Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 09:51
Holkers schreef op donderdag 25 april 2019 @ 18:22:
[...]

Oké... 12GO Krijgt een dikke -1 van me nu.
21” bestellen, 17” opgestuurd krijgen en nu is de 21” uitverkocht... :(
https://www.bike-discount...ame-carbon-n-white-837347

https://schlierseer-bikeparts.de/hardtail.htm

• VIC_TOR
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10:48
Holkers schreef op donderdag 25 april 2019 @ 23:13:
[...]

Als ze die omgedraaid hebben gaan we met elkaar ruilen ;)
gelukkig is de mijne wel juist. En ding weegt echt niks, vanavond even op de keukenweegschaal zetten.

Die Cube Reaction (zie links Ruud) is ook een mooi alternatief inderdaad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Holkers
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 21-05 20:10
Holkers schreef op donderdag 25 april 2019 @ 18:22:
[...]

Oké... 12GO Krijgt een dikke -1 van me nu.
21” bestellen, 17” opgestuurd krijgen en nu is de 21” uitverkocht... :(
Wending: Ze hebben nog een 21"gevonden (joh), dus die sturen ze nu op. +1 dan maar weer

• Tacoos
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online

Tacoos

i am i

Tacoos schreef op donderdag 18 april 2019 @ 11:05:
[...]

Komende week ga ik de lagers in de achterbrug van mijn fiets vervangen omdat er teveel speling op zit.
Dan hoop ik ook weer dat gevoel van controle terug te krijgen.
Merk nu dat de achterkant soms bewegingen maakt die ik niet verwacht :X
...
Afgelopen paasmaandag besteed aan het vervangen van de lagers. Was ff spannend omdat ik geen persje heb en dus met draadeind, ringen en bankschroef moest werken, maar uiteindelijk viel het nog best mee.
Ook de versnellingskabel voor de achter derailleur was aan vervanging toe, dus die heb ik ook gelijk meegepakt.
Vanwege redenen kon ik pas vandaag testen hoe het voelt, maar het fietst nu weer vertrouwd, dus blij dat ik dit zelf heb aangepakt.

MX-5 10th anniversary, Rumblefish Elite, Master Touch GBS

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 10:15
@bas-r en? Ook lekker geblubberd in Echternach?

Zondag de 100km Mill Man Trial gereden in Echternach, Luxemburg.
Ik heb echt afgezien. 6 uur gedaan over 100 km. De weergoden zaten ook niet echt mee, het was koud, af en toe regen en heel veel modder. Er waren een aantal chokepoints waar je helaas te voet moest vanwege de drukte. Op een gegeven moment ergens bijna een half uur over 1,5km lopen gedaan. Veel verspilde energie...Bij een van de laatste lange klimmen rond de 80km zat ik er helemaal doorheen, maar toen zag ik net het dakje van de pauzeplek. Daar stond een groot glas cola klaar. De laatste gelletjes en repen naar binnen gepropt en opgepept door m'n maatje toch weer wat energie gevonden en uitgereden.

Super dag gehad. Op naar de 24 uur Lake Bike volgende maand.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 11:31
Rudolf schreef op maandag 29 april 2019 @ 11:55:
@bas-r en? Ook lekker geblubberd in Echternach?

Zondag de 100km Mill Man Trial gereden in Echternach, Luxemburg.
Ik heb echt afgezien. 6 uur gedaan over 100 km. De weergoden zaten ook niet echt mee, het was koud, af en toe regen en heel veel modder. Er waren een aantal chokepoints waar je helaas te voet moest vanwege de drukte. Op een gegeven moment ergens bijna een half uur over 1,5km lopen gedaan. Veel verspilde energie...Bij een van de laatste lange klimmen rond de 80km zat ik er helemaal doorheen, maar toen zag ik net het dakje van de pauzeplek. Daar stond een groot glas cola klaar. De laatste gelletjes en repen naar binnen gepropt en opgepept door m'n maatje toch weer wat energie gevonden en uitgereden.

Super dag gehad. Op naar de 24 uur Lake Bike volgende maand.
Ik heb heerlijk gefietst, maar een heel andere beleving dan jij!
Chokepoints waren kut ja, maar ik had gerekend op 100% regen, dus vond het prima te doen, had aan het eind ook nog prima een extra lus mee kunnen pakken :)
Super georganiseerde tocht, met zelfs echte toiletten bij de start!
Het slagwerk bij die zware klim was heel erg leuk.

Enige minpuntje waren mijn eigen montage-kunsten: ik had bij de wissel van mijn voorblad mijn crank te los vastgedraaid. Dus de laatste 10km kwam deze los en heb ik ‘m even geknepen of ik er wel de finish mee zou halen. Bij wat gasten nog gevraagd of ze een 10mm hex sleutel hadden, maar helaas. Ik zelf natuurlijk ook niet.

Ik deed iets minder dan 4 uur over de 70km.

• Rudolf
@bas-r Het weer is me ook 100% meegevallen!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10:50

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
bas-r schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:04:
[...]

Ik heb heerlijk gefietst, maar een heel andere beleving dan jij!
Chokepoints waren kut ja, maar ik had gerekend op 100% regen, dus vond het prima te doen, had aan het eind ook nog prima een extra lus mee kunnen pakken :)
Super georganiseerde tocht, met zelfs echte toiletten bij de start!
Het slagwerk bij die zware klim was heel erg leuk.

Enige minpuntje waren mijn eigen montage-kunsten: ik had bij de wissel van mijn voorblad mijn crank te los vastgedraaid. Dus de laatste 10km kwam deze los en heb ik ‘m even geknepen of ik er wel de finish mee zou halen. Bij wat gasten nog gevraagd of ze een 10mm hex sleutel hadden, maar helaas. Ik zelf natuurlijk ook niet.

Ik deed iets minder dan 4 uur over de 70km.
oe...een losse crank is wel klote.., hopelijk is er geen blijvende schade (kan zomaar de passing verkloten om te lang door te rijden).

Tip voor een ontbrekende inbus sleutel: als je bv een 6mm en een 4mm naast elkaar in de bout steekt heb je een aardige 10mm hex sleutel, ik zou er geen 40Nm op zetten, maar je zou er weer even mee vooruit moeten kunnen. (kan uiteraard ook met andere combinaties, liefst kleine maten vermijden, dus geen 8 en 2 om 10 te maken, de 2 zal minder grip hebben en minder Nm aankunnen)

Prulleman wijzigde deze reactie 29-04-2019 13:12 (4%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 10:02
Ik heb laatst een maxle steekas gebruikt om een lagerbout (ook 10mm) van een achterbrug mee vast te zetten. Deze was helemaal los gedraaid en kwam bijna in het voorste tandwiel terecht. Ook geen 10mm voorhanden en enkel een multitool bij waar een 6 en 4 niet te combineren waren. Door at de hendel van de steekas taps toe liep kon ik de bout weer naar binnen draaien. Verder maar weinig kracht op gezet, net voldoende om via de weg naar de auto te kunnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bas-r
Prulleman schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:34:
[...]

oe...een losse crank is wel klote.., hopelijk is er geen blijvende schade (kan zomaar de passing verkloten om te lang door te rijden).

Tip voor een ontbrekende inbus sleutel: als je bv een 6mm en een 4mm naast elkaar in de bout steekt heb je een aardige 10mm hex sleutel, ik zou er geen 40Nm op zetten, maar je zou er weer even mee vooruit moeten kunnen. (kan uiteraard ook met andere combinaties, liefst kleine maten vermijden, dus geen 8 en 2 om 10 te maken, de 2 zal minder grip hebben en minder Nm aankunnen)
Goeie tip! En van die steekas hierboven is ook slim. Ik kwam niet verder dan visualiseren of een tak ook zou helpen. :)

Ik meen te zien dat alles nog werkt en niet verkloot is, maar ik merk het morgen bij een rondje. Die 10 heb ik vaker nodig gehad, bij een vorige fiets ook een losdraaiende crank gehad. Blijkbaar doe ik ze niet altijd vast genoeg terug na onderhoud?

• Ruud
Ruud schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 08:18:
Iemand bekend met XC-trails in het noorden van het Zwarte Woud?

Kom ik weg met X-king-achtigen in protection-uitvoering? Of moet er grover geschut onder?
Even mijn eigen vraag beantwoorden:

Schotterpaden: remmen prima, off camber bochten natuurlijk niet.

De rest: prima te doen met een Barzo/Mezcal. Uiteraard rekening houdend met beperkte grip en het moet wel droog zijn. Een Maxxis Ardent/Ardent Race zou hier perfect zijn denk ik. (V/A)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 11:37
Zo zo, kudo’s voor Futurumshop. Na heel veel klooien kwam ik erachter dat de LED’s defect waren van mijn Wahoo Elemnt Bolt. Afgelopen vrijdag opgestuurd en gisteren een mailtje gekregen dat deze aangekomen was. Vandaag opeens een trackingnummer dat er iets onderweg is van Futurumshop. Meteen daarna een e-mail dat ik na onderzoek een nieuwe Bolt opgestuurd heb gekregen. Na verhalen in de chat over 3-5 weken reparatietijd en een gebruiksduur van circa 6 maanden na aankoop vind ik dat toch een meer dan schappelijke oplossing.

Klagen kunnen we goed maar ere wie ere toekomt is op z’n tijd ook wel okay. Benieuwd hoe de LED’jes werken want die had ik dus nog nooit live werkend gezien :D.

• Ruud
@Holkers is je frame al binnen in de juiste maat?

• Holkers
Ruud schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 17:40:
@Holkers is je frame al binnen in de juiste maat?
Nee, gecanceld. Heb boost naaf etc en dat past niet. Aangezien er 0 informatie op de site stond of ik kon vinden was het een gok, maar heb die 17” opgemeten en daaruit bleek het een 142mm as was en ik heb 6mm meer nodig. Dan werd het te duur omdat ik dan een nieuw achterwiel, cassette, derri, shifter etc. Dat was het me niet waard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 10:41
Vandaag weer de inschrijving van de Bike boutique Singeltrack Trailtour in Limburg gestart.
Zijn er hier nog die zich gaan inschrijven?
@Demo Word het weer een keer blubberen net als vorig jaar? 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruud
rasko schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:06:
Vandaag weer de inschrijving van de Bike boutique Singeltrack Trailtour in Limburg gestart.
Present :)
Holkers schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 20:22:
[...]

Nee, gecanceld. Heb boost naaf etc en dat past niet. Aangezien er 0 informatie op de site stond of ik kon vinden was het een gok, maar heb die 17” opgemeten en daaruit bleek het een 142mm as was en ik heb 6mm meer nodig. Dan werd het te duur omdat ik dan een nieuw achterwiel, cassette, derri, shifter etc. Dat was het me niet waard.
Jammer. Derailleur (hooguit een koppelstukje als het nu direct-mount is), cassette en shifter zullen toch wel gepast hebben? Achterwiel was misschien ook nog wel te verboosten.

Op zoek naar een ander frame of gewoon zo doorrijden?

Ruud wijzigde deze reactie 01-05-2019 10:52 (51%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Hoe technisch moet ik deze trailtour zien?? Is dit met redelijke skills op een XC fiets te doen? Is dit veel moeilijker dan bv een route in Houffalize of ergens anders in de Ardennen (daar heb ik weinig moeite op mijn xc fiets zonder dropper).

ik ben al een tijdje mijn ogen open aan het houden voor een dropper, maar met external routing en 27.2mm is er niet veel keuze.. veel verder dan een Brand-X Ascend II of een KS LEV 272 kom ik niet

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:01:
Hoe technisch moet ik deze trailtour zien?? Is dit met redelijke skills op een XC fiets te doen? Is dit veel moeilijker dan bv een route in Houffalize of ergens anders in de Ardennen (daar heb ik weinig moeite op mijn xc fiets zonder dropper).

ik ben al een tijdje mijn ogen open aan het houden voor een dropper, maar met external routing en 27.2mm is er niet veel keuze.. veel verder dan een Brand-X Ascend II of een KS LEV 272 kom ik niet
Prima te doen op een XC-fiets met medium skills.

Maar ja, wat zijn medium skills? Hard over het drieluik fietsen is geen skill die je nodig hebt. Switchbacks, wortelafdalingen(of klimmen) met 2km/u, lijnen kiezen terwijl het stijl omhoog of omlaag gaat, sturen met bijna geen snelheid terwijl je vol in de remmen naar beneden gaat en dat allemaal ontspannen op je fiets. Dat is de skillset die je nodig hebt :)

Een dropper is wel aan te raden aangezien je anders simpel wordt van het steeds laten zakken van je zadel met de nodige krassen op je zadelpen als bijkomstigheid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rasko
Hoe technisch moet ik deze trailtour zien??
...
Ruud schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:27:
Prima te doen op een XC-fiets met medium skills.
Switchbacks, wortelafdalingen(of klimmen) met 2km/u, lijnen kiezen terwijl het stijl omhoog of omlaag gaat, sturen met bijna geen snelheid terwijl je vol in de remmen naar beneden gaat en dat allemaal ontspannen op je fiets.
...
Wat Ruud zegt; goed te doen op een XC-fiets of Fully,, skills zijn in deze belangrijker. Leuk aantal drops en afdalingen waarbij wel wat inzicht voor nodig is zoals Ruud beschrijft.
Daarnaast zijn wel de nodige chickenruns aanwezig bij verschillende afdalingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
ik kan gelukkig wel wat meer dan hard over een NL rondje knallen, ik zeg niet dat ik mega skills heb,maar ik ben wel wat gewend.
De enige keer dan ik mijn zadel heb laten zakken was in winterberg :) Ik was niet van plan om tijdens zo'n tour mijn zadel handmatig te verstellen, het is highpost all the way of een dropper..

Voor de RDHF zit ik nog met dezelfde twijfel.. tot nu toe in de ardennen altijd gewoon met normale zadelhoogte gereden...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rasko
Zelfde voor mij hoor; ook geen geweldige skills en fiets nog niet zo gek lang. :X

Vorig jaar 1e keer mee gedaan, geen chickenruns hoeven pakken; wel paar keer aanlopen om afdalingen 'durven' te nemen.
Daarbij 1x hard onderuit gegaan maar niks wat we niet overleven :P
Bij "grotere" afdalingen stonden begeleiders van de organisatie om ook tips&tricks te geven!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
rasko schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:49:
Zelfde voor mij hoor; ook geen geweldige skills en fiets nog niet zo gek lang. :X

Vorig jaar 1e keer mee gedaan, geen chickenruns hoeven pakken; wel paar keer aanlopen om afdalingen 'durven' te nemen.
Daarbij 1x hard onderuit gegaan maar niks wat we niet overleven :P
Bij "grotere" afdalingen stonden begeleiders van de organisatie om ook tips&tricks te geven!
met of zonder dropper?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rasko
Met; is ook wel aan te raden. Indien je geen dropper hebt is het handmatig omhoog en omlaag zetten van je zadel geen doen.
Het is wel zonder dropper te rijden alleen zal je zadel enkele keren in de weg zitten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
ik zal eens kijken hoe ik de RDHF zonder overleef, moet ook nog wat andere spullen kopen, dus qua budget zit een dropper er nog niet in, maar deze is pas in september, dus wie weet dan wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ruud
Zolang je geen flow trail verwacht is er niet zoveel aan de hand.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 21-05 10:26

Had een beetje hetzelfde probleem, heb uiteindelijk een KS e20i Integra gekocht bij bike-discount.de. Bevalt heel goed! Geen gek gedraai in het zadel, komt snel genoeg omhoog, en ook met koud weer geen gezeik mee gehad. Knopje is wel net klein en glad, dus misschien iets van griptape op doen (of een andere kopen als je daar ruimte voor hebt op je cockpit).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Typhone
Typhone schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 17:20:
Zo zo, kudo’s voor Futurumshop. Na heel veel klooien kwam ik erachter dat de LED’s defect waren van mijn Wahoo Elemnt Bolt. Afgelopen vrijdag opgestuurd en gisteren een mailtje gekregen dat deze aangekomen was. Vandaag opeens een trackingnummer dat er iets onderweg is van Futurumshop. Meteen daarna een e-mail dat ik na onderzoek een nieuwe Bolt opgestuurd heb gekregen. Na verhalen in de chat over 3-5 weken reparatietijd en een gebruiksduur van circa 6 maanden na aankoop vind ik dat toch een meer dan schappelijke oplossing.

Klagen kunnen we goed maar ere wie ere toekomt is op z’n tijd ook wel okay. Benieuwd hoe de LED’jes werken want die had ik dus nog nooit live werkend gezien :D.
Dit is ook wat... sturen ze hem onder garantie op....onder rembours... :') :') :') (€350+)

Nu sturen ze hem opnieuw op maar wel pas als dit pakket retour gekomen is wat 14 dagen duurt... Ik was te vroeg met juichen.
Murphy, ik haat je :/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 21-05 11:47
ElmarJ16 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 08:03:
[...]

Laat even weten hoe ze bevallen! Deze staan bovenaan mijn lijstje voor mijn nieuwe project.
Inmiddels 2 of 3 ritten mee gemaakt (duurde even voor ze gemonteerd waren), maar ze bevallen me ontzettend goed! Vooral voorin heb je natuurlijk een ontzettende bak aan remkracht. Het is echt even wennen, voor je het weet verrem je je.

De handels zijn ook ontzettend prettig, ik kan ze goed afstellen zodat je ze makkelijk met 1 vinger kan grijpen en goed door kan knijpen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

RdhF zie ik niet als een tocht waar je een dropper nodig hebt. Het is meer een XC++ rit, nergens echt steile afdalingen. Trailtoer kan een dropper handig zijn op bepaalde stukken, maar het kan ook zonder.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 08:20

Demo

Probleemschietende Tovenaar

rasko schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:06:
Beroerder dan vorig jaar kan het niet worden toch..
Meteen maar even een ticket gekocht :D

Demo wijzigde deze reactie 01-05-2019 15:38 (5%)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rasko
Demo schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 15:09:
[...]
Beroerder dan vorig jaar kan het niet worden toch..
Meteen maar even een ticket gekocht :D
Het was wel extreem glijden door de dikke limburgse klei/leem inderdaad. De fiets omhoog gooien en jezelf eraan omhoog trekken is inderdaad misschien teveel van het goeie.

Ik heb de ticket ook al binnen hoor :*)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Ik heb me ook ingeschreven! Ben benieuwd.

Gaan er nog mensen samen rijden? Ik heb nog iemand gevraagd, maar weet nog niet of ie meegaat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Holkers
Ruud schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 10:49:
[...]

Present :)

[...]

Jammer. Derailleur (hooguit een koppelstukje als het nu direct-mount is), cassette en shifter zullen toch wel gepast hebben? Achterwiel was misschien ook nog wel te verboosten.

Op zoek naar een ander frame of gewoon zo doorrijden?
Heb nu 1x12, dan ga je naar 1x11 of 2x11 en dan is de lol van even een goedkoop goed frame erbij (wat me 300 euro plus een bb zou kosten) weg. Als er wat moois langs komt kan ik altijd nog switchen, maar dat zal zelfde prijscatagorie moeten zijn. Als ze nu de Cube Reaction Race Eagle C:62 frames goedkoop aanbieden ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Waarom zou 1x12 eagle niet op dat frame passen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Holkers
Omdat het boosted is en dat is 148mm breed. De ruimte in dat frame is 142mm (non-boost)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 08:37
Maakt niet uit, het gaat om de naaf toch.

Boost maakt uit voor frame en achterwiel. Eagle valt nog steeds binnen de normale ruimte naast het wiel.
Waar je wel tegenaan loopt is dat je een nieuwe crank en BB moet hebben. Die zijn wel boost specifiek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ruud
Eagle is toch niet persee boost? Of zit ik ernaast?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 08:37
Met boost gaat chainline ook 3mm naar buiten.

Dus boost specifiek zijn frame, naaf en crank. Rest is allemaal uitwisselbaar.
Bij je crank kan je met washers nog wel 3 mm spieken als je 104 bcd of iets dergelijks hebt maar met het design van de cranks van sram zelf lukt je dat niet.

Torched wijzigde deze reactie 01-05-2019 18:16 (38%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ruud
Maar dat kun je opvangen door een 1x kettingblad met +3 of +6mm offset :)

• L0we
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 21-05 11:47
Prulleman schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:19:
Ik heb me ook ingeschreven! Ben benieuwd.

Gaan er nog mensen samen rijden? Ik heb nog iemand gevraagd, maar weet nog niet of ie meegaat
Ik heb mezelf ook ingeschreven, vooralsnog in m´n uppie :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik dacht ook maar even inschrijven voor de trailtoer. Maar WTF, 25 euro? Was dat vorig jaar ook zo duur? Ik dacht dat de keer dat ik meedeed (2 jaar geleden) de prijs 10 of 12 euro was.

zonoskar wijzigde deze reactie 02-05-2019 10:20 (4%)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
inderdaad niet goedkoop, maar ik hoop dat het zijn geld waar is, naar wat ik hier lees wel. Het is natuurlijk geen standaard veldtoertocht van 5 euro door wat weilanden en een paar stukken vaste routes...

Even onder voorbehoud van te grote verschillen in snelheid wil ik wel samen rijden, meer geïnteresseerden?

• Ruud
zonoskar schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 10:17:
Ik dacht ook maar even inschrijven voor de trailtoer. Maar WTF, 25 euro? Was dat vorig jaar ook zo duur? Ik dacht dat de keer dat ik meedeed (2 jaar geleden) de prijs 10 of 12 euro was.
Ik had ook 10 euro in mijn hoofd zitten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Prulleman schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 13:48:
inderdaad niet goedkoop, maar ik hoop dat het zijn geld waar is, naar wat ik hier lees wel.
Ik heb nog nooit zoveel gevloekt op het parkoers als bij de trailtoer moet ik zeggen. En voor 25 euro ga ik me niet inschrijven en hopen dat het goed weer is, daarvoor vond ik de tocht niet leuk genoeg. Ik vond het nl. erg ##%@$ dat er elke keer onmogelijke klimmetjes zitten na een afdaling. Er zit geen flow in die tocht en qua skills vond ik het ook niet echt super uitdagend (ondanks dat ik flink op mijn bek ben gegaan toen O-) ). Dan rij ik liever een bikepark met een moeilijke DH of een RdhF of tochtje over wandelpaadjes in Malmedy. Maar daar zal ik wel alleen in zijn :)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
zonoskar schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:21:
[...]

Ik heb nog nooit zoveel gevloekt op het parkoers als bij de trailtoer moet ik zeggen. En voor 25 euro ga ik me niet inschrijven en hopen dat het goed weer is, daarvoor vond ik de tocht niet leuk genoeg. Ik vond het nl. erg ##%@$ dat er elke keer onmogelijke klimmetjes zitten na een afdaling. Er zit geen flow in die tocht en qua skills vond ik het ook niet echt super uitdagend (ondanks dat ik flink op mijn bek ben gegaan toen O-) ). Dan rij ik liever een bikepark met een moeilijke DH of een RdhF. Maar daar zal ik wel alleen in zijn :)
:P we gaan het meemaken, voor mij staan dit jaar de RdhF en de trailtour op de planning, beide eerste x. En de week voor de RdhF zit ik ook al in de Ardennen (bij Waimes, dus ook vlakbij de RdhF) dus genoeg te fietsen de komende tijd!

• GoVegan
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 16-05 07:43
rasko schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 16:03:
[...]

Het was wel extreem glijden door de dikke limburgse klei/leem inderdaad. De fiets omhoog gooien en jezelf eraan omhoog trekken is inderdaad misschien teveel van het goeie.

Ik heb de ticket ook al binnen hoor :*)
haha vorige jaar was het echt dikke bagger zooi :+
deed voor het eerst mee, vond het machtig mooi.
nu gelijk weer ticket gehaald.

beetje jammer dat het ticket 2 x zo duur is geworden.
misschien omdat ze geen xc tocht er meer bij naast hebben en dus minder inkomsten hebben.....

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Prulleman Je kan nog inschrijven voor les Cimes de Waimes :) Vroeger, toen ik nog conditie had, reed ik altijd eerst Sart Tilman (is al geweest dit jaar), dan Cimes de Waimes en daarna RdhF. Helaas RdhF al 2 jaar op rij niet gereden en de laatste keer was ik na 60 Km op en toen moest ik de laatste klim nog van 300 hm. Laatste keer CdW (2013 meen ik) kwamen ze 2 keer door het dorp, dat was niet leuk, maar ik zie dat ze vroegere parkoers weer rijden. Misschien toch maar inschrijven voor CdW, die tocht vond ik altijd een RdfH-lite.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
@zonoskar thanks voor de tip, alleen op een donderdag op deze termijn wordt een beetje lastig... misschien volgend jaar!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De tocht is dus op 30 mei, hemelvaartsdag, ben je vrij als het goed is.

zonoskar wijzigde deze reactie 02-05-2019 15:55 (63%)

• rasko
[...]
Ik heb nog nooit zoveel gevloekt op het parkoers als bij de trailtoer moet ik zeggen.
GoVegan schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:30:
[...]
haha vorige jaar was het echt dikke bagger zooi :+
deed voor het eerst mee, vond het machtig mooi.
nu gelijk weer ticket gehaald.
De een vervloekt het de ander machtig mooi. Ondanks het weer en de bagger hoor ik bij categorie 2. Echt genoten en gelachen dus nu ook direct een ticket gekocht!
En over de prijs; eerlijk gezegd niet eens naar gekeken en niet over nagedacht :P
[...]
Er zit geen flow in die tocht en qua skills vond ik het ook niet echt super uitdagend (ondanks dat ik flink op mijn bek ben gegaan toen O-) ). Dan rij ik liever een bikepark met een moeilijke DH of een RdhF of tochtje over wandelpaadjes in Malmedy.
Bikepark heb ik nog nooit gehad; eind juni staat winterberg op het programma maar weet niet of dit echt te vergelijken valt met de trailtoer

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
zonoskar schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 15:52:
De tocht is dus op 30 mei, hemelvaartsdag, ben je vrij als het goed is.
zat bij het programma te kijken, maar die stond nog op 10-5-2018...
maar dan nog zit het er dit jaar niet in denk ik (aangezien ik in juni al 2 x naar de Ardennen ga)

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

rasko schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:11:
De een vervloekt het de ander machtig mooi. Ondanks het weer en de bagger hoor ik bij categorie 2.
Ik zal hem nog maar eens posten dan :)

Ik vind de tocht wel leuk, maar ik hou meer van flow. Vorig jaar heb ik wel ingeschreven, maar door een combinatie van het weer, conditie, tijd en het gevloek van het jaar daarvoor (toen het weer super was) heb ik hem overgeslagen.

• rasko
zonoskar schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:20:
[...]

Ik vind de tocht wel leuk, maar ik hou meer van flow. Vorig jaar heb ik wel ingeschreven, maar door een combinatie van het weer, conditie, tijd en het gevloek van het jaar daarvoor (toen het weer super was) heb ik hem overgeslagen.
Dan had ik het verkeerd begrepen!
Nu ik je filmpje zie herken ik hem al wel; vorig jaar gezien om te kijken wat de trailtoer inhoud, dus dit filmpje heeft mij toch ook overgehaald om hem te fietsen!

Ik hoop ook op wat beter weer als vorig jaar, maar mocht het toch regenen ben ik wel van de partij.

Zit er nog wel wat in wat te vergelijken is met een bikepark (los van het gebrek aan flow en de langere/snellere afdalingen) ?

• Ruud
Knappe vork op de fiets van de screen cap hierboven :) (Formula Selva)

Ik koop eigenlijk ieder jaar een trailtoer-ticket maar beslis de dag van te voren of ik ga. Ik heb namelijk geen lol bij regen en bagger ;)

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ruud schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:33:
Knappe vork op de fiets van de screen cap hierboven :) (Formula Selva)
Het is een Formula 35, de voorganger van de Selva:

zonoskar wijzigde deze reactie 02-05-2019 16:43 (11%)

• Ruud
zonoskar schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 16:42:
[...]

Het is een Formula 35, de voorganger van de Selva:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan alsnog een kekke vork. :D

• Holkers
n00b vraagje, die kabels bij je bracket, horen die zo veel ruimte te hebben? Is dat ivm inveren?

• Ruud
Holkers schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:56:
n00b vraagje, die kabels bij je bracket, horen die zo veel ruimte te hebben? Is dat ivm inveren?
Wat is veel?

Ik laat er zelfs bij een hardtail een mooie bocht in. Scheelt weerstand :)

Ik hou meestal een vloeiende lijn aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• demol88
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 20-05 07:54
Moet je voor de trailtoer al ver op voorhand inschreven of kan dat later ook nog? Is het snel volzet?
Het kriebelt om hem mee te rijden, maar weet niet of ik nu al zou bestellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ruud
demol88 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 11:04:
Moet je voor de trailtoer al ver op voorhand inschreven of kan dat later ook nog? Is het snel volzet?
Het kriebelt om hem mee te rijden, maar weet niet of ik nu al zou bestellen.
Meestal is er richting het einde een levendige handel in inschrijvingen. :) Dat kun dus twee dingen zeggen, of hij is relatief snel uitverkocht of je kunt gokken op een inschrijving van een ander vlak voor de start.

Ik koop meestal een inschrijving en zie wel of ik ga :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 11:03
Ik weet niet zeker of je hier posts m.b.t. 'aankoopadvies' mag plaatsen, maar uit de TS begrijp ik dat dat (mits goed onderbouwd) wel toegestaan is, anders hoor ik het graag.

Na een aantal keren een mountainbike gehuurd te hebben was de planning om zelf eentje aan te schaffen, met de zomer voor de deur leek me dat nu wel een goede periode. Ik kan alleen nog niet helemaal kiezen welke. Na een aantal bekende merken vergeleken te hebben kwam ik uit bij Cube en Canyon. Ik wil ongeveer €800 voor een fiets uitgeven, daarbij viel Scott eigenlijk af. Aangezien die redelijk goedkope onderdelen (Shimano tourney/altus etc.) in die prijscategorie hebben.

Zelf zat ik te denken aan de Cube Attention
of de Canyon Grand Canyon al 4.0. De huurfietsen waren altijd Cube (geen idee welke series) en die bevielen goed. Helaas is de Canyon niet te testen of in het echt te bekijken voor aankoop, dus blijft het bij een internet vergelijking voor de aankoop. Tussen deze twee kan ik nog niet echt een keuze maken, voor zover ik zie;

Voor de Cube;

Nettere afwerking (kabels deels door het frame)
3x10 versnellingen (beter/slechter dan 2x10?)

Voor de Canyon;

Betere voorvork (luchtveer vs coil van de cube?)
500 gram lichter
2x10 versnellingen (beter/slechter dan 3x10?)

Wat is nu eigenlijk beter qua versnellingen, 2 of 3 versnellingen voor? En zijn er nog dingen die ik misschien over het hoofd zie? Ik heb het idee dat de Canyon iets betere onderdelen heeft (cassette, banden etc.), aan de andere kant vind ik het frame van de Cube weer wat mooier qua vorm, kleur en de weggewerkte kabels.

Wat zijn de ervaringen hier met beide merken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Holkers
3 voor, bestaat dat nog? Ik zou voor 2 gaan, scheelt een hoop gedoe en geschakel.

Deze aanbieding al gezien?
https://www.12gobiking.nl/cube-attention-sl-2018

Luchtvering en Shimano Deore rondom, XT achter. Voor de prijs prima fiets, weet alleen je maat niet dus ook niet of de aanbieding bij je past

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Holkers schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:56:
Als je het over mijn fiets hebt, ja, dat is ivm inveren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brazos
Holkers schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 18:00:
3 voor, bestaat dat nog? Ik zou voor 2 gaan, scheelt een hoop gedoe en geschakel.

Deze aanbieding al gezien?
https://www.12gobiking.nl/cube-attention-sl-2018

Luchtvering en Shimano Deore rondom, XT achter. Voor de prijs prima fiets, weet alleen je maat niet dus ook niet of de aanbieding bij je past
Bij de goedkoperen zie ik eigenlijk alleen maar 3 voor, zodra de prijs wat omhoog gaat is het meer 2 voor.
Vandaar de vraag wat beter is.

Die aanbieding lijkt niet raar, is inderdaad mijn maat (zit een beetje op de grens van 19 en 21" met 1,85).
Maar ben wel benieuwd hoe dit zich verhoudt tot de genoemde Grand Canyon. Prijs is min of meer hetzelfde (799 met verzenden).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
3x10 is wat ouderwetser, maar niet per definitie slechter. Als je een stap omhoog wilt zou je ook naar 1 of 2x 11 kunnen kijken, kan je makkelijker geleidelijk upgraden (ipv alles ineens).
Zou wel voor een luchtvork gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brazos
Prulleman schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 21:46:
3x10 is wat ouderwetser, maar niet per definitie slechter. Als je een stap omhoog wilt zou je ook naar 1 of 2x 11 kunnen kijken, kan je makkelijker geleidelijk upgraden (ipv alles ineens).
Zou wel voor een luchtvork gaan.
11 achter gaat bij Cube naar 1000-1100 Euro, dat wordt me iets te duur voor een eerste fiets. De Canyon 5.0 (850 incl verzenden) heeft wel 2x11, maar lijkt op alle andere onderdelen in te leveren (Suntour vork, verschillende banden, goedkopere remmen, bijna een kilo zwaarder).

Maakt het veel verschil met 10 of 11 achter? En met alles ineens bedoel je denk dat ik dat de schakelgroep (shifter/derailleur) vervangen moet worden als je naar 11 achter wilt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Brazos schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 22:09:
[...]

11 achter gaat bij Cube naar 1000-1100 Euro, dat wordt me iets te duur voor een eerste fiets. De Canyon 5.0 (850 incl verzenden) heeft wel 2x11, maar lijkt op alle andere onderdelen in te leveren (Suntour vork, verschillende banden, goedkopere remmen, bijna een kilo zwaarder).

Maakt het veel verschil met 10 of 11 achter? En met alles ineens bedoel je denk dat ik dat de schakelgroep (shifter/derailleur) vervangen moet worden als je naar 11 achter wilt?
Je gaat niet zoveel verschil merken tussen 20 of 22 versnellingen (of 30..) zit veel overlap tussen en je schakelt toch weinig voor.. vaak pas bij een langere klim.
11 speed is bij Shimano vanaf slx, dan zit je dus al wat meer in het hoge segment. En het is wat meer gemoderniseerd.
Qua upgraden bedoel ik inderdaad dat als je slx.shifter kapot zou gaan je ook een xt kan kopen, zelfde bij je derailleur. Als je een 10 speed fiets hebt kan je alleen upgraden naar Deore of oudere slx/xt. Je kan alleen naar bv 1x 11 als je een andere shifter, derailleur, cassette en ketting tegelijk koopt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: oktober 2002

Galois

1811 - 1832

Vandaag na het schoonspuiten van mijn MTB zag ik rare 'braampjes' op sommige tandjes van mijn cassette. Op de tandwielen die het meeste gebruikt worden, de rest niet of minder. Zie de foto:

Het verbaast mij dat de braampjes aan deze kant zitten. Want dat is juist de kant waar niet door de ketting kracht op uitgeoefend wordt.

Hoe versleten is deze cassette? En moet ik iets met deze 'braampjes'? Of gewoon lekker doorfietsen tot de cassette wel echt versleten is?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
Juist wel wordt daar kracht op uitgeoefend. Daar trekt de ketting aan de tandwielen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

maartend schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 17:00:
Juist wel wordt daar kracht op uitgeoefend. Daar trekt de ketting aan de tandwielen.
8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Grrrr... inderdaad :) Sorry...

Rest de vraag: hoe versleten is deze cassette? :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Galois schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 17:13:
[...]

8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Lastig te zien, foto is wat scheef op de tanden, daarmee lijken ze al gerekt. Maar voel je iets met schakelen? Slaat het over?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

maartend schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 17:16:
[...]

Lastig te zien, foto is wat scheef op de tanden, daarmee lijken ze al gerekt. Maar voel je iets met schakelen? Slaat het over?
Nee, ik merk helemaal niets. Schakelt prima. Het is mij alleen tijdens het schoonspuiten opgevallen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 01:57
Galois schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 17:13:
[...]

8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

De cassette, of specifieke kransjes van de cassette, vervang ik eigenlijk alleen als ik er last van heb bij het schakelen of fietsen.

Wel kijk ik hoe de cassette eruit ziet als ik de ketting vervang; ketting vervangen doe ik op basis van de ketting slijtagemeter, deze kijkt naar de lengtetoename van de ketting. Vervang je de ketting op tijd, dan gaan de cassette (en tandwielen voor) langer mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik moet ook zo'n slijtagemeter kopen... Heel slecht, maar ik doe dit onderhoud eigenlijk heel slecht en vaak te laat...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 11:28
Galois schreef op zondag 5 mei 2019 @ 10:19:
Ik moet ook zo'n slijtagemeter kopen... Heel slecht, maar ik doe dit onderhoud eigenlijk heel slecht en vaak te laat...
Aliexpress. Kost je 1 euro.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Holkers
1,10.. maar dan heb je geen verzendkosten ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Holkers schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:03:
1,10.. maar dan heb je geen verzendkosten ;)
Weet ik wel pas volgende maand wat de staat van mijn ketting is 😂

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 11:28
Galois schreef op zondag 5 mei 2019 @ 19:18:
[...]

Weet ik wel pas volgende maand wat de staat van mijn ketting is 😂
Tussentijds ff langs bij de LBS of bij iemand in de buurt die zo'n ding heeft. Weet niet waar je woont maar als het in de buurt van Wierden is; je bent van harte welkom. 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glitchdj
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13-05 15:36
Ik heb gehoord dat Canyon wel eens wat sales doet tijdens de Giro/TDF? Kan iemand dit bevestigen?

Ben al een tijdje m'n hoofd aan het breken over een Spectral AL 6.0 of CF 7.0, of een Torque AL 6.0 als eerste fully.
Mss toch maar eens naar de showroom rijden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Holkers
Van welke berg wil jij afgaan dan? Als je in Nederland XC achtige dingen wil doen, met af en toe Ardennen (oid) zou ik voor een Lux kiezen (niet dat die voorradig zijn en duurder, maar toch)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 07:58
Een Spectral is een trail-MTB, een Torque is een bikepark-MTB, zit nogal wat verschil tussen voor een of/of...

Als je er in NL op wil fietsen dan zou ik eerder bij de Neuron gaan kijken als je een leuke allround fully wilt.
180mm veerweg heb je precies niks aan tenzij je een jaarkaart Winterberg erbij koopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruud
Glitchdj schreef op maandag 6 mei 2019 @ 16:51:
Ik heb gehoord dat Canyon wel eens wat sales doet tijdens de Giro/TDF? Kan iemand dit bevestigen?

Ben al een tijdje m'n hoofd aan het breken over een Spectral AL 6.0 of CF 7.0, of een Torque AL 6.0 als eerste fully.
Mss toch maar eens naar de showroom rijden.
De Torque zou ik links laten liggen tenzij je echt enduro-achtige dingen wilt doen.

Mijn keuze zou altijd gaan tussen de Neuron of de Spectral. En dan zit de Spectral aan de enduro-kant van trail-gebruik en de Neuron aan de XC-kant van trail-gebruik.

De Lux? Never, niet mijn fiets :)

Als enige fiets als boerenkinkel van 1m90? De Neuron! Maar alles valt of staat met het beoogde gebruik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glitchdj
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 13-05 15:36
Ik zit fulltime in de Belgische kempen en vaak ook in de Ardennen.

Ik was nog aan het twijfelen wat de Torque betreft omdat die naar het schijnt best z'n mannetje staat op andere dingen dan enduro/park, en voor die keer dat ik dan eens naar een park zou gaan...

Maar willen en doen (en kunnen) zijn 2 dingen, dus ik denk dat de mooie middenweg aka Spectral geen verkeerde keuze zal zijn.

Of iets goedkoper richting YT Jeffsy / Commencal Meta TR.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ruud
Glitchdj schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 00:43:
Ik zit fulltime in de Belgische kempen en vaak ook in de Ardennen.

Ik was nog aan het twijfelen wat de Torque betreft omdat die naar het schijnt best z'n mannetje staat op andere dingen dan enduro/park, en voor die keer dat ik dan eens naar een park zou gaan...

Maar willen en doen (en kunnen) zijn 2 dingen, dus ik denk dat de mooie middenweg aka Spectral geen verkeerde keuze zal zijn.

Of iets goedkoper richting YT Jeffsy / Commencal Meta TR.
Help me even, hoe zien de Kempen eruit? En wat vind je leuk rijden? Flow trails of buiten de gebaande paden?

De goedkopere Jeffsy (27,5?) vind ik niet meer zo'n superdeal als het was.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Ruud schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 05:50:
[...]

Help me even, hoe zien de Kempen eruit?
Een groot stuk zand met her en der wat bos.. Nauwelijx glooiend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruud
maartend schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:02:
[...]

Een groot stuk zand met her en der wat bos.. Nauwelijx glooiend.
Zoiets had ik al in mijn hoofd zitten van de NL-Kempen :)

@Glitchdj kijk je speciaal naar 27.5? Waarom? Tenzij je 1m50 lang bent lijkt een 29'er me de betere keuze voor je gebruik. Het rolt zoveel makkelijker.

De technische nadelen van een 29'er (meer flex in de vork en wielen) bestaan eigenlijk niet meer met de huidige generatie onderdelen.

Tip, wel in deze kleur. Het fietsenpark is al zo zwart ;):

https://www.canyon.com/en...n/neuron-cf-8.0/2068.html

Ruud wijzigde deze reactie 07-05-2019 07:48 (3%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 07:58
Met Ruud.

Ik zou voor een 29'er gaan met 130-140mm veerweg, een beetje een relaxte geometrie en een modern suspensie-platform. Over het algemeen zijn alle mensen die echt verstand van MTB'en hebben het er wel over eens dat 'teveel' fiets voor het terrein waar je het meest op rijdt vaak nogal een thrill-killer is. Voor die paar dagen per jaar dat je in een bikepark bent, kun je beter een fiets huren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruud
Sjoewe schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:50:
Met Ruud.

Ik zou voor een 29'er gaan met 130-140mm veerweg, een beetje een relaxte geometrie en een modern suspensie-platform. Over het algemeen zijn alle mensen die echt verstand van MTB'en hebben het er wel over eens dat 'teveel' fiets voor het terrein waar je het meest op rijdt vaak nogal een thrill-killer is. Voor die paar dagen per jaar dat je in een bikepark bent, kun je beter een fiets huren.
Je kunt het ook anders zien, met een 140/150mm 29'er flink moeten sturen op XC-rondjes is ook een uitdaging ;) Een beetje als de Tour de France winnen op je stadsfiets :P

Wat ik altijd een gevaarlijke vind is iemand een fiets adviseren terwijl je niet weet hoe diegene fietst en waar zijn/haar sterke of zwakke punten liggen. @Prulleman zal een Lux adviseren met zijn rijstijl in zijn achterhoofd. (aanname) Ik zou een Neuron adviseren met mijn wensen in mijn achterhoofd. We hebben allebei evenveel lol op dezelfde route en met dezelfde motor zijn we allebei even snel op het gemiddelde rondje. Dan moet de route wel geschikt zijn voor allebei de fietsen natuurlijk.

Het scheelt allemaal niet zoveel en de fietsen overlappen elkaar best nog wat. Maar tussen een Spectral en Lux zit weinig overlap meer denk ik. En daar ga je in de Kempen wel 'last' van krijgen.

Maar wat is last? Met een Spectral rijd je daar nog steeds probleemloos je rondjes. Kan het sneller, ja zeker. Maar is sneller beter? Dat ligt helemaal aan je eigen voorkeur.

Waarom zou ik een Neuron kiezen? Iets meer fiets. Ik ben niet de lichtste en kan de extra stijfheid in vork en wielset goed gebruiken. (Frame wellicht ook) Daarnaast wil ik iets meer veerweg. Met de gemiddelde vork is het vooral behelpen met de compressie-settings (low en high speed) en zit je met een foutje te snel ver in je veerweg. Een 32mm 110mm vork is voor mij ongeschikt. Die vork kan mij echt niet bijhouden. Daar ondervind ik dan dus last van. Dus zou ik een fiets zoeken met 35 of 36mm vork voor de stijfheid. En een vork met iets meer veerweg en goede demping.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Klopt, maar ik ben me er wel van bewust dat er een tool is voor elke klus.

Dus... Wat is je beoogde doel? Snel over je thuisrondjes met af en toe een uitstapje naar de Ardennen en 1x per jaar een bikepark? Dan zou zowel een lux of een neuron beide ok zijn, wellicht afhankelijk van je gewicht en rijstijl de ene meer dan de andere. Vind je snelheid minder belangrijk en hou je meer van technische uitdagingen (en heb je ook de mogelijkheid om deze regelmatig op te zoeken!) Zou je nog een stapje zwaarder kunnen.

Met een xc fiets kom je ook prima weg in de Ardennen, kan het comfortabeler (en sneller)? Zeker. Maar voor mij geldt dat ik 90% van mijn km op vlakke rondjes in NL doe, dus ik ben nog erg happy met mijn snelle xc hardtail. Maar ik ga ook al 25 jaar op een hardtail naar de Ardennen, hier ben ik snel, daar niet... Maar dat is een bewuste keuze. Zelfde voor een bikepark. Ben zelfs in Winterberg geweest met mijn xc hardtail. Geen grote jumps gedaan, maar wel genoeg lol gehad!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bas-r
Persoonlijk zou ik voor een Lux kiezen met de plekken waar jij gaat fietsen in het achterhoofd. Wat meer snelheid en minder trail.

Een Spectral sowieso niet, die van een vriend had ik van het weekend in mijn handen, en dat is echt een zware trailbike met huge vering voor je platte koersjes.
Een Neuron zou wellicht ok fietsen, hoewel ik m over zou slaan.

En inderdaad: neem een kleurtje! Zwart is zo depri ;)

Edit: vooral wat proefritjes gaan rijden! Het wordt jouw fiets, dus je eigen mening is het belangrijkst :)

bas-r wijzigde deze reactie 07-05-2019 18:19 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 11:26

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

De Lux in rood is echt een vette fiets. Helaas uitverkocht.

A wise man once said: 'Work is not a place."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 10:02
Ik denk dat alles al gezegd is, maar wil wel toch mijn ervaring geven mbt veel veerweg. Mijn fully met 170mm voor en 160mm achter valt redelijk tussen tussen een spectral en een torque, al ligt de geometrie erg tegen die van een torque aan.

Voor 90% van de Nederlandse routes ongeschikt. Dit komt voor een klein deel door de enorme vering (ondanks alle reviews over dat die efficient trapt), maar het grootste gedeelte komt door de banden. Deze hebben zoveel weerstand dat je dit met snelheden van boven de 20km/h goed gaat merken. Dit zou je grotendeels kunnen oplossen met een tweede wielset, maar wees eerlijk dat je op een downhill gerichte fiets geen racing Ralph banden gaat leggen.

Daarna komt het aspect thrill-killer nog zoals al aangegeven. Door de enorme veerweg wordt er echt veel voor je weggefilterd en dat kan je op relatief makkelijke paadjes in de ardennen al goed merken (overigens in de Alpen ook). Wanneer je nog niet de techniek hebt om op relatief tempo te kunnen rijden, voel je gewoon dat zo'n fiets ingehouden wordt. Pas echt op snelheid waar je bij wijze van spreken van steen naar steen springt voel je zo'n fiets in z'n element komen. De rest is gewoon op je dooie gemak naar beneden rijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rasko
Al dat gepraat over aanschaffen van een nieuwe fiets..
Begint dan altijd weer te kriebelen om iets te gaan kopen :9~ Zit toch nog altijd te kijken naar een YT Jeffsy 29 CF, maar of het ook echt nodig is ...

En omdat er al voldoende zwart is wel in deze kleurstelling

Wel nog een andere vraag over bescherming:
Ben op zoek naar een nieuwe helm en kniebeschermers.

Helm zat te denken aan een POC Trabec of MET Roam; wat zijn jullie ervaringen met helmen/welke zijn 'goed'? Zit te kijken naar iets tot de prijsklasse van 100€.

Kniebeschermers nog niet helemaal in kaart welke richting, enkel met zachte bescherming, in de knieholte open en geen rits. Iemand suggesties?

rasko wijzigde deze reactie 08-05-2019 09:55 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Typhone
Ik kan de Neuron aanbevelen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
rasko schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:50:
Begint dan altijd weer te kriebelen om iets te gaan kopen :9~ Zit toch nog altijd te kijken naar een YT Jeffsy 29 CF, maar of het ook echt nodig is ...

[Afbeelding]

Helm zat te denken aan een POC Trabec of MET Roam; wat zijn jullie ervaringen met helmen/welke zijn 'goed'? Zit te kijken naar iets tot de prijsklasse van 100€.

Kniebeschermers nog niet helemaal in kaart welke richting, enkel met zachte bescherming, in de knieholte open en geen rits. Iemand suggesties?
Mooie fiets! Een mooie alles kunner denk ik

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ruud
rasko schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:50:

[Afbeelding]

Gave fiets met nog gavere kleur! Ik werd gisteren ingehaald door een mat rode Specialized Epic HT met een snelle rijder. Een beetje kleur is wel nodig

Ik vind deze kleurstelling nogal gaaf :)

Qua helm moet je echt gaan passen. Je kunt niet zomaar een helm uitkiezen op internet, het gaat echt om de pasvorm. Meestal moet je even kijken welk merk bij je hoofd past en dan kun je van daaruit wel verder kijken naar de modellen. Maar ook daarin zitten toch weer verschillende pasvormen.

Ruud wijzigde deze reactie 08-05-2019 11:03 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rasko
Ruud schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:58:
[...]

Gave fiets met nog gavere kleur! Ik werd gisteren ingehaald door een mat rode Specialized Epic HT met een snelle rijder. Een beetje kleur is wel nodig

Ik vind deze kleurstelling nogal gaaf :)

[Afbeelding]

Qua helm moet je echt gaan passen. Je kunt niet zomaar een helm uitkiezen op internet, het gaat echt om de pasvorm.
Dat ziet er inderdaad ook gaaf uit. Vindt het rode en licht blauw altijd wel prima op een fiets.

Enige suggesties waar ik dergelijke helmen kan passen? De wielerzaken hier in de omgeving verkopen enkel de wat simpelere wielrenhelmen

• Rudolf
Jongens..... niet cool. Op die Neuron zit ik ook al een tijdje te loeren, maar momenteel andere prioriteiten op financieel gebied.

Overigens, vinden jullie die 700,- prijsverschil tussen de 7.0 en de 8.0 te rechtvaardigen? Op de wielen en remmen na redelijk dezelfde specs op het eerste oog en de carbon versie is 'maar' 200 gram lichter.

• Holkers
Wat geeft het toch een bak voldoening als je de ketting en cassette een goede wasbeurt hebt gegeven en daarna verse olie op de ketting gedaan hebt. Het glimt weer als een eikel in de maneschijn en hoor geen korreltje zand meer knarsen. Kan ik van genieten O+

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 10:00

Roozzz

Plus ultra

Ik kan de Jeffsy aanbevelen :+

Hoewel een Neuron uiteraard ook prima rijdt.
Pagina: 1 ... 18 19 20 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True