Bokmaaa schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:48:
Wat @
Roozzz zegt. In de overstap van XC naar meer trail fiets merkte ik zelf ook dat mijn voorwiel meer ging zoeken. Je zal je houding op de fiets actief moeten aanpassen om dezelfde druk op je voorwiel te houden. Heb je spacers onder je stuur? Ik vond zelf 1 spacertje minder al erg veel uitmaken.
Tips genoeg in ieder geval

Zeker ideeën genoeg, maar ik zal nooit de uiteindelijke geometrie (dus met stuur, spacers, stuurpen) opofferen om het rijgedrag van een fiets aan te passen. Als dat nodig is dan past de fiets niet bij mij is

Ik heb genoeg verschillende MTB's gehad om te weten hoe een fiets moet voor mij zitten

Roozzz schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:45:
[...]
Klinkt alsof je iets te weinig druk (gewicht) op de voorkant hebt. Daar zou ik eerst eens mee gaan experimenteren voordat je een technische oplossing probeert te kopen
Dus gewicht ietsje verder naar voren in deze combo. Probeer tevens de fiets onder je lichaam te kantelen en de hand in de binnenbocht echt naar beneden te drukken. Zeg maar heel overdreven sturen. Zeker op een wat langere trailbike (en met het nodige gewicht) moet je soms behoorlijk wat input leveren om eruit te halen wat er in zit.
Techniek zou kunnen natuurlijk en ik ben geen perfecte rijder. Maar het gemiddelde XC-rondje moet toch wel lukken

Daarnaast had ik er vorig jaar geen enkele last van op dezelfde fiets en met dezelfde kunde. Wat is er in de tussentijd veranderd? Banden zijn weer opgepompt en de veerelementen zijn weer op druk gezet. Kan zijn dat er vorig jaar 0,2 bar minder in zat. Of dat de vork nu iets hoger in druk zit waardoor de rebound aangepast moet worden. Maar zoals gezegd, ik vind het lastig om minieme verschillen in rebound te vertalen naar gedrag.
Wat overigens wel zo is, is dat ik vrij zwaar leun op de grip van de voorband. Ik wil constant voelen waar de grip zit en pas daar mijn rijlijnen op aan. Daardoor wil ik een band hebben die duidelijk aangeeft wat er gebeurt tussen ondergrond en band.
Balhoofd 67°
Offset 51mm
Hoewel ik je vergelijking goed begrijp gaat deze natuurlijk niet op. Je hebt een compleet ander gewicht, een andere wielset, een andere fiets, een andere zithouding en andere banden. (Denk ik

)
Dat antwoord moet ik je even schuldig blijven vanaf hier. Rebound is 'goed' afgesteld dus het zou fijnafstelling moeten zijn.
Overigens is een andere lijn niet mogelijk. 90 graden bochtje naar links, direct tussen twee bomen door en meteen daarna weer 90 graden naar rechts. Ik ben ze zelf in Nederland nog niet zo tegengekomen. Maar ze moeten iets om de route van Tilburg spannend te maken
Ander punt waar ik het altijd heb. Flowy bocht naar links, flowy naar rechts licht gekanteld, licht omhoog, smal tussen twee bomen door en direct daarna haaks naar rechts inclusief dropje van 10cm. Dus tussen de bomen valt de route 10cm naar beneden (wel geleidelijk maar 'ineens') en direct daarna een haakse bocht naar rechts. (Dat mag de naam drop niet hebben natuurlijk maar in deze situatie is het de enige manier om het te omschrijven

)
Dan mag er gezegd worden dat het met die snelheden van 15 a 20km/h technisch geen issue zou moeten zijn en het in rijvaardigheid zit. Ik denk daar anders over. Het zijn echt Mickey Mouse bochtjes. Het stukje draaien en keren in Dorst is er kinderspel bij. Nou is het ook lastig om een onbekende situatie te omschrijven en over te brengen op de manier waarop het in werkelijkheid is, true.
Nu ik er nog verder over nadenk kan @
ElmarJ16 best eens gelijk hebben, bandendruk. (Yes, ik ben eigenwijs

)