Mag ik hier wat vragen stellen m.b.t. mijn Rockrider ST 100 of krijg ik dan een perma-ban voor grof taalgebruik / aanzetten tot vernieling en/of komen er kruistochten in de straat?
Ik ben in ieder geval geen expert, laat staan een rookie, ik fiets nu pas een jaar, zonder rem, letterlijk en figuurlijk
In de tussentijd is de achter as is al eens krom geweest en heb ik ook al in het ziekenhuis gelegen met een o.a. een verbrijzeld sleutelbeen

Ik ben dan zo'n figuur die vervolgens 2 dagen later uit het ziekenhuis al op het dak staat omdat er wat pannen scheef lagen i.v.m die ene storm eerder dit jaar.
De achter as heb ik vervangen voor een holle has met snelspanner omdat een kennis deze nog had liggen. De bouten, as en snelspanner waren allemaal aparte onderdelen, op een huismerk naaf / wiel van de Decathlon. Het werkt allemaal net niet goed.
Ook heb ik toen nog de "draai shifters" vervangen door betere shifters van Shimano ; STEF51L.
De draai shifters van Decathlon hadden zeg maar 12 klikjes terwijl je eigenlijk maar maximaal 3 of 7 keer moet klikken, echt slecht eigenlijk he?
Ik moet de as bouten best strak draaien om het fatsoenlijk dicht te houden voor zand e.d. met als nadeel dat er dan redelijk wat weerstand is.
De derailleur achter is nu echt versleten, met name de afstelschroefjes.
Ik heb er tijdelijk een andere schroef in ge(forceerd)draaid.
Toen ik afgelopen weekend route Ouddorp deed en ik bij ieder heveutlej 1 of meerdere keren door trapte was ik het een beetje zat aan het worden, de achter rem deed het ook niet goed en moest ik na iedere keer fietsen weer afstellen.
De V-brake voor doet het trouwens fantastisch, achter is een ramp.
Ik dacht dat zo'n derailleur minstens 100 euro zou kosten, schijnt bijv. Shimano Touring helemaal niet zo duur te zijn.
Dan ben ik zo iemand die denkt om gelijk de cassette mee te vervangen en een fatsoenlijk passende holle as te kopen, maar dan wil ik er wel op vooruit gaan.
Er zit nog een klein slagje in het wiel, wellicht de naaf , de as, op dit moment geen idee wat er scheef is.
Ga ik dan ook gelijk het wiel vervangen?
Kijk ik dan gelijk of er niet iets bestaat om toch schijfremmen achter te gebruiken?
Past een 7-speed cassette dan wel met de andere onderdelen?
En zo beland ik uiteindelijk bij het volgende idee (Vervang deore eventueel door acera of goedkoper, geld is op dit moment
een issue 
);
Een Shimano deore 12-speed derailleur met een nieuwe 12-speed shifter
Een Shimano deore 12-speed cassette
Een nieuw achterwiel met naaf waar een 12-speed cassette op past
Een (wat vroeger) A2Z schijfrem frame upgrade was, om iig de achterrem van schijf te voorzien. Tot nu toe is de v-brake altijd ellende met afstellen maar wellicht is het met een nieuwe as en nieuw wiel al een stuk beter.
En natuurlijk een passende holle achter as
Dan moet je natuurlijk ergens een knoop doorhakken. Wellicht is het een idee om een achterwiel te nemen met v-brake en schijfrem mogelijkheid?
A2Z scheen vroeger best wel goed te zijn. Zoiets is het dan;
https://nl.aliexpress.com...l?gatewayAdapt=4itemAdapt
Iemand wellicht ervaring mee?
Tips of ideeen?
Ik vind het sleutelen leuk om te doen, dat is geen issue.