Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:18
Da's nogal een investering voor een paar keer per jaar... (voor even je bandjes oppompen ga je volgens mij een compressor ook niet aanzetten en op druk brengen, dan ben je met een vloerpomp al 3 x klaar..)

Uiteraard zijn er nog andere toepassingen voor een compressor, maar ik heb het ook overwogen en vind het de investering voor mij niet waard.

Ik heb van de week wel een pad richter gekocht, na een lompe omval actie na verkeerd schakelen op een mulle klim was de boel niet helemaal recht meer en ging het schakelen alleen nog maar goed op de onderste helft van de cassette, bovenin was het met geen mogelijkheid meer goed te krijgen. Best simpel in gebruik en schakelt weer als een zonnetje.

Gisteren nog even een nieuwe PR geknald op Cadettenkamp: PR 16:20 (68 /5865). Bijna 1 minuut sneller dan de vorige (wat op een kort rondje als deze best veel is), gaat best lekker zo met die nieuwe wielen :)
daarna een wat langzame start op het rondje Dorst, maar na wat op adem te zijn gekomen ook daar nog een rondje van 24:13

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:10

Aganim

I have a cunning plan..

zonoskar schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 23:09:
Welke band gebruik je? Sommige banden hebben gewoon een compressor nodig. Anderen (vooral de nieuwere, (meestal niet in 26" verkrijgbaar) ploppen met een gewone handpomp al, misschien zelfs met een vorkpompje :)
Ik gebruik de Schwalbe Rocket Ron Addix Speed. Komend weekend zet ik de compressor er eens op, kijken of dat beter gaat. Ik zie het vooral als leerprojectje, uiteindelijk wil ik dit jaar sowieso mezelf eens trakteren op een nieuwe fiets en dan is het wel zo fijn om dit proces alvast een keer uitgeprobeerd te hebben.

De tips omtrent de sealer & CO2 had ik inderdaad al eerder gezien hier, maar sowieso bedankt @Holkers. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:12
Voor de mensen uit omgeving Best/Eindhoven (rondje AquaBest).

Gisteravond kwamen we een aardige meneer van handhaving tegen. Volgens hem gaan ze streng controleren op mensen die na zonsondergang in het bos zijn komende tijd . Wij dachten dat je de rode lus wel mag rijden in het donker, want daar hebben we de groene bordjes nog nooit gezien en we gingen er vanuit dat dat kleine stuk bij Aquabest hoort.

Aardige man verder, en we kwamen er vanaf met een waarschuwing. Maar het mag dus niet. U bent gewaarschuwd. Al geloof ik er verder weinig van dat ze streng gaan controleren gezien de klok volgend weekend al verzet gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:08

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Prulleman schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 08:58:
Da's nogal een investering voor een paar keer per jaar... (voor even je bandjes oppompen ga je volgens mij een compressor ook niet aanzetten en op druk brengen, dan ben je met een vloerpomp al 3 x klaar..)

Uiteraard zijn er nog andere toepassingen voor een compressor, maar ik heb het ook overwogen en vind het de investering voor mij niet waard.
Een compressor is niet zo duur. En zo gigantisch handig voor super veel. MTB schoonspuiten bijvoorbeeld ;)

Hier mooi dingetje voor 6 tientjes ;)

https://www.hbm-machines....t-olieloze-compressor-set

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Tylen schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:44:
[...]

Een compressor is niet zo duur. En zo gigantisch handig voor super veel. MTB schoonspuiten bijvoorbeeld ;)

Hier mooi dingetje voor 6 tientjes ;)

https://www.hbm-machines....t-olieloze-compressor-set
hoe lang duurt het voor zo'n ding gebruiksklaar is? (aangenomen dat je zo'n ding niet continue op druk laat staan, of is dat ook een optie?)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Prulleman schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:46:
[...]

hoe lang duurt het voor zo'n ding gebruiksklaar is? (aangenomen dat je zo'n ding niet continue op druk laat staan, of is dat ook een optie?)
Dont know. Ik heb zoiets: (kost overigens rond de 100 euro, en vol in een minuutje)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.hbm-machines.com/images/cache/hbm-081-28.jpg-1920x1080-b71ae37c8d.jpg

Mijne staat ook vaak gewoon op druk :P

[ Voor 6% gewijzigd door Tylen op 21-03-2019 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 13:06
Prulleman schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:46:
[...]

Kan je prima op druk laten staan. Ik heb er eentje voor gebruik aan de auto, maar voor bij de fiets zie ik de voordelen verder niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-09 14:43
Prulleman schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 08:58:
Ik kan nu al een jaar vooruit met 1x de compressor op druk brengen.. Staat er wel een stalen vat met 10bar erop in de garage. Stevig zat :+ edit: spuit 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

Grrr... vandaag mn achterderailleur opnieuw afgesteld. Sloeg af en toe een tandwiel over of deed het pas na 2x klikken.

Het is beter geworden, maar bij de tandwielen in het midden gaat het niet soepel. Pas na 2x klikken overgaan of anders tandwiel overslaan. En dan ook niet steeds op dezelfde manier. Iemand een tip?

Heb m’n derailleur afgesteld zoals ik altijd doe:
- ketting op kleinste tandwiel en grootste blad
- spanning van versnellingkabel af
- H-schroef juist instellen
- spanning op kabel zetten zodanig dat van het kleinste naar die daarboven soepel gaat. Dan de rest van de tandwielen en evt spanning bij of af
- en als laatste L-schroef instellen
(B-schroef ook wat aangedraaid om afstand tussen derailleurwieltje en grootste tandwiel op 5-6 mm te zetten)

Maar goed, de kleinste paar tandwielen gaat perfect. De grootste paar ook, maar ze middelste 3 gaan niet soepel.

Als de ketting net niet naar een groter tandwiel gaat, iets meer spanning erop (per kwart slagje), enz. Maar als de ene kant op goed gaat, gaat het mis de andere kant op...

Iemand een bruikbare tip? Misschien dat de rek van de kabel zelf niet meer optimaal is? Dus zou kabel vervangen een optie zijn? De detailleur en ketting zijn niet superschoon, misschien toch teveel viezigheid?

[ Voor 5% gewijzigd door Galois op 21-03-2019 20:40 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Galois zie Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"

Je padje is waarschijnlijk krom, vervangen of richten zijn je opties, een nieuwe is ook niet altijd recht.. dus ik zou beginnen met (laten) richten. Ik heb er dus net van de week 1 gekocht, als je in de buurt van Breda woont mag je em lenen.

Vuile kabels zou ook kunnen... Maar dan heb je vaak alleen probleem met schakelen naar een kleiner kransje. Je zou de kabels kunnen vervangen, kan geen kwaad om zo nu en dan te doen, maar ik denk niet dat je er dan bent...

[ Voor 25% gewijzigd door Prulleman op 21-03-2019 20:49 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 20:43:
@Galois zie Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"

Je padje is waarschijnlijk krom, vervangen of richten zijn je opties, een nieuwe is ook niet altijd recht.. dus ik zou beginnen met (laten) richten. Ik heb er dus net van de week 1 gekocht, als je in de buurt van Breda woont mag je em lenen
Hij lijkt (op het oog) in ieder geval wel recht... hmmm, misschien dat het daar aan ligt. Tnx (en helaas is Breda te ver... :( )

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-06 12:21
Mag ik hier wat advies aub.

Na lang zoeken en lezen is dit de status:

Ben een beginnend fietsen (vroeger veel bmx maar das heel vroeger).
Doel: met wat vrienden (ook mtb) een ritje van max 50 km verharde weg en af en toe offroad voor de fun. Oostvoornse Meer etc. Dat tweede lijkt mij zelf het leukst om te doen en zal vaker voorkomen.

Ben gaan zoeken naar een CroosHybride maar kwam erachter dat ik beter een MTB kon kiezen die ook op de weg kan. Of later kiezen voor extra set banden.

Wat heb ik nu gekocht:
Een Trek Marlin 7 2019. Maar na wat verder lezen dacht ik begrepen te hebben dat je beter de X-Caliber 7 2019 kan nemen. De Marlin wordt een beetje gezien als schoolfiets welke eruit ziet als een mountainbike. Een echte beginnersfiets.
De X-Caliber is wat meer voor het ruwere werk en kan daarnaast ook prima op de weg.

Het verschil is 50 euro (649 om 699).

Mag ik jullie mening want de fiets is nog niet geleverd en twijfel nogal. Grotendeels is de fiets nagenoeg hetzelfde voor mij als leek. 50 euro bijleggen en voor de x-Caliber gaan?

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
De Marlin wordt een beetje gezien als schoolfiets welke eruit ziet als een mountainbike
Afgaande op de beschrijving van 12gobiking.. Dat is meer marketing positionering denk ik.. ik kan zo snel geen geometrie cijfers vinden, maar op de foto's zien ze er aardig gelijk uit, qua afmontage scheelt het 1 stapje, en dat zal die 50 euro verschil maken.

Niet om je een duurdere fiets aan te praten, maar je zit eigenlijk net onder wat de meeste als minimaal zien om goed mee offroad te kunnen rijden. Ik zou zeggen zoek een fiets met minimaal Deore en een luchtvork. Om bij trek te blijven, dan kom je bv op de x caliber 8 voor 749
https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-8-2018

Als je de Marlin 7 en de x caliber 7 met elkaar vergelijkt... Geen idee of die 50 euro meer het waard is.. ik zou zeggen van niet omdat het in beide gevallen het net niet is.. doe dan die 100 euro erbij voor de x caliber 8 en Dan heb je een echte instap MTB met echte MTB componenten ipv een fiets met versnellingen en dikke banden.

[ Voor 22% gewijzigd door Prulleman op 22-03-2019 10:05 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
Prulleman schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 22:39:
[...]
Ik zou zeggen zoek een fiets met minimaal Deore en een luchtvork. Om bij trek te blijven, dan kom je bv op de x caliber 8 voor 749
https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-8-2018
Had ook gekeken naar een Cannondale Trail 5 2019

Ik ben echt recreatief mooi weer rijder. Dus is een deore echt nodig? Ik ben al blij als ik er elke week een keer mee off-road ga! Ik moet nog zien of ik het wat ga vinden. Om die reden maak ik de keuze om het budget laag te houden. Bevalt het goed en en merk ik dat ik meer wil dan kan ik altijd een stap omhoog.

Tenzij je aangeeft dat ik er spijt van ga krijgen (ook als beginner) dat ik niet gelijk voor een stapje hoger ben gegaan omdat ik bepaalde terreinen er niet mee kan bereiden. Maar valt dat niet mee in Nederland?

[ Voor 3% gewijzigd door Tranzy op 21-03-2019 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ja, budget is heel persoonlijk... Maar als je het kan missen zou ik zeker die extra stap nog erbij doen.

Uiteraard kan je altijd wel een stap hoger gaan en voor slx of xt of sram gx.. maar dan worden de verschillen steeds kleiner en kosten significant hoger.. de grootste betaalbare sprong maak je met Deore, goed genoeg voor echt sportief rijden en maar een klein beetje duurder. Een coil vork ziet er hetzelfde uit maar is niet/nauwelijks in te stellen (naar gewicht of rijstijl). Een luchtvork kan je heel simpel met een vork pompje aanpassen naar jou gewicht. Uiteraard zit je nog steeds in de instap klasse, maar instap met persoonlijke aanpassingen of instap zoals de fabrikant het heeft bedacht kan een groot verschil maken.

De frequentie waarmee je fietst doet er niet echt toe... Ik heb helaas vaak ook niet meer tijd voor 1 of 2 ritten in de week (hopelijk binnenkort wat vaker in de avond als het langer licht is). Een fiets die net niet schakelt wanneer het nodig is of waar je vanaf stuitert als het wat ruwer wordt haalt het plezier ook snel weg. Wat dat betreft is de kans groter dat je het in een net iets hoger segment wel leuk vind.

Als je iemand met wat verstand van zaken mee kan nemen op een marktplaats zoektocht zijn er 2ehands ook hele goede fietsen te vinden. Je moet dan wel echt letten op de slijtage onderdelen, of daarmee rekening houden in je budget. Maar vaak kan je wel wat vinden waarop je goed kan kijken of het bevalt (vaak beter dan een nieuwe met een hogere prijs) je zal alleen wat eerder tegen onderhoudskosten aanlopen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranzy
Bedankt dat je de tijd neemt om je advies te geven.

Ik zal eerlijk zijn.

Had een budget van max 600 in gedachten. Het is niet een kwestie van kunnen missen maar moest ergens een grens trekken. Er komen ook nog wat kosten bij.

Mijn vorige fiets is een Trek 930 waar ik nog mee fiets naar de winkels of vrienden :-) behoorlijk oudje.

Ik krijg de Treks met 100 euro korting waardoor ik op respectievelijk 550 en 600 zit. De Cannondale Trail 5 zit weer hoger. Dus als ik daar korting op kan krijgen waardoor hij rond 650 komt dan denk ik er zeker over. De X-Caliber gaat weer een stap hoger en dat kan ik thuis niet verkopen. Ze kent me een beetje ;-)

Feit dat nu hier over duurdere modellen praat betekent dat ze al gelijk had. Hahaha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Vooral in de instapklasse is letterlijk elke 100 euro meer al een goede upgrade. Dit loopt op t/m 1100-1200 euro en dan beginnen de verschillen een stuk groter te worden. Met een budget van 600 zou ik toch eerst eens tweedehands gaan kijken. Mocht het bevallen dan schrijf je een stuk minder af en hou je meer budget over voor iets deftigs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Voor 600 euro budget zou ik marktplaats raadplegen. Bijvoorbeeld:

https://www.marktplaats.n...ocial&utm_content=app_ios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Holkers schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 08:01:
Voor 600 euro budget zou ik marktplaats raadplegen. Bijvoorbeeld:

https://www.marktplaats.n...ocial&utm_content=app_ios
Eens, maar reserveer dan wel nog wat euro's voor het noodzakelijke onderhoud aan de vork :) De rest is te controleren of is relatief goedkoop pech hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranzy
Ik heb een beslissing genomen en deze fiets aangeschaft. :)

Naar mijn idee een goede balans tussen budget en kwaliteit.

Cube Attention 2018

https://www.12gobiking.nl/cube-attention-2018

[ Voor 13% gewijzigd door Tranzy op 22-03-2019 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb zowel een MTB als een racefiets beide met mid-range aluminium wielen (van vergelijkbare kwaliteit). Ik ben rustig op zoek naar een mooi setje stijve carbon-wielen. Geen haast mee, ik wacht (zeker) tot ik een mooie aanbieding voorbij zie komen en dan sla ik toe :)

Maar goed, nu ga ik zeker deze upgrade niet doorvoeren bij zowel mijn MTB als mijn racefiets en vroeg ik mij af bij welke van de twee de upgrade zinvoller is?

Aan de ene kant denk ik de MTB: daar ben je vaker bezig met versnellen en afremmen dan op een racefiets en juist dan lijkt mij stijve wielen zinvol. Ik zal op mijn MTB meer merken van deze upgrade dan op mijn racefiets lijkt mij (??)

Wie heeft hier een mening over en kan mij van wat advies voorzien? Een budget heb ik niet echt voor ogen: ik wil goede wielen die jaren mee zullen gaan. Heb er bv best 100 euro extra voor over als de kwaliteitsverschillen ook dusdanig zijn. Laten we zeggen: een goede aanbieding van ongeveer 1000 euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Galois schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 12:11:
Ik heb zowel een MTB als een racefiets beide met mid-range aluminium wielen (van vergelijkbare kwaliteit). Ik ben rustig op zoek naar een mooi setje stijve carbon-wielen. Geen haast mee, ik wacht (zeker) tot ik een mooie aanbieding voorbij zie komen en dan sla ik toe :)

Maar goed, nu ga ik zeker deze upgrade niet doorvoeren bij zowel mijn MTB als mijn racefiets en vroeg ik mij af bij welke van de twee de upgrade zinvoller is?

Aan de ene kant denk ik de MTB: daar ben je vaker bezig met versnellen en afremmen dan op een racefiets en juist dan lijkt mij stijve wielen zinvol. Ik zal op mijn MTB meer merken van deze upgrade dan op mijn racefiets lijkt mij (??)

Wie heeft hier een mening over en kan mij van wat advies voorzien? Een budget heb ik niet echt voor ogen: ik wil goede wielen die jaren mee zullen gaan. Heb er bv best 100 euro extra voor over als de kwaliteitsverschillen ook dusdanig zijn. Laten we zeggen: een goede aanbieding van ongeveer 1000 euro?
Weinig ervaring met racefietsen, laat staan racefietsen met carbon wielen. Maar toch mijn ideeën ;):

Ik denk dat het op de racefiets vooral interessant is als gewichtsbesparing, wat je vervolgens het meest gaat merken met klimmen, dus als je de racefiets voornamelijk in NL gebruikt, dan weet ik niet of je het meeste eruit gaat halen. Uiteraard zal je het naast klimmen ook wel op andere vlakken merken, maar eenmaal op cruise snelheid maakt het niet zoveel meer uit. Verder kan je kiezen voor wat hogere/meer earo velgen, daar valt misschien meer winst te halen (echt hoge velgen met een nog steeds laag gewicht bv), maar daar weet ik weinig van..

Qua MTB.. Hier zal je eerder wat van gewicht en stijfheid merken, ook op de nederlandse rondjes. Ik kan op dit moment alleen maar een goede vergelijking maken tussen een simpel fabriekssetje met simpele stan's alu velgen, tegenover een zelggespaakte set met chinese carbon velgen (nextie). Dit verschil is zeker goed merkbaar, het stuurt een stuk strakker en preciezer en het is makkelijker om bij een klein klimmetje even wat extra gas te geven en zo je momentum te behouden (op een route als Dorst bv). Ook aanzetten uit alle bochten kost minder energie.
Je moet echter wel met wat zaken rekening houden. Carbon is een stuk kwetsbaarder dan alu, bij alu heb je misschien een keer een deuk die je er wel of niet uit kan timmeren, maar een goeie hit tegen je carbon velg is einde oefening.. Je hebt merken met een crash replacement policy, wellicht is dat iets om rekening mee te houden, maar anders geld ook "don't race what you can't replace". Afhankelijk van de rest van de componenten zit je bij een set van 1000 euro zo aan 250-300 euro per velg. Als je dit moet laten vervangen zit je met spaken en uurloon zo aan 300-400 euro. In Nederland zal je een carbon velg niet zomaar kapot rijden (weinig high speed rockgardens), maar in het buitenland wordt het al wat gevaarlijker.

Carbon op de racefiets, dan heb je een stuk minder risico dat het stuk gaat (alleen met velgremmen en regelmatig in slechte condities rijden, gaan ze misschien relatief snel "op" wat ook zonde kan zijn, bij een racer met schijfremmen heb je dat issue niet).

Verder zou ik in mijn overweging meenemen op welke fiets je de meeste tijd doorbrengt en waar je het meeste plezier op hebt (MTB O-), anders had je het in het wielren topic moeten vragen :P ). Maar echt een simpel eenduidig antwoord is niet te geven..

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Tnx @Prulleman (ook fijn dat je altijd zo actief bent en nuttige replies geeft!).

Zeker wel een reden om rekening mee te houden, de kwetsbaarheid van carbon. Een flinke steenslag die ze stuk maken, is toch heel zuur.

Maar geldt dat ook niet voor een carbon frame? Ik heb een carbon frame en heb vaak genoeg meegemaakt dat ik een 'klap' hoor van een steen die tegen mijn frame komt. In een goede afdaling in bv. Houffalize vaak genoeg meegemaakt. Ik ga er maar altijd vanuit dat dit carbon daarvoor gemaakt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Galois een omhoog vliegende steen kan zeker wel schade aanbrengen aan een carbon frame, maar het is dan wel een combinatie van factoren. Hoe groter de puntbelasting hoe eerder je een probleem hebt.. een grote steen die vlak tegen je onderbuis aankomt kan misshien minder kwaad dan een kleine steen die precies met een puntje hard aankomt..

Met een velg loop je denk ik wel meer risico op schade dan bij een frame.. als je bv net een klein lekje in je band hebt (tubeless of niet) en je zakt van bv 1.8 naar 1.4 bar, als je dat net te laat opmerkt en je een scherpe steen over het hoofd ziet waar je met hoge snelheid op klapt zonder het een beetje met techniek op te vangen, dan kan dat zomaar het einde van je velg zijn.. feit is dat je velg eerder een harde impact met de grond krijgt te verduren dan een frame. Uiteraard zijn ze daarvoor gemaakt en zullen ze echt wel wat kunnen hebben.. maar ik hou er in mijn achterhoofd wel rekening mee dat ik de velg wellicht een keer moet vervangen.

Wat ook nog een overweging kan zijn voor je MTB (los van carbon, want dat kan je ook met alu velgen bereiken) is een mooie wielset met een wat bredere velg, bv 25-30mm intern als je 2.25" banden gebruikt, of zelfs 30+mm bij 2.35+" banden. Je banden hebben dan wat meer volume, dus met minder druk te rijden, de banden zijn dan wat stabieler (klappen minder snel om als je hard plat door de bocht gaat).
Afhankelijk van wat voor velg/band combinatie je nu op de MTB hebt, kan je hier ook flink winst pakken! Met een bredere velg wordt het lastig om het gewicht laag te houden, (voor mij de reden om toch voor carbon te gaan), maar ook met een wat zwaardere brede velg zal je er misschien al flink op vooruit gaan qua rij eigenschappen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als ik zie hoe Santa Cruz hun spullen test, dan denk ik niet dat een steen(tje) enige schade kan toebrengen aan je carbon frame/velg. Misschien als je een el cheapo carbon frame uit China laat komen.

@Galois Als je budget 1000 euro is, zou ik eerder kijken naar een mooi alu setje met Stans velgen en DT Swiss 240 of Hope naven. Als je carbon wil, koop je alleen rommel voor dat geld. Een goede carbon velg kost 500 euro. Dan heb je nog geen spaken en naven...

/edit: ik heb zelf overigens geen enkele ervaring met carbon (behalve cranks, zadelpen en sturen).

[ Voor 29% gewijzigd door zonoskar op 22-03-2019 14:35 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
dat filmpje van die velgen ken ik inderdaad, dat geeft genoeg vertrouwen, maar je kan ook pech hebben, zoals pinkbike met een paar enve wielen van 2500 euro..
https://www.pinkbike.com/...-enve-m735e-wheelset.html

Die SC reserve wielen zijn overigens ook niet goedkoop (richting 2k) Geen idee welke in het filmpje getest worden, maar de downhill versie is bv al 690 gram per velg.. prima voor downhill, maar logisch dat je met wat R&D in combinatie met 690 gram ook meer klappen kan opvangen... maar ook de 27mm versie is met 455 gram al zwaarder dan mijn 26.5mm carbon velg (390 gram, 400 gewogen). Als ik afga op de specs van Nextie zit het verschil in gewicht met name in de dikte van de randjes, zo heb je daar de keuze voor een XC of AM layup:
Afbeeldingslocatie: https://www.nextie.net/image/cache/catalog/premium/NXT29XA32-XC-AM-1000x1000.png
(https://www.nextie.net/mountain-asymmetric-NXT29AS32)
de AM versie heeft dus gewoon 0.75mm dikkere randjes die de klappen kunnen opvangen.

eigenlijk komt het erop neer dat je iets moet zoeken dat aan je eisen voldoet qua:
- prijs
- gewicht
- stevigheid
als je stevig en licht wilt, dan zit je altijd aan een hoge prijs, maar extreem licht en extreem stevig.. dat wordt natuurlijk steeds lastiger/duurder.. Bij ~1000 euro zal je toch 1 van beide moeten kiezen..

[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 22-03-2019 14:54 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Dat is misschien ook een plan: om uit te kijken naar een goed setje alu-velgen. Die filmpjes geven wel vertrouwen inderdaad :-)

Maar misschien een idee om ook de alu-wereld in de gaten te houden. Tnx heren, ik ga hier mee verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ik heb deze ook overwogen: https://spank-ind.com/products/spike-race-33-rim
28mm intern (perfect voor modern XC + AM)
met 525 gram niet superlicht, maar voor 28mm zeker niet zwaar.. als je die met een setje lichte DT 240 naven en DT competition (2.0-1.8-2.0 mm) of misschien zelfs competition race (2.0-1.6-2.0 mm), dan kom je denk op 1800 gram, niet super licht, maar waarschijnlijk lichter dan je huidige set, een stuk breder en als je er dan ook nog een 36 of 54T ratchet tegenaan gooit heb je ook nog een lekkere directe engagement (en hou je nog geld over)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Collega van mij ook, duur frame, goed merk, maar je kan pech hebben. Zadelbuis gebroken, wss net een vezeltje niet helemaal goed. Wel garantie en alles, maar voor hetzelfde geld ga je goed onderuit...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Crust succes met de verkoop... Ik verwacht niet dat je er zoveel voor kan krijgen... De afschrijving van een nieuwe fiets is vaak helaas wat hoger..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op zondag 24 maart 2019 @ 16:43:
@Crust succes met de verkoop... Ik verwacht niet dat je er zoveel voor kan krijgen... De afschrijving van een nieuwe fiets is vaak helaas wat hoger..
Eens, een vergelijkbare Canyon zit nieuw op 2000 euro. En dat is waar deze fiets mee vergeleken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Bedenk ook dat een 2018 model nu splinternieuw ook voor minder verkocht wordt als toen jij em kocht...

https://www.joopfietsen.n...le-925-7613368080916.html
Nieuw 2100 euro.. moet maar net je maat zijn, maar om aan te geven dat 2400 wat hoog gegrepen is

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Ruud schreef op zondag 24 maart 2019 @ 17:03:
[...]

Eens, een vergelijkbare Canyon zit nieuw op 2000 euro. En dat is waar deze fiets mee vergeleken wordt.
Hier zit wel bij inclusief:

-> zadel
-> drankbidonshouders
-> slijklappen
-> nieuwe pedalen
-> ergonomische grips inclusief caps
-> extra melk voor tubeless
-> tubeless ventielen
-> helm
-> nieuwe kabels (oranje)
-> onderhoudborstels
-> 10 talle co2 capsules + pompje
-> Extra ketting twv 40 (ish euro's)
en dan nog wat smeermiddel en stuff

Dus dat komt er allemaal wel bij en die kosten lopen ook wel tegen de 200 aan. En om eerlijk te zijn de pedalen en accessoires zijn de lelijkste nog niet, passen heel goed in het kleurbestek.

[ Voor 7% gewijzigd door Crust op 24-03-2019 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Zie mijn vorige post.. ik kan al een nieuwe voor 2100 kopen, aangezien ze er waarschijnlijk vanaf willen valt er nog wel te onderhandelen over tubeless spul en bidonhouders etc. Dan heb je voor 2200 -2300 alles nieuw...

Maar stop je helemaal met fietsen? Of heb je de genius nog wel?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Prulleman schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:58:
Zie mijn vorige post.. ik kan al een nieuwe voor 2100 kopen, aangezien ze er waarschijnlijk vanaf willen valt er nog wel te onderhandelen over tubeless spul en bidonhouders etc. Dan heb je voor 2200 -2300 alles nieuw...

Maar stop je helemaal met fietsen? Of heb je de genius nog wel?
Helemaal stoppen met fietsen.

Helaas geen tijd meer aankomende jaren.

Bouw ouders (helpen), zelf bouwen.

Denk dat er pas terug tijd is binnen 3 jaar. Dus dan koop ik dan wel eentje en iets goedkoper en simpeler.

Ivm de prijs. Ik ga zo kijken voor ook nog voor me 2150 is minimum met alle onderdelen erbij. Zijn wel wat kosten aan gemaakt qua onderdelen en tevens is de fiets niet zo oud. En altijd goed onderhouden dus veel slijt zit er nog niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Crust schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:02:
[...]

Helemaal stoppen met fietsen.

Helaas geen tijd meer aankomende jaren.

Bouw ouders (helpen), zelf bouwen.

Denk dat er pas terug tijd is binnen 3 jaar. Dus dan koop ik dan wel eentje en iets goedkoper en simpeler.

Ivm de prijs. Ik ga zo kijken voor ook nog voor me 2150 is minimum met alle onderdelen erbij. Zijn wel wat kosten aan gemaakt qua onderdelen en tevens is de fiets niet zo oud. En altijd goed onderhouden dus veel slijt zit er nog niet aan.
zonde! je hebt in wat voor situatie ook tijd voor jezelf nodig.Althans, ik ben van mening dat het gezonder is (mentaal en fysiek) om iets te voor jezelf te doen, al is het maar 1-2 uur per week.

En qua prijs, je bekijkt het vanuit jou oogpunt.. maar helaas zal een koper het van de andere kant bekijken.. 2150 is nog steeds 50 euro duurder dan nieuw.. en waarvoor een paar spatborden die hij misschien helemaal niet wilt.. een helm die niet past of hij al heeft.. tubeless ventielen van 10 euro.. het zijn allemaal bijzaken die mogelijk geen waarde hebben voor de koper.
De prijs is niet wat het jou totaal heeft gekost minus x maanden minus y kilometer, de prijs is wat het waard is voor de koper in vergelijking met andere fietsen (en niet eens perse dezelfde fiets..)

En het youtube kanaal? is daar nog wel eens iets van online gekomen? ben wel nieuwsgierig eigenlijk

[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 25-03-2019 08:42 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Prulleman schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:26:
[...]

zonde! je hebt in wat voor situatie ook tijd voor jezelf nodig.Althans, ik ben van mening dat het gezonder is (mentaal en fysiek) om iets te voor jezelf te doen, al is het maar 1-2 uur per week.

En qua prijs, je bekijkt het vanuit jou oogpunt.. maar helaas zal een koper het van de andere kant bekijken.. 2150 is nog steeds 50 euro duurder dan nieuw.. en waarvoor een paar spatborden die hij misschien helemaal niet wilt.. een helm die niet past of hij al heeft.. tubeless ventielen van 10 euro.. het zijn allemaal bijzaken die mogelijk geen waarde hebben voor de koper.

En het youtube kanaal? is daar nog wel eens iets van online gekomen? ben wel nieuwsgierig eigenlijk
Youtube kanaal hebben we wel wat beelden van gemaakt maar dan is uiteindelijk de technieker van dienst naar het idee gegaan om trailevents te starten en thuis te klussen aan fietsen tegen mooie prijs.

Omdat je ernaar vraagt: http://www.trailmonkeys.be/ - https://www.facebook.com/Trailmonkeys.be/

Qua fiets... ok het zal niet simpel zijn zeker omdat de accessoires niet voor iedereen zal werken.

Er is trouwens nog garantie op de fiets want die is vorige zomer aangekocht.

Voor de accessoires: zadel (40 euro), pedalen (60 euro), fietsketting (45 euro), grips met plugs (30 euro), helm (65 euro), kniebeschermers (35 euro), ventielen (10 euro), kuisborstels (20 euro), slijklappen x2 (20 euro), camelbag (20 euro), co2 + pompje (20 euro), kettingtool (10 euro), .... etc

Daar rekening is wel wat voor bij bij de fiets maar uiteindelijk scheelt je dat dan ook weer 150 ish euro's.

Ik probeer hem even aan deze prijs bieden kan vanaf 2150 en dat lijkt me niet mis. Als het niet lukt zie ik nog wel weer. 2150 voor iets dat anders 2700+ koste is mooi. Al zeker omdat het niet erg oud is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Crust schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:42:
[...]

2150 voor iets dat anders 2700+ koste is mooi. Al zeker omdat het niet erg oud is.
je snapt mijn punt dus nog steeds niet.. als iemand precies hetzelfde splinternieuw op dit moment in de winkel gaat kopen is ie veel minder kwijt, misschien wel minder dan 2150 omdat ie al die zooi niet nodig heeft die er bij jou verplicht bij zit..

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

@Crust opties die je zelf later op een fiets/motor/auto plakt krijg je niets meer voor bij verkoop. Wil je daar echt geld voor hebben, maak dan de fiets weer origineel en verkoop de opties los. Niemand, maar dan ook echt niemand gaat een tweedehands fiets duurder kopen dan nieuw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Prulleman schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:45:
[...]

je snapt mijn punt dus nog steeds niet.. als iemand precies hetzelfde splinternieuw op dit moment in de winkel gaat kopen is ie veel minder kwijt, misschien wel minder dan 2150 omdat ie al die zooi niet nodig heeft die er bij jou verplicht bij zit..
Jawel snap je punt wel. Maar er zijn ook zeker mensen die het wel kunnen gebruiken. :) 8)7

Ik begrijp dat er minder zijn dan maar kan het proberen. Artikel staat er nog maar 1 dag op. :)

Als het niet lukt dan verkoop ik de fiets naakt en dan vraag ik of die nog wat spulletjes erbij wil kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Tylen schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:53:
@Crust opties die je zelf laten op een fiets/motor/auto plakt krijg je niets meer voor bij verkoop. Wil je daar echt geld voor hebben, maar dan de fiets weer origineel en verkoop de opties los. Niemand, maar dan ook echt niemand gaat een tweedehands fiets duurder kopen dan nieuw ;)
Ja doe ik binnen 1 week kan het nu proberen op deze manier maar snap jullie punt wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Crust op 25-03-2019 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Crust schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:54:
[...]

Ja doe ik binnen 1 week. Een extra ketting is geen optie imo ;) :)
Nee maar er hoort wel een ketting op te zitten ;) dus daar ga je sowieso niet extra voor vangen ;) En verkoop de fiets met de originele trappers (zonder klip/flat/whatever). Zo doet iedereen het :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Tylen schreef op maandag 25 maart 2019 @ 08:57:
[...]

Nee maar er hoort wel een ketting op te zitten ;) dus daar ga je sowieso niet extra voor vangen ;) En verkoop de fiets met de originele trappers (zonder klip/flat/whatever). Zo doet iedereen het :P
Origineel zitten er geen trappers op. ;)

En ik heb een 2de ketting want na 500 km vervangende ik de andere om af te wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Crust Ik denk dat je in je handjes mag knijpen als je er 1500 voor krijgt. No offense, maar je kan hem beter in de garage laten staan, dan kun je nog af en toe gaan fietsen als je wel tijd hebt.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Kijk de fiets is waard waarvoor ie verkocht wordt, dat is waar. Net zoals dat vragen vrij staat. Maar ik denk dat je met deze vraagprijs weinig aanloop krijgt en dat zou jammer zijn.

Ik verkocht een zgan Cube Reaction GTC SLT met Fox Factory vork en erg knappe wielset met moeite voor 1200nogwat euro. True het is geen Scott, het is maar een Cube. En dan werd er nog moeilijk gedaan over twee XT-trail pedaaltjes ook.

Er staat zoveel troep te koop voor een paar honderd euro minder waardoor de echte pareltjes met een lage tot nette prijs zichzelf buiten de markt prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Haha, doet me denken aan mijn Turner 5-spot die ik wou verkopen. Frame van 2500 euro, vork van 1000, alles Chris King (wielen BB, headset), dropper post, Hope schijfremmen. Is weg gegaan voor 1400 euro frame/vork/headset combo. Dat deed echt pijn.

Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/5Spot_3.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door zonoskar op 25-03-2019 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:51
Mijn fiets ook ; Laatste 26 Scalpel model, 2 jaar oud, 20% van de prijs voor betaald. gezien feit dat ik graag op 26 rondrijd, was dit voor mij perfect. Fietsje van 3k voor 650. Eigen fiets verkocht voor 350, hoppa, klaar. Was een jekyll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Ik kijk het een beetje uit. Hier zijn we natuurlijk pak kritischer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik denk dat doordat wij kritischer zijn, juist wij de prijs hoger inschatten dan een koper. Die wilt namelijk enkel een nieuwe fiets en is in eerste instantie puur op prijs aan het selecteren. Die van jou is gelijk veel te hoog, mede door de bijgeleverde accessoires.

Als ik dan in de huid van en koper kruip dan denk ik hetvolgende:

-> zadel. Hoort er op te zitten. Bevalt misschien zelfs niet en komt er toch een nieuwe op.
-> drankbidonshouders. Kosten bijna niks dus niet waardeverhogend.
-> slijklappen. Heb ik die überhaupt nodig?
-> nieuwe pedalen. Heb al pedalen die me bevallen.
-> ergonomische grips inclusief caps. Hoort op een fiets te zitten en komen misschien zelfs anderen op.
-> extra melk voor tubeless. Toegevoegde waarde van niks.
-> tubeless ventielen. Hoort bij de wielset en voegt geen waarde toe.
-> helm. Heb ik al en moet maar net mijn maat en pasvorm zijn.
-> nieuwe kabels (oranje). Standaard 'onderhoud'. Dat ze oranje zien voegt niks aan de prijs toe.
-> onderhoudborstels. Leuk om te hebben, maar ik ga daar niet extra voor betalen.
-> 10 talle co2 capsules + pompje. Ook daar ga ik niet voor betalen.
-> Extra ketting twv 40 (ish euro's). 40 euro voor een ketting?! Ik koop er wel 1 van 20...

Niet dat ik je de moed in de voeten wil schieten, ik zit momenteel ook met een fiets in de verkoop, maar fietsen schrijven helaas gewoon heel veel af. Als je em bij wijze van spreken de deur bij de LBS uitrijd, dan is de waarde gelijk zo'n 20% lager. Bij elk jaar gebruik kan je daar ergens tussen de 10 en 20% van afhalen, beetje afhankelijk van het onderhoud van de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
precies! bovenstaande geld voor iemand die kritisch naar het totaal kijkt. Als je een koper hebt die alleen naar de prijs kijkt, dan val je ook af omdat je duurder bent dan nieuw.

bekijk voor de grap eens de alternatieven en verplaats je in een koper..
https://www.12gobiking.nl/scott-scale-910-2018
https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-c-62-eagle-2018
https://www.canyon.com/nl...d-cf-sl-7-0-pro-race.html

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 25-03-2019 13:57 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:15
Ik ben het eens met de posters boven mij. Als je het geld niet per se nodig bent zou ik de fiets houden. Dan kun je er altijd nog op fietsen als je toch ergens tijd vindt. Als fietsen echt je ding is dan zou ik het persoonlijk niet eens overwegen om de fiets weg te doen. Al zou ik slechts 1x per maand kunnen fietsen, dan zou dat al de moeite waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Als ik dit overweeg, de fiets houden. Wat dan binnen 5 - 10 jaar als die fiets nog goed is omdat er zo weinig mee gereden is. Hoe omspringen met het te vervangen materiaal? Als deze niet meer beschikbaar zijn? Hoe ga je dan te werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Crust schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 07:26:
Als ik dit overweeg, de fiets houden. Wat dan binnen 5 - 10 jaar als die fiets nog goed is omdat er zo weinig mee gereden is. Hoe omspringen met het te vervangen materiaal? Als deze niet meer beschikbaar zijn? Hoe ga je dan te werk?
Als de fiets je in de weg staat, letterlijk of/en geestelijk dan moet je m gewoon verkopen. Kan flink rust opleveren.

Houden omdat de afschrijving te hoog is vind ik dom. De afschrijving wordt namelijk niet minder ;)

En wil je 'm houden en klaar hebben voor gebruik? Elk jaar de vork een beurt geven en elk jaar je remvloeistof vervangen als het geen minerale olie is. Bandjes vergaan ook langzaam dus die houd je op een nette spanning en moet je ook ooit vervangen.

Haal ook de latex uit je banden want dat droogt op en wordt een plakkaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Ruud op 26-03-2019 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Haha de een zegt houden de andere zegt wegdoen. xD

Hahaha.

Soit ik probeer te verkopen als die niet weggaat voor goeie prijs dan hou ik hem gewoon. Maar kijk hierboven voor mijn vraag nog eens indien ik hem hou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Ruud schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 07:31:
[...]

En wil je 'm houden en klaar hebben voor gebruik? Elk jaar de vork een beurt geven en elk jaar je remvloeistof vervangen als het geen minerale olie is. Bandjes vergaan ook langzaam dus die houd je op een nette spanning en moet je ook ooit vervangen.

Haal ook de latex uit je banden want dat droogt op en wordt een plakkaat.
Dus: Af en toe paar meter er mee doen als die stilstaat voor een tijdje.

Normaal is de scale 925 met minerale olie. Vork een beurt geven, wat houd dat juist in?

En hoe zit het met onderdelen. Na 6 tal jaren zijn die mss niet meer op de markt? 12 eagle speed bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Crust schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 07:37:
[...]

Dus: Af en toe paar meter er mee doen als die stilstaat voor een tijdje.

Normaal is de scale 925 met minerale olie. Vork een beurt geven, wat houd dat juist in?

En hoe zit het met onderdelen. Na 6 tal jaren zijn die mss niet meer op de markt? 12 eagle speed bv.
Onderdelen upgraden als ze niet meer te krijgen zijn. Al zal dat zo'n vaart niet lopen. 9 speed is nu ook nog te krijgen. :)

De vork heeft elk jaar nieuwe olie nodig. Eigenlijk schuimringen die weer verzadigd zijn met olie. Net zoals een stilstaande auto elk jaar een oliebeurt moet hebben onafhankelijk van de kilometers.

Een paar meter ermee rijden is niet nodig als je m schoon, droog en goed in het vet wegzet.

@Crust: waar kunnen we de MTB-show volgen?

[ Voor 8% gewijzigd door Ruud op 26-03-2019 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Hahaha. Dat is met entreegeld eh. :)

Euhm dus qua vork lopende olie erop doen?

Die staat veilig opgeborgen op de moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:24
Crust schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 10:12:
Die staat veilig opgeborgen op de moment.
Is dat je reactie op wanneer je mtb-show te zien is? Ik wacht er al een half jaar (of langer??) met smart op :P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
bas-r schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 20:46:
[...]

Is dat je reactie op wanneer je mtb-show te zien is? Ik wacht er al een half jaar (of langer??) met smart op :P :P
Beetje teruglezen dan zie je het antwoord erop. Onze mechanieker is op zen eentje verder gegaan met o.a.

https://www.facebook.com/...echaniek-574470626314423/

en dan http://www.trailmonkeys.be/

Zoals ik beetje terug al zei. ;) Dus we gaan geen video's maken. Helaas.

[ Voor 29% gewijzigd door Crust op 30-03-2019 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:29

Wokschotel

Op 6 wielen

Vandaag is in Tilburg de lokale route officieel geopend, op een paar meter van mijn achtertuin :P dus wie een keer wil komen rijden: https://mtbstadsbos013.nl

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:57
Erg leuke route! Bijna in mijn achtertuin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Zo.. weer eens tijd gehad voor alle drie de routes hier bij Dorst. De laatste tijd wat bewuster aan het "trainen". Niet zo zeer specifieke intervallen of iets dergelijks, met gewoon vaker en harder :) maar het is zeker merkbaar. Over het drieluik nu 7 minuten sneller dan laatste PR en dan samen met en PR op Dorst (terwijl de vorige op een enkel rondje was gereden). De duur conditie gaat dus ook omhoog.
Maar dat mag ook wel in de voorbereiding voor de RDHF :)

Ben ook wel benieuwd naar Tilburg, dat is niet zover hiervandaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 31-03-2019 16:27 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op zondag 31 maart 2019 @ 16:27:
Zo.. weer eens tijd gehad voor alle drie de routes hier bij Dorst. De laatste tijd wat bewuster aan het "trainen". Niet zo zeer specifieke intervallen of iets dergelijks, met gewoon vaker en harder :) maar het is zeker merkbaar. Over het drieluik nu 7 minuten sneller dan laatste PR en dan samen met en PR op Dorst (terwijl de vorige op een enkel rondje was gereden). De duur conditie gaat dus ook omhoog.
Maar dat mag ook wel in de voorbereiding voor de RDHF :)

Ben ook wel benieuwd naar Tilburg, dat is niet zover hiervandaan.
Tilburg heeft een leuk stukje van 100m. De rest is meer sturen dan Dorst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Laatst online: 19:29

Wokschotel

Op 6 wielen

Tilburg is heeeeeel veel bochten en tamelijk hobbelig, maar voor de rest wel leuk, alleen het deel langs het spoor is erg krap en vind ik wat minder ok.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Het stukje naast het spoor is perfect om je trail-vaardigheden te oefen by the way. Ik vind het dan weer wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:56

Typhone

Who Dares Wins

Poehee net voor het mooie weer en de lange dagen even de route Mierlo/Geldrop getest. Wat een armoede met die bosbouw en de omgewaaide bomen die her en der liggen. Ook bij de ingang van het Eindhovens kanaal naar de route Gulberg (rode route) even opletten dat je de linkeringang (eigenlijk uitgang) neemt. De rechter route heeft al 1,5 jaar last van een omgevallen boom maar meteen achter die boom ligt er nu ook eentje die de weg 100% versperd heeft.

Afgaand op hoe het onderhoud gepleegd wordt daar ga ik er niet vanuit dat dit op korte termijn opgelost wordt. M'n go to route is nu maar even Helmond geworden. Vanaf deze week krijg ik het sowieso druk op de fiets(en). Elke avond knallen vanaf nu en volle bak gaan. Tevens krijgt de Neuron een wielupgrade en ook de Roadlite SL mag eraan geloven.

Ik heb de proef maar even op de som genomen (geen succes) en laatst met de oude X1900 Spline velgen een rondje gedaan in Helmond. Twee keer op m'n bek in een bocht waar ik op de nieuwe set gewoon vol doorheen kan. Overigens merk ik wel dat ik soms - hard - weggereden wordt door mensen die ik niet zo heel snel zou achten op de fiets (gast met een bierpens). Dus de illusie dat ik een snelheidsduivel ben heb ik inmiddels niet meer haha.

Aan de andere kant, laatst met een vriend even een sprintje getrokken van circa 600m en hem reed ik (op mijn Canyon Roadlite) toch wel ff hard zoek. Hij was er zelfs verbaasd over. Jammer dat ik geen carrière in het sprinten heb overwogen :D (just kidding). Een soepele berggeit zal ik nooit worden vrees ik haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:12
ooohhh... MTB'en hoeft helemaal niet zo'n pijn aan je reet te doen?

Zadelmeting gedaan. Blijkt dat ik al 2 jaar met een te smal zadel rondrijd. Gisteren meteen getest en een TT van 100km met veel hobbelpaden en slootkanten gereden. Moet nog wel even wennen. 75km pijnloos gereden. Daarna begon ik het kontje wel te voelen. Normaal begin ik na 20 km al last te hebben.

Ik dacht dat het probleem altijd bij mijn kleding lag. Echt allerlei verschillende merken geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Laatst online: 15:17

McMiGHtY

- burp -

Datzelfde had ik op de racefiets, van een (te) smal zadeltje naar een 168mm zadel..wereld van verschil, precies wat je zegt..voorheen na korte tijd al wat gezeur van den reet, en nu stap je af na 200km..en dan voel je het wel (dat je 200km gefietst heb) maar niet de pijn en het ongemak wat je voorheen na een ritje van 80km al had.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
@Typhone: Ik heb hetzelfde, heel hard sprinten kan ik best goed maar omhoog moet al die (spier)massa ook mee terwijl je er niets aan hebt op dat moment.

@Rudolf: Een passend zadel scheelt heel veel. Ik heb het geluk dat elk zadel wel past. Heb geen breed zadel nodig. Al was een Fizik Arione niet mijn zadel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
De kogel is door de kerk wat betreft mijn volgende project. Binnenkort de eigenaar van een prachtig Stanton Switch9er frame. Ik kon niet meer wachten op het circus wat ze de brexit noemen en het zekere voor het onzekere maar genomen. En nog even het voordeel meegepakt dat de pond niet al te best is op het moment.

Dan blijven alleen nog de drivetrain, remmen en zadel/-pen open staan. Voor die laatste zijn er momenteel 2 kandidaten met beiden 170mm drop: de oneup dropper en de e-thirteen trs+ dropper. De oneup traploos verstelbaar en de e thirteen is volledig mechanisch met 4 vaste posities. De oneup valt daarentegen moeilijk te servicen (ik zie het vervangen can een cartridge nou niet echt als service). De e thirteen daarentegen wel en je ziet best veel problemen opduiken met de eerste modellen. Slechte verhalen van tot max 6 tot 9 maanden terug zie je dan weer niet meer...

Iemand ervaring met 1 van beiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@ElmarJ16 mooie frame! behoorlijk slack voor een hardtail, welke vork kom erin? ik zie bij de geo dat ze uitgaan van een 140mm.
Geen ervaring met droppers, daar kan ik je niet mee helpen, maar bij oneup staat naast de cartridge ook nog een service manual online.. er valt dus wel meer mee te doen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
@Prulleman er komt een fox 34 performance 130mm in. Ik denk dat wel een mooi compromis is tussen xc en trail. Een echte xc racer ga ik toch nooit worden dus daarom liever een leuke speelse hardtail.

En die service manual had ik al gevonden. Dat gaat enkel over wat smeren en een bushing vervangen. Het daadwerkelijk servicen van de cartridge zelf lijkt niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ik kon de price van zo'n cartridge niet vinden omdat ze uitverkocht waren.. (ook niet echt een goed teken).. maar als ze niet te duur zijn is het natuurlijk wel erg makkelijk :) Maar als het de prijs van een halve (of meer) dropper is.. dan is het een minder leuke grap.

Ben benieuwd naar het resultaat, wat voor kleurtje heb je gekozen?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik zie enkel bij oneup een prijs van $80. Ik denk dat we daar gerust €80 van kunnen maken. Dat ten opzichte van een €200 dropper. Zit voor mijn gevoel net tussen een minder leuke grap en acceptabel. Wie weet heb ik het niet nodig en als het wel nodig is ga ik toch eerst even proberen die cartridge uit elkaar te trekken. Mocht dat falen dan zet ik er wel een nieuwe in :).

En het is de kleur misty blue geworden. Zag nog wat foto's op instagram voorbijkomen en Stanton en vond het toch echt wel een gave kleur. Gaat iig goed matchen met de rest :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ik zat bijna een jaar geleden met dezelfde vraag en mijn voorkeur ging uit naar een Crankbrothers Highline. Maar een opmerking van @zonoskar zette mij aan het denken.

De OneUp is niet serviceable. De cartridge is een wegwerpartikel. En aan de wegwerpmaatschappij probeer ik zo min als mogelijk aan mee te doen.

Dus is het een BikeYoke Revive geworden. Die heb jij toch ook al een in je Norco zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Goed advies van mij???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ruud schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:09:
Ik zat bijna een jaar geleden met dezelfde vraag en mijn voorkeur ging uit naar een Crankbrothers Highline. Maar een opmerking van @zonoskar zette mij aan het denken.

De OneUp is niet serviceable. De cartridge is een wegwerpartikel. En aan de wegwerpmaatschappij probeer ik zo min als mogelijk aan mee te doen.

Dus is het een BikeYoke Revive geworden. Die heb jij toch ook al een in je Norco zitten?
Die BikeYoke heb ik inderdaad al en vind dat tot heden misschien wel de beste dropper die op de markt is, helemaal voor de home mechanics. Ik heb deze ook als optie C, maar het hele idee was om een 'betaalbare' fiets op te bouwen en niet voor elk onderdeel de beste in de categorie te pakken. Zo'n bikeyoke is al 1.5x zo duur als een OneUp dropper.

Ik probeer ook steeds minder aan die wegwerpmaatschappij mee te doen, maar als zo'n cartridge 3-4 jaar mee gaat dan vind ik het toch ook gewoon acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
ElmarJ16 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:16:
[...]

Die BikeYoke heb ik inderdaad al en vind dat tot heden misschien wel de beste dropper die op de markt is, helemaal voor de home mechanics. Ik heb deze ook als optie C, maar het hele idee was om een 'betaalbare' fiets op te bouwen en niet voor elk onderdeel de beste in de categorie te pakken. Zo'n bikeyoke is al 1.5x zo duur als een OneUp dropper.

Ik probeer ook steeds minder aan die wegwerpmaatschappij mee te doen, maar als zo'n cartridge 3-4 jaar mee gaat dan vind ik het toch ook gewoon acceptabel.
Begrijpelijke overweging natuurlijk. Het prijsverschil is fors en of de daadwerkelijke werking ook echt 1,5x beter is? Ze zullen gelijk presteren denk ik zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ruud schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:21:
[...]

Begrijpelijke overweging natuurlijk. Het prijsverschil is fors en of de daadwerkelijke werking ook echt 1,5x beter is? Ze zullen gelijk presteren denk ik zo...
Het enige nadeel wat ik van die Oneup wel eens hoor is dat er nog wel wat speling op zit, waardoor wanneer je niet recht bovenop je zadel zit de dropper niet zo soepel naar beneden loopt. Daar heb ik met mijn BikeYoke minder last van. Of dat die 120 euro waard is?

En dezelfde redenatie kan je op een gegeven moment bij elk onderdeel wel gaan houden. Ik stel bij dit soort projecten ook nooit echt een maximaal budget op, maar eerder een budget per onderdeel. Voor de remmen is dat bijvoorbeeld 150-200 euro (exclusief schijven en adapters) en met de dropper ligt die grens op zo'n 250 euro. Ik verwacht dat ik voor dat bedrag toch wel een kwaliteitsproduct moet kunnen krijgen.

Het nadeel van deze methode is dat het altijd wel iets duurder uitpakt dan je oorspronkelijk dacht, maar je krijgt er wel weer een stuk kwaliteit voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Er zijn plekken waar je geld kan sparen, zoals de remmen, shifters, derailleur, stuur, stuurpen, etc. Maar bij een dropper zou ik dat niet doen. Je wilt echt niet dat die halverwege je rit het ineens niet meer doet. Een mindere shifter of derailleur is misschien wat zwaarder of gaat iets minder lang mee in de modder, maar die zal het wel gewoon blijven doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
Eens, al heb ik liever een niet functionerende dropper dan niet functionerende remmen. Maar we zijn de tijd dat droppers niet meer goed functioneren ondertussen ook wel een beetje voorbij. Ik ga er vanuit dat zo'n one up dropper niet zomaar stopt met werken. Wel heel vervelend als het gebeurt. Voor mij destijds de reden om per direct een bikeyoke aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
ElmarJ16 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:57:
Eens, al heb ik liever een niet functionerende dropper dan niet functionerende remmen. Maar we zijn de tijd dat droppers niet meer goed functioneren ondertussen ook wel een beetje voorbij. Ik ga er vanuit dat zo'n one up dropper niet zomaar stopt met werken. Wel heel vervelend als het gebeurt. Voor mij destijds de reden om per direct een bikeyoke aan te schaffen.
Herkenbaar, mijn laatste Reverb-frustratie zorgde ook voor een BikeYoke in mijn fiets.

Daarnet de Pike uit elkaar gehaald om de keerringen van nieuw vet te voorzien. Kijken of dat een iets lievere vork oplevert. Nu is de ingaande slag op lage snelheid erg onrustig. Verre van soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ruud schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:50:
[...]

Daarnet de Pike uit elkaar gehaald om de keerringen van nieuw vet te voorzien. Kijken of dat een iets lievere vork oplevert. Nu is de ingaande slag op lage snelheid erg onrustig. Verre van soepel.
Heb je ook de schuimringen 'schoon' gemaakt of vervangen? Deze houden het meeste vuil vast en opgedroogde schuimringen werken ook niet echt mee qua soepelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
ElmarJ16 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:10:
[...]

Heb je ook de schuimringen 'schoon' gemaakt of vervangen? Deze houden het meeste vuil vast en opgedroogde schuimringen werken ook niet echt mee qua soepelheid.
Er zitten nieuwe ringen in ja :) Het was allemaal flink droog. En ik heb de vork nog geen jaar :) (Strava zegt 500km dus zo'n 25 a 30 rij-uren oud)

Morgen maar eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Lekker weer zeg! Wel gelijk flink drukker op de routes zijn, maar vroeg begonnen en heerlijk gefietst!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op zondag 7 april 2019 @ 18:22:
Lekker weer zeg! Wel gelijk flink drukker op de routes zijn, maar vroeg begonnen en heerlijk gefietst!
Ben je al in het stadsbos/Tilburg geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Nope.. staat wel op de planning, maar was niet enorm enthousiast na de verhalen hier. :D

Maar voor de afwisseling kan het natuurlijk nooit kwaad

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ruud schreef op zondag 7 april 2019 @ 18:24:
[...]

Ben je al in het stadsbos/Tilburg geweest?
Gister 2 rondjes gedaan. Tegend traag (60 min per ronde), maar de ronde is echt leuk. Een beetje zoals Horst, maar dan zonder echt hoogteveschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Gisteren was het plan om lekker op de berg in Beringen te gaan spelen, maar eenmaal daar aangekomen bleek er een wedstrijd gaande... Dan maar plannen omgooien en ergens anders naartoe. De nieuwe Sint pietersberg-route stond al wel op de wish-list, maar voor een rondje van 5 km die kant op rijden vond ik altijd te ver gaan. Nu was het een mooie uitvalbasis omdat we toch al enigszins die kant uit waren.

Uiteindelijk bleek het ook wel een hele uitdagende 5 km. Het eerste gedeelte is erg veel op en neer, in de zin van 10 meter klimmen, 5 dalen, 10 meter klimmen, 5 dalen. Daar werd ik dan toch minder enthousiast van. Eenmaal boven wordt je getrakteerd op een uitzonderlijk, volgens Nederlandse begrippen, toffe en steile afdaling. Sommigen zeggen dat er weinig flow in zit, maar die moet je echt zelf zien te maken. Als je dat een beetje kan is het zeker de moeite waard. En wat blijkt: Die irritante klim kan je ook gewoon 'overslaan' en via het brede voetgangerspad kan je ook gewoon omhoog klimmen. Dat laatste hebben we dan nog een keer of 3 gedaan.

Voor de rest nog een beetje in de omgeving rond gefietst en hier en daar wat leuke afdalinkjes gepakt. Het blijft een mooie omgeving daar en het is toch jammer dat er niet veel meer met die omgeving gedaan wordt op technisch gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Gisteren tot mijn groot verdriet niet kunnen fietsen omdat er nog wat werkzaamheden waren met de verbouwing die weer veel tijd opslokten. Zaterdag wel weggeweest naar Vlierden en daar kwam een MTB'er mij tegemoet tegen de normale richting in. Ik schrok me kapot en kreeg nog een grote bek ook.

Hem er even fijntjes op gewezen maar aangezien hij iets van de wielerclub Deurne aanhad kan ik me niet voorstellen dat hij niet wist hoe de route liep. Ook ben ik vorige week maar eens gaan rondneuzen bij de Gulberg aangezien de route op MTBroutes.nl meer aangeeft dan ik kan vinden maar ik lijk het pad aan de westkant nergens te kunnen vinden. Daar geeft de route nog heel wat extra paden aan maar ik zie noch de bordjes noch de paden of andere sporen van actief MTB gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theJB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 19:25
De routes worden af en toe aangepast om bijvoorbeeld extreme slijtage op sommige stukken de voorkomen of te repareren, als de gpx niet geupdate wordt wijkt de route op de site af, de bordjes zijn in mijn ogen altijd leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Ja maar in Vlierden is er absoluut nergens sprake van extreme slijtage op bepaalde stukken. Het betrof dat nieuwe 'technische stuk' wat er sinds 2016 ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Typhone schreef op maandag 8 april 2019 @ 09:04:
Gisteren tot mijn groot verdriet niet kunnen fietsen omdat er nog wat werkzaamheden waren met de verbouwing die weer veel tijd opslokten. Zaterdag wel weggeweest naar Vlierden en daar kwam een MTB'er mij tegemoet tegen de normale richting in. Ik schrok me kapot en kreeg nog een grote bek ook.

Hem er even fijntjes op gewezen maar aangezien hij iets van de wielerclub Deurne aanhad kan ik me niet voorstellen dat hij niet wist hoe de route liep. Ook ben ik vorige week maar eens gaan rondneuzen bij de Gulberg aangezien de route op MTBroutes.nl meer aangeeft dan ik kan vinden maar ik lijk het pad aan de westkant nergens te kunnen vinden. Daar geeft de route nog heel wat extra paden aan maar ik zie noch de bordjes noch de paden of andere sporen van actief MTB gebruik.
Met het weer zoals dit weekend is het gewoon een stuk drukker in het bos.. niet alleen met MTB-ers (wel of niet de goede kant op), maar ook met trailrunners, wandelaars, gezinnen, hondenuitlaters, etc. Dus het is overal extra opletten, met name loslopende honden kunnen overal vandaan komen (niet alleen bij kruisingen).
Ik rij meestal wel echt op snelheid, maar met de drukte zondag moet er echt wel een tandje af.. en overal opletten dus :).

(niet alle wandelaars vinden het geluid van een hope pro 4 fijn heb ik gemerkt.. kreeg nog een mompelende opmerking in de trant van "heb je geen bel" terwijl het geluid niet te missen was :D, overigens met behoorlijk aangepast tempo gepasseerd, op "onze" route..)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Die drukte in het bos heb ik in de regel nooit zo'n last van. Al probeer ik wel zoveel mogelijk de zondagochtend te vermijden want dat is echt rampzalig. Ik heb in de 6 jaar dat ik in Vlierden kom daar nu pas 3x een andere mountainbiker gezien. Een blik op Strava leert mij dat ik er 68x geweest ben in de afgelopen 6 jaar.

Zaterdag trouwens mijn eerste 'mini' crash met de Neuron. Bochtje verkeerd ingeschat, kleine kombocht, kwam met mijn voorwiel boven de 'top' van het kommetje uit en daar lag ik. Geen schade behalve een gekrenkt ego :+

Hier een fotootje van de fiets na korte inspectie:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/56214433_2182590008486772_8347835218329075712_o.jpg?_nc_cat=105&_nc_ht=scontent-ams3-1.xx&oh=44aaf4fe90cd41e462f4bdb1cc4c7f90&oe=5D30A007

Overigens gaat deze fiets ook andere wielen krijgen. De specs daarvan:

Navenset: Hope Pro 4
Velgen: DT Swiss 29 HX531
Spaken: DT Comp icm. DT Brass pro-lock
Tubeless ventielen Schwalbe
Maxxis Ardent/Ikon TLR 3C EXO 56-622
Remschijven: Hope Floating 180/180mm

Als klap op de vuurpijl mijn andere fiets (Canyon Roadlite AL) ook maar even meegenomen:

Naven: Hope RS4 Shimano (steel freehub) 28/32gts
Velgen: DT RR411DB 28/32 gts asmyetric
Spaken: DT comp icm messing pro-lock
Banden: Conti GP5000 28mm

Al met al een erg dure grap maar dan ben ik er ook vanaf. Het verschil bij de BMC is wel écht erg goed merkbaar. De Neuron gedraagt zich eigenlijk goed maar die heb ik dan ook nog nooit op een echte trail getest. Als ik zie hoe hard ik nu tekeer kan gaan met de BMC zonder dat de wielen ook maar een krimp geven dan geeft dat wel veel vertrouwen.

Mocht de vraag ooit komen waarom er een Canyon Roadlite in mijn bezit is-> die zit qua geometrie en houding meer bij een MTB dan bij een racefiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:36
Ik probeer dan vaak op de wat minder populaire tijden te fietsen met dit soort mooie (zon)dagen in het weekend. Eet ik wat vroeger en fiets ik rond het avondeten. Dan kom je weinig mensen, honden en MTB'ers tegen.

Daarnaast merk ik ook dat bij mensen niet altijd duidelijk is dat ze op een MTB route lopen. Het symbool spreekt helaas niet bij iedereen gelijk tot de verbeelding aan. Plus dat die kleine paadjes altijd wel uitnodigen om op te wandelen. Ze parkeren ergens de auto, pakken de eerste beste paaltjes route wat ze zien. Ondanks met gepaste snelheid en het netjes roepen van '(pas op) fiets rechts/links', zie je ze soms behoorlijk schrikken (en mopperen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
ja.. helaas niet altijd de mogelijkheid om op andere tijden te fietsen (planning met het gezin..) dus het komt nog regelmatig voor dat ik de zondagochtend pak, maar dan wel het liefst zo vroeg mogelijk.

het lastige is dat je met wandelaars altijd als de boosdoener gezien wordt omdat je ondanks een aangepaste snelheid toch nog met een verschil aankomt en ze schrikken op de een of andere manier altijd van het geluid (je bel, je stem of je naaf, dan maakt niet zoveel uit). De meeste wandelaars zien je als een rustverstorende factor in hun bos.. niet terecht natuurlijk, het is niet dat wij meer lawaai maken dan schreeuwende kinderen wat wel OK is.. )
Anyway, aangepaste snelheid en een vriendelijke goeiemorgen werkt in veel (maar helaas niet alle) gevallen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theJB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 19:25
Als ze het niet weten leg ik het meestal gewoon even uit, dan weten ze het voor de toekomst en meestal zijn ze erg begripvol... Meestal...

De conflictsituaties op gedeelde paden zijn gewoon lastiger te vermijden, sommige mensen schrikken sowieso ondanks dat je al van tevoren laat weten dat je aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Prulleman schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:00:
(niet alle wandelaars vinden het geluid van een hope pro 4 fijn heb ik gemerkt.. kreeg nog een mompelende opmerking in de trant van "heb je geen bel" terwijl het geluid niet te missen was :D, overigens met behoorlijk aangepast tempo gepasseerd, op "onze" route..)
Weet je hoe hard een Avid Elixer rem kan krijsen als die nat is? Nou, zelfs dat hoorden 2 wandelaars niet toen ik ze van achteren benaderde. Dan vraag ik me af wat een bel dan zou doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ja.. het punt is dus dat ze het niet verwachten, daarom niet horen tot je vlak bij bent, en dan schrikken ze zich een ongeluk.. en dan maakt het niet meer uit of het een bel of piepende rem is..

Strava

Pagina: 1 ... 17 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic