Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 163 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02:09
Daan_ schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:17:
Blijf mij verbazen over hoeveel mensen zonder helm aan het mountainbiken zijn. Weer nodige pannenkoeken tegengekomen….
Maar die mensen gaan niet zo hard en een helm is dan oncomfortabel en warm enzo. En iedereen weet dat de ondergrond er rekening mee houdt dat je niet zo hard gaat. |:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
Harmen schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:07:
Vanmiddag weer op pad geweest, combinatie van route Gieten, Borger, Exloo en Hunzebos. Lekker fietsweer! Weinig tot geen blubber. Goed voor 66km á 21,5 km/u gemiddeld :7
Laatste kilometers kreeg ik wel last van kramp in m'n bovnbenen, nog niet eerder gehad, iemand een idee waar dit vandaan kan komen?
Meestal een combinatie van factoren:
- meer van je spieren vragen dan dat ze gewend zijn
- te kort aan elektrolyten (magnesium als grootste kanshebber)
- bloed toevoer niet optimaal (bv afgeknelde bloedvaten door verkeerde houding)
- te warm
- te koud

Nummer 1 is meestal de hoofdfactor en klinkt ook van toepassing gezien je smiley ;). Vaak met nummer 2 (alleen water drinken bv). Als je veel zweet (hoeft het niet perse heel warm voor te zijn) verlies je veel zouten/elektrolyten, die je nodig hebt om je spieren goed te laten werken.

Dus, meer trainen en een tabletje in je water of pak sportdrank met elektrolyten

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-10 15:01

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Langste afstand op de mtb dit jaar. Veel moeten staan omdat Exloo best wel stukken met boomwortels heeft. Conditie ligt het niet aan, redelijk wat op de racefiets gezeten dit jaar. :) Dat is meer duurtraining ipv intervallen.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Harmen schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:54:
Langste afstand op de mtb dit jaar. Veel moeten staan omdat Exloo best wel stukken met boomwortels heeft. Conditie ligt het niet aan, redelijk wat op de racefiets gezeten dit jaar. :) Dat is meer duurtraining ipv intervallen.
Ja, duurtraining vs MTB valt ook in de categorie meer van je spieren vragen dan dat ze gewend zijn. Heeft verder niet met "conditie" te maken.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Klopt, mtb is echt een workout voor het hele lichaam. :9 :o
Wel lekker met dit weer op de mtb, niet te warm/te koud.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:43
Noxa schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 08:58:
Iemand een tip waar ik de auto kan parkeren als ik Gulpen & Vijlen in 1 dag wil doen?

Ben totaal niet bekend in die regio maar ben er nu vlakbij dus wil er komende week een dag voor uit trekken.
Wittem… lekker centraal (igv pech) en grote parking.

Evt kan je Mechelen er nog aan toe voegen, maar is niet zo spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:51
Na 56km (en 1400 hoogtemeters) je e-mtb met lege batterij nog 2 kilometer ver en 200 meter de hoogte in moeten duwen...is nooit grappig. Na ja, achteraf een beetje...

Wel met helm! ;)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:23
Je kan toch nog steeds gewoon trappen als de accu leeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:41

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

418O2 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 22:23:
Je kan toch nog steeds gewoon trappen als de accu leeg is?
Ik denk dat die 200hm killing waren.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-10 13:40
Ook lekker gefietst dit weekend. Weekendje met de club gehad. Zaterdag Austerlitz - Leersum - Amerongen gedaan. Totaal iets van 85km en zondag Austerlitz - Zeist ongeveer 35 km.

Wat een prachtige omgeving en mooie singletracks daar zeg. Van Amerongen en Leersum wist ik het wel. Maar de rest van het gebied is ook heel mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Rmg schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 14:58:
[...]

Voordeel van SRAM is dan wel dat je zo ongeveer alles kan mixen en matchen. :+ een GX Eagle AXS past prima op je NX casette :+
Kan bij Shimano ook hè Als je je XTR shifter aan je Deore derailleur en SLX cassette wilt hangen voor whatever reason is dat gewoon mogelijk. De NX casette op een HG hub is vooral een voordeel als je vanuit een bestaande wielset wilt updaten naar 12-speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flitjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10-2024
GoldenSample schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 10:39:
[...]

Kan bij Shimano ook hè Als je je XTR shifter aan je Deore derailleur en SLX cassette wilt hangen voor whatever reason is dat gewoon mogelijk. De NX casette op een HG hub is vooral een voordeel als je vanuit een bestaande wielset wilt updaten naar 12-speed.
Ik rijd ook met een XT shifter, Deore Cassette, Deore derailleur, SLX ketting en Deore cranks. (Origneel was fiets compleet Deore 12 speed)

Waarom deze mix? De shifter bepaald voor groot deel het schakel gevoel bij Shimano en de XT schakelt echt fijner dan Deore. SLX ketting omdat XT en Deore niet beschikbaar waren.. (lang leve corona) De derailleur blijft gewoon lekker Deore.. Goedkoop, doet niet onder voor de rest icm de XT shifter en grootste kans op beschadiging ^^.

Hoewel ik mijn cassette en ketting naar XT upgrade als deze versleten zijn en cranks naar SLX omdat je geen chainrings op 12 Speed Deore kan wisselen en potentiële powermeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Daan_ schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:17:
Kon wel weer merken dat het goede weer veel fietsers richting het bos trok.

Blijf mij verbazen over hoeveel mensen zonder helm aan het mountainbiken zijn. Weer nodige pannenkoeken tegengekomen….
Insgelijks, vooral de vaste routes probeer ik een beetje te mijden. Ze gaan overgens wel vaak netjes aan de kant. :) Andere fietsers inhalen geeft ook vaak een boost. :*)

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:41

Kluus

Gang is alles

Gisteren voor het eerst volop gebruik gemaakt van de "multi release" functionaliteit van mijn XT shifter. Voor corona kende ik de hele functie nog niet en schakelde ik altijd ouderwets met de wijsvinger als het zwaarder moest, sinds ik het kende nooit echt veel gebruikt, maar nu weer het eerste toertochtje gehad sinds anderhalf jaar en dan is het toch wel ideaal.

Steeds als er een pad met wat ruimte komt en je (een stuk van) zo'n treintje wil inhalen voor het volgende stuk singletrack is het erg fijn dat je in een klap twee stappen zwaarder kan om er even snel voorbij te gaan (en dan heb je ook de energie daarvoor omdat je eerst een stuk achter dat treintje hebt kunnen uitrusten :P).

Het was in ieder geval lekker intervallen zo :D. En ook wel weer gezellig, hoop fiets-bekenden uit de buurt gezien die ik al even niet meer had gesproken. Ik weet dat de meningen hier nogal verdeeld zijn over dit soort toertochten, maar het had toch ook wel weer iets, nadat je weer een beetje aan de drukte bent gewend. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 18-10-2021 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:31

McLambo

MTB Junky

McLambo schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:17:
Lijkt erop dat ik een pech gevalletje heb met mijn Neuron.

Vanmiddag de route EDE gefietst, en die was behoorlijk zwaar met het weer van de afgelopen dagen.

Na zo'n 30 km viel het me op dat de fiets kraakte bij in- / uitveren. Rustig uitgefietst en thuis afgespoten (zag er niet uit)

Na even zoeken kwam ik op een verbinding in de achterbrug ophanging uit. Er lijkt een kapje stuk, wat meer speling tussen de in elkaar verende onderdelen en barsten in het onderdeel waar de shock aan vast zit.

Maar weer een mail gestuurd naar Canyon. Ik heb dit frame pas net 6 maanden, en doe er helemaal niks geks mee. Beetje singletrakcs fietsen hier op de Veluwe. :|

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb alvast een eerste reactie ontvangen, dat vind ik vrij vlot!
"Het lijkt erop dat de bout losgelopen is die de staande achterbrug verbind met de rocker arm en yoke. Daardoor wordt het kapje naar buiten gedrukt en komt deze bij het inveren in contact met de yoke. Of dit nog op te lossen is door de bout vast te zetten is vanaf de foto's niet te zeggen en daarom zouden we graag een inspectie inplannen bij ons servicecentrum in Eindhoven.

Indien het probleem is zoals beschreven dan valt dit helaas niet onder garantie. Het loslopen van een bout kan voorkomen worden wanneer de bouten regelmatig nagetrokken worden tot het correcte aanhaalmoment. Zoals in de handleiding beschreven staat is dit een maandelijkse controle. We begrijpen echter dat de locatie van deze specifieke bout lastig te bereiken is en dat je mogelijk niet eens van het bestaan hiervan af wist. Daarom willen we dit graag bij ons servicecentrum bekijken zodat we kunnen bekijken wat we hierin voor je kunnen betekenen."
Eerlijk is eerlijk; ik had wel een idee dat er onder die kapjes ook schanierpunten zitten, maar heb echt geen flauw idee hoe ik die kapjes moet demonteren zonder de hele rocker/yoke eraf te halen. Iets dat ik eigenlijk niet maandelijks van plan was :)

Iemand hier een instructie voor toevallig? (voor als de bike weer terug is). Verder worden alle bouten regelmatig aangetrokken; ik zal niet zeggen elke maand, maar toch. Tot nu toe was er nog niets losgelopen, en zorg ik dat overal voldoende blauwe locktite tussenzit.

Ik ga in op het aanbod voor onderzoek. Ik wil het risico niet nemen dat ik er niet naar laat kijken en er iets helemaal mis gaat met het frame.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:15
McLambo schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:54:
[...]

Ik heb alvast een eerste reactie ontvangen, dat vind ik vrij vlot!

[...]

Eerlijk is eerlijk; ik had wel een idee dat er onder die kapjes ook schanierpunten zitten, maar heb echt geen flauw idee hoe ik die kapjes moet demonteren zonder de hele rocker/yoke eraf te halen. Iets dat ik eigenlijk niet maandelijks van plan was :)

Iemand hier een instructie voor toevallig? (voor als de bike weer terug is). Verder worden alle bouten regelmatig aangetrokken; ik zal niet zeggen elke maand, maar toch. Tot nu toe was er nog niets losgelopen, en zorg ik dat overal voldoende blauwe locktite tussenzit.

Ik ga in op het aanbod voor onderzoek. Ik wil het risico niet nemen dat ik er niet naar laat kijken en er iets helemaal mis gaat met het frame.

Wordt vervolgd.
Wat een BS, bouten die maandelijks nagetrokken moeten worden. Een boutverbinding zet je eenmalig op moment vast en mag niet uit zichzelf los komen. Als het zo kritisch is, kunnen ze de bout met lak verzegelen, waardoor de controle visueel is uit te voeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 18-10-2021 15:37 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:12

Rmg

Joris748 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:36:
[...]

Wat een BS, bouten die maandelijks nagetrokken moeten worden. Een boutverbinding zet je eenmalig op moment vast en mag niet uit zichzelf los komen. Als het zo kritisch is, kunnen ze de bout met lak verzegelen, waardoor de controle visueel is uit te voeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6doSfDeX73S2NwAtG29IVkUrEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ADwLztnEC8roIV5BaC6wU3I7.png?f=fotoalbum_large

Toch adviseren ze het wel in de canyon manual, maar ja wat weten die gasten nou van fietsen :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:51
Rmg schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:40:
[...]

[Afbeelding]

Toch adviseren ze het wel in de canyon manual, maar ja wat weten die gasten nou van fietsen :>
Zo raar vind ik het nog niet. Een bout die een draai/scharnierpunt vasthoudt is altijd een risico op loslopen. En aangezien het voor reparatie/onderhoud los moet, kan je ook niet de sterkste loctite gebruiken.
Voor lange ritten of periodiek doe ik altijd wel een visuele controle. 1x gehad dat bout los zat. Gelukkig geen pech onderweg en/of schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

[...]

[Afbeelding]

Tsja, als ik nou beweer dat die bout vorige week nog vast zat??
Ik kan me overigens niet herinneren dat ik soortgelijke manual bij de fiets heb gekregen, of is het dat dikke boek?

Het feit dat er een kruisje bij staat betekent overigens dat het door een LBS moet laten uitvoeren.
Kan ik een abonnementje krijgen? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-10 15:10
@Rmg is een mooi indek documentje trouwens. Vork (neem aan vaste vork gezien de carbon/alu) en stuur+stem elke 3 jaar preventief vervangen. Dat gaat natuurlijk niemand doen en ook nog op basis van 750-1500km per jaar, dat is natuurlijk niks als je wat fanatieker fietst.

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GWBoes schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:55:
@Rmg is een mooi indek documentje trouwens. Vork (neem aan vaste vork gezien de carbon/alu) en stuur+stem elke 3 jaar preventief vervangen. Dat gaat natuurlijk niemand doen en ook nog op basis van 750-1500km per jaar, dat is natuurlijk niks als je wat fanatieker fietst.
Mwah er staat "check/replace", dat lees ik als "controleren en vervangen indien nodig". Maar ik vind het maandelijks aandraaien van dit soort lastige bouten zoals bij @McLambo ook wel een beetje veel gevraagd, vraag me inderdaad ook af hoe veel mensen dat nu preventief doen...

Verder ben ik zelf wel tevreden over de service van Canyon, ben benieuwd waar ze in Eindhoven nog mee komen.

Edit: Oh wacht, je hebt gelijk, er staat een apart kruisje bij "replace", dat is dan wel een zeer bijzonder advies inderdaad! 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Kluus op 18-10-2021 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Ik ben ook benieuwd, en ik vind het zelfs best wel spannend, zeker omdat er al min of meer van te voren aangegeven wordt dat er 'potentieel geen garantie' op dit defect geleverd gaat worden. (en wie weet wat het allemaal weer gaat kosten dan)

Maar goed; laat ik niet op de zaken vooruit lopen (beren op de weg) en even rustig afwachten wat de uitkomst van het onderzoekje is. Ik voel me wel gesterkt door de reacties hier en zal toch pogen een discussie aan te gaan, als ze het op 'had je maar het boutje moeten aandraaien' gaan gooien :*) Ik merkte toch een bepaalde verontwaardiging op bij mezelf toen ik dat las in de response mail.

[ Voor 8% gewijzigd door McLambo op 18-10-2021 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Zo’n verhaal weerhoud me er al van om een Canyon of andere online only merk aan te schaffen. Dan liever bij de lbs iets meer betalen in ruil voor service in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

pjlgt schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:36:
Zo’n verhaal weerhoud me er al van om een Canyon of andere online only merk aan te schaffen. Dan liever bij de lbs iets meer betalen in ruil voor service in de buurt.
Tsja dat blijft natuurlijk afwachten. Ik had een scheurtje in het frame van mijn Exceed en daar is op basis van een foto besloten dat ik een garantieframe kreeg. Twee weken later kon ik kostenloos de onderdelen laten overzetten in Eindhoven.

Gelukkig is Eindhoven niet al te ver weg voor mij, daar rij ik zo naartoe, dat is wel een verschil met als je in Groningen woont ofzo. Ik heb dus ook verder niets te klagen over de service van Canyon en had me juist op basis van die ervaring al voorgenomen in het vervolg altijd daar te bestellen (ook voor een eventuele toekomstige nieuwe racefiets dus). Daarom ook wel benieuwd hoe ze hier nu mee om gaan.

Aan de andere kant heb ik ook al een keer een garantie frame mogen ontvangen van Specialized (Tarmac racefiets) en ben ik nu zelfs in afwachting van de tweede... Daar gind het ook gewoon zonder morren en snel. Bovendien krijg je daar ook steeds een beter frame terwijl je bij Canyon gewoon precies hetzelfde krijgt. Maar goed, daar is de prijs ook naar. :9

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 18-10-2021 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:45

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Toch vreemd als ik hoor over een gescheurd frame dat het vrijwel altijd een Cube of Canyon is. Of is het selctief lezen van mijn kant?
Check jij elke rit je verlichting dan? Staat ook in het checklijstje van Canyon. En bij Valves staat "check seat". Maar die weten wel waar ze het over hebben toch?

[ Voor 58% gewijzigd door zonoskar op 18-10-2021 17:09 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:15
[...]

[Afbeelding]

Wat weet ik als iemand met HBO-werktuigbouwkunde en een achtergrond als kwaliteitsengineer nu van machines en bouten en moeren. :P

Dit is een cover-your-ass-document, gemaakt met input van de juridische afdeling.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

zonoskar schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:06:
Toch vreemd als ik hoor over een gescheurd frame dat het vrijwel altijd een Cube of Canyon is. Of is het selctief lezen van mijn kant?
Dat laatste denk ik want in dezelfde post schrijf ik dat ik al twee keer een gescheurd Specialized frame heb gehad... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:12

Rmg

[...]

Check jij elke rit je verlichting dan? Staat ook in het checklijstje van Canyon. En bij Valves staat "check seat". Maar die weten wel waar ze het over hebben toch?
O.a. de voorwaarden/intervallen van canyon is 1 van de redenen is waarom ik geen Canyon heb >:)

En check seat is niet je zadel, maar het checken of het goed zit. Elke rit even controleren of je geen klap op je ventiel gehad hebt.

Idem met je quick release, daar check je ook ff of dat allemaal vast zit.

En ja mijn verlichting check ik ook elke keer als ik die op mn fiets zet en gebruik :+

[ Voor 22% gewijzigd door Rmg op 18-10-2021 17:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman

[...]

mijn cannondale is ook gescheurd :)

(en netjes vervangen, buiten de 2 jaar, dus wel met wat kosten voor een paar niet passende onderdelen, want de alu frames waren op ik moest het doen met een carbon upgrade.Binnen 2 jaar zou alles kostenloos zijn geweest.)

en ja.. het document is lekker indekken.. in hoeverre dat dit juridisch ook dekkend is.. is nog maar de vraag.
Maar feit blijft dat het een kritieke bout is op een draaiend deel, die moet je echt wel controleren..
Je kan veel problemen ook voor zijn door even je wiel vast te pakken en kijken of je speling voelt, dan heb je namelijk al een losse bout :). Als je dat elke rit doet, dan ben je waarschijnlijk een catastrofale losloper wel voor. BIj een lange rit (bv 100km) zou ik dan wel een de momentsleutel erbij pakken).

Dit is overigens niet anders bij een canyon dan bij een ander merk,

Bij mijn cannondale heb ik overigens ook nog een keer een probleem gehad met de schroefdraad van mijn lefty vork. (waar je het wiel op vast zet, je hebt 1 boutje die door je naaf in je vork gedraaid wordt). Bij het voor de 1e keer verwijderen van het voorwiel (voor vervoer in de auto) had ik de draad er (achteraf gezien) half uitgedraaid, en bij het vastzetten gesloopt. Daarna ging kon ik mijnvoorwiel dus niet meer monteren en was doodsbang dat ik de draad had gestript van mijn vork.. (en dat het niet gefixed kon worden)
Achteraf bleek het om een "helicoil" te gaan, dus een stuk losse draad verlijmt in de vork, ipv rechtstreeks getapt (waarschijnlijk om strippen nog goed te kunnen fixen. Hier draaide ik echter de helicoil dus al los bij het 1e keer losdraaien van mijn wiel. De helicoil zat dus minder vast in mijn vork dan de bout in de draad/coil en dit is ook netjes onder garantie vervangen.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja precies wat @Prulleman zegt. Zie ook de discussie over Chinarello's momenteel bij het wielren topic, het is niet zo dat er bij de top (legit) merken geen of minder problemen voorkomen maar wel hoe het wordt opgelost. Hiermee heb ik persoonlijk dus zowel bij Spesh als Canyon gewoon goede ervaringen.

Mijn Specialized frame is dit keer ook ouder dan 2 jaar en dat gaat nog steeds prima opgelost worden, maar Specialized geeft dan ook officieel levenslang garantie op hun frames. Ik moest echter in dit geval ook wat kosten maken voor incompatible onderdelen. (En nog wat meer, maar das een ander verhaal :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 18-10-2021 17:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:26

Appie

F1RST Racing

ik denk dat het komt dat beide merken behoorlijk popular zijn in NL.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Prulleman schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:25:
[...]

mijn cannondale is ook gescheurd :)

(en netjes vervangen, buiten de 2 jaar, dus wel met wat kosten voor een paar niet passende onderdelen, want de alu frames waren op ik moest het doen met een carbon upgrade.Binnen 2 jaar zou alles kostenloos zijn geweest.)

en ja.. het document is lekker indekken.. in hoeverre dat dit juridisch ook dekkend is.. is nog maar de vraag.
Maar feit blijft dat het een kritieke bout is op een draaiend deel, die moet je echt wel controleren..
Je kan veel problemen ook voor zijn door even je wiel vast te pakken en kijken of je speling voelt, dan heb je namelijk al een losse bout :). Als je dat elke rit doet, dan ben je waarschijnlijk een catastrofale losloper wel voor. BIj een lange rit (bv 100km) zou ik dan wel een de momentsleutel erbij pakken).

Dit is overigens niet anders bij een canyon dan bij een ander merk,

Bij mijn cannondale heb ik overigens ook nog een keer een probleem gehad met de schroefdraad van mijn lefty vork. (waar je het wiel op vast zet, je hebt 1 boutje die door je naaf in je vork gedraaid wordt). Bij het voor de 1e keer verwijderen van het voorwiel (voor vervoer in de auto) had ik de draad er (achteraf gezien) half uitgedraaid, en bij het vastzetten gesloopt. Daarna ging kon ik mijnvoorwiel dus niet meer monteren en was doodsbang dat ik de draad had gestript van mijn vork.. (en dat het niet gefixed kon worden)
Achteraf bleek het om een "helicoil" te gaan, dus een stuk losse draad verlijmt in de vork, ipv rechtstreeks getapt (waarschijnlijk om strippen nog goed te kunnen fixen. Hier draaide ik echter de helicoil dus al los bij het 1e keer losdraaien van mijn wiel. De helicoil zat dus minder vast in mijn vork dan de bout in de draad/coil en dit is ook netjes onder garantie vervangen.
Er is op dit moment op de gehele fiets geen enkele speling te bemerken (behalve de dropper, maar dat hoort iets). Ik heb op het reparatieformulier dus ook de volgende 'customer info' gezet:
Per manual; bolts and nuts are checked an re-tightend each month if needed (more or less); however affected area is inaccessible without taking apart and putting together a considerable part of the rear suspension. This is only inspected visually and until recent there seemed no issue.
Dit is gebaseerd op een feitelijke bevestiging van Canyon zelf over de toegankelijkheid van deze specifieke bout. Iets dat je dus zeker niet elke maand gaat doen; rocker en yoke uitbouwen om de betreffende bout op aanhaalmoment te controleren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Selectief lezen, vind bij elk merk wel plaats. M'n broer heeft 2 Fuel EX frames in de vernieling geholpen van totaal verschillende generaties. Hoe het opgelost wordt is de volgende vraag. Bij trek krijg je gewoon een nieuw frame, meestal eentje van het huidige model. Toen in de pré corona tijd ik voor 200 euro meer tov een Neuron of spectral een gelijk afgemonteerde Fuel EX had wist ik het wel. Als ik dat frame scheur over 3 jaar krijg ik van trek gewoon wat nieuws of heb ik voor een zacht prijsje een nieuwe fiets. Dan lees je dus 2x iets, 1 keer 'shit' en één keer 'nice!' IPV terugkomend ge-emmer

Maatje van me met aluminium spectral heeft een bout in de achterbrug die letterlijk 1x per uur vast gezet moet worden. Zit ook achter een of ander rottig cover met 3 kleine inbusboutjes. Heeft van canyon nu nieuw montage materiaal maar ben benieuwd of het het oplost. Vind het qua ontwerp geen fantastische oplossing.

Verder eens met wat hier gezegd wordt. Sure een bout op aanhaal moment controleren kan een ding zijn (je ziet niet voor niets ook bij vrachtauto's markeringen/van die pijltjes). Echter die houding van canyon inclusief manual is gelul van een dronken aardbei vanuit mechanisch opzicht.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Volgens mij zijn die 2 merken ook wel goed vertegenwoordigd in dit topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Rudolf schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:39:
[...]

Volgens mij zijn die 2 merken ook wel goed vertegenwoordigd in dit topic.
we blijven nederlanders he :)
zijn toch de 2 merken waar je relatief veel bang for buck krijgt.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-10 09:42
Prulleman schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 10:50:
[...]

we blijven nederlanders he :)
zijn toch de 2 merken waar je relatief veel bang for buck krijgt.
Het is soms ook echt van de zotte wat sommige merken vragen. Bij mij ging de keuze tussen de Canyon Lux Trail CF6 en de Specialized Epic Evo Comp. De Specialized is gewoon even €2200 duurder. Daar krijg je dan ook nog eens slechtere wielen en naven voor terug. Als het verschil €1000 was geweest, had ik er nog over na kunnen denken, maar €2200 is gewoon buitensporig veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
GoldenSample schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 01:28:
[...]

Selectief lezen, vind bij elk merk wel plaats. M'n broer heeft 2 Fuel EX frames in de vernieling geholpen van totaal verschillende generaties. Hoe het opgelost wordt is de volgende vraag. Bij trek krijg je gewoon een nieuw frame, meestal eentje van het huidige model. Toen in de pré corona tijd ik voor 200 euro meer tov een Neuron of spectral een gelijk afgemonteerde Fuel EX had wist ik het wel. Als ik dat frame scheur over 3 jaar krijg ik van trek gewoon wat nieuws of heb ik voor een zacht prijsje een nieuwe fiets. Dan lees je dus 2x iets, 1 keer 'shit' en één keer 'nice!' IPV terugkomend ge-emmer

Maatje van me met aluminium spectral heeft een bout in de achterbrug die letterlijk 1x per uur vast gezet moet worden. Zit ook achter een of ander rottig cover met 3 kleine inbusboutjes. Heeft van canyon nu nieuw montage materiaal maar ben benieuwd of het het oplost. Vind het qua ontwerp geen fantastische oplossing.

Verder eens met wat hier gezegd wordt. Sure een bout op aanhaal moment controleren kan een ding zijn (je ziet niet voor niets ook bij vrachtauto's markeringen/van die pijltjes). Echter die houding van canyon inclusief manual is gelul van een dronken aardbei vanuit mechanisch opzicht.

[...]
Als het verschil bijvoorbeeld zo klein is, zou ik denk ik ook voor een Trek of Specialized zijn gegaan. Alleen was het verschil in prijs in de downcountry-categorie gewoon veels te groot. Maar als zo’n bout ieder uur aangehaald moet worden is er sowieso gewoon toch iets niet goed?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:05
Tja, Specialized ook wel echt een van de duurste mainstream merken op de markt, dus daar zit sowieso een premie op en het is een retail-merk, dus er moet ook nog marge voor de dealer zijn op de adviesprijs.

Persoonlijk hoeft het niet altijd over de centen te gaan. Ik ben nog steeds mega-tevreden met het feit dat ik geen Strive heb gekocht, maar de fiets die ik écht wilde hebben, ook al was daar met gezond verstand geen goed argument voor te verzinnen (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
Dat is het met fietsen hè. Het is niet alleen een rationele beslissing, maar ook een emotionele. Net als met autoliefhebbers en auto's. Ik heb als student hard moeten sparen voor de Canyon, dus voor nu ben ik daar heel blij mee. Hij staat op de planning voor begin november, dus ik kan niet wachten, totdat ie er is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Mooiste is nog dat die paar euro's verschil tussen merken verbleken bij de overige kosten van het fietsen :P

Ik heb een Cannondale, hoofdzakelijk om ik die zo kon kopen, bij een LBS in de buurt. Als ik makkelijk een Canyon had kunnen kopen had ik dat gedaan. Cube niet; die zijn te klein voor mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:04
Ok. Vandaag mijn Dale scalpel (dat carbon ding met vastzittende zadelpen) afgegeven bij Donadi tegen Brussel aan. Een oud framemaker.

Ik was , na het debacle bij de LBS, begonnen met een zaagblad, daar snel mee gestopt. Kans op framebeschadeging veel te groot. Contact gehad, hij heeft idd een bak een een frees om dart goed aan te pakken. En ik ben blij dat ik het niet bij de LMS (lokaal metaal bedrijf) heb laten doen, want het frezen in carbon is een dingetje. Na 1 doorloop moet het alu weer afkoelen, want als mijn carbon te warm wordt, verliest het zijn werking. En ben ik nog verder van huis. Ik vraag me af of een LMS dat had geweten, carbon is toch echt wel iets anders dan metaal.

Ik woird blij over 2 weken.

Oh, hij raadde me ook aan, geen pasta tussen alupen en carbon frame, verdraai gewoon je zadel eens in de paar maanden., Haal hem er uit, maak hem schoon en plaats hem terug. Carbon vet is enkel ter verbinding tussen carbon en carbon.
En ik accepteer wat hij zegt

[ Voor 15% gewijzigd door maartend op 19-10-2021 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ok. Ik kom weer met een vraag.

Heb dus een Dale Scalpel Carbon, 2011 (ik dacht eerst 2010).

Ding staat nu dus bij een framebouwer dioe mijn oude zadelpen verwijderd.
Ik wil de Brand-X ascend V2 plaatsen.

Maar ik heb geen idee wat de doorsnede van mijn zadelpen is. Het is geen 27.2, dat weet ik wel.

Iemand een idee? Ik google me suf, kan niet vinden. Ik heb keuze uit 30.9 en 31.6
Waarom nu kopen? Leuke aanbieding bij wiggle

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 19-10-2021 15:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:16
maartend schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:41:
Ok. Ik kom weer met een vraag.

Heb dus een Dale Scalpel Carbon, 2011 (ik dacht eerst 2010).

Ding staat nu dus bij een framebouwer dioe mijn oude zadelpen verwijderd.
Ik wil de Brand-X ascend V2 plaatsen.

Maar ik heb geen idee wat de doorsnede van mijn zadelpen is. Het is geen 27.2, dat weet ik wel.

Iemand een idee? Ik google me suf, kan niet vinden. Ik heb keuze uit 30.9 en 31.6
Waarom nu kopen? Leuke aanbieding bij wiggle
Je zou ook even de framebouwer kunnen bellen en hem kunnen vragen of hij even de diameter wil opmeten. Lijkt me voor diegene weinig tot geen moeite :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Stufferdt schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:02:
[...]

Je zou ook even de framebouwer kunnen bellen en hem kunnen vragen of hij even de diameter wil opmeten. Lijkt me voor diegene weinig tot geen moeite :)
Brussel. Frans. Ik ben al blij dat het gaat zoals het nu gaat.
Maar klotp wat je zegt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Bij Wiggle heb je echt een hele ruime return-policy. Dus als je het kan veroorloven, gewoon allebei kopen en er een terugsturen als je het antwoord weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
maartend schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:47:
[...]

Brussel. Frans. Ik ben al blij dat het gaat zoals het nu gaat.
Maar klotp wat je zegt
Heb je niet nog een stuk van de afgezaagde zadelpen liggen? Dan meet je die toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
pjlgt schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 20:15:
[...]

Heb je niet nog een stuk van de afgezaagde zadelpen liggen? Dan meet je die toch?
Nah, ligt bij de LBS, maar die zal al paar weken weg zijn.

Maar is 31.6. Heb besteld. Scheelde me 30 euro nu. Dus vandaar dat ik wel even wilde bestellen.

En krijg net ook deze maat door van iemand die zo'n zelfde fiets te koop had op MP.

Dsu zal wel kloppen

Nu 2 weken wachten tot mijn frame terug is. Ach, toch te druk om te fietsen.

En afgelopen wknd met fietskar, tent en racefiets weggeweest. Dus ook wat zadelpijn. Ik kan dus wel even geduld uitoefenen

[ Voor 30% gewijzigd door maartend op 19-10-2021 21:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• daanb14
Wow, ze schieten bij Canyon wel heel erg op zeg. Gisteren stond er nog dat de fiets tussen 8 en 19 november zou komen. Gisterenavond kwam de betaallink, vandaag kreeg ik de melding dat de fiets vroeger komt en nu komt er al een track and trace code binnen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
daanb14 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:48:
Wow, ze schieten bij Canyon wel heel erg op zeg. Gisteren stond er nog dat de fiets tussen 8 en 19 november zou komen. Gisterenavond kwam de betaallink, vandaag kreeg ik de melding dat de fiets vroeger komt en nu komt er al een track and trace code binnen *O*
Oeh lekker. Vanwaar je keuze voor de Trail en niet de gewone Lux? Ik ben zelf afgelopen zomer in Italië voor het eerst tegen de grens aangefietst van wat de Lux kan. Had graag wat meer veerweg gehad in afdalingen met flinke rotsen en stenen. In de Benelux is de Lux meer dan genoeg fiets voor mij. Een echte racebak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
Voor mij is fietsen meer fun dan per se de beste Strava-tijden neerzetten en ik wilde een fiets die lekker zeker aanvoelt in het afdalen. Mijn doel was om een mountainbike te kopen waar ik in Nederland nog steeds snel mee kan rijden, maar die ik ook met een gerust hart mee op vakantie kan nemen. Dat doet niks af aan het feit dat de Lux ook echt een top fiets is en beter geschikt is om als snelste over de Nederlandse trails te knallen.

[ Voor 19% gewijzigd door daanb14 op 20-10-2021 12:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

daanb14 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 11:48:
Nice vet ik ben benieuwd.

Ik vind die Lux Trail ook wel ideaal er uit zien denk ik. Zat van de week nog te denken dat als ik er een fully bij wil, dat het dan ook die wordt en dat ik dan mijn Exceed Hardtail gewoon zou houden om over de nederlandse trails te knallen en de Lux Trail voor het spelen en het buitenland.

Gisteren nog een flinke burp lucht uit mijn voorwiel door een fuck-up van een sub-optimaal dropje met een vlakke landing bij mij in de beurt, voor dat soort probeersels kan zo'n Lux Trail waarschijnlijk net wat meer hebben...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
daanb14 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:00:
Voor mij is fietsen meer fun dan per se de beste Strava-tijden neerzetten en ik wilde een fiets die lekker zeker aanvoelt in het afdalen. Mijn doel was om een mountainbike te kopen waar ik in Nederland nog steeds snel mee kan rijden, maar die ik ook met een gerust hart mee op vakantie kan nemen. Dat doet niks af aan het feit dat de Lux ook echt een top fiets is en beter geschikt is om als snelste over de Nederlandse trails te knallen.
Prima keuze dan!

ik worstel ook nog steeds met wat mijn fully moet gaan worden. Ik vind het namelijk wel tof om snelle tijden te (proberen te) rijden op de lokale rondjes. Niet dat een KOM erin zit, maar een top 100 of top 1% is toch altijd wel een leuke uitdaging.

Maar naast dat moet ie ook wel capabel genoeg zijn voor een lange rit in de Ardennen en wie weet nog eens een keer wat verder.

Maar dan ook weer, de Ardennen rij ik nu ook op mijn XC hardtail, dus een 100mm xc fully zou daar ook al een hele vooruitgang zijn.

op dit moment neig ik nog het meest naar de Scott Spark RC (120/120, maar meer XC dan een 120 DC versie van een 100mm XC fiets). Wellicht is dat de "snelste" 120mm fiets van dit moment.
(alleen jammer dat de framesets zo achterlijk duur zijn... eerst maar even verder sparen en kijken of er ooit nog wat geleverd kan worden :D)

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Kluus schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:10:
[...]

Nice vet ik ben benieuwd.

Ik vind die Lux Trail ook wel ideaal er uit zien denk ik. Zat van de week nog te denken dat als ik er een fully bij wil, dat het dan ook die wordt en dat ik dan mijn Exceed Hardtail gewoon zou houden om over de nederlandse trails te knallen en de Lux Trail voor het spelen en het buitenland.

Gisteren nog een flinke burp lucht uit mijn voorwiel door een fuck-up van een sub-optimaal dropje met een vlakke landing bij mij in de beurt, voor dat soort probeersels kan zo'n Lux Trail waarschijnlijk net wat meer hebben...
de lux trail is trouwens ook wel behoorlijk XC van wat ik heb begrepen, ze hebben het stabiele pedal platform van de gewone lux zoveel mogelijk geprobeerd te behouden.

(ik denk dat je op veel routes sneller zal zijn met de lux trail dan met een exceed)

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 20-10-2021 12:42 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:41:
[...]

de lux trail is trouwens ook wel behoorlijk XC van wat ik heb begrepen, ze hebben het stabiele pedal platform van de gewone lux zoveel mogelijk geprobeerd te behouden.

(ik denk dat je op veel routes sneller zal zijn met de lux trail dan met een exceed)
Voorlopig geen budget voor een n+1 helaas ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:08
Kluus schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:53:
[...]

Voorlopig geen budget voor een n+1 helaas ;).
Als je die DI2 upgrade nou gewoon ff annuleert kom je al een heel eind :) haha .

Maar ja ik ben zelf wel erg benieuwd naar het " kleine" verschil tussen de Lux en de Lux trail. Maakt die iets slackere houding nou echt zo veel uit? Ik weet het niet.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Prulleman schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:39:
[...]

Prima keuze dan!

ik worstel ook nog steeds met wat mijn fully moet gaan worden. Ik vind het namelijk wel tof om snelle tijden te (proberen te) rijden op de lokale rondjes. Niet dat een KOM erin zit, maar een top 100 of top 1% is toch altijd wel een leuke uitdaging.

Maar naast dat moet ie ook wel capabel genoeg zijn voor een lange rit in de Ardennen en wie weet nog eens een keer wat verder.

Maar dan ook weer, de Ardennen rij ik nu ook op mijn XC hardtail, dus een 100mm xc fully zou daar ook al een hele vooruitgang zijn.

op dit moment neig ik nog het meest naar de Scott Spark RC (120/120, maar meer XC dan een 120 DC versie van een 100mm XC fiets). Wellicht is dat de "snelste" 120mm fiets van dit moment.
(alleen jammer dat de framesets zo achterlijk duur zijn... eerst maar even verder sparen en kijken of er ooit nog wat geleverd kan worden :D)
De 2022 Spark (RC ziet er hetzelfde uit?) is ook wel echt om je vingers bij af te likken. Wat een prachtige, cleane fiets heeft Scott daarmee gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
daanb14 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:06:
[...]

De 2022 Spark (RC ziet er hetzelfde uit?) is ook wel echt om je vingers bij af te likken. Wat een prachtige, cleane fiets heeft Scott daarmee gemaakt.
De 2022 spark RC is de XC/race versie, de spark 900 is de trail versie met 130/130mm, headset cups in de slacks setting en anders getuned (minder xc, meer squishy)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik sprak "iemand" die een spark wou. Werden 5 uitgeleverd in heel de Benelux (over alle maten verspreid). Weet niet welk type dat precies was.

[ Voor 15% gewijzigd door 418O2 op 20-10-2021 13:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daanb14
Prulleman schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:08:
[...]

De 2022 spark RC is de XC/race versie, de spark 900 is de trail versie met 130/130mm, headset cups in de slacks setting en anders getuned (minder xc, meer squishy)
Ik zie dat de Spark RC hetzelfde design met ingebouwde demper heeft als de Spark 900. Wat ziet dat er clean uit zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:08:
[...]

Sowieso is zo'n ingebouwde demper wel een goed idee vind ik. In hoeverre is zo'n ding dan "install and forget"? Ik denk dat dit in theorie een stuk meer draaiuren kan hebben voordat onderhoud nodig is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:42
Kluus schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:32:
[...]

Sowieso is zo'n ingebouwde demper wel een goed idee vind ik. In hoeverre is zo'n ding dan "install and forget"? Ik denk dat dit in theorie een stuk meer draaiuren kan hebben voordat onderhoud nodig is toch?
Het verschil zit hem in de montage maar niet in de gebruikte demper. Het service interval is dus niet anders dan normaal.

Wel is het zo dat er minder makkelijk modder bij komt dus dat je 'm misschien wat minder vaak hoeft te poetsen.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

hans_lenze schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:47:
[...]

Het verschil zit hem in de montage maar niet in de gebruikte demper. Het service interval is dus niet anders dan normaal.

Wel is het zo dat er minder makkelijk modder bij komt dus dat je 'm misschien wat minder vaak hoeft te poetsen.
Ja klopt maar dat bedoel ik ook. Doordat er geen vuil en vocht meer bij komt hebben de keerringen en schuimringen toch ook veel minder te leiden? Heeft dat dan geen invloed op het (al dan niet officiele) service interval? Een kleine beurt bestaat toch voornamelijk uit het vernieuwen van deze ringen.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 20-10-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:42
Kluus schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:50:
[...]

Ja klopt maar dat bedoel ik ook. Doordat er geen vuil en vocht meer bij komt hebben de keerringen en schuimringen toch ook veel minder te leiden? Heeft dat dan geen invloed op het (al dan niet officiele) service interval? Een kleine beurt bestaat toch voornamelijk uit het vernieuwen van deze ringen.
De (officiële) service interval verschilt niet tussen bos en asfalt gebruik (100% pumptrack bijvoorbeeld). Alleen bij bijzondere omstandigheden staat een voetnoot dat "mogelijk kortere service intervallen nodig zijn".

Daarom verwacht ik niet dat er een verschil zit tussen een stuk plastic er omheen of niet.

Edit: houd je je echt aan de voorgeschreven uren/intervallen??

[ Voor 10% gewijzigd door hans_lenze op 20-10-2021 13:57 ]

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Nee, daarom ook, ik schat gewoon een beetje in van "het mag wel weer eens" en als ik een demper had die in een schone omgeving zijn werk doet duurt het nog wel wat langer voor ik denk dat het weer tijd is. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 20-10-2021 14:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
Het verhaal wordt gewoon nog beter. De fiets komt gewoon deze week nog. Nou wil ik natuurlijk de zadelpen met het juiste montagemiddel bevestigen. Is de montagepasta die Canyon meelevert prima, of moet ik een tube carbonpasta kopen? Zo niet, gewoon Cyclon pakken of een ander merk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
daanb14 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:03:
Het verhaal wordt gewoon nog beter. De fiets komt gewoon deze week nog. Nou wil ik natuurlijk de zadelpen met het juiste montagemiddel bevestigen. Is de montagepasta die Canyon meelevert prima, of moet ik een tube carbonpasta kopen? Zo niet, gewoon Cyclon pakken of een ander merk?
Ze leveren uiteraard niet iets mee wat niet compatibel is ;)

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Gisteren de bedevaartstocht gemaakt, en de fiets afgeleverd voor onderzoek 🐪😃

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDB5JRLvRD3s9gtMG0uN118r5Go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVe3JZcR3yJFZzXDanoE8HOM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
Hopelijk zijn ze gewoon coulant en verschuilen ze zich niet achter die legal onzin. Veel succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:08
Dit weekend is met mijn zoontje de kinderroute van zeist doen.
Waar kan je dan het beste parkeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
chimera2 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:22:
Dit weekend is met mijn zoontje de kinderroute van zeist doen.
Waar kan je dan het beste parkeren?
Op de P vlakbij het Beauforthuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
Wie reed hier ook alweer vaak zijn rondjes in het Reichswald? Weet je toevallig of dit een mooie TT is?

https://www.fietssport.nl/toertochten/50221

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Nog een kort vraagje. Welke Loctite is nodig bij de afmontage van de fiets? Gewoon de standaard blauwe 243?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-10 09:31
daanb14 schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:03:
Die pasta wat ze leveren is voldoende en prima. Als je veel schoonmaakt zou ik een exyta potje aanraen, maar met dat zakje kun je best 2, 3 keer insmeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Prulleman schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:39:
[...]

Prima keuze dan!

Ik zou de normale Lux over de Lux Trail kiezen op dit moment. De trial is wel wat luier en die extra veerweg heb je in Nederland niet nodig. Als je de gewone CF SL Lux koopt heb je al die veerweg voor en ga je als de brandweer over de Nederlandse trial, de SLX is 100mm en nog meer XC race, voor de strava hunters (of voor de mensen die de kleur van de 8 niet mooi vinden, noem geen namen). Als ik je doel voor Dorst zie, denk ik niet dat je voor een compromis van een luiere XC ga kiezen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Holk schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:46:
[...]

Ik zou de normale Lux over de Lux Trail kiezen op dit moment. De trial is wel wat luier en die extra veerweg heb je in Nederland niet nodig. Als je de gewone CF SL Lux koopt heb je al die veerweg voor en ga je als de brandweer over de Nederlandse trial, de SLX is 100mm en nog meer XC race, voor de strava hunters (of voor de mensen die de kleur van de 8 niet mooi vinden, noem geen namen). Als ik je doel voor Dorst zie, denk ik niet dat je voor een compromis van een luiere XC ga kiezen ;)
Maar ik wil geen lux, ik wil een spark :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:04
Rudolf schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:07:
Wie reed hier ook alweer vaak zijn rondjes in het Reichswald? Weet je toevallig of dit een mooie TT is?

Dat is @Daan_

Ik zag die tocht ook ergens langskomen, maar dacht dat ie alleen voor leden van die fietsclub is. Dus me verder niet meer in verdiept. Net nog even gezocht maar kan dat ook niet meer terugvinden.

Reichswald is saai als je niet weet waar je moet zijn, maar kent ook hele gave stukken. Ik neem aan dat deze vereniging ook wel z'n best gedaan heeft om een mooie track uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

daanb14 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:16:
Nog een kort vraagje. Welke Loctite is nodig bij de afmontage van de fiets? Gewoon de standaard blauwe 243?
Wil je het ooit weer loshalen? Dan blauw, anders 262 rood.

https://www.henkel-adhesi...oefdraadborgmiddelen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Prulleman schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:56:
[...]

#MeToo *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Prulleman schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:56:
[...]

tssss...
;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
even een crosspost:
Prulleman in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

voor een racefiets zou het me geen drol uitmaken of ik nu rij op een cube, canyon, sensa, of pinarello, cervelo, etc vul maar de dure merken in. (heb nu ook een simpele cube met tiagra voor mijn indoor trainingen en ritjes op de weg).

Maar een MTB koop ik toch meer met mijn hart en die gaat bij een cube of canyon toch net wat minder snel kloppen. En dat komt niet omdat ze slecht of lelijk zijn, sterker nog, ik ben wel overtuigd dat de Lux een goede fiets is, al helemaal qua value, en het is ook een mooie fiets om te zien, straalt echt snelheid uit. Maar toch komt die er hier niet in :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Prulleman schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:49:
[...]

even een crosspost:

voor een racefiets zou het me geen drol uitmaken of ik nu rij op een cube, canyon, sensa, of pinarello, cervelo, etc vul maar de dure merken in. (heb nu ook een simpele cube met tiagra voor mijn indoor trainingen en ritjes op de weg).

Maar een MTB koop ik toch meer met mijn hart en die gaat bij een cube of canyon toch net wat minder snel kloppen. En dat komt niet omdat ze slecht of lelijk zijn, sterker nog, ik ben wel overtuigd dat de Lux een goede fiets is, al helemaal qua value, en het is ook een mooie fiets om te zien, straalt echt snelheid uit. Maar toch komt die er hier niet in :)
Snap dat. Heb dat met de Orbea Oiz M, dat zou mijn ultieme fiets zijn, maar met de Lux krijg ik hetzelfde maar hou ik bijna 2000 euro in m'n zak..Heb het geluk gehad op een Oiz te mogen fietsen en dit zit heerlijk, maar ook het geluk dat de Lux nagenoeg dezelfde eigenschappen en gevoel geeft. Met een Spark heb ik persoonlijk wat minder maar snap dat anderen daar heel gelukkig van worden. Zeker het 2022 model is echt clean, mooie fiets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:08
Precies voor hetzelfde dubio gestaan @Holk .
De Oiz is echt 1 van de mooiste fietsen op de markt, maar tov de Lux echt zoveel duurder. En je krijgt er nou niet perse een betere fiets van. Ben overigens ook echt super blij met mijn Lux. Iedere rit weer krijg ik een dikke glimlach op me gezicht. Alles in die fiets schreeuwt snelheid.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• daanb14
Over Lux gesproken, het feest kan beginnen *O* :
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door daanb14 op 21-10-2021 15:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Joehoe! Gouden tip: trek zoveel mogelijk boutwerk na met de meegeleverde momentsleutel. Aanhaalmomenten staan op de bouten 😇

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daanb14
Ik ga vanavond met de fiets naar iemand die er een stuk meer verstand van heeft en ook een goede momentsleutel heeft. Die kan dan mooi alles nakijken. Ik vond op mijn vorige fiets Squirt Lube echt ontzettend fijn en ik wil daar op deze drive train eigenlijk meteen mee beginnen. Dan is het toch gewoon een kwestie van ontvetten en insmeren met Squirt Lube?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 29-10 17:02

Hegeman

Weet van alles wat

daanb14 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:28:
Ik ga vanavond met de fiets naar iemand die er een stuk meer verstand van heeft en ook een goede momentsleutel heeft. Die kan dan mooi alles nakijken. Ik vond op mijn vorige fiets Squirt Lube echt ontzettend fijn en ik wil daar op deze drive train eigenlijk meteen mee beginnen. Dan is het toch gewoon een kwestie van ontvetten en insmeren met Squirt Lube?
Wel goed ontvetten, omdat Squirt lube water based is heb je kans als er ergens nog olie zit de squirt lube niet op de juiste plekken komt.

Eerste keer aanbrengen De eerste keer aanbrengen van Squirt Lube kost iets meer tijd dan als je een kettingolie gebruikt. Om Squirt lube optimaal te kunnen gebruiken is het verstandig eerst de ketting en draaiende delen grondig te ontvetten, zelfs bij een nieuwe ketting. Vervolgens laat je de aandrijflijn drogen. Daarna breng je 1 tot 2 laagjes Squirt lube aan op de ketting. Deze laat je ook drogen voordat je kan gaan fietsen.

[ Voor 26% gewijzigd door Hegeman op 21-10-2021 16:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02:09
[...]

Dit was ook de reden dat ik mijn Pronghorn kocht. Helaas is het frame van mijn mooie PR6 gescheurt en kwam er een lelijke PR7 daardoor voor in de plaats. Ik mis de PR6 nog steeds. Elke keer als ik in de berging kwam dacht ik "Jeez wat is het toch een mooie fiets." Dat gevoel is met deze gewoon helemaal weg, heb zelf een aantal keer overwogen om hem te koop te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:42

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Rudolf schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:07:

Paul! schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:24:
[...]

Dat is @Daan_

Ik zag die tocht ook ergens langskomen, maar dacht dat ie alleen voor leden van die fietsclub is. Dus me verder niet meer in verdiept. Net nog even gezocht maar kan dat ook niet meer terugvinden.

Reichswald is saai als je niet weet waar je moet zijn, maar kent ook hele gave stukken. Ik neem aan dat deze vereniging ook wel z'n best gedaan heeft om een mooie track uit te zetten.
De mensen die ik ken vinden het een leuke tocht om te doen. Je maakt de nodige hoogtemeters en zover ik kon zien zit de 26% klim er ook weer in. Op deze klim zul je de nodige mensen zien wandelen met de fiets aan de hand ;-) Het is leuke tocht om klein deel van het Reichswald te leren kennen, maar de echt leuke/uitdagende stukken zul je niet vinden in deze route. (Deze liggen ook wel beetje verborgen)

Persoonlijk sla ik deze tocht over net als de jaren ervoor. Niet meer mijn ding om in zulke grote groepen te fietsen. Zal die dag wel op de fiets te vinden zijn, maar dan op de wat minder bekende lusjes.

[ Voor 21% gewijzigd door Daan_ op 22-10-2021 08:50 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

[...]

even een crosspost:

Bij mij liggen de prioriteiten andersom maar mijn volgende racefiets zou ook zo een Canyon kunnen zijn (dat is zelfs waarschijnlijk). Ik vind Canyon toch wel iets anders dan een Cube hoor, Canyon doet namelijk zelf nog wel behoorlijk wat innovatie en haalt het voordeel toch voornamelijk uit het ontbreken van de tussenhandel, verder vind ik het gewoon een vooruitstrevend merk. Cube haalt zijn voordeel eigenlijk puur uit de samenstelling van onderdelen en eigenlijk niets speciaals te doen.

Ook niets mis mee hoor, mijn winterfiets/gravelracer is ook een cube, maar als MTB of racer zou daar persoonlijk weer niet snel voor kiezen. ;)

Edit: overigens is Canyon hier in de regio niet zo 13 in een dozein als je wel eens uit andere regio's hoort, Specialized heeft hier een goede zaak zitten dus iedereen met een "echte" fiets rijdt hier op een Specialized en de rest op een "Pinarello F10" van de plaatselijke chinees :o.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 21-10-2021 18:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

daanb14 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:28:
Officieel wel, ik maak ontvet van een nieuwe ketting altijd de buitenkant een beetje met een doek en lampenolie en dan rij ik het fabrieksvet op de eerste paar honderd kilometers. Daarna begin ik met de squirt lube.

Maar de officiele manier is wat jij beschrijft, dus dat kan je ook doen, ik vind dat zelf te veel gedoe :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:42

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@daanb14 zou zoals @Kluus aangeeft nieuwe ketting afnemen met doekje om overtollige van de ketting te halen. Kan met iets ontvetter op de doek, maar ketting door droge doek heen halen werkt ook.

Wissel truc met meerdere kettingen mee gestopt. Cassette etc gingen hier niet langer mee. Net als ketting smeren na elke rit. Besteed minder tijd aan onderhoud en alles gaat net zo lang mee :)

Tegenwoordig neem ik de ketting af met een doek na een rit. Ook niet elke rit (afhankelijk van de omstandigheden) Schakel paar keer door de cassette en bepaal dan of deze voorzie van olie. Nu met de blubber ritten wil ik de ketting nog wel eens door spuiten met de compressor en dan voorzien van olie.

Er zijn zoveel meningen m.b.t. onderhoud van een fiets dat er geen beste manier is ;-) Dus gewoon doen wat voor jou werkt. Alleen niet te vaak ontvetter gebruiken O-)

[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 22-10-2021 08:37 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Daan_ schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 08:34:

[...]

Alleen niet te vaak ontvetter gebruiken O-)
^^^ +1
je smering moet je vooral op zijn plek laten zitten --> tussen de schakels
goed opnieuw smeren "from scratch" na ontvetten, zeker met een wax ipv een wetlube kost echt wat meer tijd en moeite dan de meeste denken

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Ik gebruik ook Squirt Lube, maar mijn FM vindt het allemaal maar niks die wax. Zou teveel weerstand geven in vergelijking met olie. Hij rijdt dan ook wedstrijden, waar die paar tienden misschien wel tellen. Ik vind het wel prettig spul, ketting blijft er veel langer mooi schoon van. Ook met het nattere weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Inderdaad, het fabrieksvet afvegen met een doek, om er daarna zolang mogelijk vanaf te blijven. Dan pas ontvetten en in de smering naar keuze zetten. Beter gesmeerd dan net uit de verpakking wordt het nooit meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Het vet dat erop zit in de verpakking is gewoon vettigheid tegen het roesten tijdens transport en opslag. Het zal waarschijnlijk mindere eigenschappen hebben voor daadwerkelijk gebruik in weer en wind. Tevens zo plakkerig dat het een magneet is voor zand.

Ik probeer dat er dan ook altijd zo goed mogelijk af te krijgen, alvorens uitgebreid in de Squirt lube te zetten. Wat mij betreft het beste middel gebleken van wel 10 soorten die ik over de jaren geprobeerd heb.

Ik zag laatst dat er ook Squirt is voor in de winter bij lage temperaturen. Zal wel iets andere viscositeit hebben. Is alleen voor droge ritten volgrns de omschrijving, dus wellicht voor MTB per definitie ongeschikt ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTjpNn3YefrDx9R7V-nbrAYVb1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCIsV5VTK4B2BZ2heXusCUlp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door McLambo op 22-10-2021 10:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-10 16:55
Precies dat is ook mijn ervaring met kettingvet af fabriek. Dat is de grootste zand- en moddermagneet die er is.
Dat moet er af, dus schoonmaken en ontvetten die nieuwe ketting.
Daarna dry wax er op. Squirtlube oid of nog beter de wax smeltmethode. (zelf nog nooit gedaan, maar misschien binnenkort)

Hier goede uitleg hoe schoon te maken :
YouTube: The Ultimate bicycle chain clean

En hier hoe je zelf je ketting kunt waxen met paraffine (kaarsen, kaarsenvet) :
YouTube: Ultimate Chain wax - make it yourself

@Sjoewe verkeerde persoon, edit @Rudolf

Kijk hier eens, uit deze test blijkt dat wax het beste is :
https://cyclingtips.com/2...ube-that-saves-you-money/

Ook blijkt daaruit dat dry wax beter smeert en minder watts kosten. Je fietsenmaker is niet goed geinformeerd.

[ Voor 17% gewijzigd door mountainbiker op 22-10-2021 14:24 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

1x geprobeerd te waxen na vervangen ketting, casette en cranckbladen, met van die hippe gekleurde/fluoriderende waxen. Het ging best goed, en het bleef ook best lang zitten, maar dan... na een aantal ritten mag je helemaal opnieuw beginnen met speciale ontvetter alvorens je weer wax kunt toepassen.

Mijn te arbeidsintensief.

Ook waren sommige resten wax zo hard geworden (en op de onmogelijkste plekjes) dat moest er met staalborstel en schroevendraaier vanaf gepeuterd worden.

Het is voor mij bij 1x proberen gebleven 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
mountainbiker schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:36:
@Sjoewe

Kijk hier eens, uit deze test blijkt wax is het beste
https://cyclingtips.com/2...ube-that-saves-you-money/

Ook blijkt daaruit dat dry wax beter smeert en minder watts kosten. Je fietsenmaker is niet goed geinformeerd.
Op het internet kun je overal wel een "test" voor vinden die iets bewijst. Shimano adviseert juist het fabrieksvet af te vegen en het verder zo lang mogelijk te laten zitten. Wat weten zij er nou van?

Je fietsenmaker probeert je iets te verkopen. :+

Maar goed. Iedereen moet verder lekker doen wat 'ie wil met z'n ketting. Er is geen absolute waarheid. (y)

[ Voor 7% gewijzigd door Sjoewe op 22-10-2021 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-10 16:55
Ik bedoelde eigenlijk @Rudolf

Zijn fietsenmaker vindt die wax niks

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Wat @Sjoewe zegt, ik kan meestal zo'n 500 kilometer rijden in wisselende omstandigheden (ok met de MTB iets minder misschien) op het fabrieksvet voor het droog begint te lopen. Zodra dat het geval is gaat er iets anders in, de laatste tijd ook Squirt voor mij.

Het is wel plakspul ja, daarom ook zorgen dat je de buitenkant van de ketting schoon veegt met een doek, wat er tussen de schakeltjes zit kan je gerust even op rijden.

Maar inderdaad, er is niets echt fout, en iedereen vind hier uiteindelijk zijn eigen ritueel wel in. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 22-10-2021 11:31 ]

Pagina: 1 ... 163 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic