Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 134 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

Ik ben op zoek naar twee nieuwe velgen, mijn Crest's (Mark I) hebben het na jarenlang misbruik begeven (was een tweedehands set), maar de Hope Pro 2 evo's wil ik opnieuw inspaken. Ik ga wat schuiven met wielen dus deze nieuwe set komt in de fiets van vrouwlief, wordt dus met name gemaakt voor XC-werk op NL routes. Misschien af en toe in het buitenland ook een stukje. Wat ik zoek hoeft niet superbreed (23-25mm?) en niet superduur (max 60-70 euro per velg, liever wat minder). Nieuwe Crest/soortgelijke lichte velgen vallen af omdat me die niet robuust genoeg zijn. Suggesties?

[ Voor 8% gewijzigd door MJV op 07-05-2021 22:09 ]

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:55
DT Swiss M462 mooie allrounder. Loopt al 3 jaar probleemloos in m'n hardtail.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:21
D-Ed schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:34:
Door omstandigheden is mijn bestelling van de Canyon Exceed CF 6 in maart niet doorgegaan.

Gisteren besloten opnieuw te bestellen maar hij is nog niet op voorraad. De CF 7 wél (tenminste, levering over een week of zes/zeven). Ik ben erg te spreken over Shimano XT en onbekend met SRam GX Eagle maar zie dat de CF 7 ook een betere vork en carbon wielen heeft.

@bas-r Jij hebt een CF7, tevreden mee en waarom voor die gekozen ipv de CF6?

Als iemand anders nog belangrijke verschillen weet of tips heeft dan verneem ik het ook graag. Beslissing staat wel vast dat het of een CF 6 of 7 gaat worden (heb geen haast want rijd nog op een fijne bike).
Ik wilde een xc hardtail naast mijn xc fully.
Eisen waren Carbon en SID vork. Daarnaast vond ik het handig om dezelfde groep en remmen als mijn xc fully te hebben, voor het hebben van een voorraadje spare onderdelen.
Maar door die carbonwielen ben ik echt blij dat ik iets meer heb uitgegeven. Bij elke klim en accelleren uit een bochtje plezier van!

Als je het verschil in geld kunt missen zou ik altijd voor de CF7 gaan!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:33

Mickey77

Allround ICT-er

D-Ed schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 20:09:
[...]
Vanmorgenvroeg SB013 veel plassen, morgen Dorst (grote ronde) weer eens checken 👍
Het zal wel komen omdat ik een niersteen heb op het moment (6mm) maar de woorden "plassen" en "dorst" brachten mij op heel andere gedachten...

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
bas-r schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 07:09:
[...]

Ik wilde een xc hardtail naast mijn xc fully.
Eisen waren Carbon en SID vork. Daarnaast vond ik het handig om dezelfde groep en remmen als mijn xc fully te hebben, voor het hebben van een voorraadje spare onderdelen.
Maar door die carbonwielen ben ik echt blij dat ik iets meer heb uitgegeven. Bij elke klim en accelleren uit een bochtje plezier van!

Als je het verschil in geld kunt missen zou ik altijd voor de CF7 gaan!
Thx!

• D-Ed
  • Niet online
Mickey77 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 07:24:
[...]

Het zal wel komen omdat ik een niersteen heb op het moment (6mm) maar de woorden "plassen" en "dorst" brachten mij op heel andere gedachten...
Zo had ik er nog niet naar gekeken idd, we slaan het rondje Best maar even over voorlopig ;) En sterkte met de niersteen!

[ Voor 3% gewijzigd door D-Ed op 08-05-2021 07:41 ]

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:35

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

D-Ed schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 20:09:
[...]

Vanmorgenvroeg SB013 veel plassen, morgen Dorst (grote ronde) weer eens checken 👍
Gisteravond lag het er anders prima bij. Geen plassen tegengekomen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• D-Ed
  • Niet online
magic_nl schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:31:
[...]

Gisteravond lag het er anders prima bij. Geen plassen tegengekomen.
Wij zaten om 08.30 al op de route dus misschien net te vroeg na de regen ;)

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:11

Kluus

Gang is alles

Wij wilden vandaag weer erns naar LDD fietsen maar aangezien het daar volgens buienradar al eerder ging regen hebben we toch maar besliten voor de lokale rondjes.

Een aantal plekken best wat plassen maar ook veel plekken die er goed bij lagen. Vooral het stuk Maashorst waar ze recent wat 2.0-achtige paden hebben aangelegd. Het was wel heerlijk rustig in het bos vandaag!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:21
Ik heb de grijze variant. Als ik weer zou mogen kiezen zou ik de rode nemen. :*)

• D-Ed
  • Niet online
bas-r schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 14:10:
[...]

Ik heb de grijze variant. Als ik weer zou mogen kiezen zou ik de rode nemen. :*)
Shit, De grijze staat net in bestelling 😁

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:22

steel123

Cryman9

GWBoes schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:00:
Hoe de body op de naaf zit is niet iets universeels zoals hoe de cassette op de body zit. Je moet dus een body zien te vinden die specifiek voor je naaf is.
Als dit één of ander obscuur, no name en OEM naaf is wordt het een moeilijke zoektocht. Als het de originele naaf van Giant is heb je denk ik nog de meeste kans bij een fietsenmaker die al een langere tijd Giant dealer is.
Prulleman schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:35:
@steel123 deze lijkt erop
https://a.aliexpress.com/_mM4PGmZ
(Qua schroefdraad in ieder geval)
Deze lijkt er ook op
https://www.ebay.de/itm/2...d=5338722076&toolid=10001
Maar zoals @GWBoes zegt het blijft een gok, want het kan met andere zijn qua schroefdraad etc.

Er zijn echter wel wat universele freehubs die door veel oem naven gebruikt worden. De vraag is echter of dit er 1 van is..
Bij de fietsenmaker in mijn dorp konden ze me niet verder helpen. Hij wist wel precies wat voor een body het was echter kon hij die niet bestellen bij hun leveranciers. Ook op aanraden van hem dus naar een fietsenwinkel een dorp verderop gegaan die Giant in het assortiment heeft.
Daar hadden ze er zelfs 2 op voorraad!
Voor 18 euro ben ik weer perfect geholpen. Loopt weer als een zonnetje.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11 16:16

Sherlock

No Shit

Klopt het dat er op mijn (recent 2e hands aangeschafte) Recon vork geen rebound adjuster knop of tooltje zit, of begrijp ik de werking misschien niet goed? Het boutje in mijn hand is met een inbus te draaien, maar tot hoe ver?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mI78Oa-Rpm3R0dYSH3xPhmGKb-8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avj3nj6HT7PqxHk8HA7A66Vi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0N6838rwyIfdzbI-vbKkFPP4Y2g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUbW9GMj6cWb8TMfUH64IJuz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fUEpC8uUvh0FRTCnAPG24rz_Q0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjrnylDXvtmMFH0CIHJxRDeH.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik had een soort draaiknop verwacht eigenlijk. Op deze pagina vind ik het ook niet, maar wellicht dat ik beter moet kijken/zoeken?
https://trailhead.rockshox.com/en/documents/08t30028214

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-11 20:16
Heeft iemand weleens gefietst met zijn kind voorop? Bijvoorbeeld met een buiszadel zoals in het volgende filmpje? Uiteraard niks technisch, maar wel leuk om eens de bossen in te duiken...

YouTube: Compilatie Zadel Velo en voetsteun Steco v 1 0

dit filmpje laat zien dat het prima kan, was benieuwd of iemand dit weleens geprobeerd heeft. Leek me super gaaf.
YouTube: Kids Ride Shotgun Unboxing | How To Fit & Ride With A Top-Tube Kids ...

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-11 13:02

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kijk eens op Mountainbike.nl daar staan aantal ervaringen ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Sjoewe
Sherlock schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:43:
Klopt het dat er op mijn (recent 2e hands aangeschafte) Recon vork geen rebound adjuster knop of tooltje zit, of begrijp ik de werking misschien niet goed? Het boutje in mijn hand is met een inbus te draaien, maar tot hoe ver?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Ik had een soort draaiknop verwacht eigenlijk. Op deze pagina vind ik het ook niet, maar wellicht dat ik beter moet kijken/zoeken?
https://trailhead.rockshox.com/en/documents/08t30028214
Ja die hoort erbij, een RS rebound adjuster is eigenlijk niet veel meer dan een inbussleutel met een draaiknop erop. Die steek je door het gaatje in de moer.

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Sjoewe schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:27:
[...]

Ja die hoort erbij, een RS rebound adjuster is eigenlijk niet veel meer dan een inbussleutel met een draaiknop erop. Die steek je door het gaatje in de moer.
Thanks, als ik hem niet "on the trail" aan wil passen dan volstaat de inbussleutel dus. (?) Ik ga eens op zoek naar hoe dit werkt, want dat snap ik nu nog niet. Zeker omdat ik hem gewoon los kan draaien.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

Sjoewe schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 22:59:
DT Swiss M462 mooie allrounder. Loopt al 3 jaar probleemloos in m'n hardtail.
Thanks. Was de XR 391 ook al tegengekomen, die is bijna 100 gram lichter, maar misschien ook wel een mooi compromis tussen licht en sterk. Alleen matig verkrijgbaar.

• Sjoewe
Sherlock schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:42:
[...]

Thanks, als ik hem niet "on the trail" aan wil passen dan volstaat de inbussleutel dus. (?) Ik ga eens op zoek naar hoe dit werkt, want dat snap ik nu nog niet. Zeker omdat ik hem gewoon los kan draaien.
Dat het los kan, dat klopt, als je de vork wilt servicen is dat één van de stappen, zie ook:

YouTube: RockShox Fork - Full Rebuild. How To Service Upper And Lower Legs. T...

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:05
Vandaag mooi rondje gedaan (165km) waarvan een deel met wat vrienden ter gelegenheid van een verjaardag. Op de terugweg Gieten nog even meegepakt. Maar man, man, wat een blubber. Ik had niet door dat het al zoveel geregend had.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Vandaag wederom vroeg op pad. Vanaf Assen rondje vliegveld Eelde en weer huiswaarts. Zonnetje erbij, genieten. Als ik dan zie wat voor paden/wegen ik voornamelijk rij, dan denk ik dat het maar eens tijd word voor een gravelbike. Maar gezien mijn besluiteloosheid zal dat volgende week wel weer anders zijn. :D :+

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Deze week niet zoveel zin om door het bos te crossen. Achter huis met pionnetjes, pallets en boomstammetjes etc. gespeeld. Sprongetjes, dropjes en bochtjes oefenen. Wat smalle planken om te balanceren en wip wapje.

Prima te doen met de HT. Stiekem leuker dan met de fully ;-)

Edit
Toch maar kleine pionnetjes erbij besteld van Decathlon. Om parcourtje te kunnen maken met meer bochtjes etc...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbxX1fxHfy8dlOysBzZqaeGNYu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChdDk1xZMYCWth1ZCD5rL6bY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpcoxByM9GyEP4Os-Oa62UiVbes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHh4ChsMqsY4RtbPUSkDVwjI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Daan_ op 09-05-2021 12:32 ]

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Sjoewe schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:53:
[...]

Dat het los kan, dat klopt, als je de vork wilt servicen is dat één van de stappen, zie ook:

YouTube: RockShox Fork - Full Rebuild. How To Service Upper And Lower Legs. T...
Wat een goed filmpje, bedankt! d:)b

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:11

Kluus

Gang is alles

Daan_ schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:37:
Deze week niet zoveel zin om door het bos te crossen. Achter huis met pionnetjes, pallets en boomstammetjes etc. gespeeld. Sprongetjes, dropjes en bochtjes oefenen. Wat smalle planken om te balanceren en wip wapje.

Edit
Toch maar kleine pionnetjes erbij besteld van Decathlon. Om parcourtje te kunnen maken met meer bochtjes etc...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, hallo! Jouw “achter het huis” is ook wel ff wat anders dan bij mij achter het huis ;), ik krijg gelijk commentaar dat ik het gras loop om te ploegen :+.

Wel nice man, leuk om zo een beetje aan de skills te werken!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Daan_ schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:37:

Edit
Superleuk om te doen, vooral met een paar man. Ik doe het ook regelmatig en ga deze week nog even een MTB Hopper ramp bestellen, worden dit soort sessies ook weer leuker door.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

MTB hopper coach overwogen, maar vindt persoonlijk redelijk aan de prijs. Heb nog genoeg zooi rond slingeren waar ik wat mee kan bouwen. Wie weet als keer aanbieding voorbij komt ;-)

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Daan_ schreef op zondag 9 mei 2021 @ 21:24:
MTB hopper coach overwogen, maar vindt persoonlijk redelijk aan de prijs. Heb nog genoeg zooi rond slingeren waar ik wat mee kan bouwen. Wie weet als keer aanbieding voorbij komt ;-)
Ik ga voor nu maar eerst voor de lite. Die is ook nog als rugzak mee te nemen (kan me niet voorstellen dat je daar graag mee wilt fietsen maar voor een paar 100meter is het prima te doen lijkt me). Ze zijn inderdaad aardig aan de prijs, maar het bergt erg klein op (belangrijk aangezien mijn garage al vol staat met fietsen) en is portable. Ook nog gekeken naar jumppack en sender ramps. Maar de MTB Hopper lijkt beter te werken op ongelijke grond en zijn het meest portable.

[ Voor 21% gewijzigd door Klitse op 09-05-2021 22:22 ]

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Afgelopen week hebben we op een vakantiepark in Vorden in een chalet gezeten. Fietsen op het dak (2) en achterop de auto (2), en gaan!! De weersvoorspellingen waren niet zo gunstig, maar uiteindelijk viel het allemaal reuze mee. Sowieso is de ondergrond in dat gebied heel wat zanderiger dan in Zeeland, waar wij vandaan komen. Dus ook na een buitje kon je de tracks vrij snel weer gebruiken.

Dichtstbijzijnde route was die van Vorden, een route met niet zo veel hoogtemeters maar wel voor een zeer groot deel singletracks, door een prachtige omgeving. Die hebben we gelijk op maandag (aankomstdag) gefietst. Dinsdag was het helaas wel een verregende dag, die hebben we in Deventer doorgebracht. Woensdag stond Lochem op het programma. Wow. Echt heel erg wow! Die staat niet voor niks zo hoog op alle lijstjes. Ik vond hem vergelijkbaar met Amerongen, mijn zoon van 16 gaf nog net de voorkeur aan Amerongen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVf3EdDDkAQrG3RNY1Y6u77OBsE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glYXmf3mEjfQpXi5rCPahP8v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDP3KmR-HBYtjMK14Mpt1EFmEhE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8Z3qyKxGVAPhcha4yLv9Uj8.jpg?f=fotoalbum_tile

Omdat het voor de jongste (13) af en toe wat veel werd zijn we donderdagochtend de route van Ruurlo wezen fietsen, die vonden we vergelijkbaar met Vorden maar was wat korter. Ook wel een zeer leuke route, door prachtige natuur. En grotendeels singletracks, wat we echt wel een pré vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILgqcMMRZax5mssvRVXu3crwT7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kpm4TQos5eienfLDKzSP7QjY.jpg?f=fotoalbum_large
's middags leek het toch wat minder te regenen dan aanvankelijk voorspeld, dus toen heb ik samen met mijn vrouw het rondje Vorden nog een keer gedaan.

Tot slot zijn we vrijdag weer naar Lochem gefietst, om daar nog eens te genieten van de hoogtemeters in Nederland. Het was een heerlijke week fietsen zo!

Met een andere groepssamenstelling zou ik de routes Vorden, Lochem en Ruurlo ook nog wel eens gecombineerd willen fietsen, maar voor nu was dit al geweldig!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 08:27
@Sherlock Leuk om te lezen! Zelf ga ik (toevallig) in de zomer naar dezelfde regio (niet specifiek voor Mtb, maar die gaat wel mee...), maar zie dat dit ook vlakbij ligt... dus zeker even noteren! :)

Zelf kwam ik recent de Veluwe 100km tocht tegen...

Iemand de Veluwe 100km al eens gedaan? Aanrader?

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:03
RR46 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:43:

Ik heb hem nooit zo gereden, maar wel de 2 routes waaruit deze is samengesteld. Ik vind het een rare combinatie. De vernieuwde Rheden route is aardig uitdagend als je de optionele lusjes meeneemt. Behoorlijk technisch voor NL begrippen. De route Apeldoorn is een echte 1.0 route dus eigenlijk een gravelrondje. Afhankelijk waar je voorkeur naar uitgaat zijn er van beide soorten routes leukere alternatieven van 100km.

Hij wil.

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 14:45
RR46 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 10:43:
@Sherlock

Verwacht geen mountainbike parcours, zoals bijvoorbeeld Rijssen wel is. Het is meer grote afstanden afleggen door brede paden met zo nu en dan een leuke singletrack of mooie klim. Die 100k moet je meer fietsen voor de natuur dan voor technische tracks (met uitzondering van de rode lussen inderdaad).
Ook is het verbindingsstuk tussen de twee routes niet goed aangegeven. Vooraf dus even puzzelen op Google Maps of een .gpx downloaden en in je gps zetten als je die hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Marty! op 10-05-2021 13:07 ]

• BeTristan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08-09 13:17
Hoi allen,

Ik ben al een tijdje ben ik op zoek naar een nieuwe MTB. Vroeger wel veel gedaan, ondertussen al een aantal jaar niet meer, maar tijdens een teamuitje waarin we gingen MTB'en begon het toch weer te kriebelen. Daarom op zoek naar een mooi instapmodel. Er is weinig te vinden momenteel, maar ineens zit ik in een luxepositie waarin ik tussen twee fietsen kan kiezen: de cube attention SL 2021 en de Merida Big Nine Limited 2021. Ik vind het zelf lastig om hierin de goede keus te maken, wat zou jullie advies zijn? Paar voor- en nadelen wat mij betreft:
Cube:
+ Goedkoper (950 euro)
+ 12 versnellingen
- QR assen
Merida:
+ Lichter
+ Steekassen
+ Voorvork(?)
- Duurder (1350 euro)
- 11 versnellingen

Advies in de juiste keuze? Beide fietsen zijn deze week op te halen, dus daar zit geen verschil in.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
@Sherlock ik vind zelf Lochem ook heftiger dan Amerongen. Het zijn wat steilere en pittigere heuvel in Lochem waar Amerongen vaak langer en geleidelijker omhoog gaat. Beide routes zijn erg leuk.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:57

Rmg

BeTristan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:08:
Hoi allen,

Ik ben al een tijdje ben ik op zoek naar een nieuwe MTB. Vroeger wel veel gedaan, ondertussen al een aantal jaar niet meer, maar tijdens een teamuitje waarin we gingen MTB'en begon het toch weer te kriebelen. Daarom op zoek naar een mooi instapmodel. Er is weinig te vinden momenteel, maar ineens zit ik in een luxepositie waarin ik tussen twee fietsen kan kiezen: de cube attention SL 2021 en de Merida Big Nine Limited 2021. Ik vind het zelf lastig om hierin de goede keus te maken, wat zou jullie advies zijn? Paar voor- en nadelen wat mij betreft:
Cube:
+ Goedkoper (950 euro)
+ 12 versnellingen
- QR assen
Merida:
+ Lichter
+ Steekassen
+ Voorvork(?)
- Duurder (1350 euro)
- 11 versnellingen

Advies in de juiste keuze? Beide fietsen zijn deze week op te halen, dus daar zit geen verschil in.
De Cube is een graad slacker (+), vork is zelfde categorie (imho), bij cube zit er nog wat XT in de mix.

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
QR kun je als negatief zien, ik vind het wel lekker simpel en doeltreffend.
Heb zelf ook de Attention SL 2021 en bevalt erg goed :)

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
@BeTristan beide niet perfect, maar dat gaat ook niet lukken in deze prijsklasse en deze periode.

Ik vind de afmontage van de cube wat beter, ik denk dat 12 speed wat prettiger is voor de toekomst (beter compatible en upgradable). Verder zou ik liever instap shimano remmen hebben dan tektro.

bij de cube is het wel jammer dat de naven QR zijn en de headtube (zo te zien) niet tapered, dit is beide lastig als je je wielen of vork wilt upgraden. Aan de andere kant zijn daar ook wel oplossingen voor.

Maar als je voor nu een goeie instapper zoekt en niet tever vooruit wilt kijken, zou ik zeggen de cube. Ben je van plan deze fiets langzaam te upgraden als er onderdelen verslijten of stuk gaan, en eventueel die onderdelen weer mee te nemen naar een volgende fiets (bij dure wielen bv wel gebruikelijk, want die zijn ook bij dure fietsen vaak slecht en is wel een goede upgrade!), dan is de merida wellicht beter.

Maar gezien de voor en nadelen, zou je ook gewoon kunnen kijken op welke je het beste zit, welke voelt het beste aan , qua zitten, schakelen en remmen, en dan gewoon die nemen. (als testen tot de mogleijkheden behoort ten minste..)

Strava

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:57
Ik zou de cube nemen ivm de 12 versnellingen en de 400 euro die je overhoudt steken in een leuke fietscomputer en helm :)

• D-Ed
  • Niet online
418O2 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:16:
Ik zou de cube nemen ivm de 12 versnellingen en de 400 euro die je overhoudt steken in een leuke fietscomputer en helm :)
Twee accessoires voor de helft van de complete fiets?

Koop dan een Garmin Edge 130 voor €100,- zodat je nog extra geld overhoud voor wat kleding en schoenen ;)

• Rmg

Rmg

helm, edge 130 en een dropper :9

• D-Ed
  • Niet online
Rmg schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:49:
helm, edge 130 en een dropper :9
+ een bril en handschoenen :9

• Prulleman
  • Nu online
ergens zou kleding, schoenen en een helm (hoop ik) al wel ingecalculeerd zijn, meestal zijn het de luxe zaken die vergeten worden. En welke fiets je ook koopt, de basis dingen veranderen niet

Een dropper en een edge 130 zijn mooie extra's inderdaad.

(en hou er rekening mee dat het geen goedkope hobby is, kettingen, cassettes, remblokken, banden, olie/wax, gereedschap, fietsendrager, trekhaak, dag tripjes, etc het houd niet op :D)

Strava

• D-Ed
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:55:
ergens zou kleding, schoenen en een helm (hoop ik) al wel ingecalculeerd zijn, meestal zijn het de luxe zaken die vergeten worden. En welke fiets je ook koopt, de basis dingen veranderen niet

(en hou er rekening mee dat het geen goedkope hobby is, kettingen, cassettes, remblokken, banden, olie/wax, gereedschap, fietsendrager, trekhaak, dag tripjes, etc het houd niet op :D)
Een paar weken geleden een fijne fietsendrager gevonden maar moet toch weer van die spanbandjes erbij kopen. Ik had wel rekening gehouden met de breedte van de banden maar niet met de hoogte van de wielen :F

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-11 17:45

Appie

F1RST Racing

coldasice schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:58:
Heeft iemand weleens gefietst met zijn kind voorop? Bijvoorbeeld met een buiszadel zoals in het volgende filmpje? Uiteraard niks technisch, maar wel leuk om eens de bossen in te duiken...

YouTube: Compilatie Zadel Velo en voetsteun Steco v 1 0

dit filmpje laat zien dat het prima kan, was benieuwd of iemand dit weleens geprobeerd heeft. Leek me super gaaf.
YouTube: Kids Ride Shotgun Unboxing | How To Fit & Ride With A Top-Tube Kids ...
Ja, en het is harstikke tof om met een 'shutgun seat' . Het is geweldig om met je kind voorop te rijden aangezien ze dan
  • Niet naar je kont hoeven te staren
  • Het lachen erg motiverend werkt
  • Je veel meer interactie hebt met je kind
  • Mocht je vallen, dan kun je je armen om je kind heen slaan (wel natuurlijk beide met helm rijden)

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• 418O2
Prulleman schreef op maandag 10 mei 2021 @ 14:55:
Misschien dat je dan toch dat iets duurdere model helm kan nemen, of die schoenen met iets betere KOA sluitingen, of die iets betere bib :)

• Prulleman
  • Nu online
@418O2 ja, dat kan, hoewel dat meester dingen zijn voor de 2e ronde. Mijn 2e paar schoenen was ook duurder dan het eerste paar. Mijn laatste helm was ook weer duurder (ander wensen en eisen). Als je begint weet je nog niet wat je precies allemaal zoekt, dus is het ook niet zo erg om een goedkopere variant broek, helm, handschoen te nemen.

De zaken die toch ooit vervangen worden worden vanzelf beter.

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 10-05-2021 15:14 ]

Strava

• 418O2
@Prulleman maar als je budget overhoudt kan je dat beter nu gelijk doen. Scheelt weer later

• magic_nl

magic_nl

BeTristan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 13:08:
Hoi allen,

Cube:
+ Goedkoper (950 euro)
+ 12 versnellingen
- QR assen
Merida:
+ Lichter
+ Steekassen
+ Voorvork(?)
- Duurder (1350 euro)
- 11 versnellingen

Tussen deze twee kiezend zou ik, net als de rest aangeeft, de €400,- in m’n zak houden en de Cube nemen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Prulleman
  • Nu online
418O2 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:20:
@Prulleman maar als je budget overhoudt kan je dat beter nu gelijk doen. Scheelt weer later
ja, met sommige zaken heb je wellicht gelijk, maar met veel dingen krijg je specifiekere wensen naarmate je meer ervaren wordt. Je kan dan beter nu beginnen met een aantal standaard goedkopen zaken, en als je toe bent aan vervanging iets specifieks, beter en duurder kopen, dan direct iets generiek, beter en duurder.

Als je nu al voelt dat helm x beter zit dan helm y, dan kan je beter nu al iets meer uitgeven.
Je komt er echter later achter dat je wellicht snel oververhit en dus beter een helm met goede koel eigenschappen kan kopen. Of je gaat meer de XC race kant op en zoek een meer aero helm of juist de ruigere kant en je volgende helm wordt er 1 met een afneembaar kinstuk of compatible met goggles of whatever. Dat weet je allemaal nog niet als je je eerste cube van 1000 euro gaat kopen. (en misschien kom je er ook wel nooit achter en heb je helemaal geen behoefte aan beter en duurder en rij je gewoon lekker elke week 1 of 2 rondjes op je gemak en wil je nergens de grenzen op zoeken.

Strava

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-11 09:27
@BeTristan Mocht je vaak je fiets achter in de auto gooien dan zou ik geen QR nemen omdat je dan altijd je remmen opnieuw moet centreren. Mocht je dit nooit doen dan is het alleen bij onderhoud dus geen probleem.

Voor mij persoonlijk zijn QR assen een no-go en is ook niet makkelijk te veranderen.

11 speed is ook zat voor NL en nog goedkoper en slijtvaster ook. YouTube: 1x12 systems killer! Deore 1x11 drivetrain with 11-51T cassette. Che...

Grote kans overigens dat die fiets ook te upgraden is naar 1x12

Ik zou voor de Merida gaan :9

• magic_nl

magic_nl

Ikbzit te denken over aluminium flat pedals als upgrade van de standaard Cube pedalen.
Nu kwam ik op de Crankbrothers Stamp 2 uit.
Die is leverbaar in small en large. Volgens de site gaat de small tot schoenmaat 43, en de large vanaf.
Wat is dan de slimste keuze als je maat 43 hebt?

Systeemspecificaties

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
GrooV schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:59:
@BeTristan Mocht je vaak je fiets achter in de auto gooien dan zou ik geen QR nemen omdat je dan altijd je remmen opnieuw moet centreren. Mocht je dit nooit doen dan is het alleen bij onderhoud dus geen probleem.
Als iemand met meerdere QR fietsen die ze altijd achterin gooit is dit nieuw.

• BeTristan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08-09 13:17
Dank allen voor de goede adviezen. Ik heb zelf ook een racefiets waarop ik (vooral in de zomer) m'n rondjes maak, dus de absolute essentials zoals helm, fietskleding e.d. heb ik al wel. Ik heb ook al een wat ouder paar MTB schoenen incl. pedalen en SPD plaatjes, dus daar kan ik op korte termijn nog wel mee vooruit.

Mijn vraag voor nu was vooral of de Merida de 400 euro extra waard zou zijn. Dat lijkt me op basis van jullie inzichten niet het geval, dus die kan ik mooi in mijn zak steken om in de toekomst weer wat moois voor de MTB te kopen :D

• Prulleman
  • Nu online

Voor mij persoonlijk zijn QR assen een no-go en is ook niet makkelijk te veranderen.

11 speed is ook zat voor NL en nog goedkoper en slijtvaster ook. YouTube: 1x12 systems killer! Deore 1x11 drivetrain with 11-51T cassette. Che...

Grote kans overigens dat die fiets ook te upgraden is naar 1x12

Ik zou voor de Merida gaan :9
ik heb QR achter, en haal mijn wiel er regelmatig uit, maar ik heb nog nooit mijn remmen opnieuw moeten centreren omdat het wiel eruit was geweest.. Dat is gewoon een kwestie van je wiel er goed (recht) inzetten.

1x11 is uiteraard te upgraden naar 1x12, maar kost wat meer dan een 1x12 deore upgraden naar 1x12 XT mocht je dat willen.
Als je 1 x 11 wilt upgraden moet je gelijk een nieuwe cassette, ketting, derailleur en shifter tegelijk aanschaffen. Als alles al 1x12 is, dan kan je alles upgraden als het versleten of kapot is (of gewoon zo laten als het prima voldoet).
(voornaamste waar je op moet letten bij upgraden is de freehub, maar uiteindelijk kan je voor HG, MS en XD altijd wel een compatible cassette vinden, maar als je niet houdt van merken en types mixen, dan is dat ook iets om rekening mee te houden).

de merida is naast steekas ook al boost voor en achter, dat voegt nog wel wat toe, maar nogmaals voornamelijk als je je wielen ooit wilt upgraden. Zo heb ik nu een duur setje in mijn cannondale FSi, maar daar kan ik vrij weinig meer in de toekomst. Mijn volgende fiets zou ik het liefst zelf willen opbouwen, maar deze wielen gaan het dan niet worden met een lefty voornaaf en een qr 135 achternaaf (kan wel andere doppen kopen, maar dan is het nog steeds geen boost). Ik had graag dit setje meegenomen naar mijn nieuwe fiets, en de oude met de oude wielen verkocht ofzo, maar dat zit er dus niet in.
Maar de kans dat je in een cube van 950 (of een merida van 1350) euro een carbon wielset gaat steken en een enorme vork upgrade is ook niet zo groot, tegen de tijd dat je daaraan toe bent kopen de meeste eerst een andere fiets

[ Voor 20% gewijzigd door Prulleman op 10-05-2021 16:14 ]

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

magic_nl schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:03:
Ikbzit te denken over aluminium flat pedals als upgrade van de standaard Cube pedalen.
Die is leverbaar in small en large. Volgens de site gaat de small tot schoenmaat 43, en de large vanaf.
Slimste keuze is heel lastig te bepalen. Persoonlijk heb ik voorkeur voor de S met mijn 42 (1/2). Dit geeft mij nog voldoende grip op de pedalen. De L vind ik toch net weer te groot.

Collega met zelfde schoenmaat heeft weer voorkeur voor een L. Die vind groter oppervlak fijner om zijn voet goed neer te zetten.

Gebruik zelf de Stamp 3 en 7

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Fiets van mijn vrouw heeft QR en herken het niet m.b.t. het centreren. En wiel is er al heel wat keren uit geweest ;-)

• Sjoewe
Small is een beetje een misleidende naam. De small is net zo groot als een normaal platform pedaal van andere merken. De large is groter (en breder!). Ik heb zelf maat 48 en gebruik de small, zonder veel bezwaar. Heb bewust niet voor de large gekozen, omdat deze ook breder zijn en je daardoor weer meer kans hebt op pedal strike wanneer je doortrapt in de bochten.

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05:40
Van het weekend weer eens met de Kona naar Amerongen en Leersum geweest. Het verbaasd mij altijd dat mensen zo wild zijn van de Harry Slinger (en zijn steeds meer verschijnende familie leden daar) Ik vind de Snakerun zo veel mooier als afdaling.
Robertdj schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:03:
[...]

Als iemand met meerdere QR fietsen die ze altijd achterin gooit is dit nieuw.
Ik wissel af met een QR en steekas in de auto gooien en merk zelf ook weinig verschil. Je moet bij de QR alleen even zorgen dat die goed in de dropout valt.

[ Voor 25% gewijzigd door ZanielGa op 10-05-2021 17:13 ]

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-11 09:27
Dat je geen verschil merkt wil niet zeggen dat het de juiste manier is natuurlijk

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-11 20:16
Appie schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:02:
[...]

Ja, en het is harstikke tof om met een 'shutgun seat' . Het is geweldig om met je kind voorop te rijden aangezien ze dan
  • Niet naar je kont hoeven te staren
  • Het lachen erg motiverend werkt
  • Je veel meer interactie hebt met je kind
  • Mocht je vallen, dan kun je je armen om je kind heen slaan (wel natuurlijk beide met helm rijden)
Hij is besteld >:) 8)

Eerste paar keer naar school en terug, en daarna langzaam richting offroad....ik denk dat ze het super gaaf gaan vinden

[ Voor 10% gewijzigd door coldasice op 10-05-2021 20:35 ]

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:03
BeTristan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:03:
Mijn vraag voor nu was vooral of de Merida de 400 euro extra waard zou zijn. Dat lijkt me op basis van jullie inzichten niet het geval, dus die kan ik mooi in mijn zak steken om in de toekomst weer wat moois voor de MTB te kopen :D
Wat wel een aandachtspunt is is dat de geometrie van beide best verschillend is. De balhoofdhoek is al genoemd, maar let ook op de reach. Die is bij de Cube maar liefst 32mm kleiner voor een maat L. Welke van beide je fijner vindt is de vraag, maar het is wel een verschil om rekening mee te houden, mede omdat het niet een verschil is dat je kunt upgraden (ja, met een langere stuurpen wel ongeveer, maar dat beïnvloedt meer dan enkel je zitpositie).

Hij wil.

• SnakeDoc88
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-11 13:29
Ik heb maat 45 en tijdje terug voor de Stamp 1 in L gekozen. Na een paar maanden gebruiken achteraf toch liever de S (of normaal) gehad. Raak toch regelmatig iets op de route, terwijl ik ruimte te over heb om mijn voet te plaatsen. Dus met maat 43 zou ik een S adviseren.

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:34
Prulleman schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:09:
[...]

Als je 1 x 11 wilt upgraden moet je gelijk een nieuwe cassette, ketting, derailleur en shifter tegelijk aanschaffen. Als alles al 1x12 is, dan kan je alles upgraden als het versleten of kapot is (of gewoon zo laten als het prima voldoet).
1x12 is toch sowieso micro-spline bij shimano? Dus dan zul je vanaf 1x11 ook je body of in het slechtste geval je achterwiel moeten vervangen.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• Prulleman
  • Nu online
f4stf0rw4rd schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:32:
[...]

1x12 is toch sowieso micro-spline bij shimano? Dus dan zul je vanaf 1x11 ook je body of in het slechtste geval je achterwiel moeten vervangen.
klopt, maar je kan in theorie ook gewoon een Sram NX Eagle of een sunrace 12 speed hg cassette gebruiken met shimano 12 speed. ( je hebt dan alleen 11-50 ipv 10-51)
Zelf zou ik het niet doen, want volgens mij is de kracht van de nieuwe 12 speed shimano juist dat de ketting en cassette zo goed op elkaar zijn afgestemd en het schakelen onder load daarom zo soepel gaat.
Maar het past en werkt op die manier wel.

(ik hoop ergens dat ik mijn 1x11 nog lang genoeg kan rekken tot alles voor een 1x12 XT upgrade leverbaar is)

Strava

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:34
Prulleman schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:39:
[...]

klopt, maar je kan in theorie ook gewoon een Sram NX Eagle of een sunrace 12 speed hg cassette gebruiken met shimano 12 speed. ( je hebt dan alleen 11-50 ipv 10-51)
Zelf zou ik het niet doen, want volgens mij is de kracht van de nieuwe 12 speed shimano juist dat de ketting en cassette zo goed op elkaar zijn afgestemd en het schakelen onder load daarom zo soepel gaat.

(ik hoop ergens dat ik mijn 1x11 nog lang genoeg kan rekken tot alles voor een 1x12 XT upgrade leverbaar is)
Dat kan inderdaad ook een ander merk cassette :Y Zit al jaren in het Shimano eco-systeem (XT) en kijk dus eigenlijk niet verder dan mijn neus lang is :o

Voor die 1x12 heb ik vorige jaar gewoon een nieuwe fiets gekocht 8)

btw wat kunnen pedalen achterlijk vast zitten. Blijkbaar vond ik het 4 jaar geleden een goed idee om de pedalen van mijn racefiets met een soort van montagepasta vast te zetten. Uiteindelijk beide oude cranks ingezaagd om de boel los te krijgen :X
Wel zelf BB en Crankset vervangen oOo Viel echt reuze mee om het zelf te doen.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
[...]

Jep, door Hyperglide+ gebeuren.
Zelf wil ik tzt de Deore shifter van mijn Cube Attention SL nog eens vervangen door een XT shifter.
Heb gelezen dat deze veel directer werkt, bij induwen al ipv bij loslaten zoals bij de Deore.

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Lensent schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:05:
[...]

Zelf wil ik tzt de Deore shifter van mijn Cube Attention SL nog eens vervangen door een XT shifter.
Heb gelezen dat deze veel directer werkt, bij induwen al ipv bij loslaten zoals bij de Deore.
Zeker doen! De XT shifter voelt veel directer. Ben ooit van SLX naar XT gegaan, vergeleken met XT voelt SLX alsof het hele mechaniek doorbuigt/oprekt tijdens het schakelen. Het is gelukkig ook niet zo'n dure upgrade.

• Prulleman
  • Nu online
Lensent schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:05:
[...]

ja klopt, de xt shifter is echt wel fijner, ik heb zelf mijn SLX vervangen met XT (11 speed). Het voelt echt strakker en vlotter. Belangrijkste verschillen met de lagere groepen:
- INSTANT RELEASE
https://bike.shimano.com/...ails/instant-release.html
Met INSTANT RELEASE schakelen ontspant de kabel direct op het moment dat de versteller wordt geactiveerd, wat resulteert in de snelst mogelijke schakelacties.
- MULTI RELEASE
https://bike.shimano.com/...etails/multi-release.html
Met de MULTI-RELEASE kun je nu in één beweging twee schakelstappen maken
(richting een kleiner kransje dus, groter is altijd al met meerdere stappen mogelijk bij verscchillende types)

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

HG+ werkt zeker goed. Alleen als je hier gaat mixen tussen: Cassette, ketting en kettingblad. Dan doe je de HG+ al te niet. Op mijn HT XTR cassette/ketting met AB HG+ ovaal met AXS derailleur. En dat werkt perfect. Maar ga ik met SRAM ovaal of ketting rijden. Dan schakelt toch net weer iets minder soepel.

Fiets van mijn vrouw volledig NX omgebouwd en die is er helemaal blij mee. Hiervoor de upgrade kit gebruikt. En een X01 crank die ik nog had liggen met XX1 kettingblad non boost. Zij is er helmaal blij mee…

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:00

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik zou graag wat aankoopadvies willen voor een mountainbike. Op dit moment heb ik een vrij karige mtb; een jaar of 3 geleden tweedehands gekocht op mp, geen vering, remblokjes op de velg (om even een indruk te geven). Superveel plezier van voor het geld, maar ik wil toch wel een stapje omhoog doen.
Ik denk erover om bij Decathlon een fiets te kopen aangezien ik goede ervaringen heb met hun producten en service, en ze bij mij in de buurt zitten.
Ik wil liever niet meer dan 700-800 euro uitgeven en daar komt mijn twijfel; Koop ik (bijvoorbeeld) Deze fiets en zet ik er evt. nog een spatbord op en thats it, of koop ik een goedkoper model en hou ik ruimte over om nog een shifter, remschijf, etc te upgraden (bij decathlon)?

Ik heb hier totaal geen verstand van en ben daarom een beetje gaan googlen. De shifter die op het gelinkte model zit kan ik geen ervaringen mee vinden. Ik zie wel veel fora waarop mensen zweren bij bepaalde shifters, maar waar geen eenduidig beste soort uit komt. Ik zie wel dat de SRAM GX eagle goed wordt bevonden. Deze staat bij decathlon voor 40E op de site voor de shifter, en 100 voor het derailleur.
Zo kan ik hetzelfde geintje natuurlijk ook uithalen met andere onderdelen. Mijn vraag nu; wat is wijsheid om te doen binnen mijn budget?

Ik wil me ook bij Decathlon laten informeren, maar aangezien ik niet weet of ze op commissiebasis werken wil ik ook graag wat onafhankelijk advies :) Ik verwacht uiteraard geen uitgrebeid plan met aanschaf en upgrades etc, maar een idee van wat beter is <dure fiets as-is vs. goedkope fiets + upgrades> of waar ik bij decathlonfietsen op moet letten zou fijn zijn.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Persoonlijk zou ik nog niks upgraden. Eerst nodige KM-ters maken dan merk je van zelf wat je zelf upgrade waardig vind ;-)

Decathlon maakt prima fietsen. Belangrijkste laat fiets afstellen (juiste zadelhoogte) ga erop zitten en fiets daar wat rond. Dan krijg je gelijk gevoel bij comfort etc….

Ken Microshift persoonlijk niet zo goed, maar keer dat ik op fiets zat die daarmee was afgemonteerd. Vond ik het nog niet zo heel slecht. Ja er is altijd beter, maar daar zitten dan weer prijskaartjes aan ;-)

[ Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 11-05-2021 14:49 ]

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:26
Prulleman schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:13:
[...]

ja klopt, de xt shifter is echt wel fijner, ik heb zelf mijn SLX vervangen met XT (11 speed). Het voelt echt strakker en vlotter. Belangrijkste verschillen met de lagere groepen:
- INSTANT RELEASE
https://bike.shimano.com/...ails/instant-release.html
Met INSTANT RELEASE schakelen ontspant de kabel direct op het moment dat de versteller wordt geactiveerd, wat resulteert in de snelst mogelijke schakelacties.
- MULTI RELEASE
https://bike.shimano.com/...etails/multi-release.html
Met de MULTI-RELEASE kun je nu in één beweging twee schakelstappen maken
(richting een kleiner kransje dus, groter is altijd al met meerdere stappen mogelijk bij verscchillende types)
Heb mijn SLX shifter recent ook vervangen door een XT exemplaar gevonden op marktplaats. Grappige is dat ik nog steeds moet wennen aan het multi release. Ik druk altijd vrij stevig waardoor ik nu dus 'dubbel' schakel. Moet dus 'subtieler' schakelen.

Was weer een leuk projectje aangezien ik niet eerder met interne kabelbehuizing te maken heb gehad. Wat ingelezen en desondanks toch mijn kabel kwijt geraakt in het frame. Gelukkig zit er bij de Exceed onder bij het bottom bracket een kapje waar ik alsnog met een haak de kabel op heb kunnen vangen en goed door heb kunnen leiden.

Nu nog wachten op mijn nieuwe carbon wielset uit China. Wilde eerder voor Nextie velgen gaan + zelf naven aanschaffen en deze vervolgens laten spaken in Nederland.

Ben desondanks toch voor een setje gegaan bij Farsports na eerder goede ervaring met racewielen. Deels uit gemakzucht omdat ik qua prijs lager uitkwam dan alles los aanschaffen, levertijden en 'gedoe' om alles aan te leveren weer weg te brengen en op te halen.

Specs als volgt:
Asymmetrisch, DTSwiss 240 EXP, Intern voor: 28mm, Achter intern: 25mm. J-Bend, messing nipples, Sapim cx-ray spokes. Geschat gewicht: 1250g

Heb eerder geen ervaringen gelezen van MTB wielen bij Farsports dus ben benieuwd.. Pakket is duty prepaid geshipped en gisteren per vliegtuig vertrokken.

• Prulleman
  • Nu online
Dix0r schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:13:
[...]

Heb mijn SLX shifter recent ook vervangen door een XT exemplaar gevonden op marktplaats. Grappige is dat ik nog steeds moet wennen aan het multi release. Ik druk altijd vrij stevig waardoor ik nu dus 'dubbel' schakel. Moet dus 'subtieler' schakelen.

Was weer een leuk projectje aangezien ik niet eerder met interne kabelbehuizing te maken heb gehad. Wat ingelezen en desondanks toch mijn kabel kwijt geraakt in het frame. Gelukkig zit er bij de Exceed onder bij het bottom bracket een kapje waar ik alsnog met een haak de kabel op heb kunnen vangen en goed door heb kunnen leiden.

Nu nog wachten op mijn nieuwe carbon wielset uit China. Wilde eerder voor Nextie wielen gaan + zelf naven aanschaffen en deze vervolgens laten spaken in Nederland.

Ben desondanks toch voor een setje gegaan bij Farsports na eerder goede ervaring met racewielen. Deels uit gemakzucht omdat ik qua prijs lager uitkwam dan alles los aanschaffen, levertijden en 'gedoe' om alles aan te leveren weer weg te brengen en op te halen.

Specs als volgt:
Asymmetrisch, DTSwiss 240 EXP, Intern voor: 28mm, Achter intern: 25mm. J-Bend, messing nipples, Sapim cx-ray spokes. Geschat gewicht: 1250g

Heb eerder geen ervaringen gelezen van MTB wielen bij Farsports dus ben benieuwd.. Pakket is duty prepaid geshipped en gisteren per vliegtuig vertrokken.
Met je wijsvinger naar je toe kan je maar 1 tikje tegelijk doen, als je jezelf zo ver krijgt in het heetst van de strijd op die manier te schakelen als je maar 1 kransje wilt, en met je duim als je er 2 wilt (of als het lukt om gedoseerd 1 of 2 x te klikken). Zelf houd ik mijn duim na de eerste klik nog wel eens even stil voor ik door klik, op die manier kan je efficient "doorschakelen"

Die wielset moet wel goed komen, betrouwbare toko, mooie specs en een laag gewicht!

Strava

• Dix0r
Prulleman schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:25:
[...]

Met je wijsvinger naar je toe kan je maar 1 tikje tegelijk doen, als je jezelf zo ver krijgt in het heetst van de strijd op die manier te schakelen als je maar 1 kransje wilt, en met je duim als je er 2 wilt (of als het lukt om gedoseerd 1 of 2 x te klikken). Zelf houd ik mijn duim na de eerste klik nog wel eens even stil voor ik door klik, op die manier kan je efficient "doorschakelen"

Die wielset moet wel goed komen, betrouwbare toko, mooie specs en een laag gewicht!
Thanks!

Na mijn 2e ritje ging ik al vooruit qua gewenning. :)

Upgraderitus heeft flink doorgezet. Mede door tips uit dit topic.

Inmiddels na exact jaar MTB (2e hands, Exceed CF 2019) in bezit:

- Carbon stuur
- Ombouw naar 1x11 oval (34 / 11-46) XT crank/casette
- Carbon Canyon VCLS zadelpen
- Carbon wielset in bestelling
- Swap naar andere banden: Schwalbe Racing Ray / Thunderburt
- Shifter SLX > XT
- Slijtage: achterrem vervangen, diverse resin remblokken, vork servicebeurt, balhoofdlager vervangen.

To-do:
- Ander (lichter) zadel
- Nieuwe vork. SID/Fox/DT Swiss? Iemand hier nog tips? Ben op zoek naar wat semi high-end. 100mm 51mm offset, boost.

Toevallig viel mijn oog op deze qua bang for buck / kwaliteit:
F-232-one

Verwacht dat ik hiermee rond de ~10,2KG uit ga komen.. Sub 10kg zou helemaal mooi zijn maar geen doel opzich. Het moet uiteindelijk toch uit de benen komen + mijn techniek verbeterd ook nog per rit. Laatste tijd aantal keer met een gast op pad geweest die vroeger actief (en goed) was in het BMX-en. Goed voor de leercurve.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mooie upgrades

Moet het 51mm offset zijn voor de vork? Ben zelf van 51mm naar 44mm offset gegaan. En dat heeft hier heel goed uitgepakt. De Rockshox SID SL Ultimate (remote) is een lichte vork. Inclusief twistlock remote net onder de 1400gr

[ Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 11-05-2021 16:04 ]

• Dix0r
Daan_ schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:01:
Mooie upgrades

Moet het 51mm offset zijn voor de vork? Ben zelf van 51mm naar 42mm offset gegaan. En dat heeft hier heel goed uitgepakt. De Rockshox SID SL Ultimate (remote) is lichte vork en iets lichter dan de DT.
Tsja, heb nu een RockShox Recon 51mm offset. Daarom staar ik me enigzins blind op 51mm offset. Heb diverse discussies gelezen waardoor ik enigzins 'trouw' blijf aan mijn huidige configuratie (c.q. vind huidige rijgedrag prima). Valt me trouwens ook op dat aftermarket (semi) high-end vorken nauwelijks in 51mm offset te krijgen zijn.

Ben overigens sowieso wel benieuwd hoeveel betere 'feel' een high end vork me gaat opleveren. Nog 0 ervaring mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Dix0r op 11-05-2021 16:10 ]

• Rmg

Rmg

DirtyBird schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:28:
Ik zou graag wat aankoopadvies willen voor een mountainbike. Op dit moment heb ik een vrij karige mtb; een jaar of 3 geleden tweedehands gekocht op mp, geen vering, remblokjes op de velg (om even een indruk te geven). Superveel plezier van voor het geld, maar ik wil toch wel een stapje omhoog doen.
Ik denk erover om bij Decathlon een fiets te kopen aangezien ik goede ervaringen heb met hun producten en service, en ze bij mij in de buurt zitten.
Ik wil liever niet meer dan 700-800 euro uitgeven en daar komt mijn twijfel; Koop ik (bijvoorbeeld) Deze fiets en zet ik er evt. nog een spatbord op en thats it, of koop ik een goedkoper model en hou ik ruimte over om nog een shifter, remschijf, etc te upgraden (bij decathlon)?

Ik heb hier totaal geen verstand van en ben daarom een beetje gaan googlen. De shifter die op het gelinkte model zit kan ik geen ervaringen mee vinden. Ik zie wel veel fora waarop mensen zweren bij bepaalde shifters, maar waar geen eenduidig beste soort uit komt. Ik zie wel dat de SRAM GX eagle goed wordt bevonden. Deze staat bij decathlon voor 40E op de site voor de shifter, en 100 voor het derailleur.
Zo kan ik hetzelfde geintje natuurlijk ook uithalen met andere onderdelen. Mijn vraag nu; wat is wijsheid om te doen binnen mijn budget?

Ik wil me ook bij Decathlon laten informeren, maar aangezien ik niet weet of ze op commissiebasis werken wil ik ook graag wat onafhankelijk advies :) Ik verwacht uiteraard geen uitgrebeid plan met aanschaf en upgrades etc, maar een idee van wat beter is <dure fiets as-is vs. goedkope fiets + upgrades> of waar ik bij decathlonfietsen op moet letten zou fijn zijn.
Als je nu al denkt om 700 voor een fiets 140 euro uit te geven aan shifters/derrie waarom pak je dan niet meteen de XC 50 (850) van decathlon?

Dan ga je meteen naar het eagle ecosysteem en heb je een luchtvork.

https://www.decathlon.nl/...313013?mc=8575904&c=BLAUW

Sowieso zou ik niet een budget fiets gaan pakken en meteen dure upgrades er op gaan zetten. Een middensegmenter is dan net zo duur.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dix0r schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:04:
[...]

Tsja, heb nu een RockShox Recon 51mm offset. Daarom staar ik me enigzins blind op 51mm offset. Heb diverse discussies gelezen waardoor ik enigzins 'trouw' blijf aan mijn huidige configuratie (c.q. vind huidige rijgedrag prima). Valt me trouwens ook op dat aftermarket (semi) high-end vorken nauwelijks in 51mm offset te krijgen zijn.

Ben overigens sowieso wel benieuwd hoeveel betere 'feel' een high end vork me gaat opleveren. Nog 0 ervaring mee.
Staarde mij in begin ook blind op de offset. Had een SID RL3 51mm offset. Nu 44mm offset SID SL Ultimate. Merk geen enorm verschil. Verschil wat ik merk is in het voordeel van de nieuwe SID.

De SID SL Ultimate is ook enkel in 44mm offset te krijgen. Je ziet langzaam een beweging naar de 44mm offset bij XC? En of je verschil gaat merken. Afhankelijk met wat je nu op je fiets hebt zitten.

Mijn geval was het te doen dat ik niet kon wennen aan de 3 standen van de SID RL3 en de remote. Nu twee standen en twistlock remote gecombineerd met ESI grips.

[ Voor 14% gewijzigd door Daan_ op 11-05-2021 22:25 ]

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Rmg schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:15:
[...]

Als je nu al denkt om 700 voor een fiets 140 euro uit te geven aan shifters/derrie waarom pak je dan niet meteen de XC 50 (850) van decathlon?

Dan ga je meteen naar het eagle ecosysteem en heb je een luchtvork.

https://www.decathlon.nl/...313013?mc=8575904&c=BLAUW

Sowieso zou ik niet een budget fiets gaan pakken en meteen dure upgrades er op gaan zetten. Een middensegmenter is dan net zo duur.
Is die 700 euro fiets nog budget? Ik zie het verschil niet tussen een 300 en 700 fiets aangezien de merken, types en getalletjes van de onderdelen me niks zeggen :)
Ik ga in ieder geval even googlen op luchtvork :Y)

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• D-Ed
  • Niet online
DirtyBird schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:53:
[...]

Is die 700 euro fiets nog budget? Ik zie het verschil niet tussen een 300 en 700 fiets aangezien de merken, types en getalletjes van de onderdelen me niks zeggen :)
Ik ga in ieder geval even googlen op luchtvork :Y)
Een kameraad van mij kocht een maand of drie geleden een echte ‘instapper’ van €550,-. Ik gaf aan dat hij beter kon doorsparen richting de 8 a 900 Euro. Voor een redelijke instapper. Binnen twee weken gaf hij mij gelijk en was hij al aan het upgraden geslagen. €700,- is nog steeds ‘budget’. Het is een technische sport, het materiaal kan je helpen meer plezier te hebben maar kan ook tegen je werken ;)

• SnakeDoc88
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-11 13:29
Liep te klooien met derailleur afstelling van mijn Cube Analog van een paar maanden oud, maar krijg hem niet helemaal lekker. Lijkt erop dat het dingetje waar de shifter cable het frame in gaat de boosdoener is. Het plastic dopje is gaar en komt steeds verder naar buiten naarmate ik meer spanning op de kabel zet.
Dit ding bedoel ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozMhRDXQF7-sRNQhjfpPDRQ88kM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jp475iXiACmwi6xDEFJDn6dz.jpg?f=fotoalbum_large
Schroefje op het ding doet niks dus vervangen leek met de beste optie maar hoe heet zo’n ding? En waar vind ik die?

De outer cable stopt daar en gaat alleen de inner cable door het frame, komt er bij de BB weer uit.
Andere optie is shifter cable vervangen en een rubbertje hiervoor zoeken.

Iemand hier een handige tip voor?

• Prulleman
  • Nu online
@SnakeDoc88 een grommet, maar je moet wel precies de goede hebben, dus beste bij een Cube dealer checken

Strava

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

D-Ed schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:58:
[...]

Een kameraad van mij kocht een maand of drie geleden een echte ‘instapper’ van €550,-. Ik gaf aan dat hij beter kon doorsparen richting de 8 a 900 Euro. Voor een redelijke instapper. Binnen twee weken gaf hij mij gelijk en was hij al aan het upgraden geslagen. €700,- is nog steeds ‘budget’. Het is een technische sport, het materiaal kan je helpen meer plezier te hebben maar kan ook tegen je werken ;)
Ik wil een beetje cruisen, heb geen leipe single tracks in de buurt, maar wil eventueel wel een keer naar een amerongen/holterberg/omg. Arnhem kunnen voor een mooie tocht.
Als ik kijk naar waar ik nu mee rij, is zelfs een fiets van 300 nog een stap omhoog.
Een budgetfiets is wat mij betreft dan ook geen probleem. Ik wil alleen niet aan de onderkant van de budgetklasse zitten.

• 418O2
DirtyBird schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 07:11:
[...]

Ik wil een beetje cruisen, heb geen leipe single tracks in de buurt, maar wil eventueel wel een keer naar een amerongen/holterberg/omg. Arnhem kunnen voor een mooie tocht.
Als ik kijk naar waar ik nu mee rij, is zelfs een fiets van 300 nog een stap omhoog.
Een budgetfiets is wat mij betreft dan ook geen probleem. Ik wil alleen niet aan de onderkant van de budgetklasse zitten.
Ik denk dat je met 300 een fiets koopt die echt niet goedkoper kan. Voor 700 heb je een fiets waar op zich alles op zit, die ook wel even mee kan en tegen een stootje kan.

Bedenk je maar dat een setje goede banden al 100 euro kost en een Deore ketting 30. Als je dat afzet tegen een complete fiets van 300, dan zijn er behoorlijk wat bochten afgesneden om die 300 euro te kunnen halen.

Ik snap dat het het dubbele is, maar je krijgt er meer dan het dubbele voor terug. Geef je nog eens 300 euro uit krijg je ook een betere fiets, maar dan is het verschil echt vele malen kleiner. Dus deze extra investering is het echt wel waard imo

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

418O2 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 07:21:
[...]

Ik denk dat je met 300 een fiets koopt die echt niet goedkoper kan. Voor 700 heb je een fiets waar op zich alles op zit, die ook wel even mee kan en tegen een stootje kan.

Bedenk je maar dat een setje goede banden al 100 euro kost en een Deore ketting 30. Als je dat afzet tegen een complete fiets van 300, dan zijn er behoorlijk wat bochten afgesneden om die 300 euro te kunnen halen.

Ik snap dat het het dubbele is, maar je krijgt er meer dan het dubbele voor terug. Geef je nog eens 300 euro uit krijg je ook een betere fiets, maar dan is het verschil echt vele malen kleiner. Dus deze extra investering is het echt wel waard imo
Ik wil ook echt geen 300E fiets kopen, maar ik zoek natuurlijk het optimum waarna de deminishing return gaat gelden :)

Ik twijfel nog tussen de 700 en 850 euro fiets van decathlon en ga er maar eens heen om te kijken. Nu alleen beide niet op voorraad, dus ik heb nog even.

Thanks voor de hulp!

• 418O2
DirtyBird schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 07:43:
[...]

Ik wil ook echt geen 300E fiets kopen, maar ik zoek natuurlijk het optimum waarna de deminishing return gaat gelden :)

Ik twijfel nog tussen de 700 en 850 euro fiets van decathlon en ga er maar eens heen om te kijken. Nu alleen beide niet op voorraad, dus ik heb nog even.

Thanks voor de hulp!
Ja ik zou zelf die van 850 nemen, die had luchtvering en een eagle groep toch? Je kan ook buiten wat fietsenzaakjes kijken, hier in de buurt was er nog wel eea op voorraad in die klasse toen ik de mijne een paar weken geleden kocht.

https://www.bikeexchange.be/

Staan veel kleinere zaken op met hun voorraad

[ Voor 18% gewijzigd door 418O2 op 12-05-2021 07:48 ]

• D-Ed
  • Niet online
DirtyBird schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 07:11:
[...]

Dan is het beste advies dus even wat extra tijd steken in je onderzoek ;) Zo heb je straks net wat meer inzicht in welke onderdelen op welke fiets zitten en ga je ook makkelijk kunnen vergelijken tussen de merken omdat je onderdelen gaat herkennen.

€700,- is bovenkant budget klasse in mijn optiek, richting de €800,- kom je bij de wat leukere instappers terecht waar je ook echt wat meer mee moet kunnen doen.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Van de week de Magura MT7 raceline gemonteerd. Vandaag de leiding ingekort, afgesteld en ingeremd. Aangrijppunt, en modulatie en net wat anders dan bij de SRAM. En de remmen grijpen ook stuk beter aan. Dat is wel even wennen. Stond vrij vlot op voorwiel te balanceren.

Morgen maar eens leuk rondje crossen door het bos.

[ Voor 167% gewijzigd door Daan_ op 13-05-2021 10:33 ]

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:51
Volgens mij heb ik last van een piepende schijfrem voor (al vind ik het meer een krijsend geluid).
Bij normaal gebruik van de fiets heb ik er geen last van, enkel als ik er naast sta en dan mijn voorrem gebruik. Dus eigenlijk in stilstand, met druk erop.

Ik heb de Canyon Neuron 7 pas kort (een maandje), gebruik de rem voor vrij weinig en heb hem ook niet in geremd (wist niet eens dat dit moest, stond niet in mijn beschrijving).

Is de enige oplossing nu om de remblokken er uit te halen, ze licht op te schuren, en terug te plaatsen. Daarna alsnog inremmen? En moet ik het remsysteem dan wederom ontluchten etc? Want dat heb ik ook nog nooit gedaan..

Of kan ik het inremmen nu alsnog doen? Heb de achterremmen ook niet ingeremd, maar denk dat deze wel op een natuurlijke manier is ingeremd in het bos. Heb daar geen last van geluid namelijk.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11

Roozzz

Plus ultra

Goofyduck384 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 10:02:
Volgens mij heb ik last van een piepende schijfrem voor (al vind ik het meer een krijsend geluid).
Bij normaal gebruik van de fiets heb ik er geen last van, enkel als ik er naast sta en dan mijn voorrem gebruik. Dus eigenlijk in stilstand, met druk erop.

Ik heb de Canyon Neuron 7 pas kort (een maandje), gebruik de rem voor vrij weinig en heb hem ook niet in geremd (wist niet eens dat dit moest, stond niet in mijn beschrijving).

Is de enige oplossing nu om de remblokken er uit te halen, ze licht op te schuren, en terug te plaatsen. Daarna alsnog inremmen? En moet ik het remsysteem dan wederom ontluchten etc? Want dat heb ik ook nog nooit gedaan..

Of kan ik het inremmen nu alsnog doen? Heb de achterremmen ook niet ingeremd, maar denk dat deze wel op een natuurlijke manier is ingeremd in het bos. Heb daar geen last van geluid namelijk.
Gratis tip: ga allereerst je voorrem gebruiken. Daar hoort het merendeel van je remkracht van te komen; niet van je slippende achterwiel. Met je voorrem kan je veel beter vertragen dan met je achterrem.

Waarschijnlijk is de rem een beetje vervuild door weer/weinig gebruik. Persoonlijk zou ik voordat je de blokjes eruit gaat halen en de schijven ed gaat schoonmaken, de remmen eerst eens aan het werk zetten. Gewoon een paar keer stevig remmen vanaf tempo. Zeg maar alsof je ze gaat inremmen (wat de fabriek waarschijnlijk voor je gedaan heeft, anders had je de matige remkracht wel gemerkt).

En als je dan toch bezig bent kan je mooi even oefenen op je stoppie-skills. Durf je daarna ook de voorrem te gebruiken :+

If you can see, look. If you can look, observe

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dus als je fietst en gebruikt de voorrem dan piept die niet?

Zoals al is aangehaald de voorrem is toch belangrijk onderdeel. Wellicht helpen onderstaande filmpjes. Anders een clinic volgen. Naast leerzaam ook erg leuk om te doen ;-)

Inremmen tips

Schoonmaken van remmen, remschijven/blokken

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 13-05-2021 10:27 ]

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-11 21:02
Volgens mij zet je gewoon kracht op de schijfrem in stilstand en is dit het gekraak wat je hoort. Gewoon de schijf die vervormd. Als je tijdens het rijden niks hoort, is er niks aan de hand..

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:51
Oké, bedankt voor alle tips en antwoorden. Inderdaad denk ik dat ik al jaren (op mijn oude MtB’tje) een verkeerde manier van remmen hanteer. Ik leg vooral druk op de achterrem en gebruikte voor voornamelijk als extra erbij.

Maar nu, na het zien van de filmpjes, zie ik dat de voorrem (en de daarbij horende houding) juist een groot aandeel heeft. Ik zal hier de komende tijd eens extra aandacht aan geven.

Een clinic volgen zit inderdaad in de planning. Goed om dan juist dit soort tips te krijgen ja. MTB’en is één, maar goed MTB’en is toch weer iets anders 😜
Michaelg schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 10:30:
Volgens mij zet je gewoon kracht op de schijfrem in stilstand en is dit het gekraak wat je hoort. Gewoon de schijf die vervormd. Als je tijdens het rijden niks hoort, is er niks aan de hand..
Klopt ja, voornamelijk in stilstand, of wanneer ik bijna stil sta en dan op de voorvork leun en dan ook met de voorrem flink rem. Vervorming zou best kunnen, want het klinkt niet echt piepend. En ook zeker geen last van bij normaal fietsen.

[ Voor 32% gewijzigd door Goofyduck384 op 13-05-2021 12:03 ]

• roalt
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-11 12:11
DirtyBird schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:28:
Ik zou toch echt voor een 29-er gaan, daar heb je zoveel rijplezier van (tenzij je echt onder de 160cm bent), zelfs mijn dochter die iets langer is rijdt er prima op. Onderdelen kan je altijd nog vervangen, frame niet. Overweeg ook te kijken naar een 2e hands middenklasser, bijv. Trek X-caliber, etc. Mogelijk is de derailleur de zwakste schakel bij instappers, maar die is later nog te vervangen. Succes!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:36

TommyGun

Stik er maar in!

Mijn achterrem voelde al wat sponzig, maar nu is vrijwel alle druk weg en heb ik bijna geen remkracht meer. Net even gekeken en volgens mij zit alle olie in/rondom de remhendel :P. Is het vervangen daarvan voldoende of moet er meer gebeuren? Heb geen ervaring met bijvullen, ontluchten e.d. dus dat moet ik uitzoeken c.q. laten doen (gaat nu meer om welke onderdelen ik moet hebben).

Zijn Shimano MT500 hendels, volgens mij moet ik dan de BL-MT501 (opvolger van) hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAo0sQpfiu3hkGrY_wI6PS7lLG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmck7VjskGNYJcHltDb8cfM9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKlLv8zFFp9tNXkiVZkC_ti07AI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSaduXWUD5AOMZz1oGxq5utr.jpg?f=fotoalbum_large

Ben recent wel gevallen op die kant dus wellicht intern wat beschadigd?

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 13-05-2021 14:56 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

TommyGun schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 14:44:
Mijn achterrem voelde al wat sponzig, maar nu is vrijwel alle druk weg en heb ik bijna geen remkracht meer. Net even gekeken en volgens mij zit alle olie in/rondom de remhendel :P. Is het vervangen daarvan voldoende of moet er meer gebeuren? Heb geen ervaring met bijvullen, ontluchten e.d. dus dat moet ik uitzoeken c.q. laten doen (gaat nu meer om welke onderdelen ik moet hebben).

Zijn Shimano MT500 hendels, volgens mij moet ik dan de BL-MT501 (opvolger van) hebben?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ben recent wel gevallen op die kant dus wellicht intern wat beschadigd?
De 500 en 6000 (deore) hendels zijn het zelfde buiten de opdruk en heeeeel iets andere kleur. Verder zijn alle shimano remhendels uitwisselbaar, let wel op dat de BL-M501 of BL-M6100 een I-Spec EV clamp hebben heeft ipv de I-Spec-II. Mocht je je bitepoint aan willen passen koop een Saint of XT(R) hendel.

Verder zijn je Seals van je master cylinder lek, had laatst het zelfde met mijn BL-M6000. Die begon ook zoals jouwe nu is, moest ik opnieuw ontluchten en op gegeven moment was het echt 'klaar'. Weet niet waar je woont maar mocht het kop van Noord-Holland zijn dan kan je de nieuwe BL-M500 die ik als garantie unit gehad heb voor een zacht prijsje op komen halen.

Waarschijnlijk kan je de Olive hergebruiken maar zou voor de zekerheid een nieuwe insertpin & olive kopen voor het geval dat. Samen met een Shimano Bleed-kit + remolie natuurlijk.

[ Voor 0% gewijzigd door GoldenSample op 13-05-2021 16:45 . Reden: BL-M501 heeft nog wel I-Spec II ]

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

GoldenSample schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:33:
[...]

De 500 en 6000 (deore) hendels zijn het zelfde buiten de opdruk en heeeeel iets andere kleur. Verder zijn alle shimano remhendels uitwisselbaar, let wel op dat de BL-M501 of BL-M6100 een I-Spec EV clamp hebben ipv de I-Spec-II. Mocht je je bitepoint aan willen passen koop een Saint of XT(R) hendel.

Verder zijn je Seals van je master cylinder lek, had laatst het zelfde met mijn BL-M6000. Die begon ook zoals jouwe nu is, moest ik opnieuw ontluchten en op gegeven moment was het echt 'klaar'. Weet niet waar je woont maar mocht het kop van Noord-Holland zijn dan kan je de nieuwe BL-M500 die ik als garantie unit gehad heb voor een zacht prijsje op komen halen.

Waarschijnlijk kan je de Olive hergebruiken maar zou voor de zekerheid een nieuwe insertpin & olive kopen voor het geval dat. Samen met een Shimano Bleed-kit + remolie natuurlijk.
Bedankt voor je bericht en uitleg.

Ik had in al mijn ongeduld zojuist al deze besteld; https://www.bike24.com/p2287580.html
Dat is met I-Spec II en lijkt me goed dus?

Helaas woon ik totaal niet in de buurt (Arnhem), anders was ik 'm nu nog "komen halen" :)

Edit; volstaat elke Shimano Olive en Insert Pin?

[ Voor 15% gewijzigd door TommyGun op 13-05-2021 16:54 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

TommyGun schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:38:
[...]

Bedankt voor je bericht en uitleg.

Ik had in al mijn ongeduld zojuist al deze besteld; https://www.bike24.com/p2287580.html
Dat is met I-Spec II en lijkt me goed dus?

Helaas woon ik totaal niet in de buurt (Arnhem), anders was ik 'm nu nog "komen halen" :)

Edit; volstaat elke Shimano Olive en Insert Pin?
Dat is inderdaad helemaal het zelfde inderdaad, dacht dat de 501 ook al I-Spec EV had maar daar zat ik verkeerd! ga alleen wel achter een bleedkit + olie aan want zonder kom je niet verder. Bleeden is vrij simpel en scheelt je niet alleen geld maar ook tijd tov. de fietsenmaker.

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

GoldenSample schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:44:
[...]

Dat is inderdaad helemaal het zelfde inderdaad, dacht dat de 501 ook al I-Spec EV had maar daar zat ik verkeerd! ga alleen wel achter een bleedkit + olie aan want zonder kom je niet verder. Bleeden is vrij simpel en scheelt je niet alleen geld maar ook tijd tov. de fietsenmaker.
Ga ik zeker regelen. Kom er alleen nog niet helemaal uit qua Olive en Insert Pin. Deze zou volgens mij op mijn type remleidingen moeten passen maar de BR-MT500 schijven staan er niet bij.

https://www.bikester.nl/s...62-63-96-goud-900411.html

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

TommyGun schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:56:
[...]

Ga ik zeker regelen. Kom er alleen nog niet helemaal uit qua Olive en Insert Pin. Deze zou volgens mij op mijn type remleidingen moeten passen maar de BR-MT500 schijven staan er niet bij.

https://www.bikester.nl/s...62-63-96-goud-900411.html
Olive & Insertpin zijn aan de hendel kant allemaal het zelfde bij Shimano. Is prima dus, doe je zelf een plezier en koop er een paar, dit soort verbruiksmateriaal is altijd goed om te hebben liggen.

• Prulleman
  • Nu online
GoldenSample schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:59:
[...]

Olive & Insertpin zijn aan de hendel kant allemaal het zelfde bij Shimano. Is prima dus, doe je zelf een plezier en koop er een paar, dit soort verbruiksmateriaal is altijd goed om te hebben liggen.
is dat zo? ik dacht dat er 2 verschillende binnen diameters zijn, (en dus ook 2 verschillende pin diktes)

/edit
ik vind dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ik-_w06j7oeRO1xe4arsyIy_7_0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xdBDK9XW2gHyL3pfbrkORgrz.png?f=user_large

Shimano (BH90) ID: 2.1mm , OD: 5mm
Shimano (BH59) ID: 2.3mm , OD: 5mm (ergens anders 2.5mm inner D)

volgens mij kan je er vanuit gaan dat alle moderne systemen bh90 leidingen gebruiken (laatste 2 of 3 generaties), dus dan is het nog steeds geen issue

[ Voor 34% gewijzigd door Prulleman op 13-05-2021 17:18 ]

Strava

Pagina: 1 ... 134 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic