Netersel is juist de beste plek om dde skills te oefenen. Daar kun je prima 2 uurtjes aan de techniek werken. Mooie nieuwe rockgarden erin.D-Ed schreef op zondag 6 juni 2021 @ 22:08:
[...]
Wil ik zeker eens checken maar op dit moment trekt het ook wel om wat langer onderweg te zijn en verschillende omgevingen te checken. Bovendien mogen de skills nog wel wat beter worden, ook conditioneel
Volg dit topic nu een paar weken. En sinds diezelfde tijd me steeds meer aan het verdiepen in MTB. Ik ben 100% beginner en heb nog nooit op een MTB gezeten. Maar kijkend naar filmpjes etc. wel erg enthousiast geworden. 11-7 heb ik een beginnersclinic in Bergschenhoek en hoop dat m'n enthousiasme zoals ik deze nu al heb dan ook wordt bevestigd.
Ook ben ik opzoek naar een leule fiets voor niet teveel geld (en liefst geen extreem lange levertijd).
De fiets die bij mij het meest blijft hangen is de Trek Marlin 6 2022 (€699). Deze heeft een 1x10 en dat vind ik wel interessant. Mijn huidige fiets waar ik mijn normale fietsritten op rijd is een Cortina Blau met 3 versnellingen. Ik merk dat ik hier echt te weinig aan heb. Als ik een beetje vaart wil maken trap ik mij helemaal het apezuur.
Aangezien ik de MTB eigenlijk ook als daily driver wil gaan gebruiken vroeg ik mij wel af of deze op z'n zwaarst wel echt al een stuk harder gaat dan mijn huidige 3 versnellingen. Iets om nog even uit te zoeken.
Iemand verder nog tips in het algemeen of juist op de gekozen fiets? Die zijn zeker welkom
Ook ben ik opzoek naar een leule fiets voor niet teveel geld (en liefst geen extreem lange levertijd).
De fiets die bij mij het meest blijft hangen is de Trek Marlin 6 2022 (€699). Deze heeft een 1x10 en dat vind ik wel interessant. Mijn huidige fiets waar ik mijn normale fietsritten op rijd is een Cortina Blau met 3 versnellingen. Ik merk dat ik hier echt te weinig aan heb. Als ik een beetje vaart wil maken trap ik mij helemaal het apezuur.
Aangezien ik de MTB eigenlijk ook als daily driver wil gaan gebruiken vroeg ik mij wel af of deze op z'n zwaarst wel echt al een stuk harder gaat dan mijn huidige 3 versnellingen. Iets om nog even uit te zoeken.
Iemand verder nog tips in het algemeen of juist op de gekozen fiets? Die zijn zeker welkom
als je je echt wilt verdiepen in versnellingen, ranges, opties, etc, verdiep je eens in https://www.ritzelrechner.de/Tricto schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:34:
Volg dit topic nu een paar weken. En sinds diezelfde tijd me steeds meer aan het verdiepen in MTB. Ik ben 100% beginner en heb nog nooit op een MTB gezeten. Maar kijkend naar filmpjes etc. wel erg enthousiast geworden. 11-7 heb ik een beginnersclinic in Bergschenhoek en hoop dat m'n enthousiasme zoals ik deze nu al heb dan ook wordt bevestigd.
op het eerste gezicht ziet het er allemaal ingewikkeld uit, maar uiteindeljk kan je heel goed verchillende systemen en tandwiel combinaties vergelijken.
Het meest lastige is misschien wel hierin het gebrek aan ervaring, hierdoor heb je geen referentie (qua cadans, snelheden, afstanden, ....) en weet je nog steeds niet wat beter of slechter is.
als vuistregels kan je nemen:
- ideale cadans zit rond de 90 rpm
- bij MTB's heb je achter als kleinste tandwiel, een 11 (bij duurdere systemen ook en 10 of zelfs een 9, maar dat is bij jou budget niet van toepassing).
- als je top speed op de weg belangrijk vind moet je gaan kijken met welk tandwiel voor je op ~35-40 km per uur uitkomt icm met een 11T achter en 90 rpm. (als je goed fit bent en je wilt met wielrenners mee en af en toe nog een sprintje kunnen pakken, dan heb je aan een MTB niet genoeg).
in dit voorbeeld
https://www.ritzelrechner...90&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed
/f/image/jsAeZW6B50jK6B4hqdYAPRbf.png?f=fotoalbum_large)
staat de boel dus ingesteld op:
- 32 blad voor
- 10 speed 11-48 cassette achter (beide niet gechecked met je beoogde fiets, maar gaat om het idee)
- cadans 90 rpm
- tire size 29" 57mm (2.25" breed)
- display speed
door display speed zie je dus je snelheid als je in 32/11 (32 tandjes voor, 11 tandjes achter) 90 rpm trapt.
dan zal je snelheid dus 36,6 km per uur zijn. Dat is niet je topsnelheid, want je kan ook best -even- 110 rpm trappen en dan zit je al op 44 km/uur, maar dat trap je je dus wel het apezuur
Je kan dus gaan spelen met alle schuifjes en instellingen, om te kijken wat het resultaat is.
ik kan je alvast wel vertellen dan 1x10 niet ideaal is als je naast het terrein ook serieus op de weg wilt fietsen, op de weg wil je wat kleinere stapjes tussen de versnellingen, en die heb je niet met een 1x* mtb systeem. uiteraard kan het wel, ik fiets zelf ook weleens grotere stukken over de weg met de MTB, maar ideaal is het dus niet.
Je geeft aan op zoek te zijn naar een fiets met geen extreem lange levertijd.Tricto schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:34:
Het model dat je gevonden hebt is van komend jaar. Dat betekent dat er nog geen enkele dealer dit model op voorraad heeft. Meestal komen de modellen voor het volgend jaar in augustus/september in de winkel.
Dus misschien dat als je nu bestelt jouw fiets wat vlotter komt, maar reken er maar niet op.
Ik heb vorig jaar een fiets besteld in augustus, en die zou 1 oktober geleverd worden. Dat is uiteindelijk 28 februari geworden, dus een half jaar levertiijd.
Dan de vraag over de vaart...
Een stadfiets vergelijken met een MTB is lastig.
Ik zag dat de Trek voor een tandwiel heeft met 30tanden. Achter is dat op in de hoogste versnelling 11.
Als ik dat invul op http://gears.mtbcrosscountry.com/#29/2.10I399I4399
Komt daar onderstaande plaatje uit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kOcp987vFJa9M51na9hvMy7Q.jpg?f=user_large)
Simpel gesteld hoe harder je trapt (lees hoe vaker je rondgaat) hoe sneller.
Ik persoonljk rij als ik rustig rijdt met een cadans tussen de 60 en 70, dat zou dan ong. 25-27kmh zijn.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
ook ff opgezocht: https://www.12gobiking.nl/trek-marlin-6
inderdaad een 30T voor en een 11-46 achter.
ik wilde eigenlijk zeggen, je kan er zo een groter tandwiel voor op zetten, maar het is een beetje een onbekende crank, normaal is dat niet zo erg als ze standaard 4 gaten 96 of 104 bcd gebruiken, maar deze crank gebruikt een direct mount systeem en ik kan niet zo vinden of ze een bestaande standaard (van de bekendere merken) volgen of een eigen "standaard" hebben..
dit maakt het wel lastig, ook bij vervangen overigens.. liever een fiets met meer standaard onderdelen (ook een reden waarom mijn volgende fiets toch geen cannondale meer zal zijn, verder helemaal tevreden, maar qua onderhoud en vervangende onderdelen is het met sommige dingen gewoon irritant)
inderdaad een 30T voor en een 11-46 achter.
ik wilde eigenlijk zeggen, je kan er zo een groter tandwiel voor op zetten, maar het is een beetje een onbekende crank, normaal is dat niet zo erg als ze standaard 4 gaten 96 of 104 bcd gebruiken, maar deze crank gebruikt een direct mount systeem en ik kan niet zo vinden of ze een bestaande standaard (van de bekendere merken) volgen of een eigen "standaard" hebben..
dit maakt het wel lastig, ook bij vervangen overigens.. liever een fiets met meer standaard onderdelen (ook een reden waarom mijn volgende fiets toch geen cannondale meer zal zijn, verder helemaal tevreden, maar qua onderhoud en vervangende onderdelen is het met sommige dingen gewoon irritant)
Zo vandaag eens "de drop van Herpen" zitten oefenen die ik recent per toeval ondekt heb en daarbij een boom gevonden die zo vriendelijk was om het even te filmen ter lering ende vermaak. Ik vind het ding best spannend (vooral de eerste keer dat ik het probeerde) maar op het filmpje valt het altijd toch weer tegen. 
@Michaelg was al zo vriendelijk om mij er op Strava te wijzen op dat ik nogal "nose heavy" was, dat klopt, dat voel ik ook tijdens het droppen. Ik denk kont nog verder naar achter gooien (ik lees overal dat je eigenlijk niet zou moeten "poppen" in ieder geval), misschien ook nog van te voren de bike meer naar voren duwen?
YouTube: De drop van Herpen
Hopelijk zijn hier nog meer tips (naast commentaar op de filmkwaliteiten van de cameraboom die scherp heeft gesteld op de grassprietjes in de voorgrond
).
@Michaelg was al zo vriendelijk om mij er op Strava te wijzen op dat ik nogal "nose heavy" was, dat klopt, dat voel ik ook tijdens het droppen. Ik denk kont nog verder naar achter gooien (ik lees overal dat je eigenlijk niet zou moeten "poppen" in ieder geval), misschien ook nog van te voren de bike meer naar voren duwen?
YouTube: De drop van Herpen
Hopelijk zijn hier nog meer tips (naast commentaar op de filmkwaliteiten van de cameraboom die scherp heeft gesteld op de grassprietjes in de voorgrond
[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 07-06-2021 15:25 ]
@Kluus lastig te zien.. zo slecht is het niet hoor op de video
verder ligt het ook aan je doel, sommige gaan voor maximale airtime, en dan moet je wel een beetje poppen natuurlijk (al is een drop niet vergelijkbaar met een jump).
Als je gewoon (xc) snelheid wilt houden, wil je eigenlijk gewoon snel weer aan de grond (dus geen pop voor extra hoogte/airtime).
Als de landing spot dubieus is wil je niet met je voorwiel eerst landen, want als het te los/mul is, dan klap je makkelijk over je stuur, met 2 wielen tegelijk landen behoud je de meeste controle.
Als ik het goed bekijk lijkt je voorwiel net wat eerder de grond te raken, dus enige tip is je gewicht net wat meer naar achter, met een dropper een stuk makkelijker
verder ligt het ook aan je doel, sommige gaan voor maximale airtime, en dan moet je wel een beetje poppen natuurlijk (al is een drop niet vergelijkbaar met een jump).
Als je gewoon (xc) snelheid wilt houden, wil je eigenlijk gewoon snel weer aan de grond (dus geen pop voor extra hoogte/airtime).
Als de landing spot dubieus is wil je niet met je voorwiel eerst landen, want als het te los/mul is, dan klap je makkelijk over je stuur, met 2 wielen tegelijk landen behoud je de meeste controle.
Als ik het goed bekijk lijkt je voorwiel net wat eerder de grond te raken, dus enige tip is je gewicht net wat meer naar achter, met een dropper een stuk makkelijker
Thanks, ja dat gevoel heb ik ook, ik merkte wel dat ik behoorlijk op het voorwiel landde op zich, maar gewoon die kont verder naar achter gooien dan inderdaad. Beetje lastig omdat ik een relatief breed zadel heb en geen dropper (wellicht heb ik een goeie usecase te pakken voor de volgende upgradePrulleman schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:40:
@Kluus lastig te zien.. zo slecht is het niet hoor op de video![]()
Echt airtime halen kan hier ook niet want waar mijn telefoon staat ga je al helemaal van de onderliggende trail af, daar kom je eigenlijk een beetje dwars op uit, als je te ver springt vlieg je daar
de bosjes in.
Denk dat het voornaamste is dat je iets eerder al je gewicht naar achteren verplaatst. Dus echt net voordat je voorwiel los komt. Hoe groter de drop hoe langzamer dit kan.
Ik ben er zelf ook geen ster in hoor. Maar de dropper maakt het wel zoveel makkelijker.
Ik doe zelf regelmatig oefenen vanaf een stoep en met me zadel naar beneden gaat het echt makkelijker.
Ik ben er zelf ook geen ster in hoor. Maar de dropper maakt het wel zoveel makkelijker.
Ik doe zelf regelmatig oefenen vanaf een stoep en met me zadel naar beneden gaat het echt makkelijker.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Laatst een clinic drops en jumps gedaan. Super leuke dag gehad en leerzaam. Klein relaxed groepje en twee instructeurs. Eerst jumps op wip wap geoefend en daarna een tafel jump. Daarna door naar soorten van bike parkje om drops met jumps verder te oefenen. En natuurlijk mocht een stukje single met drops en jumps niet ontbreken.
Had zelf bij hogere drop dat ik eerste keer op het voorwiel lande. Dit kwam bij mij doordat ik te weinig snelheid had. Keren daarna meer snelheid en landing was gelijk stuk prettiger. En ook gelijk afgeleerd om te snel gewicht naar achter te verplaatsen. ;-)
Had zelf bij hogere drop dat ik eerste keer op het voorwiel lande. Dit kwam bij mij doordat ik te weinig snelheid had. Keren daarna meer snelheid en landing was gelijk stuk prettiger. En ook gelijk afgeleerd om te snel gewicht naar achter te verplaatsen. ;-)
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
@Daan_ zo'n clinic lijkt mij inderdaad ook nuttig om eens te doen, specifiek voor dat soort onderdelen inderdaad! Ik weet niet of ik veel meer snelheid durf te maken omdat hij eigenlijk een beetje rot op de route uit komt, je ziet het niet op het filmpje, maar ik kom hier al een beetje naast de trail terecht dus echt veel harder durf ik niet te gaan. Inderdaad gewicht verdelen dus (en sparen voor een dropper post). 
Ik had ook nog een foto gemaakt, de blauwe pijl geeft aan hoe de route loopt, de groene is met de "drop". Wel grappig trouwens hoe klein en simpel het op beeld lijkt (wat het ook is hoor, daar niet van) maar als je er staat kijk je er toch weer anders tegenaan
.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PCLPqmxlvsV4vVfHP0rVFUzx.jpg?f=user_large)
Er zit ook nog ergens een soort jump op een alternatief pad (vroeger was dit de officiele route maar omdat hier wat ongelukken gebeurde is die omgelegd). Daar kom je eerst van een afdaling van een duin en zit er op het eind een natuurlijk schansje waarna je uit komt op het mulle zand wat nog wat lager ligt. Daar heb je dus veel meer airtime maar die krijg ik wel beter geland, dat komt denk ik inderdaad door de snelheid die je daar al door het stukje afdaling hebt (en je begin stand is natuurlijk al meer achterover door het "schansje").
Anyway ik vind het wel leuk, ben de laatste tijd dus wat aan het zoeken geweest naar onofficiele natuurlijke "features" in de buurt van de lokale route, zoals dit en dan is er eigenlijk nog best wat te vinden
.
Ik had ook nog een foto gemaakt, de blauwe pijl geeft aan hoe de route loopt, de groene is met de "drop". Wel grappig trouwens hoe klein en simpel het op beeld lijkt (wat het ook is hoor, daar niet van) maar als je er staat kijk je er toch weer anders tegenaan
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PCLPqmxlvsV4vVfHP0rVFUzx.jpg?f=user_large)
Er zit ook nog ergens een soort jump op een alternatief pad (vroeger was dit de officiele route maar omdat hier wat ongelukken gebeurde is die omgelegd). Daar kom je eerst van een afdaling van een duin en zit er op het eind een natuurlijk schansje waarna je uit komt op het mulle zand wat nog wat lager ligt. Daar heb je dus veel meer airtime maar die krijg ik wel beter geland, dat komt denk ik inderdaad door de snelheid die je daar al door het stukje afdaling hebt (en je begin stand is natuurlijk al meer achterover door het "schansje").
Anyway ik vind het wel leuk, ben de laatste tijd dus wat aan het zoeken geweest naar onofficiele natuurlijke "features" in de buurt van de lokale route, zoals dit en dan is er eigenlijk nog best wat te vinden
[ Voor 28% gewijzigd door Kluus op 07-06-2021 18:07 ]
Had je filmpje niet gezien ;-) Snelheid is snel zat. Bij dit soort drops is wel fijn als zadel iets omlaag kan. Anders zadel eens omlaag zetten voor je de drop doet. Hoe voelt het dan?
Heb de clinic hier gevolgd. https://www.mtbclinic.nl/jumps-en-drops/
Heb de clinic hier gevolgd. https://www.mtbclinic.nl/jumps-en-drops/
[ Voor 18% gewijzigd door Daan_ op 07-06-2021 18:08 ]
Nja uiteindelijk is het een combinatie van je rij snelheid en de hoogte van de drop die bepaald hoe snel jij je gewicht naar achteren moet verplaatsen. Ga je heel snel en is het een hoge drop. Dan hoef je bij wijze van alleen de druk van je voorwiel te houden. Ga je langzamer en is het een hogere drop. Dan moet je veel meer die manual techniek gebruiken.Daan_ schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:39:
Van wie heb je de clinic gehad trouwens? Ik heb hem destijds van Bart gehad. Echt een super aardig vent en legt het echt goed uit.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Als ik alleen op pad ga op de mtb dan zet ik altijd road id aan. Maak ik een schuiver en sta of lig langer als 5 min stil dan krijgen ze thuis een seintje. Perfect toch? Alleen nu willen ze er 5 euro per maand voor gaan vangen. Er zijn vast alternatieven ….
Met mijn elemnt kunnen ze me al volgen maar gaat er juist om dat ze seintje krijgen als ze bijv met gebroken been in het bos ligt.
Met mijn elemnt kunnen ze me al volgen maar gaat er juist om dat ze seintje krijgen als ze bijv met gebroken been in het bos ligt.
Ik sta te vaak 5 min stil, mijn vrouw zou er alleen maar ongerust om worden. Maar ik fiets meestal niet alleen, dat scheelt enorm.sparks schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:08:
Als ik alleen op pad ga op de mtb dan zet ik altijd road id aan. Maak ik een schuiver en sta of lig langer als 5 min stil dan krijgen ze thuis een seintje. Perfect toch? Alleen nu willen ze er 5 euro per maand voor gaan vangen. Er zijn vast alternatieven ….
Je hebt er niks aan, maar Garmin heeft ongevaldetectie.sparks schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:08:
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ik rij ook alleen.sparks schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:08:
Als je 112 belt, zien ze je locatie. Met Emergency SOS (android) kun je via enkele malen indrukken v/d power knop, een SOS sturen naar vooraf ingestelde nummers.
Werkt natuurlijk alleen niet als je buiten westen raakt
Mogelijk ga ik nu vloeken in de kerk, maar hebben jullie misschien tips voor goede spd naar flat pedal conversieplaatjes? Situatie is als volgt, thuis hebben we twee MTB's. Een van de twee heeft nu SPD pedalen omdat dat voor mij op de langere afstanden veel fijner is. Nou is het alleen zo dat mijn ouders ook wel eens incidenteel met de MTB op pad gaan (niets serieus). Omdat we nog SPD pedalen hadden liggen niet voor van die hybride SPD/flat gegaan. Dus ik dacht, van die conversie plaatjes moet vast lukken.
Die van de decathlon hebben gemixte reviews, die van shimano zelf lijken wel oke? Zijn er misschien ook nog metalen opties?
Die van de decathlon hebben gemixte reviews, die van shimano zelf lijken wel oke? Zijn er misschien ook nog metalen opties?
Misschien moet ik die crash detection ook maar weer aanzetten. Maatje van mij stuurt zijn garmin alarm ook naar een ander fietsmaatje van ons kwam ik onlangs achter en dat vond ik ook wel slim eigenlijk: die kent de weg in de bossen en kan gelijk op zijn fiets gaan zoeken, in tegenstelling tot onze vrouwen.magic_nl schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:28:
[...]
Je hebt er niks aan, maar Garmin heeft ongevaldetectie.
@Prulleman @magic_nl
Thanks voor jullie uitgebreide reacties!
Ik kan zo snel niet vinden hoeveel tanden mijn huidige fiets heeft op de tandwielen. Die moet ik denk ik maar eens gaan tellen. Ik moet nu echt al flink doortrappen om boven de 20 km/h te komen. Met een "flinke sprint"
tik ik net de 28 km/h aan.
Meekomen met de wielrenners is echt niet nodig. Ook is mijn huidige conditie niet echt fit te noemen. Ik hoop juist ook door te gaan fietsen fitter te worden.
De beoogde fiets lijkt "redelijk snel" geleverd te kunnen worden in rood zwart. Ik zou de oranje variant mooier vinden en die zou leverbaar zijn vanaf oktober.
Ik heb nog twijfel om voor de snelheid te kiezen voor de rood zwarte variant zodat ik eventueel dit jaar nog met het mooie weer kan fietsen.
Ik kan zo snel niet vinden hoeveel tanden mijn huidige fiets heeft op de tandwielen. Die moet ik denk ik maar eens gaan tellen. Ik moet nu echt al flink doortrappen om boven de 20 km/h te komen. Met een "flinke sprint"
Meekomen met de wielrenners is echt niet nodig. Ook is mijn huidige conditie niet echt fit te noemen. Ik hoop juist ook door te gaan fietsen fitter te worden.
De beoogde fiets lijkt "redelijk snel" geleverd te kunnen worden in rood zwart. Ik zou de oranje variant mooier vinden en die zou leverbaar zijn vanaf oktober.
Ik heb nog twijfel om voor de snelheid te kiezen voor de rood zwarte variant zodat ik eventueel dit jaar nog met het mooie weer kan fietsen.
De hoeveelheid tandjes kan je toch lastig vergelijken met je huidige fiets denk ik. Ik zou het misschien eerst maar eens ervaren, met de 30 kom je waarschijnlijk in ieder geval niet tekort, en jezelf aanleren met een iets hogere cadans te fietsen dan je doorgaans op een stadsfiets doet (~90rpm) kan ook geen kwaad eigenlijk.Tricto schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:19:
@Prulleman @magic_nl
Wanneer je toe bent aan iets anders zou ik (indien het lastig is om aan de juiste bladen te komen) de boel gewoon vervangen voor een nieuwe, gangbare BB (~30 euro) (en dan ga ik er even van uit dat het Frame wel een "standaard" BSA draad heeft) en een crankstel met daarop het blad wat je wil (M5100-1 ofzo, al zie ik die ook al niet met groter dan 32T, dus ik zou me dan nog minder druk maken over die 30T). Weet iemand of een 11/12 speed voorblad zou werken met 1x10 speed? In theorie wel, of krijg je dan te veel ruimte op de brede tandjes waardoor hij eerder af loopt?
Maar voorlopig zou ik me in ieder geval niet druk maken en lekker gaan fietsen dus
Bij mij juist wel m'n vrouw als contact.Kluus schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:13:
[...]
Misschien moet ik die crash detection ook maar weer aanzetten. Maatje van mij stuurt zijn garmin alarm ook naar een ander fietsmaatje van ons kwam ik onlangs achter en dat vond ik ook wel slim eigenlijk: die kent de weg in de bossen en kan gelijk op zijn fiets gaan zoeken, in tegenstelling tot onze vrouwen.
Krijgt als het goed is toch de GPS-locatie, en haar zus zit bij het veteranen search team.
https://veteranensearchteam.nl/
Denk dat ze me dan wel vinden.
Systeemspecificaties
Bij een stadfiets met 3 versnellingen werkt het allemaal anders. Die zijn gewoon logger en dus minder snel.Tricto schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:19:
@Prulleman @magic_nl
Ik kan zo snel niet vinden hoeveel tanden mijn huidige fiets heeft op de tandwielen. Die moet ik denk ik maar eens gaan tellen. Ik moet nu echt al flink doortrappen om boven de 20 km/h te komen. Met een "flinke sprint" tik ik net de 28 km/h aan.
Zoals ik al eerder zei kun je dat niet vergelijken.
Ik ga even uit van 12gobiking (https://www.12gobiking.nl/trek-marlin-6).De beoogde fiets lijkt "redelijk snel" geleverd te kunnen worden in rood zwart. Ik zou de oranje variant mooier vinden en die zou leverbaar zijn vanaf oktober.
Daar zie ik als ik speel met de kleur en even uitga van maat M vershillende levertijden.
Lopend van 25 oktober 2021 tot 28 februari 2022.
Bij rood/zwart staat dan 24 januari 2021, en oranje staat op 'snel leverbaar'.
Dat laatste betekent bij 12gobiking vooral dat ze het gewoon nog niet weten.
Ik zou me er niet op vast pinnen. De markt is nu zo dat alleen als er echt staat 'op voorraad' je er iets mee kunt. Alle andere datums zijn benaderingen en kunnen nog opschuiven.
De beste garantie voor een leverdatum zul je bij een lokale fietsenmaker hebben schat ik.
Systeemspecificaties
Om even wat ervaring te delen. Ik heb mijn Marlin 7 2021 op 4 januari besteld met een geschatte levering in de week van 15 maart. Dit werd uitgesteld naar de week van 17 mei. Uitendelijk kreeg ik op 12 april een berichtje dat hij klaar stond. Een maand eerder dus dan uiteindelijk verwacht.magic_nl schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:18:
[...]
Ik ga even uit van 12gobiking (https://www.12gobiking.nl/trek-marlin-6).
Daar zie ik als ik speel met de kleur en even uitga van maat M vershillende levertijden.
Ik zou me er niet op vast pinnen. De markt is nu zo dat alleen als er echt staat 'op voorraad' je er iets mee kunt. Alle andere datums zijn benaderingen en kunnen nog opschuiven.
De beste garantie voor een leverdatum zul je bij een lokale fietsenmaker hebben schat ik.
Zij zijn ook afhankelijk van de informatie de de leveranciers geven en blijkbaar schommelt dat ook nogal.
Tip voor de mensen in het zuiden:magic_nl schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:18:
Ik ga even uit van 12gobiking (https://www.12gobiking.nl/trek-marlin-6).
In Maastricht zit bij het station een fietsenwinkel die meerdere Cannondale fietsen op voorraad heeft staan. Ik kwam er toevallig bij uit en heb de Trail SL1 uit voorraad kunnen meenemen. Er stonden nog meerdere modellen en maten.
Ik weet wel iemand die af en toe die dingen gebruikt voor gewone schoenen. Volgens mij zijn het die van shimano zelf. Heb begrepen dat ze wel okay zijn, maar alleen als je gewoon rustig over de weg van A naar B moet en niet voor offroad gebruik, ook niet rustig. De grip is eigenlijk gewoon beroerd maar dat zal je toch houden met dat soort dingen. Zover ik weet zijn ze er niet in metaal, maar kan me niet voorstellen dat er totaal geen bedrijf is dat ze niet maakt.Cranzai schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:59:
Mogelijk ga ik nu vloeken in de kerk, maar hebben jullie misschien tips voor goede spd naar flat pedal conversieplaatjes? Situatie is als volgt, thuis hebben we twee MTB's. Een van de twee heeft nu SPD pedalen omdat dat voor mij op de langere afstanden veel fijner is. Nou is het alleen zo dat mijn ouders ook wel eens incidenteel met de MTB op pad gaan (niets serieus). Omdat we nog SPD pedalen hadden liggen niet voor van die hybride SPD/flat gegaan. Dus ik dacht, van die conversie plaatjes moet vast lukken.
edit: na 2 tellen zoeken https://www.amazon.com/Li...id=1623164831&sr=8-8&th=1 Kon het me al niet voorstellen. (En ze hebben nog een zooi andere in metaal) Ik zou ze nog steeds niet offroad willen gebruiken.
[ Voor 9% gewijzigd door ZanielGa op 08-06-2021 17:10 ]
Koop een paar composietpedalen van ome Ali. Dan kan je wisselen tussen die twee en zit je niet met een halfbakken oplossing. Pedalen wisselen is 5min werk, bij mij kost banden op druk brengen meer tijd.Cranzai schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:59:
Er loopt wat raar volk rond...
https://www.omroepbrabant...ountainbiker-raakt-gewond
Systeemspecificaties
Afgelopen weekend deelgenomen aan de AES Enduro race. Ongeveer 20mile (~32km) fietsen met 6 DH timed segments. Voor mij de eerste keer, en kon niet alle stages verkennen vanwege werk en 2 stages die ik had verkent waren nog niet gemarked, dus verloor ik onnodig wat tijd.
Dit was de volledige route:
:strip_exif()/f/image/MT9J9krpvYgX1laeTBOKiLYu.jpg?f=fotoalbum_large)
Een video van de stages (niet van mij, maar Chris reed wel in de zelfde categorie).
Overall, een leuke ervaring, ga zeker kijken of ik meer kan rijden. Qua uitslag in de middenmoot vna mijn klasse. Deze keer voornamelijk geconcentreerd op het uitrijden en ervaring opdoen. Volgende keer wat meer concentreren op aggressiver rijden (ik had hierna nog bijna 30mile gereden dus zeker nog energie over) en maakte redelijk wat tijd op t.o.v. de mensen binnen mijn klasse en natuurlijk rij eigenschappen verbeteren.
Dit was de volledige route:
:strip_exif()/f/image/MT9J9krpvYgX1laeTBOKiLYu.jpg?f=fotoalbum_large)
Een video van de stages (niet van mij, maar Chris reed wel in de zelfde categorie).
Overall, een leuke ervaring, ga zeker kijken of ik meer kan rijden. Qua uitslag in de middenmoot vna mijn klasse. Deze keer voornamelijk geconcentreerd op het uitrijden en ervaring opdoen. Volgende keer wat meer concentreren op aggressiver rijden (ik had hierna nog bijna 30mile gereden dus zeker nog energie over) en maakte redelijk wat tijd op t.o.v. de mensen binnen mijn klasse en natuurlijk rij eigenschappen verbeteren.
You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!
De horror voor iedere MTB'er, al jarenlang komen deze cases voorbij.magic_nl schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:51:
Ik vraag me altijd af wat het achterliggende doel is, ik kan me niet voorstellen dat het doel doodslag is. Ergens ben ik daarom ook altijd wel blij als ik niet alleen op de track ben, dan weet ik zeker dat de track veilig is.
BlaBlaBla
Mja, sommige mensen kunnen gewoon echt niet verder denken dan hun neus lang is. Als je al ziet wat er anoniem aan woordkots onder berichten over wielrenners of mountainbikers wordt getypt... "Doodrijden, afmaken, net goed, hadden ze er niet meer mee kunnen pakken" hoe je dat soort dingen kan typen zonder je ogen uit je kop te schamen, ik kan er met m'n verstand niet bij. Dan hoeft er maar eentje tussen te zitten zonder impulscontrole en je krijgt dit soort wanstaltige praktijken. Gelukkig heb ik het in het bos nog nooit meegemaakt, maar op de racefiets ben ik af wel een aantal keer uitgescholden, afgesneden of in de berm gedrukt, allemaal door ogenschijnlijk normale mensen, met kinderzitjes achter in de auto en dierplaatjes op het raam zegmaar....Strider schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 18:07:
Ik vraag me altijd af wat het achterliggende doel is, ik kan me niet voorstellen dat het doel doodslag is.

Bizar! Als je dit soort acties uithaalt spoor je echt niet.magic_nl schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:51:
Had zelf z'n klem van een dakdrager op een stuk hout gezet achter de voorstoel in m'n colt. Gek genoeg krijg ik het geheel er in m'n Civic Station niet rechtopstaand in omdat de bank volledig vlak vouwt en er dan eigenlijk niet zo veel ruimte tussen de voorstoel en de bank zit.. Als ik het ding op de vloer zet is m'n stuur + vork te hoog. Morgen maar eens gaan stoeien met het hoe/en wat. In een houder staat hij wel altijd mooi stevig, het achterwiel kan ik er helaas sowieso niet in laten zitten als ik hem rechtop staand er in wil hebben.breew schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 17:47:
lang leve de 3d printer
[Afbeelding]
Nu past de fiets rechtop achterin onze VW ID4max (zadel moet er wel af).
Hij gaat dus gewoon liggend er in eind van de week, eerst een rondje 3-Länder Trails 2 dagen bikepark knallen en daarna in Noord-Italië en Zuiden van Zwitserland her en der nog wat fietsen. Eindelijk de Fullface helm, Goggles, protector shirt & ellenboog beschermers uitproberen.
[ Voor 27% gewijzigd door GoldenSample op 08-06-2021 23:34 ]
Gister avond nog een rondje Zeist gedaan. Was heerlijk. Alleen wel veel los zand.
Wat is daar de beste optie in?
Harde banden zachte banden?
gister 1 crash omdat mijn voorbad weg gleed. 1 crash over de kop. En een aantal keer bijna mijn voorband weg
gister 1 crash omdat mijn voorbad weg gleed. 1 crash over de kop. En een aantal keer bijna mijn voorband weg
Zacht!chimera2 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:04:
Gister avond nog een rondje Zeist gedaan. Was heerlijk. Alleen wel veel los zand.
Meer oppervlak, minder wegzakken. Zo breed mogelijke zachte banden
Alles ok?chimera2 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:04:
Het helpt vaak om je bandenspanning met los zand wat lager te hebben. Ook je positie op de fiets doet veel. Haal bijvoorbeeld een beetje druk van het voorwiel door iets meer rechtop te zitten. Ook het stuur iets losjes vasthouden zorgt ervoor dat het wiel zelf een weg zoekt door het zand. Hierdoor rij je er stabieler doorheen.
Ja alleen een deuk in mijn egoMarty! schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:09:
[...]
Alles ok?
Het helpt vaak om je bandenspanning met los zand wat lager te hebben. Ook je positie op de fiets doet veel. Haal bijvoorbeeld een beetje druk van het voorwiel door iets meer rechtop te zitten. Ook het stuur iets losjes vasthouden zorgt ervoor dat het wiel zelf een weg zoekt door het zand. Hierdoor rij je er stabieler doorheen.
Het ging gelukkig niet hard
en wat schaafplekken.
en ik heb mijn voorband toch al vrij zacht.
misschien is beter letten op mijn positie op de fiets
Ja, bij zanderige passage's uit je zadel komen en in de attack-positie gaan staan, dus daarmee goed je gewicht 50/50 verdelen en voldoende druk op je voorwiel geven.
Grappig, ik zet juist meer gewicht op mijn achterwiel zodat het voorwiel niet gaat ingraven. Verder je stuur losjes vasthouden en het voorwiel een beetje het spoor laten zoeken, met je gewicht sturen (en kijken waar je heen wil). Licht verzetje opzetten, vooral blijven trappen.Sjoewe schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:49:
Ja, bij zanderige passage's uit je zadel komen en in de attack-positie gaan staan, dus daarmee goed je gewicht 50/50 verdelen en voldoende druk op je voorwiel geven.
Voor wat betreft materiaal, inderdaad, zachte banden.
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 09-06-2021 08:59 ]
Volgens mij werkt dit averechts. Uit je zadel komen en in de ‘attack’ positie gaan staan verhoogt je zwaartepunt (onstabieler) en geeft meer druk op je voorwiel.Sjoewe schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:49:
In een goede attack-positie sta je toch juist met je gewicht 50/50 verdeeld over voor- en achterwiel?
En met een dropper hoeft je zwaartepunt ook niet omhoog te gaan
[ Voor 25% gewijzigd door Sherlock op 09-06-2021 09:02 ]
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Hangt ook van je fiets af. Je wil juist gewicht van je voorwiel af hebben zodat deze zich niet ingraaft. Een dropper gebruiken lijkt me ook niet handig in dit soort gevallen, want als je niet blijft trappen in een stabiele positie ga je sowieso een keer plat.Sherlock schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:01:
In een goede attack-positie sta je toch juist met je gewicht 50/50 verdeeld over voor- en achterwiel?
Maar je wil juist zo min mogelijk gewicht op je voorwiel. Ik kom in ieder geval alle zandbakken door op deze manier, ook de notoire stukken waar iedereen op moet stappen (en over zeurt op sites als www.mtbroutes.nl).Sherlock schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:01:
Edit: En vwb dropper inderdaad wat @Marty! zegt, je wil vooral lekker soepel blijven trappen.
[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 09-06-2021 09:11 ]
Klinkt als een te zachte voorband.chimera2 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:04:
Los zand is idd meer gewicht achterop, stuur losjes in de hand en de fiets laten doen wat ie wil, niet teveel proberen te sturen met het stuur, maar met je kont zeg maar. En blijven zitten en trappen. Hou je snelheid boven de 20-25 km/h dan blijft het veel makkelijker om over het zand heen te surfen. Ga je te langzaam dan graaft je voorwiel zich in en dan kost het enrom veel kracht om te blijven fietsen.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Wat het optimum is hangt volgens mij nogal af van de exacte omstandigheden
Rij je een zandduin af (letterlijk, of bij wijze van spreke), dus door diep mul zand, dan is de aanpak van @Marty! & @Kluus waarbij de voorkant lichter gemaakt wordt, de manier waarop je er door heen komt.
Is het iets minder diep/mul of "loose over hard", zoals in Zeist veelal het geval is, dan is juist voldoende druk op de voorkant de sleutel. Daar is de attack positie prima voor zoals @Sjoewe suggereert.
Denk ik aan Zeist dan zit voor @chimera2 de sleutel waarschijnlijk in bandendruk (zacht) en druk op de voorkant. Maar goed om te horen dat het bij wat schaafplekken is gebleven. Dat losse spul op een harde onderlaag kan echt heel lastig zijn, uit het niets kan je zomaar de grip kwijt zijn.
Is het iets minder diep/mul of "loose over hard", zoals in Zeist veelal het geval is, dan is juist voldoende druk op de voorkant de sleutel. Daar is de attack positie prima voor zoals @Sjoewe suggereert.
Denk ik aan Zeist dan zit voor @chimera2 de sleutel waarschijnlijk in bandendruk (zacht) en druk op de voorkant. Maar goed om te horen dat het bij wat schaafplekken is gebleven. Dat losse spul op een harde onderlaag kan echt heel lastig zijn, uit het niets kan je zomaar de grip kwijt zijn.
If you can see, look. If you can look, observe
Hangt een beetje van de situatie af natuurlijk. Op vlak of stijgend terrein wil je vooral zorgen dat je cadans hoog blijft en je vermogen gelijkmatig is. Als je gaat stoempen dan graaft je wiel zich in. Verder niet teveel sturen en de fiets zijn weg laten zoeken. Echter ik reageerde op het wegschuiven van het voorwiel. Dat gebeurd, neem ik aan op snelheid, of bij een afdaling. Dan gaat mijn verhaal op, want een schuivend voorwiel komt 9/10 keer door verkeerde gewichtsverdeling.
De kogel lijkt door de kerk: Hoge Ginkel definitief dicht
Dat is een behoorlijke domper. Had verwacht dat het na Corona weer open zou gaan.Roozzz schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:19:
De kogel lijkt door de kerk: Hoge Ginkel definitief dicht
Na contact met 12Gobiking blijkt inderdaad dat de snel leverbare Trek Marlin 6 in het zwart rood ook pas een verwachte levering heeft in eind oktober.
Nu kwam ik ook de volgende fiets tegen;
https://www.mantel.com/cube-analog
Deze is nu op voorraad en vind ik er best aardig uit zien.
Is dit een aan of afrader? Valt precies binnen budget (750 euro met fietsplan
)
Nogmaals ter info. Het is mijn eerste MTB en fiets op dit moment nog niet. Heb dus geen exrtreme eisen. Een 1x lijn vind ik wel leuk. Verder heb ik geen idee of ik echt al wat ga merken van een lucht of coil voorvoork.
Is dit een aan of afrader? Valt precies binnen budget (750 euro met fietsplan
Nogmaals ter info. Het is mijn eerste MTB en fiets op dit moment nog niet. Heb dus geen exrtreme eisen. Een 1x lijn vind ik wel leuk. Verder heb ik geen idee of ik echt al wat ga merken van een lucht of coil voorvoork.
Op de cube zit een SRAM SX aandrijflijn die in mijn ervaring snel kapot gaat tegenover een zeer degelijke Shimano Deore op de Trek. SX is niet perse zo slecht dat je het echt moet vermijden, maar als ik kon kiezen zou ik in die prijsklasse voor de Trek gaan.
Als je je budget iets kan rekken kan je ook de grand canyon 5 overwegen. Staat op beschikbaar vanaf augustus, maar als je de website in de gaten houdt komen er regelmatig sneller leverbare opties beschikbaar (eventueel met distill browser extensie)
Met coil-vorken heb ik geen ervaring, weet wel dat de afstel-mogelijkheden beperkt zijn, dus als je erg veel of erg weinig weegt minder handig.
Verder is het gewoon een minimumfiets. Voor een beginner die niet verder gaat dan wat lichte singletracks e.d. waarschijnlijk voldoende en betrouwbaar genoeg, maar ook niets meer dan dat, maargoed, dat is die Trek Marlin 6 ook. Ik denk dat het fietsen zijn waarbij je, als je het leuk blijft vinden, vrij snel wil upgraden. Als je tweedehands iets kan vinden (en daarbij marktplaats vooral vermijden, zitten flink wat dubieze verkopers) kan je meer fiets voor hetzelfde geld kan krijgen, ervan uitgaande dat je handig genoeg bent om aan de hand van youtube wat basisonderhoud te plegen.
Edit: Ik denk overigens niet dat je echt een miskoop doet met die cube, zeker niet als hij direct leverbaar is en je komende zomer echt wil fietsen.
Als je je budget iets kan rekken kan je ook de grand canyon 5 overwegen. Staat op beschikbaar vanaf augustus, maar als je de website in de gaten houdt komen er regelmatig sneller leverbare opties beschikbaar (eventueel met distill browser extensie)
Met coil-vorken heb ik geen ervaring, weet wel dat de afstel-mogelijkheden beperkt zijn, dus als je erg veel of erg weinig weegt minder handig.
Verder is het gewoon een minimumfiets. Voor een beginner die niet verder gaat dan wat lichte singletracks e.d. waarschijnlijk voldoende en betrouwbaar genoeg, maar ook niets meer dan dat, maargoed, dat is die Trek Marlin 6 ook. Ik denk dat het fietsen zijn waarbij je, als je het leuk blijft vinden, vrij snel wil upgraden. Als je tweedehands iets kan vinden (en daarbij marktplaats vooral vermijden, zitten flink wat dubieze verkopers) kan je meer fiets voor hetzelfde geld kan krijgen, ervan uitgaande dat je handig genoeg bent om aan de hand van youtube wat basisonderhoud te plegen.
Edit: Ik denk overigens niet dat je echt een miskoop doet met die cube, zeker niet als hij direct leverbaar is en je komende zomer echt wil fietsen.
[ Voor 5% gewijzigd door Sytheon op 09-06-2021 17:15 ]
Waarom zie ik tegenwoordig veel deore shifters met xt derailleur?
Ik heb nu een mountainbike van 10+ jaar oud met deore shifters en slx derailleur en zou binnenkort een upgrade willen. Zijn deore shifters tegenwoordig helemaal prima? Of moet ik deze combi vermijden? Ik meende dat je met name in het lagere prijssegment gestunt wordt met een goede derailleur en een verdere goedkope groep
Ik heb nu een mountainbike van 10+ jaar oud met deore shifters en slx derailleur en zou binnenkort een upgrade willen. Zijn deore shifters tegenwoordig helemaal prima? Of moet ik deze combi vermijden? Ik meende dat je met name in het lagere prijssegment gestunt wordt met een goede derailleur en een verdere goedkope groep
Omdat mensen met minder verstand van fietsen wel het verschil tussen een XT en gewone Deore derailleur zien, maar niet het verschil tussen een goede en slechte vork, banden, of andere zaken zien. Er is in ieder geval geen reden om Deore te mijden voor zover ik weet.
Zelf begin dit jaar ook deze Analog gekocht als eerste mtb. Op zich weinig mis mee, SX schakelt prima voor mij, coilvering niet geweldig maar werkt in principe prima.Tricto schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:27:
Is dit een aan of afrader?
Mooie fiets om te ontdekken of je het leuk vindt.
Enige wat ik achteraf jammer vind, zijn de beperkte upgrademogelijkheden. De non-tapered headset, non-boost spacing en 27,2mm seattube beperken de mogelijkheden voor nieuwe vork/wielen/mooie dropper.
Maar los van dat lekker fiets waar je je geen buil aan kan vallen. Als deze op voorraad is, zou ik het gewoon doen voordat ie weg is!
Vandaag hier de knoop doorgehakt en toch een MTB Hopper bundel besteld. De opstelling zoals ik nu heb met metalen platen en baksteken etc. is niet echt veilig ;-)Klitse schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:20:
[...]
Ik ga voor nu maar eerst voor de lite. Die is ook nog als rugzak mee te nemen (kan me niet voorstellen dat je daar graag mee wilt fietsen maar voor een paar 100meter is het prima te doen lijkt me). Ze zijn inderdaad aardig aan de prijs, maar het bergt erg klein op (belangrijk aangezien mijn garage al vol staat met fietsen) en is portable. Ook nog gekeken naar jumppack en sender ramps. Maar de MTB Hopper lijkt beter te werken op ongelijke grond en zijn het meest portable.
Nu aan het kijken hoe ik een drop achter het huis kan bouwen van 50cm hoog en als kan nog een van +/- 100cm. Binnen kort week vrij en eens wat gaan rommelen.
Komende zaterdag ben ik van plan om een tocht over de Veluwe te fietsen (Rheden zonder de technische lussen, gecombineerd met Apeldoorn). Dit is ca 100km, en ca 1000 hoogtemeters.
Het is niet de bedoeling om dit in race-tempo af te leggen... Uitrijden met een prettig gevoel is beter. Ik ga rond 6:30/7u beginnen met fietsen en dan zien we wel hoe laat ik weer thuis ben. Ik schat dat in zo ongeveer 6-6.5 uur aan het fietsen ben, en 7-8 uur onderweg ben (pauzes enzo).
Wat neem je zoal mee op zo'n dagtocht (mijn langste atb rit tot nu toe was 60km)? Ik heb sowieso mijn rugzak met gereedschap, telefoon en 3.5 liter water mee. Maar qua voeding? Red je het op ontbijtkoek, mueslireepjes en boterhammen met pindakaas, of moet ik ergens anders rekening mee houden?
Gelletjes heb ik wel eens gebruikt bij langere stukken hardlopen, maar vind ik eigenlijk gewoon goor (en duur)...
En is het raadzaam om wat (keuken)zout in de waterzak te mikken?
of toch maar ontbijten met een bordje spaghetti bolognese? ;-)
Het is niet de bedoeling om dit in race-tempo af te leggen... Uitrijden met een prettig gevoel is beter. Ik ga rond 6:30/7u beginnen met fietsen en dan zien we wel hoe laat ik weer thuis ben. Ik schat dat in zo ongeveer 6-6.5 uur aan het fietsen ben, en 7-8 uur onderweg ben (pauzes enzo).
Wat neem je zoal mee op zo'n dagtocht (mijn langste atb rit tot nu toe was 60km)? Ik heb sowieso mijn rugzak met gereedschap, telefoon en 3.5 liter water mee. Maar qua voeding? Red je het op ontbijtkoek, mueslireepjes en boterhammen met pindakaas, of moet ik ergens anders rekening mee houden?
Gelletjes heb ik wel eens gebruikt bij langere stukken hardlopen, maar vind ik eigenlijk gewoon goor (en duur)...
En is het raadzaam om wat (keuken)zout in de waterzak te mikken?
of toch maar ontbijten met een bordje spaghetti bolognese? ;-)
[ Voor 3% gewijzigd door breew op 09-06-2021 20:45 ]
Laatste keer dat ik 100km rit en 2000+ hm heb gedaan. Was het genoeg water mee en onderweg plek wat ik kon bij vullen. En had bidon mee met sportdrank. Kwa eten was het paar power bars en boterhamen met kaas. Vond zelf genoeg water mee belangrijker dan eten.
[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 09-06-2021 20:48 ]
Zo extreem is 100 km nou ook weer niet. Gewoon goed eten van tevoren, goed drinken en een stuk of 10 mueslirepen/sultana/enz meenemen.
Vorig jaar heb ik alle routens van de UHR achter elkaar gekoppeld (205 km) en dat was wat ik mee had. Gewoon mijn achterzakjes vol. Nog wel even geluncht op terras.
Afgelopen weekend 170 km op de racefiets en van tevoren goed gegeten en een stuk of 5 pakjes sultana gegeten... 4 bidons en ging goed.
(maar goed, iedereen is hier weer anders in en je moet het zelf ervaren wat jij nodig hebt op zo'n tocht)
Vorig jaar heb ik alle routens van de UHR achter elkaar gekoppeld (205 km) en dat was wat ik mee had. Gewoon mijn achterzakjes vol. Nog wel even geluncht op terras.
Afgelopen weekend 170 km op de racefiets en van tevoren goed gegeten en een stuk of 5 pakjes sultana gegeten... 4 bidons en ging goed.
(maar goed, iedereen is hier weer anders in en je moet het zelf ervaren wat jij nodig hebt op zo'n tocht)
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
mmhhh. sultana's.. Ik heb 20 jaar geleden ofzo eens 175km (Delft-Terneuzen via de LF noordzeeroute) op de racefiets gedaan op een paar pakjes sultana's.. Over de laatste 20 km vanaf Breskens deed ik ongeveer 2 uur omdat mijn benen fysiek niet meer wilden bewegen .. Oh ja, en ik was niet echt getraind (wilde bij vrienden op bezoek ;-) ), dat scheelt ook denk ikGalois schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 20:54:
Zo extreem is 100 km nou ook weer niet. Gewoon goed eten van tevoren, goed drinken en een stuk of 10 mueslirepen/sultana/enz meenemen.

Maar helder hoor.. gewoon rugzakjes volproppen met 'normaal' (tussendoor)eten en kijken of/waar het schip strandt ;-)
Maar nog belangrijker: 1-2 uur van tevoren gewoon goed eten!breew schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:02:
[...]
mmhhh. sultana's.. Ik heb 20 jaar geleden ofzo eens 175km (Delft-Terneuzen via de LF noordzeeroute) op de racefiets gedaan op een paar pakjes sultana's.. Over de laatste 20 km vanaf Breskens deed ik ongeveer 2 uur omdat mijn benen fysiek niet meer wilden bewegen .. Oh ja, en ik was niet echt getraind (wilde bij vrienden op bezoek ;-) ), dat scheelt ook denk ik![]()
Maar helder hoor.. gewoon rugzakjes volproppen met 'normaal' (tussendoor)eten en kijken of/waar het schip strandt ;-)
(en uiteraard drinken... maar dat is eenvoudiger: gewoon veel
Ik ben wel enthousiast over Sultana's. Zo'n pakje van drie is toch 150 kcal. En ik vind ze bovendien lekker
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Daar heb je (denk ik) zeker gelijk in. Wordt wel een uitdaging aangezien ik (erg) vroeg in de ochtend wil beginnen...Galois schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:06:
[...]
Maar nog belangrijker: 1-2 uur van tevoren gewoon goed eten!
Tof. Ik ben benieuwd hoe het er straks uit ziet. Jammer dat jij zo'n eind weg woont (toch?) anders kwam ik je ff helpen met bouwenDaan_ schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:48:
[...]
Vandaag hier de knoop doorgehakt en toch een MTB Hopper bundel besteld. De opstelling zoals ik nu heb met metalen platen en baksteken etc. is niet echt veilig ;-)
Nu aan het kijken hoe ik een drop achter het huis kan bouwen van 50cm hoog en als kan nog een van +/- 100cm. Binnen kort week vrij en eens wat gaan rommelen.
Ik heb 1x meer dan 100km gefietst. In mn eentje op een vlakke route. Gewoon een paar boterhammen met pindakaas, banaantje en wat muesli repen mee. Bidonnetje met sportdrank en een camelbag met water.
[ Voor 15% gewijzigd door Klitse op 09-06-2021 21:32 ]
Wachten is tot dat het geleverd wordt. Benieuwd naar de levertijd. Wat ik zag op YouTube is opbouwen niet zo moeilijk. Denk dat ik de hopper eerst opbouw als tabletop. Dan kan ik dat mooi oefenen en is die gelijk rolbaar voor mijn vrouw om dat te oefenen.Klitse schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:30:
[...]
Tof. Ik ben benieuwd hoe het er straks uit ziet. Jammer dat jij zo'n eind weg woont (toch?) anders kwam ik je ff helpen met bouwen
Weet niet wat jij ver vind zie link handtekening. ;-)
Plan je route zo dat je rond de middag ergens kunt lunchen of bij een supermarkt iets kunt inslaan. Het zal persoonlijk zijn, maar ik vind weinig dingen zo erg als de hele dag van die meegenomen meuk eten.breew schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:02:
[...]
Hij wil.
Levertijd valt erg mee. Had die van mij binnen een week. Opbouwen van de Lite kost me een minuutje. Afbreken kost iets meer (2 min) omdat je ff moet puzzelen om alles in het pakketje te krijgen. Maar als je dat een paar keer hebt gedaan gaat dat vast ook binnen de minuut.Daan_ schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:00:
[...]
Wachten is tot dat het geleverd wordt. Benieuwd naar de levertijd. Wat ik zag op YouTube is opbouwen niet zo moeilijk. Denk dat ik de hopper eerst opbouw als tabletop. Dan kan ik dat mooi oefenen en is die gelijk rolbaar voor mijn vrouw om dat te oefenen.
Weet niet wat jij ver vind zie link handtekening. ;-)
Nijmegen is toch gauw 1,5 uur rijden vanaf Wierden helaas.
Ik ben vanmiddag van achteren aangereden op mijn mountainbike terwijl ik onderweg was naar het bikepark waar ik als vrijwilliger werk.
Gelukkig stond de beste meneer vrij snel stil, alleen mijn achterwiel is wel stuk. Het is een klein wonder dat het wiel nog rond kan draaien in het frame want er zit een slag van bijna 2cm in. Die velg ga ik nooit meer recht krijgen vermoed ik.
Wel zonde, het was nog een setje gespaakt door Ernie Frieke met Ryde Trace Trail velgen op Hope Pro 2 Evo naven. Daar heb ik toch heel wat jaartjes plezier aan gehad.
Nu heb ik Ernie al aan de telefoon gehad, de geschatte kosten inclusief een nieuwe velg zouden zo'n 200 - 250 euro zijn. Ik moet eens even goed gaan nadenken wat ik doe. Want eigenlijk wou ik sowieso op de lange termijn een nieuw setje bredere wielen kopen of zelf spaken. Eigenlijk wil ik een set met een binnen breedte van rond de 33-35mm
Ik denk dat mijn opties zijn:
Ik ga er eens even een goede nacht over slapen.
Gelukkig stond de beste meneer vrij snel stil, alleen mijn achterwiel is wel stuk. Het is een klein wonder dat het wiel nog rond kan draaien in het frame want er zit een slag van bijna 2cm in. Die velg ga ik nooit meer recht krijgen vermoed ik.
Wel zonde, het was nog een setje gespaakt door Ernie Frieke met Ryde Trace Trail velgen op Hope Pro 2 Evo naven. Daar heb ik toch heel wat jaartjes plezier aan gehad.
Nu heb ik Ernie al aan de telefoon gehad, de geschatte kosten inclusief een nieuwe velg zouden zo'n 200 - 250 euro zijn. Ik moet eens even goed gaan nadenken wat ik doe. Want eigenlijk wou ik sowieso op de lange termijn een nieuw setje bredere wielen kopen of zelf spaken. Eigenlijk wil ik een set met een binnen breedte van rond de 33-35mm
Ik denk dat mijn opties zijn:
- Één nieuwe vergelijkbare velg en het achterwiel repareren.
- Één nieuwe bredere velg, de velg van het voorwiel daarmee vervangen en die velg op het achterwiel monteren. Zodat ik voor wel al een bredere velg heb.
- Twee nieuwe bredere velgen op mijn huidige Hope naven spaken. Bijv. Hunt enduro wide, Spank 395+, Hope Fortus, RaceFace Arc 35 offset etc.
- Kant en klare bredere wielset kopen, bijv. Hunt endure wide, Spank Oozy Trail 395+
- Hand gespaakte set, eventueel zelf. Bijv. met DT-swiss 350 naven.
Ik ga er eens even een goede nacht over slapen.
Zou 2 sowieso niet doen en 1 alleen als je 2 setjes wilt (smalle voor modder winter, brede zomer bijvoorbeeld).
Zou zelf gewoon een wielsetje kopen, is waarschijnlijk nog sneller, heb je wel 'echte' boost en heb je wat op reserve.
Zou zelf gewoon een wielsetje kopen, is waarschijnlijk nog sneller, heb je wel 'echte' boost en heb je wat op reserve.
Ik kan dan ook altijd nog kijken of ik nog ergens een goedkope velg vandaag kan toveren zodat ik de oude wielset weer in mijn oude reserve MTB steek.
Dat is natuurlijk ook altijd een optie, vraag is natuurlijk wel, hoe veel gebruik je het en maakt dat het waard?
Eigenlijk te weinig ja. Het zou leuk zijn voor de ervaring en eventueel als reserve. Maar dat kan altijd op de lange termijn ook nog.
Qua timing komt het eigenlijk niet eens zo idioot slecht uit, een paar weken geleden ben ik tegen een boom gefietst en mijn pols heeft er sowieso nog niet zo'n zin in. En bovendien moet ik nog gaan wachten op de 2e keer garantie op mijn dropperpost.
Qua timing komt het eigenlijk niet eens zo idioot slecht uit, een paar weken geleden ben ik tegen een boom gefietst en mijn pols heeft er sowieso nog niet zo'n zin in. En bovendien moet ik nog gaan wachten op de 2e keer garantie op mijn dropperpost.
Laten repareren, verkopen, nieuw setje laten maken geen optie? Dan kun je wel maar Boost als je dat wil
zou ook voor een nieuwe set gaan, maar tenzij het budget echt een issue is, dan blijft gewoon een nieuwe velg over als goedkoopste (maar ook minst toekomst gerichte) optie over.
Maar wat vinden we van de nieuwe spark?
/f/image/Fudx8hPYfiX02c13UD15nQAc.png?f=fotoalbum_large)
key points
- integrated/hidden shock (vooral visueel natuurlijk, maar volgens de marketing zonder extra gewicht een
- betere positie (zo ver mogelijk naar achter en naar beneden), beschermd tegen de elementen etc.
- standaard een HTA adjustment set (+ of - 0.6 graden op de standaard 67,2).
- standaard 120mm voor en achter voor de XC versie en 130 voor de triail versie
Ik vind het wel wat
de xt versie is (in vergelijking met andere xc race fullies niet eens zo belachelijk duur met 4500. Ik ben benieuwd of er een frameset komt en wat die dan moet kosten.. (vaak zijn de spark framesets met stuur etc
/f/image/Fudx8hPYfiX02c13UD15nQAc.png?f=fotoalbum_large)
key points
- integrated/hidden shock (vooral visueel natuurlijk, maar volgens de marketing zonder extra gewicht een
- betere positie (zo ver mogelijk naar achter en naar beneden), beschermd tegen de elementen etc.
Ik vind het wel wat
Vette fiets die nieuwe spark, ook best wel "trail" voor een xc fiets. Alleen die dropper en shock adjust lever links zeg, 3 hendels

Oh leuk een nieuwe Bold SparkPrulleman schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:40:
zou ook voor een nieuwe set gaan, maar tenzij het budget echt een issue is, dan blijft gewoon een nieuwe velg over als goedkoopste (maar ook minst toekomst gerichte) optie over.
[Afbeelding]
key points
Ik vind het wel watde xt versie is (in vergelijking met andere xc race fullies niet eens zo belachelijk duur met 4500. Ik ben benieuwd of er een frameset komt en wat die dan moet kosten.. (vaak zijn de spark framesets met stuur etc

En ja, ik weet dat Scott tegenwoordig een meerderheidsbelang heeft in Bold...
Anyway, qua stats vind ik het wel iets en het uiterlijk kan ik wel aan wennen denk ik. Maar ik vraag wel me een beetje af hoe handig deze integrated shock nu echt is. Dit lijkt de keuze nogal te beperken (ruimtegebrek) en lijkt me een drama met onderhoud. Sag lijkt te kunnen via een cover, maar "even" je demper eruit halen voor onderhoud lijkt te betekenen dat je de crank ook even mag demonteren.

Plaatjes schaamteloos gejat van PB: https://www.pinkbike.com/...-the-next-generation.html
Over de twin lockout + dropper ga ik maar niet beginnen. Dat schroeft iedereen er meteen af, toch?
Dat is redelijke rit. Kun je mooi combineren met Rijk van Nijmegen (bikepark Mook) en ReichswaldKlitse schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 23:00:
[...]
Levertijd valt erg mee. Had die van mij binnen een week. Opbouwen van de Lite kost me een minuutje. Afbreken kost iets meer (2 min) omdat je ff moet puzzelen om alles in het pakketje te krijgen. Maar als je dat een paar keer hebt gedaan gaat dat vast ook binnen de minuut.
Nijmegen is toch gauw 1,5 uur rijden vanaf Wierden helaas.
Volledig afbreken zal ik niet vaak doen. Gezien ik hem vooral hier thuis wil gebruiken. Samen met collega jump en drop clinic gedaan en volgende week eens spelen/oefenen met tabletop en gap jumpjes.
Voordeel je kunt jumpjes ook rolbaar maken. Zodat het minder eng is om te gaan oefenen. Mijn vrouw was hier al blij mee. Die hoeft niet perse te springen, maar wil wel met meer vertrouwen over jumpjes kunnen rollen. Zodat ze route Mook mee kan.
![]() | ![]() |
Zag hem van de week langs komen. Ben benieuwd hoe deze in het wild uit ziet. En of deze als frame online beschikbaar komt.Roozzz schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:06:
[...]
Oh leuk een nieuwe Bold Spark![]()
Anyway, qua stats vind ik het wel iets en het uiterlijk kan ik wel aan wennen denk ik. Maar ik vraag wel me een beetje af hoe handig deze integrated shock nu echt is. Dit lijkt de keuze nogal te beperken (ruimtegebrek) en lijkt me een drama met onderhoud. Sag lijkt te kunnen via een cover, maar "even" je demper eruit halen voor onderhoud lijkt te betekenen dat je de crank ook even mag demonteren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Plaatjes schaamteloos gejat van PB: https://www.pinkbike.com/...-the-next-generation.html
Over de twin lockout + dropper ga ik maar niet beginnen. Dat schroeft iedereen er meteen af, toch?
[ Voor 25% gewijzigd door Daan_ op 10-06-2021 09:22 ]
Alle nieuwe XC fietsen worden langzaam gewoon toch mountainbikes ipv racefietsen met een beetje veerweg, dat kunnen we natuurlijk alleen maar toejuichen 
Maar dat twinlock men, dat ze daar zo aan vast houden....
Dat is ook weer waar.Daan_ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:15:
[...]
Dat is redelijke rit. Kun je mooi combineren met Rijk van Nijmegen (bikepark Mook) en Reichswald
Op mijn Rocky is de demper goed te bereiken, toch ben je een half uur bezig om deze weer terug te plaatsen na een service beurt. Je moet onderhand 4 handen hebben om dat goed te kunnen. Dus of deze Bold dat minder goed doet weet ik nog niet.Roozzz schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:06:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Tricto schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:27:
Na contact met 12Gobiking blijkt inderdaad dat de snel leverbare Trek Marlin 6 in het zwart rood ook pas een verwachte levering heeft in eind oktober.
Is dit een aan of afrader? Valt precies binnen budget (750 euro met fietsplan)
:strip_exif()/f/image/4mL57SXAek7u2vpp3BRUVh6n.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik rij sinds eind februari op een Cube Analog.
Ondertussen ruim 600km op de teller, dus ik denk dat ik wel een oordeel kan hebben.
De SRAM SX is m.i. een prima groepset. Wel is ie wat kritisch met z'n afstelling om die zuiver te krijgen.
Of het een slijtage gevoelige groep is durf ik met deze kilometerstand niet te zeggen. Ik heb niet dat idee in ieder geval, en als het wel zo blijkt zijn de onderdelen goed betaalbaar.
Wat @SnakeDoc88 al aanhaalde over upgraden klopt m.i. wel. Je moet bij deze fiets niet denken om die te gaan upgraden. Een betere vork is al gauw de helft van de aanschafprijs. En voor de prijs van een nieuwe wielset had je zomaar een tweede Cube Analog kunnen kopen.
Wel denk ik dat je er de komende jaren als beginner veel plezier aan gaat hebben.
Ik heb zowel gefietst met lucht als coil vering, en voor mijn recreatieve gebruik is het de meerprijs niet waard. Dat kost je 200 tot 300 euro meer als je bij Cube blijft, en dat zou ik eerder uitgeven aan materiaal zoals kleding en een HELM!
Mocht je dat wel willen, dan kom je op een Acid (€1049) https://www.cube.eu/nl/20...d/cube-acid-gingernblack/ of een Attention SL (€949) https://www.cube.eu/nl/20...-attention-sl-petrolnred/ als je de rest (1x12) gelijk wil houden.
En als ie op voorraad is, zou ik 'm direct weer halen als ik op zoek was.
Systeemspecificaties
Wat is hier perse zo slecht aan dan?Sjoewe schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:54:
ja.. als het niet nodig is, dan moet je em er vooral afhalen, vast wel een trucje om de demper altijd open te zetten.
Maaarrr. je moet niet vergeten dat dit de fiets is waar xc worldcup wedstrijden op gewonnen worden. En dat gebeurt nog regelmatig in een volle sprint. Maar ook op amateur niveau is dit een populaire fiets onder de xc racers.
Dus ja, als je nooit met 1000+ watt een sprintje hoeft (of kan
) trekken, dan heb je de lock wellicht niet nodig
Maaarrr. je moet niet vergeten dat dit de fiets is waar xc worldcup wedstrijden op gewonnen worden. En dat gebeurt nog regelmatig in een volle sprint. Maar ook op amateur niveau is dit een populaire fiets onder de xc racers.
Dus ja, als je nooit met 1000+ watt een sprintje hoeft (of kan
Het is een beetje een marketing-gimmick die Scott gebruikt om zich op een bepaalde manier te onderscheiden van andere fabrikanten, net als Specialized dat doet met het BRAIN-systeem. Dus laten we het omdraaien, wat is er nou persé zo goed aan, waarom is Scott de enige fabrikant die dit systeem gebruikt?Michaelg schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:57:
Wat is hier perse zo slecht aan dan?
Je zadelt iemand nu letterlijk op met een systeem dat ruimte inneemt op je stuur die je wellicht liever anders had benut en waardoor je niet/minder vrij wordt in de keuze van je vork en demper mocht je daar wat aan willen upgraden. Prima als je daar voor kiest, maar nu heb je de keuze niet en kost het je dus geld om daar wat aan te veranderen...
En als aller belangrijkste natuurlijk. Zo'n kabelbos aan je stuur is LELIJK
Hoezo marketing gimmick? Dit heeft toch gewoon de functie om je front/rear suspensie te locken. Met name voor de mensen die dit ook echt als race XC bak gebruiken en dus zo efficient mogelijk willen klimmen, is dit niet een gimmick maar gewoon noodzakelijk om de suspensie te kunnen locken.
Specialized heeft daar de brain voor ontwikkeld. Orbea gebruikt hun quadlock systeem en Scott het twinlock systeem. Allemaal met hetzelfde doel: zo efficient mogelijk zijn op verschillende stukken trail.
Dit valt trouwens natuurlijk wel echt onder de noemer marginal gains. Dus of een lockout voor een ieder ook echt toegevoegde waarde heeft is iets anders
.
Specialized heeft daar de brain voor ontwikkeld. Orbea gebruikt hun quadlock systeem en Scott het twinlock systeem. Allemaal met hetzelfde doel: zo efficient mogelijk zijn op verschillende stukken trail.
Dit valt trouwens natuurlijk wel echt onder de noemer marginal gains. Dus of een lockout voor een ieder ook echt toegevoegde waarde heeft is iets anders
Even afgezien van hoe je weer aan een goed achterwiel komt: ben blij dat het niet veel erger is!Aapenootjes schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 00:30:
Ik ben vanmiddag van achteren aangereden op mijn mountainbike terwijl ik onderweg was naar het bikepark waar ik als vrijwilliger werk.
Gelukkig stond de beste meneer vrij snel stil, alleen mijn achterwiel is wel stuk.
Ondertussen in de laatste 2 weken een kleine 5 tal maal Lage vuursche en één maal deels Hoge vuursche gepakt te hebben met de Dual sport.
Na iedere keer de fiets met de waterslang en borstel schoon gemaakt geloof ik nu ook dat het maar eens tijd wordt om een fiets specifiek schoonmaak set te kijken. Hoewel ik altijd wel een beetje een afkeer heb tegen specifieke merken omdat je vaak meer voor het merk betaald, zie ik hier de meerwaarde wel in om echt in de hoekjes en gaatjes te komen.
Gister heb ik dan ook de beperkingen van mijn fiets ondervonden.
Door het mulle zand wat nu, met name in het begin van de baan ligt, is er bijna geen doorkomen aan met mijn banden. Hij blijft zich maar ingraven, ook in de bochten waar je soms met een aardige snelheid op af komt.
Na iedere keer de fiets met de waterslang en borstel schoon gemaakt geloof ik nu ook dat het maar eens tijd wordt om een fiets specifiek schoonmaak set te kijken. Hoewel ik altijd wel een beetje een afkeer heb tegen specifieke merken omdat je vaak meer voor het merk betaald, zie ik hier de meerwaarde wel in om echt in de hoekjes en gaatjes te komen.
Door het mulle zand wat nu, met name in het begin van de baan ligt, is er bijna geen doorkomen aan met mijn banden. Hij blijft zich maar ingraven, ook in de bochten waar je soms met een aardige snelheid op af komt.
PSN: Flix20-NL
Ik ben er een paar weken niet geweest, maar de grote zandbak aan het begin van LV is met warmte zoals nu al heel snel niet meer te doen. Die langs het hekje die daarna komt blijft iets langer goed.
Gisteren 4 rondjes Woudenberg gedaan (ik wilde weer eens iets afvinken op de ronderidders
) en in de laatste ronde bijna onderuit gegaan in het zand, snelle rechte afdalingen met remkuilen onderaan combineren niet best met een starre vork
Gisteren 4 rondjes Woudenberg gedaan (ik wilde weer eens iets afvinken op de ronderidders
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Zoek in dit topic even op ‘zand’. Genoeg tips!Flix20 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:11:
Vind die nieuwe Scott wel een mooie fiets, maar qua geometrie lijkt t wel een trailbike ipv XC? Benieuwd hoe die interne demper zich gaat houden.
Tip: www.airolube.nlFlix20 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:11:
Systeemspecificaties
Dat is inderdaad het stuk waar ik uiteindelijk meer heb gelopen dan heb kunnen fietsen helaas.Demo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:12:
Ik ben er een paar weken niet geweest, maar de grote zandbak aan het begin van LV is met warmte zoals nu al heel snel niet meer te doen. Die langs het hekje die daarna komt blijft iets langer goed.
Gisteren 4 rondjes Woudenberg gedaan (ik wilde weer eens iets afvinken op de ronderidders) en in de laatste ronde bijna onderuit gegaan in het zand, snelle rechte afdalingen met remkuilen onderaan combineren niet best met een starre vork
Ook in bochten begon het, naar mijns inziens, gewoon gevaarlijk te worden omdat ik wel met een beste snelheid wat bospaden met hoogte kon pakken, maar onderaan in een bocht mul zand waar ik niet meer kon sturen. Met mijn onervarenheid, en ik alleen was maar eieren voor m'n geld gekozen en daar wat deeltjes gelopen. Na het stuk langs het hek was er aanzienlijk minder zand meer en kon ik wel onafgebroken door gelukkig.
Snelheid is key had ik al gevonden en brede banden. Dat eerste ben ik nog aan het werken, en het tweede gaat op mijn fiets helaas niet.Marty! schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:12:
[...]
Zoek in dit topic even op ‘zand’. Genoeg tips!
Bedankt voor de tip!
Heb voor nu nog een flesje Dynamic All round.
Zoek nu meer een borstel set om ook goed tussen m'n derailleur etc te komen.
Ondertussen ook tot de conclusie gekomen dat ik hier absoluut mee door ga en dit weekend een helm op de kop ga tikken.
Voel me ondertussen flink bezwaard om zonder rond te fietsen als één v/d weinige.
Daarnaast is ook het spaardoel ingesteld om later dit jaar er een dedicated MTB bij aan te schaffen
Tsk tsk tsk.Flix20 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:21:
[...]
Ondertussen ook tot de conclusie gekomen dat ik hier absoluut mee door ga en dit weekend een helm op de kop ga tikken.
Voel me ondertussen flink bezwaard om zonder rond te fietsen als één v/d weinige.
Daarnaast is ook het spaardoel ingesteld om later dit jaar er een dedicated MTB bij aan te schaffen
Maar goed om te horen dat je er eindelijk één aan gaat schaffen. Hoofdjes zijn belangrijk.
Edit: Voor eventuele andere mensen die hier meelezen en geen helm hebben vind ik dit stukje leesvoer een aanrader. https://www.pinkbike.com/...ead-injury-bmc-bikes.html Geeft toch een inzicht in wat er kan gebeuren. Vaak zeggen mensen toch ook: "Maar ik ga niet zo hard". Helaas maakt het bomen en andere dingen weinig uit hoe hard jij gaat. Zij geven zelf niet mee.
Inderdaad. 2 Kabels/leidingen aan je stuur is meer als genoeg.Sjoewe schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:20:
[...]
[ Voor 20% gewijzigd door ZanielGa op 10-06-2021 17:39 ]
Helemaal waar! En de beste man vond het serieus vervelend, de schade is al geregeldCptKemel schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:05:
[...]
Even afgezien van hoe je weer aan een goed achterwiel komt: ben blij dat het niet veel erger is!
Ik neig er nu naar on de Hunt Enduro Wide's te bestellen met meteen een microspline body erbij voor de toekomst.
Het liefst zou ik een set bouwen met brede Nextie velgen en DT Swiss 350 naven oid. Maar dat word toch wel tamelijk kostbaar.
Daarna zit nog een puntje, waar je rechtdoor richting Soest kunt rijden moet je dan ineens haaks linksaf. Die gaat bij mij regelmatig net goedFlix20 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:21:
Dat is inderdaad het stuk waar ik uiteindelijk meer heb gelopen dan heb kunnen fietsen helaas.
Ook in bochten begon het, naar mijns inziens, gewoon gevaarlijk te worden omdat ik wel met een beste snelheid wat bospaden met hoogte kon pakken, maar onderaan in een bocht mul zand waar ik niet meer kon sturen. Met mijn onervarenheid, en ik alleen was maar eieren voor m'n geld gekozen en daar wat deeltjes gelopen. Na het stuk langs het hek was er aanzienlijk minder zand meer en kon ik wel onafgebroken door gelukkig.
Het gaat vooral om techniek, als je die niet hebt is het eigenlijk onmogelijk om snelheid te houden. Gewicht naar achter, juiste verzet (niet te licht niet te zwaar) en niet te krampachtig willen sturen. Op papier is het niet zo moeilijk, maar in het zand ligt dat toch iets genuanceerderSnelheid is key had ik al gevonden en brede banden. Dat eerste ben ik nog aan het werken, en het tweede gaat op mijn fiets helaas niet.
Volkomen terecht, júíst als je nog niet zoveel ervaring/techniek hebt!Ondertussen ook tot de conclusie gekomen dat ik hier absoluut mee door ga en dit weekend een helm op de kop ga tikken.
Zijn er geen Onyx terugtrapnaven?ZanielGa schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:33:
Inderdaad. 2 Kabels/leidingen aan je stuur is meer als genoeg.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Kan de krans aan de disc mount bevestigen? Ook geen remmen meer nodig.
Net na de zandbakken en je rechtdoor meer zand hebt, en linksaf omhoog de bosjes ingaat?Demo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:40:
[...]
Daarna zit nog een puntje, waar je rechtdoor richting Soest kunt rijden moet je dan ineens haaks linksaf. Die gaat bij mij regelmatig net goed(maar ik probeer daar ook steeds iets harder te pushen)
[
Die is alleen de laatste keer bij mij goed gegaan omdat ik het punt semi herkende van wacht eens...
In eerste instantie ook helemaal niet bij stil gestaan 'want het is toch gewoon fietsen'[...]
Volkomen terecht, júíst als je nog niet zoveel ervaring/techniek hebt!
Beetje naief gestart dus.
Stomme is dat de andere sporten die ik beoefen ook helmen nodig heb dus ik het totaal niet erg vind of iets.
Wat schoonmaak borstel betreft;
Is dit een beetje wat je zoekt, of echt way overkill en overpriced
[ Voor 9% gewijzigd door Flix20 op 10-06-2021 18:53 ]
Een mogelijk patent van Scott? Op je eerste vraag.Sjoewe schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:20:
[...]
Het is een beetje een marketing-gimmick die Scott gebruikt om zich op een bepaalde manier te onderscheiden van andere fabrikanten, net als Specialized dat doet met het BRAIN-systeem. Dus laten we het omdraaien, wat is er nou persé zo goed aan, waarom is Scott de enige fabrikant die dit systeem gebruikt?
Je zadelt iemand nu letterlijk op met een systeem dat ruimte inneemt op je stuur die je wellicht liever anders had benut en waardoor je niet/minder vrij wordt in de keuze van je vork en demper mocht je daar wat aan willen upgraden. Prima als je daar voor kiest, maar nu heb je de keuze niet en kost het je dus geld om daar wat aan te veranderen...
Ik zweet nogal tijdens inspanning en zeker tijdens het biken dus mijn rugzak ingeruild voor de EVOC Hip Pack Pro die zojuist is binnengekomen..
Check ik de bestelling op Amazon.nl en zie dat hij net een stuk goedkoper te krijgen is
Dus voor de mensen die ook zaten te lonken naar deze hip pack, grijp nu je kans want hij is nu 18% in prijs verlaagd..
Check ik de bestelling op Amazon.nl en zie dat hij net een stuk goedkoper te krijgen is

Drama met onderhoud ja, dat zeker. Maar betekent dit ook minder onderhoud?Roozzz schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:06:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lijkt me dat die achterdemper nu een bult minder zand te verduren krijgt dus dan zouden je seals ook langer mee moeten gaan toch.
Je ziet hetzelfde eigenlijk met die dichte kettingkasten op de stadsfietsen.
Ik heb deze https://www.decathlon.nl/...s/_/R-p-329622?mc=8608977, maar gebruik ook oude doeken om o.a ketting en vork/vering (andere doek) schoon te makenFlix20 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:32:
[...]
Wat schoonmaak borstel betreft;
Is dit een beetje wat je zoekt, of echt way overkill en overpriced
Ze zijn binnen, werkt perfect. Erop en eraf, flats of spdcoldasice schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:10:
Iemand dit soort pedalen al geprobeerd? Dus plaatjes die je op je spd pedalen klikt, maakt het wat makkelijker om wheelies te oefenen enzo....
https://m.nl.aliexpress.com/item/1005002023091878.html
:strip_exif()/f/image/Ed0pwpqAEVgH7oGh2JSLcxbR.jpg?f=fotoalbum_large)
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic