And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
* Mistraller mompelt iets over Ali... https://nl.aliexpress.com...g0o.productlist.1000002.0Ko.Kane schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:25:
makkelijk is gewoon je as terug met PVC pijpje op juiste as-maat (148mm bv) en je ketting over de as (beschermd door pvc pijpje), voor het extra mooie nog een pullie wieltje op de pvc pijp. (bv een oud derrie wiel waar je gat in boort van buitendiameter pvc pijpje)
Er bestaan ook veel profi oplossingen: https://www.google.com/se...ECAEQAw&biw=1920&bih=1019
edit: zie net zo'n goedkope voor 9mm quickrelease, daar kan je zelf niet voor klussen: https://www.amazon.com/SA...Keeper/dp/B07DQN9LRL?th=1
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Aangezien we met niet zo heel veel zijn en je zou wel mee willen maar je kan die dag niet laat het wel even weten. Misschien kunnen we dan nog wat schuiven.
Ik heb dan wel een singlespeed maar mijn kracht/conditie is niet dusdanig dat ik daar op mijn gemakje 383hm in 17,5km op fiets. (Ik heb dat ding tenslotte voor mijn lokale rondje met in totaal 80hm op 32km). Dus ik laat m ff schieten.ZanielGa schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:24:
Voor de Singlespeeders onder ons wilde ik voorstellen om 6 Augustus om 10:00 te kijken om samen de route van Otterlo te rijden. We hebben dan ook de mogelijkheid om deze 2 keer te rijden of bijvoorbeeld te combineren met Lunteren. (Lastig in te schatten hoe jullie conditie is)
Aangezien we met niet zo heel veel zijn en je zou wel mee willen maar je kan die dag niet laat het wel even weten. Misschien kunnen we dan nog wat schuiven.
[ Voor 5% gewijzigd door Klitse op 13-07-2022 08:03 ]
dat afspuiten was een slim plan. in jouw plaats had ik de fiets iig niet helemaal gestript ofzo. maar een keertje de kettingreiniger erlangs halen en ff opnieuw invetten kan nooit geen kwaad denk ik. better safe than sorrymaartend schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:03:
Vraag. Ik ben giosteren voor het eerst over het strand gegaan, zo'n beetje op de eb-lijn. Water waar ik door reed was enkel een stroompje van 30cm breed, keer of 5.. Verder enkel over het harde zand. Is het toch aan te raden ketting helemaal schoon te maken en opnieuw te smeren? Heb fiets wel al afgespoten. Zat wel wat zand op frame, niet in ketting, die liep gisteren nog net zo soepel als voor ritje
Wat bedoel je metr gestript?Torakk schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:06:
[...]
dat afspuiten was een slim plan. in jouw plaats had ik de fiets iig niet helemaal gestript ofzo. maar een keertje de kettingreiniger erlangs halen en ff opnieuw invetten kan nooit geen kwaad denk ik. better safe than sorry
Zal ketting idd even schoonmaklen, better safe the sorry indeed.
Met gestript bedoel ik ubergrondig (das nu een woord) onderhoud. alles uit elkaar. inspecteren en schoonmaken.maartend schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:12:
[...]
Wat bedoel je metr gestript?
Zal ketting idd even schoonmaklen, better safe the sorry indeed.
Zout water is niet beste voor fiets (of auto) ;-) Persoonlijk zou ik ook enkel fiets afspuiten. En bij twijfel ketting schoonmaken met sopje. (geen ketting ontvetter)maartend schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:03:
Vraag. Ik ben giosteren voor het eerst over het strand gegaan, zo'n beetje op de eb-lijn. Water waar ik door reed was enkel een stroompje van 30cm breed, keer of 5.. Verder enkel over het harde zand. Is het toch aan te raden ketting helemaal schoon te maken en opnieuw te smeren? Heb fiets wel al afgespoten. Zat wel wat zand op frame, niet in ketting, die liep gisteren nog net zo soepel als voor ritje
Gebruik hiervoor een kettingreiniger. Kettingreiniger met sopje erin (dreft). En draai ketting aantal keer rond. Pak kwast dompel deze in sopje voor de cassette en ketting blad. Droog maken met doek of compressor. En als alles droog is ketting voorzien van wat olie.
Maarja als alles goed aanvoelt. Waarom gaan poetsen. Ketting keer rond draaien in droge (schone) doek. En wat olie erop en klaar.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Dat heb ik idd niet gedaan. Was idd de vraag of dat moet. Juist omdat ik enkel hard zand heb gereden en een enkel stukje waterTorakk schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:21:
[...]
Met gestript bedoel ik ubergrondig (das nu een woord) onderhoud. alles uit elkaar. inspecteren en schoonmaken.
Heb idd zo'n ding. Ik kijk wel eevn naar mijn ketting strax. Zit er een piep/kraak in, dan toch eerst met sop goed schoonmaken, dan ontvetten en dan opnieuw squirtenDaan_ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:21:
[...]
Zout water is niet beste voor fiets (of auto) ;-) Persoonlijk zou ik ook enkel fiets afspuiten. En bij twijfel ketting schoonmaken met sopje. (geen ketting ontvetter)
Gebruik hiervoor een kettingreiniger. Kettingreiniger met sopje erin (dreft). En draai ketting aantal keer rond. Pak kwast dompel deze in sopje voor de cassette en ketting blad. Droog maken met doek of compressor. En als alles droog is ketting voorzien van wat olie.
Maarja als alles goed aanvoelt. Waarom gaan poetsen. Ketting keer rond draaien in droge (schone) doek. En wat olie erop en klaar.
[Afbeelding]
Ketting ontvetter zou ik achterwegen laten. Sopje ontvet al genoeg. (persoonlijke mening)maartend schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:37:
[...]
Heb idd zo'n ding. Ik kijk wel eevn naar mijn ketting strax. Zit er een piep/kraak in, dan toch eerst met sop goed schoonmaken, dan ontvetten en dan opnieuw squirten

Ketting ontvetter gebruik enkel als ketting echt ranzig is. Dat komt zelden voor....
[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 13-07-2022 11:47 ]
HAngt beetje vanaf wat mijn ketting doet straks. Bij piep/kraak gaat er echt nieuwe squirt op.Daan_ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:44:
[...]
Ketting ontvetter zou ik achterwegen laten. Sopje ontvet al genoeg. (persoonlijke mening)
Ketting ontvetter gebruik enkel als ketting echt ranzig is. Dat komt zelden voor....
Bij het gebruik van wax wordt wel aangeraden om iets te gebruiken wat absoluut geen residu achterlaat. Zelf heb ik bij een nieuwe ketting na het ontvetten nog spiritus gebruikt om ervoor te zorgen dat er geen residu achterblijft. De Squirt Lube houdt sindsdien geweldig. De ketting pakt ongelofelijk weinig vuil op en vertoont praktisch geen slijtage.Daan_ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:44:
[...]
Ketting ontvetter zou ik achterwegen laten. Sopje ontvet al genoeg. (persoonlijke mening)
Gebruikte in verleden wax, maar vond dat het persoonlijk te veel gedoe voor MTB. Gebruik tegenwoordig simpele (mucoff) dry of wet ketting olie. En de ketting etc draait nog net zo soepel en gaat net zo lang/kort mee.daanb14 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:54:
[...]
Bij het gebruik van wax wordt wel aangeraden om iets te gebruiken wat absoluut geen residu achterlaat. Zelf heb ik bij een nieuwe ketting na het ontvetten nog spiritus gebruikt om ervoor te zorgen dat er geen residu achterblijft. De Squirt Lube houdt sindsdien geweldig. De ketting pakt ongelofelijk weinig vuil op en vertoont praktisch geen slijtage.
Wax versus / olie en hoe schoon te maken zijn van die onderwerpen waar je ellenlange discussies over kunt voeren. Belangrijkste is dat je de ketting smeert en of dit met wax of olie is. Dat is persoonlijke voorkeur ;-)
Snif.. Die zaterdag zit ik in het buitenland.ZanielGa schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:24:
Voor de Singlespeeders onder ons wilde ik voorstellen om 6 Augustus om 10:00 te kijken om samen de route van Otterlo te rijden. We hebben dan ook de mogelijkheid om deze 2 keer te rijden of bijvoorbeeld te combineren met Lunteren. (Lastig in te schatten hoe jullie conditie is)
Ik doe heel graag een andere keer mee.
while (! ( succeed = try ()));
Ik heb Otterlo al een tijdje niet meer gefietst maar volgens mij overdrijft mtbroutes.nl regelmatig. Schaarsbergen is ook minder dan er staat.Klitse schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:02:
[...]
Ik heb dan wel een singlespeed maar mijn kracht/conditie is niet dusdanig dat ik daar op mijn gemakje 383hm in 17,5km op fiets. (Ik heb dat ding tenslotte voor mijn lokale rondje met in totaal 80hm op 32km). Dus ik laat m ff schieten.
Maar hey, meer trainen dus
Al denk ik niet dat je Otterlo wil fietsen in de zomer / bij droogte @ZanielGa ... mulle boel.
[ Voor 7% gewijzigd door TommyGun op 13-07-2022 15:59 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
@Klitse heeft al leuke training in zijn agenda staan met wat hoogtemeters. Die we rustig omhoog fietsenTommyGun schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:58:
[...]
Ik heb Otterlo al een tijdje niet meer gefietst maar volgens mij overdrijft mtbroutes.nl regelmatig. Schaarsbergen is ook minder dan er staat.
Maar hey, meer trainen dusAl snap ik het wel met al die vlakke hap in Nederland.

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 13-07-2022 16:02 ]
Zelf had ik er wat stukjes in geplakt dmv bestaande waypoints te selecteren op de kaart, dat werkt wel mooi. Maar vervolgens fiets je trails tegen de richting in en kom je over weilanden, langs ongesnoeide sloten, noem maar op. Dat is nou ook weer niet de definitie van MTB / Gravel volgens mij
Ik mis nog steeds een fatsoenlijke tool / site waar je MTB routes aan elkaar kan knopen en onverharde paden kan vinden... Het hoeft (absoluut) echt niet allemaal trails te zijn, maar onverharde paden genoeg lijkt me. Gewoon een beetje afwisseling.
[ Voor 11% gewijzigd door TommyGun op 13-07-2022 16:05 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Geen mooie suggestie voor je maar als je 'm vindt, hoor ik graag hoe die tool/site heet.TommyGun schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:03:
De routeplanner van Komoot is overigens meh. Zelfs op de "MTB Endurance" stand krijg je heel veel verhard voor je kiezen (afgelopen zondag van Arnhem naar Eindhoven gefietst).
Zelf had ik er wat stukjes in geplakt dmv bestaande waypoints te selecteren op de kaart, dat werkt wel mooi. Maar vervolgens fiets je trails tegen de richting in en kom je over weilanden, langs ongesnoeide sloten, noem maar op. Dat is nou ook weer niet de definitie van MTB / Gravel volgens mij
Ik mis nog steeds een fatsoenlijke tool / site waar je MTB routes aan elkaar kan knopen en onverharde paden kan vinden... Het hoeft (absoluut) echt niet allemaal trails te zijn, maar onverharde paden genoeg lijkt me. Gewoon een beetje afwisseling.
De route maakt mij eerlijk gezegt ook niet heel veel uit hoor. Als je bijvoorbeeld Zeist een betere optie zou vinden met 15.8km en 141 hoogtemeters vind ik het ook prima. Daarom zei ik al dat het lastig is om de conditie van mensen in te schatten. Mijn conditie is gewoon redelijk en de beentjes kunnen redelijk wat aan. Voor mij gaat het er gewoon om om gezellig met een paar andere mafketels zonder versnellingen te rijden.Klitse schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:02:
[...]
Ik heb dan wel een singlespeed maar mijn kracht/conditie is niet dusdanig dat ik daar op mijn gemakje 383hm in 17,5km op fiets. (Ik heb dat ding tenslotte voor mijn lokale rondje met in totaal 80hm op 32km). Dus ik laat m ff schieten.
Weet ook niet of @Demo die dag kan en of @zonoskar tijd en zin zou hebben.
Oooh, jij hebt ook een Singlespeed. Dat is dan nummer 5 hierzo dat ik weet. (nog een hoog percentagehans_lenze schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:02:
[...]
Snif.. Die zaterdag zit ik in het buitenland.
Ik doe heel graag een andere keer mee.
Wist niet dat Otterlo mul werd in de droge periodes. Zelf heb ik daar niet heel veel problemen mee, ik ben veels te koppigTommyGun schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:58:
[...]
Al denk ik niet dat je Otterlo wil fietsen in de zomer / bij droogte @ZanielGa ... mulle boel.
XXXVI
En de mensen die er een hebben zullen meestal die fiets niet meenemen tijdens een normale Tweakers Ride omdat het niet altijd even makkelijk is om met mensen met versnellingen te rijden. We rijden toch wat anders.
Maar die zijn dan (gelukkig) niet met de starre Singlespeed.Daan_ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:59:
[...]
@Klitse heeft al leuke training in zijn agenda staan met wat hoogtemeters. Die we rustig omhoog fietsenGelukkig gaat het ook aantal keer leuk naar beneden ;-)
Daarna maar besloten dat het stuk waarvan ik dacht dat het nog niet mogelijk was toch maar eens mogelijk moest zijn. En mijn ritje was gevuld met Switchbacks proberen te rijden. Eerste klim op de berg bij de Snowworld entree moest 1 keertje over maar daarna ging het soepel (Er werd echt geen "Trappûh, Kreng" geroepen door mezelf. Ja, ik praat tegen mezelf tijdens het rijden.). De Switchbacks die daarna kwamen gingen wat minder makkelijk het was steeds een stukje hoger tot ik bij de één na laatste bocht kwam en iedere keer vast liep.
Iedere keer gewoon weer terug naar beneden lopen na gefaalde pogingen. Toen kwam er een poging waarbij ik de bocht voorbij was met een beetje hulp van een hand en een boom. Helaas vond ik toch dat die poging niet telde omdat het niet puur trappend ging. Maar na een poging waarbij ik weer bij die bocht stond ben ik maar met de fiets aan de hand de lijn gaan "oefenen". Daarna terug naar beneden gewandeld om nu met een succesvolle poging boven aan te komen.
Nu is er nog maar één klim op Zoetermeer om te overwinnen, en er gaat een dag komen dat het lukt.
En even voor de indrukken de route van mijn Garmin, raad maar eens waar die Switchbacks zitten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/PXmhhuiUPhzcPGklmq3Orqnp.png?f=user_large)
VandaarZanielGa schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:08:
@ephymerous Tuurlijk, we hebben al eens vaker Tweaker Rides gehouden met iedereen die wilde. Ook hardstikke gezellig. Maar omdat we een een paar rijders hebben die een 1x1 hebben wilde ik eens een keer samen met hun rijden.
En de mensen die er een hebben zullen meestal die fiets niet meenemen tijdens een normale Tweakers Ride omdat het niet altijd even makkelijk is om met mensen met versnellingen te rijden. We rijden toch wat anders.
XXXVI
Ik kan mijn reden het beste beschrijven als: Zenephymerous schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:42:
[...]
VandaarNu ben ik wel nieuwsgierig geworden naar de overwegingen om 1x1 te rijden
Fietsen teruggebracht naar eenvoud. Ik in de natuur en niet denken maar trappen. En omdat rondjes fietsen in de grootste delen van Nederland met één verzet prima kan, waarom niet. Mijn thuisrondje kom ik er prima mee rond inclusief alle rode lijntjes.
Ik ga geen toptijden halen maar dat is ook niet mijn doel als ik ga fietsen. Ik fiets vooral voor de mentale rust. Niet op zoek naar de snelste lijn maar juist naar flow.
Voor mij is het een mix van de eenvoud waar ik niet hoe te denken over het schakelen maar gewoon kan rijden in combinatie met de uitdaging die het biedt op dingen zoals klimmetjes. Er komt dan een hoop "Ik vind dat ik het kan" bij kijken. Maar het is ook accepteren dat lopen er bij hoort.ephymerous schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:42:
[...]
VandaarNu ben ik wel nieuwsgierig geworden naar de overwegingen om 1x1 te rijden
Verder vind ik het "niet nadenken maar trappen" ook heerlijk en is het een fijne optie als het bos een grote modderbende is en je toch écht een rondje wil doen zonder je hele fiets aan gort te rijden.
@ZanielGa ik ben op 6 augustus helaas op vakantie! Als we het wat later doen geeft dat Klitse nog wat tijd om te trainen
@Klitse voor zover ik me kan herinneren heeft Otterlo geen lange klimmen, is het vooral heel veel kort op en neer, ik geloof die hoogtemeters ook niet helemaal.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Hoera!ZanielGa schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:03:
@Demo Dan moet ik even kijken naar een nieuwe datum. Maar dan kunnen we meteen kijken naar een datum dat @hans_lenze ook terug is van vakantie.
Route Otterlo is wat mij betreft helemaal prima. Area51 is best leuk. Ik heb eigenlijk niet zoveel voorkeur voor een bepaalde route. Na 22 augustus ben ik weer terug van vakantie.
Schakelen is bij mij gewoon automatisme, is zeker geen gedoe.pjlgt schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 07:50:
Heb op mijn vorige fiets ook een tijdje singlespeed gereden en vond het heerlijk. Geen gedoe met schakelen, cleane looks. Gewoon lekker simpel.
BlaBlaBla
Dat dacht ik ook tot ik de derailleur er af haalde. De ervaring is toch anders.Strider schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:40:
[...]
Schakelen is bij mij gewoon automatisme, is zeker geen gedoe.
- Tubeless repair kits voor de zijkant van de wand.
- binnenbanden met latex gevuld.
Met binnenband is eigenlijk in de omgeving waar ik woon geen oplossing vanwege de vele doorns.
Hoe groot is het scheurtje? Tubeless plug al geprobeerd ?blauwester schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:05:
Ik heb afgelopen weekeind een rondje gedaan in spa omgeving. erg leuk georganiseerde tourtocht. Nu is alleen een schuurtje ontstaan in de wang van mijn band waardoor deze niet meer tubeless is. De band is pas 1000 km oud dus vindt het eigenlijk zonder om een nieuwe te kopen. Heeft iemand misschien ervaring met:
Met binnenband is eigenlijk in de omgeving waar ik woon geen oplossing vanwege de vele doorns.
Hier staan ook al wat tips en mogelijkheden.
https://www.bikeradar.com...repair-tubeless-puncture/
[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 15-07-2022 16:17 ]
Scheuren in een buitenband kun je gewoon dichtnaaien. Hoe netter je te werk gaat, hoe beter het resultaat. Daar heb je bijvoorbeeld zo'n setje voor:blauwester schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:05:
Ik heb afgelopen weekeind een rondje gedaan in spa omgeving. erg leuk georganiseerde tourtocht. Nu is alleen een schuurtje ontstaan in de wang van mijn band waardoor deze niet meer tubeless is. De band is pas 1000 km oud dus vindt het eigenlijk zonder om een nieuwe te kopen. Heeft iemand misschien ervaring met:
De gaatjes die je maakt met de naald en de scheur zelf kun je van de binnenkant dicht plakken met een grote bandenplakker, zo'n stuk waar je normaal kleinere plakkertjes van knipt. Met wat tijd en aandacht kun je de buitenband weer netjes dicht maken zonder dat je er nog iets van merkt.
Heeft @Klitse ook nog wat extra dagen om die bovenbeentjes gespierd te krijgen.
Denk dat het dan het makkelijkste is om bij Otterlo Events af te spreken. Zit ook niet zo heel ver van een aantal restaurantjes waar we na de rit nog wat kunnen gaan drinken. (heb ik toevallig ontdekt toen ik laatst een bordje had gemist) Als iemand een betere locatie weet hoor ik het ook graag, ben ook geen local daarzo.

Ik heb nu nog een tripje winterberg in de agenda staan op de 24e. Dus de 27e is even met een slag om de arm. En het moet natuurlijk ook nog even langs de directeur thuis.ZanielGa schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:41:
Aangezien @hans_lenze de 22e dan terug is wilde ik dan 27 Augustus 10:00 voorstellen.
Heeft @Klitse ook nog wat extra dagen om die bovenbeentjes gespierd te krijgen.en hierbij ook nog een tagje voor @Demo .
Denk dat het dan het makkelijkste is om bij Otterlo Events af te spreken. Zit ook niet zo heel ver van een aantal restaurantjes waar we na de rit nog wat kunnen gaan drinken. (heb ik toevallig ontdekt toen ik laatst een bordje had gemist) Als iemand een betere locatie weet hoor ik het ook graag, ben ook geen local daarzo.
[ Voor 3% gewijzigd door Klitse op 15-07-2022 20:35 ]
Zag ik je bike net een “super nice” krijgen in de Dirt Shed Show?Nox schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 00:25:
[...]
Vervelendste vond ik afgelopen weekend twee lui die besloten in dé afdaling (er zijn er veel, maar in Schoorl heb je de sectie koninginneduin, dat is wel de creme de la creme daar) eentje terug te lopen en een ander besloot maar te stoppen vlak voor een drop. Gevolg: ik moest enige snelheid houden (want anders ga je zelf op je muil) en redelijk asociaal er langs. Maargoed, had je je aan de etiquette gehouden had je nul last van mij.
Even wat anders:
New bike day is geweest![]()
![]()
Specs:
11ants pANTher frame
Rockshoxx revalation (als ik het goed zeg) 34mm vork, gereviseerd model (snel leverbaar en kan ik kijken of het wat is, stiekem naar een coil shock kijkend)
BikeYoke 185mm dropper (ding is echt top!!! zadel omlaag en je kan alles aan)
Pinion 12 speed gearbox, schakelt altijd. (even oefenen met schakelen, maar gaat steeds beter. Hij is omgekeerd aan m'n daily bike)
Gates Carbon belt. Rood want zwart was niet leverbaar. Maar vind ik niet heel erg, zie hem toch niet als ik fiets
Onyx naafjes. Superstil, grijpen direct aan.
Rad15 cloud29 velgen (handgespaakt/gemaakt)
Hope Tech3 E4 remmerij (180/203mm)
Cube bidonhouder (i know... moest iets)
Ervaring:
Ben nog even bezig om te kijken welk stuur en welke grips erop moeten komen. Punt is dat ik gripshift heb en daar zijn niet alle grips compatible mee. Ik had ook een beetje last van wat drukpunten. Op de vorige fiets al beginnen met de remmen de reach iets korter/dichterbij te zetten en het aangrijppunt vrij kort daarop te zetten omdat ik redelijk constant netjes met een vingertje op de rem rijd.
Nu zitten er ergon grips van de daily fiets opDeze grips mét handschoenen is redelijk bulky, gisteravond even gefietst zonder handschoenen maar dat geeft me niet genoeg grip. Met wat zweethandjes niet fijn (ik kwam met knikkende knieën de Nok af, zo hard ben ik daar nog nooit in mulle periodes gegaan
)
Bar ends heel eventjes gebruikt, vond het wel fijn op het asfalt terug maar tijdens de klim niet gebruikt. Dus zoek een setje compacte gripshift-compatible grips met een vleugeltjeOf ik zet de shifter en rem verder naar binnen en gebruik normale grips, maar dat lijkt me niet lekker sturen, ik merk dat ik altijd wel half de shifter in m'n handen heb en nu ik wat beter er mee fiets schakel je onbewust vaker net even een tandje op of af.
Tijdens klimmen niet veel gemerkt van de riem. Frame heeft het ondanks dat wel zwaar merk ik, af en toe hoor je nog ergens een kraakje bij maximaal aanzetten, binnenkort even alles nalopen. Overigens ben ik ook de lichtste niet en rij ik vrij lomp.
Dropper... tja, ik ben verliefd op dat ding.Je gooit hem omlaag en je kan zo ver naar achteren dat ik alles pak wat ik tegenkom. Niet denken: 'ja ik kan ook met m'n zadel op vaste positie erachter', gewoon doen. Ook je edele delen zijn je dankbaar
Nog even oefenen met het ding maar nu al zeker geen spijt van.
Anyway, gisteravond mezelf even kapot gefietst in een half uurtje Schoorl (korte lus ofc.).
Foto's:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Speciale dank naar @hans_lenze die me toch wel de laatste twijfels heeft weggenomen
YesHolk schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 23:06:
[...]
Zag ik je bike net een “super nice” krijgen in de Dirt Shed Show?
Timing was ook wel spot on met Eurobike waar Gates aanwezig was
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
't Is al weer ff geleden, maar bij eenzelfde fiets moet ik nu ook weer die lagers in de scharnierende achtervork (down under bij de trapas) vervangen.Ramon 73 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 11:43:
[...]
Je moet idd wel wát demonteren. De "schommel" bovenin met lagers in het midden is het eenvoudigste. Demper kan op de onderste bout blijven zitten, bovenste (lange) bout uit de demper, 2x boutje eruit waarmee de schommel op de staande achtervork zit, centrale bout eruit. Dan heb je twee platen over waar de lagers heel eenvoudig uit getikt worden. Gewoon dopje van doppendoos aan de binnenkant erop en voorzichtig tikje (kunststof hamer).
Tip voor het inzetten van nieuwe lagers: Leg de nieuwe lagers in de diepvries (in een plastic zakje!!) voor enkele uren (nachtje). Bij montage eerst het deel waar het lager in komt even opwarmen met bv. een verfföhn. Je moet het nog nét kunnen vasthouden. Dan snel handelen, warme deel netjes recht fixeren, ijskoude lager erop leggen. Meestal druk je het zaakje zó met 2 duimen op z'n plek, mss heel klein tikje met (kunststof) hamer.
De liggende achtervork is aanzienlijk lastiger. Crankstel eraf, 2 boutjes aan het achterwiel eruit, bout die langs de bracketpot loopt eruit. Dan heb je de hele achtervork los in handen. Die moet er echt helemaal af. Tenzij je een interne lagertrekker hebt zul je alles los moeten maken.....
De lagers bij het bracket gaan er redelijk goed uit. Ik had een koperen mofje van de bouwmarkt met een blinddop erop die ik aan de binnenkant op het lager zette. Dan de lange bout/bus waarmee de vork vastzit door het andere lager. 1-2 voorzichtige tikjes en het lager was eruit. Lijkt erger dan het is, stelt weinig voor.
Afijn, frame los gehaald en van tevoren de lager ruim met kruipolie ingespoten en een nachtje laten intrekken.
Vervolgens een flinke bout, wat contramoeren, ringen en een inbussok (die precies pastte in het gat aan de binnenzijde van de vork) gezet. Vervolgens die bout langzaam aangedraaid en waarempel, het lager aan de ene kant werd keurig naar buiten geschoven en die kon ik er uiteindelijk zo uitpakken.
Alleen de andere zit hardnekkig vast.
Uiteindelijk zag ik dat ik zoveel kracht zette met het aandraaien van m'n zelfgemaakte kogellager-uitduwer, dat de vork aan de andere kant zowat begon uit te buigen. (want daar zet 'ie tegen af).
dus maar gestopt met aandraaien/uitduwen
Het lastige is, is dat je van binnenuit de vork, naar buiten moeten duwen (vanwege de opstaande rand aan de binnenzijde). Maar je hebt geen ruimte om een klap te geven, want er is amper een paar centimeter tussen die twee uitstekende ogen van de achtervork.
Door de kracht die er nu al is op uitgeoefend is het lager al bijna kapot geduwd. Het binnenste gedeelte puilt al enigszins naar buiten uit, maar de buitenste stalen ring zit nog intact en muurvast in het gat van de achtervork.
Iemand nog een lumineus idee om het lager eruit te krijgen?
De nieuwe heb ik al liggen, maar ja, dan moet wel eerst die oude eruit.
Zou een dremel met een slijpopzet stuk o.i.d. een manier zijn?
Foto van de situatie?ehtweak schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:13:
[...]
't Is al weer ff geleden, maar bij eenzelfde fiets moet ik nu ook weer die lagers in de scharnierende achtervork (down under bij de trapas) vervangen.
Afijn, frame los gehaald en van tevoren de lager ruim met kruipolie ingespoten en een nachtje laten intrekken.
Vervolgens een flinke bout, wat contramoeren, ringen en een inbussok (die precies pastte in het gat aan de binnenzijde van de vork) gezet. Vervolgens die bout langzaam aangedraaid en waarempel, het lager aan de ene kant werd keurig naar buiten geschoven en die kon ik er uiteindelijk zo uitpakken.
Alleen de andere zit hardnekkig vast.
Uiteindelijk zag ik dat ik zoveel kracht zette met het aandraaien van m'n zelfgemaakte kogellager-uitduwer, dat de vork aan de andere kant zowat begon uit te buigen. (want daar zet 'ie tegen af).
dus maar gestopt met aandraaien/uitduwen
Het lastige is, is dat je van binnenuit de vork, naar buiten moeten duwen (vanwege de opstaande rand aan de binnenzijde). Maar je hebt geen ruimte om een klap te geven, want er is amper een paar centimeter tussen die twee uitstekende ogen van de achtervork.
Door de kracht die er nu al is op uitgeoefend is het lager al bijna kapot geduwd. Het binnenste gedeelte puilt al enigszins naar buiten uit, maar de buitenste stalen ring zit nog intact en muurvast in het gat van de achtervork.
Iemand nog een lumineus idee om het lager eruit te krijgen?
De nieuwe heb ik al liggen, maar ja, dan moet wel eerst die oude eruit.
Zou een dremel met een slijpopzet stuk o.i.d. een manier zijn?
:strip_exif()/f/image/Jmq6Dem8Qx6OKP9BtqoAOBir.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier linksvoor; die ging er prima uit.
Rechtsboven dus niet.
:strip_exif()/f/image/eD99Xvtica6tnzWdmDZOrJ9J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AlqLXgxgery4zl3FkqZTVakp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wnsl1IAQnUC5N6nlMhmswNur.jpg?f=fotoalbum_large)
Je moet dus druk geven c.q. een klap kunnen geven, naar buiten toe.
Maar hoe? Er is nauwelijks een paar centimeter ruimte...
:strip_exif()/f/image/a22N2M8VueH3JZEdQjnnXm50.jpg?f=fotoalbum_large)
En hier kun je zien dat de druk van het uitduwen dat rode gedeelte al enigszins heeft verfrommeld.
Hoe nu verder?
Pijp of dop met grootst mogelijk diameter is mooiste om kracht te verspreiden op de al wat gare lager, een dop met een verlengstuk om op te hammeren kan ook werken.
Alternatief is bearing puller met slaghamer.
Maar al deze oplossingen trekken of duwen aan de binnenste schaal en er is dus risico dat je de lager er half uitkomt. Ik zou nog eerst nog eens nachtje met kruipolie laten trekken met hulp zwaartekracht. En nog eens proberen er uit te draaien, dat is vaak beter dan slaan. Je kan ook als er spanning op de bout staat op de vork rondom de lager met (plastic) hammer tikken.
NB: hij kan ook net wat scheef zitten nu, dus even weer erin persen recht tegen de opstaande rand en opnieuw kan helpen. Maar ik gok dat t hier eerder contact erosie oid is.
[ Voor 10% gewijzigd door Ko.Kane op 18-07-2022 13:05 ]
Ik gebruik altijd squirt lube. Echt fijn spul om de ketting goed te houdenflugelisoke schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:44:
Ik ben sinds kort wat actiever aan het fietsen en ik denk dat het tijd is om de ketting te smeren. Maakt het uit welke kettingolie ik op de ketting smeer?
Gebruik zelf Muc Off olie, maar andere merken doen het ook goed.
Neem ketting eerst af met droge doek. (Gebruik zelf oud T-shirt of theedoek) voorzie dan ketting van olie paar keer op en neer schakelen. Ketting tussen doek keer rond laten gaan en klaar.
[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 18-07-2022 17:04 ]
Het korte antwoordt is nee, zolang het kettingolie is en niet uit een spuitbus komt, maakt het niet uit, maar...
1. Je moet eerst al het oude vet en vuil van je ketting verwijderen. Daarvoor is een chain cleaner een fijn apparaat, maar met een fles Dasty en een oude tandenborstel kom je er ook. Alleen een schone en droge ketting kan je goed smeren.
2. Je smeert alleen de rollers van de ketting, en alleen aan de binnenkant van de ketting. Uiteindelijk hoeft er alleen smering te zitten tussen de pin en de roller van de ketting. Nergens anders.
3. Gebruik altijd zo min mogelijk smeermiddel.
4. Je smeert nooit je cassette of de derailleurwieltjes
5. Veeg het teveel aan smeermiddel af.
De details kunnen varieren per smeermiddel, maar het komt altijd hierop neer.
Ik heb voor dit doel bearing pullers van https://www.bearingprotoo...ns/bearing-pullers-single Aan te raden tools. Daarmee kun je de maximale druk geven zonder je frame te beschadigen.ehtweak schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:07:
@bas-r Plaatjes bij de praatjes:
[Afbeelding]
Hier linksvoor; die ging er prima uit.
Rechtsboven dus niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je moet dus druk geven c.q. een klap kunnen geven, naar buiten toe.
Maar hoe? Er is nauwelijks een paar centimeter ruimte...
[Afbeelding]
En hier kun je zien dat de druk van het uitduwen dat rode gedeelte al enigszins heeft verfrommeld.
Hoe nu verder?
En voor die ene keer in de zoveel jaar.

Alleen heb ik daar nu niks aan. Ik ga eerst nog eens proberen met o.a. de tip van @Ko.Kane en @Kluus , kijken of het wil lukken.
Maar in de huidige hitte lukt voorlopig ff niks...
Oké, nog even een sidenote naast wat er al gezegd is.flugelisoke schreef op maandag 18 juli 2022 @ 15:44:
Ik ben sinds kort wat actiever aan het fietsen en ik denk dat het tijd is om de ketting te smeren. Maakt het uit welke kettingolie ik op de ketting smeer?
Momenteel, weer is erg droog dus zou ik in elk geval een Dry Lube of Wax nemen. Geen Wet Lube aangezien dat dol is op zand en het dan allemaal aan je ketting blijft kleven. Wet Lube is voor de natte periodes van het jaar.
Same here en een paar uur na het smeren even de buitenkant van de ketting afnemen, gaat prima. Ik heb niet echt zin om mijn smeermiddel af te stemmen op het weer.Sjoewe schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:39:
Ik gebruik het hele jaar door wetlube. Zolang je de ketting niet in het spul marineert, gaat dat echt prima.
[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 18-07-2022 18:42 ]
Maar het belangrijkste in elk geval. een gesmeerde ketting is beter als een niet gesmeerde ketting.
Ik snap het niet, een stuk gasbuis, een stuk draadeind. De juiste maat rvs ring(en) en bouten en een onsje McGuyver. Presto?ehtweak schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:09:
@bas-r Tja, idd specialistisch gereedschap.Maar dan moet je wel voor een specifieke maat lager het tooltje bestellen.
En voor die ene keer in de zoveel jaar.![]()
Alleen heb ik daar nu niks aan. Ik ga eerst nog eens proberen met o.a. de tip van @Ko.Kane en @Kluus , kijken of het wil lukken.
Maar in de huidige hitte lukt voorlopig ff niks...
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Zo rolde ik een paar weken terug uit in een wat overowekerd stuk grasveld. Landde een beetje raar na een sprongetje en dacht rol wel zo uit IPV heftig te corrigeren. Had ik beter niet kunnen doen want dat waren brandnetels tot m'n middel, kut stikstof.Daan_ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:54:
Afgelopen week meerdere rondjes Reichswald gedaan. En ook wat brandnetels en doornstruiken tegen gekomen. Morgen maar niet met korte broek naar het werk.Wel weer leuke plekken herontdekt….
[Afbeelding]
Van t weekend, week of 3 later, zag je het spoor in de brandnetels nogsteeds waar ik er in reed en er uit sprong.
Het was ff zweten (letterlijk) en ff MacGyveren en het is gelukt, de motherf*cker is er uit!
En lang genoeg stuk draadeind had ik niet liggen. Maar toen viel m'n oog op een oude snelspanner die ik nog had liggen. Die heb ik als draadeinde/grote bout gebruikt.
Vervolgens heb ik met doppen (opvulmateriaal) uit de doppendoos, wat ringen, een opzetdopstuk wat precies zo groot was dat aan de buitenzijde het kogellager er binnenviel (maar wel ruim genoeg om steun te hebben aan de buitenzijde van de vork), en aan de binnenzijde een dop die zo strak mogelijk de boel naar buiten kon duwen.
Een uurtje eerder nog eens flink in de kruipolie verzopen.
En toen aandraaien, draaien, ik dacht nog ff, dan knapt die snelspanner, maar dat viel mee. En ineens draaide 'ie een stuk soepeler; ja hoor, het lager was eruit.
Vervolgens zat 'ie dan wel weer vast aan de dop die 'm eruit geduwd had, maar die kreeg ik redelijk makkelijk los.
Nu ff afkoelen en dan een iets minder heet moment zoeken om de boel weer in elkaar te zetten.
Want letterlijk de hele fiets (een oude Giant XTC) ligt nu in onderdelen uit elkaar.
Wielen, remmen, crankset, ketting, voorbladen, achtercassette, achter (veer)vork; alles ligt los.
Ik leg de nieuwe kogellagers wel een nachtje in de vriezer, dan krimpen ze hopelijk wat en gaat ze makkelijk op hun plek in de vork.
Maar ach, als alles dan weer functioneert, dan heb je ook eer van je werk.
1. Wasstraat - hogedrukspuit wassen
2. Wasstraat - hogedrukspuit hot wax (om wat te shinen)
3. WD-40 Specialist PTFE Trockenschmierspray Smart Straw 400 ml
Al 35 jaar lang 1 groot succes! Tenzij de fiets als een schilderij in de woonkamer moet hangen, dan heb ik uiteraard niets gezegd want dan moet je nog wat poetsen.
For God's sake, it's a mountainbike (moest even checken of ik niet per ongeluk in het mooiboy wielren topic poste)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NcTzH7tL6VBKIR477QpTqhS7.jpg?f=user_large)
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
In droog weer vind ik wax of dry lube wel een stuk fijner, minder zooi er tussenflugelisoke schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:17:
Is ketting wax ook een aanrader i.p.v. olie? Ik rijd voornamelijk in droge omstandigheden. Zal weinig modder aan te pas komen.
Brandnetels nooit leuk.GoldenSample schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:18:
[...]
Zo rolde ik een paar weken terug uit in een wat overowekerd stuk grasveld. Landde een beetje raar na een sprongetje en dacht rol wel zo uit IPV heftig te corrigeren. Had ik beter niet kunnen doen want dat waren brandnetels tot m'n middel, kut stikstof.
Van t weekend, week of 3 later, zag je het spoor in de brandnetels nogsteeds waar ik er in reed en er uit sprong.
Fiets komende periode, maar weer met lange broek

Ten eerste van harte gefeliciteerd! Maar inderdaad, met nat weer ben je met wax een stuk vaker bezig. Ik ben blij met het spul. Vooral omdat het zo weinig vuil aantrekt. Maar, zoals @Daan_ ook al zei, het is puur persoonlijke voorkeur.Slurpie schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 00:04:
[...]
In droog weer vind ik wax of dry lube wel een stuk fijner, minder zooi er tussen
Thanks.daanb14 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:49:
[...]
Ten eerste van harte gefeliciteerd! Maar inderdaad, met nat weer ben je met wax een stuk vaker bezig. Ik ben blij met het spul. Vooral omdat het zo weinig vuil aantrekt. Maar, zoals @Daan_ ook al zei, het is puur persoonlijke voorkeur.
Als het nat is dan maak ik vaak de ketting toch al helemaal schoon om de blubber van af te halen.
Dan poets je meestal ook de wet lubes ook wel weg, dus dan ben je sowieso vaker bezig met invetten/waxen/olien van je ketting, heb daarom nog niet echt het voordeel van een wet variant gevonden.
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
Als je de kans heb, gewoon testen!
ligt aan je voorkeur en inzetbereik..Peter_Aragorn schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:34:
Als je op de rand van een M of L zit voor een fiets. Wat is dan slimmer om te kiezen? Komt sowieso een dropper bij.
Generiek gezien, een kleinere fiets zal iets wendbaarder zijn, een grotere fiets iet stabieler rechtdoor en naar beneden. Maar we hebben het over hetzelfde model, dan zijn de verschillen minimaal, en zal je met een juiste afstelling op beide prima zitten.
Zoals al is aangeven door andere is het heel persoonlijk. Probeer proef te zitten en of fietsen.Peter_Aragorn schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:34:
Als je op de rand van een M of L zit voor een fiets. Wat is dan slimmer om te kiezen? Komt sowieso een dropper bij.
Mijn huidige Canyon Neuron (L) begon bij 182cm en ik ben 180cm. Zou ik nu weer moeten kiezen. Dan kies ik voor een M. Niet omdat de L niet goed zit, maar ook meer dat ik iets meer wendbaarheid wens.
Ga niet te veel af op andermans mening op afstand, maar probeer de fietsen zelf uit. Als dat kan.
Nu denk ik erover om een ander zadel te kopen en heb ik mijn botafstand gemeten. Hoe kom ik er nu achter wat de 'zit'breedte van mijn huidige zadel is?
Het is een Bulls zadel dat standaard op mn copperhead van 900€ zit. Verder zie ik geen type oid op het zadel staan.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
ehtweak in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"
Vandaag de nieuwe kogellagers erin geperst. Ondanks een nachtje in de vriezer ging het nou niet bepaald gemakkelijk. Maar ze zitten er strak in.
En toen de volgende malheur; de glijbus/bout (die de achtervork met het frame/kogellagers verbindt) brak af bij het aandraaien. Kop er gewoon af, blijkbaar is het materiaal (soort van alu-achtig) op.
Toen was het zoeken naar een oplossing. De lokale fietsenboer had natuurlijk net niet dat specifieke onderdeel en ik had geen zin om er op te gaan wachten.
Dan maar creatief wezen. Een rvs stalen bout met dezelfde schroefdraad op de juiste lengte had die beste man wel.
Van het afgebroken gedeelte de kop gladgevijld en van binnenuit de ene bus uitgeboord naar de diameter van de nieuwe bout.
De oude bussen (L + R) had ik wel nodig, want die passen precies in de kogellagers en zorgen dat de boel niet wiebelt in de vork, onder bij de trapas.
Vervolgens de RVS bout op lengte gemaakt en alles paste weer keurig in elkaar.
Na montage van alle onderdelen, nieuwe cassette + ketting, verse kettingbladen voor, de nieuwe A + V derailleur monteren, afstellen, H/L instellingen afgeregeld en zometeen nog een langer proefrondje maken.
Ik zal wel een schroevendraaier meenemen om onderweg eventueel misschakelen nog ff bij te kunnen stellen.
Pfffff, valt niet mee, met die warmte...
maar.. hoeveel km heb je de week ervoor gefietst, en daarvoor? (maw ben je al wat gewend om lange dagen in het zadel te zitten? dat gaat namelijk ook met het perfecte zadel niet van de 1 op de andere dag).DirtyBird schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:35:
Ik heb afgelopen weekend in totaal ca 140km gefietst op mn mtb met een dag van 80km. Dat voelde ik wel in mn kont de dagen erna.
Nu denk ik erover om een ander zadel te kopen en heb ik mijn botafstand gemeten. Hoe kom ik er nu achter wat de 'zit'breedte van mijn huidige zadel is?
Het is een Bulls zadel dat standaard op mn copperhead van 900€ zit. Verder zie ik geen type oid op het zadel staan.
En wat voor broek heb je en hoe oud is die? was laatst ook in het wielren topic iemand die vroeg of een broek na 4 jaar ook versleten kon zijn
Nee, dit was de eerste keer. In 3 dagen 40, 80 en 25km. Ik had een nieuwe broek aan van decathlon (30 euro).Prulleman schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:32:
[...]
maar.. hoeveel km heb je de week ervoor gefietst, en daarvoor? (maw ben je al wat gewend om lange dagen in het zadel te zitten? dat gaat namelijk ook met het perfecte zadel niet van de 1 op de andere dag).
En wat voor broek heb je en hoe oud is die? was laatst ook in het wielren topic iemand die vroeg of een broek na 4 jaar ook versleten kon zijn
Ik denk dat mn huidige zadel te smal is. En alleen pijn aan mn zitbotjes is geen probleem, daar kom ik wel overheen.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
als je voor het eerst op de fiets zit voor langere tijd en je gaat dan 3 dagen achter elkaar dit rijden, dan kan je wel wat ongemak verwachten, ik zou niet direct nieuwe spullen gaan aanschaffen, dat kan je beter doen als je wat meer gesettled bent, wellicht moet je zadel nog wat hoger, stuur wat anders, etc, dat heeft allemaal invloed op hoe je op het zadel zit.DirtyBird schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:41:
[...]
Nee, dit was de eerste keer. In 3 dagen 40, 80 en 25km. Ik had een nieuwe broek aan van decathlon (30 euro).
Ik denk dat mn huidige zadel te smal is. En alleen pijn aan mn zitbotjes is geen probleem, daar kom ik wel overheen.
Dat zal niet gaan helaas, is enkel online te bestellen. De Cragger 7.0 van Radon.aart93 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:41:
Hangt af van het merk fiets, je lichaamsbouw, toepassing.
Als je de kans heb, gewoon testen!
Maar er zal dan weinig verschil in zitten inderdaad.
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
Inderdaad dit, op de MTB heb ik ook veel last gehad. Op de racefiets kan ik dagen achtereen zonder pijn. Op de mtb heb ik minimaal 15-20 uur nodig om echt te wennen. Dus inderdaad even doorzetten, bij een nieuw zadel zal je er ook “doorheen” moeten.Prulleman schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 16:09:
[...]
als je voor het eerst op de fiets zit voor langere tijd en je gaat dan 3 dagen achter elkaar dit rijden, dan kan je wel wat ongemak verwachten, ik zou niet direct nieuwe spullen gaan aanschaffen, dat kan je beter doen als je wat meer gesettled bent, wellicht moet je zadel nog wat hoger, stuur wat anders, etc, dat heeft allemaal invloed op hoe je op het zadel zit.
Hier hetzelfde verhaal. Ik zat op het randje van een L en M en normaal gesproken zou ik de L nemen. Bleek ik toch in alle jaren een kleine 2 cm te zijn gekrompen waardoor ik in ene in de M categorie viel met 181cm. Giant Anthem overigens. Geen moment spijt van gehad. Heb vroeger eens een iets te groot frame gehad, hoeveel spijt ik daarvan heb gehad, niet normaal. Eigenlijk bevalt de M die ik nu heb me nog het meest, niet te klein maar ik kan 'm alle kanten op smijten en redelijk scherp mee sturen.Daan_ schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 13:01:
[...]
Zoals al is aangeven door andere is het heel persoonlijk. Probeer proef te zitten en of fietsen.
Mijn huidige Canyon Neuron (L) begon bij 182cm en ik ben 180cm. Zou ik nu weer moeten kiezen. Dan kies ik voor een M. Niet omdat de L niet goed zit, maar ook meer dat ik iets meer wendbaarheid wens.
Ga niet te veel af op andermans mening op afstand, maar probeer de fietsen zelf uit. Als dat kan.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Eerst begonnen op een fully enduro met een wielbasis van 1180mm en een reach van 435mm. Dat ging eigenlijk altijd wel goed. Toen de HT erbij gekocht en ging ik naar een wielbasis van 1200mm en een reach van 450mm. Die bevalt altijd nog en ik moet daarbij ook eerlijk toegeven dat dat ook wel het maximale is wat ik in NL mee wil rijden. Echter heb ik nu de fully enduro vervangen voor een nieuwe welke een wielbasis heeft van 1245mm en een reach van 475. Eigenlijk bevalt met dat nog meer, helemaal in het buitenland, dan die 435. Qua bochtenwerk is het iets meer werken, maar al het overige gaat het dusdanig veel sneller dat je er snel overheen zet. En nu is het nou ook weer niet zo dat het bochtenwerk niet gaat. Je moet er enkel meer mee bezig zijn.
Toevallig ook bij de brandtoren geweest? Zijn daar de bomen al opgeruimd van de trails? De laatste keer dat ik er was (begin Juni) lag er een enorme boom op een van de trails die bij de brandtoren naar beneden gaan.Daan_ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:54:
Afgelopen week meerdere rondjes Reichswald gedaan. En ook wat brandnetels en doornstruiken tegen gekomen. Morgen maar niet met korte broek naar het werk.Wel weer leuke plekken herontdekt….
[Afbeelding]
Life's not a Krentenbol
Gister alles eraf gehaald, schoon gemaakt, opnieuw ingevet en terug erop.
Net de eerste 5 min leek het probleem verholpen, daarna begon het met een lichte kraak bij een bultje waarna aan het einde van de rit de zadelpen/ zadel weer net zoveel kraakte zoals voor het schoonmaken.
Omdat ik de zadelpen en zadelbuis heb ingesmeerd met carbon pasta lijkt mij niet het probleem dat ik te weinig heb gebruikt.
Wat zijn de volgende mogelijkheden die ik kan doen om dit probleem te verhelpen??
Afgelopen weken niet in die hoek geweest ;-) Forstamt weet dat er in die hoek verschillende bomen liggen, maar men heeft geen haast met weghalen. Laatste tijd andere plekken aan het herontdekken. Genoeg leuks te vinden….erikver schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:15:
[...]
Toevallig ook bij de brandtoren geweest? Zijn daar de bomen al opgeruimd van de trails? De laatste keer dat ik er was (begin Juni) lag er een enorme boom op een van de trails die bij de brandtoren naar beneden gaan.
Morgen met @Klitse en @drBunhead omgeving van Kleve verkennen. Zo min mogelijk kilometers maken en zoveel mogelijk fun hebben

Zin in. Benieuwd naar de mooie lijntjes. En de bbq natuurlijk.Daan_ schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 21:15:
[...]
Morgen met @Klitse en @drBunhead omgeving van Kleve verkennen. Zo min mogelijk kilometers maken en zoveel mogelijk fun hebben![]()
Veel plezierKlitse schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 22:31:
[...]
Zin in. Benieuwd naar de mooie lijntjes. En de bbq natuurlijk.
Hello fellow humans
Bijna 4 weken verder dus we konden hem niet meer naar de poedercoater sturen (gaan eind juli met vakantie) is dit het (voorlopige) eindresultaat.
Enige wat nog mist is het frame gepoederd in RAL 4005 en het NOS Deore XT HP-M741 balhoofdset erin en zoek nog old school spatborden..
Balhoofd ga ik niet in het frame monteren zoals hij nu is, eerste poedercoaten.
Anyhoe, de laatste plaatjes totdat hij helemaal gepoederd is en klaar.
Voor wie het niet gevolgd heeft het is dus een MTB commuter voor mijn vriendin (vandaar het Brooks B66S dames zadel) met een "tour" zit en dikke banden zodat ze niet meer in de tramrails rijd.
Het is een Concorde Kudu MTB uit 1990 volledig XT afgemonteerd met nieuwe Ryde 25mm velgen (die ze op E-Bikes veel gebruiken van moof etc) en MAXXIS DTH 2.3" bandjes.
Ahterzitje is een SHOWA Lightalloy uit Japan jaren '70 die een beetje is aangepast om het passend te maken met een cantilever rem.
:strip_exif()/f/image/PAAKoKgvSxFpP7nnBvDA1lZ3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MltVt0h68p8QVmyfln0cuSts.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zW62kiL7R7sjDlccjyhHcTUA.jpg?f=fotoalbum_large)
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Zonder nadenken en kijken naar beneden. Was niet het beste idee 😅
Even rustig naar boven geklauterd. Om te kijken hoe ik de fiets geparkeerd heb. De keren erop ging het gelukkig wel goed. (Zelf nog wat extra air time. Jumpje over de wortels)
gelukkig is het daar niet steil.
:strip_exif()/f/image/FiT3L16ZUlHTexndacX7W6CS.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Daan_ op 23-07-2022 18:52 ]
Het heeft allemaal goed gefunctioneerd maar nu dus niet meer.
:strip_exif()/f/image/OiBMw8DI8V3n5Qlit2SKHYrT.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/sSpiXmPC4aluOQABjgRDHBYG.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/JWXjMcqew63sFx42RdOJLb9i.jpg?f=fotoalbum_medium)
Paar dingen:
- Je ketting lijkt vrij lang (op de 1e foto), maar dat is wel lastig echt goed te bepalen op deze foto's
- volgens mij staat je clutch uit, Shimano raad aan deze altijd aan te zetten (ook bij 2x systemen)
- erg waarschijnlijk is dat de kabel niet meer soepel genoeg loopt, toen ik dit had was de binnen kabel flink aan het rafelen bij het kabel gootje onder mijn BB (Cannondale fsi 2018 frame met externe kabel loop, binnen kabel bloot onder BB....

Bij mijn spark heb ik het gehad toen ik mijn stuur had vervangen, de shifter kabel zat toen wat geklemd door het balhoofd, zorgen dat de kabel wat meer ruimte en vrijheid had, zorgen dat precies dit probleem weer zo weg was
Kan ook een combinatie zijn van bv een iet wat lange ketting die met een verse kabel net genoeg terug kan vallen op het kleinst kransje, maar als de kabel minder soepel gaat krijg je dit..
Of de kabel het probleem is, is niet altijd te zien, soms is vervangen gewoon nodig, zeker als je veel door de modder fietst en/of je fiets vaak met water schoonmaakt.
(Uiteraard moeten de limit schroefjes , b schroef juist staan afgesteld en moet je pasje kaarsrecht zijn, die laatste is ook regelmatig de oorzaak van vage problemen)
Ik zou ook goed naar de b-screw kijken. Derailleur lijkt redelijk ver van de cassette af te staan.
Kettinglengte ziet er ook nogal ruim uit.
En die clutch: kan ook veel schelen.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Er zit schade op de derailleur. Weet je zeker dat je derailleurpad nog 100% recht is? Aansluitend op bovenstaande.Prulleman schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 20:06:
@kippy
(Uiteraard moeten de limit schroefjes , b schroef juist staan afgesteld en moet je pasje kaarsrecht zijn, die laatste is ook regelmatig de oorzaak van vage problemen)
Dit uitje vergeet ik nooit weer. Daar helpt dat aanstaande litteken op mn scheen wel mee. #FlatpedalsAreFasterDaan_ schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 18:38:
Weer prima vermaakt met @Klitse en @drBunhead in het Reichswald 👍 en afgesloten met bbq 🍗 en een 🍻
Zonder nadenken en kijken naar beneden. Was niet het beste idee 😅
Even rustig naar boven geklauterd. Om te kijken hoe ik de fiets geparkeerd heb. De keren erop ging het gelukkig wel goed. (Zelf nog wat extra air time. Jumpje over de wortels)
gelukkig is het daar niet steil.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Aun3pidL3Z9GSV6IfAG26U1g.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu ik er over nadenk, mijn schenen zijn een behoorlijke collectie aan memories aan het worden.
[ Voor 21% gewijzigd door Klitse op 23-07-2022 23:01 ]
Je aandenken ziet er weer goed uitKlitse schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:58:
[...]
Dit uitje vergeet ik nooit weer. Daar helpt dat aanstaande litteken op mn scheen wel mee. #FlatpedalsAreFaster
[Afbeelding]
Nu ik er over nadenk, mijn schenen zijn een behoorlijke collectie aan memories aan het worden.

@drBunhead hoeveel kilometers hebben we afgelegd gisteren. Vast mega veel
[ Voor 13% gewijzigd door Daan_ op 24-07-2022 10:27 ]
Hier met video:https://youtube.com/shorts/iE5MImDzkb4Dirk0s schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 20:55:
Sinds enkele weken een Canyon Exceed cf7 overgenomen. Na de ene kraak verholpen te hebben (steekas achter wiel opnieuw invetten) is de andere kraak weer begonnen: Zadelpen/Zadel.
Gister alles eraf gehaald, schoon gemaakt, opnieuw ingevet en terug erop.
Net de eerste 5 min leek het probleem verholpen, daarna begon het met een lichte kraak bij een bultje waarna aan het einde van de rit de zadelpen/ zadel weer net zoveel kraakte zoals voor het schoonmaken.
Omdat ik de zadelpen en zadelbuis heb ingesmeerd met carbon pasta lijkt mij niet het probleem dat ik te weinig heb gebruikt.
Wat zijn de volgende mogelijkheden die ik kan doen om dit probleem te verhelpen??
Hier raak ik met mijn hand/arm alleen het zadel aan. Ik zet dus alleen kracht op het zadel/zadelpen.
Het rare van alles vind ik zelf dat als ik de zadelpen nu los draai en weer aandraai en verder niks doe is diezelfde kraak verdwenen. Ga ik weer de bossen in, begint het na 5 minuten met 1 kraak en 15 min later kraak ik het hele bos door.
Zou het kunnen liggen aan de klem / schroef dat deze gesmeerd moet worden? Kan ik deze op een bepaalde manier smeren met iets, kan ik daar b.v. aan beide kanten WD40 inspuiten? of is dat niet slim
:strip_exif()/f/image/NDKQrWgO2YE2L091jSQlFFni.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vJOkz4xV4quwvEk66KmZ7rDq.gif?f=fotoalbum_large)
Ik weet even niet meer wat ik hiermee moet, zou Canyon service in Eindhoven hier iets mee kunnen?
Moet het nog wel een keer een beetje bij stellen want schakelt nog niet perfect, maar rondje Amerongen ging lekker.
kan niet zien hoe het precies werkt, maar heb je het hele klem mechanisme eruit gehaald en schoongemaakt of alleen de pen?Dirk0s schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:17:
[...]
Hier met video:https://youtube.com/shorts/iE5MImDzkb4
Hier raak ik met mijn hand/arm alleen het zadel aan. Ik zet dus alleen kracht op het zadel/zadelpen.
Het rare van alles vind ik zelf dat als ik de zadelpen nu los draai en weer aandraai en verder niks doe is diezelfde kraak verdwenen. Ga ik weer de bossen in, begint het na 5 minuten met 1 kraak en 15 min later kraak ik het hele bos door.
Zou het kunnen liggen aan de klem / schroef dat deze gesmeerd moet worden? Kan ik deze op een bepaalde manier smeren met iets, kan ik daar b.v. aan beide kanten WD40 inspuiten? of is dat niet slim
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik weet even niet meer wat ik hiermee moet, zou Canyon service in Eindhoven hier iets mee kunnen?
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic