Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 130 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:14
Marty! schreef op maandag 19 april 2021 @ 23:16:
[...]

Zomer of winter maakt voor de fiets niet zoveel uit, zolang het onderhoud maar goed is. Fiets is best oké, maar de vork niet fantastisch. Ook de remmen zijn niet heel top, maar dat kan je niet verwachten voor dat geld. Of het geschikt is hangt, zoals bij elke fiets, af van je verdere intenties. Voor bospadgebruik wel geschikt. Vrij zware fiets wel!
Was voor een indicatie van de hoeveelheid gebruik. Ik weet nog niet hoe vaak ik hem zal gebruiken.

Zal nog wel even verder zoeken. Er is zo weinig voorraad. Ben wel links en rechts alerts aan het instellen. Alsof ik een videokaart of PlayStation wil kopen zo lastig

[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 19-04-2021 23:28 ]

• Mnup_1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-10 09:10
Zijn er mensen hier die fietsen op een copperhead 3 Plus 29 2021? Heb de mogelijkheid om er één aan te schaffen maar nu zag ik op de bulls-website dat deze een gewicht heeft van 15,6kg.
https://www.bulls-bikes.c...B=FARB_F2707&RHOE=RHOE_46

Dit terwijl de copperhead 3 S een opgegeven gewicht heeft van 12,4kg. Deze 2 fietsen verschillen minimaal van elkaar, ik geloof alleen andere vork, crankset en banden. Maar dat is toch nooit 3 kg? Sowieso is 15+kg niet echt realistisch lijkt me? Is dit een typfoutje of staat de plus voor plussize frame oid? :+

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43
@Mnup_1 bij het lezen van de naam ging ik er vanuit dat het om een model met plus banden ging. Als je dan 35mm velgen + 3" banden pakt, dan kom je wel in de buurt van dat verschil. maar dat is het niet. (de banden op de s zijn wel de luxere/betere/lichtere schwalbes, maar qua gewicht scheelt dat bv 100 gram per band.)

ik vermoed dat in de praktijk de 1 van lichter zal zijn en de ander wat zwaarder. 3 kg is inderdaad veel voor een vergelijkbare fiets. Maar 1,5 heb je zo te pakken met een ander (of simpeler, of bv robuuster) frame, andere wielen, vork, en wat random onderdelen.

Strava

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29

Rmg

Mnup_1 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:58:
Zijn er mensen hier die fietsen op een copperhead 3 Plus 29 2021? Heb de mogelijkheid om er één aan te schaffen maar nu zag ik op de bulls-website dat deze een gewicht heeft van 15,6kg.
https://www.bulls-bikes.c...B=FARB_F2707&RHOE=RHOE_46

Dit terwijl de copperhead 3 S een opgegeven gewicht heeft van 12,4kg. Deze 2 fietsen verschillen minimaal van elkaar, ik geloof alleen andere vork, crankset en banden. Maar dat is toch nooit 3 kg? Sowieso is 15+kg niet echt realistisch lijkt me? Is dit een typfoutje of staat de plus voor plussize frame oid? :+
400 gram op de vork, iets brede bandjes, sowieso mix en match maar de 3s heeft meer XT onderdelen, aan een kilo of anderhalf kom je wel. Maar die andere anderhalf kilo :/ Zeker omdat het gewoon hetzelfde frame lijkt is het onwaarschijnlijk

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:13
In maat 46 en 61 beide zelfde gewicht, lijkt me toch ook onwaarschijnlijk?

• Rmg

Rmg

wienesroa schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:26:
In maat 46 en 61 beide zelfde gewicht, lijkt me toch ook onwaarschijnlijk?
** Het opgegeven gewicht kan +/- 10% afwijken en heeft betrekking op een medium framemaat (incl. batterij voor e-bikes)

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:13
Ah niet gezien, nouja, 10% eraf dan maar. Altijd rekenen in eigen voordeel ;-)

• flitjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10-2024
Prulleman schreef op maandag 19 april 2021 @ 13:23:
@-LA- is je ketting lengte OK? met een te lange ketting kan de kooi spanning ook laag zijn op de kleine kransjes, dat in combinatie met een stroeve kabel zou dit kunnen veroorzaken.

Maar nogmaals, met een scheef padje krijg je ook dit schakel gedrag, dan denk je dat alles goed loopt, maar 1 kransje pakt ie dan niet..
Ik had dit probleem laatst ook met Deore 12 spd. Uiteindelijk was bij mij het probleem dat de ketting er verkeerdom opgelegd was door de LBS. 12 speed shimano is directioneel! Gek genoeg werkt het ook verkeerdom, maar net niet lekker meer als je ketting smerig word! (waarschijnlijk de hyperglide+)

Naast de ketting check even de handleiding van de derailleur.
Bgap instellen op basis van de indicatie achter op je derallieur (vanaf de nondrive kant tegen je derallieur aan kijken).
Zoals eerder gezegt limits instellen. Shimano geeft aan dat je met de limits je jockey wieltje midden onder de grootste en kleinste tandwiel moet zetten. Vervolgens schakel je naar de middelste versnelling, pas de spanning van de kabel aan zodat je jockey wiel midden onder het tandwiel staat en daarna onder het fietsen spanning wat bij regelen waar nodig.

Dit werkte voor mij top! Hiervoor stelde ik het op de traditonele manier die al jaren gebruikt word maar dit ging een stuk sneller.

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Afgelopen weekend de eerste kilometers gemaakt met m'n nieuwe fiets :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wk4qCzP.jpg
Prachtige nieuwe route door een sprookjesachtig stukje bos.

Bovenaan sommige stijle klimmetjes moest ik toch echt ff op adem komen.. en de 1ste keer vergat ik dat m'n voeten vastzaten dus lag ik heel knullig naast de trail. Urenlang niemand tegengekomen maar uiteraard zaten er op dat punt 2 mountainbikers achter me... oh well :)

Ik merkte overigens wel dat zodra ik ga klimmen en die voorvork wat grotere krachten op zich krijgt hij een soort 'puf' geluidjes maakt op het 'diepste punt', volgens mij vlak voordat hij weer rebound. Is dat normaal? Ik heb voor en na het ritje de sag en rebound en spanning nog gecheckt en dat was allemaal in orde.

• Rmg

Rmg

RvdH schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 11:35:
Afgelopen weekend de eerste kilometers gemaakt met m'n nieuwe fiets :)
[Afbeelding]
Prachtige nieuwe route door een sprookjesachtig stukje bos.

Bovenaan sommige stijle klimmetjes moest ik toch echt ff op adem komen.. en de 1ste keer vergat ik dat m'n voeten vastzaten dus lag ik heel knullig naast de trail. Urenlang niemand tegengekomen maar uiteraard zaten er op dat punt 2 mountainbikers achter me... oh well :)

Ik merkte overigens wel dat zodra ik ga klimmen en die voorvork wat grotere krachten op zich krijgt hij een soort 'puf' geluidjes maakt op het 'diepste punt', volgens mij vlak voordat hij weer rebound. Is dat normaal? Ik heb voor en na het ritje de sag en rebound en spanning nog gecheckt en dat was allemaal in orde.
Dat is de rebound "klep" waarschijnlijk, doe je hem vol open hoor je dat niet doe je hem helemaal dicht (traag) dan hoor je een soort zuigend geluid

• Prulleman
ja, denk het ook.
Je bent olie door kleine gaatjes aan het persen, dus daar komt wat geluid bij.
Als het echt veel geluid is, zit er misschien teveel lucht (en dus te weinig olie) in je vork.. maar een beetje geluid is normaal.

Strava

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-11 09:27
flitjes schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 09:48:
[...]

Ik had dit probleem laatst ook met Deore 12 spd. Uiteindelijk was bij mij het probleem dat de ketting er verkeerdom opgelegd was door de LBS. 12 speed shimano is directioneel! Gek genoeg werkt het ook verkeerdom, maar net niet lekker meer als je ketting smerig word! (waarschijnlijk de hyperglide+)

Naast de ketting check even de handleiding van de derailleur.
Bgap instellen op basis van de indicatie achter op je derallieur (vanaf de nondrive kant tegen je derallieur aan kijken).
Zoals eerder gezegt limits instellen. Shimano geeft aan dat je met de limits je jockey wieltje midden onder de grootste en kleinste tandwiel moet zetten. Vervolgens schakel je naar de middelste versnelling, pas de spanning van de kabel aan zodat je jockey wiel midden onder het tandwiel staat en daarna onder het fietsen spanning wat bij regelen waar nodig.

Dit werkte voor mij top! Hiervoor stelde ik het op de traditonele manier die al jaren gebruikt word maar dit ging een stuk sneller.
Apart dat Shimano daar zelf ook niet veel over zegt (staat niks over in de handleiding), ik heb zelf alleen SRAM en KMC en daar maakt dat bij de MTB kettingen niet uit (volgens mij). De quicklink moet je wel goed er op zetten.

BIj Shimano moeten dus de letters aan de buitenkant zitten. Grappige als je een beetje gaat zoeken dan kwam ik bij deze review uit, waar de ketting dus verkeerd zit https://bikepacking.com/gear/shimano-deore-12-speed-review/

Bij deze webshop staat ook wat uitleg https://www.derks-wielers...-mtb-xt-ultegra-138l.html maar bijvoorbeeld bij Mantel vind je er ook niks over

• flitjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10-2024
GrooV schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:10:
[...]

Apart dat Shimano daar zelf ook niet veel over zegt (staat niks over in de handleiding), ik heb zelf alleen SRAM en KMC en daar maakt dat bij de MTB kettingen niet uit (volgens mij). De quicklink moet je wel goed er op zetten.

BIj Shimano moeten dus de letters aan de buitenkant zitten. Grappige als je een beetje gaat zoeken dan kwam ik bij deze review uit, waar de ketting dus verkeerd zit https://bikepacking.com/gear/shimano-deore-12-speed-review/

Bij deze webshop staat ook wat uitleg https://www.derks-wielers...-mtb-xt-ultegra-138l.html maar bijvoorbeeld bij Mantel vind je er ook niks over
Ja het staat op de handleiding die bij de ketting zit als je een nieuwe koopt is me van de week opgevallen.. Ik heb het ook uit reviews op moeten maken wat nu de "goede" kant was.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:16

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Altijd handleiding lezen, hè?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
-LA- schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:28:
Iemand nog tips?

Ik heb al enige tijd last van niet lekker schakelen (Shimano 1x12, XT derailleur). De ellende begon eigenlijk na een modderig ritje, uiteraard de boel schoongemaakt maar dat hielp niet echt. Nieuwe ketting erop, ging iets beter. Uiteindelijk met het spelen van de kabelspanning en de high/low schroefjes ging het nog iets beter maar gisteren weer een ritje gedaan en ben niet echt tevreden. Bij de zwaarste tanden wordt er weleens eentje overgeslagen en na 40km leek het ook slechter te worden.

Ik was al van plan om een nieuwe cassette aan te schaffen maar dt is niet te doen in deze tijd (overal uitverkocht) en ik vraag mij ook af of dat het is (ik trap nog niet door ofzo).

Zou de schakelkabel zelf niet meer goed zijn? Of toch maar een expert opzoeken? 8)7
Kleine update; gisteren maar voor de zekerheid een nieuwe derailleurkabel en pad besteld. Net binnen gekomen en gelijk maar de nieuwe derailleurpad erop gezet voordat ik met kabels ga klooien, kon het zelf niet geloven maar dit lijkt het gewoon te zijn. 8)7

Ik was zelf vol overtuiging dat dit het niet kon zijn omdat ik niet op m'n bek was gegaan voordat het slechte schakelen begon en op het oog leek het ook wel recht maar als ik nu ook de oude pad op iets vlaks leg kan ik er ook minimaal onderdoor kijken.

Moet nog een echte proefrit maken maar het afstellen was geen alchemie meer ;)

Thanks voor de tips!

Over Shimano 12 speed kettingen en looprichting; Mantel geeft "Uni directioneel" aan... de handleiding geeft letters aan de buitenkant aan.

MTB Trail Traffic

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:40
-LA- schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:00:
[...]

Kleine update; gisteren maar voor de zekerheid een nieuwe derailleurkabel en pad besteld. Net binnen gekomen en gelijk maar de nieuwe derailleurpad erop gezet voordat ik met kabels ga klooien, kon het zelf niet geloven maar dit lijkt het gewoon te zijn. 8)7

Ik was zelf vol overtuiging dat dit het niet kon zijn omdat ik niet op m'n bek was gegaan voordat het slechte schakelen begon en op het oog leek het ook wel recht maar als ik nu ook de oude pad op iets vlaks leg kan ik er ook minimaal onderdoor kijken.

Moet nog een echte proefrit maken maar het afstellen was geen alchemie meer ;)

Thanks voor de tips!

Over Shimano 12 speed kettingen en looprichting; Mantel geeft "Uni directioneel" aan... de handleiding geeft letters aan de buitenkant aan.
Je kunt die oude zo recht als mogelijk maken en als reserve meenemen in je zadeltasje. Voor als de nieuwe afbreekt.

• 418O2
Trek XCaliber 9 bij Mantel

Hmm, eigenlijk iets over budget, maar wel goed spul toch?

Cube Reaction Pro

denk dat ik maar wacht to volgende week of deze dan op voorraad komt, die vind ik stiekem het tofste

[ Voor 47% gewijzigd door 418O2 op 20-04-2021 15:53 ]

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
418O2 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:42:

Cube Reaction Pro

denk dat ik maar wacht to volgende week of deze dan op voorraad komt, die vind ik stiekem het tofste
Prima fietsen. Jammer van de QR-assen, maar verder prima afmontage.

• 418O2
Marty! schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:55:
[...]

Prima fietsen. Jammer van de QR-assen, maar verder prima afmontage.
Ik zie een review die dat noemt; wat is daar het probleem mee? Schieten die los op mtb's?

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
418O2 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:58:
[...]

Ik zie een review die dat noemt; wat is daar het probleem mee? Schieten die los op mtb's?
Nee, t werkt prima, mijn nieuwe Attention SL heeft het ook.
Het is alleen wat ouderwetser en minder stijf dan een steekas.

• 418O2
Lensent schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:01:
[...]

oke oke

https://www.cannondale.co...kes/trail/29-m-trail-sl-3

die staat in de buurt te koop, maar dat is een XL en die zou tot 1.90 lopen, ik ben 1,96. Is dat rare maatvoering en past het gewoon? Iemand ervaring met Cannondale daarin?

• Prulleman
418O2 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:58:
[...]

ach.. we hebben het er jaren mee gedaan (maar dat kan je ook over cantilever remmen, v-brakes, vaste voorvorken, voorderailleurs etc zeggen).
kortom, het is vooruitgang.
je wiel zit beter gefixeerd, QR kan altijd een tikje scheef vastgezet worden of scheef schieten onder load. Het levert ook een iets stijver geheel op, waardoor je schijfremmen minder snel aanlopen in bochten of bij hard aanzetten.

Daarnaast is het (zeker in combinatie met boost) meer compatible voor de toekomst, als je bv een leuke wielset koopt, en je zou die mee willen nemen naar de volgende fiets (of een andere vork), moet je waarschijnlijk gaan rommelen met andere end caps, als het uberhaubt al gaat passen..

Is het een probleem als je er gewoon mee gaat fietsen, nee zeker niet.. Mijn 2018 carbon cannondale frame heeft ook nog gewoon qr non boost achter. De enige keer dat ik hier problemen mee heb gehad was toen ik bij mijn nieuwe wielset fancy lichtgewicht qr skewers had gekocht, toen is mijn wiel een paar keer los geschoten. nu de oude lompe skewer weer terug gezet en nooit meer problemen mee gehad. (ook is het allemaal meer dan stijf genoeg, maar dat komt ook door de asymetreische carbon velgen en ai offset cannondale frame, hierdoor is de drive side en non drive side spaakspanning zo goed als gelijk :P )

Strava

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lensent schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:01:
[...]

Dat minder stijf is niet waar, althans, volgens onderstaand filmpje

Wel is het centreren van je schijfremmen een stuk makkelijker en reproduceerbaarder met thru-axles.

• Prulleman
418O2 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:04:
[...]

oke oke

die staat in de buurt te koop, maar dat is een XL en die zou tot 1.90 lopen, ik ben 1,96. Is dat rare maatvoering en past het gewoon? Iemand ervaring met Cannondale daarin?
ik ben 1.87 en heb een F-Si 2018 in de maat L, ik verwacht dat een XL bij 1.96 ook gewoon prima is..

Strava

• Prulleman
Smultie schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:06:
[...]

Dat minder stijf is niet waar, althans, volgens onderstaand filmpje
[YouTube: Thru - Axle and QR analysed. Stiffer? Hmm.]

Wel is het centreren van je schijfremmen een stuk makkelijker en reproduceerbaarder met thru-axles.
hmm, interessant.. laatste blijft zeker waar

Strava

• Smultie
  • Niet online
Prulleman schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:08:
[...]

hmm, interessant.. laatste blijft zeker waar
Verbaasde mij ook, hoor.
Maar die Youtuber (sowieso een interessant kanaal om te volgen) heeft dúidelijk meer verstand van dit soort zaken dan ik, dus ik ga er maar van uit dat het klopt.

• Prulleman
Smultie schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:10:
[...]

Verbaasde mij ook, hoor.
Maar die Youtuber (sowieso een interessant kanaal om te volgen) heeft dúidelijk meer verstand van dit soort zaken dan ik, dus ik ga er maar van uit dat het klopt.
ja, had al wel eens eerder iets van hem gezien, hij kan het goed onderbouwen. trek dit soort content beter dan het geschreeuw van hambini bv...
maar hij heeft denk ik wel een punt. Als je bedenkt dat een Hope of DT naaf van binnen gewoon gelijk is voor QR of thru axle, op de endcaps na, dan is de steekas inderdaad enkel iets om de boel bij elkaar te houden, de positie van de de end caps in je frame bepalen de load op de wiel

Strava

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:24
Hij richt zich op de naaf, maar het verschil is niet perse de stijfheid van de as, maar de stijfheid van de verbinding. Een thru axle is echt een fysieke verbinding tussen twee vorkpoten of twee helften van een achterbrug, dat maakt een stijvere verbinding dan de klemverbinding van een QR.

• 418O2
Prulleman schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:07:
[...]

ik ben 1.87 en heb een F-Si 2018 in de maat L, ik verwacht dat een XL bij 1.96 ook gewoon prima is..
Ga morgen passen (als ik reactie krijg).

Ik heb op mijn racer (low-mid range) ook QR en heb daar persoonlijk niet zoveel moeite mee. Maar met een MTB kom je natuurlijk wel iets vaker los van de grond waardoor die sluiting andere krachten te verwerken krijgt

• AntonT

AntonT

One Ton!

fdees schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:49:
[...]

Ik zal het even afwachten, maar is wel interessant ja. Heb al vaker iets direct via SIS proberen te bestellen met een actiecode, maar die werkte dan weer niet 8)7
Update van mijn SiS UK bestelling. De paardenwagen van Hermes was eindelijk het kanaal over en PostNL kwam het vandaag brengen. Inderdaad zoals beloofd geen ellende met douanekosten en invoerrechten. :)

En nu hebben ze 40% korting op 30-packs bars en gels (ipv de 30% van vorige week). Maar niet op de Blueberry bars. 8)7

Ik weet niet waar jij de codes vandaan hebt, maar als ze op de site staan werken ze altijd bij mij. Overigens spaar je ook nog een paar procent "punten" voor korting op een volgende bestelling.

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
Terugkomende op het vork op druk zetten gebeuren. Net even iets lucht uit de vork gelaten middels een schroevendraaier en hoorde toen het effect van de trage rebound ook ineens. Daarvoor niet.

Dus pompje er weer bij en toen las hij wel de druk uit. Weer iets bijgedaan en nu leek het goed te gaan. Gebruik nu ook meer de travel vd vork zag ik aan het bandje.

Denk dat ik om wat voor reden dan ook er teveel druk in had gedaan, onbewust, ofzo.

Anyway, alles goed nu.

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:53

fdees

Trust me I'm an Engineer

AntonT schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:56:
[...]

Update van mijn SiS UK bestelling. De paardenwagen van Hermes was eindelijk het kanaal over en PostNL kwam het vandaag brengen. Inderdaad zoals beloofd geen ellende met douanekosten en invoerrechten. :)

En nu hebben ze 40% korting op 30-packs bars en gels (ipv de 30% van vorige week). Maar niet op de Blueberry bars. 8)7

Ik weet niet waar jij de codes vandaan hebt, maar als ze op de site staan werken ze altijd bij mij. Overigens spaar je ook nog een paar procent "punten" voor korting op een volgende bestelling.
Bedankt voor de heads up. Heb net ook maar eens mijn bestelling gedaan met de 40% korting en wat uit de extra clearance (wel even op de datum gelet). Uiteindelijk 102 gels voor nog geen €82.

Daarnaast ook nog eens de bars chocolade fudge toegevoegd om te proberen. Ben heel benieuwd hiernaar.

Kortingscode bedoel ik op advertenties die je online op socials tegen kom nadat je online op sportvoeding zoekt.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• 418O2
https://www.specialized.c...112&searchText=91520-4502

is 1x10 niet wat problematisch? Kom je dan niet ergens tekort? Ik zal niet buiten NL komen. Deze was toevallige geleverd bij de LBS, ga zo even kijken

[ Voor 20% gewijzigd door 418O2 op 21-04-2021 10:30 ]

• Rmg

Rmg

"Tekort komen" mwa die 50 tanden die op de (budget) 1x12's zitten heb je nooit echt nodig (in Nederland)

En verder zijn dan de extremen gelijk (11t-42t), ergens mis je dus nog een stapje tussenin. Maar dat is meer comfort om te hebben dan echt tekort komen.

Het is wel jammer dat ze niet vermelden hoeveel tanden het voorblad heeft. Dat bepaalt wel een beetje hoe licht je lichtste is en hoe zwaar/snel je zwaarste.

Maar als je deze vandaag mee kan nemen zou ik hem niet laten staan, sowieso met een beetje fanatiek 2x per week fietsen zit je toch aan een nieuwe cassette over jaar, kan je altijd nog overstappen op 1x12 :+ (of 13 of 14 of wat dan must have is :+ )
418O2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:38:
[...]

30t kan dat? https://www.belgafietsen....lite-29-mountainbike.html dat noemen ze zelf op de productpagina

gezien de prijs durf ik het wel aan denk ik. Een groep upgrade kost de wereld ook niet
Kan inderdaad, dan is 30-42 dus het lichste verzet, en kleinere voorbladen zijn er niet.

Heb je moeite met klimmetje kan je er een 11-46 cassette opzetten, kost je 4 tientjes, heb je een lichter klimverzet en blijft je top even hoog.

Wil je een hogere topsnelheid in je zwaarste verzet kan je een groter voorblad er op zetten, die heb je ook voor een tientje of 2 voor een budget oplossing, dan word je klimverzet wel weer zwaarder.

[ Voor 49% gewijzigd door Rmg op 21-04-2021 10:44 ]

• 418O2
Rmg schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:35:
[...]

"Tekort komen" mwa die 50 tanden die op de (budget) 1x12's zitten heb je nooit echt nodig (in Nederland)

En verder zijn dan de extremen gelijk (11t-42t), ergens mis je dus nog een stapje tussenin. Maar dat is meer comfort om te hebben dan echt tekort komen.

Het is wel jammer dat ze niet vermelden hoeveel tanden het voorblad heeft.
30t kan dat? https://www.belgafietsen....lite-29-mountainbike.html dat noemen ze zelf op de productpagina

gezien de prijs durf ik het wel aan denk ik. Een groep upgrade kost de wereld ook niet

• Smultie
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:38:
[...]

Heb ff geteld, kom ook op 30.

30/42 is te doen, hoewel ik denk dat voor de beginners (voor wie deze fiets bedoeld is) een 46 wel fijn kan zijn.

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 17:00

rCk

R0y. schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:09:
[...]

Prima dingen, heb bijna dezelfde set op mijn Ibiza FR, heb die gestroomlijnde dragers maar ook die fluiten bij de wind op een bepaalde stand.
Ah, dan is het dus niet alleen bij de squarebar. die hoor je fluiten tussen 50-85km/u en daarna fluiten ze niet, maar je hoort ze zitten, niet gek ook.
GrooV schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 19:24:
[...]

Zo hoog is het niet hoor, ik mag met mijn V60 en een Canyon Neuron maat L nog door de McDrive (max 280cm). Wel dropper post naar beneden, scheelt weer wat
haha, het was maar een grapje, het ziet er alleen komisch uit omdat mijn zadel aardig hoog staat

• 418O2
Smultie schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:40:
[...]

Heb ff geteld, kom ook op 30.

30/42 is te doen, hoewel ik denk dat voor de beginners (voor wie deze fiets bedoeld is) een 46 wel fijn kan zijn.
Voor een lagere cadans op hogere snelheid?

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:21
rCk schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:40:
[...]

Ah, dan is het dus niet alleen bij de squarebar. die hoor je fluiten tussen 50-85km/u en daarna fluiten ze niet, maar je hoort ze zitten, niet gek ook.

[...]

haha, het was maar een grapje, het ziet er alleen komisch uit omdat mijn zadel aardig hoog staat
Ik heb die wingbar EVO en die beginnen juist boven de +- 90 te fluiten maar niet altijd. Heeft echt met de wind te maken denk ik. Ben er wel tevreden over, heb ze er zo op/af. +- 10 minuten werk.

• Rmg

Rmg

418O2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:44:
[...]

Voor een lagere cadans op hogere snelheid?
Andersom, voor een hogere cadans bij het klimmen. 30 t (voor) / 42t (achter) is je lichtste versnelling

30t (voor) / 11t (achter) je zwaarste.

• 418O2
Rmg schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:46:
[...]

Andersom, voor een hogere cadans bij het klimmen. 30 t (voor) / 42t (achter) is je lichtste versnelling

Ah uiteraard :)

Ik durf het wel aan denk ik, voor die prijs is het wel prima en er is altijd nog wel wat te schuiven of een upgradekit te monteren

• Smultie
  • Niet online
Rmg schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:46:
[...]

Dit ja

• 418O2
Maar voor een beginner in NL wel prima toch? Ik denk niet snel te gaan klimmen. En als wel; dan kan ik hem upgraden

• rCk

rCk

R0y. schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:45:
[...]

Ik heb die wingbar EVO en die beginnen juist boven de +- 90 te fluiten maar niet altijd. Heeft echt met de wind te maken denk ik. Ben er wel tevreden over, heb ze er zo op/af. +- 10 minuten werk.
Ja klopt, het is echt een fluitje van een cent om het er op/af te zetten!
Ik heb nog even getwijfeld tussen de Wingbar Evo Black, maar nu ik jouw reactie lees, blij dat ik dan niet de keuze gemaakt heb om ca 60 EUR extra eraan uit te geven.
418O2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:25:
https://www.specialized.c...112&searchText=91520-4502

is 1x10 niet wat problematisch? Kom je dan niet ergens tekort? Ik zal niet buiten NL komen. Deze was toevallige geleverd bij de LBS, ga zo even kijken
Ik fiets nu een goede maand op mijn eerste fiets: de Trek X-Caliber 7, met 1x10 en 30T en 11-46 casette achter. Ik heb nergens gehad dat ik wat miste. Natuurlijk mis je misschien ergens tussendoor nét even een verzetje, maar dat is zoals hierboven al gezegd meer een luxe/comfort denk ik.

Ik zie overigens dat die Rockhopper best vergelijkbaar is met de X-Caliber 7 qua specs.

Inmiddels al zo'n 370km erop zitten. Nieuwe hobby bevalt goed!

Afgelopen weekend voor het eerst 40 km gedaan (Dorst, Cadettenkamp en Vrachelse Heide + 12 km huis-track en track-huis)

1:49:42, was erg blij met het resultaat! Lekker kapot naderhand :*)

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-11 22:58
AntonT schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:56:
[...]

M'n SiS levering stond ook volgens de site weken lang in het warehouse. Ik contacteren, "ja staat hier nog steeds, Brexit en COVID, maar waarschijnlijk volgende week weg"

Dag later; ding-dong, je SiS pakket... En 2 weken daarna een T&T van SiS krijgen 8)7

Ben overigens van mening dat SiS daar weinig aan kan doen, Het hele Brexit verhaal en problematiek is ondergesneeuwd door COVID, maar het duurt veel langer dan voorheen en echt lekker up to date zijn ze niet :)

• Marty!
  • Nu online
Holk schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:40:
[...]

M'n SiS levering stond ook volgens de site weken lang in het warehouse. Ik contacteren, "ja staat hier nog steeds, Brexit en COVID, maar waarschijnlijk volgende week weg"

Dag later; ding-dong, je SiS pakket... En 2 weken daarna een T&T van SiS krijgen 8)7

Ben overigens van mening dat SiS daar weinig aan kan doen, Het hele Brexit verhaal en problematiek is ondergesneeuwd door COVID, maar het duurt veel langer dan voorheen en echt lekker up to date zijn ze niet :)
Had hetzelfde met SiS. Na twee maanden wachten, waardeloze klantenservice en eindelijk m'n geld terug, hoorde ik dat Hermes het pakket sowieso al had teruggestuurd naar SiS omdat het te lang in storage lag daar. Het mag dan af en toe goedkoop zijn, maar ik koop m'n gelletjes in het vervolg wel bij een andere winkel.

• Smultie
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:02:
[...]

Maar voor een beginner in NL wel prima toch? Ik denk niet snel te gaan klimmen. En als wel; dan kan ik hem upgraden
Ja hoor, als 't niet te steil wordt is dit een prima cassette. Bedenk je wel dat de klimmetjes bij het mountainbiken vaak venijniger zijn dan op de weg. Als je naar Nijmegen/Utrechtse Heuvelrug/Reichswald gaat, kan het zijn dat je (afhankelijk van je conditie) aan het eind van de rit baalt dat je geen 46 of 50/51 hebt, maar dat hangt met name van je eigen conditie af.

• 418O2
Smultie schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:36:
[...]

Ja hoor, als 't niet te steil wordt is dit een prima cassette. Bedenk je wel dat de klimmetjes bij het mountainbiken vaak venijniger zijn dan op de weg. Als je naar Nijmegen/Utrechtse Heuvelrug/Reichswald gaat, kan het zijn dat je (afhankelijk van je conditie) aan het eind van de rit baalt dat je geen 46 of 50/51 hebt, maar dat hangt met name van je eigen conditie af.
Het wordt geen issue, XL is te klein. Zelfs een Cube in xxl is niet groot genoeg. Dus nu opzoek naar een xxl fiets.

Wil sowieso 1x12 want anders blijft dat in mijn hoofd zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 21-04-2021 12:56 ]

• Marty!
  • Nu online
418O2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:56:
[...]

Het wordt geen issue, XL is te klein. Zelfs een Cube in xxl is niet groot genoeg. Dus nu opzoek naar een xxl fiets.

Hoe lang ben je en wat is je binnenbeenlengte?

• 418O2
Marty! schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:58:
[...]

Hoe lang ben je en wat is je binnenbeenlengte?
1.96 en 92cm volgens mij. Relatief korte benen

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:23

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

418O2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:00:
[...]

1.96 en 92cm volgens mij. Relatief korte benen
Hmm ik heb de cube reaction pro in XL en kan daar prima op met 1.92 en 90cm. Had dan eigenlijk wel verwacht dat jij op de XL zou passen :P

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• 418O2
mydogisgone schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:28:
[...]

Hmm ik heb de cube reaction pro in XL en kan daar prima op met 1.92 en 90cm. Had dan eigenlijk wel verwacht dat jij op de XL zou passen :P
Heb op een eMTB van ze gezeten in XXL en dat ging lastig worden met grote stuuruitslag.

• Prulleman
voor de korte klimmetjes heb je geen 50+ cassette nodig, maar ga je naar gebieden met wat langere klimmen, dan kan je ie niet meer over "op knallen". Je versnellingen moeten afgestemd zijn op de combinatie van :
- hoe steil
- hoe lang (een korte steil klim, kan je prima met een goede aanloop snelheid in combinatie met een paar keer doortrappen opkomen, maar dan heb je het dus over klimmen van meters / seconden)
- hoe technisch (als je nog een paar flinke wortels of stenen tegen komt, dan heb je of extra kracht, of een kleiner verzet nodig om er "overheen" te komen)
- hoe fit ben je zelf

ik kom in NL prima rond met 34x42 als lichtste verzet, maar in Limburg heb je dan wel stukken waar je na een lange rit toch liever een lichter verzet zou hebben.
In de Ardennen heb ik met een 30-42 gereden en dat gaat prima, tot je 2000 hm in 60 km moet trappen.. dan is een lichter verzet toch echt el prettig.
Voor alle rondjes hier in brabant (dorst, 013, LDD) gebruik ik de 42 niet eens, misschien op LDD 1 keer, maar ook dat is dan maar een paar seconden en zou ook nog wel zonder kunnen

ik ben al een tijdje aan het kijken naar een alternatief, want volgend jaar staat er (in de 3e herkansing) weer een marathon in de ardennen op de planning, ik denk dat ik toch de boel maar een keer ga vervangen voor een 12 speed XT setup, op dit moment nergens op voorraad, maar als de boel versleten is, misschien ook maar eens de derailleur vervangen.

Strava

• Smultie
  • Niet online
Prulleman schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:49:
voor de korte klimmetjes heb je geen 50+ cassette nodig, maar ga je naar gebieden met wat langere klimmen, dan kan je ie niet meer over "op knallen". Je versnellingen moeten afgestemd zijn op de combinatie van :
- hoe steil
- hoe lang (een korte steil klim, kan je prima met een goede aanloop snelheid in combinatie met een paar keer doortrappen opkomen, maar dan heb je het dus over klimmen van meters / seconden)
- hoe technisch (als je nog een paar flinke wortels of stenen tegen komt, dan heb je of extra kracht, of een kleiner verzet nodig om er "overheen" te komen)
- hoe fit ben je zelf

ik kom in NL prima rond met 34x42 als lichtste verzet, maar in Limburg heb je dan wel stukken waar je na een lange rit toch liever een lichter verzet zou hebben.
In de Ardennen heb ik met een 30-42 gereden en dat gaat prima, tot je 2000 hm in 60 km moet trappen.. dan is een lichter verzet toch echt el prettig.
Voor alle rondjes hier in brabant (dorst, 013, LDD) gebruik ik de 42 niet eens, misschien op LDD 1 keer, maar ook dat is dan maar een paar seconden en zou ook nog wel zonder kunnen

ik ben al een tijdje aan het kijken naar een alternatief, want volgend jaar staat er (in de 3e herkansing) weer een marathon in de ardennen op de planning, ik denk dat ik toch de boel maar een keer ga vervangen voor een 12 speed XT setup, op dit moment nergens op voorraad, maar als de boel versleten is, misschien ook maar eens de derailleur vervangen.
Mjah. Op zich eens met je uiteenzetting, maar niet iedereen trapt 4W/kg. Vandaar mijn ingebouwde reserve. Als je 90+ kg weegt en net pas gaat fietsen, mis je echt wel een lichter verzet op de steile klimmetjes.

• 418O2
Ik heb al wel wat kilometers gemaakt en mijn 'probleem' of punt van aandacht is uithoudingsvermogen en snelheid, kracht niet zozeer.

Maar het is ook dat ik graag wel 'goed' spul heb, hoef niet het beste, maar ik heb met een 1x10 setup heel erg het idee dat ik oudere techniek koop, dat mogelijk iets mist, terwijl ik voor 2-300 euro meer wel up to date ben en alle features heb die me fijn lijken (1x12, remote lockout op luchtvering)

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-11 20:07
Het is ook maar net waar je je MTB voor wilt gebruiken.
In mijn usecase heb ik meer aan een 2x setup met 36/26 voor en 10-45 achter.
Ik gebruik mijn mtb ook nog wel redelijk veel op de weg en de snelheid met 36-10 bevalt me prima.
Daarnaast kom heb ik voor steile hellingen als deze 26-45 nodig en red ik het niet met 26-40.

• Prulleman
@Smultie ja true, er is ook geen eenvoudig minimum te stellen. Maar toen ik minder fit was lukte het ook prima met 32x42. Zeker hier in Brabant. Maar inderdaad je hebt dan weinig over voor een uitstapje naar een gebied met meer hoogtemeters.

Strava

• 418O2
Maar zouden jullie dan genoegen nemen met 1x10 als je voor 200 euro extra 1x12 hebt?

• Prulleman
418O2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:05:
Maar zouden jullie dan genoegen nemen met 1x10 als je voor 200 euro extra 1x12 hebt?
Nee, heel simpel, 12 speed is meer compatibel als je in de toekomst wilt upgraden. Daarnaast is het een stuk breder inzetbaar door de grotere range.

1x10 is nooit ontwikkeld als 1x drivetrain, maar als 2x. Maar dat is niet meer hip z dus slopen ze een voorblad eraf. Je blijft dan zitten met een beperkte variant..

Hou er wel rekening mee dan het niet direct duurzamer is, maar wel 2-3 x zo duur om te vervangen als het versleten is.

Strava

• Rmg

Rmg

Als ik 200 euro extra uit geef dan zou ik wel 1x12 willen ja. :+

Remote lockout op een hardtail zou ik dan weer niet doen sowieso kan je er zittend prima bij en je gebruikt het echt zelden, die 50 euro zou ik in een leuk setje pedalen steken.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:21
Rmg schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:50:
[...]

Als ik 200 euro extra uit geef dan zou ik wel 1x12 willen ja. :+

Remote lockout op een hardtail zou ik dan weer niet doen sowieso kan je er zittend prima bij en je gebruikt het echt zelden, die 50 euro zou ik in een leuk setje pedalen steken.
Ik vergeet mijn lockout nog wel eens terug te zetten als ik klaar ben met klimmen.. 8)7

Maar op het stuur vind ik wel fijn hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door R0y. op 21-04-2021 15:02 ]

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:41

Sherlock

No Shit

Toen ik mijn fiets (2 jaar geleden) kocht leek het me erg belangrijk en handig om de lockout op mijn stuur te hebben. Inmiddels staat hij 98% van de tijd 'open'. Het zal zeker schelen dat ik een oude coil-vering heb, maar de lockout gebruik ik echt zelden meer. Bij een nieuwe fiets - nog even wachten en sparen - lijkt het me nog steeds handig, maar veel minder belangrijk.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:58
Volgens de website van Mantel komt de Giant XTC SL 29 2 in de week van 3 mei weer binnen. Ik zou die zeker even checken in XL. Daar zul je waarschijnlijk beter op zitten dan op een Cube XXL en heeft zo ongeveer alles wat er genoemd is: 1x12, steekassen, lockout op het stuur en een aardige vork.

Hij wil.

• rCk

rCk

418O2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:56:
[...]

Ik ben 1.93 en ook zo'n 92cm als ik me niet vergis, de XL van Trek is voor mij bijv goed. Al had ik denk ik voor Trek ook voor het 23" frame gegaan.

Ik heb jouw standpunt ook heel lang gehad over die 1x12, maar ik kwam toen tot de conclusie dat ik dan veel te lang moest wachten tot ik een eigen fiets kon bemachtigen.

Met geluk toen uitgekomen op de X-Caliber 7, die had ik toen ineens 2 dagen later in mijn schuurtje staan. Ik als beginner denk het niet te missen, biedt mij ook weer mogelijkheid tot upgraden óf een completere fiets te kopen over een x aantal jaar.
Ik weet niet hoeveel fietsen jij versleten hebt? Als dit een opvolger is, dan kan ik jouw mening ergens ook wel begrijpen, dan wil je het liefste wel zo'n groepenset erop.
Sherlock schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:11:
Toen ik mijn fiets (2 jaar geleden) kocht leek het me erg belangrijk en handig om de lockout op mijn stuur te hebben. Inmiddels staat hij 98% van de tijd 'open'. Het zal zeker schelen dat ik een oude coil-vering heb, maar de lockout gebruik ik echt zelden meer. Bij een nieuwe fiets - nog even wachten en sparen - lijkt het me nog steeds handig, maar veel minder belangrijk.
Herkenbaar... Ik heb mij in de zoektocht naar mijn eerste mtb ook een beetje blind zitten staren op een lockout op het stuur te willen hebben.. Uiteindelijk een fiets gekocht die het niet had.. Ik merkte toen eigenlijk dat wanneer ik de voorvork lock of unlock (vaak dus op de weg), dit gewoon makkelijk kan doen wanneer ik met mijn rechterhand even bovenaan mijn voorvork een kwartslag draai.
Uiteindelijk mis ik de lockout op het stuur dus niet.

Wél ben ik heel blij met de luchtgeveerde vork. Lockout zal ook vast wel op de volgende fiets komen, maar geen must.

[ Voor 35% gewijzigd door rCk op 21-04-2021 15:25 ]

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:31
Ik heb gisteren tijdens een ritje een deuk in m'n achtervelg gereden.
Het gevolg was dat mijn band nu leegloopt en de latex het gat niet dicht krijgt.

ik heb Bontrager comp 30 op m'n fiets zitten:
https://www.trekbikes.com...mountainbikewiel/p/21916/

nu is die velg gelukkig niet zo duur, maar ik heb hem in 2 jaar nu 2 keer vervangen vanwege de deuken.
Ik reed gisteren op 1.8 Bar en deed niet echt gek, maar kwam verkeerd terecht op een liggend boomstammetje en dus gelijk afgelopen.

Ik denk dat ik maar een binnenband erin stop, want de velg is verder niet krom, alleen dus ingedeukt.
Ik ben een beetje klaar met vervangen.

Nu vraag ik me af, is deze velg gewoon slap?
Zou ik er wat aan hebben om te upgraden naar Carbon?
zoiets bijvoorbeeld:
https://www.trekbikes.com.../p/29087/?colorCode=black

zou zo'n velg sterker zijn?
Als ie net zo snel stuk zou gaan, is het voor mij een slechte investering.
Maar anders misschien de moeite waard.

Rijden jullie met Carbon velgen?

• AntonT

AntonT

One Ton!

Holk schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:40:
[...]

Ik heb ondertussen 10x bij SiS besteld en ik ben ondertussen gewend dat het zo'n week duurt voordat het spul bezorgd wordt. Vooralsnog gaat het verder uitermate betrouwbaar en duurt het gemiddeld zo'n 1-1,5 week. Prima als je geen haast hebt, maar deze doorlooptijd is zeker niet te wijden aan covid of brexit want in 2019 waren ze ook al redelijk traag. Misschien dat er nu een paar dagen bovenop komt.

Verder prima, want de verzending is verder gratis en de prijzen erg scherp. Ben vooral erg blij dat er met de brexit geen btw/invoerrechten-ellende van toepassing is. Helemaal met de belachelijke tarieven die bezorgdiensten vragen voor inklaren.

• Rmg

Rmg

robindk schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:37:
zoiets bijvoorbeeld:
Levenslange garantie, geen gewichtslimiet voor de rijder.
Dat zijn in ieder geval goeie garantievoorwaarden :+

• robindk
Rmg schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:51:
[...]

[...]

Dat zijn in ieder geval goeie garantievoorwaarden :+
Precies, maar zullen ze het accepteren als je ze elk jaar belt voor een nieuwe velg? :D

• 418O2
klaaas schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:13:
[...]

Volgens de website van Mantel komt de Giant XTC SL 29 2 in de week van 3 mei weer binnen. Ik zou die zeker even checken in XL. Daar zul je waarschijnlijk beter op zitten dan op een Cube XXL en heeft zo ongeveer alles wat er genoemd is: 1x12, steekassen, lockout op het stuur en een aardige vork.
Maar die specialized rockhopper in xl was echt te klein (scheelde niet maar een cm), dus ben bang dat die Giant dat ook zal zijn. Beetje lastig als je niet kan passen (woon in Groningen, geen mantel in de buurt)

@rCk het is mijn n+1 fiets, naast een racefiets. Ik wil graag het optimum in prijs/kwaliteit. En de eisen die ik stel zorgen voor mij voor een fiets met alles wat ik wil voor een prijs ik er voor wil betalen. Als ik een betere groep of frame wil, dan ben ik gelijk 500-600 euro extra kwijt en dat is het mij niet waard.

[ Voor 20% gewijzigd door 418O2 op 21-04-2021 16:09 ]

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16:47
418O2 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:42:

Cube Reaction Pro

Ik wacht al 3 "rondes" tot er voorraad komt vd reaction pro bij Mantel. Heb mail notificatie en alles er op staan maar nog nooit wat gezien. Maar wel dat na de genoemde datum de datum is bijgewerkt met minimaal 5 weken naar voren... |:( :X

• 418O2
Axel schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:36:
[...]

Ik wacht al 3 "rondes" op dat er voorraad komt vd reaction pro bij Mantel. Heb mail notificatie en alles er op staan maar nog nooit wat gezien. Maar wel dat na de genoemde datum de datum is bijgewerkt met minimaal 5 weken naar voren... |:( :X
Heb vandaag met de verkoper wat uitgebreider gesproken en het is gewoon chaos. De fiets die ik pastte was onverwacht binnengekomen, andere verwachtte fietsen komen niet binnen, gedonder in het Suez kanaal zorgt voor vertragingen

• Axel
418O2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:38:
[...]

Heb vandaag met de verkoper wat uitgebreider gesproken en het is gewoon chaos. De fiets die ik pastte was onverwacht binnengekomen, andere verwachtte fietsen komen niet binnen, gedonder in het Suez kanaal zorgt voor vertragingen
Van Mantel? Welke heb jij gepast? Lucky you!

• 418O2
Axel schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:39:
[...]

Van Mantel? Welke heb jij gepast? Lucky you!
Nee, Belga in Groningen. Een rockhopper 29 elite xl

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

12go heeft nog een Cube Reaction C:62 Pro 2021 beschikbaar: https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-c-62-pro-2021

• Prulleman
Het gevolg was dat mijn band nu leegloopt en de latex het gat niet dicht krijgt.

nu is die velg gelukkig niet zo duur, maar ik heb hem in 2 jaar nu 2 keer vervangen vanwege de deuken.
Ik reed gisteren op 1.8 Bar en deed niet echt gek, maar kwam verkeerd terecht op een liggend boomstammetje en dus gelijk afgelopen.

Ik denk dat ik maar een binnenband erin stop, want de velg is verder niet krom, alleen dus ingedeukt.

zoiets bijvoorbeeld:

Alu deukt en kan je uitdeuken of met biba verder rijden. Carbon versplinterd en dan ben je klaar. (In sommige gevallen is er een reparatie mogelijk, maar bij MTB velgen is dat eerder een uitzondering).

Maar de ene carbon velg is de andere niet. Zo is er een filmpje van iemand die tig x zonder band een trap af dendert voor zijn carbon velg stuk gaat. Dat is echter wel een velg die meer weegt dan de gemiddelde Alu velg.. het is dus maar net hoeveel materiaal ze erin stoppen. Pak je een lichtgewicht carbon velg ben je net dezelfde impact waarschijnlijk ook klaar , maar een normale carbon velg zal net wat lichter en steviger zijn dan Alu (en 2-4 keer zo duur,velg only).

Ik rij nu zelf ruim 2 jaar met nextie carbon velgen van ongeveer 200 euro per stuk, zonder problemen

Strava

• Axel
Ja die had ik gezien... Maar zit je al wel weer 500 euro duurder.
Enkele erkende cube dealers in NL opgebeld maar die geven ong. allemaal aan: Heb niets en wat ik binnen krijg is al verkocht. Nabestellen kan niet meer. 2022 nieuwe voorraad.. 8)7

• Axel
418O2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:41:
[...]

Nee, Belga in Groningen. Een rockhopper 29 elite xl
Mooi fietsje! Geluk mee gehad dus

• 418O2
Axel schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:49:
[...]

Mooi fietsje! Geluk mee gehad dus
Nou nee, want zoals je had kunnen lezen pastte het niet en moet ik iets hebben dat groter is ;(

• Axel
418O2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:51:
[...]

Nou nee, want zoals je had kunnen lezen pastte het niet en moet ik iets hebben dat groter is ;(
Oh sorry, over heen gelezen. Ik scande de berichten :F balen..

• 418O2
Axel schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:57:
[...]

Oh sorry, over heen gelezen. Ik scande de berichten :F balen..
Weet in elk geval de maat nu. Morgen waarschijnlijk kijken bij een Cannondale XL, volgens de verkoper vallen die vrij groot

• klaaas
418O2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:04:
[...]

Maar die specialized rockhopper in xl was echt te klein (scheelde niet maar een cm), dus ben bang dat die Giant dat ook zal zijn. Beetje lastig als je niet kan passen (woon in Groningen, geen mantel in de buurt)

@rCk het is mijn n+1 fiets, naast een racefiets. Ik wil graag het optimum in prijs/kwaliteit. En de eisen die ik stel zorgen voor mij voor een fiets met alles wat ik wil voor een prijs ik er voor wil betalen. Als ik een betere groep of frame wil, dan ben ik gelijk 500-600 euro extra kwijt en dat is het mij niet waard.
Ah, ik had enkel gelezen dat een Cube te klein was (wat een heel ander verhaal is). Maar de Rockhopper dus ook. Wat was er precies te klein aan?

De Giant lijkt op basis van de geometrie wel groter uit te vallen. De reach van de Giant in XL is 485mm tegenover 465mm bij de Rockhopper (en exact gelijk aan de Rockhopper in XXL). De stack is wel een stuk lager, maar als je relatief korte benen hebt en een racefiets gewend bent is een lagere stack niet zo'n probleem lijkt me.

Hij wil.

• 418O2
Ik kwam met grote stuuruitslag met het stuur tegen mijn knie.

Die grote modellen wijken allemaal vrij veel af heb ik het idee. Weet niet of ik die online wil bestellen, terugsturen is toch weer wat lastig

[ Voor 55% gewijzigd door 418O2 op 21-04-2021 17:20 ]

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:34

Daan_

Alles op zijn tijd !!

zoiets bijvoorbeeld:

Denk dat je gewoon pech hebt gehad met je wielen... (of toch een net te lage banden spanning?) Aluminium wielen zijn zo slecht nog niet. Zijn aantal taken van sport binnen mountainbiken waar men nog voorkeur heeft voor aluminium boven carbon. Als bij carbon misgaat dan is het een barst/scheur of gewoon doormidden ;-)

De carbon wielen van je link geen ervaring mee. Ze zijn zeker niet duur. ;-) En verwacht dat dit wel mooie upgrade is tegenover wat je nu hebt. Kunt ook kijken of je set kunt laten bouwen.

Persoonlijk heb ik voorkeur voor carbon wielen net iets stijver en vaak ook wat lichter dan aluminium wielen. De HT kwam met aluminium wielen (DT X1700 25mm (DT 350 naaf)) Hier periode meegefietst en dat zijn prima wielen. En kunnen tegen een stootje. En voor redelijke prijzen te vinden op MP

De DT wielen vervangen voor set handgespaakte carbon wielen. Wheel-Tec met DT 240. Voor 28mm / achter 25mm (1250gr). De fully kwam met set Reynolds TR309 30mm. Over beide set tevreden. Hebben beide al wel wat mishandeling te verduren gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 21-04-2021 18:07 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• klaaas
418O2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:19:
Ik kwam met grote stuuruitslag met het stuur tegen mijn knie.

Die grote modellen wijken allemaal vrij veel af heb ik het idee. Weet niet of ik die online wil bestellen, terugsturen is toch weer wat lastig
Hoe heb je die stuuruitslag bepaald? Als ik stil sta met de pedalen horizontaal kan ik mijn stuur ook makkelijk zo ver draaien dat ik mijn knie raak (lijkt niet eens een extreme hoek te zijn). Als ik fiets moet ik echter heel erg mijn best doen om mijn knie te raken en het is me in de praktijk ook echt nooit overkomen. Ik vind het dan ook een beetje een vreemde methode om te bepalen of een fiets te groot of te klein is.

Ik weet niet welke Cannondale je op het oog hebt, maar wat ik zo zie is dat een Trail XL amper groter is dan een Rockhopper XL (4mm meer reach). Dat zet geen zoden aan de dijk dus.

[ Voor 5% gewijzigd door klaaas op 21-04-2021 17:29 ]

Hij wil.

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:47

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

zoiets bijvoorbeeld:

Ik rijd nu een paar maanden op Bontrager Line Elite 30 carbon wielen waar mijn Fuel EX mee geleverd is. Dat is het goedkopere broertje van de wielen uit je link en daardoor iets zwaarder maar kwa rijeigenschappen hetzelfde. In 2020 zijn die wielen geredesigned en ze zouden nu erg stevig moeten zijn (vorige generatie wouden nog al eens scheuren). Ik ben ook erg te spreken over de 108POE naaf die erg soepel loopt en zeer snel aangrijpt (en dat zeg ik komend van DT Swiss ratchet naven).

Tot nu toe ben ik dus erg tevreden over de wielen en de reviews van de nieuwe versie zijn ook goed. Bontrager heeft daarnaast ook 2 jaar lang no questions asked omruilservice en daarna levenslange garantie. Doordat de MTB wielen zo goed bevallen heb ik inmiddels een Bontrager carbon setje in bestelling voor de racefiets.

Mocht je een adresje willen weten voor goede prijzen van Bontrager wielen (en Trek fietsen), raad ik je aan met Hopmans Fietsgigant te bellen. Als indicatie: de racewielen die ik in bestelling heb staan hebben een adviesprijs van 1299, bij Mantel voor 1169, Hopmans 899 8)7

• robindk
-bolio- schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:33:
[...]

Ik rijd nu een paar maanden op Bontrager Line Elite 30 carbon wielen waar mijn Fuel EX mee geleverd is. Dat is het goedkopere broertje van de wielen uit je link en daardoor iets zwaarder maar kwa rijeigenschappen hetzelfde. In 2020 zijn die wielen geredesigned en ze zouden nu erg stevig moeten zijn (vorige generatie wouden nog al eens scheuren). Ik ben ook erg te spreken over de 108POE naaf die erg soepel loopt en zeer snel aangrijpt (en dat zeg ik komend van DT Swiss ratchet naven).

Tot nu toe ben ik dus erg tevreden over de wielen en de reviews van de nieuwe versie zijn ook goed. Bontrager heeft daarnaast ook 2 jaar lang no questions asked omruilservice en daarna levenslange garantie. Doordat de MTB wielen zo goed bevallen heb ik inmiddels een Bontrager carbon setje in bestelling voor de racefiets.

Mocht je een adresje willen weten voor goede prijzen van Bontrager wielen (en Trek fietsen), raad ik je aan met Hopmans Fietsgigant te bellen. Als indicatie: de racewielen die ik in bestelling heb staan hebben een adviesprijs van 1299, bij Mantel voor 1169, Hopmans 899 8)7
Thanks!
met die info kan ik wat.

• 418O2
klaaas schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:28:
[...]

Hoe heb je die stuuruitslag bepaald? Als ik stil sta met de pedalen horizontaal kan ik mijn stuur ook makkelijk zo ver draaien dat ik mijn knie raak (lijkt niet eens een extreme hoek te zijn). Als ik fiets moet ik echter heel erg mijn best doen om mijn knie te raken en het is me in de praktijk ook echt nooit overkomen. Ik vind het dan ook een beetje een vreemde methode om te bepalen of een fiets te groot of te klein is.

Ik weet niet welke Cannondale je op het oog hebt, maar wat ik zo zie is dat een Trail XL amper groter is dan een Rockhopper XL (4mm meer reach). Dat zet geen zoden aan de dijk dus.
Door te fietsen. Zelfs de verkoper vond het te krap, dat zegt wel genoeg. Die zou bij twijfel gewoon verkopen denk ik.

Gaat om deze. 469mm reach, bijna gelijk aan die rockhopper. Meh. Kijken of ik ergens een Giant kan passen, zit een dealer om de hoek zie ik

[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 21-04-2021 18:55 ]

• Rmg

Rmg

418O2 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:51:
[...]

Door te fietsen. Zelfs de verkoper vond het te krap, dat zegt wel genoeg. Die zou bij twijfel gewoon verkopen denk ik.

Gaat om deze. 469mm reach, bijna gelijk aan die rockhopper. Meh. Kijken of ik ergens een Giant kan passen, zit een dealer om de hoek zie ik
Trek x-caliber is in 2xl te krijgen. Dan heb je een reach van 48cm en een effectieve toptube van 67.2

• 418O2
Rmg schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:22:
[...]

Trek x-caliber is in 2xl te krijgen. Dan heb je een reach van 48cm en een effectieve toptube van 67.2
Ja die Amerikaanse merken hebben allemaal wel een xxl. Ga even bij die Cannondale kijken, ben ik er ook even uit :p

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:47

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:05:
@Smultie ja true, er is ook geen eenvoudig minimum te stellen. Maar toen ik minder fit was lukte het ook prima met 32x42. Zeker hier in Brabant. Maar inderdaad je hebt dan weinig over voor een uitstapje naar een gebied met meer hoogtemeters.
In Nijmegen merk ik dat ik toch nog wel eens op de 34x51 zit. Ok, het zijn maar 1 of twee klimmetjes en een is er vaar bijzonder mul, maar ik kom er wel overal redelijk goed mee naar boven. Misschien zou het lukken met zwaarder maar toch minder lekker.

Verder doe je met 1x12 niet echt consessies, behalve het gewicht van die grote plaat, de eerste 10 versnellingen hebben min of meer hetzelfde verloop als een 1x11.

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:03
Kluus schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:32:
[...]

In Nijmegen merk ik dat ik toch nog wel eens op de 34x51 zit. Ok, het zijn maar 1 of twee klimmetjes en een is er vaar bijzonder mul, maar ik kom er wel overal redelijk goed mee naar boven. Misschien zou het lukken met zwaarder maar toch minder lekker.
Maar als je een 34x46 had als max had je waarschijnlijk exact hetzelfde gezegt. Het is zeker voor veel routes in Nederland zo dat je de versnellingen gebruikt omdat je ze hebt. Je denkt dan gewoon 1 Tandje lichter maakt dit klimmetje wel makkelijker. Dan maakt het niet uit of je 42, 46, 51 of 54 hebt. (Natuurlijk zit er een omslagpunt ergens, op een bepaald punt trap je voor je gevoel echt gewoon te licht maar dat laat ik gewoon even buiten beschouwing omdat dat makkelijker is ;) )

Maar je gaat dingen pas "missen" als je vergelijkingsmateriaal hebt. Dan merk je dat sommige dingen gewoon veel makkelijk of moeilijker gaan. Als je dat niet hebt ga je er gewoon vanuit dat het zo hoort.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:47

Kluus

Gang is alles

ZanielGa schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:01:
[...]

Maar als je een 34x46 had als max had je waarschijnlijk exact hetzelfde gezegt. Het is zeker voor veel routes in Nederland zo dat je de versnellingen gebruikt omdat je ze hebt. Je denkt dan gewoon 1 Tandje lichter maakt dit klimmetje wel makkelijker. Dan maakt het niet uit of je 42, 46, 51 of 54 hebt. (Natuurlijk zit er een omslagpunt ergens, op een bepaald punt trap je voor je gevoel echt gewoon te licht maar dat laat ik gewoon even buiten beschouwing omdat dat makkelijker is ;) )

Maar je gaat dingen pas "missen" als je vergelijkingsmateriaal hebt. Dan merk je dat sommige dingen gewoon veel makkelijk of moeilijker gaan. Als je dat niet hebt ga je er gewoon vanuit dat het zo hoort.
Ik heb een 10-45 liggen dus kan altijd eens kijken of ik dat ooit nog eens aan de praat krijg ook al is mijn derailleur volgens shimano specifiek voor de 10-51...

Zal het eens proberen als de huidige cassette weer op is. Waarschijnlijk heb je wel gelijk en uiteindelijk is het (in NL) inderdaad ook maar een noodverzetje voor net een of twee zanderige klimmen. Dus dat is precies wat je zegt denk ik..

Het zijn trouwens ook niet echt mijn thuisroutes helaas, op mijn thuisroute heb ik sowieso maar een paar versnellingen nodig.

• 418O2
Het gaat mij er ook om dat het gewoon te krijgen is en niet heel veel duurder is. Als ik dan eens op vakantie ga dat ik hoe dan ook de fiets mee kan nemen en niet thuis laat vanwege beperkte gearing.

• Rmg

Rmg

Kluus schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:32:
[...]

Verder doe je met 1x12 niet echt consessies, behalve het gewicht van die grote plaat, de eerste 10 versnellingen hebben min of meer hetzelfde verloop als een 1x11.
34/51 scheelt maar echt een fractie van 30/46 ;)
Daan_ schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:02:
Soms is dat net dat kleine beetje wat je zoekt.

Zo recentelijk op de fully van 32T ovaal naar 30T ovaal gegaan op een SRAM 1x12 10-50.
Het verschil in ratio is bij jou 0.04, het verschil in 34/51 en 30/46 is maar 0.01.

Dus jouw oval heeft 4 keer meer effect ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Rmg op 22-04-2021 09:10 ]

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:34

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Soms is dat net dat kleine beetje wat je zoekt.

Zo recentelijk op de fully van 32T ovaal naar 30T ovaal gegaan op een SRAM 1x12 10-50. Het verschil tussen 32T en 30T is minimaal, maar voor mij was het toch net dat kleine stukje om lekkerder rond te kunnen trappen en de klimmetjes net iets prettiger omhoog te kunnen komen. Hierin het bos zijn aantal leuke pittige klimmetjes te vinden.

Op de HT een 32T ovaal op een Shimano 1x12 10-51. Waar ik op de fully van 32T naar 30T ben gegaan kom ik op de HT wel lekker omhoog met 32T. Het is combinatie van factoren heb ik al gemerkt. En persoonlijke voorkeur ;-)

[ Voor 50% gewijzigd door Daan_ op 22-04-2021 08:27 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-11 20:26
Ik heb met mijn (bijna) nieuwe MTB een (voor mij bijzonder) issue

Bij de 10e versnelling maakt hij een vreemd tikkend geluid. alsof hij wil doorschakelen.
Bij de 9e en 11e doet hij dit niet.

Ik heb al wat aan de kabels en schroefjes gedraaid.

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
chimera2 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:03:

Bij de 10e versnelling maakt hij een vreemd tikkend geluid. alsof hij wil doorschakelen.

Aan de barrel adjuster gedraaid?

• Prulleman
chimera2 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:03:

dat klinkt niet heel hoopgevend.. we vallen een beetje in de herhaling, maar kijk de parktool video over het afstellen en probeer het ook te begrijpen, dan weet je dat de H en L hier niks mee te maken kunnen hebben, daar moet je dus vooral niet aan draaien.

zoals hierboven, de kabelspanning zou een oplossing kunnen zijn, maar vaak zie je dan haperen of tikken op meerdere versnellingen. (maar altijd de moeite waard om te finetunen).

De B tension is ook erg belangrijk, (bij elke iteratie , 9, 10, 11, 12 speed cassettes belangrijker). dus zorg dat die ook goed staat.

Maar (ook nogmaals), check ook of je padje recht is. (was hier ook de oorzaak
-LA- in "Het grote mountainbike topic (deel 14)" )
als het om een kleine ratel ipv complete weigering gaat , zal het ook om een minimale afwijking van je padje zijn, die kan je waarschijnlijk niet met het blote oog zien..

Een 2e oorzaak voor een misalignment van je derailleur t.o.v je cassette (wat vaak de oorzaak is van haperen of tikken op een deel van de cassette) is als je je wiel scheef vast zet, met steekassen niet mogelijk, maar met QR kan dat nog wel eens gebeuren, dus heb je QR, zet ook je wiel eens op nieuwe in je frame

Strava

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-11 13:48
Ja, ik heb jarenlang met een 1x10 rondgefietst omdat ik mijn voorderailleur er af heb gehaald. Als ik het niet gebruik kan het alleen maar kapot en dan verdwijnt het van m'n fiets.

Die 200 euro zou ik veel liever in een dropper steken.

while (! ( succeed = try ()));

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Twee vraagjes:

• Wat is de etiquette omtrent mensen die stukken singletrack op de route de verkeerde kant op fietsen? Boeit niemand dit of is het niet zo gek het eventjes te melden? Ik kwam van het weekend diverse groepjes tegen die toch echt de verkeerde kant op fietsten, ik wil niemand hun plezier bederven maar heb op een gegeven moment toch wel even gezegd dat de route éigenlijk de andere kant op ging.

• Die singletracks / MTB routes zijn heel leuk, maar kan je ook gewoon in Strava bijvoorbeeld een route tekenen (unpaved) en die rijden, of is dat verboden / niet de bedoeling / etc? Ik heb een aantal routes hier in de buurt, maar als ik er twee per week zou willen rijden dan gaan ze snel vervelen lijkt me (helemaal als je netjes de aangegeven richting volgt).
Pagina: 1 ... 130 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic