Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 129 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
magic_nl schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:27:
[...]

Klopt er zijn meer merken biologisch afbreekbaar.
Maar daarom waren de argumenten plantaardig en Nederlands product uiteindelijk doorslaggevend.
Ook omdat het een complete lijn is van reiniging tot smeren.
Squirt is Zuid-Afrikaans, volgens mij.
Voelt toch ook een beetje 'van ons', hoewel ik me terdege besef dat ze er daar niet zo blij mee zijn.

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
Smultie schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:36:
[...]

Squirt is Zuid-Afrikaans, volgens mij.
Voelt toch ook een beetje 'van ons', hoewel ik me terdege besef dat ze er daar niet zo blij mee zijn.
Belgisch

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-11 09:27
Lensent schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:30:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een fietsendrager voor 1 of 2 fietsen (levert meer resultaten op) die geschikt zijn voor stationwagons met dakspoiler maar zonder trekhaak?

Ik zat op de Thule site te kijken maar voor mijn auto ('19 KIA Ceed SW met dakspoiler) is er niks geschikts te vinden.
Gezien ik met zakenwagens rij en niet afhankelijk wil moeten zijn van een trekhaak, ook niet in de toekomst mocht ik om wat voor reden dan ook particulier gaan rijden.

Bestaat dit uberhaupt?
Gewoon Thule dragers kopen en dan kan je bij een andere auto andere voetjes bestellen en zet je de oude op marktplaats.

En als je een populair model auto hebt wat al langer op de markt is dan koop je de dragers voor een paar tientjes op marktplaats. Heb zelf originele dragers voor mijn V60 voor 40 euro gekocht

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:40
Galois schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:28:
[...]

Plus 8 euro verzendkosten :)

Dat is wel wat ik zoek idd. Dan maar bestellen! :)
Welk ali-setje precies?
Ik heb zelf geen BB30's maar PF30 in mijn fietsen zitten, ongetwijfeld een ander removal tooltje voor nodig.

Als je de tool er netjes indoet sla je tegen het lager aan en kan er niet veel mis gaan, maar eruit draaien is altijd te prefereren! De lagerpers van Park is wel prima, maar ik zie gasten die ook zelf maken met wat spul van de Gamma...

Succes, altijd mooie klusjes :)

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:24

Quakie

quakelen

Ik rijd sinds kort op flats DMR V11 in combinatie met 5 ten schoenen. Die werden paar weken geleden genoemd.
Van de week eerste ritje parcours gedaan en ik werd met de neus op de feiten gedrukt dat ik beter moet opletten hoe ik ze houd in de bochten. Stuk groter dan mijn oude Shimano EH500 SPD pedalen (een kant pins). Vaak kwamen ze tegen zijkanten van track aan (vlaardingen broekpolder heeft hier en daar echt een smalle pad met hoge randen).

Ook kwam ik er achter dat ik mijn rechterbeen dus wijd neer zet. Hele rij pinnen worden dus niet gebruikt ben ik bang. Mijn gevoel klopte dus achteraf wel. Ik kreeg altijd tintelingen rechts toen ik nog vast zat.. Dat ik voor mijn gevoel teveel naar binnen stond met mijn schoen. Dit kreeg ik (uiteraard)niet gecorrigeerd.

Ik ga er nog mee aan de slag maar ben bang dat ik dit niet fix. Maar goed ik heb liever dat mijn zwakke knieen het fijn vinden, dan hoe mijn voeten staan.

De DMR v11 voelen goed aan. Dus ook een aanrader en onder de 50 euro.

[ Voor 24% gewijzigd door Quakie op 16-04-2021 13:56 ]

Ik teken nergens meer voor

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-11 22:32

Galois

1811 - 1832

bas-r schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:42:
[...]

Welk ali-setje precies?
Ik heb zelf geen BB30's maar Pressfit DUB in mijn fietsen zitten, ongetwijfeld een ander removal tooltje voor nodig.

Als je de tool er netjes indoet sla je tegen het lager aan en kan er niet veel mis gaan, maar eruit draaien is altijd te prefereren! De lagerpers van Park is wel prima, maar ik zie gasten die ook zelf maken met wat spul van de Gamma...

Succes, altijd mooie klusjes :)
https://nl.aliexpress.com/item/32994634915.html

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Lensent schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:30:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een fietsendrager voor 1 of 2 fietsen (levert meer resultaten op) die geschikt zijn voor stationwagons met dakspoiler maar zonder trekhaak?

Ik zat op de Thule site te kijken maar voor mijn auto ('19 KIA Ceed SW met dakspoiler) is er niks geschikts te vinden.
Gezien ik met zakenwagens rij en niet afhankelijk wil moeten zijn van een trekhaak, ook niet in de toekomst mocht ik om wat voor reden dan ook particulier gaan rijden.

Bestaat dit uberhaupt?
Bedoel je de dragers die overdwars gaan of de goten?
Hangt er een beetje vanaf wat je wilt (wiel wel/niet er uit). ik heb zelf dragers waar ik het wiel er uit trek, veel werk op een mountainbike is het niet en dan staan ze imho wat lager & steviger.

Heb zelf een Thule ThruRide en Outride 561. De eerste is voor enkel through axles, de andere voordropouts of through axles zodat ik m'n oude mountainbike mee kan nemen maar ook die van vrienden met steekas. Zijn nu vervangen door hun respectievelijk opvolgers.

Voor de dragers op je dak kan je waarschijnlijk dragers op je dakrails bevestigen, verbaasd me dan dat Thule daar geen voet voor heeft, die rails hebben meestal de zelfde dwarsdoorsnede (deze lijken verdacht veel op wat bovenop mijn Honda station ligt). Bel de dealer die hebben ongetwijfeld wat en hoeven helemaal niet duurder te zijn. Hell de Thule dragers met mitsubishi logo voor m'n oude Colt waren bij de dealer goedkoper dan bij Thule. Voor m'n Honda waren vergelijkbare dragers van de meeste merken niet bijzonder veel goedkoper maar dat verschild heel erg per merk.

https://dedigitaleshowroom.nedlinx.nl/Ceed/ Pagina 6

Edit: bij thule: https://www.thule.com/nl-...?c=roof+racks&q=NbNzNvF8G

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 16-04-2021 16:27 ]

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 17:00

rCk

Gisteren mijn fiets opgehaald en ze hebben het gerammel in het frame met de kabels goed verholpen bij Mantel. Ik snap ook niet waarom ze dit bij Trek niet direct goed vastzetten (of opvullen). Het is nu een beetje gek, zo stil over hobbels knallen :9
De derailleur heb ik ze ook naar laten kijken, maar was nog niet overtuigd, hij tikte nog een beetje. Ik kijk het even aan, even een stukje op het asfalt rijden en anders zelf weer met de hier eerder gedeelde tutorial nalopen.
Opzich liep hij hiervoor ook niet verkeerd, na mijn eerste poging tot instellen, maar sloeg op sommige hobbelige stukken van de 7 naar 6 (of 8 naar 7), geen idee welke versnelling ik exact zit.

Betreft het dakdrager verhaal hierboven:
Ik heb geen trekhaak genomen omdat het geen porum is op een auto als deze, maar ook omdat deze nog maar 2 jaar in mijn bezit is (zakelijke lease) ga ik er geen trekhaak meer op doen. Totale kosten vallen dan ook heel erg mee tegenover trekhaak + fatsoenlijke fietsendrager achterop.

Ik gebruik deze, met de Thule "voeten" die erbij horen. Zoals hier vermeld werd, kun je die dan weer vervangen voor de volgende. Ondanks dat het zo best wel een hoogte wordt. En met de zadelhoogte van mijn Trek ik moet opletten of de tunnels en bruggen hoog genoeg zijn( :+ ), staan ze echt zo vast als een huis.
Eventueel kunnen er zelfs nog 3 op.

Een maat van me heeft er ook nog achter gereden op de snelweg, of bijv wanneer ik een rotonde wat sportiever neem, dan op een seniorentempo, ook geen kik. Natuurlijk merk je de wind wel en hoor je dat ook wel.

Hier een foto van de setup:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wBxESRC.jpg

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:27
rCk schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:03:
Gisteren mijn fiets opgehaald en ze hebben het gerammel in het frame met de kabels goed verholpen bij Mantel. Ik snap ook niet waarom ze dit bij Trek niet direct goed vastzetten (of opvullen). Het is nu een beetje gek, zo stil over hobbels knallen :9
De derailleur heb ik ze ook naar laten kijken, maar was nog niet overtuigd, hij tikte nog een beetje. Ik kijk het even aan, even een stukje op het asfalt rijden en anders zelf weer met de hier eerder gedeelde tutorial nalopen.
Opzich liep hij hiervoor ook niet verkeerd, na mijn eerste poging tot instellen, maar sloeg op sommige hobbelige stukken van de 7 naar 6 (of 8 naar 7), geen idee welke versnelling ik exact zit.

Ik heb geen trekhaak genomen omdat het geen porum is op een auto als deze, maar ook omdat deze nog maar 2 jaar in mijn bezit is (zakelijke lease) ga ik er geen trekhaak meer op doen. Totale kosten vallen dan ook heel erg mee tegenover trekhaak + fatsoenlijke fietsendrager achterop.

Ik gebruik deze, met de Thule "voeten" die erbij horen. Zoals hier vermeld werd, kun je die dan weer vervangen voor de volgende. Ondanks dat het zo best wel een hoogte wordt. En met de zadelhoogte van mijn Trek ik moet opletten of de tunnels en bruggen hoog genoeg zijn( :+ ), staan ze echt zo vast als een huis.

Een maat van me heeft er ook nog achter gereden op de snelweg, of bijv wanneer ik een rotonde wat sportiever neem, dan op een seniorentempo, ook geen kik. Natuurlijk merk je de wind wel en hoor je dat ook wel.

[Afbeelding]
Prima dingen, heb bijna dezelfde set op mijn Ibiza FR, heb die gestroomlijnde dragers maar ook die fluiten bij de wind op een bepaalde stand.

• Quakie

Quakie

quakelen

@rCk Staan je fietsen geklemd? of staan ze gewoon in de houder bij je frame zeg maar?

mijn fiets is van carbon... en die mag je niet klemmen..

• Galois

Galois

1811 - 1832

Quakie schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:14:
@rCk Staan je fietsen geklemd? of staan ze gewoon in de houder bij je frame zeg maar?

Wat voor carbon is dat dan? Waarom mag je die niet klemmen? Die van mij mag je wel klemmen, is ook van carbon :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• GrooV

[Afbeelding]
Zo hoog is het niet hoor, ik mag met mijn V60 en een Canyon Neuron maat L nog door de McDrive (max 280cm). Wel dropper post naar beneden, scheelt weer wat

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:47

Kluus

Gang is alles

Quakie schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 17:14:

Ik klem ze ook gewoon, wel met zo’n carbon protector voor mijn gemoedstoestand, maar dat gaat al tijden goed. Ook met de racer naar zuid Frankrijk en voor de mtb ben ik dan nog een stuk minder bang.

• Quakie

Quakie

quakelen

@Galois @Kluus dacht dat het standaard was bij Carbon. Ik zelf heb Cube c62 Carbon. En zover ik weet mag ik niks klemmen om het frame heen. Ik hang mijn fiets dus bijv ook niet meer in mijn fietsenstandaard.

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:37
Ik klem ook mijn carbon fietsen op de dakdrager, tegen het advies van Thule in. Is m.i. meer een upsale voor een duurdere drager.

totdat het een keer misgaat?

[ Voor 7% gewijzigd door Dix0r op 17-04-2021 08:18 ]

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:12

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hoezo geen porum? Afneembare trekhaak of wegklapbare trekhaak en je ziet er niet van.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gebruik zelf van Thule een frame protector als ik fiets achter op de drager meeneem of in werkstand aan frame wil klemmen. De druk wordt verdeeld over een groot vlak hiermee.
https://www.thule.com/nl-...frame-protector-_-1692661

Edit:
Klem ook gerust zonder deze protector de fiets in de drager/standaard. Nog maar zelden gehoord dat het misgaat bij mensen. De protector gebruik ik meer. Better safe then sorry -)

[ Voor 36% gewijzigd door Daan_ op 17-04-2021 09:01 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43
Ik klem bij voorkeur op de seattube, waar ook de zadelpen nog zit, dan geeft je zadelpen nog wat extra stevigheid, maar verder vooral niet te druk om maken

(Bij bardtails gaat dat uiteraard makkelijker dan bij veel fullies met gekke constructies)

[ Voor 23% gewijzigd door Prulleman op 17-04-2021 09:57 ]

Strava

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zolang je niet als een Neanderthaler het klemmechanisme aandraait, is er echt geen gevaar. Doekje ertussen en voorzichtig aandraaien dus.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Quakie schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 07:37:
@Galois @Kluus dacht dat het standaard was bij Carbon. Ik zelf heb Cube c62 Carbon. En zover ik weet mag ik niks klemmen om het frame heen. Ik hang mijn fiets dus bijv ook niet meer in mijn fietsenstandaard.
Was een flauwe reactie van mij. Ik weet dat jouw opmerking was uit (over)bezorgdheid voor je materiaal. Altijd goed natuurlijk.

Maar carbon is echt heel sterk hoor, je kunt echt gewoon zonder problemen klemmen. Uiteraard niet doordraaien. Ik gebruik zelf (ook uit (over)bezorgdheid) deze protector voor de zekerheid.

Maar als je googled op ‘volgauto’s’ wielrennen, dan zie je dat alles geklemd wordt op het frame (zelfs onderbuis @Prulleman) en dat zouden ze niet doen als het carbon zou verzwakken en er wekelijks een wielrenner op zijn muil gaat vanwege een kapot frame...

En als je ziet hoe ze de fietsen vastzetten en van het dak halen (dat doe ik echt veel voorzichtiger).

Ik heb geen idee hoe deze overdreven bezorgdheid bij carbon, de wereld in gekomen is. Hij is overigens wel minder dan 5 jaar geleden. En ik denk over nog 5 jaar, dat niemand zich meer deze zorgen maakt...

Jouw fietsenmaker, hangt ‘m wel in de standaard. En de mecaniciens van Jumbo-Visma ook! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Galois op 17-04-2021 10:24 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Smultie schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:02:
Zolang je niet als een Neanderthaler het klemmechanisme aandraait, is er echt geen gevaar. Doekje ertussen en voorzichtig aandraaien dus.
Als ik em vastzet gaat er gewoon (een stuk van) een ouwe lekke binnenland tussen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Galois

Galois

1811 - 1832

YakuzA schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 11:56:
[...]

Als ik em vastzet gaat er gewoon (een stuk van) een ouwe lekke binnenland tussen.
Maar dat zal alleen helpen tegen een kras. Niet tegen die puntbelasting. Een binnenband is compleet zinloos als je het carbon zelf wil beschermen.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Quakie schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 07:37:
Ja dat wordt gezegd maar dat is ook om te voorkomen dat mensen hem zo hard gaan klemmen als je misschien met een stalen frame zou doen, dat is natuurlijk geen goed idee. Maar met beleid kan het prima. Je fiets verpulvert ook niet als je hem even stevig beet pakt, als dat wel zou zijn zou ik er ook niet op durven fietsen ;).

Verder klem ik inderdaad bij voorkeur de seat tube en gebruik ik zo’n carbon protector ding van Thule die de druk zou moeten verdelen. Oja en ik heb ook zo’n draaiknop voor carbon van Thule die bij een bepaald aandraai moment gaat klikken maar die heb ik nog nooit tot dit punt aangedraaid eigenlijk.

• Quakie

Quakie

quakelen

Nou goed om te horen en misschien inderdaad iets minder bezorgd doen. Maar goed het is niet een 2 tientjes fiets vandaar dat ik er zo zuinig mogelijk op ben wat zeer moeilijk is met een MTB. Tenminste met mijn lompheid :P

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik moet er wel bij zeggen dat vervoer in de auto altijd mijn voorkeur heeft waneer mogegelijk. Maar op vakantie als ik ook mijn gezin en baggage mee moet nemen heb ik geen keuze, dan ga ik al een paar jaar zonder problemen met deze opstelling op pad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FgdIOIhaxdSHilC5788vgB3G4aw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ux0gDEbVjwvHOR67WzmGW5Il.jpg?f=user_large

Geen dakdragers dus, gelukkig heb ik een auto waaronder ik een trekhaak wel estetisch te verantwoorden vind ;).
Galois schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 10:22:
Ik heb geen idee hoe deze overdreven bezorgdheid bij carbon, de wereld in gekomen is. Hij is overigens wel minder dan 5 jaar geleden. En ik denk over nog 5 jaar, dat niemand zich meer deze zorgen maakt...
Omdat er ook mensen zijn die wel die knop extra hard aandraaien zoals ze ook bij een stalen ebike zouden doen en ik geloof ook best dat er mensen zijn die op deze manier een carbon frame gemolt hebben. Maar zolang je je verstand gebruikt is er inderdaad weinig aan de hand.

[ Voor 37% gewijzigd door Kluus op 17-04-2021 14:16 ]

• Galois

Galois

1811 - 1832

Kluus schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 13:01:
[...]

Verder klem ik inderdaad bij voorkeur de seat tube en gebruik ik zo’n carbon protector ding van Thule die de druk zou moeten verdelen. Oja en ik heb ook zo’n draaiknop voor carbon van Thule die bij een bepaald aandraai moment gaat klikken maar die heb ik nog nooit tot dit punt aangedraaid eigenlijk.
Ik gebruik dus ook die Thule protector en mijn dakdrager heeft ook van die knoppen die gaan slippen als ze te strak worden aangedraaid. Ik draai 'm juist altijd aan totdat de knop klikt :)
Kluus schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 13:42:

Omdat er ook mensen zijn die wel die knop extra hard aandraaien zoals ze ook bij een stalen ebike zouden doen en ik geloof ook best dat er mensen zijn die op deze manier een carbon frame gemolt hebben. Maar zolang je je verstand gebruikt is er inderdaad weinig aan de hand.
Ik vraag het mij af. Ik vraag mij echt af als je 'm 'gewoon strak' (met de hand) draait, of je carbon dan stuk zou kunnen maken. Ik geloof er eigenlijk geen bal van. Maar goed, ik durf het niet te proberen...

Heb wel eens gezocht naar filmpjes met dit soort testen, maar nooit kunnen vinden.

Overigens ook nog nooit een gebruikerservaring kunnen vinden, van iemand die zijn frame stuk heeft gemaakt door zo'n knop te strak aan te draaien. Als dat veelvuldig zou gebeuren, dan zou je dat echt wel teruglezen in fora, etc.

Het meest kwetsbare wat ik ooit gelezen heb, is van iemand hier op het forum (volgens mij @jspr ???) waarvan zijn frame zacht tegen een bankje (?) stootte en een barst in kwam. En dat is al best uitzonderlijk, zulke verhalen kom ik niet veel tegen...

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik weet het ook niet eigenlijk, maar ga het ook niet proberen. :+

Ik heb trouwens meestal de racer bij met de auto want met de MTB rij ik eigenlijk altijd routes op fietsafstand maar ik denk wel dat een MTB nog een stuk sterkere buizen heeft.

• Lensent
Terugkomende op de fietsendragervraag vond ik deze oplossing ook interessant.

https://sportrental.nl/pr...alon-fietsendrager-huren/

https://www.jansenwielersport.nl/seasucker/

De momenten waarop ik met het hele gezin op vakantie ga en de auto goed vol heb rechtvaardigen voor mij het huren die 1 of 2x per jaar ipv kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Lensent op 17-04-2021 16:06 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Lensent schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 16:03:
Terugkomende op de fietsendragervraag vond ik deze oplossing ook interessant.

https://sportrental.nl/pr...alon-fietsendrager-huren/

https://www.jansenwielersport.nl/seasucker/

De momenten waarop ik met het hele gezin op vakantie ga en de auto goed vol heb rechtvaardigen voor mij het huren die 1 of 2x per jaar ipv kopen.
Voor die paar keer is dat opzich prima ja, onderweg wel frequent controleren of je geen druk verliest. Werd zelf wel wat flauw van het steeds monteren (kost gewoon best wat tijd, de dragers op dakrails heb ik er sneller op en kan ik gewoon laten zitten). Blij dat m'n huidige auto dak rails hebt.

Mocht je interesse hebben, ik heb de rockbro's variant, stuk goedkoper
Afbeeldingslocatie: https://www.rockbrosbike.de/images/product_images/popup_images/XP1003.jpg
Mocht je interesse hebben om hem over te nemen, hoef de hoofdprijs niet, zitten wat verloop busjes bij zodat je ook een through axle kan gebruiken, stuur maar een DM

Had al een tijdje wat gedoe met lucht in m'n achterrem, nu zijn m'n sleals echt overleden, helaas kon ik geen Saint, SLX, of XT in voorraad vinden dus een upgrade naar verstelbare freestroke zat er niet in :(

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 17-04-2021 16:37 ]

Verwijderd

Vandaag mijn banden (XR2 TeamIssue) volgepompt op 3.4 bar (max) en de weg op gegaan. Na 32km kwam ik helemaal stuk thuis met een gemiddelde van 22.2km/h. Hetzelfde rondje rijd ik ieder jaar een keer om er weer even in te komen na de winter. De afgelopen 2 jaar op de racefiets beide keren 28 gemiddeld. Zo’n groot verschil had ik niet verwacht tussen de racefiets en de MTB op de weg.

Maar wat interessanter is, is dat ik de eerste keren in het jaar op de lokale MTB route (14km asfalt - 15km redelijk technisch met 150hm) met een gemiddelde van 21-22 thuis kwam. Eigenlijk even snel dus dan vandaag op de weg. Qua perceptie voelde het vandaag een stuk zwaarder aan.

Misschien een domme vraag maar kan het zijn dat sommige MTB banden juist beter performen in het bos dan op de weg?

• Prulleman
@Verwijderd ja, zou best kunnen, maar dit is wel echt een groot verschil.. zeker aangezien het <25 is, waarbij de weerstand allemaal al snel wat minder invloed heeft.

Ik heb met racing Ray en Ralph andere ervaringen.. kan ook aan mijn racefiets liggend die is van beduidend mindere kwaliteit dan mijn MTB, maar het gaat bij mij echt om 30 vs 32 km per uur op langere afstanden

Strava

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:02
Verwijderd schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 17:57:
Vandaag mijn banden (XR2 TeamIssue) volgepompt op 3.4 bar (max) en de weg op gegaan. Na 32km kwam ik helemaal stuk thuis met een gemiddelde van 22.2km/h. Hetzelfde rondje rijd ik ieder jaar een keer om er weer even in te komen na de winter. De afgelopen 2 jaar op de racefiets beide keren 28 gemiddeld. Zo’n groot verschil had ik niet verwacht tussen de racefiets en de MTB op de weg.

Maar wat interessanter is, is dat ik de eerste keren in het jaar op de lokale MTB route (14km asfalt - 15km redelijk technisch met 150hm) met een gemiddelde van 21-22 thuis kwam. Eigenlijk even snel dus dan vandaag op de weg. Qua perceptie voelde het vandaag een stuk zwaarder aan.

Misschien een domme vraag maar kan het zijn dat sommige MTB banden juist beter performen in het bos dan op de weg?
De meeste MTB banden lopen beter in het bos dan op de weg. Maar als ik 't vergelijk, dan rij ik op de weg (28 mm, 6 bar) bij hetzelfde wattage iets van 32 km/u, waar ik met MTB (Fast Trak voor & achter, 2.0 bar) dan 30 rij.

En als ik zo 't profiel van die XR2 teamissue zie, dan zou je daar op de weg - ook zonder ze harder op te pompen - toch wel soepel mee kunnen rijden.

Loopt er niet ergens iets aan ofzo?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29

Rmg

Verwijderd schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 17:57:

Sowieso, MTB banden zijn ontworpen voor het bos, daar performen ze het beste.

En ik zou ook een stuk lager gaan zitten met bandendruk, ook op asfalt. Dat 'hoe harder hoe sneller' is eigenlijk al weer achterhaald

Zelfs bij wielrennen is het nu mode om bredere banden en lagere druk te rijden.

Ik zou zeggen doe hetzelfde rondje nog eens met 2.4 - 2.6 bar, zou me niet verbazen dat dat sneller is en ook nog eens een stuk minder vermoeiend

Verwijderd

Had ook een verschil van een km/h of 2 verwacht maar dit is wel heel fors. Ik had wel een stuk wind op kop en toen zakte de snelheid flink in als gevolg van de niet zo aerodynamische houding op de MTB maar op andere stukken had ik de wind juist mee.

Ik zal de druk inderdaad eens verlagen. Goed artikel overigens!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:16
nou, dacht ff een nieuwe gx ketting op mn sram setje te zetten. Lijkt de cassette ook al weer te versleten te zijn na 1000km, das toch niet normaal? of moet ik de ketting na 500 km vervangen ofzo?

ter vergelijk, mn vorige setje, heb ik 2500 km op gereden en toen echt alles vervangen, voor, achter, derailleur wieltjes en ketting, lijkt "slimmer" te zijn?

[ Voor 29% gewijzigd door Martinus op 17-04-2021 20:56 ]

no comment

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:02
Martinus schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:54:
nou, dacht ff een nieuwe gx ketting op mn sram setje te zetten. Lijkt de cassette ook al weer te versleten te zijn na 1000km, das toch niet normaal? of moet ik de ketting na 500 km vervangen ofzo?

ter vergelijk, mn vorige setje, heb ik 2500 km op gereden en toen echt alles vervangen, voor, achter, derailleur wieltjes en ketting, lijkt "slimmer" te zijn?
Zeker op de MTB is niet het aantal kilometers maar de hoeveelheid modder die de aandrijflijn te verstouwen heeft gehad die bepaalt hoelang de ketting en cassette het volhouden.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• GrooV

Hoe bepaal je dat deze versleten is? Heb je hem wel helemaal weer vanaf 0 afgesteld? Dus derailleur kabel los halen en schoonmaken en alle schroefjes weer zetten incl dat rode derailleur afstel ding wat je er bij gekregen hebt de SRAM chain gap tool?

Hoeveel rij je voor? Ik rij hierom met 34T voor maar zit zelfs aan 36T te denken zodat je wat minder op de kleine kransjes rijdt

En ja modder is funest.

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:24
Waarschijnlijk is de ketting te ver ingesleten op de cassette. Als je te lang wacht is de cassette te ver gesleten om nog een nieuwe ketting te slakken. Dan gaat de ketting overslaan onder belasting. Heb je een kettinglengte-checker? Zo nee kopen!

Kilometers zeggen nietzoveel. Dus meten is weten. Ik heb per fiets 2 kettingen, die swap ik iedere 300 km. Als een van de kettingen over de 0.50 versleten is dan komt er een nieuwe voor terug. Op die manier gaat je cassette een stuk langer mee, en schrijf je eerst het goedkoopste deel van de drivetrain af.

• Martinus
Sjoewe schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:23:
[...]

Waarschijnlijk is de ketting te ver ingesleten op de cassette. Als je te lang wacht is de cassette te ver gesleten om nog een nieuwe ketting te slakken. Dan gaat de ketting overslaan onder belasting. Heb je een kettinglengte-checker? Zo nee kopen!

Kilometers zeggen nietzoveel. Dus meten is weten. Ik heb per fiets 2 kettingen, die swap ik iedere 300 km. Als een van de kettingen over de 0.50 versleten is dan komt er een nieuwe voor terug. Op die manier gaat je cassette een stuk langer mee, en schrijf je eerst het goedkoopste deel van de drivetrain af.
Dat is precies wat gebeurt, slaat over. Op die 14-16-18 T dus waar ik het meeste op fiets.
en ja ketting van 3 tientje is mss toch slimmer vaak ter vervangen dan cassette. 180 vs 30 (kan je 6x)
GrooV schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:16:
[...]

Hoe bepaal je dat deze versleten is? Heb je hem wel helemaal weer vanaf 0 afgesteld? Dus derailleur kabel los halen en schoonmaken en alle schroefjes weer zetten incl dat rode derailleur afstel ding wat je er bij gekregen hebt de SRAM chain gap tool?

Hoeveel rij je voor? Ik rij hierom met 34T voor maar zit zelfs aan 36T te denken zodat je wat minder op de kleine kransjes rijdt

En ja modder is funest.
34 geloof ik. Goeie tip.

de tandwielen 14-16-18t slippen... onder kracht... als ik na een nieuwe kijk, puur op het oog, dan ziet die er versleten uit.
StevenK schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:13:
[...]

Zeker op de MTB is niet het aantal kilometers maar de hoeveelheid modder die de aandrijflijn te verstouwen heeft gehad die bepaalt hoelang de ketting en cassette het volhouden.
ik rij in alle omstandigheden, alle weerstypen. Slijten doet die wel, ook al maak ik redelijk schoon en goed in de olie.

no comment

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:53

Nox

Noxiuz

Martinus schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:33:
[...]

Dat is precies wat gebeurt, slaat over. Op die 14-16-18 T dus waar ik het meeste op fiets.
en ja ketting van 3 tientje is mss toch slimmer vaak ter vervangen dan cassette. 180 vs 30 (kan je 6x)

[...]

34 geloof ik. Goeie tip.

de tandwielen 14-16-18t slippen... onder kracht... als ik na een nieuwe kijk, puur op het oog, dan ziet die er versleten uit.

[...]

ik rij in alle omstandigheden, alle weerstypen. Slijten doet die wel, ook al maak ik redelijk schoon en goed in de olie.
Olie trekt zand aan. Maak je nieuwe ketting helemaal schoon en gebruik eens wax 8) 2 pagina's terug nog over gehad.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:56
Dat Squirt is inderdaad wel serieus goed spul. Altijd een schone ketting en het vet blijft er goed op zitten.

Vanmiddag voor het eerst sinds een paar jaar weer eens de combi Holten-Hellendoorn gefietst. Dat is toch ook wel serieus heftig nu de paden wat mul beginnen te worden. Wel heerlijk gefietst :9

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Vandaag een beetje lopen klooien met drops. Dit was wel een mooie, krappe meter:

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/YwkpPfMf03_AfjZoAD7h5proOzfe4cN23q9M6nX07f8-2048x1152.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Klitse op 17-04-2021 23:46 ]

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-11 22:58

:Y

Exact hetzelfde gehad. Op 1200 brak de ketting en een nieuwe gleed overal overheen bij het aanzetten. Rij nu met 2 kettingen op mijn fietsen om dit tegen te gaan. Om de 100/200 kilometer wisselen. Niet omdat die kettingen zo duur zijn maar omdat die cassette dat wel is

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:29

MJV

Martinus schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:33:
[...]

[...]

34 geloof ik. Goeie tip.

[...]

Wat je nog kunt proberen is even proberen van de kransjes wegblijven die overslaan in de hoop dat de ketting net een tikkeltje inslijt en ook je veelgebruikte kransjes het weer doen. Ik had ooit hetzelfde probleem met mijn 15t-17t. Bij Shimano kun je die nabestellen, maar eer dat ze uiteindelijk (backorder) binnen waren was het probleem al opgelost.

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Holk schreef op zondag 18 april 2021 @ 08:41:
[...]

:Y

Exact hetzelfde gehad. Op 1200 brak de ketting en een nieuwe gleed overal overheen bij het aanzetten. Rij nu met 2 kettingen op mijn fietsen om dit tegen te gaan. Om de 100/200 kilometer wisselen. Niet omdat die kettingen zo duur zijn maar omdat die cassette dat wel is
Dat is best snel wisselen. Moet er zelf niet aan denken dat sta ik nagenoeg elke week wel ketting te wisselen.

Wissel zelf van ketting niet om de zoveel x km, maar als slijtage meter aangeeft dat het verstandig is. Vervang zelf als die net voorbij de 0.5 is dan kan die later nog keer terug om de cassette op te rijden. Is je ketting voorbij de 0.75 (bij 12sp) dan is de kans dat je de boel laat inslijten. (Cassette, kettingblad) Oude XTR cassette ruim 4500km erop gehad en daar fietst kennis nu mee rond en die heeft er inmiddels ook kleine 2000 opzitten zonder problemen.

Op andere fiets kleine 1800km zitten met XX1 cassette en eerste xx1 cassette. En ketting is nog niet bij de 0.5.

Welke olie/lub/wax is een eindeloze discussie. Belangrijkste verzorg je aandrijflijn goed. En niet alleen ketting schoonmaken, maar cassette, kettingblad en derailleurwieltjes.

Gebruik zelf Mucc-off (dry en wet) lub en na dat ik ketting gesmeerd heb dan draai ik hem paar keer rond. En neem de ketting af met doekje voor overtollig olie/wax ….

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06

Sjod

Ik ben goed luisterend

Ik wil ook een extra ketting aanschaffen. Om met de kettingen om de maand te wisselen. Is het dan aan te raden om precies dezelfde kettingen te hebben ?

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-11 22:58
Je begrijp me verkeerd. Ik wissel niet naar elke keer een nieuwe he, ik heb 2 kettingen die ik de beurt op de cassette leg ;)

Ik kwam er helaas achter dat een GX cassette snel inslijt op een ketting, als deze dan kapot gaat is een nieuwe ketting geen optie meer. Nu slijt ik 2 kettingen tegelijk in zodat, als er 1 kapot gaat, ik nog een tweede heb die mee gesleten is in de cassette. Soort winterbanden en zomerbanden; die gaan ook 2 keer zo lang mee op deze manier.

En er zijn ook mensen die hun ketting wisselen na 1000 kilometer, net voor het punt dat de cassette te ver is, ieder z’n voorkeur. Weet ook niet of een GX cassette zwakker is dan een XX cassette (XG-1275 vs 1295 vs 1299)

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dan heb ik het goed begrepen. ;-) Er zijn meerdere manier en persoonlijk vind ik wisselen van ketting te veel gedoe. Zeker om de 100 a 200km-ter. Heb zelf niet ervaren dat cassette langer mee ging. Quicklinks worden bij te vaak wisselen helaas wel iets zwakker.

Het is ook niet verstandig om ketting te wisselen als deze versleten is. Wissel zelf als die op de 0.5. En als we cassette oprijden dan tot max 0.75. De laatste XTR cassette zit nu op zo’n 6500 met derde ketting. Cassette ziet er nog goed uit, maar wordt nu op gereden met oude kettingen. Eigenlijk zelfde soort principe als wisselen van kettingen, maar dan op basis van slijtage percentage.

Van de GX cassette slijt de zwarte coating wel erg snel, maar de tandjes op de cassette slijten niet zo extreem snel.
Sjod schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:31:
Ik wil ook een extra ketting aanschaffen. Om met de kettingen om de maand te wisselen. Is het dan aan te raden om precies dezelfde kettingen te hebben ?
Persoonlijk vind ik wel fijner om zelfde (merk) ketting te gebruiken. Zou ik er ook slijtage meter bij kopen. Zodat je de kettingen ook zo nu en dan kunt controleren of ze niet te ver zijn… Slijtage meter kost je paar euro (+/- 10), maar kan je uiteindelijk veel geld besparen.

[ Voor 29% gewijzigd door Daan_ op 18-04-2021 11:00 ]

• GrooV
Hier ook GX. Ik wisselde eerst ook steeds, toen eens geprobeerd met een KMC ketting waar ik nu 1500KM op gefietst heb.

Helaas te laat gecontroleerd en is nu versleten (1.0 al), fietste laatst met een nieuwe GX ketting en die sloeg dus ook weer over. Had de fiets daarna weer nodig dus de KMC er weer terug op gedaan en alles weer als een zonnetje

Ga het nog 1x proberen met de nieuwe ketting en goed afstellen. Anders fiets ik deze combi gewoon helemaal op en neem ik iedere keer een kettingpons, missing link en een stukje ketting mee voor het geval hij knapt.

Overigens zeggen ze dat X01 casette en ketting tot 3x langer mee gaan dan de GX. Aangezien deze 2x zo duur zijn ben je dus wat goedkoper uit.
https://www.mtbr.com/thre...-xx1-eagle.1067451/page-2

[ Voor 17% gewijzigd door GrooV op 18-04-2021 11:04 ]

• Sjoewe
Holk schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:35:
En er zijn ook mensen die hun ketting wisselen na 1000 kilometer, net voor het punt dat de cassette te ver is, ieder z’n voorkeur. Weet ook niet of een GX cassette zwakker is dan een XX cassette (XG-1275 vs 1295 vs 1299)
Volgens mij zijn alle Eagle cassette's hetzelfde qua opbouw, het verschil is het gewicht. De eerste 11 kransjes zijn ChroMo staal en de 12e is aluminium voor beide. Verschil zit erin dat de de XX volgens mij grotendeels uit één deel geCNC'ed wordt en de GX uit losse kransjes wordt gebouwd die aan elkaar gepotnageld worden.

• Lensent
Onlangs per ongeluk alle lucht uit m'n Rockshox Judy Silver laten lopen dmv een schroevendraaier.
Maatje stuurde een XLC vorkpomp op.
Vork op druk gekregen (verschil is wel voelbaar zeg maar) maar ging net kijken of er nog wat lucht bij kon echter lijkt ik alleen maar luchtdruk in de pomp op te bouwen ipv in de vork.

Raar toch...? Hij meet ook niet de huidige druk vd vork, alsof het ventiel niet ingedrukt wordt?

• zonoskar
  • Laatst online: 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Lensent kun je de pomp een beetje harder vastdraaien?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Lensent
zonoskar schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:30:
@Lensent kun je de pomp een beetje harder vastdraaien?
Al gedaan, nog strakker kan alleen met een griptang

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:03
Lensent schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:23:
Onlangs per ongeluk alle lucht uit m'n Rockshox Judy Silver laten lopen dmv een schroevendraaier.
Vork op druk gekregen (verschil is wel voelbaar zeg maar) maar ging net kijken of er nog wat lucht bij kon echter lijkt ik alleen maar luchtdruk in de pomp op te bouwen ipv in de vork.

Raar toch...? Hij meet ook niet de huidige druk vd vork, alsof het ventiel niet ingedrukt wordt?
Ik weet niet wat voor aansluiting op de pomp zit, maar sommige merken hebben een aansluiting waarbij geen lucht kan ontsnappen en je eerst de slang erop moet draaien en daarna de aansluiting aan moet draaien om het ventiel in te drukken. Zou kunnen zijn dat het zo'n soort systeem is. Voorbeeldje YouTube: Topeak Pocket Shock DXG - REVIEW - Best Shock Pump on a BUDGET! Geen idee hoeveel lucht je in je vork hebt gekregen de eerste keer.

Even een dingetje, als je de vork op druk hebt gebracht en een volgende keer draai je de pomp erop verlies je lucht omdat dat de slang in loopt. Je zal dus een lagere waarde krijgen als waar je hem de eerste keer op hebt gezet. Dat je daar rekening mee houdt.

• Prulleman
Ja, ik heb ook een pompje waar je het ventiel moet "activeren" door een 2e pinnetje naar binnen te draaien, nadat je eerst de koppeling vast hebt gedraaid. (Om het drukverlies te minimaliseren)

Strava

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:30
Iemand nog tips?

Ik heb al enige tijd last van niet lekker schakelen (Shimano 1x12, XT derailleur). De ellende begon eigenlijk na een modderig ritje, uiteraard de boel schoongemaakt maar dat hielp niet echt. Nieuwe ketting erop, ging iets beter. Uiteindelijk met het spelen van de kabelspanning en de high/low schroefjes ging het nog iets beter maar gisteren weer een ritje gedaan en ben niet echt tevreden. Bij de zwaarste tanden wordt er weleens eentje overgeslagen en na 40km leek het ook slechter te worden.

Ik was al van plan om een nieuwe cassette aan te schaffen maar dt is niet te doen in deze tijd (overal uitverkocht) en ik vraag mij ook af of dat het is (ik trap nog niet door ofzo).

Zou de schakelkabel zelf niet meer goed zijn? Of toch maar een expert opzoeken? 8)7

MTB Trail Traffic

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-11 20:26
Lensent schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:23:

Ik heb dezelfde voorvork. Ik heb het laats met deze gedaan en ging prima.

https://www.decathlon.nl/...145782?mc=8359384&c=ZWART

[ Voor 9% gewijzigd door chimera2 op 19-04-2021 08:49 ]

• Lensent
chimera2 schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:44:
[...]

Top thnx, bookmarked :)

• Sjoewe
De gelinkte pomp is geen vorkpomp. Maximaal 8 Bar is veel te weinig voor een vorkpomp. Die lopen normaliter tot 25+ Bar...

• Kluus

Kluus

Gang is alles

-LA- schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:28:
Iemand nog tips?

Ik heb al enige tijd last van niet lekker schakelen (Shimano 1x12, XT derailleur). De ellende begon eigenlijk na een modderig ritje, uiteraard de boel schoongemaakt maar dat hielp niet echt. Nieuwe ketting erop, ging iets beter. Uiteindelijk met het spelen van de kabelspanning en de high/low schroefjes ging het nog iets beter maar gisteren weer een ritje gedaan en ben niet echt tevreden. Bij de zwaarste tanden wordt er weleens eentje overgeslagen en na 40km leek het ook slechter te worden.

Ik was al van plan om een nieuwe cassette aan te schaffen maar dt is niet te doen in deze tijd (overal uitverkocht) en ik vraag mij ook af of dat het is (ik trap nog niet door ofzo).

Zou de schakelkabel zelf niet meer goed zijn? Of toch maar een expert opzoeken? 8)7
Lijkt mij toch kabelspanning. Voor de H en L schroeven zou je echt duidelijk moeten merken dat hij (een van de) de uitersten specifiek niet redt. Gebeurt het overslaan vooral bij het op- of afschakelen? Misschien eens een nieuwe kabel incl. buitenkabels zodat dat allemaal weer goed schoon is. Heb je niet al te veel "gespeelt" met de H en L schroeven, want dit kan weer andere (nog veel vervelendere) problemen veroorzaken, zeker als je daarna ook nog de kabelspanning omhoog schroeft.

Wat ook nog kan is dat je derailleurpat krom is volgens mij was dat een stukje hierboven ook nog een discussie (of was dat in het wielrennen topic?).

Zelf twijfel ik momenteel hoe ver ik mijn huidige ketting/cassette op ga rijden. Nu zit de ketting op 0,5 en normaal zou ik deze nu ook vervangen maar omdat ik deze keer ook de cassette ga verversen (deze heb ik al liggen) vraag ik me af of 0,5 wel het moment is om preventief te vervangen terwijl de boel nog goed werkt. Of is dit toch nog een grote aanslag op het voorblad?

Het gaat om een 1x12 XT groep en ik vind de tanden van het narrow-wide voorblad er zo robuust uit zien (dik en zonder schakelhulpjes dus) dat ik me afvraag hoe hard dat nou echt slijt onder een versleten ketting. Iemand al ervaringen hiermee?

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 19-04-2021 09:10 ]

• Rmg

Rmg

Sjoewe schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:02:
De gelinkte pomp is geen vorkpomp. Maximaal 8 Bar is veel te weinig voor een vorkpomp. Die lopen normaliter tot 25+ Bar...
chimera2 schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:44:
[...]

Dit is de b-twin vorkpomp
https://www.decathlon.nl/...mper/_/R-p-436?mc=3310286

• Prulleman
-LA- schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:28:
Iemand nog tips?

Controleer vooral de b tension, die is bij elke nieuwe generatie kritischer (cassettes met meer range, dunnere kettingen, kransjes dichter op elkaar).

Een nieuwe kabel kan nooit kwaad, al is dit vooral te merken aan matig schakelen naar een kleiner kransje (de wrijving van de kabel zorgt er dan voor dat de derailleur minder soepel terug veert).

Een krom padje is ook nog een mogelijkheid, dan krijg je de boel vaak niet op de hele casette goed afgesteld

Strava

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:55
Prulleman schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:12:
[...]

Controleer vooral de b tension, die is bij elke nieuwe generatie kritischer (cassettes met meer range, dunnere kettingen, kransjes dichter op elkaar).

Een nieuwe kabel kan nooit kwaad, al is dit vooral te merken aan matig schakelen naar een kleiner kransje (de wrijving van de kabel zorgt er dan voor dat de derailleur minder soepel terug veert).

Een krom padje is ook nog een mogelijkheid, dan krijg je de boel vaak niet op de hele casette goed afgesteld
Dat over de nieuwe kabel kan ik beeamen, ik kreeg mijn fiets alleen met het hoppen van de achterwiel op de kleinste krans (1x 11 XX1 setup). Nu een nieuwe kabel en nog nooit de fiets zo soepel naar alle versnellingen zien gaan :)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-11 09:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Klitse schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 23:45:
Vandaag een beetje lopen klooien met drops. Dit was wel een mooie, krappe meter:

[Afbeelding]
Ik heb gisteren laag gevlogen :)
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/175415866_4583874144959545_3078614452738222046_n.jpg?_nc_cat=103&ccb=1-3&_nc_sid=e3f864&_nc_ohc=ULD6_8n2JC4AX8XidSf&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=67e6831710cb8032eec4c642371d778f&oe=60A42E77

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Demo schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:29:
[...]
Ik heb gisteren laag gevlogen :)
[Afbeelding]
Ook nice. Ben ik afgelopen dinsdag nog geweest. Maar ik moet duidelijk meer oefenen met tafels dus dat zaterdag ook maar gedaan bij 't Rutbeek.

• Sjoewe
High/Low limit in het vervolg afblijven. Dat is alleen om te voorkomen dat de ketting van de cassette kan lopen aan de boven- of onderkant.

Ik zou als eerste de B-tension controleren. Bij 12-speed Shimano kan je dat eenvoudig zien door de markeringen op de derailleur. Als die goed staat maar de problemen blijven, dan zou ik even de indexering checken. Dat kan op het oog. Bij iedere versnelling moeten de twee kettingwieltjes in de RD recht onder het kransje staan. Als deze teveel naar link/rechts staan dan moet je de kabelspanning aanpassen met de barrel adjuster op de shifter. Als je het begin en het einde van de cassette goed krijgt, maar het midden niet, dan heb je kans dat de derailleurhanger krom is.

Je kabel moet je vervangen wanneer je merkt dat het schakelen stroef op plakkerig aanvoelt. Als je een nieuwe kabel monteert en de versnellingen afstelt, moet je vaak na een paar uur het geheel nog wel een beetje bijstellen, omdat de kabel nog ietsjes uitrekt in het begin.

• Lensent
Het afstellen van een 12 spd systeem is echt een b*tch gaf mijn LBS aan.
Dit vanwege het grote verschil in schuinte van de kettinglijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Lensent op 19-04-2021 11:29 ]

• Sjoewe
Mwoah, het komt wat nauwer ten opzichte van een 10 speed systeem, maar als je netjes de stapjes volgt is het prima te doen. Een voorderailleur afstellen, dat was pas klote.

• -LA-
Prulleman schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:12:
[...]

Dit is het wel vooral, kleinere kransjes slaan over, maar niet altijd.
Sjoewe schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:15:
[...]

High/Low limit in het vervolg afblijven. Dat is alleen om te voorkomen dat de ketting van de cassette kan lopen aan de boven- of onderkant.
Ja dat had ik ook later gelezen, dat ik daar in principe niet aan hoef te zitten :X

De B-tension had ik al een keer gecheckt aan de hand van de markering. Ik denk dat ik nog één poging waag en lukt het niet ga ik toch naar de LBS. Wil wel weten hoe of wat want ik wil dit eigenlijk zelf gewoon kunnen doen.

MTB Trail Traffic

• Sjoewe
Als je even zoekt dan vind je op de website van Shimano de handleiding van je RD. Daar staan precies de stappen en de volgorde in waarmee je 'm kan afstellen.

Het is geen alchemie. Iedereen kan dit.

• Prulleman
@-LA- slaat ie een kransje of een tandje over?

Strava

• -LA-
Een kransje, één van de kleinere volgens mij ook vaak dezelfde.

MTB Trail Traffic

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

-LA- schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:50:
[...]

[...]

Ja dat had ik ook later gelezen, dat ik daar in principe niet aan hoef te zitten :X

De B-tension had ik al een keer gecheckt aan de hand van de markering. Ik denk dat ik nog één poging waag en lukt het niet ga ik toch naar de LBS. Wil wel weten hoe of wat want ik wil dit eigenlijk zelf gewoon kunnen doen.
Onderstaande filmpje doorloopt stap voor stap hoe versnellingen af te stellen. Om het in de vingers te krijgen zou je de stappen van onderstaande filmpje kunnen doorlopen. Erg leerzaam ;-)

Op de website van Parktool vind je nog meer uitleg (naast bovenstaande filmpje)
https://www.parktool.com/...ear-derailleur-adjustment

Edit:
Zelf in verleden wel eens kabel los gehaald L+H en B tension vernageld. Om vervolgens stapsgewijs alles weer af te stellen. Door aantal keer alle stappen doorlopen leer je nodige hoe het afstellen werkt en waar op te letten.

[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 19-04-2021 12:13 ]

• Tomas_
  • Laatst online: 11-11 12:49
tip gevraagd, ik heb naast mijn mtb met sram gx, nog een oude (15 jaar) Giant met deore.

Fiets gaat heel af en toe mee naar een track met de kids. Ketting is versleten, maar geen idee welke ik moet hebben.

3 x 8. Zou deze voldoen? https://www.mantel.com/shimano-cn-hg40-78-speed-ketting

• GrooV
-LA- schreef op maandag 19 april 2021 @ 11:50:
[...]

[...]

Zou het toch echt gewoon zelf doen anders sta je er over een paar maanden weer. Het is echt niet moeilijk.

Zo doe ik het bij mijn GX:
H/L schroefjes vanaf blijven. Zorgen dat de derailleur kabel vrij loopt, Derailleur wieltjes schoonmaken. Kabelspanning bij de shifter terug draaien en dan weer 2 slagen terug. B gap goed zetten. Ketting op het kleinste tandwiel leggen. Derailleur kabel loshalen en weer genoeg op spanning vast zetten. Schakelen en eventueel met de schifter de kabelspanning wat fijner afstellen. Dat zou genoeg moeten zijn.

Tips voor die b gap afstellen YouTube: Check This, Before You Snap The Chain On New Shimano 1x12 SLX, XT Or...

[ Voor 52% gewijzigd door GrooV op 19-04-2021 12:52 ]

• Prulleman
@-LA- is je ketting lengte OK? met een te lange ketting kan de kooi spanning ook laag zijn op de kleine kransjes, dat in combinatie met een stroeve kabel zou dit kunnen veroorzaken.

Maar nogmaals, met een scheef padje krijg je ook dit schakel gedrag, dan denk je dat alles goed loopt, maar 1 kransje pakt ie dan niet..

@Tomas_ Voor een kinderfiets met 3x8 niet te lang nadenken en gewoon een 8 speed compatible ketting erop gooien. Bedenk wel dat de kans groot is als je ketting -echt- versleten is, dat je ook een nieuwe cassette moet, en mogelijk ook nieuwe voorbladen.

Strava

• chimera2
  • Laatst online: 10-11 20:26
Sjoewe schreef op maandag 19 april 2021 @ 09:02:
in mijn vork moet met mijn gewicht 70 tot 85 PSI
En dat haal ik met die pomp. Die gaat tot 120 PSI

• Sjoewe
chimera2 schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:20:
[...]

in mijn vork moet met mijn gewicht 70 tot 85 PSI
En dat haal ik met die pomp. Die gaat tot 120 PSI
Dat zal, maar probeer er maar eens een dropper op druk te zetten, of een demper, dan ga je te kort komen ;)

• Prulleman
ja.. en hoe betrouwbaar is de meter (dan met name de precision, accuracy is minder van belang
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYGtegzAQSuszAZX4cbWY49aKus=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nIHZqwJdSSE3NdtmDvs5qmXM.png?f=user_large

de precisie wordt waarschijnlijk ook verkloot door hoe snel of hoe langzaam je de slang ontkoppeld. (de meeste shockpompjes hebben zoals eerder beschreven een systeem om dit probleem te minimaliseren)

Strava

• NoepZor
  • Laatst online: 22:44
Ik ga aankomend weekend fietsen op de Utrechtse heuvelrug. Nu heb ik (nog) geen trekhaak, dus moeten de fietsen achterin (2 stuks). Hoe kan dit het meest veilig? Gewoon voorwiel er uit en plat leggen en met deken, of rechtop vervoeren? Ik heb een Kia CEED stationwagon.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Rmg

Rmg

NoepZor schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:06:
Ik ga aankomend weekend fietsen op de Utrechtse heuvelrug. Nu heb ik (nog) geen trekhaak, dus moeten de fietsen achterin (2 stuks). Hoe kan dit het meest veilig? Gewoon voorwiel er uit en plat leggen en met deken, of rechtop vervoeren? Ik heb een Kia CEED stationwagon.
Wielen er uit shims tussen je remblokjes en gaan. Al vervoer je hem onderesteboven de fiets zal het boeien.

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:57

AxzZzeL

maakt oogsnoep

NoepZor schreef op maandag 19 april 2021 @ 17:06:
Als je de fiets plat achterin legt, let dan even op dat ie niet op de achterderailleur rust. Anders heb je zometeen wellicht een gebogen kooi.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• SnakeDoc88
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:16
Afgelopen weken lopen klooien met de gezondheid (voorhoofdsholteontsteking en aansluitend griep), dus niet gefietst maar wel veel YouTube filmpjes gekeken om als beginner mijn techniek te verbeteren (met name GMBN bruikbaar en best grappig) maar ook kijken naar nieuwe gear/upgrades!
Baalde stiekem toch een beetje dat mijn, net aangeschafte, eerste mtb (Cube Analog) zich niet zo goed leent voor upgrades (want geen tapered balhoofd, geen through-axle, boost etc.). Begon na al die filmpjes te denken dat ik ASAP minimaal een nieuwe fork en een dropper moest hebben... maar eigenlijk meer B-)

Net tijdens weekje vakantie een rondje Holten gereden en kwam al snel tot de conclusie dat het enige wat ik nodig heb een betere conditie is :X Ondanks de omleidingen wel een super mooie route overigens!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtaW1RVyDb4R1hxTOOo1owyDpZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3ioscpolSJ3gQtTg09m0vkv.jpg?f=fotoalbum_large
Jammer dat het in de buurt van Den Haag allemaal zo vlak is. Van de week nog maar eens een route hier in de buurt proberen, super omgeving! :)

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:03
SnakeDoc88 schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:08:
Jammer dat het in de buurt van Den Haag allemaal zo vlak is. Van de week nog maar eens een route hier in de buurt proberen, super omgeving! :)
Gewoon naar Bergschenhoek of Zoetermeer gaan dan. Die zijn allebei niet vlak. Niet heel lang, maar alles behalve vlak.

• Sjoewe
Gewoon lekker leren mountainbiken op deze fiets, en dan later je centjes in een nieuwe steken die helemaal past bij hoe je jezelf als rijder ontwikkelt.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

magic_nl schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:27:
[...]

Klopt er zijn meer merken biologisch afbreekbaar.
Maar daarom waren de argumenten plantaardig en Nederlands product uiteindelijk doorslaggevend.
Ook omdat het een complete lijn is van reiniging tot smeren.
Ik vind hem wel interessant. Ik gebruik tot nu toe de producten van cyclon, ook eenNederlandse fabrikant met de complete lijn. Maar volgens mij zijn de smeermiddelen niet biologisch afbreekbaar (ptfe :(). De reinigings middelen wel dacht ik.

Ik zal deze ook eens gaan proberen dan!

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-11 20:43
Heeft er iemand een tip over hoe ik mijn ketting op spanning kan houden als ik mijn achterwiel eruit haal? Ik heb zo'n kettinggeleider van BBB Cycling (https://www.mantel.com/bbb-kettinggeleider-btl-123), maar mijn wielen gaan eruit middels een quick-release systeem. Ik kan de as er wel uit halen en met kettinggeleider vastklemmen, maar is dat wel een goed idee? Ik had begrepen dat het niet zo goed is voor je fiets als je de boel daar vastklemt zonder wiel ertussen. En hij pleurt er zo weer uit als ik hem niet te strak vastklem.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-11 20:07
RaptorK schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:54:
Heeft er iemand een tip over hoe ik mijn ketting op spanning kan houden als ik mijn achterwiel eruit haal? Ik heb zo'n kettinggeleider van BBB Cycling (https://www.mantel.com/bbb-kettinggeleider-btl-123), maar mijn wielen gaan eruit middels een quick-release systeem. Ik kan de as er wel uit halen en met kettinggeleider vastklemmen, maar is dat wel een goed idee? Ik had begrepen dat het niet zo goed is voor je fiets als je de boel daar vastklemt zonder wiel ertussen. En hij pleurt er zo weer uit als ik hem niet te strak vastklem.
Zoiets?

Heb ik ook net pas besteld, dus geen idee of het werkt. :P

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:56
SnakeDoc88 schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:08:
Afgelopen weken lopen klooien met de gezondheid (voorhoofdsholteontsteking en aansluitend griep), dus niet gefietst maar wel veel YouTube filmpjes gekeken om als beginner mijn techniek te verbeteren (met name GMBN bruikbaar en best grappig) maar ook kijken naar nieuwe gear/upgrades!
Baalde stiekem toch een beetje dat mijn, net aangeschafte, eerste mtb (Cube Analog) zich niet zo goed leent voor upgrades (want geen tapered balhoofd, geen through-axle, boost etc.). Begon na al die filmpjes te denken dat ik ASAP minimaal een nieuwe fork en een dropper moest hebben... maar eigenlijk meer B-)

Net tijdens weekje vakantie een rondje Holten gereden en kwam al snel tot de conclusie dat het enige wat ik nodig heb een betere conditie is :X Ondanks de omleidingen wel een super mooie route overigens!
[Afbeelding]
Markelo, Rijssen, Hellendoorn, Lemele en Lochem zijn ook tof en in de buurt. Allemaal aanraders eigenlijk en vooral die eerste drie zijn goed te doen fietsend vanuit Holten.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sjoewe schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:50:
[...]

Dat zal, maar probeer er maar eens een dropper op druk te zetten, of een demper, dan ga je te kort komen ;)
Dropper red ik niet maar met m'n Rennkompressor gaat m'n demper wel prima. Op druk zetten is wat onnauwkeurig, zeker bij de demper, maar als je op SAG gaat afstellen is dat allemaal wel te doen. De luchtdruk verschillen & temperatuur hebben ook invloed dus voor ons gewone stervelingen kan je ook pirma gewoon op SAG afstellen. Shockpump is wel iets makkelijker en ook maar 2 tientjes dus die heb ik ook.

Al was het alleen maar om m'n dropper op 300PSI te krijgen zodat ie lekker vlot omhoog knalt.

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-11 20:43
NewbieNeo schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:00:
[...]

Zoiets?

Heb ik ook net pas besteld, dus geen idee of het werkt. :P
Haha, laat het vooral weten als het werkt zou ik zeggen :*)
Misschien is dit de oplossing!

• Martinus
Prulleman schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:16:
Ja, ik heb ook een pompje waar je het ventiel moet "activeren" door een 2e pinnetje naar binnen te draaien, nadat je eerst de koppeling vast hebt gedraaid. (Om het drukverlies te minimaliseren)
heb ook zn ding, werkt perfect, verlies is 10psi (bij de mijne), die tel ik er op voorhand dan bij op. Jij ook?

no comment

• Prulleman
Martinus schreef op maandag 19 april 2021 @ 20:28:
[...]

heb ook zn ding, werkt perfect, verlies is 10psi (bij de mijne), die tel ik er op voorhand dan bij op. Jij ook?
Geen idee eigenlijk.. ik weet tot hoever ik em moet oppompen.
Als ik mijn pompje erbij pak laat ik mijn lefty eerst leeglopen om een lager reset* te doen..
En dan weer op 105 PSI, nooit gemeten hoeveel het na opnieuw aansluiten is, bij het aansluiten verlies je volgens mij ook weer wat.

*Een lefty moet je elke ~50 uur zonder lucht even goed doorstampen. De naald lagers verplaatsen zich langzaam. En beperken uiteindelijk je veerweg. Als je dat te lang niet doet heb je bv maar 8 cm veerweg ipv 10cm. Met deze reset forceer je ze weer op de juiste plek. Beetje eigenaardig, maar gelukkig in een paar minuten gedaan

Strava

• Sjoewe
Sowieso als je een vork of shock onder druk zet:
- eerst alle druk eraf
- dan op de gewenste druk zetten
- vervolgens de vork/demper een paar keer door helemaal de veerweg drukken, zodat ook de negatieve drukkamer op druk komt
- dan de druk nogmaals controleren

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:39

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Kluus schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:53:
[...]

Ik vind hem wel interessant. Ik gebruik tot nu toe de producten van cyclon, ook eenNederlandse fabrikant met de complete lijn. Maar volgens mij zijn de smeermiddelen niet biologisch afbreekbaar (ptfe :(). De reinigings middelen wel dacht ik.

Ik zal deze ook eens gaan proberen dan!
Airolube heeft een blog gewijd aan waarom ze geen pfte gebruiken.
https://www.airolube.nl/b...at-is-het-10#blog_content

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Kluus

Kluus

Gang is alles

magic_nl schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:17:
[...]

Ja klopt, het is gewoon vieze plastic troep inderdaad. Ik ben wel om hoor, ik ga ook weer eens de afbreekbare alternatieven bekijken, te beginnen met die airolube (squirt heb ik al eens geprobeert). d:)b

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

magic_nl schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:17:
[...]

Nooit echt over nagedacht en 'natuurlijke oliën' maken het nog niet opeens prima automatisch maar dat PTFE shit is, dat staat sowieso buiten kijf.
Heb nog 1 + aangebroken flesje staan maar als die handel tzt leeg is maar om naar wat anders.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:45
https://www.canyon.com/en..._2613_pv_rahmengroesse=XL

Tot in hoeverre is zo'n fiets geschikt als beginner? Is het meuk of een prima opstap? Zal voor naast de racer zijn en voor de winter.

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:45
418O2 schreef op maandag 19 april 2021 @ 22:50:
https://www.canyon.com/en..._2613_pv_rahmengroesse=XL

Tot in hoeverre is zo'n fiets geschikt als beginner? Is het meuk of een prima opstap? Zal voor naast de racer zijn en voor de winter.
Zomer of winter maakt voor de fiets niet zoveel uit, zolang het onderhoud maar goed is. Fiets is best oké, maar de vork niet fantastisch. Ook de remmen zijn niet heel top, maar dat kan je niet verwachten voor dat geld. Of het geschikt is hangt, zoals bij elke fiets, af van je verdere intenties. Voor bospadgebruik wel geschikt. Vrij zware fiets wel!
Pagina: 1 ... 129 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic