Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 07:55
Goedemorgen, ik neem aan dat velen van jullie afgelopen ook enorm hebben genoten wat het weer.

Ik heb zaterdag na lange tijd weer eens een trail gepakt om de laatste aanpassingen aan mijn fiets
te testen. Met name mijn zeer korte 35mm stuurpen.
Hoewel ik zeer blij ben met de agressieve houding en het directer sturen, was ik niet zo blij toen ik
een klimmetje moest maken. Mijn voorwiel kwam gelijk van de grond.

Heb ik de fout gemaakt door een te korte stuurpen te kopen of kan ik dit fixen door aan mijn techniek
te werken zoals ellebogen meer naar beneden, zadel meer naar achter, en het stuur meer naar achteren trekken tijdens het klimmen?

PSN: StormFox81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Storm-Fox schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:21:
Goedemorgen, ik neem aan dat velen van jullie afgelopen ook enorm hebben genoten wat het weer.

Ik heb zaterdag na lange tijd weer eens een trail gepakt om de laatste aanpassingen aan mijn fiets
te testen. Met name mijn zeer korte 35mm stuurpen.
Hoewel ik zeer blij ben met de agressieve houding en het directer sturen, was ik niet zo blij toen ik
een klimmetje moest maken. Mijn voorwiel kwam gelijk van de grond.

Heb ik de fout gemaakt door een te korte stuurpen te kopen of kan ik dit fixen door aan mijn techniek
te werken zoals ellebogen meer naar beneden, zadel meer naar achter, en het stuur meer naar achteren trekken tijdens het klimmen?
uiteraard kan je met je houding een betere klim balans krijgen, maar in sommige gevallen blijft dat een niet ideale workaround. (hoewel je niks verder naar achter moet halen, want je zit nu al tever achterop.., je zal dus meer gewicht naar voren moeten verplaatsen, en lager). Dit soort aanpassingen zijn leuk voor korte klimmetjes, maar als je lang moet klimmen wil je eigenlijk gewoon normaal op je zadel kunnen zitten).

De stuurpen lengte moet wel een beetje bij de geo van de fiets passen. Bij het ontwerp van het frame past een bepaalde stuurpen, die je een beetje kan aanpassen naar je persoonlijke wensen, maar ga je van een 100mm naar een 35mm, dan is dat wel wat heftig denk ik.. korte stuurpennen horen in principe bij lange fietsen.. (dus wat voor fiets heb je en wat voor stem zat er op?)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Prulleman schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:31:
[...]

De stuurpen lengte moet wel een beetje bij de geo van de fiets passen. Bij het ontwerp wordt van het frame past een bepaalde stuurpen, die je een beetje kan aanpassen naar je persoonlijke wensen, maar ga je van een 100mm naar een 35mm, dan is dat wel wat heftig denk ik.. korte stuurpennen horen in principe bij lange fietsen.. (dus wat voor fiets heb je en wat voor stem zat er op?)
Hier was ik al bang voor. Ik heb een Cross country mountainbike waar een 100mm (6% gebogen) stuurpen
op zat. Aangezien ik deze fiets meer trailwaardig wil krijgen heb ik hier een 35mm stuurpen (zie plaatje) op gezet en wil later ook mijn 600mm stuur vervangen voor een brede 740mm variant.
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB12Jana6ihSKJjy0Feq6zJtpXaY.jpg?width=1000&height=1000&size=283552&hash=285552

Misschien dat ik maar een 60mm stuurpen moet bestellen omdat de sprong te groot was voor mijn XC mtb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
@Storm-Fox Als je ook nog eens een enorme stap gaat maken met je stuurbreedte... zou ik voorlopig even wachten en eerst een stuur kopen en dan gaan kijken welke stem lengte daarbij past.. 14 cm breder is namelijk ook behoorlijk! 74 is niet gek op een moderne XC fiets, maar afhankelijk van de backsweep e.d. kom je mogelijk ook weer in een hele andere positite te zitten. De stuurpen moet er in dat geval voor zorgen dat je weer een beetje in balans komt qua gewichtsverdeling.. ik zou dus eerst een ander stuur kopen, en dan testen met de 35 en de 100 en afhankelijk van hoe dat voelt pas iets ertussen in kiezen (of misschien is dan 1 van beide al wel OK)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Is dat niet contra? een korte stuurpen en een breder stuur? Ik meende dat je met een kortere pen een smaller stuur kon gebruiken. Niet iedereen wil een breed stuur wat je bij een 29" 'nodig' hebt om normaal te kunnen sturen, dus is de combinatie van korte pen en kort stuur een oplossing. Als je dan een inimini pen neemt (jemig wat is dat ding kort) met een relatief megastuur lijkt het me heel raar sturen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:10
Breed stuur en korte pen is juist de perfecte combo, geeft veel controle. Daarbij een 60mm stuur is echt niet meer van deze tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Sjoewe schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:49:
Breed stuur en korte pen is juist de perfecte combo, geeft veel controle. Daarbij een 60mm stuur is echt niet meer van deze tijd.
wel een kleine nuance, want daar loopt storm fox nu tegenaan, je houding en gewichts verdeling moet nog wel kloppen, als je te kort komt te zitten met je stubby dan is dat natuurlijk ook niet "perfect".

Dus voor long en slack kan je inderdaad zo kort gaan, maar voor een traditionele XC fiets is korter niet altijd beter.

Qua stuur, gewoon zo breed als je prettig vind, dus breed beginnen en het tijd geven om te wennen als je van een smal stuur komt. eraf zagen kan altijd nog, erbij zagen is een stuk lastiger ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Prulleman schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:01:
[...]

wel een kleine nuance, want daar loopt storm fox nu tegenaan, je houding en gewichts verdeling moet nog wel kloppen, als je te kort komt te zitten met je stubby dan is dat natuurlijk ook niet "perfect".

Dus voor long en slack kan je inderdaad zo kort gaan, maar voor een traditionele XC fiets is korter niet altijd beter.

Qua stuur, gewoon zo breed als je prettig vind, dus breed beginnen en het tijd geven om te wennen als je van een smal stuur komt. eraf zagen kan altijd nog, erbij zagen is een stuk lastiger ;)
Ja en soms moet je gewoon een nieuwe fiets kopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Het is enorm lastig om vooraf te bepalen welke upgrades en formaten geschikt zijn zonder een
miskoop te begaan. gelukkig kan ik wel een breed stuur kopen en die steeds korter afzagen indien nodig.
Pas op de trails kom ik erachter of het een goede match is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:46
Storm-Fox schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:31:
Het is enorm lastig om vooraf te bepalen welke upgrades en formaten geschikt zijn zonder een
miskoop te begaan. gelukkig kan ik wel een breed stuur kopen en die steeds korter afzagen indien nodig.
Pas op de trails kom ik erachter of het een goede match is.
Daarom koop ik altijd goedkoop spul om te testen. Als het goed bevalt bestel ik iets mooiers :) De rest verdwijnt in de ooit-nog-nodig-om-te-testen-bak :)

Beste oplossing is gewoon een nieuwe fiets zoals @Sjoewe al zegt. Ook bij een lekke band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 12:29
Nadeel van een nieuwe fiets is dan weer dat je ze vaak zelf nog tubeless moet maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Ruud schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:35:
[...]

Daarom koop ik altijd goedkoop spul om te testen. Als het goed bevalt bestel ik iets mooiers :) De rest verdwijnt in de ooit-nog-nodig-om-te-testen-bak :)

Beste oplossing is gewoon een nieuwe fiets zoals @Sjoewe al zegt. Ook bij een lekke band.
Hehehe, ik ga wel bij aliexpres een alu stuur en stuurpen kopen en daarmee testen.
Een nieuwe fully mtb zou inderdaad de beste oplossing zijn, maar mijn vrouw ziet mij al aankomen
met de mededeling dat ik een 4e fiets ga kopen ;) N+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Storm-Fox schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:43:
maar mijn vrouw ziet mij al aankomen
met de mededeling dat ik een 4e fiets ga kopen ;) N+1
Eerst kopen, dan pas vertellen. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
roda_djavulen schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:42:
Nadeel van een nieuwe fiets is dan weer dat je ze vaak zelf nog tubeless moet maken :)
Maar dan heb je weer minder reden om een nieuwe te kopen (minder kans op lek rijden... ;))

maar zoveel werk is tubeless maken nou ook weer niet.. ik moet zeggen dat bij mijn oude wielen (met stan's velgen) er al tape op zat, en dat het tapen van mijn nieuwe wielen nog wel tegenviel... de tape is vrij stug en mijn nieuwe velgen hebben een redelijk diep velgbed profiel, waardoor het nog best lastig is om de tape overal aangedrukt te krijgen. Maar uiteindelijk zijn ze na de eerste keer vullen en oppompen perfect op druk gebleven, voor de eerste rit moest ik er zelfs nog wat uitlaten. Het ploppen kan tegenvallen, maar met wat trucjes (die hier ook al meerdere keren voorbij zijn gekomen) is het vaak prima met een gewone pomp in een paar minuten te doen!

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Storm-Fox
Sjoewe schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:45:
[...]

Eerst kopen, dan pas vertellen. (y)
Vrouw: Heb je weer een nieuwe fiets gekocht?
Ik: Nee hoor, deze heb ik al een tijdje
Vrouw: hij ziet er heel duur uit
Ik: Valt mee, hij was in de sale
Vrouw: ga je je oude fiets verkopen?
Ik: Nee, hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:36
Prulleman schreef op maandag 25 februari 2019 @ 13:49:
[...]

Maar dan heb je weer minder reden om een nieuwe te kopen (minder kans op lek rijden... ;))

maar zoveel werk is tubeless maken nou ook weer niet.. ik moet zeggen dat bij mijn oude wielen (met stan's velgen) er al tape op zat, en dat het tapen van mijn nieuwe wielen nog wel tegenviel... de tape is vrij stug en mijn nieuwe velgen hebben een redelijk diep velgbed profiel, waardoor het nog best lastig is om de tape overal aangedrukt te krijgen. Maar uiteindelijk zijn ze na de eerste keer vullen en oppompen perfect op druk gebleven, voor de eerste rit moest ik er zelfs nog wat uitlaten. Het ploppen kan tegenvallen, maar met wat trucjes (die hier ook al meerdere keren voorbij zijn gekomen) is het vaak prima met een gewone pomp in een paar minuten te doen!
Mijn LBS heeft het bij het afleveren van de fiets voor gratis gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 12:29
@Prulleman Klopt, dat is zo gebeurd met de juiste spullen/wat ervaring. En zeker als de tape er al in zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 13:06
maartend schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:42:
[...]

Bijzonder. Meesten lukt dat maar 1 keer. Voordeel, je bent geen ezel
Heel bijzonder ja, zeker omdat me dat echt maar 1 keer eerder is voorgekomen (in zo'n 2000 kilometer).
Wel mooi een keer rechtsaf, de andere keer linksaf.

Dilemma; remmen. Ik wil upgraden vanaf het standaardsetje Shimano BR-MT200 (met 160mm schijven) naar iets met wat meer bite.

Nu had ik op mijn vorige fiets een Magura MT5 zitten, dus vrijwel vanzelf neig ik naar de volgende set: https://www.bike-discount...ger-disc-brake-set-641450
icm 180 mm rotors.

Heeft iemand nog alternatieven waar de moeite waard is om naar te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Met SLX (of XT) is ook niks mis, shimano heeft van nature genoeg bite SLX is nog goedkoper ook. XT kan je ook in een set kopen met 2/4 piston klauwen, bv https://www.bike-discount...000-disc-brake-set-678894

Maar als je liever wat anders hebt dan shimano of sram, dan zit je bij magura wel goed, net zoals shimano in ieder geval geen geklieder met DOT.. qua uiterlijk moet je ervan houden, maar ik vind ze er wel tof uit zien, wat minder standaard in ieder geval.

Formula cura zit ook in dezelfde prijsrange, (en olie) op pinkbike ook een aardige review, misschien zijn er ook wat duurtest resultaten te vinden inmiddels.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
L0we schreef op maandag 25 februari 2019 @ 14:36:
[...]

Heel bijzonder ja, zeker omdat me dat echt maar 1 keer eerder is voorgekomen (in zo'n 2000 kilometer).
Wel mooi een keer rechtsaf, de andere keer linksaf.

Dilemma; remmen. Ik wil upgraden vanaf het standaardsetje Shimano BR-MT200 (met 160mm schijven) naar iets met wat meer bite.

Nu had ik op mijn vorige fiets een Magura MT5 zitten, dus vrijwel vanzelf neig ik naar de volgende set: https://www.bike-discount...ger-disc-brake-set-641450
icm 180 mm rotors.

Heeft iemand nog alternatieven waar de moeite waard is om naar te kijken?
Welk inzetbereik?

Ik ben blij met mijn Magura MT7's met HC-hevels :) Zeker met Copper Free Discobrake blokjes. Dat remt echt heel erg goed :)

Je zou natuurlijk altijd de SLX M7000's kunnen nemen. Prima remmen voor een lage prijs.

@ElmarJ16: nog wel even een minpuntje wat me afgelopen weekend weer opviel. De Magura-matchmaker met SRAM-shifter is niet heel erg universeel. Ik heb geen kleine handen (normaal voor iemand van 1m90) en kan de down-shifter (tandje kleiner) maar net goed bedienen als ik mijn hand goed heb om met mijn wijsvinger te remmen. Met een maatje kleinere handen wordt het al niet te doen denk ik.

Maar datzelfde issue had ik met Shimano XT-remmen en matchmakers voor een SRAM-shifter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 10:12
Ruud schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:18:
[...]

Ik ben blij met mijn Magura MT7's met HC-hevels :) Zeker met Copper Free Discobrake blokjes. Dat remt echt heel erg goed :)

Je zou natuurlijk altijd de SLX M7000's kunnen nemen. Prima remmen voor een lage prijs.
Ik heb ervaring met meerdere remmen.
Shimano br m506
Shimano xt (m780)
Magura mt5 (met en zonder hc hevels)
Sram guide RS
En in mindere mate ervaring met Formula (type niet bekend)

De Magura is wel mijn favoriet qua remkracht en doseerbaarheid. maar dan wel met goeie remblokken (heb ook de discobrakes MT7 blokken) en hc hevels. Ontluchten is wel wat lastig. Goeie set, wel prijzig alles bij elkaar.

Shimano m506 vond ik erg tegenvallen. Wellicht met andere remblokken wat beter kunnen krijgen, maar niet geprobeerd. Deze set zat standaard op mijn fiets.

Shimano xt (oude versie) vond ik ook goed. Genoeg remkracht, zeker in Nederland. Ik meen mij te herinneren dat de nieuwe XT remmen wat minder zijn. Maar zal ongetwijfeld ook prima zijn. En slx is vergelijkbaar.

De Sram moet ik nog goed ontluchten. Schijnt niet zo moeilijk te zijn. Remkracht en dosering voelt goed.
Dit is wel met 200mm voor remschijven, en originele blokken. Set voor een mooi prijsje aan kunnen schaffen. Ontluchting set vind ik wel duur.

Ik zou kijken naar gebruikte set met, indien mogelijk, 180mm schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Ruud schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:18:
[...]

De Magura-matchmaker met SRAM-shifter is niet heel erg universeel. Ik heb geen kleine handen (normaal voor iemand van 1m90) en kan de down-shifter (tandje kleiner) maar net goed bedienen als ik mijn hand goed heb om met mijn wijsvinger te remmen.
Kan je deze wat duidelijker uitleggen? Ik heb namelijk van die vrij kleine handen ;). Bedoel je dat de shifter te ver van de grips staan (Op horizontaal) of zitten ze meer op roterend vlak te ver. Het zegt mij wel genoeg om voor de MT Trail sport te gaan ipv de MT5. Bij die MT5's moet ik dan nog die HC hendels los aanschaffen en zijn ze een druk minder vriendelijk geprijsd.

Over remmen gesproken. Van de week moest ik helaas weer op mijn oude bak gaan rijden, aangezien m'n demper al voor de 2e keer terug naar fox is. Nu dus qua remmen een downgrade van Sram Code Rsc's naar de shimano Xt M785. Op 1 specifieke afdaling merkte dat ik heel erg veel rem'kracht' te kort kwam. Ik moest mijn hendels veel verder inknijpen dan ik gewend was en nog kwam ik niet voldoende gecontroleerd tot stilstand.

Nu weet ik niet of het gewoon het verschil sram-shimano was, simpelweg een stuk minder grip door ondergrond/banden combi of dat ik gewoon weer moest wennen aan deze remmen. Het gaf mij in ieder geval een bewustwording hoe snel je aan zoiets kan wennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
ElmarJ16 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:31:
[...]

Kan je deze wat duidelijker uitleggen? Ik heb namelijk van die vrij kleine handen ;). Bedoel je dat de shifter te ver van de grips staan (Op horizontaal) of zitten ze meer op roterend vlak te ver.
Goede opmerking, in het horizontale vlak. Qua verdraaiing is er genoeg aan te stellen. Een SRAM-trigger-schifter heeft natuurlijk ook een fixed positie tov de klem/matchmaker (ok, voor de specifieken onder ons, twee posities ;) )

Ik probeer me voor de geest te halen welke combinaties ik allemaal gehad heb qua remmen en shifters maar volgens mij was het ook net aan bij een officiële Avid / SRAM-combo. Misschien ben ik toch minder gemiddeld dan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Als ik naar die shiftmix clamps kijk dan zie ik dat er specifieke rechtse en linkse zijn. Beiden zijn zo dat je shifter tussen de clamp van je rem en je stuurpen komt. Maar als je links en rechts met elkaar verwisseld komt je shifter tussen de clamp en je handvat.

Misschien dat dit een oplossing is? Ik vind namelijk dat magura nog erg lang op de 2-vinger remmethode is blijven hangen en die shiftmix clamps zullen dan wellicht nog uit dat tijdperk stammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

Ik lees dat ‘ontluchten’ hier regelmatig ter sprake komt. Met opmerkingen of het lastig is zelf te doen en dat het belangrijk is om het te doen.

Maar ik heb mijn remmen nog nooit ontlucht. Ik heb deze fiets nu 3 jaar (met Magura MTS, van Specialized) en ze remmen als op de eerste dag (denk ik ;), in ieder geval heel goed).

Op mn vorige fiets, die ik zo’n 8 jaar gehad heb, zaten Formula Oro’s op en ook deze heb ik nooit (moeten) ontlucht(en).

Wanneer ontluchten jullie dan? En hoe vaak? Wat merk je als je besluit te gaan ontluchten (sponzig remmen is bij mij nooit sprake van geweest).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Inderdaad als je remmen sponzig aanvoelen, als dat niet het geval is en je hebt ook geen andere vage issues, dan moet je er vooral van af blijven :D

Je zou na een tijd (2 jaar?) De boel eens kunnen flushen, Shimano olie schijnt na een tijdje wat zwart/troebel te worden, misschien dat dat tzt voor problemen kan zorgen (verstoppingen ofzo, die je voor kan zijn door olie te verversen). Bij DOT kan het zijn dat er langzaam aan vocht bij komt, (trekt vocht aan, hygroscopic). Dat remt nog best, tot je een dikke afdaling pakt en je kookpunt ineens een stuk lager ligt, dan gaat het water koken en krijg je ook luchtbellen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Galois schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 07:58:
Ik lees dat ‘ontluchten’ hier regelmatig ter sprake komt. Met opmerkingen of het lastig is zelf te doen en dat het belangrijk is om het te doen.

Maar ik heb mijn remmen nog nooit ontlucht. Ik heb deze fiets nu 3 jaar (met Magura MTS, van Specialized) en ze remmen als op de eerste dag (denk ik ;), in ieder geval heel goed).

Op mn vorige fiets, die ik zo’n 8 jaar gehad heb, zaten Formula Oro’s op en ook deze heb ik nooit (moeten) ontlucht(en).

Wanneer ontluchten jullie dan? En hoe vaak? Wat merk je als je besluit te gaan ontluchten (sponzig remmen is bij mij nooit sprake van geweest).
Ontluchten bij een gesloten systeem hoeft niet. Al kun je daar bij de oude Formula's (C1/RX1) nog over twisten dat was gewoon geen gesloten systeem ;)

De rest omschrijft @Prulleman al goed. Het gaat niet om ontluchten, het gaat om verversen.

Ik zou met een remsysteem waar ik buiten Nederland op moet kunnen vertrouwen de DOT 4/5.1 vloeistof 1x per jaar vervangen. Remolie zoals Magura en Shimano ben ik nog een beetje zoekende of het echt een voordeel gaat zijn als ik het 1x per jaar ververs. Voor de piece of mind lijkt het me niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

Maar jullie verversen elke 2 jaar? Ook bij remmen die het gewoon doen zoals hoort en geen issues mee zijn? Het is toch niet zo dat een rem opeens niets meer zou doen? Hij wordt toch langzaamaan slechter? Dus gevaarlijk zal het niet zo snel worden lijkt mij toch?

Verbaast mij eigenlijk. Mijn hele MTB-groep (mannetje of 10) doet dat volgens mij nooit... (ik al eens navragen).

Maar goed, wij zijn dan ook niet zo technisch fanatiek en onderlegd als vele andere hier... :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
nou ja.. als het om vervuiling gaat, dan kan het langzaam slechter worden, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat er op een gegeven moment wat zooi samenklonterd en ineens een blokkade in je klauw of hendel veroorzaakt. Het "probleem" is natuurlijk niet zo groot en als je de normale nederlandse rondjes rijdt, dan kom je ook wel zonder kleurscheuren thuis met 1 rem (al wel een aantal x gehad dat mijn blokken achter niet goed/vet meer waren en na afschuren/inremmen weer leken te werken, tot dat het niet zo bleek te zijn in de volgende rit :D). Als dit in een heftige afdaling in het buitenland gebeurd, dan zijn 2 remmen toch wel prettig!

En als je DOT vloeistof erin hebt, dan kom je er dus pas achter dat er teveel water aangetrokken is als je aan het koken bent in een zware afdaling.

Dus kortom, voor rondjes in NL zou ik er niet mee gaan rommelen, als je een buitenland trip hebt gepland, dan is het misschien wel verstandig om er een keer naar te kijken. (zorg dan ook dat je nog 1 of 2 ritjes kan doen voor je vertrekt zodat je evenutele nieuwe issues nog kan fixen, niks zo vervelend als in het buitenland achter problemen komen).

Ik ga in juni de RDHF rijden in de Ardennen, ik denk dat ik daarvoor mijn remmen ook even flush, gewoon om daar fris aan de start te verschijnen. Even alles dubbelchecken, schoonmaken, smeren etc

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik doe het inderdaad voor de piece of mind en dot olie wel vaker dan minerale olie. In Nederland ben ik inderdaad niet zo bang wanneer het faalt. In een bikepark of Alpensetting is dat wel anders. Daar moet ik gewoon van mijn materiaal op aan kunnen. Daar zijn remmen 1 van de belangrijkste en komt schakelmateriaal ergens op het laatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Plaatjes! gewoon omdat dat altijd goed is, dit topic kan meer plaatjes gebruiken :)

Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/mtb_6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/mtb_7.jpg
non drive side, is mooier met een lefty :)

Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/mtb_8.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/mtb_9.jpg

en nog wat plaatjes van het bouwen:
Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/nextie_4.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/nextie_5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.nvalphen.nl/files/mtb/nextie_6.jpg
Hub Logo!!! ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Ja plaatjes zijn altijd welkom vind ik.

Had je kunstwerk al op het mtb forum gezien. Heb je goed gedaan die wielen hoor, mooi gewicht! Volgens mij heb je nu een zeer vlotte racebak in die opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ziet er gaaf uit!!

Wat is nou het grote voordeel van zo'n lefty? Lijkt me dat er hele rare krachten op die vork komen te staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
@VIC_TOR Thanks, het is inderdaad een rappe bak zo :) Wat dat betreft ben ik minder met mijn tijd meegegaan :D. Ik heb altijd (al 25+ jaar) op een XC fiets rond gereden, en hoe leuk ik het ook vind in de Ardennen, 80% van de tijd rij ik toch de rondjes hier bij Dorst, gewoon omdat ik geen tijd heb om ergens anders naar te rijden, 15 % kom ik misschien uit op een ander rondje in NL (UHR, LDD, ...), maar daar heb ik ook niet meer nodig dan dit. En voor die 5% (of misschien nog wel minder) in de Ardennen, moet dit ook maar voldoen. Speelt ook mee dat ik 25 jaar geleden ook al in de Ardennen de bergen af stuiterde zonder voorvering en met v-brakes, ik ben dus wel wat gewend ;)
Verder hou ik er persoonlijk van om mezelf qua snelheid uit te dagen, als je een beetje uitdaging wilt houden in NL (zeker in deze regio), dan komt dat bij mij uit progressie in snelheid, met een betere bochtentechniek ben je ook sneller in Dorst, maar achtervering, een dropper, long/slack voegen dan weinig toe.

Dus ondanks de trend van Trail/Enduro Fullies met 150+mm voor en achter en dikke banden zie ik mezelf voorlopig nog hierop knallen :)

@RonnieB82 Een lefty zie er misschien minder stijf uit, maar in de praktijk is dit zeker niet zo. Er zitten een aantal voordelen aan:
- gewicht, vergelijkbaar met een high end fox 32, welke veel meer flex heeft door de 32mm stansions (vroeger waren ze lichter geloof ik, nu zijn het niet meer de lichtste vorken, hoewel de nieuwe zonder dubbele kroon misschien wel weer in de buurt komt).
- stijfheid, door de constructie van de as en het vierkante binnenwerk van de poten heb je minder flex
- soepel, het binnenwerk werkt met naaldlagers ipv bushings, waardoor je minder frictie hebt in het begin van je stroke, hierdoor spreekt ie altijd soepel aan, het upside down design helpt ook nog met de smering
- soepel met grote zijdelingse krachten, als je bv in een bocht hangt, dan heb je met bushings en dubbele poten het probleem dat de frictie nog hoger wordt, en je de initiele soepelheid kwijt raakt, met de enkele vierkante poot en naaldlagers heb je altijd soepele vering, onder welke load dan ook

mooie uitleg hier: YouTube: Benefits Cannondale Lefty fork by Beukers Bike Centre
(uiteraard vergelijken ze het hier met een crappy reguliere vork, moderne vorken zijn zeker beter dan in dit voorbeeld, maar vaak gaat het gewicht dan ook weer omhoog)
dus neem het filmpje met een korreltje zout, maar er worden wel de basis principes uitgelegd waarom een lefty soepel voelt en strak stuurt.

Er zitten ook nadelen aan:
- om je wiel te verwijderen moet je je rem loshalen en een bout losdraaien, om je band te verwisselen hoeft je wiel er echter niet uit, (alleen tijdens vervoer een mogelijk issue dus).
- service / onderhoud is lastiger/niet zelf te doen
- je hebt een beperkte stuuruitslag naar links door de dubbele kroon
- je moet met enige regelmaat de naaldlagers resetten, deze verschuiven langzaam, waardoor je travel minder wordt, je moet dan de lucht eruit laten en flink stampen, dat zitten ze weer op hun plek, (5 minuten werk)

Maar het rijdt en stuurt geweldig strak en direct, en helemaal nu met deze wielen!

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 27-02-2019 11:46 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:40:
@VIC_TOR Thanks, het is inderdaad een rappe bak zo :) Wat dat betreft ben ik minder met mijn tijd meegegaan :D. Ik heb altijd (al 25+ jaar) op een XC fiets rond gereden, en hoe leuk ik het ook vind in de Ardennen, 80% van de tijd rij ik toch de rondjes hier bij Dorst, gewoon omdat ik geen tijd heb om ergens anders naar te rijden, 15 % kom ik misschien uit op een ander rondje in NL (UHR, LDD, ...), maar daar heb ik ook niet meer nodig dan dit. En voor die 5% (of misschien nog wel minder) in de Ardennen, moet dit ook maar voldoen. Speelt ook mee dat ik 25 jaar geleden ook al in de Ardennen de bergen af stuiterde zonder voorvering en met v-brakes, ik ben dus wel wat gewend ;)
Verder hou ik er persoonlijk van om mezelf qua snelheid uit te dagen, als je een beetje uitdaging wilt houden in NL (zeker in deze regio), dan komt dat bij mij uit progressie in snelheid, met een betere bochtentechniek ben je ook sneller in Dorst, maar achtervering, een dropper, long/slack voegen dan weinig toe.

Dus ondanks de trend van Trail/Enduro Fullies met 150+mm voor en achter en dikke banden zie ik mezelf voorlopig nog hierop knallen :)

@RonnieB82 Een lefty zie er misschien minder stijf uit, maar in de praktijk is dit zeker niet zo. Er zitten een aantal voordelen aan:
- gewicht, vergelijkbaar met een high end fox 32, welke veel meer flex heeft door de 32mm stansions (vroeger waren ze lichter geloof ik, nu zijn het niet meer de lichtste vorken, hoewel de nieuwe zonder dubbele kroon misschien wel weer in de buurt komt).
- stijfheid, door de constructie van de as en het vierkante binnenwerk van de poten heb je minder flex
- soepel, het binnenwerk werkt met naaldlagers ipv bushings, waardoor je minder frictie hebt in het begin van je stroke, hierdoor spreekt ie altijd soepel aan, het upside down design helpt ook nog met de smering
- soepel met grote zijdelingse krachten, als je bv in een bocht hangt, dan heb je met bushings en dubbele poten het probleem dat de frictie nog hoger wordt, en je de initiele soepelheid kwijt raakt, met de enkele vierkante poot en naaldlagers heb je altijd soepele vering, onder welke load dan ook

mooie uitleg hier: YouTube: Benefits Cannondale Lefty fork by Beukers Bike Centre
(uiteraard vergelijken ze het hier met een crappy reguliere vork, moderne vorken zijn zeker beter dan in dit voorbeeld, maar vaak gaat het gewicht dan ook weer omhoog)

- om je wiel te verwijderen moet je je rem loshalen en een bout losdraaien, om je band te verwisselen hoeft je wiel er echter niet uit, (alleen tijdens vervoer een mogelijk issue dus).
- je moet met enige regelmaat de naaldlagers resetten, deze verschuiven langzaam, waardoor je travel minder wordt, je moet dan de lucht eruit laten en flink stampen, dat zitten ze weer op hun plek, (5 minuten werk)

Maar het rijdt en stuurt geweldig strak en direct, en helemaal nu met deze wielen!
Is het onafgeveerde gewicht ook lager dan met een conventionele niet upside down vork?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

dus neem het filmpje met een korreltje zout, maar er worden wel de basis principes uitgelegd waarom een lefty soepel voelt en strak stuurt.

Grootste nadeel, het ziet er gewoon niet uit. >:) >:) >:)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Ruud schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:46:
[...]

Is het onafgeveerde gewicht ook lager dan met een conventionele niet upside down vork?
ja dat klopt, net zoals een RS1, of het verschil groot genoeg is om er wat van te merken weer ik niet.
Tylen schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:50:
[...]

Grootste nadeel, het ziet er gewoon niet uit. >:) >:) >:)
koop jij eerst maar eens die Hope fiets voor je met dat soort opmerkingen komt ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Prulleman op 27-02-2019 11:51 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Prulleman schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:50:
[...]

ja dat klopt, net zoals een RS1, of het verschil groot genoeg is om er wat van te merken weer ik niet.

[...]

koop jij eerst maar eens die Hope fiets voor je met dat soort opmerkingen komt ;)
Moeten ze eens opschieten met die prijs vrijgeven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Tylen schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:51:
[...]

Moeten ze eens opschieten met die prijs vrijgeven :P
Verdwijnende quotes...

[edit]
aaaand it's back

@ElmarJ16: ik heb nog even gekeken om de linker en rechter klem van de remmen om te wisselen. (creatieve oplossing btw, nice) Maar dan komt de shifter weer teveel naar buiten... het is ook nooit goed!

[ Voor 36% gewijzigd door Ruud op 27-02-2019 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als we toch over exotische vorken praten, dan zie ik liever deze

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p6pb16859825/p6pb16859825.jpg

Als ie niet zo verdomd duur was....

[ Voor 22% gewijzigd door zonoskar op 27-02-2019 12:48 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
@Prulleman
Terugkomend op dat XC verhaal: ik snap je keuze helemaal en geef je ook nog eens gelijk. Ik heb onlangs mijn Niner Air weggedaan en heb er nu 2 lompe trailbakken voor in de plaats (Kona en Nordest) terwijl ik voornamelijk ook alleen maar in NL mijn rondjes doe. Ik vind het wel fijne en confortabele fietsen en ik kan ervan genieten op mijn manier wetende dat ik snelheid inlever. Bovendien ogen ze prachtig haha (stom excuus) Maar soms mis ik die Niner wel... Wie weet komt er weer een XC bak ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
zonoskar schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:47:
Als we toch over exotische vorken praten, dan zie ik liever deze

Als ie niet zo verdomd duur was....
Pff wat een prijs zeg 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
Heel verhaal over voor- en nadelen van een lefty

Dus kort samengevat: Het is goed werkend ding, mits je niet buiten de XC klasse gaat rijden. Er zal vast een een goede reden voor zijn dat ze niet gebruikt worden voor de trail en enduro fully's van Cannondale. Overgecompliceerd, duur in onderhoud en schijnbaar mag je dan toch ook nog regelmatig zelf even de bende weer resetten. Lijkt wel heel erg op de brain-functie van Specialized, alleen krijg je bij Cannondale er nog wel een goed werkend product voor terug :+.

Had iemand al gezegd dat het er ook gewoon niet uitziet? :)
Ruud schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 11:53:
[...]

@ElmarJ16: ik heb nog even gekeken om de linker en rechter klem van de remmen om te wisselen. (creatieve oplossing btw, nice) Maar dan komt de shifter weer teveel naar buiten... het is ook nooit goed!
Hmm, toch eerst maar eens kijken of ik bij iemand kan proefrijden/voelen. Niks is erger dan een shifter die nét niet goed afgesteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

ElmarJ16 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:50:
[...]

Had iemand al gezegd dat het er ook gewoon niet uitziet? :)
_O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
Ik vind die leftys juist cool. Mijn oude cannondale had er eentje en ik gebruikte die fiets voornamelijk in Amsterdam. Je zag mensen wel steeds kijken naar je haha. Nu heb ik die lefty verkocht omdat ik 29 wielen met dunne bandjes erin wilde hebben (als stadsracer) en dat was met een lefty lastiger.

Fietste heerlijk en gewicht was laag. Reden waarom ik hem toch heb weg gedaan was dat hij wat minder begon te worden en onderhoud is ontzettend duur voor die krengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:07

Typhone

Who Dares Wins

Zo vanmiddag taai ik hem mooi weer om 16:00. Mooi even Helmond afraggen als het nog licht + warm is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
ElmarJ16 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 12:50:
[...]

Dus kort samengevat: Het is goed werkend ding, mits je niet buiten de XC klasse gaat rijden. Er zal vast een een goede reden voor zijn dat ze niet gebruikt worden voor de trail en enduro fully's van Cannondale. Overgecompliceerd, duur in onderhoud en schijnbaar mag je dan toch ook nog regelmatig zelf even de bende weer resetten. Lijkt wel heel erg op de brain-functie van Specialized, alleen krijg je bij Cannondale er nog wel een goed werkend product voor terug :+.

Had iemand al gezegd dat het er ook gewoon niet uitziet? ;)

[...]
Klopt, ze zijn wel echt XC gericht (maar ik ben er ook mee in winterberg geweest en in de Ardennen mis ik niet veel kom ik OK mee weg), je hebt volgens mij de supermax met 36mm stancions en 160mm travel, maar die is een stuk minder populair, dat zal ongetwijfeld een goede reden hebben.
Qua onderhoud.. heb na een jaar 110 euro afgetikt, dat ben je bij veel andere vorken ook om en nabij kwijt, alleen dan is het wel makkelijker om zelf te doen (nog steeds niet gratis natuurlijk, maar wel een stuk voordeliger). En dat resetten valt echt reuze mee, je hebt alleen een vorkpompje nodig en er hoeft niks uit elkaar.

hier wat over de supermax: https://nsmb.com/articles...-jekyll-2-final-thoughts/
vergeleken met een Pike, die iets beter lijkt te presteren

[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 27-02-2019 14:38 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:25:
[...]

Klopt, ze zijn wel echt XC gericht (maar ik ben er ook mee in winterberg geweest en in de Ardennen mis ik niet veel kom ik OK mee weg), je hebt volgens mij de supermax met 36mm stancions en 160mm travel, maar die is een stuk minder populair, dat zal ongetwijfeld een goede reden hebben.
Qua onderhoud.. heb na een jaar 110 euro afgetikt, dat ben je bij veel andere vorken ook om en nabij kwijt, alleen dan is het wel makkelijker om zelf te doen (nog steeds niet gratis natuurlijk, maar wel een stuk voordeliger). En dat resetten valt echt reuze mee, je hebt alleen een vorkpompje nodig en er hoeft niks uit elkaar.

hier wat over de supermax: https://nsmb.com/articles...-jekyll-2-final-thoughts/
vergeleken met een Pike, die iets beter lijkt te presteren
Als een Pike al beter presteert. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Typhone schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:22:
Zo vanmiddag taai ik hem mooi weer om 16:00. Mooi even Helmond afraggen als het nog licht + warm is!
Let op dat je zelf niet afgeragd wordt, 't is wel Helmond hè

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Ruud schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:53:
[...]

Als een Pike al beter presteert. ;)
dat gaat over de super max he.. ;)
als je het op XC gebied bekijkt is het anders, op pinkbike staat ook een uitgebreid stuk over de nieuwe (single crown) ocho:
https://www.pinkbike.com/...fty-ocho-review-2018.html
Are roller bearings better than bushings?

I'd say the answer to that question is 'yes,' but only in the right package. Despite having relatively little amounts of travel, cross-country forks still need to be supple and active. I might even argue that, because there's less stroke available, it's even more important for them to be slippery and smooth than it is for a bigger fork. And the Ocho is all of that, but the roller bearing system does have a different, slower feel to it when you're just pushing down on the handlebar while not moving, AKA the useless parking lot test. It's on the trail where the Ocho - actually, all Lefty forks - really shine, with the one-sided slider feeling extremely active under you.
ofwel de naaldlagers voelen beter, maar het verschil is groter bij xc /short travel
I wouldn't go so far as to say that it makes a normal fork chassis feel sticky at any point, but it's definitely doing something different under you, something better. You know those times when you're going through some janky-ass corner and everything feels wrong, and then you hit a rock or root and you realize that everything was fine before but now it actually is all going wrong? Yeah, those are the moments when the Ocho is noticeably better, more than likely because the stanchion can still roll in and out of the upper tube freely while a bushing design would be, er, not bind-y but let's go with less free
gewone vorken zijn niet stroef, maar de lefty voelt gewoon beter ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:36:
[...]

dat gaat over de super max he.. ;)
I know, maar als een Pike beter is dan snap ik wel dat de Supermax niet heel veel gebruikt wordt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Die Neuron is toch wel een beestig fietsje zeg! Eerste twee keer goud op Strava binnen en dat zonder dat ik in maximale vorm steek (of überhaupt in de buurt zit).
Afgelopen dagen wat last gehad van m’n rug en zitten kloten met de zadelafstellingen, nu hem flink anders gezet (ietsjes omlaag gericht) en meteen was de pijn weg en in m’n bovenbenen idem dito!

Laat het lange licht maar komen in de avonden!

Note: Strava tijden interesseren mij helemaal niks behalve om mijn eigen vorm te bekijken. Niet dat men denkt dat ik zo’n Strava prins ben ^^.

[ Voor 15% gewijzigd door Typhone op 27-02-2019 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Typhone schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:38:
Die Neuron is toch wel een beestig fietsje zeg! Eerste twee keer goud op Strava binnen en dat zonder dat ik in maximale vorm steek (of überhaupt in de buurt zit).
Afgelopen dagen wat last gehad van m’n rug en zitten kloten met de zadelafstellingen, nu hem flink anders gezet (ietsjes omlaag gericht) en meteen was de pijn weg en in m’n bovenbenen idem dito!

Note: Strava tijden interesseren mij helemaal niks behalve om mijn eigen vorm te bekijken. Niet dat men denkt dat ik zo’n Strava prins ben ^^.
Haha altijd mooi om te horen hoe tevreden iemand kan zijn over zijn/haar fietskeuze. Ik durf nog bijna in te zetten dat die BMC nog voor de zomer in de verkoop staat om de neuron wat deftige upgrades te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Haha die BMC staat op bijna gouden wielen ^^. Die is voor de minder wortelige routes perfect en die gaat 100% zeker blijven ;).

De Haibike die er nog ligt is een ander verhaal. Maar die tel ik al 2 jaar niet als ‘echte fiets’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 13:06
Typhone schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 18:38:
Ik red het nu regelmatig om uit mijn werk nog even een rondje te rijden, dat is echt wel lekker met het weer van de afgelopen weken.

Gister ook weer de nieuwe route van Ede gereden, vanuit huis maak ik dan een rondje van iets meer dan 35 kilometer, lukt prima voor het donker is.
De upgrade van die route is echt ontzettend geslaagd. Het is niet continu single-track, maar dat vind ik ook niet heel erg. De verschillende tracks die er liggen zijn wel lekker uitdagend, geen heel grote klimmen, maar je gaat wel continu op en neer. Kortom; aanrader!
Daarvoor is het ook een prachtige tool natuurlijk! Tijdens het rijden ben ik er niet mee bezig, maar vind het altijd wel leuk om achteraf even te zien of je ergens sneller bent gegaan, en op de langere termijn zie je toch wel dat je tijd op de verschillende segmenten serieus korter wordt.

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-09 13:35
Iemand bekend met de Patric Maes Superplastic EnduroCup?
10 Maart is de Enduro van Amay, zat te denken om misschien te gaan kijken maar weet niet 'of het de moeite waard is'.

• ElmarJ16
rasko schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 08:45:
Iemand bekend met de Patric Maes Superplastic EnduroCup?
10 Maart is de Enduro van Amay, zat te denken om misschien te gaan kijken maar weet niet 'of het de moeite waard is'.
Ik weet van het bestaan ervan en ben echt nog wel van plan om eens mee te gaan doen. 10 maart kon ik helaas niet en zit nog even te kijken of ik een andere in de serie een keer mee ga pakken. Het is wel een echte 'beginners' enduro wedstrijd zover ik weet en gehoord heb. Geen super technische afdalingen (daar moet je bij de Belgian Enduro Cup voor zijn) en echte prof rijders ga je bij de Superplastic Cup niet zien. Er bestaat nog wel een kans dat je Martin Maes nog op 'z'n dooie gemakje' voorbij ziet rijden.

Of het dat waard is om naar toe te gaan enkel om te kijken? Als je nog een bekend iemand kan volgen kan het de moeite waard zijn.

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-09 13:35
ElmarJ16 schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 09:37:
[...]

Of het dat waard is om naar toe te gaan enkel om te kijken? Als je nog een bekend iemand kan volgen kan het de moeite waard zijn.
Dan denk ik dat ik mooi thuis blijf, ken daar verder niemand/bekende die ik volg. Een keer meedoen blijft ook bij mij nog op de lijst staan. Had 10 maart wel tijd maar direct na carnaval geen strak plan :9 En had toch niet kunnen fietsen door een kapotte knie op het moment :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Storm-Fox
Zijn er nog tweakers die ook zaterdag 9 maart de Merida Bar-end-bike marathon gaan doen?
Het maximaal aantal inschrijvingen zijn volgens mij al behaald.

Afbeeldingslocatie: https://bar-end.nl/assets/Uploads/Marathon-+-toertocht-.png

Ik kijk al enorm uit naar de 72km race die ik zaterdag ga doen.
Zijn er nog goede tips van de mensen die hem eerder hebben gereden?
Dit wordt mijn eerste MTB marathon, maar ik zat zelf aan het onderstaande te denken na
mijn ervaringen met wielren en hardloop wedstrijden.

1. Zorg dat de fiets schoon is ( vooral de drive-train).
2. Zorg dat de huidige setup voldoende getest is, om verassingen tjdens de race te voorkomen
3. gebruik trail banden met de juiste spanning

> ik ga voor de RoRa setup met 1.9 bar.
4. Neem goede kleding mee en eventueel regenkleding voor als het last-minute toch heel nat wordt.
> dit wordt voor mij een strak wielren outfit dat lekker zit.
5. Ga voldoende uitgerust en gegeten van start.
> met name koffie voor de start :)
6. Maak de fiets zo licht mogelijk door onodige dingen te verwijderen.
> ik twijfel zelf nog over de mudguards voor en achter, maar neem die voor de zekerheid mee in de auto
7. Neem voor onderweg genoeg eten en drinken mee en vergeet niet tijdens de race elke 30min dit te doen
> ik neem zelf een 600ml bidon mee en 3 powerbars, maar onderweg schijnt er ook voldoende te krijgen zijn.
8. Zorg dat je voldoende voorbereid bent op pech
> ik neem mee: biba, pompje, 2 bandenlichters, tie wrap, multitool, 2 latex handschoenen, quicklink
9. Kom ruim op tijd.
10. klikpedalen zijn aan te raden
11. Zorg dat je ook spullen meeneemt om direct na de race de fiets (en vooral de drive-train) een simpele wash-off te geven.
12. Laat je fiets nooit onbeheerd zonder een slot ergens staan, want er komen ook boevenbendes naar dit soort evenementen
13. Probeer met mountainbikers af te spreken, want niets is leuker dan deze ervaringen te delen.
14. Ga niet te hard van start in het begin, hanteer een goede pacing of gberuik een hartslagmeter.
15. Zet de vering wat stroever of welicht dat op locked zetten beter is voor deze track.

[ Voor 103% gewijzigd door Storm-Fox op 28-02-2019 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 15:17

McMiGHtY

- burp -

Hier als nog niet mtb bezittende geinteresseerde wielrennert.. Hoe ziet zo'n MTB Marathon eruit? Wat houd het in?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
McMiGHtY schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 08:50:
Hier als nog niet mtb bezittende geinteresseerde wielrennert.. Hoe ziet zo'n MTB Marathon eruit? Wat houd het in?
Dit wordt mijn eerste mtb marathon, dus ik kan je niet uit ervaring vertellen hoe het eruit ziet of voelt.
Maar hier kun je naar de fotos van 2018 kijken die een goede sfeerimpressie geven:

http://ridemymtb.com/bar-end-mountainbike-marathon-2018/

het merida bike-end-bike event duurt 2 dagen.
Op dag 1 vindt de marathon plaats voor de 71 of 108km en op dag 2
is de tour ook voor verschillende afstanden: 35 of 55km.
Extra info: https://bar-end.nl/bar-end-bike-weekend-powered-by-merida

Op het mountainbike.nl forum, wordt nu een 71km marahon startnummer te koop aangeboden
voor 20 euro. (hint...hint):
https://www.mountainbike....hp?f=25&t=140390&start=45

[ Voor 19% gewijzigd door Storm-Fox op 01-03-2019 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Moet ik een mtb marathon vergelijken met een (racefiets) toertocht of zit hier voor iedeen een wedstrijd element in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:44
Storm-Fox schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:12:
Zijn er nog tweakers die ook zaterdag 9 maart de Merida Bar-end-bike marathon gaan doen?
Crap, ben ik weer te laat..
Kun je nu nog niks over zeggen, ligt aan het weer de komende weken en de dag zelf.
Nee! Want dan moet je pissen onderweg ;-)
Een must!

Verder allemaal valide punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
McMiGHtY schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:23:
Moet ik een mtb marathon vergelijken met een (racefiets) toertocht of zit hier voor iedeen een wedstrijd element in?
Op dag 1 denk ik wel, maar niet op dag 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
In principe is een mtb marathon een timed event van minimaal 60KM, hoewel deze definitie (de km's met name) nergens vastligt.
Alle deelnemers worden wel getimed, dus er zit een wedstrijd element in. Er zijn ook mtb toertochten, vergelijkbaar met race-toertochten.

Meerdere dagen is een etappekoers.

[ Voor 3% gewijzigd door bas-r op 01-03-2019 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

iig zonder doping ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ej.. oud collega! Jij ook op de fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je tijd wordt bijgehouden, dus je maakt het zoveel wedstrijd als je zelf wilt. Ik ben overigens nog geen marathon tegen gekomen in NL die ook echt leuk was, met leuke singletack en draaien en keren.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
zonoskar schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:29:
[...]

Je tijd wordt bijgehouden, dus je maakt het zoveel wedstrijd als je zelf wilt. Ik ben overigens nog geen marathon tegen gekomen in NL die ook echt leuk was, met leuke singletack en draaien en keren.
Als je van single-tracks en keren/draaien houdt, dan is de Amerongen marathon wel leuk. De mensen die erop af komen minder leuk. Niet te vergelijken met de gemoedelijke sfeer van de Belgische marathons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:12
Jammer dat ik deze gemist heb. Zou een mooie zijn in voorbereiding op Mill/Mann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Rudolf schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:32:
Jammer dat ik deze gemist heb. Zou een mooie zijn in voorbereiding op Mill/Mann
Op het mountainbike.nl forum, wordt nu een 71km marahon startnummer te koop aangeboden

[ Voor 4% gewijzigd door Storm-Fox op 01-03-2019 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:12
Storm-Fox schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:33:
[...]

Helaas, andere plannen morgen. Klusdagje in huis. Maar bedankt voor het aanbod!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Storm-Fox schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 16:12:

[Afbeelding]

Ik kijk al enorm uit naar de 72km race die ik zaterdag ga doen.
Zijn er nog goede tips van de mensen die hem eerder hebben gereden?
Dit wordt mijn eerste MTB marathon, maar ik zat zelf aan het onderstaande te denken na
mijn ervaringen met wielren en hardloop wedstrijden.

1. Zorg dat de fiets schoon is ( vooral de drive-train).
2. Zorg dat de huidige setup voldoende getest is, om verassingen tjdens de race te voorkomen
3. gebruik trail banden met de juiste spanning

4. Neem goede kleding mee en eventueel regenkleding voor als het last-minute toch heel nat wordt.
> dit wordt voor mij een strak wielren outfit dat lekker zit.
5. Ga voldoende uitgerust en gegeten van start.
6. Maak de fiets zo licht mogelijk door onodige dingen te verwijderen.
> ik twijfel zelf nog over de mudguards voor en achter, maar neem die voor de zekerheid mee in de auto
7. Neem voor onderweg genoeg eten en drinken mee en vergeet niet tijdens de race elke 30min dit te doen
> ik neem zelf een 600ml bidon mee en 3 powerbars, maar onderweg schijnt er ook voldoende te krijgen zijn.
8. Zorg dat je voldoende voorbereid bent op pech
> ik neem mee: biba, pompje, 2 bandenlichters, tie wrap, multitool, 2 latex handschoenen, quicklink
9. Kom ruim op tijd.
11. Zorg dat je ook spullen meeneemt om direct na de race de fiets (en vooral de drive-train) een simpele wash-off te geven.
12. Laat je fiets nooit onbeheerd zonder een slot ergens staan, want er komen ook boevenbendes naar dit soort evenementen
13. Probeer met mountainbikers af te spreken, want niets is leuker dan deze ervaringen te delen.
14. Ga niet te hard van start in het begin, hanteer een goede pacing of gberuik een hartslagmeter.
15. Zet de vering wat stroever of welicht dat op locked zetten beter is voor deze track.
Deze sla ik over, maar afgelopen weekend mn eerste in Lemelerveld gedaan. Niet te gespannen naar toe gaan maar vooral plezier hebben. Leuk dat bovenstaande lijstje maar dat geldt voor elke tocht, of deze nou 20 of 120 km is (behalve dan het eten). Zou zelf meer vocht meenemen en alles met suikers ipv een bidon met alleen water. Als ze al zeggen dat je de track met een lock kan rijden lijkt het me ook meer een track met lekkere flow dan up en down singletrack met veel uitdaging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Rudolf schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:40:
[...]

Helaas, andere plannen morgen. Klusdagje in huis. Maar bedankt voor het aanbod!
Is volgende week he ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Storm-Fox
precies, hup nu moet je wel meekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
bas-r schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:24:

[10. klikpedalen zijn aan te raden]

Een must!

Verder allemaal valide punten.
Verklaar je nader? Waarom is dit een must? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ruud op 01-03-2019 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
ben het met je eens dat het geen must is, maar op een vlakke rechte route als dit mag het duidelijk zijn dat iedereen die een beetje ervaring met clipless heeft hier voordeel uit zal halen tov flats

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:58:
ben het met je eens dat het geen must is, maar op een vlakke rechte route als dit mag het duidelijk zijn dat iedereen die een beetje ervaring met clipless heeft hier voordeel uit zal halen tov flats
Waarom dan? (Ik zit niet te trollen)
Because they hold your feet in the right place on the pedals and keep them there, clipless pedals are more efficient than regular shoes and flat pedals. Shoes for clipless pedals have stiff soles, which also improves efficiency and comfort.
Dus als ik zelf goede schoenen heb en ze juist op de pedalen zet is het geen voordeel?

[ Voor 36% gewijzigd door Ruud op 01-03-2019 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Storm-Fox
Ruud schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:01:
[...]

Waarom dan? (Ik zit niet te trollen)
voor exact dezelfde redenen waarom clipless op de racefiets ook beter is.
Naast veiligheid kun je meer energie in het trappen stoppen.

En aangezien deze track niet heel technisch is, is clipless een no brainer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Clips vs flats:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Storm-Fox schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:05:
[...]

voor exact dezelfde redenen waarom clipless op de racefiets ook beter is.
Naast veiligheid kun je meer energie in het trappen stoppen.

En aangezien deze track niet heel technisch is, is clipless een no brainer.
Ook nu lees ik geen (voor mij) valide argument. Als je het mij vraagt voor een racefiets, no brainer. Maar waarom eigenlijk? Het gewicht van schoen en pedaal zal lager zijn evenals het frontale oppervlak.

Ik heb geen grip-probleem met goede schoenen en goede pedalen. En ik trap in een sprint een niet misselijke *kuch* 1600Watt. (Op de weg that is, ik neem even aan dat ik dat dus ook op de MTB kan doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

McMiGHtY schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:29:
Ej.. oud collega! Jij ook op de fiets?
Ik??????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
Lastige discussie. Er zijn genoeg test en filmpjes te vinden met verschillende meningen erover. Ik heb geen enkel idee wat beter of sneller is maar ik denk wel dat het bij velen sowieso tussen de oren zit dat clipless sneller is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Ruud schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:27:
[...]

Ook nu lees ik geen (voor mij) valide argument. Als je het mij vraagt voor een racefiets, no brainer. Maar waarom eigenlijk? Het gewicht van schoen en pedaal zal lager zijn evenals het frontale oppervlak.

Ik heb geen grip-probleem met goede schoenen en goede pedalen. En ik trap in een sprint een niet misselijke *kuch* 1600Watt. (Op de weg that is, ik neem even aan dat ik dat dus ook op de MTB kan doen)
In het filmpje geven ze juist aan dat met name in de sprint (max power) je in het voordeel bent met clipless..
Aangezien je met MTB ook vaak kort harder moet aanzetten (uit een bocht, heuveltjes etc) zal je daar ook voordeel halen.
Op een MTB is het voor iedereen verschillend wat het beste is, maar volgens mij zou zelfs Sam Hill het er mee eens zijn dat er een bepaalde ondergrens is qua terrein waarbij zelfs hij beter met spd kan gaan rijden. Zelf ben ik zo gewend aan SPD, dan ik het ook juist in ruwer terrein prettig vind, voor een ander ligt die grens ergens anders.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het is vooral anders. En je gebruikt andere spieren. Of het sneller is of niet hangt veel af van je instelling. Rij je al jaren clips, dan zal rijden op flats een aanpassing zijn, en andersom ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:35:
[...]

In het filmpje geven ze juist aan dat met name in de sprint (max power) je in het voordeel bent met clipless..
Aangezien je met MTB ook vaak kort harder moet aanzetten (uit een bocht, heuveltjes etc) zal je daar ook voordeel halen.
Op een MTB is het voor iedereen verschillend wat het beste is, maar volgens mij zou zelfs Sam Hill het er mee eens zijn dat er een bepaalde ondergrens is qua terrein waarbij zelfs hij beter met spd kan gaan rijden. Zelf ben ik zo gewend aan SPD, dan ik het ook juist in ruwer terrein prettig vind, voor een ander ligt die grens ergens anders.
Wie is Sam Hill, post hij hier ook?

Waar ik over val is dat er gesteld wordt dat clipless aan te raden tot zelf verplicht/een no brainer is. Daar ga ik niet zomaar mee akkoord. Ik weet dat zo net nog niet namelijk :)

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik geen grip te kort kom en ik trap bovengemiddeld veel vermogen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Ruud schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:40:
[...]

Wie is Sam Hill, post hij hier ook?

Waar ik over val is dat er gesteld wordt dat clipless aan te raden tot zelf verplicht/een no brainer is. Daar ga ik niet zomaar mee akkoord. Ik weet dat zo net nog niet namelijk :)

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik geen grip te kort kom en ik trap bovengemiddeld veel vermogen weg.
mijn eerste reactie daarop is dat ik het met je eens ben dat het geen must is.. :) dus we zijn het deels eens :D

De voordelen van clipless is voor iedereen anders, en is een kwestie van wat je gewend bent, waar je je comfortabel bij voelt (icm het terrein) en hoe je benen getraind zijn.

Sam Hill... weet niet of je aan het trollen bent, maar vooruit ik zal happen.. Doet al ruim 15 jaar op top niveau mee... veelvuldig downhill kampioen, nu niet onverdienstelijk overgestapt op enduro en staat daarbij bekend om 1 van de weinige te zijn die op het hoogste niveau EWS met flats rijdt (en wint)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Het is een veelgevoerde discussie die toch vaak op persoonlijke voorkeur uitkomt. Ik gebruik flats omdat ik technieken als bunnyhops beter onder de knie wil krijgen. Ik fiets ook in baggy shirts/broeken omdat ik lycra gewoon niet mooi vind (wederom persoonlijk). Maar het boeit mij dan ook weer niet als ik daardoor 1km/h langzamer ben.

Ik heb ook met clipless gereden en dat geeft op korte explosieve stukjes meer power. In downhill en scherpe korte mulle bochten prefereer ik toch flats. Niet omdat het beter zou zijn, maar het gevoel dat je een voet aan de grond kan zetten (ondanks dat je dat waarschijnlijk niet voor elkaar krijgt als het mis gaat) betekent dat ik met meer vertrouwen de bocht in ga en dus sneller ga.

En Flats zien er gewoon beter uit op een mountainbike.
Overigens moet ik er niet aan denken om clipless op mijn dirtjumper te zetten :+

Maar dit is net als patat vs friet. Je hebt kamp patat en het onjuiste kamp O-) .

[ Voor 13% gewijzigd door Klitse op 01-03-2019 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
Klitse schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 10:49:

Maar dit is net als patat vs friet. Je hebt kamp patat en het onjuiste kamp O-) .
zijn dat 2 verschillende dingen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Laatst online: 20:11

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Waarschijnlijk bedoelen ze eigenlijk: "als je het idee had om met je standaard gemonteerde plastic pedalen en gewone sportschoenen te komen kan je beter klikpedalen nemen"

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm-Fox
Voor heel technische tracks kan ik mij voorstellen dat het fijner is om met flats te rijden, aangezien
je makkelijker je voet kan uitsteken.
Afgelopen weekend heb ik voor het eerste een trail gedaan op flats, maar dit was voor mij geen succes.
Ik had meer moeite om mijn voeten op de juiste plek te houden en ben een paar keer
uitgeschoten waardoor mijn rechterscheen nu een gehavend eruit ziet

Uiteraard is het zeer persoonlijk en maakt het ook enorm uit wat voor flat schoenen er gebruikt wordt.
Op de racefiets merk ik dankzij een goede traptechniek een enorm voordeel dat ik kan trekken aan mijn
pedalen. Deze techniek is niet voor iedereen weggelegd, maar bij mountainbiken op flowy-trails biedt
dit mij ook voordelen om efficienter te trappen.

De Crank Brothers Pedals zijn voor mij wel een vreemde eend die ik niet kan plaatsen, want
ze lijken zowel flat als clipless te zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?
Afbeeldingslocatie: https://www.wigglestatic.com/product-media/5360102377/crankbrothers-mallet-pedal-black.jpg?w=430&h=430&a=7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik rij met shimano hybride pedalen, 1 kant is voor gewone schoenen en aan de andere kant heb ik een SPD clip. Dat is vooral dat als ik de fiets even nodig heb voor een stukje asfalt, ik er gewoon op kan stappen met normale schoenen ;)

Crankbrothers heeft ook een hybride pedaal, die heeft mijn vriendin dan ook op haar fiets zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Storm-Fox schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:28:
Voor heel technische tracks kan ik mij voorstellen dat het fijner is om met flats te rijden, aangezien
Afgelopen weekend heb ik voor het eerste een trail gedaan op flats, maar dit was voor mij geen succes.
Ik had meer moeite om mijn voeten op de juiste plek te houden en ben een paar keer

Uiteraard is het zeer persoonlijk en maakt het ook enorm uit wat voor flat schoenen er gebruikt wordt.
Op de racefiets merk ik dankzij een goede traptechniek een enorm voordeel dat ik kan trekken aan mijn
pedalen. Deze techniek is niet voor iedereen weggelegd, maar bij mountainbiken op flowy-trails biedt

De Crank Brothers Pedals zijn voor mij wel een vreemde eend die ik niet kan plaatsen, want
[Afbeelding]
Dit zijn gewoon clipless pedalen met een iets groter platform. Daar kun je niet mee fietsen (ritje naar de kroeg oid uitgezonderd) zonder in te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:56
Storm-Fox schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:28:

[Afbeelding]
Het idee is meer platform voor je schoen te geven. Door dit platform kan je zolen hebben die wat meer meegeven zonder dat dit nadelen heeft tov power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
https://nl.aliexpress.com...5a6ed&transAbTest=ae803_3

Dat is nog wel een optie. Bevalt me goed iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Dat is prima als je je fiets ook gebruikt als cafe fiets maar verder is dat het slechtste van 2 werelden. Qua flatpedals geven die totaal geen grip (want klein en plastic) en qua spd heb je dan nog maar 1 helft van je pedaal over om in te klikken waardoor dat weer lastiger gaat. Als ik ooit al eens wissel van flat naar clipless dan wissel ik gewoon pedalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
wat voor ritjes doe je daarmee dan? Ik pak heel soms wel eens de mtb voor een random visite ritje, dan gewoon met normale schoenen op de m520 pedalen.. niet ideaal, maar zolang je normaal (lees tempo met vrouw en 2 kids 6/8jr) fietst prima.. als ik echt ga fietsen trek ik mijn fiets schoenen wel aan. Ergens naar toe waar de fiets op straat moet blijven gaat niet gebeuren ;)

Deze dingen lijken me niet geschikt voor in het bos, en ook niet hard trappen op de weg...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Doe ik ook vaak ja. Gewoon met je normale schoenen op je klikkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

https://www.magped.com/?lang=en
Magneetpedalen schijnen ook goed te werken, ik wil ze nog een keer proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Klitse schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 15:22:
[...]

Dat is prima als je je fiets ook gebruikt als cafe fiets maar verder is dat het slechtste van 2 werelden. Qua flatpedals geven die totaal geen grip (want klein en plastic) en qua spd heb je dan nog maar 1 helft van je pedaal over om in te klikken waardoor dat weer lastiger gaat. Als ik ooit al eens wissel van flat naar clipless dan wissel ik gewoon pedalen.
Excuus, mogelijk niet goed uitgelegd. Dit is vooral handig als je je MTB wel eens gebruikt voor korte ritjes over de weg, en je je SPD pedalen daar te klein voor vindt.
Deze passen in één van beide zijden van je SPD pedaal en geven je een (iets) grotere maar vooral (veel) plattere kant.
Pagina: 1 ... 15 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic