Om 6 uur uit de veren, kleren aan, even wat ontbijten en om 6:30 op de pedalen. KOUD! Even het leukste stuk van route Gieten meegepikt (rondom de zandafgraving) en vanaf daar weer richting Assen. Gewoon even 2 uur lekker rondcrossen en genieten van de natuur.
@pjlgt Het is zeker mooie dag om vroeg op de fiets te zitten. Hier was in begin wel fris met korte broek om half 7.
Zonder ontbijt op de fiets, maar een zak water op de rug. Om zo een poging te doen om rondje Reichswald, blauwe route Mook en weer Reichswald. Iets meer dan 50km en 800+ hoogtemeters gefietst.
Blauwe route Mook al lang niet meer gedaan. Was verkeerd aangereden dus deel van blauwe route 2x gefietst. Dat was geen straf. Stuk langs gaas op, Is een mooie toevoeging. En gelijk Bike park meegepakt. Bike park is niet zo mijn ding, maar is zeker mooi geworden.
Was op laatste deel nog even aan denken waar is de aan rij route richting Reichswald (dus fietste wel erg rustig). Kwam er nog iemand achterop die gaf nog netjes aan dat die links wilde passeren.
Toen ik weer enig sinds wist waar ik was, rustig aangezet naar de aan rij route naar het Reichswald. Weer prima vermaakt.
Edit:
Mijn vrouw kwam net op het idee om vanmiddag een rustig rondje Reichswald te doen. Of ik mee ging. Straks dan nog maar keer op de fiets.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e2NKP9pb3RRBLSpffqqFIIxv.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z8Ckgr7WfUNybj5beXhRfEvh.jpg?f=user_large)
Zonder ontbijt op de fiets, maar een zak water op de rug. Om zo een poging te doen om rondje Reichswald, blauwe route Mook en weer Reichswald. Iets meer dan 50km en 800+ hoogtemeters gefietst.
Blauwe route Mook al lang niet meer gedaan. Was verkeerd aangereden dus deel van blauwe route 2x gefietst. Dat was geen straf. Stuk langs gaas op, Is een mooie toevoeging. En gelijk Bike park meegepakt. Bike park is niet zo mijn ding, maar is zeker mooi geworden.
Was op laatste deel nog even aan denken waar is de aan rij route richting Reichswald (dus fietste wel erg rustig). Kwam er nog iemand achterop die gaf nog netjes aan dat die links wilde passeren.
Edit:
Mijn vrouw kwam net op het idee om vanmiddag een rustig rondje Reichswald te doen. Of ik mee ging. Straks dan nog maar keer op de fiets.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e2NKP9pb3RRBLSpffqqFIIxv.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z8Ckgr7WfUNybj5beXhRfEvh.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eTzKsE2BgbK4layshhFHtpmc.jpg?f=user_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Daan_ op 27-04-2021 12:29 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Iemand een Parktool IR-1.2 te leen? Verzenden en terugsturen voor mijn rekening uiteraard (of ophalen als het dichtbij is)
Na afgelopen zondag besloten m’n remmen te vervangen. Alles besteld (zelfs de matchmaker die 27 euro kost! ) maar deze tool is wel erg duur voor dit werkje dus probeer het even via deze weg
Na afgelopen zondag besloten m’n remmen te vervangen. Alles besteld (zelfs de matchmaker die 27 euro kost! ) maar deze tool is wel erg duur voor dit werkje dus probeer het even via deze weg
Geen andere hacks mogelijk? Draadje en stofzuiger bvHolk schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:54:
Iemand een Parktool IR-1.2 te leen? Verzenden en terugsturen voor mijn rekening uiteraard (of ophalen als het dichtbij is)
Probleem is de achterbrug en de bottom bracket. Daar kan ik niet heel makkelijk langs tenzij ik de BB er uit haal. Maar die is nog prima in orde dus wil daar niet aankomen. De Parktool steek je een plug in de bestaande leiding en dan trek je die door het frame, omdraaien en dan de nieuwe leiding er in terughalen. Ik ben ‘bang’ dat ik met wat geknutsel deze halverwege er uit trek en dan alsnog de BB eruit moet halenPrulleman schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:57:
[...]
Geen andere hacks mogelijk? Draadje en stofzuiger bv
Wel liggen, maar even opsturen dat gaat hem niet worden. ;-)Holk schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:54:
Maar remleiding kun je ook met onderstaande Rockshox tooltje door frame trekken. In draaien op de oude leiding en op de nieuwe en rustig door het frame trekken. Zo in verleden wel eens vervangen. Werkte prima.
https://www.bikeinn.com/f...CTSwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Edit:
Zie filmpje SRAM.
[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 27-04-2021 14:16 ]
@Daan_ Die kende ik nog niet, maar ga ik gelijk bestellen. Voor die paar euro kan ik geen ‘buil vallen’. Heb nog een oude leiding liggen om te kijken of dat werkt. Dank je!
heeft er iemand ervaring met five tens met magneten? mocht dat niet bevallen zijn ze dan ook nog goed te gebruiken met mijn Shimano PD-GR500 Pedalen ( met pinnen?)
Neem aan dat je bedoeld iets zoals onder staande pedalen met bijvoorbeeld een Five Ten Kestrel schoen (deze schoen is voorzien van uitsparing voor SPD etc)
https://www.mountainbike....magped-sport-al15-pedalen
Als het gaat om Kestrel dan zou ik deze zelf niet gebruiken voor flats. Je mist toch stukje grip.
Als het gaat om Kestrel dan zou ik deze zelf niet gebruiken voor flats. Je mist toch stukje grip.
In die review dragen ze ook kestrels, een trail schoen (vlakke zool) met spd lijkt mij juist een goeie met magpeds?Daan_ schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:28:
Neem aan dat je bedoeld iets zoals onder staande pedalen met bijvoorbeeld een Five Ten Kestrel schoen (deze schoen is voorzien van uitsparing voor SPD etc)
Ah excuus overheen gelezen, nee dat is inderdaad niet aan te raden imo. Voor flats gewoon goeie flat pedal schoenen.Daan_ schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:35:
Ja deze zouden daar ook goed mee moeten werken. Alleen gaf chimera aan als deze niet werken zoals gehoopt. Of de schoen ook te gebruiken is voor flats. Door de uitsparingen heb je minder grip dan met bijvoorbeeld de freerider/freerider pro. Zelf de Kestrel wel eens gebruikt. Vind het een fijne schoen als je met SPD of magpeds fietst, maar niet op flats.
Voor SPD heb je ook veel keus in type schoen, XC, AM, 'Trail' schoenen enzo (Ohja en enduro ofc
Zelf heb ik tegenwoordig SPD 'trail' schoenen & look x-track pedalen, spd met een platformpje en spd schoenen met een vlakke zool. Uitklikken is echt zo snel in 'paniek' situaties en het platformpje maakt het echt stabieler.
Ik vind het erg fijn rijden en heb ook niet last van blokkades omdat ik vast zit, integendeel zelfs maar dat zal per persoon verschillen.
[ Voor 50% gewijzigd door Rmg op 28-04-2021 11:46 ]
Ja deze zouden daar ook goed mee moeten werken. Alleen gaf chimera aan als deze niet werken zoals gehoopt. Of de schoen ook te gebruiken is voor flats. Door de uitsparingen heb je minder grip dan met bijvoorbeeld de freerider/freerider pro. Zelf de Kestrel wel eens gebruikt. Vind het een fijne schoen als je met SPD of magpeds fietst, maar niet op flats.
Zelf geen ervaring met magpeds. Heel wat jaren gefietst met SPD, maar fiets nu bijna een jaar hoofdzakelijk met flats. En dat bevalt mij erg goed. En last van stuiteren op de pedalen en of dat ik minder makkelijk een klimmetje kan doen. Hier in het bos op aantal stukken waar ik mij inhield met SPD. Dit zijn niet onderhouden (technische) paadjes die steil naar beneden gaan. Daargaf ingeklikt zijn geen fijn gevoel. Zie op deze paadjes ook zelden iemand fietsen. Zal wel reden hebben. Op routes als Rijk van Nijmegen (blauw, paars) kom ik prima rond met SPD (geen last van de rem tussen de oren, zoals op eerder genoemde paadjes)
Met flats wel gemerkt dat ook meer aan mijn techniek werk. Zoals bunny hop is met SPD erg makkelijk. Even omhoog trekken en je hopt recht omhoog, maar met flats is juiste techniek weer belangrijk. En stuiteren van pedalen in begin gehad, maar ook hier lag het aan mijn techniek.
Edit:
keuze voor SPD (ingeklikt) of flats is persoonlijke keuze. Belangrijkste is dat je fiets met systeem dat voor jouw het beste werkt. En niet wat ander vind of denkt
Zelf geen ervaring met magpeds. Heel wat jaren gefietst met SPD, maar fiets nu bijna een jaar hoofdzakelijk met flats. En dat bevalt mij erg goed. En last van stuiteren op de pedalen en of dat ik minder makkelijk een klimmetje kan doen. Hier in het bos op aantal stukken waar ik mij inhield met SPD. Dit zijn niet onderhouden (technische) paadjes die steil naar beneden gaan. Daargaf ingeklikt zijn geen fijn gevoel. Zie op deze paadjes ook zelden iemand fietsen. Zal wel reden hebben. Op routes als Rijk van Nijmegen (blauw, paars) kom ik prima rond met SPD (geen last van de rem tussen de oren, zoals op eerder genoemde paadjes)
Met flats wel gemerkt dat ook meer aan mijn techniek werk. Zoals bunny hop is met SPD erg makkelijk. Even omhoog trekken en je hopt recht omhoog, maar met flats is juiste techniek weer belangrijk. En stuiteren van pedalen in begin gehad, maar ook hier lag het aan mijn techniek.
Edit:
keuze voor SPD (ingeklikt) of flats is persoonlijke keuze. Belangrijkste is dat je fiets met systeem dat voor jouw het beste werkt. En niet wat ander vind of denkt
[ Voor 46% gewijzigd door Daan_ op 28-04-2021 12:38 ]
Ik heb een tijdje met Magpads gereden, in de hoop dat ze het beste van twee werelden combineerde maar in praktijk was het beide net niet. Je zit niet "vast" genoeg waardoor je als nog best makkelijk van je pedalen af wordt geslagen bij pedelen op ruiger terrein en te "vast" om snel te dabben indien nodig. Dus beide net niet.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Voor de verandering eens in de ochtend de hoge+lage Vuursche ronde gedaan (digitale cursus volgen uit de US, verschuiving van de werktijden, dan maar zo) en het was op het parkoers erg rustig (op de weg daarentegen juist niet...). Erg lekker weer, maar wel te merken dat het droog is geweest want het mulle zand is op steeds meer delen te vinden. Daar ben ik niet zo handig mee, zeker in combinatie met de klik pedalen, maar niet gevallen!
Bij thuiskomst wel gezien dat de voorvork lekt, loopt aan de rechterpoot echt een stroompje naar de as toe, dus maar eens kijken of er nog kits voor te koop zijn (Fox 32 RLC 80 uit, ik meen, 2008). Dit lijkt goed zelf te doen (gezien de gevonden Youtube filmpjes), maar waar haal ik de kit vandaan? Bij Mantel wel een soort Fox-universele kit gevonden, is dat wat? Ik wil nog even een nieuwe fiets uitstellen gezien de voorraad/prijs ontwikkelingen, ookal is mijn huidige fiets een bij elkaar geraapte verzameling (maar voorlopig is mijn gebrek aan conditie en techniek nog de limiterende factor)...
Bij thuiskomst wel gezien dat de voorvork lekt, loopt aan de rechterpoot echt een stroompje naar de as toe, dus maar eens kijken of er nog kits voor te koop zijn (Fox 32 RLC 80 uit, ik meen, 2008). Dit lijkt goed zelf te doen (gezien de gevonden Youtube filmpjes), maar waar haal ik de kit vandaan? Bij Mantel wel een soort Fox-universele kit gevonden, is dat wat? Ik wil nog even een nieuwe fiets uitstellen gezien de voorraad/prijs ontwikkelingen, ookal is mijn huidige fiets een bij elkaar geraapte verzameling (maar voorlopig is mijn gebrek aan conditie en techniek nog de limiterende factor)...
Idiocracy: it is real!
Daar had ik afgelopen maandag inderdaad ook wel last van. Zeker aan het begin van Lage Vuursche zitten flink wat stukken met mul zand. Flink stoeien om dan omhoog te komen.Investig8or schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:50:
Erg lekker weer, maar wel te merken dat het droog is geweest want het mulle zand is op steeds meer delen te vinden.
Kijk anders eens bij Bike-discount, bike-components, R2-bike, Bike24. Die hebben hebben vaak dergelijke spare parts op voorraad. Tegen redelijke prijs zijn ook erg behulpzaam als je vragen hebt. Bestel nog zelden bij Mantel.Investig8or schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:50:
Voor de verandering eens in de ochtend de hoge+lage Vuursche ronde gedaan (digitale cursus volgen uit de US, verschuiving van de werktijden, dan maar zo) en het was op het parkoers erg rustig (op de weg daarentegen juist niet...). Erg lekker weer, maar wel te merken dat het droog is geweest want het mulle zand is op steeds meer delen te vinden. Daar ben ik niet zo handig mee, zeker in combinatie met de klik pedalen, maar niet gevallen!![]()
Conditie en techniek zijn te trainen. Mul zand fiets is al zoeken naar tractie laat staan bult op. Soms is het niet anders dan afstappen.
Vandaag hier achter op de plaats maar klein spring schansje gemaakt. Oude ijzeren plaat met dikke balk en twee stenen eronder. Tussen de meetings door af en toe even spelen.
Op een of andere manier hou ik wel van mul zand. Hier in Herperduin zijn er ook een paar behoorlijke zandbakken waarbij op een plek echt 8/10 moet afstappen. Ik heb hier in het verleden noodgedwongen flink op geoefend en nu geniet ik er stiekem wel van om dan fietsend tussen de afstappers door te gaan
. (Wel met een hartslag van 180 hoor, maar een deel van de kunst is om dat ook proberen te verbergen
)
Wilde net ook vertrekken voor een rondje stofhappen, komt net toen ik wilde vertrekken een maatje van mij langsrijden met de racer. Toch maar even een fietswissel gedaan en gezellig met hem mee gegaan. Hopelijk morgen weer een kans.
Edit: Het wordt trouwens ook tijd om weer wat “local legends” terug te pakken op de lokale route nu dat blijkbaar ineens aan staat voor alle segmenten!
Wilde net ook vertrekken voor een rondje stofhappen, komt net toen ik wilde vertrekken een maatje van mij langsrijden met de racer. Toch maar even een fietswissel gedaan en gezellig met hem mee gegaan. Hopelijk morgen weer een kans.
Edit: Het wordt trouwens ook tijd om weer wat “local legends” terug te pakken op de lokale route nu dat blijkbaar ineens aan staat voor alle segmenten!
[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 28-04-2021 19:22 ]
Zo vandaag is bestelling binnen gekomen zonder enige gedoe met import. Weekje zeker met koningsdag vind ik heel netjes en kan je normaliter zeker op plannen. Vandaag even een rustige training gedaan en de bars geprobeerd vond deze wel lekker samen en nog redelijk weg te krijgen.fdees schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:13:
[...]
Bedankt voor de heads up. Heb net ook maar eens mijn bestelling gedaan met de 40% korting en wat uit de extra clearance (wel even op de datum gelet). Uiteindelijk 102 gels voor nog geen €82.
Daarnaast ook nog eens de bars chocolade fudge toegevoegd om te proberen. Ben heel benieuwd hiernaar.
Kortingscode bedoel ik op advertenties die je online op socials tegen kom nadat je online op sportvoeding zoekt.
The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future
Brede banden weinig lucht. Op m'n 2.6 brede bandjes met 1.4-1.6 bar er in kom ik wel vrij ver hoor, valt qua moeite ook wel mee, gewoon lekker in de grannygear.Kluus schreef op woensdag 28 april 2021 @ 19:03:
Op een of andere manier hou ik wel van mul zand. Hier in Herperduin zijn er ook een paar behoorlijke zandbakken waarbij op een plek echt 8/10 moet afstappen. Ik heb hier in het verleden noodgedwongen flink op geoefend en nu geniet ik er stiekem wel van om dan fietsend tussen de afstappers door te gaan. (Wel met een hartslag van 180 hoor, maar een deel van de kunst is om dat ook proberen te verbergen
)
Moet ik alleen wel even pompen als ik wel een keer in een rotsige omgeving rijd gezien er binnenbanden in zitten
naast brede zachte banden helpt het vooral om je stuur los vast te houden en niet teveel druk op de voorkant.
Bij teveel gewicht voorop loop je meer risico dat de voorkant vast loopt, waar door je nog moeilijker vooruit komt (daarnaast wil je juist wel gewicht achterop omdat je anders doorslipt met trappen).
Verder loopt de voorkant vast als je te fanatiek probeert te sturen, vaak ga je een willekeurige richting op en als je dan te hard tegenstuurt zit je ook weer vast. Je kan het best de voorkant een beetje laten "zoeken" door losjes vast te houden, en als je echt moet bijsturen moet je dit rustig / ruim doen.
De routes hier rond Breda worden ook al weer een stuk muller, maar gelukkig vandaag weer wat regen..
Bij teveel gewicht voorop loop je meer risico dat de voorkant vast loopt, waar door je nog moeilijker vooruit komt (daarnaast wil je juist wel gewicht achterop omdat je anders doorslipt met trappen).
Verder loopt de voorkant vast als je te fanatiek probeert te sturen, vaak ga je een willekeurige richting op en als je dan te hard tegenstuurt zit je ook weer vast. Je kan het best de voorkant een beetje laten "zoeken" door losjes vast te houden, en als je echt moet bijsturen moet je dit rustig / ruim doen.
De routes hier rond Breda worden ook al weer een stuk muller, maar gelukkig vandaag weer wat regen..
[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 29-04-2021 14:50 ]
Ja precies, stuur losjes houden gewicht naar achter en licht schakelen, sturen met je gewicht.
Vandaag begon het net te motregenen toen ik ging waardoor de toplaag nat was maar gelijk daaronder was het natuurlijk hardstikke mul. Gevolg was wel dat mijn banden helemaal vol liepen met half plakkerig, half mul zand en het lekker uitstortte over mijn (net bijna compleet vernieuwde) drivetrain, die heeft weer een lekker schuurbeurtje gehad
.
Verder wel heerlijk in het bos zo net na/tijdens de eerste regenbui sinds een tijd.
Vandaag begon het net te motregenen toen ik ging waardoor de toplaag nat was maar gelijk daaronder was het natuurlijk hardstikke mul. Gevolg was wel dat mijn banden helemaal vol liepen met half plakkerig, half mul zand en het lekker uitstortte over mijn (net bijna compleet vernieuwde) drivetrain, die heeft weer een lekker schuurbeurtje gehad
Verder wel heerlijk in het bos zo net na/tijdens de eerste regenbui sinds een tijd.
[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 29-04-2021 15:04 ]
Dat merkte ik dinsdag ook al op.[b]Prulleman schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:49:
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Daar moet het tegen kunnen als het op een MTB zit vind ik.Kluus schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:01:
Ja precies, stuur losjes houden gewicht naar achter en licht schakelen, sturen met je gewicht.
Vandaag begon het net te motregenen toen ik ging waardoor de toplaag nat was maar gelijk daaronder was het natuurlijk hardstikke mul. Gevolg was wel dat mijn banden helemaal vol liepen met half plakkerig, half mul zand en het lekker uitstortte over mijn (net bijna compleet vernieuwde) drivetrain, die heeft weer een lekker schuurbeurtje gehad.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
:strip_exif()/f/image/1AGNAbXiYrXuY1EAonhRKe5L.jpg?f=fotoalbum_large)
Staat ze dan
Heb nog pedalen en Sidi schoenen onderweg. Zinin!
- Deore 1x12
- Rockshox luchtvering
Volledige specs
[ Voor 12% gewijzigd door 418O2 op 29-04-2021 16:00 ]
Nice, ziet er goed uit!418O2 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:57:
[Afbeelding]
Staat ze danheb er vittoria saguaro banden onder laten leggen nog, tubeless.
Heb nog pedalen en Sidi schoenen onderweg. Zinin!
- Deore 1x12
- Rockshox luchtvering
Volledige specs
Naja.. tegen kunnen.. je moet je er niet door tegen laten houden, maar gegarandeerd dat het een stuk harder slijt onder dat soort omstandigheden...magic_nl schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:40:
[...]
Daar moet het tegen kunnen als het op een MTB zit vind ik.
Shimano heeft daar trouwens wel wat nieuws voor.. Deore en XT in extra duurzame versies.. helaas niet echt compatible met huidige groepen (ander pitch, dus eigen derailleur en shifter, en het draait om de cassette dus die is uiteraard anders) enkel dezelfde ketting..
https://m.pinkbike.com/ne...urability-drivetrain.html
[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 29-04-2021 16:08 ]
Nice, wel 11 speed en nog het oude freehub design.Prulleman schreef op donderdag 29 april 2021 @ 16:06:
[...]
Naja.. tegen kunnen.. je moet je er niet door tegen laten houden, maar gegarandeerd dat het een stuk harder slijt onder dat soort omstandigheden...
Shimano heeft daar trouwens wel wat nieuws voor.. Deore en XT in extra duurzame versies.. helaas niet echt compatible met huidige groepen (ander pitch, dus eigen derailleur en shifter, en het draait om de cassette dus die is uiteraard anders) enkel dezelfde ketting..
https://m.pinkbike.com/ne...urability-drivetrain.html
Maar de XT cassette weegt 780 gram, dat is wel 300 gram zwaarder dan de 12 speed 10-51 XT cassette... Ik ben niet per se een weight-weenie, zeker niet op de MTB, maar dit vind ik best wel veel op een draaiend onderdeel. Zo hard slijt “normaal” XT ook weer niet vind ik, ook niet in 12 speed. Voor e-MTBs ligt het kantelpunt wellicht anders en is dit wel een mooie oplossing, daar is het gewicht ook niet echt van belang.
Nou maakt het gewicht in het centrum van je wiel minder uit dan aan de buitenkant. Dus liever dit met lichte velgen dan zware velgen en een lichte cassette (of gewoon beide licht en af en toe vervangenKluus schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:11:
[...]
Nice, wel 11 speed en nog het oude freehub design.
Maar de XT cassette weegt 780 gram, dat is wel 300 gram zwaarder dan de 12 speed 10-51 XT cassette... Ik ben niet per se een weight-weenie, zeker niet op de MTB, maar dit vind ik best wel veel op een draaiend onderdeel. Zo hard slijt “normaal” XT ook weer niet vind ik, ook niet in 12 speed. Voor e-MTBs ligt het kantelpunt wellicht anders en is dit wel een mooie oplossing, daar is het gewicht ook niet echt van belang.
Does it though?Prulleman schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:20:
[...]
Nou maakt het gewicht in het centrum van je wiel minder uit dan aan de buitenkant. Dus liever dit met lichte velgen dan zware velgen en een lichte cassette (of gewoon beide licht en af en toe vervangen)
@Prulleman zo’n 50T kan je nauwelijks meer het centrum van je wiel noemen though... 
@418O2 ik heb maar een paar stukjes gekeken maar deze filmpjes zijn wel racefiets georienteerd, waar je een stuk minder acceleratie/deceleratie afwisselingen hebt dan op de mtb. Dus bij de mtb liggen de verhoudingen wellicht iets anders voor wat betreft velgen.
Een cassette is daarin natuurlijk ook weer anders, zeker op de mtb waarbij je vaker afwisselt tussen trappen en freewheelen.
@418O2 ik heb maar een paar stukjes gekeken maar deze filmpjes zijn wel racefiets georienteerd, waar je een stuk minder acceleratie/deceleratie afwisselingen hebt dan op de mtb. Dus bij de mtb liggen de verhoudingen wellicht iets anders voor wat betreft velgen.
Een cassette is daarin natuurlijk ook weer anders, zeker op de mtb waarbij je vaker afwisselt tussen trappen en freewheelen.
Buiten acceleratie/deacceleratie welke meer speelt op de mountainbike heb je ook nog dat de vering niet alleen uit je banden komt, het is dus (deels) ongeveerde massa. Dit heeft onder andere invloed op hoe goed je wiel het terrein volgt bij korte hobbels/stoten, je Demper moet dus meer dempen/je hebt dus meer rebound nodig om contact te houden en/of niet langzaam verder in je veerweg te zakken na snel opeenvolgende hobbels. Ook verander je vaker/sneller van richting ten opzichte van de racefiets, het gyroscopische effect is dus wat relevanter.Kluus schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:31:
@Prulleman zo’n 50T kan je nauwelijks meer het centrum van je wiel noemen though...
Ben het overigens wel eens dat het nogal eens overdreven wordt, verre weg de overgrote meerderheid doet er beter aan te investeren in een beter eetpatroon en bijbehorend gewichtsverlies.
@GoldenSample dat gyroscopische effect wordt volgens mij aardig onderschat. Voor mijn gevoel zat daar de meeste winst bij mijn carbon velgen. De hele fiets liet zich makkelijker door de bocht gooien en smijten
Ik vind 1.4 bar in een 2.6 band nogal hoog. Ik rij normaal rond de 1.1-1.2 bar.GoldenSample schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:05:
Brede banden weinig lucht. Op m'n 2.6 brede bandjes met 1.4-1.6 bar er in kom ik wel vrij ver hoor
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Niet heel tof voor je velgen als dat je standaard bandenspanning is. Of je moet alleen met mul zand bedoelen?zonoskar schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:57:
[...]
Ik vind 1.4 bar in een 2.6 band nogal hoog. Ik rij normaal rond de 1.1-1.2 bar.
Ik zou ook zoiets gebruiken bij 2.6", denk ikMarty! schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:00:
[...]
Niet heel tof voor je velgen als dat je standaard bandenspanning is. Of je moet alleen met mul zand bedoelen?
Met 2.25" heb ik 1.3 voor en 1.5 achter
Het promofilmpje geeft wel aan wat de beoogde doelgroep is. E-MTB's en E-bikes met iets dikkere banden.Kluus schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:11:
[...]
Voor e-MTBs ligt het kantelpunt wellicht anders en is dit wel een mooie oplossing, daar is het gewicht ook niet echt van belang.
Brede banden, brede velgen hebben hele andere druk nodig dan smalle banden en smalle velgen (en dan heb je nog rijder gewicht, ondergrond, rijstijl, voorkeur, pomp/meter etc)Marty! schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:00:
[...]
Niet heel tof voor je velgen als dat je standaard bandenspanning is. Of je moet alleen met mul zand bedoelen?
Een fatbike met 4" banden rij je met <1 bar tot zelfs 0,5 bar..
Ik rij 2.25 banden, 26.5mm velgen, 75 kg, xc in NL met 1.3 -1.4 bar
Ik heb toch nog nooit een velg kapot gereden, dus hoezo slecht? Ik heb voor die 2.6" banden wel velgen met een interne breedte van 30mm, dat helpt ook.Marty! schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:00:
[...]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Rijd met Tubes (29mm binnen breedte van de velgen overigens) en rammel hem wat vaker over korte stoten (omgevallen bomen bijvoorbeeld) dan dat je in NL doet (+ dat ik nog beter moet leren manual-en/bunny-hoppen).zonoskar schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:57:
[...]
Ik vind 1.4 bar in een 2.6 band nogal hoog. Ik rij normaal rond de 1.1-1.2 bar.
Dan schrik je zeker helemaal kapot dat ik achter over de 2 bar heb als ik in een bikepark rijd (en zelfs dan nog wel eens een pinchflat gehad heb).
[ Voor 12% gewijzigd door GoldenSample op 29-04-2021 23:46 ]
Zo, laatst was mijn American classic achternaaf stuk. Of in ieder geval de freehub draaide door als er teveel kracht op kwam. Op dit moment zijn alle passende naven relatief duur. Via marktplaats een alleraardigste man tegengekomen die nog een nieuwe set xtr naven had liggen 12*143, die ook nog goed kon spaken. Ik een mooi rondje Ermelo-Nunspeet gefietst en hij in de tussentijd mijn wiel weer in elkaar gezet. Kan de 26 inch weer even voort 
:strip_exif()/f/image/FTEEwWGyxqmyo0kXrAvahIdk.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zqVY23h5gScgBL0zeRuhqliG.jpg?f=user_large)
Stuk stijver zo aan de achterkant ipv quick release!
:strip_exif()/f/image/5P1GYIowjWcIUrxBF7uHOMdB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FTEEwWGyxqmyo0kXrAvahIdk.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zqVY23h5gScgBL0zeRuhqliG.jpg?f=user_large)
Stuk stijver zo aan de achterkant ipv quick release!
:strip_exif()/f/image/5P1GYIowjWcIUrxBF7uHOMdB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3ABiIsetWb8k8s5Lami4YpA4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja precies, dat is ook wel een logische doelgroep waar de slijtage doorgaans hoger is en gewicht bijna helemaal niet van belang is.GWBoes schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:42:
[...]
Het promofilmpje geeft wel aan wat de beoogde doelgroep is. E-MTB's en E-bikes met iets dikkere banden.
Ik begin ondertussen wel warm te lopen voor carbon velgen op mijn MTB door deze discussies en de positieve ervaringen van onder andere @Prulleman. Misschien binnenkort eens gaan rondkijken...
Heb goede ervaringen met Wheel-Tec, maar ook op Mountainbike.nl zitten aantal mannen die je goed van advies kunnen voorzien. Zoals Jan de Man etc…. Erase naven zie ik laatste tijd veel genoemd worden. Iets goedkoper dan de DT240, maar in zelfde klasse….
Zelf een FliteX-SLS met DT-Swiss 240 EXP SP. Velg breedte 25mm achter 28mm voor. Setje nu paar maanden in gebruik en content mee. Licht (+/- 1250gr) stevig en merkbaar verschil met de oude DT X1700 wielen.
Op de fully een set Reynolds TR309 30mm. Deze zijn wel iets zwaarder (+/- 1750gr), maar kunnen wel tegen wat mishandeling. Laatst dikke tak tussen de wielen gehad niks op te zien. Alleen ventiel moest ik achteraf vervangen. Die had het niet overleeft.
Zelf een FliteX-SLS met DT-Swiss 240 EXP SP. Velg breedte 25mm achter 28mm voor. Setje nu paar maanden in gebruik en content mee. Licht (+/- 1250gr) stevig en merkbaar verschil met de oude DT X1700 wielen.
Op de fully een set Reynolds TR309 30mm. Deze zijn wel iets zwaarder (+/- 1750gr), maar kunnen wel tegen wat mishandeling. Laatst dikke tak tussen de wielen gehad niks op te zien. Alleen ventiel moest ik achteraf vervangen. Die had het niet overleeft.
[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 30-04-2021 08:31 ]
ja, hier staan een paar recente voorbeelden van Jan: https://www.mountainbike....ic.php?p=2578832#p2578832
paar verschillende Nextie velgen en Erase naven.. zijn mooie setjes geworden
(in deze post nog wat details: https://www.mountainbike....ic.php?p=2586926#p2586926)
wel aardige hubs overigens:
https://www.erasecomponen...ar-hub-1920?category=1304
https://www.erasecomponents.com/mtbhubs
- 60 POE
- XD, MicroSpline of HG bodies
- enduro lagers
- niet heel veel zwaarder dan DT 240, stuk lichter dan Hope
- titanium body! (niet meer invreten van de cassette)
paar verschillende Nextie velgen en Erase naven.. zijn mooie setjes geworden
(in deze post nog wat details: https://www.mountainbike....ic.php?p=2586926#p2586926)
wel aardige hubs overigens:
https://www.erasecomponen...ar-hub-1920?category=1304
https://www.erasecomponents.com/mtbhubs
- 60 POE
- XD, MicroSpline of HG bodies
- enduro lagers
- niet heel veel zwaarder dan DT 240, stuk lichter dan Hope
- titanium body! (niet meer invreten van de cassette)
[ Voor 35% gewijzigd door Prulleman op 30-04-2021 08:46 ]
Woensdag heb ik mijn Rockshox Recon opgehaald en op mijn fiets kunnen zetten, dit in plaats van de Rockshox met coil die er al op zat. Dat vervangen had ik nog nooit gedaan, dus ik maakte me al een beetje druk. Voor niks, bleek achteraf
Ik had al eerder gevraagd naar balhoofden e.d. en uiteindelijk heb ik gewoon wat nieuwe kogellagers besteld en er in gestopt.
De vorkbuis van de nieuwe vork heb ik netjes op lengte kunnen maken door de pijpensnijder die mijn pa nog had liggen van wat loodgieter-werk. Het monteren van de vork was eigenlijk bijzonder eenvoudig; wel fijn dat ik de oude er al eens uit gehaald had om te kijken hoe alles zat. Het lastigste was het monteren van de kabel voor de lockout, daar had ik een extra handje bij nodig, maar gelukkig wilde mijn zoon wel even helpen
Links de nieuwe, rechts de oude:
:strip_exif()/f/image/A7qnv7i0b5GgUoQRtC71YywT.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteravond ook al even een rondje wezen spelen op de Belt (de lokale speeltuin voor oudere kinderen):strip_exif()/f/image/PkCrv343p3Te15fmmexq1mxh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6UXjdfyDbLDFROINUVb8hkFv.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat een feest, wat een feest
Het enige wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat één van de seals net niet helemaal recht zit, dus ik wil binnenkort een lower leg service gaan doen.
Ik had al eerder gevraagd naar balhoofden e.d. en uiteindelijk heb ik gewoon wat nieuwe kogellagers besteld en er in gestopt.
De vorkbuis van de nieuwe vork heb ik netjes op lengte kunnen maken door de pijpensnijder die mijn pa nog had liggen van wat loodgieter-werk. Het monteren van de vork was eigenlijk bijzonder eenvoudig; wel fijn dat ik de oude er al eens uit gehaald had om te kijken hoe alles zat. Het lastigste was het monteren van de kabel voor de lockout, daar had ik een extra handje bij nodig, maar gelukkig wilde mijn zoon wel even helpen
Links de nieuwe, rechts de oude:
:strip_exif()/f/image/A7qnv7i0b5GgUoQRtC71YywT.jpg?f=fotoalbum_large)
Gisteravond ook al even een rondje wezen spelen op de Belt (de lokale speeltuin voor oudere kinderen)
:strip_exif()/f/image/PkCrv343p3Te15fmmexq1mxh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6UXjdfyDbLDFROINUVb8hkFv.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat een feest, wat een feest
Het enige wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat één van de seals net niet helemaal recht zit, dus ik wil binnenkort een lower leg service gaan doen.
:strip_exif()/f/image/tsav73HQ6YXsSfJpIgXRBZla.jpg?f=fotoalbum_large)
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Ben toch wel benieuwd naar jullie gewicht? Als ik met 2.6 banden op < 1.8 achter rij en ram hem over de wortels in Nijmegen in downhill stukken dan voel ik mijn velg toch echt wel met me 94kg.Smultie schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:13:
[...]
Ik zou ook zoiets gebruiken bij 2.6", denk ik
Met 2.25" heb ik 1.3 voor en 1.5 achter
Ik rij 1.7 voor en 1.9 achter, dat is net de sweetspot dan raak ik niets en ook maar iets zachter dan tik ik de velg een paar keer in Nijmegen aan. Op een ritje Nijmengen + Groesbeek + Mook.
@Sherlock kan je die seal niet gewoon terug op zijn plek drukken? Dit kan nooit optimaal werken..
@flitjes vraag dan ook de velgbreedte erbij, dat scheelt echt veel namelijk, met 21 mm velgen en 2.25 banden had ik ook bijna een halve bar meer nodig.
@flitjes vraag dan ook de velgbreedte erbij, dat scheelt echt veel namelijk, met 21 mm velgen en 2.25 banden had ik ook bijna een halve bar meer nodig.
[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 30-04-2021 09:24 ]
25mm intern voor en 21 mm achter, tubeless en 72-75 kgflitjes schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:14:
[...]
Ben toch wel benieuwd naar jullie gewicht? Als ik met 2.6 banden op < 1.8 achter rij en ram hem over de wortels in Nijmegen in downhill stukken dan voel ik mijn velg toch echt wel met me 94kg.
Ik rij 1.7 voor en 1.9 achter, dat is net de sweetspot dan raak ik niets en ook maar iets zachter dan tik ik de velg een paar keer in Nijmegen aan. Op een ritje Nijmengen + Groesbeek + Mook.
Zoals je al terecht aanhaalt is het meer dan velg en band -breedte, Rijder gewicht, tubeless (ja/nee), type fiets, waar fiets je (wortels, rockgardens, vlakke wegen, droog, nat etc…) En dan nog persoonlijke voorkeur. Je zult zien dat wel allemaal eigen voorkeur hebben voor bandenspanning ;-)flitjes schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:14:
[...]
Ben toch wel benieuwd naar jullie gewicht? Als ik met 2.6 banden op < 1.8 achter rij en ram hem over de wortels in Nijmegen in downhill stukken dan voel ik mijn velg toch echt wel met me 94kg.
En dan heb je nog zijn onze pompen, drukmeters zelfde gekalibreerd ? Hier zit vaak ook nodige verschil…
Dat is waar. Ik rij 2.6 op 30mm velgen. Jullie?Prulleman schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:23:
@Sherlock kan je die seal niet gewoon terug op zijn plek drukken? Dit kan nooit optimaal werken..
Ik heb het met lichte druk geprobeerd, maar ben wel een beetje huiverig om te hard te drukken en daardoor iets te beschadigen. Maar misschien moet ik het maar gewoon doen.Prulleman schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:23:
gewoon door drukken, de installatie is ook gewoon met de hand en erin drukken (eventueel met een tooltje om de druk gelijk te verdelen).Sherlock schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:41:
[...]
Ik heb het met lichte druk geprobeerd, maar ben wel een beetje huiverig om te hard te drukken en daardoor iets te beschadigen. Maar misschien moet ik het maar gewoon doen.
Mocht ie vaker loskomen kan er wel wat mis zijn met de vork (lek in de luchtkamer, teveel olie, ... )
Ik ben direct maar even naar de schuur gelopen en hij zit weer recht, thanks!
Sowieso dat hele lage bandenspanning gebeuren is meer voor hardtail XC rijden. Ik (~100kg) wil met mijn fully gewoon overal over heen kunnen knallen incl flow bochten zonder te zwabberen, de fiets lost het wel op.
Niet voor niks rijden downhill/enduro rijders (vaak rond de 75kg) met bredere velgen en minstens 1.8+ bar achter om zo veel mogelijk snelheid in de band te houden. En dan passen ze het nog aan per rit ook.
Er is dus geen 1 banden spanning to rule em all
https://www.pinkbike.com/...ikes-of-bernard-kerr.html
https://mbaction.com/pro-tips-aaron-gwins-speed-secrets/
Niet voor niks rijden downhill/enduro rijders (vaak rond de 75kg) met bredere velgen en minstens 1.8+ bar achter om zo veel mogelijk snelheid in de band te houden. En dan passen ze het nog aan per rit ook.
ja en nee.. grootste verschil tussen je (pro) voorbeelden en het normale klootjesvolk is de snelheid en het terrein.. de meeste van ons rijden geen world cup DH of EWS terrein, en als we dat doen, dan is het zeker niet op die snelheid. (als dat wel is, dan heb je een mooie carrière gemist).GrooV schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:17:
Sowieso dat hele lage bandenspanning gebeuren is meer voor hardtail XC rijden. Ik (~100kg) wil met mijn fully gewoon overal over heen kunnen knallen incl flow bochten zonder te zwabberen, de fiets lost het wel op.
als je gaat zwabberen in bochten, dan is inderdaad je druk te laag, (of je velg te smal of je band te breed, of een combinatie van die 3).
en je zegt dat ze 1.8+ bar rijden "om snelheid in de band te houden", met minder druk heb je gewoon meer grip en minder rolweerstand (en dus meer snelheid). Het is echter het terrein in combinatie met achterlijke snelheden die een hogere druk vereisen. Met minder rijden ze simpelweg lek.
Die gasten rijden waarschijnlijk ook met een luchtdruk in hun vork/demper, waar wij nog niet de halve veerweg mee zouden gebruiken..
hier heb je wel helemaal gelijk, maar laten we daarom vooral niet doen wat de pro's doenEr is dus geen 1 banden spanning to rule em all
Gewicht maakt natuurlijk enorm uit inderdaad net als, terecht opgemerkt de fiets, of je op een trial (laat staan enduro) fully rijd of een hardtail.flitjes schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:14:
[...]
Buiten hoeveel wortels/stenen etc. je tegenkomt is het ook wat je daarnaast rijd. Als je wat gap-jumps pakt kan het wel fijn zijn om wat meer lucht er in te gooien voor als je 'iets' te kort springt. Anders ram je gegarandeerd je velg naar z'n grootje als je net op het randje land.
We willen toch allemaal doen wat pro's doen? Of vind je een Specialized S-Works Epic SRAM AXS Carbon overkill voor de zondag ochtend?Prulleman schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:22:
[...]
hier heb je wel helemaal gelijk, maar laten we daarom vooral niet doen wat de pro's doen
[ Voor 55% gewijzigd door GrooV op 30-04-2021 13:04 ]
nee hoor, kom maar opGrooV schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:04:
[...]
We willen toch allemaal doen wat pro's doen? Of vind je een Specialized S-Works Epic SRAM AXS Carbon overkill voor de zondag ochtend?
Vind dat wel mooi aan de mountainbike community dat het wat minder be-/ver-oordelend is dan veel andere sporten, zeker het wielrennen. In Bikeparks blijft dat wel het mooiste, één of ander local ventje van een jaartje of 13 die als een raket naar beneden gaat op een te grote fiets van 10 jaar terug.
Ik wielren ook en daar is het wel iets meer, maar onder mijn vrienden is dat totaal niet. Maar veroordelende types zouden mijn vriend niet worden.GoldenSample schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:03:
Vind dat wel mooi aan de mountainbike community dat het wat minder be-/ver-oordelend is dan veel andere sporten, zeker het wielrennen. In Bikeparks blijft dat wel het mooiste, één of ander local ventje van een jaartje of 13 die als een raket naar beneden gaat op een te grote fiets van 10 jaar terug.
Wat wel mijn vrienden worden, zijn mijn nieuwe schoenen
:strip_exif()/f/image/oL2z5vXU7iPaFnSOcTSj8VWc.jpg?f=fotoalbum_large)
Uiteraard, ook bij wielrennen is het waarschijnlijk een minderheid die zulk materiaal/etiquette snobisme heeft.418O2 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:16:
[...]
Ik wielren ook en daar is het wel iets meer, maar onder mijn vrienden is dat totaal niet. Maar veroordelende types zouden mijn vriend niet worden.
Wat wel mijn vrienden worden, zijn mijn nieuwe schoenen[Afbeelding]
Kek kleurtje, het maakt natuurlijk niet uit maar matching touches op je fiets (grips bijvoorbeeld) vind ik dan altijd wel super tof als het z'n lekkere knal kleur is als lime.
Is een balhoofdlager makkelijk zelf te vervangen? Zit al enige tijd iets speling op. Maar na een weekendje UH is het wel wat erger geworden. Ook met wiel optillen voel je dat de lagers niet helemaal soepel meer draaien (alsof er zand tussenzit (wat er wss ook in zit ofzo
)). Fiets komt uit 2017 (Giant Fathom 1LTD).
Afgelopen weekend met wat vrienden een huisje gehuurd in Maarn en daar een weekendje lopen biken/zuipen
Vrijdag einde middag Austerlitz gedaan:
Redelijke racebaan, mooie flow en slingerende singletracks maar nergens echt steil.
Zaterdag Leersum / Amerongen
Erg mooie routes, wat technischer door wat meer kuilen en boomwortels en een stuk meer hoogtemeters. Ik had ze in december al eens eerder gedaan. Toen wat met geknepen remmen ivm de vele kuilen en geklapper, maar afgelopen weekend gewoon er overheen gedenderd.
Zondag Leusden/Woudenberg (Den Treek).
In basis mooie routes, alleen wat veel mulle stukken. En dan niet iets mul, maar vooral mulle klimmen. Daar is niet doorheen te fietsen. Ook een stuk waar m'n voorwiel zich ineens vast groef, sta je ook helemaal stijf andersom op de fiets om niet om te vallen
Voor de routes van den treek heb je weer een apart vignet nodig kwamen we (gelukkig wel voor de tijd) achter. Al zijn we nergens gecontroleerd.
Afgelopen weekend met wat vrienden een huisje gehuurd in Maarn en daar een weekendje lopen biken/zuipen
Vrijdag einde middag Austerlitz gedaan:
Redelijke racebaan, mooie flow en slingerende singletracks maar nergens echt steil.
Zaterdag Leersum / Amerongen
Erg mooie routes, wat technischer door wat meer kuilen en boomwortels en een stuk meer hoogtemeters. Ik had ze in december al eens eerder gedaan. Toen wat met geknepen remmen ivm de vele kuilen en geklapper, maar afgelopen weekend gewoon er overheen gedenderd.
Zondag Leusden/Woudenberg (Den Treek).
In basis mooie routes, alleen wat veel mulle stukken. En dan niet iets mul, maar vooral mulle klimmen. Daar is niet doorheen te fietsen. Ook een stuk waar m'n voorwiel zich ineens vast groef, sta je ook helemaal stijf andersom op de fiets om niet om te vallen
Voor de routes van den treek heb je weer een apart vignet nodig kwamen we (gelukkig wel voor de tijd) achter. Al zijn we nergens gecontroleerd.
De wijzen komen uit het Oosten!
Ja ik hou van flashy. Heb de bidonhouders op mijn fiets zelf uitgekozen en gecolormatched op het frame op die plekkenGoldenSample schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:21:
[...]
Uiteraard, ook bij wielrennen is het waarschijnlijk een minderheid die zulk materiaal/etiquette snobisme heeft.
Kek kleurtje, het maakt natuurlijk niet uit maar matching touches op je fiets (grips bijvoorbeeld) vind ik dan altijd wel super tof als het z'n lekkere knal kleur is als lime.
Stuur los, vork eruit, lagers er uit, schoonmaken, lagers terugplaatsen goed invetten, vork er in stuur er op en alles vastzetten, eerst topcap dan pas je andere boutenNoepZor schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:30:
Is een balhoofdlager makkelijk zelf te vervangen? Zit al enige tijd iets speling op. Maar na een weekendje UH is het wel wat erger geworden. Ook met wiel optillen voel je dat de lagers niet helemaal soepel meer draaien (alsof er zand tussenzit (wat er wss ook in zit ofzo)). Fiets komt uit 2017 (Giant Fathom 1LTD).
Lastigste is misschien nog wel uitzoeken welke je moet hebbenRmg schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:35:
[...]
Stuur los, vork eruit, lagers er uit, schoonmaken, lagers terugplaatsen goed invetten, vork er in stuur er op en alles vastzetten, eerst topcap dan pas je andere boutenkwartiertje werk
Ja mooi is dat, over de grens is mountainbiken echt een familiesport.GoldenSample schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:03:
In Bikeparks
Hier ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik het ook met heel het gezin kan en mag doenSjoewe schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:51:
[...]
Ja mooi is dat, over de grens is mountainbiken echt een familiesport.
Meestal wel inderdaad, en dat verwacht ik ook met die Giant 2017 die hij noemde.Rmg schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:35:
[...]
Stuur los, vork eruit, lagers er uit, schoonmaken, lagers terugplaatsen goed invetten, vork er in stuur er op en alles vastzetten, eerst topcap dan pas je andere boutenkwartiertje werk
Soms word je verrast, zoals ik laatst, toen bleek dat op mijn Canyon Exceed CF7 door mijn bovenste balhoofdlager de achterste remkabel en versnellingskabel heen lopen. Zodat het netjes is weggewerkt en er geen gat in het frame hoeft. Maar dat betekent alle kabels losmaken, lager vervangen, rem bleeden en versnellingen opnieuw afstellen. Duurt iets langer dan een kwartier kan ik je zeggen.
Er bleek ook nog eens een exotische maat (52x42x7) in te moeten (enkel bij Canyon of Acros te bestellen, verder werkelijk nergens).
Stukje frustratie en blijdschap in 1 post
Na dik een half jaar twijfelen toch een set Shimano XT remmen gekocht ipv de Level TLM waar ik gewoon niet aan kan wennen (persoonlijk). De voorrem (BR-M8100) bij Mantel en de achterrem (BR-M8110 FL) bij Bike-discount gekocht ivm beschikbaarheid. Omdat ik door het frame moest met de leiding van de achterrem uiteindelijk toch een set van Pro gekocht voor interne kabel doorvoer. Als laatste een matchmaker voor de SRAM shifter
Tot zo ver goed, alles was binnen en voorrem zat er binnen no-time op. Moest de lay-out op het stuur aanpassen van ‘rem, dropper, lockout’ naar ‘dropper, rem, lockout’ want de XT heeft een uitstekend deel wat tegen de handvat rust maar daar zit weer een ruimte tussen waar de drukker van de dropper kan worden gemonteerd.
En toen…
Achterrem uit de doos, hendel eruit, matchmaker erbij en … maar … huh … past niet. Blijkt dat de M8100 en M8110 een nieuwe montage beugel. Niet de I-spec II maar de nieuwe I-spec EV. En dan past de matchmaker niet he… grrrrr
MacGyver deel 1; de matchmaker van SRAM die op de Level hendel zat leek me wel te passen op de EV beugel. En ja, het is niet helemaal ideaal maar het past (!) De shifter zit nu wel heel dicht bij de rem en ik kan niet makkelijk kleine adjustments maken dus ik ga nog een echte I-Spec EV - SRAM matchmaker zoeken…
Toen de remleiding… zucht
Bij de achterrem de Level kabel eruit gehaald want bij de remhendel is het niet los te maken. All good so far. Daarna de Pro kit gemonteerd aan de kabel. De leiding terug uit het frame getrokken en de kabel ging mooi mee. Nieuwe leiding eraan en aan de kabel trekken. En… tromgeroffel; de kabel schiet uit z’n schroefje 2 cm voordat de leiding eruit komt… net voor een deel waar de leiding weer in een doorvoer komt.
“Vloekt een beetje”
Uiteindelijk, na 1.5 uur kloten en proberen heb ik de kabel vanaf de rem kant door het frame gekregen en uit het juiste gat naar buiten. Er zijn woorden gevallen, mensen en dingen verwenst, gereedschap gevlogen. Toen aansluiten. Had nog 2 olives liggen dus achterrem er op, no problem. Hendel erop, plug erin, kabel in de hendel, aandraaien en knijpen … squirt … olie … all over the place … Bleek de olive die vanuit de fabriek in de hendel zat verkeerd gemonteerd zijn. Die er met moeite uit kunnen peuteren want was verbogen en zat niet aan de leiding. Nieuwe olive erop en monteren. Daardoor een reverse bleed moeten doen voor de achterrem maar het zit past doet en werkt allemaal. Voorrem ook gebleed op de normale manier en ingeremd.
Blijdschap; hele fijne remmen! Beetje Frankenstein want de schijven (centerline X) zijn van SRAM
Nu nog bij Mantel een nieuwe kabel van de Pro kit regelen en met Pro een klein beetje frustratie delen.
Iemand nog een Level TLM remset kopen? Zitten nieuwe blokken in. Achterrem is ~6 cm korter qua leiding. Sta open voor elk aannemelijk bod
Plaatjes om het af te toppen:
:strip_exif()/f/image/sPSrv6ENMWow2FUhiqyM7yQ3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EuVNftSfoXg64P9Is1iP6nSB.jpg?f=fotoalbum_large)
Na dik een half jaar twijfelen toch een set Shimano XT remmen gekocht ipv de Level TLM waar ik gewoon niet aan kan wennen (persoonlijk). De voorrem (BR-M8100) bij Mantel en de achterrem (BR-M8110 FL) bij Bike-discount gekocht ivm beschikbaarheid. Omdat ik door het frame moest met de leiding van de achterrem uiteindelijk toch een set van Pro gekocht voor interne kabel doorvoer. Als laatste een matchmaker voor de SRAM shifter
Tot zo ver goed, alles was binnen en voorrem zat er binnen no-time op. Moest de lay-out op het stuur aanpassen van ‘rem, dropper, lockout’ naar ‘dropper, rem, lockout’ want de XT heeft een uitstekend deel wat tegen de handvat rust maar daar zit weer een ruimte tussen waar de drukker van de dropper kan worden gemonteerd.
En toen…
Achterrem uit de doos, hendel eruit, matchmaker erbij en … maar … huh … past niet. Blijkt dat de M8100 en M8110 een nieuwe montage beugel. Niet de I-spec II maar de nieuwe I-spec EV. En dan past de matchmaker niet he… grrrrr
MacGyver deel 1; de matchmaker van SRAM die op de Level hendel zat leek me wel te passen op de EV beugel. En ja, het is niet helemaal ideaal maar het past (!) De shifter zit nu wel heel dicht bij de rem en ik kan niet makkelijk kleine adjustments maken dus ik ga nog een echte I-Spec EV - SRAM matchmaker zoeken…
Bij de achterrem de Level kabel eruit gehaald want bij de remhendel is het niet los te maken. All good so far. Daarna de Pro kit gemonteerd aan de kabel. De leiding terug uit het frame getrokken en de kabel ging mooi mee. Nieuwe leiding eraan en aan de kabel trekken. En… tromgeroffel; de kabel schiet uit z’n schroefje 2 cm voordat de leiding eruit komt… net voor een deel waar de leiding weer in een doorvoer komt.
“Vloekt een beetje”
Uiteindelijk, na 1.5 uur kloten en proberen heb ik de kabel vanaf de rem kant door het frame gekregen en uit het juiste gat naar buiten. Er zijn woorden gevallen, mensen en dingen verwenst, gereedschap gevlogen. Toen aansluiten. Had nog 2 olives liggen dus achterrem er op, no problem. Hendel erop, plug erin, kabel in de hendel, aandraaien en knijpen … squirt … olie … all over the place … Bleek de olive die vanuit de fabriek in de hendel zat verkeerd gemonteerd zijn. Die er met moeite uit kunnen peuteren want was verbogen en zat niet aan de leiding. Nieuwe olive erop en monteren. Daardoor een reverse bleed moeten doen voor de achterrem maar het zit past doet en werkt allemaal. Voorrem ook gebleed op de normale manier en ingeremd.
Blijdschap; hele fijne remmen! Beetje Frankenstein want de schijven (centerline X) zijn van SRAM
Nu nog bij Mantel een nieuwe kabel van de Pro kit regelen en met Pro een klein beetje frustratie delen.
Iemand nog een Level TLM remset kopen? Zitten nieuwe blokken in. Achterrem is ~6 cm korter qua leiding. Sta open voor elk aannemelijk bod
:strip_exif()/f/image/sPSrv6ENMWow2FUhiqyM7yQ3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EuVNftSfoXg64P9Is1iP6nSB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e5VWuvLTVssYai82Ky3kzlLP.jpg?f=fotoalbum_large)
Poeh, wat een drama zoektocht naar carbon velgen.
Heb nu Sram, Boost, 12 speed.
Huidige zijn bontrage 30 line, die standaard dingen en piepen en kraken, en de fm weet het niet meer te fixen.
Heb wel mooie Bontrager Line Pro 30 gezien, lijken me ook degelijk. Kan best lomp rijden zeg maar.
Maar niet meer in NL te vinden, alternatieven, dt Swiss/Mavic kan ik ook niet 123 vinden. Of alleen de voorvelg o.i.d.
iemand tips, waar ik verder kan zoeken? en moet ik specifiek op dingen letten? bv breedte velg? garantie?
Budget 1000/1200 euro. (hele set)
vraag is, valt er voor dat bedrag niet iets mooiers te krijgen?
zie net:
DT Swiss XRC1501 Spline 30 1299
of
Bontrager Line Pro 30 TLR 29 1320
Huidige zijn bontrage 30 line, die standaard dingen en piepen en kraken, en de fm weet het niet meer te fixen.
Heb wel mooie Bontrager Line Pro 30 gezien, lijken me ook degelijk. Kan best lomp rijden zeg maar.
Maar niet meer in NL te vinden, alternatieven, dt Swiss/Mavic kan ik ook niet 123 vinden. Of alleen de voorvelg o.i.d.
iemand tips, waar ik verder kan zoeken? en moet ik specifiek op dingen letten? bv breedte velg? garantie?
zie net:
of
[ Voor 6% gewijzigd door Martinus op 01-05-2021 17:18 ]
no comment
Voor 1200,- kun je mooie set laten spaken. Persoonlijk zou informatie inwinnen bij wielbouwers. Bijvoorbeeld Wheel-Tec, CycleDreams, of Jan de Man van forum Mountainbike.nl etc… Een goede wielbouwer zal samen met jou kijken welke set beste bij je wensen past.Martinus schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:07:
zie net:
of
Breedte velgen hangt af van je gebruik. Op de XC 25mm achter en 28mm voor. Op de fully 30mm voor en achter.
Zelf met aantal bouwers contact gehad en daaruit een keuze gemaakt. Uiteindelijk voor Wheel-tec gekozen. Deze kon snelste leveren. Was zelf iets meer dan 1300 kwijt voor: FliteX-SLS velg (F: 25mm, R:28mm), DT-Swiss 240 EXP SP, sapim double butted spaken, tubeless tape. +/- 1250gr.
[ Voor 42% gewijzigd door Daan_ op 02-05-2021 19:17 ]
heb daar geen kaas van gegeten, zal de tips eens nalopen.Klitse schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:33:
Kan je voor dat bedrag niet gewoon iets handgespaakt laten bouwen?
no comment
Inderdaad, gewoon op bezoek gaan bij een lokale wielbouwer en even babbelen. Zij weten wel wat je nodig hebt.
Misschien Phillipos uit het wielrentopic?Martinus schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:41:
[...]
heb daar geen kaas van gegeten, zal de tips eens nalopen.
[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 01-05-2021 18:18 ]
Na heel wat frustraties om een band mooi recht op een velg te krijgen er achter gekomen dat het velglint de hele velg door slingert/los zit en dus simpelweg in de weg zit.
Tijd voor nieuw velglint dus, de velgen hebben de afmetingen 17*559, dan zou 18mm rimtape de juiste maat zijn toch? Hebben jullie nog favoriet velglint of is het meeste om het even?
Edit:
Terechte opmerking van @ZanielGa het gaat om BiBa's (sorry, boswielrenner)
Tijd voor nieuw velglint dus, de velgen hebben de afmetingen 17*559, dan zou 18mm rimtape de juiste maat zijn toch? Hebben jullie nog favoriet velglint of is het meeste om het even?
Edit:
Terechte opmerking van @ZanielGa het gaat om BiBa's (sorry, boswielrenner)
[ Voor 10% gewijzigd door Cranzai op 01-05-2021 19:06 ]
Dan is de eerste vraag die je hier gaat krijgen. Gaat het om tubeless of niet. Voor Tubeless heb je echt tape nodig en niet het velglint dat je voor binnenbanden kan gebruiken.Cranzai schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 18:45:
Na heel wat frustraties om een band mooi recht op een velg te krijgen er achter gekomen dat het velglint de hele velg door slingert/los zit en dus simpelweg in de weg zit.
Oeps ja, heb het toegevoegd, stomZanielGa schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:01:
[...]
Dan is de eerste vraag die je hier gaat krijgen. Gaat het om tubeless of niet. Voor Tubeless heb je echt tape nodig en niet het velglint dat je voor binnenbanden kan gebruiken.

Biba's it is, boswielrenner zijnde die ik ben.
Lijkt mij dat dat spul voor tubeless ook prima te gebruiken is icm biba?
Niets mis met binnenbanden. Zitten ook in 1 van mijn fietsen. Ze hebben ook zo hun voordelen. (Het was meer omdat je velglint en tape door elkaar gebruikte. Zou vervelend zijn als je lint had gehaald en dan je banden niet luchtdicht kreeg.Cranzai schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:07:
[...]
Oeps ja, heb het toegevoegd, stom![]()
Biba's it is, boswielrenner zijnde die ik ben.
Lijkt mij dat dat spul voor tubeless ook prima te gebruiken is icm biba?
Maar je kan tubeless tape ook gewoon prima gebruiken met binnenbanden. Tubeless tape is vaak alleen iets duurder. 18mm is prima, 21 zou ook nog kunnen. Geen favoriet in merken hier.
[ Voor 3% gewijzigd door ZanielGa op 01-05-2021 19:22 ]
Grappig, ik zit precies in hetzelfde schuitje.Martinus schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:07:
zie net:
of
Heb al 3x de line comp 30 krom gereden.
Volgens mij hebben ze er daarvan een hele container staan bij 12gobiking.
Ze hoefde hem nooit te bestellen voor me.
Ik heb offertes opgevraagd bij wheeltec, handgespaakt.nl en Custom cycling Wheels voor handgespaakte wielen.
Ze zitten allemaal ongeveer dezelfde prijs en bieden eigenlijk allemaal hetzelfde aan.
Als je goedkoop Carbon wilt, bieden ze allemaal Chinese no name velgen die je ook op aliexpress ziet staan.
Zelf denk ik dat ik voor wheeltec ga,omdat die bij mij in de buurt is en binnen 10 dagen levert.
Bij handgespaakt.nl was het 9 tot 10 weken....
De line pro 30 vond ik ook interessant, ook winkels gebeld, nergens te krijgen.
Q1 2022 zeiden ze.
Maar die set is nog overwegend zwaar, als je hem vergelijkt met de concurrentie.
Ik denk dat ik voor de duke crazy stars, of Lucky stars ga.
Aluminium set weegt ongeveer 1600 gram en de Carbon versie 1500.
Ik denk niet dat ik die extra 600 euro over heb voor 100 gram.
[ Voor 11% gewijzigd door robindk op 01-05-2021 21:08 ]
Je laatste zin: en stijfheid dan? Of staar ik me daar op blind? En zijn dan een goed stel aluutjes net zo goed?robindk schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:00:
[...]
Grappig, ik zit precies in hetzelfde schuitje.
Heb al 3x de line comp 30 krom gereden.
Volgens mij hebben ze er daarvan een hele container staan bij 12gobiking.
Ze hoefde hem nooit te bestellen voor me.
Ik heb offertes opgevraagd bij wheeltec, handgespaakt.nl en Custom cycling Wheels voor handgespaakte wielen.
Ze zitten allemaal ongeveer dezelfde prijs en bieden eigenlijk allemaal hetzelfde aan.
Als je goedkoop Carbon wilt, bieden ze allemaal Chinese no name velgen die je ook op aliexpress ziet staan.
Zelf denk ik dat ik voor wheeltec ga,omdat die bij mij in de buurt is en binnen 10 dagen levert.
Bij handgespaakt.nl was het 9 tot 10 weken....
De line pro 30 vond ik ook interessant, ook winkels gebeld, nergens te krijgen.
Q1 2022 zeiden ze.
Maar die set is nog overwegend zwaar, als je hem vergelijkt met de concurrentie.
Ik denk dat ik voor de duke crazy stars, of Lucky stars ga.
Aluminium set weegt ongeveer 1600 gram en de Carbon versie 1500.
Ik denk niet dat ik die extra 600 euro over heb voor 100 gram.
no comment
Goed gespaakte aluminium set zal (waarschijnlijk) ook voldoen. Zal iets zwaarder en minder stijf zijn dan vergelijkbare carbon wielen. Maar ga je het verschil merken? Niet iedereen zal dit verschil merken. Nadeel van carbon wielen is wel de prijs ;-)
Kennis had een set DT XR1700 wielen op zijn fiets. Was er niet zo content mee. Hij vond ze niet stijf genoeg in verhouding met zijn carbon set. Hij heeft ze tijdens een wielbouw workshop opnieuw gespaakt. En hij was aangenaam verrast wat opnieuw spaken deed met de wielen. Hij merkte nog wel verschil met zijn carbon wielen, maar het verschil is al iets kleiner geworden... De carbon wielen zijn lichter en stukje stijver.
Kennis had een set DT XR1700 wielen op zijn fiets. Was er niet zo content mee. Hij vond ze niet stijf genoeg in verhouding met zijn carbon set. Hij heeft ze tijdens een wielbouw workshop opnieuw gespaakt. En hij was aangenaam verrast wat opnieuw spaken deed met de wielen. Hij merkte nog wel verschil met zijn carbon wielen, maar het verschil is al iets kleiner geworden... De carbon wielen zijn lichter en stukje stijver.
[ Voor 73% gewijzigd door Daan_ op 02-05-2021 16:58 ]
Maar waarom zou een alu velg minder stijf zijn dan carbon? Ligt dat echt enkel aan het gebruikte materiaal of gewoon de manier waarop men de lagen carbon anders kan ‘vormen’?
Hieronder twee links met uitleg.pjlgt schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:36:
Maar waarom zou een alu velg minder stijf zijn dan carbon? Ligt dat echt enkel aan het gebruikte materiaal of gewoon de manier waarop men de lagen carbon anders kan ‘vormen’?
https://smicomposites.com...used-and-how-they-differ/
http://www.dexcraft.com/a...-comparison-of-materials/
[ Voor 39% gewijzigd door Daan_ op 02-05-2021 13:10 ]
Kunnen spaken is 1 ding, de juiste componenten selecteren is misschien nog wel belangrijker. Gewoon dure onderdelen kiezen is niet genoeg.
Het mooie van zelf (laten) spaken is dat je alles op je eigen gebruik, gewicht, voorkeur, budget kan afstemmen.
Een goede MTB wielbouwer zal je daar mee kunnen helpen.
Verschil tussen Alu en carbon is zoals eerder gezegd de sterkte bij een bepaald gewicht. Dat wil dus niet zeggen dat carbon altijd lichter of sterker is, maar een carbon velg van 400 gram vs een alu velg van 400 gram, zal carbon echt wel steviger en stijver zijn. Voor Alu zit je dan aan de ondergrens qua gewicht, zeker bij de wat bredere varianten. Terwijl bij carbon begint het dan een beetje.
(Dan heb ik het overigens over 29 " xc velgen tussen de 25 en 30mm, voor het zwaardere werk kan je beter niet voor het lichtste gaan).
Wil je betaalbaar carbon, dan zal je toch in China moeten shoppen, bv bij nextie , eiei of lightbicycle. Er zijn ook veel goedkopere varianten te vinden, maar dan weet je eigenlijk niet wat je in huis haalt. Zelf voor nextie gekozen door meerdere positieve ervaringen van anderen op het MTB forum. (dus geen gekochte Ali reviews).
Wil je wat meer besteden kan je naar duke e.d. kijken
Misschien een gekke vraag, maar hoe hard is een band als er zo'n 1.5 bar in zit? Ik heb een voetpomp met drukmeter, maar ik denk dat die kapot is. Mijn band is volgens dat ding 1.5 bar, maar dan is de band ook echt keihard en ik durf hem niet eens harder op te pompen om te kijken of het nog stijgt.
Ik denk dat de drukmeter gewoon niet goed werkt, want ik hoor vaak dat je een mtb band rond de 2.0 of net eronder wil hebben (afhankelijk van wat je gaat doen en gewicht enzo), maar kan me niet voorstellen dat 1.5 bar zo'n keiharde band oplevert.
Maarja, dacht ik vraag het even voor ik een nieuwe pomp met drukmeter koop en die oude blijkbaar gewoon goed was
Ik denk dat de drukmeter gewoon niet goed werkt, want ik hoor vaak dat je een mtb band rond de 2.0 of net eronder wil hebben (afhankelijk van wat je gaat doen en gewicht enzo), maar kan me niet voorstellen dat 1.5 bar zo'n keiharde band oplevert.
Maarja, dacht ik vraag het even voor ik een nieuwe pomp met drukmeter koop en die oude blijkbaar gewoon goed was

[ Voor 9% gewijzigd door RaptorK op 02-05-2021 20:59 ]
koop een drukmeter (beetje duur in nederland maar soit) een stuk nauwkeuriger ook https://www.mantel.com/schwalbe-airmax-proRaptorK schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:59:
Misschien een gekke vraag, maar hoe hard is een band als er zo'n 1.5 bar in zit? Ik heb een voetpomp met drukmeter, maar ik denk dat die kapot is. Mijn band is volgens dat ding 1.5 bar, maar dan is de band ook echt keihard en ik durf hem niet eens harder op te pompen om te kijken of het nog stijgt.
Voor dat geld kan je ook bijna deze halen, heb je nog een release valve ook & kan je je shock/vork ook bekijken.
[ Voor 10% gewijzigd door GoldenSample op 02-05-2021 21:30 ]
1.5 in een dat bike band is behoorlijk hard (een autoband op 2.5 bar druk je ook niet met de band in. Maar een 23mm racefiets band staat met 1,5 zo goed als leeg.RaptorK schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:59:
Maar laten we voor de vorm even uitgaan van een 2.2-2.3" band op een 25mm velg. Dan zou 1.5 bar echt wel goed met de hand een stukje in te drukken moeten zijn. Boven de gaat behoorlijk hard voelen.
Ik zou inderdaad oppassen, want als je meter echt goed afwijkt en er zit 4 bar in, dan zit je mogelijk op de limiet van je velg en klappen je spaken er straks uit.
Kortom, als het keihard voelt is het te hard. Je wilt dat de band vervormd naar het terrein ipv dat je overal overheen stuitert
Ik zou die van Topeak aanraden. Heb ze allebei, maar dan ding van Schwalve vind ik een goedkoop rotding. Gaat altijd te snel uit en ik vind het klooien om 'm goed op/vanaf een presta ventiel te krijgen zonder een boel druk te verliezen. Maar misschien ben ik niet compatible met dat ding.GoldenSample schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:28:
[...]
koop een drukmeter (beetje duur in nederland maar soit) een stuk nauwkeuriger ook https://www.mantel.com/schwalbe-airmax-pro
Voor dat geld kan je ook bijna deze halen, heb je nog een release valve ook & kan je je shock/vork ook bekijken.
Die van Topeak is een stuk degelijker en werkt een stuk handiger vind ik.
Shout out naar Futurumshop; ze sturen een nieuwe kabel op onder garantie. Niet dat ik er heel veel aan heb nu maar set is weer compleet ‘voor later’. En had zoveel besteld dat ik niet meer wist waar de Pro kit vandaan kwamHolk schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:52:
Stukje frustratie en blijdschap in 1 post
En toen…
“Vloekt een beetje”
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@GoldenSample @Prulleman @AntonT
Bedankt voor de reacties!
Ik denk dat het aantal bar nog best kan kloppen dan. Ik omschreef het als keihard, maar kan hem wat dat betreft zeker nog wel een stukje indrukken. Ik had de voorband alleen lek gereden en hij was daarvoor een stuk meer in te drukken. Zo werd de fiets destijds aangeleverd dus ik dacht die bandenspanning zal dan wel goed zijn, maar misschien was te druk gewoon veel te laag en heb ik hem mede daardoor ook lek gereden.
Overigens wel een apart lek denk ik. Ik heb niet in iets scherps gereden, maar de plek waar het ventiel zit is losgeraakt, als in: je kon het ventiel opzij wippen en dan zat er een gat in. Ik kan het niet zo goed omschrijven. Misschien post ik nog wel eens een foto, maar ben benieuwd of iemand weet hoe zoiets kan ontstaan.
Maar bedankt allen voor de reacties. Ik zal eens kijken voor zo'n drukmeter. Zo rond de 20 euro vind ik nog best te doen qua prijs.
Ik denk dat het aantal bar nog best kan kloppen dan. Ik omschreef het als keihard, maar kan hem wat dat betreft zeker nog wel een stukje indrukken. Ik had de voorband alleen lek gereden en hij was daarvoor een stuk meer in te drukken. Zo werd de fiets destijds aangeleverd dus ik dacht die bandenspanning zal dan wel goed zijn, maar misschien was te druk gewoon veel te laag en heb ik hem mede daardoor ook lek gereden.
Overigens wel een apart lek denk ik. Ik heb niet in iets scherps gereden, maar de plek waar het ventiel zit is losgeraakt, als in: je kon het ventiel opzij wippen en dan zat er een gat in. Ik kan het niet zo goed omschrijven. Misschien post ik nog wel eens een foto, maar ben benieuwd of iemand weet hoe zoiets kan ontstaan.
Maar bedankt allen voor de reacties. Ik zal eens kijken voor zo'n drukmeter. Zo rond de 20 euro vind ik nog best te doen qua prijs.
die schwalbe vond ik ook een onding (overigns exact dezelfde maar dan van grijs plastic ook weleens bij de praxis zien liggen voor 7 euro). Ik zou zeker een andere (zoals de topeak) nemen.RaptorK schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:33:
@GoldenSample @Prulleman @AntonT
als je lek rijdt door een te lage druk, dan heb je vaak een zogenoemde "snakebite":
:fill(white):strip_exif()/f/image/HGT18mkuT7MkbVuY2ndqbaNm.png?f=user_large)
je binnenband wordt dan kapot gedrukt tussen je velg rand (op 2 plekken dus, vandaar de 2 gaatjes) en een obstakel (meestal iets met een scherpe hoek, zoals een steen)
:fill(white):strip_exif()/f/image/9qBk2C3QpdQslq6ljPrsc5NT.png?f=user_large)
Als je ventiel afscheurt heb je slechte binnenbanden, of je buitenbanden zitten te ruim (weinig aan te doen, maar dan gaat de boel schuiven bv bij hard remmen, waardoor je de binnenband rond trekt en dus kapot trekt bij het ventiel). Als er een hulpmiddel is gebruikt om de montage van de band makkelijker te maken, zou dit moeten oplossen/vervliegen en niet vettig of glad blijven, anders blijf je dat schuiven houden..
@Daan_, @Prulleman ik lees jullie reacties nu pas maar thanks! Ik ben al wel (semi-)actief op mountainbike.nl dus daar ga ik inderdaad ook maar eens rondkijken.
Ik heb zelf DT X1900 wielen, dus dat valt dan zeker wel merkbaar te upgraden denk ik! Ik zat zelf te denken richting een DT 240 hub, maar die andere opties zijn misschien ook wel wat. Verder heb ik op mijn huidige fiets Microspline en ik moet zeggen dat dat sowieso niet meer invreet. Aan de andere kant beperkt mij dat wellicht wel in de keuze voor naven.
Ik heb zelf DT X1900 wielen, dus dat valt dan zeker wel merkbaar te upgraden denk ik! Ik zat zelf te denken richting een DT 240 hub, maar die andere opties zijn misschien ook wel wat. Verder heb ik op mijn huidige fiets Microspline en ik moet zeggen dat dat sowieso niet meer invreet. Aan de andere kant beperkt mij dat wellicht wel in de keuze voor naven.
als je in de category 240 zit te denken (of in een vergelijkbare prijsklasse), dan zijn de meeste wel met microspline te vinden. Wellicht wordt de keuze eerder beperkt door beschikbaarheid.Kluus schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:18:
@Daan_, @Prulleman ik lees jullie reacties nu pas maar thanks! Ik ben al wel (semi-)actief op mountainbike.nl dus daar ga ik inderdaad ook maar eens rondkijken.
maar er zijn genoeg leuke naven overigens, als je genoeg te besteden hebt is industry nine ook leuk, of chris king
Meeste fabrikanten van naven hebben ook wel de optie voor Microspline, maar ook de mogelijkheid om body (vrij gemakkelijk zelf) te vervangen voor bijvoorbeeld SRAM SD mocht je dit in de toekomst wensen.Kluus schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:18:
Hier content met de DT240 naven. Invreten had ik zelf afgelopen jaren geen last van. Met eerdere DT 350 en 240 naven. Erase naven zijn ook goede optie. Iets goedkoper. Ook licht +/- 60gram zwaarder voor een set. Zou zeggen laat je goed voorlichten door ervaren wielbouwers.
Mijn setje zag er zo uit (vers uit de doos) Moet zwarte decal nog plakken op de naven.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a6g7nIr5WUVNtUjvs44RSX5R.jpg?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 03-05-2021 12:57 ]
Dank, de Topeak lijkt mij dan het beste inderdaad. Dat laatste is gebeurd inderdaad. Het ventiel is afgescheurd. Goed, ik had daarna meteen 5 binnenbanden besteld en er een nieuwe omgedaan. Hopelijk is deze binnenband beter danPrulleman schreef op maandag 3 mei 2021 @ 11:40:
[...]
die schwalbe vond ik ook een onding (overigns exact dezelfde maar dan van grijs plastic ook weleens bij de praxis zien liggen voor 7 euro). Ik zou zeker een andere (zoals de topeak) nemen.
als je lek rijdt door een te lage druk, dan heb je vaak een zogenoemde "snakebite":
[Afbeelding]
je binnenband wordt dan kapot gedrukt tussen je velg rand (op 2 plekken dus, vandaar de 2 gaatjes) en een obstakel (meestal iets met een scherpe hoek, zoals een steen)
[Afbeelding]
Als je ventiel afscheurt heb je slechte binnenbanden, of je buitenbanden zitten te ruim (weinig aan te doen, maar dan gaat de boel schuiven bv bij hard remmen, waardoor je de binnenband rond trekt en dus kapot trekt bij het ventiel). Als er een hulpmiddel is gebruikt om de montage van de band makkelijker te maken, zou dit moeten oplossen/vervliegen en niet vettig of glad blijven, anders blijf je dat schuiven houden..
Iemand een ervaring met een vastzittende quickrelease thru axle?
Bij het vastdraaien/losdraaien beweegt enkel de 'hendel', de steekas draait niet mee.
Kan wel de 'hendel' los draaien van de steekas, maar weet niet of we daar wat mee opschieten..
bij het willen losdraaien draai ik (in openstaande stand) de hendel weer aan de steekas, maar op gegeven moment zit deze weer vast en draait de steekas niet mee (terwijl deze dan juist los zou moeten draaien)
Beetje een vage omschrijving misschien, maar iemand enig idee?
Edit: Merkte het op tijdens het fietsen; hendel van QR hing los, maar de as zat nog vast..
Bij het vastdraaien/losdraaien beweegt enkel de 'hendel', de steekas draait niet mee.
Kan wel de 'hendel' los draaien van de steekas, maar weet niet of we daar wat mee opschieten..
bij het willen losdraaien draai ik (in openstaande stand) de hendel weer aan de steekas, maar op gegeven moment zit deze weer vast en draait de steekas niet mee (terwijl deze dan juist los zou moeten draaien)
Beetje een vage omschrijving misschien, maar iemand enig idee?
Edit: Merkte het op tijdens het fietsen; hendel van QR hing los, maar de as zat nog vast..
[ Voor 8% gewijzigd door rasko op 03-05-2021 17:27 ]
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic