Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 208 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
nooberke schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:14:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen met reisverzekeringen...Op papier dekken veel reisverzekering de fietsen die je mee neemt...

De fietsendrager zelf is voorzien van sloten, op de camping zet ik ze vervolgens vast met een dik kettingsslot.
Helaas heb ik hier sinds drie weken geleden ervaring mee. De mijne is hier tijdens vakantie gejat. Waren in Nederland gewoon, maar heb een net bedrag teruggekregen. Totale waarde was ooit bij elkaar zo’n €1150 en heb er €770 voor teruggekregen. Vier jaar oude fiets.

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Nox schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 00:25:
[...]

New bike day is geweest oOo *O*
Das een fraaie. Ook mooi dat Lars net nieuwe Cloud 29 velgen had. Die kunnen net weer wat meer aan dan de Ozones begreep ik. (Zelf ook een setje Cloud in de Inbred zitten)
En een coil vork is erg fijn als je er van houd. Ik had een Cane Creek Helm coil en dat ding was top. Maar ook de air versie is geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
nooberke schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:14:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen met reisverzekeringen...Op papier dekken veel reisverzekering de fietsen die je mee neemt...
Slechte ervaring als in nauwelijks iets van de waarde uitgekeerd.
Fiets was paar duizend euro, als in ong 5. Kreeg paar 100 euro terug, max uitkering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 21:37
Nox schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 00:25:
[knip]

Speciale dank naar @hans_lenze die me toch wel de laatste twijfels heeft weggenomen :)
Graag gedaan! Heel erg veel plezier gewenst met het nieuwe ros!
Wat een mooie selectie onderdelen ook. Jaloers... _/-\o_

Als je fan bent van Ergon grips met een vleugeltje, is dit een aanrader.

Edit: Je hebt bewust voor een sticker- en logoloos frame gekozen?

[ Voor 6% gewijzigd door hans_lenze op 06-07-2022 13:11 ]

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 23:10

Nox

Noxiuz

hans_lenze schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:58:
[...]

Graag gedaan! Heel erg veel plezier gewenst met het nieuwe ros!
Wat een mooie selectie onderdelen ook. Jaloers... _/-\o_

Als je fan bent van Ergon grips met een vleugeltje, is dit een aanrader.
Thanks, alleen de bar-ends van ergon flikkeren er altijd uit bij mij. Moet ik nog iets voor zoeken, in de steeg raken ze regelmatig een muurtje dus iets van plastic zou fijn zijn, of iig iets wat niet opvalt als er wat gebruikssporen op zitten.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 13:44
Nox schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:09:
[...]

Thanks, alleen de bar-ends van ergon flikkeren er altijd uit bij mij. Moet ik nog iets voor zoeken, in de steeg raken ze regelmatig een muurtje dus iets van plastic zou fijn zijn, of iig iets wat niet opvalt als er wat gebruikssporen op zitten.
Ik heb ze op mijn fitnessbike (weliswaar GS3 maar ik neem aan dezelfde constructie). Zitten supergoed vast bij mij, (ligt het niet aan een afwijkende diameter van je stuur of zo?), maar dat de uiteindes makkelijk beschadigen dat herken ik wel. Wellicht het kapje gewoon een keer volledig zwart spuiten?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Mistraller schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:52:
[...]

Ik heb ze op mijn fitnessbike (weliswaar GS3 maar ik neem aan dezelfde constructie). Zitten supergoed vast bij mij, (ligt het niet aan een afwijkende diameter van je stuur of zo?), maar dat de uiteindes makkelijk beschadigen dat herken ik wel. Wellicht het kapje gewoon een keer volledig zwart spuiten?
Sorry, gaat om de bar-ends (of eigenlijk caps?) van de normale ergon grips. Die duw je er gewoon in en dan zit het 'vast'.

De GS2 die ik er nu op heb van de daily zitten prima vast inderdaad.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Nox schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:21:
[...]

Sorry, gaat om de bar-ends (of eigenlijk caps?) van de normale ergon grips. Die duw je er gewoon in en dan zit het 'vast'.

Ik geloof dat er "vierkante" bij zitten.
Daar heb ik altijd moeite mee om ze uit het stuur te peuteren.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0349/7357/products/HT3045_grande.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:38

Daan_

Alles op zijn tijd !!

hans_lenze schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:12:
[...]

Ik geloof dat er "vierkante" bij zitten.
Daar heb ik altijd moeite mee om ze uit het stuur te peuteren.

[Afbeelding]
Die van mij ESI grip knip ik aan één kant iets bij. Dan krijg ik ze net iets makkelijker erin. En uiteindelijk ook eruit. En ze zitten nog steeds goed vast ;-)

Afgelopen tijd nodige gekraak bij de BB. Het blijkt mijn rechter pedaal te zijn. (STAMP 7) Deze kraakt als ik er kracht op zet. Tijd voor service beurt. Binnen kort eens uit elkaar halen....

Voor nu de STAMP 3 erop gezet. Geen gekraak meer. ;)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Nox schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:21:
[...]

Die dopjes heb ik ooit een aantal bij Ali gekocht, van plastic. Zijn er ook in allerlei kekke kleurtjes/materialen, maar glimmende of alu uitvoeringen krast natuurlijk weer binnen mum van tijd. (Zelfs met richtingaanwijzer zag ik net :X )

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:29
Ik heb daar m’n samoerai plugs in zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Holk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:05:
Op mijn racer heb ik achter de dopjes van mijn ligstuur een reservespaak 8)
Met een stukje draad aan het dopje.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Holk schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:05:
d:)b

Hier nog een set Muc-Off Stealth plugs liggen. Binnen kort maar eens installeren. Helemaal vergeten dat ik die nog had liggen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Well... fuck. M'n voorvork leeg laten lopen denk ik. Dacht ik haal er een pisbeetje uit (want was iets te hard). Liep dus even helemaal leeg en ik heb geen pompje.

Is een pomp aanschaffen handig/noodzakelijk om een keer je voorvork op te pompen? Er moet overigens iets van 6,5/7 bar in. Kan ook even langs de LBS natuurlijk voor die ene keer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 22:07
Een vorkpomp is een prettig ding om in huis te hebben (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Sjoewe schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:17:
Een vorkpomp is een prettig ding om in huis te hebben (y)
Ik had het idee dat ik al wel genoeg gereedschap had om ook onze toekomstige MTB's van onderhoud te voorzien... Maar nee :+ Ik dacht nog even...ach ik heb een compressor maar ik heb me wijselijk even ingelezen.
Nog meer onmisbare zaken te noemen? Om een racer te onderhouden (incl tubeless en discbrakes) heb ik alles al in huis.
Grotere CO2 patronen staan al op het lijstje.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Mistraller schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:37:
[...]

Ik had het idee dat ik al wel genoeg gereedschap had om ook onze toekomstige MTB's van onderhoud te voorzien... Maar nee :+ Ik dacht nog even...ach ik heb een compressor maar ik heb me wijselijk even ingelezen.
Nog meer onmisbare zaken te noemen? Om een racer te onderhouden (incl tubeless en discbrakes) heb ik alles al in huis.
Ik heb mijn squirtlube, kettingchecker en masterlink tangetje weggegeven :P Maar die zijn wel handig.

Een pijpensnijder om je stuur op lengte te maken, maar da's wel een eenmalig iets. De vorkpomp kan ook voor de dropper gebruikt worden kom ik achter dus da's ook niet verkeerd.

Heb je een momentsleutel? Voor de wat gevoeligere delen? Als je een fully hebt, een lagerpers (of iig gereedschap om de lagers te vervangen/onderhouden)

[ Voor 5% gewijzigd door Nox op 06-07-2022 23:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
Tja, als ik kijk naar de dingen die thuis ik echt met enige regelmaat gebruik:
- (Goede) Inbussleutels > 90% van de bouten op je fiets
- (Goede) Torxsleutels > Overige 10% van de bouten
- Cassette-tool > Schoonmaak en onderhoud
- Multilink-tang & kettingpons & chainchecker > Kettingwissels & onderhoud
- Bleedkit > Onderhoud
- Grote Bahco > Diverse zaken, zoals bijvoorbeeld dustseal dropperpost
- Vorkpomp > Voorvork, achterdemper & dropperpost.
- Lager- & Montagevet

Onderweg:
- (Goede) Multitool
- Pluggenset
- Pomp
- 2x Missing Link
- 1x Biba (of 2x in het buitenland)

Momentsleutel vind ik niet een must om te hebben. Ik weet op gevoel inmiddels ook wel hoe vast bepaalde zaken moeten zitten. Alleen als je een carbon fiets, of veel carbon onderdelen hebt dan zou ik het wel aanraden.

[ Voor 16% gewijzigd door Sjoewe op 07-07-2022 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
De meeste zaken liggen ruimschoots in de garage dus dat moet goedkomen.
Missing links is nog wel een goeie, de 12s ontbreekt nog in de kist.
Sowieso denk ik dat het wel handig is eigenlijk om een eigen mtb zadeltas samen te stellen. Dan heeft elke fiets gewoon z'n eigen meuk.
Ga ik toch maar eens een mooi lijstje maken. Blijft een leuk iets, de voorpret van een nieuwe fiets :)

Geen gereedschap, maar ik bedenk me dat iets van een mudguard nog wel aardig is wellicht. Ik heb nu een SKS S-blade, daar ben ik wel tevreden mee. Denk dat het dan een SKS X-Blade zou worden voor de MTB.

Voor mijn zoon kijken we nu naar de Cube Aim Race of SL Allroad overigens. Het basismodel zat een Tourney groepje op met mech. discbrakes, leek me een slecht plan. Stapje hoger heeft in elk geval hydr. discs met acera / alivio groep, vork met lockout etc. Dat durf ik wel aan.
En ik zit zelf nog altijd naar de Scott Scale 925 te loeren. Proefritje beviel goed (qua houding dan, in de winkel kan je verder toch weinig ervaren), en de prijs in de winkel was een stuk gunstiger dan de adviesprijs.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Daan_ schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 17:22:
[...]

Die van mij ESI grip knip ik aan één kant iets bij. Dan krijg ik ze net iets makkelijker erin. En uiteindelijk ook eruit. En ze zitten nog steeds goed vast ;-)

Afgelopen tijd nodige gekraak bij de BB. Het blijkt mijn rechter pedaal te zijn. (STAMP 7) Deze kraakt als ik er kracht op zet. Tijd voor service beurt. Binnen kort eens uit elkaar halen....

Voor nu de STAMP 3 erop gezet. Geen gekraak meer. ;)
Klusje van niks. Net mijn stamp1 een beurtje gedaan want die liep niet soepel meer.

En qua gereedschap is een momentsleutel voor mij onmisbaar. Tuurlijk, sommige zaken kun je op gevoel vast draaien, maar ik weet het liever zeker.

Maar de meest gebruikte tool is inmiddels mijn bankschroef. Maar ik klus dan ook te veel aan oude fietsjes denk ik.

[ Voor 17% gewijzigd door Klitse op 07-07-2022 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik heb alleen een klein spatbord op m'n voorvork, vooral om daar de troep uit de seals te houden. Verder geloof ik niet zo in het nut ervan. Als het echt heel nat is, moet je de trails sowieso even links laten liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hans_lenze
Mistraller schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:37:
[...]
Haal maar een goeie minipomp. Die kun je meerdere keren gebruiken en daar word je blij van als een gaatje net niet lekker dicht wil en je ver van huis bent. Die 1,5 bar is prima met de hand te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 01:25

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

hans_lenze schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:01:
[...]

Haal maar een goeie minipomp. Die kun je meerdere keren gebruiken en daar word je blij van als een gaatje net niet lekker dicht wil en je ver van huis bent. Die 1,5 bar is prima met de hand te doen.
Dit dus, 25 grams CO2 patronen zijn leuk als alles goed gaat, maar toch aan de krappe kant voor een brede (2.4"-2.6") binnenbant. Als een gat niet lekker dicht of je rijd meermaals lek (zelf meegemaakt) is een minipomp erg handig. Zelf heb ik een plug set in mijn stuur zitten, in het frame storage compartiment een binnenband, plak setje en minipomp en in de stuurbuis een multi-tool met kettingpons en quicklink. Zo hoef ik voor lokale ritjes geen rugzak / zadeltasje mee.

[ Voor 8% gewijzigd door -bolio- op 07-07-2022 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Mistraller schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:56:
Ja, dat is wel verstandig om de juiste missing link mee te hebben :)

Zo had ik een paar jaar geleden in Houffalize een gebroken 10 speed ketting op mijn MTB. In een afdaling waar gelijk een steile klim kwam, schakelde ik heel snel terug en gelijk met volle kracht op de pedalen. Helaas was het nog niet goed geschakeld, waardoor mijn ketting brak.

Ik had wel een kettingpons mee en een missing link, dus zo gepiept dacht ik! Helaas had ik zelfs 2 missing links mee, maar beide 11 speed :) Met geen mogelijkheid te gebruiken natuurlijk...

Toen bedacht ik mij dat ik wel eens op YouTube had gezien dat iemand een ketting repareert met een pinnetje van de ketting zelf. Toen dus nog nooit eerder zelf gedaan. Ik ponste een pinnetje eruit en gebruikte dat pinnetje om de ketting weer aan elkaar te krijgen. Het was in 3 minuten gepiept en ik was vooral trots op mijzelf dat het zo eenvoudig gegaan was... :)

Maar inderdaad: de juiste missing link mee is wel eenvoudiger :D

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
hans_lenze schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:01:
[...]

Ja heb ik al, dat had ik mij ook al gedacht met de tubeless op mijn racer. Alleen had ik hem onlangs niet mee, en toen bleek mijn sealant uitgedroogd toen ik lek reed. Dat was ff spannend want ik had geen zin om een co2 patroon te verspillen voor die paar km. Toen bedacht me ook al...die pomp was nu fijn geweest.
Sjoewe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:50:
Ik heb alleen een klein spatbord op m'n voorvork, vooral om daar de troep uit de seals te houden. Verder geloof ik niet zo in het nut ervan. Als het echt heel nat is, moet je de trails sowieso even links laten liggen.
Dat klopt. Maar denk dat ik ook wel eens langere ritjes zal maken, een natgeregend wegdek is ook vaak een zeiknatte rug. Als het twijfelachtig weer is, ga ik liever voorbereid op pad.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Galois schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:26:
[...]

Toen bedacht ik mij dat ik wel eens op YouTube had gezien dat iemand een ketting repareert met een pinnetje van de ketting zelf. Toen dus nog nooit eerder zelf gedaan. Ik ponste een pinnetje eruit en gebruikte dat pinnetje om de ketting weer aan elkaar te krijgen. Het was in 3 minuten gepiept en ik was vooral trots op mijzelf dat het zo eenvoudig gegaan was... :)
Is wel een noodoplossing natuurlijk. Thuis ff goed vervangen neem ik aan?

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Mistraller schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:21:
[...]

Is wel een noodoplossing natuurlijk. Thuis ff goed vervangen neem ik aan?
Heb ik wel gedaan inderdaad, maar ik heb er in Houffalize (noodgedwongen) nog 250 km mee gefietst. Zonder problemen. Denk dat het geen probleem was geweest als ik 'm niet vervangen had.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:11
Galois schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:28:
[...]

Heb ik wel gedaan inderdaad, maar ik heb er in Houffalize (noodgedwongen) nog 250 km mee gefietst. Zonder problemen. Denk dat het geen probleem was geweest als ik 'm niet vervangen had.
N=1 en heb ook jaaaaren gereden met aan elkaar geponste kettingen (met de normale pinnen dus en niet de breekpinnen die je hier eigenlijk voor moet gebruiken). Ik wist niet beter (tot een jaar of 10 terug). Maar ik heb in mijn hele leven dus 1 keer een ketting gebroken, waarschijnlijk omdat het hergebruiken van de normale pinnen toch een zwakke plek creëert. Ik ben toen flink onderuit gegaan en heb mijn lesje geleerd :)

(dat was nog met 8 speed.. ik verwacht dat 11-12 speed hier nog een stuk gevoeliger voor is, de plaatjes zijn namelijk een stuk dunner en de pinnen zitten dus minder stevig vast in de plaatjes)

prima als noodoplossing zodat je niet hoeft te lopen, maar ga er vooral niet mee sprinten

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Prulleman schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:57:
[...]

N=1 en heb ook jaaaaren gereden met aan elkaar geponste kettingen (met de normale pinnen dus en niet de breekpinnen die je hier eigenlijk voor moet gebruiken). Ik wist niet beter (tot een jaar of 10 terug). Maar ik heb in mijn hele leven dus 1 keer een ketting gebroken, waarschijnlijk omdat het hergebruiken van de normale pinnen toch een zwakke plek creëert. Ik ben toen flink onderuit gegaan en heb mijn lesje geleerd :)

(dat was nog met 8 speed.. ik verwacht dat 11-12 speed hier nog een stuk gevoeliger voor is, de plaatjes zijn namelijk een stuk dunner en de pinnen zitten dus minder stevig vast in de plaatjes)

prima als noodoplossing zodat je niet hoeft te lopen, maar ga er vooral niet mee sprinten
Vooral door die krappe toleranties is er wel wat veranderd inderdaad. Met 3x7 deed ik het vroeger ook nog wel eens als ik de drivetrain echt goed wilde schoonmaken, maar toen was een breekpen ook nog niet gesmeed door elfen bij maanlicht, toen haalde ik ze voor een gulden of zo bij de LBS :P

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Mistraller schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:56:
De meeste zaken liggen ruimschoots in de garage dus dat moet goedkomen.
Sowieso denk ik dat het wel handig is eigenlijk om een eigen mtb zadeltas samen te stellen. Dan heeft elke fiets gewoon z'n eigen meuk.
Ga ik toch maar eens een mooi lijstje maken. Blijft een leuk iets, de voorpret van een nieuwe fiets :)

Geen gereedschap, maar ik bedenk me dat iets van een mudguard nog wel aardig is wellicht. Ik heb nu een SKS S-blade, daar ben ik wel tevreden mee. Denk dat het dan een SKS X-Blade zou worden voor de MTB.

Voor mijn zoon kijken we nu naar de Cube Aim Race of SL Allroad overigens. Het basismodel zat een Tourney groepje op met mech. discbrakes, leek me een slecht plan. Stapje hoger heeft in elk geval hydr. discs met acera / alivio groep, vork met lockout etc. Dat durf ik wel aan.
En ik zit zelf nog altijd naar de Scott Scale 925 te loeren. Proefritje beviel goed (qua houding dan, in de winkel kan je verder toch weinig ervaren), en de prijs in de winkel was een stuk gunstiger dan de adviesprijs.
In mijn mtb-pakket voor onderweg zitten:

Pompje (met stukje tape eromheen)
Multitool met kettingpons
Tiewraps
Stuk velcro
Biba
Ventiel
Missing link
Bandenlichters
Snelverband, reddingsdeken en wondschoonmaakdoekje (ik rij veel op Schoorl, dan is dat soms nodig, al zag ik recent een foto van iemand die een tak in zijn arm had, dat is wel ver voorbij iets kunnen doen)

En ik heb meestal mijn sleutels bij me, daar zit een micro leatherman aan, met schaartje en mesje. En sinds kort een klein slotje :+ allemaal in een rugtasje overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Nox schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:22:
[...]

In mijn mtb-pakket voor onderweg zitten:

Pompje (met stukje tape eromheen)
Multitool met kettingpons
Tiewraps
Stuk velcro
Biba
Ventiel
Missing link
Bandenlichters
Snelverband, reddingsdeken en wondschoonmaakdoekje (ik rij veel op Schoorl, dan is dat soms nodig, al zag ik recent een foto van iemand die een tak in zijn arm had, dat is wel ver voorbij iets kunnen doen)

En ik heb meestal mijn sleutels bij me, daar zit een micro leatherman aan, met schaartje en mesje. En sinds kort een klein slotje :+ allemaal in een rugtasje overigens.
Pleisters heb ik ook, maar vermoed dat een ehbo set niet echt tot de standaard uitrusting gerekend wordt bij de meesten ;) . Verder nog een setje plastic handschoentjes (voor drivetrain ellende en bij tubeless issues onderweg) en een klein rolletje duct-tape.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Nox schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:22:
Snelverband, reddingsdeken en wondschoonmaakdoekje (ik rij veel op Schoorl, dan is dat soms nodig)
Nice! (y)

Ik heb ook een EHBO-setje en twee reddingsdekens in m'n tas zitten. Voornamelijk omdat het bij m'n "zorgplicht" hoort als trainer, maar ik heb afgelopen jaar al twee keer een deken uitgedeeld op de route. Mensen onderschatten echt hoe snel je afkoelt als je op de grond ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Verbaas mij soms nog. Hoe slecht voorbereid mensen op pad gaan. Kom met enige regelmaat mensen tegen met pech. Die niet in bezit zijn van simpele multitool, pomp, bandenplak setje of reserve binnenband. Gestopt met binnenbanden weggeven. Dit jaar al vijf weggeven. ;-)

Standaard pleisters, gaasje, verband en jodium in de tas. Afhankelijk van de rit gaat er wat meer mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 08-07-2022 08:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:55

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik neem ook nooit wat mee. Als ik pech heb bel ik mijn vrouw wel ;).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Tylen schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:16:
Ik neem ook nooit wat mee. Als ik pech heb bel ik mijn vrouw wel ;).
Jij fietst enkel in je achtertuin? Of hoe doe je dat als je een keer elders in het land fietst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:32
Galois schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:26:
[...]

Ik had wel een kettingpons mee en een missing link, dus zo gepiept dacht ik! Helaas had ik zelfs 2 missing links mee, maar beide 11 speed :) Met geen mogelijkheid te gebruiken natuurlijk...

Maar inderdaad: de juiste missing link mee is wel eenvoudiger :D
Hoe bedoelen jullie met "het pinnetje", toevallig een plaatje ter verduidelijking?

Ik wissel mijn zadeltasje om tussen race-fiets en MTB, daarom niet helemaal logische spullen bij op de MTB.

Op de MTB heb ik normaliter het volgende bij:
- Tubeless repair kit
- Mini pomp
- 2x CO2 patroon
- CO2 pomp
- Multi-tool (met o.a. kettingpons en bandenlichters)
- 1 extra bandenlichter
- Haakje om je ketting bij elkaar te houden
- Tie-rips
- Plijsters
- Quick-link (11S, moet 12S hebben voor de MTB, staat op de to-buy list)
- Mini slot
- Racefiets Biba
- MTB Biba (niet altijd, vooral op lange ritten / rustige parcoursen)

Overigens heb ik in de auto altijd extra Biba's / multitool liggen voor het geval ik onderweg iemand mocht tegenkomen die hulp nodig heeft O-)

Kan ook de ANWB bellen, heb ANWB pech-hulp fiets, als ik echt ergens strand wil ik niet afhankelijk zijn van anderen. Waarschijnlijk ga ik het nooit gebruiken maar geeft toch een soort van rustiger gevoel :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

De schakels van de ketting zitten aan elkaar vast met 'pinnetjes' @nooberke.

Als een ketting stukgaat, is dat vaak omdat zo'n pinnetje er tussenuit schiet. Als je dan de beschadigde schakel (2) eruit haalt, dan kan je met het (onbeschadigd) pinnetje die je eruit hebt gehaald, weer hergebruiken om de ketting weer aan elkaar te rijgen. De ketting wordt dan natuurlijk wel een paar schakels korter, maar vaak geen enkel probleem. In het ergste geval kan je dan de lichtste versnelling niet meer gebruiken.

Op deze foto zie je het pinnetje er half uit geponst.

Uiteraard gaat het veel makkelijker met een quick link. Ik heb daarom ook de quick links van oude kettingen in mijn gereedschaptasje mee. Officieel kan je ze niet hergebruiken (volgens de fabrikant), maar bij zo'n noodreparatie uiteraard wel ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nooberke
Galois schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:46:
De schakels van de ketting zitten aan elkaar vast met 'pinnetjes' @nooberke.

Als een ketting stukgaat, is dat vaak omdat zo'n pinnetje er tussenuit schiet. Als je dan de beschadigde schakel (2) eruit haalt, dan kan je met het (onbeschadigd) pinnetje die je eruit hebt gehaald, weer hergebruiken om de ketting weer aan elkaar te rijgen. De ketting wordt dan natuurlijk wel een paar schakels korter, maar vaak geen enkel probleem. In het ergste geval kan je dan de lichtste versnelling niet meer gebruiken.

Op deze foto zie je het pinnetje er half uit geponst.

Uiteraard gaat het veel makkelijker met een quick link. Ik heb daarom ook de quick links van oude kettingen in mijn gereedschaptasje mee. Officieel kan je ze niet hergebruiken (volgens de fabrikant), maar bij zo'n noodreparatie uiteraard wel ;)
Dus feitelijk maak je je ketting een stukje korter door hem weer te verbinden middels een pinnetje wat je uit de beschadigde schakel hebt gehaald.

Makes sense, goeie om te onthouden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52
Sjoewe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 00:00:
Tja, als ik kijk naar de dingen die thuis ik echt met enige regelmaat gebruik:
- (Goede) Inbussleutels > 90% van de bouten op je fiets
- (Goede) Torxsleutels > Overige 10% van de bouten
- Cassette-tool > Schoonmaak en onderhoud
- Multilink-tang & kettingpons & chainchecker > Kettingwissels & onderhoud
- Bleedkit > Onderhoud
- Grote Bahco > Diverse zaken, zoals bijvoorbeeld dustseal dropperpost
- Vorkpomp > Voorvork, achterdemper & dropperpost.
- Lager- & Montagevet

Onderweg:
- (Goede) Multitool
- Pluggenset
- Pomp
- 2x Missing Link
- 1x Biba (of 2x in het buitenland)

Momentsleutel vind ik niet een must om te hebben. Ik weet op gevoel inmiddels ook wel hoe vast bepaalde zaken moeten zitten. Alleen als je een carbon fiets, of veel carbon onderdelen hebt dan zou ik het wel aanraden.
SRAM crank moet met 50Nm vast gezet worden, daar heb ik een grote momentsleutel voor gehaald. Ook fijn om m los te krijgen :)

Voor klein spul heb ik een mini moment sleuteltje, aangeschaft nadat mijn zadelpen ooit af brak omdat die waarschijnlijk te hard was aangedraaid.\

Overigens levert Canyon bij mijn Neuron netjes een voorvorkpomp en momentsleutel mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:55

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Nox schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:21:
[...]

Jij fietst enkel in je achtertuin? Of hoe doe je dat als je een keer elders in het land fietst?
Ik heb een draadloze telefoon ;) Kan wel wat verder dan de achtertuin :P

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GrooV schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:33:
[...]

SRAM crank moet met 50Nm vast gezet worden, daar heb ik een grote momentsleutel voor gehaald. Ook fijn om m los te krijgen :)

Voor klein spul heb ik een mini moment sleuteltje, aangeschaft nadat mijn zadelpen ooit af brak omdat die waarschijnlijk te hard was aangedraaid.\

Overigens levert Canyon bij mijn Neuron netjes een voorvorkpomp en momentsleutel mee
Op twee fietsen een XX1 crank en die zet ik vast met 40 max 45Nm vast en dat gaat ook prima. En haal hem eens in de zoveel maanden los.(schoonmaken en invetten) Met 50Nm wilde het nog wel eens gebeuren dat ik de sleutel moest verlengen met een buis van een meter om crank los te krijgen.

Dat doet Canyon en aantal andere merken goed. Om er standaard een vork pomp bij te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
GrooV schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:33:
[...]

50Nm is gewoon teringvast. Dingen weer losdraaien met een momentsleutel moet je trouwens nooit doen. Daar houden ze niet zo van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Wilde ik net gaan melden, moment sleutel is NIET geschikt om dingen mee los te draaien.

Verder qua spullen mee; altijd de OneUp multitool in de top cap zitten, verder gaat er afhankelijk van de rit meer mee. Denk aan tubeless plugs, pompje, tie-wraps, tape, spare hanger, bandenlichters. Bij langere ritten ook een klein ehbo etui met de basis items. Maar ga eigenlijk nooit heel zwaar bepakt weg, meeste gewicht zal in de snacks zitten :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Sjoewe schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:51:
[...]

50Nm is gewoon teringvast. Dingen weer losdraaien met een momentsleutel moet je trouwens nooit doen. Daar houden ze niet zo van.
Iets wat velen inderdaad nog wel eens vergeten. Momentsleutels heb je om dingen vast te zetten. Losdraaien nooit. Ook altijd weer netjes los draaien en het aanhaalmoment weer op nul zetten. Anders dan draai je hem weer op 80Nm vast terwijl je denkt 40 te hebben.

Ik heb mijn momentsleutel aangeschaft vanwege de steekas, ooit een gebroken die door de LBS vermoedelijk te straks aangedraaid was. Er stond iets van 10-12 Nm op, als je dan je best moet doen om de voorste los te draaien... Al moet ik zeggen dat ik recentelijk wat schakelproblemen had met de derailleurfiets, bleek hij los te zijn gelopen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Tylen schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:46:
[...]

Ik heb een draadloze telefoon ;) Kan wel wat verder dan de achtertuin :P
Nouja, me dunkt dat als je een uurtje de auto pakt om ergens een middag mooie trails te gaan rijden dat je dan wel zoiets hebt van: handig als ik na een half uur een lekke band kan fixen?

Zelfs op de vele trails is het soms nog wel eens een half uur tot een uur lopen voor je een weg tegen kan komen waar iemand je met de auto kan ophalen? :? Lopen op spd-schoenen is kut kan ik je verzekeren. Nouja, je gaat er wel een keer achter komen denk :P

[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 08-07-2022 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Nox schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:59:
[...]

Nouja, me dunkt dat als je een uurtje de auto pakt om ergens een middag mooie trails te gaan rijden dat je dan wel zoiets hebt van: handig als ik na een half uur een lekke band kan fixen?

Zelfs op de vele trails is het soms nog wel eens een half uur tot een uur lopen voor je een weg tegen kan komen waar iemand je met de auto kan ophalen? :? Lopen op spd-schoenen is kut kan ik je verzekeren. Nouja, je gaat er wel een keer achter komen denk :P
Precies d:)b Stukje basis gereedschap is wel fijn om bij je te hebben. Multi tool en iets om je band te kunnen fixen.

Fiets nog maar zelden met SPD. Geen last van O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52
Tja die van mij kan 2 kanten op, voor die ene keer per jaar gebruik ik m ook om los te draaien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GrooV schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:14:
Tja die van mij kan 2 kanten op, voor die ene keer per jaar gebruik ik m ook om los te draaien :)
De meeste momentsleutels kunnen twee kanten op, maar neemt niet weg dat het niet ten goede komt van de momentsleutel om er iets mee los te draaien. Zelf gebruik ik er een breaker bar voor. Kan ik ook iets meer kracht mee zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 08-07-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Wie heeft ervaring met dit MTB-gebied in de Eiffel?

In september zijn we daar een (lang) weekendje. In Nideggen om precies te zijn. We zullen daar enkele routes aan elkaar koppelen. Zijn deze routes goed aangegeven (we zullen van tevoren de routes maken en in onze GPS zetten)? Welke zijn echt een aanrader? Welke beter overslaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
nooberke schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:20:
[...]

Dus feitelijk maak je je ketting een stukje korter door hem weer te verbinden middels een pinnetje wat je uit de beschadigde schakel hebt gehaald.

Makes sense, goeie om te onthouden ;)
pons het pinnetje wat je wilt hergebruiken ook niet helemaal uit de ketting, het is een stuk makkelijker om deze weer terug te duwen als deze nog net in het buitenste plaatje zit.

(en ik herhaal het nog een keer, gebruik dit om rustig thuis te komen, een standaard pin die je opnieuw erin drukt zit niet zo stevig als normaal)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-09 07:45
Galois schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:28:
[...]

Quick-linkjes zijn echt een aanrader hiervoor, ook om je ketting echt goed te onderhouden en schoon te maken. Die 5 Euro heb je snel weer terugverdiend als je ketting langer meegaat of als je onderweg met een gebroken ketting staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
weet niet of het in de recente discussie al voorbij is gekomen, maar laat je ketting pons vooral niet thuis.. enkel een quicklink lost niks op als je een paar beschadigde schakels hebt, je moet de kapotte schakels met een pons verwijderen voor je de quicklink kan gebruiken..

(je hebt meer aan alleen een pons dan alleen een quicklink, met alleen een pons kan je een pin misbruiken :), met alleen een link kan je niks)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Sowieso vind ik het een voorwaarde voor een goede multitool dat er een kettingpons en bandenlichter bij inzitten. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

fastedje schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:33:
[...]

Quick-linkjes zijn echt een aanrader hiervoor, ook om je ketting echt goed te onderhouden en schoon te maken. Die 5 Euro heb je snel weer terugverdiend als je ketting langer meegaat of als je onderweg met een gebroken ketting staat.
Mijn ketting en cassette gaat maar zo kort mee... dat het voor mij echt de moeite niet waard is. Als ik 3000 km op mijn cassette rijd, is het veel. Er is geen verschil tussen bv 'na 1000 km andere ketting' of gewoon met één ketting 3000 km fietsen.

Op mijn racefiets wissel ik preventief dus mijn ketting om de cassette te sparen, op mijn MTB doe ik dat niet (meer) en rijd ik ze samen af.

Ongeveer 3 cassettes op 1 voorblad dan... Ach, prima zo. Dus geen quicklinks nodig om ketting echt goed te onderhouden ;)
(al is de vraag of dat nou echt nodig is hoor... daar hebben we vaker over gediscussieerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Quick link mee onderweg is met een gebroken ketting toch wel erg plezierig (ook al is de kans niet heel groot dat een ketting normaal breekt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Galois schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:03:
[...]

Mijn ketting en cassette gaat maar zo kort mee... dat het voor mij echt de moeite niet waard is. Als ik 3000 km op mijn cassette rijd, is het veel. Er is geen verschil tussen bv 'na 1000 km andere ketting' of gewoon met één ketting 3000 km fietsen.

Op mijn racefiets wissel ik preventief dus mijn ketting om de cassette te sparen, op mijn MTB doe ik dat niet (meer) en rijd ik ze samen af.

Ongeveer 3 cassettes op 1 voorblad dan... Ach, prima zo. Dus geen quicklinks nodig om ketting echt goed te onderhouden ;)
(al is de vraag of dat nou echt nodig is hoor... daar hebben we vaker over gediscussieerd).
Ieder zijn eigen ding. d:)b

3000km dat is best weinig op cassette :/ Zit nu zelf op 7200km op huidige cassette van de fully. Check de ketting slijtage eens in zoveel tijd. En vervang ketting enkel als die er tegen aanzit. Zit net op mijn 3de ketting. Zelfde met schoonmaken. Enkel als die vies is. Hekel om naar elke rit te staan poetsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 08-07-2022 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 01:25

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Prulleman schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:37:
weet niet of het in de recente discussie al voorbij is gekomen, maar laat je ketting pons vooral niet thuis.. enkel een quicklink lost niks op als je een paar beschadigde schakels hebt, je moet de kapotte schakels met een pons verwijderen voor je de quicklink kan gebruiken..

(je hebt meer aan alleen een pons dan alleen een quicklink, met alleen een pons kan je een pin misbruiken :), met alleen een link kan je niks)
En als aanvulling daarop: pons ook eens een oude ketting (of nieuwe bij vervangen) open met je kettingpons voor onderweg. Sommige werken niet / minder goed dan die luxe grote pons thuis is mijn ervaring. En daar wil je niet trail side (uiteraard in de kou en regen) achterkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
-bolio- schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:31:
[...]

En als aanvulling daarop: pons ook eens een oude ketting (of nieuwe bij vervangen) open met je kettingpons voor onderweg. Sommige werken niet / minder goed dan die luxe grote pons thuis is mijn ervaring. En daar wil je niet trail side (uiteraard in de kou en regen) achterkomen.
Precies ! Mijn Topeak heeft bandenlichters als zijkanten, maar 1 van de 2 doet ook dienst als extra inbus om de kettingpons te draaien. (Mooie compacte oplossing, waar je toch genoeg kracht mee kan zetten, maar je moet het wel weten🙃)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKEntbzLgZfQEPmYefpytXxkq0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lUHOoIGnw9TbQaIHmmE79UYZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Prulleman op 08-07-2022 16:44 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:26
Prulleman schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:44:
[...]

Precies ! Mijn Topeak heeft bandenlichters als zijkanten, maar 1 van de 2 doet ook dienst als extra inbus om de kettingpons te draaien. (Mooie compacte oplossing, waar je toch genoeg kracht mee kan zetten, maar je moet het wel weten🙃)
[Afbeelding]
Dat is eigenlijk een heel mooi systeem. Heb een oude Lezyne en die heeft zo'n super ongemakkelijke mini handvatje om mee te draaien, maar mijn quicklink tangetje kan je ook gebruiken als chaintool en dat werkt een heel stuk beter.

Maarja, heb ook wel eens een quicklink in tweeen gereden, en dat was geen hergebruikte.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mistraller
Sjoewe schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:51:
[...]
Dingen weer losdraaien met een momentsleutel moet je trouwens nooit doen. Daar houden ze niet zo van.
drBunhead schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:57:
Wilde ik net gaan melden, moment sleutel is NIET geschikt om dingen mee los te draaien.
Dat is een broodje aap.

Afbeeldingslocatie: https://vmn-amt.imgix.net/uploads/2019/06/MomensleutelPrincipe.jpg

Het maakt voor de sleutel echt geen bal uit. Het enige wat belangrijk is, is dat je de veer ontspant na gebruik. En als je hem dus gewoon naar nul draait hoor je geen klik en is het een domme ratel.

Het is een goede gewoonte om meetinstrumenten niet te gebruiken voor lomp werk maar het kan absoluut geen kwaad om je momentsteutel ook voor losmaken gebruiken :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Weer wat geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Daan_ schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:58:
[...]

Ieder zijn eigen ding. d:)b

3000km dat is best weinig op cassette :/ Zit nu zelf op 7200km op huidige cassette van de fully. Check de ketting slijtage eens in zoveel tijd. En vervang ketting enkel als die er tegen aanzit. Zit net op mijn 3de ketting. Zelfde met schoonmaken. Enkel als die vies is. Hekel om naar elke rit te staan poetsen.
Wow! 7000 km dat red ik nevernooitniet! Rijd jij alleen bij droog weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

fastedje schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 12:33:
[...]

Voor mijn 12 speed was een setje anders rap 12-13 euro ofzo. Vond ze prijzig voor een stukje staal. Vroeger kocht je ze inderdaad voor een paar euro maar voor 12speed is alles dubbel zo duur. maar met een riem nu geen last meer van, al zitten ze nog in de tas. Weegt geen fuck en neemt geen ruimte in dus help er vast wel eens iemand mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

Welk type is dit precies? :)
Prulleman schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:44:
[...]

[Afbeelding]

Meh

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TommyknockerNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 00:06
Inmiddels 2 maanden mijn Cube Stereo 120, de Recon vork is vervangen door een Bomber Z2. Deore shifter is geupgrade naar XT en wat verse decals geplakt.

Wat een heerlijke fiets! Grote blij!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUJINpUPnLXLEXARyQw7Ptb3qKk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1C4LLsI48m5P4QltKCfV1THn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:43
Sneak peak van de Kudu.

XT M750 naaf (tot 10sp) - Via MP een mooie set XT Canti's gekocht, oude XT Hollowtech II cranck met Koga pedaaltjes.
Nieuwe Rigida 40 25mm velg ingeregen, MAXXIS DTH 2.3"
XT M780 10sp derrie.
Ik ben een beetje (heel erg) jaloers op hoe ziek deze Commuter gaat worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68Pr8CbdQglp9TYSn7mv6lEymxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MV0FMxDFnb9Z7YbNpJYTIM5Y.jpg?f=fotoalbum_large

Hij word gepoederd in RAL 4005 Zoals deze Surly.
Heb al contact met iemand op EBAY die het Concorde logo en Kudu kan printen in het surly font zoals op de foto. _/-\o_

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:37

charrel

Cortisol4life..

dano_nl schreef op zondag 10 juli 2022 @ 07:06:
Welk type is dit precies? :)

[...]
Hummer 2 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Galois schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:37:
[...]

Ik ook niet, misschien de helft :+

Maar ik ben ook te lui om te ketting te wisselen en de boel goed schoon te houden...

Eens per jaar groot onderhoud en vervangen die hap.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Galois schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 15:37:
[...]

Nope met wind en weer. En ook niet overdreven schoonmaken. Als boel aankoekt even met tuinslang over de drivetrain. Verder met borstel schoonmaken. En af en toe met een sopje afnemen en met compressor droogblazen. En voorzien van nieuw druppeltje olie.

En wissel ketting enkel als slijtage meter aangeeft dat het verstandig. Is oude ketting bewaar ik en daarmee kan ik cassette mee oprijden.

Cassettes (XX1) zijn dure hobby. Dus als ik meer eruit kan halen door af en toe de slijtagemeter op de ketting te leggen doe ik dat graag ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ik heb zelf geen ervaring met SRAM, maar de XX1 / XO1 kettingen en cassettes zijn echt een heel stuk duurzamer dan GX en lager.. (minimaal factor 2 heb ik uit verschillende bronnen vernomen, ).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb ook 5500 Km op de X1 (1080 meen ik) cassette staan volgens Strava. Maar hij nadert wel zijn einde nu, dus heel lang duurt het niet meer. Ik had misschien nog een duizend of 2 meer kunnen halen als ik wat meer mijn best had gedaan met wisselen van de ketting, maar toch, 7000 Km is indrukwekkend.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

TommyGun schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:01:
[...]

Ik ook niet, misschien de helft :+

Maar ik ben ook te lui om te ketting te wisselen en de boel goed schoon te houden...

Eens per jaar groot onderhoud en vervangen die hap.
Ketting wissel ik niet om de paar honderd kilometer. Enkel als deze op een bepaald punt van zijn slijtage zit. En wat dat percentage is (x%, 50% of 75%) dat verschilt per systeem. Rijdt je 1x12 1x11 of wat anders 2x.. of 3x...

Schoonmaken hoeft ook niet naar elke rit. Je ziet of voelt vanzelf of de boel (echt) vies is. Dan is tuinslang erover en borsteltje over ketting/kettingblad en cassette vaak wel genoeg. En soms heb je even sopje nodig. Het is geen uren werk. Keer 10min. Het is en blijft gebruiksvoorwerp.

Heb zelf hekel aan poetsen, maar als ik uit een cassette meer kilometers kan halen door af en toe borsteltje erover te halen. Dan doe ik dat graag. Die dingen (cassettes) zijn niet goedkoop.

Als cassette bijna op is. Rijdt ik deze op met de oude kettingen. Die heb ik gewisseld op 0.75 en fiets die dan op t/m 0.5.

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 11-07-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Wie kent een mooi YouTube-filmpje over bochten nemen op de mtb?

Er is hier een mooi segment vol met bochten die elkaar snel opvolgen en ik merk dat ik veel snelheid verlies als ik de bochten niet optimaal neem…

Ik sta 16de op Strava en wil in de top 10 😂

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZanielGa
Galois schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:03:

Er is hier een mooi segment vol met bochten die elkaar snel opvolgen en ik merk dat ik veel snelheid verlies als ik de bochten niet optimaal neem…

Is de Strava manier niet gewoon alle bochten afsnijden zodat het een rechte lijn wordt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zou zeggen een Trail clinic volgen bij MTBflow op de routes van Nijmegen/Groesbeek. Dan krijg je filmpjes te zien hoe je het zelf doet en feedback waarop te letten (filmpjes krijg je naar de clinic ook op gestuurd) (y)

[ Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 11-07-2022 18:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Heeft er iemand ervaring met het vervoeren van een MTB in een Ford Fiesta MK7, past dat? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Strider schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:44:
Heeft er iemand ervaring met het vervoeren van een MTB in een Ford Fiesta MK7, past dat? :)
Geen ervaring mee, maar moet lukken zou ik zeggen. Beide wielen er uit en bank plat en ik kan me niet voorstellen dat het niet past. Heb mijn fiets ook wel eens in een Opel Adam gestopt en die is volgens mij nog kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opx
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:06

Opx

Toevallig vandaag gedaan met de racefiets. Past makkelijk met de banken plat en het voorwiel eruit. Zou met MTB ook prima moeten passen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Opx schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:56:
[...]

Toevallig vandaag gedaan met de racefiets. Past makkelijk met de banken plat en het voorwiel eruit. Zou met MTB ook prima moeten passen .
Een MTB is een flink stuk groter over het algemeen door de veel vlakkere HTA
Verwacht beide wielen er uit te moeten halen maar dan de bank plat en het past wel. In m'n Colt van 12 jaar oud (dus vast stukje kleiner) ging dat makkelijk met een L Fuel EX, die heeft een wielbasis van 1210mm oid en een 780mm breed stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Achterwiel eruit is wel veel gedoe.

Past een moderne MTB wel in een Clio Estate, of gaat die ook te klein zijn?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
Strider schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 02:14:

Die heeft wat meer lengte, dat helpt... Maar hangt ook van je zadel hoogte, frame en frame maat af. Mijn XXL Trek zit in twee richtingen klem achterin mijn Seat Leon... Cube L van een vriend gaat vele malen makkelijker (en mijn wegfietsen ook)

Sowieso wil je veelal een vieze mountainbike liever niet achterin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 15:52
Als je het vaker moet doen: Seasucker talon, of een goedkopere variant op amazon
https://www.amazon.nl/-/e...ion+cup%2Caps%2C49&sr=8-1

Ik heb zelf met de rockbros variant ruim een jaar een TREK op het dak van een kia Picanto overal mee naartoe gebracht.

[ Voor 12% gewijzigd door timmert26 op 12-07-2022 08:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 18:54

U vraagt wij draaien: YouTube: How to Corner Stupid Fast on your MTB (with NO fear)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:06
Ik zag gisteren iemand op de parkeerplaats een MTB in een VW Up stoppen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 18:54
Southern Sun schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:13:
[...]

Ik zag gisteren iemand op de parkeerplaats een MTB in een VW Up stoppen ;)
Everything fits if you are brave enough :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

timmert26 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:16:
[...]

Als je het vaker moet doen: Seasucker talon, of een goedkopere variant op amazon
https://www.amazon.nl/-/e...ion+cup%2Caps%2C49&sr=8-1

Ik heb zelf met de rockbros variant ruim een jaar een TREK op het dak van een kia Picanto overal mee naartoe gebracht.
Ik heb pas deze gekocht;
https://www.thule.com/nl-...outway-hanging-2-_-994001

Voorheen vervoerde ik het ook in de auto, maar dit werkt veel fijner. Al is dat SeaSucker systeem ook wel mooi...

Zolang je maar geen Decathlon rommel koopt

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03:25
Mijn tip voor grote dingen vervoeren in kleine auto’s: achterbank plat, hoofdsteun bijrijdersstoel eraf (als dat kan) en rugleuning plat. Verhuisdekentje om de stoel te beschermen en gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:41:
[...]

Mijn tip voor grote dingen vervoeren in kleine auto’s: achterbank plat, hoofdsteun bijrijdersstoel eraf (als dat kan) en rugleuning plat. Verhuisdekentje om de stoel te beschermen en gaan!
Ik had vroeger een Opel Corsa 3 deurs en wat ik deed was beide wielen eruit en het frame tussen de voorstoelen en de achterbank in. En de wielen gewoon op de achterbank (uiteraard met een groot deken om de auto niet te vies te maken...).

Dit ging overigens helemaal prima, zonder echt gekloot...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Ehm, ik heb ook wel eens mijn mtb in een nissan micra meegenomen. Het achterwiel hoefde er niet eens uit... Ik denk dat er meer past in jouw Fiesta dan je denkt :D

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Strider schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 02:14:

Is een MTB wiel eruit zoveel lastiger dan een racewiel; lijkt me niet toch? Ketting op het kleinste kransje vooraf en nadat ie eruit is ff een schuifje tussen je remklauw steken zodat je blokjes niet dichtgedrukt worden als je per ongeluk met de remhandle ergens tegenaan stoot bij het inladen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Mistraller schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:20:
[...]

Is een MTB wiel eruit zoveel lastiger dan een racewiel; lijkt me niet toch? Ketting op het kleinste kransje vooraf en nadat ie eruit is ff een schuifje tussen je remklauw steken zodat je blokjes niet dichtgedrukt worden als je per ongeluk met de remhandle ergens tegenaan stoot bij het inladen.
Nee, is net zoveel werk inderdaad. Uiteraard is het wel een gedoe en is het makkelijker als je een station of busje hebt... maar ja, als je een kleine auto hebt zonder trekhaak, dan moet je wat he? :)

Zeker verstandig om zo'n blokje tussen je remklauw te doen bij schijfremmen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ja precies, voorwiel eruit is ok, maar ook nog het achterwiel eruit is een gedoe.

Fiets moet er zo snel mogelijk in en uit ;)

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:46
Achterwiel eruit en erin is een kwestie van oefenen. Binnen de kortste keren doe je dat nagenoeg net zo snel als het voorwiel :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:20

Sherlock

No Shit

Grootste nadeel is de loshangende ketting dan, maar ook daar zijn weer oplossingen voor :)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Tja en als je die handigheid niet hebt kan je ook nog een bult geld uitgeven en een Chainlift kopen.

@Sherlock daarmee hangt ook je ketting dus niet slap.

[ Voor 17% gewijzigd door Mistraller op 12-07-2022 13:53 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:02
makkelijk is gewoon je as terug met PVC pijpje op juiste as-maat (148mm bv) en je ketting over de as (beschermd door pvc pijpje), voor het extra mooie nog een pullie wieltje op de pvc pijp. (bv een oud derrie wiel waar je gat in boort van buitendiameter pvc pijpje)

Er bestaan ook veel profi oplossingen: https://www.google.com/se...ECAEQAw&biw=1920&bih=1019

edit: zie net zo'n goedkope voor 9mm quickrelease, daar kan je zelf niet voor klussen: https://www.amazon.com/SA...Keeper/dp/B07DQN9LRL?th=1

[ Voor 17% gewijzigd door Ko.Kane op 12-07-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Is het vervangen van balhoofd lagers (tapered, heb een Haibike) eenvoudig te doen? Is het makkelijk te vervangen door nieuwe of moet ik echt een lager pers gevalletje hebben? Er zit gekraak in (heel specifiek balhoofd, rest helaas mogen uitsluiten na alles schoongemaakt te hebben ;( ) en er zat wat roest op/in beide lagers. Zijn die lagers ook universeel of per fiets anders?

[ Voor 30% gewijzigd door WoBBeL op 12-07-2022 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 21:35
Dat is supersimpel: oude lagers uit halen (dat mag eigenlijk niet echt vast zitten), schoonmaken, nieuwe lagers + vet er in doen.

En ze zijn universeel al zijn er verschillende standaarden, het makkelijkst doe je even je stuurpen los van de stuurbuis en haal je ze er uit. Normaal staan er wel wat letters op. Anders even meten binnen/buiten.

Everything you need to know about Headsets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Bubble-BE schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:02:
Dat is supersimpel: oude lagers uit halen (dat mag eigenlijk niet echt vast zitten), schoonmaken, nieuwe lagers + vet er in doen.

En ze zijn universeel al zijn er verschillende standaarden, het makkelijkst doe je even je stuurpen los van de stuurbuis en haal je ze er uit. Normaal staan er wel wat letters op. Anders even meten binnen/buiten.

Everything you need to know about Headsets
Headsets zijn universeel, maar ook weer niet echt. Het enige wat echt universeel is, zijn IS-lagers, omdat die direct in het frame liggen ipv in een cup - en dan nog zou de 'crown race' kunnen verschillen.
Ik zou niet direct adviseren om een los lager te vervangen door een ander merk, tenzij ergens expliciet te vinden is dat ze compatibel zijn.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1 ... 208 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic