Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Smultie schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 21:26:
[...]

Excuus, mogelijk niet goed uitgelegd. Dit is vooral handig als je je MTB wel eens gebruikt voor korte ritjes over de weg, en je je SPD pedalen daar te klein voor vindt.
Deze passen in één van beide zijden van je SPD pedaal en geven je een (iets) grotere maar vooral (veel) plattere kant.
Ja daarvoor zijn ze inderdaad prima geschikt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 17:42
Het is echt nodig dat ik weer eens wat ga sporten, na een poging tot hardlopen (blessures... niets voor mij) en sportschool (saaaaai...) toch maar besloten om wat te investeren in een nieuwe fiets en mijn oude hobby MTB'en weer op te pakken (vorige fiets in 2011 verkocht volgens mij)

Afgelopen week langsgegaan bij een fietswinkel die nu eigendom is van iemand waar ik "vroeger" mee ging MTB'en in Venlo en omgeving en na een leuk praatje en herinneringen ophalen begon het nog veel meer te kriebelen. Met mijn budget dacht ik aan een nieuwe hardtail, maar voor hetzelfde bedrag stond er ook nog een erg mooie 2e hands fully in de winkel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ygUanZTXL12Hm3nfBNWRNHLQ/full.jpg

Vanmorgen deze Specialized Camber opgehaald, door de vorige eigenaar al geupgrade met X0 twisters en een dropper zadelpen (wat ik ook op mijn vorige fiets had, erg fijn). Cassette en ketting zijn onlangs nog vervangen en voorste wiel lager en onderste balhoofdslager zijn nieuw.

Net het eerste rondje gemaakt, fietst echt heerlijk! ben alleen half dood nu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Vraagje over het Tubeless maken. Ik heb m'n nieuwe fiets net gekregen met Tubeless ready velgen (Fulcrum Red 55) en Tubeless ready banden (Schwalbe Ray/Ralph). Cube levert de wielen echter met bnnenband, en ik wil ze direct tubeless maken. Achterband (Ralph) ging in één keer goed, plop bij ca 1.5 bar en bij leegloop blijft hij mooi zitten.

Echter de voorband wil maar niet "ploppen". Ik heb 'm tot 3.7 bar (max druk band 3.7) opgepompt en met diverse ladingen zeepzop geprobeerd. Maar ik krijg maar niet de "plop". De linkerkant van de band zit mooi; en blijft zitten bij het leeg laten lopen. De rechterkant schiet terug naar het midden bij het leeg laten lopen van de band.

Iemand tips?

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04
Binnenband erin, oppompen tot 3 bar en dan rechts laten zitten en links los maken om de biba te verwijderen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Prulleman schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:35:
Binnenband erin, oppompen tot 3 bar en dan rechts laten zitten en links los maken om de biba te verwijderen.
Dank je, maar ik krijg 't niet voor mekaar. De hele band eraf gehaald en tape gecentreerd. Band erweer op en linkerkant plopt direct weer op z'n plek. Rechts weigert te ploppen :(

Goed; dan maar even een binnenband erin en later eens weer proberen, want ik wou fietsen!
Maar bij het terugplaatsen van het wiel gaat het gruwelijk mis. Het schroefje van het derailleurpad (zie pijltje op foto) zat niet strak genoeg; dus de insert van het derailleurpad (waar de boost naaf in gaat) zit scheef. Ik draai 'm net iets te hard aan en verknal de draad in de insert. Ik krijg de boost steekas dus niet meer aangedraaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hAntH9pSoDlWBg4uHTCtyBl4/thumb.png

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Luckeh schreef op zondag 3 maart 2019 @ 20:30:
[...]

Dank je, maar ik krijg 't niet voor mekaar. De hele band eraf gehaald en tape gecentreerd. Band erweer op en linkerkant plopt direct weer op z'n plek. Rechts weigert te ploppen :(

Goed; dan maar even een binnenband erin en later eens weer proberen, want ik wou fietsen!
Maar bij het terugplaatsen van het wiel gaat het gruwelijk mis. Het schroefje van het derailleurpad (zie pijltje op foto) zat niet strak genoeg; dus de insert van het derailleurpad (waar de boost naaf in gaat) zit scheef. Ik draai 'm net iets te hard aan en verknal de draad in de insert. Ik krijg de boost steekas dus niet meer aangedraaid.

[Afbeelding]
ik weet niet of je mijn tip nu hebt uitgevoerd... Maar van die draad is wel zuur... Zo heb ik ook wel eens de draad (helicoil) uit mijn lefty gestript (van de voorwiel bout), toen moest ik weer met de retro fiets naar de Ardennen :/
Gelukkig kan je die pad en/of de steekas wel vervangen..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Prulleman schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:07:
[...]
ik weet niet of je mijn tip nu hebt uitgevoerd... Maar van die draad is wel zuur... Zo heb ik ook wel eens de draad (helicoil) uit mijn lefty gestript (van de voorwiel bout), toen moest ik weer met de retro fiets naar de Ardennen :/
Gelukkig kan je die pad en/of de steekas wel vervangen..
Ja, ik heb je tip geprobeerd. Maar het lukte me niet. Ik had nog de hele band eraf gehaald om de tape te centreren volgens de Fulcrum instructie. Zonder zeep plopte links er direct in, maar zelfs met zeep blijft rechts weigeren.

Ik ga volgend weekend naar Ameland; en wil dan toch echt op m'n nieuwe fiets!
Ik heb na lang zoeken het onderdeel op internet kunnen vinden; maar niets in een NL webshop. En in Limburg is alles dicht ivm carnaval de komende dagen. Dat wordt nog peentjes zweten om die op tijd te krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door Luckeh op 03-03-2019 21:14 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Check bij je volgende poging ook even je velg en band... Als daar een beschadiging op zit wil het misschien daarom niet lukken. Misschien helpt het ook om als de druk er op zit wat te wiebelen, knijpen en wringen met de buitenband..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:37
Luckeh schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:12:
[...]

Ja, ik heb je tip geprobeerd. Maar het lukte me niet. Ik had nog de hele band eraf gehaald om de tape te centreren volgens de Fulcrum instructie. Zonder zeep plopte links er direct in, maar zelfs met zeep blijft rechts weigeren.

Ik ga volgend weekend naar Ameland; en wil dan toch echt op m'n nieuwe fiets!
Ik heb na lang zoeken het onderdeel op internet kunnen vinden; maar niets in een NL webshop. En in Limburg is alles dicht ivm carnaval de komende dagen. Dat wordt nog peentjes zweten om die op tijd te krijgen.
https://www.bike24.com/1....5B937%5D=1;mid%5B955%5D=1

Is het niet die?

Ik zie je fiets er wel tussen staan,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Dacht dat ik eerst ook. Maar dat is de Shimano variant; en ik moet de insert hebben voor de Sram Eagle groupset. De hanger zelf is nog prima, maar de draad in de insert is kaduuk. Ik heb overigens de 2019 C:62 Race Eagle.

Derailleur Hanger 2090 AXH black (Sram)
Manufacturer Item no.: 10240
CC252

[ Voor 6% gewijzigd door Luckeh op 03-03-2019 21:47 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:37
https://www.bike24.com/1....D=1;mid%5B955%5D=1;page=1

240 hebben ze ook wel, maar dit moet wel weer uit duitsland komen.
En het is me niet zo duidelijk of je echt dat andere deel er ook bij krijgt. Lijkt me wel.

Mantel heeft er trouwens in arnhem 1 in de winkel liggen. Dus als je even wilt rijden is het ook wel snel op te lossen.

https://www.bike-discount...eur-hanger-2090-axh-82179

Het is wel te vinden. :)

[ Voor 29% gewijzigd door Torched op 03-03-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-09 14:43
Dit heeft toch iedere LBS liggen of binnen een dag binnen? Voor mijn niet zo standaard MTB-merk wel in ieder geval.

Volgens mij is die insert trouwens zelfs standaard voor een X12-as?

En tip voor de volgende keer: een steekas gaat nooit moeilijk vast :) eigenlijk niets aan een fiets gaat moeilijk vast. Het is allemaal fijne schroefdraad.

[ Voor 51% gewijzigd door Ruud op 03-03-2019 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ik heb het kunnen "oplossen". Ik heb de insert vastgezet en de steekas er vanaf de andere kant erin gedraaid. Ging met ongeveer 8-10nm maar ik kreeg hem er helemaal in en er makkelijk weer uit. Daarna wiel erin, derailleur weer vast en ik draaide het wiel er zo in. Ruim beneden de max. 14nm.

Ik haal toch een nieuwe op, maar ik kan in elk geval weer fietsen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:55
Ruud schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:50:
Dit heeft toch iedere LBS liggen of binnen een dag binnen? Voor mijn niet zo standaard MTB-merk wel in ieder geval.

Volgens mij is die insert trouwens zelfs standaard voor een X12-as?

En tip voor de volgende keer: een steekas gaat nooit moeilijk vast :) eigenlijk niets aan een fiets gaat moeilijk vast. Het is allemaal fijne schroefdraad.
Het is handig om zo'n hanger spare op de plank te hebben liggen.
Ik heb die voor mijn Trek fiets bij aliexpress voor 1.50 euro besteld. Over de kwaliteit kan ik nog niet echt oordelen, maar het voelt oerdegelijk aan. Natuurlijk moet ik voor gebruik hem caliberen met een padrichter, maar die tool staat nog op mijn buy-lijst

https://nl.aliexpress.com...-4f1e-81b6-e2829bda3172-0

PSN: StormFox81

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Zo, vanochtend een heerlijk rondje Dorst + vrachelen kunnen knallen met de nieuwe wielen. Eindelijk na 1,5 jaar een nieuw PR op Dorst (van 24:00 naar 23:36) :) bevalt allemaal prima, stuurt strak, de snellere engagement is heerlijk bij al dat draaien en het voelt gewoon lekker :) Ook de Ray/Ralp combi rolt lekker licht met genoeg grip voor, achter is het wat beperkt, maar dat is niet anders met een lage rolweerstand..

De fiets is zo perfect voor dit soort rondjes :)

https://www.strava.com/activities/2194440379

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:37:
Zo, vanochtend een heerlijk rondje Dorst + vrachelen kunnen knallen met de nieuwe wielen. Eindelijk na 1,5 jaar een nieuw PR op Dorst (van 24:00 naar 23:36) :) bevalt allemaal prima, stuurt strak, de snellere engagement is heerlijk bij al dat draaien en het voelt gewoon lekker :) Ook de Ray/Ralp combi rolt lekker licht met genoeg grip voor, achter is het wat beperkt, maar dat is niet anders met een lage rolweerstand..

Je bent maar 2min40 sneller dan ik op MTB Dorst vanaf bankje 1e deel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:38
Ik heb nu Deore M6000 remmen op m’n Cube zitten en die zijn soms wat ‘vaag’. Nu wilde ik ze een upgrade geven naar de M8000 XT versie, kan ik dan de bestaande leidingen en schijven gebruiken? Schijven lijkt me wel, adapters passen ook wel, leidingen zou gewoon handig zijn

Tenzij er mensen zijn met meer ideeën of tips voor andere remmen. Wil iets meer bite en wat betrouwbare remmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:10:
[...]

Je bent maar 2min40 sneller dan ik op MTB Dorst vanaf bankje 1e deel :D
Met welke fiets? De dikke fully of een hardtail?

Zo.. mijn Garmin (edge 25) is ook weer schoon.. die rolt net de wasmachine uit :X
Goed waterdicht in ieder geval:D

[ Voor 20% gewijzigd door Prulleman op 06-03-2019 14:07 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 13:06
Holkers schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:38:
Tenzij er mensen zijn met meer ideeën of tips voor andere remmen. Wil iets meer bite en wat betrouwbare remmen
Daarvoor zou ik even teruglezen
Prulleman schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 11:37:

Hoeveel heb je nu betaald voor 24 seconden winst? ;).

Ook wel geinig (rechter ben ik)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uq2r7xl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
L0we schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:36:
[...]

[...]

Hoeveel heb je nu betaald voor 24 seconden winst? ;).

Ook wel geinig (rechter ben ik)
[Afbeelding]
35 euro per seconde ofzo :D
Maar daar gaat het maar deels om, het uitzoeken en bouwen was heel tof om te doen, en het rijdt gewoon lekkerder ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
L0we schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:36:
[...]

Gedaan maar stond weinig in over wat nou echt het beste was en of je de leidingen kunt hergebruiken.

Heb nu twee opties nav ‘onderzoek’, of de XT of vervangen voor SRAM Guide RSC, 200 of 400 euro (SRAM inclusief schijven en adapters). Magura MT7 kan ook nog maar daarvan zeggen ze dat die té bijterig zijn.. Ik ga me nog verder verdiepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:58:
[...]

Met welke fiets? De dikke fully of een hardtail?
Was in oktober 2013. Ik denk een Cube HT. Dat was ook meteen de laatste keer dat ik er geweest ben zag ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Holkers schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:06:
[...]

Gedaan maar stond weinig in over wat nou echt het beste was en of je de leidingen kunt hergebruiken.

Heb nu twee opties nav ‘onderzoek’, of de XT of vervangen voor SRAM Guide RSC, 200 of 400 euro (SRAM inclusief schijven en adapters). Magura MT7 kan ook nog maar daarvan zeggen ze dat die té bijterig zijn.. Ik ga me nog verder verdiepen
MT7's zijn fijne remmen en weer eens wat anders dan Guides en XT's. Bijterigheid is afhankelijk van de blokken vind ik. De Magura's zijn beter te doseren dan XT M8000's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 10:12
Holkers schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 17:06:
[...]

Of MT5 en wat geld overhouden. Wel MT7 remblokken er in doen en andere 1-finger hendels (maakt het wel weer wat duurder).
Maar met XT remmen is ook niks mis.
Ik weet niet hoe ze bij "te bijterig" komen, want volgens mij zijn dit zo'n beetje de best te doseren remmen op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
Prulleman schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 15:03:
[...]

35 euro per seconde ofzo :D
Maar daar gaat het maar deels om, het uitzoeken en bouwen was heel tof om te doen, en het rijdt gewoon lekkerder ;)
Ja, dat soort dingen wil je eigenlijk ook helemaal niet weten.
Het leuke van dit soort upgrades is dat het potentieel gewoon veel groter wordt, en het het fietsen een nieuwe impuls geeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
rp87 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:31:
[...]

Of MT5 en wat geld overhouden. Wel MT7 remblokken er in doen en andere 1-finger hendels (maakt het wel weer wat duurder).
https://www.bike-discount...ger-disc-brake-set-641450

Deze heb ik in bestelling bij mijn LBS, denk dat dat wel wat gaat worden. MT5 had ik op m'n vorige fiets ook, beviel me super (incl de MT7 blokken inderdaad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
L0we schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:34:
[...]

Deze heb ik in bestelling bij mijn LBS, denk dat dat wel wat gaat worden. MT5 had ik op m'n vorige fiets ook, beviel me super (incl de MT7 blokken inderdaad)
Lijkt me een goede keus. Ben benieuwd naar je ervaringen er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
MT5 is ook een goede optie, dank voor het wijzen erop. In alle gevallen zit ik wel aan een ontluchting-set en olie, want m'n achterrem gaat door het frame. Leuke van Magura zie ik wel dat onderdelen makkelijk te verwisselen zijn zoals de one-finger lever (voorkeur) en matchmakers voor m;n SRAM trigger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
Holkers schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 22:15:
MT5 is ook een goede optie, dank voor het wijzen erop. In alle gevallen zit ik wel aan een ontluchting-set en olie, want m'n achterrem gaat door het frame. Leuke van Magura zie ik wel dat onderdelen makkelijk te verwisselen zijn zoals de one-finger lever (voorkeur) en matchmakers voor m;n SRAM trigger.
Je zult elke set moeten ontluchten na inkorten. Je kunt met de juiste handelingen geluk hebben maar je hebt geen zekerheid dát het goed gegaan is. (iets met piece of mind steil naar beneden :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
L0we schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:34:
[...]

Laat even weten hoe ze bevallen! Deze staan bovenaan mijn lijstje voor mijn nieuwe project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:17

McMiGHtY

- burp -

Welke mtb's zijn er voor beginners aan te raden?

Ik fiets momenteel alleen op de weg en vind lange (minimaal 150, maar liever 200) tochten erg leuk. En het principe van mtb marathons of marathonachtige toertochten zoals de Bartje200 of de Drenthe 200 trekken me wel.

Als ik zelf een beetje rondzoek kom ik uit op een hardtail en daarna houd het ietwat op.
Qua Frame denk ik er wel uit te komen (meerdere rijden en een mtb bikefitting)
- Wat voor voorvork
- Versnellingsgroepen (1x11, 2x11?)

Budget: +-€1000

[ Voor 6% gewijzigd door McMiGHtY op 07-03-2019 12:26 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:15
McMiGHtY schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 10:50:

Ik fiets momenteel alleen op de weg en vind lange (minimaal 150, maar liever 200) tochten erg leuk. En het principe van mtb marathons of marathonachtige toertochten trekt me wel.

Als ik zelf een beetje rondzoek kom ik uit op een hardtail en daarna houd het ietwat op.
- Wat voor voorvork
Voor mij is een belangrijk beginpunt altijd. Wat is het budget? Dan kunnen we (waarschijnlijk anderen dan ik) jou gerichter adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Toegevoegd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Storm-Fox

Ik fiets momenteel alleen op de weg en vind lange (minimaal 150, maar liever 200) tochten erg leuk. En het principe van mtb marathons of marathonachtige toertochten trekt me wel.

- Wat voor voorvork

Ik ben als wielrenner in november Trail riding op mountainbikes erbij gaan doen en ben zeer
enthausiast met mijn nieuwe hobby. Bijna alle mountainbikers die ik spreek geven aan dat
beginnende mountainbikers die doorzetten binnen 1 jaar toch weer een nieuwe / andere fiets willen.
Dit geldt ook voor mij aangezien ik een 2e handse (instapmodel) hardtail heb gekocht.

Het voordeel van 2e hands is dat je zonder veel waardeverlies en risico een jaartje kan rijden op
een 'simpele'' fiets en gedurende dat jaar kan ontdekken wat voor mountainbiker jij eigenlijk bent
en welke fiets het beste bij jou past.
Dit is iets wat niemand jou in begin kan vertellen aangezien je dit zelf moet ontdekken.

Mijn advies is daarom om indien mogelijk eerst een mountainbike te lenen van een vriend en daarna pas
te kijken naar een goede 2e handse fully/hardtail met de correcte framemaat.
Zie "mountainbike marktplaats" op facebook voor veel leuke deals.

Hoewel ik tot nu toe slechts 500km heb gereden op mijn hardtail, heb ik nu een veel beter beeld gekregen
waar mijn nieuwe fully aan moet voldoen. Mijn probleem is dat ik tegelijk ook nog wielrenner ben
en ook aan het kijken ben naar een nieuwe racefiets.

Mijn wish-list voor mijn nieuwe fully zodra ik genoeg heb gespaard:

Shifters SRAM X-9 OR Shimano XT
Front Derailleur SRAM X-9 OR Shimano XT
Rear Derailleur SRAM X-9 OR Shimano XT
Travel >130
Cables thru Frame YES
Cassette/Cog Shimano SLX HG81 10sp 11-36
Brakes hydraulic Shimano Deore M615 w/Shimano RT66 180mm Front Rotor /160mm Rear Rotor
chain Shimano SLX HG75
Crankset Sram S1000 2x10 22/34
Frame Carbon / Alu
Shock Fox Float CTD Evolution
Headset Cane Creek 10 series tapered, cartridge bearing
Seatpost Raceface Ride, 30.9x 375, dropper post
Wheels 29", tubeless

Zie seth's pagina voor veel aanvullende tips: YouTube: Seth's Bike Hacks

Ik heb trouwens heel veel aan deze guide gehad:
https://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=29213

[ Voor 3% gewijzigd door Storm-Fox op 07-03-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Met dat budget heb je weinig keuze. Zeker voor een MTB-marathon zou ik opteren voor een erg licht wielsetje aangezien je veel energie verbrandt om steeds weer op snelheid te komen.

Ik zou gaan voor tweedehands met een zo laag mogelijk gewicht en een groot deel van je budget in een wielset steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
In veel gevallen is een fully wel aan te raden, maar zeker voor een marathon.. dat is behoorlijk zwaar en extra vermoeiend op een hardtail.. (niet dat het niet kan hoor, maar ideaal is het zeker niet).

alleen voor 1000 euro zal je geen fully vinden die aan de minimale eisen voldoet van een fietser die wat power kan leveren en lange tochten gaat maken.. daarvoor zit je al wel aan het minimum voor een hardtail.

maw bedenk nog eens goed wat je budget kan zijn, en vergelijk het ook met een racefiets, geen idee wat voor racefiets je nu hebt, maar als je er niet aan moet denken om op een zwaar alu frame met tiagra rond te rijden, dan moet je bedenken of je op een MTB in die klasse gelukkig gaat worden (ik vermoed dat op een mtb de kwaliteit van de onderdelen nog belangrijker is dan op een racefiets..)
(niet om je een duurdere fiets aan te praten, maar om teleurstellingen te voorkomen, je bent misschien een beginnende MTB-er, maar geen beginnende fietser!)

maar in de 1000 euro klasse moet heb lukken om een fiets met een luchtvork te scoren (beter in te stellen op je gewicht dan een coil, stalen veer). remmen zijn meestal gewoon instap in deze klasse, maar de drivetrain wisselt nogal. ik zou 2x10 skippen (obsolete) en voor 1x11, 2x11 of 1x12 (SRAM) gaan. 1x12 moet te vinden zijn met de recente eagle NX group, deze is eventueel makkelijk stapsgewijs te upgraden naar componenten uit de hogere sram eagle groepen (behalve de cassette, hogere cassettes dan de NX hebben een andere mount op de freehub body, XD ipv shimano splines). Shimano 1x11 of 2x11 is beide ook prima, je ziet dan vaak een XT (vergelijkbaar met ultegra) achterderailleur, zodat de specs mooi uitkomen, maar dan met slx of deore shifters (1-2 groepen onder XT dus). Op zich geen probleem, maar het is maar de vraag of de fiets met een XT derailleur en deore shifter beter is dan een fiets met beide SLX..
1x of 2x... 1x is simpeler, maar soms is je range wat kleiner (vooral als je bv 1x11 met een 11-42 cassette hebt) bij 2x heb je wat meer tussenstappen en een wat grotere range, maar ook bij 1x zie je steeds grotere cassettes (10 of 11-50 bij eagle, 11-46 bij shimano). Zolang je niet echt in de bergen gaat rijden is 1x11 voldoende, in de bergen is 2x11 of eagle met een 50 achter wel aan te raden

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Voor dat budget en idee zou ik een Cube Reaction Race halen. Waarom? Omdat ik dat zelf ook gedaan heb ;)

https://www.cube.eu/nl/20...e-blacknflashyellow-2019/

Ben er zelf erg tevreden mee, maar (gezien ook m'n berichten hierboven) alleen de remmen niet. Ik ben dan ook niet bepaald klein (1.90 en 95 kilo oid) dus mis wat remkracht als ik van een duin af stuiter. Fiets is wat zwaar tov carbon frames, maar dan krijg je ook meer power ;). De 2018 versie die ik heb kun je voor 1099 kopen bij 12GO

Ik heb ook gezocht naar Canyon, Trek en Scott, maar daar kreeg je 'minder' voor hetzelfde geld. Een Canyon Exceed met dezelfde afmontage was al 200 euro duurder, laat staan de duurdere merken als Trek en Scott. Merida Big Nine kan ook, beetje dezelfde prijsklasse als de Cube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Holkers schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:35:
Ben er zelf erg tevreden mee, maar (gezien ook m'n berichten hierboven) alleen de remmen niet. Ik ben dan ook niet bepaald klein (1.90 en 95 kilo oid) dus mis wat remkracht als ik van een duin af stuiter. Fiets is wat zwaar tov carbon frames, maar dan krijg je ook meer power ;). De 2018 versie die ik heb kun je voor 1099 kopen bij 12GO
Mag ik je een rem-tip geven? Gewoon om te proberen:

Bestel Ceramic Pro-blokken bij Disco-brakes en een goede 160/180mm schijf. (SLX of XT bijvoorbeeld) Volgens mij heb je nu Resin-only schijven by the way, let daar even goed op met andere blokken.

Ik kan me niet voorstellen dat je dan nog remkracht tekort komt op Nederlandse XC-routes. Eventueel die blokken met een 203mm schijf aan de voorkant maar dat is toch eigenlijk wel overkill, zelfs met jouw gewicht. (dat is gelijk aan het mijne ;) )

Ik reed op een Reaction GTC met SLX-M7000-remmen en Shimano gesinterde blokken op XT-schijven (180/160) en had geen enkel probleem om het achterwiel omhoog te remmen berg af. En ik kan me niet indenken dat de M7000's harder remmen dan de M6000's.

De MT7's die je hierboven aanhaalt zijn echt vele malen overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we

Ik fiets momenteel alleen op de weg en vind lange (minimaal 150, maar liever 200) tochten erg leuk. En het principe van mtb marathons of marathonachtige toertochten zoals de Bartje200 of de Drenthe 200 trekken me wel.
Die zijn ook wel heel erg leuk! Ik heb er tot nu toe 1 100-km rit op zitten, maar daar komt er binnenkort weer eentje bij (Hel van Ede-Wageningen)
- Wat voor voorvork

Ik zou eens kijken naar de wat meer a-typische merken. Geen ervaring mee, maar qua specs ziet dit er goed uit:

https://www.wilier.com/en/products/int/offroad-bike/503x (dan wel de PRO variant, misschien dat je er nog iets vanaf kan praten :). )

Ik zou zelf kiezen voor een 1x12 groep. Zeker met een langer rit in de blubber (wat het met de Drente 200 best kan zijn) zou ik zonder voorderailleur willen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
Prulleman schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:23:

1x of 2x... 1x is simpeler, maar soms is je range wat kleiner (vooral als je bv 1x11 met een 11-42 cassette hebt) bij 2x heb je wat meer tussenstappen en een wat grotere range, maar ook bij 1x zie je steeds grotere cassettes (10 of 11-50 bij eagle, 11-46 bij shimano). Zolang je niet echt in de bergen gaat rijden is 1x11 voldoende, in de bergen is 2x11 of eagle met een 50 achter wel aan te raden
1x11 of 1x12 is inderdaad prima in Nederland. Maar met 2x11 zijn de stapjes tussen de versnellingen kleiner. Wellicht makkelijk voor lange tochten om een juiste candans te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
rp87 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:55:
[...]

1x11 of 1x12 is inderdaad prima in Nederland. Maar met 2x11 zijn de stapjes tussen de versnellingen kleiner. Wellicht makkelijk voor lange tochten om een juiste candans te krijgen.
dat is weer heel erg afhankelijk van het terrein.. ik vind het voor singletracks juist prettiger om met 1 shifter en een paar klikjes ongeveer in het juiste verzet te kunnen schakelen. zeker met een XT shifter waarbij je in 1 x 4 lichter of 2 zwaarder kan schakelen met 1 beweging, zit je supersnel en zonder na te denken in een versnelling waar je het volgende heuveltje mee opkomt, of snel de bocht uit kan versnellen (bijvoorbeeld). Ga je meer lange rechte bospaden rijden, dan is het wellicht prettiger om een beter passende versnelling te kunnen kiezen.
Hoewel die verschillen ook allemaal niet zo groot zijn..Bij de eerste kransjes blijven de stappen gelijk en je gaat bij een 2x niet naar je kleine blad schakelen zolang je niet bergop gaat.. met name in je klim bereik zijn de stappen kleiner, niet in je vlakke cruise bereik.

11 speed XT cassettes heb je in de volgende smaken:
• 11/40: 11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40
• 11/42: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42
• 11/46: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-46
waarbij je dus bij de eerste 7 kransjes vergelijkbare stappen hebt, bij een dubbel voor zal je eerder een 11-40 zien, en bij een 1x eerder een 11/46, maar met een dubbel 36/26 ga je op het niet ineens 26/13 rijden om een betere cadans te krijgen dan 36/21 (random voorbeeld)

Kortom, ik ben niet overtuigd van het nut van meer stappen, een groot deel van de combinaties worden in de praktijk onbenut. Als je een brede range wilt, dan zou ik voor een dubbel of een eagle setup gaan. waarbij een dubbel minder belastend is voor je materiaal, rij je veel op de grote kransjes, dan zit je met een 1x setup in veel gevallen met een kettinglijn die ver van ideaal is, waardoor alles sneller slijt. Als je een vrij klein blad voor hebt zodat je lichtste versnelling licht genoeg is, loop je daarnaast ook nog meer risico op snelle slijtage van je kleinste kransje, door je kleine blad voor (bv een 30T) rij je ook relatief veel in de 10 of 11 achter, die het snelste slijt doordat de ketting op maar enkele tandjes aangrijpt, bij veel km over de weg gaat je 10T er snel aan, en wordt je ketting in dat proces ook meegenomen.

[ Voor 37% gewijzigd door Prulleman op 07-03-2019 13:23 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:15

- Wat voor voorvork

Ik ben vorig jaar met een vergelijkbaar budget en dezelfde inzet voor een Cube Reaction Pro (2018) gegaan. Daarmee heb ik afgelopen jaar de Drenthe 200 gefietst en dit jaar doe ik ook mee met de Bartje 200. Dat is wat mij betreft prima te doen op de Cube. Maar goed, in 2017 heb ik de Drenthe 200 op mijn Bulls Copperhead Supreme (26") gefietst en dat vond ik ook, ondanks de blubber hel, prima te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rp87
Prulleman schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:10:
[...]

11 speed XT cassettes heb je in de volgende smaken:
• 11/40: 11-13-15-17-19-21-24-27-31-35-40
• 11/42: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42
• 11/46: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-46
waarbij je dus bij de eerste 7 kransjes vergelijkbare stappen hebt, bij een dubbel voor zal je eerder een 11-40 zien, en bij een 1x eerder een 11/46, maar met een dubbel 36/26 ga je op het niet ineens 26/13 rijden om een betere cadans te krijgen dan 36/21 (random voorbeeld)
Zover had ik nog niet gekeken. :) In Nederland lijkt 1x11 en zeker 1x12 dus beter te zijn.
Ik heb 2 mountainbikes. 1 met 2x11 (26-36? met 11-42) en de andere met 1x11 (30 met 11-46).
Ik vind 1x aandrijving wel makkelijker. Inderdaad alles met 1 hand te bedienen en het ziet er "cleaner" uit ;) .
De 2x11 heb ik er met name nog op om bij tripjes in het buitenland een wat groter bereik te hebben.

Voorwaarde voor mij is wel een xt shifter vanwege meer tegelijk op en terug schakelen.
Met Sram overigens geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Waar moet ik op letten qua voorvork? Zijn er nog types die ik moet mijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
McMiGHtY schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:47:
Ik zou in deze prijsklasse altijd voor een luchtvork gaan en alles met binnenpoten kleiner dan 32mm mijden. Verder maakt het onderling tussen merken niet zoveel uit. Je gaat veel rockshox tegenkomen, maar misschien ook wel eens suntour. Die laatste doet niet onder rockshox op dit niveau.

Vooral de mengelmoes bij rockshox maakt het erg lastig in dit segment. RS heeft de volgende modellen die allen beschikbaar zijn in 100mm:
- Recon
- Sektor
- Judy
- Reba
- SID (al staat deze wel erg ver weg van bovenstaande. Totaal andere demper en op compleet ander niveau)

Deze hebben allemaal een versie met dezelfde demper (voor de Recon, Sektor en Reba is dit de RL versie, voor de Judy is dit de Gold versie). Het enige waar ze wat in verschillen zijn de gebruikte materialen en misschien zijn de afdichtingen van sommigen wat beter dan de ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Storm-Fox
McMiGHtY schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:47:
bron: https://www.mountainbike....viewtopic.php?f=3&t=29213

Verende voorvorken
Bij de verende vorken zijn er legio merken. Manitou, Marzocchi en Rock Shox zijn de meest voorkomende merken. Deze 3 merken maken een brede lijn verende voorvorken van opstapmodellen tot de exotische met de modernste technologieën. Een merk met uitsluitend luxere vorken, welke ook veelvuldig op mountainbikes wordt gemonteerd is Fox Racing Shox.
Bij de allergoedkoopste mountainbikes kom je vaak vorken tegen van Suntour. Dit zijn in eerste instantie geen slechte vorken, maar zijn niet erg duurzaam en verliezen snel hun werking. Voor de beginner die wat hogere eisen aan zijn of haar vork stelt is dit geen goed keus. In dat geval kan je beter kiezen voor de opstapmodellen van de 3 grotere merken.

Bij de verende vorken voor cross country gebruik komen meer en meer de zgn. steekassen voor. Dit is een ontwikkeling afkomstig uit de wat extremere hoek van de sport (AM/FR/DH), maar vindt nu ook zijn weg naar de XC vorken, veelal in een lichtere variant.
Steekassen worden toegepast om een grotere stijfheid te krijgen in de synergie tussen voorwiel en voorvork.

Op dit moment zijn er 2 soorten steekassen voor de voorvorken:
- 20mm steekas ; de klassieker, bijv. door Rock Shox toegepast als 'Maxle Light'.
- QR15 ; de 15mm steekas welke door Fox en Shimano is ontwikkeld, maar m.i.v. modeljaar 2011 ook wordt toegepast door andere merken.

Enkele voorbeelden van (XC) vorken en hun kwaliteit:

DT Swiss
- XMC ; ****
- XMM ; ****
- XC ; *****
- XRC ; *****

Fox
- Vanilla ; ****
- F-series ; *****
- Float ; *****
- Talas ; *****

Magura
- Menja ; ***/****
- Durin Race ; ****
- Durin Marathon ; *****
- Durin SL ; *****

Manitou
- Match ; *
- Drake ; ** en ***
- Minute ; *** en ****
- R7 ; **** en *****

Marzocchi
- 22 ; * en **
- 44 ; ***, **** en *****
- Corsa ; *****

Rock Shox
- Dart ; * en **
- Tora ; ***
- Recon ; ****
- Reba ; *****
- SID ; *****

Suntour
- XCT ; *
- XCM ; *
- XCR ; **
- Axon ; ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:10:
[...]

dat is weer heel erg afhankelijk van het terrein.. ik vind het voor singletracks juist prettiger om met 1 shifter en een paar klikjes ongeveer in het juiste verzet te kunnen schakelen. zeker met een XT shifter waarbij je in 1 x 4 lichter of 2 zwaarder kan schakelen met 1 beweging, zit je supersnel en zonder na te denken in een versnelling waar je het volgende heuveltje mee opkomt, of snel de bocht uit kan versnellen (bijvoorbeeld). Ga je meer lange rechte bospaden rijden, dan is het wellicht prettiger om een beter passende versnelling te kunnen kiezen.
Dat is juist het terrein van een voorderailleur... Dat werkt namelijk ook onder belasting best goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

X-Fusion maakt ook best goede vorken, vergelijkbaar met vorken van Rockshox van een paar jaar terug. Hun demper techniek is niet zo modern, maar de duurzaamheid is oke.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Ruud schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:45:
[...]

Mag ik je een rem-tip geven? Gewoon om te proberen:

Bestel Ceramic Pro-blokken bij Disco-brakes en een goede 160/180mm schijf. (SLX of XT bijvoorbeeld) Volgens mij heb je nu Resin-only schijven by the way, let daar even goed op met andere blokken.
Was de goedkoopste oplossing, dus heb 2 nieuwe schijven gekocht (XT) en zal die er zaterdag op schroeven.
Nieuwe pads had ik al liggen maar waren inderdaad niet compatible maar die ga ik ook erin zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Storm-Fox schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 14:42:
[...]

bron: https://www.mountainbike....viewtopic.php?f=3&t=29213

Verende voorvorken
Bij de verende vorken zijn er legio merken. Manitou, Marzocchi en Rock Shox zijn de meest voorkomende merken
Sorry maar dit is wel heel erg achterhaalde info. Manitou zou je heel af en toe. Marzocchi zie je echt bijna niet meer. Tegenwoordig is het bijna alleen maar Suntour, Rockshox en Fox. Wel zijn andere merken goed in opkomst, zoals DVO, Cane Creek, X-Fusion, Formula etc, maar echt een groot publiek is hier niet voor.

Ook dat hele lijstje kan je eigenlijk zo goed als weggooien. Rockshox Dart/Tora, Fox Vanilla.. Hoe oud zijn die vorken wel niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
ElmarJ16 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:53:
[...]

Sorry maar dit is wel heel erg achterhaalde info. Manitou zou je heel af en toe. Marzocchi zie je echt bijna niet meer. Tegenwoordig is het bijna alleen maar Suntour, Rockshox en Fox. Wel zijn andere merken goed in opkomst, zoals DVO, Cane Creek, X-Fusion, Formula etc, maar echt een groot publiek is hier niet voor.

Ook dat hele lijstje kan je eigenlijk zo goed als weggooien. Rockshox Dart/Tora, Fox Vanilla.. Hoe oud zijn die vorken wel niet?
Daar heb je wel gelijk in, de nieuwe opkomende merken zijn hier nog niet in opgenomen, maar het
geeft wel pointers om te achterhalen dat er binnen grote merken ook grote kwaliteitsverschillen zijn.
Voor wat betreft de nieuwe merken is het altijd goed om verschillende youtube reviews te bekijken
van fietsen die een echte fieldtest doen.
ik vind het in fietswinkels praktisch onmogelijk om zelf te ontdekken wat nou een goede setup is
voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ik vind het al moeilijk om het verschil tussen vorken onderling op te merken, laat staan hoe je een vork moet afstellen. Mijn vorige SID WC voorvork had een betere lock dan m'n nieuwe Reba vork. Maar verschil onder het rijden unlocked? Nog niet veel van gemerkt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
De lijstje met vorken was er volgens mij al in mijn vorige MTB-leven :P
dat zijn in ieder geval de vorken die ik nog ken, nu ben ik nogal "verdwaald" in wat er allemaal nieuw is sinds 2011. Ook het aantal dropper seatposts, elk merk lijkt er wel eentje te hebben nu. Ik had "vroeger" de Gravity Dropper, dat was toen volgens mij de enige optie

Gisteren en vandaag bezig geweest met het opnieuw vullen van de vloeistof in mijn tubeless banden, de oude vloeistof was (bijna) helemaal opgedroogd. Voor ging erg makkelijk, band eraf, vloeistof erin (Stan's Race Sealant) en pompen als een gek en *plop* *plop* *plop* :D Er zaten ook nog wat doorns in de band, stuk of 4 uit de band geplukt, maar die zaten na 1 rondje draaien dicht. Mooi systeem :)

Achter wilde een stuk minder, band bleef door de vloeistof aan elkaar plakken, hoe hard ik ook pompte, wilde zich maar niet goed zetten.... Uiteindelijk de band er maar helemaal af gehaald en binnenstebuiten gedraaid, beetje schoongemaakt met een vochtig doekje en een nachtje laten drogen, vervolgens de dikste stukken opgedroogde vloeistof eraf geplukt en toen weer een poging gedaan, ging nu echt gelijk goed, geen druppeltje vloeistof geknoeid :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Bramster op 07-03-2019 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Bramster de race sealant werkt beter en sneller dan de reguliere Stans, maar wel ten koste van de houdbaarheid... Officieel zou je elke 2 weken moeten checken of het nog vloeibaar genoeg is, ik heb er geen ervaring mee, maar wellicht wel iets om rekening mee te houden. Verder schijnen je ventielen eerder verstopt te zitten met deze versie van Stans

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 07-03-2019 21:17 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
mja, dat had ik wel gelezen, maar nadat ik besteld had :+ ik had eigenlijk wat beter moeten zoeken eigenlijk, het merk Stan's kende ik in ieder geval nog :P

er staat wel op dat je niet moet vullen door het ventiel omdat het te makkelijk verstopt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Zijn er nu ook al twee versies van Stan's?? *zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
makes sense, toch? als je niet 1 mix kan maken die optimaal is, dan maak je een race day mix en een goed houdbare mix... net zoiets als ultra soft compound rubber, die snel slijt, of een wat harder slijtvaster rubber.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:32:
makes sense, toch? als je niet 1 mix kan maken die optimaal is, dan maak je een race day mix en een goed houdbare mix... net zoiets als ultra soft compound rubber, die snel slijt, of een wat harder slijtvaster rubber.
Daar heb ik het ook niet over. Ik snap de marketing erachter wel ;)

Ik loop achter. Dat was mijn punt :P Ik loop nog verder achter dan die lijst met vorken hierboven! :+

[ Voor 6% gewijzigd door Ruud op 08-03-2019 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
haha, maar qua huidig materiaal valt het wel mee toch ;)
en 2 jaar geleden fietste ik nog rond op 26" wielen met v-brakes en elastomeren in mijn vork :D (en uiteindelijk maar 3 minuten langzamer op Dorst, met een slechtere conditie)

[ Voor 25% gewijzigd door Prulleman op 08-03-2019 09:16 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

In de zomer willen we van Rhein naar Leopoldstal fietsen door het Teutoburgerwald.

Via de Hermannsweg ongeveer en met alleen rugzakje mee met slippers en een tandenborstel erin :-)

Kent iemand de Hermannsweg? Is deze met de MTB te doen? En vooral zonder wandelaars in de weg te zitten?

Vorig jaar hebben we de Eifelsteig, ook een wandelroute, gedaan op de MTB. Geen wandelaar had last van ons, was goed te doen. Vandaar dat we nu naar een andere uitdaging kijken...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
@Ruud Dank voor de tip, net rondje glibberen en glijden gedaan en met veel meer vertrouwen op de fiets gezeten. Remt stukken beter, zekerder en constanter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:12
Ik ben echt een mooi weer rijder, maar afgelopen zondag toch heerlijk 75 km geblubberd in de stromende regen. Ik had er geen zin in, maar kon er niet onderuit. Zaterdag even snel nog een regenjasje gekocht.

Zodra we de eerste zandpad op draaide na de start was het meteen één grote natte ravage. Ik was er al meteen klaar mee eigenlijk, maar eenmaal in het bos aangekomen, had ik eigenlijk zoiets van: Ah fuck it. En toen toch nog lekker gefietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Nog deelnemers aan Masters of MTB komend weekeinde hier aanwezig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:56

Typhone

Who Dares Wins

Rudolf schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:08:
Ik ben echt een mooi weer rijder, maar afgelopen zondag toch heerlijk 75 km geblubberd in de stromende regen. Ik had er geen zin in, maar kon er niet onderuit. Zaterdag even snel nog een regenjasje gekocht.

Zodra we de eerste zandpad op draaide na de start was het meteen één grote natte ravage. Ik was er al meteen klaar mee eigenlijk, maar eenmaal in het bos aangekomen, had ik eigenlijk zoiets van: Ah fuck it. En toen toch nog lekker gefietst.
Dat vinden de MTB tracks meestal niet zo fijn :P
Aan de andere kant moeten er dan wel heel erg veel mensen langskomen dus zo'n ramp zal het ook weer niet zijn. Ik ben morgen op tijd thuis dus hoop dan nog mijn rondje mee te pikken. Bijna (nog een week gok ik) is het lang genoeg licht tot 19:00 waardoor ik mijn vaste thuisronde altijd ga halen en dan ga ik naar 5x fietsen per week (MTB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
5x ga ik niet redden, maar hopelijk wel van 1 à 2 keer, naar 2 à 3 keer, en dan moet het nog wat langer licht zijn (tot iets na 20:00 ofzo). Kunnen we nog wat training er tegenaan gooien voor de RDHF :). In de tussentijd wat vaker op de roeier, dat is volgens mij wel een aardig indoor alternatief, met ook gelijk een core workout.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:12
Typhone schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 15:27:
[...]

Dat vinden de MTB tracks meestal niet zo fijn :P
I know. Was een toertocht van de fietsclub waar ik bij zit. Gelukkig zo veel mogelijk uitgezet van de vaste route af. Maar als het nu zou gaan vriezen dan zou het wel problematisch worden op sommige stukken.

[ Voor 20% gewijzigd door Rudolf op 12-03-2019 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Komende week weer goed weer! En met Stadsbos013 naast de deur kan ik ook weer makkelijk KM's maken :)

30 maart is de opening van de route, met clinics voor beginners en gevorderden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ah nice :) niet echt op fiets afstand (hoewel 25 km heen + 18 track + 25 terug te doen moet zijn en een mooie training is.. heeft 50km asfalt op de MTB niet mijn voorkeur, maar met de auto ben ik er ook in 20-25 minuutjes, dus die gaan we zeker een keer checken!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 15:21
Ik, als (zeer) recreatieve, beginnende en mooi-weer-fietsende MTB'er, weet met dit soort weer niet echt wat handig is om aan te trekken. Zou graag meer/vaker willen fietsen, maar weet niet goed wat je het beste aan kan trekken. Met mooi weer is het een korte fietsbroek met fietsshirt met korte mouw, maar met dit weer heb ik geen idee. Heb ook zo niet iets in de kast hangen wat geschikt is. Heb meestal alleen huissleutels, telefoon en een banaan/kruidkoek mee in de achterzak.

Zijn er bepaalde fietsshirts/jacks aan te bevelen? Bij voorkeur geen shirts van €150,- bij wijze van..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:15
Vandaag eindelijk de overstap gemaakt.
Ik fietste al jaren zonder enige vering, maar ik merkte dat dit voor de buitenland ritten gewoon niet confortabel was en ook in het klimmen/afdalen viel het me tegen.

Nu heb ik een extreem goeie deal gescoord en ben ik trotse bezitter van een zwaar gepimpte kona hei hei race dl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RHIKmN90ZkQZTm8e9vXDzsdg/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/t5A1lFJnApjmx164uPNIETPQ/thumb.jpg

Wat zie je:
Frame: kona hei hei race dl
Vork: rockshox rs1
Rockshox dropperpost
Wielen: carbon velgen + xo naven
Xo cranck shifter en derailleur
Sram guide src remmen
Brakke vredestein banden (gaan roxket rons op)

Al met al erg tevreden. Wat kleine dingetjes die ik moet doen om em perfect te maken maar de eerste rit was een groot succes :)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Verdorie mooi fietsje man! En een fully is heerlijk met goede vering en een lockout. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
Joopieboy schreef op zondag 17 maart 2019 @ 21:02:
Verdorie mooi fietsje man! En een fully is heerlijk met goede vering en een lockout. :)
Ik had ook niet gedacht een fiets als deze te kunnen bezitten op dit moment. Had voor de gein een veel te laag bedrag geboden op mp en meneer ging akkoord.

Bleek gewoon een knutselaar te zien die fietsjes en brommers in elkaar zet voor de hobby.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is ook wel mooi. :P Ik heb mijn toenmalige Trek overgekocht via via van iemand die er vanaf moest. Ideaal. :Y Zo kom je wel eens vaker mooie deals tegen. :)

Ik roep alweer een hele tijd dat ik de hobby weer eens moet oppakken, 1,5 jaar geleden een clinic gehad wat echt naar meer smaakte. Zelfs de vrouwelijke mtb'ster die mee was die had al snel door dat ik ervaring had en het alweer snel te pakken had, was echt top. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Erg mooie bak! Ik hou sowieso wel van de niet-mainstream merken en mooi om eens niet de zoveelste specialized epic te zien.

En hij komt uit Canada. Alleen daarvoor al +2 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
s0ulmaster schreef op zondag 17 maart 2019 @ 20:25:
Vandaag eindelijk de overstap gemaakt.
Ik fietste al jaren zonder enige vering, maar ik merkte dat dit voor de buitenland ritten gewoon niet confortabel was en ook in het klimmen/afdalen viel het me tegen.

Nu heb ik een extreem goeie deal gescoord en ben ik trotse bezitter van een zwaar gepimpte kona hei hei race dl

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat zie je:
Frame: kona hei hei race dl
Vork: rockshox rs1
Rockshox dropperpost
Wielen: carbon velgen + xo naven
Xo cranck shifter en derailleur
Sram guide src remmen
Brakke vredestein banden (gaan roxket rons op)

Al met al erg tevreden. Wat kleine dingetjes die ik moet doen om em perfect te maken maar de eerste rit was een groot succes :)
De NS is blij met je ;) Ze hebben de hele maandagochtend nodig gehad om die trein weer schoon te maken...

[ Voor 3% gewijzigd door Ruud op 18-03-2019 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Alles uit Canada is dikke plus :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@s0ulmaster mooie bak, ziet er rap uit, en mooi af :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Mooie snelle Kona, zag hem ook staan op MP.

Kona is sowieso top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Ruud schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:19:
[...]

De NS is blij met je ;) Ze hebben de hele maandagochtend nodig gehad om die trein weer schoon te maken...
De NS kan me wat...die zijn nog nooit vriendelijk geweest tegwn mij en mn fiets :(

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
s0ulmaster schreef op maandag 18 maart 2019 @ 16:32:
[...]

De NS kan me wat...die zijn nog nooit vriendelijk geweest tegwn mij en mn fiets :(
Is dat duur met de fiets in de trein? Ik neem dat je ervoor moet betalen en zo ja waarom zouden ze dan moeilijk doen vraag ik me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
VIC_TOR schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 11:12:
[...]

Is dat duur met de fiets in de trein? Ik neem dat je ervoor moet betalen en zo ja waarom zouden ze dan moeilijk doen vraag ik me af.
6,90 voor een dagkaart kost het momenteel. Ben la 1x de trein uitgestuurd door de politie en 3x laten staan bij het perron omdat de trein vol zat (qua fietsen) plus een dozijn kleine incidenten/ergernissen. Niet mijn ideale manier van verplaatsing :(

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
s0ulmaster schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 11:15:
[...]
Ben la 1x de trein uitgestuurd door de politie
Vertel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Reed van antwerpen naar amsterdam maar de trein ging niet verder dan Den haag. Als alternatief hadden ze de ICE ingezet zonder dat je die toeslag hoefde te betalen. Nou vind de conducteur alleen dat ik mijn fiets niet mee mocht nemen in de ICE, want dat zijn de regels enzo.... Totaal geen coulance en ik heb mn poot stijf gehouden en ben gewoon blijven zitten. Totdat meneer blijkbaar ome agent had opgebeld.

Kinderachtig gedoe... Moest ik nog een eind omreizen via utrecht om in amsterdam te komen...koste me in totaal 1.5 uur extra.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
s0ulmaster schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 11:35:
[...]

Reed van antwerpen naar amsterdam maar de trein ging niet verder dan Den haag. Als alternatief hadden ze de ICE ingezet zonder dat je die toeslag hoefde te betalen. Nou vind de conducteur alleen dat ik mijn fiets niet mee mocht nemen in de ICE, want dat zijn de regels enzo.... Totaal geen coulance en ik heb mn poot stijf gehouden en ben gewoon blijven zitten. Totdat meneer blijkbaar ome agent had opgebeld.

Kinderachtig gedoe... Moest ik nog een eind omreizen via utrecht om in amsterdam te komen...koste me in totaal 1.5 uur extra.
Tsjah, regels zijn regels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Ruud schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 11:37:
[...]

Tsjah, regels zijn regels :)
Als we allemaal zo hersenloos zouden denken

Befehl ist befehl......

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
s0ulmaster schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 11:39:
[...]

Als we allemaal zo hersenloos zouden denken

Befehl ist befehl......
Hersenloos, thanks. Of jezelf verplaatsen in redenen waarom regels er zijn. En dat je mogelijk mensen tot last bent? Of dat het een veiligheidsissue is? Of dat er gewoon geen plaats is in een ICE? Of dat een ICE 300+km/u heeft en er dus geen fietsen mee mogen?

En dan vooral je poot stijf houden, de reden daarachter zal ik wel nooit begrijpen.

Zoiets is gewoon pech hebben, shit happens, man up en ga via Utrecht.

Net zoals een ontzettende zwijnenstal van een trein maken met een modderfiets. Dat snap ik ook niet.

Hier een plaatje van een Canadese MTB om on-topic te blijven ;) By the way, ik zou best zo'n voorvork willen rijden :)

Afbeeldingslocatie: https://3.img-dpreview.com/files/p/TS1600x1600~forums/57896797/620ea6f3011840a995777267ca1b422e

[ Voor 13% gewijzigd door Ruud op 19-03-2019 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Ruud schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 11:51:
[...]

Hersenloos, thanks. Of jezelf verplaatsen in redenen waarom regels er zijn. En dat je mogelijk mensen tot last bent? Of dat het een veiligheidsissue is? Of dat er gewoon geen plaats is in een ICE? Of dat een ICE 300+km/u heeft en er dus geen fietsen mee mogen?

En dan vooral je poot stijf houden, de reden daarachter zal ik wel nooit begrijpen.

Zoiets is gewoon pech hebben, shit happens, man up en ga via Utrecht.

Net zoals een ontzettende zwijnenstal van een trein maken met een modderfiets. Dat snap ik ook niet.

Hier een plaatje van een Canadese MTB om on-topic te blijven ;) By the way, ik zou best zo'n voorvork willen rijden :)

[Afbeelding]
Niks persoonlijk hoor, maar mijn ervaring in NL met de trein + fiets is gewoon belabberd en het gebeurd mij gewoon mega vaak dat iets dergelijk gebeurd en nooit eens een conducteur die eens een vriendelijk woord of daad over heeft voor mij + fiets. Het is wel een dienst waar ik gewoon voor betaal. Waarom is het in landen als belgie duitsland en frankrijk wel gewoon mogelijk dan? Het komt voor mij als klant gewoon over als nukkig gedrag, ondanks dat de redenen die je noemt niet ongegrond zijn.

Maar hetzij zo...ik zal de ns wel zoveel mogelijk proberen te mijden.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruud
By the way, bij Bakker Racing rommelt het een beetje...

http://www.curatoren.nl/f...p-bakker-racing-products/

Kijk daar dus mee uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ruud schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:07:

Vind je het gek?

Afbeeldingslocatie: https://screenshotscdn.firefoxusercontent.com/images/e776902f-c982-4497-8620-9ae6086255cb.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Ruud schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:07:

Ai, wat vind ik dat jammer. Ik woon er een paar honderd meter vandaan, met verder weinig specialisten in de regio. Hun openingstijden waren altijd al vreemd. Zo'n grote fysieke winkel en alleen do-vr-za open.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:29
Kwam dat van de openingstijden niet omdat de winkel naast een part-time job gerund werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:10

Aganim

I have a cunning plan..

Prulleman schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 09:15:
haha, maar qua huidig materiaal valt het wel mee toch ;)
en 2 jaar geleden fietste ik nog rond op 26" wielen met v-brakes en elastomeren in mijn vork :D
Uhoh, ben ik hier dan de laatste 26" rijder met nostalgisch remmateriaal?

* Aganim schuifelt het topic binnen met zijn 10 jaar oude Merida. :o

Na vorig jaar 4 binnenbanden te hebben versleten binnen 2 maanden (allemaal een gescheurd ventiel, ventiel gat opschuren, talkpoeder in de buitenband, stukje rubber rondom het ventiel, draairichting banden checken, niets hielp :( ) nu ook bezig om tubeless te gaan. Velgen schoongepoetst, velglint geplakt, ventiel geplaatst. Buitenband in de zeepsop, netjes op de velg gezet, pompen ennnn.... Niets.. :F

Morgen maar eens een compressor fixen, mijn fietspomp heeft de luchtverplaatsing van een natte scheet.. Ik woon sinds kort op spuugafstand van het Buytenpark, de baan lonkt, maar het materiaal wilt niet.. |:(

Excuses voor deze puur zinloze uiting van frustratie.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Aganim De core uit je ventiel halen scheelt ook een hoop, dan kan je al veel meer lucht tegelijk naar binnen krijgen met een vloerpomp. Als je toevallig CO2 patronen hebt, dat wil ook nog wel eens lukken, wel je ventiel boven houden zodat je de sealant niet bevriest.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Geprobeerd @Prulleman, maar zowel een verloopstuk als de pomp grijpen vast op de core. Dus hoe ga ik voldoende sluiting krijgen als met het handje vastdrukken en pompen ook niet werkt? Ik voel me momenteel een gruwelijke n00b. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Vreemd... Nooit problemen mee gehad en ook nog niet eerder gehoord.. wat voor pomp heb je?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim

Aganim

I have a cunning plan..

Zo'n soort geval:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTO8833by8GfdptEZwoi3SYFvmm1vE-jUZnSfrUOKoSMxmEmpeoUA

Je krijgt die kop met geen mogelijkheid vast op het ventiel als de core eruit is. Ook de ouderwetsche jumbo pomp verliest dan dermate veel lucht dat je net zo goed met core kan pompen.

Overigens komt er vrijdag een setje verlopen binnen en mijn pa heeft een nog een tweetal compressors staan, dus ik denk dat ik de boel gewoon even achter in de auto gooi. 'Banden testen' is dan meteen een mooi excuus om de baan in Noordwijk weer eens mee te pakken, toch al te lang geleden. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Welke band gebruik je? Sommige banden hebben gewoon een compressor nodig. Anderen (vooral de nieuwere, (meestal niet in 26" verkrijgbaar) ploppen met een gewone handpomp al, misschien zelfs met een vorkpompje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
En de velg is natuurlijk ook niet gunstig voor een tubeless-combo dus ook dat werkt je tegen. Maar als alle lucht langs je ventiel gaat is het bij voorbaat kansloos :)

Overigens kom ik best vaak tegen dat een fietspomp (geschikt voor 23mm bandjes tot 10 bar ;) ) niet voldoet, te weinig luchtverplaatsing. CO2 en een compressor werken altijd. Hoe het met een 'speciale' 29'er pomp gaat weet ik niet. Deze verplaatst natuurlijk flink meer lucht in 1 beweging.

En dat is dan met geschikte velgen en banden. Bijvoorbeeld NoTubes'/Ryde's/Conti/Vittoria

Vraag: hoe werkt een DVO Topaz T3 voor een zwaardere combinatie? (100KG) De reviews zijn lovend maar dat waren ze over een Fox Float CTD Evolution ook... ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Ruud op 21-03-2019 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Aganim schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 23:07:
Zo'n soort geval:
[Afbeelding]

Je krijgt die kop met geen mogelijkheid vast op het ventiel als de core eruit is. Ook de ouderwetsche jumbo pomp verliest dan dermate veel lucht dat je net zo goed met core kan pompen.

Overigens komt er vrijdag een setje verlopen binnen en mijn pa heeft een nog een tweetal compressors staan, dus ik denk dat ik de boel gewoon even achter in de auto gooi. 'Banden testen' is dan meteen een mooi excuus om de baan in Noordwijk weer eens mee te pakken, toch al te lang geleden. :*)
Tsja, Halfords he...
Holkers denkt weemoedig terug aan z'n 5 jaar verkopers-ervaring bij die toko

Beste tip: CO2 patroon gebruiken en dan zonder de kern in je ventiel. Ook gelijk tip 2: je sealer pas in je band doen nadat deze op de velg geplopt is, scheelt je een hoop geklieder en in het geval dat je tip 1 gebruikt harde latex. Latex en CO2 gaan niet samen, dus pas nadien erin doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:27

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Holkers schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 08:33:
[...]

Tsja, Halfords he...
Holkers denkt weemoedig terug aan z'n 5 jaar verkopers-ervaring bij die toko

Beste tip: CO2 patroon gebruiken en dan zonder de kern in je ventiel. Ook gelijk tip 2: je sealer pas in je band doen nadat deze op de velg geplopt is, scheelt je een hoop geklieder en in het geval dat je tip 1 gebruikt harde latex. Latex en CO2 gaan niet samen, dus pas nadien erin doen.
Beste tip: Koop een compressor.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Pagina: 1 ... 16 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic