Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 131 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-11 20:26
Prulleman schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:27:
[...]

dat klinkt niet heel hoopgevend.. we vallen een beetje in de herhaling, maar kijk de parktool video over het afstellen en probeer het ook te begrijpen, dan weet je dat de H en L hier niks mee te maken kunnen hebben, daar moet je dus vooral niet aan draaien.

zoals hierboven, de kabelspanning zou een oplossing kunnen zijn, maar vaak zie je dan haperen of tikken op meerdere versnellingen. (maar altijd de moeite waard om te finetunen).

De B tension is ook erg belangrijk, (bij elke iteratie , 9, 10, 11, 12 speed cassettes belangrijker). dus zorg dat die ook goed staat.

Maar (ook nogmaals), check ook of je padje recht is. (was hier ook de oorzaak
-LA- in "Het grote mountainbike topic (deel 14)" )
als het om een kleine ratel ipv complete weigering gaat , zal het ook om een minimale afwijking van je padje zijn, die kan je waarschijnlijk niet met het blote oog zien..

Een 2e oorzaak voor een misalignment van je derailleur t.o.v je cassette (wat vaak de oorzaak is van haperen of tikken op een deel van de cassette) is als je je wiel scheef vast zet, met steekassen niet mogelijk, maar met QR kan dat nog wel eens gebeuren, dus heb je QR, zet ook je wiel eens op nieuwe in je frame
Ik had al aan de kabels gedraaid. ik zal is kijken naar het padje

Zou dat echt kunnen na nog geen 100 KM?

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:57
RvdH schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:57:
Twee vraagjes:

• Wat is de etiquette omtrent mensen die stukken singletrack op de route de verkeerde kant op fietsen? Boeit niemand dit of is het niet zo gek het eventjes te melden? Ik kwam van het weekend diverse groepjes tegen die toch echt de verkeerde kant op fietsten, ik wil niemand hun plezier bederven maar heb op een gegeven moment toch wel even gezegd dat de route éigenlijk de andere kant op ging.

• Die singletracks / MTB routes zijn heel leuk, maar kan je ook gewoon in Strava bijvoorbeeld een route tekenen (unpaved) en die rijden, of is dat verboden / niet de bedoeling / etc? Ik heb een aantal routes hier in de buurt, maar als ik er twee per week zou willen rijden dan gaan ze snel vervelen lijkt me (helemaal als je netjes de aangegeven richting volgt).
Ik spreek spookrijders altijd even aan in het voorbijgaan. Als ze het niet weten zijn ze er meestal blij mee en als ze het wel weten weten ze ook drommels goed dat ze fout zitten.

Of je in jouw regio op onverharde paden mag fietsen is helemaal afhankelijk van de regels van de grondeigenaren en kan dus ook per stukje bos verschillen. Op De UHR mag je b.v. niet buiten de routes fietsen en op de Veluwe mag je op veel plaatsen overal fietsen. Als je de bordjes checkt die je tegenkomt dan wijst e.e.a. zich vanzelf.

Hij wil.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:34

Daan_

Alles op zijn tijd !!

chimera2 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:59:
[...]

Ik had al aan de kabels gedraaid. ik zal is kijken naar het padje

Zou dat echt kunnen na nog geen 100 KM?
Ja dat kan zelfs na een KM-ter ;-)

Zoals men aanhaalde. Bekijk het filmpje van Parktool. En doorloop stapsgewijs de stappen eens door. Het is altijd lastig op basis van beschrijving gericht advies te geven.

En mbt tot afstellen en trouble shooten is afgelopen periode nodige over geschreven. Heb je wat gehad aan deze tips? (Van de oudere reacties)

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 22-04-2021 11:27 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:35
@chimera2 als de fiets na 0 km een tik tegen de derailleur heeft gehad, dan is dat zeker mogelijk, ook kan het gewoon -af fabriek- al niet 100% recht zijn..
na 100km is de kabelspanning overigens wel een potentiële kandidaat (beetje rek bij een nieuwe kabel)

@RvdH op vaste routes is het simpelweg gevaarlijk, omdat het vaak druk is en in principe verwacht niemand het (ik in ieder geval niet). Ik zou iemand ook zeker aanspreken, tenzij het duidelijk is dat iemand terug fietst omdat zijn bidon is gevallen of zijn maat een lekke band heeft ofzo (zelf ook wel eens gedaan, maar wel met het besef dat ik verkeerd zit en de ander voorrang moet geven).

Bedenk wel dat sommige routes ook 2 richtingverkeer stukjes kunnen hebben, tussen Teteringen en Oosterhout heb je bv een klein tussenstukje/ overgang met 2 richtingen, zelfde tussen Dorst en Teteringen.
Ook op de Veluwe heb je hele stukken waar je 2 kanten op mag..

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wel eens aangesproken door iemand die gevoel had dat ik tegen de richting in fietste. Leuke was dat hij een GPX aan fietsen was die ik gemaakt had ;-)

Bos waar ik veelal fiets kent geen (vaste) routes. (Geen bewijzering) Er zijn wel nodige GPX routes te vinden. En soms neemt iemand het aan dat de GPX een vaste route is die enkel één richting op gefietst mag worden. En dat zorgt soms voor wat verwarring.

Vaste routes hebben nagenoeg altijd paaltjes met bewijzering die de rij richting aangeeft.

Afbeeldingslocatie: https://www.fietssite.be/teut/Bloso2.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Daan_ op 22-04-2021 11:55 ]

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:11
Ik kom af en toe ook mensen tegen die tegen de richting in gaan, meestal geef ik aan "Je fietst de verkeerde kant op/tegen de richting in!" Een keer kreeg ik de reactie: "Weet ik". Tja, ik heb m'n best gedaan...

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Daan_ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:51:
Wel eens aangesproken door iemand die gevoel had dat ik tegen de richting in fietste. Leuke was dat hij een GPX aan fietsen was die ik gemaakt had ;-)

Bos waar ik veelal fiets kent geen (vaste) routes. (Geen bewijzering) Er zijn wel nodige GPX routes te vinden. En soms neemt iemand het aan dat de GPX een vaste route is die enkel één richting op gefietst mag worden. En dat zorgt soms voor wat verwarring.
Ik heb die van jou ook al eens gefietst! Het Reichswald heeft inderdaad een chronisch te kort aan bewegwijzering :)

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

d:)b

Reichswald is mooi bos waar je leuke uitdagende stukken kunt fietsen, maar er zijn geen vaste routes die onderhouden worden. De weg kennen en of GPX gebruiken is wel zo handig. Het kan ook maar zo dat je een GPX hebt, waarvan een pad dicht gegooid is door forstambt of overwoekerd is. Dit is één van de nadelen van geen vaste routes.

En er zijn aantal paadjes waar men met schep etc te werk is gegaan, maar die liggen soms beetje verstopt. En niet te vergelijken met routes als Rijk van Nijmegen. Dit zijn soms stukken die meer iets weg hebben van enduro/downhill. Op deze stukken zie je ook niet vaak mensen fietsen.

Er wordt gesproken over vaste routes in het Riechswald. Nav de corona drukte. Persoonlijk hoop ik dat deze er niet gaan komen en dat het lekker vrij fietsen blijft.

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 22-04-2021 12:18 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Daan_ schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:51:

Vaste routes hebben nagenoeg altijd paaltjes met bewijzering die de rij richting aangeeft.

[Afbeelding]
Op sommige plekken heb je een ongeschreven regel onder locals over de rijrichting.
Vooral op smalle singletracks die niet in een 'officiele' route zitten kun je dat eens een keertje tegenkomen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:39

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Twee vraagjes:

• Wat is de etiquette omtrent mensen die stukken singletrack op de route de verkeerde kant op fietsen? Boeit niemand dit of is het niet zo gek het eventjes te melden? Ik kwam van het weekend diverse groepjes tegen die toch echt de verkeerde kant op fietsten, ik wil niemand hun plezier bederven maar heb op een gegeven moment toch wel even gezegd dat de route éigenlijk de andere kant op ging.

• Die singletracks / MTB routes zijn heel leuk, maar kan je ook gewoon in Strava bijvoorbeeld een route tekenen (unpaved) en die rijden, of is dat verboden / niet de bedoeling / etc? Ik heb een aantal routes hier in de buurt, maar als ik er twee per week zou willen rijden dan gaan ze snel vervelen lijkt me (helemaal als je netjes de aangegeven richting volgt).
Tja... Ik maak beide mee.
In principe hou ik me aan de rijrichting en zal ik spookrijders aanspreken.
Maar aan de andere kant als ik via afstandmeten een 'eigen' route maak weet die dat niet en dus rij ik soms ook verkeerd om.
Uiteindelijk gaat het erom dat we allemaal genieten van de sport en de natuur.
Ik ben geen KOM-chaser ofzo, dus ik maak met plezier ruimte en stop indien nodig even aan de kant.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• klaaas
magic_nl schreef op donderdag 22 april 2021 @ 12:33:
[...]
Maar aan de andere kant als ik via afstandmeten een 'eigen' route maak weet die dat niet en dus rij ik soms ook verkeerd om.
Bij de routes in mijn omgeving geeft afstandmeten.nl de rijrichting toch echt wel aan. Als je OpenStreet als onderlegger gebruikt iig. OpenCycle geeft het weer niet aan.

Hij wil.

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-11 18:17
T7D_Sneezy schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:48:
Net te horen gekregen dat "mijn" Cube Attention SL (besteld in januari) misschien helemaal niet in April gaat komen.
Wanneer hij dan wel komt weten ze ook niet. Jammer dat het seizoen dan wel aardig voorbij is.
Gisteren te horen gekregen dat de fiets eind Juli komt.....

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gelukkig is het Mountainbike-seizoen het hele jaar door :)

• massapeal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Smultie schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:22:
Gelukkig is het Mountainbike-seizoen het hele jaar door :)
Is het merkbaar rustiger in het bos als het warmer wordt? Ik ben zelf pas dit jaar begonnen, maar was niet van plan te stoppen in de zomer :).

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:58
massapeal schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:27:
[...]

Is het merkbaar rustiger in het bos als het warmer wordt? Ik ben zelf pas dit jaar begonnen, maar was niet van plan te stoppen in de zomer :).
Ligt ook een beetje aan de ondergrond, als het lang warm is geweest en zand wordt erg mul en los, dan haken veel zondagsrijders af... verder verplaatsen mensen zich naar de randen van de dag, ochtend en laat om de warmte een beetje te ontlopen...

• Prulleman
massapeal schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:27:
[...]

met name ander volk. In de winter heb je veel wielrenners die hun racefiets niet vies willen maken. Die rijden dan vaak met 10 man achter elkaar door het bos. in de zomer heb je veel meer mensen die af en toe een rondje de mtb pakken. qua drukte maakt het niet zoveel uit, sinds corona is het wel gewoon een stuk drukker

wel heb je in de zomer de laatste jaren steeds meer last van extreme droogte. De routes (of stukjes) hier rond Breda zijn de afgelopen 2 of 3 jaar al wel periodes gesloten geweest vanwege de droogte en de schade aan de routes als er doorgereden wordt. (je kan het flauw vinden en dat je gewoon moet kunnen fietsen ondanks de staat van de route etc, maar met 1500 bezoekers op een mooie weekend dag blijft er gewoon niks over van het parcours, de minimale hoogte verschillen verdwijnen voor je ogen, de kom bochten brokkelen af, wortels komen te ver bloot te liggen etc.)

zelf rij ik het hele jaar door op de MTB, maar bij voorkeur wel met mooi weer. Als het slecht weer is stap ik liever voor een goeie workout op de indoor trainer. Ik ga eigenlijk alleen op pad met slecht weer als er bv een rondje gepland staat met vrienden. Verder pak ik in de zomer (zeker als de routes gesloten zijn) ook wel eens de racefiets ter afwisseling.

Te warm is het niet zo snel, gewoon genoeg drinken mee en een tikkeltje rustiger aan doen en je kan je prima vermaken :)

Strava

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-11 09:27
Er zijn ook routes die in beide richtingen gaan, Rheden bijvoorbeeld

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
https://www.cannondale.co...kes/trail/29-m-trail-sl-3

Dat is hem geworden met een langere stuurpen. Stond er nog 1 in de buurt. 1x12 en remote lockout :)

[ Voor 17% gewijzigd door 418O2 op 22-04-2021 15:58 ]

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-11 22:32

Galois

1811 - 1832

418O2 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:52:

Dat is hem geworden met een langere stuurpen. Stond er nog 1 in de buurt. 1x12 en remote lockout :)
En wanneer leverbaar?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• 418O2
  • Nu online
Stond in de winkel, woensdag ingeplanned voor afstellen :)

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 17:00

rCk

418O2 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 15:52:

Gefeliciteerd! Mooie fiets man. Veel plezier ermee!

• 418O2
  • Nu online
rCk schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:17:
[...]

Gefeliciteerd! Mooie fiets man. Veel plezier ermee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXWICbhvGP8KRwadcQG6nEzHfYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k4rOgAyPMoVhboVPrOgfPL64.jpg?f=fotoalbum_large

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:16
Nice, mooie kleurstelling ook! :)

• 418O2
  • Nu online
Yes, ook een wat strakker frame dan wat ik gister zag, qua lasnaden enzo. Wel jammer dat de bevestiging van de voorderrie er nog zit, maar dat snap ik ook weer wel

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:28
418O2 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:32:
[...]

Yes, ook een wat strakker frame dan wat ik gister zag, qua lasnaden enzo. Wel jammer dat de bevestiging van de voorderrie er nog zit, maar dat snap ik ook weer wel
Chain guide erop zetten. Dan is het net of het zo hoort.

• 418O2
  • Nu online
ZanielGa schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:14:
[...]

Chain guide erop zetten. Dan is het net of het zo hoort.
Haha, ziet er wel dope uit. Is niet echt nodig denk ik, maar lijkt wel cool

• ZanielGa
418O2 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:17:
[...]

Gaat het in de MTB wereld of het nodig is, of dat je het wilt hebben.

En als je je rijstijl heftig genoeg gaat maken zal een chain guide vanzelf nuttig gaan worden. ;)

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Twee vraagjes:
...
Dat is erg afhankelijk van de locatie, alle informatie staat op de bordjes als je een gebied in rijdt: kleine letters dus even stoppen ;)

Op het MTB forum gaf iemand onlangs deze reactie op een vraag om meer uitleg:
Toelichting bij dit bord:
Het luistert echter wel nauw bij de formulering: als er bijvoorbeeld staat "overigens verboden toegang", dan is fietsen wel verboden (dit is de klassieke betekenis van "overigens" : niet "oh ja, ..." , maar "voor al het overige"

De enkele vermelding van art 461 W.v.S (zonder "(overigens) verboden toegang" op dit specifieke bord houdt op zich nog geen verbod in, dat verbod geldt pas als duidelijk is aangegeven dat betreden in jouw geval verboden is. Het is wel een manier om aan te geven dat het geen openbare weg is, maar een eigen weg.

Daarmee heeft de eigenaar geen duldplicht voor ons gebruik van deze weg/pad , maar kan de eigenaar voorwaarden stellen aan onze toegang tot het pad -zoals een vignet- en kan die toegang ook op enig moment en zonder procedure intrekken (door een hek, bord of mondelinge mededeling, zie casus Pijnenburg). Als je als bezoeker geen gevolg geeft aan het intrekken van die toegang, dan ben je in overtreding van art 461 WvS.

Daarmee is de toegang op eigen wegen (ook voor wandelaars) "bij gedogen" : zolang de eigenaar het toe wil staan.
Dat is dus een ander soort "gedogen" dan wat bekend is van bijvoorbeeld het softdrugsbeleid : iets is op zich verboden, maar tegelijkertijd de overtreding structureel door de vingers gezien..

Meer leesvoer
Mocht je dit interessant vinden dan staan hier en hier + volgende bericht nog wat meer achtergronden.
Wat dat betreft zie ik wel iets in een landelijke oplossing zodat je niet bij elke route of stukje bos je uit moet zoeken of je er wel legaal in mag of welk vignet je nodig hebt.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

418O2 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:17:
[...]

Mocht je N+1 bikes doen, een Trail/Enduro fiets er bij koopt, dan kan je er altijd nog wel een voor derailleur van maken als je het je gravelfiets maakt en besluit bij de wielrennercadansfetish aan te haken :+

Alternatief kan je er ook iets van EDC/tools etc. aan knopen om extra profi te lijken.

Chainguide, ondanks dat ik die sinds kort ook heb, is met een 1x12 vrij nutteloos in de overgrote meerderheid van de gevallen. In bikeparks snoeihard over en enorme massa remkuilen of over stenen gooit het ding er niet af (ok heb wel een fully maar toch), je moet het echt bond maken wil je je ketting er af rijden. Heb zelf die Chainguide ivm een Bashguard, als je 3 ICSG05 tabs hebt kun je op sommige frames ze beter alle 3 gebruiken voor de kracht verdeling, dan krijg je bij veel bashguards de chainguide er 'gratis' bij.

Die Bashguard is vooral handig ivm gebrek aan techniek wanneer op lage snelheid over omgevallen bomen ga.

[ Voor 39% gewijzigd door GoldenSample op 22-04-2021 19:37 ]

• 418O2
  • Nu online
Is die bashguard met full suspension niet handiger? Dan kan je aardig diep inzakken.

Misschien klats ik ze er beiden wel op, lijkt wel stoer ;)

(Het is al mijn n+1 fiets, heb ook een racer, of maak je een grap die volkomen langs me heen gaat?)

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Gefeliciteerd dan je n=2, op naar 2+1 dan!

Het hangt ook van je frame af natuurlijk hoe laag je bottombracket hangt (en de grootte van je tandwiel natuurlijk) Scheelt natuurlijk wel dat je een 1x tandwiel niet zo snel opvouwt (zeker niet als ie van staal is) dan de dunnere chainrings voor een 2x of 3x. Je ketting blijft het natuurlijk nooit leuk vinden.

Z'n Bashguard zou ik lekker laten zitten als je hem niet nodig hebt, scheelt gewicht en er blijft troep aan hangen. Dat je hem nodig hebt acht ik, vanaf afstand bekeken, niet zo waarschijnlijk met een wat meer XC hardtail gezien je bottombracket hoger zit, je geo minder uitdaagt & in Nederland de bossen/paden veel sneller vrijgemaakt worden + dat je geprepte parcours hebt die veel actiever onderhouden worden.

Anyway, veel plezier met je aanwinst!

• 418O2
  • Nu online
@GoldenSample thanks :) komt zeker goed. Kijken hoe ik dit combineer met wielrennen. Maar denk dat dat prima naast elkaar kan. Vanaf de herfst wat meer op de mtb, op vakantie ook eerder de mtb mee. Met goed weer wat meer op de racefiets

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:49

Appie

F1RST Racing

GoldenSample schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:33:
[...]
Chainguide, ondanks dat ik die sinds kort ook heb, is met een 1x12 vrij nutteloos in de overgrote meerderheid van de gevallen. In bikeparks snoeihard over en enorme massa remkuilen of over stenen gooit het ding er niet af (ok heb wel een fully maar toch), je moet het echt bond maken wil je je ketting er af rijden. Heb zelf die Chainguide ivm een Bashguard, als je 3 ICSG05 tabs hebt kun je op sommige frames ze beter alle 3 gebruiken voor de kracht verdeling, dan krijg je bij veel bashguards de chainguide er 'gratis' bij.

Die Bashguard is vooral handig ivm gebrek aan techniek wanneer op lage snelheid over omgevallen bomen ga.
Chainguide is voor mij erg handig - het heeft wel te maken met het type terrein wat je rijdt. Rockgardens en met drops heeft het zeker voordelen

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-11 09:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Mijn chainguide paste niet meer op mijn huidige frame, maar kan me niet herinneren dat ik de ketting ooit ben kwijtgeraakt. Één keer was ik vergeten de clutch aan te zetten en toen lag ie er binnen 200 meter al af :P
418O2 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:39:
Is die bashguard met full suspension niet handiger? Dan kan je aardig diep inzakken.
Dat maakt niet zoveel uit, de momenten dat je een bashguard nodig hebt zijn niet de momenten dat je heel hard door de veerweg heen gaat.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
Iemand een ezelsbruggetje om te onthouden wat het effect is wanneer je de shifter barrel adjuster verdraaid?
Klopt onderstaande?

Omhoog draaien (van je af) = kabel strakker = potentieel beter opschakelen (naar groter tandwiel)
Omlaag draaien (naar je toe) = kabel losser = potentieel beter terugschakelen (naar kleiner tandwiel)

Klopt dit?

Dus stel: van 1 naar 2 gaat goed. Maar daarna hoor je de ketting wat slepen tegen het volgende tandwiel. Zou dan betekenen dat hij eigenlijk net te ver opschakelt, dus zou je de barrel adjuster iets naar je toe moeten draaien.

Ik heb soms moeite met het visualiseren van met de klok mee en tegen de klok in met zo'n barrel adjuster door zn orientatie tov een echte klok aan de muur #tekortkomingen

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:01

charrel

Cortisol4life..

Lensent schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:44:
Iemand een ezelsbruggetje om te onthouden wat het effect is wanneer je de shifter barrel adjuster verdraaid?
Klopt onderstaande?

Omhoog draaien (van je af) = kabel strakker = potentieel beter opschakelen (naar groter tandwiel)
Omlaag draaien (naar je toe) = kabel losser = potentieel beter terugschakelen (naar kleiner tandwiel)

Klopt dit?

Dus stel: van 1 naar 2 gaat goed. Maar daarna hoor je de ketting wat slepen tegen het volgende tandwiel. Zou dan betekenen dat hij eigenlijk net te ver opschakelt, dus zou je de barrel adjuster iets naar je toe moeten draaien.

Ik heb soms moeite met het visualiseren van met de klok mee en tegen de klok in met zo'n barrel adjuster door zn orientatie tov een echte klok aan de muur #tekortkomingen
Righty tighty, lefty loosy gaat hier ook op. Naar rechts draaien draai je de schroefdraad uit en staat er meer spanning op de kabel. De bovenkant draait dan naar rechts vanuit de zittende postitie

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:47

Kluus

Gang is alles

418O2 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:24:
[...]

[Afbeelding]
Heel nice, daar ga je zeker veel plezier van hebben! Leuke routes in de buurt ook?
Die bevestiging zit er altijd nog inderdaad, bij mijn Exceed hebben ze er zo'n rubber afdek plaatje op en daarvan zit het onderste plugje los, die krijg ik met geen mogelijkheid terug gefrut. :(

• flitjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10-2024
Lensent schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:44:
Klopt onderstaande?

Klopt dit?

Dit klopt helemaal. Ik heb geen ezelsbruggetje voor je.

Maar als je bedenkt dat de derailleur naar een zwaardere versnelling gaat uit "zichzelf" als er geen spanning was, dus je hebt spanning nodig om hem naar lichtere te krijgen. Bedenk je dan dat wanneer je de barrel van je weg draait je de behuizing weg drukt wat tot gevolg heeft dat je de derailleur naar binnen trekt wat een lichtere versnelling oplevert.

Onder het fietsen hanteer ik meestal het volgende langzame/moeilijk naar een zwaardere versnelling schakelen is naar je toe, langzaam/moeilijk naar een lichtere versnelling is van je af.

Aanlopen op zich kan beteken dat hij beide kanten op wil dus zegt op zich zelf niets.

• 418O2
  • Nu online
Kluus schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:15:
[...]

Heel nice, daar ga je zeker veel plezier van hebben! Leuke routes in de buurt ook?
Die bevestiging zit er altijd nog inderdaad, bij mijn Exceed hebben ze er zo'n rubber afdek plaatje op en daarvan zit het onderste plugje los, die krijg ik met geen mogelijkheid terug gefrut. :(
Wel wat leuks ja, niet gigantisch veel, maar ik heb een auto :) woon in Groningen dus sowieso weinig heuvels, maar wel veel bossen in Drenthe

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:41

Sherlock

No Shit

Mijn squirt lube is bijna op, dus ik was (met 5 fietsen hier) toch eens aan het kijken naar 500ml ipv 120ml. Is wellicht toch iets goedkoper, maar is dat een beetje hanteerbaar? Die kleine 120ml flesjes zijn best praktisch bij je ketting, maar als een fles dan 4x zo groot is weet ik niet of het nog wel zo handig is. En als ik het goed heb zijn die kleinere flesjes niet opnieuw te vullen, da's wel jammer.

En tijdens het zoeken kwam ik dit bij Cyclingweb tegen, kent iemand deze site? Hij komt een beetje Web 1.0 achtig over, maar er gaan nog niet direct alarmbellen bij me af als ik het zo zie. Qua kosten zit je dan ook nog niet zo gek

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:47

Kluus

Gang is alles

418O2 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:17:
[...]

Wel wat leuks ja, niet gigantisch veel, maar ik heb een auto :) woon in Groningen dus sowieso weinig heuvels, maar wel veel bossen in Drenthe
Nice, je hoeft ook niet per se veel hoogteverschil te hebben om leuk te MTB'en!

Over combineren met wielrennen: dat is zeker goed te doen. Ik ben(/was) ook voornamelijk op de weg georienteerd en heb een tijdje een MTB gehad die me niet zo goed beviel (nog 3x10 en ik zat er niet echt lekker op) die ik zoals een typische wielrenner alleen in de winter gebruikte. Nu heb ik een MTB die me beter past en gebruik ik hem het hele jaar door, juist in de zomer want blubber haat ik echt. Het is voor mij gewoon een soort fartlek interval of tempo training geworden.

• 418O2
  • Nu online
Kluus schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:28:
[...]

Nice, je hoeft ook niet per se veel hoogteverschil te hebben om leuk te MTB'en!

Over combineren met wielrennen: dat is zeker goed te doen. Ik ben(/was) ook voornamelijk op de weg georienteerd en heb een tijdje een MTB gehad die me niet zo goed beviel (nog 3x10 en ik zat er niet echt lekker op) die ik zoals een typische wielrenner alleen in de winter gebruikte. Nu heb ik een MTB die me beter past en gebruik ik hem het hele jaar door, juist in de zomer want blubber haat ik echt. Het is voor mij gewoon een soort fartlek interval of tempo training geworden.
Is mijn idee ook. Ik heb genoeg tijd voor 3-4 keer in de week te fietsen en elke keer dezelfde rondjes op de racer gaan ook vervelen (ligt ook aan mijzelf; ik vind het niet prettig om eerst de hele stad door te gaan, dus ik zie maar 1 kant van het gebied buiten de stad, woon aan de westrand).

En daarbij ook variatie in wat ik train natuurlijk, duur of kracht.

• Strider
  • Laatst online: 20:46
Sherlock schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:26:
Mijn squirt lube is bijna op, dus ik was (met 5 fietsen hier) toch eens aan het kijken naar 500ml ipv 120ml. Is wellicht toch iets goedkoper, maar is dat een beetje hanteerbaar? Die kleine 120ml flesjes zijn best praktisch bij je ketting, maar als een fles dan 4x zo groot is weet ik niet of het nog wel zo handig is. En als ik het goed heb zijn die kleinere flesjes niet opnieuw te vullen, da's wel jammer.

En tijdens het zoeken kwam ik dit bij Cyclingweb tegen, kent iemand deze site? Hij komt een beetje Web 1.0 achtig over, maar er gaan nog niet direct alarmbellen bij me af als ik het zo zie. Qua kosten zit je dan ook nog niet zo gek
Ik vind juist de grote fles handiger.

BlaBlaBla

• Lensent
Nu ik toch een beetje mn derailleur aan het bestuderen was kwam ik nog iets geks tegen :P
Ik heb dus een gloednieuwe Cube (2 mnd oud), met 12 spd Deore XT derailleur en een 10-51 cassette.

Volgens de PDF handleiding zou de B-tension screw/gap zodanig afgesteld moeten zijn dat het puntje van het grootste tandwiel gelijk staat met de markering aan de achterkant van de derailleur, bij het bovenste jockey wheel.

Maarrr, zelfs met de B-tension schroef eruit blijft hij nog boven die markering zitten. Het schakelt verder goed maar vind het toch gek. Na wat Googlen las ik dat een te korte ketting dit kan veroorzaken, maar ik kan me toch niet voorstellen dat een nieuwe fiets af-fabriek een te korte ketting heeft?

• Prulleman
Lensent schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:35:
Nu ik toch een beetje mn derailleur aan het bestuderen was kwam ik nog iets geks tegen :P
Ik heb dus een gloednieuwe Cube (2 mnd oud), met 12 spd Deore XT derailleur en een 10-51 cassette.

Volgens de PDF handleiding zou de B-tension screw/gap zodanig afgesteld moeten zijn dat het puntje van het grootste tandwiel gelijk staat met de markering aan de achterkant van de derailleur, bij het bovenste jockey wheel.

Maarrr, zelfs met de B-tension schroef eruit blijft hij nog boven die markering zitten. Het schakelt verder goed maar vind het toch gek. Na wat Googlen las ik dat een te korte ketting dit kan veroorzaken, maar ik kan me toch niet voorstellen dat een nieuwe fiets af-fabriek een te korte ketting heeft?
maak eens een foto met de ketting op de 51, van de zijkant om de stand van de kooi te zien en van van de andere kant voor het alignment streepje

maar draai je ook niet de verkeerde kant op, als je de b schroef eruit draait komt de pully dichter op de cassette, als je em erin draait komt de pully verder van de cassette, dus met de schroef er helemaal uit, zit de boel gewoon dicht (te dicht) op elkaar..

(zo hoort ie overigens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXXh92CUH2iyvz8wBldKZfw4qag=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RNlJ3Q3JnHSh4LhJV9ELeP16.png?f=user_large)

Strava

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-11 09:36
Ik heb toch een aantal jaar het kleine flesje bijgevuld vanuit de grote, inderdaad om het wat handig hanteerbaar te maken. Het vultuitje kan je er af trekken met een tangetje. Het kan natuurlijk dat ze hun flesjes veranderd hebben.

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:58

Meneer iCy

swarma

418O2 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:17:
[...]

Gieten/Sleen zijn de leukste routes van Drenthe. :) Alhoewel ik zelf Gieten nog moet ontdekken :+ :+

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

• Lensent
Prulleman schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:13:
[...]

maak eens een foto met de ketting op de 51, van de zijkant om de stand van de kooi te zien en van van de andere kant voor het alignment streepje

maar draai je ook niet de verkeerde kant op, als je de b schroef eruit draait komt de pully dichter op de cassette, als je em erin draait komt de pully verder van de cassette, dus met de schroef er helemaal uit, zit de boel gewoon dicht (te dicht) op elkaar..

(zo hoort ie overigens:
[Afbeelding])
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JFvgPW5/IMG-20210423-125827246.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GtCzFqc/IMG-20210423-125847424.jpg

Nu kun je je natuurlijk afvragen hoe boeiend het verschil uberhaupt is, maar vond het een beetje gek opvallend.
Alsof er een link te weinig in de ketting zit ofzo. Af-fabriek... 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Lensent op 23-04-2021 13:07 ]

• Prulleman
@Lensent en foto zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLvK9XKaQmQHH7f6TjxhjQxHsdg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vpM3tpuF6BVjiCCe5aWifOXE.png?f=user_large
(liefst nog wat rechter van de zijkant)

dan is te zien hoe strak de kooi staat in de 51T... aan de stand van het streepje te zien zou je weleens gelijk kunnen hebben over de ketting lengte.. in mijn plaatje in de vorige post loopt het streepje meer gelijk met de ronding van de 51T, bij jou lijkt ie verder gekanteld (en dus misschien de kooi te ver doorgetrokken door een korte ketting)

Strava

• Lensent
Prulleman schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:11:
@Lensent en foto zoals deze:
[Afbeelding]
(liefst nog wat rechter van de zijkant)

dan is te zien hoe strak de kooi staat in de 51T... aan de stand van het streepje te zien zou je weleens gelijk kunnen hebben over de ketting lengte.. in mijn plaatje in de vorige post loopt het streepje meer gelijk met de ronding van de 51T, bij jou lijkt ie verder gekanteld (en dus misschien de kooi te ver doorgetrokken door een korte ketting)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0JNm1gd/IMG-20210423-131611648.jpg

• Prulleman
@Lensent hmm dat ziet er eigenlijk ook wel OK uit..
kan je na het uitdraaien van de b schroeg de derailler met de hand dichterbij duwen? zo ja, wat gebeurt er nadat je wat heen en weer schakelt?

Strava

• Lensent
Prulleman schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:21:
@Lensent hmm dat ziet er eigenlijk ook wel OK uit..
kan je na het uitdraaien van de b schroeg de derailler met de hand dichterbij duwen? zo ja, wat gebeurt er nadat je wat heen en weer schakelt?
Derailleur kan sowieso nog heel stuk naar voren bewegen (stuk met onderste jockey wiel) ongeacht de stand van de schroef.

Misschien is dit iets wat ik bij de eerste onderhoudsbeurt eens ff moet aankaarten.

• 418O2
  • Nu online
Meneer iCy schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:03:
[...]

Gieten/Sleen zijn de leukste routes van Drenthe. :) Alhoewel ik zelf Gieten nog moet ontdekken :+ :+
Gieten zag ik idd al. Zal daar ook eens langsgaan.

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:58

Meneer iCy

swarma

418O2 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:29:
[...]

Gieten zag ik idd al. Zal daar ook eens langsgaan.
Woon je in de buurt van Stad groingen of wat meer richting het oosten? Veendam schijnt ook nog een leuke route te hebben, daarnaast heb je ook de mtb routes van westerwolde. Daarvan is overigens alleen Ter Apel en Sellingen wat aan. (niet echt uitdagend, maar wel vermakelijk) :+

[ Voor 5% gewijzigd door Meneer iCy op 23-04-2021 13:32 ]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

• 418O2
  • Nu online
Meneer iCy schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:31:
[...]

Woon je in de buurt van Stad groingen of wat meer richting het oosten? Veendam schijnt ook nog een leuke route te hebben, daarnaast heb je ook de mtb routes van westerwolde. Daarvan is overigens alleen Ter Apel en Sellingen wat aan. (niet echt uitdagend, maar wel vermakelijk) :+
Ik woon aan de westkant van de stad. Maar heb een auto en ben ook niet vies van een stukje fietsen. Maatje die ook fietst woont in meerstad. Ik kan in principe de noordelijke provincies gewoon bezoeken.

En bij weekjes weg met mijn partner stuur ik nu aan op plekken waar ik kan mtb'en of wielrennen. Dus de Veluwe of Limburg IPV de kust :p hoewel duinen ook prima zijn natuurlijk

• K Hergersheimer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-01-2024
418O2 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:35:
[...]

Ik woon aan de westkant van de stad. Maar heb een auto en ben ook niet vies van een stukje fietsen. Maatje die ook fietst woont in meerstad. Ik kan in principe de noordelijke provincies gewoon bezoeken.

En bij weekjes weg met mijn partner stuur ik nu aan op plekken waar ik kan mtb'en of wielrennen. Dus de Veluwe of Limburg IPV de kust :p hoewel duinen ook prima zijn natuurlijk
Als ik de foto van de fietsenwinkel zo zie, kan ik wel raden waar je hem gekocht hebt ;-) Een stuk verbeterd ten opzichte van hun vorige shop!

Zuidlaren route is kort, maar via leuke binnenwegen wel aan te rijden: Haren-Appelbergen-Noordlaren. En Marum zou je nog kunnen doen? Die is ongeveer 30km lang, wel met wat verbindingstukken.
In Roden/Norg kun je ook lekker je eigen gang gaan, maar let wel even op wanneer. Die bossen puilen wel wat uit de laatste tijd, helemaal nu de campings weer volstromen.

En met de auto kan je inderdaad echt niet om Gieten en Appelscha heen!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:21
418O2 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:35:
[...]

Zat mooie routes aan de kust hoor ;)

• 418O2
  • Nu online
K Hergersheimer schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 15:55:
[...]

Als ik de foto van de fietsenwinkel zo zie, kan ik wel raden waar je hem gekocht hebt ;-) Een stuk verbeterd ten opzichte van hun vorige shop!

Zuidlaren route is kort, maar via leuke binnenwegen wel aan te rijden: Haren-Appelbergen-Noordlaren. En Marum zou je nog kunnen doen? Die is ongeveer 30km lang, wel met wat verbindingstukken.
In Roden/Norg kun je ook lekker je eigen gang gaan, maar let wel even op wanneer. Die bossen puilen wel wat uit de laatste tijd, helemaal nu de campings weer volstromen.

En met de auto kan je inderdaad echt niet om Gieten en Appelscha heen!
Zuidlaren is 46km retour vanaf mijn huis, zou op zich net kunnen als ik ietsje fitter ben. Daar nog even twee rondjes doen ofzo. Maar ik moet maar even zien hoe het gaat werken. Achter in de auto gooien is ook de moeite niet.
R0y. schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:14:
[...]

Zat mooie routes aan de kust hoor ;)
ik corrigeerde mezelf al :)

[ Voor 8% gewijzigd door 418O2 op 23-04-2021 17:24 ]

• Appie

Appie

F1RST Racing

Van de week de GX AXS set geinstalleerd: werkt prettig, maar zeker wel zwaarder dan de X01.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iohNrW2aN84QpwVzcKbMnHOcQW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeCSFzhflGApqjlafNwlqU6X.jpg?f=fotoalbum_small

Vind met name de Overload Clutch een prettig feature gezien de hoeveelheid rock gardens hier, maar moet wel zeggen dat die controller erg gevoelig is; een gevalletje van handpositie iets aanpassen. Het interessante is dat je nu ook kun shiften met je wijsvinger, en niet alleen met je duim.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Af700cKzZRP-eEvK7JzHYlmXf3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCY4IUCA5dXQ2EEyz6hShNMw.jpg?f=fotoalbum_large

Trouwens, voor degene die BKXC (Brian Kennedy) volgt op YT, hij had heeft een episode gedaan van de Coler bikepark in mijn achtertuin. Garett is een oudbuurman en een verdomd goede rijder. Enduro Champ.

Selfie-Actionshot op thunderdome - lol
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVnNGcW1qsFgwxOWv4CDhrbIo8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8RCUrJtuiUQhu4lcfvMmrswM.jpg?f=fotoalbum_large

• chimera2
volgen jullie ook routes met strava? ( of wat anders?)
halen jullie ze van MTBRoutes?

• coldasice
chimera2 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 07:32:
Onder andere, maar via strava kun je vaak ook wel GPXen downloaden van andere personen...daardoor leer je ook nieuwe paadjes kennen....goede ervaring mee

• chimera2
coldasice schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 07:41:
[...]

Onder andere, maar via strava kun je vaak ook wel GPXen downloaden van andere personen...daardoor leer je ook nieuwe paadjes kennen....goede ervaring mee
Iemand in de omgeving Utrecht waar ik de routes van kan lenen?( of die ik kan volgen)

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

chimera2 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 07:32:
Je heb de vaste routes (die ook op de route zelf bewijzerd zijn) die vind je veelal terug mtbroutes.nl, Bijvoorbeeld routes van Rijk van Nijmegen. Dan heb je strave, komoot en legio van andere websites waar je een route kunt downloalden (GPX). Vaak zijn dit geen vaste (onderhoude, bewijzerde) routes.

Gewoon zoeken met Google op “MTB route locatie” en je vind vast wat websites met routes. Omgeving Utrecht kent ook aantal vaste routes. Zoek eens met Google of MTBroutes.nl.

Zelf fiets ik niet vaak vaste routes, maar vind ik het leuker om mijn neus achteraan te fietsen en zelf routes te maken en online te plaatsen. Zo nu en dan fiets ik Mook (blauw) en Groesbeek (paars). Voor eens in de twee maanden leuk, maar ben meer van vrij rond crossen ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 24-04-2021 09:08 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Appie schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 05:12:
Van de week de GX AXS set geinstalleerd: werkt prettig, maar zeker wel zwaarder dan de X01.

Vind met name de Overload Clutch een prettig feature gezien de hoeveelheid rock gardens hier, maar moet wel zeggen dat die controller erg gevoelig is; een gevalletje van handpositie iets aanpassen. Het interessante is dat je nu ook kun shiften met je wijsvinger, en niet alleen met je duim.
De AXS derailleurs zijn goed. Makkelijk af te stellen. Zeker de fijn afstelling. Het kost even tijd om juiste positie van de shifter te bepalen. Heeft hier twee a drie maanden geduurd voor ik hem echt op juiste plek had, zodat ik geen ghost shifting meer had. Standaard Paddle vervangen voor de “Rocker Paddle” In begin zag ik toegevoegde waarde niet van deze paddle, maar het geeft mij hier net iets meer natuurlijk gevoel bij schakelen.

Gebruik op beide fietsen de XX1 AXS en die zijn ook iets zwaarder, maar wat is gewicht als het prettiger werkt ;-)

• Insert12
Daan_ schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:07:
[...]

Je heb de vaste routes (die ook op de route zelf bewijzerd zijn) die vind je veelal terug mtbroutes.nl, Bijvoorbeeld routes van Rijk van Nijmegen. Dan heb je strave, komoot en legio van andere websites waar je een route kunt downloalden (GPX). Vaak zijn dit geen vaste (onderhoude, bewijzerde) routes.

Gewoon zoeken met Google op “MTB route locatie” en je vind vast wat websites met routes. Omgeving Utrecht kent ook aantal vaste routes. Zoek eens met Google of MTBroutes.nl.

Zelf fiets ik niet vaak vaste routes, maar vind ik het leuker om mijn neus achteraan te fietsen en zelf routes te maken en online te plaatsen. Zo nu en dan fiets ik Mook (blauw) en Groesbeek (paars). Voor eens in de twee maanden leuk, maar ben meer van vrij rond crossen ;-)
Pak je bij het vrij rondcrossen dan gewone stukken zandweg of andere bospaden?

Ik rijd voornamelijk routes en wil ook wel wat meer gewoon rond crossen. Lijkt me ook wel erg leuk, en mooi voor de afwisseling :)

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ik ga mijn voorvork (Rockshox XC 28 met coil) vervangen door een luchtgeveerde vork. Nu twijfel ik of ik meteen mijn balhoofdlagers ga vervangen of niet. Ik neig naar wel, maar welke heb ik nou nodig? Als ik het goed heb zie je de cups nog zitten, dus is het een semi-geïntegreerd systeem. Binnendiameter van de cups is 41mm, dus van het balhoofd wordt dan 44mm. De cups kun je niet laten zitten toch, die horen bij het systeem?

Vorkbuis is 1 1/8" = ca. 28,6 mm

Deze of deze zou volgens mij gewoon moeten passen, als ik de cups er uit haal. Dat klopt toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PsEG9onf1UP3C5hkryKgLDzI-ZE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJH0HcHOuRTes4703McnPa40.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTbza7R1U3UugbYnsdhTQc0LtIY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hN3XK4oMpzFwMstPtbS30fe8.jpg?f=fotoalbum_tile

Dus de SHIS code zou dan zijn: Boven: ZS44/28.6 / Onder: ZS44/30

Edit: ik zat bij Decathlon te kijken naar de vorkpomp, toen kwam ik dit tegen. Dan kan ik alles gewoon laten zitten, even invetten en weer door. Zou dat verstandig zijn, of is het zonde van het moment dat je toch alles los hebt? Merk je veel verschil tussen dit systeem en modernere cartridgevarianten?

Zoiets als deze bijvoorbeeld (ratings zijn 1 ster omdat hij niet pastte bij die mensen).

[ Voor 17% gewijzigd door Sherlock op 24-04-2021 18:22 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Insert12 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 14:22:
[...]

Pak je bij het vrij rondcrossen dan gewone stukken zandweg of andere bospaden?

Ik rijd voornamelijk routes en wil ook wel wat meer gewoon rond crossen. Lijkt me ook wel erg leuk, en mooi voor de afwisseling :)
Niet elk bos mag men vrij rond rijden. Wel verstandig om dit van te voren te controleren.

Heb het geluk dat ik door de tijd heen het bos hier wel redelijk ken en de leuke stukjes weet te vinden. Kom er dagelijks meerdere keren om te wandelen, fietsen of ga mee als mijn vrouw gaat paard rijden.

De ene keer fiets ik een kleine rondje met zoveel mogelijk verborgen (steile) technische paadjes. En andere keer wat langer rondje met wat meer afwisseling. Door gewoon km-ters te maken leer je een bos wel kennen en ga je leuke paadjes combineren. Afgelopen jaar zo’n 7000km gemaakt op de fiets en jaar ervoor zo’n 5000km.

En wat ook kan helpen om GPX routes van andere te downloaden/te rijden. Dit kan je ook helpen om bos te ontdekken. ;-)

Edit:
Setje Magura MT7 Raceline remmen besteld ter vervanging van de Sram G2 RSC. De Sram is het toch net niet. Zat te twijfelen voor setje Shimano m9120 (op HT m9100 en erg content mee) Of de Mt7. Beschikbaarheid gaf de doorslag. Nu alleen nog adapters en remschijven zoeken en kijken welke adapter(s) ik nodig heb.
Afbeeldingslocatie: https://www.mountainbike.nl/sites/default/files/inline-images/MT7_Raceline_2021.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door Daan_ op 24-04-2021 18:53 ]

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiBpKN09JQl8uDI__eYgf4wxvLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5eTQsRne7kjkdsNr9pcQdbK.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker rustig rond etenstijd 🙂

• Appie

Appie

F1RST Racing

Daan_ schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 15:17:
[...]

Edit:
Setje Magura MT7 Raceline remmen besteld ter vervanging van de Sram G2 RSC. De Sram is het toch net niet. Zat te twijfelen voor setje Shimano m9120, of deze. Beschikbaarheid gaf de doorslag. Nu alleen nog adapters en remschijven zoeken en kijken welke adapters ik nodig heb voor de AXS shifter en dropper
[Afbeelding]

Nu alleen nog uitzoeken welke adapters ik nodig heb voor de Neuron. Magura 180mm centrerlock remschijven nog op voorraad zien te vinden ;-)
Ikzelf heb de Code RSC's, maar ben beniewd naar jou ervaring. De RSC's (tesamen met 2*203 rotors) zijn zeker goede remmers, maar het koste veel tijd om de levers af te stellen. De MT7 levers zien er prettig uit en verder schijnt het vergelijkbaar qua stopping power te zijn dan de RSC's.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb binnen half jaar twee keer nieuwe remhendel gehad onder garantie van SRAM voor de G2 RSC. Gelijk bij ontvangst van de fiets en paar weken erna. Ze werken redelijk, maar ben er gewoon niet content mee.

[ Voor 99% gewijzigd door Daan_ op 25-04-2021 13:45 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:45

Rmg

Sherlock schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 14:40:

Edit: ik zat bij Decathlon te kijken naar de vorkpomp, toen kwam ik dit tegen. Dan kan ik alles gewoon laten zitten, even invetten en weer door. Zou dat verstandig zijn, of is het zonde van het moment dat je toch alles los hebt? Merk je veel verschil tussen dit systeem en modernere cartridgevarianten?
Imo alleen/vooral op het gebied van onderhoud(interval) zo'n integrated headset houd vuil beter buiten.

Aan de andere kant is zo'n kogellager ook zo schoongemaak of vervangen..

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Rmg schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:42:
[...]

Imo alleen/vooral op het gebied van onderhoud(interval) zo'n integrated headset houd vuil beter buiten.

Aan de andere kant is zo'n kogellager ook zo schoongemaak of vervangen..
Dat gevoel heb ik ook. Ik heb deze fiets 2e hands gekocht, inmiddels 2 jaar geleden. Ik vermoed dat hij nog nooit vervangen is en ik heb er geen last van gehad. Denk ik, want ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

• Insert12
Daan_ schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 15:17:
[...]

Niet elk bos mag men vrij rond rijden. Wel verstandig om dit van te voren te controleren.

Heb het geluk dat ik door de tijd heen het bos hier wel redelijk ken en de leuke stukjes weet te vinden. Kom er dagelijks meerdere keren om te wandelen, fietsen of ga mee als mijn vrouw gaat paard rijden.

De ene keer fiets ik een kleine rondje met zoveel mogelijk verborgen (steile) technische paadjes. En andere keer wat langer rondje met wat meer afwisseling. Door gewoon km-ters te maken leer je een bos wel kennen en ga je leuke paadjes combineren. Afgelopen jaar zo’n 7000km gemaakt op de fiets en jaar ervoor zo’n 5000km.

En wat ook kan helpen om GPX routes van andere te downloaden/te rijden. Dit kan je ook helpen om bos te ontdekken. ;-)

Edit:
Setje Magura MT7 Raceline remmen besteld ter vervanging van de Sram G2 RSC. De Sram is het toch net niet. Zat te twijfelen voor setje Shimano m9120 (op HT m9100 en erg content mee) Of de Mt7. Beschikbaarheid gaf de doorslag. Nu alleen nog adapters en remschijven zoeken en kijken welke adapter(s) ik nodig heb.
[Afbeelding]
Ah kijk, hier mag je niet van de paden af in de bossen. Vroeger fietste iedereen overal en om dat te reguleren hebben ze routes aangelegd :P

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:13
Sherlock schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:49:
[...]

Dat gevoel heb ik ook. Ik heb deze fiets 2e hands gekocht, inmiddels 2 jaar geleden. Ik vermoed dat hij nog nooit vervangen is en ik heb er geen last van gehad. Denk ik, want ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
Een balhoofd moet soepel en zonder weerstand lopen. Als je niet heel veel door de bagger fietst en/of je fiets overdreven vaak afspuit, dan kan het een hele tijd mee. Je kan ook eerst even kijken, misschien hoef je het alleen maar even schoon te maken en opnieuw in het lagervet te zetten.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Je kunt het ook voelen als lagers niet helemaal goed meer zijn. Het voelt dan korrelig aan. Als je het stuur beweegt. Ook na het voorzien van nieuw vet. Dit helaas bij mijn eigen fiets ontdekt. Nieuwe set besteld….

[ Voor 17% gewijzigd door Daan_ op 25-04-2021 09:37 ]

• Bart-k
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-02 22:21
Bart-k schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:22:
Hallo, lees al even mee en begrijp dat dit niet de tijd is om een mtb aan te schaffen.
Heb daarom geen haast maar ik kwam dit nu tegen, https://link.marktplaats.nl/m1687710599.
Wat vinden jullie hiervan? Mijn budget is rond 700-900, wil eerst eens kijken of mtb'en echt wat voor me is. Wel betaal ik liever iets teveel dan te weinig.

Dacht dit is niet heel gek, onlangs sb gehad en zit andere voorvork, stuur en wielen onder. Twijfel wel over de grootte, ben zelf 1.85cm. Fiets is al wel van 2014..

Alvast bedankt
Ik quote mezelf even, dat scheelt een dubbele intro.. :). Zoals aangeven heb geen haast in deze moeilijke tijd van weinig aanbod, maar ik kwam nu dit tegen. https://link.marktplaats.nl/m1691833041.
Cube van 2015, ga er vanmiddag kijken. Hebben jullie nog tips waar op letten? En wat vinden jullie van deze fiets. Wil vooral kijken of mtb'en wat is en wil de fiets meenemen op vakanties.

• Sjoewe
Tja, het is op zich een redelijke fiets om je eerste MTB rondjes op te rijden, maar ook verder niet heel bijzonder. Vind 'm ook wel aan de prijs voor een fiets van 6 jaar oud, maar goed dat is deels te wijten aan de krapte in de markt helaas.

Als ik naar de foto's kijk ziet het er niet uit of die ketting nog veel leven heeft. Dus die kan je verwachten qua onderhoud. Verder zal de vork ook wel nooit onderhoud hebben gehad. Sowieso wat betreft techniek en geometrie zijn er wel wat ontwikkelingen geweest de laatste 7 jaar. Voorderailleurs zijn echt exit voor MTB anno 2021, en de geometrie is ook redelijk outdated.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-11 22:58
Eens met @Sjoewe , maar aan de andere kant heb je met 250 euro aan onderdelen en onderhoud voor 1000 euro een hele fijne fiets

• 418O2
  • Nu online
Holk schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:14:
Eens met @Sjoewe , maar aan de andere kant heb je met 250 euro aan onderdelen en onderhoud voor 1000 euro een hele fijne fiets
Tenzij de banden en voorvork ook groot onderhoud nodig hebben

• Bart-k
Dank voor de tips, neem ik mee! Ik ga hem zo even bekijken. Verkoper geeft aan dat hij zeer weinig is gebruikt, vandaar ook de verkoop.

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06

Sjod

Ik ben goed luisterend

Bart-k schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:22:
Dank voor de tips, neem ik mee! Ik ga hem zo even bekijken. Verkoper geeft aan dat hij zeer weinig is gebruikt, vandaar ook de verkoop.
Ik zal vooral goed op de voorvork letten. Blijft die niet “hangen” merk je verschil als je de rebound instelt, werkt de lock.

Ik vind het wel een redelijke prijs voor als je niet wil wachten. Als je wel kan wachten zou ik voor 1000 euro een nieuwe halen. Maar dat kan echt even duren.

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:31

vrotogel

leest vooral mee

Ik heb een 2016 Cube LTD SL met volledige XT afmontage en DT-Swiss wielen, 2 * 11 versnellingen. Deze een jaar of twee geleden voor 850 incl nieuwe band, cassette, kettingen, kabels en een onderhoudsbeurt gekocht. Ik vind deze wel aan de prijs voor een fiets van 2014 of 2015 ... maar ik vind het een fijne fiets om op te rijden. En mocht het niet bevallen, ik denk dat je hem zo weer kwijt bent.

Life 's hard and then you die

• Sjoewe
Bart-k schreef op zondag 25 april 2021 @ 15:22:
Verkoper geeft aan dat hij zeer weinig is gebruikt, vandaar ook de verkoop.
Mja, op Marktplaats is er op 9/10 MTB's zogenaamd nooit gefietst en al helemaal niet in het bos.
Ik zou het niet zomaar aannemen. (y)

• Bart-k
Zeer mee eens maar ik ga (nog) uit van de goedheid van de mens. Gelukkig bleek het te kloppen, plek is ook zo afgelegen dat een eerste bos anderhalf uur rijden is..

Ga later de fiets nog beter inspecteren maar alles werkt en schakelt goed. Gelet op bovenstaande tips, de vork reageert overal prima op. Ketting nog opgemeten met schuifmaat, minimale slijtage gemeten. Wel erg vies, en onder die viezigheid lichte roest. Maar moet hem nog even beter inspecteren. Al met al een nette deal kunnen scoren, ik ben in iedergeval tevreden.

• 418O2
  • Nu online
@Bart-k het kan ook gewoon hoor, maar je moet wel voorzichtig zijn! Veel plezier er mee :)

Hoe vaak moet je je luchtvering op druk zetten eigenlijk?

• klaaas
418O2 schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:10:
Hoe vaak moet je je luchtvering op druk zetten eigenlijk?
Tussen de onderhoudsbeurten door in principe niet.

Hij wil.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

klaaas schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:50:
[...]

Tussen de onderhoudsbeurten door in principe niet.
Hangt van het gebruik af, temperatuur & druk maken wel een verschil, zeker als je veel hoogte meters maakt (bikepark, op vakantie veel de bergen in) kan je meer verliezen via je negative airchamber or opnieuw instellen omdat je ander gedrag hebt. Fox 36 & hoger hebben niet voor niets een release voor de negative chamber, de lucht verlies je gewoon.

Verlies buiten dit om zou weinig moeten zijn maar kan altijd een beetje zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 25-04-2021 23:57 ]

• klaaas
GoldenSample schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:56:
[...]

Hangt van het gebruik af, temperatuur & druk maken wel een verschil, zeker als je veel hoogte meters maakt (bikepark, op vakantie veel de bergen in) kan je meer verliezen via je negative airchamber or opnieuw instellen omdat je ander gedrag hebt. Fox 36 & hoger hebben niet voor niets een release voor de negative chamber, de lucht verlies je gewoon.

Verlies buiten dit om zou weinig moeten zijn maar kan altijd een beetje zijn.
Goede correctie. Ik ging even uit van standaard NL gebruik. Mijn punt was ook meer dat je een vork moet (laten) onderhouden. Iets wat voor lang niet iedereen vanzelfsprekend is. Door het geleidelijke proces heb je ook lang niet altijd door dat je vork minder presteert.

Hij wil.

• magic_nl

magic_nl

Prulleman schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:17:
[...]

Dat is inderdaad niet verkeerd, hier rond Breda kom ik aan 27-28km officiele routes (Dorst, Cadettenkamp, Vrachelen), en ~45 met de heen en terug weg erbij. Mooie afwisselende routes, maar als je ze te vaak rijd, dan wordt het wel weer tijd om wat verder te kijken, zoals zondag naar Amerongen en Leersum :).
@Prulleman Heb jij toevallig een gpx van de totale DCV route zonder aanrijroutes?
Ik wil morgen het rondje te maken vanuit Oosterhout over de drie routes, en natuurlijk staan er routebordjes maar een gpx is altijd handig. Online lijkt dat nergens fatsoenlijk te vinden te zijn.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Prulleman
magic_nl schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:39:
[...]

@Prulleman Heb jij toevallig een gpx van de totale DCV route zonder aanrijroutes?
Ik wil morgen het rondje te maken vanuit Oosterhout over de drie routes, en natuurlijk staan er routebordjes maar een gpx is altijd handig. Online lijkt dat nergens fatsoenlijk te vinden te zijn.
waar wil je starten?

Als ik ze alle drie rij start ik meestal aan de "breda kant" bij Dorst (https://www.strava.com/segments/1024795)
ik heb een recente rit even voor je getrimmed:
https://www.nvalphen.nl/files/DCV-start-Dorst.gpx

als je bij het pannenkoekenhuis wilt starten, kan je denk ik nog steeds dezelfde GPX gebruiken, de overgangen tussen de routes zitten er in ieder geval gewoon in, je moet alleen nog even door rijden na de "finish"

Strava

• Chris89
  • Laatst online: 10-11 22:13
Iemand tips waar je het beste een mtb kan huren in Schoorl?
Momenteel wacht ik nog tot de mijn fiets uitgeleverd wordt, maar door het mooie weer wil ik wel weer wat doen.

• magic_nl

magic_nl

Prulleman schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:03:
[...]

waar wil je starten?

Als ik ze alle drie rij start ik meestal aan de "breda kant" bij Dorst (https://www.strava.com/segments/1024795)
ik heb een recente rit even voor je getrimmed:
https://www.nvalphen.nl/files/DCV-start-Dorst.gpx

als je bij het pannenkoekenhuis wilt starten, kan je denk ik nog steeds dezelfde GPX gebruiken, de overgangen tussen de routes zitten er in ieder geval gewoon in, je moet alleen nog even door rijden na de "finish"
Hartelijk dankt. Gaat goed komen.
Mijn ervaring met GPX-routes is dat als je eenmaal op de route zit Garmin het wel snapt dat je niet bij het begin begonnen bent. Mijn Edge530 is ingesteld dat de route donkerpaars is en mijn afgelegde lichtblauw, dus dan is het te zien waar ik nog moet zijn.
En de routes zijn toch uitgepijld, maar voor de tussenstukken is het makkelijk om vooraf te weten waar je afwijkt.

Systeemspecificaties

• ZanielGa
Chris89 schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:20:
Momenteel wacht ik nog tot de mijn fiets uitgeleverd wordt, maar door het mooie weer wil ik wel weer wat doen.
Ben zaterdag met een collega geweest en die heeft een fiets gehuurd bij https://onyva.org/mountainbikeverhuur-schoorl/ Was volgens mij niets op aan te merken. Redelijk standaard fietsen. 1X deore afgemonteerd, versnellingen niet geteld. En ze zitten vlak bij het parcours. Geen ervaring met de andere opties voor verhuur daar.

[ Voor 6% gewijzigd door ZanielGa op 26-04-2021 15:13 ]

• Larko
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-11 20:02

Ik heb in 't verleden wel eens wat hun besteld (dateert weliswaar uit 2019) maar afhandeling was zeer netjes. Site is zo te zien sinds die tijd niet (veel) veranderd.

• Beakzz
klaaas schreef op maandag 26 april 2021 @ 00:05:
[...]

Goede correctie. Ik ging even uit van standaard NL gebruik. Mijn punt was ook meer dat je een vork moet (laten) onderhouden. Iets wat voor lang niet iedereen vanzelfsprekend is. Door het geleidelijke proces heb je ook lang niet altijd door dat je vork minder presteert.
Goede reminder, want daar heb ik nog nooit maar laten kijken sinds ik de fiets 4 jaar? Geleden kocht. Nu heb ik er ook niet echt veel kilometers op zitten (vanwege lui) maar dat zal niet perse met afstand te maken hebben gok ik.

Was afgelopen zaterdag echt hobbel de bobbel op Vlaardingen. Tijd voor wat regen. En ik moet eens uitzoeken of bandenspanning daar verschil in kan maken. Wil niet in detail treden maar ik had het idee dat bepaalde delen van mijn lichaam mijn maag in geramd werden 🤣

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:45

Rmg

Beakzz schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:36:
[...]

Goede reminder, want daar heb ik nog nooit maar laten kijken sinds ik de fiets 4 jaar? Geleden kocht. Nu heb ik er ook niet echt veel kilometers op zitten (vanwege lui) maar dat zal niet perse met afstand te maken hebben gok ik.

Was afgelopen zaterdag echt hobbel de bobbel op Vlaardingen. Tijd voor wat regen. En ik moet eens uitzoeken of bandenspanning daar verschil in kan maken. Wil niet in detail treden maar ik had het idee dat bepaalde delen van mijn lichaam mijn maag in geramd werden 🤣
Standaard is voor een luchtgeveerde vork 50 uur voor een lower leg service en 200 uur voor een volledige service beurt.

Wat het meeste zal schelen is uit je zadel komen, een dropper post kan dat makkelijker maken :+

• Beakzz
Rmg schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:45:
[...]

Standaard is voor een luchtgeveerde vork 50 uur voor een lower leg service en 200 uur voor een volledige service beurt.

Wat het meeste zal schelen is uit je zadel komen, een dropper post kan dat makkelijker maken :+
Oh nice. Ritten wel bijgehouden dus zal eens kijken hoeveel uur ik gereden heb. En je hebt helemaal gelijk over uit het zadel komen, maar dat heeft te maken met conditie en techniek. 2 rondjes is 18km ofzo? Zeker even veel keer dood gegaan :+ Wordt aan gewerkt :o

• coldasice
magic_nl schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:39:
[...]

Voor de volgende keer kun je afstandmeten.nl gebruiken. Daar kun je het startpunt veranderen en daarna de gpx downloaden of verder aanpassen...

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-10 16:38

dano_nl

Meh

Prima mtb's (veel orbea) http://mannetjevanduin.nl/

Of

https://fietsenwinkelschoorl.nl/fiets-huren-schoorl

Meh

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:24
Vrienden van mij huren regelmatig bij Masteling in Groet. Tot nu toe altijd goed bevallen.
https://www.mastelingtweewielers.nl/mtb-verhuur/
Pagina: 1 ... 131 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic