Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 211 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Mijn gevoel klopt wel. Ik heb een cassettesleutel geleend en daarmee kon ik de remschijf loshalen en vervolgens de naaf demonteren. Het vet is verworden tot een roestige smurrie. Dat was zonder twijfel een keer kapot gelopen.

Alles ligt nu een dagje in wasbenzine om schoon te worden. Morgen maar weer eens kijken hoe ik die balletjes met wat vers vet gemonteerd krijg :)

[ Voor 12% gewijzigd door ephymerous op 14-08-2022 19:57 ]

XXXVI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rikkieking
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:45
ephymerous schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:56:
Mijn gevoel klopt wel. Ik heb een cassettesleutel geleend en daarmee kon ik de remschijf loshalen en vervolgens de naaf demonteren. Het vet is verworden tot een roestige smurrie. Dat was zonder twijfel een keer kapot gelopen.

Alles ligt nu een dagje in wasbenzine om schoon te worden. Morgen maar weer eens kijken hoe ik die balletjes met wat vers vet gemonteerd krijg :)
Ik zou je toch adviseren om de kogeltjes even te vervangen voor wat verse exemplaren dan weet je zeker dat het weer mooi loopt en voor die paar euro (letterlijk) hoef je het niet te laten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Mag ik hier wat vragen stellen m.b.t. mijn Rockrider ST 100 of krijg ik dan een perma-ban voor grof taalgebruik / aanzetten tot vernieling en/of komen er kruistochten in de straat? :*)
Ik ben in ieder geval geen expert, laat staan een rookie, ik fiets nu pas een jaar, zonder rem, letterlijk en figuurlijk :+

In de tussentijd is de achter as is al eens krom geweest en heb ik ook al in het ziekenhuis gelegen met een o.a. een verbrijzeld sleutelbeen O-) Ik ben dan zo'n figuur die vervolgens 2 dagen later uit het ziekenhuis al op het dak staat omdat er wat pannen scheef lagen i.v.m die ene storm eerder dit jaar.

De achter as heb ik vervangen voor een holle has met snelspanner omdat een kennis deze nog had liggen. De bouten, as en snelspanner waren allemaal aparte onderdelen, op een huismerk naaf / wiel van de Decathlon. Het werkt allemaal net niet goed.
Ook heb ik toen nog de "draai shifters" vervangen door betere shifters van Shimano ; STEF51L.
De draai shifters van Decathlon hadden zeg maar 12 klikjes terwijl je eigenlijk maar maximaal 3 of 7 keer moet klikken, echt slecht eigenlijk he? 8)7
Ik moet de as bouten best strak draaien om het fatsoenlijk dicht te houden voor zand e.d. met als nadeel dat er dan redelijk wat weerstand is.

De derailleur achter is nu echt versleten, met name de afstelschroefjes.
Ik heb er tijdelijk een andere schroef in ge(forceerd)draaid.

Toen ik afgelopen weekend route Ouddorp deed en ik bij ieder heveutlej 1 of meerdere keren door trapte was ik het een beetje zat aan het worden, de achter rem deed het ook niet goed en moest ik na iedere keer fietsen weer afstellen.
De V-brake voor doet het trouwens fantastisch, achter is een ramp.

Ik dacht dat zo'n derailleur minstens 100 euro zou kosten, schijnt bijv. Shimano Touring helemaal niet zo duur te zijn.

Dan ben ik zo iemand die denkt om gelijk de cassette mee te vervangen en een fatsoenlijk passende holle as te kopen, maar dan wil ik er wel op vooruit gaan.
Er zit nog een klein slagje in het wiel, wellicht de naaf , de as, op dit moment geen idee wat er scheef is.
Ga ik dan ook gelijk het wiel vervangen?
Kijk ik dan gelijk of er niet iets bestaat om toch schijfremmen achter te gebruiken?
Past een 7-speed cassette dan wel met de andere onderdelen?

En zo beland ik uiteindelijk bij het volgende idee (Vervang deore eventueel door acera of goedkoper, geld is op dit moment een issue :P );
Een Shimano deore 12-speed derailleur met een nieuwe 12-speed shifter
Een Shimano deore 12-speed cassette
Een nieuw achterwiel met naaf waar een 12-speed cassette op past
Een (wat vroeger) A2Z schijfrem frame upgrade was, om iig de achterrem van schijf te voorzien. Tot nu toe is de v-brake altijd ellende met afstellen maar wellicht is het met een nieuwe as en nieuw wiel al een stuk beter.
En natuurlijk een passende holle achter as

Dan moet je natuurlijk ergens een knoop doorhakken. Wellicht is het een idee om een achterwiel te nemen met v-brake en schijfrem mogelijkheid?

A2Z scheen vroeger best wel goed te zijn. Zoiets is het dan;
https://nl.aliexpress.com...l?gatewayAdapt=4itemAdapt

Iemand wellicht ervaring mee?
Tips of ideeen?
Ik vind het sleutelen leuk om te doen, dat is geen issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfbikes
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-01-2024
Amtelode schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:39:
Mag ik hier wat vragen stellen m.b.t. mijn Rockrider ST 100 of krijg ik dan een perma-ban voor grof taalgebruik / aanzetten tot vernieling en/of komen er kruistochten in de straat? :*)
Ik ben in ieder geval geen expert, laat staan een rookie, ik fiets nu pas een jaar, zonder rem, letterlijk en figuurlijk :+

In de tussentijd is de achter as is al eens krom geweest en heb ik ook al in het ziekenhuis gelegen met een o.a. een verbrijzeld sleutelbeen O-) Ik ben dan zo'n figuur die vervolgens 2 dagen later uit het ziekenhuis al op het dak staat omdat er wat pannen scheef lagen i.v.m die ene storm eerder dit jaar.

De achter as heb ik vervangen voor een holle has met snelspanner omdat een kennis deze nog had liggen. De bouten, as en snelspanner waren allemaal aparte onderdelen, op een huismerk naaf / wiel van de Decathlon. Het werkt allemaal net niet goed.
Ook heb ik toen nog de "draai shifters" vervangen door betere shifters van Shimano ; STEF51L.
De draai shifters van Decathlon hadden zeg maar 12 klikjes terwijl je eigenlijk maar maximaal 3 of 7 keer moet klikken, echt slecht eigenlijk he? 8)7
Ik moet de as bouten best strak draaien om het fatsoenlijk dicht te houden voor zand e.d. met als nadeel dat er dan redelijk wat weerstand is.

De derailleur achter is nu echt versleten, met name de afstelschroefjes.
Ik heb er tijdelijk een andere schroef in ge(forceerd)draaid.

Toen ik afgelopen weekend route Ouddorp deed en ik bij ieder heveutlej 1 of meerdere keren door trapte was ik het een beetje zat aan het worden, de achter rem deed het ook niet goed en moest ik na iedere keer fietsen weer afstellen.
De V-brake voor doet het trouwens fantastisch, achter is een ramp.

Ik dacht dat zo'n derailleur minstens 100 euro zou kosten, schijnt bijv. Shimano Touring helemaal niet zo duur te zijn.

Dan ben ik zo iemand die denkt om gelijk de cassette mee te vervangen en een fatsoenlijk passende holle as te kopen, maar dan wil ik er wel op vooruit gaan.
Er zit nog een klein slagje in het wiel, wellicht de naaf , de as, op dit moment geen idee wat er scheef is.
Ga ik dan ook gelijk het wiel vervangen?
Kijk ik dan gelijk of er niet iets bestaat om toch schijfremmen achter te gebruiken?
Past een 7-speed cassette dan wel met de andere onderdelen?

En zo beland ik uiteindelijk bij het volgende idee (Vervang deore eventueel door acera of goedkoper, geld is op dit moment een issue :P );
Een Shimano deore 12-speed derailleur met een nieuwe 12-speed shifter
Een Shimano deore 12-speed cassette
Een nieuw achterwiel met naaf waar een 12-speed cassette op past
Een (wat vroeger) A2Z schijfrem frame upgrade was, om iig de achterrem van schijf te voorzien. Tot nu toe is de v-brake altijd ellende met afstellen maar wellicht is het met een nieuwe as en nieuw wiel al een stuk beter.
En natuurlijk een passende holle achter as

Dan moet je natuurlijk ergens een knoop doorhakken. Wellicht is het een idee om een achterwiel te nemen met v-brake en schijfrem mogelijkheid?

A2Z scheen vroeger best wel goed te zijn. Zoiets is het dan;
https://nl.aliexpress.com...l?gatewayAdapt=4itemAdapt

Tips of ideeen?
Ik heb er even snel overheen gelezen, maar als je zoveel gaat vervangen aan je bike, is het het dan nog wel waard?
Misschien kan je beter kijken voor een upgrade?
En nee, dat is niet het "btwin bad hurr durr"-verhaal, dit is meer een kwestie van je instap-bike vervangen met een midrange bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 22:12
@Amtelode Het is het niet waard om die fiets met een nieuwwaarde van €280 te willen upgraden.
Als je dan toch krap bij kas zit en je vindt die fiets prima, dan zou ik gewoon een nieuwe kopen.

Maar als je mtb echt leuk vindt, dan kan je beter sparen voor een volwaardige mtb met bijv Deore en een luchtgeveerde voorvork. Deze kan je nl makkelijk op je gewicht afstellen, terwijl dat met een coil voorvork niet de moeite waard is.

Een prima 'echte' mtb heb je volgens mij al vanaf €880 zoals bijv deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 23:24
Elke euro die je nog in die fiets steekt is echt weggegooid geld. Gewoon oprijden en dan al het geld dat je niet uitgeeft in je spaarpot doen voor een nieuwe fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:53
@Amtelode Weet je zeker dat dat frame achter een schijfremopname heeft? Volgens mij zijn de gaten die er zijn niet geschikt voor een IS-to-PM remadapter.

V-brake achter moet gewoon werken trouwens (iig gewoon zo goed als voorste rem). Nadat ie goed is afgesteld, hoef je alleen voor het verslijt het tonnetje bij remhendel steeds wat te verstellen.

Maar ik sluit me aan bij rest: ik zou zoekopdrachten klaar zetten op MP etc, voor de goedkoopste MTB's met luchtvork en schijfremmen en bij voorkeur 1x systeem. Zodat je voor zelfde budget een beter ding hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door Ko.Kane op 15-08-2022 12:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ephymerous
  • Nu online
NewbieNeo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:19:
Een prima 'echte' mtb heb je volgens mij al vanaf €880 zoals bijv deze.
Of voor circa de helft op Marktplaats. Ik zou ook geen stuiver meer uitgeven aan die fiets :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

@ZanielGa ik kom er net achter dat er op de 27e een afspraak staat om te gaan kramperen met vrienden -O-
Heb vorige week Ede en een stukkie Otterlo/Lunteren gedaan op de starre singlespeed, Area 51 was me her en der te sketchy om star vanaf te rijden en het stuk over het terrein van 's Heeren Loo was ook vooral een wandeltocht. Ede ging op een enkel klimmetje na prima.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
@Demo Dan staat je maar 1 ding te doen. Zorgen dat ze een Singlespeed te pakken krijgen en mee gaan met de rit. Maar was het te sketchy vanwege de droogte?

Maar ik zat zelf ook al te denken, als er niet snel genoeg regen komt kunnen we beter uitwijken naar een ander parcours. Was zelf 30 Juli nog over area 51 gekomen en toen vond ik het nog goed te doen, maar het is ondertussen wel erg lang droog geweest.

@Demo @Klitse @hans_lenze Ik weet niet of jullie dan toevallig 3 September in de plaats van de 27e wat te doen hebben dat we het een weekje opschuiven? Kunnen we Ede rijden in plaats van Otterlo als het nog steeds zo droog is.

[ Voor 3% gewijzigd door ZanielGa op 16-08-2022 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Mensen hier ervaring met GPS smartwatches en mountainbiken?
Zit te twijfelen wat te doen en hoe belangrijk multiband gps/galileo/glonass is. Zie in het tracken met de iphone toch wel redelijk wat verschil zitten in de getekende lijnen op Strava en korte segmenten (afdalingen van 30-90 seconden) zijn er ook wel aardig door beïnvloed heb ik het idee. Daarnaast wil ik graag live de hoogtemeters kunnen zien wat eigenlijk wel een barometer/altimeter als noodzaak vraagt.

Daardoor valt m'n eigenlijke favoriete optie de Garmin Forerunner 245 een beetje af. Denk nu aan een Garmin Instinct. Wil idealiter eigenlijk onder de 200 euro blijven en het moet degelijk zijn gezien ik er wel eens vanaf stuiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Toch hier maar even een vraag stellen om een beetje uit te sluiten dat ik niet volledig gek ben.
November 2020 een nieuwe Cube Attention SL gekocht, ik had geluk want hij was al wat maanden eerder besteld. Fijne fiets, veel plezier een stuk of 600 kilometers gemaakt tot April.
Toen kwam een crankarm van de trapas los tijdens het fietsen. Gelukkig niet gevallen, wel geschrokken. Wat me opviel was dat beide bouten die de arm op de as houden nog volledig vastzaten (nummer 3 op de tekening)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1O5jXUXD3u9pUSTouZUKj4hzcGs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yVtq7twy61fgYfQ0XqoNf2kE.jpg?f=user_large

Bij het verwijderen van de pakking (4) die in de opening zat van de arm, zat naar mijn idee een naaldlager ingebed, die er voor heeft gezorgd dat ondanks het juiste moment, de arm nooit goed vast op de as kon worden gezet. Niet de beste foto, maar het was een nogal klein onderdeel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ddoeh13XXLnOf1nbMXqW1lTQKGA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MrxU40fFvaQbTbvtvWL3Y9m6.jpg?f=user_large

De winkel waar ik de fiets gekocht heb gaf echter aan dat het geen naaldlager betrof maar een "borgpin" die daar hoort te zitten. Ik was het daar niet helemaal mee eens maar alles werd netjes onder garantie gecontroleerd, opnieuw vastgezet (andere pakking werd geplaatst) en het zou nooit meer voor moeten kunnen komen. Nou snappen jullie ook wel dat dat niet het geval was. 300 KM later kwam de arm weer los, nu op een single trail en ben aardig ten val gekomen, gekneusde schouder en gekneusde ribben.
Fiets wederom weggebracht naar de dealer. Mijn theorie was, doordat de arm in eerste instantie niet goed heeft vast gezeten is er nu speling gekomen op het geheel en zal de arm waarschijnlijk altijd weer los wringen van de as.
Ik heb nu de fiets terug gekregen en beide bouten (3) zijn vervangen voor nieuwe exemplaren. Dit zou het probleem moeten oplossen. Persoonlijk heb ik er geen goed gevoel over en heb eigenlijk geen zin om nogmaals onderuit te gaan. Ik weet echter ook niet goed hoe ik dit nu moet controleren. Ik heb geen zin om elke 10km de boel te controleren, maar ik heb voorgaande keer ook geen speling gevoeld/gezien voordat de arm er weer af kwam. Wat is nu wijsheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Klinkt als foutieve montage, maar lastig te bepalen op basis van je verhaal. Shimano crankstellen, zoals in het schema dat je post, worden geborgd door dat haakje met nummer 4 op het schema, niet met een borgpin. Als de crankbouten (3) correct gemonteerd zijn kan je de crank niet van de as schuiven. Dus dat 'ie er al twee keer zomaar afgedonderd is, dat is wel bijzonder... Zie ook deze instructie. Als je het zelf niet aandurft om de boel te demonteren en hier wat foto's te plaatsen, dan zou om een second opinion vragen bij een andere fietsenmaker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

Ik heb dit ook eens gehad gelukkig toen ik net op de fiets sprong en na de eerste trap, wat mij toen opviel was het hoge moment dat Shimano voorschrijft voor zulke kleine schroeven in alu. Heb het toen weer volgens specs. gemonteerd en zit nu weer een jaar vast.

Waarschijnlijk is dat naaldlager wat je bedoelt deze pin uit safety plate
Afbeeldingslocatie: https://cd.bike-discount.de/media/image/60/bd/3d/Shimano_Sicherungsplatte_Y1FU98120_aUas3NIvrPzTrH.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door DrumandBass op 16-08-2022 20:49 ]

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:44
@theHoff Als je 1 x hebt doorgereden tot ie eraf viel zijn de splines waarschijnlijk net genoeg beschadigd om nooit meer goed te passen. De boel zal dan altijd los blijven lopen.

Het pinnetje ken ik niet, maar misschien is het voor extra sturing van de 2 vlakken die je tegen elkaar schroeft. Ik heb bij een race tiagra crank gekeken, maar daar zit geen pinnetje, wel de "pakking" (/edit wat @DrumandBass zegt dus, daar zit ie wel, dat moet het pinnetje van jou zijn.)

@drBunhead had ook een losgelopen crank.. is dat nog goed gekomen of heb je die preventief vervangen?

@GoldenSample ik gebruik in principe een edge 530, maar heb ook een fenix 6 pro.

Toevallig vorige week de fenix gebruikt voor een ritje op een huur (race) fiets in Spanje en dan kan je nog wel navigeren en andere zaken gebuiken, maar op de mtb kan je eigenlijk alleen tracken/opnemen. Kijken en knoppen bedienen zit er niet bij.. als dat geen probleem voor je is dan kan je denk ik best een horloge gebruiken. Belangrijk is dan vooral dat je in de instellingen kan forceren dat ie elke sec opneemt en niet "smart" of zuinig. Mijn oude edge 25 kan je niet instellen, die probeerde altijd zuinig te doen waardoor je soms om de 3 of 4 sec een nieuwe positie kreeg. Dat is op single track veel te weinig.

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 16-08-2022 21:02 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
ZanielGa schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:59:

@Demo @Klitse @hans_lenze Ik weet niet of jullie dan toevallig 3 September in de plaats van de 27e wat te doen hebben dat we het een weekje opschuiven? Kunnen we Ede rijden in plaats van Otterlo als het nog steeds zo droog is.
Mijn agenda is volgens mij bomvol. Volgens mij kan ik de 27e niet eens :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
ZanielGa schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:59:
Startpunt van route Ede is voor mij niet meer te fietsen vanaf huis maar de auto komt er wel. 3 september kan ik ook. Roept u maar!
Heb vooral zin om wat te fietsen. Op zich ben ik niet bang van een beetje mul zand.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Amtelode schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 11:39:

Tips of ideeen?
Even een tip. Ik heb zelf altijd de neiging om goedkope fietsjes te kopen (diefstalgevoeligheid, vaak veranderen van land en/of geldgebrek de redenen haha). Maar uiteindelijk versleutel je voor kleine fortuinen aan fietsen per jaar, en ben je gewoon duurder uit en frankenstijn je alles een beetje aan elkaar. Niet ideaal.

Fietsje van decathlon is niet perse iets mis mee, maar de ST100 is wel echt op de grens van wat een beetje te doen is. Zelf heb ik twee tweedehands ST520's gekocht (2020/2021) voor +- 150 euro per stuk. Nieuwstaat.

Daar ga ik wel e.e.a. aan vervangen in de toekomst (betere bandjes & betere schrijfremmen als eerste) maar ze doen het gewoon prima. Tenzij je 10 mins stijl heuvelafwaards gaat, dan worden de schijfremmetjes een beetje warm. Maargoed, de 'ride' is niet merkbaar slechter dan mijn oude 2000 dollar kostende XT-afgemonteerde beauty van 4-5 jaar oud. Die 2 kilo zwaarder merk ik niet en ik rijd net technisch genoeg om de fietsen tot hun uiterste te trekken.

Enfin, verkoop die ST100 voor een prikkie. Koop een beter recent fietsje voor 150 euro, bijv. een bijna nieuwe recente fiets ala ST520, of een ouder model van een willekeurig goed merk 2010-12 met Deore of XT spulletjes waar je met pech 50 euro aan moet vernieuwen. Maar dan gaat ie wel weer jaren mee.

Zo bespaar je uiteindelijk veel geld, echt waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:00:
@theHoff Als je 1 x hebt doorgereden tot ie eraf viel zijn de splines waarschijnlijk net genoeg beschadigd om nooit meer goed te passen. De boel zal dan altijd los blijven lopen.

Het pinnetje ken ik niet, maar misschien is het voor extra sturing van de 2 vlakken die je tegen elkaar schroeft. Ik heb bij een race tiagra crank gekeken, maar daar zit geen pinnetje, wel de "pakking" (/edit wat @DrumandBass zegt dus, daar zit ie wel, dat moet het pinnetje van jou zijn.)

@drBunhead had ook een losgelopen crank.. is dat nog goed gekomen of heb je die preventief vervangen?

@GoldenSample ik gebruik in principe een edge 530, maar heb ook een fenix 6 pro.

Toevallig vorige week de fenix gebruikt voor een ritje op een huur (race) fiets in Spanje en dan kan je nog wel navigeren en andere zaken gebuiken, maar op de mtb kan je eigenlijk alleen tracken/opnemen. Kijken en knoppen bedienen zit er niet bij.. als dat geen probleem voor je is dan kan je denk ik best een horloge gebruiken. Belangrijk is dan vooral dat je in de instellingen kan forceren dat ie elke sec opneemt en niet "smart" of zuinig. Mijn oude edge 25 kan je niet instellen, die probeerde altijd zuinig te doen waardoor je soms om de 3 of 4 sec een nieuwe positie kreeg. Dat is op single track veel te weinig.
Thanks! Navigeren hoef ik er idd niet mee, gewoon tracken is het idd. In de categorie waar ik nu in kijk (we zijn tenslotte ook al weer een paar jaar verder dan de edge 25) doet alles wel de mogelijkheid om elke seconde een gps positie te laden.
Hoewel waarom toch niet overwegen een bike-mounted oplossing te zoeken. Ik overweeg nog even lekker verder :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

Ik heb mijn cranks preventief vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
DrumandBass schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:43:
Ik heb dit ook eens gehad gelukkig toen ik net op de fiets sprong en na de eerste trap, wat mij toen opviel was het hoge moment dat Shimano voorschrijft voor zulke kleine schroeven in alu. Heb het toen weer volgens specs. gemonteerd en zit nu weer een jaar vast.

Waarschijnlijk is dat naaldlager wat je bedoelt deze pin uit safety plate
[Afbeelding]
Daar lijkt het inderdaad op, alleen in mijn geval zat het pinnetje niet op de plek die op jouw plaatje staat, maar meer ingebed in het bovenste gedeelte. Ik denk dat dat pinnetje dus bij de originele montage los is gekomen en is verschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 15:47
Ik ben op zoek naar een plek waar ik kan leren springen. Ik fiets veel in malden / Groesbeek en de laatste tijd ben ik vaker naar Amerongen geweest. Ik vind de routes heel tof en ik heb kwa trails fietsen ook nog genoeg te leren, maar ik wil langzaam aan ook het springen leren.
Nu ben ik een paar keer in bikepark Mook geweest, en daar kan ik de basis afdaling met behoorlijke snelheid af. Maar ik durf niet te springen over de jumps. Ik zoek eigenlijk een plek met een lip en een vlakke landing, dat lijkt me de fijnste mannier om het te leren. Maar dat heb ik in de omgeving van Nijmegen nog niet gevonden.
Overal waar ik kom zijn het bulten of korte table tops en dat voelt niet echt lekker.
Een drop en drop met lip durf ik wel te nemen en dat gaat ook best goed, maar om dan in een keer een table te springen voelt niet goed.
Iemand een goede locatie waar ik dit rustig kan oefenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:14

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zou zelf starten met het volgen van een jump clinic of clinic waar jumps aan bod komen. Bijvoorbeeld een Enduro clinic bij MTBflow. Daar komt de basis van jumps aanbod. Of gerichte jump clinic in bikepark Mook of Bikepark Holten.

Route van Groesbeek onder aan trauma pad zit leuk jumpje. Dit jumpje is prima om de basis te leren. Bikepark Kleve is niet veel meer, maar er zijn nog wel paar (kleine) jumpjes waar je goed op kan oefenen. Reichswald heeft op aantal plekken jumpjes.

Als je zelf (ergens) de ruimte hebt kun je zelf een jumpje maken. Dat kan met paar oude planken, maar ook met boomstammen en zand er tegen. Jump hoeft niet hoog te zijn om de basis houding van jumpen te oefenen.

Wij bouwen hier jumpjes/dropjes met pallets, planken, maar ook met boomstammen en zand er tegen aan. En gebruiken ook veel de jumpjes van MTBhopper. Deze zijn wat makkelijker in hoogte etc te verstellen. Zodat ieder ze kan/durft te nemen. (helaas zijn die niet goedkoop)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5nbAT4CtfPBqtMYYTtEd-jzr0uI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fw5NIf04WtHjOAXynBNJ0BnL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/op69ljPFKuv2PSQob8PWETM6ofs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUSswoXlh9QMmsUVJ5sKCY9N.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 48% gewijzigd door Daan_ op 17-08-2022 13:27 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Ik raad een clinic aan. Daar ga je zoveel meer uithalen dan wanneer je zelf wat oefent. Je hebt dan gelijk iemand die kijkt hoe je basishouding is en je hier ook direct op kan sturen. Zelf heb ik afgelopen april de jumpclinic van MTB Flow gevolgd in Mook. Daar heb ik toch best wat waardevolle tips bij gekregen. Nu ben ik ondertussen al zo ver dat ik afgelopen week in Saalbach op de Panoramatrail met vertrouwen alle tafels en step-ups pak. Die tafels variëren van een 1.5 meter lengte tot een meter of 4.

Wat ik zelf uit Saalbach heb geleerd is dat je toch nog gevoelsmatig een hoge snelheid moet hebben om de grote tafels en step-ups te clearen. Je zegt zelf dat je in bikepark Mook de basis afdaling met behoorlijke snelheid kan nemen, maar als je dit doet dan zou je al automatisch los moeten komen. In principe worden jump-lijnen dusdanig gemaakt dat je deze altijd met een bepaalde snelheid kan rijden, sommige uitzonderingen daargelaten. Als je in Mook de basis lijn neemt is het eigenlijk remmen los totdat je beneden bent bij de drops. Dan heb je overal de juiste snelheid om alle tafels te springen. Als je toch nog ergens voor een tafel remt, dan moet je langzaam proberen steeds minder hard te remmen en bovenop de tafel te landen. Dit blijven doen totdat je uiteindelijk geheel in de helling land.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
De jumpclinic van Mirko in Bikepark Holten is ook aan te bevelen. Om precies de redenen die hier al genoemd worden.

Springen is enorm contra-intuïtief in het begin. Je brein schreeuwt remmen en schrap zetten, maar je moet precies het tegenovergestelde doen. Die ontspanning vinden op de trail en in aanloop van de sprong is 50% van het verhaal. De rest is een beetje techniek en timing. Dan is het echt enorm fijn als je iemand hebt die meekijkt en je helpt om het in stapjes op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mijn seizoen begint een beetje op zijn einde te komen aangezien eind september onze vaste stek in het weekend op de Utrechtse Heuvelrug ten einde komt. Dat betekend dat er wat onderhoud gedaan moet worden aan de fietsen. En nu zit ik met een dilemma.

Deze fiets: https://www.12gobiking.nl...uct.attributes.additional
Heb ik vorig jaar tweede hands gekocht als complete beginner. Nu met een seizoen verder is eigenlijk de casette en alles eromheen toe aan vervanging.
De fiets zelf is prima en aangezien ik met name met de kinderen fiets stel ik er ook niet teveel eisen aan. Maar als je elke keer misschakelt is dat best irritant.
Nu heb ik volgens mij drie opties:
- Alles vervangen met wat er al op zit
- Vervangen maar meteen een upgrade doen naar een betere kwaliteit en misschien zelfs een 1x set?
- Compleet andere fiets

Volgens mij lopen de kosten ook per optie omhoog. What to do?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:29
Xavier schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:41:

Ik heb in 1992 ooit een Koga gekocht en die in 9 jaar zo'n beetje kapot gereden en toen ingeruild.
Dat ding fietste wel zo lekker en ik heb nooit meer eenzelfde fiets gehad die zo goed paste qua geometrie en maat.

Als je het zelfde gevoel hebt met deze fiets, gewoon alles vervangen naar wens, zo niet en je vind je hobby toch wel erg leuk dan zou ik iets anders zoeken als je de kosten baten even uitzoekt. Een upgrade, geen sidegrade.

Heb overigens de fiets uit mijn jeugd weer kunnen kopen van iemand die er bijna nooit op gefietst had.
Zo'n beetje alles was nog origineel en ik ben er super happy mee, die gaat ook nooit meer de deur uit.
Het is wel geen MTB, maar hierbij toch even een plaatje.

Dit was toen ik hem thuis in de gang zette, er zitten inmiddels panaracer gravelkings (niet de slicks) op, mooi detail deze heeft nog de originele dikke XT remkabels erop. Stuur moet nog even omwikkeld worden, daar heb ik RCT esigrips tape voor liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5qZczEmr-Y9xNiTbRY6NS14Wo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J14tTAjusI4alWRJDNxcrXSU.jpg?f=fotoalbum_large

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikeizer
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-09 11:39

- Vervangen maar meteen een upgrade doen naar een betere kwaliteit en misschien zelfs een 1x set?
- Compleet andere fiets

Ook een kwestie van budget uiteraard. Vervangen met/door een 1x groep is uiteraard mogelijk, maar ook daar ga je beperkt zijn aangezien je anders een andere naaf body (en dus waarschijnlijk achternaaf) nodig zult hebben. Een goede optie is een SRAM NX, die kun je wel gewoon op je huidige naaf gebruiken.

SRAM NX Eagle set kost je compleet 279 euro, even opletten of je boost of non-boost versie besteld, plus je zult je trapas nog moeten vervangen. Schat zo in dat dit wel je beste optie is, want in andere geval zul je afhankelijk van slijtage ook volledige aandrijving moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44
theHoff schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:36:
Toch hier maar even een vraag stellen om een beetje uit te sluiten dat ik niet volledig gek ben.
Die borging zit op alle Hollowtech cranks. (Ook bij racegroepsets dus) Je moet de pin omhoog duwen anders gaat de arm er niet af. Ik vraag me af hoe je kunt vaststellen dat de boutjes nog vast zaten, als de arm eraf is? Want dan is er geen weerstand meer van de as. Tenzij je hebt vastgesteld dat het loshaalmoment ongeveer gelijk is aan het geadviseerde aanhaalmoment.
Als er iets tussen zit, ga je die arm natuurlijk nooit vast genoeg krijgen. En hoewel onwaarschijnlijk, maar zit de arm wel ver genoeg op de spline? Want als het pinnetje niet in het gaatje valt klopt het natuurlijk niet.
En wat ik mij ook afvraag: Dopje (1), ben je dat verloren dan? Want hoewel van kunststof, ook die moet je best wat slagen draaien voor die eraf ligt.
Die bestaan er ook in Alu. Wat je dan zou kunnen doen: crankarm erop, advies aanhaalmoment voor dop 1, borgpin sluiten, boutjes 3 (om en om!!) aanhalen tot advies aanhaalmoment. En daarna dop 1 nog ff een stuk strakker aanhalen. (mits alu dus, plastic draait stuk)

Preventief een ander crankstel is denk ik wel het meest veilig.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16

Nu heb ik volgens mij drie opties:
- Compleet andere fiets

Als je verder tevreden bent over de fiets, dan zou ik overwegen om te gaan upraden. Shimano Tourny/acera is nou niet kwalitatief goed spul. Wil je naar iets moderns dan zou ik eens gaan kijken naar een Shimano Deore M5100 1x11-speed groepset. Shimano Deore is kwalitatief prima, enkel wat zwaarder. Je gaat er in ieder geval goed op vooruit. Als ik dit bij bike-components in het mandje gooi, dan kom ik op zo'n €200,- uit. Dat is dan al inclusief crankset. Dit zou je achterwege kunnen laten, maar voor de 55 euro zit er al wel gelijk een chainring bij en uit je verhaal kan ik ophalen dat dit ook aan vervangen toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Mistraller schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 12:57:
[...]

Die borging zit op alle Hollowtech cranks. (Ook bij racegroepsets dus) Je moet de pin omhoog duwen anders gaat de arm er niet af. Ik vraag me af hoe je kunt vaststellen dat de boutjes nog vast zaten, als de arm eraf is? Want dan is er geen weerstand meer van de as. Tenzij je hebt vastgesteld dat het loshaalmoment ongeveer gelijk is aan het geadviseerde aanhaalmoment.
Als er iets tussen zit, ga je die arm natuurlijk nooit vast genoeg krijgen. En hoewel onwaarschijnlijk, maar zit de arm wel ver genoeg op de spline? Want als het pinnetje niet in het gaatje valt klopt het natuurlijk niet.
En wat ik mij ook afvraag: Dopje (1), ben je dat verloren dan? Want hoewel van kunststof, ook die moet je best wat slagen draaien voor die eraf ligt.
Die bestaan er ook in Alu. Wat je dan zou kunnen doen: crankarm erop, advies aanhaalmoment voor dop 1, borgpin sluiten, boutjes 3 (om en om!!) aanhalen tot advies aanhaalmoment. En daarna dop 1 nog ff een stuk strakker aanhalen. (mits alu dus, plastic draait stuk)

Preventief een ander crankstel is denk ik wel het meest veilig.
De boutjes moest ik stevig aanhalen met m'n inbussleutel om ze los te krijgen (beide keren) Hoewel ik geen momentsleutel had was het zeker niet handvast maar echt op spanning.
Dopje 1 heeft er vanaf het begin niet opgezeten. Die zat er pas na de eerste keer terugbrengen op. Men vond het ook vreemd want die zat er volgens hen altijd op, maar in mijn geval niet. In dit geval zit er nu een kunststof dop op.

Ik heb zelf het idee dat ze denken dat ik zelf aan die fiets loop te sleutelen en dat als het fout ga ik bij hen uitkom. Zo word ik in ieder geval wel behandeld. "Nou dat kan echt niet hoor meneer, die dop zit er altijd op". "Nee die borgpin hoort er echt daar in te zitten". Ze kijken volgens mij niet bewust naar het probleem maar meer naar de symptomen.
Dan toch het beste idee om een nieuwe crankset te laten monteren. Ik ga 'm wel bij de winkel hier om de hoek brengen om te laten controleren en vervolgens de crankset te laten vervangen.

Bedankt allemaal voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 15:47
@Daan_
Duidelijke uitleg. Het jumpje onderaan het troumapad ken ik en dat gaat best makkelijk, net als de andere vergelijkbare jumps op de routes daar. Maar dit is een redelijk kleine / korte jump.
Zelf bouwen is zeker een optie, heb nog best wat hout liggen en woon rustig genoeg.

@ de rest
Een jump clinic of iets dergelijks wil ik zeker nog een keer gaan doen. Maar ik denk dat dat volgend jaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44
theHoff schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:28:
[...]
Dopje 1 heeft er vanaf het begin niet opgezeten.
Tja, valt niet te bewijzen natuurlijk... En mits goed gemonteerd doet die dop verder ook niet meer zoveel.

Maar je hebt er wel een ongeval mee gehad. Kwalijk als dat zo weggewuifd wordt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Nu online
hans_lenze schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:38:
[...]

Startpunt van route Ede is voor mij niet meer te fietsen vanaf huis maar de auto komt er wel. 3 september kan ik ook. Roept u maar!
Heb vooral zin om wat te fietsen. Op zich ben ik niet bang van een beetje mul zand.
'
Dan kijken we even of @Demo de 3e kan en anders gaan we samen gewoon de 27e. Kunnen eventueel dan ook kijken of er nog iemand anders mee zou willen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Nu online
Zo de voornaaf heb ik voorzien van nieuwe lagers en vet en draait weer zonder speling :)

De spaak vervangen vind ik lastiger. De spaak zit er in maar ik krijg het wiel nog niet mooi recht. Iemand tips? Het beste is nu zo’n 2 mm afwijking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nYlBYD5u_kIPbexgxm2xTdwhuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ov7Q9FPvfLayZ1G2FahKX2UI.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn professionele tooling :+ Uiteraard gebruik ik wel zo’n mooie spaakaandraaiding.

[ Voor 4% gewijzigd door ephymerous op 17-08-2022 20:53 ]

XXXVI

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 22:12
ephymerous schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:50:
Zo de voornaaf heb ik voorzien van nieuwe lagers en vet en draait weer zonder speling :)

De spaak vervangen vind ik lastiger. De spaak zit er in maar ik krijg het wiel nog niet mooi recht. Iemand tips? Het beste is nu zo’n 2 mm afwijking.

[Afbeelding]

Mijn professionele tooling :+ Uiteraard gebruik ik wel zo’n mooie spaakaandraaiding.
Dat is niet hoe je die professionele tooling gebruikt.
De kaart moet de spaken raken, zodat je kan horen of het wiel recht is.
Ieder kind weet dat... O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:17

MJV

ephymerous schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:50:

[Afbeelding]

Het richten van een wiel is nog best een beetje ingewikkeld, maar wellicht nuttig om deze uitleg te bekijken: YouTube: How to True a Wheel Part 2: Lateral Truing

Voornaamste tip: geduld en zorgvuldigheid, zorg dat je zeker bent dat je de juiste spaak de juiste richting (los/vast) opdraait, anders blíjf je bezig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Een slag eruit draaien moet altijd wel lukken, de combinatie met een gelijkmatige spaakspanning is een grotere uitdaging.

(Links en rechts hebben over het algemeen geen gelijke spanning, behalve bij een velgrem voorwiel. Je moet dus proberen alle spaken aan de zelfde zijde op de zelfde spanning te krijgen, in combinatie met een recht en rond (geen ei) wiel. Als je velg echt een klap heeft gekregen en zonder spaken al niet recht zou zijn, dan wordt het dus onmogelijk om perfect te krijgen)

Strava

• Wings043
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10-10-2022
Zijn er hier ook mensen die wat meer 'enduro' stijl rijden in de belgische en/of franse ardennen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:05
Wings043 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:22:
Zijn er hier ook mensen die wat meer 'enduro' stijl rijden in de belgische en/of franse ardennen?
Ga volgend weekend de eerste keer richting Trail Center De l'Amblève daar schijnen wel vette trails te liggen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik rij vooral in de zomer regelmatig meer enduro. Geen wedstrijden, maar wel lekker met vrienden naar beneden knallen. De ardennen komen we niet heel regelmatig, maar wel op veel spots in Duitsland.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 12:43
Voor mijn verjaardag heb ik van mevrouw fris een Shotgun zitje gekregen waarmee je je kleine mee kan nemen op de MTB. Ik heb dus eindelijk de fiets weer eens uit de mottenballen gehaald, op de camping op de standaard gezet, alles gefixt, en het zitje voor de de mini-me geinstalleerd, en een half rondje Leersum gemaakt met 'm. Volgende maand wordt-ie 2, je kan niet vroeg genoeg zijn met de indoctrinatie natuurlijk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RB8Cfwv6obQcWQVCvjQv5C-ATSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koTdfE1QR56pcuRpfRjy72fL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had niet verwacht dat ik dit zó leuk zou vinden. De grootste uitdaging is in het begin zijn uithoudingsvermogen. Hij zit als een rots, hangt mooi mee in de bochten en de heuvels, en vertelt me afwisselend dat ik harder moet en dat z'n voetje los is uit het beugeltje.

(Voor de bezorgde medetweakers: dit is een foto van het 'wenrondje op de camping', op de trail heeft hij uiteraard een helmpje op!)

[ Voor 6% gewijzigd door Xtrafris op 19-08-2022 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

ZanielGa schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 17:15:
[...]

'
Dan kijken we even of @Demo de 3e kan en anders gaan we samen gewoon de 27e. Kunnen eventueel dan ook kijken of er nog iemand anders mee zou willen
Er staat niets op de kalender, dus ik doe mee!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wings043
ElmarJ16 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:48:
[...]

Ik rij vooral in de zomer regelmatig meer enduro. Geen wedstrijden, maar wel lekker met vrienden naar beneden knallen. De ardennen komen we niet heel regelmatig, maar wel op veel spots in Duitsland.
Ey man! Top! Leuk dat er meer mensen zijn. Ben je al bij greenhill geweest toevallig? Ben benieuwd, rij voornamelijk tech lijnen (remouchamps bv). Green hill heeft een leuke mix of voornamelijk jump lines?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wings043
Xtrafris schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:00:
Voor mijn verjaardag heb ik van mevrouw fris een Shotgun zitje gekregen waarmee je je kleine mee kan nemen op de MTB. Ik heb dus eindelijk de fiets weer eens uit de mottenballen gehaald, op de camping op de standaard gezet, alles gefixt, en het zitje voor de de mini-me geinstalleerd, en een half rondje Leersum gemaakt met 'm. Volgende maand wordt-ie 2, je kan niet vroeg genoeg zijn met de indoctrinatie natuurlijk!

[Afbeelding]

Ik had niet verwacht dat ik dit zó leuk zou vinden. De grootste uitdaging is in het begin zijn uithoudingsvermogen. Hij zit als een rots, hangt mooi mee in de bochten en de heuvels, en vertelt me afwisselend dat ik harder moet en dat z'n voetje los is uit het beugeltje.

(Voor de bezorgde medetweakers: dit is een foto van het 'wenrondje op de camping', op de trail heeft hij uiteraard een helmpje op!)
Cool man! Mijn kleine gaat ook op de kids ride shotgun meeshredden met regelmaat. Hij is pas twee dus nog rustig aan, naar onderen is wat spannend dus heb het 'pro stuurtje' gehaald. Dan zit die wat relaxter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wings043
Mjelnir schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 08:28:
[...]

Ga volgend weekend de eerste keer richting Trail Center De l'Amblève daar schijnen wel vette trails te liggen :o
Geniet ervan! Ik woon op de grens Maastricht/Vise dus ik kom op die trails met regelmaat. Heb je de andere trailcenters al gehad? Vergis je niet op de trails in remouchamps overigens, protectie aangeraden hehe. Veel plezier op de rockroll op 'la golden' die blijft echt tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
Wings043 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:23:
[...]

Geniet ervan! Ik woon op de grens Maastricht/Vise dus ik kom op die trails met regelmaat. Heb je de andere trailcenters al gehad? Vergis je niet op de trails in remouchamps overigens, protectie aangeraden hehe. Veel plezier op de rockroll op 'la golden' die blijft echt tof.
Voor mij wordt het de eerste x buitenland. Full face en rug bescherming gaan mee idd! Plan is om het rustig op te bouwen. Ik denk dat ik de rots van la golden nog even oversla :9~

[ Voor 8% gewijzigd door Mjelnir op 19-08-2022 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wings043
Mjelnir schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

Voor mij wordt het de eerste x buitenland. Full face en rug bescherming gaan mee idd!
Geniet ervan! Denk ook eens na over de andere trailcentra (chaudfontainte, nog opbepijld momenteel) en/of spa. Remouchamps is heerlijk maar ik zou geen beginner naar dat soort trails heensturen. Ik ken je verder niet overigens haha dus bedoel het niet beledigend....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wings043
Mjelnir schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

Voor mij wordt het de eerste x buitenland. Full face en rug bescherming gaan mee idd! Plan is om het rustig op te bouwen. Ik denk dat ik de rots van la golden nog even oversla :9~
De rockroll is te doen maar voor gevorderde rijders. Vergis je niet in het gopro effect op filmpjes. Het is best een pittige roll. De aanloop is smerig en je moet echt committen. Anders heb je een serieus probleem haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
Wings043 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:32:
[...]

Geniet ervan! Denk ook eens na over de andere trailcentra (chaudfontainte, nog opbepijld momenteel) en/of spa. Remouchamps is heerlijk maar ik zou geen beginner naar dat soort trails heensturen. Ik ken je verder niet overigens haha dus bedoel het niet beledigend....
No worries ;) Ik houd wel van technisch rijden rondom nijmegen en de posbank maar de trails De l'Amblève zijn wel van een hogere categorie natuurlijk. Ik was van plan alleen de groen en blauwe trails te rijden en misschien rood als blauw goed gaat.

De zwarte lijnen laat ik nog even links liggen totdat ik wat meer geoefend ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wings043
Mjelnir schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:39:
[...]

No worries ;) Ik houd wel van technisch rijden rondom nijmegen en de posbank maar de trails De l'Amblève zijn wel van een hogere categorie natuurlijk. Ik was van plan alleen de groen en blauwe trails te rijden en misschien rood als blauw goed gaat.

De zwarte lijnen laat ik nog even links liggen totdat ik wat meer geoefend ben.
Leuk man, veel plezier gewenst. Klinkt verstandig! Misschien komen we ons nog tegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
Wings043 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:42:
[...]

Leuk man, veel plezier gewenst. Klinkt verstandig! Misschien komen we ons nog tegen :)
Als je een langzame Oranje Ripmo AF ziet dan ben ik het :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wings043
Mjelnir schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:48:
[...]

Als je een langzame Oranje Ripmo AF ziet dan ben ik het :+
Hah die is makkelijk te herkennen. Nog even onduidelijk waar we heen gaan, maar zou remouchamps kunnen zijn. Grijze bike (dat valt niet op denk ik). Oranje/witte Troy Lee full face, dat dan weer wel. Have fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Wings043 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:18:
[...]

Ey man! Top! Leuk dat er meer mensen zijn. Ben je al bij greenhill geweest toevallig? Ben benieuwd, rij voornamelijk tech lijnen (remouchamps bv). Green hill heeft een leuke mix of voornamelijk jump lines?
Nee nog niet. Ik probeer die deze september of oktober nog eens mee te pakken. Zoals ik het hoor is het wel echt veel meer een downhill park. Zal best wel tech in zitten, maar ik verwacht meer jump lines. Als Winterberg momenteel rustig is omdat iedereen in Green Hill zit, dan zegt dat wel genoeg.

Verder rij ik ook het liefste tech, maar dat zal ook ergens komen omdat de jump lijnen mij nog niet helemaal liggen. Ben er ondertussen al aardige progressie aan het boeken, dus ik ga zelf daar zeker meer van rijden. En dan bij voorkeur niet minderen in tech ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Wel alleen Enduro en DH, maar hoofdzakelijk Oostenrijk en Italië. Omdat ik in eerstgenoemde woon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 12:43
Wings043 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:21:
[...]

Cool man! Mijn kleine gaat ook op de kids ride shotgun meeshredden met regelmaat. Hij is pas twee dus nog rustig aan, naar onderen is wat spannend dus heb het 'pro stuurtje' gehaald. Dan zit die wat relaxter..
Nice! Ik ga er zeker wel een regelmatige gewoonte van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kon voor een zacht prijsje een Instinct 1 halen en gezien ik vooral wil tracken is dat wel prima. Idealiter had ik Multiband GPS en wel de IQ store gehad (met een Forerunner 255 oid) maar voor bijna één 3e van het geld is dit gewoon een beter deal, ook om te kijken of ik het ook echt wat vind. Heb nu wel een Barometer, everysecond GPS en een fancy kleurenscherm is leuk maar heb ik niet nodig.

Eens zien wanneer ie binnen komt. Nu alleen nog een oranje (of andere felle kleur) band scoren die en goed stevig & minder dan de 40 euro van de Garmin bandjes kost. Heb jij daarvoor nog tips?
Af en toe in de Alpen, gezien ik in Duitsland woon is beide net zo ver (helaas) en dan ga ik liever naar Noord Italië/Oostenrijk. Over een maandje weer heen, morgen fiets maatje die mee gaat even M'n fullface en protector jacket laten proberen/passen. Die is na een trip door zwitserland ook wel wat hooked. :*)

Volgendjaar misschien maar eens met M'n broer naar Greenhill Bikepark gaan, gezien hij uit NL komt meeten we dan een beetje in het midden.

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 19-08-2022 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
GoldenSample schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:25:
[...]

Kon voor een zacht prijsje een Instinct 1 halen en gezien ik vooral wil tracken is dat wel prima. Idealiter had ik Multiband GPS en wel de IQ store gehad (met een Forerunner 255 oid) maar voor bijna één 3e van het geld is dit gewoon een beter deal, ook om te kijken of ik het ook echt wat vind. Heb nu wel een Barometer, everysecond GPS en een fancy kleurenscherm is leuk maar heb ik niet nodig.

Eens zien wanneer ie binnen komt. Nu alleen nog een oranje (of andere felle kleur) band scoren die en goed stevig & minder dan de 40 euro van de Garmin bandjes kost. Heb jij daarvoor nog tips?

[...]

Af en toe in de Alpen, gezien ik in Duitsland woon is beide net zo ver (helaas) en dan ga ik liever naar Noord Italië/Oostenrijk. Over een maandje weer heen, morgen fiets maatje die mee gaat even M'n fullface en protector jacket laten proberen/passen. Die is na een trip door zwitserland ook wel wat hooked. :*)

Volgendjaar misschien maar eens met M'n broer naar Greenhill Bikepark gaan, gezien hij uit NL komt meeten we dan een beetje in het midden.
meer iets voor het GPS watch topic, hier heb ik de orginele met 2 ali bandjes vergeleken:
Prulleman in "Het grote sporthorloge met GPS topic."
(update, de blauwe heb ik eigenlijk sinds toen altijd in gebruik, 24/7, bijna 1,5 jaar zonder problemen)
/edit of heeft de instinct geen quickfit?

/edit 2, toevallig valt er net een nylon bandje op de mat, maar de quickfit van het al bandje was van binnen helemaal verrot.. de 3 veertjes waren 1 bonk roest en er was geen beweging in te krijgen. de veertjes van de garmin bandjes zouden roestvrij staal moeten zijn..

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 19-08-2022 16:31 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:36:
[...]

meer iets voor het GPS watch topic, hier heb ik de orginele met 2 ali bandjes vergeleken:
Prulleman in "Het grote sporthorloge met GPS topic."
(update, de blauwe heb ik eigenlijk sinds toen altijd in gebruik, 24/7, bijna 1,5 jaar zonder problemen)
/edit of heeft de instinct geen quickfit?
Thanks, keek er nog voor rond maar zag niks (hoewel ik wel erg snel keek om eerlijk te zijn)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

New bike day Canyon Spectral ON. Op mijn gemak opgebouwd. Banden verwisseld en tubeless gemaakt. Grips vervangen voor ESI grips en pluggen van Muc Off met tubeless repair set erin. Paarse Stamp7 pedalen en nog wat aanpassingen.

Morgen de SRAM Code RSC remmen demonteren en vervangen voor Shimano M9120. Dan gaan de SRAM op MP. Daarvoor moet ik de motor demonteren. Dat is nog wel even pruts werk. En dan op mijn gemak axs pairen en afstellen.

Volgend wekend eens kijken of ik de Muc Off decals kan plakken (eerst de remmen vervangen). Wachten is nog op paarse schroefjes voor de remschijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6hIwQ9KGRSJ2FzjYJ2kOJ-CKBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WwI5xDBhzBv625h43PCoJNcS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Daan_ op 19-08-2022 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:13:
New bike day Canyon Spectral ON. Op mijn gemak opgebouwd. Banden verwisseld en tubeless gemaakt. Grips vervangen voor ESI grips en pluggen van Muc Off met tubeless repair set erin. Paarse Stamp7 pedalen en nog wat aanpassingen.

Morgen de SRAM Code RSC remmen demonteren en vervangen voor Shimano M9120. Dan gaan de SRAM op MP. Daarvoor moet ik de motor demonteren. Dat is nog wel even pruts werk. En dan op mijn gemak axs pairen en afstellen.

Volgend wekend eens kijken of ik de Muc Off decals kan plakken (eerst de remmen vervangen). Wachten is nog op paarse schroefjes voor de remschijven.

[Afbeelding]
Mooi ding, maare, je krijgt de remleiding er dus niet door zonder de motor er uit te trekken? damn.. Je zou zeggen daar moet je als fabrikant toch wel iets voor kunnen bedenken, de feed-in zit tenslotte net boven de motor als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@GoldenSample waar ga je heen in AT?

@Daan_ zonde, de beste remmen op de markt* er af. :o :+

* https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/

[ Voor 23% gewijzigd door Ko.Kane op 19-08-2022 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
GoldenSample schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:43:
[...]

Mooi ding, maare, je krijgt de remleiding er dus niet door zonder de motor er uit te trekken? damn.. Je zou zeggen daar moet je als fabrikant toch wel iets voor kunnen bedenken, de feed-in zit tenslotte net boven de motor als het goed is.
Das niet zo moeilijk. External cable routing. Problem solved. Maar ja, alles moet er gestroomlijnt uit zien en dus moeten die kabels binnendoor. Zelfs door je headset als het ff kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Klitse schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:27:
[...]
Das niet zo moeilijk. External cable routing. Problem solved. Maar ja, alles moet er gestroomlijnt uit zien en dus moeten die kabels binnendoor. Zelfs door je headset als het ff kan.
Die headset dingen zijn helemaal de top...

Ik kijk hierom steeds meer naar Privateer of Raaw. Lekker gericht op inzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Ko.Kane schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:29:
[...]

Die headset dingen zijn helemaal de top...

Ik kijk hierom steeds meer naar Privateer of Raaw. Lekker gericht op inzet.
Een van de redenen dat ik de Moxie kocht was external cable routing. Alleen een dropper mag (deels) binnendoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GoldenSample schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:43:
[...]

Dat schijnt vaker voor te komen bij emtb's. Voor nu met een rockshox tooltje remleiding aan oude shifterkabel vast gemaakt. En dan kijken of ik deze er door heen kan halen. En dan met nieuwe remleiding terug. Vermoed dat motor er nog steeds uitmoet, maar daar kom ik van de week wel achter.

Edit: met het tooltje lukte het helaas ook niet. Dat wordt motor demonteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsgDCWZy8u2gr2Vi82LJIOnwyFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KHe0qeR9zBm5ZMAYBoO6bdZF.jpg?f=fotoalbum_large
Ze zijn asap te koop.Voorrem al gedemonteerd en vervangen voor Shimano en van achterrem de lever los geknipt om morgen of zondag te vervangen voor Shimano.

Gebruik wat je zelf prettig vind werken en reviews zijn leuk. Maak mijn keuze liever op basis van eigen mening/ervaring 8)

[ Voor 28% gewijzigd door Daan_ op 22-08-2022 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 19:57

Appie

F1RST Racing

Persoonlijk zou ik de code rsc's houden. Die zijn wat beter for zwaarder gewicht dan de shimano's (XTR is meer georienteerd naar XC vanwege gewicht besparing), en persoonlijk vind ik de modulatie van die brakes beter en meer voorspelbaar.

Als je shimano prefereert, zou ik eerder for Saint's gaan.

Gewichtsbesparing op een full emtb heef weinig zin, en daar je met een 25-30kg fiets hebt zou ik eerder investeren in zwaardere remmen (i.e. upgrade je disc ook naar 2mm - ikzelf rij met MDR-P's (220mm voor, 203 achter op mijn Levo)).

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Appie schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:48:
Persoonlijk zou ik de code rsc's houden. Die zijn wat beter for zwaarder gewicht dan de shimano's (XTR is meer georienteerd naar XC vanwege gewicht besparing), en persoonlijk vind ik de modulatie van die brakes beter en meer voorspelbaar.

Als je shimano prefereert, zou ik eerder for Saint's gaan.

Gewichtsbesparing op een full emtb heef weinig zin, en daar je met een 25-30kg fiets hebt zou ik eerder investeren in zwaardere remmen (i.e. upgrade je disc ook naar 2mm - ikzelf rij met MDR-P's (220mm voor, 203 achter op mijn Levo)).
Remmen etc blijft een persoonlijke keuze. 👍 en dat zijn voor mij de m9120 en niet de code rsc :)

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 19-08-2022 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Daan_ schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 18:13:

[Afbeelding]
Paarse accenten staan goed :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ga naar Italië, Paganella opnieuw (was er 2 jaar terug) maar denk er over na om een weekendje eerder te gaan en ook een ander park te pakken. Suggesties voor een park? Rijd een Fuel EX8, ben qua bescherming vrijwel compleet (FulFace, protectie vest, incl. rug, arm en knieprotectots) Houd van flow, geen crazy jumplines/gaps maar drops etc. zijn geen probleem. Enduro is prima maar wat meer flowende trails vind ik wel fijner dan 100den wortelpassages dien handjes kapot maken, een mix is dus beter.

Tot nu to geweest in die hoek; Paganella, 3-Länder-enduro-trails en Tonale. Kan mogelijk nog aanhaken naar Saalbach het weekend er voor.
Daan_ schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:52:
[...]

Dat schijnt vaker voor te komen bij emtb's. Voor nu met een rockshox tooltje remleiding aan oude shifterkabel vast gemaakt. En dan kijken of ik deze er door heen kan halen. En dan met nieuwe remleiding terug. Vermoed dat motor er nog steeds uitmoet, maar daar kom ik van de week wel achter.

[Afbeelding]
Snap ik, die soort van 2 way barb kan wel handig zijn maar alsnog, snel dan hang er gewoon een buisje doorheen en kleef die vast aan beide kanten(of maak de kabelinvoer boven de motor en het frame iets eerder tussen seat en downtube in verbinding).. maar goed, dat is weer een extra 5 euro productie kosten aan t frame.. Weet uit ervaring hoe het gaat helaas.

[ Voor 38% gewijzigd door GoldenSample op 20-08-2022 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Helaas ging het trucje met de 2way barb niet op. Motor moet eruit. Helaas heb ik verkeerde lockring tool om kettingblad te verwijderen. Die past er net niet omheen. (te dikke randen) Remmen zijn ieder geval gedemonteerd en kunnen op MP :D

Nu opzoek naar juiste tool. (die snel leverbaar is) Iemand een idee welke tool nodig is?

Deze tool heb ik nu https://www.bike-componen...E8000-E6100-E7000-p80170/
Maar past helaas niet over de ring heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lw5N7bZUD1fs0-eksgi06Db_S8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ca2BXB14HDIXJcgW1GtU0DiZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 20-08-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 09:29:
Helaas ging het trucje met de 2way barb niet op. Motor moet eruit. Helaas heb ik verkeerde lockring tool om kettingblad te verwijderen. Die past er net niet omheen. (te dikke randen) Remmen zijn ieder geval gedemonteerd en kunnen op MP :D

Nu opzoek naar juiste tool. (die snel leverbaar is) Iemand een idee welke tool nodig is?

Deze tool heb ik nu https://www.bike-componen...E8000-E6100-E7000-p80170/
Maar past helaas niet over de ring heen.

[Afbeelding]
Mail bike components! Krijg je in mijn ervaring echt goede support & advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GoldenSample schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:49:
[...]

Mail bike components! Krijg je in mijn ervaring echt goede support & advies.
Al gedaan, maar dat duurt even voor je antwoord krijgt. En wil liefst vandaag ergen de juiste tool bestellen. Zodat ik deze zo snel mogelijk binnen heb en fiets kan opbouwen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:53:
[...]

Al gedaan, maar dat duurt even voor je antwoord krijgt. En wil liefst vandaag ergen de juiste tool bestellen. Zodat ik deze zo snel mogelijk binnen heb en fiets kan opbouwen....
Chat of bellen al geprobeerd? Nadeeltje is wel dat het zaterdag is dus dan zijn er minder '9 tot 5' mensen die niet direct in de 1e lijn werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GoldenSample schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:57:
[...]

Chat of bellen al geprobeerd? Nadeeltje is wel dat het zaterdag is dus dan zijn er minder '9 tot 5' mensen die niet direct in de 1e lijn werken.
Al gedaan. chat service offline en bellen bandje. Al diverse LBS gebeld dat zijn ook pannenkoeken eerste klas. Moest fiets maar langs brengen en deden zij het wel fixen. Terwijl ik alleen vraag of zijn de tool verkopen....

Als iemand weet welke tool nodig is .... ben ik je erg dankbaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nemmo
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-09 17:11
Daan_ schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:08:
[...]

Al gedaan. chat service offline en bellen bandje. Al diverse LBS gebeld dat zijn ook pannenkoeken eerste klas. Moest fiets maar langs brengen en deden zij het wel fixen. Terwijl ik alleen vraag of zijn de tool verkopen....

Als iemand weet welke tool nodig is .... ben ik je erg dankbaar. ;)
Hiermee heb ik het kettingblad van mijn (niet elektrische) mtb laatst vervangen.

https://www.mantel.com/pro-team-bottom-bracket-tool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

nemmo schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:15:
[...]

Hiermee heb ik het kettingblad van mijn (niet elektrische) mtb laatst vervangen.

https://www.mantel.com/pro-team-bottom-bracket-tool
Dank je. Bestellen kan geen kwaad. Als die niet past gaat die gelijk retour.

Ben ook aan het kijken naar de SHIMANO-Tool-TL-FC39-for-STEPS-Chainring-Mount. Nog niet bevestigend antwoord gevonden of deze echt past

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 20-08-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:53

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Momenteel aan het twijfelen ter upgraden van mijn cube attention (2017). Wil voor een Canyon stoic 3, Grand canyon 7 of 8 gaan. Waarbij de stoic 3 tweedehands te koop is voor 850,- de 8 kan ik nog niet krijgen en de 7 is direct leverbaar voor 1249,-..

Ik bike vooral in NL op de bekende plekken op de Utrechtse heuvelrug. De Stoic is wat meer speelser georiënteerd dan de grand canyon heb ik begrepen, maar zitten hier voor deze 'normale' trails nog nadelen aan?

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
In theorie wat minder wendbaar op vlakke singletracks, maar ik merk ook niet veel verschil tussen bv mijn vorige niet zo moderne Cannondale fsi (2018) en mijn 2022 spark. Toch een aardig verschil in HTA en wielbasis, maar op een rondje Dorst na wat gewenning niet nadelig

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ko.Kane
GoldenSample schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 01:39:
[...]

Ga naar Italië, Paganella opnieuw (was er 2 jaar terug) maar denk er over na om een weekendje eerder te gaan en ook een ander park te pakken. Suggesties voor een park? Rijd een Fuel EX8, ben qua bescherming vrijwel compleet (FulFace, protectie vest, incl. rug, arm en knieprotectots) Houd van flow, geen crazy jumplines/gaps maar drops etc. zijn geen probleem. Enduro is prima maar wat meer flowende trails vind ik wel fijner dan 100den wortelpassages dien handjes kapot maken, een mix is dus beter.

Tot nu to geweest in die hoek; Paganella, 3-Länder-enduro-trails en Tonale. Kan mogelijk nog aanhaken naar Saalbach het weekend er voor.
Dan zou ik naar Sölden gaan, en dan daarna via Timmelsjoch met de auto de pas over (wel kijken of die open is). De italiaanse zijde was altijd vrij krap, maar heb het ooit met normale auto gedaan, wel veel mooier dan de Brenner.

Sölden heeft flink uitgebreid de laatste jaren onder noemer Bikerepublic Sölden. Erg veel keus in trail soorten ook. Een van de weinige spots in oostenrijk waar je echt gerust dagen heen kan. Dat zou echt goede tussenstop voor 2 dagen zijn. Sölden rate ik echt boven Saalbach-Hinterglem.

Paganello en vooral de links tussen P, Andallo en Molveno behoort tot mijn favorieten. Dit jaar nog niet geweest helaas. Maar misschien binnenkort weer even.

Verder in de buurt van of op de route:
-Bikepark Plosen in Brixen. Super rustig en klein, afdaling onder main lift is lang en natural flow. Breed en geshaped als flow trail, maar wel met genoeg natuur elementen erin om enduro gevoel te houden. "achterzijde" berg heeft wat mellower/minder bumpy trails, die wat lichter op armen zijn, maar wel leuk. Mooie omgeving, niet zo ruige rotsen als Pag. Typische plek waar ik 4 uur kaart neem. Maar ik fiets dan wel non-stop. Verder super rustig, geen massa toerisme gevoel. Afgelopen keer denk ik minder dan 10 fietsers gezien. Ik heb daar ook nog nooit bij een lift hoeven wachten. Brixen is ook wel leuk oud plaatsje.

- Kronplatz in Bruneck. Eigenlijk zelfde als Plose idee. Iets meer bikers maar niet te gek, iets groter ook, main line is duidelijk meer natural met wat echte singletrail alternatieven, en de trails op de top naar de kleinere liften zijn ook weer wat mellower. Hier heb je aan 4uur niet genoeg om alle varianten op de afdalingen te zien. (Tenzij je echt heel hard doorracet, maar denk dat de lift tijden uiteindelijk bottle neck worden)

-Canazei/Fai die Fassa. Super tof qua gebied/natuur en trails. EWS locatie. Wel veel drukker, ook erg populair voor wandelaars. Bekend van de Sella Ronda, die je kan skien, wielrennen, MTB-en of hiken.

Plose en Kronplatz kun je best goed als dagtrip vanuit Fai Della Pagonella doen ook. Doen wij ook vaak. Het is daar rustig, dus parkeren bij de lift en meteen los. Makkelijke layout ook: 1 hoofdlift en dan boven 1 a 2 subliftjes.
In Canazei kan het dorp echt spits-files hebben sochtends en savonds, parkeerplekken vinden etc, dan je orienteren welke liften welke trails verbinden kost gewoon meer tijd. Dus daar zou ik overnachten zodat je sochtends gewoon rustig kan beginnen voor complete dag (of meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 13:52:
[...]

Dan zou ik naar Sölden gaan, en dan daarna via Timmelsjoch met de auto de pas over (wel kijken of die open is). De italiaanse zijde was altijd vrij krap, maar heb het ooit met normale auto gedaan, wel veel mooier dan de Brenner.

Sölden heeft flink uitgebreid de laatste jaren onder noemer Bikerepublic Sölden. Erg veel keus in trail soorten ook. Een van de weinige spots in oostenrijk waar je echt gerust dagen heen kan. Dat zou echt goede tussenstop voor 2 dagen zijn. Sölden rate ik echt boven Saalbach-Hinterglem.

Paganello en vooral de links tussen P, Andallo en Molveno behoort tot mijn favorieten. Dit jaar nog niet geweest helaas. Maar misschien binnenkort weer even.

Verder in de buurt van of op de route:
-Bikepark Plosen in Brixen. Super rustig en klein, afdaling onder main lift is lang en natural flow. Breed en geshaped als flow trail, maar wel met genoeg natuur elementen erin om enduro gevoel te houden. "achterzijde" berg heeft wat mellower/minder bumpy trails, die wat lichter op armen zijn, maar wel leuk. Mooie omgeving, niet zo ruige rotsen als Pag. Typische plek waar ik 4 uur kaart neem. Maar ik fiets dan wel non-stop. Verder super rustig, geen massa toerisme gevoel. Afgelopen keer denk ik minder dan 10 fietsers gezien. Ik heb daar ook nog nooit bij een lift hoeven wachten. Brixen is ook wel leuk oud plaatsje.

- Kronplatz in Bruneck. Eigenlijk zelfde als Plose idee. Iets meer bikers maar niet te gek, iets groter ook, main line is duidelijk meer natural met wat echte singletrail alternatieven, en de trails op de top naar de kleinere liften zijn ook weer wat mellower. Hier heb je aan 4uur niet genoeg om alle varianten op de afdalingen te zien. (Tenzij je echt heel hard doorracet, maar denk dat de lift tijden uiteindelijk bottle neck worden)

-Canazei/Fai die Fassa. Super tof qua gebied/natuur en trails. EWS locatie. Wel veel drukker, ook erg populair voor wandelaars. Bekend van de Sella Ronda, die je kan skien, wielrennen, MTB-en of hiken.

Plose en Kronplatz kun je best goed als dagtrip vanuit Fai Della Pagonella doen ook. Doen wij ook vaak. Het is daar rustig, dus parkeren bij de lift en meteen los. Makkelijke layout ook: 1 hoofdlift en dan boven 1 a 2 subliftjes.
In Canazei kan het dorp echt spits-files hebben sochtends en savonds, parkeerplekken vinden etc, dan je orienteren welke liften welke trails verbinden kost gewoon meer tijd. Dus daar zou ik overnachten zodat je sochtends gewoon rustig kan beginnen voor complete dag (of meer).
Thanks. Moet nog even kijken, Saalbach wordt hem toch niet gezien de bekende die zou gaan het verplaatst heeft. Ga 3 dagen paganella doen gezien we met een groepje daar zijn gaan we lekker met z'n allen met misschien af en toe even opsplitsen. Moet dan ook even kijken hoe het qua logistiek & werk gaat, gezien ik door de weeks mogelijk nog een paar dagen moet werken gezien gebrek aan vakantiedagen. :+
Terrie schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:55:
Momenteel aan het twijfelen ter upgraden van mijn cube attention (2017). Wil voor een Canyon stoic 3, Grand canyon 7 of 8 gaan. Waarbij de stoic 3 tweedehands te koop is voor 850,- de 8 kan ik nog niet krijgen en de 7 is direct leverbaar voor 1249,-..

Ik bike vooral in NL op de bekende plekken op de Utrechtse heuvelrug. De Stoic is wat meer speelser georiënteerd dan de grand canyon heb ik begrepen, maar zitten hier voor deze 'normale' trails nog nadelen aan?
Verwacht ik niet eigenlijk, gezien de fietsen neem ik aan dat je het toch niet om het allersnelst over het hele rondje wilt doen? Voor mij een no-brainer en de Stoic, maar ik rijd dan vooral voor het naar beneden gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 20-08-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@GoldenSample Flinke rit voor zo korte periode. Of was jij degene die in Duitsland zat? Dan is Solden sowieso wel aanrader voor een weekendtrip een keer.

Ik ging er in mijn advies beetje uit van dat je weekje in Pag zat.

[ Voor 18% gewijzigd door Ko.Kane op 20-08-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:08:
@GoldenSample Flinke rit voor zo korte periode. Of was jij degene die in Duitsland zat? Dan is Solden sowieso wel aanrader voor een weekendtrip een keer.
Zit in Berlijn (een mountainbike woestijn, gelukkig kun je op wat heuvels aan de stad rand nog wat rijden) dus de rit is maar weinig korter dan vanuit NL, combineer het wel met wat vrienden, bekenden & collega's bezoeken + terug heb ik een mee rijder. Iets met Prioriteiten & Ik kreeg m'n vriendin niet zo ver om weer naar de Alpen te gaan qua vakantie, die kan niet zo goed tegen warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@GoldenSample Dan zijn Sölden en Canazei misschien best goed: liggen op 1400 en 1500m. Zelfs zomers savonds vaak nog fris. Nu is het zowat te 'koud' om te camperen:

https://www.bergfex.it/belvedere-fassatal-val-fassa/wetter/
https://www.bergfex.com/soelden/wetter/

Ik was er eens in zomer met camper en had eerste nacht niet verwacht dat het zo koud zou zijn, aangezien het 30plus hier was.

En als ze niet van outdoor activiteiten houdt: Spa Hotels genoeg :)

[ Voor 15% gewijzigd door Ko.Kane op 20-08-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
@Wolfbikes
Nee dat zeker niet. Ik kan evt. de goedkoopste Shimano derailleur nemen en de remschijf upgrade achterwege laten. Dat scheelt volgens al een berg t.o.v. huismerk (lijkt me). Dan ben ik zo'n 30 euro kwijt.

@Ko.Kane
Nee er zitten geen standaard schroefgaten in het frame om remschijven op te monteren.
Ik moet een " MUQZI " / soortgelijke adapter kopen, al betwijfel ik of hij goed past vanwege de grote inkeping in mijn frame bij de achter-as.
Bij platte frames schijnt die adapter heel goed te werken.
.
Ik ben nu rustig aan bezig om zelf een adapter te maken, heb ik ook nog iets te doen in mijn vrije tijd en de spullen om zo'n stukje metaal te bewerken heb ik wel. De achter remmen durf ik wel, de remmen voor laat ik lekker zo, als dat mis gaat kan ik heel hard vallen.

@NewbieNeo
Hey hey hey... hij was 230 euro inclusief verzending, helm, bidon en zadeltasje een jaar geleden. De inflatie heeft zo te zien goed zijn werk gedaan in de fietswereld :+

De financiele drempel is er vooral vanuit mij. Mijn partner verdient meer dan mij en heeft ook al vaker aangeboden een nieuwe fiets te kopen (omdat ik het zeker wel leuk vind).
Als ik dan aan geef dat ik het liefste een Deore fiets heb met schijfremmen, krijg ik een Deore XT voorgeschoteld van 2400 euro en wordt er gezegd " dat is toch niet zo duur voor een fiets? "
Dat is voor mij afgerond een anderhalf maand salaris O-)

Ik zou sowieso op Marktplaats wat proberen te scoren.

Ik probeer liever nog e.e.a. uit en maak een weloverwogen keuze voordat ik het geld van iemand anders ga vergooien 8)

En hoe leuk zou zijn als ik straks met mijn zelfgebouwde schijfremmen (achter) rond kan fietsen? Als het niet lukt, kan ik het bewijsmateriaal alsnog vernietigen :D

Anyway. Afgelopen donderdag 33km gefietst, ben weer op aan het bouwen. Gaat de laatste KM voordat ik thuis ben de fiets ineens rare geluiden maken, alsof metaal over elkaar heen schuift.
Is de achter as vastgelopen (de bouten). Nadere inspectie laat zien dat deze as stiekem ook krom is :? . Misschien puur toeval, hopelijk geeft een nieuwe as straks wat meer vertrouwen in de v-brakes achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Amtelode en zijn de naven geschikt voor remschijven?

Ik zou het hele project niet doen trouwens.

Een deore fiets hoeft niet meer te kosten dan 850 en een Deore XT 1000e (zie bv https://www.canyon.com/en...trail-bikes/grand-canyon/).
Bijna geen enkele fiets heeft tegenwoordig complete groep, dus ik zou het nooit laten afhangen van de derrie. Ik kijk eerder in deze volgorde: frame, vering, remmen, wielset, en dan pas versnellingen. Omdat een derrie het makkelijkst gewisseld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 21:59
Al een tijdje actief in de wielren wereld nu, deze winter wil ik ook gaan ATB'en, even een keuze voor mijzelf gemaakt.

29'' wielen
Shimano groepset 1x12 (Deore, SLX of XT)
Lockout op het stuur
Geen voorkeur voor Carbon of Alu, beide is prima voor hardtail in mijn geval
Enkel voorvork, een 100mm luchtvering lijkt me prima.
Budget ongeveer 2k

Minimale ATB ervaring, koop liever wel gelijk iets goeds. Er is een vrij groot aanbod, tegenwoordig. Als ik kijk naar mijn eisen, heb je bijvoorbeeld een Cube Reaction C:62 Pro 2022, zijn er nog dingen of merken om te overwegen? Kijkend naar weinige ATB ervaring, eerder starten met lichte ALU setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:20
Goedenavond
Ik heb sinds kort een Merida cross 300 en bij de hoogste 2 versnellingen komt de ketting tegen de voorderailleur houder en ik hoor hem dan kraken deze kan ik niet verder naar rechts krijgen en als ik staalkabel op z’n straks zet en dan schakel dan is zijn slag te klein om de ketting te verplaatsen ,
Iemand een idee hoe ik die slag groter kan krijgen .
Mvg Martin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFphRmNG5NMTmFqlM2PEp7mTfpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xj0Ofryz6faOrjP3LUHNPlDA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

JMb91 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:43:
Goedenavond
Ik heb sinds kort een Merida cross 300 en bij de hoogste 2 versnellingen komt de ketting tegen de voorderailleur houder en ik hoor hem dan kraken deze kan ik niet verder naar links krijgen en als ik staalkabel op z’n straks zet en dan schakel dan is zijn slag te klein om de ketting te verplaatsen ,
Iemand een idee hoe ik die slag groter kan krijgen .
Mvg Martin
[Afbeelding]
Niet cross-chainen. Je grootste tandwielen achter gebruik je enkel op het binnenblad, niet op het buitenblad. Same voor de kleinste tandwielen achter, die gebruik je enkel op het buitenblad.

Dat is efficiënter en slijt ook nog eens langzamer. Dat het aanloopt als je het wel doet is redelijk normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
Hij loopt aan op de hoogste versnellingen dus voor op grote achter op kleinste 2 .
Kan hem ook niet verder naar rechts stellen dus de ketting loopt rechts tegen de houder aan….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
JMb91 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:48:
Hij loopt aan op de hoogste versnellingen dus voor op grote achter op kleinste 2 .
Kan hem ook niet verder naar rechts stellen dus de ketting loopt rechts tegen de houder aan….
Buitenste limit screw all open gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMb91
Die staat al helemaal open en kan niet verder .
Als ik hem zo strak zet met de staalkabel en het stelschroefje dat de ketting vrijloop en ik dan wil schakelen dan is de slag te klein om de ketting te verplaatsen naar de middelste tandwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:53

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
GoldenSample schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:03:
[...]

Thanks. Moet nog even kijken, Saalbach wordt hem toch niet gezien de bekende die zou gaan het verplaatst heeft. Ga 3 dagen paganella doen gezien we met een groepje daar zijn gaan we lekker met z'n allen met misschien af en toe even opsplitsen. Moet dan ook even kijken hoe het qua logistiek & werk gaat, gezien ik door de weeks mogelijk nog een paar dagen moet werken gezien gebrek aan vakantiedagen. :+

[...]

Verwacht ik niet eigenlijk, gezien de fietsen neem ik aan dat je het toch niet om het allersnelst over het hele rondje wilt doen? Voor mij een no-brainer en de Stoic, maar ik rijd dan vooral voor het naar beneden gaan.
Ben nog geen extreem ervaren MTB’er. Je bedoelt dat als ik het snelste rondje wil ik voor een fully moet gaan? Budget laat dat momenteel nog niet toe:)

Door de betere veerweg en geometrie is de Stoic beter in afdalingen nemen dus?

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

JMb91 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:11:
Als ik hem zo strak zet met de staalkabel en het stelschroefje dat de ketting vrijloop en ik dan wil schakelen dan is de slag te klein om de ketting te verplaatsen naar de middelste tandwiel.
Hieronder een filmpje met uitleg hoe een achter en voor derailleur af te stellen. Loop deze stappen eens op je gemak door. Dan komt het vast goed.

Wij kunnen individuele stappen benoemen nav je omschrijving, maar het blijft koffie dik kijken of dit het gewenste resultaat geeft. De uitleg van onderstaande loost je door alle stappen heen die je kunt controleren.

Terrie schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:17:
[...]

Ben nog geen extreem ervaren MTB’er. Je bedoelt dat als ik het snelste rondje wil ik voor een fully moet gaan? Budget laat dat momenteel nog niet toe:)

Voor het snelste rondje komt als eerste je eigen (fiets) techniek en conditie om de hoek kijken en daarna het materiaal. Beste investering als beginner is niet het materiaal maar een MTB clinic of zelfs meerdere. En veel op de fiets zitten en oefenen.

De Stoic is meer een trail georiënteerde hardtail.(meer relaxte zit) Die zich thuis voelt op op alle NL routes. De Grand Canyon zit beetje tussen XC en trail in. En komt ook goed rond op de NL routes. Bij twijfel probeer beide eens proef te rijden. Dit kan bij Canyon experience center in Valkenburg

Fully heb je niet gelijk nodig in NL. Persoonlijk blijft ik XC Hardtail nog steeds leuk vinden om mee te fietsen. Minder vergevingsgezind en zeker op wat technischere stukjes. Ook dit alles is een persoonlijke voorkeur.

[ Voor 44% gewijzigd door Daan_ op 21-08-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Iemand tips voor routes die ondanks de droogte goed te rijden zijn? We waren van plan om naar Amerongen te gaan, maar i.v.m. de droogte zijn delen van de verschillende parcours afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-09 15:58
Rijssen net gedaan, die is top. Lunteren ging vorige week ook nog (klein beetje mul hier en daar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Nu online
Thijskoman schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:00:
Iemand tips voor routes die ondanks de droogte goed te rijden zijn? We waren van plan om naar Amerongen te gaan, maar i.v.m. de droogte zijn delen van de verschillende parcours afgesloten.
Van wat ik ervan begrijp is alleen de HS gesloten en daar mis je toch niets aan. Ik zou dan gewoon nog steeds gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 12:57
Thijskoman schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:00:
Stadsbos013 (Tilburg)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:41

Sherlock

No Shit

JMb91 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:11:
Heb je misschien een shifter die voor 2x en 3x geschikt is? Misschien staat hij op de 3x stand?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Terrie schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:17:
[...]

Bedoelde meer, als je in NL zo snel mogelijk wilt gaan heb je veelal een crosscountry hardtail of fully als doel maar dan met een prijskaartje van minstens 4x zo hoog. Dit soort fietsen worden vaak niet overwogen door mensen die dat na streven. Helemaal prima hoor, mij interesseert snelheid omhoog ook weinig.

De Stoic is geschikter voor lastiger terrein, drops etc. En ook, als je dat niet rijd, vergevingsgezinder. Je neemt echter een kleine penalty op het vlakke qua efficiëntie. Voor mij zou het een no-brainer zijn en de Stoic nemen. Ook wat toegankelijker en denk voor je meer fun. Iets wat je sowieso met beide echt wel kan hebben.
Pagina: 1 ... 211 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic