Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 207 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 09:42
Past een gravelbike niet beter bij je dan? Stuk minder weerstand, en sneller op het verhard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:31
ik ben opzoek naar een goede onder short met top zeem, ik gebruik nu een short met binnenbroek en zeem van Decathlon. Merk toch dat dit niet voldoende voor mij is. Ben nu opzoek naar een binnenbroek of short met binnenbroek met een betere zeem.

Heeft er iemand advies? :)

Ook zoek ik nog handschoenen met wat gel pads erin, als iemand daar tips voor heeft zijn die ook welkom ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:07
Ik ben super happy met al m'n Endura-spul.

Qua handschoenen, ik zou toch echt zonder padding adviseren en in plaats daarvan andere grips monteren als je last van je handen hebt. Stuk slijtvaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:11
Sjoewe schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:33:
Ik ben super happy met al m'n Endura-spul.

Qua handschoenen, ik zou toch echt zonder padding adviseren en in plaats daarvan andere grips monteren als je last van je handen hebt. Stuk slijtvaster.
Ik weet zo niet welk merk handschoenen ik heb, maar bij mij is de mesh aan de bovenkant altijd eerder versleten dan de padding.
Persoonlijk vind ik handschoenen met padding erg prettig, maar dan moeten het wel dunne gel pads zijn. De dikke pads in sommige mtb handschoenen knellen bij mij meer af dan dat het extra comfort geeft.
Het best blijft om het in de winkel te passen en te voelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 17:01

TommyGun

Stik er maar in!

Jasper schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:26:
Past een gravelbike niet beter bij je dan? Stuk minder weerstand, en sneller op het verhard.
Ik wil stiekem ook een gravelbike...

Ritten van ~100km vind ik leuk, maar dat hoeft van mij niet volledig uit single tracks te bestaan. Word soms helemaal dol van dat gedraai op die (kunstmatige) tracks. Maar met de MTB op gravel paden is ook weer zo flut :+

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:32

Daan_

Alles op zijn tijd !!

TommyGun schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:22:
[...]

Ritten van ~100km vind ik leuk, maar dat hoeft van mij niet volledig uit single tracks te bestaan. Word soms helemaal dol van dat gedraai op die (kunstmatige) tracks. Maar met de MTB op gravel paden is ook weer zo flut :+
Lichte hardtail (8.8kg) werkt hier prima voor gravel ritjes. Wel keer gravelbike geleend. Voor 100km 2000hm in het Reichswald, maar was het toch net niet mijn ding. Zit persoonlijk dan toch liever op mijn Hardtail. Voor en achter Rekon race 2.25 liggen en dat rolt prima over de brede paden.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Laatst online: 17:01

TommyGun

Stik er maar in!

Daan_ schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:10:
[...]

Lichte hardtail (8.8kg) werkt hier prima voor gravel ritjes. Wel keer gravelbike geleend. Voor 100km 2000hm in het Reichswald, maar was het toch net niet mijn ding. Zit persoonlijk dan toch liever op mijn Hardtail. Voor en achter Rekon race 2.25 liggen en dat rolt prima over de brede paden.
Het gaat ook wel met mijn fully hoor, en zeker in Reichswald ben ik blij met mijn Ardent EXO TLR voorbandje (Ardent Race achter), mijn oval voorblad en 11-46T cassette ;)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utoka
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:10
Utoka schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:53:
Gisteren avond een rit willen maken van 30+ km maar na 10 km had ik al pech. Wel thuis kunnen komen maar kan lastig pinpointen waar het probleem zich bevind. Misschien kan iemand mij in de juiste richting wijzen. Ben ook een complete leek dus dit kan een domme probleem zijn.

Had op een kort stukje geen tractie (ketting geen grip) en zelfs dat mijn ketting vast sloeg. Omdat je aan het trappen bent trap je er half door heen. Natuurlijk meteen afgestapt en bleek er een blad/gras in de achter derailleur te zitten die de boel daar blokkeerde. De ketting was ook half van de middelste tandwiel (bovenste tandwiel achter derailleur ) afgelopen. Alles er weer opgezet maar daarna krijg ik mijn voorste blad niet meer op het grootste/zwaarste blad. Tenminste niet meer automatisch door te schakelen. En op lagere versnelling lijkt de ketting veel te slap te hangen, die glijd dan over de frame bescherming heen. Ook als ik hem op de grootste blad voor heb zitten kan ik niet te laag gaan zitten op de achter bladen want dat loopt hij voor van de grootste tandwiel af. Het geheel lijkt visueel nog wel goed maar ketting lijkt gewoon te slap te hangen.
Druk weekend gehad dus niks kunnen plaatsen. Er werd om foto's gevraagd. Nog wel even verder gekeken maar zie zelf eigenlijk niet meteen iets wat heel raar is (anders dan slappe ketting). Lijkt niets afgebroken in elk geval. Het lijkt ofdat de hoek van de achter derailleur niet meer klopt. Zou dat het kunnen zijn en kan ik die "gewoon" van hoek veranderen

Hij komt nu wel weer in het grootste blad met alleen schakelen (zonder hulp) maar als ik dan achterblad ook op een lichtere versnelling zet loopt hij half van het voorblad, blijft er wel net op. Als ik dan terugtrap dan komt de ketting vast te zitten in de voorste bladen (zo slap hangt hij)

Hier de foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gi7VNyGCCZJH3P8qno26rst7mik=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7Aj9s9RqosoYECNA7or7VWL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/au2__Zxd7O2XJ6k2yNOYPYrukPg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vblcoslqdBVXofcpP6q7gKKf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3jcGhjPM1uFV4cNr6ARkfQE_GM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XMnN67xF4y0EGNF9qlq0kDK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:09
@Utoka er zit nu geen foto van de slappe ketting op het kleine blad.. dit ziet er inderdaad normaal uit... (Op een behoorlijk versleten onderste pulley na dan..)

Maar als je met terugtraprem een issue hebt, moet je ook kijken of je vrijloop wel soepel is.. als die stroef gaat, dan houdt die je ketting als het ware tegen, waardoor de boel ook slap komt te hangen er bij bepaalde schuine kettinglijnen loopt de boel er dan ook af..

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
TommyGun schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 08:22:
[...]

:D Same here. Eigenlijk wel een beetje klaar met het route rijden. Ga gewoon liever fietsen en dan maar zien waar ik uitkom. Kan uiteraard ook op een MTB, maar zeker op een fully, is het dat gewoon net niet.

Fully staat te koop, dus mocht iemand nog een GIant Anthem zoeken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utoka
Prulleman schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:24:
@Utoka er zit nu geen foto van de slappe ketting op het kleine blad.. dit ziet er inderdaad normaal uit... (Op een behoorlijk versleten onderste pulley na dan..)

Maar als je met terugtraprem een issue hebt, moet je ook kijken of je vrijloop wel soepel is.. als die stroef gaat, dan houdt die je ketting als het ware tegen, waardoor de boel ook slap komt te hangen er bij bepaalde schuine kettinglijnen loopt de boel er dan ook af..
Nog even gekeken of ik een foto kon maken van slaphangende ketting maar denk dat ik deels wel het probleem heb bevonden

Als ik terugtrap dan loopt de ketting van de bovenste pulley (als ik dat goed benoem?). De hoek waarin hij staat lijkt ook out of sync te zijn met de versnelling waar hij in staat. Als ik hem zijwaarts iets naar binnen druk dan blijft de ketting er wel op liggen.
[YouTube: https://youtube.com/shorts/-Ri1tJ09pEI]

Hier toch iets afgebroken of niet? Of is dit meer een gevolg van iets anders? Ben een complete leek en was wel van plan om wat meer zelf te gaan knutselen aan de fiets maar weet eigenlijk te weinig van hoe dit correct hoort te werken. Denk dat ik hem toch maar naar de fietsenmaker moet brengen

Bedankt voor de hulp in elk geval

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L0we
  • Laatst online: 16:50
Utoka schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:06:
[...]

Nog even gekeken of ik een foto kon maken van slaphangende ketting maar denk dat ik deels wel het probleem heb bevonden

Als ik terugtrap dan loopt de ketting van de bovenste pulley (als ik dat goed benoem?). De hoek waarin hij staat lijkt ook out of sync te zijn met de versnelling waar hij in staat. Als ik hem zijwaarts iets naar binnen druk dan blijft de ketting er wel op liggen.
[YouTube]

Hier toch iets afgebroken of niet? Of is dit meer een gevolg van iets anders? Ben een complete leek en was wel van plan om wat meer zelf te gaan knutselen aan de fiets maar weet eigenlijk te weinig van hoe dit correct hoort te werken. Denk dat ik hem toch maar naar de fietsenmaker moet brengen

Misschien hier even doorheen lopen:

https://www.12gobiking.nl/blog/achterderailleur-afstellen
Of even wat filmpjes over dit onderwerp op YouTube bekijken, daar is genoeg over te zien.

Dan krijg je een beetje een gevoel hoe alles zou moeten werken, en waar het scheef loopt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:33
Utoka schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:01:
[...]

Druk weekend gehad dus niks kunnen plaatsen. Er werd om foto's gevraagd. Nog wel even verder gekeken maar zie zelf eigenlijk niet meteen iets wat heel raar is (anders dan slappe ketting). Lijkt niets afgebroken in elk geval. Het lijkt ofdat de hoek van de achter derailleur niet meer klopt. Zou dat het kunnen zijn en kan ik die "gewoon" van hoek veranderen

Hij komt nu wel weer in het grootste blad met alleen schakelen (zonder hulp) maar als ik dan achterblad ook op een lichtere versnelling zet loopt hij half van het voorblad, blijft er wel net op. Als ik dan terugtrap dan komt de ketting vast te zitten in de voorste bladen (zo slap hangt hij)

Hier de foto's

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Niet alleen je onderste pulley, maar ook je voorblad is aardig versleten.
Ketting slap hangen is daar natuurlijk niet de oorzaak van, maar een keertje de boel demonteren en goed reinigen doet wonderen. Er zit een grijze pal op je derrie, dat is de clutch. Heb je daar al even mee getest of het verschil maakt? Moet met beiden geen slappe ketting opleveren maar ook daar kan wellicht vuil meespelen.
Wat jij met de "Hoek" bedoelt; derrie moet loodrecht staan, tussen frame en derrailleur zit een metalen "opofferingsmetaal/verbinding": pat, pad, of ook wel derailleurhanger. Die kan je vaak richten maar je hebt wel een tool nodig om het echt goed te doen. Aangezien er ook wat schade op de derrie zit kan het best zijn dat ie wat krom is en dat levert schakelproblemen op.
Maar ook dat is in beginsel niet de oorzaak van een slappe ketting....

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Utoka schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 14:06:
[...]

[YouTube]

in dit geval is de fijnafstelling van de kabel niet OK.. als je en klikje geeft met de shifter, moet die bovenste pulley precies onder een kransje van de cassette staan, staat ie er niet recht onder schakelt het verrot en krijg je dit soort issues met achteruit trappen.

Als ik het goed zie valt de ketting er aan de binnenkant naast, de derailleur staat dus te ver naar buiten (naar de kleinere kransjes). een tandje groter (lichter) achter schakelen zal ook erg moeizaam gaan denk ik (en met een hoop geratel). Je moet dus de kabel strakker zetten om de derailleur verder omhoog/naar binnen te krijgen, zodat ie wel recht onder een kransje staat. Dit doe je door aan de barrel adjuster bij de shifter te draaien. De binnenkabel moet strakker, dan bereik je door de buiten kabel langer te maken, de barrel adjuster moet dus "uit" de shifter gedraaid worden.

(het kan ook zijn dat de shifter eigenlijk op de versnelling staat waar de ketting nu niet op licht.. dan zou de ketting dus al 1 lager moeten en is de afwijking andersom dan hierboven beschreven, dit kan je checken door te kijken of je wel naar het alles kleinste kransje kan schakelen, als je die wel gewoon haalt is het 1e verhaal van toepassing, zo niet, andersom.)

(en wat hierboven gezegd wordt moet je eigenlijk eerst controleren.. de clutch moet aan, ook bij het afstellen, tenzij je altijd zonder rijdt, wat in theorie mogelijk is met een voorderri, maar shimano raadt aan, ook met 2x met clutch on te rijden.
verder kan je afstellen wat je wilt, maar goed krijg je het nooit als je padje krom is.. zeker als de kooit zichtbaar niet loodrecht naar beneden staat... dan eerst (laten) richten en pas dan verder kijken
oja en schoonmaken en versleten spullen vervangen ;))

dit is versleten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9EhVvXkPIgadXQZXRWhVG4Jq6M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rgkKVw93rWVUvs42c5tA6OYx.png?f=user_large
voorblad begint aardig op haaientanden te lijken, maar zou nog wel even mee kunnen, maar als je een nieuwe ketting erop legt gaat het niet meer werken vermoed ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 28-06-2022 14:18 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utoka
@L0we @Mistraller @Prulleman Allemaal hele goede informatie die elkaar aanvult. Heel erg bedankt! Ik ga er zo snel mogelijk even naar kijken. Dat filmpje van 12gobiking is ook erg informatief en herkenbaar wat er ongeveer gebeurd. Maar eerst kijken naar die clutch want die lijkt op off te staan en vermoed dat nu de ketting ook niet op het juiste blad licht.

Heb de fiets eigenlijk net (2 maanden geleden) 2de hands gekocht wel met het idee dat er in de loop van tijd wat dingen vervangen moesten worden. Misschien dat ook maar iets naar voren halen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Dirk0s schreef op maandag 27 juni 2022 @ 21:52:
ik ben opzoek naar een goede onder short met top zeem, ik gebruik nu een short met binnenbroek en zeem van Decathlon. Merk toch dat dit niet voldoende voor mij is. Ben nu opzoek naar een binnenbroek of short met binnenbroek met een betere zeem.

Heeft er iemand advies? :)
Nadat ik het jaren lang belachelijk veel geld vond, heb ik een keer geïnvesteerd in een bibshort van Assos toen die met 20% korting was. 120 euro klinkt nog steeds als belachelijk veel geld, maar hij zit zó ontzettend prettig tov de Endura bib die ik daarvoor meestal droeg (en ook nog iets van 80 euro kostte) dat het mij het geld meer dan waard is.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:55
Demo schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:00:
[...]
Nadat ik het jaren lang belachelijk veel geld vond, heb ik een keer geïnvesteerd in een bibshort van Assos toen die met 20% korting was. 120 euro klinkt nog steeds als belachelijk veel geld, maar hij zit zó ontzettend prettig tov de Endura bib die ik daarvoor meestal droeg (en ook nog iets van 80 euro kostte) dat het mij het geld meer dan waard is.
Ik vind dat bibs met zeem dragen niet echt meer een noodzakelijk ding voor MTB er zijn zat goede sportonderbroeken die vocht afdrijven en glad en/of naadloos zijn. Met MTB sta je vaak genoeg even en dan waait het en door met sportonderbroek en daarna zit je weer licht anders. Met bibs/zeem heb je dan winddichte windstopper om de edele delen.
Ik heb altijd gevoel dat de bibs vaak een probleem oplost wat de bibs veroorzaakt, namelijk klamme natte huid op de zit- en schuurvlakken en laag schuim tussen huid en zadel rand wat extra beweegt/ruime in neemt, en zeker de goedkopere bibs zijn meer natte sponzen dan perfecte waterafdrijvers. Dus ipv duurdere bibs te zoeken ben ik jaren terug van de bib afgestapt.
Basis aanname is dat je een zadel hebt dat past bij je kont en houding natuurlijk, als dat als niet goed is dan wordt t nooit lekker fietsen.
(Itt wielrennen waar je soms erg lang in exact dezelfde houding zit. Dan is het wat anders. Alhoewel ik dan ook als eerste naar zadel kijk)

Ik heb meerdere sport onderbroeken, bv 4 goede bibs zou ik ook te duur vinden. En als je ze niet elke keer wast dan is de kans op uitslag en gare huid bijna gegarandeerd. Ik fiets dan ook als het lekker loopt regelmatig 3-4x in de week, als je 1x fietst komt het beter uit met wassen natuurlijk. Zeker op vakantie van een week of 1 à 2 als je wat langere routes doet en bibs niet wast/of genoeg bibs hebt. Dan kom je met allerlei schrale delen thuis. Dan ben ik blijer met stapel sportonderbroeken dan hergebruikte bibs, brrrr.
Sowieso als je op vakantie uit de schone bibs raakt, liever in schone onderbroeken verder dan bibs recyclen...

NB: Men weet dat onder een bibs geen onderbroek gedragen wordt he?

(En als bonus, maar das meer dan een persoonlijk: draag een (tight fit, niet baggy) MTB shorts en shirt, ipv lycra, bij alles buiten XC sportscene.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 18:54
Nadat de Ripmo binnen was gekomen kreeg ik 2 dagen later corona 😭 dus kon er ongeveer een week lang alleen maar naar kijken.

Maar na een week gelukkig weer beter en toen maar een paar setup rondjes gedaan rondom Arnhem nog niks te heftigs want de conditie heeft een dikke klap gekregen.

Ik kom vanaf een Cube Attention SL met 100mm voor veerweg dus de upgrade naar een fully met voor 160 en achter 147 was even flink wennen. Nu de Suspension van DVO Diamond voor en Jade X coil achter goed is ingesteld is het echt alsof je rijd op een zeer soepele wolk. Alle kleine stukjes worden weggefilterd en met DW link heb je zo goed als geen pedal bob wat de fiets ook nog leukt maakt op de niet heftigere routes.

Plannen om de fiets eens goed te testen in Duitsland en omgevingen worden op dit moment gesmeed maar benieuwd of dat nog lukt voor de zomer vakantie ook qua conditie

Wat betreft banden als eerste gereden met dubbel assegai (assguys? 🍑) maar dit was qua rol weerstand wel erg heftig. Toen een setje minion dhr and rekon in WT besteld en eerst de rekon achter gelegd met assegai voor en dit ging al vele malen beter. De dhr bewaar ik dan voor buitenland trips en de achterste assegai voor reserve.

Plannen zijn nog om de remmen te vervangen voor iets krachtigers de huidige GUIDE T zijn een stuk minder happerig dan mijn vorige XT set van Shimano. Misschien Hope of Magura of een krachtigere versie van SRAM we gaan het zien.

Pics for attention :P

De fiets is wel echt een raket en je kan er bizar schuin mee door de bochten tot nu toe zeer content
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3Gk98_1ffvTRufu3OdCS5ca_3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QjqcJJRDDDdzsjJUbqtjxMQY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIpqabhYKkm78UsepMkWGvwSf-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfpnu0ocQY5KbshYeuYTMIqx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Mjelnir op 29-06-2022 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo

Demo

Mjelnir schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:11:
Nadat de Ripmo binnen was gekomen kreeg ik 2 dagen later corona 😭 dus kon er ongeveer een week lang alleen maar naar kijken.

Maar na een week gelukkig weer beter en toen maar een paar setup rondjes gedaan rondom Arnhem nog niks te heftigs want de conditie heeft een dikke klap gekregen.

Ik kom vanaf een Cube Attention SL met 100mm voor veerweg dus de upgrade naar een fully met voor 160 en achter 147 was even flink wennen. Nu de Suspension van DVO Diamond voor en Jade X coil achter goed is ingesteld is het echt alsof je rijd op een zeer soepele wolk. Alle kleine stukjes worden weggefilterd en met DW link heb je zo goed als geen pedal bob wat de fiets ook nog leukt maakt op de niet heftigere routes.

Plannen om de fiets eens goed te testen in Duitsland en omgevingen worden op dit moment gesmeed maar benieuwd of dat nog lukt voor de zomer vakantie ook qua conditie

Wat betreft banden als eerste gereden met dubbel assegai (assguys? 🍑) maar dit was qua rol weerstand wel erg heftig. Toen een setje minion dhr and rekon in WT besteld en eerst de rekon achter gelegd met assegai voor en dit ging al vele malen beter. De dhr bewaar ik dan voor buitenland trips en de achterste assegai voor reserve.

Plannen zijn nog om de remmen te vervangen voor iets krachtigers de huidige GUIDE T zijn een stuk minder happerig dan mijn vorige XT set van Shimano. Misschien Hope of Magura of een krachtigere versie van SRAM we gaan het zien.

Pics for attention :P

De fiets is wel echt een raket en je kan er bizar schuin mee door de bochten tot nu toe zeer content
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit zal zeker wel wennen zijn na een Cube Attention ja :D Ik weet niet waar in NL je zit, maar als het de zuidelijke helft is kan ik je Spa van harte aanbevelen. Hoewel hij ontworpen is als achterband, wordt de Minion DHR2 ook vaak als voorband gebruikt, rolt wellicht nog iets lichter dan de Assegai.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
Ik zit rond regio Arnhem en Nijmegen. Spa staat zeker op het lijstje net zoals de bikeparks in DE en het Reichswald.

Planning is ook nog een clinnic of 2 te pakken om meer de enduro kant op te gaan. Doel is om ooit een EWS 100 te rijden evenals de stoneman glaciera.

Qua banden setup twijfel ik wel ik merk met de assegai voor en de rekon achter niet veel van de rol weerstand. Maar een DHR voor ga ik zeker proberen. Originele NL setup idee was DHR voor en rekon achter maar nog niet gewisseld omdat dit eigenlijk al heerlijk rijd.

[ Voor 33% gewijzigd door Mjelnir op 29-06-2022 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik kan ook de Dissector aanbevelen. Tot dusver een hele fijne "licht" rollende band.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Voor Nederland, heb ik 2.3 Ikon/Ikon op de Fully en 2.3 Ikon/Recon Race op de Hardtail.

Dat is echt grip zat, de rolweerstand loopt anders echt flink op voor weinig winst op de andere gebieden.

Voor de Ardennen heb ik nog een setje Ardent 2.4 en voor in de bikeparks een setje Conti Der Kaiser 2.4

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoewe op 29-06-2022 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mjelnir schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:38:
Ik zit rond regio Arnhem en Nijmegen. Spa staat zeker op het lijstje net zoals de bikeparks in DE en het Reichswald.

Planning is ook nog een clinnic of 2 te pakken om meer de enduro kant op te gaan. Doel is om ooit een EWS 100 te rijden evenals de stoneman glaciera.

Qua banden setup twijfel ik wel ik merk met de assegai voor en de rekon achter niet veel van de rol weerstand. Maar een DHR voor ga ik zeker proberen. Originele NL setup idee was DHR voor en rekon achter maar nog niet gewisseld omdat dit eigenlijk al heerlijk rijd.
Kwam altijd goed rond met 2.35 Ikon (achter) en 2.35 Forkaster voor. Beide op 30mm velgen. Nu aan experimenteren met 2.35 Forkaster voor en achter.

Kan je de clinics van MTBflow.nl adviseren. Start bijvoorbeeld met de Trail clinic in Nijmegen (op stukjes van rode/paarse route). En leuk vervolg hierop is de Enduro clinic in Kleve (Reichswald).

Fiets in Reichswald kan leuk zijn, maar leuke stukken zitten aardig verstopt. Zeker nu met de begroeiing van varens, doornstruiken en brandnetels. Vandaag weer nodige krassen opgelopen op armen en benen :) Wel weer leuke stukjes her ontdekt langs de Niers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo

Demo

Ik heb gisteren met @L0we een rondje Amerongen gedaan. De Wolfpack Enduro/Trail combi lag er nog op vanwege het bezoek aan Spa afgelopen weekend (en binnenkort mogelijk Willingen), maar dat werkte zelfs in de technische afdalingen alleen maar tegen :X

@Daan_ wat voor niveau is die Enduro clinic? De paadjes in het Reichswald bij De Diepen waren her en der uitdagend (omdat ik alleen was heb ik wat features overgeslagen) maar erg leuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik heb vorig jaar een rondje Oosterbeek op m'n Conti Trail Kings gereden, omdat ik te lui was om ze te swappen na de Alpen, dat was echt janken met elke trap. Alsof je met klittenband aan het rijden bent :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:04

McMiGHtY

- burp -

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Korte vraag, als ik een shifter wil vervangen (Deore naar XT), betekent dat dat ik eigenlijk de derailleur helemaal opnieuw moet afstellen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Daan_ wat voor niveau is die Enduro clinic? De paadjes in het Reichswald bij De Diepen waren her en der uitdagend (omdat ik alleen was heb ik wat features overgeslagen) maar erg leuk.
Prima te doen. De oefeningen worden op jou kunnen afgestemd. Je hoeft niet alles mee te doen. Zo was er voor de wat steilere afdaling ook een alternatief. Twee deelnemers hebben het alternatief gedaan. (Het ging immers om goed gebruik te maken van je remmen (voorrem)) Die vonden steile stuk toch net iets te veel van het goede (vooral de drop in). Van weekend weer die kant op geweest. Erg leuk stuk om naar beneden te gaan.

Rode draad van de trail en enduro clinic is houding en goed door kijken. En snelheid word er goed uit gehaald. Om de techniek je goed eigen te kunnen maken.
. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQqUfTJfE4FksXl0f7jgA1AEDD0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1CPQ3l8XXVpiQLPkLHEx6yuI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 30-06-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Lensent schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:57:
Korte vraag, als ik een shifter wil vervangen (Deore naar XT), betekent dat dat ik eigenlijk de derailleur helemaal opnieuw moet afstellen?
Yep dan zul je deze opnieuw moeten afstellen. Je haalt immers de kabel los. Dus kabelspanning. Zie filmpje van Park tool. Deel m.b.t. Kabelspanning is belangrijkste deel, maar controleer gelijk limit schroeven en je B tension. Kan geen kwaad. Is een klusje van paar min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:55

Sherlock

No Shit

Daan_ schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:00:
[...]

Yep dan zul je deze opnieuw moeten afstellen. Je haalt immers de kabel los. Dus kabelspanning. Zie filmpje van Park tool. Deel m.b.t. Kabelspanning is belangrijkste deel, maar controleer gelijk limit schroeven en je B tension. Kan geen kwaad. Is een klusje van paar min.

[YouTube: How to Adjust a Rear Derailleur – Limit Screws & Indexing]
In theorie zou je je limit schroeven juist niet opnieuw af moeten stellen, maar in de praktijk kun je het maar beter gewoon wel doen ;)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Super irritant die standaard 3D-kaarten die Strava nu toont bij een MTB-activiteit. Ik wil standaard de gewone kaart tonen. En dat moet ik dan steeds handmatig aanpassen... Kan dat niet automatisch? Dat dus standaard de 'gewone' kaart getoond wordt?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Galois schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:13:
Super irritant die standaard 3D-kaarten die Strava nu toont bij een MTB-activiteit. Ik wil standaard de gewone kaart tonen. En dat moet ik dan steeds handmatig aanpassen... Kan dat niet automatisch? Dat dus standaard de 'gewone' kaart getoond wordt?
Is dat in de app, of via web? Op mijn Android app staat hij gewoon nog op 'normaal'. Versie 260.13

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Als "last resort" heb je nog www.activityfix.com

Daarmee kun je heel veel zaken automatisch laten aanpassen na upload naar strava dmv "if .. then". Gebruik het o.a. om automatisch de juiste fiets te zetten op basis van de waargenomen sensoren. Map type naar standaard zetten is een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Laatst online: 16:50
Demo schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:16:
Ik heb gisteren met @L0we een rondje Amerongen gedaan. De Wolfpack Enduro/Trail combi lag er nog op vanwege het bezoek aan Spa afgelopen weekend (en binnenkort mogelijk Willingen), maar dat werkte zelfs in de technische afdalingen alleen maar tegen :X
Was een leuk stukje trappen ja! Ik was best blij met m'n XC banden, het lag er ook ontzettend goed bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Sherlock schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:08:
[...]

Is dat in de app, of via web? Op mijn Android app staat hij gewoon nog op 'normaal'. Versie 260.13
Op zowel de app als de webversie. Als Strava het ziet als 'mtb activiteit' dan koppelt Strava daar een 3D kaart aan.
pdukers schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:51:
[...]

Als "last resort" heb je nog www.activityfix.com

Daarmee kun je heel veel zaken automatisch laten aanpassen na upload naar strava dmv "if .. then". Gebruik het o.a. om automatisch de juiste fiets te zetten op basis van de waargenomen sensoren. Map type naar standaard zetten is een optie.
Dat is handig!

Ook al jaren een doorn in het oog: ik log mijn routes met mijn Garmin. Daar heb ik verschillende profielen (race, gravel en mtb) en wat zou ik toch graag willen dat Strava zou herkennen welke fiets er bij welke upload hoort...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Galois schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:14:
[...]
Op zowel de app als de webversie. Als Strava het ziet als 'mtb activiteit' dan koppelt Strava daar een 3D kaart aan.
Vreemd, bij mij is dat dus niet zo.
Ook al jaren een doorn in het oog: ik log mijn routes met mijn Garmin. Daar heb ik verschillende profielen (race, gravel en mtb) en wat zou ik toch graag willen dat Strava zou herkennen welke fiets er bij welke upload hoort...
Hear hear, dit vind ik ook echt vreselijk lomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Sherlock schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:18:
[...]

Vreemd, bij mij is dat dus niet zo.
Raar... maar bij jou staat ook het nieuwe 'mtb activiteit' symbool?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CS_dkHdYmqUS9_qUb_wC1B-0-g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zq8DkCTob4VI83D8rlZcuo3C.jpg?f=user_large

Want alle activiteiten met dit symbool... daar koppelt volgens mij Strava een 3D-kaart aan. Bij mij, maar ook bij mijn volgers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Galois schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:38:
[...]

Raar... maar bij jou staat ook het nieuwe 'mtb activiteit' symbool?

[Afbeelding]

Want alle activiteiten met dit symbool... daar koppelt volgens mij Strava een 3D-kaart aan. Bij mij, maar ook bij mijn volgers.
Ja, ik krijg wel dat symbool!

Ik ben geen Premium lid van Strava trouwens, zou dat nog uitmaken?
Edit: ja, dat lijkt het verschil te zijn. Als ik in de app op 3D klik krijg ik te zien dat abonnees de map in 3D kunnen bekijken. Of je het nu wil of niet! :o

[ Voor 16% gewijzigd door Sherlock op 30-06-2022 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Sherlock schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:50:
[...]

Ja, ik krijg wel dat symbool!

Ik ben geen Premium lid van Strava trouwens, zou dat nog uitmaken?
Edit: ja, dat lijkt het verschil te zijn. Als ik in de app op 3D klik krijg ik te zien dat abonnees de map in 3D kunnen bekijken. Of je het nu wil of niet! :o
Dat zal het zijn dus! :)

Een nadeel van een betaald abo! hahaha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajaxestria
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-09 16:16
Je kunt het activiteittype gewoon op mountainbike laten, maar alleen de kaart aanpassen naar de normale. Doe ik zelfs ook telkens, ik ben het helemaal met je eens dat de 3D kaart er niet uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 09:27
Daan_ schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:58:
[...]

Prima te doen. De oefeningen worden op jou kunnen afgestemd. Je hoeft niet alles mee te doen. Zo was er voor de wat steilere afdaling ook een alternatief. Twee deelnemers hebben het alternatief gedaan. (Het ging immers om goed gebruik te maken van je remmen (voorrem)) Die vonden steile stuk toch net iets te veel van het goede (vooral de drop in). Van weekend weer die kant op geweest. Erg leuk stuk om naar beneden te gaan.

Rode draad van de trail en enduro clinic is houding en goed door kijken. En snelheid word er goed uit gehaald. Om de techniek je goed eigen te kunnen maken.
. [Afbeelding]
Zo ziet hij er een stuk minder steil uit dan in het echt!

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

joint_me schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:50:
[...]

Zo ziet hij er een stuk minder stijl uit dan in het echt!
Helaas is dat lastig vast te leggen op foto of video. Steil is het zeker. ☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:09
Daan_ schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:03:
[...]

Helaas is dat lastig vast te leggen op foto of video. Steil is het zeker. ☺️
Alles lijkt op foto minder extreem en imposant dan het in het echt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

Volgende keer een drone meenemen, dan komt het een stuk beter over.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kht8e3oCRd90Nepg9A7RCjPoIkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrhQnjzMR60CdliHiq59Je5V.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwste aanwinst is ook klaar. Straks ff een asfaltritje om hem uit te proberen (moet toch ff ergens heen). Benieuwd of Star, Staal, SingleSpeed gaat bevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:29
Nou, wanneer komt de eerste Singlespeed Tweakers Ride?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:04

McMiGHtY

- burp -

ZanielGa schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:47:
Wat let je om het te organiseren?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

ZanielGa schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 12:47:
*O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Komen hier niet verder dan 3 man denk ik..
Kan mijn shifter blokkeren, vering locken.. blijft alleen carbon over..

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:29
Dan moeten we eens een keer een dag prikken en kijken welk parcours een mooie uitdaging is. Misschien dat @Klitse dan ook zin heeft om mee te gaan en eventuele andere Singlespeed rijders die meelezen. Weet niet of @zonoskar nog zijn Unit heeft.
Prulleman schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:47:
Komen hier niet verder dan 3 man denk ik..
Kan mijn shifter blokkeren, vering locken.. blijft alleen carbon over..
Upgraden naar AXS en je batterij vergeten? Niets mis met geveerde singlespeeds.

[ Voor 29% gewijzigd door ZanielGa op 03-07-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:24
Als ik nou geloof hem in 1 versnelling te laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:00

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ZanielGa schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:22:. Weet niet of @zonoskar nog zijn Unit heeft..
Yep.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:11
Afgelopen zaterdag kwam ik er tijdens het mountainbiken achter dat m'n remmen en met name mijn voorrem minder goed remde. Ik heb het idee dat ik veel minder goed kan doseren en dat de remhendel het eerste stuk helemaal niks meer doet. Is dit een kwestie van nieuwe olie en ontluchten? Betekent dit dan ook dat er ergens een rubber/seal versleten is?

Sinds een half jaar hang in mijn mtb in de garage aan de muur in een verticale positie.
Als ik mijn mtb van de muur haalde moest ik soms wel een paar keer remmen voordat er weer weerstand in de hendel zat. Zou dit er nog iets mee te maken kunnen hebben?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 23:34

Dennahz

Life feels like hell should.

Volgende week eindelijk weer eens mountainbiken met de kinderen (8 en 10). Wat vinden jullie eigenlijk van kinderen op non-kinder tracks (in het weekend)? Tot nu toe krijgen we altijd positieve reacties. Het tempo ligt natuurlijk een stuk lager dan normaal en we leren ze ook dat als ze bijv een heuvel niet halen, dat ze dan ook direct aan de kant gaan staan i.p.v. te blijven lummelen op de track.

Ook laten we mensen natuurlijk gewoon voorbijgaan (indien mogelijk). Ze vinden het zelf i.i.g. helemaal geweldig.

Twitter

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik vind dat het vooral aan de ander is om rekening te houden met langzamere mountainbikers en daar goed mee om te gaan. Tuurlijk is het goed om.je kids te leren waar je wel of niet moet stoppen etc. Maar uiteindelijk zijn de trails voor iedereen en bepaald de langzaamste gebruiker het tempo. Als je perse hard wilt fietsen ga dan heel vroeg of op een weekdag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mjelnir
Van het weekend vroeg uit de veren gegaan om nog voor de housewarming een stukje te spelen op de posbank met de Ripmo. genieten op de treerose/granny lus.

Merk dat je wel bizar veel snelheid kan houden op de downhills en dat ik mijn skills nog een flink stuk kan verbeteren maar daarom is deze fiets ook aangekocht >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3kLCyFMEwxFomTIkgm24A3yL2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j0jOhZOFof3W48lQhBlpu7EZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K36ydc0SygNfwGRKo3ov-Nc35Gg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfDruSN1EJGvhZgwYXn6um5c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XonK9LZczOFTPjKNqGescoIqe0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6inOTIDr1ATs8nP0WRbQp5o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYfmFwdSnqjNW1lKzHe3Hsn-4Qo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jsb6aJPaSwNfNoP2gJ71BH4Y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Mjelnir op 04-07-2022 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Owios schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:08:
Afgelopen zaterdag kwam ik er tijdens het mountainbiken achter dat m'n remmen en met name mijn voorrem minder goed remde. Ik heb het idee dat ik veel minder goed kan doseren en dat de remhendel het eerste stuk helemaal niks meer doet. Is dit een kwestie van nieuwe olie en ontluchten? Betekent dit dan ook dat er ergens een rubber/seal versleten is?

Sinds een half jaar hang in mijn mtb in de garage aan de muur in een verticale positie.
Als ik mijn mtb van de muur haalde moest ik soms wel een paar keer remmen voordat er weer weerstand in de hendel zat. Zou dit er nog iets mee te maken kunnen hebben?
Klinkt allemaal aannemelijk, ontluchten zou zeker de eerste stap zijn!
Dennahz schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:12:
Volgende week eindelijk weer eens mountainbiken met de kinderen (8 en 10). Wat vinden jullie eigenlijk van kinderen op non-kinder tracks (in het weekend)? Tot nu toe krijgen we altijd positieve reacties. Het tempo ligt natuurlijk een stuk lager dan normaal en we leren ze ook dat als ze bijv een heuvel niet halen, dat ze dan ook direct aan de kant gaan staan i.p.v. te blijven lummelen op de track.

Ook laten we mensen natuurlijk gewoon voorbijgaan (indien mogelijk). Ze vinden het zelf i.i.g. helemaal geweldig.
Ik zit zelf ook in beide situaties, met mijn zoontje rij ik ook in het weekend en dat is 99/100 x positief, af en toe komt er een dwaas voorbij die zijn Strava tijd belangrijker vind dan de veiligheid van een kind, maar dat zijn echt (gelukkig) hoge uitzonderingen.

Als ik alleen rij, dan ben ik meestal wel flink aan het doorrijden en in het weekend moet je dan dus geen PR willen rijden .. :/ dat gaat simpelweg niet.. dus inhalen gewoon op het gemak als er plek is.
m
Maar de mensen die ingehaald worden halen soms ook rare toeren uit.. gister nog 1 op Dorst, reed even een stukje achter een bekende aan en die gaf al aan dat we geen haast hadden, op een gegeven moment ging ie aan de kant maar twijfelde hoe een 2e er langs te laten.. ik stond al bijna stil, maar die ging toch verder de kant in OTB door een afwatering kuil naast de track... Alles gelukkig ok, maar totaal niet nodig

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Controleer ook de slijtage van je brake pads.Door slijtage zullen je zuigers nl. steeds verder naar binnen komen en zal je remhendel minder "hard" voelen.

Ik had laatst hetzelfde symptoon en kwam erachter dat ze bij mij bijna op waren. Na vervanging was mijn remhendel weer "hard" (niet ontlucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
pdukers schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:07:
[...]

Controleer ook de slijtage van je brake pads.Door slijtage zullen je zuigers nl. steeds verder naar binnen komen en zal je remhendel minder "hard" voelen.

Ik had laatst hetzelfde symptoon en kwam erachter dat ze bij mij bijna op waren. Na vervanging was mijn remhendel weer "hard" (niet ontlucht).
die is wel lastig te verklaren hoor.. wat er (denk ik) in dat geval aan de hand is.. is dat er te weinig olie/dot in het systeem zit, waardoor je bij versleten blokken simpelweg te weinig push hebt om de schijf goed te raken. bij nieuwe blokken loop je dan niet tegen het probleem aan, omdat de blokken het gebrek aan voldoende vloeistof compenseren.

Een andere optie is dat 1 van de zuigers een beetje moelijker gangbaar is, je remt dan vooral met 1 kant, wat ook sponziger aanvoelt, en het remt ook gewoon slecht... Bij het vervangen van de blokken heb je de zuigers misschien bewust of onbewust weer gangbaar gemaakt, simpelweg door ze terug te duwen of schoon te maken.

de slijtage van de remblokken zou bij een juist gevuld systeem (met een bleedblock dus) en soepel gangbare pistons geen invloed moeten hebben op de werking van de remmen.

Het "zelf stellende" mechanisme van schijfremmen is verrassend simpel:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNBxBg431L1xiO7PC85bV2osG88=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hegrv8WZXEezDuRwWeCOzNYl.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-stewVDSYSx3wM-zq6GZJXsJrk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ERmjrILZtRMENICdbhS5lzcj.png?f=user_large

de rubber seal, werkt als een veer die de zuigers terug trekt, maar als de blokken dunner worden, duw je eerst de pistons een stukje verder door de seal heen, vanaf dat moment zit het startpunt dus iets dichter op de schijf. dit gaat zonder dat je er iets van merkt.

Daarom moet je bij nieuwe blokken ook de zuigers terug duwen (de andere kant op door de seals heen zeg maar). Als dit bij jou nieuwe blokken niet nodig was, dan was er dus iets mis met de hoeveelheid vloeistof of de stellende werking van de seals. De oorzaak ligt dus verder dan versleten blokken

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:43
[...]

Toevallig van 't weekend de blokjes achter vervangen hier, ik merkte het vooral omdat metaal op metaal niet zo lekker klinkt }:O

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEDihOpC8EYqkyqtOmAspPi4tnk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzKrCw2cb67xaCmWIJwKzwHU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwawxz6i4D1njieVg-8bH-VMw6M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRICjF1Sa0ZslxxsFXror4u5.jpg?f=fotoalbum_tile

Voortaan toch iets beter in de gaten houden O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
@Prulleman interessant, zo had ik er nog niet na gekeken. Misschien toch eens mijn remmen gaan ontluchten dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Als mensen zich laten inhalen als het redelijkerwijs kan, geen trails blokkeren, tegen de richting in omhoog duwen etc. dan zal het mij worst wezen of je 6 of 60 bent.
Prulleman schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:27:
[...]

die is wel lastig te verklaren hoor.. wat er (denk ik) in dat geval aan de hand is.. is dat er te weinig olie/dot in het systeem zit, waardoor je bij versleten blokken simpelweg te weinig push hebt om de schijf goed te raken. bij nieuwe blokken loop je dan niet tegen het probleem aan, omdat de blokken het gebrek aan voldoende vloeistof compenseren.

Een andere optie is dat 1 van de zuigers een beetje moelijker gangbaar is, je remt dan vooral met 1 kant, wat ook sponziger aanvoelt, en het remt ook gewoon slecht... Bij het vervangen van de blokken heb je de zuigers misschien bewust of onbewust weer gangbaar gemaakt, simpelweg door ze terug te duwen of schoon te maken.

de slijtage van de remblokken zou bij een juist gevuld systeem (met een bleedblock dus) en soepel gangbare pistons geen invloed moeten hebben op de werking van de remmen.

Het "zelf stellende" mechanisme van schijfremmen is verrassend simpel:[Afbeelding]

[Afbeelding]

de rubber seal, werkt als een veer die de zuigers terug trekt, maar als de blokken dunner worden, duw je eerst de pistons een stukje verder door de seal heen, vanaf dat moment zit het startpunt dus iets dichter op de schijf. dit gaat zonder dat je er iets van merkt.

Daarom moet je bij nieuwe blokken ook de zuigers terug duwen (de andere kant op door de seals heen zeg maar). Als dit bij jou nieuwe blokken niet nodig was, dan was er dus iets mis met de hoeveelheid vloeistof of de stellende werking van de seals. De oorzaak ligt dus verder dan versleten blokken
Wel met de toevoeging: Oa bij Shimano is het reservoir niet echt heel erg groot, als je je blokken op remt en ook nog eens een dunne remschijf hebt is het vrij snel een probleem dat je reservoir leeg is en dus lucht in het geheel trekt.

Laatst nog een Piston gebroken omdat m'n bleedblock schijnbaar niet volledig alle 4 de zuigers overlapt... Volgende keer bleed ik wel gewoon weer met het wiel er in ;w Volgende keer maar een bleedblock mee bestellen...

[ Voor 60% gewijzigd door GoldenSample op 04-07-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

Mijn idee was ook meteen om ze ff te bleeden. Maar wellicht kan je al een heel eind komen door alleen je reservoir gewoon even goed te vullen. Want dit klinkt wel alsof je lucht in je reservoir hebt wat door de houding van de fiets in de remleiding trekt. (Volgens mij noemt men dat ook wel mini-bleed)
https://epicbleedsolution...minute-shimano-mini-bleed

Enige wat je dan in je achterhoofd moet houden is dat je wel een ontluchter in je systeem openzet als je nieuwe pads plaatst want dan moet er wat olie weg kunnen. Maar bij terugduwen is dat sowieso geen slecht idee. De olie uit de pistons gaat dan niet terug omhoog je leiding in maar tap je af, daarom de ontluchter op de klauw gebruiken en niet op het reservoir.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:33

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Prulleman schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:46:
[...]

Als ik alleen rij, dan ben ik meestal wel flink aan het doorrijden en in het weekend moet je dan dus geen PR willen rijden .. :/ dat gaat simpelweg niet.. dus inhalen gewoon op het gemak als er plek is.
m
Maar de mensen die ingehaald worden halen soms ook rare toeren uit.. gister nog 1 op Dorst, reed even een stukje achter een bekende aan en die gaf al aan dat we geen haast hadden, op een gegeven moment ging ie aan de kant maar twijfelde hoe een 2e er langs te laten.. ik stond al bijna stil, maar die ging toch verder de kant in OTB door een afwatering kuil naast de track... Alles gelukkig ok, maar totaal niet nodig
Rare toeren vind ik ook niet vreemd omdat men zich toch opgejaagd voelt.
Eigen ervaring (m.n. op Tilburg) is dat je ondanks de mededeling dat de achteropkomende geen haast heeft je toch wat opgejaagd voelt. Ik vind het zelf ook niet fijn als men op een singletrack nog links passeert, ook al kan het soms. Zelf zoek ik een geschikte plek en stop even, maar dat kan wat langer duren dan de achteropkomende inschat. Kan best dat ik in zijn/haar ogen al 3 geschikte plekken voorbij ben gereden.
Ik geef het meestal wel aan dat ik stop op een geschikte plek, maar blijf dan opgejaagd voelen.
Heb het ook meegemaakt dat ik ingehaald werd door een groep van 3, die stopten iets verder voor een drankmoment. En daarna kwamen ze weer voorbij. Dat dan een keer of drie had ik ook zoiets van dat schiet niet op.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:11
Prulleman schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:46:
[...]

Klinkt allemaal aannemelijk, ontluchten zou zeker de eerste stap zijn!
Zou jij je mountainbike dan niet verticaal stallen?
Mistraller schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:05:
[...]

Mijn idee was ook meteen om ze ff te bleeden. Maar wellicht kan je al een heel eind komen door alleen je reservoir gewoon even goed te vullen. Want dit klinkt wel alsof je lucht in je reservoir hebt wat door de houding van de fiets in de remleiding trekt. (Volgens mij noemt men dat ook wel mini-bleed)
https://epicbleedsolution...minute-shimano-mini-bleed

Enige wat je dan in je achterhoofd moet houden is dat je wel een ontluchter in je systeem openzet als je nieuwe pads plaatst want dan moet er wat olie weg kunnen. Maar bij terugduwen is dat sowieso geen slecht idee. De olie uit de pistons gaat dan niet terug omhoog je leiding in maar tap je af, daarom de ontluchter op de klauw gebruiken en niet op het reservoir.
Heb je nog advies voor een bleedkit? Het gaat om shimano deore uit 2018. En ik ga ook zeker even naar mn pads kijken.
[...]

Mijn pads zijn nog 1,1mm dik en ik had gelezen dat die bij 0,5mm vervangen moet worden, dus dat lijkt me nog niet de oorzaak.

[ Voor 18% gewijzigd door Owios op 04-07-2022 19:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:43

Leuk! Ik vind het prima, vanuit ons groepje krijgen de bikkelende kids altijd complimenten. Dat het wat langzamer gaat is dan maar zo. Ik zou zelf overigens niet de hele drukke dagen te kiezen, of bijvoorbeeld wat vroeger vertrekken, zodat ze zich kunnen focussen op de trail ipv al die voorbijgangers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 21:37

Ik fiets niet met de verwachting dat de hele route "van mij is" en dat alle andere mensen, dieren en bomen moeten oprotten omdat ik mijn toptijd anders niet haal.
Ik fiets voor mijn lol en ontspanning. Als ik een stel kindjes tegenkom dat juichend en joelend over de route fietst, juich ik vooral mee. Als ze dat aan het doen zijn bij een leuk sprongetje of ander ding waar ze meerdere keren vanaf willen, vind ik het niet erg om even te wachten.

Ik hoop dat mijn kleine over een paar jaar ook graag mee wil en dan ook tolerante en gezellige mensen tegenkomt op de routes in NL. Net alsof het een toffe community is!

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Owios schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:43:
[...]
Mijn pads zijn nog 1,1mm dik en ik had gelezen dat die bij 0,5mm vervangen moet worden, dus dat lijkt me nog niet de oorzaak.
Die 0.5 mm komt volgens mij uit de shimano handleiding. Dat is echt het absolute veiligheidsminimum. Vaak worden de brake pads bij 1 mm preventief vervangen, want men wil met remmen niet de limiet opzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

Zou jij je mountainbike dan niet verticaal stallen?

[...]

Heb je nog advies voor een bleedkit? Het gaat om shimano deore uit 2018. En ik ga ook zeker even naar mn pads kijken.

[...]

Je hoeft niet gelijk te starten met volledige bleed. Zou zelf eerst quickbleed doen. Tonnetje op de remhendel met olie en remhendels rustig aantal keer in knijpen. Net zolang tot alle belletjes eruit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Sinds 1,5 - 2 weken in het bezit van een 2e handse Canyon Exceed CF7, de aankoop was gedaan inc SPD pedalen.
Nu 3x mee gefietst, de eerste 2x de SPD vervangen door flatpedals, dit vond ik geen succes en dus gisteren de fiets weer voorzien van SPD en toen een rondje gemaakt.
Gedurende het rondje hoorde ik steeds vaker een tik vanuit de pedalen / trapas, nu als ik stilstaand druk op 1 van de trappers zet hoor ik een harde tik, iemand enig idee wat dit kan zijn? Moet ik hiermee direct naar de fietsenmaker??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kippy
  • Laatst online: 13:11
@Dirk0s Heb je tijdens het monteren van de pedalen iets van montage vet op de schroefdraad gedaan? Ik had hetzelfde met mijn pedalen en was dat vergeten, wat precies dat effect geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Dirk0s schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 07:25:
Sinds 1,5 - 2 weken in het bezit van een 2e handse Canyon Exceed CF7, de aankoop was gedaan inc SPD pedalen.
Nu 3x mee gefietst, de eerste 2x de SPD vervangen door flatpedals, dit vond ik geen succes en dus gisteren de fiets weer voorzien van SPD en toen een rondje gemaakt.
Gedurende het rondje hoorde ik steeds vaker een tik vanuit de pedalen / trapas, nu als ik stilstaand druk op 1 van de trappers zet hoor ik een harde tik, iemand enig idee wat dit kan zijn? Moet ik hiermee direct naar de fietsenmaker??
dus je hebt een tik bij de spd pedalen die je niet hebt bij de flats? Dat is wel een redelijke aanwijzing dat het in de spd pedalen zit.. Een setje XT/XTR pedalen is wellicht de moeite om te reviseren, maar een afgetrapt setje 520's zou ik gewoon vervangen. Direct ermee naar de fietsenmaker is lastig in te schatten.. Als je ook echt ruim veel speling voelt, in combinatie met zo'n tik, loop je met name het risico dat de body een keer van de as komt. dan zul je niet meer zo lekker fietsen... (en wellicht onderuit gaan...). Niet dat die kans ineens enorm groot is, maar ik zou me vooral enorm aan die tik storen en daarom gewoon een nieuw setje kopen

/edit en wat @kippy zegt.. ff opnieuw schoonmaken en met montage vet monteren

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 05-07-2022 08:29 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:33

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Dirk0s schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 07:25:
Ik had iets soortgelijks toen ik m'n MTB verkocht.
Is in een jaar tijd ongeveer 2400km meegefietst, en had 2 maanden in de schuur gestaan zonder gebruik.
Verkocht zonder SPD, dus de flats gemonteerd.
Zat ineens een rare tik in de pedalen.
SPD teruggezet, want die waren voordat ie de schuur in ging goed.
Tik bleef, dus even m'n fietsenmaker laten kijken.
Bleken de trapaslagers te zijn, dus complete trapas vervangen voor verkoop.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Ik heb zelf zo'n kitje van Ali express, daar zit alles bij wat je ooit maar nodig zou kunnen hebben.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo

Demo

magic_nl schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:38:
Zelf zoek ik een geschikte plek en stop even, maar dat kan wat langer duren dan de achteropkomende inschat. Kan best dat ik in zijn/haar ogen al 3 geschikte plekken voorbij ben gereden.
Ik snap ook de heilige overtuiging niet van sommige snelle rijders dat zij blijkbaar het recht hebben om overal volgas te kunnen rijden :? Ik klim waarschijnlijk half zo snel, maar in een (technische) klim ga ik niet op een rare lijn rijden of stilstaan om iemand voorbij te laten want dan kom ik daarna niet meer op gang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34

Moet gewoon kunnen. Ik heb er zelf geen problemen met de kids van een ander, vind het altijd mooi die kleine mannen. Zelf ga ik ook met mijn zoontje van 6 en krijg ook nooit commentaar, alleen leuke reacties. We mijden wel een beetje de spits als dat mogelijk is. Meestal laat ik hem gewoon doorfietsen als er iemand achterop komt. Je kunt ze wel steeds laten stoppen, maar rechts en links is soms nog lastig voor die kleine mannen, zeker als het voor hun net een spannend stukje is. Zeg je rechts stoppen, geven ze ineens een zwieper naar links.

Daarna nog effe lekker opscheppen bij de pauzeplaats, dat we rustig aan hadden gedaan. Maar 26 Gemiddeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Laatst online: 08:28
Kids op de trail is alleen maar leuk!

Vervelendste vind ik mensen / groepen die stilstaan en zien dat je er aankomt en dan toch nog snel voor je het pad op draaien. Dan kan ik dus vol in de rem terwijl als ze gewoon even 10 seconden hadden gewacht iedereen blij was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@GrooV dan schatten ze in dat ze sneller zijn ;)
Als je vol in de rem moet is het natuurlijk niet OK, dan zijn ze gewoon te laat, als het geen snelle rijders zijn en je komt lekker aanknallen is het ook niet handig ingeschat. Maar zelf doe ik het ook hoor, zeker als ik een groepje aan zie komen, die probeer ik toch echt wel voor te zijn. Dat is uiteindelijk voor iedereen fijner ;) (maar ik kan gelukkig wel redelijk inschatten wie ik voor kan blijven).

En verder in de herhaling qua kids (of ander langzamer verkeer).... de meeste hier zullen wel weten dat ik wel hou van aardig doorrijden, maar een PR met verkeer zit er gewoon niet in. Ik heb dan ook nooit haast met inhalen, dan komt het de volgende keer wel, of we pakken wat kortere segmenten aan ;)

(Even om aan te geven dat niet iedere xc rijder die fanatiek is met Strava ook asociaal is)

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:23
het bos is van iedereen. Als iemand een PR wil halen dan moet hij maar op een doordeweekse dag gaan als ze op school vinden.

Ik fiets ook wel is met mijn kinderen. wel de kinderroute in Zeist. Voor de andere zijn ze nog te jong vind ik.

Laatst zei de jongste papa ik heb echt veel vrienden gemaakt. Hij zei tegen iedereen die hij tegenkwam Hoi :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
Prulleman schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:35:
@GrooV dan schatten ze in dat ze sneller zijn ;)
Als je vol in de rem moet is het natuurlijk niet OK, dan zijn ze gewoon te laat, als het geen snelle rijders zijn en je komt lekker aanknallen is het ook niet handig ingeschat. Maar zelf doe ik het ook hoor, zeker als ik een groepje aan zie komen, die probeer ik toch echt wel voor te zijn. Dat is uiteindelijk voor iedereen fijner ;) (maar ik kan gelukkig wel redelijk inschatten wie ik voor kan blijven).

En verder in de herhaling qua kids (of ander langzamer verkeer).... de meeste hier zullen wel weten dat ik wel hou van aardig doorrijden, maar een PR met verkeer zit er gewoon niet in. Ik heb dan ook nooit haast met inhalen, dan komt het de volgende keer wel, of we pakken wat kortere segmenten aan ;)

(Even om aan te geven dat niet iedere xc rijder die fanatiek is met Strava ook asociaal is)
Een groep met meerdere is natuurlijk nooit op tijd op snelheid als ze je al zien. Dat vind ik gewoon asociaal en gevaarlijk, net zoals midden op het pad stil gaan staan. Dat doe je op de openbare weg toch ook niet?

Het bos is van niemand, daarom gedraag je alsof je te gast bent (tenzij je onze koning bent, dan heb je een eigen bos wat je dicht kan gooien)

Vind het echt niet erg om rustig achter iemand te moeten fietsen hoor, laat dat duidelijk zijn maar elkaar bewust in de weg zitten is gewoon asociaal

[ Voor 5% gewijzigd door GrooV op 05-07-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
kippy schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:25:
@Dirk0s Heb je tijdens het monteren van de pedalen iets van montage vet op de schroefdraad gedaan? Ik had hetzelfde met mijn pedalen en was dat vergeten, wat precies dat effect geeft.
Ik ga ze vanavond even eraf halen en opnieuw invetten en monteren.
Ook even de flat pedals er terug om te kijken wat ik dan hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Mistraller schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:53:
[...]

Ik heb zelf zo'n kitje van Ali express, daar zit alles bij wat je ooit maar nodig zou kunnen hebben.
Ik heb deze @Owios https://www.futurumshop.n...pro-ontluchtingsset.phtml zit ook alles bij wat je nodig kunt hebben (ik heb daar zowel mijn Ultegra als mijn Magura MT remmen mee ontlucht...).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sundown89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:26
In augustus ga ik op vakantie naar Oostenrijk en ik wil in elk geval de Fleckenalm trail rijden. Ik heb op mijn Oiz nu een Ardent Race voor en een Ikon achter, beide 2.2. Is het de moeite waard/noodzakelijk om voor die paar ritten van banden te wisselen? (grip/lekbescherming) Mijn broertje heeft Nobby Nic's 2.35 en die kan ik voor die periode evt even wisselen, hij rijdt echter geen tubeless dus dat is weer een beetje een gedoe. Ik rij tubeless en ik heb voor onderweg alles bij me voor als ik lek rij, plugs, evt biba etc. Ik heb om zeker te zijn toch ook maar kneepads van Endura aangeschaft. Het wordt wel een investering zo voor die paar keer in het jaar. Ik ben wel van plan in elk geval elke zomer een keer met mijn eigen fiets naar het buitenland te gaan.

Hier nog een foto van laatst in Lochem. Leuke route. Pas geleden ook Amerongen gedaan en dat is toch wel de mooiste die ik in Nederland gefietst heb!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJkF06M6pueCpd0YcMi9tReqBsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlpgdA1OZAiTNLZq77XHB5wP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
Sundown89 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:31:
In augustus ga ik op vakantie naar Oostenrijk en ik wil in elk geval de Fleckenalm trail rijden.
Hoe doen jullie dat met de dure MTB op vakantie en op de camping ? Twijfel nog om de Ibis mee te nemen naar kroatie en Slovenië

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
Mjelnir schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:44:
[...]

Hoe doen jullie dat met de dure MTB op vakantie en op de camping ? Twijfel nog om de Ibis mee te nemen naar kroatie en Slovenië
Op de camping hangt zit ie vast aan een boom met een u slot (achterwiel + frame) en extra kabel (die gaat om de boom) en onder een fiets hoes. Onderweg op het dak, tijdens een pauze stop leg ik er 2 extra fietskettingen aan de dragers vast. Bij een hotel overnachting gaat ie mee naar binnen of ik haal de voor en achter wielen er uit en dan kan deze icm de boven genoemde hoes op de voorstoelen.

Gejat kan die altijd worden maar op een camping is meestal wel genoeg sociale controle dat ik daar niet bang voor ben. Zorgen voor vertraging tijdens het jatten is het beste, als ze willen kan ie altijd gejat worden

Tja en anders is het pech en hopen op de verzekering, als je er echt bang voor bent moet je de fiets niet meenemen.

Mijn grootste angst is altijd tijdens de stops, met de vouwwagen moet je dan altijd weer ergens achteraf parkeren tussen de vrachtwagens waar geen zicht is

[ Voor 12% gewijzigd door GrooV op 05-07-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
[...]

Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen met reisverzekeringen...Op papier dekken veel reisverzekering de fietsen die je mee neemt...

De fietsendrager zelf is voorzien van sloten, op de camping zet ik ze vervolgens vast met een dik kettingsslot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
nooberke schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:14:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen met reisverzekeringen...Op papier dekken veel reisverzekering de fietsen die je mee neemt...

De fietsendrager zelf is voorzien van sloten, op de camping zet ik ze vervolgens vast met een dik kettingsslot.
Je weet dat die fietsendrager sloten er voor de sier op zitten? Trek 2 spaken uit het wiel en ga aan de slag YouTube: How To Unlock A Bike Roof Rack With Just Two Spokes

Ik zet m op slot zodat ik weet dat het slot niet open kan schieten onderweg maar zou er nog geen fiets van meer dan 5 euro op achter laten zonder extra slot

[ Voor 11% gewijzigd door GrooV op 05-07-2022 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:36

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

[...]

Trekhaak fietsendrager (20kg) uit het zicht achter de tent ergens op de grond en daar de fietsen (4 stuks in ons geval) op zetten. De frame klemmen draai ik op slot en dan gaat er nog een slot door alle fietsen heen. Hoes of zeiltje er over zodat niet direct zichtbaar is dat er dure fietsen op staan.

Ik ben op vakantie en wil ook lekker kunnen genieten en me dus niet de hele tijd druk maken over of mijn fietsen voldoende beveiligd zijn. Ook zou ik het zonde vinden om een paar van de mooiste ritten van het seizoen op een net-niet huur MTB of racefiets te doen. Ik neem mijn fietsen mee, neem daarmee een risico maar denk dat ik de gelegenheidsdief uitsluit. We gaan sowieso altijd naar wat kleinere campings waar de sociale controle denk ik wat hoger is. Gaat gelukkig ook al meer dan 10 jaar goed.

[ Voor 31% gewijzigd door -bolio- op 05-07-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
GrooV schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:20:
[...]

Je weet dat die fietsendrager sloten er voor de sier op zitten? Trek 2 spaken uit het wiel en ga aan de slag YouTube: How To Unlock A Bike Roof Rack With Just Two Spokes

Ik zet m op slot zodat ik weet dat het slot niet open kan schieten onderweg maar zou er nog geen fiets van meer dan 5 euro op achter laten zonder extra slot
Klopt, als ik langere tijd stil sta gooi ik er een extra slot overheen. De plekken waar ik (kort) parkeer bij tussenstops zijn vaak best prima (fietsendrager, geen aanhanger).
Gejat kan die altijd worden maar op een camping is meestal wel genoeg sociale controle dat ik daar niet bang voor ben. Zorgen voor vertraging tijdens het jatten is het beste, als ze willen kan ie altijd gejat worden
En ik sluit mij hier ook een beetje bij aan...Met een slot eromheen heb je alsnog zo de wielen/sensoren of andere losse dure componenten eraf. Je wilt het vooral niet te makkelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:55
Sundown89 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:31:
In augustus ga ik op vakantie naar Oostenrijk en ik wil in elk geval de Fleckenalm trail rijden. Ik heb op mijn Oiz nu een Ardent Race voor en een Ikon achter, beide 2.2. Is het de moeite waard/noodzakelijk om voor die paar ritten van banden te wisselen? (grip/lekbescherming) Mijn broertje heeft Nobby Nic's 2.35 en die kan ik voor die periode evt even wisselen, hij rijdt echter geen tubeless dus dat is weer een beetje een gedoe. Ik rij tubeless en ik heb voor onderweg alles bij me voor als ik lek rij, plugs, evt biba etc. Ik heb om zeker te zijn toch ook maar kneepads van Endura aangeschaft. Het wordt wel een investering zo voor die paar keer in het jaar. Ik ben wel van plan in elk geval elke zomer een keer met mijn eigen fiets naar het buitenland te gaan.

Hier nog een foto van laatst in Lochem. Leuke route. Pas geleden ook Amerongen gedaan en dat is toch wel de mooiste die ik in Nederland gefietst heb!

[Afbeelding]
Ik zou die Nobby Nics doen. Achteraf even met tuinslang er door en hij kan ze weer gebruiken. (Iig Stans melk krijg ik goed schoon, ik spuit banden die ik voor spare hou altijd zo af)

Toevallig trail waar ik niet geweest ben, maar ziet er leuk uit: YouTube: Fleckalm Trail 2021 (RAW Top to bottom) - KitzSki Bike Trails
Maar wel iets waar je wat meer rem grip wil. Ook als het droog is, anders glijd je overal heen op stof en gravel.

Alles kan natuurlijk, maar als je wilt genieten van die 800hm of wil overleven is de keuze.
nooberke schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:14:
[...]

Ga er maar vanuit dat er in de kleine letters staat aangegeven dat er een cap-bedrag is voor fietsen/sportuitrustingen. Plus nog kans op bepalingen dat bijvoorbeeld overnacht ze binnen moeten staan in afgesloten ruimte.

Dat geldt trouwens ook voor veel verzekeringen voor het huis. Dus bij mij staan ze in de garage ook vast met staalkabel en slot aan de wand.

En separate fietsverzekeringen vragen vaak ook allerlei voorwaarden die in praktijk niet te doen zijn, die willen eigenlijk dat je met 2 ART5 sloten om je nek de berg afgaat zodat je hem bij de almhut goed opslot kan zetten.... 8)7

Ik gebruik bij almhut dit: https://www.bikester.at/a...stark-zahlen-M144762.html
Maar inprincipe hou ik het altijd in het in oog, dit is om buiten de preselectie van die dief te vallen (er staan ook genoeg fietsen zonder slot), en geeft mij de paar seconden tijd om van het terras op te staan en op de dief te duiken voordat hij wegfietst. (In ieder geval dat is de theorie/fantasie :+ )

(en verder heb ik een bus waar de fietsen binnen in op slot staan, vast aan chassis..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Slaapt in de auto of ligt met een zwaar (ART4) slot vast aan een velg van de auto/vaste wereld. Maargoed rijd dan ook een Station terwijl ik tot een jaar terug niet eens een vaste relatie noch labrador had. :+
Afbeeldingslocatie: https://www.stichtingart.nl/wp-content/uploads/2015/12/2-MBT-4162-b1-Starry-CityCat-120-410352-3-keys-1.jpg

In een bikepark is het meer een issue gezien je idd geen ketting mee neemt. Heb daar z'n waardeloos hiplock ding met 2 pinnetjes als 'sleutel' maar dat is meer tegen het snel weg fietsen. Voordeel in een bikepark is dat er nog 20+ fietsen staan waar er zonder twijfel veel mooiere staan dan een 2 jaar oude aluminium Trailbike die met een opgevoerd stuk ijzerdraad vast staat. Dan neemt (hopelijk) iemand eerder een Boutique brand Enduro unit met Kashima coated remzadeladapters mee. Het zelfde principe as @Ko.Kane dus.

Verder is ergens hoger in de bergen z'n berghut ook weer niet de prime locatie om snel een fiets mee te rauzen. Als ik niet bij een berghut ergens hoog zit dan blijf ik simpelweg bij mijn fiets tenzij het echt niet anders kan. Dan is het het hiplock dingetje en hopen op het beste.

Heb overigens via m'n huisraadvezekering een fiets & sportuitrusting verzekering die vrij veel dekt op vakantie. Was deels een toevalligheid + zit in Duitsland dus fietsverzekeringen werken daar iets gunstiger dan in Nederland.

[ Voor 13% gewijzigd door GoldenSample op 05-07-2022 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
kippy schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:25:
Even als vervolg op mijn probleem.
Pedalen weer eraf, ontvet en weer nieuw vet erop, helaas nog steeds de tik.

Even een video, de kraak is er alleen bij kracht zetten, als ik eenmaal op gang ben is hij er niet
https://youtube.com/shorts/zGNJEZuCC_c?feature=share

Is aan beide kanten. Ook de flat pedals geven hetzelfde geluid dus de pedalen is ook niet het probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door Dirk0s op 05-07-2022 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Dirk0s schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:19:
[...]

Even een video, de kraak is er alleen bij kracht zetten, als ik eenmaal op gang ben is hij er niet

Is aan beide kanten. Ook de flat pedals geven hetzelfde geluid dus de pedalen is ook niet het probleem.
Klinkt als BB/Crank vanuit rechts

Voel je ook iets vanuit de pedalen ? Zit er speling op de crank ? Als je gewoon de pedalen ronddraait hoor je het dan ook? Als je op de pedalen staat hoor je het dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
GrooV schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:02:
[...]

Klinkt als BB/Crank vanuit rechts

Voel je ook iets vanuit de pedalen ? Zit er speling op de crank ? Als je gewoon de pedalen ronddraait hoor je het dan ook? Als je op de pedalen staat hoor je het dan ook?
Alleen ronddraaien is geen probleem, fietsen op hoge snelheid zonder echt veel kracht is ook geen probleem.
Het gebeurt pas echt als ik aanzet en dus wat meer kracht op de pedalen zet.

Dat het nu in het filmpje van rechts lijkt is meer omdat ik daar op dat moment meer kracht zet, het filmpje had ook zo kunnen zijn dat het lijkt alsof het van links komt.

Als ik de pedalen ipv ronddraai maar richting en van het frame af beweeg zit er geen speling.

[ Voor 6% gewijzigd door Dirk0s op 05-07-2022 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Tja blijft lastig van een afstand, kan ook je body zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:24
[...]

Vrouw buiten aan de boom, fiets binnen in tent of caravan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11:58
Dirk0s schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:19:
[...]

Ik heb diezelfde fiets, en dat bottom bracket is niet goed af te dichten. Lijkt wel een design fout. Ik heb de fiets nu anderhalf jaar, en ben al bij de vierde bottom bracket aanbeland, of noem het trap-as-lagers.

Ze kosten de wereld niet (~€40), en met de juiste tools is het vervangen ook een klusje van niks. Je lbs is er in een half uurtje klaar mee.
Je hebt dit type nodig: https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8538597?mc=8538597

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Als je toch naar een fietsenmaker gaat, gewoon even vragen of ie een rondje wil fietsen en kijken waar het geluid vandaan komt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dirk0s
Vreemd genoeg lijkt het probleem opgelost voor nu.
Achterwiel eruit gehaald, de tandwielen goed schoon gemaakt, de steekas ontvet en weer nieuw vet erop.

Toen dit klaar was het wiel er terug in, resultaat: Geen kraak meer....
Hopelijk blijft dit voorlopig zo :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:49

Nox

Noxiuz

GrooV schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:22:
Vervelendste vind ik mensen / groepen die stilstaan en zien dat je er aankomt en dan toch nog snel voor je het pad op draaien. Dan kan ik dus vol in de rem terwijl als ze gewoon even 10 seconden hadden gewacht iedereen blij was.
Vervelendste vond ik afgelopen weekend twee lui die besloten in dé afdaling (er zijn er veel, maar in Schoorl heb je de sectie koninginneduin, dat is wel de creme de la creme daar) eentje terug te lopen en een ander besloot maar te stoppen vlak voor een drop. Gevolg: ik moest enige snelheid houden (want anders ga je zelf op je muil) en redelijk asociaal er langs. Maargoed, had je je aan de etiquette gehouden had je nul last van mij.

Even wat anders:

New bike day is geweest oOo *O*

Specs:
11ants pANTher frame
Rockshoxx revalation (als ik het goed zeg) 34mm vork, gereviseerd model (snel leverbaar en kan ik kijken of het wat is, stiekem naar een coil shock kijkend)
BikeYoke 185mm dropper (ding is echt top!!! zadel omlaag en je kan alles aan)
Pinion 12 speed gearbox, schakelt altijd. (even oefenen met schakelen, maar gaat steeds beter. Hij is omgekeerd aan m'n daily bike)
Gates Carbon belt. Rood want zwart was niet leverbaar. Maar vind ik niet heel erg, zie hem toch niet als ik fiets :+
Onyx naafjes. Superstil, grijpen direct aan.
Rad15 cloud29 velgen (handgespaakt/gemaakt)
Hope Tech3 E4 remmerij (180/203mm)
Cube bidonhouder (i know... moest iets)

Ervaring:
Ben nog even bezig om te kijken welk stuur en welke grips erop moeten komen. Punt is dat ik gripshift heb en daar zijn niet alle grips compatible mee. Ik had ook een beetje last van wat drukpunten. Op de vorige fiets al beginnen met de remmen de reach iets korter/dichterbij te zetten en het aangrijppunt vrij kort daarop te zetten omdat ik redelijk constant netjes met een vingertje op de rem rijd.

Nu zitten er ergon grips van de daily fiets op :P Deze grips mét handschoenen is redelijk bulky, gisteravond even gefietst zonder handschoenen maar dat geeft me niet genoeg grip. Met wat zweethandjes niet fijn (ik kwam met knikkende knieën de Nok af, zo hard ben ik daar nog nooit in mulle periodes gegaan :+)

Bar ends heel eventjes gebruikt, vond het wel fijn op het asfalt terug maar tijdens de klim niet gebruikt. Dus zoek een setje compacte gripshift-compatible grips met een vleugeltje :) Of ik zet de shifter en rem verder naar binnen en gebruik normale grips, maar dat lijkt me niet lekker sturen, ik merk dat ik altijd wel half de shifter in m'n handen heb en nu ik wat beter er mee fiets schakel je onbewust vaker net even een tandje op of af.

Tijdens klimmen niet veel gemerkt van de riem. Frame heeft het ondanks dat wel zwaar merk ik, af en toe hoor je nog ergens een kraakje bij maximaal aanzetten, binnenkort even alles nalopen. Overigens ben ik ook de lichtste niet en rij ik vrij lomp.

Dropper... tja, ik ben verliefd op dat ding. O+ Je gooit hem omlaag en je kan zo ver naar achteren dat ik alles pak wat ik tegenkom. Niet denken: 'ja ik kan ook met m'n zadel op vaste positie erachter', gewoon doen. Ook je edele delen zijn je dankbaar :> Nog even oefenen met het ding maar nu al zeker geen spijt van.

Anyway, gisteravond mezelf even kapot gefietst in een half uurtje Schoorl (korte lus ofc.).

Foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utHF556nOC45z65w_V6qhSNwY5U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KGKp47IdhMkKNA6GEGNXA6r4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKkRuJ7Y2t1pZC25P-oCXhuobqc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ona4QS4klPxO31r0dbQGOUwm.jpg?f=fotoalbum_tile

Speciale dank naar @hans_lenze die me toch wel de laatste twijfels heeft weggenomen :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1 ... 207 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic