Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:29
bk1985 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:34:
[...]

Thnx voor je uitleg!
ik ben uiteindelijk naar de LBS gegaan om het te laten doen waarbij ik natuurlijk heb staan kijken om er wat van te leren. Ze hebben Schwalbe tape gemonteerd om het geheel goed af te sluiten. Ik moest
de Joe No flats kit voor MTB was volgens hem net te weinig vloeistof, deze moet ik dus niet iets gaan bijvullen. Het zou voorlopig wel oké zijn.
Viel mij vanmorgen wel op dat 1 van de banden flink zacht was geworden, klopt dit in de eerste dagen?
Ik heb ze voordat ik naar mijn werk ben gereden even op 2,5 bar gezet om vanmiddag even te checken of ze hard zijn gebleven :X
Hoeveel sealant zit er in die kit? je hebt sommige flesjes met 60 ml, maar dat is een beetje ouderwets (26" tijdperk), voor 29" wordt 90 ml aangeraden.

Het klopt dat je de eerste weken wat meer last kan hebben van drukverlies. Ik had volgens mij na een week of zo ook nog een keer een platte band. Maar na een tijdje horen ze gewoon op druk te blijven. Meer sealant zal hierbij ook helpen, er moet een mooie coating aan de binnenkant komen + er moet nog genoeg overblijven om rond te klotsen. (de ene band blijft trouwens beter op druk dan de andere, sommige zijn gewoon wat meer poreus). De beste remedie tegen drukverlies is meer fietsen ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:48

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ruud schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:38:
Bij wie heb je de cursus gevolgd? Leuk om te doen en waarschijnlijk zeker leerzaam!

Succes met overtuigen :D
Bij Rinus Spoor, van Cycleworks in Utrecht. Zoals gezegd had ik al eens een wiel gebouwd, het in elkaar zetten is op zich goed te leren van YouTube, maar om er een goed, stijf wiel van te maken zijn wat tips van een pro eigenlijk onmisbaar.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Iemand een idee wat het verschil is tussen een Cube Reaction C:62 frame en een Cube Elite C:62 frame? De elite is een stuk duurder. Wat ik kan zien is dat het Elite frame lichter is; en qua geometrie lijkt hij iets langer te zitten dan een Reaction. Is dit alles?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Meestal zijn de duurdere frames beter doordacht qua carbon layup. Hier gaat meer werk in ontwikkeling en productie zitten, en daardoor is het duurder. Wat je er mogelijk (dat is meestal de bedoeling) voor terug krijgt is een frame wat:
- stijver is op de juiste plekken
- meer complient (comformabel) op de juiste plekken
- lichter is

Hoe dat bij Cube zit.. je zou het beste kunnen gaan proefrijden, dan weet je welke geo je het beste bevalt en of je de meerprijs van de Elite merkt in de rijeigenschappen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:04
Wordt bij Cube de layup niet aangegeven met de C:62/68?

Tussen een Reaction en Elite met 'gelijke' afmontage zit 300gr verschil. (9,4 vs 9,7KG) 104 gram is hiervan te verklaren door de remmen. En de crank is ~150 gram lichter.

Dus het frame is gelijk qua gewicht.

Ergo, puur kijken naar de zithouding. Verder zijn het dezelfde fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Bij mantel zeggen ze dit:
Het frame is van de lichte hoogwaardige C:62 carbon vezel
bij bike-discount:
C:62 Carbon Technology
The unusually high carbon content is achieved during production by using three perfectly integrated techniques. Advanced Twin Mold: We minimise imprecise overlaps by accurately fitting individual carbon layers’ overlap regions during the monocoque building process. The result is a frame with no superfluous weight – every gramme counts. We also use a solid core in the centre of the frame during the manufacturing process, which is removed when the frame is finished. This reduces the buildup of folded material and increases the safety and integrity of our lightest frames.

Special carbon fibre material choice: An extraordinary combination of materials is needed to make the best quality carbon. By using High Modulus fibres, we’ve made the C:62 frame extremely stiff. Finely dispersed nanoparticles are integrated in the resin that bonds the two carbon layers. Thanks to these tiny particles, the durabillity of the frame is improved – and it’s also less sensitive to impacts and better able to withstand external forces. This combination of nanoresin particles and High Modulus fibres is what makes a C:62 out of a SHPC frame.
Het is dus inderdaad wel meer dan alleen de vezel lijkt het ( ik had eerst alleen de beschrijving bij mantel gelezen). Het is heeft ook met de mal en de layup te maken. Het zou dus zomaar kunnen dat de frames vergelijkbaar zijn, hoewel de prijzen wel anders suggereren..

een los C:62 elite frame kost in de sale bij bike discount 600 euro..
de goedkoopste volledige C:62 reaction fiets in de sale 1220, met behoorlijke componenten (slx/xt)
ik vraag me daarom af of een los reaction frame (geen losse prijs kunnen vinden, maar wellicht is het die van 300 euro) niet een stuk goedkoper gemaakt is...

maar ik zou vooral gewoon op beide gaan fietsen, ik vermoed dat de reaction zeker niet slecht is

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:22
Gelijkmatige spaakspanning is niet puur afhankelijk van de bouwer hoor. Ligt ook aan de kwaliteit van spaken en de velg.

Bij een kromme velg heb je een krom wiel als je gelijke spanning hanteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:07:
Bij mantel zeggen ze dit:

[...]

bij bike-discount:

[...]

Het is dus inderdaad wel meer dan alleen de vezel lijkt het ( ik had eerst alleen de beschrijving bij mantel gelezen). Het is heeft ook met de mal en de layup te maken. Het zou dus zomaar kunnen dat de frames vergelijkbaar zijn, hoewel de prijzen wel anders suggereren..

een los C:62 elite frame kost in de sale bij bike discount 600 euro..
de goedkoopste volledige C:62 reaction fiets in de sale 1220, met behoorlijke componenten (slx/xt)
ik vraag me daarom af of een los reaction frame (geen losse prijs kunnen vinden, maar wellicht is het die van 300 euro) niet een stuk goedkoper gemaakt is...

maar ik zou vooral gewoon op beide gaan fietsen, ik vermoed dat de reaction zeker niet slecht is
Het zijn allebei c62-types dus ik neem aan hetzelfde soort carbon/mal/layup. Uiteraard op details anders omdat de frames een andere geo en doelgroep hebben.

Zit er een groot prijsverschil tussen een reaction c62 slt en een elite c62 race?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
500 euro, bij mantel, met een behoorlijk vergelijkbare afmontage..
dus, ik weet het niet, gewicht is inderdaad bij deze ook vergelijkbaar, dus waar het verschil dan in zit.. ik vermoed toch dat de elite geavanceerder is, maar zeker weten doe ik het niet :)

[ Voor 59% gewijzigd door Prulleman op 15-02-2019 13:02 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Bedankt allen.

Samenvattend. Ik denk dat de C:62 Elite een iets sportievere geometrie heeft (vooral balhoofd en brug) en is tevens een klein beetje lichter. Het frame is wel een paar honderd euro duurder, al kan ik ook een deel wel verklaren door de verschillen in afmontage.

Dank ook voor de bike discount link. Die site was ik nog nimmer geweest. Ik vind hier het 21" Reaction frame voor 335,-; het Elite C:62 frame voor 503,- en het Elite C:68 frame voor 587,-
Overigens 1220gr, 1110gr en 1100gr gewicht in 19" voor de drie betreffende frames.

Als ik ooit m'n frame sloop weet ik dat een vervangend frame (evt. zelfs een upgrade) enigzins betaalbaar is.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Luckeh schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:46:
Bedankt allen.

Samenvattend. Ik denk dat de C:62 Elite een iets sportievere geometrie heeft (vooral balhoofd en brug) en is tevens een klein beetje lichter. Het frame is wel een paar honderd euro duurder, al kan ik ook een deel wel verklaren door de verschillen in afmontage.

Dank ook voor de bike discount link. Die site was ik nog nimmer geweest. Ik vind hier het 21" Reaction frame voor 335,-; het Elite C:62 frame voor 503,- en het Elite C:68 frame voor 587,-
Overigens 1220gr, 1110gr en 1100gr gewicht in 19" voor de drie betreffende frames.

Als ik ooit m'n frame sloop weet ik dat een vervangend frame (evt. zelfs een upgrade) enigzins betaalbaar is.
De remmen zijn 100 euro per kant duurder (Mantel-prijzen) en de crank zal ook richting 200-250 euro duurder zijn. Verder is de afmontage gelijk. Dus dat prijsverschil is prima te verklaren.

Overigens is die 1230gr voor het Reaction C62 frame een 21". Ik denk echt dat de frames gelijk zijn afgezien van afmontage en misschien iets meer / minder vezels op bepaalde delen vanwege andere geometrie of ander inzetbereik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Prulleman schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 08:42:
[...]

Hoeveel sealant zit er in die kit? je hebt sommige flesjes met 60 ml, maar dat is een beetje ouderwets (26" tijdperk), voor 29" wordt 90 ml aangeraden.

Het klopt dat je de eerste weken wat meer last kan hebben van drukverlies. Ik had volgens mij na een week of zo ook nog een keer een platte band. Maar na een tijdje horen ze gewoon op druk te blijven. Meer sealant zal hierbij ook helpen, er moet een mooie coating aan de binnenkant komen + er moet nog genoeg overblijven om rond te klotsen. (de ene band blijft trouwens beter op druk dan de andere, sommige zijn gewoon wat meer poreus). De beste remedie tegen drukverlies is meer fietsen ;)
Zojuist een halve liter bijgekocht om morgen derest even aan te vullen. 60ml voor 29-ers met 2,35 bandjes is te weinig. Morgen lekker stuk rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Heerlijk vanochtend op de UHR! Super mooi weer en (nog) niet te druk in de ochtend. Alleen op de sommige plekken idioot diepe remkuilen, maar zo lang je geen records op Strava wilt zetten maakt dat ook niet zoveel uit.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Heerlijk dergelijk mooi weer. Morgen in de middag ook maar eens weer een parcoursje pakken. Zoveel pech met vies weer gehad dat ik afgelopen donderdag voor het eerst ben gaan fietsen dit jaar en dat was wel even zwaar zeg. Strava records is voor mij niet aan de orde dus dat wordt gewoon plezier hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 16:18:
Heerlijk vanochtend op de UHR! Super mooi weer en (nog) niet te druk in de ochtend. Alleen op de sommige plekken idioot diepe remkuilen, maar zo lang je geen records op Strava wilt zetten maakt dat ook niet zoveel uit.
Hardtail zeker :p

Nog geen nieuwe body binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Ruud yep, old school hard tail :D
En vrijdag nog gebeld met R2, maar ze waren mijn verzoek tot swappen aan het bekijken... Maar helaas nog niks gehoord, hopelijk maandag duidelijkheid en dan opsturen en wachten of een nieuwe bestellen

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Nu online
Gisteren voor het eerst tubeless kunnen rijden, ik merkte zowaar verschil waar ik vooraf nogal nuchter over was. heel blij met de upgrade!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-10 19:15
Heerlijke ochtend, veel wielrenners op de weg dus weinig MTB gezellen. Noordwijk gedaan en lag er snel bij, zonder moeite PR’s gereden en met moeite een fijne PR kunnen pakken.

Vraag voor mensen die Noordwijk rijden. Sectie de Zilk, is daar twee richting verkeer? Al meerdere keren mensen die tegen de klok (en logica) bovenlangs terug reden. Vandaag zelfs een maatje die vol op een ander knalde. Is een mooi deel maar tegenliggers lijken me niet de bedoeling.. (wij rijden met de klok mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Nu online
Holkers schreef op zondag 17 februari 2019 @ 16:58:
Heerlijke ochtend, veel wielrenners op de weg dus weinig MTB gezellen. Noordwijk gedaan en lag er snel bij, zonder moeite PR’s gereden en met moeite een fijne PR kunnen pakken.

Vraag voor mensen die Noordwijk rijden. Sectie de Zilk, is daar twee richting verkeer? Al meerdere keren mensen die tegen de klok (en logica) bovenlangs terug reden. Vandaag zelfs een maatje die vol op een ander knalde. Is een mooi deel maar tegenliggers lijken me niet de bedoeling.. (wij rijden met de klok mee)
hele route klok mee dacht ik altijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Iemand hier ervaring met magura remmen? Deze staan qua prijs/kwaliteit erg hoog op het verlanglijstje van mijn nieuwe project. Het gaat dan specifiek om de MT5 of de MT Trail Sport.

Waar ik een beetje aan twijfel: de MT5's hebben zowel voor als achter 4 piston remklauwen. De MT Trail Sport heeft een 4 piston klauw voor en een 2 piston klauw achter. Meer remkracht is altijd beter, maar ze komen op een hardtail die gericht is op XC/trail. Ik denk dat de 2 piston klauw icm een 180mm schijf voldoende remkracht heeft.

Daarnaast hebben de MT5's langere remhendels, meer bedoelt voor 2-vinger remmen. De MT Trail Sport's hebben gelijk de 1-vinger remhendel, welke ook op de MT7's te vinden zijn en die remmen worden in de gravity scene zeer goed beoordeeld.

Heeft hier iemand ervaring met de 2-vinger remhendels? Ik zou ze sowieso zo gaan positioneren dat ze met 1 vinger te bedienen zijn, maar ik weet niet of de hendel te veel vrije beweging heeft voordat de pads de schijven gaan raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Enige wat ik altijd hoor over die magura is dst ze ontzettend ruk zijn te ontluchten.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
En wat is dan ontzettend ruk vraag ik me weleens af? Alles behalve shimano remmen?

Als ik de instructies zo bekijk scheelt het niet zo enorm veel tov sram remmen. Het enige wat schijnbaar wel belangrijk is, is dat de remklauwen verticaal hangen. Wellicht dat die slechte ervaringen dus komen door een slechte ontluchtprocedure en dat verticaal hangen vergeten wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
ElmarJ16 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:24:
En wat is dan ontzettend ruk vraag ik me weleens af? Alles behalve shimano remmen?

Als ik de instructies zo bekijk scheelt het niet zo enorm veel tov sram remmen. Het enige wat schijnbaar wel belangrijk is, is dat de remklauwen verticaal hangen. Wellicht dat die slechte ervaringen dus komen door een slechte ontluchtprocedure en dat verticaal hangen vergeten wordt?
Ik heb MT7's. (Met 1-vinger hevels) Heel erg mooi afgewerkte klauwen. Ze doen me qua uitstraling denken aan de Brembo Monoblocks op mijn toenmalige Duc 1198. Ik hou wel van materiaal waar net een stap extra gezet is in de afwerking.

Ontluchten is een eitje als je er zorgvuldig mee omgaat. De klauw moet inderdaad verticaal hangen. Enige waar ik tegenaan loop is dat de Magura-olie wat makkelijker minuscule luchtbelletjes gaat bevatten tijdens het vullen van de spuit. Daar heb ik bij Shimano-olie volgens mij nooit echt last van gehad.

Als Shimano een 10 is qua ontluchten dan is Magura een ruime 8.

Remkracht: geen idee, in Nederland hoef je niet te remmen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:13

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ElmarJ16 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:24:
En wat is dan ontzettend ruk vraag ik me weleens af? Alles behalve shimano remmen?us komen door een slechte ontluchtprocedure en dat verticaal hangen vergeten wordt?
Magura heeft een hele hoop series gehad waarbij het drukpunt van de rem steeds anders aanvoelde. Soms lag het dicht bij het handvat, soms ver weg. Als je iets niet wilt, is dat de rem steeds anders aanvoelt, daar krijg je geen vertrouwen van. De nieuwe series MT5 en MT7 zijn schijnbaar een stuk beter, al heb ik daar zelf nog nooit mee gereden.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
zonoskar schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:03:
[...]

Magura heeft een hele hoop series gehad waarbij het drukpunt van de rem steeds anders aanvoelde. Soms lag het dicht bij het handvat, soms ver weg. Als je iets niet wilt, is dat de rem steeds anders aanvoelt, daar krijg je geen vertrouwen van. De nieuwe series MT5 en MT7 zijn schijnbaar een stuk beter, al heb ik daar zelf nog nooit mee gereden.
Zoals Shimano bedoel je? ;) ook bij Shimano heb ik er overigens nooit last van gehad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ruud schreef op zondag 17 februari 2019 @ 22:16:
[...]

Zoals Shimano bedoel je? ;) ook bij Shimano heb ik er overigens nooit last van gehad
Dat was alleen bij de eerste serie m8000 dacht ik (ik heb het nooit gemerkt).

@ElmarJ16
En achter meer dan 2 pistons met een 180 rotor, is volgens mij alleen als je zwaar bent of echt lange afdalingen doet.. (en volgens mij was je niet zwaar en heb je een hele mooie fiets voor lange afdalingen ;)).

Verder geen ervaring magura, zien er wel mooi uit, maar zou wel kijken hoe de hendels aanvoelen. Geen idee hoeveel die met 1 vinger te bedienen zijn, maar dat lijkt me wel belangrijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Prulleman op 17-02-2019 22:46 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
De perfecte, goed betaalbare, rem vinden is tegenwoordig best lastig. Op elke rem valt wel wat aan te merken. De oude shimano XT's 785 series waren schijnbaar wel aardig bombproof. Met de nieuwe m8000 zijn inderdaad wat meer problemen.

Als ik genoeg geld had dan had ik mijn Sram Code Rsc's gepakt en op de enduro bak Trickstuff direttissima's geplaatst. Voor deze build probeer ik zoveel mogelijk op het budget te letten en probeer een mooi setje te scoren voor rond de €150. De Magura'z vallen hier perfect in en schijnen erg goed te moduleren en hebben meer dan genoeg remkracht. Dat het ontluchten wat moeilijker gaat dan bij shimano neem ik gerust voor lief, zolang het maar redelijk te doen is. Gelukkig gebruiken ze minerale olie, waardoor je een stuk minder vaak hoeft te ontluchten dan met DOT olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-10 11:58
Prulleman schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 16:18:
Ik was op Leersum, maar die vond ik er wel heel lekker bij liggen. Nog geen mulle stukken door de droogte; en de remkuilen kon ik nog aardig omheen sturen
ElmarJ16 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:03:
Iemand hier ervaring met magura remmen? Deze staan qua prijs/kwaliteit erg hoog op het verlanglijstje van mijn nieuwe project. Het gaat dan specifiek om de MT5 of de MT Trail Sport.

Waar ik een beetje aan twijfel: de MT5's hebben zowel voor als achter 4 piston remklauwen. De MT Trail Sport heeft een 4 piston klauw voor en een 2 piston klauw achter. Meer remkracht is altijd beter, maar ze komen op een hardtail die gericht is op XC/trail. Ik denk dat de 2 piston klauw icm een 180mm schijf voldoende remkracht heeft.

Daarnaast hebben de MT5's langere remhendels, meer bedoelt voor 2-vinger remmen. De MT Trail Sport's hebben gelijk de 1-vinger remhendel, welke ook op de MT7's te vinden zijn en die remmen worden in de gravity scene zeer goed beoordeeld.

Heeft hier iemand ervaring met de 2-vinger remhendels? Ik zou ze sowieso zo gaan positioneren dat ze met 1 vinger te bedienen zijn, maar ik weet niet of de hendel te veel vrije beweging heeft voordat de pads de schijven gaan raken.
Ik heb zelf de MT5 aan de voorkant gehad op mijn vorige fiets, icm 180mm schijf. Achter de standaard SLX rem die er af fabriek op zat. Die combinatie vond ik heerlijk! De meeste remkracht haal je toch uit de voorkant, dus vind het niet zo gek om de remmen ook asymmetrisch toe te passen.

Geen enkel issue gehad ook door hem wat meer naar binnen te plaatsen, heb de 2 vinger hendel ook gebruikt met 1 vinger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
L0we schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:34:
[...]

Ik was op Leersum, maar die vond ik er wel heel lekker bij liggen. Nog geen mulle stukken door de droogte; en de remkuilen kon ik nog aardig omheen sturen

[...]

Ik heb zelf de MT5 aan de voorkant gehad op mijn vorige fiets, icm 180mm schijf. Achter de standaard SLX rem die er af fabriek op zat. Die combinatie vond ik heerlijk! De meeste remkracht haal je toch uit de voorkant, dus vind het niet zo gek om de remmen ook asymmetrisch toe te passen.

Geen enkel issue gehad ook door hem wat meer naar binnen te plaatsen, heb de 2 vinger hendel ook gebruikt met 1 vinger.
Ik heb Amerongen en Hoge Ginkel gedaan, maar bij Amerongen waren er plekken best extreem.. zeker niet de hele route (gelukkig), maar op sommige plekken gewoon echt extreem diep. (nou rij ik niet vaak op de UHR, en misschien is het daar wel vaker zo, maar ik kan het me niet herinneren van de vorige keren en rond Dorst heb ik het nog nooit zulke diepe kuilen gezien).

En mulle stukken door de droogte... ik mag hopen dat dat nog wat langer duurt dan al na 2 dagen lekker weer :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Torched schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:44:
Gelijkmatige spaakspanning is niet puur afhankelijk van de bouwer hoor. Ligt ook aan de kwaliteit van spaken en de velg.

Bij een kromme velg heb je een krom wiel als je gelijke spanning hanteert.
Dat uiteraard, maar ook met kwalitatief materiaal kan je een slecht wiel bouwen. Als je het helemaal op spanning brengt zonder de spaken te ontstressen, raak je een hoop spanning kwijt op het moment dat je over een obstakel heen stuitert.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Prulleman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:39:
[...]

En mulle stukken door de droogte... ik mag hopen dat dat nog wat langer duurt dan al na 2 dagen lekker weer :P
Haha, dat zal nog wel een paar weken duren. Had ik ook nog niet verwacht hoor, maar dat is een beetje wat me altijd bijblijft van Leersum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Demo schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:40:
[...]
Dat uiteraard, maar ook met kwalitatief materiaal kan je een slecht wiel bouwen. Als je het helemaal op spanning brengt zonder de spaken te ontstressen, raak je een hoop spanning kwijt op het moment dat je over een obstakel heen stuitert.
met welke componenten heb je eigenlijk gebouwd?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-08 13:51
Korte vraag. Ik heb een giant xtc 840 met een gebruikelijk mtb stuur. Echter gezien rugklachten zou ik liever wat rechter op zitten. Ik kan door alle opties niet vinden welke verstelbare stuurpen en stuur ik het beste kan nemen. Wie kan me adviseren?

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ik denk als last hebt van rugklachten dat je het beste een bikefit kan gaan doen en niet aan de rommel zoals een verstelbare stuurpen gaan. Ik zou het in ieder geval nooit durven te gebruiken. Ben je aan het afdalen, schiet je stuurpen opeens naar beneden met alle gevolgen van dien.

Een andere mogelijkheid is om eens bij je LBS binnen te stappen en vragen of je eens wat stuur(pennen) kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Ik zou eerst eens een riser stuur proberen en eventueel spacers onder je stuurpen. Zoals ElmarJ16 ook zegt, die verstelbare dingen gaan een keer meegeven en vaak op een moment dat je het niet wil

Edit: typos door autocorrect

[ Voor 8% gewijzigd door Holk op 19-02-2019 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:06
Ik ben me op dit moment aan het oriënteren om een MTB aan te schaffen.

Heb nog helemaal geen ervaring met mountainbiken dus wil beginnen met een instapfiets, heb zelfs al ruim 12 jaar geen fiets meer.

Nu heb ik deze 2 op het oog:
Giant Talon 29er 1 GE
https://www.giant-bicycles.com/nl/talon-29er-1-ge

Cube Attention SL 2019
https://www.cube.eu/nl/20...tion-sl-blacknwhite-2019/

Naar mijn idee verschillen deze 2 bike's niet heel veel, maar kan ernaast zitten natuurlijk.
Of is er een andere MTB in deze prijsklasse die een veel betere optie is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:24
In deze prijsklasse zou ik de fietsenmaker skippen en voor een direct sale merk gaan zoals Canyon. Minder marge, dus meer waar voor je geld. Een Grand Canyon 4.0 of 5.0 zijn goed opties, bieden beide 11 speed ipv 10 speed van de Cube en Giant, plus de GC 5.0 heeft een iets betere voorvork.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
Ze verschillen elkaar maar erg weinig qua afmontage. Mijn persoonlijke voorkeur gaat altijd wel uit naar 2 bladen voor ipv 3. Ik vond de voorderailleur het afstellen met 3 bladen moeilijker dan met 2 bladen. Of dit ook komt door meer ervarenheid kan ik niet zeggen. Daarnaast vind ik qua schakelen 2 bladen voor een stuk makkelijker. Stukken vlak of naar beneden --> grote voorblad. Stukken lang of steil klimmen --> kleine voorblad. Beide vorken zijn van hetzelfde niveau. De een heeft enkel een stickertje 'Rockshox' erop staan en de ander de wat minder bekende 'SR Suntour'. Ik zou er zelf niet zoveel bij stil staan, maar het is wel dat een fiets met een stickertje 'Rockshox' later wel makkelijker verkoopt.

In geometrie verschillen ze nog best veel. De Giant is aardig langer dan de cube. De cube zit hierdoor een stuk meer rechtop. Beste is om op beiden test te rijden om te kijken welke het beste bevalt.

Ik vind Canyon hierin niet echt een meerwaarde. Ja je hebt een iets mooiere aandrijflijn met 2x11, maar je verlies wat service (denk aan een onderhoudsbeurtje, korting op accessoires) tov een LBS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:25

Typhone

Who Dares Wins

Een tijdje geleden de discussie gehad over de meerwaarde van de wielen hier. Inmiddels heb ik wat droog weer ritten gehad op een ondergrond die gewoon normaal was en niet drassig en daarbij kan ik inmiddels wèl de conclusie trekken dat er iets veranderd is aan de fiets.

Afgelopen zaterdag met een vriend (die heeft mijn Neuron getest en overweegt hem zelf) gaan fietsen. Daarbij vanuit Aarle Rixtel naar Helmond, Deurne en Vlierden gefietst. Al met al redelijk wat kilometers en als laatste Vlierden aangedaan. Daar ligt een (nieuw) zeer technisch deel wat altijd 'vechten tegen de bierkaai' was voor mij en daar reed ik, met 37,5km in de benen, 42 seconden af van mijn previous snelste tijd. Op een stukje van 1,2km waarbij ik 29 eerdere 'pogingen' had gedaan. Voornaamste wat opviel was dat het insturen goed ging en de flow veel meer aanwezig was. Paar bultjes waar ik het vroeger lastig had vormden nu geen enkel probleem. Ook in Helmond met veel traffic op de route en twee foto momenten (niet heel bepalend vanwege de auto-stop op de Wahoo) veel medailletijden gereden zonder dat wij op enig moment hebben lopen knallen.

Zaterdagavond ben ik bezig geweest om de Neuron af te stellen. Zondag voor het eerst met een correct afgestelde Neuron een rit gemaakt en dat was een wereld van verschil. Wat een gruwelijke prachtfiets is het toch :D :D :D. Er moet nog één en ander getweaked worden aan de setup maar ik verwacht daarna veel gebruik van de fiets te gaan maken. Achterdemper tot 310psi opgepompt wat eigenlijk nog te hard was. Hele thuisrit in de medium demperstand gereden maar vooral genoten. Schakelen gaat nog niet helemaal optimaal maar ik wacht het nog een paar ritten af voordat ik er iets aan ga veranderen.

To do list vooralsnog is heel erg beperkt:

- ander zadel
- andere grips
- finetuning overall

Daarna vooral kilometers maken! Conclusie: blij met de Neuron!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchDevil79
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:57

DutchDevil79

I race, therfore I am

Ook begonnen met Mountainbiken. Sinds kort eigenaar van een Giant ATX (tweedehands overgenomen). Nadat ik vorig jaar voor het eerst in Best een MTB route met mijn 20 jaar oude Mountainbike had geprobeerd. Die het ook niet heeft overleeft na iets te hard over een bultje te zijn gegaan >:) (Frame krom).

Nu dus deze gekocht om dit jaar wat vaker te gaan rijden.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/257oaz8.jpg

Afgelopen weekend met een vriend rondje bij Veldhoven - Vessem (https://www.mtbroutes.nl/route/1021/Veldhoven-Vessem) gereden, gezien ik in Veldhoven woon. Was op zich een leuke route, iets minder uitdagend dan die in Best maar toch 48 KM gefietst en mooi de nieuwe fiets kunnen uit proberen.
Nu willen we komende Zaterdag weer op de fiets stappen. Nog mensen tips voor een leuke route in de omgeving Eindhoven. Wou zelf de route gaan proberen bij Neunen. Mooi stukje klimmen erbij staat er.

https://www.mtbroutes.nl/route/1014/Nuenen

Voor de rest nog erg Noob, hadden afgelopen zaterdag ook geen eten mee genomen. Alleen drinken, maar met bijna 50 km fietsen is het wel handig wat reepjes mee te nemen voor energie. Maar aldoende leert men. :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
DutchDevil79 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:31:
Afgelopen weekend met een vriend rondje bij Veldhoven - Vessem (https://www.mtbroutes.nl/route/1021/Veldhoven-Vessem) gereden, gezien ik in Veldhoven woon. Was op zich een leuke route, iets minder uitdagend dan die in Best maar toch 48 KM gefietst en mooi de nieuwe fiets kunnen uit proberen.
Nu willen we komende Zaterdag weer op de fiets stappen. Nog mensen tips voor een leuke route in de omgeving Eindhoven. Wou zelf de route gaan proberen bij Neunen. Mooi stukje klimmen erbij staat er.

https://www.mtbroutes.nl/route/1014/Nuenen

Voor de rest nog erg Noob, hadden afgelopen zaterdag ook geen eten mee genomen. Alleen drinken, maar met bijna 50 km fietsen is het wel handig wat reepjes mee te nemen voor energie. Maar aldoende leert men. :)
Loonse en Drunense Duinen. Niet helemaal in de buurt maar met een half uurtje in de auto ben je er wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDevil79

DutchDevil79

I race, therfore I am

Ruud schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:37:
[...]

Loonse en Drunense Duinen. Niet helemaal in de buurt maar met een half uurtje in de auto ben je er wel :)
Ik heb nog geen vervoer voor de Mountainbike. Gaat bij mijn auto ook niet lukken (gt86). Maar ben wel met twee vrienden aan het kijken om iets te gaan aanschaffen ervoor. Alleen dan gebruik maken van hun auto's. 😉

Dus voorlopig hier op redelijke fiets afstand beginnen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 15:02
@DutchDevil79 Sint-Oedenrode / Mariahout
https://www.mtbroutes.nl/route/1030/Sint-Oedenrode

10 maart ook toertocht daar van mijn cluppie:
https://www.fietssport.nl/details/toertocht/id/47606

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

Aganim

I have a cunning plan..

ElmarJ16 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 08:01:
Ze verschillen elkaar maar erg weinig qua afmontage. Mijn persoonlijke voorkeur gaat altijd wel uit naar 2 bladen voor ipv 3. Ik vond de voorderailleur het afstellen met 3 bladen moeilijker dan met 2 bladen. Of dit ook komt door meer ervarenheid kan ik niet zeggen.
Ik deel je mening, ik rijd al jaren met 3 bladen en moet eerlijk zeggen dat ik voor mijn nieuwe fiets ook ga kijken voor 1 of 2 bladen. Persoonlijk vind ik de toegevoegde waarde minimaal, de uiterste standen zijn al slecht bruikbaar omdat je ketting te schuin gaat lopen en de grens tussen over het blad schieten of niet op willen schakelen is haarfijn & erg afhankelijk van de versnelling waarin je achter staat. Je kan stellen tot je een ons weegt, maar goed krijgen is naadje en met een beetje vuil erbij loopt het allemaal weer in de soep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
DutchDevil79 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:57:
[...]

Ik heb nog geen vervoer voor de Mountainbike. Gaat bij mijn auto ook niet lukken (gt86). Maar ben wel met twee vrienden aan het kijken om iets te gaan aanschaffen ervoor. Alleen dan gebruik maken van hun auto's. 😉

Dus voorlopig hier op redelijke fiets afstand beginnen.
Is een seasucker niks voor je? Ik ken mensen die de dubbele variant gebruiken en zijn er erg tevreden mee. Die worden dan wel eens waar niet op een sportwagen gebruikt, maar het idee blijft hetzelfde. GMBN heeft er laatst ook een filmpje over gemaakt icm een Aston Martin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

ElmarJ16 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:56:
[...]

Is een seasucker niks voor je? Ik ken mensen die de dubbele variant gebruiken en zijn er erg tevreden mee. Die worden dan wel eens waar niet op een sportwagen gebruikt, maar het idee blijft hetzelfde. GMBN heeft er laatst ook een filmpje over gemaakt icm een Aston Martin.
Hahaha, die foto ook met die McLaren _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDevil79

DutchDevil79

I race, therfore I am

ElmarJ16 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:56:
[...]

Nee ben te zuinig op de GT86. Komt niks op. Gebruik de auto wel van een vriend. Ook gezelliger met zijn 2-en of 3-en fietsen. ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

DutchDevil79 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 11:31:
Nuenen is mooi, Helmond is mooi. Aalst-Waalre is ook wel aardig. Als je iets verder wilt, is Eersel ook een mooie ronde. Daarna ga je idd naar de Drunense duinen of Horst om nog leuker te rijden. En daarna Amerongen/Leersum :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
DutchDevil79 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 13:55:
[...]

Nee ben te zuinig op de GT86. Komt niks op. Gebruik de auto wel van een vriend. Ook gezelliger met zijn 2-en of 3-en fietsen. ;)
haha ik snap het eigenlijk ook wel. Ik zou zelf niet te bang zijn voor het transport zelf, maar enkel je fiets op de drager zetten gaat natuurlijk niet zonder risico.

Rijdt er overigens hier iemand ook met Novatec naven? Mijn nukeproof horizon wielset is al een tijdje binnen. Best mooi spul voor een mooie prijs. Basic novatec naven, waar volgens mij weinig slechts aan is, icm ik dacht de WTB frequency i29 velgen. Die zijn wel wat aan de zware kant, maar ik zal ze ook best gaan misbruiken.

Ik zag gisteravond dat 1 spline op m'n body anders gekleurd was van de novatec naaf. Er stond ook ABG op, wat dan weer staat voor Anti Bite Guard. Schijnbaar is dez\\e van staal en moet een invretende shimano naaf goed tegen gaan. Op internet kon ik hier maar weinig over vinden. Ondergewaardeerde techniek of gewoon puur PR?

[ Voor 13% gewijzigd door ElmarJ16 op 20-02-2019 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
ElmarJ16 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:46:
[...]

haha ik snap het eigenlijk ook wel. Ik zou zelf niet te bang zijn voor het transport zelf, maar enkel je fiets op de drager zetten gaat natuurlijk niet zonder risico.

Rijdt er overigens hier iemand ook met Novatec naven? Mijn nukeproof horizon wielset is al een tijdje binnen. Best mooi spul voor een mooie prijs. Basic novatec naven, waar volgens mij weinig slechts aan is, icm ik dacht de WTB frequency i29 velgen. Die zijn wel wat aan de zware kant, maar ik zal ze ook best gaan misbruiken.

Ik zag gisteravond dat 1 spline op m'n body anders gekleurd was van de novatec naaf. Er stond ook ABG op, wat dan weer staat voor Anti Bite Guard. Schijnbaar is dez\\e van staal en moet een invretende shimano naaf goed tegen gaan. Op internet kon ik hier maar weinig over vinden. Ondergewaardeerde techniek of gewoon puur PR?
Ik heb twee setjes novatec's. 1 setje in 100mm/130mm breed voor velgremmen. (voor op de weg ;) ) Prima naven, no nonsense, lagers zijn wat minder maar gewoon te vervangen.

En 1 setje ooit gekocht voor de MTB omdat ik snel iets nodig had. Ook prima, met ABG en dat helpt echt wel iets maar lost het Shimano-probleem niet volledig op.

Lagers zijn minder, naven zijn verder hufterproof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redis
Grand Canyon 4.0 en 5.0 had ik inderdaad ook al gezien, 5.0 lijkt me wel wat beter dan de 2 die ik hierboven posten.
Alleen wil ik graag iets in de winkel halen omdat ik ook niet weet welke maat ik precies moet hebben etc.

Ook wil ik de fiets via Fietsplan aanschaffen en weet niet of dat via Canyon ook een optie is.
Proefrijden is wel een goeie tip ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Fietsenplan via Canyon zal niet gaan, de maat juist krijgen daar hebben ze op de website een handige tool voor. Het is namelijk ook niet zo dat de fietsenmaker je met de juiste maat naar huis stuurt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:55
Ik had een soort zelfde vraag als een eerdere poster: help mij aan de juiste MTB als beginner :)
Heb een aantal "eisen": 29-er, minimaal Deore voor, achter Deore maar liever XT. Shifters, remmen zijn erg van de prijs afhankelijk. Veer coil of lucht komt op bedrag/fiets neer. Mijn budget zit tussen de 600-800 euro.
Had 3 fietsen nu op mijn lijstje, deze komen van 3 verschillende fietsenwinkels en kennen dus ook een specifieke prijsstelling.

- Sensa Livigno Tour 2018 (649)
- Cube Attention 2019 (799 + 80 euro cadeaubon accessoires) (of Attention 2018 voor 679)
- Cube Attention SL 2018 (779)

Heb nog wel wat andere gezien, maar ik draai een beetje rond deze 3 vanwege de prijsstelling/afmontage.
Mijn portemonnee zegt de Sensa Livigno. Toch best wat fiets voor dat bedrag. Qua specs denk ik weer dat de Attention SL mij het lekkerst zal smaken.
Mag ik jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Die Sensa vind ik een vreemde mengelmoes.. alivio voor derr, XT achter, Deore shifters... Dan zou ik persoonlijk liever full slx hebben... Met name omdat de shifters zeker zo belangrijk zijn als de derailleurs (Daarnaast is ie 3x9 wat behoorlijk verouderd is..., beter 2x10 of liever 2x11 of 1x11 of 1x12, hoewel je met 1x12 weer in een andere prijsklasse komt).

Verder proefritje maken en kijken op welke fiets je lekker zit!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:22
Die 3x9 groep met xt derrie heeft shimano puur een xt derrie voor gemaakt zodat dat zo verkocht kon worden. Er is geen 9spd xt shifter meer te krijgen. Dat, en 10 spd schakelt een stuk beter dan 9spd. Dat stukje dynasys/shadow technologie is zeker een vooruitgang.
Vergeet niet dat een achterderrie helemaal niet zo speciaal is, het fijnere schakelen zit ook grotendeels in de combinatie shifter en derailleur. Dus goede derrie met bagger shifter is nog steeds bagger.

Verder zou ik die SL nemen, zit een luchtvork op, tenzij je echt qua lengte/gewichtverhouding een typische mens bent dan kan je die coil overwegen die op de Attention 2019 zit. Maar voor de rest verschilt er weinig tussen die fietsen.

[ Voor 16% gewijzigd door Torched op 20-02-2019 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Er is nog een optie, maar ik geloof dat bijna niemand dat hier verder doet... (y)

Ik koop m'n fietsen altijd tweedehands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
Sjoewe schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 22:16:
Er is nog een optie, maar ik geloof dat bijna niemand dat hier verder doet... (y)

Ik koop m'n fietsen altijd tweedehands
Ik vind dat zeker voor een eerste fiets een heel goede optie! Kan je even ervaren of het wat is, en heb je veel meer waar voor je geld (mits je niet een fiets koopt waar alle slijtagedelen van vervangen moeten worden)

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:55
L0we schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 22:19:
[...]

Ik vind dat zeker voor een eerste fiets een heel goede optie! Kan je even ervaren of het wat is, en heb je veel meer waar voor je geld (mits je niet een fiets koopt waar alle slijtagedelen van vervangen moeten worden)
Ja, ik ook wel maar vind het lastig om er doorheen te kijken en een goede te zien/vinden. Weinig op MP en winkels hebben erg weinig atm

• ElmarJ16
Ik zou in dit geval voor de attention sl gaan. Deze heeft een duidelijk betere voorvork dan de rest. Ik heb de rest van de afmontage niet bekeken, maar in deze prijsklasse ga ik altijd eerst op voorvork selecteren en daarna pas op de rest van de afmontage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
RiCk schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 06:23:
[...]

Ja, ik ook wel maar vind het lastig om er doorheen te kijken en een goede te zien/vinden. Weinig op MP en winkels hebben erg weinig atm
Je zou het mountainbike.nl forum in de gaten kunnen houden. Daar wordt nog wel eens iets moois gepost voor een mooie prijs.

• Ruud
Vraagje voor de XC-racers hier. :) Ik heb een issue met de grip vooraan op niet flowy tracks waar ik niet uit kom.

Situatie,

- Droge bosgrond, gewoon vlak;
- Snelle links/rechts knik, bijvoorbeeld tussen bomen door;
- Snelheid niet heel hoog, km of 15 a 20 in het uur. En dan eerder 15 dan 20 ;);
- De fiets wordt omgegooid op een stukje van een halve meter of nog minder. Gewoon echt een chicane dus.

In die links/rechts knik gooi je de fiets dus ineens om, achterkant heeft geen enkel probleem. Voorkant verliest grip tijdens het omgooien en gaat een fractie licht onderstuurd rechtdoor. Ineens weer grip waardoor je heel veel onbalans in de voorkant hebt.

- Rebound te sterk?
- Voorband te hard waardoor de band veel om het oppervlak rolt? (of te weinig grip heeft)
- Voorvork niet stijf genoeg?
- Band met te weinig grip?
- Wiel te slap?
-Techniek?

Wiel: 29'er Ryde Edge 28 met 32 spaken (2,0 / 1,8)
Vork: 29'er 140 mm Pike met Charger 2 demper (boost spacing)
Band: Vittoria Barzo 2,35 met TnT-loopvlak/wangen (1,8 bar)

Fiets: trail-fully, 140mm voor, 135mm achter

• ElmarJ16
Nu ben ik geen xc racer, maar wat mij wel opvalt is dat je voorband relatief hard staat met 1.8 bar. Heeft dat nog een specifieke reden?

Ik zou het eens gaan uitproberen met 1.7 bar. Anders is het denk ik een stukje techniek icm afstelling van de rebound. Die pike zou toch echt stijf genoeg moeten zijn en ik denk dat je wiel niet snel te slap zal zijn hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Afgezien van de opmerking van Elmar, waar ik het helemaal eens ben, zou ik bij die snelheid toch eerst naar mijn eigen techniek kijken voordat ik vanalles aan m'n fiets ging doen. Zeker als alles redelijk neutraal is ingesteld.

De sleutel is natuurlijk om druk te houden op je voorwiel zodat het profiel z'n werk goed kan doen, wat waarschijnlijk niet helemaal lukt omdat je (te) snel van kant moet wisselen en je gewicht nog aan de verkeerde kááánt van je fiets is.

Ik zou allereerst eens proberen om te kijken naar de lijn die je pakt. Kan je de bocht zo aansnijden dat je een rechte(re) lijn neemt door de twee bochten, in plaats van echt helemaal de slinger neemt. Dat is altijd de makkelijkste winst.
Als dat niet kan, zou ik toch proberen om de fiets (nog) meer te leunen en zelf recht erboven te blijven. Ik zou zelf de tweede bocht daarbij de prio geven als je het niet snel genoeg kan wisselen. Dus de eerste bocht een beetje laf pakken met de pedalen horizontaal en dan committen op de twee bocht: buitenste been vol naar beneden stampen, fiets in de bocht duwen, dan pak je de meeste grip op het moment dat je nu de minste ervaart.

• Ruud
ElmarJ16 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:43:
Nu ben ik geen xc racer, maar wat mij wel opvalt is dat je voorband relatief hard staat met 1.8 bar. Heeft dat nog een specifieke reden?

Ik zou het eens gaan uitproberen met 1.7 bar. Anders is het denk ik een stukje techniek icm afstelling van de rebound. Die pike zou toch echt stijf genoeg moeten zijn en ik denk dat je wiel niet snel te slap zal zijn hiervoor.
Mijn gewicht ;) (100KG)

Ik benoem de rebound specifiek omdat ik vaker kleine dingen tegenkom die misschien met de rebound te maken hebben. Maar ik vind de fijnafstelling van de rebound lastig om in gedrag te vertalen :)

@Sjoewe haalt nog wel een goed punt aan, focus op druk op het juiste pedaal.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:57
@Ruud ik heb mijn banden ook hard staan (1.8/1.9 ofzo bij 78kg) en ondervindt daar niet direct hinder bij. Dus volgens mij zou techniek een belangrijke sleutel kunnen zijn in de oplossing voor jouw probleem. Wat @Sjoewe dus zegt.

• Sjoewe
@Ruud Hoeveel klikjes rebound adjust heb je?

Ik heb 'm zelf op 5 klikjes (13 totaal) terug van de snelste stand staan voor de UHR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luckeh
  • Niet online

Luckeh

Lucas

RiCk schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 21:08:
Ik had een soort zelfde vraag als een eerdere poster: help mij aan de juiste MTB als beginner :)
Heb een aantal "eisen": 29-er, minimaal Deore voor, achter Deore maar liever XT. Shifters, remmen zijn erg van de prijs afhankelijk. Veer coil of lucht komt op bedrag/fiets neer. Mijn budget zit tussen de 600-800 euro.
Had 3 fietsen nu op mijn lijstje, deze komen van 3 verschillende fietsenwinkels en kennen dus ook een specifieke prijsstelling.

- Sensa Livigno Tour 2018 (649)
- Cube Attention 2019 (799 + 80 euro cadeaubon accessoires) (of Attention 2018 voor 679)
- Cube Attention SL 2018 (779)

Heb nog wel wat andere gezien, maar ik draai een beetje rond deze 3 vanwege de prijsstelling/afmontage.
Mijn portemonnee zegt de Sensa Livigno. Toch best wat fiets voor dat bedrag. Qua specs denk ik weer dat de Attention SL mij het lekkerst zal smaken.
Mag ik jullie mening?
Een tip van mijn kant; bij menig fietsenwinkel valt goed te onderhandelen. Cube heeft dezelfde prijzen door heel NL; en je zult zien dat alle winkels dezelfde prijzen hanteren voor het huidig modeljaar. Daar kan best nog 10-20% vanaf als je goed onderhandelt. Zodra ze overjarig zijn worden ze volop aangeboden met 20-30% korting.

iRacing Profiel

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Ruud wat is je balhoofdhoek en offset van de vork? Kan gewoon zijn dat je geometrie je parten speelt, zeker als het een long/slack model betreft. Die houden gewoon niet van erg snelle richtingsveranderingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011

Roozzz

Plus ultra

Ruud schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 10:26:
In die links/rechts knik gooi je de fiets dus ineens om, achterkant heeft geen enkel probleem. Voorkant verliest grip tijdens het omgooien en gaat een fractie licht onderstuurd rechtdoor. Ineens weer grip waardoor je heel veel onbalans in de voorkant hebt.

- Rebound te sterk?
- Voorband te hard waardoor de band veel om het oppervlak rolt? (of te weinig grip heeft)
- Voorvork niet stijf genoeg?
- Band met te weinig grip?
- Wiel te slap?
-Techniek?
Klinkt alsof je iets te weinig druk (gewicht) op de voorkant hebt. Daar zou ik eerst eens mee gaan experimenteren voordat je een technische oplossing probeert te kopen :P
Dus gewicht ietsje verder naar voren in deze combo. Probeer tevens de fiets onder je lichaam te kantelen en de hand in de binnenbocht echt naar beneden te drukken. Zeg maar heel overdreven sturen. Zeker op een wat langere trailbike (en met het nodige gewicht) moet je soms behoorlijk wat input leveren om eruit te halen wat er in zit.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Wat @Roozzz zegt. In de overstap van XC naar meer trail fiets merkte ik zelf ook dat mijn voorwiel meer ging zoeken. Je zal je houding op de fiets actief moeten aanpassen om dezelfde druk op je voorwiel te houden. Heb je spacers onder je stuur? Ik vond zelf 1 spacertje minder al erg veel uitmaken.

Tips genoeg in ieder geval :D

• Redis
Vandaag langs 12gobiking gegaan om de Cube Attention SL in het echt te bekijken en er even op te zitten.

Na wat online research en aanraden van hier was ik eigenlijk vanplan om de Cube aan te schaffen, alleen nu heeft de verkoper mij laten twijfelen omdat hij aangaf dat de Merida Big Nine 300 2019 een veel betere fiets is.

Heb niet direct een knoop doorgehakt, dat ga ik zaterdag doen.

Zit nu dus in een dubio met deze 2:
Cube Attention SL 2018
https://www.12gobiking.nl/cube-attention-sl-2018

Merida Big Nine 300
https://www.12gobiking.nl/merida-big-nine-300-2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Veel beter... Ze zijn vooral erg vergelijkbaar in afmontage, vork, gewicht. De cube heeft een rockshox vork, die heeft wellicht wat meer rest waarde zoals iemand hier eerder aangaf, maar beide hebben in ieder geval een luchtvork. De remmen van de Cube hebben. Een iets hoger nummer, maar bij beide fietsen zitten ze onder Deore (hoewel alle schijfremmen van Shimano al wel behoorlijk presteren, dus in deze prijsklasse heel normaal). Kortom op papier doen ze niet veel voor elkaar onder , maar zou de Cube voor mij net een kooi the meer pakken. Maar het verschil is zo klein dat ik het meer van een proefritje af zou laten hangen op welke zit je het lekkerste welke stuurt het beste, ...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Inderdaad aardig aan elkaar gewaagd. Ik zou er gewoon eens op proefrijden en kijken welke beter bevalt. De cube is wel een stukje korter dan de merida, maar die laatste is dan wel weer een stuk hoger.

Als dat allemaal niet zoveel uitmaakt dan zou ik persoonlijk voor de goedkoopste gaan en wat extra in accessoires steken (pedalen, schoenen, helm)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Bokmaaa schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:48:
Wat @Roozzz zegt. In de overstap van XC naar meer trail fiets merkte ik zelf ook dat mijn voorwiel meer ging zoeken. Je zal je houding op de fiets actief moeten aanpassen om dezelfde druk op je voorwiel te houden. Heb je spacers onder je stuur? Ik vond zelf 1 spacertje minder al erg veel uitmaken.

Tips genoeg in ieder geval :D
Zeker ideeën genoeg, maar ik zal nooit de uiteindelijke geometrie (dus met stuur, spacers, stuurpen) opofferen om het rijgedrag van een fiets aan te passen. Als dat nodig is dan past de fiets niet bij mij is :) Ik heb genoeg verschillende MTB's gehad om te weten hoe een fiets moet voor mij zitten :)
Roozzz schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:45:
[...]

Klinkt alsof je iets te weinig druk (gewicht) op de voorkant hebt. Daar zou ik eerst eens mee gaan experimenteren voordat je een technische oplossing probeert te kopen :P
Dus gewicht ietsje verder naar voren in deze combo. Probeer tevens de fiets onder je lichaam te kantelen en de hand in de binnenbocht echt naar beneden te drukken. Zeg maar heel overdreven sturen. Zeker op een wat langere trailbike (en met het nodige gewicht) moet je soms behoorlijk wat input leveren om eruit te halen wat er in zit.
Techniek zou kunnen natuurlijk en ik ben geen perfecte rijder. Maar het gemiddelde XC-rondje moet toch wel lukken ;) Daarnaast had ik er vorig jaar geen enkele last van op dezelfde fiets en met dezelfde kunde. Wat is er in de tussentijd veranderd? Banden zijn weer opgepompt en de veerelementen zijn weer op druk gezet. Kan zijn dat er vorig jaar 0,2 bar minder in zat. Of dat de vork nu iets hoger in druk zit waardoor de rebound aangepast moet worden. Maar zoals gezegd, ik vind het lastig om minieme verschillen in rebound te vertalen naar gedrag.

Wat overigens wel zo is, is dat ik vrij zwaar leun op de grip van de voorband. Ik wil constant voelen waar de grip zit en pas daar mijn rijlijnen op aan. Daardoor wil ik een band hebben die duidelijk aangeeft wat er gebeurt tussen ondergrond en band.
zonoskar schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:34:
@Ruud wat is je balhoofdhoek en offset van de vork? Kan gewoon zijn dat je geometrie je parten speelt, zeker als het een long/slack model betreft. Die houden gewoon niet van erg snelle richtingsveranderingen.
Balhoofd 67°
Offset 51mm
wisselwerking schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:26:
@Ruud ik heb mijn banden ook hard staan (1.8/1.9 ofzo bij 78kg) en ondervindt daar niet direct hinder bij. Dus volgens mij zou techniek een belangrijke sleutel kunnen zijn in de oplossing voor jouw probleem. Wat @Sjoewe dus zegt.
Hoewel ik je vergelijking goed begrijp gaat deze natuurlijk niet op. Je hebt een compleet ander gewicht, een andere wielset, een andere fiets, een andere zithouding en andere banden. (Denk ik ;) )
Sjoewe schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:29:
@Ruud Hoeveel klikjes rebound adjust heb je?

Ik heb 'm zelf op 5 klikjes (13 totaal) terug van de snelste stand staan voor de UHR.
Dat antwoord moet ik je even schuldig blijven vanaf hier. Rebound is 'goed' afgesteld dus het zou fijnafstelling moeten zijn.

Overigens is een andere lijn niet mogelijk. 90 graden bochtje naar links, direct tussen twee bomen door en meteen daarna weer 90 graden naar rechts. Ik ben ze zelf in Nederland nog niet zo tegengekomen. Maar ze moeten iets om de route van Tilburg spannend te maken ;)

Ander punt waar ik het altijd heb. Flowy bocht naar links, flowy naar rechts licht gekanteld, licht omhoog, smal tussen twee bomen door en direct daarna haaks naar rechts inclusief dropje van 10cm. Dus tussen de bomen valt de route 10cm naar beneden (wel geleidelijk maar 'ineens') en direct daarna een haakse bocht naar rechts. (Dat mag de naam drop niet hebben natuurlijk maar in deze situatie is het de enige manier om het te omschrijven ;) )

Dan mag er gezegd worden dat het met die snelheden van 15 a 20km/h technisch geen issue zou moeten zijn en het in rijvaardigheid zit. Ik denk daar anders over. Het zijn echt Mickey Mouse bochtjes. Het stukje draaien en keren in Dorst is er kinderspel bij. Nou is het ook lastig om een onbekende situatie te omschrijven en over te brengen op de manier waarop het in werkelijkheid is, true.

Nu ik er nog verder over nadenk kan @ElmarJ16 best eens gelijk hebben, bandendruk. (Yes, ik ben eigenwijs :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Maar heb je het ook tijdens bochtje naar rechts, gelijk naar links? Ik zie een patroon ontstaan namelijk :+

Maar ik denk dat dit een stukje techniek in combinatie met afstelling is. Zodra je je fiets omgooit verplaatst je je gewicht iets omhoog, om de omgooien mogelijk te maken, en daarna moet je je lichaam weer omlaag plaatsen om de grip te maken. Ik kan me voorstellen dat, wanneer je rebound te snel gaat, je voorwiel teveel grip verliest en pas weer grip gaat geven als jijzelf weer goed druk geeft. Dit is dan echt die fijnafstelling waar je het over hebt.

Verder bestaat er geen 'goede' afstelling, maar enkel 'goede afstelling in die situatie waar ik in zit'. Een afstelling is altijd compromissen sluiten en het zou goed kunnen dat je in dit geval de situatie moet accepteren. Je kan eventueel nog proberen je rebound 1, max 2, klikjes trager te zetten en kijken hoe dat bevalt of je banden druk 0.1 bar lager zetten.

Ik zit momenteel in dezelfde fase als jij. Ik weet wat elk knopje (zelfs snelle en trage compressie/rebound), maar nu moet ik het nog zien te vertalen in gedrag op de trails. Wanneer ik het gevoel heb dat mijn vork te stug is, komt dat dan door te veel druk, te veel compressie? Als ik de druk verlaag en ik bottom te veel, moet ik dan de high speed compressie iets omhoog gooien of een token toevoegen? Allemaal dingen om over na te denken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Edit: dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door ElmarJ16 op 22-02-2019 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redis
Prulleman schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 00:02:
Veel beter... Ze zijn vooral erg vergelijkbaar in afmontage, vork, gewicht. De cube heeft een rockshox vork, die heeft wellicht wat meer rest waarde zoals iemand hier eerder aangaf, maar beide hebben in ieder geval een luchtvork. De remmen van de Cube hebben. Een iets hoger nummer, maar bij beide fietsen zitten ze onder Deore (hoewel alle schijfremmen van Shimano al wel behoorlijk presteren, dus in deze prijsklasse heel normaal). Kortom op papier doen ze niet veel voor elkaar onder , maar zou de Cube voor mij net een kooi the meer pakken. Maar het verschil is zo klein dat ik het meer van een proefritje af zou laten hangen op welke zit je het lekkerste welke stuurt het beste, ...
Dat dacht ik inderdaad ook dat het verschil minimaal is en eigenlijk meer afhangt van de persoonlijke keuze.
Morgen nog eens op beide fietsen zitten.
ElmarJ16 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 07:49:
Inderdaad aardig aan elkaar gewaagd. Ik zou er gewoon eens op proefrijden en kijken welke beter bevalt. De cube is wel een stukje korter dan de merida, maar die laatste is dan wel weer een stuk hoger.

Als dat allemaal niet zoveel uitmaakt dan zou ik persoonlijk voor de goedkoopste gaan en wat extra in accessoires steken (pedalen, schoenen, helm)
Cube zou dus wat comfortabeler moeten zijn.

Verschil is maar 50€, maar wanneer er haast geen verschil in zit is het inderdaad zonde om de duurdere te nemen.
Heb nog geen ervaring met MTB dus zal het verschil denk ik niet eens merken.

Weer wat om over na te denken. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Lidl heeft volgende week wat fietsspullen in de folder. Voor degene die er nog geen hebben: https://www.lidl-shop.nl/...s-montagesteun/p100251461 Fiets montagestandaard voor 29,99 euro (en 2,99 verzendkosten) en vergeet de 5% cashback niet. (nu al te bestellen fyi)

[ Voor 4% gewijzigd door Freakster86 op 22-02-2019 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Freakster86 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:36:
Lidl heeft volgende week wat fietsspullen in de folder. Voor degene die er nog geen hebben: https://www.lidl-shop.nl/...s-montagesteun/p100251461 Fiets montagestandaard voor 29,99 euro (en 2,99 verzendkosten) en vergeet de 5% cashback niet. (nu al te bestellen fyi)
Thnx voor de heads-up. Daar zat ik al een tijdje op te wachten. _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Freakster86 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:36:
Ik hoorde al dat deze 4 maart in de winkels te koop was, die 2,99 extra maakt m'n leven een stuk makkelijker! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Redis schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 23:49:
Vandaag langs 12gobiking gegaan om de Cube Attention SL in het echt te bekijken en er even op te zitten.

Na wat online research en aanraden van hier was ik eigenlijk vanplan om de Cube aan te schaffen, alleen nu heeft de verkoper mij laten twijfelen omdat hij aangaf dat de Merida Big Nine 300 2019 een veel betere fiets is.

Heb niet direct een knoop doorgehakt, dat ga ik zaterdag doen.

Zit nu dus in een dubio met deze 2:
Cube Attention SL 2018
https://www.12gobiking.nl/cube-attention-sl-2018

Merida Big Nine 300
https://www.12gobiking.nl/merida-big-nine-300-2019
Ze hebben blijkbaar aandelen Merida, want ik had precies hetzelfde toen ik daar m’n fiets kocht. Was online op een Trek uitgekomen maar zat daar niet vast aan, dus verkoper gevraagd en na wat heen en weer vraag antwoord: Merida. Nou vond ik het gewoon een lelijke fiets (heb je wel eens) qua afwerking en kleur, maar dat duurde even voordat we naar andere merken gingen.

Desalniettemin goed geholpen, mooie korting gekregen en nu een heerlijke fiets maar die Merida fixatie viel me toen ook op

Heb overigens een Cube Reaction Race gekocht, 1x12, RS Judy, alleen ‘mindere’ remmen voor 1050, nooit een moment spijt gehad en kan iedereen die extra centen meer uitgeven voor een 1x12 heel warm aanraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb met Merida altijd zo Dacathlon merk gevoel.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redis
Holkers schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 08:15:
[...]

Ze hebben blijkbaar aandelen Merida, want ik had precies hetzelfde toen ik daar m’n fiets kocht. Was online op een Trek uitgekomen maar zat daar niet vast aan, dus verkoper gevraagd en na wat heen en weer vraag antwoord: Merida. Nou vond ik het gewoon een lelijke fiets (heb je wel eens) qua afwerking en kleur, maar dat duurde even voordat we naar andere merken gingen.

Desalniettemin goed geholpen, mooie korting gekregen en nu een heerlijke fiets maar die Merida fixatie viel me toen ook op

Heb overigens een Cube Reaction Race gekocht, 1x12, RS Judy, alleen ‘mindere’ remmen voor 1050, nooit een moment spijt gehad en kan iedereen die extra centen meer uitgeven voor een 1x12 heel warm aanraden
Dat idee kreeg ik dus ook een beetje, waarschijnlijk hebben ze meer marge op Merida. Vandaar dat toen niet direct een besluit genomen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Holkers schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 08:15:
[...]

en kan iedereen die extra centen meer uitgeven voor een 1x12 heel warm aanraden
Waarom dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Puur om het schakelen. Voorblad schakelen is een groot verschil en daar geen zorgen om te hebben is heerlijk. Is iets minder subtiel qua overbrenging maar dat is niet echt nadelig imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Holkers schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:28:
[...]

Puur om het schakelen. Voorblad schakelen is een groot verschil en daar geen zorgen om te hebben is heerlijk. Is iets minder subtiel qua overbrenging maar dat is niet echt nadelig imho
Een 1x11 kan dan toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Ruud schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 13:08:
[...]

Een 1x11 kan dan toch ook?
Zeker, maar uit m’n hoofd is Sram een heel stuk goedkoper dan Shimano 1x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Holkers schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 13:22:
[...]

Zeker, maar uit m’n hoofd is Sram een heel stuk goedkoper dan Shimano 1x
Eagle GX zit bij goed zoeken en geluk hebben op het niveau van Shimano XT. Shimano SLX is echt een stuk goedkoper. (crank, shifter, cassette, ketting en derailleur)

Vooral de cassette is bij SRAM flink duurder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:14
Over 1x11 SRAM gesproken :7

Sinds woensdag hoor ik eindelijk, na 4 maanden wachten, ook bij de MTB-club:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YOdgmBW.jpg

Het is een Kona Unit X 2019 geworden, met rigide vork. Vooral bedoeld voor woon-werk en fietsvakanties, maar vanmorgen mocht ie mee de duinen in. Ik had een deel van de route al eerder gefietst op de cyclocrosser, maar dit wint het wel qua gemak en comfort. Het hele rondje met een grote grijs gefietst.

Er komt denk ik nog wel een extra wielset bij met smallere banden dan 2.8". In de duinen is dit écht heel leuk. Op asfalt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
En weer een nieuw lid van de GoT Kona Crew 8-)

Lekker bakkie!

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoewe op 23-02-2019 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@hatsa nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Inderdaad! Mooie bak!

Maandag komt mijn nieuwe free hub, dus dan zijn mijn wielen compleet, maar ik kon het niet laten als vast een rondje met mijn voorwiel te gaan rijden. PR op vrachelen met ruim een minuut verbeterd! (Nu 25.22). Stuurt echt messcherp nu! De lefty is natuurlijk al niet verkeerd, maar met dit wiel is insturen helemaal een feest. Een nieuwe Racing Ray EVO (t.o.v een oude Ralph performance) helpt natuurlijk ook mee. Ik merkte nu echt een enorm verschil met de oude en versleten Ralph aan de achterkant, die had echt heel weinig grip.

De wielen samen zijn 1575 gram geworden. En met alles erop en eraan (banden, tape, ventielen, sealant, cassette, rotors) zijn ze maar liefst 890 gram lichter. Dus straks met nieuwe achterwiel +band kan het denk ik nog harder

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:14
Sjoewe schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 17:06:
En weer een nieuw lid van de GoT Kona Crew 8-)

Lekker bakkie!
M'n crosser (die ik vooral op de weg/gravel gebruik) is ook een Kona, dus stiekem was ik al even lid ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo

Demo

Prulleman schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:05:
[...]

met welke componenten heb je eigenlijk gebouwd?
Hope Pro 4 naaf, Spank Oozy Trail 395+ velg en DT Swiss Competition spaken. Ik had al een 29er wielset met Oozy 345 velgen en een 27.5+ achterwiel, het bijpassende voorwiel was het enige wat nog ontbrak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Vorige week maar eens begonnen om serieus wat aan mijn conditie te doen...
Daarom vorige week gestart met een klein rondje Harderwijk, en vanochtend de route van Austerlitz gedaan!

Harderwijk is iets korter en heeft wat meer hobbels door de wortels, maar alsnog een leuke (korte) route om weer mee te starten!
Vandaag is Austerlitz ook heel goed bevallen, iets meer flow, wat uitdagendere stukjes (mini-drops, diepe kuilen), ik heb me er goed vermaakt!
Moet nog wel goed werken aan mijn pedaalplaatsing, heb her en der een aardige tik op m'n pedaal gehad...

Wat zijn nog maar leuke routes tussen de 10 en 20km die prima zijn voor een beginner zoals ik? (zat zelf te denken aan lage vuursche voor volgende week, of gewoon Austerlitz nog een keertje pakken ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
RonnieB82 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:03:
Vorige week maar eens begonnen om serieus wat aan mijn conditie te doen...
Daarom vorige week gestart met een klein rondje Harderwijk, en vanochtend de route van Austerlitz gedaan!

Harderwijk is iets korter en heeft wat meer hobbels door de wortels, maar alsnog een leuke (korte) route om weer mee te starten!
Vandaag is Austerlitz ook heel goed bevallen, iets meer flow, wat uitdagendere stukjes (mini-drops, diepe kuilen), ik heb me er goed vermaakt!
Moet nog wel goed werken aan mijn pedaalplaatsing, heb her en der een aardige tik op m'n pedaal gehad...

Wat zijn nog maar leuke routes tussen de 10 en 20km die prima zijn voor een beginner zoals ik? (zat zelf te denken aan lage vuursche voor volgende week, of gewoon Austerlitz nog een keertje pakken ;))
Zeist!

En troost je, ik reed vanochtend het eerste kwartier ook steeds mijn pedalen aan de grond. Geen focus, wakker worden :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Vandaag m’n eerste toertocht op de MTB gedaan, 100 km ‘winter’ marathon in Lemerelveld. Heerlijke dag, genoten van de omgeving en de wegen, koud zonnetje in de ochtend en te warm op de finish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Afgelopen zaterdag met de BMC nog even langsgeweest bij CycleDreams. Cassette bleek spacers nodig te hebben wat het 'tikkende' geluid achteren verklaarde. Toen even gezocht waarom bij het vol aanzetten ik het frame (dacht ik) tegen de band hoorde komen... dat bleek de derailleurkabel te zijn die onder het BMC hoesje vandaan schoon. Die nu goed vastgezet en probleem volledig voorbij. Het kan zo simpel zijn soms :).

Vanwege een verjaardag en het volgen van voetbal gisterenochtend weggemoeten op de fiets. Wat een ongelofelijke hel is dat op een zondagmorgen. TC Nuenen kwam ik tegen met een grote groep waar constant een file ontstond bij alles wat iets technischer was. Er liggen in Nuenen (rood en blauw), Mierlo (groen), Lierop/Someren prachtige routes die goed uitgepijld zijn. Ik zag de MTB'ers echter uit alle hoeken en gaten komen. Vrijwel altijd groepjes van 3 tot 5 man die een stuk MTB route nemen en dan opeens weer random door het bos ergens anders heen knallen.

In de tijd waarin ik via MTB groepen steeds meer te horen krijgen over verdraagzaamheid tussen voetgangers en MTB'ers dan vraag ik mezelf af waarom zelfs zo'n TC Nuenen een heel stuk over de hei gaat en over de wandelpaden rijdt i.p.v. dat ze de MTB route volgen. De hei is wel degelijk off-limits voor ons MTB'ers. Nee voorlopig geen zondagochtend ritten meer voor mij. Geef mij maar iets meer de rust en de kalmte ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
Ruud schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:51:
[...]

En troost je, ik reed vanochtend het eerste kwartier ook steeds mijn pedalen aan de grond. Geen focus, wakker worden :D
Zaterdagmorgen heb ik het gepresteerd om 2 (!) keer niet op tijd uit te clippen toen ik stil stond, waardoor ik heel charmant in slow-motion omviel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:27
L0we schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:43:
[...]

Zaterdagmorgen heb ik het gepresteerd om 2 (!) keer niet op tijd uit te clippen toen ik stil stond, waardoor ik heel charmant in slow-motion omviel
Bijzonder. Meesten lukt dat maar 1 keer. Voordeel, je bent geen ezel
Pagina: 1 ... 14 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic