Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 20 ... 278 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:23
Rudolf schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:08:
Jongens..... niet cool. Op die Neuron zit ik ook al een tijdje te loeren, maar momenteel andere prioriteiten op financieel gebied.

Overigens, vinden jullie die 700,- prijsverschil tussen de 7.0 en de 8.0 te rechtvaardigen? Op de wielen en remmen na redelijk dezelfde specs op het eerste oog en de carbon versie is 'maar' 200 gram lichter.
de remmen zijn anders, Guide T vs MT400, de shimano's zijn de goedkopere remmen, maar ik denk niet dat ze onder doen.. lower end shimano remmen zijn ook gewoon goed.

op de alu zit een NX shifter vs GX

DT vs Mavic wielen, maar de specs zijn vergelijkbaar.. 25mm intern en voorwiel heeft een vergelijkbaar gewicht (achterwiel gewicht staat er niet bij).

Banden is een beetje voorkeur, de alu komt met schwalbe, wel een goedkope en dure versie op 1 fiets (performace + evolution) wat een beetje gek is, maar de maxxis banden van de 8.0 zijn ook 2 verschillende Forekasters.. misschien simpelweg een hardere compound achter, maar ben niet helemaal thuis in de maxxis line up.

Het grootste deel van het prijsverschil zal inderdaad naar het frame gaan.. ze hebben denk ik bij de 7.0 wat extra dingetjes bezuinigd om het verschil groot genoeg te houden tussen deze 2. Ik denk dat je in de praktijk niet veel verschil zult merken.

Ik ben ook niet zo thuis in de full suspensions, maar kan je kort door de bocht stellen dat je (los van het gewicht en design) qua rij eigenschappen meer voordeel uit carbon haalt bij een hardtail? (stijf + enigzins comfortabel is minder van toepassing op een fully??)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 14:22
@Prulleman je laatste regel is precies wat ik me ook afvraag. Maar die vraag ga ik alleen kunnen beantwoorden door op beide versies te proefrijden denk ik. Laat dat nu net lastig zijn bij Canyon. Al hebben ze dit weekend toevallig wel ergens een test event zag ik op facebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:35
Prulleman schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:06:
[...]

de remmen zijn anders, Guide T vs MT400, de shimano's zijn de goedkopere remmen, maar ik denk niet dat ze onder doen.. lower end shimano remmen zijn ook gewoon goed.

op de alu zit een NX shifter vs GX

DT vs Mavic wielen, maar de specs zijn vergelijkbaar.. 25mm intern en voorwiel heeft een vergelijkbaar gewicht (achterwiel gewicht staat er niet bij).

Banden is een beetje voorkeur, de alu komt met schwalbe, wel een goedkope en dure versie op 1 fiets (performace + evolution) wat een beetje gek is, maar de maxxis banden van de 8.0 zijn ook 2 verschillende Forekasters.. misschien simpelweg een hardere compound achter, maar ben niet helemaal thuis in de maxxis line up.

Het grootste deel van het prijsverschil zal inderdaad naar het frame gaan.. ze hebben denk ik bij de 7.0 wat extra dingetjes bezuinigd om het verschil groot genoeg te houden tussen deze 2. Ik denk dat je in de praktijk niet veel verschil zult merken.

Ik ben ook niet zo thuis in de full suspensions, maar kan je kort door de bocht stellen dat je (los van het gewicht en design) qua rij eigenschappen meer voordeel uit carbon haalt bij een hardtail? (stijf + enigzins comfortabel is minder van toepassing op een fully??)
Ook bij een hardtail is carbon overrated qua comfort. Je haalt veel meer comfort uit je banden. Carbon heeft 1 groot voordeel, het is vaak nog wel te repareren. Alu kun je direct weggooien.

Carbon kun je wel zo opbouwen dat je frame stijver is waar nodig en vergevingsgezind waar je dat zou willen. Maar dat is niet echt voor comfort, dat is meer voor de rijeigenschappen.

Liever een high end alu frame dan een low end carbon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 20:41:
[...]

Ook bij een hardtail is carbon overrated qua comfort. Je haalt veel meer comfort uit je banden. Carbon heeft 1 groot voordeel, het is vaak nog wel te repareren. Alu kun je direct weggooien.

Carbon kun je wel zo opbouwen dat je frame stijver is waar nodig en vergevingsgezind waar je dat zou willen. Maar dat is niet echt voor comfort, dat is meer voor de rijeigenschappen.

Liever een high end alu frame dan een low end carbon.
ja, prima, dat zijn de details, maar zijn deze voordelen in dezelfde mate van toepassing bij een full suspension, daar ging het eigenlijk om. Met name die stijfheid die je wellicht in een carbon hardtail hebt.. in hoeverre merk je daar met achtervering wat van, als de invloed van je vering (wellicht) al groter is bij het meest efficiente XC design, laat staan bij een fiets met meer veerweg en meer trail georiënteerd..

en wat betreft high end alu vs low end carbon, hoe is dat op de 2 neurons van toepassing? volgens mij hebben ze maar 1 carbon versie bij de neuron (in tegenstelling tot de CF lux die er in een SL en SLX varient kost, waarbij de SLX frameset al bijna net zoveel kost als de goedkoopste volledige CF SL..

Qua prijs verschil tussen de neuron 7 en 8 zou je verwachten dat er toch wel wat development in het frame zit, want de afmontage scheelt misschien maar 200 euro ofzo...

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 20:49:
[...]

ja, prima, dat zijn de details, maar zijn deze voordelen in dezelfde mate van toepassing bij een full suspension, daar ging het eigenlijk om. Met name die stijfheid die je wellicht in een carbon hardtail hebt.. in hoeverre merk je daar met achtervering wat van, als de invloed van je vering (wellicht) al groter is bij het meest efficiente XC design, laat staan bij een fiets met meer veerweg en meer trail georiënteerd..

en wat betreft high end alu vs low end carbon, hoe is dat op de 2 neurons van toepassing? volgens mij hebben ze maar 1 carbon versie bij de neuron (in tegenstelling tot de CF lux die er in een SL en SLX varient kost, waarbij de SLX frameset al bijna net zoveel kost als de goedkoopste volledige CF SL..

Qua prijs verschil tussen de neuron 7 en 8 zou je verwachten dat er toch wel wat development in het frame zit, want de afmontage scheelt misschien maar 200 euro ofzo...
Waarom zou je niets merken van de stijfheid in een fully? Daar zit ook een trapas in, zo'n frame heeft ook een balhoofd. Ook een fully moet zijdelingse stijfheid hebben in de achterbrug. Misschien nog wel meer dan een hardtail.

Voor wat betreft high end alu vs low end carbon, dan heb ik het over bijvoorbeeld een Specialized Chisel vs een Cube Reaction GTC. Een Canyon SL-frame hoeft niet low end te zijn. De soort carbon zegt daar niet echt iets over. Het ontwerp wel. En dan bedoel ik het ontwerp van het frame zonder te kijken naar de geometrie.

Een carbon-frame heeft een hogere marketing-waarde dus is het duurder :) het frame zal ook echt wel iets duurder zijn om te maken. En misschien is het percentage uitval ook wel iets hoger dus zal er meer ingecalculeerd zijn voor garantiegevallen.

De prijzen van losse Canyon-frames gaan overigens nergens over. Ik kocht ooit een Aeroad CF SLX voor 3900 euro. Het frame zat op 2500, die wielset op 1300, de cockpit op 350 en dan nog een Ultegra Di2 groep erbij van een euro of 1000? Zelfs met bulk inkoop kan dat niet als een frame met 2500 euro echt realistisch geprijsd is.

Als de keuze gaat tussen een Neuron 7.0 of 8.0 zou ik alleen de 8.0 kiezen als je het gewoon echt leuk vindt om een carbon frame te hebben. Anders kun je het verschil beter in een wielset en een paar clinics stoppen. Van dat laatste word je wel een betere rijder.

De 8.0 heeft trouwens nog wel een groot voordeel. Een XD-cassette. Nooit meer ingevreten bodies :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
In de specs is de 7.0 een mix van gx en nx, maar de cassette staat als 10-50 en met hetzelfde type nummer als de 8.0, dus dat moet ook een xd body zijn

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Het meeste shiftergevoel zit toch in de shifter op het stuur. De derailleur is niks anders dan een veer die acteert op een kabel.

Al helpen de op en afloop randjes op een dure cassette ook wel hoor. Hoe meer je er daar van hebt hoe beter.

[ Voor 30% gewijzigd door Torched op 09-05-2019 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 21:29:
In de specs is de 7.0 een mix van gx en nx, maar de cassette staat als 10-50 en met hetzelfde type nummer als de 8.0, dus dat moet ook een xd body zijn
Ah, correct zover had ik niet gekeken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-05 17:26
De 7.0 heeft een xd body ja. Heb zelf voor de 7.0 gekozen van het voorjaar, vond de 8.0 de meerprijs niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Ik had nog een non-boost 29'er wielsetje liggen waar ik niets meer mee deed. Aangezien wielen spaken best leuk is heb ik ze uit elkaar gehaald en een budget boost-naafsetje besteld bestaand uit een Novatec XD462-SB-X12-B met iets van 80 aangrijppunten met bijpassende voornaaf. WAT EEN HERRIE maakt dat ding... Nu weet ik weer waarom ik geen Hope-naven heb ;)

Ik zou er afgelopen vakantie knettergek van geworden zijn. Toen was ik toch echt blij met mijn stille DT350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:12

Tacoos

i am i

Deze zomer gaan we als gezin naar Kroatië, voornamelijk Istrië. We zullen over een periode van 15 dagen op 3 verschillende plekken in een huisje zitten.
Voorheen gingen we met een vouwwagen en dan zette ik de fietsen erop en zag wel of ik ze gebruikte. Nu moeten ze op de fietsendrager als ik ze meeneem.
Is het daar de moeite waard en kan ik beter de MTB meenemen of de (gravel) racer?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
rasko schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:06:
Vandaag weer de inschrijving van de Bike boutique Singeltrack Trailtour in Limburg gestart.
Zijn er hier nog die zich gaan inschrijven?
@Demo Word het weer een keer blubberen net als vorig jaar? 8)7
En uitverkocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:25
Kak. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-05 13:43
Dat is weer rap gegaan!
Hou dit topic even in de gaten; https://www.mountainbike....iewtopic.php?f=5&t=141937 Hier worden waarschijnlijk nog wel wat kaarten aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demol88
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-04 09:30
Owla! Niet gedacht dat het zo snel zou gaan!
Topic dan maar in de gaten houden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:56
Met de aankondiging van de Neerlandsche GP der F1 in Zandvoort, zal de MTB baan daar dan op de schop gaan? Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 12:04

Demo

Probleemschietende Tovenaar

@ElmarJ16 hoe is het eigenlijk met je stalen hardtail project?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
@Demo Toevallig sinds deze week weer nieuws! 2 weken geleden Stanton gemaild wat de stand van zaken was en toen een mail gekregen dat de week erop mijn frame ingepland stond bij de spuiter. Afgelopen donderdag een mail dat deze verstuurd is en vandaag aangekomen, na een mislukte levering gisteren.

Helaas dat ik nog heel de week voor m'n werk weg ben, dus ik zie pas op z'n vroegst vrijdagavond het frame. Bijna alle onderdelen zijn voor de rest binnen, op een dropper, zadel, cassette en derailleur na. Aanstaande zaterdag ben ik al wel van plan om het frame al deels op te bouwen.

Voor de dropper ben ik er al uit welke het gaat worden en het is niet de BikeYoke, Oneup of the Ethirteen. Ik zag de SDG tellis voorbij komen en is met 230 euro een hele goed geprijsde dropper met ook 170mm aan travel. Werkt ook met een cartridge systeem, net als de oneup, maar deze kost maar 40 dollar ipv 80.

En qua remmen is het ook geen magura geworden, maar Sram Guide RS's. Deze kon ik bijna voor dezelfde prijs als de magura's kopen en vond ik de betere keus, doordat ik op m'n andere fiets Sram Code RSC's heb met bijna dezelfde remhendels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-04 09:11

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

Prulleman schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 16:06:
[...]

lower end shimano remmen zijn ook gewoon goed.

[...]
Daar heb ik heb helaas andere ervaringen mee. Momenteel heb ik een Cube Reaction GTC 2016 en daar zit de volgende setup op: Shimano BR-M355, Hydr. Disc Brake (180/160). Daar heb ik mij aardig op verkeken. Voorrem moet ik zoveel kracht op uitoefenen dat ik last van mijn hand krijg en nog steeds is de remkracht echt ver te zoeken. De eerste keer dat ik op deze fiets fietste had ik dat nog niet echt door, totdat ik na de vierde keer het vertrouwen kreeg en zo meer de limieten ging opzoeken. Ik moest op een bepaald moment stil staan maar haalde dat bij lange na niet met alle gevolgen van dien waar ik met mijn vorige 26" (B'twin rockrider 8.1 met Avid ELIXIR 3 160 mm) wel stil stond i.c.m. hetzelfde rempunt.

Na wat onderzoek bleek die M355 wel erg "lower end" te zijn en ben gelijk overgegaan tot de aanschaf van een XT setup. Wacht momenteel totdat deze binnen is om ze vervolgens te monteren / testen. Kijken of ik daarmee wat remvermogen terug vindt en wat geluid kwijt raak want van dat gesqueel elke keer bij het remmen wordt ik ook gek. 8)7

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
WeaZuL schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 12:06:
[...]

Daar heb ik heb helaas andere ervaringen mee. Momenteel heb ik een Cube Reaction GTC 2016 en daar zit de volgende setup op: Shimano BR-M355, Hydr. Disc Brake (180/160). Daar heb ik mij aardig op verkeken. Voorrem moet ik zoveel kracht op uitoefenen dat ik last van mijn hand krijg en nog steeds is de remkracht echt ver te zoeken. De eerste keer dat ik op deze fiets fietste had ik dat nog niet echt door, totdat ik na de vierde keer het vertrouwen kreeg en zo meer de limieten ging opzoeken. Ik moest op een bepaald moment stil staan maar haalde dat bij lange na niet met alle gevolgen van dien waar ik met mijn vorige 26" (B'twin rockrider 8.1 met Avid ELIXIR 3 160 mm) wel stil stond met i.c.m. hetzelfde rempunt.

Na wat onderzoek bleek die M355 wel erg "lower end" te zijn en ben gelijk overgegaan tot de aanschaf van een XT setup. Wacht momenteel totdat deze binnen is om ze vervolgens te monteren / testen. Kijken of daarmee wat remvermogen terug vindt en wat geluid kwijt raak want van dat gesqueel elke keer bij het remmen wordt ik ook gek. 8)7
Ik heb ze zelf ook gehad (en eerlijk toegeven, ook over op XT), maar dat was meer een upgrade om het upgraden... :)

Ik heb achter ook vergelijkbare issues gehad, maar dat was toch elke keer terug te herleiden tot vette brakepads... ( en te gierig om ze te vervangen en tevaak kloten met ontvetten en opschuren en dat soort dingen). Maar met nieuwe, goed ingeremde blokken om schone schijven remmen de M355 gewoon prima. Ik zeg niet dat je er mee de alpen in moet gaan voor een goeie afdaling, maar zeker in NL is het eigenlijk gewoon prima.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Prulleman schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 12:10:
[...]

Ik heb ze zelf ook gehad (en eerlijk toegeven, ook over op XT), maar dat was meer een upgrade om het upgraden... :)

Ik heb achter ook vergelijkbare issues gehad, maar dat was toch elke keer terug te herleiden tot vette brakepads... ( en te gierig om ze te vervangen en tevaak kloten met ontvetten en opschuren en dat soort dingen). Maar met nieuwe, goed ingeremde blokken om schone schijven remmen de M355 gewoon prima. Ik zeg niet dat je er mee de alpen in moet gaan voor een goeie afdaling, maar zeker in NL is het eigenlijk gewoon prima.
Thnx goed om te weten!

Ze komen straks beschikbaar ter overname, wellicht heb je interesse 8) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
WeaZuL schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 12:12:
[...]

Thnx goed om te weten!

Ze komen straks beschikbaar ter overname, wellicht heb je interesse 8)
Nee dank je, ik heb de mijne ook al verkocht :P
(en niks mis met een upgrade naar XT ging er mij alleen om dat de m355 echt niet zo slecht zijn en dat de kans groot is dat een externe oorzaak het probleem is, die je wellicht ook nog een keer bij je XT gaat tegenkomen..)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
WeaZuL schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 12:06:
[...]

Daar heb ik heb helaas andere ervaringen mee. Momenteel heb ik een Cube Reaction GTC 2016 en daar zit de volgende setup op: Shimano BR-M355, Hydr. Disc Brake (180/160). Daar heb ik mij aardig op verkeken. Voorrem moet ik zoveel kracht op uitoefenen dat ik last van mijn hand krijg en nog steeds is de remkracht echt ver te zoeken.
Hoeveel weeg je en waar gebruik je de fiets?

Ik heb redelijk wat remmen versleten (upgraderitis) en zelfs met MT7's heb ik weinig remkracht met verkeerde of verkeerd ingeremde blokken. (203/180mm schijven)

Ik denk dat je met XT-remmen net zoveel issues zult hebben met verkeerd ingeremde blokjes :) Zeker je opmerking over piepende remmen doen mij geloven dat je remblokken gewoon verglaasd zijn.

Let wel op dat je schijven compatible zijn met de remblokjes van de M8000's.

Overigens heb ik altijd moeite met inremmen van remblokken hier in de omgeving. (Brabant) Daarom monteer ik voor het buitenland altijd een nieuw setje als de 'Nederlandse' blokken weer aan gort zijn geremd.

[ Voor 13% gewijzigd door Ruud op 16-05-2019 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 12:59:
[...]

Ik heb redelijk wat remmen versleten (upgraderitis) en zelfs met MT7's heb ik weinig remkracht met verkeerde of verkeerd ingeremde blokken. (203/180mm schijven)

Ik denk dat je met XT-remmen net zoveel issues zult hebben met verkeerd ingeremde blokjes :) Zeker je opmerking over piepende remmen doen mij geloven dat je remblokken gewoon verglaasd zijn.

Overigens heb ik altijd moeite met inremmen van remblokken hier in de omgeving. (Brabant) Daarom monteer ik voor het buitenland altijd een nieuw setje als de 'Nederlandse' blokken weer aan gort zijn geremd.
de M8000's worden met verschillende blokken geleverd, wel of geen koelvinnen, maar volgens mij altijd resin (maar ik kan het ook mis hebben). De orginele schijven op mijn fiets waren van dezelfde klasse als de M355 en inderdaad specifiek "resin only" (staat dan ook op de schijf gedrukt). Voor zover ik weet kan je in de praktijk ook wel andere pads gebruiken op deze schijven, ze zullen alleen wat sneller slijten.

@WeaZuL Bij mijn nieuwe wielset over op XT (icetech) schijven en voor mijn gevoel remmen die ook beter (en blijven beter recht). Schijven upgraden is misschien ook nog wel de moeite waard als je nu resin only schijven hebt,

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Ruud schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 12:59:
[...]

Ik weeg *kuch* 80kg en fiets enkel de Dorst route. Tegenwoordig ben ik vriend van MTB tracks Oosterhout, die gasten onderhouden dat stukje shorttrack altijd top,dus kon dat niet laten!

Zou best kunnen hoor, die remblokken verglaasd, want tweedehands overgenomen etc. Ik wilde geen tijd verspillen aan testen van de setup / schuren van blokken etc. omdat ik al zo weinig tijd heb en de tijd die ik heb wil ik zoveel mogelijk fietsen ipv sleutelen ...

Wat voor blokken raadt je aan?

Met deze gebruikte cube reaction heb ik namelijk al wat behoorlijke tegenvallers gehad waardoor ik de trapaslager, ketting, beide RaceFace bladen voor en cassette achter heb moeten vervangen. Tevens beide buitenbanden vervangen en toen ik daarmee toch bezig was gelijk de bandjes tubless gemaakt icm niet tubeless ready velgen .. hebben mij al genoeg sleutel tijd bezorgt ipv fietstijd.
Nu heb ik nog een voorvork die ik verdenk dat deze een servicebeurt nodig heeft en dan heb ik al meer uitgegeven dan dat deze fiets ooit nieuw gekost heeft 8)7.
In het vervolg weet ik waar ik op moet letten, in al mijn enthousiasme :X leek alles er goed uit te zien, little did i know....

[ Voor 3% gewijzigd door WeaZuL op 16-05-2019 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Prulleman schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:21:
[...]

de M8000's worden met verschillende blokken geleverd, wel of geen koelvinnen, maar volgens mij altijd resin (maar ik kan het ook mis hebben). De orginele schijven op mijn fiets waren van dezelfde klasse als de M355 en inderdaad specifiek "resin only" (staat dan ook op de schijf gedrukt). Voor zover ik weet kan je in de praktijk ook wel andere pads gebruiken op deze schijven, ze zullen alleen wat sneller slijten.

@WeaZuL Bij mijn nieuwe wielset over op XT (icetech) schijven en voor mijn gevoel remmen die ook beter (en blijven beter recht). Schijven upgraden is misschien ook nog wel de moeite waard als je nu resin only schijven hebt,
Ja klopt, ik heb nu dus die resin only schijven, grmbl .. eerst maar eens kijken hoe dat gaat ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
WeaZuL schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:31:
[...]

Ja klopt, ik heb nu dus die resin only schijven, grmbl .. eerst maar eens kijken hoe dat gaat ...
grote kans dat je M8000 remmen met G02S pads worden geleverd, of de J02A met koelvinnen (of je heb de 4 piston calipers, dan heb je ook weer andere pad codes..)
Beide met deze code zijn in ieder geval resin, en dat gaat dus prima met je huidige schijven, maar ook als je metal pads zou hebben moet dat gewoon goed remmen, alleen sneller slijten (de schijven zijn van zachter metaal).

Dus inderdaad eerst even kijken hoe het gaat (onafhankelijk van de geleverde pads). Als je nu problemen hebt met je voorrem, moet je zeker niet vergeten die schijf goed te ontvetten.. anders heb je na montage gelijk weer vervuilde blokken bij je nieuwe remmen! oja, en goed inremmen natuurlijk

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
WeaZuL schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:29:
[...]

Wat voor blokken raad je aan?
Gevalletje ellende van een ander dus, maar nu weer bijna op orde :)

Ik ben zelf groot fan van Discobrakes. Kosten geen klap en remmen erg goed (Ceramic pro en Copper free compound)

Maar ik heb ook altijd goede ervaringen gehad met de standaard M8000-blokken met koelvin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
zorg dat je altijd een setje op voorraad hebt liggen, er is niks zo vervelend als er vlak voor een rit achter komen dat je remmen niet meer werken (of door vervuiling, of gewoon versleten). Een nieuw setje is in een paar minuten geplaatst, maar moet je naar de LBS ben je zo 20 euro voor 1 set pads kwijt... en dan heb je vaak niet eens veel keuze (zo heb ik een keer BBB pads voor 16 euro gekocht omdat de LBS niks anders had liggen. Kan je beter een keer bij een bv een duitse webshop een paar orginele blokken extra mee laten komen voor <10 euro.
De orginele van shimano bevallen mij ook goed, ik heb die met koelvinnen liggen, maar nog niet gemonteerd

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Ruud schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:37:
[...]

Gevalletje ellende van een ander dus, maar nu weer bijna op orde :)

Ik ben zelf groot fan van Discobrakes. Kosten geen klap en remmen erg goed (Ceramic pro en Copper free compound)

Maar ik heb ook altijd goede ervaringen gehad met de standaard M8000-blokken met koelvin.
Dat zeg ik de laatste tijd steeds vaker tegen mijzelf :D

Discobrakes de naam alleen al :o gaan we daar eens mee testen!

edit:
en de slogan op de webpagina "Stop in Style" :D

[ Voor 5% gewijzigd door WeaZuL op 16-05-2019 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Onder het motto van remblokken aanschaffen en een voorraadje. Welke worden aangeraden voor een setje Hope Tech 3 E4? Lees goede verhalen over Trickstuff blokken, maar die zijn vrij prijzig. Plus, wanneer is het "verstandig" om voor organic danwel metallic te kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
drBunhead schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:24:
Onder het motto van remblokken aanschaffen en een voorraadje. Welke worden aangeraden voor een setje Hope Tech 3 E4? Lees goede verhalen over Trickstuff blokken, maar die zijn vrij prijzig. Plus, wanneer is het "verstandig" om voor organic danwel metallic te kiezen?
als je goedkoper en gewoon goed wilt, dan ga je voor die discobrake pads, die hebben ook hope:
https://www.discobrakes.c...com/?s=0&t=0&c=8&p=100010
deze zijn in sintered en kevlar te koop, de sintered zijn voor zover ik heb begrepen beter voor natte omstandigheden, (eigenlijk meer allround). De Kevlar pads zijn denk ik denk ik beter als je toch nooit door de regen/modder rijdt.*

* geen ervaring mee, misschien @Ruud (wellicht alleen ervaring met de kevlar omdat ie een hekel aan modder heeft ;))

/edit, ze hebben een mooie vergelijking van alle compounds hier: https://www.discobrakes.c...om/?s=0&t=10&q=compounds&
kan je mooi kiezen wat je belangrijker vind, bv slijtage vs power (welke over het algemeen niet biede "top" zijn)

[ Voor 15% gewijzigd door Prulleman op 17-05-2019 10:35 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
@WeaZuL Alles exact hetzelfde als boven beschreven; m'n remmen van de Cube Reaction vervangen voor een set XT M8000 en een setje ice-tech schijven en nu kan ik daadwerkelijk remmen. De goedkopere Deore remmen bleken me niet te liggen, de nieuwe werkten prima (gisteren getest op Amerongen). Plus het was gewoon een mooi werkje om te doen, remleidingen door het frame, inkorten, bloeden etc. Heb voor wel gelijk een setje mét vinnen erbij gekocht, mede om zo ook een setje op voorraad te hebben liggen mocht het nodig zijn om te vervangen.

[ Voor 15% gewijzigd door Holk op 17-05-2019 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:13
Ik rijd zelf eigenlijk altijd met de remblokken van de fabrikant, sintered. Ik heb nu SRAM Level TL remmen, en daar rijd ik sinds oktober met nieuwe SRAM sintered blokken. Ik rij gemiddeld in de winter zo'n 5 uur per week, in alle omstandigheden (regen, wind, sneeuw, modder, Nijmegen, Ardennen, Eiffel). Deze blokken remmen nog steeds prima.

Ik heb voor de reserve ook eens hier een setje gekocht: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dA3cJs0
Voor €5 4 setjes! Ik heb ze nog niet gebruikt en verwacht er helemaal niks van, het is meer als ik of een bike-maatje ineens stil komt te staan, dan heb ik nog een setje blokken die je snel kunt vervangen, en eventueel weg kunt mikken als je het toch ruk vond.

[ Voor 3% gewijzigd door bas-r op 17-05-2019 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 10:31:
[...]

* geen ervaring mee, misschien @Ruud (wellicht alleen ervaring met de kevlar omdat ie een hekel aan modder heeft ;))
Ik heb jaren geleden ooit gesinterd van Discobrakes gereden in een setje Formula remmen. Geen idee meer hoe dat ging. Vast prima.

De eigenschappen in volgorde van belangrijkheid (voor mij):

Power én Heat dissipation op 1
Quietness op 2
en ver daaronder life expectancy.

De levensduur interesseert me echt niets. Als remblokken door modder binnen 50km op zijn dan moet er ook naar de lagers gekeken worden en moet er toch al veel uit elkaar. Dus dan is een setje blokken een peulenschil om ook mee te nemen. ;) En daarnaast heeft @Prulleman gelijk. Ik fiets niet in die omstandigheden. Ga ik voor langere tijd weg dan gaan er gewoon 4 setjes extra mee. (daarom ben ik fan van de 4-packs van Discobrakes :D ) Je kunt altijd pech hebben met een lekkende banjo-bout en je kunt pech hebben dat ze binnen 1 dag op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:15

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Sintered en de Shimano ICE rotrors gaat niet samen volgens mij.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
zonoskar schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 14:19:
https://bike.shimano.com/...eorext-m8000/SM-RT86.html
Pad Compatibility: Metal, Resin
(metal=sintered toch? of zit daar ook nog veschil in?)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
zonoskar schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 14:19:
Daar heb ik ook verhalen over gehoord. Je bent dan erg snel door je schijven heen en ze trekken krom. Maar dat laatste doen ze volgens mij sowieso makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Bij mij zijn ze nog kaarsrecht.. maar ik heb nu volgens mij nog de resin pads erop zitten. kan aan andere factoren liggen, maar mijn oude schijven heb ik meer mee moeten pielen om ze recht te houden, volgens mij heb ik bij deze 1 keer tijdens de montage er een klein tikje aan verbogen en daarna niks meer (600km later ofzo). Slijtage... geen idee, zie ik dan wel weer, kan nooit heel hard gaan, je hebt nog gewoon een stalen buintenkant, Je zal ze inderdaad minder ver op kunnen rijden, maar de vraag is of je normale schijven tegen die tijd ook niet al zou moeten vervangen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb er ooit iets over gehoord. Ik rij met Hope remmen, dus ik heb me er niet verder in verdiept. Maar als je sintered blokken wil rijden, check dan even of je schijven geschikt zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door zonoskar op 17-05-2019 16:11 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:18

Galois

1811 - 1832

Zondag met een groepje besloten om route Overloon te doen. Doel was 'een route die nog niemand gedaan heeft en hoog op mtbroutes.nl staat' :)

We kwamen dus uit op Overloon. Iemand bekend met die route? Bedoeling is om 's ochtends een rondje te doen. Dan te lunchen en na de lunch nog een rondje (en dan gaan nog één ander en ik 'm nóg een keer doen :)).

Tips voor bv. lunchplek bij de route van harte welkom!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:12

Tacoos

i am i

Galois schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 20:40:
Zondag met een groepje besloten om route Overloon te doen. Doel was 'een route die nog niemand gedaan heeft en hoog op mtbroutes.nl staat' :)

We kwamen dus uit op Overloon. Iemand bekend met die route? Bedoeling is om 's ochtends een rondje te doen. Dan te lunchen en na de lunch nog een rondje (en dan gaan nog één ander en ik 'm nóg een keer doen :)).

Tips voor bv. lunchplek bij de route van harte welkom!
Ik heb em een paar keer gereden. Leuke route, onvermijdelijk voor zo'n lange route een paar lange verbindingsstukken, maar verder goed te doen.
Met 32 km niet de kortste, dus als jij em 3x rijdt op 1 dag: kudos!

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@Prulleman hoe vond je het stadsbos? Ik zag een nette tijd op het eekhoornpad :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Ruud ja was leuk! Lekker veel korte bochtjes en rollers. Ik hou er wel van. Als je niet kan pumpen kom je niet echt vooruit hier :D

Ook nog ff een mooie gemiddelde Breda Tilburg gereden, 22km met 30 per uur, terug was de koek een beetje op met 28.4.

(Beetje duurtraining erbij pakken voor de RDHF, die komt ook dichterbij)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:20

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Net mijn eerste wedstrijdje gedaan hier op mijn thuis baantje in Zeewolde. Dat was toch best geinig om te doen. Ik op mijn wegwerp mtb tegen al die high end premium fietsen 😂😂😍

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Aangezien er al een tweakers roadie en hardloop clubje was op Strava heb ik nu ook een MTB clubje aangemaakt: https://www.strava.com/clubs/GoT-MTB

Dus meldt je vooral hier aan om wat meer van je mede tweakers mee te krijgen op MTB gebied :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Aangemeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:45
Ook aangemeld, maar moet wel bekennen dat ik de meeste kilometers op de racefiets pak (komt ook door woon-werk verkeer wat substantieel is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
wisselwerking schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:35:
Ook aangemeld, maar moet wel bekennen dat ik de meeste kilometers op de racefiets pak (komt ook door woon-werk verkeer wat substantieel is).
Ja nogal wiedes met dit soort omwegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:45
En dat viel nog mee. Ik mocht de wekker niet vroeger zetten van de vrouw :'( Dus vanmiddag iets groter ommetje. Zondag weer op de ATB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Prulleman schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 13:37:
[...]

grote kans dat je M8000 remmen met G02S pads worden geleverd, of de J02A met koelvinnen (of je heb de 4 piston calipers, dan heb je ook weer andere pad codes..)
Beide met deze code zijn in ieder geval resin, en dat gaat dus prima met je huidige schijven, maar ook als je metal pads zou hebben moet dat gewoon goed remmen, alleen sneller slijten (de schijven zijn van zachter metaal).

Dus inderdaad eerst even kijken hoe het gaat (onafhankelijk van de geleverde pads). Als je nu problemen hebt met je voorrem, moet je zeker niet vergeten die schijf goed te ontvetten.. anders heb je na montage gelijk weer vervuilde blokken bij je nieuwe remmen! oja, en goed inremmen natuurlijk
Vrijdag was de set binnengekomen, zaterdag avond gemonteerd en zondag gelijk 2x Dorst gereden. Monteren was een eitje, op de een of andere manier hoefde ik niets in te korten, 1:1 fit, helemaal top! Was nog wel een klus om die grips van het stuur te krijgen zeg, pffff. Daarna op aanraden van jullie de remschijven ontvet en vervolgens een test ritje om het spul in te remmen. Nou dat is een wereld van verschil, ik heb er iig geen spijt van. Het doet mij denken aan mijn vorige fiets, die had ook dat bijterige, maw helemaal content! Thnx guys voor de tips!

Qua remblokken kon ik kiezen bij Ali en heb ik de middenmoot gekozen, Ice-Tec J02A (Resin) pads? Remmen iig top!
Holkers schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:29:
@WeaZuL Alles exact hetzelfde als boven beschreven; m'n remmen van de Cube Reaction vervangen voor een set XT M8000 en een setje ice-tech schijven en nu kan ik daadwerkelijk remmen. De goedkopere Deore remmen bleken me niet te liggen, de nieuwe werkten prima (gisteren getest op Amerongen). Plus het was gewoon een mooi werkje om te doen, remleidingen door het frame, inkorten, bloeden etc. Heb voor wel gelijk een setje mét vinnen erbij gekocht, mede om zo ook een setje op voorraad te hebben liggen mocht het nodig zijn om te vervangen.
Zelfde ervaring na de eerste rondjes Dorst. Top, geen spijt van de XT M8000 aanschaf, kost wat maar dan heb je ook wat. :D Waar ik wel achter kwam na 2 rondjes is dat ik wat hoorde tikken tijdens het fietsen. Toen ik thuis kwam zag ik dat een remkabel af en toe tegen het frame aan het rijden was onderweg en de lak flink heeft beschadigd tot op het carbon. |:( |:( Daar baalde ik stevig van. Ik heb de remleidingen vervolgens opnieuw gerouteerd en de volgende dag maar een setje beschermings stickers gekocht bij de lokale fietsenmaker.
Prulleman schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:28:
Aangezien er al een tweakers roadie en hardloop clubje was op Strava heb ik nu ook een MTB clubje aangemaakt: https://www.strava.com/clubs/GoT-MTB

Dus meldt je vooral hier aan om wat meer van je mede tweakers mee te krijgen op MTB gebied :)
Aangemeld, de naam is Willy, Willy Wanker :7

[ Voor 35% gewijzigd door WeaZuL op 21-05-2019 07:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r

Wel moeilijk om de omslag van tweakers-username naar Strava-naam te maken bij de meesten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Haha inderdaad, mij herken je nog aan het plaatje ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Ik had naast het klusje van het vervangen van de m355 remset door de M8000 ook nog een voortandwiel welke door trapte / versleten was. Ondanks dat iedereen aangaf dat alles in 1 keer vervangen diende te worden (cassette, ketting en beide voorbladen) dacht ik dat het kleine voorblad nog wel even mee kon, niet dus.
Ik op zoek naar een nieuw RaceFace Turbine 26T blad, kwam ik op prijzen en tevens levertijden uit waar je u tegen zegt. Na wat onderzoek blijkt er ook zoiets te zijn als "compatible" tandraden?! Ik was in eerste instantie sceptisch maar voor 10eur wilde ik de gok wel wagen. Afgelopen zaterdag dus tevens gemonteerd en tot nu toe ik ben er zeer content mee! Tot nu toe geen verschil met het originele RaceFace Turbine 26T tandrad. Ben benieuwd hoe lang hij het volhoudt, we gaan het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
WeaZuL schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 07:43:
[...]

Was nog wel een klus om die grips van het stuur te krijgen zeg, pffff.
Waarom moesten de grips eraf? Konden de oude remklauwen er niet af met grips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
de meeste shimano remmen klik je de band inderdaad open, door een kleine inbus in een gaatje te drukken, ook bij mijn m355 als ik het me goed herinner.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WeaZuL

WeaZuL

Ruud schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:06:
[...]

Waarom moesten de grips eraf? Konden de oude remklauwen er niet af met grips?
Prulleman schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:07:
de meeste shimano remmen klik je de band inderdaad open, door een kleine inbus in een gaatje te drukken, ook bij mijn m355 als ik het me goed herinner.
Beide M355 rempompen moesten ook vervangen worden door de tegenhangers van de XT m8000 set. Voor zover ik kon zien is de montage van de M355 rempomp middels een gegoten klem. Om die nog in te kunnen zetten voor toekomstige projecten wilde ik daar niet de slijptol in zetten, vandaar.

[ Voor 20% gewijzigd door WeaZuL op 21-05-2019 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
ah, nou ik er even over nadenk, ik had volgens mij br m506 hendels (en m447 calipers), die hebben wel de scharnier.

Ik dacht dat ik ook 355 had, maar dat was dus niet. Zo te zien is dit zeker wel een nuttige upgrade!

[ Voor 39% gewijzigd door Prulleman op 21-05-2019 09:21 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
zo.. gisteren nog even aan het klussen geweest.. zat een steeds harder wordende kraak bij trappen.. zadelpen + zadelrails deden ook mee, maar die had ik vorige week al aanegpakt, nu was het enkel nog bij trappen.. behoorlijk recent nog mijn direct mount ketting blad opnieuw vast gezet, want de eerste keer zat het euvel daar.. die was het dus ook niet..

Aangezien cannondale fan is van BB30 pressfit bottom bracket lagers (grote lagers direct in je frame zonder cups), maar deze ook berucht zijn om hun gekraak. Gisten daarmee aan de slag gegaan. alles weer schoon en gemonteerd.. proefritje door de straat en net zo hard....

Uiteindelijk maar naar mijn as achter gaan kijken, was het ook, niet, toen de derailleur pad en bingo!

Man man .. wat een gedoe kunnen kraakjes toch zijn...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Bandenvraagje:

Is een Racing Ralph achter een een Racing Ray voor een goede combi voor mul zand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Rudolf schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:44:
Bandenvraagje:

Is een Racing Ralph achter een een Racing Ray voor een goede combi voor mul zand?
Mul zand: zo breed mogelijk. Profiel maakt minder uit, dus een RaRal/RaRay zal het best werken in 2.35 uitvoering (maar die maken ze niet meer?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
inderdaad.. alleen de oude ralphs zijn in 2.35", de nieuwe ray/ralph is max 2.25.
Maar voor een 2.25 bandje doen ze het niet slecht.. de routes hier in de buurt worden ook al weer muller en het valt me tot nu toe niet tegen. Maar als je echt goed over los zand wilt gaan moet je zo breed mogelijk pakken. de vraag is dan wel of dat de beste compromis is.. maar dat hangt af van waar en wanneer je rijdt.

Ook bij stadsbos 013 lagen een paar tricky bochten.., je hebt heel veel kombochten, maar bij een aantal is de hoge rand afgebrokkeld in een mulle hoop.. ga je dan teveel naar buiten op komtbochtsnelheid, dan heb je wel een probleem :D.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Voornamelijk voor volgend weekend. Dan ga ik met een groepje Lakebike24 rijden. Dus dat is steeds 20 minuten zo hard mogelijk. Dus ik wil ook niet te veel op snelheid inleveren. De route ligt er nu behoorlijk mul bij, maar volgende week wordt er nog wel wat regen verwacht. Verwacht overigens niet dat dat veel verschil zal maken, want het is hier al sinds maart erg droog.

Edit, er zijn ook best wat stukken die er gewoon goed bij liggen. Compromis maken dus :)

[ Voor 10% gewijzigd door Rudolf op 23-05-2019 11:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Gisteren beetje wezen stunten in Bike Park Utrecht. Eindstand:

1. Ik pijn in de pols, voet en scheenbeen;
2. Maatje heeft gebroeken sleutelbeen.

Maar het was wel geinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Voor mul zand geldt nog 1 ding: snelheid. Als je 20-22 km/h kan aanhouden dan zak je niet in het zand weg en blijf je er overheen 'drijven'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
En je vork (en/of achterdemper) locken. Zelfs met steekassen gaat een band “zoeken” in het mulle zand dus dat vast hebben helpt dan.

@Tylen Denkt je maatje er ook zo over? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
is dat "zoeken" niet juist de manier om er goed door te komen? ik probeer altijd mijn handen zo los mogelijk aan het stuur te houden.. Op het moment dat ik zelf de richting probeer te forceren, dan graaf je juist je voorwiel in. Als je je stuur zo los mogelijk houd en alleen globaal de richting aanhoudt, dan kom je er beter doorheen.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-05 19:09
Prulleman schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:14:
is dat "zoeken" niet juist de manier om er goed door te komen? ik probeer altijd mijn handen zo los mogelijk aan het stuur te houden.. Op het moment dat ik zelf de richting probeer te forceren, dan graaf je juist je voorwiel in. Als je je stuur zo los mogelijk houd en alleen globaal de richting aanhoudt, dan kom je er beter doorheen.
Dit is inderdaad ook mijn ervaring, op de routes rond Dorst. Door het stuur los vast te houden, kun je voor mijn gevoel veel sneller door het zand. (Nu trouwens met X-King 2.4" voor, 29")

Vering locken heb ik nog niet getest, misschien ook eens proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Laatst online: 17-05 19:44

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Inderdaad stuur losjes beethouden, gewicht iets naar achteren, kijken waar je heen wilt en niet waar je heen gaat en zorgen dat je gang houd.

En idd zo breed mogelijk, ik heb de Panaracer fat b nimble 29x3" afgelopen weekend er voor weer omgelegd. (Hoewel die echt niet als 3" valt)

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ben ook wel benieuwd wat locken dan nog doet.. als ik het logisch beredeneer zou je gelocked niet beter door mul zand kunnen komen. Voor mijn gevoel moet je alle scherpe, directe, harde impacts met de grond vermijden, zodat je zoveel mogelijk "on top" blijft. Ga je locken, dan zal je je eerder ingraven (denk ik).

Maar we zullen deze zomer wellicht genoeg kunnen testen hier in brabant..

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theJB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik heb me ook aangemeld bij de Strava GoT club :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

#metoo
theJB schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:51:
Ik heb me ook aangemeld bij de Strava GoT club :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
ik ook, al denk ik eind van het jaar wel een beetje onderaan te bungelen. Misschien is de ratio buitenland/nederland bij mij wel het hoogste O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
dit jaar zelf nog geen buitenland gedaan.. maar daar komt snel verandering in. over 3 weken weekendje weg, dan rondje rijden bij Waimes en de week erna in hetzelfde gebeid de RDHF oOo

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
Prulleman schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:52:
dit jaar zelf nog geen buitenland gedaan.. maar daar komt snel verandering in. over 3 weken weekendje weg, dan rondje rijden bij Waimes en de week erna in hetzelfde gebeid de RDHF oOo
Ik rijd volgende week de Cimes de Waimes dus dan kun je mijn rondje van Strava afplukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Tylen schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:13:
Gisteren beetje wezen stunten in Bike Park Utrecht. Eindstand:

1. Ik pijn in de pols, voet en scheenbeen;
2. Maatje heeft gebroeken sleutelbeen.

Maar het was wel geinig :)
Ach, blessures gaan wel weer over zeg ik altijd maar. Kom zelf net terug van een hernia.
Vandaag 2 nieuwe banden (schwalbe tabletops) en een crown-race voor de nieuwe vork, om mijn Dirtjumper eindelijk eens helemaal af te maken. Dus ik verwacht binnenkort ook wel weer een of meerdere blessures.

Andere vraag:
Ik heb gisteren een nieuwe leaseauto besteld en dit keer eentje met trekhaak. Nu dus op zoek gaan naar een fietsendrager. Moet min 2, max 3 fietsen kunnen vervoeren en het liefst eentje die niet al te zwaar is (gezien die hernia :P ). Thule? Of toch iets anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Klitse thule is altijd goed, maar wel prijzig. Ik heb zelf een hapro atlas 3 premium. Ideaal om een drager voor 3 fietsen te gebruiken voor 2 :) Met wat puzzelen en schuiven passen er natuurlijk ook 3 op. Stuk goedkoper, zeker zo degelijk, alleen een stuk zwaarder en minder compact dan een vergelijkbare thule..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Prulleman schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:56:
@Klitse thule is altijd goed, maar wel prijzig. Ik heb zelf een hapro atlas 3 premium. Ideaal om een drager voor 3 fietsen te gebruiken voor 2 :) Met wat puzzelen en schuiven passen er natuurlijk ook 3 op. Stuk goedkoper, zeker zo degelijk, alleen een stuk zwaarder en minder compact dan een vergelijkbare thule..
Ziet er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyChainsaw
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

HappyChainsaw

It's a trick. Get an axe.

Long time lurker hier, ook aangemeld. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:13
Gebruik m'n mtb echt heel weinig de laatste jaren, remmen maken nu dan ook steeds herrie op het moment dat ik bijna bij het afremmen stil sta. Nieuwe pads nodig? (XT discs)

[ Voor 5% gewijzigd door paragon op 24-05-2019 18:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 01:44

Appie

F1RST Racing

Aangemeld, ik rij alleen in Amerika, maar goed wel leuk om te vergelijken.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:39
Zo, net terug van een érg pittig weekendje .be, 2 dagen, 100 km, 2600 hoogtemeters...

Ik zat tussen Houffalize en La Roche in, dus de ene dag hebben we 2 routes richting La Roche gedaan (75 km, kleine 1900 hoogtemeters) en vanmorgen richting Houffalize (25 km, ruime 700 hoogtemeters).

Wat een ontzettend gave omgeving, van snelle afdalingen over brede paden tot technische klimmetjes, en alles daar tussenin. Prima weekendje afzien zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-05 19:12
Met het Hemelvaartweekend ga ik er even tussenuit en heb verkozen om nog eens naar de Utrechtse Heuvelrug af te zakken om wat MTB-kilometers te maken :9.
  • Donderdag: Lage & Hoge Vuursche (32 km)
  • Vrijdag: Amerongen, Hoge Ginkel, Leersum, Zeist & Austerlitz (120 km, incl h/t naar hotel)
  • Zaterdag: Kwintelooijen & Rhenen (32 km, incl h/t naar hotel)
Maakt dus een driedaagse van dik 180 km, heb er wel zin in :9. Hopen dat het weer wat meezit :).

Vraagjes voor de locals:
  • Is het mogelijk om in het Beauforthuis in Zeist drinkbussen bij te vullen? Ik zou daar op ongeveer halfweg mijn tocht zijn, dus een ideaal moment.
  • Op de verbindingsweg van Zeist naar Leersum moet ik in Doorn passeren. Is daar een plekje die jullie kunnen aanraden om wat te eten? Broodje o.i.d.
Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Dorst krijg je niet op Leersum of Amerongen, liggen zoveel bidons aan de kant :+

Verder geen idee, klinkt wel als een mooi lang weekend sturen

[ Voor 28% gewijzigd door Holk op 26-05-2019 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
Holkers schreef op zondag 26 mei 2019 @ 20:17:
Dorst krijg je niet op Leersum of Amerongen, liggen zoveel bidons aan de kant :+

Verder geen idee, klinkt wel als een mooi lang weekend sturen
:+

Jammer dat ik zaterdag al terug thuis moet zijn voor een trouw, anders bleef ik nog wat langer en ging de koersfiets ook mee :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 12:04

Demo

Probleemschietende Tovenaar

CedricD schreef op zondag 26 mei 2019 @ 17:18:
Op de verbindingsweg van Zeist naar Leersum moet ik in Doorn passeren. Is daar een plekje die jullie kunnen aanraden om wat te eten? Broodje o.i.d.
Afhankelijk van je route zou je Chalet Helenaheuvel, Onder de Pannen of Klein Zwitserland kunnen proberen. De eerste twee zijn eenvoudig, maar hebben prima eten en kijken niet vreemd op van wandelaars of fietsers. De laatste ben ik nooit binnen geweest.
Het Let de Stigterpad is trouwens een dikke aanrader als verbinding richting Leersum, een soort van verhard maar het kronkelt prachtig door de bossen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
@Demo
Thx voor de eettips, bekijk ik morgens eens!

Dat kronkelend fietspad zit idd in m'n route :9

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Gisteren met mijn zoontje van 5 de kinder MTB route in Ede gereden. Heb echt super genoten. De klimmetjes waren hem af en toe net te steil of te lang (op zijn 16 inch versnellingsloze mountainbikeje) maar dan liep hij een stukje en ging ie weer dapper verder. Met name de golvende stukken vond ie echt geweldig. :D Hij ging nog best een paar keer onderuit (vaak door mul zand), maar dat mocht de pret niet drukken. Zelfs niet toen hij 2x kort achter elkaar redelijk hard viel, ff een slok water, traan wegvegen en weer door. d:)b

Geweldig dat zo'n parcoursje ook aangelegd is. Hands down voor de mensen die dat geregeld hebben _O_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
ja, super tof om met de kids ook een rondje te rijden, heb zelf 2 jongens van 6 en 8 en rij af en toe een rondje vrachelen met ze (6km zonder veel klimmetjes). Met name de jongste vind het erg tof, hoewel die de slechtste fiets heeft (ook een 16" fietsje met 1 handrem en achteruittrap rem, geen versnellingen, alleen een beetje profiel op de bandjes). De oudste heeft een 24" cube met 21 vernellingen en v-brakes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xGqV06uI4HDtIIb7Hyv3RwT5/thumb.jpg

prachtig toch, zo'n blij koppie (van ons allebei eigenlijk :D)

[ Voor 14% gewijzigd door Prulleman op 27-05-2019 12:20 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:22

Typhone

Who Dares Wins

Zo het heeft even mogen duren maar afgelopen zaterdag de Neuron CF en de Roadlite allebei voorzien van de nieuwe wielsets. Nog niet uitgetest afgelopen weekend maar vanavond ga ik de Neuron CF testen.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/61076865_2265319583547147_3535880887843422208_n.jpg?_nc_cat=105&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=37f41b6053da76ac6b19d6fd19d64475&oe=5D9AA7C9

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/61345852_2265319653547140_3597934699890081792_o.jpg?_nc_cat=105&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=e55beba59dac14ef64bbb2438e4d2cc8&oe=5D9DF890

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/61453495_2265319666880472_191316066910076928_o.jpg?_nc_cat=102&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=d1306482412a43952abfc5317d279a61&oe=5D566C11

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/61118418_2265319736880465_7417199505608540160_o.jpg?_nc_cat=100&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=ffb1b1c02ad33e932b0b7f5fb51cb335&oe=5D527ADC

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/61231204_2265319756880463_7480933143789174784_o.jpg?_nc_cat=102&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=9c09fa852441353698ca30586ecfd54e&oe=5D9FA645

Vanavond wordt de auto voorzien van een wegklapbare trekhaak en komt er - eindelijk - een fietsendrager waardoor ik binnenkort mijn routebereik eens kan vergroten. Binnenkort ook een weekendje weg naar het hierboven reeds genoemde Houffalize waar ik de Neuron voorzichtig eens kan gaan testen. Ik vind het erg prettig in elk geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Ben benieuwd :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Typhone schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:31:
Zo het heeft even mogen duren maar afgelopen zaterdag de Neuron CF en de Roadlite allebei voorzien van de nieuwe wielsets. Nog niet uitgetest afgelopen weekend maar vanavond ga ik de Neuron CF testen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vanavond wordt de auto voorzien van een wegklapbare trekhaak en komt er - eindelijk - een fietsendrager waardoor ik binnenkort mijn routebereik eens kan vergroten. Binnenkort ook een weekendje weg naar het hierboven reeds genoemde Houffalize waar ik de Neuron voorzichtig eens kan gaan testen. Ik vind het erg prettig in elk geval :)
Hoe bevalt de neuron je so far?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Tylen er is nog geen release date voor de HB. 130 toch? (tenminste ik kan nog weinig vinden)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het viel me gisteren op dat hele stukken naast de route in Eersel helemaal open gegraven of gewroet zijn. Zouden dat wilde zwijnen kunnen zijn geweest? Lijkt met niet dat dat wandelaars zijn geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vwxwn4smnrnacalfos2e4QS8/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Tylen schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:15:
[...]

Hoe bevalt de neuron je so far?
Ik vind de Neuron erg prettig fietsen maar de banden (Maxxis Forekasters front/rear) vond ik ernstig 'zuigen' (aan de grond). Merk dat je voor de langere ritten wel wat 'uitgeruster' van de Neuron stapt dan van de BMC.
Vanavond ga ik de nieuwe banden voor het eerst testen (van de Neuron) en dan kan ik aangeven hoe het verschil is tussen voor/na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Prulleman schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:31:
@Tylen er is nog geen release date voor de HB. 130 toch? (tenminste ik kan nog weinig vinden)
Klopt :( En alleen bikeboutique in zuid limburg kan hem leveren. Kan nergens een shop dicht bij huis vinden.
Vandaar mijn intresse nu in de Neuron. Die kan augustus al op de mat liggen.
Typhone schreef op maandag 27 mei 2019 @ 14:15:
[...]

Ik vind de Neuron erg prettig fietsen maar de banden (Maxxis Forekasters front/rear) vond ik ernstig 'zuigen' (aan de grond). Merk dat je voor de langere ritten wel wat 'uitgeruster' van de Neuron stapt dan van de BMC.
Vanavond ga ik de nieuwe banden voor het eerst testen (van de Neuron) en dan kan ik aangeven hoe het verschil is tussen voor/na.
Welke heb je precies? Ik zelf zit aan de 9 SL te denken. Ik die flashy blauwe kleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Ik heb de Canyon Neuron CF 8.0 in de grijs zwarte kleursetting. Die blauwe had destijds een levertijd van 5 maanden extra en daar wilde ik niet op wachten. Kleur vind ik persoonlijk niet zo heel belangrijk maar dat zeg ik liever niet hardop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyChainsaw
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

HappyChainsaw

It's a trick. Get an axe.

zonoskar schreef op maandag 27 mei 2019 @ 13:59:
Het viel me gisteren op dat hele stukken naast de route in Eersel helemaal open gegraven of gewroet zijn. Zouden dat wilde zwijnen kunnen zijn geweest? Lijkt met niet dat dat wandelaars zijn geweest.
Klopt, in het zuiden van Brabant zie je dat steeds meer. Laatst ook langs de Tongelreep tussen Eindhoven en Valkenswaard. Een erg mooi pad langs het beekje (geen officiële route, waarbij je soms op een richeltje een meter boven het water fietst). Grote delen ervan waren volledig omgeschoffeld door de zwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-05 14:20

Meneer iCy

swarma

Hoi Allen,

Ik en een kameraad van mij willen gaan mountainbiken. Hij krijgt eenfiets van een collega van hem en ik moet er 1 kopen. Mijn budget is niet bijsterhoog, want zat zelf aan max 450 euro te denken zonder kleding / bescherming. Ben vrij lang en op het moment ook nog niet licht (aardig overgewicht). Is het budget haalbaar om een fiets te kopen? Zat zelf aan een Cube aim te denken.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:25
Tja, wat verwacht je voor dat geld te kopen?

Met 450 euro (vergeet geen budget te reserveren voor een helm en fietskleding) zit je wel echt helemaal onderaan de ladder. Dus een goedkope coil-vork en goedkope afmontage die eigenlijk niet voor offroad-gebruik bedoeld zijn. Het is op zich een prima kennismaking met fietsen, maar als het MTB-virus beklijft ben je ook meteen toe aan iets beters en dan is de inruilwaarde van zo'n fiets is nihil.

Als het niet anders kan, doen en lekker gaan fietsen, want iedere fiets is beter dan geen fiets. Maarrr... als je nog ergens 250 euro extra vandaag kan schrapen, dan is dat een goede extra investering en kom je wel in een beduidend beter segment terecht (en dat ga je echt merken).
Pagina: 1 ... 20 ... 278 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic