Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 138 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
NK parcours vergt ook een dosis techniek wil je daar een beetje goed (en veilig!!) voor de dag komen... in dat geval zou ik eerst een aantal keren de gewone route rijden (om de basis conditie op peil te brengen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:25
Steel is real O+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2L1p8Jah.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik wilde net nog posten, er rijdt bovengemiddeld veel staal rond onder de vaste reageerders hier, naast jou en zonoskar in ieder geval ook nog ikzelf, Klitse (op mijn vorige frame) en ZanielGa.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:25

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Stalen Kona boks!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kflugN0Dr1U0O2Eb82gc6QDjIhY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xX7AoUKlhaKG7VihKwWpBqFq.jpg?f=user_large
Demo schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:30:
Ik wilde net nog posten, er rijdt bovengemiddeld veel staal rond onder de vaste reageerders hier, naast jou en zonoskar in ieder geval ook nog ikzelf, Klitse (op mijn vorige frame) en ZanielGa.
Ook nog wat niet vaste posters. ;) :P

[ Voor 28% gewijzigd door blitzkrieg op 26-05-2021 11:37 ]

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:25
Ik wilde net nog posten, er rijdt bovengemiddeld veel staal rond hier
Volgens mij moet je als je echt van mountainbiken houdt gewoon tenminste één keer in je leven een stalen frame gehad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Sjoewe schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 11:44:
[...]

Volgens mij moet je als je echt van mountainbiken houdt gewoon tenminste één keer in je leven een stalen frame gehad hebben.
En als je er ooit een gehad hebt wil je er altijd 1 houden. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Once you go steel, you're keepin' it real? Afgezien van een rondje op de fiets van m'n vrouw na het onderhoud is het denk ik 4 jaar geleden dat ik überhaupt op iets anders dan staal heb gezeten :D Ik heb nog wel een carbonnen projectje liggen wat ik ga oppakken als ik meer ruimte heb, maar da's een Giant Cadex uit de 90's dus dat telt niet echt :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-08 18:21
Ik zoek een framebag (of een andere oplossing) om mijn telefoon (note9), reep en sleutels in te doen. Hoe doen jullie dit? Ik deed ze altijd in achterzak van mn shirtje, maar nu wil ik eens een shirtje van Fox proberen die geen achterzakken heeft. Ik heb al een Evoc zadeltasje voor band+multitool, maar die is propvol. Een rugtas wil ik niet aan, vind dat gewicht op mijn rug niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

stijnislike schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:03:
Ik zoek een framebag (of een andere oplossing) om mijn telefoon (note9), reep en sleutels in te doen. Hoe doen jullie dit? Ik deed ze altijd in achterzak van mn shirtje, maar nu wil ik eens een shirtje van Fox proberen die geen achterzakken heeft. Ik heb al een Evoc zadeltasje voor band+multitool, maar die is propvol. Een rugtas wil ik niet aan, vind dat gewicht op mijn rug niet prettig.
Al nodige telefoons zien sneuvelen in zadel/frame tasjes bij mensen. Telefoon gaat hier in mijn broekzak (bv. Fox flexair) en anders in mijn Camelbak chase vest.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:14
@stijnislike Ik gebruik zelf deze Apidura toptube bag van 0,7L en past genoeg in. Vind vooral de magneetsluiting handig, makkelijker dan een ritssluiting. En een kabel naar buiten leiden van een powerbank naar telefoon is een eitje, aangezien ik mijn telefoon als fietscomputer gebruik. :)

Had daarvoor eerst deze Topeak in medium, maar vond de ritssluiting en het gat voor de kabel wat onhandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
@zonoskar Dat is een serieus gaaf ding hey. Die frames zijn echt supermooi. ik stuitte recentelijk via pinkbike op project12 en ik vind die fully's ook heel dik. alleen is mn huidige sleetje nog helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:50

Rmg

baggy pants, ik kan alles in kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:49

Sherlock

No Shit

Ik zit een beetje met hetzelfde 'probleem'. Ik heb een zadeltasje waar wat tools en biba in zitten, maar vanwege de dropper is dat niet ideaal. Het gaat wel, want hij zit niet vast aan de zadelbuis, maar op de plek waar het tasje de buis raakt zie je wel duidelijk een slijtplek.

Dus heb ik een tijdje terug een rugzak met waterzak gekocht, maar die gebruik ik zelden. Ik kan er niet echt aan wennen; mijn telefoon past er niet lekker in en je hebt toch een bezweette rug.

Ik heb ook een tasje voor op mijn toptube gekocht, maar degene die ik kocht (1,3L) is eigenlijk te groot en te breed. Bij een klimmetje op ging ik staan en toen botsten mijn knieën steeds tegen het tasje aan. Komt nog bij dat ik geen interne bekabeling heb, dus als je hem eens wil verwijderen om de boel schoon te maken moet je best wel een beetje hannessen met dat klittenband.

Tot nu toe rij ik dus voornamelijk met mijn telefoon in mijn achterzak, en dat gaat prima. Ook zonder rits, alhoewel ik dat af en toe best eng vind.

Onderweg is nu een short van de Decathlon waar ik hopelijk mijn telefoon in kwijt kan. Mocht dat toch niet naar wens zijn dan ga ik wellicht nog kijken naar een iets kleinere "toptube-bag".

Mijn telefoon gebruik ik overigens alleen als camera, verder is het gewoon zo dat ik tijdens het fietsen niet bereikbaar ben. Maar vaak rij je in een omgeving die zich goed leent voor foto's, en daar maak ik dan graag gebruik van. Of van mensen met wie ik op dat moment toevallig samen rij.

Als ik dat alles zo op een rijtje zet geef ik echt veel te veel geld uit :X

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:56

rCk

Ik heb inmiddels al 500km op de Trek X-Caliber 7 zitten, bevalt allemaal prima.
Alleen begin april een schuivertje gemaakt over een boomwortel waardoor mijn knie een paar laagjes dunner werd |:(

Na 3 weken was de korst eraf, intussen een paar rustige tochtjes gemaakt. Na 4 weken werd ik verrast door een iets te losse kombocht waardoor ik onderuit gleed, het huidje was nog maar dun en lag wederom weer open, had natuurlijk weinig nodig. :X 8)7

De knie is nu weer goed, huid is nog aardig dun. Maar het zit nite mee: bij het ritje vorige week ervaarde ik een gekraak en geknars vanuit mijn achterwiel, dit werd tijdens het fietsen ook erger en erger.
Fiets gisteren bij Mantel DB gebracht (Waar ik de fiets gekocht heb) en die hebben hem nagelopen.
Lagers waren okay, maar de body was niet goed meer. Deze is helaas niet op voorraad.
Ik vond het toch vrij vlot, na 500 km de body al rot. Komt dat vaker voor, of is dit een maandagochtend-body geweest?

Hopelijk snel weer op pad, kan ondertussen de huid nog wat dikker worden.
Hoe gaan jullie hiermee om?
Niet meer op je plaat gaan, of gebruiken mensen hier ook bescherming voor hun knieën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
rCk schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:05:
Alleen begin april een schuivertje gemaakt over een boomwortel waardoor mijn knie een paar laagjes dunner werd |:(

Na 3 weken was de korst eraf, intussen een paar rustige tochtjes gemaakt. Na 4 weken werd ik verrast door een iets te losse kombocht waardoor ik onderuit gleed, het huidje was nog maar dun en lag wederom weer open, had natuurlijk weinig nodig. :X 8)7

De knie is nu weer goed, huid is nog aardig dun. Maar het zit nite mee: bij het ritje vorige week ervaarde ik een gekraak en geknars vanuit mijn achterwiel, dit werd tijdens het fietsen ook erger en erger.
Fiets gisteren bij Mantel DB gebracht (Waar ik de fiets gekocht heb) en die hebben hem nagelopen.
Lagers waren okay, maar de body was niet goed meer. Deze is helaas niet op voorraad.
Ik vond het toch vrij vlot, na 500 km de body al rot. Komt dat vaker voor, of is dit een maandagochtend-body geweest?

Niet meer op je plaat gaan, of gebruiken mensen hier ook bescherming voor hun knieën?
Balen van dat onverwachte onderhoud..

Zoals je hier kunt lezen zijn er al genoeg op hun plaat gevallen en vaak een compleet andere blessure aan overgehouden.. Zo heb ik (afkloppen) nog nooit iets aan de knie of ellebogen gehad maar wel mijn rib gebroken. Andere weer een sleutelbeen of iets anders.. Ik heb een fatsoenlijke helm, bril en probeer zoveel mogelijk aan mijn techniek te werken en hoef niet voorop te rijden 'als bescherming' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:50

Rmg

rCk schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:05:

Ik zou even naar de trek store eindhoven bellen, grote kans dat die de body wel hebben liggen.

*afkloppen* ik ben het afgelopen jaar 1 keer gevallen, voorwiel gleed weg op natte bladeren.

Ik heb zelf een x-caliber 8 en heb de xr3 banden die er op zaten vervangen voor racing ray/ralph's en dat is best wel een verschil in (gevoel van) grip. Sowieso is het fijn dat je met tubeless nog wat zachter kan.

Hou je vork ook goed in de gaten trouwens, die van mij begon al wat slijtage te vertonen op de stanchions, na een kleine beurt lijkt het tot nu toe weer goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Rmg op 26-05-2021 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
hmm, vind het een beetje lastig, ben normaal niet zo van garantie claimen op slijtage onderdelen, maar 500 km op een body is wel heel extreem...

Ik heb ook wel eens vrij snel een body verrot gekregen toen ik nog iets te fanatiek met ontvetters rondom mijn casestte aan de slag ging. Als je die ontvetter dan in je naaf draait (omdat je de ketting/cassette aan het ronddraaien bent tijdens het schoonmaken), ben je zo al het vet in je naaf/body kwijt..
Maar met 500 km is het of gewoon niet goed afgeleverd (te droog), of er zit wat scheef waardoor het verrot gaat of wat anders bijzonders.. ik zou toch eens kijken of ze geen garantie willen geven.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Prulleman schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:32:
hmm, vind het een beetje lastig, ben normaal niet zo van garantie claimen op slijtage onderdelen, maar 500 km op een body is wel heel extreem...
Als je dat ding elke keer zo lomp neerkwakt helpt dat ook niet natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
418O2 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:37:
[...]

Maar een kapotte body door 2 schuivertjes...? Je wiel krijgt continu klappen te verduren, beter een schuiver dan een flinke jump casen

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:57

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Torakk schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:15:
@zonoskar Dat is een serieus gaaf ding hey. Die frames zijn echt supermooi. ik stuitte recentelijk via pinkbike op project12 en ik vind die fully's ook heel dik. alleen is mn huidige sleetje nog helemaal prima.
Ik zit ook met een schuin oog naar een P12 fully te kijken om mijn Rocky mountain te vervangen. En dan eentje van zijn nieuwe project, de Victor (8cm veerweg achter, 12 voor).

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p3pb20223272/p3pb20223272.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rCk

rCk

Rmg schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:26:
[...]

Ik zou even naar de trek store eindhoven bellen, grote kans dat die de body wel hebben liggen.

*afkloppen* ik ben het afgelopen jaar 1 keer gevallen, voorwiel gleed weg op natte bladeren.

Ik heb zelf een x-caliber 8 en heb de xr3 banden die er op zaten vervangen voor racing ray/ralph's en dat is best wel een verschil in (gevoel van) grip. Sowieso is het fijn dat je met tubeless nog wat zachter kan.
Gezien ik hem gekocht heb bij Mantel, laat ik dat even bij hen, als het nou heel lang duurt, ga ik wel even met de Trek Store bellen.

Ik heb de XR2 Comp banden, ik wilde inderdaad als beginner zijnde niet meteen banden wisselen omdat ik eerst maar eens ervaring moest opdoen. Maar dat is zeker een optie om ernaar te kijken.
Tja, bij mij was het de eerste keer een vochtige boomwortel in een bocht... Verder ving ik de val vooral, de fiets mankeerde niks, maar mijn linkerkant had de val goed gebroken, tweede keer was lullig, viel gewoon om.
Prulleman schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:32:

Ik heb ook wel eens vrij snel een body verrot gekregen toen ik nog iets te fanatiek met ontvetters rondom mijn casestte aan de slag ging. Als je die ontvetter dan in je naaf draait (omdat je de ketting/cassette aan het ronddraaien bent tijdens het schoonmaken), ben je zo al het vet in je naaf/body kwijt..
Maar met 500 km is het of gewoon niet goed afgeleverd (te droog), of er zit wat scheef waardoor het verrot gaat of wat anders bijzonders.. ik zou toch eens kijken of ze geen garantie willen geven.
Ik denk ook wel dat dit service/garantie geval wordt hoor, de werknemer daar van de werkplaats gaf al aan dat het erg vlot is en niet zou horen. Dus dit komt wel goed.
418O2 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:37:
[...]

Ik vat jouw reactie maar als sarcastisch op, dit waren twee lullige valletjes zoals @Prulleman ook al zegt. Eerste keer ving ik het eigenlijk bijna helemaal zelf op, de tweede keer viel ik praktisch om en dat was vol op mijn nog zwakke knie :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
zonoskar schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:49:
[...]

Ik zit ook met een schuin oog naar een P12 fully te kijken om mijn Rocky mountain te vervangen. En dan eentje van zijn nieuwe project, de Victor (8cm veerweg achter, 12 voor).

[Afbeelding]
interessant project(12)! ik vind qua design de andere wel mooier overigens, bij deze valt de rocker een beetje uit de toon. Wellicht als die wat afgeslankt kan worden dat het er beter bij past. Maar desalniettemin super mooi vakwerk

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
rCk schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:50:
[...]

Ik vat jouw reactie maar als sarcastisch op, dit waren twee lullige valletjes zoals @Prulleman ook al zegt. Eerste keer ving ik het eigenlijk bijna helemaal zelf op, de tweede keer viel ik praktisch om en dat was vol op mijn nog zwakke knie :'(
Het was ook niet serieus hoor. Ik heb denk ik exact hetzelfde trackrecord qua vallen. Heb er ook 3 weken uit gelegen omdat ik op mijn knie viel uit stilstand. Je kan er maar beter mee lachen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
[...]

[Afbeelding]
voor hier in Nederland is dat ding precies genoeg eigenlijk. is wel een heel gaaf ding. maar hij was nog bezig met het verfijnen van het ontwerp ofzo stond op pinkbike. maar het is zeker interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Na het de winter mijn MTB sport op pauze te hebben gezet omdat ik echt geen zin had om in een treintje door het bos te fietsen en mijn wielrenfiets ook voor leuke ritjes zorgde wil ik het nu ongeveer weer op gaan pakken.

Maar ik lees nog steeds overal dat het best wel behoorlijk druk is op de MTB parcours. Bedoel bij Utrecht staan er al waarschuwingen bij in de app dus ik heb geen idee wat ik dan moet verwachten. Ik heb eigenlijk weinig zin om steeds in een treintje te gaan rijden.

Wat is jullie ervaring is het druk of begint het mee te vallen nu?

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rCk

rCk

418O2 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:55:
[...]

Het was ook niet serieus hoor. Ik heb denk ik exact hetzelfde trackrecord qua vallen. Heb er ook 3 weken uit gelegen omdat ik op mijn knie viel uit stilstand. Je kan er maar beter mee lachen :)
Haha, mooi. Sarcasme van een paar zwarte letters op witte tekst blijft soms lastig wanneer je de ander niet kent :+ .

Ik word over 3 weken 30, je kan vast wel raden wat mijn cadeausuggesties van mijn kennissenkring was?
juist: zijwieltjes :*)

Het is nou eenmaal een riskante sport, kan zomaar gebeuren.
In de 2,5 maand dat ik nu fiets, heb ik al 2 of 3 keer een nieuwsbericht gezien dat de traumahelikopter mocht uitrukken bij de track van Dorst, waar ik regelmatig fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
rCk schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:02:
[...]

Haha, mooi. Sarcasme van een paar zwarte letters op witte tekst blijft soms lastig wanneer je de ander niet kent :+ .

Ik word over 3 weken 30, je kan vast wel raden wat mijn cadeausuggesties van mijn kennissenkring was?

In de 2,5 maand dat ik nu fiets, heb ik al 2 of 3 keer een nieuwsbericht gezien dat de traumahelikopter mocht uitrukken bij de track van Dorst, waar ik regelmatig fiets.
Ik heb nog niet genoeg op de mtb gezeten om te vallen, maar wel op de racefiets. Maar zolang het bij korsten en knieen blijft en sleutelbenen en ribben heel blijven vind ik het wel best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-08 18:21
Daan_ schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:11:
[...]

Al nodige telefoons zien sneuvelen in zadel/frame tasjes bij mensen. Telefoon gaat hier in mijn broekzak (bv. Fox flexair) en anders in mijn Camelbak chase vest.
NewbieNeo schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:12:
@stijnislike Ik gebruik zelf deze Apidura toptube bag van 0,7L en past genoeg in. Vind vooral de magneetsluiting handig, makkelijker dan een ritssluiting. En een kabel naar buiten leiden van een powerbank naar telefoon is een eitje, aangezien ik mijn telefoon als fietscomputer gebruik. :)

Had daarvoor eerst deze Topeak in medium, maar vond de ritssluiting en het gat voor de kabel wat onhandig.
Rmg schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:29:
[...]

baggy pants, ik kan alles in kwijt.
Sherlock schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:50:
[...]

Ik zit een beetje met hetzelfde 'probleem'. Ik heb een zadeltasje waar wat tools en biba in zitten, maar vanwege de dropper is dat niet ideaal. Het gaat wel, want hij zit niet vast aan de zadelbuis, maar op de plek waar het tasje de buis raakt zie je wel duidelijk een slijtplek.

Dus heb ik een tijdje terug een rugzak met waterzak gekocht, maar die gebruik ik zelden. Ik kan er niet echt aan wennen; mijn telefoon past er niet lekker in en je hebt toch een bezweette rug.

Ik heb ook een tasje voor op mijn toptube gekocht, maar degene die ik kocht (1,3L) is eigenlijk te groot en te breed. Bij een klimmetje op ging ik staan en toen botsten mijn knieën steeds tegen het tasje aan. Komt nog bij dat ik geen interne bekabeling heb, dus als je hem eens wil verwijderen om de boel schoon te maken moet je best wel een beetje hannessen met dat klittenband.

Tot nu toe rij ik dus voornamelijk met mijn telefoon in mijn achterzak, en dat gaat prima. Ook zonder rits, alhoewel ik dat af en toe best eng vind.

Onderweg is nu een short van de Decathlon waar ik hopelijk mijn telefoon in kwijt kan. Mocht dat toch niet naar wens zijn dan ga ik wellicht nog kijken naar een iets kleinere "toptube-bag".

Mijn telefoon gebruik ik overigens alleen als camera, verder is het gewoon zo dat ik tijdens het fietsen niet bereikbaar ben. Maar vaak rij je in een omgeving die zich goed leent voor foto's, en daar maak ik dan graag gebruik van. Of van mensen met wie ik op dat moment toevallig samen rij.

Bedankt voor alle reacties, ik ga iig even kijken of alles in een Fox korte broek past, dat zou wel mooier zijn als het zonder extra tas op de fiets gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
rCk schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:02:
[...]

ja... een ongeluk zit in een klein hoekje..Op zich is Dorst allemaal meer dan goed te doen, zelfs de infamous drop :D. (die kan je op verschillende manieren nemen, op volle snelheid en dan gewoon ver vlak landen, of rustig rollen. je moet het echt gek maken wil je daar onderuit gaan.
Maar het zijn vaak die lullige dingen waarbij het mis gaat. ff een trapper tegen een stronk, met je stuur een boompje aantikken, etc.

Mijn laatsste crash is gelukkig al weer even geleden, maar dat was bij 013 langs het spoor. Ik zat vrij kort achter iemand waardoor ik een stronkje niet zag en meepakte met mijn trapper, dan ligt je best snel op de grond :D.
een weekje een dikke knie was gelukkig de enige schade (en een moeizame rit terug naar Breda..)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:39

Roozzz

Plus ultra

[...]

[Afbeelding]
Ja, mooi! Ik zit ook al een tijdje met een schuin oog te turen naar deze Victor van Project 12 (of een bescheiden Vertigo van hem), of toch maar voor een "doorsnee" Banshee Phantom/Prime.

Voorlopig zijn er gelukkig geen onderdelen beschikbaar om hem op te bouwen, dus het blijft nog even bij dromen :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ik fiets al jaren op de racefiets met spd, en nu ook ongeveer 2 jaar op de MTB. Nooit problemen mee gehad, ik ben het inmiddels gewend. Tot ik afgelopen weekend andere schoenen ging proberen; half maatje groter dan ik gewend was & nieuwe spd-plaatjes. Ik had de schoenen nog niet erg strak vastgemaakt, dus ik kreeg ze met geen mogelijkheid los toen ik even stopte voordat ik de weg over wilde steken :D Mooi plekje op mijn elleboog aan overgehouden, en een deukje in mijn ego. Ik heb mezelf al wel een paar keer uitgelachen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sherlock schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:50:
[...]

Heb zelf naast een rugtas nog een hipbag met blaas van 1.5 liter. Zit verder niet enorm veel ruimte in (EVOC hip-bag Pro) maar dat heb ik meestal niet nodig. Een pomp etc. krijg je er wel in maar heb ik naast m'n bidonhouder hangen (multitool zit weer in de pomp), band heb ik met een strap aan m'n frame. Een extra shirt/jasje span ik er met een elastisch snoer bovenop wanneer het nodig is. In de Hipbag heb ik, naast de waterzak, meestal dus enkel wat te eten, bandenlichters, sleutels en m'n telefoon.

Z'n halve tablet moet er ook wel in gaan. Als je een case hebt (heb ik zodat ik 'm ook op m'n stuur kan monteren) blijft het ding, als je hem er goed in stopt (scherm naar je rug toe etc) als het goed is wel heel hoewel dat mogelijk met een grote Note iets gevoeliger is door kraken/wringen dan de wat kleinere iPhone (8 geloof ik).

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 26-05-2021 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Prulleman schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:13:
[...]

ja... een ongeluk zit in een klein hoekje..Op zich is Dorst allemaal meer dan goed te doen, zelfs de infamous drop :D. (die kan je op verschillende manieren nemen, op volle snelheid en dan gewoon ver vlak landen, of rustig rollen. je moet het echt gek maken wil je daar onderuit gaan.
Maar het zijn vaak die lullige dingen waarbij het mis gaat. ff een trapper tegen een stronk, met je stuur een boompje aantikken, etc.

Mijn laatsste crash is gelukkig al weer even geleden, maar dat was bij 013 langs het spoor. Ik zat vrij kort achter iemand waardoor ik een stronkje niet zag en meepakte met mijn trapper, dan ligt je best snel op de grond :D.
een weekje een dikke knie was gelukkig de enige schade (en een moeizame rit terug naar Breda..)
Precies daar heb ik dus mijn rib gebroken... (volgens mij stuiterde mijn achterwiel een beetje omhoog door een remkuil en drukte ik mijn voorrem in op het losse zand en vloog mijn voorwiel onder mij vandaan... Tenminste, dat is mijn persoonlijke 'analyse'..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rCk

rCk

[...]

Die moeizame rit herken ik wel ja :X

Dorst is inderdaad zeker goed te doen, ook als beginner. Mijn vriendin komt ook heel goed mee daar en ze vindt de diversiteit daar ook zo leuk.

De drop is zeker leuk ja! Ik begon te merken dat ik meer controle had met het landen en de bocht links naar boven ook beter te pakken had en beter uitkwam, en anders heb je altijd de failsafe nog over de wortels naar boven :P (of je pakt de chicken-route rechtsom)

Trappers of boompjes aantikken zit zeker in een klein hoekje. Tot nu toe twee keer goed weggekomen dat mijn stuur de boom schampte en niet mijn wiel omgooide O-). Vaak komen die situaties voort uit een wat mindere focus, vermoeidheid of uitputting. Meestal zit je erna weer scherp op je fiets :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
@rCk ja, het mooie van Dorst is het het eigenlijk wel voor iedereen leuk is, omdat er zoveel bochten in zitten is het ook op lagere snelheid nog interessant, dus voor beginners is het niet saai. maar op lagere snelheid is de moeilijkheidsgraad gelijk ook vrij laag. Ik rij em ook met mijn zoontje van 8. Maar als je conditie en techniek een beetje op orde is, dan kan je echt lekker knallen!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:20

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik vond in Dorst alleen de bewegwijzering behoorlijk irritant.
Om de haverklap 'pas op: kruisend verkeer' bordjes waardoor je afgeleid wordt en ik juist de wandelaars en paarden minder snel zie.
Ook daarbij van die sluisjes waar je net tussendoor kunt, was ook niet fijn.

Verder vond ik de chickenroute keuzes ook niet handig aangeduid.
Die keuze had je vaak pas als je al een richting gekozen had (ik heb dus alles via zwart gereden), want de kleur rood is ook verwarrend met een van de andere routes in de buurt.

En wat ook niet handig aangegeven staat vond ik de aansluitingen naar die andere routes.
Daar zou eerder wel een keuze waarschuwing mogen komen zodat als je net als ik niet bekend bent even de tijd hebt om te bepalen of je links of rechts gaat.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
@magic_nl hmm, ja.. ik kom er te vaak dat dat opvalt.. maar die sluisjes en bordjes bij kruisingen zijn er natuurlijk niet voor niks.. daar moet je gewoon even van het gas. de A or B keuze moet je gewoon onthouden voor de volgende x :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-09 17:41
[...]

...

Mja, dat heb ik daar dus ook gehad vorig jaar, trapper tegen een stronk, daarna voorover geland tegen een boom... paar weken lang last van mijn knie gehad :/
Prulleman schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:40:
@rCk ja, het mooie van Dorst is het het eigenlijk wel voor iedereen leuk is, omdat er zoveel bochten in zitten is het ook op lagere snelheid nog interessant, dus voor beginners is het niet saai. maar op lagere snelheid is de moeilijkheidsgraad gelijk ook vrij laag. Ik rij em ook met mijn zoontje van 8. Maar als je conditie en techniek een beetje op orde is, dan kan je echt lekker knallen!
Probleem daar is dat je weinig foutmarge hebt, het is een smalle singletrack met vrij veel bomen en stronken dicht langs de track... dus moet je erg goed blijven opletten.

[ Voor 38% gewijzigd door Canard op 26-05-2021 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk

rCk

Canard schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:25:
[...]

Mja, dat heb ik daar dus ook gehad vorig jaar, trapper tegen een stronk, daarna voorover geland tegen een boom... paar weken lang last van mijn knie gehad :/

[...]

Probleem daar is dat je weinig foutmarge hebt, het is een smalle singletrack met vrij veel bomen en stronken dicht langs de track... dus moet je erg goed blijven opletten.
Dan kom je nog goed weg met een pijnlijke knie..

Daar heb je wel gelijk in, sommige stukken zijn verraderlijk met (afgezaagde) boomstronken die aan het track staan direct na een bocht. Voordeel van de opbouw is wel dat de track voor je gevoel aan je voorbij vliegt, je verveelt je geen seconde :P

[ Voor 6% gewijzigd door rCk op 26-05-2021 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:19
Ik vind ook dat er nog een aardig aantal Singlespeeders is hier op het forum. Volgens mij zijn dat er ook al 4. Blitzkrieg ook met een Unit, dan jij en ik en ik weet zeker dat ik nog iemand gezien heb die er 1 heeft.
magic_nl schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:02:
Ook daarbij van die sluisjes waar je net tussendoor kunt, was ook niet fijn.
Het mooie is, die sluisjes zijn op bedoeld om niet fijn te zijn. Blijkbaar moet de snelheid er even uit om nog meer klachten over die asociale mountainbikers te voorkomen.

[ Voor 25% gewijzigd door ZanielGa op 26-05-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 13-09 21:51
[...]

En die is infamous omdat veel mensen het zijpad nemen?
De laatste keer dat ik die drop nam verloor ik even het contact met mijn flats, dat vind ik niet altijd zo'n tof gevoel :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ZanielGa schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:05:
Ik vind ook dat er nog een aardig aantal Singlespeeders is hier op het forum. Volgens mij zijn dat er ook al 4. Blitzkrieg ook met een Unit, dan jij en ik en ik weet zeker dat ik nog iemand gezien heb die er 1 heeft.
Ik heb ook een single speed Unit 29 :) Ik rijdt er alleen bijna nooit op, hoewel ik op de P12 vrijwel altijd in dezelfde versnelling rijdt op de locale ronde 8)7 Misschien toch eens dat verzet copieren en dan met bagger weer de Unit pakken. (ik heb overigens ook nog een stalen Blizzard uit 1995). Geen carbon in huize zonoskar.

[ Voor 8% gewijzigd door zonoskar op 26-05-2021 18:06 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Strider schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:57:
[...]

De laatste keer dat ik die drop nam verloor ik even het contact met mijn flats, dat vind ik niet altijd zo'n tof gevoel :+
Hakken omlaag :) Kan je prima oefenen op een stoeprand oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:54

Investig8or

What goes up, could come down

GerGio schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:57:
Na het de winter mijn MTB sport op pauze te hebben gezet omdat ik echt geen zin had om in een treintje door het bos te fietsen en mijn wielrenfiets ook voor leuke ritjes zorgde wil ik het nu ongeveer weer op gaan pakken.

Maar ik lees nog steeds overal dat het best wel behoorlijk druk is op de MTB parcours. Bedoel bij Utrecht staan er al waarschuwingen bij in de app dus ik heb geen idee wat ik dan moet verwachten. Ik heb eigenlijk weinig zin om steeds in een treintje te gaan rijden.

Ligt er vooral aan op welk moment je gaat (ik ben ook nog aan het uitzoeken) en aan je tempo. Ik ben niet zo snel dus word meer ingehaald dan dat ik in een treintje rijd. Maar ik vind het nog wel meevallen, hoewel het zondagavond ook wel prettig was om in twee uur tijd slechts vijf andere mtbers tegen te komen. Als het hoost is het ook lekker rustig overigens O-)

Idiocracy: it is real!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Strider schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:57:
[...]

Op het mountainbike.nl forum is er veel over geschreven. Grote horror verhalen, maar uiteindelijk is er ook een dude die en de verkeerde kant omhoog rijdt en iemand (dezelfde?) die em op een 1 wieler pakt. Uiteindelijk is de "drop" te rollen, dus de verhalen zij spannender dan de drop zelf, vandaar Infamous

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Lunteren heb ik nog niet druk gezien, doordeweeks begin van de avond is het meestal uitgestorven. Weekenden natuurlijk meer mensen, maar nog steeds geen treintjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:20

Kluus

Gang is alles

Bij “ons” (Herperduin/Reek/Maashorst) is het ook goed meegevallen het hele jaar vind ik. Wij hebben het voordeel van de grotere trekpleisters relatief in de buurt denk ik (LDD, Nijmegen, Rhenen...) waardoor wij bijna alleen lokaal gebruik hebben.

Hoewel, afgelopen zondag in Nijmegen geweest en daar was het ook prima te doen eigenlijk. UHR ben ik al even niet geweest, maar ik kan me voorstellen dat het daar drukker is omdat daar de halve randstad gaat fietsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:26
Mijn ervaring: zolang je niet op zondagochtend een top20-route (mtbroutes.nl) fietst, valt het reuze mee qua drukte. Nu het langer licht is, ook heerlijk om na het werk nog een rondje door het bos te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:38
Lensent schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 10:06:
Ik fiets in principe elke week een keer. Of zaterdagochtend of zondagochtend.
Ook altijd met een vriend. Zetten de wekker en zorgen dat we om 08:30 of 09:00 bij een trail binnen max 45 min rijden vanaf ons huis zijn.
Meestal zijn we dan 1 tot 2 uur aan het biken.

Dit jaar 21 ritten gedaan dus so far so good gezien het weeknummer ook 21 is :+

En dat kost geen enkele motivatie eigenlijk. Intrinsieke motivatie noemen ze dit toch? :P
tja, Ik zit inmiddels op 93 activiteiten op strava dit jaar.... dan wil het weleens gebeuren dat ik een dag geen zin heb....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk

rCk

Update vanuit Mantel over mijn X-Caliber 7. De body heeft een levertijd waar je U tegen zegt. Ze verwachten deze nu in oktober dit jaar pas binnen. Nu kriebelde het al na 1 week om weer te gaan fietsen, maar dit is wel extreem, dat gaat toch niet :).

Ik begrijp best dat er levertijden zijn, maar 4-5 maanden op een onderdeel...?!

Gezien mijn technische kennis enigszins beperkt is, zijn er eventueel ook alternatieven die op mijn fiets passen waardoor ik weer een goed werkende body heb en weer normaal kan fietsen?
Info van de site: Formula DC-2241, lichtmetaal, 6-bout, Shimano 8/9/10 freewheelnaaf, Boost141, 5 mm QR

En mocht het echt nergens te verkrijgen zijn. Ik kan er (in principe) nog wel mee fietsen nu, op het irritante gekraak van mijn fiets na. Wat zijn de gevaren / consequenties mocht ik er verder mee gaan fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
@rCk ALS het garantie is, zou dit het probleem van de winkel moeten zijn, dan geven ze je maar een nieuw wiel, of spaken ze een andere naaf erin.
(dus laat ze eerst toegeven dat het garantie is en speel het dan op die manier :) )

alternatieve oplossingen:
- verrot (kromme velg bv) wiel op sporen via MP en de body overzetten
- zelf een andere kopen, volgens mij zou dit dezelfde moeten zijn:
https://www.sjscycles.co....406-freehub-body/?geoc=NL
(uit dit topic: https://www.mtbr.com/thre...x-caliber-8-2020.1182331/)
- of inderdaad doorrijden, als de freehub toch vervangen moet worden is de impact wellicht niet zo groot (naast irritatie).. Voor zover ik kan zien zit alles in de freehub (de pallen en de kartels) en kan je dus niet alsnog een deel van je naaf slopen.
- je zou ook direct met trek contact op kunnen nemen, kijken of zij wel wat voor je kunnen betekenen.

(ik heb zelf ook een keer een formula body vervangen, uiteindelijk maakt formula heel veel OEM spul, maar ook sram branded, of anders branded. alternatieven zijn er waarschijnlijk meer dan je denkt en onder andere namen, maar het is niet makkelijk om op te zoeken)

[ Voor 18% gewijzigd door Prulleman op 27-05-2021 13:31 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Ik keek net even op de site van Canyon en zag tot mijn verbazing dat de Grand Canyon 8 in maat XL te bestellen was met een leverdatum uiterlijk 11 juni. Gelijk mijn maat geappt en die heeft hem kunnen bestellen. Inmiddels niet meer te bestellen dus ik denk dat ze er 1 retour hebben gehad of ergens in een hoekje van een magazijn nog 1 hebben gevonden. Hij is er in elk geval erg blij mee en ik hoef niet verder te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Prulleman schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:27:
@rCk ALS het garantie is, zou dit het probleem van de winkel moeten zijn, dan geven ze je maar een nieuw wiel, of spaken ze een andere naaf erin.
(dus laat ze eerst toegeven dat het garantie is en speel het dan op die manier :) )

- of inderdaad doorrijden, als de freehub toch vervangen moet worden is de impact wellicht niet zo groot (naast irritatie).. Voor zover ik kan zien zit alles in de freehub (de pallen en de kartels) en kan je dus niet alsnog een deel van je naaf slopen.
- je zou ook direct met trek contact op kunnen nemen, kijken of zij wel wat voor je kunnen betekenen.

(ik heb zelf ook een keer een formula body vervangen, uiteindelijk maakt formula heel veel OEM spul, maar ook sram branded, of anders branded. alternatieven zijn er waarschijnlijk meer dan je denkt en onder andere namen, maar het is niet makkelijk om op te zoeken)
Al in Duitsland gekeken?
Bike24.de?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
rCk schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:10:
Update vanuit Mantel over mijn X-Caliber 7. De body heeft een levertijd waar je U tegen zegt. Ze verwachten deze nu in oktober dit jaar pas binnen. Nu kriebelde het al na 1 week om weer te gaan fietsen, maar dit is wel extreem, dat gaat toch niet :).

Ik begrijp best dat er levertijden zijn, maar 4-5 maanden op een onderdeel...?!

Gezien mijn technische kennis enigszins beperkt is, zijn er eventueel ook alternatieven die op mijn fiets passen waardoor ik weer een goed werkende body heb en weer normaal kan fietsen?
Info van de site: Formula DC-2241, lichtmetaal, 6-bout, Shimano 8/9/10 freewheelnaaf, Boost141, 5 mm QR

En mocht het echt nergens te verkrijgen zijn. Ik kan er (in principe) nog wel mee fietsen nu, op het irritante gekraak van mijn fiets na. Wat zijn de gevaren / consequenties mocht ik er verder mee gaan fietsen?
Helaas, een paar maanden terug hetzelfde meegemaakt. Oudere fiets, kapot achterwiel, maar een nieuwe naaf/body was er gewoon niet. Ook een nieuw achterwiel bij de leverancier van m'n LBS zou 1 a 2 maanden duren. Uiteindelijk online een nieuw achterwiel gekocht (bikster) en voor 90 euro zat ik een week later weer op m'n mtb. M'n eerste post mbt 't kapotte achterwiel.

[ Voor 8% gewijzigd door Arie- op 27-05-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 21:27
Prulleman schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 13:27:

Laat ik nou een verrot wiel hebben staan met een SRAM body.. De lagers van de as zijn ruk, vandaar dat ik een nieuw wiel heb gestoken. Misschien dat je nog wat hebt aan de body. Ik zal eens wat foto's maken. Zat een GX cassette op.

edit; lees net dat dit een dode mus gaat worden waarschijnlijk. Desalniettemin zal ik even nagaan welke het is

[ Voor 3% gewijzigd door Holk op 27-05-2021 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Oja ... body type.. die link van mij ging naar een Hg feeehub.. maar misschien heb je de xd of microspline nodig.. dat kan de zoektocht nog wel wat lastiger maken

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk

rCk

Prulleman schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:02:
Oja ... body type.. die link van mij ging naar een Hg feeehub.. maar misschien heb je de xd of microspline nodig.. dat kan de zoektocht nog wel wat lastiger maken
Bedankt voor het meekijken @Prulleman
Ik heb even wat rondgekeken, maar als het goed is heb ik een HG freehub nodig.
Als het een Shimano casette is met 9/10/11 versnellingen, is het een Shimano HG freehub (https://www.halowheels.com/which-type-of-freehub-do-i-have/)

Is het overigens wel mogelijk die Freehub te gebruiken die je stuurde. Dit omdat de X-Caliber 8 2020 namelijk uitgerust is met een SRAM SX 1x12 casette?
Wat ik wel zie, is op de specs sheet van diverse sites, dat dezelfde body inderdaad op de X-Caliber 8 uit 2020 gemonteerd is. Dus dan zou dat wel moeten gaan...
Ik las ook dat je in sommige gevallen een spacer nodig hebt. Zou dat in mijn geval zo moeten zijn?
Als beginner toch wel een beetje verwarrend waar ik juist aan doe... 8)7

Ik heb het gesprek beëindigd vanochtend en laten weten dat ik even zou kijken wat ik ging doen. Wil ze later nog even terugbellen om het garantiestuk te bespreken. Mocht die SRAM gebruikt kunnen worden, geef ik ze de optie om het hiermee in orde te maken. Enigszins wel jammer dat men hier zelf niet mee (kan) komen, maar dan stoot ik nu voor het eerst tegen de nadelen van een grote firma als Mantel.
Holk schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:00:
[...]

Laat ik nou een verrot wiel hebben staan met een SRAM body.. De lagers van de as zijn ruk, vandaar dat ik een nieuw wiel heb gestoken. Misschien dat je nog wat hebt aan de body. Ik zal eens wat foto's maken. Zat een GX cassette op.

edit; lees net dat dit een dode mus gaat worden waarschijnlijk. Desalniettemin zal ik even nagaan welke het is
altijd welkom, bedankt voor de moeite en het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
rCk schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 14:56:
[...]

Bedankt voor het meekijken @Prulleman
Ik heb even wat rondgekeken, maar als het goed is heb ik een HG freehub nodig.
Als het een Shimano casette is met 9/10/11 versnellingen, is het een Shimano HG freehub (https://www.halowheels.com/which-type-of-freehub-do-i-have/)

Is het overigens wel mogelijk die Freehub te gebruiken die je stuurde. Dit omdat de X-Caliber 8 2020 namelijk uitgerust is met een SRAM SX 1x12 casette?
Wat ik wel zie, is op de specs sheet van diverse sites, dat dezelfde body inderdaad op de X-Caliber 8 uit 2020 gemonteerd is. Dus dan zou dat wel moeten gaan... Als beginner toch wel een beetje verwarrend waar ik juist aan doe... 8)7

Ik heb het gesprek beëindigd vanochtend en laten weten dat ik even zou kijken wat ik ging doen. Wil ze later nog even terugbellen om het garantiestuk te bespreken. Mocht die SRAM gebruikt kunnen worden, geef ik ze de optie om het hiermee in orde te maken. Enigszins wel jammer dat men hier zelf niet mee (kan) komen, maar dan stoot ik nu voor het eerst tegen de nadelen van een grote firma als Mantel.

[...]

altijd welkom, bedankt voor de moeite en het meedenken!
ja, de SX en NX eagle 12 speed cassettes pasen op een "ouderwetse" HG 9/10/11 speed freehub body.

De "geavanceerdere" 12 speed cassettes starten met een 10T kransje (ipv een 11) en een 10 past niet op de oude HG, hiervoor heeft SRAM een xd driver ontwikkeld en shimano de microspline.

(+ nog wat licentie geneuzel, het HG design is volgens mij vrij te gebruiken, wil je een cassette of naaf met xd of ms maken, dan mag je wat bijdragen in de pot van sram en shimano..)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rCk

rCk

Prulleman schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:01:
[...]

ja, de SX en NX eagle 12 speed cassettes pasen op een "ouderwetse" HG 9/10/11 speed freehub body.

De "geavanceerdere" 12 speed cassettes starten met een 10T kransje (ipv een 11) en een 10 past niet op de oude HG, hiervoor heeft SRAM een xd driver ontwikkeld en shimano de microspline.

(+ nog wat licentie geneuzel, het HG design is volgens mij vrij te gebruiken, wil je een cassette of naaf met xd of ms maken, dan mag je wat bijdragen in de pot van sram en shimano..)
Top, dankjewel!!
Ik ben nu in gesprek met Mantel betreffende de afhandeling hiervan (Garantie of niet).
Daarna zal ik ze op de hoogte brengen van het alternatief van de SRAM MTH 406 hub.

Mag er toch wel voorzichtig van uit gaan dat ze dit kunnen/willen regelen, zo niet, is het de laatste keer dat mijn fiets daar staat.

update:
Garantie is bevestigd, ik ga ze nu een mail sturen met het topic en de link naar de SRAM body. Morgen gaan ze het even overleggen met de voorman en dan hoor ik meer van ze.

[ Voor 9% gewijzigd door rCk op 27-05-2021 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Ondanks de regen van de laatste dagen ligt het stadsbos 013 er vandaag erg lekker bij en reed ik een PR :)

Tov de Cube LTD SL scheelt het met de Trek Procaliber op zo'n klein rondje toch een dikke vier minuten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

D-Ed schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:41:
Ondanks de regen van de laatste dagen ligt het stadsbos 013 er vandaag erg lekker en reed ik een PR :)

Tov de Cube LTD SL scheelt het met de Trek Procaliber op zo'n klein rondje toch een dikke vier minuten _/-\o_
Goed om te weten dat als de rek in mijn techniek en conditie er uit is dat ik dan altijd nog sneller kan gaan door beter materiaal ;) >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Sherlock schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:42:
[...]

Goed om te weten dat als de rek in mijn techniek en conditie er uit is dat ik dan altijd nog sneller kan gaan door beter materiaal ;) >:)
Het zit hem vooral ook in het formaat wielen volgens mij. Conditioneel valt het er overigens nog wel wat te winnen, techniek denk ik al redelijk onder controle te hebben maar kan natuurlijk ook altijd nog beter. Ik verbaas mij over hoe makkelijk ik met deze bike al de bochten doorknal (voor mijn gevoel dan). Iedereen waarschuwde me voor het wennen aan 29 inch wielen tov 27.5 maar het voelde direct al perfect.

Nu een beetje met de bandenspanning aan het spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

D-Ed schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:55:
[...]

Het zit hem vooral ook in het formaat wielen volgens mij. Conditioneel valt het er overigens nog wel wat te winnen, techniek denk ik al redelijk onder controle te hebben maar kan natuurlijk ook altijd nog beter. Ik verbaas mij over hoe makkelijk ik met deze bike al de bochten doorknal (voor mijn gevoel dan). Iedereen waarschuwde me voor het wennen aan 29 inch wielen tov 27.5 maar het voelde direct al perfect.

Nu een beetje met de bandenspanning aan het spelen.
Ah, dat stukje informatie had ik gemist. Jammer, dan moet ik het toch bij mezelf zoeken ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rCk

rCk

Reactie gekregen van Trek Eindhoven. Ze hebben er nog een stuk of 50 op voorraad. Met behulp v.h. framenummer onderdeelnr opgezocht.

Dan lijkt het toch wel dat het op korte termijn op te lossen valt! Bedankt voor de reactie en het meedenken allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
@rCk mooi dat het dan toch snel opgelost kan worden, jammer dat je er zelf zoveel moeite voor moet doen, maar ja.. dat zal dan wel het verschil tussen mantel en een goede LBS zijn

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Sherlock schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 15:42:
[...]

Of, je koopt een mindere fiets en gaat relaxed fietsen. Kan je zeggen dat je "slechte" ronderijden aan je materiaal ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
ZanielGa schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:07:
[...]

Of, je koopt een mindere fiets en gaat relaxed fietsen. Kan je zeggen dat je "slechte" ronderijden aan je materiaal ligt.
ah, vandaar dat je met je starre singlespeed op Dorst aan kwam zetten met de tweakers ride in Dorst (te lang geleden!!) ;)
goed excuus :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Prulleman schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:17:
[...]

ah, vandaar dat je met je starre singlespeed op Dorst aan kwam zetten met de tweakers ride in Dorst (te lang geleden!!) ;)
goed excuus :)
Dat is de reden dat ik hem bij alle Tweakers Rides bij me had behalve Amerongen. Op die andere lijkt het net of ik hard rijdt. Met de Kona heb ik een goed excuus.

En zeker. Hoop dat we snel weer een Tweakers Ride kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
ZanielGa schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:07:
[...]

Op mijn echt slechte bike voordat ik de Cube had reed ik ook gewoon zo hard als ik kon :+ Relaxed rijden en MTB is geen combi IMHO ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:03
Wat vinden jullie van deze?
Zadelpensluiting van mijn Canyon Exceed CF7 is exotisch (inbus 3) en zit vast. Muurvast. Ik ben zelf 4 afgebroken inbussleutels verder, mijn lbs ook eentje en wilde het uitboren niet wagen.
Nu is hetzelfde bij Canyon Eindhoven geconstateerd. Ze zijn waarschijnlijk vergeten vet te gebruiken bij de montage (fiets is 6 maanden oud).

Nu krijg ik onder garantie een nieuw frame, nieuwe zadelpen (Carbon ipv Alu :) ), en gaan ze de rest van de onderdelen overzetten.

Ben benieuwd hoe dat laatste gaat. Er stond ook een onheilspellend zinnetje in de mail over een offerte voor versleten/defecte onderdelen. En dat terwijl ik de afgelopen maand al de headsetlagers, bottombracket + lagers, plus wiellagers heb vervangen. Ook al aan de tweede ketting bezig.

Zolang ze mijn bel en GoPro mount maar meeverhuizen 😁
Grap duurt een maand. Gelukkig heb ik nog een andere fiets…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wordt alles kosteloos overgezet? Hier zijn ze niet altijd even duidelijk over. Gebeurd nog wel eens dat ze dit in rekening brengen. En stuk m.b.t. onheilspellend zinnetje zou ik toch even contact opnemen ter verduidelijking etc. Communicatie is van Canyon niet sterkste punt, maar als je zelf actief blijft vragen etc. Dan komt het wel goed.

Zo slecht als bij Mantel is het gelukkig niet. Daar zet ik geen fiets meer neer ter reparatie of zal ik geen fiets meer kopen. Ondanks dat met Canyon niet zo soepel verlopen is zou ik daar zo weer fiets kopen. Ze hebben het uiteindelijk opgelost. ;-)

[ Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 27-05-2021 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Binnen 6 maanden zou het allemaal wel kosteloos moeten zijn volgens mij.

Ik heb net buiten de 2 jaar mijn alu Cannondale frame gescheurd. Het frame is netjes onder garantie vervangen, maar omdat het buiten de 2 jaar was, waren de bijkomende kosten wel voor eigen rekening. Aangezien het vervangende frame een mooie upgrade naar een nieuwe carbon model was heb ik daar niet over geklaagd. Al met al kwam er 150 euro bij geloof ik. Ander BB, andere chainring en wat klein spul + uurloon

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rCk

rCk

Prulleman schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:54:
@rCk mooi dat het dan toch snel opgelost kan worden, jammer dat je er zelf zoveel moeite voor moet doen, maar ja.. dat zal dan wel het verschil tussen mantel en een goede LBS zijn
Dat is inderdaad wel zo, anderzijds, leer ik hiermee wel iets meer over de fiets, laten we het dan maar positief inzien ;-).

Mantel kwam wel op mij terug, die gaven aan dat Trek niet het juiste doorgestuurd heeft, daar twijfel ik toch wel over. Anyway, morgen meer nieuws. Ik ben benieuwd wat het eindoordeel wordt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:03
Daan_ schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:58:
Wordt alles kosteloos overgezet? Hier zijn ze niet altijd even duidelijk over. Gebeurd nog wel eens dat ze dit in rekening brengen. En stuk m.b.t. onheilspellend zinnetje zou ik toch even contact opnemen ter verduidelijking etc. Communicatie is van Canyon niet sterkste punt, maar als je zelf actief blijft vragen etc. Dan komt het wel goed.

Zo slecht als bij Mantel is het gelukkig niet. Daar zet ik geen fiets meer neer ter reparatie of zal ik geen fiets meer kopen. Ondanks dat met Canyon niet zo soepel verlopen is zou ik daar zo weer fiets kopen. Ze hebben het uiteindelijk opgelost. ;-)
Prulleman schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 18:14:
Binnen 6 maanden zou het allemaal wel kosteloos moeten zijn volgens mij.

Ik heb net buiten de 2 jaar mijn alu Cannondale frame gescheurd. Het frame is netjes onder garantie vervangen, maar omdat het buiten de 2 jaar was, waren de bijkomende kosten wel voor eigen rekening. Aangezien het vervangende frame een mooie upgrade naar een nieuwe carbon model was heb ik daar niet over geklaagd. Al met al kwam er 150 euro bij geloof ik. Ander BB, andere chainring en wat klein spul + uurloon
Is inderdaad wel verstandig om te checken, dat ga ik zeker doen!
Het is wel echt een garantieclaim die ik heb gedaan en geen serviceverroek van 'Hey, willen jullie het boutje ff losdraaien?'

Je hebt gelijk over dat stroefjes communiceren, uiteindelijk zijn voorgaande dingetjes opgelost. Ik zou er, ondanks gedoe toch zo weer een fiets kopen.
Iets met zuinige Hollander denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ja dan zou je verwachten toch al aantal keer mensen ontmoet, zo ook dit weekend die de ombouw kosten in rekening gebracht kregen na frame vervanging onder garantie (nog geen half jaar oud) Als je vast houdt krijg je het geld uiteindelijk wel weer terug.. ;-)

Had wat geld kunnen besparen als ik frame only had kunnen kopen, maar die optie was er voor de Neuron helaas niet. Dat was wel jammer. Dus fiets gestript op demper, vork en carbon wielen na. De rest vervangen na wens. Had wel geluk dat ik de onderdelen goed kon verkopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 27-05-2021 20:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Haha Sam Pilgrim met zijn gaten in zijn gebit. Die gast is inderdaad ook geniaal. Deze is ook wel leuk voor ons Nederlanders:
YouTube: URBAN MTB DOWNHILL ON THE LONGEST STAIR SET EVER!!

@Dix0r Hoe bevallen je farsports wielen, nog een paar ritjes meer gemaakt? Ik hang al even met mijn vinger boven de bestelknop maar de twijfel nog heel lichtjes aanwezig :D.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Weekend !!! In het bos vind ik het net iets te nat. Achter het huis beetje aan spelen met hout, pallets, bakstenen, pionnetjes en wat ik verder nog kan vinden. Parcourtje met lastige bochtjes en obstakels gemaakt en elke keer weer iets proberen toe te voegen om uitdagender te maken. Net zo leuk als rondje crossen door het bos ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aupBKuHbm0luWqz-prIQkeoojw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ebNoTCO7YzLDXnKM6GdQmosb.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShSOd0sJHaO1wYvrsG9qH02zID8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tyzyu5JzNSb5e6nbEPb9wZqg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xtedn2JHKvpEk387AjH-kEtx7Dw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ay4nvJVITxdymh8UoXl3hZEV.jpg?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door Daan_ op 28-05-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Haha top, ik ga zo maar een lekker rondje op de racer. Bos zal nog wel nat zijn ja, na het weekend weer lekker afwisselen, voorlopig wordt het weer alleen maar beter! d:)b

Edit: er is hier trouwens wel een rondje om de zandverstuiving die waarschijnlijk al wel droog is, waar Bart Brentjens ook altijd traint met slecht weer, daar kan ik ook nog heen eventueel...

[ Voor 40% gewijzigd door Kluus op 28-05-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:00:
Weekend !!! In het bos vind ik het net iets te nat. Achter het huis beetje aan spelen met hout, pallets, bakstenen, pionnetjes en wat ik verder nog kan vinden. Parcourtje met lastige bochtjes en obstakels gemaakt en elke keer weer iets proberen toe te voegen om uitdagender te maken. Net zo leuk als rondje crossen door het bos ;-)

[Afbeelding]
rg tof als je de ruimte hebt. Ik moet nodig mn nieuwe hopper uitproberen. Gelukkig heb ik wat ruimte op een veld achter mn huis. En eindelijk beter weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:16
@Kluus waar zit de twijfel?

Door het hondenweer laatste weken niet meer echt in bos geweest c.q. nog niet genoeg ritten om een definitief oordeel te vellen. Keren dat ik weg ben geweest was veelal de racert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Dix0r schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:34:
@Kluus waar zit de twijfel?

Door het hondenweer laatste weken niet meer echt in bos geweest c.q. nog niet genoeg ritten om een definitief oordeel te vellen. Keren dat ik weg ben geweest was veelal de racert.
De twijfel is puur of ik de besteding verantwoord vind, just need one final push :+.

Heb al voor ogen wat ik wil en naast jouw ervaring en andere dingen die ik lees over Farsports ben ik er wel uit ook. Alleen nog even met Sandy door de bestelling lopen voor de custizing ook (ik ga denk ik ook voor 25mm achter en 28mm voor) en kijken of ik nog wat korting kan krijgen van ze ;).

Oja, hoe moet de beedte van tubeless tape ook alweer gekozen worden ten opzichte van de binnenbreedte van de wielen, ik meen dat je hier altijd een paar mm bij op moet tellen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kluus schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:06:
Haha top, ik ga zo maar een lekker rondje op de racer. Bos zal nog wel nat zijn ja, na het weekend weer lekker afwisselen, voorlopig wordt het weer alleen maar beter! d:)b

Edit: er is hier trouwens wel een rondje om de zandverstuiving die waarschijnlijk al wel droog is, waar Bart Brentjens ook altijd traint met slecht weer, daar kan ik ook nog heen eventueel...
Er zijn nog genoeg plekken waar je goed kunt fietsen. Hier op stuk wat ik graag mag fietsen liggen aantal diepen modder poelen. Ook leuk om er door heen te crossen, maar zo spellen achter het huis is ook erg leuk en ook goed om mijn gebrekkige techniek eens te verbeteren Bochtjes, balans etc....
Klitse schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:33:
[...]

rg tof als je de ruimte hebt. Ik moet nodig mn nieuwe hopper uitproberen. Gelukkig heb ik wat ruimte op een veld achter mn huis. En eindelijk beter weer.
De hopper nog niet getest ? Ben benieuwd naar je ervaringen... :)

Voordeel dit soort dingen kun je op veel plekken doen. Je hebt niet veel ruimte nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 28-05-2021 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:44:
De hopper nog niet getest ? Ben benieuwd naar je ervaringen... :)
Nee, slecht weer en vervolgens een flinke verkoudheid (test was negatief) gooien tot nu toe roet in het eten. Hopelijk dit weekend of komende week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
@Kluus Een licht carbon setje met fijne naven is echt een mooie upgrade, alleen wel gelijk 1 van de duurste (enkel een high end vork kost meer, maar een een high end wielset zit ook daar weer ruim boven, dus naast het frame -kan- je wielset het duurste van je fiets zijn...)

ik vond het zelf uitzoeken van alle onderdelen ook erg leuk om te doen. (naast het zelf spaken...)
Het geeft toch een stukje extra voldoening ofzo als je weet dat het van je naaf, tot spaaknippel en binnenbreedte perfect op maat is :)

Wat dat betreft zou je ook eens bij @ElGreco (https://vanspeykwheels.nl/) kunnen checken, ik zag op zijn site dat ie naast race ook MTB doet. Of Jan de Man van het mtb forum. Beide bestellen alle componenten gewoon naar wens (in tegenstelling tot de meer commerciele wielbouwers die toch hun voorraad kwijt willen).
Ik denk dat je niet eens gek veel meer kwijt zal zijn t.o.v een kant en klare set. (+ je hebt voor een deel lokale garantie, tenzij je chinese velg kapot gaat).

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:16
Jimmy-time1 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:40:
Mijn schoonvader heeft een oude Gazelle Reynolds 853 MTB staan (M-Bike Gold Line, bouwjaar onbekend) Hij wil hem gaan verkopen. Ik kan maar zeer weinig vinden op internet wat zo’n fiets nog waard is. Heeft een van jullie misschien een idee wat hij hier nog voor kan vragen?

[Afbeelding]
Update: mijn schoonvader heeft hem nu verkocht voor €275,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:23

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb vanochtend de route van harderwijk gereden. Een grote blubberbende. Heb ca 2.15 uur gedaan over de ~21km. Maar voelt wel lekker daarna he.

Ben nog beginner en heb een nogal karige fiets, maar dan boeit t me ook niet zo als mn kettings klinkt als een koffiemolen.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnakeDoc88
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:11
Eindelijk lekker weer, dus vanmiddag vol enthousiasme op de fiets gestapt. Iets té, want nog op weg naar de lokale “trail” moest ik uitwijken voor een tegenligger die voor mijn gevoel iets teveel aan “mijn” kant van de weg reed, maar kwam zelf ook behoorlijk als een idioot te hoek omzeilen. Kon nog wel remmen maar fiets eindigde wel op het asfalt. Sorry, alles ok? Jep. Fiets heel? en weer door!

Kwam er al snel achter dat trapper tegen het frame aan liep. Aii, maar omgedraaid en rustig naar huis gefietst. Net op de stand en zie dat niet alleen mijn trapper aanloopt maar het kettingblad ook tegen het frame loopt. Gecheckt met een tiewrapje aan het frame, maar tandwiel loopt dus mooi scheef O-)

Zie hier het filmpje.

Ik vind het leuk om zelf dingen te fixen. Nou heb ik de hele fiets zo ongeveer al uit elkaar gehad. Maar volgens mij heb ik in ieder geval een cranktrekker en een passende BB sleutel nodig. Mis ik dan nog iets?

Verder enig idee of het nog een poging waard om eea proberen recht te maken of maar meteen een crank bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
DirtyBird schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:59:
Ik heb vanochtend de route van harderwijk gereden. Een grote blubberbende. Heb ca 2.15 uur gedaan over de ~21km. Maar voelt wel lekker daarna he.

Ben nog beginner en heb een nogal karige fiets, maar dan boeit t me ook niet zo als mn kettings klinkt als een koffiemolen.
Harderwijk vind ik ook altijd pittig.
Het hobbelt altijd enorm, als het warm is vervalt de halve route in mul zand en blijkbaar is de andere kant vh spectrum ook mogelijk.

Not ma fave....maar voor de afwisseling en het afbeulen wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Vanmiddag een heerlijk ritje Loonse en Drunense Duinen gedaan en voor de 2e keer met een echt lagere bandenspanning gereden. Fietste echt heel fijn net zoals afgelopen zondag in Helmond. Ben er lekker mee aan het experimenteren...

Voor staat de band op 1.1 Bar en achter 1.3 (banden zijn Bontrager XR2 Team Issue, voorwiel: Bontrager Kovee Elite 30 carbon en achter: Bontrager Kovee Elite 30, OCLV Mountain Carbon). Voelt voor mij prima maar een maatje van mij vind het echt veel en veel te zacht. Ik voel goede grip en de band zakt niet over het wiel en ik raak het wiel ook niet als ik over wortels fiets.. Ik weeg 78 inclusief rugzak met water.

Te lage spanning of lekker zo doorgaan?

[ Voor 3% gewijzigd door D-Ed op 28-05-2021 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Als het werkt, werkt t. Zelf ervaar ik dat met dergelijke lage spanning mijn velg 'wegrolt' (of mijn manier van meten met de pomp geeft een te hoge waarde aan waardoor ik eigenlijk te laag ga)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Sja, Ik verbaasde mij er ook over dat het nog zo fijn rolt eigenlijk. Zondag maar eens .2 Bar erbij zetten op het Stadsbos 013 rondje om te kijken of ik verschil merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
@D-Ed ik zit zo ongeveer rond hetzelfde (ook qua velgen, gewicht) .
Zelf ga ik niet lager, en met goede omstandigheden soms iets hoger. Zit ook nog een stukje voorkeur bij en welke banden je gebruikt z maar je zal zo rond de sweet spot zitten

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Prulleman schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 21:33:
@D-Ed ik zit zo ongeveer rond hetzelfde (ook qua velgen, gewicht) .
Zelf ga ik niet lager, en met goede omstandigheden soms iets hoger. Zit ook nog een stukje voorkeur bij en welke banden je gebruikt z maar je zal zo rond de sweet spot zitten
Top, dank voor de bevestiging. En wat zijn voor jou 'goede omstandigheden'? Ik kan me voorstellen dat als het wat meer downhill gaat het wellicht wat harder kan/moet maar met 95% singletracks in en rondom Brabant verwacht ik geen wilde dingen eigenlijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:25:
@Kluus Een licht carbon setje met fijne naven is echt een mooie upgrade, alleen wel gelijk 1 van de duurste (enkel een high end vork kost meer, maar een een high end wielset zit ook daar weer ruim boven, dus naast het frame -kan- je wielset het duurste van je fiets zijn...)

ik vond het zelf uitzoeken van alle onderdelen ook erg leuk om te doen. (naast het zelf spaken...)
Het geeft toch een stukje extra voldoening ofzo als je weet dat het van je naaf, tot spaaknippel en binnenbreedte perfect op maat is :)

Wat dat betreft zou je ook eens bij @ElGreco (https://vanspeykwheels.nl/) kunnen checken, ik zag op zijn site dat ie naast race ook MTB doet. Of Jan de Man van het mtb forum. Beide bestellen alle componenten gewoon naar wens (in tegenstelling tot de meer commerciele wielbouwers die toch hun voorraad kwijt willen).
Ik denk dat je niet eens gek veel meer kwijt zal zijn t.o.v een kant en klare set. (+ je hebt voor een deel lokale garantie, tenzij je chinese velg kapot gaat).
@ElGreco ook wel aan gedacht, maar ik heb begrepen dat hij inmiddels een aardige wachtlijst heeft. Daarnaast ben ik ook weer niet zó erg van het finetunen (welke spaken enzo), op zich geeft farsports mij met naafkeuze en velgbreedte mij voldoende customization.

Denk ook zeker wel dat dit een goede upgrade is inderdaad. Ik ben op de racer al zeer content met mijn carbon clinchers terwijl daar het “voordeel” voor een veel groter deel optisch is, maar toch ook wel rijeigenschappen. Op de MTB is het puur rijeigenschappen natuurlijk en ik geloof ook zeker dat je dat op de MTB nog een heel stuk beter merkt! d:)b

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:16
wanneer je upgrade van een hele oude fiets (cube, (te klein) aluminium frame, 26" wielen, v-brakes, shimano alivio/deore) naar een nieuwe fiets met moderne specs...
afgelopen zondag (blauw: oude fiets) vergeleken met gisteren (rood: nieuwe fiets)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/LeGJ3NCwRMomrq907N8QePzQ.gif

Had aan het einde van de rode rit nog meer lucht over dan met de blauwe ;-) (ok, er lag we minder modder.. maar toch)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:18

TommyGun

Stik er maar in!

GoldenSample schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:19:
[...]

:X ben echt niet in goede doen op het moment, je hebt volledig gelijk.. Heb dit laatst notabene nog zelf gechecked.. @TommyGun mijn excuses!
Hm, ik zag dat 'ie zweette / lekte bij de remkabel. Eruit gedraaid, blijkt de olive er schuin op te zitten...

Heb ik 'm dan verkeerd aangedraaid? Pin en olive monteren stelt niks voor natuurlijk, en heb ervoor gezorgd dat de remkabel netjes recht was 'gecut'.

Ik steek de remkabel in de remhendel en duw deze wat aan terwijl ik 'm met de steeksleutel vastdraai (op gevoel).

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

TommyGun schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:34:
[...]

Hm, ik zag dat 'ie zweette / lekte bij de remkabel. Eruit gedraaid, blijkt de olive er schuin op te zitten...

Heb ik 'm dan verkeerd aangedraaid? Pin en olive monteren stelt niks voor natuurlijk, en heb ervoor gezorgd dat de remkabel netjes recht was 'gecut'.

Ik steek de remkabel in de remhendel en duw deze wat aan terwijl ik 'm met de steeksleutel vastdraai (op gevoel).
Heb je een foto? iets schuin maakt meestal niet uit, hoe strak heb je het handeltje aangedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
breew schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:55:
wanneer je upgrade van een hele oude fiets (cube, (te klein) aluminium frame, 26" wielen, v-brakes, shimano alivio/deore) naar een nieuwe fiets met moderne specs...
afgelopen zondag (blauw: oude fiets) vergeleken met gisteren (rood: nieuwe fiets)

[Afbeelding]

Had aan het einde van de rode rit nog meer lucht over dan met de blauwe ;-) (ok, er lag we minder modder.. maar toch)...
Herkenbaar! Sinds vorige week ook over op een ‘new and improved’ bike 🤘 Welke tool gebruik je voor dit inzicht?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Demo

Demo

@DirtyBird ik was daar ook gisteren, vanaf kwart over 11. Was inderdaad één grote natte bende. Heb wel de wijze raad van @zonoskar ter harte genomen en aan het eind van de rit een paar foto's gemaakt. Kijk 'm shinen!
Afbeeldingslocatie: https://cloud.fscker.nl/index.php/s/6FkL99isaT5g3pB/preview
Afbeeldingslocatie: https://cloud.fscker.nl/index.php/s/d8eB3rrXGb88NT4/preview
Afbeeldingslocatie: https://cloud.fscker.nl/index.php/s/EQbZgD4AB6pJG8g/preview
Routes van Harderwijk en Ermelo vielen me een beetje tegen, wat leuke stukken maar nergens écht spannend en met name op Ermelo veel te veel rechte stukken, waarbij het enige wat het opleverde een fraai uitzicht over de heide was...

Vanochtend wezen onderhouden in Leersum op de Snakerun en van m'n werk gehouden door @ZanielGa met zijn mooie geruisloze Onyx-naven :) Daarna nog een rondje Amerongen en een halfje Leersum gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dat is lang geleden...

@Demo Nice bike.

[ Voor 20% gewijzigd door zonoskar op 29-05-2021 22:07 ]

Pagina: 1 ... 138 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic