Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 127 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59

Appie

F1RST Racing

Vandaag bij de Men Elite - Cross-country Olympic geweest in de buurt. Erg mooi baantje - XC wordt ook steeds complexer and technischer. haartstikke tof om te zien en zelf in een paar weekjes rijden.

Op dezelfde berg zijn ze ook bezig om de cyclecross baan aan te leggen voor de UCI World Cyclo-Cross Championships - https://fayetteville2022.com/.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:30
Galois schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:51:
Spaarnwoude. Kennen jullie die route? Volgens mtbroutes.nl is de route 6,8 km met 325 hm.

Als dat echt zo is, dan zijn de gemiddelde klimmetjes toch een procentje of 10! Lijkt mij dus wat aan de hoge/overdreven kant?

Wij willen deze route binnenkort doen en dan net zoveel rondjes tot onze Garmin de 2000 hm aangeeft. Dan pas stoppen we 😂 Na 7 rondjes zouden er er moeten zijn... misschien 10 als we pech hebben.
Vorig jaar voor het laatst geweest, vergis je er niet in.... het is een korte route maar er zitten echt pittige "klimmetjes" in. Ik ben benieuwd hoever je komt :D

MTB Trail Traffic

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:49
Appie schreef op maandag 12 april 2021 @ 06:39:
Vandaag bij de Men Elite - Cross-country Olympic geweest in de buurt. Erg mooi baantje - XC wordt ook steeds complexer and technischer. haartstikke tof om te zien en zelf in een paar weekjes rijden.

[YouTube: 2021 OZ Trails US Pro Cup Fayetteville, AR - Elite Men XCO Clips]

Op dezelfde berg zijn ze ook bezig om de cyclecross baan aan te leggen voor de UCI World Cyclo-Cross Championships - https://fayetteville2022.com/.
Ja mooi om te zien. Wij (fietsclub) zijn op één van onze routes ook steeds meer TTF's aan het aanleggen. Met uiteraard ook een chickenrun optie.

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-11 14:15
Leuk om te zien dat ook hier een Tweaker topic voor is!

Ik ben sinds gister eigenaar van deze fijne fiets. Via Marktplaats op de kop kunnen tikken.
Helm en kleding is ook binnen, dus morgen maar eens (langer) op pad.

Het schakelen is wel even wennen, deze zitten verwerkt in de remhendel (up & down)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NtCL9Vu.jpg

5120Wp Oost/West - PV Output

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:24
JustinoFTW schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:11:
Leuk om te zien dat ook hier een Tweaker topic voor is!

Ik ben sinds gister eigenaar van deze fijne fiets. Via Marktplaats op de kop kunnen tikken.
Helm en kleding is ook binnen, dus morgen maar eens (langer) op pad.

Het schakelen is wel even wennen, deze zitten verwerkt in de remhendel (up & down)

[Afbeelding]
veel plezier! valt niet mee om een fiets te vinden in deze tijd ;)

wat bedoel je met het schakelen verwerkt in de remhendel? Bedoel je dat de shifter gekoppeld (gemonteerd) is aan de remhendel, of moet je echt de remhendel bewegen om te schakelen (zoals je ook bij racefietsen ziet). Die laatste ken ik niet op de MTB, maar wordt er wel nieuwsgierig van

Strava

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-11 21:24
Shimano heeft ooit een tijdje geprobeerd om geïntegreerde shifters/remhevels een ding te maken voor de mountainbike. Was achteraf vooral een gevalletje sounds great, doesn't work. De kans dat je per ongeluk shift op een hobbelige trail is nogal aanzienlijk... :+

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-11 11:39
Shimano Dual control. Is laatst een stukje over op GMBN tech geweest volgens mij. Daarvoor had ik er ook nog nooit van gehoord.
Maar snap dat dat best wennen is, lijkt mij ook niet ideaal op een mtb ookal zijn er schijnbaar mensen die het geweldig vinden.

Flickr - Strava

• Sjoewe
Ik kan me voorstellen dat voor oud-hollandsch mountainbiken één-punt-nul over rechte zandpaden het een soort van makkelijk is, maar verder kan ik me echt precies nul scenario's voorstellen waarin dit beter zou moeten zijn dan dan een losse shifter en remgreep.

• JustinoFTW
  • Laatst online: 10-11 14:15
Prulleman schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:27:
[...]

Die laatste ken ik niet op de MTB, maar wordt er wel nieuwsgierig van
Ik kan inderdaad schakelen door de remhendel omhoog/omlaag de duwen.
Deze is het als ik het goed heb: https://www.amazon.co.uk/...eed-Control/dp/B077GWQ88C

Misschien dat ik ze vervang, want ik heb de normale shifter ook op mijn normale fiets zitten dus het omschakelen tussen beide systemen is nogal verwarrend.

[ Voor 16% gewijzigd door JustinoFTW op 12-04-2021 11:05 ]

5120Wp Oost/West - PV Output

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:08

Galois

1811 - 1832

-LA- schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:02:
[...]

Vorig jaar voor het laatst geweest, vergis je er niet in.... het is een korte route maar er zitten echt pittige "klimmetjes" in. Ik ben benieuwd hoever je komt :D
Ik ben ook heel benieuwd. Ik heb vaker tochten van 2000 hm gedaan, maar die zaten dan qua km toch wel op 100+. Nu dus dezelfde hoeveelheid hm met de helft aan km? Als de hoogtemeters kloppen, want dat vraag ik mij wel af hoor...

Als ik op het segment van Strava klik, dan zegt Strava 33 hm :) Dat klopt dan ook sowieso niet ;)

Maar deze heeft 26 km gefietst en zijn Wahoo ELEMNT ROAM heeft 850 aangegeven. Dus voor 2000 hm zou ik dus 60-65 km moeten fietsen.

En deze met een Garmin Fenix 6 21 km en 580 hm (dus voor 2000 hm 72 km).

En deze 26 km met een Garmin Edge 830 en 560 hm (dus voor 2000 hm 93 km).

En nu stop ik met 'vergelijkbare rondjes' zoeken... Er is inderdaad erg veel variatie in de hoogtemeters wat de apparaten aangeven. Ik heb een Garmin Edge 1030 plus, hopelijk geeft deze ze enthousiast aan ;)

Want het doel is gewoon: stoppen bij 2000 hm!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Galois schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:06:
[...]

Als ik op het segment van Strava klik, dan zegt Strava 33 hm :) Dat klopt dan ook sowieso niet ;)
Strava laat het hoogte'bereik' zien.
Hoogste punt 27 m
Laagste punt -6m

Bereik 33m

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:25
Wat een controle _/-\o_ :9~
Jaloers :P

BlaBlaBla

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:44

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

De eerste minuut had ik nog zoiets van zo bijzonder is het niet.
Maar daarna werd het al snel een stuk ruiger.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

25 jaar geleden ging ik als puber supervaak mountainbiken. Nu ben ik van plan de hobby weer op te pakken, maar ik merk net als iedereen dat het niet bepaald een relaxte tijd is om een fiets te kopen.
Nou ben ik na veel zoeken uiteindelijk deze tegengekomen: https://www.giant-bicycles.com/nl/trance-advanced-pro-29-3
Afbeeldingslocatie: https://images.giant-bicycles.com/b_white,c_pad,h_650,q_80/zsrxxgzibfnglvicmbcm/MY21TRANCE_AP_293_ColorAMetallicBlack.jpg

Is er iets aan deze fiets waardoor men zegt "dat zou ik nooit doen"? Of andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Zijn er naast de fiets nog andere dingen die ik absoluut moet hebben voor ik een rondje maak in het bos (pedalen en schoenen heb ik al)?

[ Voor 10% gewijzigd door RvdH op 12-04-2021 13:15 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

RvdH schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:14:

Is er iets aan deze fiets waardoor men zegt "dat zou ik nooit doen"? Of andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Zijn er naast de fiets nog andere dingen die ik absoluut moet hebben voor ik een rondje maak in het bos (pedalen en schoenen heb ik al)?
Helm. :Y

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Uiteraard, die heb ik ook al :)

• Sjoewe
Of andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
Remmen en de groepset zijn entry-level en passen eigenlijk niet helemaal bij de potentie van de rest van de fiets. Het is duidelijk dat ze daar wat op bespaard hebben. Nu niet direct een probleem, maar ik zou wel vast een beetje gaan sparen om het op termijn te vervangen voor wat beters. De banden zou ik wel direct vervangen. Die zijn meer bedoeld voor alpine trails en dat gaat je alleen maar afremmen op de Nederlandse bodem.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjoewe op 12-04-2021 13:21 ]

• Prulleman
zo, die weet zijn wielen wel lekker te plaatsen! mooi om te zien.

Strava

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Is er iets aan deze fiets waardoor men zegt "dat zou ik nooit doen"?
De kleur :9 .

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-11 22:58
25 jaar geleden ging ik als puber supervaak mountainbiken. Nu ben ik van plan de hobby weer op te pakken, maar ik merk net als iedereen dat het niet bepaald een relaxte tijd is om een fiets te kopen.
Nou ben ik na veel zoeken uiteindelijk deze tegengekomen: https://www.giant-bicycles.com/nl/trance-advanced-pro-29-3
[Afbeelding]

pedalen

• Marty!
  • Laatst online: 06:52
[Afbeelding]

Prima fiets, maar voor dat geld is er wel wat beters te krijgen. Wat hierboven ook gezegd werd, afmontage is deels best basic. Hangt er natuurlijk helemaal vanaf waar je het voor gaat gebruiken, maar voor een rondje bos is dit best overkill met een Carbon fully. Ik zou persoonlijk SX afmontage links laten liggen.
Canyon en Radon hebben bijvoorbeeld voor dit geld mooie modellen staan, maar dat moet je willen.

• Holk
Interessante techniek voor die drop :|
Op 2:05 kijkt hij wel alsof dat in z'n planning net ander stond 8)

Maar _/-\o_ voor de technische vaardigheid

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-11 09:17
zwart is geen kleur ;)
dat gezegd, een rode fiets is natuurlijk sneller
Krijg er gewoon zin van, niet dat ik zo kan sturen.

[ Voor 44% gewijzigd door joint_me op 12-04-2021 14:39 ]

Hello fellow humans

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-11 20:26
kan er iemand bij de rockshox app bij tuning recommendation

daar moet je kunnen zien hoeveel psi erin de voorvork moet en de deming moet je kunnen afstellen.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:56

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De app werkt hier netjes op de iPad. Serienummer invoeren en gewicht invullen en krijg netjes benodigde. informatie te zien. Die je als startpunt kunt gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 12-04-2021 15:02 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Prulleman
chimera2 schreef op maandag 12 april 2021 @ 14:55:

daar moet je kunnen zien hoeveel psi erin de voorvork moet en de deming moet je kunnen afstellen.
uiteindelijk is dat ook maar een indicatie.. je kan toch ook gewoon de sag op 25% instellen, en de demping in het midden (of wat sneller) en vanuit daar gaan finetunen.

om de sag goed te krijgen terwijl je geen idee hebt kost je misschien een paar pogingen, maar dan heb je al wel gelijk wat beters dan een waarde uit een tabelletje

Strava

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-11 07:24

Ook gewoon beschikbaar op web: https://trailhead.rockshox.com/en/search/

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
Mensen nog tips voor zelfbouw energierepen die qua stoffen past bij mountainbiken?
Dus energie zonder te veel vezels zodat je geen Dumoulintje hoeft te doen?

Ik vraag dit omdat ik de kosten een beetje wil drukken op dit vlak en dan is zelf maken natuurlijk veel slimmer.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:25
Lensent schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:57:
Mensen nog tips voor zelfbouw energierepen die qua stoffen past bij mountainbiken?

Ik vraag dit omdat ik de kosten een beetje wil drukken op dit vlak en dan is zelf maken natuurlijk veel slimmer.
Ik neem tegenwoordig een banaan mee, werkt ook goed en is ook nog eens gezond :)

BlaBlaBla

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:44
Iemand nog een tip waar de SRAM 10sp cassettes beschikbaar zijn? pg1050 of pg1070, beide prima. Ik kan ze nergens on-stock vinden.

• Prulleman
dnhelle schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:19:
Iemand nog een tip waar de SRAM 10sp cassettes beschikbaar zijn? pg1050 of pg1070, beide prima. Ik kan ze nergens on-stock vinden.
beide zijn in veel ranges en de 11-32 of de 11-36 heb ik ook niet kunnen vinden, maar hier is bv nog wel een 11-28
https://www.bike24.com/p25291.html

waarschijnlijk heb je een dubbel voor, dus ik weet niet of je er qua lichtste verzet mee weg komt..

Strava

• Lensent
Strider schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:16:
[...]

Ik neem tegenwoordig een banaan mee, werkt ook goed en is ook nog eens gezond :)
True, ben zelf niet echt een banaan eter en al helemaal niet tijdens het fietsen.

• dnhelle
Prulleman schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:30:
[...]

beide zijn in veel ranges en de 11-32 of de 11-36 heb ik ook niet kunnen vinden, maar hier is bv nog wel een 11-28
https://www.bike24.com/p25291.html

waarschijnlijk heb je een dubbel voor, dus ik weet niet of je er qua lichtste verzet mee weg komt..
Nope, enkel-40t voor (Gravel). Zoek echt een 11-32, 11-34 of 11-36. Andere merken durf ik inmiddels ook al naar te kijken, of dan maar upgrade naar volledig 11sp!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Strider schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:16:
[...]

Dit, maar fiets dan ook echt niet voor hoge wattages etc. Fiets vooral omhoog en dan zo hard mogelijk naar beneden of gewoon lekker een rondje op snelheid maar niet op topsnelheid. 1 a 2 stuks fruit & een Snickers is het veelal.

• Prulleman
dnhelle schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:32:
[...]

Nope, enkel-40t voor (Gravel). Zoek echt een 11-32, 11-34 of 11-36. Andere merken durf ik inmiddels ook al naar te kijken, of dan maar upgrade naar volledig 11sp!
om de tijd te overbruggen naar normale voorraden: https://www.decathlon.nl/...ts-10s-11x36/_/R-p-100606?
(nog 1 beschikbaar volgens mij)

of

https://www.wiggle.nl/shimano-dyna-sys-slx-10-speed-cassette?
(in 11-36 op voorraad)

Maar ik ben even kwijt of je bij 10 speed nou alles van mtb en race kan mixen tussen sram en shimano.. .volgens mij wel, maar ik weet het niet zeker..

11 speed is al net zo lastig leverbaar volgens mij..

mijn 11-42 is aan vervanging toe en ik zat te kijken naar een 11-46 om in de ardennen wat beter om hoog te kunnen komen, maar die is ook nergens te vinden.
Ik ga maar eens kijken of de cassett op mijn oude wielset nog in wat betere staat is, die heeft in ieder geval minder km gehad

[ Voor 21% gewijzigd door Prulleman op 12-04-2021 16:40 ]

Strava

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-11 09:47
dnhelle schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:32:
[...]

Misschien is dit iets: B'twin 11-36 (Decathlon)?

Zelf geen ervaring mee, maar zou best mee kunnen vallen, gezien bijv. de B'twin kettingen (10-speed) ook standaard KMC-kettingen zijn.

edit: zie dat @Prulleman me voor was :P

[ Voor 4% gewijzigd door -Eraser- op 12-04-2021 16:39 ]

• Sjoewe
SRAM 10 speed is gewoon 10s HG-body. Dus dan kan je ook Shimano of elk ander merk 10 speed cassette nemen die op de HG-body gaat.

• Prulleman
Sjoewe schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:45:
SRAM 10 speed is gewoon 10s HG-body. Dus dan kan je ook Shimano of elk ander merk 10 speed cassette nemen die op de HG-body gaat.
true, maar aangezien dit gravel is.. zit het tussen race en mtb in.

Volgens mij is dit pas vanaf 11 speed een issue. bij 11 speed heeft shimano bedacht de road freehub 1,8 mm langer te maken, maar voor 11 speed mtb hebben ze dit niet gedaan. Sindsdien zijn de meeste HG bodies gewoon met alles compatible (extra spacer erachter bij 10 speed of 11 speed mtb),
Dit verschil (1,8 mm) zorgt ervoor dat 11 speed road en mtb niet uitwisselbaar zijn. Je kan wel een road cassette met een mtb shifter schakelen, maar de indexing zal altijd net een stukkie off zijn waardoor het niet ideaal is.

dus inderdaad voor 10 speed niet van toepassing (voor zover ik weet, maar ik weet ook niet alles)

ter illustratie, mijn 10 speed racefiets heeft dus een 1,8mm spacer nodig, omdat de 11 speed freehub anders de breed is, maar mijn 11 speed mtb ook (hope pro 4 naaf, spacer bijgeleverd bij de naaf)

Strava

• dnhelle
Sjoewe schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:45:
Ja, dat klopt. Kun je inderdaad onbeperkt mixen. Ook de sunrace-10sp zou moeten kunnen passen.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-11 09:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Die app is waardeloos, ik zou met mijn gewicht 73 psi in mijn vork moeten pompen maar ik vind 'm met 60 al te hard.. De overige settings laat ik me ook niet door een app vertellen, die weet immers niet wat mijn rijstijl is ;)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 18:35
Bij mij is die app ook niet helemaal accuraat meer. Maar dat komt misschien omdat de vork ook geen 120mm meer is :+

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:34
Lensent schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:57:

Als ik reepjes maakte dan is de basis gewoon banaan, havermout en dadels. Geen idee hoe het met de vezels zit, zelf heb ik er in elk geval nooit problemen mee gehad. Ook niet zitten rekenen wat de voedingswaarde is.
Voordeel is dat de smaak redelijk neutraal is dus je kan er van alles bij gooien, bv. kaneel, noten of chocola. Mocht je het recept willen weten moet je het maar melden.

• Lensent
ZanielGa schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:45:
[...]

Als ik reepjes maakte dan is de basis gewoon banaan, havermout en dadels. Geen idee hoe het met de vezels zit, zelf heb ik er in elk geval nooit problemen mee gehad. Ook niet zitten rekenen wat de voedingswaarde is.
Voordeel is dat de smaak redelijk neutraal is dus je kan er van alles bij gooien, bv. kaneel, noten of chocola. Mocht je het recept willen weten moet je het maar melden.
Kom maar op, sharing is caring! :9

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:34
Lensent schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:49:
[...]

Kom maar op, sharing is caring! :9
Het is heel simpel. Kan ook heel weinig aan mis. (De hoeveelheden van ingredienten zijn ook niet heel precies)
Basis ingredienten:
2 rijpe bananes
2 koppen havermout
1/2 kop gedroogde dadels.

Optioneel:
Griekse yoghurt / Kwark
Noten
Chocola
Snufje zout
Andere smaakmakers

Prak de bananen, mix de bananen met de havermout. Hak de dadels fijn en mix dit door de bananen/havermout mix. Voeg voor een wat smeurige reep 1 of 2 sheppen yoghurt of kwark toe. (vind het zelf fijner om te eten tijdens het fietsen, minder droog) Voeg ook de eventuele andere ingredienten toe.

Doe de mix in een ovenschaal en zet het een half uurtje in een voorverwarmde oven op 180°C.

Je kan er echt van alles in gooien, ook GoldenSample zijn Snickers bijvoorbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door ZanielGa op 12-04-2021 20:16 ]

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-11 22:21
[Afbeelding]

Ik ben het met Sjoewe eens dat de afmontage entrylevel is, vooral de SX-derailleur. Komt misschien omdat ik niet echt een fan ben van de achterderailleurs van SRAM. En een recente ervaring waarin de derailleur al 2 maal vervangen is omdat de cage gewoon krom is. Voor dit geld zijn betere fietsen te krijgen zoals Marty! zegt, alhoewel ik het idee heb dat de prijzen aanzienlijk stijgen voor de nieuwe modellen op het moment.
Galois schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:06:
[...]

Ik ben ook heel benieuwd. Ik heb vaker tochten van 2000 hm gedaan, maar die zaten dan qua km toch wel op 100+. Nu dus dezelfde hoeveelheid hm met de helft aan km? Als de hoogtemeters kloppen, want dat vraag ik mij wel af hoor...

Maar deze heeft 26 km gefietst en zijn Wahoo ELEMNT ROAM heeft 850 aangegeven. Dus voor 2000 hm zou ik dus 60-65 km moeten fietsen.

En deze met een Garmin Fenix 6 21 km en 580 hm (dus voor 2000 hm 72 km).

En deze 26 km met een Garmin Edge 830 en 560 hm (dus voor 2000 hm 93 km).

En nu stop ik met 'vergelijkbare rondjes' zoeken... Er is inderdaad erg veel variatie in de hoogtemeters wat de apparaten aangeven. Ik heb een Garmin Edge 1030 plus, hopelijk geeft deze ze enthousiast aan ;)

Want het doel is gewoon: stoppen bij 2000 hm!
Ik heb gister het nieuwe parcours uitgeprobeerd en kwam op 395 hoogtemeters vanaf de eerste parkeerplaats, heb 2 rondjes gereden. Mijn "thuisparcours" is Schoorl en daarmee vergeleken zijn de klimmetjes een stuk korter en feller, maar zeker leuk om te rijden. Wel even opletten in de bochten met de nieuwe granulaatpaden >:)

Daarna nog doorgereden naar Het Twiske en voor de eerste keer de route Oostzaan en Landsmeer gereden. Oostzaan heeft geen hoogtemeters en gister was het 1 prutbak, maar Landsmeer was wel een leuk kort rondje waar ze er met de rockgardens en drop echt wat leuks van proberen te maken.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WfbWGHX/IMG-20210411-174003034-HDR.jpg
Na Spaarnwoude was ie nog schoon :P

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-11 09:27
[Afbeelding]

Het is wel echt een trail fiets (ze adverteren zelfs met Enduro trails), beetje overkill op de meeste tracks in NL. Als je UHR, Limburg of het buitenland gaat fietsen is het zeker een leuke fiets. Afmontage is wel basic zoals gezeg.

Voor dat geld heb je ook een leuke Canyon Neuron of Lux met betere afmontage. Levertijd zit dan juni of augustus

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:15

fdees

Trust me I'm an Engineer

Over voeding gesproken. Ik heb zelf moeite om een muesli reep weg te krijgen tijdens het fietsen, bananen vind ik ook niet ideaal. Voorkeur heb ik bij een gelletje, zo een box van SIS geprobeerd en dat kreeg ik goed weg en helemaal niet verkeerd.

Maar zit nu ook een beetje met de kosten daar van, weet er iemand waar je gelletjes kan krijgen tegen een redelijke prijs. Heb een beetje lopen zoeken online, maar lees vooral reclame en weet nu niet echt meer welke betaalbaar zijn en enigszins eetbaar.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• AntonT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-11 21:14

AntonT

One Ton!

De UK site van SiS (dus met prijzen in GBP - de EU site is een stuk duurder) heeft met grote regelmaat kortingen tot zeker 40% en gratis verzending naar NL. Heb die spullen nergens anders goedkoper kunnen vinden, behalve wellicht via Wiggle op Black Friday. Enige irritante is dat dingen met regelmaat toevallig “uitverkocht” zijn als ze in de aanbieding zijn. Mijn laatste grote bestelling was in december ivm brexit. Heb toevallig net weer een berg repen besteld. De klantenservice gaf in de chat aan dat er geen BTW of invoerrechten worden gerekend en als het wel gebeurt dat ik contact moet opnemen voor een oplossing. Ben er nog niet helemaal zeker van. Volgende week weet ik meer. 😉

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

GrooV schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:44:
[...]

Het is wel echt een trail fiets (ze adverteren zelfs met Enduro trails), beetje overkill op de meeste tracks in NL. Als je UHR, Limburg of het buitenland gaat fietsen is het zeker een leuke fiets. Afmontage is wel basic zoals gezeg.

Voor dat geld heb je ook een leuke Canyon Neuron of Lux met betere afmontage. Levertijd zit dan juni of augustus
Hoezo is die Giant zo 'trail tot 'enduro' trail? De Neuron heeft notabene meer achtervering en is qua balhoofdhoek een graadje slacker, Reach & Stack schelen misschien 10mm & de achterkant is ook ongeveer evenlang. Tov. mijn Fuel EX, ook niet de meest 'hypermoderne super slack geo' alsof het een Commencial Meta TR is zit die Giant er redelijk bijna midden tussen.

Verschil voel je wel (hoewel ik qua gevoel absoluut geen fijnproever ben, fiets op alles blind weg en daal vrij vlot af maar vraag me absoluut niet om je vering af te stellen) tussen mijn Fuel EX 8 en zijn Neuron 6. De Neuron stuurt wat nerveuzer/sneller en daalt wat minder wat deels ook door de betere vork en demper komt. Geloof gerust dat het stijgen iets minder is op de Fuel EX maar gigantisch is het verschil daar echt niet.

Vraag is ook een beetje wat wil je er mee. Als je ook van plan bent echt wat technischere handel te rijden of rondjes winterberg bikepark te rijden zou ik juist een nog iets meer trial gerichte fiets gaan rijden. Dan zou ik juist eerder nar de Trance X gaan kijken. Wil je vooral om het hard, tja stap dan idd op een Lux oid.

Qua prijs en afmontage, de vraag is wat kan je vinden en hoe snel wil je rijden? die SX zou ik gewoon in het achterhoofd in calculeren dat je die ergens komende jaar aan snot fietst en dan voor 130 euro naar GX Shifter & derailleur upgrade. Casette is toch een vervangingsonderdeel en kan je naar een NX met GX ketting. De Cranks zijn wel prima en mocht het kettingblad op magische wijze toch snel verslijten heb je voor 13 euro een nieuwe NX welke de langste levensduur van de hele serie heeft (GX is al aluminium geloof ik).

Qua remmen doen die lower-end setjes van Shimano het imho best redelijk & met de organic/resin only komt je in de meeste bikeparks opzich ook nog wel weg zolang je niet constant je rem laat slepen (althans toen ik met m'n single pot Deore M6000 & organic pads) zeker als je 203mm schijven zou monteren (25 euro inclusief adapter per kant). Althans dat was mijn ervaring in de alpen.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-11 17:53

Nox

Noxiuz

fdees schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:51:
Over voeding gesproken. Ik heb zelf moeite om een muesli reep weg te krijgen tijdens het fietsen, bananen vind ik ook niet ideaal. Voorkeur heb ik bij een gelletje, zo een box van SIS geprobeerd en dat kreeg ik goed weg en helemaal niet verkeerd.

Maar zit nu ook een beetje met de kosten daar van, weet er iemand waar je gelletjes kan krijgen tegen een redelijke prijs. Heb een beetje lopen zoeken online, maar lees vooral reclame en weet nu niet echt meer welke betaalbaar zijn en enigszins eetbaar.
Ik vind gelletjes echt supergoor daarentegen :o alsof je sinasappelsnot naar binnen werkt. Maar ik eet zelden op de fiets, op Schoorl is er een stukje verhard waar dat kan, ik zie niet hoe ik rijdend moet eten. Drinken is rijdend soms al lastig. FF stil staan bovenop de berg en van uitzicht genieten is ook leuk 8)

Maar als je moeite heb een droge reep weg te werken; ik heb deze voor de 'long run' zeg maar: https://www.duursport.nl/product/energy-oat-bar-50-gr-60051/

Deze is ook rond het vorstpunt redelijk zacht en sompig, misschien krijg je zoiets weg? Weet alleen niet of het 'betaalbaar' is voor je. Misschien dat recept hierboven met extra yoghurt en kwark proberen?

Als ik 2 uur of langer onderweg ben neem ik die mee met een bidon sportdrank. Voor een rondje van een uur enkel een tabletje met wat mineralen als ik verwacht veel te zweten.

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 12-04-2021 23:23 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik stop meestal onderweg even, leg een picknick kleedje neer, pak mn rugzak met hapjes, stal alles uit, schenk een glaasje jus d'orange in en geniet even van het moment. Scheelt dat gemiddelde snelheid me geen reet boeit dus tijd zat om even wat weg te werken, al is het alleen maar om even tot rust te komen en te genieten van de omgeving.

[ Voor 21% gewijzigd door Klitse op 12-04-2021 23:51 ]

• Sjoewe
Ja, ik ga meestal ook even ergens rustig op een boomstam in de zon zitten om even een beetje genieten van de natuur en het momentje voor mezelf. (y)

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Klitse schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:50:
Ik stop meestal onderweg even, leg een picknick kleedje neer, pak mn rugzak met hapjes, stal alles uit, schenk een glaasje jus d'orange in en geniet even van het moment. Scheelt dat gemiddelde snelheid me geen reet boeit dus tijd zat om even wat weg te werken, al is het alleen maar om even tot rust te komen en te genieten van de omgeving.
Meestal steek ik de BBQ even aan en gooi ik er een biefstukje op. Als ik 'lichter' onderweg ben rijd ik wat wild aan en sprokkel ik wat hout voor het kampvuur. :+

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:10

Kluus

Gang is alles

Ik moet toch maar eens aan de rugzak dan als ik dit zo lees... :Y)

Gelletjes gebruik ik meer voor lange klimmen of in ieder geval als ik weet dat ik met hoge hartslag iets naar binnen ga moeten werken. Als er rust momentjes mogelijk zijn neem ik een banaan of reep mee.

Voor wat betreft gels ben ik ook van de sis gels omdat die niet zo ranzig zoet zijn, maar omdat ik ze dus niet zó veel gebruik betaal ik altijd gewoon de hoofdprijs in de NL shops denk ik. Die multi-smaken packs vallen altijd nog wel mee kwa prij heb ik het idee.

https://www.mantel.com/sis-go-energy-gel-isotonic-7-pack 1,13 euro per gel
https://www.mantel.com/sis-go-energy-gel-blackcurrant-box 1,20 euro per gel

Ik lust toch al die “smaken” wel dus dat scheelt weer iets...

[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 13-04-2021 07:29 ]

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:15
Je moet goed opletten vat voor gelletjes je meeneemt, voor het hardlopen heb ik die van SIS omdat je daarbij niet hoeft te drinken en je niet het idee hebt dat je verergerde vorm van suiker inneemt. Voor het fietsen of mountainbiken neem ik meestal gewoon mueslirepen mee, al heb ik meestal wel een reserve (ik ben stuk) gelletje mee met cafeïne welke echt heel snel energie geeft mocht je er echt een keer doorheen zitten.

Nickname KasPlantje.

• chimera2
Zal wel aan mij liggen maar daar zie ik ook niet de tuning recommendation 8)7

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-11 21:02
Kluus schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:17:

Gelletjes gebruik ik meer voor lange klimmen of in ieder geval als ik weet dat ik met hoge hartslag iets naar binnen ga moeten werken. Als er rust momentjes mogelijk zijn neem ik een banaan of reep mee.

Voor wat betreft gels ben ik ook van de sis gels omdat die niet zo ranzig zoet zijn, maar omdat ik ze dus niet zó veel gebruik betaal ik altijd gewoon de hoofdprijs in de NL shops denk ik. Die multi-smaken packs vallen altijd nog wel mee kwa prij heb ik het idee.

Ik bestel ze altijd in bulk bij wielervoeding.nl :) zijn daar regelmatig te vinden voor 7 euro per variety pack. Dan koop ik er gelijk stuk of 10 zodat ik weer wat vooruit kan. Nu hebben ze deze alleen voor 7,49 per pack of voor 28,99 per 4 :).
(https://www.wielervoeding...en-28-x-60-ml,5395.html#p )

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-11 09:27
GoldenSample schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:04:
[...]

Hoezo is die Giant zo 'trail tot 'enduro' trail? De Neuron heeft notabene meer achtervering en is qua balhoofdhoek een graadje slacker, Reach & Stack schelen misschien 10mm & de achterkant is ook ongeveer evenlang. Tov. mijn Fuel EX, ook niet de meest 'hypermoderne super slack geo' alsof het een Commencial Meta TR is zit die Giant er redelijk bijna midden tussen.

Verschil voel je wel (hoewel ik qua gevoel absoluut geen fijnproever ben, fiets op alles blind weg en daal vrij vlot af maar vraag me absoluut niet om je vering af te stellen) tussen mijn Fuel EX 8 en zijn Neuron 6. De Neuron stuurt wat nerveuzer/sneller en daalt wat minder wat deels ook door de betere vork en demper komt. Geloof gerust dat het stijgen iets minder is op de Fuel EX maar gigantisch is het verschil daar echt niet.

Vraag is ook een beetje wat wil je er mee. Als je ook van plan bent echt wat technischere handel te rijden of rondjes winterberg bikepark te rijden zou ik juist een nog iets meer trial gerichte fiets gaan rijden. Dan zou ik juist eerder nar de Trance X gaan kijken. Wil je vooral om het hard, tja stap dan idd op een Lux oid.

Qua prijs en afmontage, de vraag is wat kan je vinden en hoe snel wil je rijden? die SX zou ik gewoon in het achterhoofd in calculeren dat je die ergens komende jaar aan snot fietst en dan voor 130 euro naar GX Shifter & derailleur upgrade. Casette is toch een vervangingsonderdeel en kan je naar een NX met GX ketting. De Cranks zijn wel prima en mocht het kettingblad op magische wijze toch snel verslijten heb je voor 13 euro een nieuwe NX welke de langste levensduur van de hele serie heeft (GX is al aluminium geloof ik).

Qua remmen doen die lower-end setjes van Shimano het imho best redelijk & met de organic/resin only komt je in de meeste bikeparks opzich ook nog wel weg zolang je niet constant je rem laat slepen (althans toen ik met m'n single pot Deore M6000 & organic pads) zeker als je 203mm schijven zou monteren (25 euro inclusief adapter per kant). Althans dat was mijn ervaring in de alpen.
Ik zeg alleen wat Giant zegt, en een Neuron is dan goedkoper met betere afmontage mocht je zo'n fiets willen. Voor 2400 of 2700 euro zit je dan al op Deore XT of GX Eagle. Vergelijkbaar voor de Lux.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GerGio schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:23:
Je moet goed opletten vat voor gelletjes je meeneemt, voor het hardlopen heb ik die van SIS omdat je daarbij niet hoeft te drinken en je niet het idee hebt dat je verergerde vorm van suiker inneemt. Voor het fietsen of mountainbiken neem ik meestal gewoon mueslirepen mee, al heb ik meestal wel een reserve (ik ben stuk) gelletje mee met cafeïne welke echt heel snel energie geeft mocht je er echt een keer doorheen zitten.
Fiets zelf liefst in de ochtend. Tijdje terug gestopt met gelletjes en sportdrankjes etc. Komt mede dat ik begonnen ben met intermediate fasting. Eet alleen tussen 13:00 en 21:00. In begin soms het gevoel dat ik iets moest eten. Daar geen last meer van. Kamelbag gevuld met water is voldoende om lekker te kunnen fietsen. Drink nu wel beter als ik aan sporten ben.

Fiets ik in de middag wil ik wel eens musli reep/banaan pakken, maar sport drankje en of gelletje gaat niet meer mee. Enkel water.
chimera2 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:40:
[...]

Vul je hier het serie nummer in? Wat krijg je dan wel te zien? ;-)

• Lensent
chimera2 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:40:
[...]

Wat voor vork heb je uberhaupt? Welk type en hoeveel travel? Met of zonder poplock?

• GerGio
Daan_ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:33:
[...]

Fiets zelf liefst in de ochtend. Tijdje terug gestopt met gelletjes en sportdrankjes etc. Komt mede dat ik begonnen ben met intermediate fasting. Eet alleen tussen 13:00 en 21:00. In begin soms het gevoel dat ik iets moest eten. Daar geen last meer van. Kamelbag gevuld met water is voldoende om lekker te kunnen fietsen. Drink nu wel beter als ik aan sporten ben.

Fiets ik in de middag wil ik wel eens musli reep/banaan pakken, maar sport drankje en of gelletje gaat niet meer mee. Enkel water.

[...]

Als ik vrij heb ja, dan fiets ik het liefst in de ochtend, maar omdat ik toch al niet heel veel eet is iets als intermediate fasting echt funest voor mij. Dan heb ik echt geen energie voor het sporten. Ik weet wat het is en ik het is niks voor mij. Dat past niet in mijn volle sportschema die als het meezit zorgt voor 6 keer in de week sporten. Voor korte ritten rijd ik ook grotendeels op water. Voor langere ritten is het beter om een lichte sportdrank mee te nemen, niet voor de suiker maar wel voor de voedingsstoffen en het feit dat het makkelijk opneemt. Enduro sportdrank neem ik alleen mee als basis voor een langere rit op de wielrenfiets of de MTB als ik echt meer dan 3 uur ga fietsen. Dan zit dat in de eerste bidon en en de rest gewoon sportdrank. De rest eet ik er wel bij met het fietsen. De enige uitzondering is hardlopen. Daarbij is een gelletje wel lekker op een duurloop zeg ergens tussen de 15 en 21 km. Dan merk ik gewoon dat ik moet zorgen dat mijn lichaam energie houd. Zolang dat zo is nergens last van.

Nickname KasPlantje.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Herkenbaar. Had zelf slecht eet patroon. Dit is door loop van tijd wel verbeterd. En nu met intermediate fasting let ik daar wel iets beter op.

intermediate fasting en fanatiek (duur)sport is niet de beste combinatie. Bijvoorbeeld als je traint voor een marathon…. Met hoe ik nu sport heel goed te combineren. Drang naar suiker is wel heel stuk minder geworden.

Tegenwoordig alleen Mountainbiken/spinning 4 a 5x per week 1x per week hardlopen. Rondjes mtb variërend van 20 tot 60km (met wat hm). Zo nu en dan wat grotere rondje. Ook de rondje van 60km of meer gaan goed af zonder eten. In begin had ik daar echt wel moeite mee.

Fiets ik in deel van de dag dat ik wel mag eten. Dan heb ik een banaan of muslireep mee.

• GerGio
Daan_ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:20:
Herkenbaar. Had zelf slecht eet patroon. Dit is door loop van tijd wel verbeterd. En nu met intermediate fasting let ik daar wel iets beter op.

intermediate fasting en fanatiek (duur)sport is niet de beste combinatie. Bijvoorbeeld als je traint voor een marathon…. Met hoe ik nu sport heel goed te combineren. Drang naar suiker is wel heel stuk minder geworden.

Tegenwoordig alleen Mountainbiken/spinning 4 a 5x per week 1x per week hardlopen. Rondjes mtb variërend van 20 tot 60km (met wat hm). Zo nu en dan wat grotere rondje. Ook de rondje van 60km of meer gaan goed af zonder eten. In begin had ik daar echt wel moeite mee.

Fiets ik in deel van de dag dat ik wel mag eten. Dan heb ik een banaan of muslireep mee.
Het is sowieso belangrijk goed bezig te zijn met eten. Vooral als je veel sport. In de loop der jaren ben ik wel wijzer geworden over het eten per activiteit. Als ik lang ga fietsen, zeg een rondje van 100 km wielrennen of 75 km mountainbiken dan eet en drink ik nu anders dan eerst. Eerst haalde ik al mijn energie uit sportdrank. Nu haal ik de meeste energie uit eten. Alleen langere mountainbiketochten zijn nog een beetje lastig maar goed. Daar zit ik nog wat mee te tobben. Lange fietsritten heb ik eigenlijk altijd energie genoeg bij en anders plan ik een stop waar ik iets van eten of drinken kan halen.

Vind ik altijd een grappig punt, ik zeg weleens tegen mensen een route plannen betekend niet alleen dat je weet waar je heen fiets maar ook dat je rekening houd met waar je eten en drinken vandaan kan halen en hoe je uiteindelijk de route kan inkorten. Want laatst zat ik ook half bevroren en een fiets toen was ik blij dat ik de korte route naar huis kon nemen. Ook weleens in de zomer gewoon drinken bij moeten halen omdat alles bijna op was.

Vorige week griep gehad en ik was toch blij dat ik gisteren in het half uurtje dat ik nog over had. Toch nog even 12.5 kilometer kon fietsen. Ja dat half uur betekende inclusief omkleden en douchen.

Nickname KasPlantje.

• chimera2
Daan_ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:33:
[...]

[...]

mijn serienummer is 49t02193155 het is een judy silver TK

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-11 07:24
chimera2 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:50:
[...]

Zoeken via serienummer werkt hier inderdaad ook niet, dan is tuning greyed out. Als ik zoek op je modelnummer (FS-JDYS-TK-A3) ipv serienummer krijg ik wel de optie tuning. ;)

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

chimera2 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:50:
[...]

Kijk daar kan je wat mee ;-) ik rijg tunning ook niet te zien.

Neem aan dat het gaat om deze?
https://www.sram.com/en/rockshox/models/fs-jdys-tk-a2

Als je dan kiest voor zelf zoeken en dan kiest voor FS-JDYS-TK-A2
Als ik dan kies voor 100mm Soloair dan krijg ik tunning te zien.

• Prulleman
Daan_ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:20:

misschien zit ik teveel aan de "performance/training" kant in dit hele verhaal, maar maak je jezelf het niet veel te moeilijk en miserabel als je gaat vasten tijdens (lange) fietsritten..?
Dat het je "goed af gaat" en dat het "beter gaat" dan in het begin... wil niet zeggn dat het niet allemaal nog veel leuker en makkelijker kan gaan met een volle tank.

Als ik zonder zorgen een leuke autorit wil maken, dan gooi ik ook de tank vol en hou er rekening mee dan ik een keer moet bijtanken, als je dat bijtanken wilt voorkomen moet je ineens zuinig gaan rijden, als je dat niet doet kom je volgens mij een keer stil te staan (of moet je op de reservetank naar huis sukkelen).

Je kan je motor misschien trainen om zuiniger om te gaan zodat je toch nog een eind komt, maar je kan ook gewoon lekker super 98 erin gooien en onbezorgd knallen :)

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Het is ook niet iets wat je zo even moet gaan doen en niet iedereen vaart hier goed bij.

Fasten time slot langzaam opgebouwd naar die van 16 uur. In begin had ik momenten dat ik licht in het hoofd werd/slap voelde bij zwaardere inspanning. En dan at ik wel iets (banaan of musli reep) Tegenwoordig geen last meer van bij zware inspanning in de ochtend. Wel merk ik dat ik vaker/meer water drink tijdens het fietsen.

Sport ik in de middag en of avond dan eet natuurlijk wel iets. Musli reep of banaan. Maar eigenlijk zo min mogelijk suikers tijdens het sporten. In de 8 uur dat ik mag eten. Eet ik nog steeds alles waar ik zin aan heb. Het is voor geen dieet. Al merk ik wel dat ik iets bewuster ben gaan eten.

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 13-04-2021 10:49 ]

• Michaelg
Maar ik vraag me oprecht af wat je doel is achter de gedachte "zo min mogelijk suiker tijdens het sporten" ? Wat denk je hiermee te bereiken?
En met welk idee ben je ooit aan IF begonnen?

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• GerGio
Ik denk dat IF een redelijk goede tool is om uiteindelijk af te vallen als dat het doel is, geen idee maar hier gebruiken een hoop mensen het voor. Ik denk ook dat een hele hoop mensen gezonder kunnen eten en gezonder kunnen leven in combinatie met sport. Maar dat deze twee wel een balans zijn. Sporten is geen tool om ervoor te zorgen om ongezonder te kunnen eten omdat je de calorieën toch wel verbruikt.

Om een voorbeeld te noemen ik zit ook op het hardloopforum en daar hadden we pas geleden een discussie over hoe sommige mensen een uur sporten (niet voluit kapot gaan) en daarna het net zo makkelijk de calorieën eraan drinken door even een of twee flesjes AA drink weg te tikken. Dan val je niet echt af en het is ook niet echt goed voor je. Ik was pas geleden even bij een oom op bezoek, zeg ik dat ik daarna even een ronde ga fietsen, zegt hij top kun je lekker op de terugweg friet halen, dat heb je dan wel verdient. Waarop ik antwoord. Daar heeft mijn lichaam echt niks aan. Die heeft veel meer behoefte aan gewoon weg wat vitamine etc zoals in een degelijke pasta ofzo.

Ik zelf ben heb meer balans in mijn eten aangebracht. Ik eet meer eiwitten omdat ik die nodig heb voor het herstel na mijn trainingen. Ik hoef bijvoorbeeld geen eiwit shake te drinken voor mijn normale sport activiteiten. Na echt lange duursport trainingen vind ik het wel even lekker.

Nickname KasPlantje.

• Prulleman
uiteindelijk val je af als je minder calorieën in je mik schuift dan dat je verbruikt. Dat je de balans kan optimaliseren met IF zal best, maar in combinatie met sport moet ik er niet aan denken.

voor die negatieve calorieën balans kan je voornamelijk naar eten kijken, maar dat is voor "niet sporters"
maar sport je meerdere keren per week fanatiek, dan kan je nog steeds op de totale balans letten, maar dan zou ik de intake verdeling ten voordele van het het sporten maken en niet om afvallen te optimaliseren.
(langzaam afvallen werkt over het algemeen beter en gezonder dan snel).

Ik denk echt dat je meer lol op de fiets hebt als je genoeg brandstof aan boord hebt

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Michaelg schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:50:
Maar ik vraag me oprecht af wat je doel is achter de gedachte "zo min mogelijk suiker tijdens het sporten" ? Wat denk je hiermee te bereiken?
En met welk idee ben je ooit aan IF begonnen?
IF paar maanden geleden mee begonnen om eens zelf te ervaren wat het is in plaats af te gaan op wat andere vinden. Het is mij niet te doen om af te vallen. Sport zo’n 10 uur per week. En met IF voel ik mij er stuk prettiger onder. Juist meer energie…

Merkte dat de sportdrankjes en repen die ik gebruikte aardig wat suiker bevatte. Dit gaf mij een snel piek van energie, maar dat was van korte duur. Met als gevolg dat mijn lichaam liefst weer wat suiker wilde… Ja neem nog steeds suikers tot me, maar ga er wat bewuster mee om. Bijvoorbeeld in de vorm van trage suikers.

Belangrijkste is dat je lichaam de brandstof geeft die het nodig heeft. En ieder lichaam is verschillend. Doe waar je zelf prettig bij voelt :-)

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 13-04-2021 12:06 ]

• GerGio
Prulleman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:46:
uiteindelijk val je af als je minder calorieën in je mik schuift dan dat je verbruikt. Dat je de balans kan optimaliseren met IF zal best, maar in combinatie met sport moet ik er niet aan denken.

voor die negatieve calorieën balans kan je voornamelijk naar eten kijken, maar dat is voor "niet sporters"
maar sport je meerdere keren per week fanatiek, dan kan je nog steeds op de totale balans letten, maar dan zou ik de intake verdeling ten voordele van het het sporten maken en niet om afvallen te optimaliseren.

Ik denk echt dat je meer lol op de fiets hebt als je genoeg brandstof aan boord hebt
Afvallen maakt het meeste kans door jezelf goede gewoontes aan te leren.

Wat jij zegt ik kan ook twee uur nuchter fietsen maar daarna zit ik wel in de problemen als ik niet eet. Ik kom wel thuis maar mijn spieren hebben langer herstel nodig. Als ik eet kan ik me verder pushen en heb ik ook niet zoveel herstel nodig. Dat kan ik de volgende dag goed merken

Nickname KasPlantje.

• Holk
Grootste nadeel van IF, elk dieet dan ook, is dat als je het los laat je lijf N+1 doet. Je kunt beter een gezonder voedingspatroon aannemen waarbij je uiteindelijk na verloop van een lange periode afbouw op een bepaalde hoeveelheid input gaat zitten gedurende de dag dan zeggen 'ik eet niet tussen 16:00 en 10:00 (oid). Dat eerste is namelijk veel beter vol te houden over jaren en straft je niet gelijk af als je een keer wat gulziger doet

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-11 08:34

Precies dit. In al die jaren dat ik nu fiets gelukkig maar een paar keer een honger klop gehad terwijl ik niets bij me had en nog een km of 20 door het bos moest... Das echt niet leuk :N

Als ik een langere rit maak eet ik vooraf vaak een banaan (of niets als ik net heb ontbeten of geluncht). En tijdens de rit wanneer ik trek of zin in iets krijg :9 De ene keer is dat na een uur, soms ook pas na 1,5 uur. Meestal SiS repen, maar ook wel eens een Nakd bar. Beide kan ik goed verteren. Maar er gaat ook wel eens een krentebol mee in de achterzak. Kom soms wel eens met een reep over thuis, maar fiets daardoor eigenlijk nooit met een hongergevoel.

Ben al jaren gelijk qua gewicht en heb een hele nette BMI. Er kan misschien nog wel 2 kilo af, maar ik eet nu wat ik wil en tijdens het fietsen heb ik geen honger en daardoor altijd genoeg energie voor een sprintje of klimmetje. Het gaat er uiteindelijk om dat je bewegings- en eetpatroon in balans zijn. Niet toegeven aan de drang om na een rit thuis alle keukenkastjes leeg te trekken helpt ook ;)

[ Voor 7% gewijzigd door f4stf0rw4rd op 13-04-2021 12:18 ]

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

IF is geen dieet. Wil je afvallen dan is IF niet de oplossing. Wordt zo vaak wel gebracht door mensen, maar afvallen doe je zoals je aanhaalt te letten op je voeding.

Train je bijvoorbeeld voor een marathon dan is IF ook niet te adviseren. Zelf gewoon mee gestart om inplaats van een mening te geven zelf te ervaren. En ik voel mij er prettiger onder in combinatie met sporten. En andere weer niet. Mijn vrouw moet toch echt haar ontbijt hebben.

[ Voor 52% gewijzigd door Daan_ op 13-04-2021 12:20 ]

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:28

Helemaal mee eens. Als je een slap gevoel in je lichaam krijgt tijdens het fietsen is je concentratie ook nog eens minder en die heb je toch wel nodig als je tussen de bomen door gaat. Ik zorg er dus voor dat ik altijd genoeg gegeten heb van te voren en dan is het op die manier prima twee uur vol te houden.

Afvallen doe je uiteindelijk toch het beste door je eetpatroon wat aan te passen en daarbij te gaan sporten. Zelf ben ik begin december weer begonnen met mtb'en naast het hardlopen en ben ik wat minder / gezonder gaan eten. Resultaat tot nu toe: -6kg. Terwijl ik toch al twee tot drie keer per week aan het hardlopen was.

Dat is dan twee beschuiten voor het ontbijt ipv twee volkoren boterhammen, maar 1 keer opscheppen met het avondeten ipv twee keer en wat vaker sporten. Oh ja, en alleen maar in het weekend alcohol.

• Michaelg
Daan_ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:04:
[...]

Merkte dat de sportdrankjes en repen die ik gebruikte aardig wat suiker bevatte. Dit gaf mij een snel piek van energie, maar dat was van korte duur. Met als gevolg dat mijn lichaam liefst weer wat suiker wilde… Ja neem nog steeds suikers tot me, maar ga er wat bewuster mee om. Bijvoorbeeld in de vorm van trage suikers.
Hebben we het hier over snelle pieken van suikers tijdens het sporten?
Je lichaam (spieren) zal tijdens inspanning namelijk direct deze suikers uit je bloed halen om te gebruiken als brandstof en daardoor stijgt je suikerspiegel niet. "Trage" suikers doen overigens exact hetzelfde. Maar zullen eerst langs de Duane moeten voordat het in je bloed komt (via je lever).

• Holk
Daan_ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:15:
IF is geen dieet. Wil je afvallen dan is IF niet de oplossing. Wordt zo vaak wel gebracht door mensen, maar afvallen doe je zoals je aanhaalt te letten op je voeding.

Train je bijvoorbeeld voor een marathon dan is IF ook niet te adviseren. Zelf gewoon mee gestart om in plaats van een mening te geven zelf te ervaren. En ik voel mij er prettiger onder in combinatie met sporten. En andere weer niet. Mijn vrouw moet toch echt haar ontbijt hebben.
Niets is zo zwaar als een vrouw die het zwaar heeft ;)
En je moet doen waar je jezelf het beste bij voelt, zeker! Ik heb 2 collega's die dit ook deden (we noemden het 't ramadan-dieet) en 1 ervan is er na een klein half jaar mee gestopt en zichtbaar aangekomen. En het is gewoon een dieet, want je beperkt / bepaald de manier van eten. Afvallen wordt vaak gezien als diëten maar ook wisselen van voedingspatroon is een manier van dieet ;)

• Prulleman
true, in die zin ben ik ook op dieet, een mixed dieet, deels "normaal" met genoeg variatie, carbs, brood, meer fruit dan vroeger en af en toe wat ongezonds, en tijdens het sporten veel snelle suikers. en bv een bak kwark met granola en fruit vooraf en of achteraf.

wikipedia
Een dieet is een voeding die aan een specifieke leefregel voldoet
(nou ben ik ook wel in het voordeel dat ik nooit snel ben aangekomen, eigenlijk altijd tussen de 75 en 80 kg geweest, sinds ik echt weer fanatiek bezig ben een hele tijd op 75 gehangen, maar nu al weer 2 maanden of zo steady op 76, bij 1.87, dus een gezond BMI).

Daarnaast geeft trainen met power ook wel duidelijke inzichten over hoeveel calorieën je verbrand met fietsen.
Vorige week toevallig enkel binnen gefietst (en dus concrete power + verbrand stats), maar met 4 workouts (5,5 uur) toch 4400 verbrand, dat is voor ongeveer 2 dagen extra eten in 1 week

Strava

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08:58
Ziit eraan te denken om deze mooie fiets te kopen: cube nature.
Iemand ervaring mee of tips? betaalbaar en toch compleet. Ga hem gebruiken voor dagelijks gebruik, fietstochten maar niet echt offroad.
https://www.cube.eu/nl/20...ube-nature-iridiumnblack/

• Holk
mark777 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:22:
Iemand ervaring mee of tips? betaalbaar en toch compleet. Ga hem gebruiken voor dagelijks gebruik, fietstochten maar niet echt offroad.
Kan zeker, grootste nadeel; een natte 'achterkant' want er zitten geen spatborden op. Voor dagelijks gebruik kan dat lastig worden als je naar werk oid gaat. Verder niet al te superveel van verwachten, is een beetje een hybride zonder echt uit te blinken. Maar voor die prijs, prima

• Prulleman
bedenk of je er misschien iets van spatborden of een bagagedrager op wilt hebben (afhankelijk van wat je onder "dagelijks gebruik" verstaat).

Verder is het in deze categorie redelijk simpel, het spul wordt (omdat het doel niet zo hard mogelijk of ofroad is) niet zo zwaar belast, dus je hebt niet zo snel high end componenten nodig.
Wat je voor de prijs krijgt is prima, maar zoals bij alles in de wereld, als je meer uitgeeft zal de boel wat soepeler en lichter schakelen en minder zwaar zijn.
Bedenk ook of je misschien niet beter af bent zonder verende voorvork, op de weg voegt dit niks toe behalve gewicht en flex.

de banden zijn verder een beetje een gekke mix, als je vooral op de weg rijdt, zou ik wat minder profiel prefereren, als je het toch als MTB wilt gebruiken, juist wat meer. Voor een mix tussen op de weg en wat gravel / schelpenpaadjes is dit misschien wel een prima band.

Strava

• Crazy D
  • Laatst online: 07:41

Crazy D

I think we should take a look.

Wat voor soort ritten ga je er op fietsen? Een MTB (of racefiets) zijn niet echt de meest comfortabele fietsen om op te rijden. Dagelijks gebruikt, niet echt offroad, klinkt in mijn oren niet alsof een MTB een goede keuze is eerlijk gezegd.

Exact expert nodig?

• Prulleman
Crazy D schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 13:31:
[...]

Wat voor soort ritten ga je er op fietsen? Een MTB (of racefiets) zijn niet echt de meest comfortabele fietsen om op te rijden. Dagelijks gebruikt, niet echt offroad, klinkt in mijn oren niet alsof een MTB een goede keuze is eerlijk gezegd.
het zit ook niet in de MTB categorie, maar "trekking" dus in principe geschikt om op het gemak lange afstanden te rijden

Strava

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:24

Quakie

quakelen

Daan_ schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 12:15:

Train je bijvoorbeeld voor een marathon dan is IF ook niet te adviseren. Zelf gewoon mee gestart om inplaats van een mening te geven zelf te ervaren. En ik voel mij er prettiger onder in combinatie met sporten. En andere weer niet. Mijn vrouw moet toch echt haar ontbijt hebben.
zo herkenbaar in alles wat je zegt. Niet dat ik de reacties van andere niet begrijp. Die begrijp ik ook.

Ik vaar ook enorm goed op IF. Ik ben het zelf pas gaan doen na het afvallen. Ik was al 25/30 kilo kwijt en sinds een paar maanden doe ik aan IF. Ik ben boven de 40, dus ik combineer het. Paar dagen IF (12-20 uur eten) en paar dagen wel ontbijtje. Dit schijnt beter te zijn omdat anders stof wisseling te traag wordt.

Dit gaat mij veel makkelijker af dan 5x eten op een dag. Op een bepaalde manier wil ik dan maar blijven eten...

Ik kan dus prima 6km hardlopen zonder eten, prima 30km mtb en zonder eten. Ik kan niet een uur krachttraining doen zonder eten.

Ik teken nergens meer voor

• mark777
Bedankt voor de snelle reacties! 8) De geveerde voorvork is juist een bewuste keuze. Heb een hybride fiets gehad zonder maar dan voel je toch wel de kuilen drempels etc op je polsen. De banden zijn inderdaad vrij nuteloos. Lijkt me een offroad band maar dat ga ik toch niet doen.
Voor als het regent zitten er geen spatborden of iets op maar deze zijn wel te monteren. Maar denk dat ik meer een ass saver ga proberen. Ga toch niet veel in de regen rijden anyways.
Nogmaals bedankt voor de feedback!

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

AntonT schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:16:
De UK site van SiS (dus met prijzen in GBP - de EU site is een stuk duurder) heeft met grote regelmaat kortingen tot zeker 40% en gratis verzending naar NL. Heb die spullen nergens anders goedkoper kunnen vinden, behalve wellicht via Wiggle op Black Friday. Enige irritante is dat dingen met regelmaat toevallig “uitverkocht” zijn als ze in de aanbieding zijn. Mijn laatste grote bestelling was in december ivm brexit. Heb toevallig net weer een berg repen besteld. De klantenservice gaf in de chat aan dat er geen BTW of invoerrechten worden gerekend en als het wel gebeurt dat ik contact moet opnemen voor een oplossing. Ben er nog niet helemaal zeker van. Volgende week weet ik meer. 😉
Ik zal het even afwachten, maar is wel interessant ja. Heb al vaker iets direct via SIS proberen te bestellen met een actiecode, maar die werkte dan weer niet 8)7
Nox schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:22:
[...]

Ik vind gelletjes echt supergoor daarentegen :o alsof je sinasappelsnot naar binnen werkt. Maar ik eet zelden op de fiets, op Schoorl is er een stukje verhard waar dat kan, ik zie niet hoe ik rijdend moet eten. Drinken is rijdend soms al lastig. FF stil staan bovenop de berg en van uitzicht genieten is ook leuk 8)

Maar als je moeite heb een droge reep weg te werken; ik heb deze voor de 'long run' zeg maar: https://www.duursport.nl/product/energy-oat-bar-50-gr-60051/

Deze is ook rond het vorstpunt redelijk zacht en sompig, misschien krijg je zoiets weg? Weet alleen niet of het 'betaalbaar' is voor je. Misschien dat recept hierboven met extra yoghurt en kwark proberen?

Als ik 2 uur of langer onderweg ben neem ik die mee met een bidon sportdrank. Voor een rondje van een uur enkel een tabletje met wat mineralen als ik verwacht veel te zweten.
Ik rij voornamelijk in Zeeuws-Vlaanderen dus niet heel veel trails, maar meer grindwegen, zandpadden en klimmentjes langs de kust. Dus genoeg tijd om te eten, maar merk dat ik gewoon gevoel ben voor voeding. Ben het afgelopen jaar ook 25 kg afgevallen(laten we zeggen het is goed dat ik een Trek heb ;) ), dus probeer dit met calorietekort te doen, maar soms eet ik dan wat te weinig en heb ik gewoon echt al energie nodig na een uur.

Maar ben wel eens benieuwd naar zo een reep, dus ga er zeker eentje bestellen. En ook binnenkort eens proberen mijn eigen stuff te bakken. Als ik het niets vind, hebben we altijd nog kippen lopen.
Kluus schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:17:

De aanhanger ga ik ook maar achter mijn MTB hangen voor de BBQ en big green egg.

De smaak van SiS en het gemak van verteren vind ik ook gewoon zo fijn weg te werken, zonder een droge mond.
GerGio schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:23:
Wil ook voor de normale SiS gaan en niet die met hoge cafeïne, drink al ten eerste geen koffie of thee. Maar probeer ook gewoon goed te voeden tijdens het sporten. Met bidons met isotone sportdrank, omdat ik merk dat ik hierdoor meer en makkelijker drink dan alleen water.
Michaelg schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:51:
[...]

Ik bestel ze altijd in bulk bij wielervoeding.nl :) zijn daar regelmatig te vinden voor 7 euro per variety pack. Dan koop ik er gelijk stuk of 10 zodat ik weer wat vooruit kan. Nu hebben ze deze alleen voor 7,49 per pack of voor 28,99 per 4 :).
(https://www.wielervoeding...en-28-x-60-ml,5395.html#p )

• magic_nl
  • Laatst online: 08:44

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Kunt ook het net iets duurdere model nemen met spatborden en licht. Voor de meerprijs is het bijna niet zelf goed te doen achteraf.

https://www.cube.eu/nl/20...re-allroad-iridiumnblack/

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Sjoewe
Ik zou nooit een fiets zonder kettingkast nemen als daily. Je moet altijd je broek opstropen en je moet elke 200-500km je ketting schoonmaken en smeren. Mij niet gezien. Ik heb nu een Batavus Weekend als daily, lekker lichte fiets met een beltdrive.

• mathman
  • Laatst online: 08-11 20:38
Prulleman schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:37:
[...]

mijn 11-42 is aan vervanging toe en ik zat te kijken naar een 11-46 om in de ardennen wat beter om hoog te kunnen komen, maar die is ook nergens te vinden.
Ik ga maar eens kijken of de cassett op mijn oude wielset nog in wat betere staat is, die heeft in ieder geval minder km gehad
als je Shimano rijdt, dan zegt de volgende site dat ze nog wel leverbaar zijn?
http://www.bikeparts4u.nl...e-slx-m7000-11-speed.html

Geen idee of het een betrouwbare winkel is overigens. Ik had deze op mijn shortlist staan, maar ben uiteindelijk voor een 11-51 gegaan: https://www.vaneycksport....deore-11-speed-11-51.html
En vandaag binnen vanuit België dus prima zaak ;)

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Voor de zomer wil ik van m'n rugzak af voor kortere ritten (uurtje of 2 a 3). Waar ik vooral een beetje tegenaan loop is dat ik in m'n fully maar 1 bidon gestopt krijg en toch wel echt 1.5 liter water mee wil + dat een appeltje toch wel fijn is.

Nu hoor ik jullie natuurlijk al roepen: gewoon in je shirtje! maar ik ben natuurlijk geen boswielrenner dus heb daar geen zakken in zitten :+

Raak dus waarschijnlijk aan de heuptas op je kont, iemand ervaringen, of waar je bidon stevig in zit of waar je een Blatter in hebt, (bidon hoeft niet weg dus litertje + ruimte voor een appel is ook wel voldoende).

Voor de rest hangt alles aan m'n fiets, multitool, quicklink etc. zitten in de pomp (voor veel te veel geld komt van de week een OneUp EDC Pomp + Tool) die naast m'n bidon hangt, Bandje hangt aan een gearstrap tussen down- & top-tube + heb nog wat ty-raps in m'n trapas.

Iemand ervaring/suggesties voor een bumbag of hoe m'n storage op m'n fiets nog verder uit te breiden, zadeltasje lukt niet ivm dropper & veerweg achter. M'n steerer tube threaden of handle bar gebruiken gaat geen bidon of appel inpassen & opslag in m'n frame voor energy bars heb ik niet gezien ik een Alu Fuel EX heb.

• Prulleman
mathman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 23:42:
[...]

als je Shimano rijdt, dan zegt de volgende site dat ze nog wel leverbaar zijn?
http://www.bikeparts4u.nl...e-slx-m7000-11-speed.html

Geen idee of het een betrouwbare winkel is overigens. Ik had deze op mijn shortlist staan, maar ben uiteindelijk voor een 11-51 gegaan: https://www.vaneycksport....deore-11-speed-11-51.html
En vandaag binnen vanuit België dus prima zaak ;)
Met welke derailleur ga je die gebruiken? Officieel is een m7000 of m8000 (slx/xt 11 speed) niet compatibel met >46 tanden.. er zijn ook sunrace 11-50 casettes, en daar zijn de meningen over verdeeld heb ik begrepen. Ik denk dat deze eigenlijk voor de nieuwe 11 speed Deore (m5100) is bedoeld.

Ben benieuwd naar je ervaringen

Strava

• mathman
  • Laatst online: 08-11 20:38
Prulleman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 23:48:
[...]

Met welke derailleur ga je die gebruiken? Officieel is een m7000 of m8000 (slx/xt 11 speed) niet compatibel met >46 tanden.. er zijn ook sunrace 11-50 casettes, en daar zijn de meningen over verdeeld heb ik begrepen. Ik denk dat deze eigenlijk voor de nieuwe 11 speed Deore (m5100) is bedoeld.

Ben benieuwd naar je ervaringen
Wie weet ga ik er spijt van krijgen inderdaad, maar met een m8000 derrie, en dan ook nog eens de GS. Kan volgens Shimano niet hoger dan 46T achter, maar capaciteit (grootste min kleinste krans) is 39T. Dan zit ik er dus 1 boven..

Ik hoop dat ik ermee weg kom! Nu eerst wachten op ovals in 32,34 en 36 vanaf Ali tot die binnenkomen. Dan kan de ombouw beginnen (van 3x10 naar 1x11)

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

mathman schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 23:57:
[...]

Wie weet ga ik er spijt van krijgen inderdaad, maar met een m8000 derrie, en dan ook nog eens de GS. Kan volgens Shimano niet hoger dan 46T achter, maar capaciteit (grootste min kleinste krans) is 39T. Dan zit ik er dus 1 boven..

Ik hoop dat ik ermee weg kom! Nu eerst wachten op ovals in 32,34 en 36 vanaf Ali tot die binnenkomen. Dan kan de ombouw beginnen (van 3x10 naar 1x11)
Doe jezelf een plezier en koop die M5100 derailleur maar alvast, dit gaat op z'n best erg matig werken. Duur zijn ze niet, eurootje of 40, de levertijd is wel een probleem.

Hoop zelf vooral dat ik niets aan stront rijd wat ik niet op voorraad heb liggen..

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

GoldenSample schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 23:43:
Voor de zomer wil ik van m'n rugzak af voor kortere ritten (uurtje of 2 a 3). Waar ik vooral een beetje tegenaan loop is dat ik in m'n fully maar 1 bidon gestopt krijg en toch wel echt 1.5 liter water mee wil + dat een appeltje toch wel fijn is.

Nu hoor ik jullie natuurlijk al roepen: gewoon in je shirtje! maar ik ben natuurlijk geen boswielrenner dus heb daar geen zakken in zitten :+

Raak dus waarschijnlijk aan de heuptas op je kont, iemand ervaringen, of waar je bidon stevig in zit of waar je een Blatter in hebt, (bidon hoeft niet weg dus litertje + ruimte voor een appel is ook wel voldoende).

Voor de rest hangt alles aan m'n fiets, multitool, quicklink etc. zitten in de pomp (voor veel te veel geld komt van de week een OneUp EDC Pomp + Tool) die naast m'n bidon hangt, Bandje hangt aan een gearstrap tussen down- & top-tube + heb nog wat ty-raps in m'n trapas.

Iemand ervaring/suggesties voor een bumbag of hoe m'n storage op m'n fiets nog verder uit te breiden, zadeltasje lukt niet ivm dropper & veerweg achter. M'n steerer tube threaden of handle bar gebruiken gaat geen bidon of appel inpassen & opslag in m'n frame voor energy bars heb ik niet gezien ik een Alu Fuel EX heb.
Ik weet dat je van fidlock een strap-on mount heb voor aan het frame. Daarmee zou je al de extra bidon meekunnen nemen.

De energy bars zie je mensen wel eens met elektrical tape vast maken aan stuur of frame. Maar hier zo je misschien ook een strap voor kunnen gebruiken waar ze vaak co2 patronen of een binnenband mee doen

• Sjoewe

• Crazy D

Crazy D

mark777 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:23:
Bedankt voor de snelle reacties! 8) De geveerde voorvork is juist een bewuste keuze. Heb een hybride fiets gehad zonder maar dan voel je toch wel de kuilen drempels etc op je polsen.
Denk je dat of weet je dat? Ik heb 2 jaar lang op een MTB op de weg gereden (voordat ik een racer kocht) en het is niet zo alsof je op een chesterfield rijdt op een MTB.... dan kun je beter een 'gewone' fiets nemen met goede banden, daar haal je imho meer comfort uit dan vanuit de verende voorvork. Diezelfde verende voorvork kost je op het asfalt namelijk best wel veel energie die je niet vooruit gaat. Voor tijdens een MTB rit geen enkel probleem natuurlijk, maar als daily ride op asfalt zou het niet mijn 1e keus zijn. Maar goed just my 2 centjes natuurlijk.

Exact expert nodig?

• Crazy D

Crazy D

GoldenSample schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 23:43:
Rugtasje :+

Exact expert nodig?

• mark777
Crazy D schreef op woensdag 14 april 2021 @ 07:36:
[...]

Denk je dat of weet je dat? Ik heb 2 jaar lang op een MTB op de weg gereden (voordat ik een racer kocht) en het is niet zo alsof je op een chesterfield rijdt op een MTB.... dan kun je beter een 'gewone' fiets nemen met goede banden, daar haal je imho meer comfort uit dan vanuit de verende voorvork. Diezelfde verende voorvork kost je op het asfalt namelijk best wel veel energie die je niet vooruit gaat. Voor tijdens een MTB rit geen enkel probleem natuurlijk, maar als daily ride op asfalt zou het niet mijn 1e keus zijn. Maar goed just my 2 centjes natuurlijk.
Ik weet het niet zeker maar dat moet de praktijk maar uitwijzen. Misschien heb je wel gelijk maar ik kan het altijd proberen. Denk dat de vering ook wel een lock heeft als dat toch beter fietst zonder vering
Pagina: 1 ... 127 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic