repareren en wat je er voor nodig hebt.
https://www.bikeradar.com...repair-tubeless-puncture/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rodiee
Strider schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 01:18:
[...]

Mooie fiets! Lekker licht ook ;)
Heb de fiets aangeschaft. Gisteren eerste rondje op Amerongen/Rhenen. Wat een fiets zeg! wereld van verschil met de fiets die ik had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:03
Ik heb gisteren een takje (diameter 5mm) door de buitenband heen gekregen (tubeless spul had geen kans tegen dat gat). Nu is de band al vrij ver op dus wil er niet al te veel moeite in steken, maar kun je gewoon de boel schoonmaken, opschuren en een bandenplakker aan de binnenkant plakken en door?

Overigens vorige week nog omgeving oude kwaremont op vakantie geweest, een paar van de mtb routes daar (MTB vlaamse ardennen, Ronse rood, kluisbergen rood) gedaan maar technisch stelde het niet veel voor, kluisbergen rood was de mooiste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Nu online
Ik heb de voorband van m'n gravelbike gerepareerd met een standaard binnenband plakker. Geen super groot gat maar wel in de wang van de band. Deze heeft het iig 2000km volgehouden en is nog steeds dicht, begint nu wel een beetje z'n kopje naar buiten te steken (bij 3-.3.5 bar) dus die staat wel op de nominatie om te vervangen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bastard schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:18:
Ik heb gisteren een takje (diameter 5mm) door de buitenband heen gekregen (tubeless spul had geen kans tegen dat gat). Nu is de band al vrij ver op dus wil er niet al te veel moeite in steken, maar kun je gewoon de boel schoonmaken, opschuren en een bandenplakker aan de binnenkant plakken en door?

Overigens vorige week nog omgeving oude kwaremont op vakantie geweest, een paar van de mtb routes daar (MTB vlaamse ardennen, Ronse rood, kluisbergen rood) gedaan maar technisch stelde het niet veel voor, kluisbergen rood was de mooiste.
zie eerder geposte link m.b.t. buitenband reparatie ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sosua
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-09 10:00
Sinds vorige week in het bezit van een:

Orbea Alma H10 - Eagle. Erg prettig!
https://www.orbea.com/us-...n/alma/cat/alma-h10-eagle

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mtbdatabase.com/wp-content/uploads/2021/12/24065815/2022-Orbea-ALMA-H10-EAGLE.jpeg

Beetje een mix van gravel en mtb is het doel. September weer naar de Ardennen.
Helaas is in de kop van Noord Holland het aantal routes schaars.

Goede fietsdrager is in aantocht voor op de auto/caravan.

[ Voor 14% gewijzigd door Sosua op 08-08-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
rodiee schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:05:
[...]

Heb de fiets aangeschaft. Gisteren eerste rondje op Amerongen/Rhenen. Wat een fiets zeg! wereld van verschil met de fiets die ik had.
Waar is de foto?
Ik ben wel benieuwd!

BlaBlaBla

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• rodiee
Strider schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 11:10:
[...]

Waar is de foto?
Ik ben wel benieuwd!
Hierbij :)
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/28JXfSnb/IMG-20220807-225027-679.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik wil mijn Grand Canyon uit 2013 geschikt gaan maken om hiermee over de weg te gaan fietsen. Ik kan ook een racefiets kopen, maar dat wil ik nog even uitstellen totdat ik precies weet wat ik wil en ik er ook plek voor heb kunnen maken. Schuur staat vol hier.
Deze fiets is afgemonteerd met Shimano XT 2x10 + Mavic 18x622 wielen + 100mm Fox vork die je niet kunt locken.

Mijn plan is nu:
1. Banden vervangen voor Continental Grand Prix 5000 622x32mm. Ziet er waarschijnlijk niet echt gaaf uit en de bracket komt toch wel een flink stuk dichter bij de grond. Kan in de bochten problematisch worden.
2. XT cassette vervangen voor een Shimano Ultegra CS-6700 11-25T cassette.
3. CloseTheGap ErgoMyRide XC-M grips monteren.

Als dit bevalt wil ik ook gaan kijken naar een vaste voorvork, wel gebruikt, geen zin om daar veel geld aan uit te gaan geven.

Heeft iemand hier ervaring mee?

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Strider schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:03:
Ik wil mijn Grand Canyon uit 2013 geschikt gaan maken om hiermee over de weg te gaan fietsen. Ik kan ook een racefiets kopen, maar dat wil ik nog even uitstellen totdat ik precies weet wat ik wil en ik er ook plek voor heb kunnen maken. Schuur staat vol hier.
Deze fiets is afgemonteerd met Shimano XT 2x10 + Mavic 18x622 wielen + 100mm Fox vork die je niet kunt locken.

Mijn plan is nu:
1. Banden vervangen voor Continental Grand Prix 5000 622x32mm. Ziet er waarschijnlijk niet echt gaaf uit en de bracket komt toch wel een flink stuk dichter bij de grond. Kan in de bochten problematisch worden.
2. XT cassette vervangen voor een Shimano Ultegra CS-6700 11-25T cassette.
3. CloseTheGap ErgoMyRide XC-M grips monteren.

Als dit bevalt wil ik ook gaan kijken naar een vaste voorvork, wel gebruikt, geen zin om daar veel geld aan uit te gaan geven.

Genoeg mensen die een mtb voornamelijk op de weg gebruiken.

Qua banden kan je ook voor bredere (semi) slicks gaan, misschien ietsjes minder efficiënt, maar je bb hoogte blijft gelijk en het smoelt een stuk beter. Extra Comfort krijg je er dan zelfs bij. (Denk dat het qua snelheid 1, max 2 km per uur scheelt als je rond de 30 rijdt.

De cassette is leuk voor de kleinere stapjes, maar je blijft voornamelijk op de kleinste kransjes tijden als je nu een 36 of 38 voor hebt. Misschien ook kijken voor een groter voorblad als dat mogelijk is.

Die grips lijkt me een mooie toevoeging, zit je wat smaller mee, en net wat gestrekte.

Je vork kan je mogelijk wat harder zetten. (Meer lucht, meer demping, of bij een coil, meer preload) dan heb je geen lock nodig.

Verder blijft het een compromis natuurlijk

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 09-08-2022 14:16 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 15:35
Mijn eerste 'sportieve' fiets was een 2e hands 2012 (oid) Giant Roam sport-hybride, een beetje wielren-geometrie met bredere banden, basis Suntour verende vork en schijfremmen. Die vork had ook geen lockout en voelde op de weg sponzig en inefficient maar verder stoorde die niet.

Krap een jaar later kocht ik een racefiets: het grote verschil zit 'm in de ergonomie bij langere ritten: de racefiets is veel comfortabeler als je meerdere uren onderweg bent. Betere aero helpt ook om gemiddeld iets sneller te fietsen, bij tegenwind maakt de mogelijkheid tot een diepere zithouding veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Strider schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:03:

Ik heb dat ooit gedaan op 26" XC fiets omdat ik een wielerweekend wilde doen met een kennis en even geen wielrenfiets had. Ik vond de pedalen veels te laag, de flauwe bochten waar je normaal doortrapt raakte ik de grond al. Destijds dacht ik dat ik het ook voor wintertraining op straat kon gebruiken, maar viel zo tegen dat ik ze nooit meer gebruikt heb.
Als ik het weer zou doen zou ik groot mogelijke volume slicks/straatbandje nemen.

Edit: ik denk eigenlijk dat de goedkoopste decatlon racefiets beter rijdt (als een racefiets) en goedkoper is dan een XC fiets ombouwen. Dus dat zou betere overbrugging zijn totdat je weet wat je wil. Maar ja, je had ruimte gebrek...

[ Voor 12% gewijzigd door Ko.Kane op 09-08-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik begrijp zeker dat een racefiets veel beter voor dit doel geschikt is, maar ik denk dat ik straks een Canyon Endurace CF XX wil gaan kopen en die fietsen zijn nu niet leverbaar. Die GP 5000 32mm banden zien er op een MTB niet fraai uit maar die zijn wel snel en zou ik straks nog wel op een racefiets kunnen overzetten.
50mm banden staan inderdaad veel beter, maar daar kan ik straks niets mee, zijn vaak toch redelijk prijzig en ook meer geschikt voor de stads of tourfiets. Ik ben niet van plan om rustig een rondje te gaan fietsen.

Mijn voorblad is inderdaad wel een goed punt. Ik fiets nu veel op 13T achter, een Ultegra cassette gaat maar 2 bruikbare kransjes erbij geven: 12T en 14T. Zijn die kransjes eigenlijk ook vervangbaar, of is dat 1 blok?
Ik heb nu een FC-M785 crankset, daar zou nog een 42T voorblad op kunnen, is wel weer 60 euro en dan vraag ik me ook af of dat wel gaat passen met mijn voorderailleur.

@Ko.Kane Oke daar vreesde ik ook al voor. Dan is een 32mm band waarschijnlijk geen goed idee en moet ik toch opzoek naar een 50mm band.

[ Voor 7% gewijzigd door Strider op 09-08-2022 15:27 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Strider Ik meen het eigenlijk best wel van die decatlon fiets. In wielren termen natuurlijk slechte fiets, maar voor 350e heb je iets met wielren gearing, dropbar, wielen etc. En dat kan je echt wel verkopen voor 200e als je wens Canyon er is. Dus voor 150e ben je klaar.

Bandjes, cassette, voorblad, grips/of ander stuur, voorvork.... Dat loopt ook op. En dan zit je nog steeds niet op wielren fiets.

Edit: of voor 200e die decatlon fiets gebruikt vinden :+

[ Voor 6% gewijzigd door Ko.Kane op 09-08-2022 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

Ik heb een Spec. Rockhopper "omgebouwd" middels Schwalbe Hurricane, misschien dat ik nog een groter voorblad monteer omdat je inderdaad veel in de kleine tandwielen fietst maar verder alles zo gelaten.
Kosten 40 euro :+

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:27
je wil geen 50mm breed rijden als je het zelf moet trappen, hooguit een 42mm.
Dat is iig mijn ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Torched schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:38:
je wil geen 50mm breed rijden als je het zelf moet trappen, hooguit een 42mm.
Dat is iig mijn ervaring.
Valt best mee hoor, noppen hebben meer invloed dan breedte. Ik heb ook gewoon ruim 100km met 30+ gereden met 2.25" (57mm) Ray/Ralph. Welke ook echt beter rollen op de weg dan de Rekon race (die ik nu heb). Zonder noppen zou het nog beter gaan. (Scheelt denk ik 2-3 km per uur met de racefiets met 28mm gp5000)

Maar puur voor op de weg zou ik denk ik 2 inch slicks pakken voor op de MTB.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Sherlock

No Shit

De Kojak van Schwalbe is daar volgens mij zeer geschikt voor.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
@Ko.Kane, bedankt voor je advies maar ik kan echt geen Decathlon fiets van € 350,- gaan kopen. Het plan is echt om deze fiets met minimale kosten aan te passen. Ik ben ook niet van plan om alles nieuw te gaan kopen, eventueel een Ultegra cassette koop ik gewoon van Marktplaats.
Sherlock schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:02:
De Kojak van Schwalbe is daar volgens mij zeer geschikt voor.
Leek mij inderdaad ook wel een leuke band maar toch lijkt deze band redelijk wat rolweerstand te hebben:
https://www.bicyclerollin...views/schwalbe-kojak-2017

Wellicht dat de Continental Grand Prix Urban 35-622 nog een optie is . Minder volume dan de Kojak maar wel weer meer volume dan de GP5000 en scored op het gebied van rolweerstand ook nog best aardig.
Continental zet deze band ook neer als een stadsband.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Nu online

Sherlock

No Shit

Strider schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:00:

[...]
Leek mij inderdaad ook wel een leuke band maar toch lijkt deze band redelijk wat rolweerstand te hebben:
https://www.bicyclerollin...views/schwalbe-kojak-2017

Wellicht dat de Continental Grand Prix Urban 35-622 nog een optie is . Minder volume dan de Kojak maar wel weer meer volume dan de GP5000 en scored op het gebied van rolweerstand ook nog best aardig.
Continental zet deze band ook neer als een stadsband.
Die site kende ik nog niet, interessant! Maar aan de andere kant; hoeveel zou dat nu echt uitmaken als je op de fiets zit?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maartend
Zal hier eens vloeken in de kerk;

Ik ben om.

Ben nu bijna 61, MTB nog graag. En dat gaat nog lekker. Maar moment dat ik geen tourtochten van 50km meer kan doen gaat er echt een fully E-mtb komen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

maartend schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:16:
Zal hier eens vloeken in de kerk;

Ik ben om.

Ben nu bijna 61, MTB nog graag. En dat gaat nog lekker. Maar moment dat ik geen tourtochten van 50km meer kan doen gaat er echt een fully E-mtb komen
Waarom is een emtb vloeken in de kerk in dit topic. En als je met een emtb weer kunt genieten van de mountainbike hobby/passie. Dan zou ik zeggen lekker doen. En het is nog steeds goed voor je fysiek/conditie. d:)b

Ben zelf stuk(je) jonger en een emtb in bestelling staan. Om zo af te kunnen wisselen tussen een analoog fully en emtb. Niet om lange afstanden te fietsen, maar om wat makkelijker/vaker omhoog te komen en zo meer fun te hebben op de afdalingen.

UCI heeft emtb world cups net als EWS Enduro world cup heeft. Zeker keer leuk om te bekijken.

Helaas moet ik nog even geduld hebben voor ik mijn Spectral ON CFR LTD in ontvangst mag nemen. Staat nu op begin september.

[ Voor 19% gewijzigd door Daan_ op 10-08-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Daan_ schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:32:
[...]

Waarom is een emtb vloeken in de kerk in dit topic. En als je met een emtb weer kunt genieten van de mountainbike hobby/passie. Dan zou ik zeggen lekker doen. En het is nog steeds goed voor je fysiek/conditie. d:)b
Daarom juist. Ben omgegaan toen ik heuvelop hard puffend iemand van 70+ tegenkwam, gewicht 100+. En een smile van 30cm op zijn gezicht.

Edit ; ik heb al gekeken naar die emtb enduro op RedBull. Geweldig. Maar ja, dat is al het MTB op RB

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 10-08-2022 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04:54
maartend schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:39:
[...]

Daarom juist. Ben omgegaan toen ik heuvelop hard puffend iemand van 70+ tegenkwam, gewicht 100+. En een smile van 30cm op zijn gezicht
Daarbij kan je zelf de mate van ondersteuning instellen, als je wilt zweten….kan dat prima! Als je met één handje aan het stuur en je lulijzer in je andere hand bergop wilt fietsen: dan dat ook prima! 😎

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

maartend schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:39:
[...]

Daarom juist. Ben omgegaan toen ik heuvelop hard puffend iemand van 70+ tegenkwam, gewicht 100+. En een smile van 30cm op zijn gezicht.

Edit ; ik heb al gekeken naar die emtb enduro op RedBull. Geweldig. Maar ja, dat is al het MTB op RB
Leeftijd en gewicht doet er niet toe (toch?). Fully kan voor jongere zonder overgewicht net zoveel fun zijn. De keren dat ik een emtb mocht lenen. Optimaal fun gehad. Kon wat vaker omhoog, om zo optimaal te kunnen genieten van het naar beneden stuiteren.

Redbull TV zend zover ik weet geen emtb wedstrijden uit. Enduro world series is van EWS en ook te zien op YouTube kanaal van EMBN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Daan_ schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:42:
[...]

Leeftijd en gewicht doet er niet toe (toch?). Fully kan voor jongere zonder overgewicht net zoveel fun zijn. De keren dat ik een emtb mocht lenen. Optimaal fun gehad. Kon wat vaker omhoog, om zo optimaal te kunnen genieten van het naar beneden stuiteren.

Redbull TV zend zover ik weet geen emtb wedstrijden uit. Enduro world series is van EWS en ook te zien op YouTube kanaal van EMBN.
Toch heb ik afgelopen wknd EWS gezien. Op TV. En ik kijk geen YT op TV. Was wel verschrikkelijk slecht gefilmd, dus idd geen RB

En ik wil nog geen Emtb, zolang mijn conditie het nog zonder kan. MAar ja, ben van de ouderwetse lijn. 1ste MTB was een Hinault. Jazeker, een Hinault, 1989.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

maartend schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:44:
[...]

Toch heb ik afgelopen wknd EWS gezien. Op TV. En ik kijk geen YT op TV. Was wel verschrikkelijk slecht gefilmd, dus idd geen RB

En ik wil nog geen Emtb, zolang mijn conditie het nog zonder kan. MAar ja, ben van de ouderwetse lijn. 1ste MTB was een Hinault. Jazeker, een Hinault
Ieder zijn eigen gedachten/mening d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 10-08-2022 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De gele Magura MT7 Raceline remmen vervangen. Voor de Shimano XTR M9120.

Edit: remmen net in geremd. Beetje water over de remmen om proces wat te versnellen. Fiets heeft crash test op de drop overleeft.... Straks rondje Reichswald met mede Tweaker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DXCrPL5buL61XKt9NqWMECoc1Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dh2fNDJLaKhjSv3jldtc9120.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jcQejYU9Q8VN_yrQc0VtDg9K5g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sAY2jWSe8jtrCGInsgjf2Do1.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 255% gewijzigd door Daan_ op 13-08-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Vandaag de fiets eens goed schoongemaakt en direct een controlerondje gedaan. Een spaak in het achterwiel is kapot en moet ik vervangen. Dat kan vanochtend in Dronten gebeurd zijn maar ook al eventjes geleden :)

Een ander iets dat ik opmerkte is een heel klein beetje speling op de naaf van het voorwiel. Het is minimaal maar ik vraag me af of dat mag?

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock
  • Nu online

Sherlock

No Shit

ephymerous schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:10:
Vandaag de fiets eens goed schoongemaakt en direct een controlerondje gedaan. Een spaak in het achterwiel is kapot en moet ik vervangen. Dat kan vanochtend in Dronten gebeurd zijn maar ook al eventjes geleden :)

Een ander iets dat ik opmerkte is een heel klein beetje speling op de naaf van het voorwiel. Het is minimaal maar ik vraag me af of dat mag?
Wat voor soort naaf is het? Als het zo'n cup/conus naaf is kun je hem heel eenvoudig wat strakker zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
Sherlock schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:23:
[...]
Wat voor soort naaf is het? Als het zo'n cup/conus naaf is kun je hem heel eenvoudig wat strakker zetten.
Thanks! Dat heb ik zojuist gedaan en de speling is weg. Wel vind ik het wiel niet lekker lopen over de naaf. Ik moet toch nog even een spaak halen en haal meteen even wat vet voor de naaf :)

XXXVI

Pagina: 1 ... 210 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic