Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 124 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Meerdere kruisingen met voetgangers op een snel stuk klinkt ook als beroerd ontwerp.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
hoi1234 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:46:
Ik heb inderdaad nog niet z'n goed beeld van wat ik wil. Ik denk dat het verstandig is om eerst duidelijk te krijgen waar je allemaal kunt mountainbiken en gravelen. Als ik dat een beetje helder heb, kan ik eens een weekje een MTB huren en nog een weekje een gravelbike.

Dan moet ik denk ik een redelijk beeld hebben wat ik met de fiets wil doen. En dan kan ik een keuze maken tussen een MTB, een gravel bike of een racefiets die de mogelijkheden biedt om brede banden te monteren. Dan kan ik hier een iets concretere vraag stellen en kan ik ook met mijn eisen naar een lbs.
Vanwege de lockdown die niet veel later na dit bericht kwam, heb ik uiteindelijk niks meer gehuurd in de kerstvakantie. Vandaag had ik echter de kans om met iemand van de wielervereniging te mtb'en (op een geleende mtb) en dat beviel me wel.

Mountainbiken is toch wel iets heel anders dan een uur over hetzelfde grindpaadje heen jakkeren (wat overigens ook redelijk kan met 28/32mm banden). Dus ik wil gaan mountainbiken. Nu heb ik enkele keuzes:
* Ik ga naar een LBS en laat me adviseren
* Ik ga naar de Decathlon en koop een MTB
* Ik koop iets tweedehands
* Ik huur eerst nog een paar keer iets

Tweedehands zie ik niet echt zitten. Ten eerste kan ik wel wat advies gebruiken bij het uitzoeken van de juiste maat (beschik dus over een rapport van een bikefit) en ten tweede koop je al snel andermans rotzooi en blijft er natuurlijk altijd een kans dat je een gestolen fiets koopt. Het eerste punt geldt vooral voor de wat oudere, minder bekende fietsen.

Dan blijven Decathlon huren en LBS over.

Decathlon heeft online althans niet heel interessante fietsen. Weinig keus en vooral 7/8 speed (heb begrepen dat deze groepen echt instap zijn en na verloop van tijd gaan verdwijnen, waardoor onderdelen lastiger verkrijgbaar worden) Daarbij schat ik zo in dat ik vooral op basis van een maattabel een fiets moet kopen. Ik kan natuurlijk nog eens in Nijmegen, Arnhem of als ik er weer ben in Apeldoorn kijken.

De LBS kan mij hopelijk van goed advies voorzien, maar heeft momenteel waarschijnlijk een beperkte voorraad. Huren is vrij duur. Met 25/dag wordt het snel duur en uiteindelijk komt die mtb er waarschijnlijk toch wel.

Natuurlijk mag een schets van mijn verwachte gebruik niet ontbreken. Ik ga dus proberen om 1-2x/week te MTB'en. Ik denk dat ik omwille van de tijd die andere routes vooral veel te vinden zal zijn in Nijmegen. Misschien dat ik eens andere routes in de regio wil doen, maar dat worden dan vooral ritten die ik met anderen ga doen. Zal waarschijnlijk dus niet heel vaak voorkomen.

Eigenlijk zou ik graag wat advies hebben. Welke keuze zou jij maken en waarom? Heel veel geld wil ik niet kwijt zijn. Volgens mij is 400-600 euro prima voor een beginner en van mijn racefiets (die overigens slechts 260 kostte) weet ik dat ik daar heel lang mee kan doen.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-11 22:59

Appie

F1RST Racing

drBunhead schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:03:
[...]

Het is zeker de bedoeling om vaker dan 1 keer per jaar een bikepark/bergen te bezoeken. De Santa Cruz heeft wat dat betreft ook vele km gemaakt wereldwijd. Vind mezelf dus ook minimaal trail-enduro kant opgaan waarbij ik "geforceerd" vast zit aan het rijden in NL door de woonplaats.

Stumpy en met name Stumpy EVO zijn zeer geschikte fietsen inderdaad, maar vind ze nogal aan de prijs in combi met de afmontage (stonden eerst ook wel degelijk in de lijst).

Persoonlijk vind ik de Norco Sight ook een hele mooie, met up-to-date Geo. Maar volgens Norco is de XL geschikt tot 190/192 en daar zit ik net boven, dit doet mij heel erg twijfelen of dit past. Anders is dat de voornaamste kanshebber.

Burly hardtail heb ik helaas geen ervaring mee, staan wel bewust ertussen omdat ik ze persoonlijk heel mooi vind. Ben alleen beetje bedacht voor het gebrek aan tractie, comfort en het veel intensiever zijn tov een fully waardoor ik twijfel.
Ok, goede motivatie van de keuze voor type bike.

Ikzelf rij een Stumpy Evo (2020) met wat mods, maar destijds ook gekocht om als all-rounder. Van XC tot DH is allemaal geen probleem, en met de 2021 versie waarbij je je go op meerdere manieren kan aanpassen is het helemaal ideaal om je fiets om te zetten voor het gebied waar je bent. Ik woon zelf niet in NL, (maar in de self-proclaimed mountain bike captal of the world'), maar als dit je enige fiets is, zou je rekening kunnen houden met de mogelijkheid om je geo aan te passen. Rocky Mountain heeft ook fietsen met Ride-9 die je ook aan kunt passen.

Ikzelf heb de Rimpo AF ook gereden. DWLink suspension maakt het een behoorlijk goede klimmer, bike is alleen redelijk zwaar. Koop ook wat andere banden want die Assegai is echt geweldig qua grip, maar niet echt lekker qua rolling resistance. Ikzelf rij nu DHR2 voor met dissector achter.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:41
Michael1102 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:41:
Helaas inmiddels de volgende route die wordt gesloten:
Waterschap Scheldestromen sluit de MTB-route tussen Valkenisse en Zoutelande (onderdeel van route Vlissingen).
Volgens het artikel is er sprake van incidenten tussen wandelaars en fietsers en wordt er te hard gereden.

Het stuk waar te hard gereden wordt, zal waarschijnlijk het stuk bovenop de duinen zijn (na de trap, richting de Duinweg). De meesten (waaronder ondergetekende) gaan daar hard om te voorkomen dat er weer moet worden getrapt op dit glooiende pad. Er zijn daar meerdere kruisingen met strandgangers.

Linkje: https://www.pzc.nl/walche...iet-verantwoord~a3e5ea84/
Mafkezen daar bij dat waterschap

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

hoi1234 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:46:
[...]

Vanwege de lockdown die niet veel later na dit bericht kwam, heb ik uiteindelijk niks meer gehuurd in de kerstvakantie. Vandaag had ik echter de kans om met iemand van de wielervereniging te mtb'en (op een geleende mtb) en dat beviel me wel.

Mountainbiken is toch wel iets heel anders dan een uur over hetzelfde grindpaadje heen jakkeren (wat overigens ook redelijk kan met 28/32mm banden). Dus ik wil gaan mountainbiken. Nu heb ik enkele keuzes:
* Ik ga naar een LBS en laat me adviseren
* Ik ga naar de Decathlon en koop een MTB
* Ik koop iets tweedehands
* Ik huur eerst nog een paar keer iets

Tweedehands zie ik niet echt zitten. Ten eerste kan ik wel wat advies gebruiken bij het uitzoeken van de juiste maat (beschik dus over een rapport van een bikefit) en ten tweede koop je al snel andermans rotzooi en blijft er natuurlijk altijd een kans dat je een gestolen fiets koopt. Het eerste punt geldt vooral voor de wat oudere, minder bekende fietsen.

Dan blijven Decathlon huren en LBS over.

Decathlon heeft online althans niet heel interessante fietsen. Weinig keus en vooral 7/8 speed (heb begrepen dat deze groepen echt instap zijn en na verloop van tijd gaan verdwijnen, waardoor onderdelen lastiger verkrijgbaar worden) Daarbij schat ik zo in dat ik vooral op basis van een maattabel een fiets moet kopen. Ik kan natuurlijk nog eens in Nijmegen, Arnhem of als ik er weer ben in Apeldoorn kijken.

De LBS kan mij hopelijk van goed advies voorzien, maar heeft momenteel waarschijnlijk een beperkte voorraad. Huren is vrij duur. Met 25/dag wordt het snel duur en uiteindelijk komt die mtb er waarschijnlijk toch wel.

Natuurlijk mag een schets van mijn verwachte gebruik niet ontbreken. Ik ga dus proberen om 1-2x/week te MTB'en. Ik denk dat ik omwille van de tijd die andere routes vooral veel te vinden zal zijn in Nijmegen. Misschien dat ik eens andere routes in de regio wil doen, maar dat worden dan vooral ritten die ik met anderen ga doen. Zal waarschijnlijk dus niet heel vaak voorkomen.

Eigenlijk zou ik graag wat advies hebben. Welke keuze zou jij maken en waarom? Heel veel geld wil ik niet kwijt zijn. Volgens mij is 400-600 euro prima voor een beginner en van mijn racefiets (die overigens slechts 260 kostte) weet ik dat ik daar heel lang mee kan doen.
Hoezo is Decathlon wel een optie maar heb je voor elke andere fiets advies nodig?
Verder is dat budget natuurlijk wel beperkt maar zou inderdaad proberen voor bijvoorbeeld een 1x10 te gaan ipv een 2x8.

• hoi1234
GoldenSample schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 23:11:
[...]

Hoezo is Decathlon wel een optie maar heb je voor elke andere fiets advies nodig?
Verder is dat budget natuurlijk wel beperkt maar zou inderdaad proberen voor bijvoorbeeld een 1x10 te gaan ipv een 2x8.
Op marktplaats zie je ook gewoon een hoop fietsen die niet meer ter herleiden zijn naar een model of zo oud zijn dat een maattabel ontbreekt of niet te vinden is. Bij de Decathlon weet je wat je koopt en zijn de maattabellen goed te vinden. Deathlon heeft ook als voordeel dat er volgens mij nog het één en ander uit hun wel beperkte assortiment leverbaar is. Veel LBS'en hebben volgens mij exact niks meer.

Iemand heeft in het wielrentopic ooit eens iets geschreven over een soort van huur/koop-constructie. Volgens mij kon je de fiets een maand huren en daarna goedkoop overnemen, Weet niet meer hoe het heet. Is er voor mountainbikes ook zoiets? Voordeel is dat ik voordelig kan huren. Als het niks is, ben ik alleen deze voordelige prijs kwijt, als het wel wat is, krijg ik alsnog korting op de aanschafprijs en ben ik niet per se duurder uit.

Marktplaats is trouwens echt gek. Een marlin 5 (adviesprijs 540) voor 700 euro. En dan gebruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door hoi1234 op 30-03-2021 23:22 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

hoi1234 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 23:21:
[...]

Op marktplaats zie je ook gewoon een hoop fietsen die niet meer ter herleiden zijn naar een model of zo oud zijn dat een maattabel ontbreekt of niet te vinden is. Bij de Decathlon weet je wat je koopt en zijn de maattabellen goed te vinden. Deathlon heeft ook als voordeel dat er volgens mij nog het één en ander uit hun wel beperkte assortiment leverbaar is. Veel LBS'en hebben volgens mij exact niks meer.

Iemand heeft in het wielrentopic ooit eens iets geschreven over een soort van huur/koop-constructie. Volgens mij kon je de fiets een maand huren en daarna goedkoop overnemen, Weet niet meer hoe het heet. Is er voor mountainbikes ook zoiets? Voordeel is dat ik voordelig kan huren. Als het niks is, ben ik alleen deze voordelige prijs kwijt, als het wel wat is, krijg ik alsnog korting op de aanschafprijs en ben ik niet per se duurder uit.

Marktplaats is trouwens echt gek. Een marlin 5 (adviesprijs 540) voor 700 euro. En dan gebruikt.
Dat was niet mijn vraag, hoezo is de Decathlon wel OK maar een andere nieuwe fiets heb je advies voor nodig? Die maat tabellen vind je van elk merk, of het een groot bekend merk als Trek of een onbekender online aziatisch brand als Polygon is maakt niet uit.

Verder is meer de vraag hoe lang je wachten wilt en wat je uberhaupt bestellen kan.

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 30-03-2021 23:49 ]

• hoi1234
GoldenSample schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 23:48:
[...]

Dat was niet mijn vraag, hoezo is de Decathlon wel OK maar een andere nieuwe fiets heb je advies voor nodig? Die maat tabellen vind je van elk merk, of het een groot bekend merk als Trek of een onbekender online aziatisch brand als Polygon is maakt niet uit.
Wat ik al zei. Decathlon heeft waarschijnlijk nog voorraad. Anderen niet.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

hoi1234 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 23:49:
[...]

Wat ik al zei. Decathlon heeft waarschijnlijk nog voorraad. Anderen niet.
Ah, je hebt alles al bekeken, prima.

Als je wilt horen dat je die een fiets bij de Decathlon moet kopen dan moet je dat gewoon even vragen. Dat is makkelijker dan dat mensen dat niet door hebben en proberen suggesties te doen om je zoekveld te verbreden en daardoor de kans te vergroten dat je überhaupt voor de herfst iets passends vind.

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
In mijn vriendengroep zijn ook een aantal nieuwe bikers en die vinden toch sporadisch een fiets op voorraad.. Eerst je budget en eisen bepalen en dan gaan zoeken/bellen en vooral je zoekveld vergroten naar zo’n 50km rondom je woonplaats ;)

• hoi1234
GoldenSample schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 00:02:
[...]

Ah, je hebt alles al bekeken, prima.

Als je wilt horen dat je die een fiets bij de Decathlon moet kopen dan moet je dat gewoon even vragen. Dat is makkelijker dan dat mensen dat niet door hebben en proberen suggesties te doen om je zoekveld te verbreden en daardoor de kans te vergroten dat je überhaupt voor de herfst iets passends vind.
Nou ja overal hoor ik om mij heen dat het verschrikkelijk is met fietsen kopen momenteel. Decathlon heeft dat probleem niet, of pas veel later gekregen (lijkt het). Maar ik kan natuurlijk eerst eens vragen. Blijkbaar is er toch nog wat verkrijgbaar soms. Ik zal eens een paar winkels mailen. Misschien weet iemand ook goede winkels in de buurt van Nijmegen?

Ik heb al:
Peerenboomfietsen (niet echt in de buurt, maar lees er goede verhalen over)
Trek Nijmegen, lees ik ook goede verhalen over en had van een vriend begrepen dat hij ook alleen goede verhalen hoort
Giant Milsbeek zelfde als boven.

[ Voor 22% gewijzigd door hoi1234 op 31-03-2021 00:22 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:05

Nox

Noxiuz

Strider schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:43:
[...]

En die droogte is nog maar het begin, ik verbaas mij er ook over dat het alweer zo snel zo droog aanvoelt. Het mooiste MTB seizoen is weer over.
Net rondje Schoorl gedaan, dat was her en der ook al weer erg droog en mul aan het worden. Moest af en toe toch even ingrijpen. Heb de banden net weer ff op druk gezet maar denk dat 1.8 nog net een tandje te veel is. Dan happen ze te veel in het mulle zand en glijden ze op de droge toplaag wat sneller weg.

Op de overige plekken wel weer érg snel natuurlijk, grotendeels is het nog redelijk hard en niet al te bochtig :)

Eerdaags even fiets wat liefde geven. De standaard beurt bij de fietsenmaker bij aanschaf stelt ook niet veel voor. Tikje bij het rondgaan van de achterrem (1 tikje per rotatie) en ergens een tikje elders. :+

Iemand tips om derailleurpad uit te lijnen overigens en/of de versnellingen perfect uit te lijnen? Schijnbaar heb ik dat iedere paar maanden nodig. Hoewel de fietsenmaker dat zo doet en vooralsnog niks voor rekent zou ik dat wel graag zelf kunnen.

[ Voor 25% gewijzigd door Nox op 31-03-2021 00:43 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:56

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Nox schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 00:40:
[...]

Net rondje Schoorl gedaan, dat was her en der ook al weer erg droog en mul aan het worden. Moest af en toe toch even ingrijpen. Heb de banden net weer ff op druk gezet maar denk dat 1.8 nog net een tandje te veel is. Dan happen ze te veel in het mulle zand en glijden ze op de droge toplaag wat sneller weg.

Op de overige plekken wel weer érg snel natuurlijk, grotendeels is het nog redelijk hard en niet al te bochtig :)

Eerdaags even fiets wat liefde geven. De standaard beurt bij de fietsenmaker bij aanschaf stelt ook niet veel voor. Tikje bij het rondgaan van de achterrem (1 tikje per rotatie) en ergens een tikje elders. :+

Iemand tips om derailleur pad uit te lijnen overigens en/of de versnellingen perfect uit te lijnen? Schijnbaar heb ik dat iedere paar maanden nodig. Hoewel de fietsenmaker dat zo doet en vooralsnog niks voor rekent zou ik dat wel graag zelf kunnen.
Als LBS geregeld de derailleur pad moet uitlijnen. Dan is het te overwegen om er nieuwe te plaatsen. Deze zijn niet zo heel erg duur.

gedetailleerde uitleg met foto's en stap voor stap filmpjes hoe derailleur pad te richten, versnelling af te stellen etc. vind je op --> https://www.parktool.com/blog/repair-help
Op deze website vind je gelijk wat voor gereedschap je nodig hebt voor de klus.

Achter derailleur afstellen
https://www.parktool.com/...ear-derailleur-adjustment

Derailleur pad richten
https://www.parktool.com/...railleur-hanger-alignment

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 31-03-2021 07:26 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:32

Sherlock

No Shit

Michael1102 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:41:
Helaas inmiddels de volgende route die wordt gesloten:
Waterschap Scheldestromen sluit de MTB-route tussen Valkenisse en Zoutelande (onderdeel van route Vlissingen).
Volgens het artikel is er sprake van incidenten tussen wandelaars en fietsers en wordt er te hard gereden.

Het stuk waar te hard gereden wordt, zal waarschijnlijk het stuk bovenop de duinen zijn (na de trap, richting de Duinweg). De meesten (waaronder ondergetekende) gaan daar hard om te voorkomen dat er weer moet worden getrapt op dit glooiende pad. Er zijn daar meerdere kruisingen met strandgangers.

Linkje: https://www.pzc.nl/walche...iet-verantwoord~a3e5ea84/
Shit zeg, toevallig gisteren nog gereden. Bovenop de duinen is inderdaad een stuk waarbij je echt even bewust af moet remmen, zoals het ook in ongeveer elke nieuwsbrief van de MTB-vereniging (waar waarschijnlijk veel te weinig mensen lid van zijn) staat.

Ik ben van nature redelijk getrouw aan regeltjes enzo, maar/dus ik snap ook niet dat mensen bewust andere routes gaan rijden. En dan ook nog een een grote muil opzetten dat ze "d'r aan komen" en dus anderen maar opzij moeten gaan. Door dat achterlijke gedrag kan ik daar straks niet meer fietsen.

@Michael1102 dit is geen aanval op jou, maar je quote toevallig het artikel :)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Nox

Nox

Noxiuz

Daan_ schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 07:19:
[...]

Als LBS geregeld de derailleur pad moet uitlijnen. Dan is het te overwegen om er nieuwe te plaatsen. Deze zijn niet zo heel erg duur.

gedetailleerde uitleg met foto's en stap voor stap filmpjes hoe derailleur pad te richten, versnelling af te stellen etc. vind je op --> https://www.parktool.com/blog/repair-help
Op deze website vind je gelijk wat voor gereedschap je nodig hebt voor de klus.

Achter derailleur afstellen

[YouTube: How to Adjust a Rear Derailleur – Limit Screws & Indexing]

Derailleur pad richten
https://www.parktool.com/...railleur-hanger-alignment

[YouTube: How to Align a Derailleur Hanger Using the DAG-2.2]
Thanks voor de tips. Ik begreep dat die hanger juist wat zwakker is zodat je bij een klap de hanger sloopt en niet frame of derrie, zou dat er mee te maken hebben? Is afgelopen jaar 4x opnieuw gericht, fiets is bijna een jaar oud...

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klopt dat de hanger ontworpen is om te buigen/breken bij impact. Persoonlijk vind ik het best vaak 4x in een jaar richten. Heb je ook idee welke impact er is geweest? gevallen, stoten tegen iets. Stoot zelf ook wel eens tegen iets aan, maar afgelopen jaar (6000+km) van de twee fietsen geen hanger hoeven richten.

En vaker richten betekend ook buigen van de hanger . Dit maakt het materiaal niet steviger op. Op gegeven moment is verstandig om te vervangen.

[ Voor 40% gewijzigd door Daan_ op 31-03-2021 09:23 ]

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:14
Nox schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:59:
[...]

Thanks voor de tips. Ik begreep dat die hanger juist wat zwakker is zodat je bij een klap de hanger sloopt en niet frame of derrie, zou dat er mee te maken hebben? Is afgelopen jaar 4x opnieuw gericht, fiets is bijna een jaar oud...
Tijd voor een nieuwe hanger lijkt me. Met 4 keer per jaar richten is het materiaal zwak geworden en kun je hem beter vervangen.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:52
4 x richten in 1 jaar is veel, maar als je fiets 4 keer goed op de deraillleur is gevallen, dan is het natuurlijk niet heel gek. Maar mogelijk was de eerste impact zo hard, dat ie na terug buigen slap is geworden,

Linksom of rechtsom, om het 2e uit te sluiten zou ik nu zoals hierboven wordt aangegeven gewoon vervangen.

(sommige fabrikanten geven ook aan dat hun pads niet te richten zijn, maar na een impact moeten worden vervangen. in de praktijk is dat natuurlijk onzin, want een klein beetje buigen zo nooit een probleem mogen zijn en zeker bij 12 speed komt het erg nauw, 8 speed kon je nog een beetje op het oog recht buigen..).

@hoi1234 Je racefiets is voor corona gekocht, je kan niet verwachten dat je in deze tijd een vergelijkbare deal kan scroren, 2e hands prijzen zijn belachelijk, maar nieuw is weinig te vinden.. dus er is gewoon niet zoveel mogelijk..

Bepaal eerst je budget, met in je achterhoofd niet dat je een racefiets van <300 hebt, maar dat de voorraad beperkt is en de prijzen hoog, zowel nieuw als 2ehands.
Minimale vereisten oor een MTB is een lastig verhaal, zeker op een beperkt budget. Ik kan je wel adviseren om minimaal 900 euro uit te geven, maar als je dat budget niet hebt, dan heeft dat uiteraard geen zin. Eigenlijk is het < 500 euro ook gewoon heel makkelijk, je hebt dat geen lucht vork of 1x12 drivetrains, je moet het dan doen met zware frames, zware wielen instap groepsets. Ook hoef je eigenlijk geen rekening te houden met upgrades, dat zit er gewoon niet in, dit zijn fietsen die je normaal gesproken afschrijft of in zijn geheel vervangt.. Je gaat niet een fox vork en GX eagle op je rockrider zetten... (ivm met bv boost naven, tapered headsets, freehubs, ...). 8 speed spul zal nog jaren beschikbaar blijven, gezien het aantal fietsen wat daarmee rond rijd (hybrides, kinderfietsen, instappers. ...) Ik heb nog een fiets met 3x8 XT/XTR gehad van 25 jaar terug, je zal geen high end vervangend spul kunnen vinden, maar een budget 8 speed cassette en ketting zal de komende 15 jaar nog gewoon te kooop zijn.

Dus als je een rockrider 540 (459 euro) ergens op voorraad kan vinden, dan heb je voor die prijs een redelijke instapper, ik denk niet dat je bij de LBS iets beters kan vinden voor dat geld.
Je moet echter niet teveel van verwachten, de vork zal niet al te best dempen, je moet niet proberen te schakelen als je volle kracht heuvel op gaat, etc.

Strava

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik zou gewoon nog een paar maanden wachten, ik vermoed dat Marktplaats dan vol staat met MTB's

• Prulleman
shoombak schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:24:
Ik zou gewoon nog een paar maanden wachten, ik vermoed dat Marktplaats dan vol staat met MTB's
ja.. het is inderdaad de slechtste tijd om een fiets te kopen.. keuze is minimaal en de prijzen max

ha, kom net deze tegen, wel van toepassing op al het gedoe rond Valkenisse:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBQIIa1epZCqXFEicZaAI72vaKs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3er2xO60HoC3yklZEluLrR8k.png?f=user_large
Ik heb er afgelopen zomer ook gefietst, maar dit is wel een tricky stukje, je kan daar behoorlijk tempo maken als je de duinen af rijdt, De route een beetje omleggen kan geen kwaad, die paden in de duinen zijn gewoon te druk voor fietsers die de route niet kennen en wellicht onbedoeld te hard gaan daar.

[ Voor 48% gewijzigd door Prulleman op 31-03-2021 10:33 ]

Strava

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 17:00

rCk

Inmiddels al zo'n 200 km in de benen met de Trek X-Caliber 7, bevalt goed!
Vooral op Dorst , Cadettenkamp etc actief geweest afgelopen weken.

Alleen twee dingetjes:
-Bij hobbelig parcours rammelt er wat, ik denk dat het de rem- en schakelkabels zijn die door mijn frame heen lopen. Is dat iets wat meer mensen ervaren en daar misschien een fix voor is?
-Hij schakelt niet lekker naar zijn 10, duurt meestal paar seconde voordat hij erin klikt en als ik dan trap, lijkt het alsof hij net niet ver genoeg naar buiten komt om hem lekker naar de 10 te begeleiden. Ik zag hier eerder ook een post van de derailleur afstellen met de schroefjes. Ik neem aan dat dat iets is wat ik met behulp van die tutorial wel kan doen?
Hebben de ervaren rotten hier nog tips voor een beginner?

Na drie keer twee fietsen achterin gegooid te hebben (ook voor mijn vriendin) en een hoop gekloot, voorwiel eruit halen etc was ik er een beetje klaar mee. Vriend van me heeft ook een fietsendrager besteld, dat leek me toch wel handig. Direct een setje besteld en gisteren gemonteerd. Dit maakt het een heel stuk gemakkelijker zo!
Binnenkort krijgt mijn vriendin ook een 29'er en kan ze denk ik wel wat beter meekomen (tijdelijk fietsje dit :*)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CDTAeTa.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qLdXlLo.jpg

• hoi1234
Ik ga even een voordelen/nadelen-lijstje maken. Dat werkt goed heb ik gemerkt.

<500 doe ik dus enkele concessies en dan vooral op gewicht, groepset en voorvork. Verder kan ik misschien beter even wachten tot de prijzen en levertijden weer normaal zijn.

• Prulleman
@rCk check deze voor het afstellen van je derailleur

Neem even de moeite om te begrijpen waar de verschillende stelschroefjes voor dienen, dat maakt het geheel een stuk makkelijker.

Vermoedelijk is het een combinatie van je kabelspanning een beetje bij regelen en een klein slagje op de limiet schroef.

Strava

• rCk

rCk

Prulleman schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:15:
@rCk check deze voor het afstellen van je derailleur

Neem even de moeite om te begrijpen waar de verschillende stelschroefjes voor dienen, dat maakt het geheel een stuk makkelijker.

Vermoedelijk is het een combinatie van je kabelspanning een beetje bij regelen en een klein slagje op de limiet schroef.
Thanks! Ga ik vanavond even rustig voor zitten en morgen bij daglicht met de fiets aan de slag.

Heb het virus te pakken hoor! Blij dat ik op korte termijn toch die Trek te pakken kreeg, dit weekend gaan we ook 013 pakken, kijken hoe die is.

• Prulleman
rCk schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:21:
[...]

Thanks! Ga ik vanavond even rustig voor zitten en morgen bij daglicht met de fiets aan de slag.

Heb het virus te pakken hoor! Blij dat ik op korte termijn toch die Trek te pakken kreeg, dit weekend gaan we ook 013 pakken, kijken hoe die is.
013 is zeker de moeite waard, net zoals Loonse en Drunense Duinen (LDD), ietsjes verder, maar met 40 minuutjes in de auto van breda nog goed te doen.

Strava

• rCk

rCk

Prulleman schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:24:
[...]

013 is zeker de moeite waard, net zoals Loonse en Drunense Duinen (LDD), ietsjes verder, maar met 40 minuutjes in de auto van breda nog goed te doen.
Die staat ook nog op de lijst, vignet hebben we al, binnenkort maar eens heen gaan.

Ik woon in Raamsdonksveer, dus eigenlijk zijn al die tracks binnen 30 min vanaf mij af.
Dorst is dan ook een kleine 20 min, LDD ook zoiets.

Nu met fietsendragers ook een heel stuk comfortabeler in de auto zitten, i.p.v. met mijn lange benen tegen het dashboard 8)7 . Dus dan is het helemaal geen punt meer even in de auto te zitten :*)

• Prulleman
rCk schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:28:
[...]

Die staat ook nog op de lijst, vignet hebben we al, binnenkort maar eens heen gaan.

Ik woon in Raamsdonksveer, dus eigenlijk zijn al die tracks binnen 30 min vanaf mij af.
Dorst is dan ook een kleine 20 min, LDD ook zoiets.

Nu met fietsendragers ook een heel stuk comfortabeler in de auto zitten, i.p.v. met mijn lange benen tegen het dashboard 8)7 . Dus dan is het helemaal geen punt meer even in de auto te zitten :*)
ah, dan zit je er mooi tussenin :)
Nog even en je kan de auto laten staan ;)
Dorst is voor mij 2x8 km extra, mooi stukje om op te warmen.
013 is 2x22 km extra, dat is een mooi stukje duurtraining erbij :D (hoewel ik ook wel met de auto ga, qua tijd scheelt het niet eens zoveel met in en uitladen etc ben ik misshien een kwartiertje sneller thuis met de auto.
met de fiets naar Drunen staat nog op de planning, zit even te kijken, maar als ik de route ergens in het westen start, dan ben ik er ook binnen 30 km :) binnenkort maar eens werk van maken

Strava

• Nox

Nox

Noxiuz

Prulleman schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:26:
[...]

ja.. het is inderdaad de slechtste tijd om een fiets te kopen.. keuze is minimaal en de prijzen max

[Afbeelding]
Ik heb er afgelopen zomer ook gefietst, maar dit is wel een tricky stukje, je kan daar behoorlijk tempo maken als je de duinen af rijdt, De route een beetje omleggen kan geen kwaad, die paden in de duinen zijn gewoon te druk voor fietsers die de route niet kennen en wellicht onbedoeld te hard gaan daar.
Ik heb een bel gekocht! Moet hem alleen nog monteren op mijn overvolle stuur 8)7
rCk schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:38:
Inmiddels al zo'n 200 km in de benen met de Trek X-Caliber 7, bevalt goed!
Vooral op Dorst , Cadettenkamp etc actief geweest afgelopen weken.

Alleen twee dingetjes:
-Bij hobbelig parcours rammelt er wat, ik denk dat het de rem- en schakelkabels zijn die door mijn frame heen lopen. Is dat iets wat meer mensen ervaren en daar misschien een fix voor is?
-Hij schakelt niet lekker naar zijn 10, duurt meestal paar seconde voordat hij erin klikt en als ik dan trap, lijkt het alsof hij net niet ver genoeg naar buiten komt om hem lekker naar de 10 te begeleiden. Ik zag hier eerder ook een post van de derailleur afstellen met de schroefjes. Ik neem aan dat dat iets is wat ik met behulp van die tutorial wel kan doen?
Hebben de ervaren rotten hier nog tips voor een beginner?

Na drie keer twee fietsen achterin gegooid te hebben (ook voor mijn vriendin) en een hoop gekloot, voorwiel eruit halen etc was ik er een beetje klaar mee. Vriend van me heeft ook een fietsendrager besteld, dat leek me toch wel handig. Direct een setje besteld en gisteren gemonteerd. Dit maakt het een heel stuk gemakkelijker zo!
Binnenkort krijgt mijn vriendin ook een 29'er en kan ze denk ik wel wat beter meekomen (tijdelijk fietsje dit :*)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je een trekhaak hebt is een fietsendrager achterop best aangenaam. Neem mijn fiets wekelijks mee :+

Betreft derailleurhangervervaning: moet je nog loctite op de boutjes doen? zoja, welke? Of montagevet? Iemand aanraders wat dat betreft?

• rCk

rCk

Nox schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:49:
[...]

Als je een trekhaak hebt is een fietsendrager achterop best aangenaam. Neem mijn fiets wekelijks mee :+
Helaas geen trekhaak. Omdat ik over 2 jaar afscheid moet nemen van deze wagen, is dat helaas niet echt interessant. Op de volgende auto komt er dus gewoon een trekhaak op, dat is nog makkelijker 8)

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Prulleman schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:24:
[...]

Stadsbos 013 lag er vanmorgen heeeeerlijk bij!

Ons groepje bikers groeit lekker door dus we zijn altijd wel met een mannetje of drie tot vier onderweg :)

Ik had eigenlijk gehoopt mijn Exceed deze week al te krijgen maar ik zie nog geen beweging in mijn account, ach tja. M'n 27.5 inch Cube LTD SL knalt er ook lekker doorheen.

Vrijdagochtend rondje Dorst en volgende week weer LDD.

@hoi1234 Kijk eens bij Martens Tweewielers in Rucphen. Daar heeft een kameraad van mij vorige week een leuke fiets gevonden. Wel een stukje rijden maar tja, als je iets kunt vinden moet dat uurtje extra ook geen probleem zijn hoop ik ;)

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:04

charrel

Cortisol4life..

Nou, vandaag er helemaal klaar voor. Op de fiets binnendoor naar Schoorl om daar het mtb parcours te fietsen. Was mooi op tijd vertrokken dus ook nog lekker door het bos. Nu merkte ik al dat de laatste paar keer na het schakelen ik af en toe doortrapte als ik weer aanzet. Laatste keer dat het gebeurde knapte mijn achter derailleur kabel. Dus die al standaard mee, maar die was nog goed. Beetje prutsen met de afstelling van de derrie maar dat mocht ook niet baten. Nou eenmaal op het parcours en wat klimmetjes verder werd het steeds erger.... Zo erg dat ie alleen maar door sloeg zodra ik kracht op de pedalen zet. Nou, freehub dus aan de binnenkant versleten van mijn American classic naaf. ;w Vrouw maar gebeld of ze me kon halen, 5km het bos uit gefietst/ gelopen want het werkte echt niet meer. Alles even uit elkaar gehaald, zag er nog netjes uit.
Nu met de Dremel het hoekje van het pootje wat aangrijpt weer 90° gemaakt en het pootje wat omhoog gebogen, alles verder schoongemaakt en opnieuw ingevet. Nou, het lijkt weer te werken _/-\o_
Wat ratelt ie weer lekker nu, dat was achteraf gezien al een tijdje weg dat geluid :F

[ Voor 3% gewijzigd door charrel op 31-03-2021 16:29 ]

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:04

charrel

Cortisol4life..

Leuk zo'n telefoon

[ Voor 102% gewijzigd door charrel op 31-03-2021 16:29 ]

• stijnislike
  • Laatst online: 10-11 15:31
Wat is het verschrikkelijk met het tekort aan onderdelen. Ik heb nu voorbladen en mijn ketting vervangen, maar wacht al een maand of 1,5 op een cassette. Ook voorderrie duurde een maand (oude was krom).

Cassette is SRAM PG-1050 Cassette 10 Speed (11-36, iemand een idee waar die nog te krijgen is of een soortgelijk product?

• stijnislike
  • Laatst online: 10-11 15:31
stijnislike schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 17:36:
Wat is het verschrikkelijk met het tekort aan onderdelen. Ik heb nu voorbladen en mijn ketting vervangen, maar wacht al een maand of 1,5 op een cassette. Ook voorderrie duurde een maand (oude was krom).

Cassette is SRAM PG-1050 Cassette 10 Speed (11-36, iemand een idee waar die nog te krijgen is of een soortgelijk product?
Uiteindelijk gevonden bij wiggle.nl. Weer helemaal happy. 8)7

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Even afreageren naar werk tijd. Klein rondje van 14km en 270hm. Poging te doen om wat te werken aan mijn gebrekkige techniek. Helaas een keer moeten afstappen. Op een steil stukje kwam ik net te snel op een haakste bocht af. Nog net op de fiets kunnen blijven zitten.

Valt zo op de foto best mee, maar als je daar staat is het toch net anders ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYwyRiqQ2cDCoYHgtt5UHGXuFO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WG1LjfBSWcX7vHuubkk5Sqsv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Daan_ op 31-03-2021 19:36 ]

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:34
Daan_ schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:28:

Valt zo op de foto best mee, maar als je daar staat is het toch net anders ;-)
Altijd dat vervelende GoPro effect. Op de foto lijkt het een verkeersdrempeltje met een stoeprandje erachter, als het al zo veel is.

Als je er zelf met je fiets bij staat denk je iets heel anders en ga je toch maar lopen.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:05
Sherlock schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:45:
[...]

Shit zeg, toevallig gisteren nog gereden. Bovenop de duinen is inderdaad een stuk waarbij je echt even bewust af moet remmen, zoals het ook in ongeveer elke nieuwsbrief van de MTB-vereniging (waar waarschijnlijk veel te weinig mensen lid van zijn) staat.

Ik ben van nature redelijk getrouw aan regeltjes enzo, maar/dus ik snap ook niet dat mensen bewust andere routes gaan rijden. En dan ook nog een een grote muil opzetten dat ze "d'r aan komen" en dus anderen maar opzij moeten gaan. Door dat achterlijke gedrag kan ik daar straks niet meer fietsen.

@Michael1102 dit is geen aanval op jou, maar je quote toevallig het artikel :)
Dat is (was...) ongeveer mijn vaste route door de week.. helaas zie je net voor dishoek zoveel mtb’ers de duinen ingaan (waar dit niet mag) om over het voetpad te gaan fietsen.. daarnaast complete groepen die op dat stuk gaan lopen racen.. echt jammer. Je ziet er ook veel via het ruiterpad zo terug richting Vlissingen fietsen..

Ze zouden beter eens gaan handhaven en de mensen die het verzieken aanpakken. Zondag ochtend bij de kano vijver ff posten en ze hebben zo een paar groepen.

Hier trouwens ook sponsor van de mtb vereniging :)

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01
D-Ed schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:58:
[...]

Stadsbos 013 lag er vanmorgen heeeeerlijk bij!

Ons groepje bikers groeit lekker door dus we zijn altijd wel met een mannetje of drie tot vier onderweg :)
Hier begint het alweer wat droger te worden, de route De schaak in noord Limburg ligt in de peel, en in een van de droogste stukjes van Nederland. Desondanks een nieuwe PR kunnen rijden met 49:43 :D Superblij met een tijd onder de 50 minuten... more to come >:) >:)

[ Voor 30% gewijzigd door coldasice op 31-03-2021 22:10 ]

• Michael1102
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-10-2022
R0y. schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:46:
[...]

Dat is (was...) ongeveer mijn vaste route door de week.. helaas zie je net voor dishoek zoveel mtb’ers de duinen ingaan (waar dit niet mag) om over het voetpad te gaan fietsen.. daarnaast complete groepen die op dat stuk gaan lopen racen.. echt jammer. Je ziet er ook veel via het ruiterpad zo terug richting Vlissingen fietsen..

Ze zouden beter eens gaan handhaven en de mensen die het verzieken aanpakken. Zondag ochtend bij de kano vijver ff posten en ze hebben zo een paar groepen.

Hier trouwens ook sponsor van de mtb vereniging :)
Jammer dat deze 'mountainbikers' het voor de rest verpesten. Ik denk dat de meesten hier zich met respect voor de natuur en de routes gedragen, met in het achterhoofd dat deze dan eventueel worden gesloten.

Zelf vanavond nog even naar Burgh-Haamstede gereden en nog 4 rondjes gereden op de baan aldaar. Een regenbuitje zou niet verkeerd zijn voor deze baan, het grootste deel ligt er door de gestrooide houtsnippers nog goed bij, maar een aantal plekken begint het aardig mul te worden.
Voor degene die dit ook van plan zijn: de Oosterscheldekering is iedere dag vanaf 20u afgesloten, dus mocht over Zierikzee terug 8)7 (gelukkig wel met de auto).

• Insert12
  • Laatst online: 15:14
Dat is een mooi stukje om ja :+

De routes in Overijssel beginnen ook al weer aardig droog te worden, Holten had al een paar mulle stukken eergister. Komende week komt er regen dus dan wordt het wel weer beter.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:20

Rmg

Nox schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:49:

Betreft derailleurhangervervaning: moet je nog loctite op de boutjes doen? zoja, welke? Of montagevet? Iemand aanraders wat dat betreft?
Beetje vet is altijd goed, zeker als je het ooit weer eens los moet, loctite vermijd ik waar mogelijk, tenzij voorgeschreven en op het juiste moment vastzetten.

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-11 18:17
Net te horen gekregen dat "mijn" Cube Attention SL (besteld in januari) misschien helemaal niet in April gaat komen.
Wanneer hij dan wel komt weten ze ook niet. Jammer dat het seizoen dan wel aardig voorbij is.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Jammer dat vooruitgeschoven wordt.

Maar mountainbike seizoen kent toch 12 maanden O-)

[ Voor 58% gewijzigd door Daan_ op 01-04-2021 12:54 ]

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
T7D_Sneezy schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:48:
Net te horen gekregen dat "mijn" Cube Attention SL (besteld in januari) misschien helemaal niet in April gaat komen.
Wanneer hij dan wel komt weten ze ook niet. Jammer dat het seizoen dan wel aardig voorbij is.
Spijtig... ik heb die van mij ook in januari besteld bij Kamphuis Fietsen Hellendoorn en 2,5 maand later geleverd gekregen.

framemaat 21 inch
black'n'grey

• jeppert
  • Laatst online: 01-09-2022
Prulleman schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:26:
[...]

[Afbeelding]
Het stuk bij valkenisse gaat niet over de route door de duinen, maar het stukje route die je vanaf het fietspad kunt bereiken, waarbij je onder andere over een bunker fietst. Dat ze het stuk op de duinen hebben toegestaan is leuk (ik maak er dankbaar gebruik van), maar zeker inde zomermaanden erg link.

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-11 21:24
T7D_Sneezy schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:48:
Jammer dat het seizoen dan wel aardig voorbij is.
Mountainbiken is een zomersport! :Y)

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:31

McMiGHtY

- burp -

Het hele jaar toch?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
Mijn winterstop loopt van het weekend pas af...

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:25

TommyGun

Stik er maar in!

Watjes :p

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• rCk

rCk

Vanmiddag vrij, maatje van me heeft gisteren zijn Cube Reaction Pro mogen ophalen, dus we gaan even een lekker rondje maken en de fiets inrijden :*)

Normaliter rijden we Dorst en Cadettenkamp etc. Nu willen we ofwel LDD pakken, of wellicht wat verder weg gaan.
Nog tips wat betreft leuke tracks die we kunnen pakken?
Vanaf regio Oosterhout NB mag het gerust 30-45 min zijn met de auto hoor.

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-11 23:35
rCk schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:34:
Vanmiddag vrij, maatje van me heeft gisteren zijn Cube Reaction Pro mogen ophalen, dus we gaan even een lekker rondje maken en de fiets inrijden :*)
Lijkt mij een mooie MTB! Die staat ook bovenaan mijn lijstje, alleen nergens voorraad (uiteraard) en nu bestellen = levering in september als je geluk hebt. Benieuwd naar zijn ervaring ermee!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:13
1,5 jaar terug een racefiets aangeschaft alleen heb ik deze een half jaar later weer verkocht.
Ik kon er gewoon niet aan wennen, vond het saai die lange wegen rechtdoor, het gevoel alsof je altijd wind tegen hebt. Al met al vind ik dat op TV kijken geweldig maar bleek het voor mij in realiteit geen hobby voor mij.

Fanatiek met hardlopen wel, alleen ben ik nog steeds opzoek naar een alternatief ben ik nu een tijdje aan het kijken en denken of mountainbike dan wel een leuke optie is voor mij.

Meer afwisseling qua actie ipv die saaie rechte stukken.
Zijn er meer mensen die dit zelfde hebben, ik wil namelijk niet weer dezelfde "fout" maken zoals met de racefiets.

Uiteraard is nu eerst een aantal keer huren de beste optie voor ik er 1 aanschaf.

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Even een vraag aan jullie.

Mijn dropper post komt vanzelf weer naar boven.
Zodra ik er op ga zitten zakt die automatisch weer naar beneden. Oftewel ergens is er een o-ring geknapt. (denk ik :p)
Iemand van jullie een idee om dit op te lossen?

Of is het zekere voor het onzekere en gelijk reviseren.

Een revisie set kost al een kleine 80 euro. Ik ben zelf handig, sleutel aan fietsen maar weet niet of ik alle tools heb om het zelf te doen. (staan genoeg filmpjes op youtube)

Het gaat om een RS Reverb hydraulische dropperpost.

I bad beat my meat by busting my nuts!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:13
rCk schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:34:

Normaliter rijden we Dorst en Cadettenkamp etc. Nu willen we ofwel LDD pakken, of wellicht wat verder weg gaan.
Nog tips wat betreft leuke tracks die we kunnen pakken?
Vanaf regio Oosterhout NB mag het gerust 30-45 min zijn met de auto hoor.
Helmond: Bakelsbos - Vlierden - Liessel. Wel een uurtje rijden met de auto. route van 65 km. Hele mooie ronde.

Deze start ik altijd van thuis uit als ik een 100+'er wil rijden.

• Mnup_1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-10 09:10
Kan ik nog ergens een hardtail (1000-1500,-) op de kop tikken of is alles levertijd augustus/september?
Iemand nog een tip?

[ Voor 6% gewijzigd door Mnup_1 op 02-04-2021 11:18 ]

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Canyon meld dat de Grand Canyon in mei weer leverbaar is.
En het hangt ook een beetje af van je maat. Als je een bijvoorbeeld een XS of S moet hebben heb je meer kans dan een M of L. Die zijn het snelst op.
En verder, Wat voor hardtail zoek je precies? Een trailgerichte hardtail, of een XC racebak? 29" of 27,5"?

[ Voor 69% gewijzigd door Klitse op 02-04-2021 11:51 ]

• Aapenootjes
  • Laatst online: 29-09 18:35
De Canyon Stoic 2 in maat L en XL en de Stoic 3 in maat L zijn ook mogelijk leverbaar in mei. Al zou ik zelf dan liever de Stoic 4 kopen maar die is geheel uitverkocht helaas.

Dat zijn wat meer trail gerichte hardtails.
Ik heb zelf een Banshee Paradox in de maat XL (ik ben 1.95m). Als je je toevallig eens in zuid Limburg bevind mag je er wel even op zitten :)

Al is hij momenteel niet 100% rijklaar.

[ Voor 55% gewijzigd door Aapenootjes op 02-04-2021 12:05 ]

• Mnup_1
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-10 09:10
Klitse schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:50:
En het hangt ook een beetje af van je maat. Als je een bijvoorbeeld een XS of S moet hebben heb je meer kans dan een M of L. Die zijn het snelst op.
En verder, Wat voor hardtail zoek je precies? Een trailgerichte hardtail, of een XC racebak? 29" of 27,5"?
Reaction Pro staat bovenaan mn lijstje. Inderdaad een L nodig :+
Aapenootjes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:01:
De Canyon Stoic 2 in maat L en XL en de Stoic 3 in maat L zijn ook mogelijk leverbaar in mei. Al zou ik zelf dan liever de Stoic 4 kopen maar die is geheel uitverkocht helaas.

[...]

Ik heb zelf een Banshee Paradox in de maat XL (ik ben 1.95m). Als je je toevallig eens in zuid Limburg bevind mag je er wel even op zitten :)

Yep, Stoic 4 zou ook mijn voorkeur hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door Mnup_1 op 02-04-2021 12:21 ]

• Sjoewe
murphylee schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:56:
Iemand van jullie een idee om dit op te lossen?

Het gaat om een RS Reverb hydraulische dropperpost.
Een Reverb heeft eigenlijk 2 losse hydraulische systemen. De eerste regelt de op/neer van de dropper. De tweede is puur voor de remote, die unlockt de valve waarmee het eerste systeem wordt geactiveerd. Het zou misschien kunnen dat je niet de hele dropper hoeft te reviseren, maar alleen de remote moet ontluchten en/of de veer weer even op druk moet zetten.

Als je wel gaat reviseren, moet je eerst even goed kijken welke Reverb je hebt. Je hebt Variant A1/2 B1/2 en C1. Met name de A variant heeft veel meer seals dan de B en C varianten. Als je nog een A-model hebt, zou ik je vooral adviseren om het hele ding af te schrijven. Bij een B of een C is de revisie eenvoudiger.

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Aapenootjes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:01:

[...]

Toevallig ook al het aanbod gekregen om een Meta TR te proberen in Limburg. Wellicht valt er wat te combineren. :)

Bevalt de Paradox ook in de bikeparks? En op wat voor trails rij je die?

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Sjoewe schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:13:
[...]
Het zou misschien kunnen dat je niet de hele dropper hoeft te reviseren, maar alleen de remote moet ontluchten en/of de veer weer even op druk moet zetten.

Als je wel gaat reviseren, moet je eerst even goed kijken welke Reverb je hebt.
Duidelijk!

Het grappige is.... De dropper doet het nu weer.
Heb het zojuist even getest. Maar de vraag is natuurlijk voor hoe lang. Dit probleem is al eens voorgekomen. Via een workaround kon ik de dropper weer bedienen. (Onderste boven activeren)
Dus daaruit kan ik concluderen dat alle seals nog in takt zijn.

Heb zojuist nog op de Sram site gekeken en ik heb in ieder geval de B1 of de B2 variant. Dus dat scheelt.

Ik bestel me vandaag de reverb olie en dan ga ik in het weekend even de dropper opnieuw bleeden.
Dan zien we wel verder.

I bad beat my meat by busting my nuts!

• hoi1234
Opknapmountainbike gratis af te halen
Gratis
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Zou dat wat voor mij zijn? Ben 1.76m. Of is dat niet zo te zien en kan ik beter wat meer info vragen en even gaan kijken? Is namelijk bij mij in de buurt. En iemand nog een logische verklaring waarom de fiets gratis is?

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Leuk als stapfiets.

• stickyfish
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:01

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Dirk0s schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:55:
1,5 jaar terug een racefiets aangeschaft alleen heb ik deze een half jaar later weer verkocht.
Ik kon er gewoon niet aan wennen, vond het saai die lange wegen rechtdoor, het gevoel alsof je altijd wind tegen hebt. Al met al vind ik dat op TV kijken geweldig maar bleek het voor mij in realiteit geen hobby voor mij.

Fanatiek met hardlopen wel, alleen ben ik nog steeds opzoek naar een alternatief ben ik nu een tijdje aan het kijken en denken of mountainbike dan wel een leuke optie is voor mij.

Meer afwisseling qua actie ipv die saaie rechte stukken.
Zijn er meer mensen die dit zelfde hebben, ik wil namelijk niet weer dezelfde "fout" maken zoals met de racefiets.

Uiteraard is nu eerst een aantal keer huren de beste optie voor ik er 1 aanschaf.
Ik had precies hetzelfde. heb in m'n jeugd altijd veel op de racefiets gefietst. Paar jaar terug een nieuwe racefiets gekocht maar geloof niet dat ik er 200km op gefietst hebt. Fietste altijd in m'n eentje en werd altijd gek van de wind. Deze heb ik dit jaar dus maar verkocht.

Door de jaren heen ook vaker een MTB gehad. Een jaar of 20 geleden denk ik ooit een hele nieuwe gekocht, maar die werd slechts af en toe gebruikt in het bos. Deze uiteindelijk ook weggedaan wegens te weinig gebruikt. Daarna nog wel een keer of 2 een hele goedkope MTB op marktplaats gekocht en die ook af en toe gebruikt. 2 jaar geleden een wat betere op marktplaats gekocht en daar ben ik de MTB routes op gaan fietsen en heb ik ook een toertocht gedaan en dat heeft er bij mij voor gezorgd dat ik echt verslingerd raakte aan de MTB. Voordeel van fietsen op de MTB routes is dat je meestal veel minder last van de wind hebt, het is niet recht toe recht aan maar gevarieerd. Mij is het zo goed bevallen dat ik sinds kort de eigenaar ben van een nieuwe Cube Reaction Pro en dat bevalt heel goed.

Dus ja, er zijn meer mensen die het zelfde hebben gehad. Maar ga zeker eens een fiets huren en ga dan zeker een route doen. Dan merk je denk ik snel genoeg of het wat voor je is en of je een fiets moet gaan kopen.

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

• hoi1234
Maar meer niet? Want wat maakt hem niet echt geschikt en waar zie je dat aan?

In plaats van iets huren, is een fiets voor weinig kopen en er 100-150 in investeren ook niet heel gek.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:24

Typhone

Who Dares Wins

Rudolf schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:17:
[...]

Helmond: Bakelsbos - Vlierden - Liessel. Wel een uurtje rijden met de auto. route van 65 km. Hele mooie ronde.

Deze start ik altijd van thuis uit als ik een 100+'er wil rijden.
Vanaf waar start jij hem? Gemert? :P

• Prulleman
@hoi1234 het is lastig te zien, maar het zou zo maar kunnen dat deze zo oud is dat er niet eens indexed shifters op zitten.. dat wil zeggen dat je dus een beetje aan dat hendeltje moet draaien tot je in de juiste versnelling zit en de boel niet meer ratelt...

Verder geeft de verkoper aan dat ie een goede opknap beurt kan gebruiken en moet je waarschijnlijk toch minimaal 100 euro investeren voor nieuwe ketting, tandwielen (want ingesleten op de oude ketting) en nieuwe banden.

maar he, je kan het voor niks proberen, dus grijp je kans

Strava

• Rmg

Rmg

hoi1234 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:51:
Gratis

Zou dat wat voor mij zijn? Ben 1.76m. Of is dat niet zo te zien en kan ik beter wat meer info vragen en even gaan kijken? Is namelijk bij mij in de buurt. En iemand nog een logische verklaring waarom de fiets gratis is?
Omdat ie of oud is of het is een bouwmarkt fiets.

En als je Opknapfiets -> gratis, leest moet je al snel denken aan een hoop werk, nieuwe bandjes, nieuwe cassette, nieuwe voorbladen, ketting, kabelset want geheid dat er water in de kabels is gekomen, alles loshalen, schoonmaken invetten, afstellen, hopen dat je niet teveel doorgeroeste meuk tegenkomt.

Dan ben je 150-200 euro en 4 zonnige middagen verder en dan heb je nog steeds een oude (stijl) fiets die niet echt bestand is tegen het lompere werk. (zie de threaded headset, goedkope crankset, geen geveerde voorvork).

Sure je "kan" er best mee rijden in Nederland ook op de mountainbiketrails, met aangepaste snelheid en af en toe een chickenroute, maar een fijne ervaring gaat het niet worden en de kans op een kapotte fiets is groot. ( en ja er zijn die-hards die met rigid forks over alle mtb paden knallen :P maar dat zijn en geen beginners en geen bouwmarktfietsjes :P )

Dan is een decathlonfiets (een st520 bijvoorbeeld, ook wel voorbij gekomen in dit topic) een betere investering

[ Voor 5% gewijzigd door Rmg op 02-04-2021 15:48 ]

• Prulleman
Rmg schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:38:
[...]

Omdat ie of oud is of en het is een bouwmarkt fiets.

[...]
fixed

Strava

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:03

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

hoi1234 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:51:
Gratis

Aan de zadelpen te zien moet je waarschijnlijk precies de goede afmetingen hebben, want die gaat geheid niet meer omhoog/omlaag. Verder wat al gezegd is, nieuwe ketting/cassette/kabels moet je op zijn minst rekenen. Wat het voor schifters zijn kan ik niet zien, maar die zitten er volgens mij wel verkeerd op. Die hoor je met je duim te bedienen, niet met je wijsvinger over het stuur heen. Anyways, mocht je het doen zit je idd met een fiets uit 1990, hoogstens 8 speed en heel zwaar. Check dan zeker:

- Of het stuur soepel draait en niet in een bepaalde stand blijft staan (til de fiets aan de voorkant op en hel deze lichtjes 1 kant op, het stuur moet dan soepel die kant op bewegen). Idem met de andere kant op hellen. => zo niet heb je een nieuw balhoofd nodig (+40 euro)
- Of de wielen soepel draaien zonder kraken en zijn ze recht. Kraken kun je het beste voelen door de wielen een slinger te geven en dan aan de bout van de naaf voelen. Je zou hier niets moeten voelen. Kijk dan ook even of de velg recht is door een vast punt te zoeken waar deze langs draait en te kijken of de velg 'beweegt' (omhoog/omlaag of links/rechts) tov dit punt. => Zo niet, dan heb je nieuwe wielen nodig (+200 euro) of op zijn minst laten richten.
- Of de pedalen en cranks soepel draaien. => Zo niet, dan heb je nieuwe pedalen (+20 euro) of een nieuw bracket (+40 euro + 20 euro voor het motagetooltje) nodig.
- Of die zadelpen nog uit het frame kan. Ik kan niet zien wat er onder dat slot zit, maar breng een 5 en 6mm inbus sleutel mee om dat te testen. => Zo niet, dan heb je een nieuwe zadelpen nodig en 10-20 uur aan zagen om de oude eruit te zagen. En dit is kak werk. Been there, done that. Never again.

[ Voor 10% gewijzigd door zonoskar op 02-04-2021 16:41 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:13
Typhone schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:32:
[...]

Vanaf waar start jij hem? Gemert? :P
Het prachtige Sint-Oedenrode

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:39

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

hoi1234 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:17:
[...]

In plaats van iets huren, is een fiets voor weinig kopen en er 100-150 in investeren ook niet heel gek.
Niet om het een of ander hoor...
Maar je loopt al bijna een half jaar te twijfelen wat je nou wil.
Ergens in november is dat begonnen.
Ik denk dat het tijd wordt om voor jezelf 'ns een besluit te nemen wat je gaat doen.

Je hebt al diverse tips gehad over budget en nieuwe opties.
Naast de LBS is ook Decathlon al een paar keer ter sprake gekomen.

Uit de berichten blijkt mij niet dat je zelf heel veel kennis van fietsen hebt.
Marktplaats is dan ook geen goede optie nu omdat het vaak én duur is én kans op slijtage.
Voor het geld dat je nu op MP spendeert kun je beter iets nieuws kopen.
Prijzen zijn zowat gelijk, of je moet verstand van zaken hebben en een buitenkans tegenkomen.

Gratis is niet voor niks... Daar is altijd wat mee aan de hand en mensen willen er vanaf.
Vaak is dan de optie gratis op marktplaats of naar de milieustraat ermee.
Aangezien dat laatste meer moeite is dan een advertentie op MP kiezen velen daarvoor.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• hoi1234
Prulleman schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:37:
@hoi1234 het is lastig te zien, maar het zou zo maar kunnen dat deze zo oud is dat er niet eens indexed shifters op zitten.. dat wil zeggen dat je dus een beetje aan dat hendeltje moet draaien tot je in de juiste versnelling zit en de boel niet meer ratelt...

Verder geeft de verkoper aan dat ie een goede opknap beurt kan gebruiken en moet je waarschijnlijk toch minimaal 100 euro investeren voor nieuwe ketting, tandwielen (want ingesleten op de oude ketting) en nieuwe banden.

maar he, je kan het voor niks proberen, dus grijp je kans
Helaas al weg.

Maar 100 euro is niks. Ik begrijp het dat er mensen zijn die het zonde geld vinden, maar bekijk het vanuit mijn situatie.
Rmg schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 15:38:
[...]

Omdat ie of oud is of het is een bouwmarkt fiets.

En als je Opknapfiets -> gratis, leest moet je al snel denken aan een hoop werk, nieuwe bandjes, nieuwe cassette, nieuwe voorbladen, ketting, kabelset want geheid dat er water in de kabels is gekomen, alles loshalen, schoonmaken invetten, afstellen, hopen dat je niet teveel doorgeroeste meuk tegenkomt.

Dan ben je 150-200 euro en 4 zonnige middagen verder en dan heb je nog steeds een oude (stijl) fiets die niet echt bestand is tegen het lompere werk. (zie de threaded headset, goedkope crankset, geen geveerde voorvork).

Sure je "kan" er best mee rijden in Nederland ook op de mountainbiketrails, met aangepaste snelheid en af en toe een chickenroute, maar een fijne ervaring gaat het niet worden en de kans op een kapotte fiets is groot. ( en ja er zijn die-hards die met rigid forks over alle mtb paden knallen :P maar dat zijn en geen beginners en geen bouwmarktfietsjes :P )

Dan is een decathlonfiets (een st520 bijvoorbeeld, ook wel voorbij gekomen in dit topic) een betere investering
Werk vind ik juist een voordeel. Vind ik wel leuk. Roest is verschrikkelijk daarentegen.

• hoi1234
magic_nl schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 16:58:
[...]

Niet om het een of ander hoor...
Maar je loopt al bijna een half jaar te twijfelen wat je nou wil.
Ergens in november is dat begonnen.
Ik denk dat het tijd wordt om voor jezelf 'ns een besluit te nemen wat je gaat doen.

Je hebt al diverse tips gehad over budget en nieuwe opties.
Naast de LBS is ook Decathlon al een paar keer ter sprake gekomen.

Uit de berichten blijkt mij niet dat je zelf heel veel kennis van fietsen hebt.
Marktplaats is dan ook geen goede optie nu omdat het vaak én duur is én kans op slijtage.
Voor het geld dat je nu op MP spendeert kun je beter iets nieuws kopen.
Prijzen zijn zowat gelijk, of je moet verstand van zaken hebben en een buitenkans tegenkomen.

Gratis is niet voor niks... Daar is altijd wat mee aan de hand en mensen willen er vanaf.
Vaak is dan de optie gratis op marktplaats of naar de milieustraat ermee.
Aangezien dat laatste meer moeite is dan een advertentie op MP kiezen velen daarvoor.
Ik snap wel wat je bedoelt. Ik heb voor 200 euro nog een paar andere fietsen gevonden. Ik kan natuurlijk kijken of de ketting goed is (kettingchecker), de banden geen droogtescheuren of afgesleten profiel hebben, de remblokjes nog voldoende profiel hebben (oude fietsen hebben natuurlijk geen schijfremmen). Maar of een balhoofd nog goed is, de assen en lagers nog goed is, lukt me niet. Tandwielen wordt ook al moeilijk. Als iets dus kapot gaat, moet ik het vervangen en zit ik nog steeds rond de prijs van een goedkope fiets, die lichter en moderner is. Fietsen rond de 200 kan ik dus beter overslaan, maar ik ga nog even goed nadenken of ik geen opknapper koop. Zo duur kan dat niet uitpakken.

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:52
hoi1234 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:49:
[...]...maar ik ga nog even goed nadenken of ik geen opknapper koop. Zo duur kan dat niet uitpakken.
Famous last words ;)

Hoop dat je iets leuks vindt, maar goedkoop blijkt toch vaak duurkoop en hoe langer je wacht hoe duurder alles wordt helaas.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Vandaag een klein feestje: M'n nieuwe fiets is geleverd! *O* Cube Rection Pro, 20 maart besteld, vandaag in huis vind ik niet slecht! Eerste indrukken: fijne fiets, stabiel(tov van mijn 26er cube ltd), fijn zadel. voorvork is aardig stug, maar kan ik nog afstellen...
Conclusie: ik kan m'n materiaal niet meer de schuld geven van m'n zeer matige conditie -O-

Bedrijf waar ik hem besteld heb heeft inmiddels al een tijdje geen voorraad meer dus linkjes spammen heeft denk ik niet zoveel zin.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gefeliciteerd. Mooie fiets. Geloof graag dat het anders aanvoelt dan je 26er ;-)

[ Voor 92% gewijzigd door Daan_ op 02-04-2021 19:19 ]

• Corpii
  • Laatst online: 09:08

Corpii

Le Tostie

Firestorm schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 18:18:
Vandaag een klein feestje: M'n nieuwe fiets is geleverd! *O* Cube Rection Pro, 20 maart besteld, vandaag in huis vind ik niet slecht! Eerste indrukken: fijne fiets, stabiel(tov van mijn 26er cube ltd), fijn zadel. voorvork is aardig stug, maar kan ik nog afstellen...
Conclusie: ik kan m'n materiaal niet meer de schuld geven van m'n zeer matige conditie -O-

Bedrijf waar ik hem besteld heb heeft inmiddels al een tijdje geen voorraad meer dus linkjes spammen heeft denk ik niet zoveel zin.
Dan moeten we binnenkort na het werk maar een rondje ede doen, kan ik mijn belabberde conditie tentoonspreiden

• mexxer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-11 09:25
Klitse schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:50:
Ik heb deze besteld toen de leverdatum op 16 april stond. Hij werd uiteindelijk al op 19 maart thuis bezorgd. Betrof een L versie. Dus het kan sneller dan dat ze aangeven

• Aapenootjes
  • Laatst online: 29-09 18:35
drBunhead schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:49:
[...]

Toevallig ook al het aanbod gekregen om een Meta TR te proberen in Limburg. Wellicht valt er wat te combineren. :)

Bevalt de Paradox ook in de bikeparks? En op wat voor trails rij je die?
Ik heb nog nooit in een echt bikepark gereden :+
Je zou eigenlijk wel kunnen zeggen dat mijn MTB overkill is voor mijn huidige skills, maar ik heb hem ook opgebouwd juist om daar meer aan te gaan werken. En door een aantal persoonlijke omstandigheden heb ik hem nog niet zoveel aan de tand kunnen voelen als ik wil.

Ik fiets tot nu toe voornamelijk de Nederlandse trails, met name de sint pietersberg route bij Maastricht. Steviger werk wil ik er op termijn wel mee aan gaan.

Maar mijn Paradox is ook nog niet helemaal waar ik hem hebben wil. Spaak er het liefst nog een bredere wielset voor samen met wat bredere banden. Dan ook overstappen van 1x10 naar 1x12. En misschien een Shigura remsysteem omdat mijn oude single pot shimano's het nauwelijk aankunnen met mijn gewicht.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:38
Zijn er hier Tweakers met wat verstand over de geometrie van een MTB?

Rockrider heeft een nieuwe MTB uitgebracht, de XC 920 S LTD, 400x oplage en waarschijnlijk erg snel uitverkocht. Afmontage ziet er goed uit;

Vork: RockShox SID Select+ 120 mm
Demper: RockShox SIDluxe Select+
Groep: Sram GX AXS draadloos
Wielen: Reynolds TR 249 C
Remmen: Sram Level TL
Voorframe in carbon + Achterframe in ALU 6061/6013
Geen dropper..

Nu twijfel ik om deze fiets te bestellen, alleen ik twijfel over de maat en wat voor rijervaring ik met deze fiets kan gaan verwachten, vooral tegenover mijn huidige fiets.
Volgens Rockrider (Decathlon :+) moet ik met mijn 186cm lengte een XL frame nemen. Ik twijfel of ik een XL frame wel lekker vind gaan fietsen. Ik heb nu een Grand Canyon uit 2013 die volgens de huidige standaarden denk ik best wel een gedrongen en agressieve/nerveuze houding heeft.

Ik heb hieronder de geometrie van de Rockrider L/XL, Canyon 2013 en een nieuwe Lux langs elkaar gezet. Ik krijg hiermee het idee dat als ik voor een XL zou gaan het tegenover mijn huidige fiets best wel log en lui gaat aanvoelen. Ik krijg eigenlijk alleen maar meer twijfels of ik deze impulsieve aankoop wel moet gaan doen. Even testrijden zit er niet in.

Wat denken jullie? Hoe gaat deze Rockrider waarschijnlijk op de track aanvoelen voor iemand van 186cm? :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vnjhYJC.png

BlaBlaBla

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-11 22:58
Strider schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 00:31:

Rockrider heeft een nieuwe MTB uitgebracht, de XC 920 S LTD, 400x oplage en waarschijnlijk erg snel uitverkocht. Afmontage ziet er goed uit;

Geen dropper..

Nu twijfel ik om deze fiets te bestellen, alleen ik twijfel over de maat en wat voor rijervaring ik met deze fiets kan gaan verwachten, vooral tegenover mijn huidige fiets.
Volgens Rockrider (Decathlon :+) moet ik met mijn 186cm lengte een XL frame nemen. Ik twijfel of ik een XL frame wel lekker vind gaan fietsen. Ik heb nu een Grand Canyon uit 2013 die volgens de huidige standaarden denk ik best wel een gedrongen en agressieve/nerveuze houding heeft.

Ik heb hieronder de geometrie van de Rockrider L/XL, Canyon 2013 en een nieuwe Lux langs elkaar gezet. Ik krijg hiermee het idee dat als ik voor een XL zou gaan het tegenover mijn huidige fiets best wel log en lui gaat aanvoelen. Ik krijg eigenlijk alleen maar meer twijfels of ik deze impulsieve aankoop wel moet gaan doen. Even testrijden zit er niet in.

Wat denken jullie? Hoe gaat deze Rockrider waarschijnlijk op de track aanvoelen voor iemand van 186cm? :)

[Afbeelding]
Voor meer twijfel; ik ben 1.90 en rij een Lux maat L. Heb een L en een XL gereden en die XL was echt te groot voor mij

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
1.86 hier met binnenbeenlengte van 84 a 86 cm.
Cube frame maat 21"/XL en bevalt perfect.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 00:31:

Geen dropper..

[Afbeelding]
Heeft wel leuke afmontage voor die prijs. Zeker met AXS. AXS op beide fietsen en dat fiets toch wel erg fijn.

Eén van de dingen die ik wel geleerd heb door de jaren heen. Dat ik me niet blind moet staren op geometrie nummers. Het is net als schoenen het zit lekker of niet. En ieder heeft zijn eigen pasvorm en wensen. Vind het persoonlijk dan altijd lastig om vanuit geometrie cijfers en eigen lengte en binnenbeen lengte etc. advies te geven. Is compleet nieuw frame of wordt deze ook gebruikt voor andere fietsen. Dan zou je daar eens op kunnen proberen proef te zitten/fietsen?

Verleden wel eens advies gehad dat is de perfecte fiets m.b.t. geometrie. Ging ik erop zitten. Totaal ruk ook na verwoede pogingen om af te stellen. Ander zadel, zadelpen, stem.... Zelf passen is beste wat men kan doen. Al is het in deze lastig. Helaas is fiets niet beschikbaar om te passen. Het zal hoe dan ook een gok blijven.

• Rmg

Rmg

Vanochtend nadat ik een net 5 minuten wakker was kreeg ik te horen van m'n kleine (3,5 jaar) "Papa mountainbiken!”

Na wat ontbijt dus de fietsen gepakt, op naar het park.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHvod52xtnYl6bCgjgzr9OWaw1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b93pLFuFElIUfQlDZ77fXnql.jpg?f=fotoalbum_large

Bijna 11 km veelal onverhard :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DIWeFXq-HPTsDwxc9NPN-IsVeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdkTN1tecmHopnJxepyV5Jgl.jpg?f=fotoalbum_large

En bij thuiskomst nog even een paar rondjes over de rollers oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ka3jBxBO14EhLhPlmxDaKhuAZhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5GpXKoFwYjRgFWADofFnWko.jpg?f=fotoalbum_large

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-11 11:24
hoi1234 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 17:49:
[...]

Ik snap wel wat je bedoelt. Ik heb voor 200 euro nog een paar andere fietsen gevonden. Ik kan natuurlijk kijken of de ketting goed is (kettingchecker), de banden geen droogtescheuren of afgesleten profiel hebben, de remblokjes nog voldoende profiel hebben (oude fietsen hebben natuurlijk geen schijfremmen). Maar of een balhoofd nog goed is, de assen en lagers nog goed is, lukt me niet. Tandwielen wordt ook al moeilijk. Als iets dus kapot gaat, moet ik het vervangen en zit ik nog steeds rond de prijs van een goedkope fiets, die lichter en moderner is. Fietsen rond de 200 kan ik dus beter overslaan, maar ik ga nog even goed nadenken of ik geen opknapper koop. Zo duur kan dat niet uitpakken.
Ik weet nog een zeer goede 26 inch wielen Gary Fisher sugar3+ uit 2000 te staan.
Heel goed afgemonteerd net nieuwe banden en weinig op gefietst.
Staat bij een LBS (mijn oude fiets) Prijs weet ik niet , maar 1 telefoontje en je weet het.
Ik ben 180 lang.

• hoi1234
ouwefreaker schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:47:
[...]

Ik weet nog een zeer goede 26 inch wielen Gary Fisher sugar3+ uit 2000 te staan.
Heel goed afgemonteerd net nieuwe banden en weinig op gefietst.
Staat bij een LBS (mijn oude fiets) Prijs weet ik niet , maar 1 telefoontje en je weet het.
Ik ben 180 lang.
Welke LBS is dat dan?

Trouwens puur hypothetisch: wanneer slijt een ketting in op een cassette? Is dit al bij .75% slijtage of pas bij 1% slijtage? Heb een trek 4500 gevonden. Bij controle bleek de ketting versleten te zijn (kettingtester). Heb de fiets niet genomen, omdat ik niet direct wou beslissen en ik eigenlijk ook nog wat van de prijs af wou hebben. Alle tandwielen zagen er nog goed uit, maar vroeg me misschien ten onrechte wel af of de ketting niet ingesleten is op de cassette.

Overigens is mijn haat jegens fietsenmakers weer bevestigd. De fiets is net bij trek geweest. Zij hebben de slijtage over het hoofd gezien. Goed misschien, wou de eigenaar ook de kosten niet betalen, maar hij deed wel alsof het hem verbaasde.

[ Voor 48% gewijzigd door hoi1234 op 03-04-2021 16:18 ]

• niels2322
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-11 19:13
Zucht... in oktober 2020 een trek xcaliber 9 gekocht en zou 1e week maart 2021 geleverd worden. Na een paar keer gebeld te hebben met de fietsenwinkel deze maand blijkt dat de levering is uitgesteld naar juni.. jammer, toevallig mensen met dezelfde trage levering? Ik ben me bewust van de hoge vraag/weinig aanbod maar 3/4 jaar vind ik wel veel

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

hoi1234 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:55:
[...]

Welke LBS is dat dan?

Trouwens puur hypothetisch: wanneer slijt een ketting in op een cassette? Is dit al bij .75% slijtage of pas bij 1% slijtage? Heb een trek 4500 gevonden. Bij controle bleek de ketting versleten te zijn (kettingtester). Heb de fiets niet genomen, omdat ik niet direct wou beslissen en ik eigenlijk ook nog wat van de prijs af wou hebben. Alle tandwielen zagen er nog goed uit, maar vroeg me misschien ten onrechte wel af of de ketting niet ingesleten is op de cassette.

Overigens is mijn haat jegens fietsenmakers weer bevestigd. De fiets is net bij trek geweest. Zij hebben de slijtage over het hoofd gezien. Goed misschien, wou de eigenaar ook de kosten niet betalen, maar hij deed wel alsof het hem verbaasde.
Slijten doet het sowieso, bij oudere handel als je echt rond de 1 zitdat het hard gaat. Overigens zou ik me hier niet zo druk om maken, een aardige 9 speed cassette kost je 3 tientjes. Dat is van totaal andere orde dan een GX casette van 150 piek

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-11 11:24
GoldenSample schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:32:
[...]

Slijten doet het sowieso, bij oudere handel als je echt rond de 1 zitdat het hard gaat. Overigens zou ik me hier niet zo druk om maken, een aardige 9 speed cassette kost je 3 tientjes. Dat is van totaal andere orde dan een GX casette van 150 piek
Ketting en tandwielen kunnen nog best lang mee met de gerrit.
Black spire tand wielen voor heb ik denk max 500 km mee gefietst, zo ook achter zit Sram op.(welk type weet ik niet meer)
Fiets is erg weinig gebruikt (knie problemen)
Nu een E mtb. :P

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:38
Daan_ schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:36:
[...]

Heeft wel leuke afmontage voor die prijs. Zeker met AXS. AXS op beide fietsen en dat fiets toch wel erg fijn.

Eén van de dingen die ik wel geleerd heb door de jaren heen. Dat ik me niet blind moet staren op geometrie nummers. Het is net als schoenen het zit lekker of niet. En ieder heeft zijn eigen pasvorm en wensen. Vind het persoonlijk dan altijd lastig om vanuit geometrie cijfers en eigen lengte en binnenbeen lengte etc. advies te geven. Is compleet nieuw frame of wordt deze ook gebruikt voor andere fietsen. Dan zou je daar eens op kunnen proberen proef te zitten/fietsen?

Verleden wel eens advies gehad dat is de perfecte fiets m.b.t. geometrie. Ging ik erop zitten. Totaal ruk ook na verwoede pogingen om af te stellen. Ander zadel, zadelpen, stem.... Zelf passen is beste wat men kan doen. Al is het in deze lastig. Helaas is fiets niet beschikbaar om te passen. Het zal hoe dan ook een gok blijven.
De koop gaat echt een pure gok worden, ik zou ook L en XL kunnen kopen, thuis uitproberen, en daarna degene die het minst bevalt retourneren (in augustus :X). Maar eigenlijk wil ik daar niet aan beginnen, te veel gedoe en ellende wat daar uit kan gaan komen.

Het moet dus een educated guess worden gebaseerd op de geometrie, mijn huidige fiets als referentie (want die zit nu lekker) en welke geometrie andere merken voor mijn lengte verkopen.

Ik heb nog wat meer fietsen in mijn overzicht meegenomen, ook de Cube, maar dan 20".
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/L7kCAhl.jpg

Het lijkt erop dat de Orbea OIZ TR het meest in de buurt van de Rockrider komt.
Rockrider adviseert maat XL voor mijn lengte (185-200), en Orbea L :+

Ik heb trouwens voor de gein eens gekeken wat het kost om deze fiets zelf op te bouwen, ik kom dan uit op een bedrag hoger dan € 3200 (prijs fiets). Ik vraag me echt af hoe de Decathlon hier nog winst op kan maken, schuiven ze het fabriceren van het frame onder een andere kostenpost ofzo. Het frame blijft overigens wel een dingetje, het is 1 van de meest lelijke frames die ik in deze prijs categorie ben tegengekomen, maarja.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tlymLop.jpg

BlaBlaBla

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Da's inderdaad wel heel lang!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Strider schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 19:15:
[...]

De koop gaat echt een pure gok worden, ik zou ook L en XL kunnen kopen, thuis uitproberen, en daarna degene die het minst bevalt retourneren (in augustus :X). Maar eigenlijk wil ik daar niet aan beginnen, te veel gedoe en ellende wat daar uit kan gaan komen.

Het moet dus een educated guess worden gebaseerd op de geometrie, mijn huidige fiets als referentie (want die zit nu lekker) en welke geometrie andere merken voor mijn lengte verkopen.

Ik heb nog wat meer fietsen in mijn overzicht meegenomen, ook de Cube, maar dan 20".
[Afbeelding]

Het lijkt erop dat de Orbea OIZ TR het meest in de buurt van de Rockrider komt.
Rockrider adviseert maat XL voor mijn lengte (185-200), en Orbea L :+

Ik heb trouwens voor de gein eens gekeken wat het kost om deze fiets zelf op te bouwen, ik kom dan uit op een bedrag hoger dan € 3200 (prijs fiets). Ik vraag me echt af hoe de Decathlon hier nog winst op kan maken, schuiven ze het fabriceren van het frame onder een andere kostenpost ofzo. Het frame blijft overigens wel een dingetje, het is 1 van de meest lelijke frames die ik in deze prijs categorie ben tegengekomen, maarja.
[Afbeelding]
Tja de listprice betaald natuurlijk niemand, als je deze som voor een willekeurige direct sales fiets maakt kom je ook 'niet uit'.

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-11 20:06

Sjod

Ik ben goed luisterend

Ik heb nu voor de 2de keer deze week dat ik mijn linker crank eraf trap tijdens het fietsen. Het schroefdraad lijkt goed te zijn. Er weer terug opzetten gaat ook makkelijk.

Nu ben ik ook nog de plastic moer verloren die in de cranck gaat. Deze zojuist besteld.

Ik hoeft toch alleen de plastic moer aan te draaien en daarna de 2 imbusschroeven op de cranck (om de beurt) om de cranck vast te zetten ? Of zie ik iets over het hoofd ?

Het gaat trouwens om een Deore 5100 set. (2 weken oud)

• Sjoewe
De plastic moer is om de lagers op voorspanning te zetten, daarna zet je de crank inderdaad vast op de spindle met de twee inbusbouten op 12-14Nm. Loskomen mag eigenlijk echt niet.

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Sjoewe schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:56:
De plastic moer is om de lagers op voorspanning te zetten, daarna zet je de crank inderdaad vast op de spindle met de twee inbusbouten op 12-14Nm. Loskomen mag eigenlijk echt niet.
Ik vind het inderdaad ook al bijzonder. Het is niet zo dat het schroefdraad doordraait (dus doortrappen) maar hij komt ineens naar buiten.

1 imbusschroef zat ook weer losser (niet meer handvast) kunnen de schroeven te dun zijn ofzo 🤔

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-11 21:02
Die schroeven moeten tussen de 12 en 14nm aan gedraaid worden. Tevens dient er een soort van clipje tussen te zitten die in geval van nood zorgt dat je crank er niet af kan.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Michaelg schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:33:
Die schroeven moeten tussen de 12 en 14nm aan gedraaid worden. Tevens dient er een soort van clipje tussen te zitten die in geval van nood zorgt dat je crank er niet af kan.
Ik denk dan dat ik die niet heb. Heb je hier voorbeeld foto van ?

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:46

MJV

Sjod schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:41:
[...]

Ik denk dan dat ik die niet heb. Heb je hier voorbeeld foto van ?
Deze
https://m.bikester.nl/shi...uIXwdTiEXOuBoCf2IQAvD_BwE

Let op dat je de bouten om en om aan moet draaien, anders staat de ene heel strak, en de andere los. Overigens hier laatst ook een keer meegemaakt dat er ineens een crank los zat, bij een fiets van een vriend.
Pagina: 1 ... 124 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic