Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 156 ... 280 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:22
Galois schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:26:
Klopt, 27.5 modellen. Die Orbea is zeker een mooie optie, maar helaas te groot voor ‘m.

Ongelooflijk wat een schaarste!
Je zou ook nog bij Decathlon kunnen kijken, alhoewel ze bij 150cm beginnen

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:28

ST10©DE

Dus.............

Galois schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:26:
Klopt, 27.5 modellen. Die Orbea is zeker een mooie optie, maar helaas te groot voor ‘m.

Ongelooflijk wat een schaarste!
Geen idee waar je woont, maar als je goed zoekt is er in Duitsland nog wel wat te vinden?

Bij Winterswijk over de grens bijvoorbeeld: https://www.radwelt-shop....iss-2021?group%5B9%5D=139

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-07 15:33

Sherlock

No Shit

Ik ben aan het sparen (duurt helaas nog wel even...) voor een vervanging van (mijn Cube) omdat ik graag een wat modernere geo wil hebben, en zeker een wat minder rommelige look.

Ik rij voor 99% de trails in Nederland, aangezien ik in Zeeland woon is Westenschouwen een plek waar ik regelmatig kom, maar ook Bergen op Zoom en de Kalmthoutse Heide. In de 'kleine vakanties' vind ik het ook wel leuk om de hoog aangeschreven routes in Nederland te fietsen. Als ik het goed heb valt dat allemaal onder XC. Die andere procent komt als ik in de zomer eens naar de bergen ga, dan is het wel leuk om in de omgeving een tourtje te doen met het gezin. Niet nodig om daar bij de aanschaf van een fiets rekening mee te houden.

Dit even als achtergrond, nu de echte vraag...

De meerkosten van een carbon frame t.o.v. een aluminium frame zijn vaak wel honderden euro's. Zou dat voor mijn gebruik nut hebben, of zou je die paar honderd euro eerder steken in een andere (lichtere) wielset? Dat lijkt me een betere investering eigenlijk, maar hoe denken anderen (jullie ;) ) daar over?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:18
Sherlock schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 11:56:
Ik ben aan het sparen (duurt helaas nog wel even...) voor een vervanging van (mijn Cube) omdat ik graag een wat modernere geo wil hebben, en zeker een wat minder rommelige look.

Ik rij voor 99% de trails in Nederland, aangezien ik in Zeeland woon is Westenschouwen een plek waar ik regelmatig kom, maar ook Bergen op Zoom en de Kalmthoutse Heide. In de 'kleine vakanties' vind ik het ook wel leuk om de hoog aangeschreven routes in Nederland te fietsen. Als ik het goed heb valt dat allemaal onder XC. Die andere procent komt als ik in de zomer eens naar de bergen ga, dan is het wel leuk om in de omgeving een tourtje te doen met het gezin. Niet nodig om daar bij de aanschaf van een fiets rekening mee te houden.

De meerkosten van een carbon frame t.o.v. een aluminium frame zijn vaak wel honderden euro's. Zou dat voor mijn gebruik nut hebben, of zou je die paar honderd euro eerder steken in een andere (lichtere) wielset? Dat lijkt me een betere investering eigenlijk, maar hoe denken anderen (jullie ;) ) daar over?
Lichte wielset accelereert sneller, een carbon frame is niet alleen lichter maar ook stijver. Ik vind het de meerprijs wel waard, maar je beschrijft niet echt wat voor soort fietser je bent. Ben je een strava rijder, of gewoon iedere week een relax rondje?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-07 09:55
@Sherlock Ik zou voor een carbon frame gaan. Het frame is toch de basis. Die lichte wielset komt dan nog wel. In mijn geval komt die dan meestal niet meer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31

ik heb toevallig in de situatie gezeten dat mijn 2017 cannondale fsi 1 (alu) een paar maanden na de upgrade van de wielen kapot ging op de overgang van de top/seat tube. Het vervangende frame was een carbon fsi 2018 :)

Ik ben dus in een paar maanden tijd van alu met eenvoudige stock wielen, naar een licht, breed carbon setje gegaan en vervolgens van alu naar carbon frame.

Het kan natuurlijk een hoop placebo effect zijn, maar bij de wielset had ik echt wel het gevoel dat het acceleren, sturen allemaal een stuk vlottter ging. Maar dat lag ongetwijfeld voor een deel ook aan de breedte van de velg en betere banden (schwalbe evo vs performance en het nieuwe ray/ralph profiel).
Anyway ik hou er ook wel van om af en toe een lokaal rondje voluit te gaan en PR's bij te houden op Strava :) en met de nieuwe wielen reed ik op de 3 rondjes hier (Dorst, Cadettenkamp en Vrachelen allemaal PR's met 20-30 seconden winst.

De volgende stap, het carbon frame had minder impact, misschien dat het iets scherper accelereert en iets comfortabeler is, maar ik zou in een blinde test denk ik niet het verschil merken, en bij de wielen wel. In mijn tijden heb ik er ook niks van gemerkt..

Dus mijn conclusie in dit hele verhaal is dat je meer hebt aan een mooi setje wielen dan aan een carbon frame, maar een dan vergelijk ik wel een redelijk geavanceerd alu frame, cannondale stopt wel aardig wat techniek in hun alu frames, en deze zijn wellicht niet helemaal te vergelijken met een instap alu cube.
(de fsi valt ook in de CAAD range die hier in de racefiets versie ook goed gereviewed wordt https://racefietsblog.nl/review-cannondale-caad13/ (vergelijkbaar met carbon)).

Maar... dat is vooral van toepassing als je het bekijkt met een grote "het 1 OF het ander". Wielen zijn makkelijker te upgraden, een frame doe je wellicht minder snel. Als je nu een carbon fiets koopt kan je over een jaar je wielen upgraden (bv).

2e maar, zit je aan een fully of hardtail te denken, ik ben er al vrij snel achter gekomen dat ik toch liever een fully had gehad, met een beperkt budget zou ik denk ik een alu fully kopen en tzt te wielen upgraden. Met een ruimer budget zou ik een carbon fully kopen en de wielen tzt upgraden :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:04

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Er zijn genoeg mooie fietsen te koop met aluminium frame. Als ik het zo lees dan zou ik persoonlijk kiezen voor fiets met aluminium frame. Dat is zeker geen straf om op gezien te worden ;-) Wielen, drive train etc. kun je altijd nog upgraden/veranderen.

Beste upgrades die ik zelf heb gedaan aan een fiets zijn toch wel dropper op nummer 1 en de wielen. Door dropper ben ik nieuwe dingen gaan her ontdekken. En kreeg stiekem meer fun en PR’s en KOMs hield ik me opgegeven moment niet meer meer bezig.

Wielen op nummer 2: Had geregeld dat ik spaken moest naspannen etc. Met hand gespaakte setje hier geen last meer van. En ook hier. Het hoeft niet perse carbon te zijn. Je kunt ook mooie aluminium sets laten spaken, waar je nodige verschil mee gaat merken.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-06 17:16
Mochten er mensen in de markt zijn voor een OneUp dropperpost in de maat 210x31,6mm. Die is sinds vandaag weer beschikbaar via OneUp zelf. Ik heb er nog niet eens een voorraad notificatie mailtje van gehad. Ik heb hem besteld :)

Toevallig ook net het geld teruggestort gekregen van mijn RS Reverb C1.

Een andere vraag: Weet iemand toevallig of er presta -> schrader ventiel adapters zijn die op de schroefdraad van de stam van het ventiel draaien in plaats van op de schroefdraad van de kern?
Of eventueel een pompkop die op de stam van een presta ventiel past?

Nu krijg ik geen van mijn pompen aangesloten op het ventiel terwijl ik de kern er uit heb gehaald. Niet handig met het seaten van een tubeless band. Of misschien moet ik maar gewoon een oude ventielkern slopen en uithollen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Strider schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:13:
[...]
Lichte wielset accelereert sneller, een carbon frame is niet alleen lichter maar ook stijver. Ik vind het de meerprijs wel waard, maar je beschrijft niet echt wat voor soort fietser je bent. Ben je een strava rijder, of gewoon iedere week een relax rondje?
Beide, afhankelijk van degene met wie ik fiets. Met het gezin fiets ik redelijk relaxed (alhoewel oudste zoon van 16 me af en toe wel uitdaagt), maar als ik met een paar mannen hier uit de buurt ga fietsen dan probeer ik mijn pr's af en toe wel wat scherper te zetten. KOMmetjes hoef ik me niet aan te wagen, daar ben ik lang niet goed genoeg voor.
Rudolf schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:18:
@Sherlock Ik zou voor een carbon frame gaan. Het frame is toch de basis. Die lichte wielset komt dan nog wel. In mijn geval komt die dan meestal niet meer :+
Dat zou bij mij waarschijnlijk ook het geval zijn.
Prulleman schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:25:
[...]
Dus mijn conclusie in dit hele verhaal is dat je meer hebt aan een mooi setje wielen dan aan een carbon frame, maar een dan vergelijk ik wel een redelijk geavanceerd alu frame, cannondale stopt wel aardig wat techniek in hun alu frames, en deze zijn wellicht niet helemaal te vergelijken met een instap alu cube.
(de fsi valt ook in de CAAD range die hier in de racefiets versie ook goed gereviewed wordt https://racefietsblog.nl/review-cannondale-caad13/ (vergelijkbaar met carbon)).

Maar... dat is vooral van toepassing als je het bekijkt met een grote "het 1 OF het ander". Wielen zijn makkelijker te upgraden, een frame doe je wellicht minder snel. Als je nu een carbon fiets koopt kan je over een jaar je wielen upgraden (bv).
Dit komt wel overeen met wat ik ervan denk, puur afgaand op wat ik op internet gelezen heb.
2e maar, zit je aan een fully of hardtail te denken, ik ben er al vrij snel achter gekomen dat ik toch liever een fully had gehad, met een beperkt budget zou ik denk ik een alu fully kopen en tzt te wielen upgraden. Met een ruimer budget zou ik een carbon fully kopen en de wielen tzt upgraden :)
Ik heb zeker een beperkt budget, maar als iets het waard is dan moet ik gewoon langer doorsparen. Voorlopig voldoet mijn Cube ook nog prima. Maar ik denk dat ik voor mijn gebruik echt wel voldoende heb aan een hardtail.
Daan_ schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:59:
[...]
Er zijn genoeg mooie fietsen te koop met aluminium frame. Als ik het zo lees dan zou ik persoonlijk kiezen voor fiets met aluminium frame. Dat is zeker geen straf om op gezien te worden ;-) Wielen, drive train etc. kun je altijd nog upgraden/veranderen.
Oh nee, qua looks doen aluminium frames niet onder voor carbon. Je hebt er ook meer keuze in, dus dat is alleen maar makkelijker.
Beste upgrades die ik zelf heb gedaan aan een fiets zijn toch wel dropper op nummer 1 en de wielen. Door dropper ben ik nieuwe dingen gaan her ontdekken. En kreeg stiekem meer fun en PR’s en KOMs hield ik me opgegeven moment niet meer meer bezig.
Ja, die dropper vind ik ook top!
Wielen op nummer 2: Had geregeld dat ik spaken moest naspannen etc. Met hand gespaakte setje hier geen last meer van. En ook hier. Het hoeft niet perse carbon te zijn. Je kunt ook mooie aluminium sets laten spaken, waar je nodige verschil mee gaat merken.
Mijn eerste, voorbarige, conclusie is dat een goed alu frame icm een mooie wielset de meeste vreugde gaat geven :)

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:14

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Sherlock schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 13:17:

Mijn eerste, voorbarige, conclusie is dat een goed alu frame icm een mooie wielset de meeste vreugde gaat geven :)
Ik heb vorig jaar bewust voor alu gekozen.
Een keer proefgereden op een Trek Procaliber 9.7 uit 2018, en dan niet even de straat uit en terug.
Gewoon even het lokale MTB-rondje dat ik met m'n eigen fiets ook reed.
Ik vond de Trek te licht aan voelen en daardoor instabiel. Voelde dus niet lekker.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
Woensdag een rondje Veluwezoom (Eerbeek) gedaan. Mooie omgeving, vooral stukken rondom de Posbank erg mooi en qua klimmen ook best uitdagend. Overal goed bovengekomen en leuke dag gehad :) Toch een mooie 50km gefietst en volledig anders dan op de racefiets. Moest er even aan wennen, maar vind de afwisseling leuk.

Ik fiets nog steeds in m'n wegbroek maar ben eigenlijk op zoek naar een mtb-broek. Ik denk dat je in het bos een wegbroek veel sneller kapotvalt door de ondergrond.

Wat zijn de merken om naar te kijken? En wat is handig, broek met binnenbroek of een losse overbroek en zo'n soort slidingbroekje met zeem? Of is overbroek + wegbroek prima te combineren?

[ Voor 15% gewijzigd door Stufferdt op 03-09-2021 15:00 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Voor fiets kleding kun je beste onderstaande topic raadplegen ;-)
Het grote fietskleding topic

kunt prima rondcrossen in een Bibshort. Hele volksstammen doen dat. Gewoon fietsen waar jij je lekker in voelt.

[ Voor 35% gewijzigd door Daan_ op 03-09-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

magic_nl schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:01:
[...]

Ik heb vorig jaar bewust voor alu gekozen.
Een keer proefgereden op een Trek Procaliber 9.7 uit 2018, en dan niet even de straat uit en terug.
Gewoon even het lokale MTB-rondje dat ik met m'n eigen fiets ook reed.
Ik vond de Trek te licht aan voelen en daardoor instabiel. Voelde dus niet lekker.
d:)b Lichter is niet altijd de beste keuze.

[ Voor 17% gewijzigd door Daan_ op 03-09-2021 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
ik fiets ook gewoon in een bib en wielershirtje, ik deed dat 30 jaar geleden al en nu nog steeds, ik vind het prettiger omdat je minder snel achter je zadel blijft hangen en dergelijke. Heb wel een paar (kleine) schuivertjes gemaakt de afgelopen jaren, maar nog nooit kleding stuk gekregen.

en het scheelt serieus snelheid op de stukken waar de snelheid wat hoger ligt, vergis je niet hoeveel wind flapperende kleding vangt, je kan zeggen dat PR's en Strava je geen reet interesseert en dat is prima, ook daar ieder zijn ding, maar ik ga liever 30 km per uur met dan 28 km per uur met dezelfde effort
een overdreven voorbeeld voor een Time Trial skinsuit: https://magazine.bikesoup...-can-clothing-make-faster
Uiteraard scheelt het allemaal niet zoveel als je met 20 km per uur door het bos peddelt, maar als je regelmatig de 30 of meer aantikt ...

Genoeg mensen met een oordeel, maar ik voel me er niet minder "mountainbiker" door en zoals @Daan_ zegt, gewoon fietsen waar je je lekker in voelt.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Helemaal mee eens! Echter omdat ik de techniek van sprongen/drops/afdalingen beter onder de knie wilde krijgen rij ik voorlopig op flatpedals en die schoenen ga ik dus echt niet onder een bibshort met strak wielershirt dragen. Dus voorlopig rij ik lekker met zo'n short van de Decathlon over m'n bibshort heen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
Daan_ schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:02:
Voor fiets kleding kun je beste onderstaande topic raadplegen ;-)
Het grote fietskleding topic

kunt prima rondcrossen in een Bibshort. Hele volksstammen doen dat. Gewoon fietsen waar jij je lekker in voelt.
Helemaal vergeten dit topic, dacht dat het meer race was. Maar goed punt, staat wel wat in :)
Snap dat het prima kan en niks mis mee ook tot nu toe, maar maak(te) me dus wel wat zorgen qua kapotvallen zodra je een keer op de bosbodem ligt.
Prulleman schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 15:29:
ik fiets ook gewoon in een bib en wielershirtje, ik deed dat 30 jaar geleden al en nu nog steeds, ik vind het prettiger omdat je minder snel achter je zadel blijft hangen en dergelijke. Heb wel een paar (kleine) schuivertjes gemaakt de afgelopen jaren, maar nog nooit kleding stuk gekregen.

en het scheelt serieus snelheid op de stukken waar de snelheid wat hoger ligt, vergis je niet hoeveel wind flapperende kleding vangt, je kan zeggen dat PR's en Strava je geen reet interesseert en dat is prima, ook daar ieder zijn ding, maar ik ga liever 30 km per uur met dan 28 km per uur met dezelfde effort
een overdreven voorbeeld voor een Time Trial skinsuit: https://magazine.bikesoup...-can-clothing-make-faster
Uiteraard scheelt het allemaal niet zoveel als je met 20 km per uur door het bos peddelt, maar als je regelmatig de 30 of meer aantikt ...

Genoeg mensen met een oordeel, maar ik voel me er niet minder "mountainbiker" door en zoals @Daan_ zegt, gewoon fietsen waar je je lekker in voelt.
ik ga niet zo hard in het bos helaas :+ Maar fair punt opzich, strakke kleding doet wel iets natuurlijk. Heb wel een mtb-shirt, maar had niet bedacht dat daar geen zakken in zitten en je dus niks mee kan nemen. maar telefoon in je broekzak is ook niks lijkt me? Hoe doen jullie dat?

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Stufferdt schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:44:
[...]

Helemaal vergeten dit topic, dacht dat het meer race was. Maar goed punt, staat wel wat in :)
Snap dat het prima kan en niks mis mee ook tot nu toe, maar maak(te) me dus wel wat zorgen qua kapotvallen zodra je een keer op de bosbodem ligt.

[...]

ik ga niet zo hard in het bos helaas :+ Maar fair punt opzich, strakke kleding doet wel iets natuurlijk. Heb wel een mtb-shirt, maar had niet bedacht dat daar geen zakken in zitten en je dus niks mee kan nemen. maar telefoon in je broekzak is ook niks lijkt me? Hoe doen jullie dat?
voor lange ritten in een rug/drinkzak en voor korte in het zakje van mijn (wieler)shirt. bewust laatste keer een shirtje uitgezocht waar ook een rits zit.
In je broekzak lijkt me 3 keer niks, zeker niet bij een ietwat los zittende broek

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Stelletje boswielrenners :P

Beetje zitvlees kweken hoor, baggy is voldoende. Telefoon, pinpas, autosleutel en liftpas passen perfect. Als ik meer meeneem gaat dit in de framebag. Bij een langere rit wil ik het protectie ondershirt (al dan niet met protectie) ook nog inzetten voor een 2L waterzak en snackstorage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:08
drBunhead schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:54:

Beetje zitvlees kweken hoor, baggy is voldoende. Telefoon, pinpas, autosleutel en liftpas passen perfect. Als ik meer meeneem gaat dit in de framebag. Bij een langere rit wil ik het protectie ondershirt (al dan niet met protectie) ook nog inzetten voor een 2L waterzak en snackstorage.
Ik hoorde laatst ook al van @Torched dat ik een gravelbike rijdt, dus dan mag ik ook best een boswielrenner zijn.
Stufferdt schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:58:

Ik fiets nog steeds in m'n wegbroek maar ben eigenlijk op zoek naar een mtb-broek. Ik denk dat je in het bos een wegbroek veel sneller kapotvalt door de ondergrond.

Wat zijn de merken om naar te kijken? En wat is handig, broek met binnenbroek of een losse overbroek en zo'n soort slidingbroekje met zeem? Of is overbroek + wegbroek prima te combineren?
Het valt allemaal wel mee met dingen kapotvallen. Natuurlijk je kunt best ongelukkig vallen en dat je kleding aan gort is. Maar in mijn ervaring kan asfalt ook heel erg slecht voor kleding zijn. Afgelopen woensdag ook onderuit gegaan op het grind over repac van Bergschenhoek en aan mijn broek is niets te zien terwijl mijn been toch duidelijke schade heeft. Meestal zal je kleding het prima overleven.

Ik weet niet of er toevallig nog iemand interesse heeft in 3x 32gr GU energiegel? Heb hier 3 smaken die ik niet lekker vind (Caramel Macchiato, Chocolate Outrage en Espresso Love) dus van mij mogen ze gratis weg. Heb alleen geen zin om ze op te sturen. Maar als iemand zegt van "Oh, ik ben zaterdag 's ochtends vaak op de UHR/Schoorl of iets in die regio te vinden" kan je ze van mij daar zo krijgen. (Woensdag eind middag in Zoetermeer/Bergschenhoek is ook mogelijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-07 06:53
drBunhead schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:54:

Op het harde zadel van mijn Specialized ga je echt niet zonder zeem zitten. Na een straat heb je dan al last van je kont :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Waterzak en snackstorage is echt handig of niet? Ik zit zelf te denken over de CamelBak Chase bike vest. Is dat een goede?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

daanb14 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 20:08:
Waterzak en snackstorage is echt handig of niet? Ik zit zelf te denken over de CamelBak Chase bike vest. Is dat een goede?
Chase bike vest is super ding. Of ik nu korte of lange rit doe dan gaat de rugzak mee. Fietspompje, multitool, pleisters/jodium etc., tubeles reparatie setje, powerbar, binnenband erin en gaan.

Heb zelf niet gevoel dat ik hem op heb. Was in begin wel even wenen…

Camelbak is prima voor enkel water. Ga je sportdrankje etc in doen. Dan zul je geregeld moeten reinigen. Gebruik hem zelf enkel voor water.

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 03-09-2021 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Water is de beste dorstlesser, dus dat is voor mij geen nadeel. Ik neem altijd alleen water mee. Gaat erin als zoete koek als je maar genoeg zweet. Duidelijk, bestellen dat ding. Mooi een set bandenlichters, binnenband, inbussleutels, multitool en een kleine fietspomp er in. Niks lijkt mij zo vervelend als met een platte band op 20 kilometer van de startplaats stilstaan.

Edit: voeding niet vergeten natuurlijk. Ik pak vaak een peperkoekreep tussendoor.

[ Voor 10% gewijzigd door daanb14 op 03-09-2021 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-07 15:26

WoBBeL

*zwaai*

* zwaai zwaai :w

Na 8 jaar op de MTB dit topic ontdekt...maar niet zonder reden :+ ik heb nu voor de 2e keer een ketting kapot op dezelfde fiets. Ik heb de ketting vandaag wederom doormidden getrapt en trof nu wederom allemaal scheuren aan rond de pinnen van andere delen van de ketting :/

Ik gebruik altijd Muc-off dry lube als het droog is en Muc-off wet lube als het nat is (ja echt ;) ). Nagenoeg na elke rit wordt de ketting helemaal schoongemaakt en opnieuw voorzien van wat kettingsmeersel.

Vandaag, na het vervangen van de balhoofd lagers, wilde ik even een testritje maken en vloog ik half van de fiets toen ik kracht zette. Ketting door midden.

Bij nadere inspectie allemaal scheuren rond de pinnen aan de binnenkant (naar de band toe wijzend). De lokale fietsenmaker zegt het nog nooit gezien te hebben maar dit is voor mij al de 2e keer. Beide kettingen waren van Shimano, zelfde type. Tandwieltjes zijn ook van Shimano, daar is niks bijzonders aan te zien.

Jullie werkelijk enig idee wat dit kan zijn? Op de foto's zie je wel wat roest maar dat is vliegroest die je er zo met je vinger af kan halen. Deze fiets staat helaas al wat langer stil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LimXawNJgizMpZwDfzzYWzwWcZw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2MvCxhmGc7IFVT8DEozuacm.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J59Ym2pbNgTX53wB-vXD5aQVyME=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYgIZF18CcLSX68NZTgYLrIE.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Uhx22E7ZoIQtqIqWXFEHkCVArY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MKrpT4rPzWxUrrziZ1wtuGz3.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyQ0KFe3d555gQs9Ppzu-XXRE5k=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38LSCwh06XB5Ti9HH2hoLl8S.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_SQeQ3H8-vxWcg_792TSN4rjTk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kpgbQWORdlQuVTzI0F3p0p62.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jegXexALzvI1Lz86EGJjJ5oXkvs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0eXM2ebVD6BsPTNwc55mlHHQ.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:36
WoBBeL schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 20:40:
Ik gebruik altijd Muc-off dry lube als het droog is en Muc-off wet lube als het nat is (ja echt ;) ). Nagenoeg na elke rit wordt de ketting helemaal schoongemaakt en opnieuw voorzien van wat kettingsmeersel.
Hoe schoon is dat? Lijkt erop dat ik op de ketting wat roest zie, dus dat je misschien iets té goed schoonmaakt. De olie komt pas na een rondje fietsen echt lekker op z'n plek. Als je daarna elke keer enthousiast gaat ontvetten kan ik me best voorstellen dat het een en ander gaat roesten en vroegtijdig faalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

L0we schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 20:42:
[...]

Hoe schoon is dat? Lijkt erop dat ik op de ketting wat roest zie, dus dat je misschien iets té goed schoonmaakt. De olie komt pas na een rondje fietsen echt lekker op z'n plek. Als je daarna elke keer enthousiast gaat ontvetten kan ik me best voorstellen dat het een en ander gaat roesten en vroegtijdig faalt.
Met water en wat muc-off bike cleaner en de ketting cleaner van de decathlon. Niet specifiek ontvetter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:36
WoBBeL schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 20:43:
[...]

Met water en wat muc-off bike cleaner en de ketting cleaner van de decathlon. Niet specifiek ontvetter.
Wat ik zie, is dat die muc-off bike cleaner niet perse bedoeld is voor op je ketting, vooral de rest van je fiets. Lijkt me niet perse het meest ideale. Daarnaast ben ik nooit zo'n fan van schoonmaken met water, aangezien je het nooit echt perfect droog krijgt (dus risico op roest!). Mocht het toch een keer nodig zijn, spuit ik hem altijd in met WD-40

Zelf maak ik m'n ketting eigenlijk alleen schoon met een droge doek, dat is 9 van de 10 keer meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Het is ook meer bedoeld om de modder eraf te krijgen. Ik zal wat minder gaan poetsen maar zulke scheuren zou ik daar toch niet van in het metaal moeten krijgen na max 1500 km?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:57

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Schakel je misschien wat lomp?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:58
Bijzonder dat de scheuren allemaal niet in de richting zitten van de kracht, maar eerder dwars erop.
Schoonmaken moet geen probleem zijn, zolang je hem vervolgens weer netjes smeert nadat die droog is.
Aangezien de scheuren eerder dwars lijken te gaan, veel zijwaartse kracht op de ketting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Niet lomper dan op de andere fietsen (en nee...dat is niet lomp :+ ik heb een hekel aan de mensen die gewoon lekker door blijven trappen tijdens t schakelen met alle enge geluiden tot gevolgd) heb ook nog een 9 speed en een 12 speed eMTB staan en daar speelt het issue niet.
lampy25 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 22:57:
Bijzonder dat de scheuren allemaal niet in de richting zitten van de kracht, maar eerder dwars erop.
Schoonmaken moet geen probleem zijn, zolang je hem vervolgens weer netjes smeert nadat die droog is.
Aangezien de scheuren eerder dwars lijken te gaan, veel zijwaartse kracht op de ketting?
Nee, niet bijzonder veel zijwaartse kracht. Het is een 2 voor 11 achter setje en in nagenoeg alle gevallen staat de ketting er vrij recht op :X

[ Voor 9% gewijzigd door WoBBeL op 04-09-2021 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:08
Ik vind het echt heel bijzonder dat je ook verschillende breuken in die ketting hebt gekregen zonder dat hij gebroken is. Je zou zeggen dat één van die dingen genoeg is om bij goed aanzetten het te begeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:08

McLambo

MTB Junky

Heb je beide defecte kettingen mogelijk in 1 aankoop gedaan? Waar heb je ze gekocht?

Welk soort ketting is het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:58
McLambo schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:10:
Heb je beide defecte kettingen mogelijk in 1 aankoop gedaan? Waar heb je ze gekocht?

Welk soort ketting is het?
Kan ook een slechte batch zijn idd.

Lijkt op de shimano ketting, hebben deze niet een draairichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Slechte batch lijkt mij ook aannemelijk. Je ziet het wel vaker zonder echte aanleiding.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Het kan zo veel zijn:
* ketting lijn niet goed (spacing)
* clutch te strak
* B tension niet goed afgesteld.
* ketting niet de juiste lengte
* ketting niet op juiste manier over de derailleurwieltjes gelegd
* Shimano ketting draai richting. Tekst naar de buiten kant.
* quiclink die niet goed zit
* verkeerd onderhoud
* etc etc…..

Dit alles is erg lastig beoordelen op afstand op basis van een foto. Zou zelf beginnen met stap voor stap alles na te lopen. Bijvoorbeeld met behulp met filmpje en instructies van de Park Tool website. Het kan een slechte batch zijn van kettingen, maar die kans lijkt mij persoonlijk wel erg klein ;-)

https://www.parktool.com/...ear-derailleur-adjustment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Maak je ze niet TE grondig schoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:08

McLambo

MTB Junky

Daan_ schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:24:
[...]

Hier lag er een 30T op 2020 Neuron op en nu een 30T ab ovaal. Nog wel een 32 ab ovaal liggen, maar de 30T werkt voor mij net iets beter. Gaat mij niet om snelheid op de fully…

[...]

Die reageren altijd wel netjes en correct. En zijn zeker behulpzaam.
Knoop doorgehakt, en de 34T besteld. Zag dat ze ook een iSpec XT Shifter op voorraad hadden, dus die ook in het winkelmandje gekieperd.

Fiets werd geleverd met een SLX shifter, en ben er niet kapot van. met name 2x opschakelen mis ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Beide kettingen los van elkaar gekocht. 1e ketting was de ketting die erop zat, 2e ketting was later gekocht bij een fietsenmaker. Beiden Shimano.

Afstelling is goed geweest en zelfs nog tussendoor gecheckt geweest door de fietsenmaker. Clutch niet te strak, juiste looprichting echt alles staat netjes.

Vandaag een KMC erop gegooid, hopen dat dit beter gaat.

Inmiddels op het internet heel veel topics gevonden over dit issue maar niemand die een oplossing heeft gevonden. Misschien domme pech gehad...we zullen zien.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vandaag leuk rondje Reichswald. Had iemand mee die de omgeving niet kende.

Hij zag de hoppers in de schuur staan en wilde die wel eens proberen, maar ontbrak toch net even iets aan vertrouwen met de SPD's om ze te rollen. Setje flats op zijn fully gezet en toen ging het al stuk beter. En zijn eerste poging gedaan om te springen. d:)b

Rondje van zo'n 45km en kleine 600hm gemaakt. Heerlijk rond gecrost en plezier gemaakt. En weer een nieuwe fan voor flats erbij 8)

Net poging gedaan om een drop te bouwen. Met wat balken, oude eiken meubelplaten, pallets. Uiteindelijk wat in elkaar geknutseld. Hopper gebruikt om erop te fietsen/springen. En best stevig en leuk om over heen te crossen. Alleen balken met de plank is wel zwaar ....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoqLhmBRdISjEMfYQSvUjRT0Tvc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kMPyZssEPtRvNYQEa771LABS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzIaaqNyVITPGrrHafOLRpwvLug=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8hY4CBa3PPy7ISk1lyU2WozB.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Whr3CjuYuM23fU4GnfiY2c65c2M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVjSAkLW8nrvpJtCEMLqsTtZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoJIeVaCRzpdnHyoSv8MYfH7cFI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XhMKdy4hyLUG1m3oCp5NVkp3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdfkrK_-ny6Zhec4EVD4a21EWC4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brlsI0SuZdhfvuXzTkaFI6T7.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001

charrel

Cortisol4life..

Oh, dat gebeurt weinig. Niemand tegengekomen op Schoorl. Werd wel wat mul ondertussen, wat tricky/ listige plekken. Net voor het donker thuis, heerlijk!
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FJ72ydj/IMG-20210905-194131.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Jyw4jN4/IMG-20210905-183244.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door charrel op 06-09-2021 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-07 14:24

McMiGHtY

- burp -

Vrijdagavond een stukkie meegepakt, her en der wel mul idd.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:23
charrel schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:04:
Oh, dat gebeurt weinig. Niemand tegengekomen op Schoorl.
Dat had ik gister middag op de routes in Best. Op de rode route is eigenlijk altijd wel wat te doen, maar gister helemaal niemand tegen gekomen! De groene route is wat uitgestrekter, dus dan is de kans dat je iemand tegen komt al kleiner.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VinnyAMS
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:22
Jazeker wel. Gisteren een stukje gefietst. Mooi rondje op de MTB, maar zo kapot dat ik niks meer kon en vroeg naar bed. Ze zeggen wel eens dat je af en toe je lichaam moet laten schrikken. Nou dat is gisteren wel gelukt. Zo bezig met doorzetten en afzien. Veels te weinig water gedronken in de volle zon op de fiets.
Tweede keer zover. Vorige was rondje Volendam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4-LZJu2N4ZlsxkzlDXYSZCQywA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eiWOWIcIAjKV66kugpPGaGzK.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qBppNs-dBicPrCXJJQ6anTORCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBuM31cg8oqtr17ZBzgsDPH9.jpg?f=fotoalbum_large

Fiets op een al wat oudere MTB

[ Voor 21% gewijzigd door VinnyAMS op 06-09-2021 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Gisteren besloten om het frame waar ik al sinds februari op wacht en wat waarschijnlijk nog wel tot volgend jaar zou duren, af te zeggen. Maar uiteraard pas nadat ik een alternatief had gevonden. Eentje die eigenlijk al een tijdje bovenaan mijn lijstje staat maar ook een stukje duurder uitpakt. Maar deze is wel op voorraad. Ik hoop zeer binnenkort te kunnen verklappen wat het is, maar voor nu hou ik mn mond nog even tot ik zeker weet dat ie er is.

Nadeel is wel dat mijn huidige Hope stuur en Stem niet bij t frame passen dus moet ik op zoek naar wat anders en de Hope's maar op MP gezet.

Iemand nog tips voor een Stem/Stuur combinatie. Lengte stem: 35mm, klemming ook 35mm, stuur moet 35-40mm rise hebben. Zwart/stealth.

[ Voor 10% gewijzigd door Klitse op 06-09-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Afgelopen donderdag heb ik nog een heerlijk rondje rood en afsluitend traumapad naar het zweefvliegveld in Malden gedaan na mijn ochtend hoorcollege. Weer ontzettend genoten en wat is het traumapad toch een heerlijke afdaling. Vandaag is dus veel vroeger gebeurd, waarvan ik al wist dat het een keer ging gebeuren. Ik was bezig met het prepareren van de mountainbike om morgen na een ochtend college weer lekker te gaan knallen. Bij het op druk zetten van de negatieve luchtkamer van de vork hoorde ik een knal uit de bovenkant van de vork komen en plopte de bovenste afdichting eraf. De luchtkamer is nu dus definitief lek en de vork is naar zijn gootje :'( Voorlopig is het dus helaas uit met de pret.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1pieLOHDWxPR9rAopDyjQGP4D8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rPwg2dOUrIB7xkv8anylkl8Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door daanb14 op 06-09-2021 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dat is zuur. Altijd vervelend als dit gebeurd. Stuur de foto's met beschrijving etc. anders eens door naar diverse bedrijven die vork onderhoud doen. Wellicht is die nog te reden ?

[ Voor 44% gewijzigd door Daan_ op 06-09-2021 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Dat is balen inderdaad. Wat voor vork was het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
Reba RLT Dual Air uit 2011. Ik heb al flink gespaard en daarom de kogel door de kerk geschoten en mij ingeschreven op de Canyon Lux Trail CF6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-06 10:51
Tipje om geregeld (dagelijks) de website te checken. De xl is nu zowaar te bestellen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Ik heb L nodig, maar super bedankt voor de tip! Let’s do this!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Inderdaad, bij Canyon komen soms ineens fietsen in kleine aantallen op voorraad. Zo heeft een kennis ook al met mazzel een Grand Canyon kunnen scoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:55
WoBBeL schreef op zondag 5 september 2021 @ 11:02:
Beide kettingen los van elkaar gekocht. 1e ketting was de ketting die erop zat, 2e ketting was later gekocht bij een fietsenmaker. Beiden Shimano.

Vandaag een KMC erop gegooid, hopen dat dit beter gaat.

Inmiddels op het internet heel veel topics gevonden over dit issue maar niemand die een oplossing heeft gevonden. Misschien domme pech gehad...we zullen zien.
Ik heb ook hetzelfde gehad met 1 Shimano ketting. Nagenoeg de hele ketting had scheurtjes. Nog even mee gefietst, maar hield wel een keer op ;) .
Ik had 2 kettingen. KMC en Shimano. Met KMC nooit problemen gehad en op beide fietsen gaan ze langer mee (wel duurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Daan_ schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:28:
Dat is zuur. Altijd vervelend als dit gebeurd. Stuur de foto's met beschrijving etc. anders eens door naar diverse bedrijven die vork onderhoud doen. Wellicht is die nog te reden ?
Van wat ik van mijn kennis die het ding onderhoud te horen heb gekregen is dat het gewoon een tikkende tijdbom was. Door slecht onderhoud is er in zo’n mate schade veroorzaakt door zaken als zand dat de hele vork als afgeschreven beschouwd kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

daanb14 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 06:33:
[...]

Van wat ik van mijn kennis die het ding onderhoud te horen heb gekregen is dat het gewoon een tikkende tijdbom was. Door slecht onderhoud is er in zo’n mate schade veroorzaakt door zaken als zand dat de hele vork als afgeschreven beschouwd kan worden.
De Lux trail is dan ook wel mooi alternatief d:)b

En zoals al werd geschreven kijk geregeld op de website. Komt geregeld voor dat er voorraad komt die niet aangekondigd wordt. En ontvang je straks de fiets. Neem dan even de tijd om alles na te lopen. Zit overal locatite en vet waar het hoort te zitten. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Ik zie dat de Lux Trail CF6 een Fox 34 Performance Step-Cast heeft en de CF7 een 34 Performance Elite Step-Cast heeft. Wat is eigenlijk het verschil tussen deze twee?

[ Voor 3% gewijzigd door daanb14 op 07-09-2021 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
https://off.road.cc/conte...factory-performance-elite

"Performance Elite forks
This is the middle of the Fox forks range and while they share the same high-end damper technologies as the Factory forks with FIT4 and FIT GRIP2 options, the upper legs just have a black anodised finish rather than the Kashima coat."

"Step Cast models
Fox has introduced 'Step-Cast' versions of both the 32 and 34 series, which use a narrower stance plus slimmed down, stepped lower legs to help reduce weight. They're pitched at the lightweight cross-country and lightweight trail markets respectively."

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

daanb14 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:15:
Ik zie dat de Lux Trail CF6 een Fox 34 Performance Step-Cast heeft en de CF7 een 34 Performance Elite Step-Cast heeft. Wat is eigenlijk het verschil tussen deze twee?
De Perfomance heeft een eenvoudigere demper dan de Performance Elite, de demper van deze laatste is gelijk aan de factory versies.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:56
Die Kashima coating ziet er toch wel echt gruwelijk uit :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
GrooV schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:52:
Oranje kleurtje is ook echt :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Ik zie al dat de demper net als bij RockShox gewoon te upgraden is, mocht dat nodig zijn. Dat vind ik niet een dermate groot probleem dat ik voor een CF7 zou willen gaan i.p.v. de CF6. De CF6 is voor mij wel even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

GrooV schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:52:
Gruwelijk lelijk ja. Het voegt ook vrijwel niks toe. Volgens Sabma heb je iets van 5% minder wrijving door kashima, dat merk je echt niet.
daanb14 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:57:
Ik zie al dat de demper net als bij RockShox gewoon te upgraden is, mocht dat nodig zijn. Dat vind ik niet een dermate groot probleem dat ik voor een CF7 zou willen gaan i.p.v. de CF6. De CF6 is voor mij wel even goed.
Een demper upgrade is niet goedkoop. Je kan dan misschien beter je huidige demper laten tunen, bijv bij TFtuned.com. De winst in de betere dempers zit hem vaak in de betere verstelbaarheid waardoor je de standaard demper beter op jouw wensen kunt aanpassen. Met tuning van je huidige demper komt hij zover richting jouw wensen dat de standaard instel bereik genoeg is om hem helemaal naar wens te krijgen. Of je koopt een high-end demper zoals die van Avalanche.Suspension (die is standaard al getuned op jouw gewicht/inzet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
@daanb14 De CF 6 en 7 hebben toch de zelfde dempers? Of bedoel je vork?

https://www.canyon.com/nl...16_pv_rahmenfarbe=GY%2FBK

Top in ieder geval dat Canyon van hun eigen rommel droppers is afgestapt

[ Voor 59% gewijzigd door GrooV op 07-09-2021 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
De vork inderdaad. CF6 heeft performance en CF7 performance elite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
GrooV schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:10:
@daanb14 De CF 6 en 7 hebben toch de zelfde dempers? Of bedoel je vork?
de demper in de vork (het olie ding die de snelheid van inveren en terugveren regelt zeg maar..
lastig met dezelfde termen die andere dingen betekenen.. 8)7
zonoskar schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:08:
[...]

Gruwelijk lelijk ja. Het voegt ook vrijwel niks toe. Volgens Sabma heb je iets van 5% minder wrijving door kashima, dat merk je echt niet.
Net zoals skinwalls, sommige fietsen kunnen het best hebben, maar dan moet je eigenlijk wel vork, achterdemper en dropper in kashima hebben. (suffe is alleen dat de achterdemper om onduidelijke redenen altijd donkerder van kleur is.. . :? )

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Kashima en skinwalls... Iets wat nooit op mijn fiets terecht gaat komen... :r

De CF 7 heeft ook carbon wielen en XT t.o.v. SLX. Als geheel zie ik de CF7 wel als de betere optie. Alleen heel erg jammer dat ze in Europa niet de 150mm dropper hebben zoals in de USA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Absoluut. Alleen heeft budget helaas beperkingen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
drBunhead schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:30:
Kashima en skinwalls... Iets wat nooit op mijn fiets terecht gaat komen... :r

De CF 7 heeft ook carbon wielen en XT t.o.v. SLX. Als geheel zie ik de CF7 wel als de betere optie. Alleen heel erg jammer dat ze in Europa niet de 150mm dropper hebben zoals in de USA.
Hier hetzelfde met uitzondering van Skinwalls op een Dirtjumper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Skinwall fo niet, ik vind het beide wel wat hebben :)

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb19089630/p5pb19089630.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb20473043/p5pb20473043.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
daanb14 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:39:
Absoluut. Alleen heeft budget helaas beperkingen 8)7
Dan houdt het al snel op inderdaad, maar ook de CF6 is een prima opgebouwde fiets. Mijn vorige fiets had een 34 Performance (geen stepcast) en dat was prima. Zeker als je set-and-forget bent en niet alle knopjes en instellingen nodig hebt is dat gewoon een prima vork.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

zonoskar schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:51:
[...]

De Perfomance heeft een eenvoudigere demper dan de Performance Elite, de demper van deze laatste is gelijk aan de factory versies.
Tegenwoordig is er nog ander verschil dat is de Kabolt Thru Axle (die met de Factory geleverd wordt). Maar of je dit gaat missen :+ Het zou iets gewicht moeten besparen.

Edit:
Net drop opstelling klaar gemaakt voor vanavond. Hij kan nu van stoeprand hoogte tot leuke hoogte. Kennis die wel eens mee fietst wil proberen zijn angst te overwinnen met drops. Alleen landing is vrij hard nu je geen helling hebt. Dat was wel goed te merken toen ik hem op zo'n 65cm had, maar dat maakt het niet minder leuk. Denk dat wij vanavond lekker rond de 35 a 40cm blijven steken... Het blijft toch een mindfuck dit soort dingen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eIVo4gjqdbF3QCmuFpm8Hl36Xpw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Wx9jlrE2dv4L3Ei8xl38CSH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Daan_ op 07-09-2021 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Zal wel aan mij liggen dat maar vind dit er wel erg vet uit zien

Afbeeldingslocatie: https://store.pivotcycles.com/Content/Images/thumbs/00TLCV329CXTAL-BLUMDDRPLN.png

Maar goed, de keuze is nu makkelijk Kashima zit toch niet in het budget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:18
GrooV schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:00:

[Afbeelding]

Ik vraag me af wat dat ding is onder de bovenbuis?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

maartend schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:02:
[...]

Ik vraag me af wat dat ding is onder de bovenbuis?
Een accu voor de Fox live-valve tech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman

[Afbeelding]

bizarre prijzen... goedkoopste build 6200 euro

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:43:
[...]

Tegenwoordig is er nog ander verschil dat is de Kabolt Thru Axle (die met de Factory geleverd wordt). Maar of je dit gaat missen :+ Het zou iets gewicht moeten besparen.

Edit:
Net drop opstelling klaar gemaakt voor vanavond. Hij kan nu van stoeprand hoogte tot leuke hoogte. Kennis die wel eens mee fietst wil proberen zijn angst te overwinnen met drops. Alleen landing is vrij hard nu je geen helling hebt. Dat was wel goed te merken toen ik hem op zo'n 65cm had, maar dat maakt het niet minder leuk. Denk dat wij vanavond lekker rond de 35 a 40cm blijven steken... Het blijft toch een mindfuck dit soort dingen....

[Afbeelding]
Drop naar flat is altijd een beetje tricky. De impact is veel groter dan wanneer je op een downslope land. Overigens zie die er ook leuk uit om andersom te fietsen. Dus tegen de drop op. Zeker op 30-40 cm moet dat wel lukken.

[Afbeelding]

Kashima is mij net de verkeerde kleur goud. Als je een Kashima vork hebt MOET je ook een Kashima demper en dropper. Dat alleen al wordt me veel te duur. 8)

Geef ik mijn geld liever uit aan een ander type vork (CaneCreek/Ohlins/DVO/Intend/Formula enz...)

[ Voor 29% gewijzigd door Klitse op 07-09-2021 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Klitse Er zijn leuke variaties te maken met deze opstelling en de meuk die hier rond slingert. Altijd leuk om wat te spelen en techniek te verbeteren.

[ Voor 36% gewijzigd door Daan_ op 07-09-2021 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Vandaag is er tot nu toe geen voorraad online gekomen. Je kunt niet iedere dag geluk hebben natuurlijk. Is er een peil op te trekken op welke moment Canyon vaak voorraad plaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@daanb14 Die is er niet te trekken ;-) Voor veel fiets fabrikanten is het ook afwachten wat zij aan onderdelen binnen krijgen om productie te draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 07-09-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Die vork kon op geen slechter moment kapotgaan eigenlijk |:( Ik zal gewoon geduld moeten hebben, maar dat is lastig zeg maar.

[ Voor 35% gewijzigd door daanb14 op 07-09-2021 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
Ik denk eerder dat het geannuleerde of teruggestuurde bestellingen zijn dan echt hele nieuwe voorraad by canyon

[ Voor 4% gewijzigd door GrooV op 07-09-2021 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
daanb14 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:48:
Die vork kon op geen slechter moment kapotgaan eigenlijk |:( Ik zal gewoon geduld moeten hebben, maar dat is lastig zeg maar.
2e hands vorkje scoren op MP geen optie? Dan verkoop je je oude fiets straks ook makkelijker. Een oude fiets zonder vork verkopen is erg lastig lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Daar ga ik nog wel effe over nadenken inderdaad. Een vraagje die mij nog te binnen schiet over de nieuwe fiets. Zit er veel verschil in hoe makkelijk carbonframes breken tussen merken onderling? Of maakt dit niet extreem veel uit en is Canyon hier prima in?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:16
Die vraag is niet te beantwoorden. Als je gaat Googlen kun je voor elk merk wel een horrorverhaal vinden denk ik.

Carbon frames breken in principe nooit zomaar, maar productiefouten zijn er wel. Dus het enige waar je naar kan kijken is hoe de garantie-afhandeling is op carbon frames. Sommige fabrikanten geven een beperkte garantie van een aantal jaar, andere fabrikanten hebben een levenslange garantie voor de eerste eigenaar.

Edit: Overigens is carbon echt goed te repareren, veel beter dan aluminium. Er wordt vaak gedaan of een scheur in carbon gelijk betekent dat het frame afgeschreven is, maar dat is dus echt niet waar. Je kijkt wel tegen een rekening aan van een paar honderd euro, maar altijd minder dan een nieuw frame zou kosten.

[ Voor 26% gewijzigd door Sjoewe op 08-09-2021 10:23 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• daanb14
Hij is besteld! L was ineens beschikbaar *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:48
daanb14 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:08:
Hij is besteld! L was ineens beschikbaar *O*
Vet :) Een fiets drop gepakt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
Alleen L in het lichtgrijs was ineens beschikbaar, dus meteen toegeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
daanb14 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:24:
Alleen L in het lichtgrijs was ineens beschikbaar, dus meteen toegeslagen.
Wat is te verwachten levertijd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Tussen 18 en 29 oktober! Dat is wel heel erg snel in tijden als dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Ah zelfde tijd als me Lux 7.0. Kunnen we samen duimen dat ie op tijd komt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
We kunnen het! Kan niet wachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
lijkt erop dat ze een bak shimano onderdelen verwachten in oktober :)

Ik heb voor mijn vrouw 9 juli een racefiets bij canyon besteld, met een geschatte levering van 31 aug - 10 september. Die inschatting is vervolgens nog 2 keer gewijzigd (mail notificatie), maar uiteindelijk weer op dezelfde range uitgekomen en fiets is 6 september geleverd., bij elkaar dus een kleine 2 maanden.

Alles was verder netjes in orde, stuur stond een tikje scheef en de kabelspanning van de derailleurs mocht een beetje omhoog (waarschijnlijk beetje rek, na de eerste afstelling). verder zat alles goed vast en onbeschadigd geleverd. Tot dus ver tevreden met canyon

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:13

Galois

1811 - 1832

daanb14 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 20:13:
Vandaag is er tot nu toe geen voorraad online gekomen. Je kunt niet iedere dag geluk hebben natuurlijk. Is er een peil op te trekken op welke moment Canyon vaak voorraad plaatst?
En is het 'houd mij op de hoogte' knopje betrouwbaar? Als er iets online komt en ik gelijk een bericht krijg waar ik mij op in heb geschreven, ben ik meer dan tevreden!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
Nope, die is daarvoor helaas niet afdoende. Dat is echt puur voor als er officiële leveringen komen.

Edit: @Michaelg tipte om meerdere keren per dag gewoon eventjes de website te refreshen om te kijken of er toevallig iets vrijgekomen is. Daardoor heb ik nu een fiets kunnen bestellen 8) .

[ Voor 48% gewijzigd door daanb14 op 08-09-2021 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:28
Aapenootjes schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:59:
Een andere vraag: Weet iemand toevallig of er presta -> schrader ventiel adapters zijn die op de schroefdraad van de stam van het ventiel draaien in plaats van op de schroefdraad van de kern?
Of eventueel een pompkop die op de stam van een presta ventiel past?
Omdat ik een hekel heb aan Presta en aan de manier hoe je een pompkop moet aansluiten, heb ik deze adapters van RideAir. Dat zoek je toch?

Kern moet er uit kunnen. Kennelijk bestaan er presta-ventielen die dat niet hebben, maar de mijne werkten mee. Nu geen issues meer met tubeless vloeistof die de werking van het ventiel om zeep helpt.

Nadelen: je ventiel oogt wat lang. En je moet de adapter meestal wel tegenhouden als je het stofdopje eraf draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-07 12:54
Wie een canyon lux CF7 zoekt. Nu beschikbaar in L en kleur Team Alpecin-Fenix (blauw)

mountainbiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
Nu is ie beschikbaar in S en M. Zwart in M en L.

[ Voor 21% gewijzigd door daanb14 op 09-09-2021 14:01 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zullen we de topictitel aanpassen naar
"Live Canyon Lux availability notification"?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
daanb14 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:00:
Nu is ie beschikbaar in S en M. Zwart in M en L.
Ik had een zwarte in bestelling staan omdat deze als eerste "online" stond. Deze zou pas eind oktober geleverd worden. Mijn voorkeur ging echter uit naar de blauwe dus ik heb nu de bestelling direct omgezet en ook al direct de betaallink ontvangen (wat volgens mij ook echt inhoudt dat hij klaar voor transport is).

Fingers crossed :D

Pagina: 1 ... 156 ... 280 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic