Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 126 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

wisselwerking schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:46:
@Holk: dat klopt hoor, maar een mogelijk voordeel is dat je bij een 2x setup wel direct meerdere stappen overslaat, maar goed, met snel schakelen met een 1x setup zou je waarschijnlijk hetzelfde ook wel bereiken. Ik zou het eigenlijk in de praktijk moet testen óf het inderdaad echt een voordeel is.

Nu moet ik zeggen dat ik de 42t echt heel sporadisch gebruik. Ook in het buitenland is dat niet echt vaak nodig.
Gewoon bij het schakelen op de 1x iets verder door duwen, dan gaat die met 2 of 3 stapjes terug.
Met 2 keer wat harder drukken kun ik al zo snel 4 versnellingen omlaag.

(En als je nog verder terug moet, had je beter vooruit moeten kijken :+ )

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:24
Chris89 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:01:
[...]

Is er iemand die mij deze tool eens kan uitleggen. Ik heb een aantal fietsen op het oog, maar wil wel eens weten wat de verschillen zijn met 1 of 2 bladen voor.

Bijvoorbeeld als ik een:

- Cannondale Trail SL 4 https://www.mantel.com/cannondale-trail-sl-4&spec[]=8018
- Cube Reaction Pro https://www.mantel.com/cube-reaction-pro

Naast elkaar zet wat zijn dan de verschillen.
in de praktijk is er weinig verschil...

er zijn een paar zaken waar je met versnellingen rekening mee moet houden:
- range (het verschil tussen je zwaarste en lichtste versnelling, bij de nieuwe 1x12 sram is dat bv 520%)
- tussenstapjes, wordt vaak moeilijk over gedaan, maar dat komt meer van het wielrennen, waar je een steady effort wilt kunnen trappen met je gewenste cadans, dan wil je dus achter met stapjes van 1 tandje kunnen schakelen.
- is je zwaarste versnelling zwaar genoeg voor je topsnelheid
- is je lichtste versnelling licht gegnoeg voor steile (lange) klimmen.

veel mensen denken dat je met 1x 12 te grote tussenstappen hebt, maar dat valt reuze mee, je zal op de weg in de 10/12/14 rijden en dan heb je stapjes van 2, de cassette voor een 2x mtb heeft dezelfde stapjes maar enkel een groter voorblad (bv een 36 vs een 32 of 34) maar meestal ook een 11T achter. Hierdoor is je topsnelheid iets lager met 90 rpm in de zwaarste versnelling, 47 vs 45,9 in het voorbeeld hierboven.

qua klimmen hetzelfde maar dan anders om, als je met 90 rpm in de lichtste versnelling wilt kunnen klimmen hou je een snelheid over van 8,9 vs 9.

de verschillen zijn dus echt minimaal bij deze voorbeelden

Strava

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-10 00:04
Prulleman schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:26:
[...]
...
er zijn een paar zaken waar je met versnellingen rekening mee moet houden:
- range (het verschil tussen je zwaarste en lichtste versnelling, bij de nieuwe 1x12 sram is dat bv 520%)
...
- is je lichtste versnelling licht gegnoeg voor steile (lange) klimmen.

...
Overal mee eens hoor, ik wil alleen opmerken dat bij mijn versnellingen (SRAM NX Eagle) het verschil tussen de lichtste (12) en op een na lichtste (11) versnelling erg groot is. Dus die 520% tussen lichtste en zwaarste vertelt niet het hele verhaal.

Ik had liever een kleiner verschil tussen 11 en 12 gezien waarbij natuurlijk het verschil tussen 10 en 11 dan wat groter zou zijn. 12 valt nu echt uit de toon, het is echt een "ik geef het op"-versnelling op steile stukken.
Edit: ik bedoel dat als 11 net iets lichter is, ik minder vaak in 12 omhoog zou rijden. Soms heb ik 12 echt nodig op extreem steile stukken en dan is het prima.

Cassette is een SRAM PG 1230: 11-50t: 11,13,15,17,19,22,25,28,32,36,42,50

Wellicht kijk ik naar wat mogelijk is als hij aan vervanging toe is.

[ Voor 7% gewijzigd door CptKemel op 07-04-2021 13:12 . Reden: verduidelijking ]

• Prulleman
CptKemel schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:09:
[...]

Overal mee eens hoor, ik wil alleen opmerken dat bij mijn versnellingen (SRAM NX Eagle) het verschil tussen de lichtste (12) en op een na lichtste (11) versnelling erg groot is. Dus die 520% tussen lichtste en zwaarste vertelt niet het hele verhaal.

Ik had liever een kleiner verschil tussen 11 en 12 gezien waarbij natuurlijk het verschil tussen 10 en 11 dan wat groter zou zijn. 12 valt nu echt uit de toon, het is echt een "ik geef het op"-versnelling op steile stukken.
Edit: ik bedoel dat als 11 net iets lichter is, ik minder vaak in 12 omhoog zou rijden. Soms heb ik 12 echt nodig op extreem steile stukken en dan is het prima.

Cassette is een SRAM PG 1230: 11-50t: 11,13,15,17,19,22,25,28,32,36,42,50

Wellicht kijk ik naar wat mogelijk is als hij aan vervanging toe is.
Je draait het 1 en ander in denk ik.. de 11, 13 etc zijn de zware versnellingen van de cassette (voor bergaf of vlak met wind mee.)

Verder is nx wat beperkter qua range (<500) de 520 is de nieuwe gx en hoger met 10-52 cassette

Strava

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Opvallend hoe iedereen er anders over denkt. Zelf zit ik erover na te denken om juist in versnellingen terug te stappen, zoals bij de Box Prime 9 serie https://boxcomponents.com/collections/prime-9/prime9. Wel de wide range van een 1x12, maar de simplicity en durability van een 9 speed. Vind grote stappen in versnellingen niet zo heel erg. Bergop is toch maar een noodzakelijk kwaad :P

• CptKemel
Prulleman schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:26:
[...]

Je draait het 1 en ander in denk ik.. de 11, 13 etc zijn de zware versnellingen van de cassette (voor bergaf of vlak met wind mee.)

Verder is nx wat beperkter qua range (<500) de 520 is de nieuwe gx en hoger met 10-52 cassette
We bedoelen hetzelfde:
12: lichtste versnelling, 50 tanden
11: op een na lichtste, 42 tanden
etc.
13 tanden: jouw op een na zwaarste, mijn 2
11 tanden: jouw zwaarste, mijn 1

Wist niet dat NX een verschil heeft t.o.v. GX; mijn NX cassette is inderdaad 11-50.

Mijn punt is: meer bandbreedte in de lichtste versnellingen is welkom. Er bestaan alternatieven, bijvoorbeeld van e-thirteen, die dat op kunnen lossen.

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Zelf rij ik al jaren met een 1x12 setup en ik vind de voordelen vele malen groter dan de nadelen. Op alle semi vlakken stukken zat ik vroeger altijd te klooien of ik nou op m'n kleine of grote voorblad (met een 2x10 setup) moest gaan rijden. Met 1x12 hoef je daar niet over nadenken.

In bereik mis ik eigenlijk niks. Misschien die éne versnelling als je een keer een lange asfaltafdaling hebt, maar in mijn huidige rijstijl pak ik die toch al niet meer.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:17

Sherlock

No Shit

drBunhead schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:27:
Opvallend hoe iedereen er anders over denkt. Zelf zit ik erover na te denken om juist in versnellingen terug te stappen, zoals bij de Box Prime 9 serie https://boxcomponents.com/collections/prime-9/prime9. Wel de wide range van een 1x12, maar de simplicity en durability van een 9 speed. Vind grote stappen in versnellingen niet zo heel erg. Bergop is toch maar een noodzakelijk kwaad :P
Ik vind het echt een vet filmpje, maar wat is het nou? Een drivetrain? Wat is er anders dan 'normaal'? (whatever that may be)

Edit: excuus, het filmpje was een 'afleiding' voor de site, maar ik heb het gevonden.

[ Voor 6% gewijzigd door Sherlock op 07-04-2021 13:38 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:29

Rmg

Sherlock schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:34:
[...]

Ik vind het echt een vet filmpje, maar wat is het nou? Een drivetrain? Wat is er anders dan 'normaal'? (whatever that may be)
Het is een 1x9 drive train met 11-50 verhouding.

Want volgens box nine
* minder extreme chainline
* lichter want minder tandwielen
* Simpeler want bredere ketting

Tis vooral 'anders', bijna niet in europa te krijgen, dus vooral tof als je reserveonderdelen moet :+

[ Voor 11% gewijzigd door Rmg op 07-04-2021 13:43 ]

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:12
drBunhead schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:27:
Zoveel mensen, zoveel smaken.
Ik rij met 2*10 en merk dat ik daar soms lichter en weer zwaarder schakel omdat ik niet de fijne cadans kan vinden. Ik zal dus ook nooit met minder versnellingen gaan rijden.

• Prulleman
CptKemel schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:31:
[...]

We bedoelen hetzelfde:
12: lichtste versnelling, 50 tanden
11: op een na lichtste, 42 tanden
etc.
13 tanden: jouw op een na zwaarste, mijn 2
11 tanden: jouw zwaarste, mijn 1

Wist niet dat NX een verschil heeft t.o.v. GX; mijn NX cassette is inderdaad 11-50.

Mijn punt is: meer bandbreedte in de lichtste versnellingen is welkom. Er bestaan alternatieven, bijvoorbeeld van e-thirteen, die dat op kunnen lossen.
ah excuus, als ik 11 en 12 lees dan ga ik uit van de 11T of de 12T (afhankelij van welke cassette je hebt). maar dan klopt je verhaal.

voor de volledigheid, een NX cassette is qua range/bandbreedte net minder dan een 2x setup, maar een SRAM 10-52 cassette komt echt heeeeeeel dicht in de buurt

Strava

• Prulleman
jan390 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:41:
[...]

Ik rij met 2*10 en merk dat ik daar soms lichter en weer zwaarder schakel omdat ik niet de fijne cadans kan vinden. Ik zal dus ook nooit met minder versnellingen gaan rijden.
schakel je dan ook naar je kleine blad om net die tussen versnelling te vinden? want de stapjes op je cassette blijven in de meeste gevallen gewoon 2 of 3 tandjes in de meest gebruikte range.
(met name in het klimbereik zal je met een 2x meer keuze hebben)

Strava

• CptKemel
Wellicht is het ook gewoon beter als ik het MTB- en forumjargon volg en over 50T danwel 52T praat.

In ieder geval iets geleerd!

• drBunhead
  • Niet online
Rmg schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:38:
[...]

Het is een 1x9 drive train met 11-50 verhouding.

Want volgens box nine
* minder extreme chainline
* lichter want minder tandwielen
* Simpeler want bredere ketting

Tis vooral 'anders', bijna niet in europa te krijgen, dus vooral tof als je reserveonderdelen moet :+
Dat is inderdaad wat het is, helaas lastig hier te krijgen.
jan390 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 13:41:
[...]

Klopt, maar dat is ook wat het interessant maakt. Alles heeft voor en nadelen. Ik zou in ieder geval nooit meer afstappen van een 1x systeem (los van of dat 12, 11 of 9 is).

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:34
Nox schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:51:
[...]
Ik was ook erg sceptisch hierover bij aanschaf. In Schoorl zitten een paar gemene klimmetjes (en dan heb ik het niet over de nok, die red ik ook zonder 'granny gear' hoewel ik hem stiekem vaak nog wel gebruik is hij niet noodzakelijk. De klimmetjes daar zijn erg stijl, zo stijl dat je echt de perfecte houding moet aannemen en zitten, kont naar achter en kin boven je stuur. En dat met 1x12, als ik een nog lager verzet zou hebben zou ik die niet echt kunnen gebruiken omdat je dan of te langzaam gaat of constant je voorwiel omhoog trekt. Omdat ik niet de lichtste ben en al een paar jaar 'pauze' heb genomen knal ik niet omhoog maar ik merk dat dat echt aan mijn conditie ligt en niet aan de fiets.
Het is echt mogelijk om beide klimmetjes ook staand te nemen, je moet nog steeds op je gewichtsverdeling letten zeker op die rubber matten. Maar het is mogelijk. Het zijn nog steeds veneinige pukkeltjes daar kan ik niets tegen in brengen.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:34

Nox

Noxiuz

Demo schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:49:
[...]
Het lijkt er op dat er een non-boost steekas gebruikt is voor een boost frame + wiel. Dan kom je 6 mm draad tekort. Ik vind dat een bijzonder hoog prutsgehalte...
Kun je de as opmeten? Waarschijnlijk is de as 161 mm lang en zou je 167 moeten hebben.
Mijn dinsdag verliep wat anders, maar heb hem opgemeten. Is dan inderdaad een 161/162mm model.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jfW9u0383zVR7IniYFec95wWlPE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wrftv1WGB6aVGjYvElaLLtyJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSf9NtV-FzEDhQkbGNDi5tQLOSU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHqjinTabwn66HWzAMBI7y6c.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit:

Zat eens te kijken naar een leuke investering voor m'n vakantiegeld. Tubeless! Mijn huidige tough tom en rapid rob wegen schijnbaar 800 gram per band en dan nog een biba van 200+ gram. Ik zat zelf te denken aan een Conti cross king protection voor (2.2 breed, er is ook nog een 2.3 breed, zit een beetje in dubio) en conti race king protection achter. Beiden wegen rond de 600 gram (behalve de 2.3 cross king, die is 130gr zwaarder). Da's dus 400 gram draaiend gewicht en denk ik wel een merkbare, leuke upgrade voor deze zomer. Ben van plan wat langere routes op te zoeken in Nederland...

Waarom race king? zeer lage rolweerstand (ik ben lui) en grip achter boeit me niet veel, die verlies ik wel vaker :+ Voor de cross king om toch wat grip te houden. In de modder rij ik niet veel. Niet goed voor de routes en ik ben toch een beetje nepfietser :P Als het kan rij ik er toch om heen en mijn thuishavens (duinen) hebben amper last van modder.

Ik heb Cube EX21 velgen, iemand ervaring hiermee en tips? Heb al wat youtube-videos gekeken over do's dont's. Wat ik nog niet zeker weet is: welke sealant. Mijn oog viel op de orange seal endurance, 240ml ofzo met slangetje. Je moet het bijvullen af en toe schijnbaar, via de ventielschacht lijkt me dan toch het beste. Kan je die fles na openen goed bewaren of is er zodra er zuurstof bijkomt een reactie? Ik neem sowieso wel mijn biba mee voor het geval ik een groter lek heb, maar tot nog toe niet meegemaakt. Enkel een uitstekend stuk ijzer jaren terug, voor en achter plat in 3 secondes :X Daar doe je ook niks tegen.

Oh, hier een database met rolweerstanden van diverse banden. Mocht iemand een betere combi weten hoor ik het graag.

https://www.bicyclerollin.../mtb-reviews?orderby=rr25

[ Voor 40% gewijzigd door Nox op 07-04-2021 23:38 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-11 21:24
De rolweerstand zo sec vergelijken als die site doet is echt waardeloos voor mtb-banden. Het bos is een stuk minder glad dan de weg. De vervormbaarheid van de band is belangrijker dan de rolweerstand. Plus dat je met grip en tractie meer wint dan met alleen een hele lage rolweerstand. Als je minder hoeft te remmen ben je sneller.

Als je een snel setje wilt met een laag gewicht en voldoende grip zou ik een Wolfpack Race/Speed combo overwegen.

Vergeet ook niet een pluggensetje te kopen voor je tubeless setup. Dan kan je ook de wat grotere gaten dichten. Een biba in een tubeless band leggen met sealant moet je echt alleen willen als het enige alternatief kilometers lopen is.

• Nox

Nox

Noxiuz

Sjoewe schreef op donderdag 8 april 2021 @ 00:15:
De rolweerstand zo sec vergelijken als die site doet is echt waardeloos voor mtb-banden. Het bos is een stuk minder glad dan de weg. De vervormbaarheid van de band is belangrijker dan de rolweerstand. Plus dat je met grip en tractie meer wint dan met alleen een hele lage rolweerstand. Als je minder hoeft te remmen ben je sneller.

Als je een snel setje wilt met een laag gewicht en voldoende grip zou ik een Wolfpack Race/Speed combo overwegen.

Vergeet ook niet een pluggensetje te kopen voor je tubeless setup. Dan kan je ook de wat grotere gaten dichten. Een biba in een tubeless band leggen met sealant moet je echt alleen willen als het enige alternatief kilometers lopen is.
Thanks voor de tips die wolfpacks zien er interessant uit :9, is het raadzaam een beetje sealant mee te nemen? Ik ga ongetwijfeld dat soort dingen vergeten te peilen... :+

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Sjoewe
Nee, sealant hoef je niet mee te nemen. Je verbruikt maar een heel klein beetje bij een lekkage. Met een setje pluggen, een pluggenprikker, en een pomp kom je 99% van de tijd uit. Ook als je toch een keer plat komt te staan onderweg, geen CO2 patronen gebruiken, de kou die daar af komt vermindert de werking van de sealant.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-11 22:58
@Nox Cube EX21 velgen kun je vrij makkelijk tubeless maken. Wel een velglint aanbrengen anders sta je voor piet snot te pompen.

Wolfpacks kan ik ook zeer aanraden, hele fijne band. Rij nu/winter met race/cross achter/voor en ga binnenkort over op speed/race (ik hou wel van iets meer grip voor).

• Prulleman
Holk schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:59:
@Nox Cube EX21 velgen kun je vrij makkelijk tubeless maken. Wel een velglint tubeless tape aanbrengen anders sta je voor piet snot te pompen.

Wolfpacks kan ik ook zeer aanraden, hele fijne band. Rij nu/winter met race/cross achter/voor en ga binnenkort over op speed/race (ik hou wel van iets meer grip voor).
FTFY
(om misverstanden te voorkomen ;) )

Strava

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:59

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

@Nox Cube EX21 velgen kun je vrij makkelijk tubeless maken. Wel een velglint aanbrengen anders sta je voor piet snot te pompen.

Ik wil dit type velg ook graag tubeless maken. Maar weet nog niet zo goed welke ventielen ik zou moeten kopen en hoe breed de velglint zou moeten zijn. Weet jij dat zo? :) Had al even gebeld met mantel, maar ze konden het mij niet vertellen. :/

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

• Nox

Nox

Noxiuz

Mooi, moet ik alleen nog even opmeten welke ventielen ik nodig heb (zal wel 42mm zijn) en sealant. Las in een recente review dat caffelatex wel goed werkt voor normaal geld: https://www.effettomariposa.eu/en/products/caffelatex/

• Nox

Nox

Noxiuz

mydogisgone schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:22:
[...]

Ik wil dit type velg ook graag tubeless maken. Maar weet nog niet zo goed welke ventielen ik zou moeten kopen en hoe breed de velglint zou moeten zijn. Weet jij dat zo? :) Had al even gebeld met mantel, maar ze konden het mij niet vertellen. :/
Ik kon velgbreedte ook niet opzoeken, maar wat ik uit de video's begreep is een milimeter breder geen ramp vanwege de 'kuil' in de velg. Ik ga binnenkort wel even mijn banden eraf halen, of iemand moet er ervaring mee hebben :+

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Nox schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:25:
[...]

Ik kon velgbreedte ook niet opzoeken, maar wat ik uit de video's begreep is een milimeter breder geen ramp vanwege de 'kuil' in de velg. Ik ga binnenkort wel even mijn banden eraf halen, of iemand moet er ervaring mee hebben :+
Zou je het willen delen als je deze informatie hebt gevonden? :) Dan kan ik de juiste spullen bestellen. :P

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-11 23:24

Quakie

quakelen

Even inhaken... is een hoge druk pomp echt nodig? Enige wat mij weerhoudt om zelf tubeless te gaan. Ik heb een gewone pomp. Wat ik begrijp is dat je snel lucht erin moet zien te krijgen.

mijn fietsenmaker vraagt 100euro om twee wielen tubeless te maken (zonder materiaal) 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Quakie op 08-04-2021 10:43 ]

Ik teken nergens meer voor

• Holk
Ik heb Stan's NoTubes Tubeless Ventielen gekocht; 35mm en voor rim-tape de Stan's NoTubes 9.14mx21mm versie

• Holk
Quakie schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:42:
Even inhaken... is een hoge druk pomp echt nodig? Enige wat mij weerhoudt om zelf tubeless te gaan. Ik heb een gewone pomp. Wat ik begrijp is dat je snel lucht erin moet zien te krijgen.
Ik gebruik een CO2 patroon op een ventiel MET kern, pomp daarna met een normale fietspomp door tot de maximale druk. Dan lucht eruit, kern er uit, latex er in en weer oppompen. Even oppassen dat je de band niet uit de velg drukt als er geen lucht in zit. En geen latex in de band doen en dan CO2 want door de lucht en temperatuur wordt dat hard...

Op de Lux zaten velgen die het toelieten dat ik gewoon met een fietspomp ze tubeless kreeg (nu al 5 banden) door gewoon hard te pompen. Maar met de EX2 kreeg ik dat niet voor elkaar

edit: als ik zeg fietspomp is dat een Topeak JoeBlow Sport

[ Voor 3% gewijzigd door Holk op 08-04-2021 10:46 ]

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:33
Mij is het gelukt met zo’n campingbed pomp, die heeft veel volume. Twee keer pompen en de band plopt op de velg, daarna met een normale fietspomp (en ventielkern) oppompen.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-11 11:39
@Quakie Zoals Holk ook al aangeeft hoeft het niet altijd. De WTB velgen die origineel op m'n fiets zaten konden gewoon met een normale vloerpomp.
De carbon wielen, die net zo breed zijn, hebben met dezelfde banden soms een beetje hulp nodig van de compressor.

Flickr - Strava

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:53
in mijn auto lag een compressortje om je band op te pompen bij nood. Die heb ik gebruikt bij het tubeless maken van mijn banden. Dat ging prima.

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Holk schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:43:
Ik heb Stan's NoTubes Tubeless Ventielen gekocht; 35mm en voor rim-tape de Stan's NoTubes 9.14mx21mm versie
Ah super dan weet ik even voldoende. Ga de tubeless ventielen van 35mm bestellen icm de 21mm velglint.

• Sjoewe
Ik heb zelf een drukvat gemaakt van een tubeless ventiel en een onkruidspuit van de Action. Werkt heel prima.

• Nox

Nox

Noxiuz

Quakie schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:42:

mijn fietsenmaker vraagt 100euro om twee wielen tubeless te maken (zonder materiaal) 8)7
Niet altijd. Schijnt zelfs met een handpomp te kunnen. Wat ik uit de videos meekreeg is om met wat soapy water de wangen van band en velg even in te soppen zodat de band makkelijk in de velgrand plopt.

Je kan je ventiel uit je ventielbuis halen en een gewone voetpomp erop zetten als het niet lukt. Wel eerst een dry-run doen, dan zit je band goed, sealant erin, opnieuw oppompen (dit gaat dan makkelijker) beetje schudden en klaar.
mydogisgone schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:31:
[...]

Zou je het willen delen als je deze informatie hebt gevonden? :) Dan kan ik de juiste spullen bestellen. :P
Uiteraard deel ik dat :) Maar ik zie dat jij al spul besteld heb, laat even weten of het lukt want mijn vakantiegeld is nog niet binnen dus ik wacht nog even met bestellen.

• drBunhead
  • Niet online
Mij lukt het tot nu toe elke keer met een normale voetpomp (DT EX511 met Maxxis Minion DHF/DHR). Maar de resultaten zijn erg afhankelijk van velg en band.

Ventielkern eruit halen en de band seaten voor je sealant erin doet kan ook wonderen doen. Dan druk eraf, sealant via ventiel erin (syringe of spuitflesje oid) en de band op de juiste druk brengen en klaar.

• Quakie
  • Laatst online: 11-11 23:24

Quakie

quakelen

Thanks mannen, zodra ik nieuwe banden nodig heb maak ik de stap naar tubeless.

Hopelijk krijg ik morgen, DMR V11 flats en Adidas 5 10 Freerider binnen. Die werden vele pagina's aanbevolen.. Ik fiest nu met shimano dual pedalen maar ik zit zelden vast. Ik kan er niet aan wennen dus nu stap gezet naar 100% flats. Ik maak te vaak mee dat voetje los een val voorkomt..

Ik teken nergens meer voor

• Larko
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:48
drBunhead schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:18:
Ventielkern eruit halen en de band seaten voor je sealant erin doet kan ook wonderen doen. Dan druk eraf, sealant via ventiel erin (syringe of spuitflesje oid) en de band op de juiste druk brengen en klaar.
Ik ben inmiddels overgestapt op ventielen van Milkit voor dit soort "issues". Oppompen, ventielkern eruit, sealant erin en kern er weer in, zonder druk te verliezen, werkt prima.
Handige is ook dat je de sealant met hun eigen tools ook weer eruit kunt halen zonder (nauwelijks) druk te verliezen om te checken of je bij moet vullen of niet.

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Larko schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:29:
[...]

Ik ben inmiddels overgestapt op ventielen van Milkit voor dit soort "issues". Oppompen, ventielkern eruit, sealant erin en kern er weer in, zonder druk te verliezen, werkt prima.
Handige is ook dat je de sealant met hun eigen tools ook weer eruit kunt halen zonder (nauwelijks) druk te verliezen om te checken of je bij moet vullen of niet.
Dat ziet er potdulleme handig uit!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Nox schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:51:
[...]

Goede tip :P Ga ik ook gebruik van maken denk.

Carbon is trouwens al vanaf 1400/1450 bereikbaar:
https://www.cube.eu/nl/20...tion-c62-one-carbonnblue/

[...]

Ik kwam van 3x9 naar 1x12 en merk toch echt weinig van de range of discomfort van het schakelen. De SLX shifters en hoger komen sowieso met rapid fire en bij sram idem dito. Dan tik je in een keer 3 versnellingen achter omhoog, dat geeft je weer wat ruimte om je volgende schakelmove voor te bereiden op halve kracht. Vervelender is het opschakelen na de beklimming, dat zijn vaak 5-6-7 klikken en soms wat meer, maar er zijn shifters waar je ook zo'n rapid fire hebt (uit mijn hoofd pas bij xt).

De voordelen zijn imho reuze: geen voorderailleur meer is geweldig. Geen schakelproblemen, geen ketting die in de kooi vast loopt, geen gewicht, een schoner stuur en minder rommel aan je fiets. En je voorblad gaat eeuwen mee omdat er geen schakelhulp op hoeft te zitten.

Ik was ook erg sceptisch hierover bij aanschaf. In Schoorl zitten een paar gemene klimmetjes (en dan heb ik het niet over de nok, die red ik ook zonder 'granny gear' hoewel ik hem stiekem vaak nog wel gebruik is hij niet noodzakelijk. De klimmetjes daar zijn erg stijl, zo stijl dat je echt de perfecte houding moet aannemen en zitten, kont naar achter en kin boven je stuur. En dat met 1x12, als ik een nog lager verzet zou hebben zou ik die niet echt kunnen gebruiken omdat je dan of te langzaam gaat of constant je voorwiel omhoog trekt. Omdat ik niet de lichtste ben en al een paar jaar 'pauze' heb genomen knal ik niet omhoog maar ik merk dat dat echt aan mijn conditie ligt en niet aan de fiets.
Kont naar achteren voor een steile klim? Misschien begrijp ik je verkeerd, maar het is juist beter om verder voor op (de punt van) je zadel gaan te zitten. Ellebogen naar binnen en borst richting de stuurpen. Dan houd je het voorwiel op de grond en tractie met het achterwiel.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Joris748
  • Nu online
drBunhead schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:18:
Mij lukt het tot nu toe elke keer met een normale voetpomp (DT EX511 met Maxxis Minion DHF/DHR). Maar de resultaten zijn erg afhankelijk van velg en band.

Yep, dat werkt over het algemeen goed. Wangen insmeren met zeepoplossing maakt het nog gemakkelijker.

Ben wel voorzichtig met een compressor (gebruik altijd een drukbegrenzer). Heb ooit eens een band van de velg geblazen. Gevolg suizende oren, garage onder de latex en een gescheurde velg.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Nox

Nox

Noxiuz

Joris748 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:08:
[...]

Kont naar achteren voor een steile klim? Misschien begrijp ik je verkeerd, maar het is juist beter om verder voor op (de punt van) je zadel gaan te zitten. Ellebogen naar binnen en borst richting de stuurpen. Dan houd je het voorwiel op de grond en tractie met het achterwiel.
Met mijn huidige achterband verlies ik achter grip als ik te ver naar voren ga ;) je moet iig in het zadel blijven, niet erover of eruit zeg maar. Het is zeker geen downhill positie.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-11 09:27
Rij al een jaar tubeless en pomp hem altijd gewoon op met een patroon anders popt de band niet goed op de velg. Sealant werkte gewoon nog nadat ik een esdoorn er in had na een paar maanden. Truc is wel om ventiel boven te houden zodat sealant onderin gaat zitten en direct er na een dik uur te gaan fietsen (30km zeggen ze )

Heb inmiddels wel een compressor wat het nog makkelijker maakt.

Sealant is trouwens niet nodig om tubeless te rijden, kan ook achteraf als je lek hebt

[ Voor 6% gewijzigd door GrooV op 08-04-2021 19:31 ]

• ZanielGa
Ik vind deze video nog wel handig als je eigenwijze banden hebt die niet zo erg willen met de gewone pomp. Het helpt een hoop als de banden er al half om zitten in plaats van dat de hele band nog op zijn plek moet schieten. (Ben zelf wel voorstander van de latex achteraf toevoegen)
YouTube: The SECRET TO INSTALLING TUBELESS TIRES WITH FLOOR PUMP (without an ...

• drBunhead
  • Niet online
Larko schreef op donderdag 8 april 2021 @ 16:29:
[...]

Had ik ook, tot ik het achterwiel wilde oppompen met de handpomp en dit totaal niet wilde. Daarna is de kern in mijn pomp vast komen te zitten en kon ik pomp en ventiel wegflikkeren.

Nu gewone tubeless ventielen, maar gebruik wel de syringe van milkit. Bevalt stuk beter, ook druk opmeten gaat nu makkelijker vind ik.

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Heerlijk avondje frustratie. Afgelopen maandag een rondje Hellendoorn gefietst en ik had net daarvoor mijn ketting en crank vervangen. Ik kreeg de GX Eagle versnellingen maar slecht afgesteld maar uiteindelijk leek het wel goed te zijn. Tijdens het rondje, ergens op 3/4 begon het minder te lopen, dus vandaag maar even gekeken wat er aan de hand kon zijn. Eerst maar eens begonnen met het checken van de ketting, toen de b-gap, hi/lo limit, kabelspanning, derailleurpadje maar uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat de derailleur niet recht meer was. Niet de kooi, maar de complete derailleur. Ik had nog een oude die ook ooit een tik had gehad, dus geprobeerd om die te combineren met de andere, maar ze bleken beide krom.
Gelukkig had ik net een nieuwe gekocht voor mijn aanstaande build. Dus die even geprobeerd om zeker te weten dat het de derailleur was. Nou dat was het zeker. Deze loopt als de brandweer. Pffff. Dat waren weer een paar frustrerende uren. Nu dus weer een nieuwe moeten bestellen omdat anders mijn nieuwe frame geen derailleur heeft. Grrrrr.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ZanielGa schreef op donderdag 8 april 2021 @ 19:35:
Ik vind deze video nog wel handig als je eigenwijze banden hebt die niet zo erg willen met de gewone pomp. Het helpt een hoop als de banden er al half om zitten in plaats van dat de hele band nog op zijn plek moet schieten. (Ben zelf wel voorstander van de latex achteraf toevoegen)
YouTube: The SECRET TO INSTALLING TUBELESS TIRES WITH FLOOR PUMP (without an ...
Ik gebruik een binnenband bij banden die echt niet willen met de Joe Blow pomp. Dan zit 1 kant er inderdaad al op.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Larko
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:48
drBunhead schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:32:
[...]

Had ik ook, tot ik het achterwiel wilde oppompen met de handpomp en dit totaal niet wilde. Daarna is de kern in mijn pomp vast komen te zitten en kon ik pomp en ventiel wegflikkeren.

Nu gewone tubeless ventielen, maar gebruik wel de syringe van milkit. Bevalt stuk beter, ook druk opmeten gaat nu makkelijker vind ik.
Afkloppen 8)7 , daar heb ik tot op heden (nog) geen last van gehad.
Ik moet zeggen dat ik ook gewoon met m'n normale handpomp oppomp en niet via een compressor o.i.d.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:56

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Door de jaren heen gelukkig geen echt uitdagingen gehad met Tubeless. Er is voor mij persoonlijk geen beste manier om je band tubeless te monteren. Het verschilt beetje per velg band combinatie wat voor jou werkt.

Gebruik zelf een compressor om de banden te laten ploppen op de velg rand. Maar vloerpomp doet het werk vaak ook. Compressor is meer gemak. Latex spuit ik door ventiel. Gebruik tegenwoordig deze. https://www.cicig.co/prod...tubeless-sealant-injector

Als latex erin zit op juiste spanning brengen en dan paar keer goed stuiteren. even plat. Meestal leg ik de wielen op beide kanten nog even plat, maar dit sla ik ook wel eens over. Omdat ik dan gewoon wil fietsen ;-) Nog maar één keer gehad dat er iets lucht bij moest.

Sop of binnen band door de jaren heen 2 a 3 keer nodig gehad om band goed op de velg te krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door Daan_ op 09-04-2021 09:22 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-11 20:26
hebben jullie nog tips voor een fietsbroek. Laatste keer zonder zeem gereden en wat zin jullie ervaringen?

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

chimera2 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 09:50:
hebben jullie nog tips voor een fietsbroek. Laatste keer zonder zeem gereden en wat zin jullie ervaringen?
Zie onderstaande topic. Daar ga je vast antwoord vinden en veel meer ;-)
Het grote fietskleding topic

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
Ik ben fan van de Rogelli EVO-1 zeem.
Betaalbaar en comfortabel.

https://rogelli.com/zemen-informatie

[ Voor 6% gewijzigd door Lensent op 09-04-2021 10:18 ]

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-11 09:27
Klitse schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:35:
Heerlijk avondje frustratie. Afgelopen maandag een rondje Hellendoorn gefietst en ik had net daarvoor mijn ketting en crank vervangen. Ik kreeg de GX Eagle versnellingen maar slecht afgesteld maar uiteindelijk leek het wel goed te zijn. Tijdens het rondje, ergens op 3/4 begon het minder te lopen, dus vandaag maar even gekeken wat er aan de hand kon zijn. Eerst maar eens begonnen met het checken van de ketting, toen de b-gap, hi/lo limit, kabelspanning, derailleurpadje maar uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat de derailleur niet recht meer was. Niet de kooi, maar de complete derailleur. Ik had nog een oude die ook ooit een tik had gehad, dus geprobeerd om die te combineren met de andere, maar ze bleken beide krom.
Gelukkig had ik net een nieuwe gekocht voor mijn aanstaande build. Dus die even geprobeerd om zeker te weten dat het de derailleur was. Nou dat was het zeker. Deze loopt als de brandweer. Pffff. Dat waren weer een paar frustrerende uren. Nu dus weer een nieuwe moeten bestellen omdat anders mijn nieuwe frame geen derailleur heeft. Grrrrr.
Hier ook al mijn 2e GX derailleur in 1 jaar tijd. Als je hem niet meer afgesteld krijgt is ie 9 van de 10 keer krom. Zou trouwens ook gelijk de derailleur kabel vervangen

Wel een meevaller, derailleur is goedkoper dan een nieuwe cassette

• Klitse
  • Niet online
GrooV schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 11:52:
[...]

Hier ook al mijn 2e GX derailleur in 1 jaar tijd. Als je hem niet meer afgesteld krijgt is ie 9 van de 10 keer krom. Zou trouwens ook gelijk de derailleur kabel vervangen

Wel een meevaller, derailleur is goedkoper dan een nieuwe cassette
Ja klopt. En ik kon natuurlijk gelijk de overstap maken van een 10-50 naar een 10-52 derailleur. Voor de toekomst ook weer handiger met uitwisselen van onderdelen tussen mijn 2 fietsen.

• Outerspace
  • Laatst online: 10:58

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zie ook de topicwarning (wat @Daan_ zegt) :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:19

TommyGun

Stik er maar in!

Vandaag bij Bicycle-Kings in Velp (GLD) geweest aangezien ik klachten heb aan de rechterzijde (bovenbeen en zitbotje met name), blijk ik helemaal verkeerd op de fiets te zitten (veel te veel druk aan de rechterkant, verkeerde belasting en ik kom in de knel als ik 'bovenaan' ben). Onbalans dus.

Op advies een kortere crankset besteld (170mm) en andere schoenen met juiste zooltjes (want die ik had waren ook veel te smal en gaven te weinig ondersteuning). Als dat binnen is de fiets (en schoenen) verder afstellen (stuur was ook nog te breed, in het verleden al eens ingekort maar niet genoeg blijkbaar).

Doet wel even pijn moet ik zeggen, maar hopelijk gaat de andere pijn weg na deze aanpassingen ;).

Blijkbaar had ik achteraf ook beter een maat S gekocht ivm M (Giant Anthem 29er 2 2019), ondanks dat ik 1.75cm ben, komt toch (het gebrek aan) lenigheid om de hoek kijken. :X Ik ben jaloers op mensen die gewoon een willekeurige fiets kopen, gaan rijden en nergens last van hebben...

[ Voor 13% gewijzigd door TommyGun op 09-04-2021 14:47 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Nox

Nox

Noxiuz

@Holk @Sjoewe Betreft de Wolfpack banden, ik ga dan op jullie advies om als alternatief aan cross-king voor en race-king achter naar wolfpack race voor en wolfpack speed achter. Gezien de meeste routes die ik rijd zandgrond en klei zijn verwacht ik daar wel goed uit te komen. Doordeweek pak ik in de zomer vaak een rondje geestmerambacht. Dat is superharde kleigrond vaak (als het nat is, is het verzoek er niet te rijden) dus daar verwacht ik wel goed weg te komen.

Schoorl is vaak wel met mulle stukken; daarom twijfel ik aan voor de race een 2.4 te nemen. Hebben jullie daar ervaring mee? Hopelijk hapt hij dan minder in mul zand of schiet naar links/rechts. Voor echt mul zand zou een speed nog wel een optie zijn maar in mul zand stuur ik zelden; het is dan gewoon rechtdoor knallen en laat m'n fiets altijd een klein beetje zoeken. Maar recentelijk toch paar keer gehad dat de fiets dan 'stopt' met zoeken en opeens een beetje vast zit. Lastig te omschrijven gevoel maar ooit eens op deze manier lelijk over the bar gegaan op mn 26er (of er lag een wortel onder het mulle zand, jaren terug, weinig actieve herinnering aan :+)

• Sjoewe
Ik rij sowieso eigenlijk altijd op 2.4.

Mul zand is vooral de bandendruk zo laag mogelijk houden en techniek gebruiken. Zorgen dat je de cadans hoog houdt en een gelijkmatige power output hebt.

• Nox

Nox

Noxiuz

De cadans lukt wel, het is meer het gedrag van m'n voorwiel :)

• ZanielGa
Nox schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 05:37:
Ik weet niet hoe breed je velgen zijn intern, maar ik zou wel rekening houden dat een 2.4 band het liefst een wat bredere velg heeft.

• Joris748
  • Nu online
Nox schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 05:37:
Hoe is je houding op de fiets? Om de voorkant stabiel te houden, kun je het beste wat verder achterop je zadel gaan zitten. Zo voorkom je dat je voorwiel zich ingraaft en zich als een winkelwagenwiel gaat gedragen (als de naloop te klein of zelfs negatief wordt).

Met een 2.25 en lage bandenspanning moet je in principe overal doorheen kunnen komen.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vandaag klein rondje gedaan op de fully (16km 540hm). Regende wel iets, maar dat mocht de pret niet drukken. Voordeel van dit weer is dat het ook gelijk stuk rustiger is. Uitdaging was wel dat wortels etc. nat waren. Af en toe lekker glibberen. ;-)

Voor vertrek eerst wat geknutseld aan de fully. Andere grips en kettingblad. Ergon grips vervangen voor ESI grips Chunky en ketting blad AB 32T ovaal voor een AB 30T ovaal goudkleurige (kleurt weer mooi bij de cassette en ketting).

Weet verschil tussen 32T en 30T is minimaal, maar de 30T ovaal trapt voor nu toch net iets prettiger rond. Voelde bij de stijle klimmetjes toch net iets prettiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/thYDRqNQJ_JJKlPrdRPo5rMmHnw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uSjAERzPSxdsDNnGtUjrqNZN.jpg?f=user_large

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:33
Deze morgen merkte ik tijdens een rit dat mijn crank wat los zit: http://users.telenet.be/schoene/screens/mtb.mp4
Ik kan wel wat knutselen aan mijn fiets, maar ik ben zeker geen expert, dus ik vroeg me af of iemand hier kan beoordelen obv deze video wat er fout is aan mn crank. Ik heb mijn crank eens eerst losgemaakt, en opnieuw vast gemaakt. Mijn crank zit nu niet meer los, maar nu is de weerstand te groot als ik het crank draai. Het lijkt alsof ik moet kiezen tussen een los crank of een te vaste crank. Iemand een idee wat ik het best onderneem?

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:15

fdees

Trust me I'm an Engineer

schoene schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:04:
Deze morgen merkte ik tijdens een rit dat mijn crank wat los zit: http://users.telenet.be/schoene/screens/mtb.mp4
Ik kan wel wat knutselen aan mijn fiets, maar ik ben zeker geen expert, dus ik vroeg me af of iemand hier kan beoordelen obv deze video wat er fout is aan mn crank. Ik heb mijn crank eens eerst losgemaakt, en opnieuw vast gemaakt. Mijn crank zit nu niet meer los, maar nu is de weerstand te groot als ik het crank draai. Het lijkt alsof ik moet kiezen tussen een los crank of een te vaste crank. Iemand een idee wat ik het best onderneem?
Ik zou zeggen dat omdat dit aan beide zijden zit, je bottom bracket gaar is.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Smultie
  • Niet online
fdees schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:32:
[...]

Daar zet ik m'n geld ook op in. De as waar je lagers in zitten, lijkt gebroken te zijn

• Joris748
  • Nu online
schoene schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:04:
De beruchte buitenboordlagers. Zijn inderdaad gaar.

Vroegah (in de tijd dat 3x9 nog mainstream was) was het goedkoper om een nieuw crankstel (incl bottom bracket en kettingbladen) te kopen en te monteren dan apart bottombracket en kettingbladen. Er gingen dus 1x per jaar een compleet nieuwe crank en bottom bracket op. Preventief, want die buitenboordlagers sleten best snel, zeker als ze niet goed in lijn stonden (afwijking frame).

Check de as even goed, het is goed mogelijk dat de lagers ook nog ingesleten zijn op de as. Dan zal je de complete crank moeten vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 10-04-2021 16:44 ]

• Holk
fdees schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:32:
[...]

Als je de drive side beweegt, gaat de non-drive side net zo hard mee. Nieuwe BB (en de volgende keer niet zo lang doorrijden want deze is wel heel erg gaar)

• schoene
Ok, ik vreesde er voor. Bedankt allen voor het unanieme oordeel :-D. Kan uiteraard wel, ik rijd er al 10 jaar mee. Zelf heb ik zoiets nog nooit vervangen, en ik heb het materiaal er niet voor, dus ik zal de fiets maar eens binnen doen bij een fietsenmaker.
(en de volgende keer niet zo lang doorrijden want deze is wel heel erg gaar)
Mja, vorige keer was daar echt nog niets van te merken (denk ik), hoe kan je herkennen dat de bb vervangen moet worden?

[ Voor 6% gewijzigd door schoene op 10-04-2021 17:25 ]

• Holk
Kraken. Als je BB versleten is kraakt het door je hele fiets

• harry64
  • Laatst online: 07-11 22:21
schoene schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:22:
Ok, ik vreesde er voor. Bedankt allen voor het unanieme oordeel :-D. Kan uiteraard wel, ik rijd er al 10 jaar mee. Zelf heb ik zoiets nog nooit vervangen, en ik heb het materiaal er niet voor, dus ik zal de fiets maar eens binnen doen bij een fietsenmaker.

[...]
Mja, vorige keer was daar echt nog niets van te merken (denk ik), hoe kan je herkennen dat de bb vervangen moet worden?
Als je een beetje handig bent kun je deze lagers gemakkelijk zelf vervangen. De sleutel en tool die je hier voor nodig hebt kun je al aanschaffen vanaf een euro of 15. De LBS zal minimaal dat bedrag rekenen om ze voor je te vervangen.

En als ik het filmpje zo bekijk dan zit er zoveel speling in de bracket dat dit voorbij versleten is. :P Was je linkercrank ook losgelopen?

[ Voor 12% gewijzigd door harry64 op 10-04-2021 17:33 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Joris748 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 07:01:
[...]

Hoe is je houding op de fiets? Om de voorkant stabiel te houden, kun je het beste wat verder achterop je zadel gaan zitten. Zo voorkom je dat je voorwiel zich ingraaft en zich als een winkelwagenwiel gaat gedragen (als de naloop te klein of zelfs negatief wordt).

Met een 2.25 en lage bandenspanning moet je in principe overal doorheen kunnen komen.
Hmm meestal als ik het mulle zand in duik op snelheid is het wel de attack-positie. Maar als ik moet peddelen zit ik neutraal op de fiets. Hopelijk kan ik tubeless met wat lagere druk gaan rijden.

• schoene
harry64 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:31:
[...]

Als je een beetje handig bent kun je deze lagers gemakkelijk zelf vervangen. De sleutel en tool die je hier voor nodig hebt kun je al aanschaffen vanaf een euro of 15. De LBS zal minimaal dat bedrag rekenen om ze voor je te vervangen.

En als ik het filmpje zo bekijk dan zit er zoveel speling in de bracket dat dit voorbij versleten is. :P Was je linkercrank ook losgelopen?
Net even opgezocht, en inderdaad, lijkt me een fluitje van een cent om zelf te vervangen. Enkel de trapassleutel moet ik nog aanschaffen.

Ik had dus totaal niet gemerkt dat er iets fout was, ik fiets 1 a 2x per week met deze mtb. Er is ook niet echt gekraak te horen tijdens het rijden. Overigens vandaag een route gedaan die ik af en toe rijd (+ extra lus), en mijn snelste tijd gereden zonder dat ik echt diep gegaan ben.

Na 10 jaar kan het natuurlijk ook zijn dat behalve de BB, ook het crank aan vervanging toe is, hoe zou ik dit kunnen te weten komen?

[ Voor 6% gewijzigd door schoene op 10-04-2021 18:16 ]

• Joris748
  • Nu online
Nox schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:06:
[...]

Hmm meestal als ik het mulle zand in duik op snelheid is het wel de attack-positie. Maar als ik moet peddelen zit ik neutraal op de fiets. Hopelijk kan ik tubeless met wat lagere druk gaan rijden.
Probeer eens verder naar achteren gaan te zitten. Ben benieuwd of je verschil merkt.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:45
schoene schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:15:
[...]
Na 10 jaar kan het natuurlijk ook zijn dat behalve de BB, ook het crank aan vervanging toe is, hoe zou ik dit kunnen te weten komen?
BB vervangen, crank terugzetten en zit er nog speling op dan kun je je crank ook vervangen.
Zijn die voorbladen ook 10 jaar oud? 😱

• schoene
bas-r schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:53:
[...]
Zijn die voorbladen ook 10 jaar oud? 😱
Hahaha, neenee, die zijn al een paar keer vervangen (behalve mn binnenblad, want behalve 1 reis in de alpen nog nooit nodig gehad), 4 maanden geleden heb ik ze nog vervangen samen met cassette en ketting. Het was toen ook al veel te laat, want mn binnenblad was bijna een ninjaster :$

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
Joris748 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:17:
[...]

Probeer eens verder naar achteren gaan te zitten. Ben benieuwd of je verschil merkt.
Dit idd. Ik haat mul zand maar met goeie banden en zittend druk vh voorwiel afhalen en het stuur minder krampachtig vasthouden helpt veel.

Edit

Goeie video met uitleg

YouTube: Bike tutorial 💬: Hoe rijd ik door los zand?

[ Voor 16% gewijzigd door Lensent op 10-04-2021 21:44 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Joris748 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 18:17:
[...]

Ik denk niet dat het zo zeer mijn houding is, de tips van Van Eck zijn mij reeds bekend en fiets al een tijdje in de duinen, maar wat ik op mijn continental cross kings niet had was het plots vast schieten in mul zand. Je band blokkeert gewoon, trekt je stuur scheeft en zegt eigenlijk 'we rijden geen cm verder' en door gewoon ff een ruk aan het stuur te geven en alle weer semi-recht te zetten ga ik weer.

Maar dit heb ik wel alleen in Schoorl, niet in het NHD nog gehad. Heb ook het idee dat de laag mul zand in Schoorl dunner is.

Misschien ook wel pech dat ik het onlangs 2 of 3 keer heb gehad, en ook niks aan de hand verder, maar als de 2.4 wat beter 'drijft' op het zand zou dat een voorspelbaarder en meer gewenst verdrag vertonen dan een 2.25 die wat dieper gaat en dan vast loopt op iets wat onder het mulle zand zit.

• Sjoewe
Probeer het uit! Sowieso is er niet één band voor alle omstandigheden. Ik heb hier denk ik inmiddels 6 sets banden liggen voor verschillende omstandigheden en doeleinden.

• Holk
Sjoewe schreef op zondag 11 april 2021 @ 09:11:
Probeer het uit! Sowieso is er niet één band voor alle omstandigheden. Ik heb hier denk ik inmiddels 6 sets banden liggen voor verschillende omstandigheden en doeleinden.
Ja maar....
Wordt je in de ochtend wakker en denk je; vandaag ga ik Wolfpack cross voor en Schwalbe RR achter? :+

• Sjoewe
Niet 's ochtends, maar de dag ervoor wel soms. Ik wissel sowieso vrij regelmatig, vooral op m'n fully, aangezien die de meeste verschillende omstandigheden te zien krijgt. Ik heb nu een setje Maxxis Ardents voor Nederland, een setje Continental Trailking 2.4 voor het buitenland, en dan nog een setje Conti Der Kaiser voor in het bikepark. Komen er ook nog wel een paar bij, wil nog iets hebben in 2.4 dat weinig rolweerstand geeft op een (licht) vochtige bodem. De Ardents lopen heel zwaar over het natte zand op de UHR...

Op de hardtail hou ik het meestal bij Wolfpack Speed/Race voor de droge periode en Conti Crosskings voor als het nat is. En dan liggen er nog wat overgebleven odd ducks in de schuur.

• Holk
Dan heb je vast wel een goede tip voor het eruit halen van de latex als je gaat wisselen. Of gebruik je die ventielen van Milkit?

Als ik wissel is het zo’n knoeiboel..

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-11 09:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik werd gisteren wakker en dacht "het is tijd voor Magic Mary en Hans Dampf" :P Ontzettende rotbanden om op de velgen te krijgen, 5 pogingen moeten doen met een booster en als ze dan liggen moet er meteen flink druk op want anders springen ze zo weer uit de velg :( De binnenband-methode werkte daardoor ook niet, maar verwijderen van het ventiel had wel tot gevolg dat er daarna lucht langs bleef lekken...
Voordeel van die dikke casings is wel dat de banden zelfs zonder latex prima op druk blijven :D

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Sjoewe
Ik giet het gewoon over meestal. Doe latex nooit via het ventiel, klein stukje van de wang los laten en dan erin gieten.

Moet wel eerlijk zeggen dat de fully inmiddels al wel 6 maanden op biba's rolt omdat ik er geen zin meer in had :+

• Klitse
  • Niet online
Maatje van me wil ook beginnen met mountainbiken. Maar heeft er 0 verstand van dus mag ik voor hem gaan zoeken. Dus als iemand nog een goeie tip heeft voor iets moois wat een beetje gewicht kan hebben 100kg+.... 29er met een wat dikkere vork, maat L zou mooi zijn. 2e hands is geen probleem. Budget max €1000. Longshot, I know.

• Smultie
  • Niet online
Klitse schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:11:
Maatje van me wil ook beginnen met mountainbiken. Maar heeft er 0 verstand van dus mag ik voor hem gaan zoeken. Dus als iemand nog een goeie tip heeft voor iets moois wat een beetje gewicht kan hebben 100kg+.... 29er met een wat dikkere vork, maat L zou mooi zijn. 2e hands is geen probleem. Budget max €1000. Longshot, I know.
Afhankelijk van hoeveel haast je hebt, is een Canyon Stoic 2 misschien wat? Volgens de site van Canyon in juni weer leverbaar.

• Klitse
  • Niet online
Smultie schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:16:
[...]

Afhankelijk van hoeveel haast je hebt, is een Canyon Stoic 2 misschien wat? Volgens de site van Canyon in juni weer leverbaar.
Ja zoiets staat wel op de lijst van mogelijkheden, maar duurt natuurlijk even en dus kijken we eerst eens even naar 2e hands. Nieuw en lang wachten kan altijd nog.

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:40
Laatste tijd nogal vaak last dat m’n ketting eraf vliegt door het stuiteren op de singletracks... duidt dit op een te flexibele ketting door slijtage of?

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:15

fdees

Trust me I'm an Engineer

Arend_Akelig schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:11:
Laatste tijd nogal vaak last dat m’n ketting eraf vliegt door het stuiteren op de singletracks... duidt dit op een te flexibele ketting door slijtage of?
Heb je de ketting al eens gemeten met kettingslijtagemeter? Want dan zou je dat al kunnen uitsluiten of het slijtage is. Dit kan je ook nog op andere manieren doen, google is hierin je vriend.

Welke derailleur heb je, want is het er 1 met een koppeling en is deze instelbaar? want daarin zou het ook kunnen zitten

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Nox

Nox

Noxiuz

Klitse schreef op zondag 11 april 2021 @ 11:11:
Kijk eens naar een cube reaction race one, krijg je veel fiets voor je geld. 2e hands ben ik geen fan van, die fietsen komen vaak al met vormen van slijtage en het onderhoud en slijtage-onderdelen vervangen begint al eerder wat je hobby kan verpesten voor je goed en wel op weg bent.

Fiets is exact binnen budget, maar je krijgt wel veel slx parts. Ga je naar 800-900 euro gaat er steeds meer beknibbeld worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 11-04-2021 21:53 ]

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:08

Galois

1811 - 1832

Spaarnwoude. Kennen jullie die route? Volgens mtbroutes.nl is de route 6,8 km met 325 hm.

Als dat echt zo is, dan zijn de gemiddelde klimmetjes toch een procentje of 10! Lijkt mij dus wat aan de hoge/overdreven kant?

Wij willen deze route binnenkort doen en dan net zoveel rondjes tot onze Garmin de 2000 hm aangeeft. Dan pas stoppen we 😂 Na 7 rondjes zouden er er moeten zijn... misschien 10 als we pech hebben.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Nox

Nox

Noxiuz

Galois schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:51:
Spaarnwoude. Kennen jullie die route? Volgens mtbroutes.nl is de route 6,8 km met 325 hm.

Als dat echt zo is, dan zijn de gemiddelde klimmetjes toch een procentje of 10! Lijkt mij dus wat aan de hoge/overdreven kant?

Wij willen deze route binnenkort doen en dan net zoveel rondjes tot onze Garmin de 2000 hm aangeeft. Dan pas stoppen we 😂 Na 7 rondjes zouden er er moeten zijn... misschien 10 als we pech hebben.
Hij is net compleet vernieuwd. Check even mtb noordwest, er is gisteren een video geplaatst door mtb challenge. Er ligt veel granulaat waardoor hij nog wat glad is ;) je kan ook 8 rondjes schoorl doen, daar haal ik consistent 240hm op de hele route. Als je daar de korte rondjes doet van 7-8km pak je ook een paar keer de nok en bijna alle hm's en dan heb je een mooie dag en kan ik verzekeren dat je helemaal kapot bent :p

[ Voor 15% gewijzigd door Nox op 11-04-2021 21:57 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Arend_Akelig schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:11:
Heb je een derailleur met clutch? Die kan uit staan. Vaak een 1x11 of 1x12 setup.

• Klitse
  • Niet online
Nox schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:47:
[...]

Kijk eens naar een cube reaction race one, krijg je veel fiets voor je geld. 2e hands ben ik geen fan van, die fietsen komen vaak al met vormen van slijtage en het onderhoud en slijtage-onderdelen vervangen begint al eerder wat je hobby kan verpesten voor je goed en wel op weg bent.

Fiets is exact binnen budget, maar je krijgt wel veel slx parts. Ga je naar 800-900 euro gaat er steeds meer beknibbeld worden.
Kost nieuw minimaal 1000 euro. Max gewicht op een cube is ook op het randje. En de vork op het 1000 euro model is ook niet heel geschikt voor iemand van dik 100 kg. Dan lijkt me de Canyon Stoic een veel betere optie. Verder ben ik geen fan van Cube. Maken vrij korte fietsen en dat is niet mijn type fiets.
2e hands kan ik wel voor hem bepalen of iets versleten is of niet, dus dat is geen probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Klitse op 11-04-2021 22:05 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

Klitse schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:00:
[...]

Kost nieuw minimaal 1000 euro. Max gewicht op een cube is ook op het randje. En de vork op het 1000 euro model is ook niet heel geschikt voor iemand van dik 100 kg. Dan lijkt me de Canyon Stoic een veel betere optie. Verder ben ik geen fan van Cube. Maken vrij korte fietsen en dat is niet mijn type fiets.
2e hands kan ik wel voor hem bepalen of iets versleten is of niet, dus dat is geen probleem.
Op basis van wat bepaal je dan het max gewicht van de rijder? Op basis van veerweg? Een 140mm is vrij fors, iemand die net begint verwacht ik juist op plekken waar je weinig veerweg nodig hebt. De vlakke rondjes zeg maar. Je zal ook maar eens 2 meter zijn, ik geloof niet dat iemand van 100kg dan maar geen mtb kan rijden.

• Klitse
  • Niet online
Nox schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:09:
[...]

Op basis van wat bepaal je dan het max gewicht van de rijder? Op basis van veerweg? Een 140mm is vrij fors, iemand die net begint verwacht ik juist op plekken waar je weinig veerweg nodig hebt. De vlakke rondjes zeg maar. Je zal ook maar eens 2 meter zijn, ik geloof niet dat iemand van 100kg dan maar geen mtb kan rijden.
Op basis van wat cube er over zegt. 115kg is max gewicht. En iemand van 2 meter is sowieso beter af op wat anders dan zo'n korte cube. :+ Maar ik zeg niet dat er iets mis is met cube, is gewoon mijn merk niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Klitse op 11-04-2021 22:16 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:29

Rmg

Nox schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:09:
[...]

Cube stelt zelf een max rider weight (rider + fiets) van 115kg.
https://www.cube.eu/filea...weight_limits_MY20_21.pdf Moet je wel lycra aan dus.
https://www.biketoyz.se/F...max_%20gross%20weight.pdf

Net als cube heeft canyon ook 1 limiet voor alle mtb's
https://www.canyon.com/on...untain/Canyon_MTB_QSG.pdf

Volgens canyon is het max gewicht dus 5kg meer (120kg rider + fiets + gear)

Trek heeft een limit van 136kg/300lb op hun fietsen
https://trek.scene7.com/i...Owners%5FManual%5FWeb.pdf

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:12
Galois schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:51:

Spaarnwoude is inderdaad 1 van de NL routes met meeste hoogtemeters/km. Zoals al aangegeven is de route onlangs aangepakt.
Sterkte met je 7 rondjes. Zal een pittig (maar voldaan) dagje worden.

• Nox

Nox

Noxiuz

Rmg schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:20:
[...]

Cube stelt zelf een max rider weight (rider + fiets) van 115kg.
https://www.cube.eu/filea...weight_limits_MY20_21.pdf Moet je wel lycra aan dus.
https://www.biketoyz.se/F...max_%20gross%20weight.pdf

Net als cube heeft canyon ook 1 limiet voor alle mtb's
https://www.canyon.com/on...untain/Canyon_MTB_QSG.pdf

Volgens canyon is het max gewicht dus 5kg meer (120kg rider + fiets + gear)

Trek heeft een limit van 136kg/300lb op hun fietsen
https://trek.scene7.com/i...Owners%5FManual%5FWeb.pdf
Ah, daar was ik niet van op de hoogte. Goed, ik zit onder de limiet maar moet niet kilo's gaan aankomen :p

• Klitse
  • Niet online
Nox schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:27:
[...]

Ah, daar was ik niet van op de hoogte. Goed, ik zit onder de limiet maar moet niet kilo's gaan aankomen :p
Ook een beetje mijn probleem. 8) Bourgondier :9~

• Nox

Nox

Noxiuz

Klitse schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:28:
[...]

Ook een beetje mijn probleem. 8) Bourgondier :9~
Gelukkig zijn het dingen als voorvorken, seatpost, handlebars etc. die aangepast moeten worden en is het geen issue van een frame wat te zwak is. Ik geloof het verder ook wel, doe geen enorm gekke dingen met mijn fiets. En tja, lekker bourgondisch eten. Merk dat vooral nu na een jaar meer fietsen er wel meer nutteloze massa is omgezet in spiermassa, nu nog de laatste kilo's echt kwijt zien te raken. Maar... steady as she goes :) Voel me er goed bij en dat is denk ik de belangrijkste graadmeter.

• Klitse
  • Niet online
Nox schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:34:
[...]

Voel me er goed bij en dat is denk ik de belangrijkste graadmeter.
Juist
Pagina: 1 ... 126 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic