klaaas schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 23:00:
[...]
Als je de spatborden verwijdert biedt dat wel meer mogelijkheden. Voor wat je er mee wilt doen zou ik minimaal voor 38/40mm kiezen en dat zou dan met nopjes waarschijnlijk krap aan worden. Maar zonder spatborden moet dat geen probleem zijn.
Van de banden die je noemt zou ik voor de Schwalbes gaan. Ik heb goede ervaringen met de G-ones en deze lijkt me het meeste profiel te hebben. De vraag is of je dat nodig hebt, maar het geeft je wel vertrouwen en dat is ook lekker.
Ik vind het wel tamelijk dure bandjes om te proberen of je het leuk vind. Aangezien je met je (ontbrekende) skills en enigszins beperkte fiets toch de limiet niet snel zult opzoeken betwijfel ik of je de meerwaarde van een band van €50 gaat ervaren. Je zou ook naar een Schwalbe CX comp kunnen kijken of een Continental AT ride. Geen sjieke banden, maar m.i. prima voor wat je wilt en een stuk goedkoper.
Dat zijn inderdaad betere prijzen.
Kom natuurlijk net om de hoek kijken dus ben nog helemaal niet bekend met wat er allemaal op de markt is.
Ben via google uiteraard bij de Mantels etc v/d wereld gekomen waardoor ik het beeld kreeg dat €50,- een normale prijs is voor een band.
Nou ben ik dat ook wel bereid ervoor te betalen, maar ik verwacht dat de meest beperkende factor ikzelf ga zijn.
Dit zou dus een goede band zijn wanneer ik de spatborden eraf haal;
Continental AT RIDE Folding Tyre 28x1.60"
Ook de
Continental Terra Trail is daar gunstig geprijsd á €27.99.
Na het lezen van dit
de review waarin de band in mijn omgeving getest is lijkt dit wel een interessante keuze.
Echter kan ik niet beoordelen welke van de band nou de betere keuze is wanneer je ook richting Lage Vuursche wilt gaan.
Ben me nu ook aan het inlezen wat de bandmaten nou precies zeggen. Gelukkig zijn er 3 verschillende maatvoeringen om het makkelijk te houden
Ik ben wel zover dat ik weet dat ik een xx - 662 band moet hebben en dat het niet > dan 40 - 662 kan zijn.
Maar een 35-662 kan weer wel. Klopt mijn aanname hierin?
Kluus schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 08:34:
[...]
Iedereen kan alleen vanuit zijn eigen ervaring reageren natuurlijk, dat hoeft niet per se "negatief" denken te zijn. De mijne is als volgt"
Ik heb vorig jaar ook een Gravelbike gekocht met als doel woon-werk bij slechter weer, omdat ik voortaan een goede mountainbike had die ik ook niet meer als pekelfiets wilde gebruiken, wat ik voorheen deed. Die gravelbike heb ik daarom uiteindelijk ook meer richting "weg-fiets" omgebouwd met smallere banden (32mm) en spatborden. Daarvoor heb ik echter nog best wat geprobeert te "gravelen" nu ik hem toch had.
Ik persoonlijk vind dat echt helemaal niets. Goed je kan de singletracks fietsen, maar niet lekker doorraggen op snelheid zoals ik met de MTB kan, dat is juist wat ik persoonlijk het vet vind: steeds sneller door bochtige singletracks kunnen. Verder was dit gelijk het resultaat toen ik ook eens dat "vrije gravel gevoel" wilde opzoeken door een willekeurig paadje in te slaan

:
[
Afbeelding]
Misschien had ik met de MTB ook niet door die plas gekunt, maar nu gleed ik er echt naartoe, met de MTB had ik er wel langs gekunt

.
Het heeft in ieder geval gezorgt dat ik veel meer vrijheid ervaar als ik voor off-road (dus ook de rustigere ritjes in het bos) de MTB pak, waarmee ik ook gelijk "alles" kan doen en voor de weg de racefiets waarmee ik veel verder kom. De gravelbike is nu in gebruik zoals ik hem bedoeld heb, als sportieve hybride (woon-werk, straks na Corona dan, sportieve ritjes met de kinderen). Dit terwijl ik toch best in een "gravel-walhalla" woon, maar dat trekt me gewoon niet echt.
Ik ben het dus wel eens met bovenstaande verhalen dat een gravel fiets, maar ook een hybride een kan-alles-net-niet fiets is. Alleen dat is niet erg, je hebt hem al dus je kan hem makkelijk eens uitbreiden. Kies wat grovere gravelbanden inderdaad zoals @
Demo zegt (geen G-One allround, die ik heb) en probeer het uit. Maar zie het niet als een referentie voor hoe leuk je MTBen vind want de ervaring is echt wat anders, voor mij dan.
Ik snap wat je zegt en tuurlijk heeft iedereen een eigen mening en ideeen. Ik realiseer me heel goed dat mijn fiets niet is wat een liefhebber van de sport zou zien als MTB en dat die beperkingen heeft.
Het is alleen natuurlijk niet leuk om met je mooie nieuwe fiets waar je al veel plezier aan beleeft en jezelf open stelt door een vraag aan de kenners te stellen, om dan direct afgeschoten te worden met de boodschap "kutfiets, heb je niets aan, kan je niets mee" (even kort door de bocht).
Dat gezegd hebbende, en bij het zien van je foto dan is dat inderdaad niet iets wat ik mezelf met deze fiets zie doen.
Het zal met name met mooi weer buiten spelen worden. Als het regent heb ik nog andere hobby's die aandacht vergen.
Daarnaast is het ook roeien met de riemen die je hebt/fietsen met de fiets die je hebt en daar het beste van te maken.
Met het risico dat ik het zelf onderschat, maar ik kan me niet voorstellen dat wanneer op deze fiets een goed set banden ligt, je totaal niet wegkomt met de juiste omstandigheden.
Je zal het uiteraard afleggen tegen de echte MTBs, maar dat is voor nu niet belangrijk. Ik wil gewoon lekker een dag buiten kunnen zijn en wat actief bezig zijn.