Omdat je meet aan delen die ten opzichte van elkaar kunnen bewegen, in dit geval de zuigerstang en cylinder, en je niet kan 'zien' of ze in dezelfde positie staan als bij de vorige meting is je meting onbetrouwbaar. Als je het linker stuk meet heb je die onzekerheid niet, dan blijft alleen 'user error' over
Ik zou het volgende doen:
- rebound, compressie open zetten, verstoort anders alleen maar je meting en moet na het instellen van de sag pas ingesteld worden.
- een vast punt kiezen waar je makkelijk van kan meten, bv rechter lange rode verticale lijn
- de zuigerstang zal niet 100% in de cylinder verdwijnen bij maximale compressie dus ik zou eerste de slag bepalen:
- totale slag bepalen: verschil tussen oring positie geel en oranje. Deze meting voer je 3x uit (demper comprimeren en weer loslaten, meten == 1x) om te bewijzen dat je meting repeatable is.
- dan de gewenste positie, groen , berekenen: als je 20% sag wil hebben, zie checksheet.
- comprimeer de shock een aantal keer om de druk de vereffenen voor ingaande/uitgaande slag.
- ga op de fiets zitten, met je riding gear aan (tas,helm, protectie, water, etc)
- beweeg lichtjes een paar keer zodat de shock een beetje beweegt.
- zit stil
- laat iemand anders de oring tot aan het seal schuiven
- stap af zonder de shock te comprimeren.
- meet oring positie, groen
- bereken verschil tussen groen en target --> pas de druk aan.
- vervolgens de druk in de demper aanpassen, neem een handige waarde voor de eerste stap; bv voeg 0.2barg toe.
- repeat
Ik moest voor een vriend toch nog een checksheet maken dus gelijk maar gedaan en de foto van @
Goofyduck384 misbruikt: