Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 135 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:36

TommyGun

Stik er maar in!

@Prulleman @GoldenSample

Hmm ik heb een handeltje BH59 gekocht, moet dus BH90 zijn? Zijn gelukkig niet prijzig haha

[ Voor 16% gewijzigd door TommyGun op 13-05-2021 18:02 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 17:10:
[...]

is dat zo? ik dacht dat er 2 verschillende binnen diameters zijn, (en dus ook 2 verschillende pin diktes)

/edit
ik vind dit:
[Afbeelding]

Shimano (BH90) ID: 2.1mm , OD: 5mm
Shimano (BH59) ID: 2.3mm , OD: 5mm (ergens anders 2.5mm inner D)

volgens mij kan je er vanuit gaan dat alle moderne systemen bh90 leidingen gebruiken (laatste 2 of 3 generaties), dus dan is het nog steeds geen issue
:X ben echt niet in goede doen op het moment, je hebt volledig gelijk.. Heb dit laatst notabene nog zelf gechecked.. @TommyGun mijn excuses!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:36

TommyGun

Stik er maar in!

GoldenSample schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:19:
[...]

:X ben echt niet in goede doen op het moment, je hebt volledig gelijk.. Heb dit laatst notabene nog zelf gechecked.. @TommyGun mijn excuses!
Geen probleem, dank voor het meedenken.

Nu wachten op alle pakketjes....

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:08
SnakeDoc88 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:55:
Liep te klooien met derailleur afstelling van mijn Cube Analog van een paar maanden oud, maar krijg hem niet helemaal lekker. Lijkt erop dat het dingetje waar de shifter cable het frame in gaat de boosdoener is. Het plastic dopje is gaar en komt steeds verder naar buiten naarmate ik meer spanning op de kabel zet.
Dit ding bedoel ik:
[Afbeelding]
Schroefje op het ding doet niks dus vervangen leek met de beste optie maar hoe heet zo’n ding? En waar vind ik die?

De outer cable stopt daar en gaat alleen de inner cable door het frame, komt er bij de BB weer uit.
Andere optie is shifter cable vervangen en een rubbertje hiervoor zoeken.

Iemand hier een handige tip voor?
Op mijn cube attention SL precies hetzelfde! Uiteindelijk de plaatjes links en rechts omgewisseld.

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:26
gister om 19.00 nog snel naar zeist gereden in de regen
Geen MTB-er onderweg gezien. Het was heerlijk.
Ik denk wel dat ik een kilo zand meegenomen heb naar huis.

• BeTristan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08-09 13:17
De nieuwe fiets gisteren opgehaald en vandaag een eerste rondje op gefietst, genieten! Bedankt aan allen die geholpen hebben de juiste fiets te kiezen! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EJ-EVvHzdkbcxF1ZXtPNCRnlWs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCAkb48t0uYZ858YrxB2rPaS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PypYNWdGM8VgViDq9pJaq9ZyzVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FxuHc2B6kAswQHxm5UmRbLQM.jpg?f=fotoalbum_large

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:50
Ik heb een Bulls Copperhead Supreme uit 2011 waarvan het buitenste kettingblad (Crankset Shimano, 42/32/24T) nu echt op is. Ik ben dus op zoek naar een vervangend kettingblad. Aangezien het niet meer mijn hoofd MTB is, ben ik op zoek naar een goedkope oplossing. Maar blijkbaar is het nog vrij lastig zoeken. Het buitenblad is een 42t en het crankstel is een fc-m552.

Kan ik daar deze opzetten? Ook 104mm en blijkbaar geschikt voor 3x-10 speed https://www.bikester.nl/t...ingblad-zwart-376299.html

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
R0y. schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:40:
[...]

Op mijn cube attention SL precies hetzelfde! Uiteindelijk de plaatjes links en rechts omgewisseld.
Contact opnemen met een van de Cube stores. Krijg je gratis een redesigned plaatje.

Moet hem nog monteren maar weet niet of daarvoor de hele kabel los moet. Niet echt zin in...

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:55
wisselwerking schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:16:
Ik heb een Bulls Copperhead Supreme uit 2011 waarvan het buitenste kettingblad (Crankset Shimano, 42/32/24T) nu echt op is. Ik ben dus op zoek naar een vervangend kettingblad. Aangezien het niet meer mijn hoofd MTB is, ben ik op zoek naar een goedkope oplossing. Maar blijkbaar is het nog vrij lastig zoeken. Het buitenblad is een 42t en het crankstel is een fc-m552.

Kan ik daar deze opzetten? Ook 104mm en blijkbaar geschikt voor 3x-10 speed https://www.bikester.nl/t...ingblad-zwart-376299.html
Ja hoor, 10 speed is allemaal uitwisselbaar.

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:29

Ik heb dit jaar voor hetzelfde crank deze besteld: https://www.futurumshop.n...le-3x10-kettingblad.phtml (zowel 42 als 32t, het binnenblad gebruik ik zo goed als nooit dus was nog ok).

• SnakeDoc88
  • Laatst online: 10-11 13:29
R0y. schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:40:
[...]

Kwam deze tegen bij bike discount:
https://www.bike-discount...oop-170-jealous-al-802352

Is voor radon maar lijkt exact hetzelfde. Moest toch wat ander spul hebben dus meteen maar 2 besteld. Laat wel weten of het idd past.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Of bij ome Ali een NW chainring bestellen en er een 1 x 9/10 van maken.

• SnakeDoc88
Is er reden waarom deze tang niet geschikt zou zijn om af en toe een kabeltje (inner en Outer) netjes af te kunnen knippen? Of beter paar tientjes meer betalen voor iets wat specifiek voor fietsen is? Voelt een beetje als meer betalen voor hetzelfde maar misschien zie ik het verkeerd.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:57

Rmg

SnakeDoc88 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:49:
Is er reden waarom deze tang niet geschikt zou zijn om af en toe een kabeltje (inner en Outer) netjes af te kunnen knippen? Of beter paar tientjes meer betalen voor iets wat specifiek voor fietsen is? Voelt een beetje als meer betalen voor hetzelfde maar misschien zie ik het verkeerd.
De snijbekken zijn niet hard genoeg. Vooral remkabels zijn kneiterhard. Na 1x gebruiken heb je je tang verkloot.

Na zo'n tang heb ik deze gekocht

https://www.amazon.nl/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title

Deze kan het wel aan tot nu toe

Er is ook nog een budget optie voor 15 euro

[ Voor 12% gewijzigd door Rmg op 15-05-2021 13:11 ]

• SnakeDoc88
Rmg schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 13:09:
[...]

De snijbekken zijn niet hard genoeg. Vooral remkabels zijn kneiterhard. Na 1x gebruiken heb je je tang verkloot.
Aha thanks! Dan moet het maar meteen deze worden :)

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11 15:44

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Er zitten volgens mij genoeg sleutelaars in dit topic.

Voor Vaderdag ben ik op zoek naar een veelzijdige momentsleutel die voor de meeste* klussen aan de fiets te gebruiken is en max. rond €60 kost.
Wie kan er een goede aanraden?

* in principe alle schroefbare zaken, behalve bijv. een cassette.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Vandaag Best met als extra lus St Oedenrode gereden, heerlijke route met veel verbindingspaadjes maar ook toffe stukken knallen 👍

Vanaf de Decathlon (parkeren) dik 56 km, laatste stukje bij Aqua Best maar overgeslagen want beentjes waren echt op..

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:53
D-Ed schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:29:
Vandaag Best met als extra lus St Oedenrode gereden, heerlijke route met veel verbindingspaadjes maar ook toffe stukken knallen 👍

Vanaf de Decathlon (parkeren) dik 56 km, laatste stukje bij Aqua Best maar overgeslagen want beentjes waren echt op..
Heb je in ieder geval een reden om nog een keer terug te komen: De rode route is veruit het leuktste deel in de Best/Sint-Oedenrode route.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:44
magic_nl schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:36:
Er zitten volgens mij genoeg sleutelaars in dit topic.

Voor Vaderdag ben ik op zoek naar een veelzijdige momentsleutel die voor de meeste* klussen aan de fiets te gebruiken is en max. rond €60 kost.
Wie kan er een goede aanraden?

* in principe alle schroefbare zaken, behalve bijv. een cassette.
https://www.12gobiking.nl/bbb-btl-73-momentsleutel-2-14nm

Die heb ik ook, meeste belangrijke zaken zijn 5-10 , dus prima te doen met deze. Mijn lefty voornaaf moet met 15, dus ook goed met deze te doen.

Mooie prijs nu bij 12go

Strava

• D-Ed
  • Niet online
jan390 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:27:
[...]

Heb je in ieder geval een reden om nog een keer terug te komen: De rode route is veruit het leuktste deel in de Best/Sint-Oedenrode route.
Die hebben we al vaker gereden dus maak je geen zorgen ;) Nu was het doel om de lange route te doen en we hadden iemand bij met een hele oude 26 inch GT (ik rijd nu nog op 27.5 inch) en hij was echt helemaal op dus besloten die ronde voor de volgende keer te bewaren (zodra we beiden een nieuwe bike hebben ;) )

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:28:
[...]

Die heb ik ook, meeste belangrijke zaken zijn 5-10 , dus prima te doen met deze. Mijn lefty voornaaf moet met 15, dus ook goed met deze te doen.

Mooie prijs nu bij 12go
Heb zelf een 2-24 unit van Rose, gerust niet de meest nauwkeurige aan de boven en onderkant van het bereik maar zo enorm nauw komt het nu ook weer niet. Hiermee kan je ook je pedalen vastzetten (althans mijne zijn op 25nm gespecificeerd) en de bouten van m'n Pivot, iets wat wel voor gekraak en geklapper zorgt bij te strak/te los.

Voordeel voor mij is dat ik nu gelijk overlap heb met die van m'n auto die bij 20 begint.

@magic_nl kijk dus even hoe strak de bouten rond je achtervering moeten, dat verschilt erg per fiets. Bij mij bijvoorbeeld heb ik voor m'n achtervork 10, 17, 22 en 30nm bijvoorbeeld.

[ Voor 17% gewijzigd door GoldenSample op 15-05-2021 19:14 ]

• NewbieNeo
  • Laatst online: 20:07
@GoldenSample Volgens mij kan je zulke momentsleutels niet gebruiken om je rechterpedaal op moment te zetten, aangezien je tegen de klok in draait.
Daarvoor heb je een speciale momentsleutel nodig zoals deze.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

NewbieNeo schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:38:
@GoldenSample Volgens mij kan je zulke momentsleutels niet gebruiken om je rechterpedaal op moment te zetten, aangezien je tegen de klok in draait.
Maak weer geen goede beurt hier, je hebt gelijk. Nu ik er over nadenk, zet altijd de eerste met de momentsleutel vast en de 2e 'op gevoel' met de ratel van gelijke lengte. Pedalen maken niet zo heel veel uit (zou daar ook geen moment sleutel voor kopen), Gelukkig heb je bij de demper & achtervering (meestal) dat probleem niet van schroefdraad tegen de klok in, geloof dat er in de lager die concentrisch is met m'n achteras wel nog eentje links om zit, maar daar kan ik vanaf de binnenkant van de vork bij.

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-11 22:21
Vanuit technisch oogpunt ben ik benieuwd waarom dat dan niet kan? Je kunt toch de draairichting wijzigen, of werkt het op moment zetten dan niet?

• Rmg

Rmg

harry64 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:42:
[...]

Vanuit technisch oogpunt ben ik benieuwd waarom dat dan niet kan? Je kunt toch de draairichting wijzigen, of werkt het op moment zetten dan niet?
Jep, kop klapt maar 1 kant op bij de 'goedkope' modellen

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-11 17:38

Investig8or

What goes up, could come down

Buienradar loog tegen mij :'(

TL,DR: Pokkeweer.

Op donderdagmiddag de mtb vast in de auto gegooid, om eens 's avonds een rondje Vuursche te doen ipv tussen de professionals op zondagochtend. Maar donderdagavond zei vriendje buienradar dat het zou regenen en een blik naar buiten bevestigde dat. Vrijdagavond hetzelfde verhaal. Vanavond was de voorspelling lichte regen in het begin en dan pas om 9 uur een buitje. De lichte regen klopte, maar daarna werd het nog veel heftiger. Bij de Kuil nog getwijfeld of ik door zou gaan of kortste weg terug naar de auto, maar ik vind mezelf een vent dus door. Na 2 km herinnerde ik me dat ik een watje ben dus snel terug naar de auto. Maar de hemelpoorten gingen ook geheel open en ik bereikte het punt dat je niet natter kunt worden. Uiteraard na inladen van de hele natte zooi in de auto werd het droog... ;(

Conclusies:
- Rits van de jas gaat niet open als er modder op zit
- Het is bijzonder rustig op het parcours in de avond (kan ook de regen zijn...)
- Omkleden in de auto werkt niet, goede reden voor een grotere auto :X
- Buienradar is niet te vertrouwen!
- Stiekum toch best lekker met zo'n hoosbui, de douche erna voelt erg prettig :*)

Idiocracy: it is real!

• wisselwerking
  • Laatst online: 06:50
Extra conclusie. Omdat Buienradar niet te vertrouwen is en het af en toe prima is om nat thuis te komen is er eigenlijk geen enkele reden om het fietsen uit te stellen.

• roalt
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-11 12:11
Prulleman schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 17:28:
[...]

Mooie prijs nu bij 12go
Deze heb ik ook. Het duurde wel even voor ik doorhad dat de steel een licht knikje maakt als het ingestelde moment is bereikt. Je kan de schroef alsnog steviger aandraaien. Ik had geen ervaringen met momentsleutels en ik had verwacht dat deze gewoon zou doorratelen bij het moment…

• D-Ed
  • Niet online
wisselwerking schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:59:
Extra conclusie. Omdat Buienradar niet te vertrouwen is en het af en toe prima is om nat thuis te komen is er eigenlijk geen enkele reden om het fietsen uit te stellen.
Als het regent voordat je vertrekt is het balen.. Eenmaal onderweg en het begint..? Doorstampen 🤘

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Kan weldegelijk met deze. Op de kop zit een palletje waarmee je de draarichting veranderd. Ik heb zelf ook zoiets. Al draai ik mijn pedalen gewoon met een pedaalsleutel vast.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:58
D-Ed schreef op zondag 16 mei 2021 @ 01:18:
[...]

Als het regent voordat je vertrekt is het balen.. Eenmaal onderweg en het begint..? Doorstampen 🤘
Precies dat. In de regen vertrekken haat ik, doe ik ook gewoon niet. Maar als het 1 minuut verderop begint te regenen; soit

Afgelopen vrijdag zo’n scenario; wilde om 11 uur weg, maar werd 14:00 omdat het regende. Dat ik bij thuiskomst van onder tot boven onder de modder zat kan me niet veel boeien maar het was droog :+

• D-Ed
  • Niet online
Holk schreef op zondag 16 mei 2021 @ 08:05:
[...]

Precies dat. In de regen vertrekken haat ik, doe ik ook gewoon niet. Maar als het 1 minuut verderop begint te regenen; soit

Afgelopen vrijdag zo’n scenario; wilde om 11 uur weg, maar werd 14:00 omdat het regende. Dat ik bij thuiskomst van onder tot boven onder de modder zat kan me niet veel boeien maar het was droog :+
Lol, echt precies hetzelfde hebben wij als we gaan biken d:)b

• NewbieNeo
Klitse schreef op zondag 16 mei 2021 @ 08:04:
[...]

Kan weldegelijk met deze. Op de kop zit een palletje waarmee je de draarichting veranderd. Ik heb zelf ook zoiets. Al draai ik mijn pedalen gewoon met een pedaalsleutel vast.
Volgens mij niet hoor. Ik heb ook zo'n momentsleutel en je kan inderdaad de draairichting veranderen, maar werkt het op-moment-zetten kliksysteem maar 1 kant op.
Heb het zelf ook geprobeerd en linksom draaiend zul je geen klik krijgen.

• Prulleman
De BBB 2-14 klikt wel 2 kanten op, maar volgens mij nooit gebruikt

Strava

• D-Ed
  • Niet online
Weet iemand waar de finale MTB worldcup wordt uitgezonden? Over tien minuten op RedBull TV maar ook ergens anders?

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
D-Ed schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:50:
Weet iemand waar de finale MTB worldcup wordt uitgezonden? Over tien minuten op RedBull TV maar ook ergens anders?
Volgens mij alleen bij RedBull.
Waarom kijk je daar niet gewoon?

• NewbieNeo
Prulleman schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:44:
De BBB 2-14 klikt wel 2 kanten op, maar volgens mij nooit gebruikt
Je zegt dat ie 2 kanten op klikt, maar hebt het nooit zelf gebruikt/geprobeerd? :+

Het is dat ik het zelf heb geprobeerd, anders zou ik niet zo stellig zijn.
Ook bij de duurdere momentsleutels, die zowel rechtsom als linksom op moment kunnen zetten, klikt het mechanisme maar 1 kant op.
Het verschil is dat je de hele kop 180 graden kan draaien zoals die Gedore of dat je de pin (waar je de dop op zet) naar de andere kant van de kop kan duwen zoals deze.
Dit zorgt ervoor dat je ook linksom op moment kan zetten.

Ik zou zeggen, probeer het eens uit.

• Prulleman
NewbieNeo schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:05:
[...]

Je zegt dat ie 2 kanten op klikt, maar hebt het nooit zelf gebruikt/geprobeerd? :+

Het is dat ik het zelf heb geprobeerd, anders zou ik niet zo stellig zijn.
Ook bij de duurdere momentsleutels, die zowel rechtsom als linksom op moment kunnen zetten, klikt het mechanisme maar 1 kant op.
Het verschil is dat je de hele kop 180 graden kan draaien zoals die Gedore of dat je de pin (waar je de dop op zet) naar de andere kant van de kop kan duwen zoals deze.
Dit zorgt ervoor dat je ook linksom op moment kan zetten.

Ik zou zeggen, probeer het eens uit.
Niet in de praktijk... (Enige wat tegendraads is op mijn fiets is 1 trapper, maar die heb ik nooit op moment vast gezet).

ik heb wel de sleutel met de hand 2 kanten op geknikt, dus wel gevoeld dat dit werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 16-05-2021 11:32 ]

Strava

• D-Ed
  • Niet online
Smultie schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:56:
[...]

Nu aan het checken (dames) via Airplay inderdaad _/-\o_

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:55
D-Ed schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:32:
[...]

Nu aan het checken (dames) via Airplay inderdaad _/-\o_
Ziggo sport ook op het racing kanaal, moet je wel Ziggo sport totaal hebben

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:53
Had wel gehoopt dat Alvarado wat kon laten zien, maar ze rijdt 40e

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 14:45
Smultie schreef op zondag 16 mei 2021 @ 10:56:
[...]

Misschien vanwege het steenkolen Engels van de commentator :')

• Smultie
  • Niet online
Marty! schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:53:
[...]

Misschien vanwege het steenkolen Engels van de commentator :')
Beetje respect voor Bart Brentjens hè!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05:40
Omdat je er tegenwoordig niet meer bij hoort hier op het forum zonder een setje nieuwe wielen ;) heb ik laatst maar het besluit genomen voor een nieuwe set. Was totaal niet omdat ik toch wat meer POE wilde hebben als de standaard wielen die er in zaten.

Ik had ook ergens gelezen dat het gewicht van wielen erg belangrijk was daarom heb ik een mooie zware set uitgezocht.

Ik kon deze gisteren ophalen dus ook meteen maar even uitgelaten op Schoorl. Had ze netjes op spanning gebracht. 1.0Bar voor en 1.2 achter, het is toch altijd gokken, voel ik op gegeven moment de achterband toch rollen in een bocht. Denk 1.2 is dan toch te weinig zal naar 1.3 moeten. Maar wat bleek, zijwangen nog niet lekker luchtdicht en hij liep langzaam leeg. Wielen bevielen wel goed.

Omdat ze maar 1 keer schoon zullen zijn heb ik er ook meteen maar even snel nog een foto van gemaakt (en nee, ik heb niet heel erg mijn best gedaan op de fotos.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnKIDMyA5Df_qwNgoLu9bGK1fyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DK51bkjP0aCdjlZ64ZNNGjdM.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpLvM2qc9h8gucSvFq7ZUGpJh1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AEkUkNNHZDJ1k4ECjtOm0OIw.jpg?f=fotoalbum_large

• Marty!
Smultie schreef op zondag 16 mei 2021 @ 11:54:
[...]

Beetje respect voor Bart Brentjens hè!
Zeker, maar dat doet niks af aan eerdergenoemd feit :)F .

• martin1988
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-11 18:40
ook op ziggo racing.

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-11 12:32
ziggo racing, kanaal 404

• Klitse
  • Niet online
Vanmiddag weer eens een paar uurtjes lopen oefenen op springen in Bikepark Holten. Kosten wat oefenen maar uiteindelijk liep het wel lekker op de lagere tafels. Binnenkort de hoge jumps maar weer eens proberen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/DM68BMQ/VID-20210516-154016-exported-4365.jpg

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Investig8or schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 21:35:
Buienradar loog tegen mij :'(

TL,DR: Pokkeweer.

Op donderdagmiddag de mtb vast in de auto gegooid, om eens 's avonds een rondje Vuursche te doen ipv tussen de professionals op zondagochtend. Maar donderdagavond zei vriendje buienradar dat het zou regenen en een blik naar buiten bevestigde dat. Vrijdagavond hetzelfde verhaal. Vanavond was de voorspelling lichte regen in het begin en dan pas om 9 uur een buitje. De lichte regen klopte, maar daarna werd het nog veel heftiger. Bij de Kuil nog getwijfeld of ik door zou gaan of kortste weg terug naar de auto, maar ik vind mezelf een vent dus door. Na 2 km herinnerde ik me dat ik een watje ben dus snel terug naar de auto. Maar de hemelpoorten gingen ook geheel open en ik bereikte het punt dat je niet natter kunt worden. Uiteraard na inladen van de hele natte zooi in de auto werd het droog... ;(

Conclusies:
- Rits van de jas gaat niet open als er modder op zit
- Het is bijzonder rustig op het parcours in de avond (kan ook de regen zijn...)
- Omkleden in de auto werkt niet, goede reden voor een grotere auto :X
- Buienradar is niet te vertrouwen!
- Stiekum toch best lekker met zo'n hoosbui, de douche erna voelt erg prettig :*)
koop een station, kan je gewoon onder de klep staan.

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-11 14:04

FFW

Ik vind het nu ook te koud en nat om te fietsen. Ik rijd op een ebike en de motor heeft wel eens gerateld toen ik door de blubber fietste, nog een reden om een mooi weer rijder te zijn. ( Cube Stereo 140 ) het rijdt echt super. Ik heb een pesthekel aan klimmen en zo hou ik het weinige mtb'en leuk :)

Ik rijd meestal Lage Vuursche en Amerongen.

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:40
ZanielGa schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:27:
Omdat je er tegenwoordig niet meer bij hoort hier op het forum zonder een setje nieuwe wielen ;) heb ik laatst maar het besluit genomen voor een nieuwe set. Was totaal niet omdat ik toch wat meer POE wilde hebben als de standaard wielen die er in zaten.

Ik had ook ergens gelezen dat het gewicht van wielen erg belangrijk was daarom heb ik een mooie zware set uitgezocht.

Ik kon deze gisteren ophalen dus ook meteen maar even uitgelaten op Schoorl. Had ze netjes op spanning gebracht. 1.0Bar voor en 1.2 achter, het is toch altijd gokken, voel ik op gegeven moment de achterband toch rollen in een bocht. Denk 1.2 is dan toch te weinig zal naar 1.3 moeten. Maar wat bleek, zijwangen nog niet lekker luchtdicht en hij liep langzaam leeg. Wielen bevielen wel goed.

Omdat ze maar 1 keer schoon zullen zijn heb ik er ook meteen maar even snel nog een foto van gemaakt (en nee, ik heb niet heel erg mijn best gedaan op de fotos.)

[Afbeelding][Afbeelding]
Unit O+

Mooie set, toffe naven!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-11 13:02

Daan_

Alles op zijn tijd !!

FFW schreef op maandag 17 mei 2021 @ 11:35:
Ik vind het nu ook te koud en nat om te fietsen. Ik rijd op een ebike en de motor heeft wel eens gerateld toen ik door de blubber fietste, nog een reden om een mooi weer rijder te zijn. ( Cube Stereo 140 ) het rijdt echt super. Ik heb een pesthekel aan klimmen en zo hou ik het weinige mtb'en leuk :)

Ik rijd meestal Lage Vuursche en Amerongen.
Lekker fietsen wanneer het jou uitkomt toch. Was ook altijd een mooi weer fietser tot ik mijn kleding erop aan heb gepast en nu trek ik er juist graag op uit als het iets regent. Dan is het vaak ook stuk rustiger.

E-MTB moet toch wel tegen wat modder kunnen?

[ Voor 59% gewijzigd door Daan_ op 17-05-2021 13:02 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Joshuatree
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 15:45
@magic_nl
Ik heb maat 47 en had de large, deze vond ik erg groot, ben nu over gestapt op Chester deze bevallen ook goed en hebben een "normale" grote. Ik denk dat je met de small het best uit bent.

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-11 11:41
Net een mooie Hybride gekocht. Merida Crossway 100 2021. Erg fijne en lichte fiets! Heerlijk comfortabel met geveerde voorvork en geveerde zadelpen. Minder comfortabel is het zadel: Zit niet lekker en krijg na 5 min al zadelpijn. Snap de keuze voor dit zadel dan ook niet helemaal. Maargoed, heb wat advies gevraagd en ze zeggen het went wel of neem een zeem. Maar dat is dan ook gezegd door een racefietser. Denk zelf dat een ander zadel. Meer comfertabler zadel de beste oplossing is of niet?

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als je geen broek met zeem gebruikt? Dan zou ik daarmee starten. Zonder zeem zou je waarschijnlijk ook uitdaging hebben met een nieuw zadel.

Het kan nodige KM-ters kosten om gewend te raken aan zadel van mountainbike of racefiets. Dit is ander soort zadel als een stadsfiets. ;-)

Ja het is normaal dat je in begin wat last van hebt. Blijf je last houden na bijvoorbeeld 200km gefietst te hebben. Dan zou ik zitbotjes opmeten en testen met ander zadel. Opmeten kun je zelf doen. Zie verschillende tutorials op youtube/internet. Of je kunt dit laten doen in winkel.

Als ik zelf op één van de fietsen stap met een Ergon SM Pro en Iridium trail zadel en ga stuk fietsen zonder zeem krijg ik ook last van mijn kont ;-).

[ Voor 24% gewijzigd door Daan_ op 17-05-2021 19:06 ]

• ZanielGa
mark777 schreef op maandag 17 mei 2021 @ 18:50:
Net een mooie Hybride gekocht. Merida Crossway 100 2021. Erg fijne en lichte fiets! Heerlijk comfortabel met geveerde voorvork en geveerde zadelpen. Minder comfortabel is het zadel: Zit niet lekker en krijg na 5 min al zadelpijn. Snap de keuze voor dit zadel dan ook niet helemaal. Maargoed, heb wat advies gevraagd en ze zeggen het went wel of neem een zeem. Maar dat is dan ook gezegd door een racefietser. Denk zelf dat een ander zadel. Meer comfertabler zadel de beste oplossing is of niet?
Het is een lastige vraag die je stelt. Als je niet gewend bent om langer op een zadel te zitten zal je eigenlijk bij alle zadels een zere kont krijgen. Het is een groot deel gewenning. Een zeem zal zeker helpen, maar er zijn ook mensen die lange tijd zonder problemen met een zeem rijden.

Maar als je een zadel hebt dat totaal niet bij je achterwerk past en een verkeerde breedte heeft gaat het ook niet werken. En veel mensen die net beginnen met fietsen denken bij een "comfortabeler zadel" aan één met meer vulling. Dat werkt meestal juist averechts en ook de reden dat sportieve zadels eigenlijk altijd heel dun zijn.

Wat de oplossing van de meeste mensen zal zijn is wat al aangegeven was. Kijken voor een broek met een zeem (waar je trouwens geen onderbroek onder hoort te dragen) en dan wat langere stukken gaan fietsen. Je lichaam zal dan aan het fietsen wennen. Als dan de problemen toch blijven gaan kijken voor een ander zadel met eventueel een zitbotmeting zodat je de "juiste" breedte van zadel aanschaft.

Je kan, mocht je toch eerst je zadel willen checken, met de karton + harde stoel manier ook zelf je zitbotjes meten en dan kijken of je een minder standaard afmeting hebt YouTube: How to easily measure the width of your sit bones to find the perfec...

• DennisLMB
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-04 06:14
Ik heb een hopelijk simpele vraag aan de experts hier. Ik heb een nieuw voorblad besteld welke twee tanden meer heeft als diegene die er op zat. Is het dan zo dat ik mijn nieuwe ketting twee schakels langer maak als wat er op zat?

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wissel af en toe tussen 30T en 32T ovaal met zelfde ketting lengte. En dat werkt prima. Wel met kleine afstelling bijvoorbeeld B tension.

Je kunt ketting lengte op volgende manier controleren.
https://www.parktool.com/...-help/chain-length-sizing

• Prulleman
@DennisLMB ja, bedenk ook dat je op een hardtail wat meer marge hebt en op een fully moet uitkijken wat je ketting doet bij volledig inveren.

zelf heb ik op een hardtail ooit een 32 rond vervangen door een 34 oval met dezelfde ketting zonder problemen.

@mark777
en wat betreft zadels,t sportieve (smalle) zadels zijn gemaakt voor een sportieve (diepe) zit. En brede stadsfiets zadels voor een rechtop positie.
dus als je een hybride met een hoog stuur en een smal zadel hebt, dan is dat wellicht niet de juiste combinatie, of andersom een diepere/lagere zit met een laag stuur op een breed zadel...
verder moet een sportief zadel ook bij de breedte van je zitbotjes passen

Strava

• DennisLMB
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-04 06:14
Daan_ schreef op maandag 17 mei 2021 @ 20:33:
Wissel af en toe tussen 30T en 32T ovaal met zelfde ketting lengte. En dat werkt prima. Wel met kleine afstelling bijvoorbeeld B tension.

Je kunt ketting lengte op volgende manier controleren.
https://www.parktool.com/...-help/chain-length-sizing

[YouTube: How to Size a Bicycle Chain]
Handige video, dankjewel!

Ik ga toevallig ook van een 30 oval naar een 32 oval. Toen ik de 30 oval plaatste kwam ik van een normale ronde, die was ook 30 tanden. Toen heb ik zonder erbij na te denken dezelfde lengte aangehouden. Nooit problemen gehad.
Prulleman schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:01:
@DennisLMB ja, bedenk ook dat je op een hardtail wat meer marge hebt en op een fully moet uitkijken wat je ketting doet bij volledig inveren.

zelf heb ik op een hardtail ooit een 32 rond vervangen door een 34 oval met dezelfde ketting zonder problemen.
Ik heb een fully dus ik zal dan voor de zekerheid maar even de tips uit de video van Daan gebruiken.

Bedankt heren!

• mark777
@Daan_ @ZanielGa @Prulleman Ik begruik de hybride vooral ook voor ritjes naar de winkel en andere korte rigjes. Heb dan niet echt veel zin om dan nog eerst een zeem aan te doen. Maat bedankt voor de tips! ga zeker mijn zitbotjes opmeten.
Zit al te kijken naar een nieuw zadel en kwam deze tegen. Niet duur en wel goed denk ik.
https://www.decathlon.nl/...-trekking-500/_/R-p-15215

[ Voor 27% gewijzigd door mark777 op 18-05-2021 08:23 ]

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11 15:44

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

mark777 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:20:
@Daan_ @ZanielGa @Prulleman Ik begruik de hybride vooral ook voor ritjes naar de winkel. Heb dan niet echt veel zin om dan nog eerst een zeem aan te doen. Maat bedankt voor de tips! ga zeker mijn zitbotjes opmeten.
Je zegt het goed door het type fiets te benoemen.
Een hybride is het op alle fronten net niet..
- Geen stadsfiets, want sportieve houding en wat minder zitcomfort
- Geen mountainbike, want niet de juiste banden
- Geen racefiets, want vering en te zwaar
- Geen gravelbike, want vering en te zwaar
Maar je kunt 'm wel voor alle voorgaande gebruiken, rekening houdend met de compromissen.
Ik gebruik mijn hybride voor woon/werkverkeer (20km) en kleed me dan wel in fietstenue.
De korte ritjes in het dorp neem ik het wat hardere zadel voor lief.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Prulleman
mark777 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 08:20:
@Daan_ @ZanielGa @Prulleman Ik begruik de hybride vooral ook voor ritjes naar de winkel en andere korte rigjes. Heb dan niet echt veel zin om dan nog eerst een zeem aan te doen. Maat bedankt voor de tips! ga zeker mijn zitbotjes opmeten.
Zit al te kijken naar een nieuw zadel en kwam deze tegen. Niet duur en wel goed denk ik.
https://www.decathlon.nl/...-trekking-500/_/R-p-15215
wat voor zadel zit er nu op?

dit zou wel een aardig compromis kunnen zijn, maar wellicht heb je nu ook al iets vergelijkbaars en koop je hetzelfde :)

(wel handig dat ze de rughoek bij de decathlon erbij zetten, dat is namelijk wat ik in mijn vorige post bedoelde)

Strava

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:58
Prulleman schreef op maandag 17 mei 2021 @ 21:01:

@mark777
en wat betreft zadels,t sportieve (smalle) zadels zijn gemaakt voor een sportieve (diepe) zit. En brede stadsfiets zadels voor een rechtop positie.
dus als je een hybride met een hoog stuur en een smal zadel hebt, dan is dat wellicht niet de juiste combinatie, of andersom een diepere/lagere zit met een laag stuur op een breed zadel...
verder moet een sportief zadel ook bij de breedte van je zitbotjes passen
Eeeuh, zadels heb je in verschillende breedtes omdat mensen verschillende breedtes zitbotjes hebben. Ik zit op een 162mm zadel, niet omdat dit rokzadel me heerlijk ondersteund op de trails, maar omdat ik een dikke reet heb. Als ik een 132mm zadel er op schroef zit ik plat gezegd op m'n zak en hou ik het niet heul lang uit.

Je hebt zeker zadels met kortere punt, opening aan de binnenkant of plat/bol, maar die zijn voor minder druk op de edele delen (korte punt voornamelijk voor wielrenners die diep willen zitten, sleuf voor algemeen comfort tussen de benen) . Het plat/bol heeft te maken hoeveel je beweegt op de fiets, ben je een persoon die veel heen en weer schommelt dan heb je baat bij een bol zadel om dat toe te staan (of je zet je zadel naar beneden :+) of als je wat stiller zit ga je voor een platter zadel. De breedte van het zadel heeft daar bijna niets van doen

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
zadels is altijd een kwestie van dat ene model wat precies goed zit.
Als je dat zadel gevonden hebt dan moet je die nooit meer weg doen. die fout heb ik al eens gemaakt met een goedkoop dingetje dat op mn bulls copperhead uit 2009 kwam.
Op mn nieuwe fiets zat een selle italia nogwat en ik dacht van nou dat zal wel een goed zadel zijn. Waardeloos. uiteindelijk een zadel aan laten meten en heb nu een Sqlab. maar deze hou ik. kosten een fortuin die dingen.

• Prulleman
Holk schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:16:
[...]

Eeeuh, zadels heb je in verschillende breedtes omdat mensen verschillende breedtes zitbotjes hebben. Ik zit op een 162mm zadel, niet omdat dit rokzadel me heerlijk ondersteund op de trails, maar omdat ik een dikke reet heb. Als ik een 132mm zadel er op schroef zit ik plat gezegd op m'n zak en hou ik het niet heul lang uit.

Je hebt zeker zadels met kortere punt, opening aan de binnenkant of plat/bol, maar die zijn voor minder druk op de edele delen (korte punt voornamelijk voor wielrenners die diep willen zitten, sleuf voor algemeen comfort tussen de benen) . Het plat/bol heeft te maken hoeveel je beweegt op de fiets, ben je een persoon die veel heen en weer schommelt dan heb je baat bij een bol zadel om dat toe te staan (of je zet je zadel naar beneden :+) of als je wat stiller zit ga je voor een platter zadel. De breedte van het zadel heeft daar bijna niets van doen
ja, dat bedoel ik ook, maar een stap daarvoor zit nog op wat voor soort fiets je het zadel gaat zetten, op een stadsfiets zet je geen sportzadel, en ook al heb je nog zo'n dikke reet, op een mtb of racefiets zet je geen stadsfiets zadel
zoiets boedoel ik dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aU4T7jupyvUiMEQHTy8eyuLSiDM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RCTPXbFABwFj8gGeLwpCTJMg.png?f=user_large
een hybride zit er tussen in, maar wat voor zadel je daarop moet hebben is dus eerst afhankelijk van hoe diep je zit (rughoek), decathlon geeft dat mooi aan met 60 graden. Tenslotte moet bij een sportief smal zadel de breedte inderdaad nog aansluiten bij je zitbotjes,

ik heb zelf op mijn mtb een ander zadel gezet, die is wat platter dan de vorige, maar ik denk dat ik wat ronder toch prettiger vind.. het is een lastig verhaal..

Strava

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-11 09:19
Zadel is inderdaad persoonlijk. Wel ff de zitbotten meten als startpunt. Dit kun je zelf doen of ff binnenlopen bij de speciaalzaak. Is vaak een apparaat voor aanwezig. Laatst toevallig nog gedaan bij Mantel in Den Bosch.

Ben al enige tijd ook op zoek naar een ander (lichtgewicht) zadel, graag kort i.v.m. wendbaarheid / dynamiek op de MTB. Voorkeur valt voor nu op de Selle Italia SLR Boost TM Superflow TI. Helaas zie ik nog nergens een mooie deal / 2e hands voorbij komen.

Overigens vorige week ook mijn nieuwe carbon wielset ontvangen van Farsports. Direct voorzien van schijven + tubeless bandjes + casette overgezet. 1e test zondag was erg positief / happy mee! Bolt lichtgewicht, was bang dat het de boel wellicht te 'stijf' zou maken maar ik ervaar vooralsnog het omgekeerde; meer comfort t.o.v. mijn DT Swiss X1900 spline. Met de flow zit het volgens mij ook wel goed; aantal nieuwe PR's gereden nadat ik even volle bak ging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tEManY2-n7ptmYN3sztAhaOeP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6nSwyfwE6t7aeRV3ajPybbUi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcNk_F1qbVABLTkkLizlgc0Xv8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jZO7MvcIR6iwVwq3ucCi75b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvP3RH6MIamyYToeRVr05KyzHfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lz7cj6fMoqrmaz7I7AqeMY5R.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBnHVgpV5l3WL_yEd3CDWw5gCKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UizgR9qP4mYLhWlXw932zynt.jpg?f=fotoalbum_large

• Marty!
Dix0r schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:45:
Ben al enige tijd ook op zoek naar een ander (lichtgewicht) zadel, graag kort i.v.m. wendbaarheid / dynamiek op de MTB. Voorkeur valt voor nu op de Selle Italia SLR Boost TM Superflow. Helaas zie ik nog nergens een mooie deal / 2e hands voorbij komen.
Wel wat korting bij Mantel nu. https://www.mantel.com/se...LujwH3mzwjuhoCBWsQAvD_BwE

Of bij Futurum met 20 EUR korting?

• mark777
Torakk schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:20:
zadels is altijd een kwestie van dat ene model wat precies goed zit.
Als je dat zadel gevonden hebt dan moet je die nooit meer weg doen. die fout heb ik al eens gemaakt met een goedkoop dingetje dat op mn bulls copperhead uit 2009 kwam.
Op mn nieuwe fiets zat een selle italia nogwat en ik dacht van nou dat zal wel een goed zadel zijn. Waardeloos. uiteindelijk een zadel aan laten meten en heb nu een Sqlab. maar deze hou ik. kosten een fortuin die dingen.
Ja die fout heb ik dus ook gemaakt. Ik had een zadel aan laat meten bij Sqlab jaren terug. Maar heb dat zadel met de fiets verkocht toen 8)7 . Nu heb ik geen geld meer voor een duur zadel van Sqlab erg jammer want was heerlijk zadel. Weet ook niet meer welk model of breedte helaas.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:11

Kluus

Gang is alles

Dix0r schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:45:
Zadel is inderdaad persoonlijk. Wel ff de zitbotten meten als startpunt. Dit kun je zelf doen of ff binnenlopen bij de speciaalzaak. Is vaak een apparaat voor aanwezig. Laatst toevallig nog gedaan bij Mantel in Den Bosch.

Ben al enige tijd ook op zoek naar een ander (lichtgewicht) zadel, graag kort i.v.m. wendbaarheid / dynamiek op de MTB. Voorkeur valt voor nu op de Selle Italia SLR Boost TM Superflow TI. Helaas zie ik nog nergens een mooie deal / 2e hands voorbij komen.

Overigens vorige week ook mijn nieuwe carbon wielset ontvangen van Farsports. Direct voorzien van schijven + tubeless bandjes + casette overgezet. 1e test zondag was erg positief / happy mee! Bolt lichtgewicht, was bang dat het de boel wellicht te 'stijf' zou maken maar ik ervaar vooralsnog het omgekeerde; meer comfort t.o.v. mijn DT Swiss X1900 spline. Met de flow zit het volgens mij ook wel goed; aantal nieuwe PR's gereden nadat ik even volle bak ging.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oeh, heel nice! Ik heb mijn vinger nu ook over de bestelknop hangen...... Ik heb geen ervaring met Farsports maar dit zou op zich een goede "trial" kunnen zijn, wel precies dezelfde fiets (Exceed CF 2019) en bij mij zouden ze ook X1900 wielen vervangen.

De set bevalt goed begrijp ik dus... Hoe ging het tubeless maken? Wordt deze set met tubelessready met tape/velglint geleverd? Was het veel frotten om de band goed te krijgen of lukte het met een simpele fietspomp?

Hoe lang moest je er op wachten?

Edit: Thunder Burt achter is ook een interessante optie, ik rij nu met de Ray/Ralph... Op mijn lokale route liggen nogal wat klimmetjes met mul zand al ervaringen hoe de TB daarop presteert?

Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden, bijvoorbeeld de as diameter, of is dat met boost tegenwoordig redelijk standaard? Ik zie de keuze bij Farsports zo snel niet in ieder geval.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 18-05-2021 11:36 ]

• Dix0r
Kluus schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:13:
[...]

Oeh, heel nice! Ik heb mijn vinger nu ook over de bestelknop hangen...... Ik heb geen ervaring met Farsports maar dit zou op zich een goede "trial" kunnen zijn, wel precies dezelfde fiets (Exceed CF 2019) en bij mij zouden ze ook X1900 wielen vervangen.

De set bevalt goed begrijp ik dus... Hoe ging het tubeless maken? Wordt deze set met tubelessready met tape/velglint geleverd? Was het veel frotten om de band goed te krijgen of lukte het met een simpele fietspomp?

Hoe lang moest je er op wachten?

Edit: Thunder Burt achter is ook een interessante optie, ik rij nu met de Ray/Ralph... Op mijn lokale route liggen nogal wat klimmetjes met mul zand al ervaringen hoe de TB daarop presteert?
Je moet ze ff skypen (Sandy) voor het doorlopen van je order voordat je besteld (had 'm toch nog wat customized m.b.t. velgbreedte). Ze geven dan meestal nog wat extra korting (kortingscode).

13 april besteld, 12 mei waren ze binnen via DPD (duty pre-paid optie)

Tubeless velglint is niet standaard inbegrepen, kun je naar vragen en doen ze er dan gratis bij + tot mijn verbazing zat het lint al gemonteerd bij openen van de doos. _/-\o_ . Ik was alleen vergeten naar ventielen te vragen, zou me niets verbazen als ze die ook gewoon kosteloos bijleveren.

Met Schwalbe bandjes heb ik nog nooit issues gehad met tubeless maken. Ik plop ze altijd met mijn mijn omgebouwde drukspuit die ik normaliter gebruik als onkruidverdelger (zoiets). Meestal 2 a 3x flinke druk leveren met de drukspuit (zodat ze goed zitten). Dan ff bijpompen met de normale pomp naar 3,5 bar.. Hierna gaat er bij mij de latex in en schudden maar.. Dan nog even nachtje horizontaal leggen en paar x draaien; blijven ze mooi hard. :)

Thunder Burt achter is voor mij ook even proefprojectje. Als dat bevalt overweeg ik voor ook ThunderBurt te plaatsen >:)
Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden, bijvoorbeeld de as diameter, of is dat met boost tegenwoordig redelijk standaard? Ik zie de keuze bij Farsports zo snel niet in ieder geval.
Je hebt wss zowel voor (vork) als achter boost (frame). Frame van de Canyon Exced CF 2019 is boost, had het zelf voor de zekerheid wel even nagemeten.

Mijn bestelling zag er zo uit (met dubbelcheck met Sandy via Skype):

Asymmetric 29er Ultralight MTB DT Swiss 240 EXP Built wheelset
A-Ultra MTB--29er DT240 EXP
Model Number: XC30/22A
Rim Finish: UD Matte
Hub Spec: DT240 J-bend 32H/32H Boost 15*110/12*148 6-Bolt
Freehub: Shimano MTB 11S
Nipple: Black Brass
Custom!! Front: XC33/22A - Rear: X30/22A. Please include tubeless rim tape as well!

[ Voor 20% gewijzigd door Dix0r op 18-05-2021 11:58 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Dix0r thanks! Goede tip ook om even contact op te nemen. Wat bij jou dus customized was is neem ik aan dat je achter de 25mm binnenbreedte hebt en voor 28mm... Misschien al vroeg om iets van te zeggen maar merk je dat verschil goed? Ik weet nog niet of dit wat voor mij zou zijn. De X1900 is 2x 25mm binnenbreedte geloof ik en ik weet nog niet zo goed waarom ik dit zou willen aanpassen, maar ik sta wel open voor nieuwe inzichten :-D.

Verder ben je voor de 6-Bolt remschijven gegaan zie ik, centerlock is volgens mij standaard op deze wielen. Was dat een bewuste keuze, of heb je je huidige schijven over gezet (die inderdaad 6-bolt zijn)?

Brass nipples is ook een goede, ik zou zelf haast blind voor alu gaan maar voor de MTB is het waarschijnlijk toch wel beter om voor messing te gaan inderdaad, al is het maar in verband met oxidatie...

Met betrekking tot tubeless... Ik heb daar ooit behoorlijk mee lopen klooien, maar dat was op mijn oude MTB waarvan de wielen officieel niet TR waren. Die heb ik toen tubeless gemaakt met zo'n kit van Joe's no flats, met van die halve binnenbanden, dat was een drama. Maar met mijn X1900 wielen heb ik ook nooit een issue gehad en kan ik ze zo met de fietspomp oppompen. Ik heb ook nog zo'n booster, dus daarmee zal het altijd wel lukken dan.

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Wij gaan binnenkort mountainbiken bij de amerongse berg vlak bij veenendaal!
Heeft er iemand tips of routes die we zeker moeten nemen? We houden wel van heuveltjes dus lekker klimmen en dalen met technisch sturen! Komen waarschijnlijk vanaf landal dus liggen dicht in de buurt
Denk ongeveer routes van een uurtje of 3 fietsen!

[ Voor 8% gewijzigd door luuk66 op 18-05-2021 13:07 ]

• Prulleman
luuk66 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:07:
Wij gaan binnenkort mountainbiken bij de amerongse berg vlak bij veenendaal!
Heeft er iemand tips of routes die we zeker moeten nemen? We houden wel van heuveltjes dus lekker klimmen en dalen met technisch sturen! Komen waarschijnlijk vanaf landal dus liggen dicht in de buurt
Denk ongeveer routes van een uurtje of 3 fietsen!
wat dacht je van Amerongen :)
en als je er toch bent kan je ook mooi Leersum meepakken.

https://mtb-utrechtseheuvelrug.nl/mtb-routes/

(vergeet geen vignet aan te schaffen)

Strava

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11 16:16

Sherlock

No Shit

Ik wil eind juni met een paar vrienden een weekendje gaan mountainbiken, maar hebben jullie tips voor de stalling van de fietsen? Bij de meeste huisjes/chalets zit geen schuurtje of iets dergelijks. Op zich zou een fatsoenlijk slot en een goede hoes tegen de regen ook wel kunnen, maar hebben jullie nog andere ideeën of tips? Ik heb er ook aan gedacht om de fietsen thuis te laten en ze te huren, maar dat vind ik eigenlijk wel zonde.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Smultie
  • Niet online
Sherlock schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:20:
Ik wil eind juni met een paar vrienden een weekendje gaan mountainbiken, maar hebben jullie tips voor de stalling van de fietsen? Bij de meeste huisjes/chalets zit geen schuurtje of iets dergelijks. Op zich zou een fatsoenlijk slot en een goede hoes tegen de regen ook wel kunnen, maar hebben jullie nog andere ideeën of tips? Ik heb er ook aan gedacht om de fietsen thuis te laten en ze te huren, maar dat vind ik eigenlijk wel zonde.
Waarom doe je de fiets niet gewoon naast je in bed, waar ze horen?
O+

• Prulleman
ik zet mijn fiets in die gevallen gewoon binnen :)

Strava

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Wat wij gedaan hadden was ze even afspoelen en wassen bij terugkomst en als je naar bed gaat binnen zetten! geeft toch een veiliger gevoel

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Tja, binnen kan inderdaad ook nog. Bedankt!

• 418O2
Sherlock schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:32:
op natuurhuisje.nl kwam ik een paar tegen die expliciet een schuur noemde

• Sherlock

Sherlock

No Shit

418O2 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:35:
[...]

op natuurhuisje.nl kwam ik een paar tegen die expliciet een schuur noemde
Die site kwam ik al wel tegen, maar helaas niks beschikbaar in de buurt (Westen van Noord-Brabant) in het laatste weekend van juni.

• 418O2
Sherlock schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:40:
[...]

Die site kwam ik al wel tegen, maar helaas niks beschikbaar in de buurt (Westen van Noord-Brabant) in het laatste weekend van juni.
Ja dat is een beetje kort dag. Wel een leuke site met leuk aanbod :)

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zet de fietsen zelf niet graag in gemeenschappelijke ruimtes/schuren/opslag. Leg ze liever op slot in de auto met kleed erover. (auto heeft alarm) Laatste keer in gangetje gezet van hotel kamer. Werkte ook prima ...

[ Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 18-05-2021 13:51 ]

• Sherlock

Sherlock

No Shit

We hebben het hier trouwens over instapmodellen fietsen, 2e hands gekocht en hier en daar een beetje opgeknapt. Wel nette fietsen hoor, maar geen fully's met carbon velgen e.d. Dat scheelt wellicht wel in het gevoel of ze in een schuurtje kunnen staan, of dat ze naast je in bed komen liggen :*)

• Dix0r
Mijn fiets gaat in dat soort gevallen ook gewoon naar binnen (wel ff zorgen dat hij modder vrij / droog is ) :P

Een optie zou ook nog kunnen zijn om ze op fietsendragers te laten staan met een extra flink slot erom + afdekzijl o.i.d.

@Kluus
Voor is idd 28mm en achter 25mm. Geen ervaring mee maar wel wat research gedaan. Je ziet dat dit idee vaker wordt toegepast (zelfs met wielsets uit de fabriek of OEM af op nieuwe fiets). Achterliggende gedachte is verbeterde grip en in dit geval ook de flexibiliteit om nog 2.35 te kunnen monteren voor of 2.10 achter. Voorlopig hou ik beide op 2.25.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DQzoycFbX3MAAsWMUjjSWQ6DGQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tUBYtVWjmWGybBmUzQ32z7xm.jpg?f=user_large

Een groot deel zal wss marginal gains zijn of tussen de oren zitten maar als je toch de mogelijkheid hebt om zelf te customizen waarom zou je dat dan niet doen? Enige wat ik nu kan zeggen is dat mijn 1e testrit uitstekend verliep, maar of dat in die 3mm extra voor zit...

Keuze voor 6-bolt is meer vanwege praktische reden. Ik had nog wat schrijven liggen die ik wilde testen daarnaast heb ik een torx tool eerder bij de hand dan een centerlock tool. M.i. zijn de pros en cons marginaal. Er bestaat een heel klein risico dat je bouten vast blijven zitten, mocht je je discs willen demonteren, die kans lijkt me echter klein en mocht het zover komen dan durf ik ze nog wel uit te boren in m'n naaf :'(

Keuze is overigens niet afhankelijk van de wielset maar het type naaf dat je kiest (al is de 240EXP zowel te kiezen in centerlock als 6-bolt).

[ Voor 3% gewijzigd door Dix0r op 18-05-2021 14:05 ]

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik zou de fiets, ongeacht waarde, altijd meenemen het huisje in. Destijds in Canada stond de fiets ook gewoon op de hotelkamer, dat gaat komende na-zomer ook weer gebeuren.

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04:39
Zelf rij ik met een Duke wielset, voor 27,5mm (2,35 band) en achter 25,5mm (2,25 band).

Ik heb deze set niet met V + A @ 2,25 gereden, maar ervaar deze combi als erg prettig. Het tubeless maken van zo'n velg is een koud kunstje @Kluus en is een absolute meerwaarde!

Vwb centerlock versus 6 bolt, vooral dat neme wat je nu ook hebt zou ik zeggen. Adapters is alleen maar - extra - gedoe... Of je moet je schijven al willen upgraden, in dat geval zou ik centerlock nemen ;-)

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Sherlock schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 13:32:
Na het fietsen mee naar binnen; in de badkuip zetten en afspoelen/schoonmaken. Daarna op een plek binnen waar ie niet gelijk in de weg staat: op tafel bijvoorbeeld en daarna uit eten gaan!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@RR46 ja, ik heb nu 6 bolt en de beschikbaarheid en aangezien het nu nog steeds zo'n ellende is met leveringen (wanneer is dat nu eens opgelost! :() is het wel handiger om om te kunnen zetten ja.

Op de site van FarSports kan ik echter niet kiezen voor 6 bolt bij de 240EXP naven, bij 350 inderdaad wel. Misschien iets om ook via Skype te vragen dan.

• Klitse
  • Niet online
Nieuw speelgoed vandaag binnengekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBRUanCJP5iX9hPN-omMllWA8Cc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CzQIFwuewT6uDM7AMekMu6I8.jpg?f=fotoalbum_large

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:01:
Nieuw speelgoed vandaag binnengekregen.

[Afbeelding]
Laat me raden een gitaar? ;)

• BeTristan
Hoe nemen jullie onderweg je tools (biba, multitool, pompje) eigenlijk mee?
Ik zit zelf naar zoiets te kijken, maar vraag me af of het wel stevig genoeg is https://www.mantel.com/to...lip-zadeltas&spec[]=18727

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Die tasje ook gebruikt en stevig genoeg. :)

Zelf geen zadel tasje meer op de fietsen. Vind het niet prettig meer in samenwerking met dropper. Fiets zelf negen van de tien keer met Camelbak chase vest. Hier multi tool etc… inzitten.
https://www.camelbak.com/CB-1477.html

Maak ik klein rondje (4 a 5km van huis) dan gaat alleen multi tool in broekzak.

[ Voor 21% gewijzigd door Daan_ op 18-05-2021 18:18 ]

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-11 20:07

vrotogel

leest vooral mee

Life 's hard and then you die

• ZanielGa
@BeTristan Dat tasje zal stevig genoeg zijn. Heb jaren ook een zadeltasje gehad.

Tegenwoordig gewoon in mijn camelbak. Maakt het ook niet uit welke fiets ik pak en heb altijd mijn spullen bij me.
Ik zou geen stijle afdaling willen doen met dat bakbeest. Dat ding gaat echt in de weg zitten.

[ Voor 45% gewijzigd door ZanielGa op 18-05-2021 18:20 ]

• Klitse
  • Niet online
Ik heb een hipbag met waterzak. Bevalt me erg goed. Kreeg wat last van mn schouders van een rugzak, nu geen last meer van.

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-11 20:07

vrotogel

leest vooral mee

ZanielGa schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:18:
@BeTristan Dat tasje zal stevig genoeg zijn. Heb jaren ook een zadeltasje gehad.

Tegenwoordig gewoon in mijn camelbak. Maakt het ook niet uit welke fiets ik pak en heb altijd mijn spullen bij me.

[...]

Ik zou geen stijle afdaling willen doen met dat bakbeest. Dat ding gaat echt in de weg zitten.
Dat (= steile afdaling) doe ik dan ook niet maar het bakbeest is redelijk opvouwbaar. Dus zo klein als je wilt ... maar wel goed waterdicht. Ik heb een prima Vaude rugzak met Decathlon waterzak, die is voor meer avontuurlijke tochten relevant.

Life 's hard and then you die

• BeTristan
Top, ga ik denk ik de topeak proberen!

• NewbieNeo
@BeTristan Ik gebruik zelf deze van Lezyne icm een dropperpost en werkt perfect. Pompje heb ik aan het frame vast naast de bidon op de seattube.
Deze vind ik ook wel mooi, die komt waarschijnlijk op mijn nieuwe racefiets. :P

• Rmg

Rmg

BeTristan schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:09:
Hoe nemen jullie onderweg je tools (biba, multitool, pompje) eigenlijk mee?
Ik zit zelf naar zoiets te kijken, maar vraag me af of het wel stevig genoeg is https://www.mantel.com/to...lip-zadeltas&spec[]=18727
Multitool onder bidon, zit ook een quicklink in. (topeak ninja)

Pomp aan de bidon houder verticaal.

Biba en bandenlichters in een nukeproof strap op het frame. Daar kan ik als ik wil ook nog een CO2 pomp en patroon in kwijt.

Alles op de fiets, geen rugtassen enzo. Zit wel te twijfelen voor een camelback heuptas voor wat extra drinken.
Pagina: 1 ... 135 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic