@
VIC_TOR Thanks, het is inderdaad een rappe bak zo

Wat dat betreft ben ik minder met mijn tijd meegegaan

. Ik heb altijd (al 25+ jaar) op een XC fiets rond gereden, en hoe leuk ik het ook vind in de Ardennen, 80% van de tijd rij ik toch de rondjes hier bij Dorst, gewoon omdat ik geen tijd heb om ergens anders naar te rijden, 15 % kom ik misschien uit op een ander rondje in NL (UHR, LDD, ...), maar daar heb ik ook niet meer nodig dan dit. En voor die 5% (of misschien nog wel minder) in de Ardennen, moet dit ook maar voldoen. Speelt ook mee dat ik 25 jaar geleden ook al in de Ardennen de bergen af stuiterde zonder voorvering en met v-brakes, ik ben dus wel wat gewend

Verder hou ik er persoonlijk van om mezelf qua snelheid uit te dagen, als je een beetje uitdaging wilt houden in NL (zeker in deze regio), dan komt dat bij mij uit progressie in snelheid, met een betere bochtentechniek ben je ook sneller in Dorst, maar achtervering, een dropper, long/slack voegen dan weinig toe.
Dus ondanks de trend van Trail/Enduro Fullies met 150+mm voor en achter en dikke banden zie ik mezelf voorlopig nog hierop knallen
@RonnieB82 Een lefty zie er misschien minder stijf uit, maar in de praktijk is dit zeker niet zo. Er zitten een aantal voordelen aan:
- gewicht, vergelijkbaar met een high end fox 32, welke veel meer flex heeft door de 32mm stansions (vroeger waren ze lichter geloof ik, nu zijn het niet meer de lichtste vorken, hoewel de nieuwe zonder dubbele kroon misschien wel weer in de buurt komt).
- stijfheid, door de constructie van de as en het vierkante binnenwerk van de poten heb je minder flex
- soepel, het binnenwerk werkt met naaldlagers ipv bushings, waardoor je minder frictie hebt in het begin van je stroke, hierdoor spreekt ie altijd soepel aan, het upside down design helpt ook nog met de smering
- soepel met grote zijdelingse krachten, als je bv in een bocht hangt, dan heb je met bushings en dubbele poten het probleem dat de frictie nog hoger wordt, en je de initiele soepelheid kwijt raakt, met de enkele vierkante poot en naaldlagers heb je altijd soepele vering, onder welke load dan ook
mooie uitleg hier:
YouTube: Benefits Cannondale Lefty fork by Beukers Bike Centre
(uiteraard vergelijken ze het hier met een crappy reguliere vork, moderne vorken zijn zeker beter dan in dit voorbeeld, maar vaak gaat het gewicht dan ook weer omhoog)
dus neem het filmpje met een korreltje zout, maar er worden wel de basis principes uitgelegd waarom een lefty soepel voelt en strak stuurt.
Er zitten ook nadelen aan:
- om je wiel te verwijderen moet je je rem loshalen en een bout losdraaien, om je band te verwisselen hoeft je wiel er echter niet uit, (alleen tijdens vervoer een mogelijk issue dus).
- service / onderhoud is lastiger/niet zelf te doen
- je hebt een beperkte stuuruitslag naar links door de dubbele kroon
- je moet met enige regelmaat de naaldlagers resetten, deze verschuiven langzaam, waardoor je travel minder wordt, je moet dan de lucht eruit laten en flink stampen, dat zitten ze weer op hun plek, (5 minuten werk)
Maar het rijdt en stuurt geweldig strak en direct, en helemaal nu met deze wielen!
[
Voor 4% gewijzigd door
Prulleman op 27-02-2019 11:46
]