Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 125 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:58

Roozzz

Plus ultra

Michaelg schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:33:
Die schroeven moeten tussen de 12 en 14nm aan gedraaid worden. Tevens dient er een soort van clipje tussen te zitten die in geval van nood zorgt dat je crank er niet af kan.
Dit is het waarschijnlijk ja. Pagina 21: https://si.shimano.com/#/nl/DM/MAFC002

If you can see, look. If you can look, observe

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-11 20:06

Sjod

Ik ben goed luisterend

Die plaatpen ga ik morgen even nakijken. Die zet er wel maar hij moet ook op een bepaalde stand zitten zie ik.

Dank voor de handleidingen !!

• Bart-k
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-02 22:21
Hallo, lees al even mee en begrijp dat dit niet de tijd is om een mtb aan te schaffen.
Heb daarom geen haast maar ik kwam dit nu tegen, https://link.marktplaats.nl/m1687710599.
Wat vinden jullie hiervan? Mijn budget is rond 700-900, wil eerst eens kijken of mtb'en echt wat voor me is. Wel betaal ik liever iets teveel dan te weinig.

Dacht dit is niet heel gek, onlangs sb gehad en zit andere voorvork, stuur en wielen onder. Twijfel wel over de grootte, ben zelf 1.85cm. Fiets is al wel van 2014..

Alvast bedankt

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:30
Bart-k schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:22:
Hallo, lees al even mee en begrijp dat dit niet de tijd is om een mtb aan te schaffen.
Heb daarom geen haast maar ik kwam dit nu tegen, https://link.marktplaats.nl/m1687710599.
Wat vinden jullie hiervan? Mijn budget is rond 700-900, wil eerst eens kijken of mtb'en echt wat voor me is. Wel betaal ik liever iets teveel dan te weinig.

Dacht dit is niet heel gek, onlangs sb gehad en zit andere voorvork, stuur en wielen onder. Twijfel wel over de grootte, ben zelf 1.85cm. Fiets is al wel van 2014..

Alvast bedankt
Gezien de huidige markt is dit een prima instap fiets.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:03

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Sjoewe schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:56:
De plastic moer is om de lagers op voorspanning te zetten, daarna zet je de crank inderdaad vast op de spindle met de twee inbusbouten op 12-14Nm. Loskomen mag eigenlijk echt niet.
Moet dat niet andersom. Dus eerst de cranks vastzetten met 14Nm en dan die plastic moer aandraaien om de speling op de lagers op te vangen?

Oja, en men zegt altijd dat je max 2cm langere vork in een fiet kunt zetten. Nou bij mijn fiets is dat niet zo dus :) Van de week een 30mm langere vork gemonteerd en het rijdt werkelijk subliem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSm6I2XJjltZVmX4qE-HIsI-S8U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jBb6GZRzDa8Ya7ij5cqZMbo5.jpg?f=user_large

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-11 21:24
zonoskar schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:46:
Moet dat niet andersom. Dus eerst de cranks vastzetten met 14Nm en dan die plastic moer aandraaien om de speling op de lagers op te vangen?
Nee, niet bij dit model. Wel bij de modellen waar je de ring als een soort verstelbare spacer aan de binnenkant hebt.
Oja, en men zegt altijd dat je max 2cm langere vork in een fiet kunt zetten. Nou bij mijn fiets is dat niet zo dus :) Van de week een 30mm langere vork gemonteerd en het rijdt werkelijk subliem.

[Afbeelding]
Overforken :Y)

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:34
zonoskar schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:46:
[...]

Denk dat dat meestal meer is vanwege de krachten op de headtube. Niet zozeer vanwege het stuurgedrag van de fiets.

• Sjoewe
Juist wel vanwege de rij-eigenschappen, omdat je de BB omhoog brengt en de seattube angle slacker maakt.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het helpt wel dat Rocky Mountain dit model een jaar later ook aanbood met 120mm vork in plaats van 100mm. Met hetzelfde frame (maar dan in carbon). Maar ik denk dat dit een blijvertje is en ik op zoek moiet naar een nieuwe vork voor in mijn Enduro. Of de Enduro wegdoen, dat kan ook. Wordt eigenlijk vrijwel nooit gebruikt.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Die trek die ik gisteren bekeken heb is helaas weg.

Nu heb ik een American Eagle gezien. Enkele dingen:
1. Ketting versleten
2. Tandwielen ver versleten (met mijn bescheiden kennis)
3. Achterrem grijpt laat aan
4. Voorrem loopt aan

Het zijn magura velgremmen.? Hoe fix ik de remmen? En wat zou zoiets bij de FM kosten? De ketting en de tandwielen geloof ik wel. Als ik er een jaartje tegenaan kan vind ik het prima.

Kan hem voor 100 kopen. Als ik de remmen gefixt krijg, wil ik hem eigenlijk wel hebben. Een prima fiets om een jaartje mee te fietsen en dan verder te kijken.

3. schijnt een lekke leiding of lucht in de leiding te zijn. Op zich remt de achterrem prima. Alleen heel laat. 4 schijnt ook vuil te kunnen zien?

[ Voor 11% gewijzigd door hoi1234 op 04-04-2021 16:20 ]

• Sjoewe
Het zijn hydraulische velgremmen, dus de procedure voor het ontluchten daarvan verschilt eigenlijk niet zoveel met schijfremmen. Bleeden voor en achter kost 20 minuten. Als de leiding vervangen moeten worden, dan zou ik gelijk voor en achter (laten) doen. Dus qua kosten, uurtje werkplaats tarief plus de materialen.

• hoi1234
Sjoewe schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:34:
Het zijn hydraulische velgremmen, dus de procedure voor het ontluchten daarvan verschilt eigenlijk niet zoveel met schijfremmen. Bleeden voor en achter kost 20 minuten. Als de leiding vervangen moeten worden, dan zou ik gelijk voor en achter (laten) doen. Dus qua kosten, uurtje werkplaats tarief plus de materialen.
En hoe zit het met het aanlopen? Ik heb het niet goed gecontroleerd. Maar volgens mij is het alleen links voor. Anders zou het ook rechtsvoor zijn.

Kabeltje vervangen + bleeden klinkt als iets dat ik samen met m'n vader icm een filmpje kan doen. Maar zelfs als het niet lukt, kan ik dus op ongeveer 100 euro kosten rekenen.

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:52
hoi1234 schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:19:
Die trek die ik gisteren bekeken heb is helaas weg.

Nu heb ik een American Eagle gezien. Enkele dingen:
1. Ketting versleten
2. Tandwielen ver versleten (met mijn bescheiden kennis)
3. Achterrem grijpt laat aan
4. Voorrem loopt aan

Het zijn magura velgremmen.? Hoe fix ik de remmen? En wat zou zoiets bij de FM kosten? De ketting en de tandwielen geloof ik wel. Als ik er een jaartje tegenaan kan vind ik het prima.
..enje quote van een paar dagen terug:
[...]...maar ik ga nog even goed nadenken of ik geen opknapper koop. Zo duur kan dat niet uitpakken.
Je hebt al besloten een opknapper te kopen, maar nu je wat moet opknappen dan twijfel je weer? Ik snap ‘m niet meer.
Ketting en tandwielen zijn juist de dingen die je moet vervangen. Als je aandrijflijn niet goed is dan is fietsen gewoon waardeloos.

• Sjoewe
hoi1234 schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:48:
[...]

En hoe zit het met het aanlopen? Ik heb het niet goed gecontroleerd. Maar volgens mij is het alleen links voor. Anders zou het ook rechtsvoor zijn.
Tja kan van alles zijn. Slag in de velg, plakkende piston in de remklauw, verkeerde uitlijning van de remklauw etc.
Kabeltje vervangen + bleeden klinkt als iets dat ik samen met m'n vader icm een filmpje kan doen. Maar zelfs als het niet lukt, kan ik dus op ongeveer 100 euro kosten rekenen.
Alleen voor de remmen, maar reken jezelf niet meteen rijk. Als ik het verhaal zo lees, zou ik op basis van m'n eigen ervaring zeggen dat je ongeveer hierop mag rekenen in je eerste jaar, toch al snel richting de 300 euro alleen voor de onderdelen:

Remleiding voor/achter: €60
Remblokken voor/achter €20
Shifterkabel en mantel voor/achter: €30
Kettingbladen: €75
Cassette: €40
Ketting: €20
Binnenbanden: €10
Buitenbanden: €70

• hoi1234
Sjoewe schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:21:
[...]

Tja kan van alles zijn. Slag in de velg, plakkende piston in de remklauw, verkeerde uitlijning van de remklauw etc.

[...]

Alleen voor de remmen, maar reken jezelf niet meteen rijk. Als ik het verhaal zo lees, zou ik op basis van m'n eigen ervaring zeggen dat je ongeveer hierop mag rekenen in je eerste jaar, toch al snel richting de 300 euro alleen voor de onderdelen:

Remleiding voor/achter: €60
Remblokken voor/achter €20
Shifterkabel en mantel voor/achter: €30
Kettingbladen: €75
Cassette: €40
Ketting: €20
Binnenbanden: €10
Buitenbanden: €70
Banden waren nog goed. Voldoende profiel en geen scheurtjes. Ook de remblokken waren nog prima.

En de reden dat ik twijfel? Ik wil natuurlijk wel kunnen inschatten wat ongeveer de kosten zijn. Als ik niet weet wat het probleem is, kan ik natuurlijk geen kosteninschatting maken.

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

hoi1234 schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:37:
[...]

Banden waren nog goed. Voldoende profiel en geen scheurtjes. Ook de remblokken waren nog prima.

En de reden dat ik twijfel? Ik wil natuurlijk wel kunnen inschatten wat ongeveer de kosten zijn. Als ik niet weet wat het probleem is, kan ik natuurlijk geen kosteninschatting maken.
Volgens mij kun je met een 2de hands fiets nooit een fatsoenlijke “kosten inschatting” maken.
De factor geluk is hier namelijk de belangrijkste.

Mij vorige fiets heb ik in goede staat overgenomen. Maar na 1 jaar fietsten heb ik toch ca 400 euro aan onderdelen vervangen. Dit zijn steeds kleine bedragen, maar je geeft ze toch weer steeds uit om weer de volgende dag te kunnen fietsen.

Dit was een 29 inch welke het nog waard was. Maar als ik dit soort bedragen aan een oude 26 inch opknapper had uitgegeven dan was het nog meer “verspilling” geweest.

Als het je dus om het geld gaat. Spaar dan door voor een nieuwe (ca 900 euro). Deze hebben een goede restwaarde, waardoor je relatief het goedkoopste fietst.

En over onderhoud, door het zelf te doen. Bespaar je wel iets, maar de onderdelen blijven zeer prijzig. Ook voor de oudere fietsen.

• hoi1234
Sjod schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:06:
[...]

Volgens mij kun je met een 2de hands fiets nooit een fatsoenlijke “kosten inschatting” maken.
De factor geluk is hier namelijk de belangrijkste.

Mij vorige fiets heb ik in goede staat overgenomen. Maar na 1 jaar fietsten heb ik toch ca 400 euro aan onderdelen vervangen. Dit zijn steeds kleine bedragen, maar je geeft ze toch weer steeds uit om weer de volgende dag te kunnen fietsen.

Dit was een 29 inch welke het nog waard was. Maar als ik dit soort bedragen aan een oude 26 inch opknapper had uitgegeven dan was het nog meer “verspilling” geweest.

Als het je dus om het geld gaat. Spaar dan door voor een nieuwe (ca 900 euro). Deze hebben een goede restwaarde, waardoor je relatief het goedkoopste fietst.

En over onderhoud, door het zelf te doen. Bespaar je wel iets, maar de onderdelen blijven zeer prijzig. Ook voor de oudere fietsen.
Nee, natuurlijk niet. Maar je kunt wel inschatten of een defect bij aankoop de moeite is om te repareren. Onderhoud blijf je altijd houden. Ook bij een nieuwe fiets.

Ik denk dat ik er gewoon voor ga. Het kan iets kleins zijn en anders ben ik hopelijk voor 100-150 euro klaar voor nu. Het hoeft ook niet per se opgelost te worden. Als ik de remmen gewoon wat meer van de velg kan zetten, zonder te slecht te gaan remmen is het ook goed.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:52

Kluus

Gang is alles

hoi1234 schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:09:
[...]

Nee, natuurlijk niet. Maar je kunt wel inschatten of een defect bij aankoop de moeite is om te repareren. Onderhoud blijf je altijd houden. Ook bij een nieuwe fiets.

Ik denk dat ik er gewoon voor ga. Het kan iets kleins zijn en anders ben ik hopelijk voor 100-150 euro klaar voor nu. Het hoeft ook niet per se opgelost te worden. Als ik de remmen gewoon wat meer van de velg kan zetten, zonder te slecht te gaan remmen is het ook goed.
Omgeving Nijmegen toch? Geef je even een seintje als je voor het eerst met je opknapper en halfgare remmen de traumatrail af gaat knallen?

oOo

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

[...]

Maar dit zijn alleen de defecten die je ziet. Het is moeilijker om de staat van je lagers in de wielen, bb, balhoofd, rearhub te bekijken. Dit kan naar een paar keer trappen klaar zijn.

Net als de cassette het maakt inderdaad niet uit dat deze versleten is, en waarschijnlijk houdt deze het nog wel een jaartje vol. Totdat je ketting knapt, dan moet je hem wel vervangen.

Onderhoud heb je inderdaad altijd, maar onderhoud op materiaal zonder restwaarde is vaak niet zo’n goede investering.

Begrijp me niet verkeerd, als je het meer als een knutselproject ziet dan zou ik het zeker doen. Ik wil alleen waarschuwen voor de eventuele kosten.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:14
[...]

Ga alsjeblieft niet op je remmen besparen. Als je remmen het in een afdaling opeens niet meer doen of slecht werken dan heb je echt een flink probleem.

Huur dan gewoon een fiets, dan weet je zeker dat ie in orde is.

• hoi1234
Insert12 schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:43:
[...]

Ga alsjeblieft niet op je remmen besparen. Als je remmen het in een afdaling opeens niet meer doen of slecht werken dan heb je echt een flink probleem.

Huur dan gewoon een fiets, dan weet je zeker dat ie in orde is.
Ik snap niet helemaal waarom de remmen wat meer van de velg zetten een slecht idee is? Zolang je hard genoeg remt is het toch goed? Of dit moet door de rem hendel 1/3, 2/3 of 3/4 in te knijpen maakt toch niet heel veel uit? Voordeel van je voorrem wat losser zetten is ook meteen dat je niet over de kop vliegt als je één keer per ongeluk de rem hendel iets verder inknijpt?

Is overigens een serieuze vraag. Ik vraag me namelijk echt af, welk component slecht zo slecht zou zijn dat de rem niet meer veilig is, maar nog wel hard genoeg remt.

• ZanielGa
Laat aangrijpende achterrem kan gewoon zijn dat je de blokken een beetje moet verstellen. De HS11 en HS33 stellen zichzelf niet maar moet af en toe gewoon even aangedraait worden. De 33's hebben als het goed is een wieltje op de hendel zitten en de 11's hebben volgens mij een imbus nodig.

Het zijn wel remmen die redelijk onverwoestbaar zijn, maar het kan zijn dat ze wat liefde nodig hebben. Aanlopende voorrem kan inderdaad van alles zijn zoals Sjoewe al zei.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-11 09:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Kluus schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:21:
[...]

Omgeving Nijmegen toch? Geef je even een seintje als je voor het eerst met je opknapper en halfgare remmen de traumatrail af gaat knallen?

oOo
Dat is met een terugtraprem nog te overleven :X (mits je weet wat je doet)

Vandaag Bikepark Mook bezocht. Het idee was om anderhalf, twee uur te gaan springen en dan nog wat routes te gaan rijden, maar het ging zo ontzettend lekker dat we uiteindelijk van 11:30 tot 16:00 bezig geweest zijn. De middelste drop van 80 cm al bij de tweede run gepakt, had me voorgenomen om in de loop van de dag ook de hoogste te pakken en met wat aanmoediging van m'n maat en op de middelste nog eens proberen wat er gebeurt als je er veel te hard vanaf dendert, uiteindelijk gedaan :*) Psychische blokkade weg en er daarna nog de nodige keren vanaf gegaan. Zeker niet de laatste keer dat ik hier geweest ben.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:52

Kluus

Gang is alles

Demo schreef op zondag 4 april 2021 @ 22:21:
[...]
Dat is met een terugtraprem nog te overleven :X (mits je weet wat je doet)
Die laatste opmerking tussen haakjes doet t m, ik heb op die trail ook mijn remmen niet nodig maar er gaan er getuige de remkuilen genoeg vanaf die ze wel nodig hebben ;).

Het was ook een flauwe opmerking van mijn kant maar het gaat er me vooral om dat @hoi1234 inmiddels op ongeveer alle fiets gerelateerde topics op dit forum advies vraagt om het advies wat hij krijgt vervolgens steevast in de wind te slaan.

@hoi1234 oprecht advies: volgens mij wil je te veel tegelijk, ik denk dat je beter even een stap terug kan nemen, kijken wat je nou echt wil en ondertussen doorsparen zodat je straks ook iets goeds kan kopen.
Vandaag Bikepark Mook bezocht. Het idee was om anderhalf, twee uur te gaan springen en dan nog wat routes te gaan rijden, maar het ging zo ontzettend lekker dat we uiteindelijk van 11:30 tot 16:00 bezig geweest zijn. De middelste drop van 80 cm al bij de tweede run gepakt, had me voorgenomen om in de loop van de dag ook de hoogste te pakken en met wat aanmoediging van m'n maat en op de middelste nog eens proberen wat er gebeurt als je er veel te hard vanaf dendert, uiteindelijk gedaan :*) Psychische blokkade weg en er daarna nog de nodige keren vanaf gegaan. Zeker niet de laatste keer dat ik hier geweest ben.
Heel gaaf, ik ben er pas met de racer langs gefietst en het zag er echt vet uit. Binnenkort ook maar eens voorzichtig gaan kijken gecombineerd de vernieuwde blauwe route :) .

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 04-04-2021 22:41 ]

• raq
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-11 19:49

raq

Dirk0s schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:55:
1,5 jaar terug een racefiets aangeschaft alleen heb ik deze een half jaar later weer verkocht.
Ik kon er gewoon niet aan wennen, vond het saai die lange wegen rechtdoor, het gevoel alsof je altijd wind tegen hebt. Al met al vind ik dat op TV kijken geweldig maar bleek het voor mij in realiteit geen hobby voor mij.

Fanatiek met hardlopen wel, alleen ben ik nog steeds opzoek naar een alternatief ben ik nu een tijdje aan het kijken en denken of mountainbike dan wel een leuke optie is voor mij.

Meer afwisseling qua actie ipv die saaie rechte stukken.
Zijn er meer mensen die dit zelfde hebben, ik wil namelijk niet weer dezelfde "fout" maken zoals met de racefiets.

Uiteraard is nu eerst een aantal keer huren de beste optie voor ik er 1 aanschaf.
Na 25jr voetbal in steeds lagere kelderklasses, ben ik 4jr terug gaan wielrennen, fanatiek begonnen maar inderdaad die lange rechte stukken zijn vind ik verschrikkelijk. Met z'n tweeen of straks weer in een groepje wil ik nog wel eens de racefies pakken, maar in mn eentje trek ik het echt niet meer.
Ondertussen ook een paar x een MTB gehuurd en routes gereden. Precies een jr geleden een MTB gekocht en geen moment spijt van gehad. MTB is een stuk afwisselender, lastiger qua fietsen en je kan ook afzien als je daarvan houdt of juist op de tussenstukken even op adem komen. Daarbij is met MTB de omgeving doorgaans aantrekkelijk en heb je veel minder medeweggebruikers. Nadeel is wel dat de routes niet altijd om de hoek liggen.
Ik zou zeker een paar keer wat huren en een leuke route fietsen, dan weet je snel genoeg of dit wat voor je is.

De tijd leert of het tij keert

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:56

Daan_

Alles op zijn tijd !!

HT geprobeerd zo licht mogelijk te krijgen. Mooi net 8,7 kilo zonder pedalen. Dit betekende ook dat ik de AXS dropper moest opofferen voor vaste zadelpen.

Aantal keer blauwe route Mook gefietst. Dropper niet gemist. Totdat ik aantal keer de paadjes fietste die ik graag met de fully mag doen. Daar aantal keer gehad dat zadel in de weg zat en mij gratis vliegles wilde geven. Geen fijn gevoel. Vandaag de dropper er maar weer op gezet. En merk dat ik hem toch wel erg vaak gebruik. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 05-04-2021 16:31 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:34

Nox

Noxiuz

Daan_ schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:18:
HT geprobeerd zo licht mogelijk te krijgen. Mooi net 8,7 kilo zonder pedalen. Dit betekende ook dat ik de AXS dropper moest opofferen voor vaste zadelpen.

Aantal keer blauwe route Mook gefietst. Dropper niet gemist. Totdat ik aantal keer de paadjes fietste die ik graag met de fully mag doen. Daar aantal keer gehad dat zadel in de weg zat en mij gratis vliegles wilde geven. Geen fijn gevoel. Vandaag de dropper er maar weer op gezet. En merk dat ik hem toch wel erg vaak gebruik. :)
Ik ben een keer op Mook (denk ik) een breed pad naar beneden geknald en daar zaten een aantal bumps in die mij toch verrasten :D kreeg ook ongewenst vliegles, gelukkig goed geland maar denk met 40-45 over die bumps was even schrikken (en kicken).

Zijn er hier ervaren sleutelaars die mij kunnen vertellen of ik hier te maken heb met een te korte steekas? (Dit was na de reparatie van de steekas-saga een tijdje terug). Aan de schroefdraad en het vet te zien:
- heeft de as nog een stuk ongebruikt schroefdraad
- zat de originele er verder in

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXLszs2-2IT1dapPVrW0BAhHZ2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IuiNuz3IMaSWP9JmSbXYCJQl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bj9SG63sn3diTCWUM5xSv3h5ytA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HmJq1JnY1wyZUMlXvt7CNTRz.jpg?f=fotoalbum_large

Momentsleutel binnen, voorste steekas even op moment gezet. Zat behoorlijk vast, voorste was in ieder geval te vast gezet. Vermoed dat de achterste dat ook wel was.

Ik merk op sommige punten dat ik wel eens wat los haal dat ik dan wat zand tegenkom in het schroefdraad. Kan ik het gewoon met wat simpel schoonmaakmiddel schoonmaken met een pijpenragertje en opnieuw met vers vet monteren? Tips iemand?

@Daan_ gisteren je filmpjes doorgekeken, was snel klaar. Tijdens demonteren steekas kwam ik erachter dat m'n dereilleurpad los zat/wiebelde. Schroefje aangedraaid (fietsenmaker had er weer aan gezeten voor zijn laatste en gratis onderhoudsbeurt daar) en tik is eruit, schakelt goed (nog wel rondje proeffietsen maar nu k*tweer).

[ Voor 6% gewijzigd door Nox op 05-04-2021 17:01 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Sjoewe
WD40 is je vriend.

En wat betreft de lengte van je steekas, de fabrikant zou dit moeten specificeren. Dat zijn drie getallen:

1. de aslengte
2. de draadlengte
3. de spoed van het schroefdraad

Dus meten is weten :)

• Nox

Nox

Noxiuz

Sjoewe schreef op maandag 5 april 2021 @ 17:39:
WD40 is je vriend.

En wat betreft de lengte van je steekas, de fabrikant zou dit moeten specificeren. Dat zijn drie getallen:

1. de aslengte
2. de draadlengte
3. de spoed van het schroefdraad

Dus meten is weten :)
Ik heb nu een verkeerde steekas (vermoed ik!), als ik die opmeet heb ik de verkeerde maat...? Ik pak liever de specs van de fiets/frame. En op de website van Cube staat niks gedocumenteerd :( Behalve: Please contact your CUBE dealer if you have any questions on correct usage. En die kan het zo te zien ook niet. Als ik eens kon vinden welke maat ik moet hebben is die bestellen gewoon makkelijker...

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Sjoewe
Met de dieptemeter op een schuifmaat kan je meten tot het einde van het schroefdraad en dan kan je dat vergelijken met de lengte van de as.

Of even Cube mailen wat de specs zijn.

• Nox

Nox

Noxiuz

Ik denk dat Cube mailen de enige methode is inderdaad. Dat maar gedaan, de helpdesk daar kan je op de nederlandse pagina bereiken, de pagina is in het engels en de resultaten zijn in het duits. :') Nu maar hopen dat de fietsenwinkel ook niet gaat lopen zeiken 'dat dat wel kan' ofzo, want daar zie ik ze ook nog wel voor aan. Verpest m'n hele mood dit gepruts van ze...

[ Voor 30% gewijzigd door Nox op 06-04-2021 00:36 ]

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-10 21:11
T7D_Sneezy schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:48:
Net te horen gekregen dat "mijn" Cube Attention SL (besteld in januari) misschien helemaal niet in April gaat komen.
Wanneer hij dan wel komt weten ze ook niet. Jammer dat het seizoen dan wel aardig voorbij is.
Ik weet niet waar je hem besteld had, maar ik heb dezelfde fiets half januari besteld bij 12gobiking en deze afgelopen weekend op mogen halen, terwijl de verwachting was dat hij medio/eind mei binnen zou komen. Leuk verassing. Dus misschien valt het mee? Er zijn dus mensen die hun reservering hebben afgezegd, waardoor ik hem nu eerder heb.

Nu nog even in afwachting van wat accessoires (die ik nog niet besteld had) en dan komend weekend gaan! >:)

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
Nox schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 00:35:
Ik denk dat Cube mailen de enige methode is inderdaad. Dat maar gedaan, de helpdesk daar kan je op de nederlandse pagina bereiken, de pagina is in het engels en de resultaten zijn in het duits. :') Nu maar hopen dat de fietsenwinkel ook niet gaat lopen zeiken 'dat dat wel kan' ofzo, want daar zie ik ze ook nog wel voor aan. Verpest m'n hele mood dit gepruts van ze...
Cube Store Leersum bellen?

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:11
Nox schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:46:
[...]

Ik ben een keer op Mook (denk ik) een breed pad naar beneden geknald en daar zaten een aantal bumps in die mij toch verrasten :D kreeg ook ongewenst vliegles, gelukkig goed geland maar denk met 40-45 over die bumps was even schrikken (en kicken).

Zijn er hier ervaren sleutelaars die mij kunnen vertellen of ik hier te maken heb met een te korte steekas? (Dit was na de reparatie van de steekas-saga een tijdje terug). Aan de schroefdraad en het vet te zien:
- heeft de as nog een stuk ongebruikt schroefdraad
- zat de originele er verder in

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Momentsleutel binnen, voorste steekas even op moment gezet. Zat behoorlijk vast, voorste was in ieder geval te vast gezet. Vermoed dat de achterste dat ook wel was.

Ik merk op sommige punten dat ik wel eens wat los haal dat ik dan wat zand tegenkom in het schroefdraad. Kan ik het gewoon met wat simpel schoonmaakmiddel schoonmaken met een pijpenragertje en opnieuw met vers vet monteren? Tips iemand?

@Daan_ gisteren je filmpjes doorgekeken, was snel klaar. Tijdens demonteren steekas kwam ik erachter dat m'n dereilleurpad los zat/wiebelde. Schroefje aangedraaid (fietsenmaker had er weer aan gezeten voor zijn laatste en gratis onderhoudsbeurt daar) en tik is eruit, schakelt goed (nog wel rondje proeffietsen maar nu k*tweer).
Cube Reaction C:62 toch? Heb ik hier ook en kan sowieso bevestigen dat je huidige steekas korter is dan het origineel. Ben alleen niet in staat momenteel om ff te meten voor je :X

MTB Trail Traffic

• Nox

Nox

Noxiuz

-LA- schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:21:
[...]

Cube Reaction C:62 toch? Heb ik hier ook en kan sowieso bevestigen dat je huidige steekas korter is dan het origineel. Ben alleen niet in staat momenteel om ff te meten voor je :X
Yes. Thanks voor de bevestiging :) Meten hoeft niet hoor, ik wacht het antwoord wel even af of ik bel even naar Leersum. Of je moet hem toevallig eruit halen... :P
Lensent schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 08:06:
[...]

Cube Store Leersum bellen?
Misschien ook geen verkeerde keus. Al vind ik een email wat fijner omdat ik dan gewoon naar de fietsenmaker kan gaan en met een gerust hart in het kort kan zeggen: 'prutser'. Maar als ik geen snelle reactie via mail heb dan is het altijd nog een optie even te bellen. Voordeel is dat het nu geen prachtig weer is dat ik het gevoel heb een ritje te missen :P

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 06-04-2021 10:26 ]

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:00
Nox schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:25:
[...]

Yes. Thanks voor de bevestiging :) Meten hoeft niet hoor, ik wacht het antwoord wel even af of ik bel even naar Leersum. Of je moet hem toevallig eruit halen... :P

[...]

Misschien ook geen verkeerde keus. Al vind ik een email wat fijner omdat ik dan gewoon naar de fietsenmaker kan gaan en met een gerust hart in het kort kan zeggen: 'prutser'. Maar als ik geen snelle reactie via mail heb dan is het altijd nog een optie even te bellen. Voordeel is dat het nu geen prachtig weer is dat ik het gevoel heb een ritje te missen :P
Het is prima weer hoor. Gelukkig heeft het weer even geregend/gesneeuwd waardoor de routes wat minder droog zijn. Dus ja, je mist wel wat hoor :P

• Jurre_0527
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-05-2023
Hallo,

Ik ben nieuw in dit topic, ik MTB al een lange tijd op een Cube Attention SL 2020. Erg fijne fiets en een goede service van 12gobiking.

Nu wil ik het professioneler aanpakken en ben ik opzoek naar goede MTB wear, bij Decathlon had ik daar al het e.e.a. besteld, maar hun maattabellen kloppen voor mij niet, ik heb al tig keer paketten retour moeten sturen omdat de maat niet goed was. Maar bij andere merken/winkels met goede reviews moet je zo achterlijk veel voor die kleren betalen.

Hebben jullie tips voor me qua sites of merken wat betaalbaar is en goede kwaliteit?

Vragen of opmerkingen over mijn MTB zijn ook welkom, ik hoor het graag :D

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Jurre_0527 Voor kleding zou ik eens in onderstaande topic kijken. Daar vind je vast alle gevraagde informatie en meer ;-)
Het grote fietskleding topic

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-11 09:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Nox schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:25:
Het lijkt er op dat er een non-boost steekas gebruikt is voor een boost frame + wiel. Dan kom je 6 mm draad tekort. Ik vind dat een bijzonder hoog prutsgehalte...
Kun je de as opmeten? Waarschijnlijk is de as 161 mm lang en zou je 167 moeten hebben.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Jurre_0527
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14-05-2023
@Daan_ Dankjewel, ik zal even kijken :)

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-11 18:17
Timoth schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 07:14:
[...]

Ik weet niet waar je hem besteld had, maar ik heb dezelfde fiets half januari besteld bij 12gobiking en deze afgelopen weekend op mogen halen, terwijl de verwachting was dat hij medio/eind mei binnen zou komen. Leuk verassing. Dus misschien valt het mee? Er zijn dus mensen die hun reservering hebben afgezegd, waardoor ik hem nu eerder heb.

Nu nog even in afwachting van wat accessoires (die ik nog niet besteld had) en dan komend weekend gaan! >:)
Dat zou mooi zijn! Ik heb de 23 inch versie in het blauw besteld, komt bij Fietsvoordeelshop vandaan (leverancier van ons Fietsenplan).

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Nox schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:46:
[...]

Mook kent aantal leuke stukken, waar je goed vooruit moet kijken. Vind zelf leuke route om te doen. Fiets er helaas te weinig.

Goed om te lezen dat het beter schakelt. Op de K weer kun je je kleden ;-)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

T7D_Sneezy schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:48:
Net te horen gekregen dat "mijn" Cube Attention SL (besteld in januari) misschien helemaal niet in April gaat komen.
Wanneer hij dan wel komt weten ze ook niet. Jammer dat het seizoen dan wel aardig voorbij is.
?? Het seizoen is het hele jaar lang hoor :*) Maar succes met wachten. Wachten is altijd klote.

[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 06-04-2021 11:29 ]

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-11 18:17
zonoskar schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:28:
[...]

?? Het seizoen is het hele jaar lang hoor :*) Maar succes met wachten. Wachten is altijd klote.
In de zomer zit ik meer op de racefiets (of mag ik dat niet zeggen in dit Topic? :> ).

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:10
T7D_Sneezy schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:31:
[...]

In de zomer zit ik meer op de racefiets (of mag ik dat niet zeggen in dit Topic? :> ).
probeer het voor de grap ook eens andersom ;) dan kom je er misschien wel achter dat de mountainbiken met mooi weer gewoon leuk is. (ipv een noodzakelijk kwaad om de racefiets schoon te houden).

maar zonder gekheid, ik ben (of voel) me voornamelijk mountainbiker, maar ik kan genieten van alle aspecten van fietsen. Of dat indoor workouts, rondje racefiets of lange, korte, technische, simpele, vlakke, veel hm mtb ritten zijn.

Strava

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-11 09:31
Prulleman schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:48:
[...]

probeer het voor de grap ook eens andersom ;) dan kom je er misschien wel achter dat de mountainbiken met mooi weer gewoon leuk is. (ipv een noodzakelijk kwaad om de racefiets schoon te houden).
Dit!
In eerste instantie een MTB in huis gehaald voor wat fietsactiviteit in de winter.
Laatst op een mooie lentedag ook een keer de MTB gepakt, zalig!
Trails liggen er echt heel anders bij wanneer het droog is, je kunt dan ook veel meer techniek leren en ook andere techniek dan altijd dat gebagger door de blubber heb ik het idee.

Komende zomer blijf ik de MTB zeker nog wel pakken zo af en toe.
Leuk voor de afwisseling ook :D

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-11 22:58
Het lijkt ook wel alsof wij het enige land zijn waar ze in de winter de MTB pakken. Regen, koud, modder, nat --> MTB

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-10 00:04
Holk schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:13:
Het lijkt ook wel alsof wij het enige land zijn waar ze in de winter de MTB pakken. Regen, koud, modder, nat --> MTB
Raise ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXFEealGjqcUIc1Ahk44-3bapqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJauEarWACnK6cjybUbO4mQx.jpg?f=fotoalbum_large

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Daarnaast is door de blubber ploegen op z'n zachtst gezegd niet al te best voor veel routes.

• Larko
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:48
Aapenootjes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:16:
[...]

Ik heb nog nooit in een echt bikepark gereden :+
Je zou eigenlijk wel kunnen zeggen dat mijn MTB overkill is voor mijn huidige skills, maar ik heb hem ook opgebouwd juist om daar meer aan te gaan werken. En door een aantal persoonlijke omstandigheden heb ik hem nog niet zoveel aan de tand kunnen voelen als ik wil.

Ik fiets tot nu toe voornamelijk de Nederlandse trails, met name de sint pietersberg route bij Maastricht. Steviger werk wil ik er op termijn wel mee aan gaan.
Waar ken ik dit van... Heb een Cube Stereo 160 (midden Limburg) maar rij ook hoofdzakelijk hier in de omgeving. Al moet ik zeggen dat ik blij was met een fully toen we vorig jaar nog naar Italië konden.

Hopelijk kunnen we later dit jaar ook weer richting 't buitenland of een bikepark in de omgeving (Winterberg o.i.d.)

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:38
Daan_ schreef op maandag 5 april 2021 @ 14:18:

8.7kg :D

Wat voor fiets heb jij?

BlaBlaBla

• Nox

Nox

Noxiuz

Demo schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:49:
[...]
Het lijkt er op dat er een non-boost steekas gebruikt is voor een boost frame + wiel. Dan kom je 6 mm draad tekort. Ik vind dat een bijzonder hoog prutsgehalte...
Kun je de as opmeten? Waarschijnlijk is de as 161 mm lang en zou je 167 moeten hebben.
Zal hem na werk eens opmeten en morgen een afspraak inplannen in de winkel. Dat prutsgehalte is niet onbekend bij mij. Op mijn daily hebben ze de remmen niet eens vast gezet 8)7 Zat ik een week later tijdens het remmen met m'n velgblokjes zowat tussen m'n spaken :X
wisselwerking schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:30:
[...]

Het is prima weer hoor. Gelukkig heeft het weer even geregend/gesneeuwd waardoor de routes wat minder droog zijn. Dus ja, je mist wel wat hoor :P
Ik weet niet wat jouw definitie is van prima weer... :P Het hagelt hier; dat zijn omstandigheden die ik bij voorkeur skip :+ En ik fiets rond deze tijd weer 's avonds, het is fijn als je gewoon in je lange-mouwen-shirt en korte broek een rondje kunt doen. Lange broek + lange handschoenen + muts + windbreaker + colletje is gewoon een hoop gedoe vind ik :P
Strider schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:37:
[...]

Wat voor fiets heb jij?
Cube C68 Elite gaat zo licht bijvoorbeeld, maar ik verwacht dat een specialized epic ook wel zo licht kan en nog wel wat fietsen. Jammer dat Specialized het niet op de website zet terwijl ze er wel over brallen dat hij licht is :?

[ Voor 13% gewijzigd door Nox op 06-04-2021 13:48 ]

• wisselwerking
Nox schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:39:
[...]

Zal hem na werk eens opmeten en morgen een afspraak inplannen in de winkel. Dat prutsgehalte is niet onbekend bij mij. Op mijn daily hebben ze de remmen niet eens vast gezet 8)7 Zat ik een week later tijdens het remmen met m'n velgblokjes zowat tussen m'n spaken :X

[...]

Ik weet niet wat jouw definitie is van prima weer... :P Het hagelt hier; dat zijn omstandigheden die ik bij voorkeur skip :+ En ik fiets rond deze tijd weer 's avonds, het is fijn als je gewoon in je lange-mouwen-shirt en korte broek een rondje kunt doen. Lange broek + lange handschoenen + muts + windbreaker + colletje is gewoon een hoop gedoe vind ik :P

[...]

Cube C68 Elite gaat zo licht bijvoorbeeld, maar ik verwacht dat een specialized epic ook wel zo licht kan en nog wel wat fietsen. Jammer dat Specialized het niet op de website zet terwijl ze er wel over brallen dat hij licht is :?
Ah, een nepfietser dus ;)

Ik fiets ook liever in kort-kort hoor, maar dat wil niet zeggen dat het niet gewoon prima fietsweer is. Maar in "mijn wereld" is het bijna altijd wel prima fietsweer.

Indrukwekkend licht is jouw fiets. Mijn fiets, ook cube, is 4,5kg zwaarder (ook HT). :X

• jetzt Losgehen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-04-2021
Hoi iedereen,

Graag zou ik wat advies hebben van medetweakers ivm aankoop van een MTB.
Ben sinds vorige zomer begonnen met MTB. Ik heb een fiets gekocht bij decathlon, een Rockrider van ongeveer € 300, om te zien of het iets voor mij is.

We zijn nu bijna een jaar verder, dus het is zeker wat voor mij! Heb enorm plezier en ongeacht het weer en ga elke week twee maal rijden.
Dus tijd voor iets serieuzer (en kwalitatief ) te kopen, zeker nu ik de fiets van een vriend kan lenen die 1000x beter is als mijn armzalig rockridertje.
Mijn budget is maximum € 1200 voor een hardtail.

Enkele vragen;

- Mechanische schijfremmen VS hydraulische. Ik rij momenteel met mechanische. Zijn hydraulische remmen zelf makkelijk te onderhouden (en speciaal gereedschap voor nodig?) Zijn ze een must-have of is dat eigenlijk enkel als je vrij serieuze parcours a la downhill doet.
Ik heb de fiets van een vriend kunnen lenen met hydraulische en om eerlijk te zijn merk ik het verschil toch niet zo hard.

- De levertijden op fietsen zijn belachelijk lang. Is dit normaal? Is dat altijd zo, of enkel puur door corona?

- Fietsenmaker of online? Persoonlijk wil ik er eentje kopen bij een fietsenmaker. Heb ik een locatie om te klagen als het misloopt ;). Bij een onlinewinkel vrees ik een beetje voor de service nadien. De enigste twee redenen dat ik online zou kopen is a) beschikbaarheid en b) de BE overheid verplicht nu voor een afspraak te maken als je naar de winkel gaat...
--> Indien online, welke webshops heb je een goede ervaring mee. Let op, ik woon in Belgie dus moet daar ook kunnen leveren/afhalen. Overheid verbied alle niet-essentiele reizen naar het buitenland, dus een fiets halen in een grensdorpje is een boete indien ik langs een ANPR/controle rij.

- onderhoud in algemeen. In hoeverre is dat zelf te doen? Ik ben absoluut geen mecanicien maar voldoende info opzoeken en gezond verstand heeft mij tot nu toe al veel centjes bespaard op mijn motor door zelf onderhoud uit te voeren.

- indien hier mensen zijn met een hardtail van rond mijn budget, wat is er goed aan en wat zou volgens jou beter kunnen?

Excuses als de antwoorden op mijn vragen makkelijk te vinden zijn, ik ken letterlijk niets van het MTB wereldje buiten dat je moet trappen om vooruit te gaan.

• Holk
jetzt Losgehen schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:17:
Hoi iedereen,

Ben sinds vorige zomer begonnen met MTB. Ik heb een fiets gekocht bij decathlon, een Rockrider van ongeveer € 300, om te zien of het iets voor mij is.

We zijn nu bijna een jaar verder, dus het is zeker wat voor mij! Heb enorm plezier en ongeacht het weer en ga elke week twee maal rijden.
Dus tijd voor iets serieuzer (en kwalitatief ) te kopen, zeker nu ik de fiets van een vriend kan lenen die 1000x beter is als mijn armzalig rockridertje.

Enkele vragen;

- Mechanische schijfremmen VS hydraulische. Ik rij momenteel met mechanische. Zijn hydraulische remmen zelf makkelijk te onderhouden (en speciaal gereedschap voor nodig?) Zijn ze een must-have of is dat eigenlijk enkel als je vrij serieuze parcours a la downhill doet.
Ik heb de fiets van een vriend kunnen lenen met hydraulische en om eerlijk te zijn merk ik het verschil toch niet zo hard.

- De levertijden op fietsen zijn belachelijk lang. Is dit normaal? Is dat altijd zo, of enkel puur door corona?

- Fietsenmaker of online? Persoonlijk wil ik er eentje kopen bij een fietsenmaker. Heb ik een locatie om te klagen als het misloopt ;). Bij een onlinewinkel vrees ik een beetje voor de service nadien. De enigste twee redenen dat ik online zou kopen is a) beschikbaarheid en b) de BE overheid verplicht nu voor een afspraak te maken als je naar de winkel gaat...
--> Indien online, welke webshops heb je een goede ervaring mee. Let op, ik woon in Belgie dus moet daar ook kunnen leveren/afhalen. Overheid verbied alle niet-essentiele reizen naar het buitenland, dus een fiets halen in een grensdorpje is een boete indien ik langs een ANPR/controle rij.

- onderhoud in algemeen. In hoeverre is dat zelf te doen? Ik ben absoluut geen mecanicien maar voldoende info opzoeken en gezond verstand heeft mij tot nu toe al veel centjes bespaard op mijn motor door zelf onderhoud uit te voeren.

- indien hier mensen zijn met een hardtail van rond mijn budget, wat is er goed aan en wat zou volgens jou beter kunnen?

Excuses als de antwoorden op mijn vragen makkelijk te vinden zijn, ik ken letterlijk niets van het MTB wereldje buiten dat je moet trappen om vooruit te gaan.
Mechanische schijven zijn... wat dubieuzer als het gaat om presteren als ze wat warmer worden. Ik zou altijd voor de hydraulische gaan, maar voor je budget is dat eigenlijk geen issue, daar zitten 99 van de 100 keer een hydraulische op

Levertijden zijn door corona; weinig gemaakt, veel vraag, iedereen wil fietsen (jeuh). Lokale fietsenmakers hebben vaak nog wel wat staan, dozenschuivers als 12Go hebben meestal voorrang op de levering. Of je online of niet moet kopen is wat je wilt; kun je niets qua onderhoud zou ik het lokaal houden. Draai je je hand niet om voor een nieuwe BB installeren of je remmen te bloeden, dan zou ik online zeker niet links laten liggen.

Budget... Dan kom je op een Cube uit denk ik, misschien een goedkopere Trek of Canyon, maar die laatste is alleen online te bestellen.

• Prulleman
@jetzt Losgehen boven de 600 euro ga je geen MTB met mechanische schijfremmen vinden, dus dat maakt het wellicht makkelijker, qua onderhoud valt het reuze mee, af en toe moet je ze ontluchten, maar bij de wat betere remmen is dat iets wat misschien 1 x per jaar of zelfs minder hoeft.

verder, als je voorkeur hebt voor lokaal, ga kijken wat er te vinden, dan blijft weinig tot niks over, maar als er wat tussen zit sla je slag :) de komende 3 maanden ga je niks beters of anders vinden

Strava

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:20

Rmg

Ik zou alleen al voor hydraulisch gaan omdat die zelfstellend zijn itt mechanische :P

De keuze met de 'grootste impact' is lucht of coil vork, waarbij luchtgeveerde vorken over het algemeen beter zijn.

Met het juiste gereedschap (momentsleutel) is 90% van het onderhoud zelf te doen imo.
Vork servicen en wiel richten zijn wel de 2 klussen die ik over zou laten aan een fietsenmaker.

Verder stelt zo'n groot onderhoud van een fietsenmaker niet veel meer voor dan een blik op het schakelgedrag werpen, sommige dingen loshalen, invetten en weer vaszetten en je bouten langslopen, afhankelijk van de zaak willen ze ook nog wel eens een kabelset vervangen.

Als je mazzel hebt steken ze ook nog een kettingchecker tussen je ketting om slijtage te checken, maar dat hangt heel erg af van de kwaliteit v/d fietsenmaker :x

[ Voor 5% gewijzigd door Rmg op 06-04-2021 15:42 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:37:
[...]

Wat voor fiets heb jij?
Scott Scale RC900 Pro (2019) Op papier komt deze op 9,7kg met race face crank. Alleen nodige aan veranderd, waaronder; carbon wielen, voorvork SID SL Ultimate, Schmolke carbon stuur en zadelpen, XTR remmen...... Laatst kaal gewogen zonder, pedalen, Garmin sensors, bel, mudguard.

Alleen zadelpen weer ingewisseld voor dropper. Die miste ik toch wel. lichte fiets is leuk, maar ga er niet sneller door fietsen. ;)

Edit:
Meest onzinnige upgrade was/is de Schmolke zadelpen. Die mag ik terug sturen en krijg centen terug. Die is al keer vervangen en nieuwe is ook niet echt een topper. Iets te veel flex.

Beste upgrade waren de wielen.

[ Voor 64% gewijzigd door Daan_ op 06-04-2021 15:59 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

jetzt Losgehen schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:17:
Hoi iedereen,

Enkele vragen;

Op een fiets van 1200 zitten hydraulische remmen. Dingen waar je naar moet kijken is een goed zittend frame. De rest is vaak wel vervangbaar. Kijk of je een 1x11 of 1x12 aandrijflijn kan kopen voor dat geld, da's wel een pre als je het mij vraagt. Je kan altijd je beoogde bike hier droppen ;)

Onderhoud is goed zelf te doen. Een momentsleuteltje is aanbevolen en een goede set imbus sleuteltjes. Er zal later wel wat bijkomen, montagevet, een kettingzweep misschien, cassette afnemer, remschijfrichter, alles wat je aanschaft voor een keer een goede flinke beurt voor je fiets :p

Tip: bestel squirtlube mee. Qua budget denk ik dat je aan een cube reaction alu frame een hoop plezier kan hebben. Carbon is vanaf 1700 bereikbaar.

• Chris89
  • Laatst online: 12:16
De standaard is tegenwoordig rond de 10 a 11 versnellingen.

Alleen het bos (MTB parcours) zit hier nogal een stukje vanaf, dus ben ik ben meestal eerst een half uur aan het fietsen. En ik wil eigenlijk voor vakantie maar 1 fiets mee nemen dus ik zit er over na te denken om 2*11 of 2*10 te gaan zoeken. Maar ik merk dat de spoeling hierin heel erg dun is.

Heeft er iemand tips voor deze vraag?
Ik weet dat Cube en Scott wat modellen heeft.

• Prulleman
@Daan_ als je met schmolke aan de slag gaat, dan kan je wel een lichte fiets opbouwen ja :)

Maar als je een 29er onder de 10 en zeker onder de 9 kg wilt krijgen, dan moet je flink uitpakken, dat haal je niet met een paar lichte onderdelen, dan moet je het echt met alles aan de bak of een top model kopen.

(het topmodel canyon exceed met een carbon stuurpen/stuur combinatie en verder ook alles carbon is 9,7 kg. met een superlicht frame van 1 kg, maar dan heb je nog een "betaalbare fiets" van 4500)

de duurdere merken hebben veelal top end hardtails van 8,5-9,5 kg voor 8-10k

een Cannondale FSi High Mod 1 van 8200 euro is 8,9 kg, de ultimate voor 4k meer is 8,7 kg
)

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 06-04-2021 16:42 ]

Strava

• Strider
Daan_ schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:41:
[...]

Scott Scale RC900 Pro (2019) Op papier komt deze op 9,7kg met race face crank. Alleen nodige aan veranderd, waaronder; carbon wielen, voorvork SID SL Ultimate, Schmolke carbon stuur en zadelpen, XTR remmen...... Laatst kaal gewogen zonder, pedalen, Garmin sensors, bel, mudguard.

Alleen zadelpen weer ingewisseld voor dropper. Die miste ik toch wel. lichte fiets is leuk, maar ga er niet sneller door fietsen. ;)

Edit:
Meest onzinnige upgrade was/is de Schmolke zadelpen. Die mag ik terug sturen en krijg centen terug. Die is al keer vervangen en nieuwe is ook niet echt een topper. Iets te veel flex.

Beste upgrade waren de wielen.
Niet sneller door fietsen is dezelfde snelheid met minder inspanning? :+

Mijn fiets is volgens mij 13.5kg ofzo, met een fiets van onder de 9kg moet je toch wel significant sneller gaan :+

BlaBlaBla

• Prulleman
Chris89 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:23:
De standaard is tegenwoordig rond de 10 a 11 versnellingen.

Alleen het bos (MTB parcours) zit hier nogal een stukje vanaf, dus ben ik ben meestal eerst een half uur aan het fietsen. En ik wil eigenlijk voor vakantie maar 1 fiets mee nemen dus ik zit er over na te denken om 2*11 of 2*10 te gaan zoeken. Maar ik merk dat de spoeling hierin heel erg dun is.

Heeft er iemand tips voor deze vraag?
Ik weet dat Cube en Scott wat modellen heeft.
ligt eraan in welke prijsklasse.. vanaf 1000 is eerder 1x12 standaard tegenwoordig, aangezien SRAM 2 budget 1x12 groepen heeft ( en niet eens meer 1 of 2x 11 aanbied) en Shimano nu ook met Deore en hoger al 1x12 heeft..

ik rij zelf met 1x11 met een 34 oval voor en een 11-42 achter en dat gaat ook op de weg prima, kan best met gemiddeld 30 per uur naar het bos rijden als ik daar behoefte aan heb en in het terrein zou ik geen 2x meer willen hebben.
nadeel van mijn setup is dat het voor het buitenland eigenlijk te weinig is qua range, dan zou ik een kleiner voorblad moeten steken, MAAR met een 10-51 shimano of een 10-52 sram cassette heb je genoeg range voor de bergen en met een 32 of 34 voor nog best wat top end voor een vlak stuk over de weg.

Strava

• Chris89
Prulleman schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:34:
[...]

ligt eraan in welke prijsklasse.. vanaf 1000 is eerder 1x12 standaard tegenwoordig, aangezien SRAM 2 budget 1x12 groepen heeft ( en niet eens meer 1 of 2x 11 aanbied) en Shimano nu ook met Deore en hoger al 1x12 heeft..

ik rij zelf met 1x11 met een 34 oval voor en een 11-42 achter en dat gaat ook op de weg prima, kan best met gemiddeld 30 per uur naar het bos rijden als ik daar behoefte aan heb en in het terrein zou ik geen 2x meer willen hebben.
nadeel van mijn setup is dat het voor het buitenland eigenlijk te weinig is qua range, dan zou ik een kleiner voorblad moeten steken, MAAR met een 10-51 shimano of een 10-52 sram cassette heb je genoeg range voor de bergen en met een 32 of 34 voor nog best wat top end voor een vlak stuk over de weg.
Budget is rond 1000 a 1300/1400 euro.
Vandaar deze vraag ook. Alleen er is in de deze prijsklasse niet heel veel te vinden.

Shimano heeft trouwens mijn voorkeur en dat het liefst SLX. Maar denk dat onhaalbaar is...

• Prulleman
Chris89 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:40:
[...]

Budget is rond 1000 a 1300/1400 euro.
Vandaar deze vraag ook. Alleen er is in de deze prijsklasse niet heel veel te vinden.

Shimano heeft trouwens mijn voorkeur en dat het liefst SLX. Maar denk dat onhaalbaar is...
probleem is vooral dat er gewoon te weinig onderdelen zijn.. als je nu op zoek gaat naar een shimano 12 speed cassette heb je dikke pech, die zijn zo goed als overal uitverkocht. En dan zal shimano (denk ik) nog een beetje zijn best doen om de boel te verdelen over verschillende retailers en de OEM's

wat een via via heb begrepen is dat cube gewoon een lading frames klaar heeft staan voor afmontage, maar dat er simpelweg niet genoeg onderdelen zijn.

-normaal gesproken- zou je voor 1300 euro best een mooie fiets met een SLX/XT mix moeten kunnen vinden, maar die zijn nu gewoon uitverkocht en niet leverbaar. Online pre-orderen zit er veelal niet in en moet je het doen met een voorraad mail en wie dan de snelste is (bij mantel bv). En ga je een order plaatsen bij je LBS, dan kan die -misschien- in 8 weken leveren, maar dat zou ook best 16 weken kunnen worden (of nog meer, of gewoon niet..).

Desalniettemin zou ik toch op zoek gaan naar een fiets met 1x12
zoiets bv: https://www.mantel.com/cu...B%5D=8011&spec%5B%5D=9470
wellicht is de zwarte eind van de maand leverbaar.. maar dan heb je voor 1250 een deore/xt mix (xt remmen en achterderailleur, shifter, cassette en ketting deore. Die cassette en ketting, die slijten toch, dus die kan je vervangen met waar je zin in hebt, en als je wil kan je de shifter ooit een keer upgraden voor 5 tientjes

Strava

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:41

Quakie

quakelen

Strider schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:32:
[...]

Mijn fiets is volgens mij 13.5kg ofzo, met een fiets van onder de 9kg moet je toch wel significant sneller gaan :+
GMBN heeft het een keer getest in het verleden...
Uit mijn hoofd .. lichtere fiets en verschil als extra gewicht tov zwaardere gewicht.

Het kwam er op neer, dat het beste is om als rijder af te vallen ipv een lichtere fiets te kopen.

klopt ook wel.. volgens mij was mijn oude MTB ook 13 a 14 kilo en mijn huidige is 11. Merkte het niet echt..Ben zelf >25 kilo kwijt en dat merk ik wel goed.

Ik teken nergens meer voor

• Prulleman
bergop is gewicht echt wel een ding.. maar dan moet je het wel als percentage van het totaal pakken, dus als je zelf 100 kg bent, dan gaat die kg het op je fiets niet uitmaken, maar bij 65 kg en een fiets van 11 of 9, in een wedstrijd met veel hm, dan heb je het toch echt wel over significante verschillen.

Maar we wonen hier op een pannekoek en de meeste rijden geen wedstrijden, of moeten er in ieder geval hun brood niet mee verdienen, dus het is allemaal geneuzel in de marge..

Maar dan neemt niet weg dat het niet gewoon leuk is om je fiets te upgraden :)
zelf vond ik ook (misschien wel palcebo..) mijn nieuwe carbon wielen een grote vooruitgang, ik reed op Dorst en de andere rondjes hier in de buurt 30 seconden van mijn PR's. Het stuurt strakker, en accelereert vlotter. Voor mijn gevoel voelt de fiets ook lichter in bochten doordat de middelpuntsvliegende kracht een stuk minder is als je de boel een beetje plat legt.
Pak maar eens een draaiend wiel bij de naaf vast en kantel het dan, dan voel je behoorlijk wat tegenwerkende krachten, dit is een stuk minder met lichte velgen. Dat gooit en smijt gewoon lekkerder door s bochtjes.

Strava

• Lensent
Mensen die ervaring hebben met de Stoneman Arduenna tocht? Hoe heb je je daar op voorbereid?

Ben nu een ruim jaar aan het mtben en merk dat ik toe ben aan langere tochten. Ga in oktober aan een 80km marathon meedoen 😆

• Prulleman
Lensent schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:10:
Mensen die ervaring hebben met de Stoneman Arduenna tocht? Hoe heb je je daar op voorbereid?

Ben nu een ruim jaar aan het mtben en merk dat ik toe ben aan langere tochten. Ga in oktober aan een 80km marathon meedoen 😆
poe.. net even gekeken, maar dat is wel een tochtje...

ik heb in 2018 voor het eerst een marathon gereden (RdhF, 65 km) toen "gewoon" zoveel mogelijk 2 keer in de week 1-2 uur fietsen, als het kon meer. Daar heb ik het toen redelijk van afgebracht, maar:
- begin langzamer dan je zou denken, je gaat eerder te snel dan te langzaam wat je aan het einde opbreekt en niet goed is voor de overall tijd
- zorg voor een goed klim verzet, als je nu bv een 10-50 cassette hebt, knal er gewoon een 30 op voor, daar zal je bij de laatste klim blij mee zijn (en eerder waarschijnlijk ook ;))
- eet meer dan je denkt nodig te hebben, blijven eten en drinken,
- leer je hartslag zones goed kennen, ik weet nu dat ik met 165+ toch echt een keer tegen de muur aanloop als het langer dan 2 uur is.. maar 130 kan ik volhouden tot ik blaren op mijn kont heb (bij wijze van spreken)

Op zich -hoef- je niet vaak lange tochten te doen als voorbereiding, al is het wel goed om een beetje te weten hoe het is om meer dan 4 uur op de fiets te zitten. qua fitness kan je best voldoende trainen met intervallen of andere intensieve kortere ritten. Maar lange duurtraining heeft ook zeker zijn plaats als je er genoeg tijd voor hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Prulleman op 06-04-2021 17:19 ]

Strava

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:13
@Lensent

Vette tocht. Die heb ik even opgeslagen en m'n maatje al geappt ;)

Prulleman geeft al hele goede tips. Een hartslagmeter is echt een aanrader.

Is die 80km marathon in NL? Want dan is het gewoon een kwestie van rustig beginnen en blijven trappen!

• Lensent
Ja, is in NL. Overijssel.

Dank voor je bijdrage. Mn langste rit so far was 50 kilometer maar ik heb nog wat tijd te gaan inclusief zomeravonden :p

Verder doe ik met een vriend mee met de olympische gedachte haha

[ Voor 7% gewijzigd door Lensent op 06-04-2021 18:01 ]

• jetzt Losgehen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-04-2021
Hartelijk dank voor de antwoorden!

Ik zal me vanavond dan nog eens verdiepen in de verschillende modellen en ze eventjes hier posten. Al heb ik wel enorme interesse in die Cube Reaction.

Nog een kleine vraag ivm framegarantie. Wat moet ik mij hierbij voorstellen? Iemand deze garantie al eens ondervonden?

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:13
Lensent schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:01:
Ja, is in NL. Overijssel.

Dank voor je bijdrage. Mn langste rit so far was 50 kilometer maar ik heb nog wat tijd te gaan inclusief zomeravonden :p

Verder doe ik met een vriend mee met de olympische gedachte haha
Gewoon lekker veel fietsen. Als jij over een tijdje 50-60 km redelijk makkelijk fietst dan haal je daarna ook wel de 80. Hardlopers die trainen voor een marathon lopen ook niet iedere keer een hele afstand. Het is al goed dat je een doel hebt, dan ga je die ene keer dat het een beetje miezert of hard waait toch weer net wel fietsen ;)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

jetzt Losgehen schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:02:
Hartelijk dank voor de antwoorden!

Ik zal me vanavond dan nog eens verdiepen in de verschillende modellen en ze eventjes hier posten. Al heb ik wel enorme interesse in die Cube Reaction.

Nog een kleine vraag ivm framegarantie. Wat moet ik mij hierbij voorstellen? Iemand deze garantie al eens ondervonden?
enorm verschil per merk. Zelf alleen ervaring van dicht bij via Trek en dat is gewoon super, 2 gescheurde frames (keertje liggende achtervork op een fully) en een top-tube. Werden keuzes gegeven voor een upgrade of vervanging, (zeker de liggende achtervork was op een paar jaar oude fiets, dan is het een stuk leuker om 1500 euro korting te krijgen op een nieuwe fiets dan je troep van je 6 jaar oude frame op een New-Old-Stock frame gemonteerd te krijgen). Zeker met wat stevig onderhandelen met de verkoper & indirect Trek was daar wel wat leuks uit te halen :+

Zou MBT die Cube als je die echt overweegt niet te lang wachten, die is vrij vlot weer weg gok ik zo.

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 06-04-2021 18:10 ]

• wisselwerking
Rudolf schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:09:
[...]

Gewoon lekker veel fietsen. Als jij over een tijdje 50-60 km redelijk makkelijk fietst dan haal je daarna ook wel de 80. Hardlopers die trainen voor een marathon lopen ook niet iedere keer een hele afstand. Het is al goed dat je een doel hebt, dan ga je die ene keer dat het een beetje miezert of hard waait toch weer net wel fietsen ;)
Mee eens. Voor mijn eerste ultra marathon (Drenthe 200 in 2017 (blubbereditie)) had ik niet echt specifiek getraind. Dat was gewoon een kwestie van blijven trappen. Maar als er wat meer hoogtemeters in de route zitten, dan wordt het uiteraard wel wat anders.

Interessante uitdaging trouwens die tocht. Ik zal eens kijken

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

wisselwerking schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:13:
[...]

Mee eens. Voor mijn eerste ultra marathon (Drenthe 200 in 2017 (blubbereditie)) had ik niet echt specifiek getraind. Dat was gewoon een kwestie van blijven trappen. Maar als er wat meer hoogtemeters in de route zitten, dan wordt het uiteraard wel wat anders.

Interessante uitdaging trouwens die tocht. Ik zal eens kijken
Erg steile klimmetjes die net iets te lang zijn om 'op macht' omhoog te trekken zijn vooral de dingen die voor mij killig zijn, dan fiets ik me snel over de kop. Zelfde als het erg technisch of variabel van stijgingspercentage is.

Reed laatst nog bijna het zelfde rondje maar ipv een keer of 5 een klim van 500 meter 60 meter omhoog door technisch terrein; nam ik een verhard tot gravel route waar je 70 meter omhoog moest in 1.5km. Dat verschil is gigantisch, de 2e keer had ik een stuk meer hoogtemeters, kortere totale fietstijd en was ik nog niet op (Kwam ook omdat ik met een vriend fietste die qua conditie 'wat' achterblijft :+)

Moraal van het verhaal: kijk heel goed uit om je niet over de kop te fietsen op klimmetjes. Afhankelijk van het parcours kan je altijd later nog flink gas geven als je 'te veel' gespaard hebt. Zeker als je toch niet voor de laatste paar % sneller gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door GoldenSample op 06-04-2021 18:35 ]

• Lensent
Ik ga oefenen mbv een GPX van eerdere edities. Weet ik wat me te wachten staat.

• ZanielGa
Lensent schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:54:
Ik ga oefenen mbv een GPX van eerdere edities. Weet ik wat me te wachten staat.
Ik weet niet of het hier zo ook is, maar houdt er rekening mee dat er soms speciale toestemming is gegeven om te fietsen op bepaalde stukken. Normaal mag je dan op deze delen niet rijden. Kan zijn dat het hier niet zo is hoor, maar gewoon even om het te melden. (Er is momenteel al te veel geklaag over mensen die offroad fietsen)

[ Voor 7% gewijzigd door ZanielGa op 06-04-2021 19:05 ]

• AntonT
  • Laatst online: 11:03

AntonT

One Ton!

Ik heb de Stoneman Taurista gereden afgelopen jaar en ik was niet onder de indruk. Mijn voornaamste lol bij lange tochten met flinke hoogtemeters zijn de singletrack-afdalingen. Dat was bij de Stoneman helemaal niet het geval. Eigenlijk grotendeels schotterpad. Op zich een mooie omgeving, maar ik hoef geen 4000 hoogtemeters weg te trappen om vervolgens steeds over een saaie doubletrack af te dalen.

Ik hoop dat de Ardennen-versie beter is in dat opzicht. Wel echt een monster-tocht met nog 35km extra. En wat ik heb gemerkt met mijn beperkte ritten in de Ardennen dat het nog een stuk zwaarder is dan de hogere bergen omdat het echt constant up en down gaat. Ik rijd ook 7-daagse stage races dus ik kan het doen in mijn "gewone" conditie, maar ik fiets gemiddeld ook zo'n 8-10h per week. Beste voorbereiding is vooral veel duurritten doen denk ik.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:28:
@Daan_ als je met schmolke aan de slag gaat, dan kan je wel een lichte fiets opbouwen ja :)

Maar als je een 29er onder de 10 en zeker onder de 9 kg wilt krijgen, dan moet je flink uitpakken, dat haal je niet met een paar lichte onderdelen, dan moet je het echt met alles aan de bak of een top model kopen.

(het topmodel canyon exceed met een carbon stuurpen/stuur combinatie en verder ook alles carbon is 9,7 kg. met een superlicht frame van 1 kg, maar dan heb je nog een "betaalbare fiets" van 4500)

de duurdere merken hebben veelal top end hardtails van 8,5-9,5 kg voor 8-10k

een Cannondale FSi High Mod 1 van 8200 euro is 8,9 kg, de ultimate voor 4k meer is 8,7 kg
)
De Scott Scale was 9.7 kg volgens opgave van Scott met race face crank. Bij de Scott was de winst te behalen met de wielen (+/- 500gr) en voorvork (+/-300gr). Bij de rest worden de marges wel stuk minder.

Schmolke maakt zeker licht spul. Zadelpen is zo'n 100gr en stuur zo'n 90gr. Alleen zadelpen was voor mij geen succes. Niet comfortabel te veel flex. Opgegeven moment de Syncros pen terug geplaatst. 130gr zwaarder en stuk comfortabeler. Lichter is niet perse beter ;-)
Strider schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:32:
[...]

Gewicht merkte ik wel iets met steile klimmetjes, maar ben zelf niet iemand die perse de snelste wil zijn en PR's wil najagen. Plezier hebben is belangrijkste.

Het was afgelopen jaar een leuk project om aan te werken. De upgrades geleidelijk aan gedaan. En zo ook kunnen ervaren wat wel werkte en wat niet. Grootste succes waren de wielen.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bedoel je de toch van 176km met zo'n 4000+ hm? Hier vind je hele discussie over deze tocht https://www.mountainbike....ewtopic.php?f=11&t=144377

Zou zelf proberen routes te fietsen van 80+ kilometers met nodige hoogte meters. Heb wel route in Reichswald van zo'n 100km en iets meer dan 2000 hm en combineer je deze met Rijk van Nijmegen dan heb je wel redelijke voorbereiding ;-)

[ Voor 18% gewijzigd door Daan_ op 06-04-2021 20:42 ]

• Chris89
Prulleman schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:55:
[...]

probleem is vooral dat er gewoon te weinig onderdelen zijn.. als je nu op zoek gaat naar een shimano 12 speed cassette heb je dikke pech, die zijn zo goed als overal uitverkocht. En dan zal shimano (denk ik) nog een beetje zijn best doen om de boel te verdelen over verschillende retailers en de OEM's

wat een via via heb begrepen is dat cube gewoon een lading frames klaar heeft staan voor afmontage, maar dat er simpelweg niet genoeg onderdelen zijn.

-normaal gesproken- zou je voor 1300 euro best een mooie fiets met een SLX/XT mix moeten kunnen vinden, maar die zijn nu gewoon uitverkocht en niet leverbaar. Online pre-orderen zit er veelal niet in en moet je het doen met een voorraad mail en wie dan de snelste is (bij mantel bv). En ga je een order plaatsen bij je LBS, dan kan die -misschien- in 8 weken leveren, maar dat zou ook best 16 weken kunnen worden (of nog meer, of gewoon niet..).

Desalniettemin zou ik toch op zoek gaan naar een fiets met 1x12
zoiets bv: https://www.mantel.com/cu...B%5D=8011&spec%5B%5D=9470
wellicht is de zwarte eind van de maand leverbaar.. maar dan heb je voor 1250 een deore/xt mix (xt remmen en achterderailleur, shifter, cassette en ketting deore. Die cassette en ketting, die slijten toch, dus die kan je vervangen met waar je zin in hebt, en als je wil kan je de shifter ooit een keer upgraden voor 5 tientjes
Dit klinkt inderdaad als de makkelijkste weg. Maar ik wil mij fiets graag breder inzetten. Levertijden zijn geen probleem, wil alleen een fiets hebben waar ik meerdere jaren mee doen kan. Mix xt is dat betreft prima alleen dan met 2 blades voor. Welke opties zijn er dan precies en wat raden jullie aan?

• Sjoewe
Niet. 2x setups zijn echt niet meer van deze tijd. Gewoon 1x 12 nemen.

• ZanielGa
Chris89 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 22:42:
[...]

Dit klinkt inderdaad als de makkelijkste weg. Maar ik wil mij fiets graag breder inzetten. Levertijden zijn geen probleem, wil alleen een fiets hebben waar ik meerdere jaren mee doen kan. Mix xt is dat betreft prima alleen dan met 2 blades voor. Welke opties zijn er dan precies en wat raden jullie aan?
Even ter informatie, Voor de meeste standaard setups van 2x zijn de verhoudingen tussen de lichste en zwaarste versnelling ongeveer gelijk aan dat van een 1x setup. Er zitten dus gewoon wat extra stapjes tussen maar de uitersten blijven redelijk gelijk. Omdat een 1x setup dan eenvoudiger is (vanwege het ontbreken van een voor derailleur) worden deze vaak aangeraden.

Waar heb je het gevoel dat je te kort zou komen met een 1x12? Zelf vind ik bijvoorbeeld 40km/u met een 32-10 geen probleem, maar ik weet niet hoe dat voor jou zit.

2 Bladen voor zijn nog wel verkrijgbaar maar het wordt wel steeds zeldzamer. Je zal dus even moeten kijken wat er is.

[ Voor 8% gewijzigd door ZanielGa op 07-04-2021 06:33 ]

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Sherlock

No Shit

In dat opzicht vraag ik me ook wel af wat het voordeel is van 2x tov 3x. Ik rij nog met een 3x10, maar dat heeft dezelfde nadelen (voorderailleur) als een 2x10, maar ook voordelen van extra bereik en (vooral) meer stapjes. De granny gebruk ik zelden, maar als ik hem moet gebruiken ben ik wel blij dat ik hem heb. Middelste gebruik ik voor zo'n beetje 90% van de trails die ik rijd, in Nederland. En het buitenste blad is lekker als ik onderweg naar de trails ben en een beetje door wil trappen.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:52
Op een 1x12 met 10-51 cassette en 32T voorop vind ik zelf het bereik te ver uiteen lopen. De twee grootste bladen gebruik ik zeer zelden. Als je iets dat anders wilt kun je bijvoorbeeld kijken naar een 34 of zelf 36T voorblad, of een 10-45 cassette. Op je grote bladen lever je dan wel wat in, maar overall fietst dat alsnog fijner dan een 2x of 3x voorderailleur. Opties genoeg.

Besef ook, dat met een 2x voorblad je cassette bladen sowieso compacter zullen zijn, dus qua bereik zal het elkaar niet schelen. Alleen in de stapjes en een stuk overlap. Online is er wel een tool om gear setups te vergelijken.

[ Voor 22% gewijzigd door Marty! op 07-04-2021 08:36 ]

• Sjoewe
Het is een misvatting dat een 2x drivetrain een groter bereik geeft. Hooguit iets meer stapjes tussen de versnellingen, maar de vraag is wel hoeveel praktisch nut dat heeft op de trails, aangezien je op moderne MTB trails maar zelden op cadans kan rijden.

Als je een XT 2x 36/22 met een 11-42 cassette afzet tegen een SRAM GX Eagle met een 32 en een 10-52 cassette, dan zie je dat er eigenlijk maar weinig verschil is in de bruikbare versnellingen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zPktjN1.png

• Rmg

Rmg

Ik zou gewoon mooi een 10-52 op t wiel zetten en een 32t voor, 34t (of 36t als het past) erbij voor de vlakke dagen ofzo

• Prulleman
Sjoewe schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:36:
Het is een misvatting dat een 2x drivetrain een groter bereik geeft. Hooguit iets meer stapjes tussen de versnellingen, maar de vraag is wel hoeveel praktisch nut dat heeft op de trails, aangezien je op moderne MTB trails maar zelden op cadans kan rijden.

Als je een XT 2x 36/22 met een 11-42 cassette afzet tegen een SRAM GX Eagle met een 32 en een 10-52 cassette, dan zie je dat er eigenlijk maar weinig verschil is in de bruikbare versnellingen.

[Afbeelding]
gewoon dit!

je schakelt met je 2x ook niet van voren als je 1 tikje lichter of zwaarder wilt, die pak je enkel voor bergop of bergaf, dus effectief maakt het niks uit. Je gaat simpelweg niet zitten prutsen met de juiste combinatie voor en achter om de perfecte cadans te trappen voor 10 seconden rechtdoor.

in de meest gebruikte range op de trails zit je met stapjes van 2-3 tandjes per kransje, voor zowel 1x als 2x.
In de 30+ op de weg range zit je met stapjes van 2 kransjes in beide gevallen.

Strava

• Holk
En de meeste mensen die ik ken met een 2x setup voor rijden (in Nederland althans) alles op het grote blad voor. Schakelen nagenoeg nooit naar klein voor.

• wisselwerking
Ik fiets nog met een 2x setup (Cube Reaction Pro 2018) en het klopt wat @Holk zegt. Ik fiets in NL praktisch alleen op grote blad. Alleen in het buitenland kom ik wel eens op het binnenblad. Ik zat net even te kijken naar de nieuwe Cube Reaction Pro die een 1x setup heeft. Als ik de 2018 en 2021 modellen naast elkaar zet is het bereik praktisch hetzelfde. Nu moet ik zeggen dat ik nog nooit problemen heb gehad met mijn 2x setup (of daarvoor met een 3x setup). Daarnaast vind ik het ook wel fijn dat als je onverwacht toch een zwaardere klim voor de kiezen krijgt je ook in 1x naar het binnenblad kan klappen om wat makkelijker naar boven te komen.

Maar conclusie is dat ik nu ook gewoon voor een 1x setup zou gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door wisselwerking op 07-04-2021 09:35 ]

• Holk
@wisselwerking Als je die pizzaschijf van een 50/51 of 52 er op zet dan knal je ook naar boven. En zoals hierboven al staat, als je even van groot voor naar klein voor wil, moet je alsnog 4 kransjes achter schakelen wil je hetzelfde bereik hebben als een 50 achter op een 1x setup.

• wisselwerking
@Holk: dat klopt hoor, maar een mogelijk voordeel is dat je bij een 2x setup wel direct meerdere stappen overslaat, maar goed, met snel schakelen met een 1x setup zou je waarschijnlijk hetzelfde ook wel bereiken. Ik zou het eigenlijk in de praktijk moet testen óf het inderdaad echt een voordeel is.

Nu moet ik zeggen dat ik de 42t echt heel sporadisch gebruik. Ook in het buitenland is dat niet echt vaak nodig.

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:38

erikver

Ik zeg...

drBunhead schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:03:
[...]

Het is zeker de bedoeling om vaker dan 1 keer per jaar een bikepark/bergen te bezoeken. De Santa Cruz heeft wat dat betreft ook vele km gemaakt wereldwijd. Vind mezelf dus ook minimaal trail-enduro kant opgaan waarbij ik "geforceerd" vast zit aan het rijden in NL door de woonplaats.

Stumpy en met name Stumpy EVO zijn zeer geschikte fietsen inderdaad, maar vind ze nogal aan de prijs in combi met de afmontage (stonden eerst ook wel degelijk in de lijst).

Persoonlijk vind ik de Norco Sight ook een hele mooie, met up-to-date Geo. Maar volgens Norco is de XL geschikt tot 190/192 en daar zit ik net boven, dit doet mij heel erg twijfelen of dit past. Anders is dat de voornaamste kanshebber.

Burly hardtail heb ik helaas geen ervaring mee, staan wel bewust ertussen omdat ik ze persoonlijk heel mooi vind. Ben alleen beetje bedacht voor het gebrek aan tractie, comfort en het veel intensiever zijn tov een fully waardoor ik twijfel.
Ik heb zelf een XL Norco Fluid FS1 uit 2019 en ben 1.94m lang met relatief lange benen. De fiets past mij prima. Rij voornamelijk in Nederland (UHR of Rijk van Nijmegen) met uitstapjes naar het buitenland (Ardenne, Winterberg).

De Sight is qua reach nog groter dan mijn Fluid (515 vs 500) dus ik zou deze zeker niet afwijzen omdat Norco maar tot 190/192 opgeeft. De vraag is echter of je uberhaupt nog aan een XL gaat komen. Bijvoorbeeld Bastabikes heeft alleen nog maar de kleinere modellen.

Life's not a Krentenbol

• hoi1234
Nox schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 16:13:
[...]

Op een fiets van 1200 zitten hydraulische remmen. Dingen waar je naar moet kijken is een goed zittend frame. De rest is vaak wel vervangbaar. Kijk of je een 1x11 of 1x12 aandrijflijn kan kopen voor dat geld, da's wel een pre als je het mij vraagt. Je kan altijd je beoogde bike hier droppen ;)

Onderhoud is goed zelf te doen. Een momentsleuteltje is aanbevolen en een goede set imbus sleuteltjes. Er zal later wel wat bijkomen, montagevet, een kettingzweep misschien, cassette afnemer, remschijfrichter, alles wat je aanschaft voor een keer een goede flinke beurt voor je fiets :p

Tip: bestel squirtlube mee. Qua budget denk ik dat je aan een cube reaction alu frame een hoop plezier kan hebben. Carbon is vanaf 1700 bereikbaar.
@jetzt Losgehen nog een tip: Als je squirt lube wilt gaan gebruiken, kun je dit tegen betaling van 400 "punten" bij Futurumshop gratis bijbestellen met een bestelling.

• Nox

Nox

Noxiuz

hoi1234 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:23:
[...]

@jetzt Losgehen nog een tip: Als je squirt lube wilt gaan gebruiken, kun je dit tegen betaling van 400 "punten" bij Futurumshop gratis bijbestellen met een bestelling.
Goede tip :P Ga ik ook gebruik van maken denk.

Carbon is trouwens al vanaf 1400/1450 bereikbaar:
https://www.cube.eu/nl/20...tion-c62-one-carbonnblue/
wisselwerking schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:46:
@Holk: dat klopt hoor, maar een mogelijk voordeel is dat je bij een 2x setup wel direct meerdere stappen overslaat, maar goed, met snel schakelen met een 1x setup zou je waarschijnlijk hetzelfde ook wel bereiken. Ik zou het eigenlijk in de praktijk moet testen óf het inderdaad echt een voordeel is.

Nu moet ik zeggen dat ik de 42t echt heel sporadisch gebruik. Ook in het buitenland is dat niet echt vaak nodig.
Ik kwam van 3x9 naar 1x12 en merk toch echt weinig van de range of discomfort van het schakelen. De SLX shifters en hoger komen sowieso met rapid fire en bij sram idem dito. Dan tik je in een keer 3 versnellingen achter omhoog, dat geeft je weer wat ruimte om je volgende schakelmove voor te bereiden op halve kracht. Vervelender is het opschakelen na de beklimming, dat zijn vaak 5-6-7 klikken en soms wat meer, maar er zijn shifters waar je ook zo'n rapid fire hebt (uit mijn hoofd pas bij xt).

De voordelen zijn imho reuze: geen voorderailleur meer is geweldig. Geen schakelproblemen, geen ketting die in de kooi vast loopt, geen gewicht, een schoner stuur en minder rommel aan je fiets. En je voorblad gaat eeuwen mee omdat er geen schakelhulp op hoeft te zitten.

Ik was ook erg sceptisch hierover bij aanschaf. In Schoorl zitten een paar gemene klimmetjes (en dan heb ik het niet over de nok, die red ik ook zonder 'granny gear' hoewel ik hem stiekem vaak nog wel gebruik is hij niet noodzakelijk. De klimmetjes daar zijn erg stijl, zo stijl dat je echt de perfecte houding moet aannemen en zitten, kont naar achter en kin boven je stuur. En dat met 1x12, als ik een nog lager verzet zou hebben zou ik die niet echt kunnen gebruiken omdat je dan of te langzaam gaat of constant je voorwiel omhoog trekt. Omdat ik niet de lichtste ben en al een paar jaar 'pauze' heb genomen knal ik niet omhoog maar ik merk dat dat echt aan mijn conditie ligt en niet aan de fiets.

[ Voor 68% gewijzigd door Nox op 07-04-2021 11:00 ]

• Strider
Holk schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:25:
En de meeste mensen die ik ken met een 2x setup voor rijden (in Nederland althans) alles op het grote blad voor. Schakelen nagenoeg nooit naar klein voor.
Ik heb zelf ook nog 2 voorbladen, soms is het toch wel handig om heel snel terug te kunnen schakelen. Ik gebruik het ook vaak bij verkeerslichten.

Bij een 1x12 setup lijkt mij de SRAM AXS toch wel handig, kun je snel 3 versnellingen terugschakelen _/-\o_

BlaBlaBla

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:33
Bij mijn GX kan ik ook 4(of 5?) versnellingen terugschakelen door een keer te drukken. Opschakelen gaat wel in stapjes van 1.

• Chris89
Sjoewe schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:36:

[Afbeelding]
Is er iemand die mij deze tool eens kan uitleggen. Ik heb een aantal fietsen op het oog, maar wil wel eens weten wat de verschillen zijn met 1 of 2 bladen voor.

Bijvoorbeeld als ik een:

- Cannondale Trail SL 4 https://www.mantel.com/cannondale-trail-sl-4&spec[]=8018
- Cube Reaction Pro https://www.mantel.com/cube-reaction-pro

Naast elkaar zet wat zijn dan de verschillen.

• Rmg

Rmg

Chris89 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:01:
[...]

Is er iemand die mij deze tool eens kan uitleggen. Ik heb een aantal fietsen op het oog, maar wil wel eens weten wat de verschillen zijn met 1 of 2 bladen voor.

Bijvoorbeeld als ik een:

- Cannondale Trail SL 4 https://www.mantel.com/cannondale-trail-sl-4&spec[]=8018
- Cube Reaction Pro https://www.mantel.com/cube-reaction-pro

Naast elkaar zet wat zijn dan de verschillen.
Reaction pro met CS-M6100 - 12 speed 10-51. en 32t voor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZI_IZOB4DDUj0RCZ5WGQwhJWPg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eMwrJtBNDEe9DtI9OsKS90Ld.png?f=user_large

Cannondail tral met 36,26 en 11-42 casette

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qvHfXFjNs0RyOyKnulvEDWsyvI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eUNwPiKJFLujHzXnzXse6M4m.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgGU_wdDrXb7hjnUdDhvmJJ_IOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VjHzQCNl1bN7Zhs7kHsSBYLB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Rmg op 07-04-2021 12:18 ]

Pagina: 1 ... 125 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic