Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 123 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-11 22:02
Axel schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:30:

Tevens lees en zie ik overal dat levertijd een drama is, mensen tips voor goede fietsenzaken (bij voorkeur omg. Twente) of online met goede service? Gezien de levertijd enkele maanden lijkt te zijn, ben ik van plan om op korte termijn een MTB te bestellen. Om hopelijk (einde)zomer nog wat meters te kunnen op mijn eigen MTB. Al is dit misschien wel een utoptie met de levertijden...?

Ik hoor graag van jullie!
In de huidige situatie is het zinloos op Internet een fiets uit te zoeken en zul je echt gewoon moeten kijken naar wat er daadwerkelijk leverbaar is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
Eerste rit gehad op m'n nieuwe MTB. Heerlijk! Wat een verschil zeg, 26" naar 29"...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITnv-O8FIkcsRkJ82oKLHOvmY7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OxDvmTnrCP6LjmSegdMtggtj.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ff thuis afgespoeld. M'n voorwiel loopt alleen aan bij de schijfrem. Hij is wel helemaal recht, maar ik hoor het langs de remblokken gaan.
Hoe is dit te verhelpen? Lijkt me niet te horen denk ik. Of is dat nieuwigheid?

• Axel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-11 23:35
StevenK schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:33:
[...]

In de huidige situatie is het zinloos op Internet een fiets uit te zoeken en zul je echt gewoon moeten kijken naar wat er daadwerkelijk leverbaar is.
m.a.w. fietsenzaken benaderen en kijken wat die hebben staan m.b.t. de specs...? Want wat er nu leverbaar is bijna niets, althans met de specs die ik beetje zoek...
Zaken als mantel.com beweren wel volgende (verwachting) de genoemde Cube op voorraad te hebben. Of is de ervaring hier dat die verwachting constant wordt bijgewerkt?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
Axel schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:36:
[...]

m.a.w. fietsenzaken benaderen en kijken wat die hebben staan m.b.t. de specs...? Want wat er nu leverbaar is bijna niets, althans met de specs die ik beetje zoek...
Zaken als mantel.com beweren wel volgende (verwachting) de genoemde Cube op voorraad te hebben. Of is de ervaring hier dat die verwachting constant wordt bijgewerkt?
Als Mantel zegt 'voorraad', dan hebben ze hem. Maar dat kan een uur later als weer geschiedenis zijn.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:56

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Goofyduck384 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:35:

Nu ff thuis afgespoeld. M'n voorwiel loopt alleen aan bij de schijfrem. Hij is wel helemaal recht, maar ik hoor het langs de remblokken gaan.
Combinatie nieuwigheid. (In remmen) Het kan ook zijn dat je remschijf niet goed gecentreerd etc….. Park Tool en GMBN hebben hierover diverse filmpjes op youtube staan met uitleg.

[ Voor 17% gewijzigd door Daan_ op 27-03-2021 15:54 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-11 09:47
[...]

Tevens lees en zie ik overal dat levertijd een drama is, mensen tips voor goede fietsenzaken (bij voorkeur omg. Twente) of online met goede service? Gezien de levertijd enkele maanden lijkt te zijn, ben ik van plan om op korte termijn een MTB te bestellen. Om hopelijk (einde)zomer nog wat meters te kunnen op mijn eigen MTB. Al is dit misschien wel een utoptie met de levertijden...?

Denk dat je prijscategorie niet verkeerd is om een goede basis te hebben als beginner ;) (De laatste tijd is deze vraag overigens vaak voorgekomen hier, dus in dit topic zoeken geeft wellicht ook wat inzichten)

Als je ongeveer weet wat je wil hebben, lijkt het op dit moment de enige optie om de fiets te bestellen die leverbaar is :P Een vriend van mij heb ik laatst bijv. een Radon ZR Team 8.0 aangeraden. Ook een prima fiets met SRAM NX 1x12 en Rockshox Judy luchtvork bijv. (Vergeleken met een coil vork is dit wel iets om op te letten: luchtvork is o.a. makkelijker op je gewicht aan te passen)

In ieder geval, die Radon leek toen nog leverbaar ;) zie hier: https://www.bike-discount...radon-zr-team-8.0-1052534

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:47
Goedemiddag,

Ik hoop dat dit forum de plek is waar ik wat advies kan vragen. Net als velen in de Corona periode in aanraking gekomen met fietsen (MTB). Ben een vrij sportief persoon en heb altijd veel aan hardlopen gedaan, wat toch vrij belastend is voor het lijf. Helaas wat, aan hardlopen gerelateerde, klachten ontwikkeld (o.a. shin splint).

Ben nu enkele keren meegeweest met diverse vrienden die al jarenlang fietsen en heb het virus te pakken! Fietsvirus in dit geval, niet Corona haha. Ben erg enthousiast geworden! Tot nu toe heb ik altijd een MTB geleend van vrienden. Hierdoor kon ik eerst kijken of het echt wat vond en gezien meerdere mensen in mijn familie en vriendenkring over een MTB beschikken kon hierdoor ook op verschillende merken / afgemonteerde fietsen rijden om het een en ander te proberen.

Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt dat ik een eigen MTB wil gaan kopen en ben me nu aan het verdiepen hierin. Allereerst zat ik te denken aan een budget van 500-700 euro voor een instap fietst, maar na wat research en advies van mensen om mij heen die ook fietsen heb ik dit budget al snel opgekrikt naar een paar honderd euro meer. Ik wil namelijk graag een goede basis fietst hebben waar ik de komende jaren goed mee vooruit kan.

Voor de beeldvorming, de bedoeling is minimaal 1 a 2 keer per week te gaan fietsen. Van korte afstanden tot langere (wat heet lang in MTB wereld...?). Lees: tussen de 20-80 km. Ben geen mooi weer fietser en er zijn veel MTB routes hier in de buurt (omg. Twente). Na wat research en gesprekken met mensen die ook fietsen ben ik tot het volgende wensen lijstje gekomen:

- Hardtail
- 29 inch banden (wat volgens mij de standaard is tegenwoordig...)
- Shimano groepenset (bij voorkeur), waarbij ik toch wel minimaal Deore zou willen en voorkeur voor XT
- Lock-out op het stuur (pre)
- Minimaal 12 versnellingen
(ik heb tot nu toe gefietst op MTB's welke 3x7 of 3x9 hadden, waar ik de grote flexibiliteit toch wel fijn vond. Maar na wat research zag ik dat bijna alle nieuwe / moderne MTB's slechts 1 blad voor hebben?)

Waarbij ik tot nu toe zit te kijken naar de volgende merken:
- Cannondale
- Cube
- Trek
- Eventueel Sensa

m.b.t. het budget hoop ik (voor alleen de fietst) op max 1300 uit te komen. Na veel zoeken ben ik bij de volgende fiets uitgekomen die mij qua specs wel wat lijkt, al heb ik er nog weinig verstand van dus ik laat me graag adviseren!:
https://www.cube.eu/nl/20...reaction-pro-greynyellow/

Ook vond ik deze Cannondale interessant, al lijkt 10 versnellingen mij wat weinig? (ook gezien de ervaring van 3 bladen voor op fietsen waar ik tot nu toe op heb gereden). Of zie ik dit verkeerd?
https://www.cannondale.co...il-bikes/trail/trail-sl-4

Maar nu las ik op het forum hier dat mensen claimen dat Cube weinig vernieuwend is? Mensen hier ervaring met dit merk? Heb zelf al wel een paar keer op een Cube Aim (2019) gereden.

Sensa wordt in Almelo gemaakt, volgens mij hebben die nog wel prima levertijden. De fietsenwinkels lopen allemaal behoorlijk leeg inmiddels, maar ik zag vanmiddag bij Bikeservice in Holten nog wel een paar nieuwe mtb's staan. Ook een cannondale geloof ik. Mijn superior komt daar ook vandaan.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:41
Paul! schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 12:38:
[...]

Oh, die aanrijroute heb ik nog nooit gereden, en inderdaad nu je het zegt, naast de brede paden waren de afgelopen maanden singletracks in aanbouw.

Misschien straks nog even die kant op (als het droog is) :)
Kan ik meteen ook even bij het bikepark gaan kijken.
Alle bordjes zijn er constateerde ik vanmiddag. Bikeparkje is ook wel geinig 😁

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:52
Goofyduck384 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:35:
Eerste rit gehad op m'n nieuwe MTB. Heerlijk! Wat een verschil zeg, 26" naar 29"...

Mooie fiets! Wel pijnlijk fietsen zo met je zadel omhoog denk ik ;). Schijfremmen kun je iets uitlijnen. Staan wel wat filmpjes van online.

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:33
bas-r schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:29:
[...]

Alle bordjes zijn er constateerde ik vanmiddag. Bikeparkje is ook wel geinig 😁
Hoe laat heb je gefietst? Ik heb ook nog rondje blauw gedaan en 3x blauwe lijn in het bikepark. Vond het opvallend rustig daar (en ik niet alleen: https://www.gelderlander....-fietsers-thuis~af1be808/)

Valt toch wel even tegen dat springen (ook al was het de blauwe lijn), de wind maakt het er niet makkelijker op. Gelukkig ligt het park niet heel ver weg, dus kan ik de komende tijd flink gaan oefenen :)

• Goofyduck384
Marty! schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 18:25:
Mooie fiets! Wel pijnlijk fietsen zo met je zadel omhoog denk ik ;)
Klopt, moet alles nog even goed zetten. Één van die dingen die ik merkte was inderdaad dat m’n zadel te ver omhoog stond.. goed opgemerkt dus ;)

• bas-r
Paul! schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:01:
[...]

Hoe laat heb je gefietst? Ik heb ook nog rondje blauw gedaan en 3x blauwe lijn in het bikepark. Vond het opvallend rustig daar (en ik niet alleen: https://www.gelderlander....-fietsers-thuis~af1be808/)

Valt toch wel even tegen dat springen (ook al was het de blauwe lijn), de wind maakt het er niet makkelijker op. Gelukkig ligt het park niet heel ver weg, dus kan ik de komende tijd flink gaan oefenen :)
Ik denk dat ik daar rond half drie was. Die tegenwind maakte het niet gemakkelijk nee 😅

• DennisLMB
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-04 06:14
Ik was net even mijn fiets ( Cube Stereo 120 HPC 2021) aan het nalopen voor mijn ritje morgen en kwam er toen achter dat een van de lagers in mijn voorwiel (al) stuk is. Fiets is pas 8 maanden oud en heb ongeveer 1500km gefietst. Laatst ook al een lager van een derailleur tandwiel moeten vervangen.

Zijn er meer bij wie dit zo snel gaat? Ik gebruik nooit harde stralen om schoon te maken dus sta hier echt een beetje van te kijken. Worden er vanuit de fabriek dan zulke goedkope lagers in geplaatst of heb ik gewoon pech? Derailleur is SRAM en wielen zijn van Fulcrum.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:52

Kluus

Gang is alles

@bas-r @Paul! wat voor fiets/uitrusting achten jullie nodig op het bikepark Mook? Ik wil er ook nog wel een keer gaan kijken maar ik vrees dat mijn hardtail XC racebak (Canyon Exceed) met 100mm Fox32 voorvork wel tekort schiet. Of valt dat voor die blauwe lijn nog wel mee?

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Kluus schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 22:44:
@bas-r @Paul! wat voor fiets/uitrusting achten jullie nodig op het bikepark Mook? Ik wil er ook nog wel een keer gaan kijken maar ik vrees dat mijn hardtail XC racebak (Canyon Exceed) met 100mm Fox32 voorvork wel tekort schiet. Of valt dat voor die blauwe lijn nog wel mee?
Ken Mook niet, maar ben wel een keer in Winterberg geweest met mijn xc hardtail (fsi). Met wat zelfkennis en als je je een beetje kan inhouden bis het prima te doen. Ik ben er wel van overtuigd dat het een stuk leuker en veiliger is op een meer geschikte fiets

Een dropper scheelt al een hoop. Die had ik destijds niet, maar gewoon ff zadel omlaag kan ook (zeker in Winterberg met de lift :D)

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 27-03-2021 23:17 ]

Strava

• Paul!
Ik heb ook een 100 mm xc fiets. Kan prima, groot deel is ook te rollen ook op de rode lijn.
Voor de rode lijn wordt ook meer protectie aangeraden wat ik best begrijp, de tafels zijn echt hoog als je alleen maar Nederlandse mtb routes gewend bent

• bas-r
Kluus schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 22:44:
Is daar prima mee te fietsen!
Ik vind ‘bikepark’ ook een beetje een overdreven term eerlijk gezegd, valt allemaal met xc fietsjes te rijden, op de hoge tafels na.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Met een XC HT kom je een heel eind. Vermoed dat je wel wat harder moet werken dan bijvoorbeeld met een trail fully. Mook is prima te doen met XC HT.

Fiets zelf op XC HT en trail fully en met de HT is het nog net iets meer op techniek letten en lijn keuzes. (Iets harder werken op de fiets) Als je de meer Down Hill stukken pakt net als jumbs. Waar de fully wat vergevingsgezinde is als ik foutje maak. De HT is en blijft leuk om te gebruiken. Dropper en flats erop en gaan ….

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 28-03-2021 13:55 ]

• Goofyduck384
Hoe gebruik je een dropper nou goed/zinvol?
Ik reed er gisteren voor het eerst mee, maar moet er natuurlijk nog erg bij nadenken. Ik snap dat je hem vooral in een (steile) afdaling naar beneden zet. Ik dacht alleen dat ie ook met een klik naar beneden zou gaan, maar dat gebeurd dus alleen als je er op gaat zitten. Alleen vond ik dat dan weer lastig (eerst zittend helemaal omlaag en dan weer gaan staan).

Hoe gebruik je dit nou ‘goed’?

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dat is heel normaal dat je in begin zoekende bent hoe deze te gebruiken. Op youtube staan genoeg filmpjes met uitleg m.b.t. hoe dropper te gebruiken.

Kwestie van vaak doen/gebruiken voor je het weet is de handeling knop indrukken en met kont zadel naar beneden drukken een natuurlijke handeling.

Gebruik hem ook bij wat vlakere technische stukjes. Dan gaat die klein stukje naar beneden. Net genoeg dat ik vrij kan bewegen en nog op zadel kan zitten en rustig mee kan trappen.

• Goofyduck384
Oke, zal vooral rustig en veel proberen. Duidelijk filmpje ook, dank!

Voor het goed instellen van de achterdemper, ben ik er eerst even rustig op gaan zitten. De ring schuift wel iets verder, denk zo'n 40%...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0PX9SiH6KJZ6BzYG9agHaYviSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULRYkV1FFa7Bzuba9pMROiLA.jpg?f=fotoalbum_large

Betekent dat dat er dus meer lucht in moet? Of moet ik dit instellen mbv de draairing?

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-11 22:58
Goofyduck384 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:51:

Voor het goed instellen van de achterdemper, ben ik er eerst even rustig op gaan zitten. De ring schuift wel iets verder, denk zo'n 40%...
[Afbeelding]

Betekent dat dat er dus meer lucht in moet? Of moet ik dit instellen mbv de draairing?
Meer lucht in. Is bij de achterdemper lastiger te regelen dan de voorvork, kleine beetjes hebben al een groot effect. Lucht erin, ring naar boven, dropper naar beneden, zitten, beentjes even van de vloer en kijken. Aan de ring van de rebound draai je pas als de sag goed is.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Goofyduck384 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:51:

[Afbeelding]

Voor de tweaker en om verwarring en frustratie te voorkomen adviseer ik je om notities te maken.

- als begin data; meet de slaglengte en bereken op welke positie je wil eindigen (~20%) in mm
- maak een tabel en houdt bij wat je aanpast (in dit geval als het goed is alleen de druk, pas zoiezo nooit meer dan 1 variable aan als aan het afstellenn/testen bent).
- Noteer iedere aanpassing op een nieuwe regel (#7 bv), schrijf op welke druk je hem zet en meet het resultaat, de positie in mm (schuifmaat)
- voor velen waarsch logisch maar miss niet voor iedereen: meet vanuit een vast punt! Dus niet de lengte meten van het seal tot aan de oring (rechter deel op de foto) maar meet vanaf de stangkop naar de oring (linker deel op de foto).

dit creëert structuur in je handelingen en geeft je inzicht hoe gevoelig de druk is voor je eindresultaat. Je kan ook eenvoudiger een meetfout uit je data halen. Het lastigste is in dit geval nog om iedere keer dezelfde 'belasting' op de fiets te zetten met de test :+ "human error".
Ik maak vaak ook een eenvoudige schets op het papier erbij zodat je na 6mnd ook nog snapt waar je wat gemeten hebt.

Heb je een overshoot dan kan je in je tabel een goede inschatting maken waar je naar terug wilt.

Schrijf ook duidelijk je eind instelling op zodat je na een aantal ritjes eenvoudig kan controleren of alles nog hetzelfde is of is verandert (temperatuur, inlopen/ slijtage, etc). ook handig om te trenden en bij te houden wat je over de tijd aanpast. Zo creeer je ook een mooi lijstje met settings die je eventueel aanpast per terrein.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vandaag groep van +/- 10 Boswielrenners. Twee ervan die wat sneller omhoog fietste één ervan geeft mij schouderduw en zegt slome fiets eens door. (Denk zeg maar niks) Boven wachten ze op de rest (krijg nog na geroepen nep mountainbikers hier) ik fiets maar rustig door richting stukje dat lekker naar beneden dendert.

Was net aan het aanzetten schieten die twee mij weer voorbij. Had net dropper omlaag gedaan en haal ze in met een klein sprongetje en opeens hoor ik hoop gevloek en getier. Was er één over het stuur geschoten en de andere weer daarover heen. Schade viel mee. Gedeukt echo, wat schaaf plekken en wat krassen op de fiets.

Was het nog mijn fout ook. Had ze moeten waarschuwen dat het geen mountainbike pad was. Ging daar te steil naar beneden met wortels, gaten. Niet op gereageerd en rustig doorgefietst. Kreeg nog wel netjes een verontschuldiging van drie andere heren van de groep. :)

Was er zelf wel klaar mee en rustig naar huis gefietst.

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 28-03-2021 12:15 ]

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
Daan_ schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:12:
Vandaag groep van +/- 10 Boswielrenners. Twee ervan die wat sneller omhoog fietste één ervan geeft mij schouderduw en zegt slome fiets eens door. (Denk zeg maar niks) Boven wachten ze op de rest (krijg nog na geroepen nep mountainbikers hier) ik fiets maar rustig door richting stukje dat lekker naar beneden dendert.

Was net aan het aanzetten schieten die twee mij weer voorbij. Had net dropper omlaag gedaan en haal ze in met een klein sprongetje en opeens hoor ik hoop gevloek en getier. Was er één over het stuur geschoten en de andere weer daarover heen. Schade viel mee. Gedeukt echo, wat schaaf plekken en wat krassen op de fiets.

Was het nog mijn fout ook. Had ze moeten waarschuwen dat het geen mountainbike pad was. Ging daar te steil naar beneden met wortels, gaten. Niet op gereageerd en rustig doorgefietst. Kreeg nog wel netjes een verontschuldiging van drie andere heren van de groep. :)

Was er zelf wel klaar mee en rustig naar huis gefietst.
Gezelli daar. Klinkt wel als een leuke route :) welke route was dat?

• Paul!
Goofyduck384 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 09:37:
Hoe gebruik je een dropper nou goed/zinvol?
Ik reed er gisteren voor het eerst mee, maar moet er natuurlijk nog erg bij nadenken. Ik snap dat je hem vooral in een (steile) afdaling naar beneden zet. Ik dacht alleen dat ie ook met een klik naar beneden zou gaan, maar dat gebeurd dus alleen als je er op gaat zitten. Alleen vond ik dat dan weer lastig (eerst zittend helemaal omlaag en dan weer gaan staan).

Hoe gebruik je dit nou ‘goed’?
Vorige week een clinic gevolgd. De instructeur gebruikte hem bij elke afdaling en technisch stuk, eigenlijk continue als je niet zit maar op de pedalen staat: "Het zadel zit alleen maar in de weg als je staat"

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:49
Daan_ schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:12:
Vandaag groep van +/- 10 Boswielrenners.
Wat een pannenkoeken... :F

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

sjorsjuhmaniac schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:18:
[...]

Gezelli daar. Klinkt wel als een leuke route :) welke route was dat?
Het is prima fietsen hier, d:)b maar helaas zitten er af en toe groepen tussen die puur op snelheid willen en weinig respect hebben voor wandelaars, ruiters en andere fietsers.

Fiets zelf geen vaste routes. Fiets elke keer anders. Net waar ik zin aan heb. Bij de Diepen zitten paar leuke stukjes. Ook stukje dat is aangelegd is door mountainbikers. Hier gaat steil naar beneden met wat sprongetjes etc…
https://ven-zelderheide.e...ald-mtb-route-26km-350hm/

Bij de brandtoren gaat ook leuk naar beneden. Alleen ligt daar sinds paar dagen takken en bomen op laatste stuk van pad. Van de week poging doen om eens wat van pad te slepen.
Sjoewe schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:32:
[...]

Wat een pannenkoeken... :F
Dacht ik ook, maar helaas zie je toch best vaak van dit soort grote groepen. Zolang je beetje respect hebt voor andere prima, maar vanochtend ging het even nergens over.

[ Voor 15% gewijzigd door Daan_ op 28-03-2021 12:38 ]

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
Daan_ schreef op zondag 28 maart 2021 @ 12:35:
[...]

Fiets zelf geen vaste routes. Fiets elke keer anders. Net waar ik zin aan heb. Bij de Diepen zitten paar leuke stukjes. Ook stukje dat is aangelegd is door mountainbikers. Hier gaat steil naar beneden met wat sprongetjes etc…
https://ven-zelderheide.e...ald-mtb-route-26km-350hm/

Bij de brandtoren gaat ook leuk naar beneden. Alleen ligt daar sinds paar dagen takken en bomen op laatste stuk van pad. Van de week poging doen om eens wat van pad te slepen.
Ben over een paar weken in de buurt van Arnhem gaat de fiets wel mee denk ik. Is dat nog te doen met een hardtail?

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Het is prima te doen met een HT. Fiets deze stukken het liefste met flats.

[ Voor 142% gewijzigd door Daan_ op 28-03-2021 13:18 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Daan_ wat een droeftoeters inderdaad, ik zou me echt kapot schamen als ik daar bij zou horen.
Respect dat je nog bent gestopt om te kijken hoe het met ze ging na hun val.

@bas-r thanks, binnenkort maar eens in Mook gaan kijken dan :).

• Goofyduck384
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:48:
- voor velen waarsch logisch maar miss niet voor iedereen: meet vanuit een vast punt! Dus niet de lengte meten van het seal tot aan de oring (rechter deel op de foto) maar meet vanaf de stangkop naar de oring (linker deel op de foto).
Ik dacht ook dat het om het rechter deel ging. Even voor de zekerheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IG73RYdtUoWqcZA3KhYmuxV8u2A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tPgs5NubD0E3pfzckfJvgPeC.jpg?f=user_large

Moet dit deel dus ongeveer ~20% zijn? Of begrijp ik je nu niet goed?

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
Goofyduck384 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:06:
[...]

[Afbeelding]

Nee nee, sorry zal het wat verduidelijken.
De sag is idd 20% van de slag. Dat is dus WEL 20% van de rechter kant want de demper is vanaf rechts helemaal 'uit' en comprimeert naar links. MAAR dit is niet betrouwbaar te meten aan de rechter kant! je kan dus veel beter de linker kant meten en zorgen dat die kant 80% is!

[ Voor 8% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 28-03-2021 15:17 ]

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Goofyduck384 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:06:
[...]

[Afbeelding]

Nee, de sag is het rechtergedeelte.
Bedoeld wordt dat je het meten mogelijk makkelijker vanaf de linkerkant kunt doen.

• Goofyduck384
Ik dacht al.... thnx

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

sjorsjuhmaniac schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:16:
[...]

Nee nee, sorry zal het wat verduidelijken.
De sag is idd 20% van de slag. Dat is dus WEL 20% van de rechter kant want de demper is vanaf rechts helemaal 'uit' en comprimeert naar links. MAAR dit is niet betrouwbaar te meten aan de rechter kant! je kan dus veel beter de linker kant meten en zorgen dat die kant 80% is!
Hoezo is dat niet betrouwbaar te meten aan de rechterkant?

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:44
GoldenSample schreef op zondag 28 maart 2021 @ 20:15:
[...]

Omdat je niet kan zien hoeveel er aan de binnenkant van de demper zit.
Je kan alleen maar meten wat je buiten de demper hebt. En dat moet tussen de 65 en 80% van je slag zijn. Dat percentagie is afhankelijk van wat hoe je je demping wil hebben.
(helemaal als je je demper meer progressief maakt versus lineair kan dat verschil maken)

Houd idd maar iets tussen 70 en 80% aan voor NL

[ Voor 6% gewijzigd door Torched op 28-03-2021 21:29 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Torched schreef op zondag 28 maart 2021 @ 21:28:
[...]

Omdat je niet kan zien hoeveel er aan de binnenkant van de demper zit.
Je kan alleen maar meten wat je buiten de demper hebt. En dat moet tussen de 65 en 80% van je slag zijn. Dat percentagie is afhankelijk van wat hoe je je demping wil hebben.
(helemaal als je je demper meer progressief maakt versus lineair kan dat verschil maken)

Houd idd maar iets tussen 70 en 80% aan voor NL
uhm niks? als je niet op je fiets zit, dan maakt die paar kilo die op je dremper drukt van de fiets zelf echt 0,0 uit.

Maar goed Fox tja wat weten die er van ;)

Verder @Goofyduck384 zet je demper ff op de open mode bij het meten van de SAG.

[ Voor 17% gewijzigd door GoldenSample op 28-03-2021 22:13 ]

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
GoldenSample schreef op zondag 28 maart 2021 @ 20:15:
[...]

Omdat je meet aan delen die ten opzichte van elkaar kunnen bewegen, in dit geval de zuigerstang en cylinder, en je niet kan 'zien' of ze in dezelfde positie staan als bij de vorige meting is je meting onbetrouwbaar. Als je het linker stuk meet heb je die onzekerheid niet, dan blijft alleen 'user error' over :+

Ik zou het volgende doen:
- rebound, compressie open zetten, verstoort anders alleen maar je meting en moet na het instellen van de sag pas ingesteld worden.
- een vast punt kiezen waar je makkelijk van kan meten, bv rechter lange rode verticale lijn
- de zuigerstang zal niet 100% in de cylinder verdwijnen bij maximale compressie dus ik zou eerste de slag bepalen:
- totale slag bepalen: verschil tussen oring positie geel en oranje. Deze meting voer je 3x uit (demper comprimeren en weer loslaten, meten == 1x) om te bewijzen dat je meting repeatable is.
- dan de gewenste positie, groen , berekenen: als je 20% sag wil hebben, zie checksheet.
- comprimeer de shock een aantal keer om de druk de vereffenen voor ingaande/uitgaande slag.
- ga op de fiets zitten, met je riding gear aan (tas,helm, protectie, water, etc)
- beweeg lichtjes een paar keer zodat de shock een beetje beweegt.
- zit stil
- laat iemand anders de oring tot aan het seal schuiven
- stap af zonder de shock te comprimeren.
- meet oring positie, groen
- bereken verschil tussen groen en target --> pas de druk aan.
- vervolgens de druk in de demper aanpassen, neem een handige waarde voor de eerste stap; bv voeg 0.2barg toe.
- repeat

Ik moest voor een vriend toch nog een checksheet maken dus gelijk maar gedaan en de foto van @Goofyduck384 misbruikt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SzDZmTnovCwyQfdHIlhMwsguQc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ut1y7aJU0nEN6m9TOIJtE7y5.png?f=user_large

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 29 maart 2021 @ 00:09:
[...]

Omdat je meet aan delen die ten opzichte van elkaar kunnen bewegen, in dit geval de zuigerstang en cylinder, en je niet kan 'zien' of ze in dezelfde positie staan als bij de vorige meting is je meting onbetrouwbaar. Als je het linker stuk meet heb je die onzekerheid niet, dan blijft alleen 'user error' over :+
Hoe zou je demper niet volledig uitgeveert kunnen staan als je ook maar wat lucht er in hebt en hij niet onderdruk in de negatieve kamer heeft? Dan kan je sowieso de setup wel vergeten. Mocht het wat anders zijn zou ik erg snel die shock gaan servicen of een garantie aanvraag de deur uit doen.
Ik zou het volgende doen:
- rebound, compressie open zetten, verstoort anders alleen maar je meting en moet na het instellen van de sag pas ingesteld worden.
- een vast punt kiezen waar je makkelijk van kan meten, bv rechter lange rode verticale lijn
- de zuigerstang zal niet 100% in de cylinder verdwijnen bij maximale compressie dus ik zou eerste de slag bepalen:
- totale slag bepalen: verschil tussen oring positie geel en oranje. Deze meting voer je 3x uit (demper comprimeren en weer loslaten, meten == 1x) om te bewijzen dat je meting repeatable is.
Voila en hier leg je exact uit waarom meten vanuit de eyelet nogal omslachtig en onbetrouwbaar is. Als je op de normale manier meet hoef je enkel even je target sag = xx% * stroke van je demper te berekenen en lucht in/uit laten tot je het juiste aantal mm meet tussen de O-ring en de Bottom seal van de aircan.

Maar again, zoals ik eerder zei, Fox zal het wel verkeerd hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door GoldenSample op 29-03-2021 01:57 ]

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-11 20:26
Dit weekend ook genoten in het bos bij Zeist van mijn nieuwe fiets
een trek x-caliber 8

Maar nu toch nog een aantal vragen
dit zag ik bij de voorvork. Hoort hier zoveel olie te zitten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkKrz_6BKwFi19eeeA-ufnuhiic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLWOVnsEVj8msi9I3ZmTEiuj.jpg?f=fotoalbum_large

En wat moet ik hier mee? dat is me ook nog niet heel duidelijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAhO4AQIGERsfJ129zB84Mqd-D4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2doIksYf62MUOIDILgP9cE8.jpg?f=fotoalbum_large

En hoe zit dat met de luchtdruk van de voorvork is daar ook nog een rekensom voor?
Ikzelf ben 1.70 en 60Kg

heb overigens wel pien aan de reedt. iemand nog tips voor een goeie broek?

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ja het kan dat je olie ziet op een nieuwe vork dit noemt men zweten. Dit komt vaker voor bij nieuwe en vorken die net terug komen van onderhoud. Al is dit best veel, maar nog geen reden om je echt zorgen te maken. ;-)

Zou het zelf eerst af doen met een doekje en nog één a twee ritten aanzien. Als het dan niet weg is/minder is dan zou ik contact opnemen met de verkopende partij.

Ja er zijn formules hoe je vork in te stellen. Kijk eens op de website van de fabrikant van de vork. Zoek je type op en dan vind je alle uitleg.

Edit:
Ander handig filmpje met uitleg.

[ Voor 53% gewijzigd door Daan_ op 29-03-2021 08:43 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:38

Rmg

chimera2 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 08:15:
een trek x-caliber 8

[Afbeelding]

En wat moet ik hier mee? dat is me ook nog niet heel duidelijk
[Afbeelding]

En hoe zit dat met de luchtdruk van de voorvork is daar ook nog een rekensom voor?
Ikzelf ben 1.70 en 60Kg

heb overigens wel pien aan de reedt. iemand nog tips voor een goeie broek?
Dat is wel veel olie, in ieder geval een stuk meer dan ik bij mijn voorvork zie (ook een x-caliber 8 ).

Ik zou het even laten controleren.

Je rebound is hoe snel je veer terugveert na ingeveerd te zijn, te snel en je stuitert, te langzaam en je kan niet goed meerdere klappen achterelkaar opvangen. Begin op het midden en doe 2 klikjes sneller en test, dan 2 klikjes vanaf het midden langzamer en eens voelen wat je lekker vind rijden :Y)

Op de linker vorkpoot staat een tabel met gewichten en luchtdruk. Op de rockshox site is een uitgebreide calculator te vinden.

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
GoldenSample schreef op maandag 29 maart 2021 @ 01:50:
[...]

Hoe zou je demper niet volledig uitgeveert kunnen staan als je ook maar wat lucht er in hebt en hij niet onderdruk in de negatieve kamer heeft? Dan kan je sowieso de setup wel vergeten. Mocht het wat anders zijn zou ik erg snel die shock gaan servicen of een garantie aanvraag de deur uit doen.
Het seal zou zo maar een flexibel kunnen zijn.
[...]

Voila en hier leg je exact uit waarom meten vanuit de eyelet nogal omslachtig en onbetrouwbaar is. Als je op de normale manier meet hoef je enkel even je target sag = xx% * stroke van je demper te berekenen en lucht in/uit laten tot je het juiste aantal mm meet tussen de O-ring en de Bottom seal van de aircan.

Maar again, zoals ik eerder zei, Fox zal het wel verkeerd hebben.
Ik zie niet hoe je de slag kan weten zonder deze te meten? Je zou kunnen zeggen "staat in de specs" maar je zult dat toch moeten meten om het te weten. Als je overigens tussen de oring en het seal meet verandert alleen de locatie van de meting (+ dan nog een referentie maat als je zekerheid wilt), je zal toch de ander stappen nog moeten doen dus 'omslachtiger' kan het haast niet zijn. Tenzij je de metingen niet doet en de lagere zekerheid accepteert. Ik ga voor meten en de zekerheid ;) maar dat moge duidelijk zijn.

Maar je hebt een punt: waarschijnlijk overkill voor deze toepassing, komt voort uit gewoonte :+

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:01:
[...]

Het seal zou zo maar een flexibel kunnen zijn.
Dat is hij dus niet in deze richting/mate wanneer gemonteerd. Z'n ding zit er strak omheemnem heeft kleine toleranties dat de oriëntatie niet meer verschilt dan de meetfout die je lineaal toch al heeft
[...]

Ik zie niet hoe je de slag kan weten zonder deze te meten? Je zou kunnen zeggen "staat in de specs" maar je zult dat toch moeten meten om het te weten. Als je overigens tussen de oring en het seal meet verandert alleen de locatie van de meting (+ dan nog een referentie maat als je zekerheid wilt), je zal toch de ander stappen nog moeten doen dus 'omslachtiger' kan het haast niet zijn. Tenzij je de metingen niet doet en de lagere zekerheid accepteert. Ik ga voor meten en de zekerheid ;) maar dat moge duidelijk zijn.

Maar je hebt een punt: waarschijnlijk overkill voor deze toepassing, komt voort uit gewoonte :+
De slag is gewoon gespecificeerd inderdaad, net als dat de diameter van m'n velgen gespecificeerd is. Die meer ik ook niet na. Als je denkt dat er verschil in kan zitten demper voor demper dan kan ik je gerust stellen, dat zit er niet. In industriële productie van dit soort dingen gebeurd dat niet tenzij je echt budget meuk hebt of er iets grof fout gegaan is.

[ Voor 15% gewijzigd door GoldenSample op 29-03-2021 09:17 ]

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
een trek x-caliber 8

[Afbeelding]
Nee, dit lijkt te veel maar foto's vertekenen altijd wat. ik denk aan 2 mogelijke oorzaken:
- lekt via seal; seal beschadigt of vuil ertussen
- overvuld; te veel olie wat hij er nu uitgooit

Het lekken is vervelend omdat de vork uit elkaar moet om dat te corrigeren.
Overvuld is niet goed omdat het een beperking aan vering kan zorgen of in exteremere mate zelfs hoge drukken veroorzaakt omdat er te weinig ruimte over is gebleven voor compressie. Dit laatste zorgt meestal voor het uitspugen van olie via de seals omdat de druk hoog oploopt en het dan de makkelijkste weg naar buiten opzoekt om druk af te laten.

Wat hierboven al gezegd is: als je spullen nog in de garantie zitten zou ik gelijk even contact opnemen/fototje sturen. Wellicht willen ze al niet meer dat je er mee rijdt, je hebt namelijk het risico dat er al te weinig of geen olie meer in zit. Er gaat maar weinig olie in die airspring shocks, rond de 20mL dacht ik :?

Als je nog wil/mag rijden dan de shock goed schoonmaken met wat alcohol ofzo en in de garage/schuur de vork even 10x snel achter elkaar comprimeren. Kijken of hij weer 'lekt'. Daarna anders nog 1 kort rondje aankijken.

Ga je terug naar de verkoper dan de shock juist niet schoonmaken, zij hebben er waarsch. meer aan om in het echt te zien waar en hoeveel er gelekt is.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

sjorsjuhmaniac schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:16:
[...]

Nee, dit lijkt te veel maar foto's vertekenen altijd wat. ik denk aan 2 mogelijke oorzaken:
- lekt via seal; seal beschadigt of vuil ertussen
- overvuld; te veel olie wat hij er nu uitgooit

Het lekken is vervelend omdat de vork uit elkaar moet om dat te corrigeren.
Overvuld is niet goed omdat het een beperking aan vering kan zorgen of in exteremere mate zelfs hoge drukken veroorzaakt omdat er te weinig ruimte over is gebleven voor compressie. Dit laatste zorgt meestal voor het uitspugen van olie via de seals omdat de druk hoog oploopt en het dan de makkelijkste weg naar buiten opzoekt om druk af te laten.

Wat hierboven al gezegd is: als je spullen nog in de garantie zitten zou ik gelijk even contact opnemen/fototje sturen. Wellicht willen ze al niet meer dat je er mee rijdt, je hebt namelijk het risico dat er al te weinig of geen olie meer in zit. Er gaat maar weinig olie in die airspring shocks, rond de 20mL dacht ik :?

Als je nog wil/mag rijden dan de shock goed schoonmaken met wat alcohol ofzo en in de garage/schuur de vork even 10x snel achter elkaar comprimeren. Kijken of hij weer 'lekt'. Daarna anders nog 1 kort rondje aankijken.

Ga je terug naar de verkoper dan de shock juist niet schoonmaken, zij hebben er waarsch. meer aan om in het echt te zien waar en hoeveel er gelekt is.
Dit, zou die alcohol alleen weg houden, veeg de stanchions gewoon schoon met een microvezel doekje.

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
GoldenSample schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:20:
[...]

Dit, zou die alcohol alleen weg houden, veeg de stanchions gewoon schoon met een microvezel doekje.
Ik denk dat het beter is te ontvetten omdat je dan erna goed het verschil kan zien waar het nu (nog steeds) lekt. Als je niet ontvet is het veel lastiger te zien. Je hoeft niet bang te zijn de zuigerstang 'te droog' te maken want deze als na de eerste compressie al weer een film hebben... als je seal goed werkt. Na die 'test compressie' in de garage kan je dan ook controleren of er netjes een film rondom de zuigerstang aanwezig is. Afwijkingen vertellen je al iets over je seal. Als je nog gaat rijden kan je dan ook goed zien waar er nog iets lekt (ieder paar min even de shock bekijken). Je wilt ook zo min mogelijk vuil aantrekken/vasthouden.
Volgens mij was ontvetten ook de laatste stap in de RockShox manual van de vork die ik recent gedaan heb als ik me goed herinner. Maar misschien dat het er niet bij iedere vork in staat?

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:03

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

sjorsjuhmaniac schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:48:

Op zich een goed idee, maar niet elke demper veert helemaal in tot het einde. Sommige dempers zijn zo afgesteld dat er nog een paar mm overblijven op de stanchion. En dan bepaal je de sag op de verkeerde manier.

Overigens is het echt niet belangrijk om de metingen zo nauwkeurig te doen. De SAG is een ball-park meting, dus je kunt zonder problemen gewoon de 'rechtse' kant opmeten. Je zal daarna toch gewoon moeten gaan fietsen en experimenteren met meer/minder druk.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:49

charrel

Cortisol4life..

een trek x-caliber 8

Het zit links ook zo te zien? Ik zou zeker even teruggaan/ overleggen met degene die de fiets geleverd heeft. Met deze hoeveelheid lijkt de poot wel gewoon lek. Even afvegen met een schone doek en dan een aantal keer de vork in veren. Als het weer gelijk vol zit dan is ie gewoon lek. Misschien heeft fietsenmaker ze wel extra gesmeerd bij het afleveren maar dit lijkt wel erg veel.

• bas-r
Nog meer pannenkoeken:
Vrouw krijgt klap van mountainbiker na discussie in Heumensoord
https://www.gelderlander....-in-heumensoord~a3e57ccb/

[ Voor 24% gewijzigd door bas-r op 29-03-2021 10:03 ]

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Tja, zo was ik afgelopen zondag even hardlopen:

"Nou vandaag hier weer een stel aso, groep van 14 mtb-ers?. 2 rijen dik als een soort wielerpeloton op een smal paadje door het bos, tegen mij een grote bek omdat ik niet aan de kant ging (hardlopend) . Ze remmen niet af, knallen gewoon door met z'n 2en naast elkaar en dan zou ik aan de kant moeten? Komt van beide zijden dan zou ik zo denken....
Volgens mij is de regel dat je maar met 2 mag sporten op het moment, en ze waren niet onder de 18 ;)
Ga denk ik zo maar is de fietsenmaker mailen waarvan ze allen hetzelfde shirtje aan hadden of ie dit goede reclame vindt.
Vond het een paar weken terug al zo opvallend dat als ik met de mtb afstand hield en wat vertraagde voor wandelaars zoveel complimenten kreeg. Nou, dat begrip is er steeds meer, wat een bagger volk...."

Ik heb net corona gehad, dus als zij geen aanstalten maken om aan de kant te gaan of snelheid te verminderen loop ik ook gewoon door.....

[ Voor 7% gewijzigd door charrel op 29-03-2021 10:17 ]

• bas-r
charrel schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:15:
Even voor de duidelijkheid: de mountainbiker die hier een klap uitdeelt is de pannenkoek!
En buiten de aangegeven routes fietsen, en je zo opwinden tegen andere bosgebruikers. Werkelijk, wat een drol.

• Sjoewe
Echt dit heeft allemaal niks met mountainbiken te maken. Dit soort lui heeft het imago van de gemiddelde fietser op de weg al helemaal verpest, kunnen ze het nu in het bos nog eens dunnetjes overdoen zeker :r

• charrel

charrel

Cortisol4life..

bas-r schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:23:
[...]

Even voor de duidelijkheid: de mountainbiker die hier een klap uitdeelt is de pannenkoek!
En buiten de aangegeven routes fietsen, en je zo opwinden tegen andere bosgebruikers. Werkelijk, wat een drol.
Dat snap ik, maar zo zijn er veel meer mtb-ers die met hun aso gedrag dingen uitlokken. ;)
Mooi om er zelf ook even alert op te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door charrel op 29-03-2021 11:19 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik begrijp gewoon niet dat sommige gasten kennelijk zo gestressed op hun fiets zitten waardoor dit soort situaties zo escalleren.

Ik probeerde pas ook een langzamere biker op een onhandige manier in te halen waar onvoldoende ruimte bleek te zijn. Hij schrok van mij en ik moest in de remmen en voegde even weer achter hem in en toen ik hem even later wel voorbij kon bood ik nog even mijn excuses aan en dat ik me even had moeten aankondigen. Hij reageert met iets van "geeft niet", iedereen blij en iedereen fietst/wandelt/rent weer relaxed verder toch?

Iedereen maakt wel eens een foutje en dat hoeft niet erg te zijn als je dat gewoon inziet en elkaar respecteert. Die aggresieve gasten zoals in dat artikel of die je naroepen zoals die @Daan_ tegen kwam, daar snap ik echt niks van (gelukkig!)... :/

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:40

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Wat denken jullie van zon soort fiets om 2e hands te kopen? Ik verwacht niet de wereld van de fiets, zolang ik maar de simpele paden kan fietsen en een stukje asfalt.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:37
Terrie schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:28:

Wat denken jullie van zon soort fiets om 2e hands te kopen? Ik verwacht niet de wereld van de fiets, zolang ik maar de simpele paden kan fietsen en een stukje asfalt.
Ik zou hem voor dat geld laten staan. Als je iets geduld hebt met levertijden en je budget 200 kunt verruimen gaat er een wereld voor je open en heb je gewoonweg langer plezier van je fiets.

• Prulleman
  • Nu online
Terrie schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:28:

lastig.. in een normale tijd zou je voor deze prijs zo'n fiets ook gewoon nieuw met garantie kunnen kopen, maar aangezien alles op is is het wat een gek er voor geeft.

Het hangt er dus vooral vanaf hoe "waar" de zo goed als nieuw claim is (en dan nog is het een hoop geld voor een simpele fiets)

Strava

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:18

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7m15oTO6GuG1J8iiQYMeM31OVEk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E8YufC9t3EFc8JPtdvFNJrmI.png?f=fotoalbum_large

Mooi standaardje gefixt bij de lidl afgelopen week. super handig voor het schoonmaken etc :) en heel makkelijk opbergen.

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

• weerstand
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-11 21:49
Ik heb de lidl standaard ook sinds een paar dagen, wat koop je nog voor 29.99?

Deze standaard is toch wel een van mijn betere fiets investeringen, weet ik nu al.
Nadeel is dat ik nu veel makkelijker kan poetsen. "Niet poetsen maar fietsen :-)"

• chimera2
Ricmaniac schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:50:
[Afbeelding]

Mooi standaardje gefixt bij de lidl afgelopen week. super handig voor het schoonmaken etc :) en heel makkelijk opbergen.
ik zag hem ook staan. Helaas online uitverkocht

• Holk
Ricmaniac schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:50:
[Afbeelding]

Ben jij 2.10 of moest je onder je bottom bracket kijken? :+

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

"Nou vandaag hier weer een stel aso, groep van 14 mtb-ers?. 2 rijen dik als een soort wielerpeloton op een smal paadje door het bos, tegen mij een grote bek omdat ik niet aan de kant ging (hardlopend) . Ze remmen niet af, knallen gewoon door met z'n 2en naast elkaar en dan zou ik aan de kant moeten? Komt van beide zijden dan zou ik zo denken....
Volgens mij is de regel dat je maar met 2 mag sporten op het moment, en ze waren niet onder de 18 ;)
Ga denk ik zo maar is de fietsenmaker mailen waarvan ze allen hetzelfde shirtje aan hadden of ie dit goede reclame vindt.
Vond het een paar weken terug al zo opvallend dat als ik met de mtb afstand hield en wat vertraagde voor wandelaars zoveel complimenten kreeg. Nou, dat begrip is er steeds meer, wat een bagger volk...."

Ik heb net corona gehad, dus als zij geen aanstalten maken om aan de kant te gaan of snelheid te verminderen loop ik ook gewoon door.....
Herkenbaar. Schreef gister soort gelijk iets hier in het topic. Het door het hier neer te zetten. Kreeg ik via het contact formulier via mijn website een verontschuldiging mail. Uiteindelijk hebben we gebeld met elkaar.

Excuus wat hij aangaf was niet echt een goed excuus zag hij zelf ook wel in ;-), maar hebben goed gesprek gehad. Uiteindelijk afgesproken binnen kort eens met zijn tweeën een rondje te doen. Zodra zijn fiets hersteld is. Die had wel wat schade naar zijn duikvlucht.

• Sjoewe
Kluus schreef op maandag 29 maart 2021 @ 11:57:
Ik begrijp gewoon niet dat sommige gasten kennelijk zo gestressed op hun fiets zitten waardoor dit soort situaties zo escalleren.
Het is niet alleen op de fiets. Dat type lui heb je overal. Toen ik nog op het hockeyveld stond, had ik ook om de paar weken dat soort type tegenover me. Gewoon allemaal ogenschijnlijk nette kerels, die op het veld in een soort bloedfanatieke halve zolen veranderden, terwijl ze in de 39e reserve kelderklasse speelden. Schelden, agressie, expres harde overtredingen maken etc. allemaal totaal onnodig, en waarom ook?

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoewe op 29-03-2021 13:06 ]

• Holk
Daan_ schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:01:
[...]

Herkenbaar. Schreef gister soort gelijk iets hier in het topic. Het door het hier neer te zetten. Kreeg ik via het contact formulier via mijn website een verontschuldiging mail. Uiteindelijk hebben we gebeld met elkaar.

Excuus wat hij aangaf was niet echt een goed excuus zag hij zelf ook wel in ;-), maar hebben goed gesprek gehad. Uiteindelijk afgesproken binnen kort eens met zijn tweeën een rondje te doen. Zodra zijn fiets hersteld is. Die had wel wat schade naar zijn duikvlucht.
Fijn dat het zo opgelost is. Wat ik niet kan begrijpen is dat je met 14 man met een teamshirt gaat rondrijden. Heb zo ook wel eens iemand achterhaald en de club van hem was er toen helemaal niet blij mee, je fietst toch met de naam van een ander op je rug (dat was een strava-ridder die een jonge jongen deed vallen bij het 'passeren' [lees; bijna overheen rijden]) Gewoon niet doen, rij alleen of met zn tweetjes maximaal

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:40

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Prulleman schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:43:
[...]

lastig.. in een normale tijd zou je voor deze prijs zo'n fiets ook gewoon nieuw met garantie kunnen kopen, maar aangezien alles op is is het wat een gek er voor geeft.

Het hangt er dus vooral vanaf hoe "waar" de zo goed als nieuw claim is (en dan nog is het een hoop geld voor een simpele fiets)
Ja exact, elke fiets lijkt nu veel geld te kosten.. Ik ben tevens mijn rijbewijs even tijdelijk kwijt (snelheid) dus de fiets heeft wat meer haast gekregen. Morgen even bij de lokale fietsenmaker kijken, maar heb er een hard hoofd in.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
zonoskar schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:55:
Op zich een goed idee, maar niet elke demper veert helemaal in tot het einde. Sommige dempers zijn zo afgesteld dat er nog een paar mm overblijven op de stanchion. En dan bepaal je de sag op de verkeerde manier.
Het idd gaat om de verplaatsing van de o-ring tov 'belast' en 'niet belast', niet om de absolute afstand. Voor de 'sag meting' zelf (meten naar de oring) is het daarom geen probleem maar wel voor het van te voren zelf bepalen van de de juiste positie inderdaad. De totale slag en de daarvan afgeleide '20%', zoals aangegeven op de checksheet moet je dan met geel-orangje='totale slag' nemen. In mijn optiek zal je de slag zoiezo moeten meten om daar de '20%' van te nemen maar zoals hierboven aangegeven door @GoldenSample kun je de specs van de leverancier overnemen zonder ze zelf te controleren. In dat geval maakt de werkelijke totale slag niet uit, en kan je m ook niet op de verkeerde manier meten want je 20% waarde komt uit de specs.
Overigens is het echt niet belangrijk om de metingen zo nauwkeurig te doen. De SAG is een ball-park meting, dus je kunt zonder problemen gewoon de 'rechtse' kant opmeten. Je zal daarna toch gewoon moeten gaan fietsen en experimenteren met meer/minder druk.
Ja ja. overkill :+ haha het is een gewoonte geworden ;)

Ik zie overigens steeds vaker dat er een range, van 15-35% ofzo, op de zuigerstang gelasert is. Met zo'n uitvoering zou dan zelfs helemaal niet meer hoeven meten, als je zelf niets wil controleren.

[ Voor 4% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 29-03-2021 13:24 ]

• Holk
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:22:
Ik zie overigens steeds vaker dat er een range, van 15-35% ofzo, op de zuigerstang gelasert is. Met zo'n uitvoering zou dan zelfs helemaal niet meer hoeven meten, als je zelf niets wil controleren.
Ergo; koop Rockshox :D (meende dat Fox dit niet doet)

• Wceend
  • Laatst online: 23-10 14:03

klinkt allemaal erg bekend, het is in het bos steeds drukker aan het worden.
paar weken terug ingehaald in een afdaling met mul zand door een KOM-testosteronbom, mijn zoon schrikt zich wezeloos en gaat in de afdaling onderuit.
Bedankt weer mede-fietser om het plezier van een ander te vergallen.

Laten we elkaar nu allemaal eens de ruimte gunnen en iedereen laten genieten van de natuur. Het hoeft niet ten koste van alles hard te gaan.

• Prulleman
  • Nu online
ja, maar het moet ook zeker van 2 kanten komen, ik rij graag hard en wil nog weleens een poging doen een PR te rijden op een lokale route. Zo waren @Michaelg en ik zondag vroeg een rondje LDD aan het knallen. Ja, zondag is het druk, dus ja, wellicht niet het beste tijdstip, maar we rijden beide niemand van de baan, geven (zo vriendelijk als gaat met een hartslag rond threshold) aan dat we er graag langs willen als er plek is, wachten op een geschikt moment en bedanken vriendelijk tijdens het passeren.

Dus ook de "vervelende" stravisten kunnen ook normaal doen.

Dit ging gisteren dus prima op 1 groepje na, of met name de achterste van een groepje. Het was een groepje wat ook een aardig tempo had, waardoor het dus behoorlijk lastig wordt om te passeren als je niet beide je snelheid aanpast, (inhalen iets harder, ingehaalde iets langzamer). Anders is er op de korte stukjes met wat meer ruimte simpelweg te weinig tijd om veilig voorbij te steken.

Mijn voornaamste doel is om veilig in te halen, dan is het ook helemaal niet erg om even te moeten wachten op de juiste plek, maar als je 5 kansen voorbij moet laten gaan omdat iemand zijn snelheid weigert aan te passen wordt het wel een tikkeltje vervelend :) .

achteraf was het vooral onbegrip over de situatie, want na wat vervelende reacties en acties (weer terug in te halen...even laten zien dat ie ook hard kan trappen ofzo..) een poging gedaan om uit te leggen dat inhalen met een heel klein snelheidsverschil (verkapt compliment voor het hoge tempo :D) erg lastig is ging ie wel netjes aan de kant..
Het leek wel op een wedstrijd.. :( en dat is niet de bedoeling op zondag ochtend..

(oja, bij kids kijk ik nog dubbel uit, want je weet nooit welke kant ze op slingeren en die krijgen nog een extra complimentje, ik rij zelf ook weleens met mijn zoontje van 8, en het is supermotiverend voor die kleine mannekes om aangemoedigd te worden door mede bikers)

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 29-03-2021 14:43 ]

Strava

• Sjoewe
Tijd voor wat positiviteit dan maar?

De zon scheen, dus ik heb de ponies maar even in de weide gezet :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6Ceb2lzl.jpg

Probeer m'n zoontje (3) aan het (loop)fietsen te krijgen, alleen wil dat nog niet zo vlotten, maar als pappa op z'n grote fiets meegaat, dan wil 'ie nog wel een rondje maken. O+

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Holk schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:06:
[...]

Fijn dat het zo opgelost is. Wat ik niet kan begrijpen is dat je met 14 man met een teamshirt gaat rondrijden. Heb zo ook wel eens iemand achterhaald en de club van hem was er toen helemaal niet blij mee, je fietst toch met de naam van een ander op je rug (dat was een strava-ridder die een jonge jongen deed vallen bij het 'passeren' [lees; bijna overheen rijden]) Gewoon niet doen, rij alleen of met zn tweetjes maximaal
Het is niet opgelost, maar hij wilde graag zijn kant vertellen. Waarom zij met grote groep fietste. Ging mij meer om het gedrag. Hij had hellemaal niet in de gaten dat ze dit gedrag vertoonde. Ze waren elkaar beetje aan opnaaien om sneller te gaan. Hij schrok wel hoe het gedrag overkwam bij mensen. Toen ik vroeg hou zou jij het vinden als je met je gezin loopt in het bos en groep komt zo langs scheuren met hoop geschreeuw etc. Denk dat kwartje wel gevallen is. :)

Binnen kort eerst maar samen rondje doen. Hij had zich op dat stukje wat naar beneden ging even verkeken. Dat wilde hij wel keer opnieuw fietsen en dan zonder koprol. O-)

Als ik naar buiten kijken dan zie ik zonnetje dan begint het wel te kriebelen. Nog even ander half uur werken en dan op de fiets 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 29-03-2021 15:18 ]

• Rmg
  • Laatst online: 18:38

Rmg

Sjoewe schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:51:

Probeer m'n zoontje (3) aan het (loop)fietsen te krijgen, alleen wil dat nog niet zo vlotten, maar als pappa op z'n grote fiets meegaat, dan wil 'ie nog wel een rondje maken. O+
Wij zijn ook begonnen met een loopfiets, (wel al toen ie 2 was) vorig jaar (2,5) hebben we een woom 2 gekocht. Geen zijwieltjes er op, wel een helm en een BikyBiky vest, dat is zo'n vest met een handvat op de rug.

Je bent een half jaar tot een jaar bezig met t rennen naast de fiets en het roepen "Voor je kijken!", we hebben tijdens het leren ook 1 helm goed gesloopt, toen was ie wel even een paar weken klaar met fietsen, daarna is het nog wat doorzetten maar dan heb je ook wat :+

Hij is nu 3,5 jaar en heeft een paar weken geleden voor het eerst "zelf" naar het kinderdagverblijf gefietst (1,5km). Dus los fietsen, ik achter hem moeders voor hem fietsen en over het fietspad :Y)

Door het bos scheuren, en vooral door de modderpoelen vind ie ook mooi, ik ben stiekem al aan het kijken naar een mtb voor hem maar dat weet moeders nog niet :+ :+

[ Voor 7% gewijzigd door Rmg op 29-03-2021 15:11 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Daan_ schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:56:
[...]
Als ik naar buiten kijken dan zie ik zonnetje dan begint het wel te kriebelen. Nog even ander half uur werken en dan op de fiets 8)
Zo, net tijdens de lunchpauze een rondje gedaan, en het is echt super al had ik me alsnog te warm aangekleed. Zat nog te twijfelen tussen de weg of de MTB, maar ik had niet zó veel tijd en aangezien ik de luxe van een redelijk leuke route op 500m van mijn voordeur heb is dat altijd wel een goede keuze voor snel even een rondje.

Ik vond het opvallend droog, terwijl het zaterdag hier nog best veel geregend had. Sommige stukken waren echt extreem mul, wat ik ook wel weer leuk vind.

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-11 21:02
Denk dat dit vooral komt door de aanhoudende wind. Zondag ochtend 2 rondjes LDD gedaan en bij het tweede rondje merkte je al dat het een stuk zanderiger was dan het eerste rondje.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kluus schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:35:
[...]

Zo, net tijdens de lunchpauze een rondje gedaan, en het is echt super al had ik me alsnog te warm aangekleed. Zat nog te twijfelen tussen de weg of de MTB, maar ik had niet zó veel tijd en aangezien ik de luxe heb van een redelijk leuke route op 500m van mijn voordeur heb is dat altijd wel een goede keuze voor snel even een rondje.

Ik vond het opvallend droog, terwijl het zaterdag hier nog best veel geregend had. Sommige stukken waren echt extreem mul, wat ik ook wel weer leuk vind.
Helaas lukt het mij zelden tot niet om even stukje te gaan fietsen tijdens de lunch pauze. Dan nog net te vaak overleg. Me Jaloers :D Spring dan eind van de middag op de fiets. Even uurtje of ander half rondje crossen (voor eten).

Zeker luxe als je dicht bij leuke route mag wonen. Mag het geluk ook hebben dat ik naast bos woon. Spring dan geregeld op de fiets voor uurtje of ander half. Ene keer rondje met wat meer hm en wat uitdagende stukjes en andere keer wat rustiger. Straks wat langere klimmetje doen. Mijn favoriet. NOT :9

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Daan_ schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:53:
[...]

Helaas lukt het mij zelden tot niet om even stukje te gaan fietsen tijdens de lunch pauze. Dan nog net te vaak overleg. Me Jaloers :D Spring dan eind van de middag op de fiets. Even uurtje of ander half rondje crossen (voor eten).

Zeker luxe als je dicht bij leuke route mag wonen. Mag het geluk ook hebben dat ik naast bos woon. Spring dan geregeld op de fiets voor uurtje of ander half. Ene keer rondje met wat meer hm en wat uitdagende stukjes en andere keer wat rustiger. Straks paar wat langere klimmetjes doen. Mijn favoriet. NOT :9
Ja het gaat hier ook niet altijd hoor, maar op dagen dat mijn vrouw is werken en ik dus smiddags de kinderen thuis heb probeer ik het toch zo te plannen dat ik even kan gaan voor ik ze uit school moet halen. Ze zijn nog te jong om lang alleen thuis te laten maar oud genoeg dat ik rustig kan werken en zij zichzelf kunnen vermaken. :) Andere dagen plan ik het ook in de middag na het werk.

Dat is wel een voordeel van deze tijd van thuiswerken, als je een beetje flexibel je tijd in mag delen :D.

Jij woont vlak bij het Reichswald toch? Das helemaal relaxed als je daar de weg een beetje kent (en als local zal dat dus wel), lekker klimmen inderdaad, daar hou ik dan weer wel van :). Ik woon zelf dicht bij de route van Herperduin. Niet superspannend (wat ook weer een voordeel is want: minder drukte en als local leer je toch wel leuke alternatieve paadjes kennen) maar best een leuk bosje om lokaal je rondjes te doen en goed door te lussen naar een paar andere routes als je wat kilometers wilt maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Kluus op 29-03-2021 16:07 ]

• Aapenootjes
  • Laatst online: 29-09 18:35
charrel schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:00:
[...]

Het zit links ook zo te zien? Ik zou zeker even teruggaan/ overleggen met degene die de fiets geleverd heeft. Met deze hoeveelheid lijkt de poot wel gewoon lek. Even afvegen met een schone doek en dan een aantal keer de vork in veren. Als het weer gelijk vol zit dan is ie gewoon lek. Misschien heeft fietsenmaker ze wel extra gesmeerd bij het afleveren maar dit lijkt wel erg veel.
Op de foto zie je zo te zien de rechter poot waar de demper in zit. Al lijkt op de achtergrond de linkerpoot hetzelfde probleem te hebben. @chimera2 Is het probleem aan beiden kanten vergelijkbaar?

Edit: Ik liep een pagina achter 8)7

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Eigenlijk was ik van plan ergens einde zomer een nieuwe bike te kopen maar toevallig net een meevallertje + de Canyon Exceed CF 6 kwam op voorraad in mijn maat. Afgelopen weekend dus de knoop doorgehakt en bestelling gedaan. Eigenlijk zal hij tussen 19 en 26 april aankomen maar vanmiddag in de chat gevraagd of ik hem in Eindhoven op kan komen halen en ze gaven aan dat ik met een beetje geluk deze week al langs kan komen _/-\o_

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:38
Kluus schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:35:
[...]

Zo, net tijdens de lunchpauze een rondje gedaan, en het is echt super al had ik me alsnog te warm aangekleed. Zat nog te twijfelen tussen de weg of de MTB, maar ik had niet zó veel tijd en aangezien ik de luxe van een redelijk leuke route op 500m van mijn voordeur heb is dat altijd wel een goede keuze voor snel even een rondje.

En die droogte is nog maar het begin, ik verbaas mij er ook over dat het alweer zo snel zo droog aanvoelt. Het mooiste MTB seizoen is weer over.

BlaBlaBla

• chimera2
Aapenootjes schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:56:
[...]

Op de foto zie je zo te zien de rechter poot waar de demper in zit. Al lijkt op de achtergrond de linkerpoot hetzelfde probleem te hebben. @chimera2 Is het probleem aan beiden kanten vergelijkbaar?

Edit: Ik liep een pagina achter 8)7
Volgens mij zat het rechts meer dan links.
Ik heb de winkel gemailed en die zeiden het volgende:

Het hoort altijd wel wat vettig te zijn maar dit is wel veel als ik het zo ziet.
Als u de vork even schoonmaakt en na de volgende fietstocht even kijken of het nog zo erg is.
Wij horen graag van u
Met vriendelijke groet,

Ik ben benieuwd

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:18

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Sjoewe schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:51:

Haha ik probeer het zelfde met me dochtertje van 2.5, maar zij zegt elke keer zodra die fiets te voorschijn komt: neee eng papa, niet jets (jets = fiets :P) maar op de fiets gewoon in een zitje vind ze prima.

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kluus schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:59:
[...]

Ja het gaat hier ook niet altijd hoor, maar op dagen dat mijn vrouw is werken en ik dus smiddags de kinderen thuis heb probeer ik het toch zo te plannen dat ik even kan gaan voor ik ze uit school moet halen. Ze zijn nog te jong om lang alleen thuis te laten maar oud genoeg dat ik rustig kan werken en zij zichzelf kunnen vermaken. :) Andere dagen plan ik het ook in de middag na het werk.

Dat is wel een voordeel van deze tijd van thuiswerken, als je een beetje flexibel je tijd in mag delen :D.

Jij woont vlak bij het Reichswald toch? Das helemaal relaxed als je daar de weg een beetje kent (en als local zal dat dus wel), lekker klimmen inderdaad, daar hou ik dan weer wel van :). Ik woon zelf dicht bij de route van Herperduin. Niet superspannend (wat ook weer een voordeel is want: minder drukte en als local leer je toch wel leuke alternatieve paadjes kennen) maar best een leuk bosje om lokaal je rondjes te doen en goed door te lussen naar een paar andere routes als je wat kilometers wilt maken.
Thuiswerken en de vrijheid om zelf tijd in te delen heeft zijn voordelen. Dat is zeker een mooie route om te hebben naast de deur. Collega’s geregeld over gehoord over de routes in die omgeving. d:)b

Klopt woon naast Reichswald. Het is voor ons kleine 300m naar bospad. Afgelopen jaar zo’n 6000km rond gefietst. Zelden de zelfde route.

Vandaag was het wel heel kort. 14km en 260hm. Klimmetjes gingen prima, maar de verborgen paadjes steil naar beneden met dropjes en scherpe bochtjes waren zweten. Op todo list; bochten techniek etc. verbeteren komend jaar. Als weer kan toch eens clinics volgen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 29-03-2021 21:39 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Strider schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:43:
[...]

En die droogte is nog maar het begin, ik verbaas mij er ook over dat het alweer zo snel zo droog aanvoelt. Het mooiste MTB seizoen is weer over.
Ja klopt maar ik vind de droogte ook wel wat hebben hoor, de stoffigheid en lekker door het mulle zand zwemmen heeft ook wel iets vind ik... En sowieso alles beter dan blubber wat mij betreft.

Maar een lekker snel en hard parcours is wel het mooiste ja.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 29-03-2021 21:54 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gister ESI Grip op maat gesneden.(lang stanleymes) Iemand nog tips hoe dit makkelijk en in één keer recht te doen. Het is gelukt, maar wel met wat tweaken/bijsnijden. Volgens mij moet dat makkelijker kunnen? ;-)

[ Voor 83% gewijzigd door Daan_ op 30-03-2021 13:25 ]

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:13
Strider schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:43:
[...]

Er zijn momenteel ook veel eikels in het bos en daar is het ook het seizoen niet naar :+

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
Iemand met een full Strava account die deze GPX route kan downloaden en PBen?

https://www.strava.com/activities/1547093592

• Prulleman
  • Nu online
Lensent schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:28:
Iemand met een full Strava account die deze GPX route kan downloaden en PBen?

https://www.strava.com/activities/1547093592
als ik met mijn gratis strava account via deze app https://play.google.com/s...d=com.spark71.stravatogpx naar die link ga, kan ik er gewoon een GPX van maken.

Misschien dat het met een premium account makkelijker gaat, maar het kan prima zo

Strava

• Lensent
Briljant, gelukt!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:13
Dus ik betaal 60 euro per jaar voor niks? :)

• Smultie
  • Niet online
Overigens kan dat met de 'Sauce for Strava' addon voor Firefox en Chrome ook.
Daarnaast nog allemaal mooie stats waar je met die addon inzicht in krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_87DEC68nO8zdsivBSwEPTc9wb0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mQokcfCJpUiL9TIQHi2Dv9Mh.png?f=fotoalbum_large

Nee, helaas niet mijn powerdata :+

[ Voor 92% gewijzigd door Smultie op 30-03-2021 12:17 ]

• Lensent
Rudolf schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:11:
Dus ik betaal 60 euro per jaar voor niks? :)
Als het je gaat om GPXen downloaden van andermans activity, inderdaad.

• Lensent
Prulleman schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:40:
[...]

als ik met mijn gratis strava account via deze app https://play.google.com/s...d=com.spark71.stravatogpx naar die link ga, kan ik er gewoon een GPX van maken.

Misschien dat het met een premium account makkelijker gaat, maar het kan prima zo
Even ter info, na starten Strava to GPX en ingelogd te zijn heb ik getapt op 'ID' en daar de activity ID van de gewenste route ingevoerd om van die rit een GPX te downloaden.

Ik gebruik BikeGPX als navigatieapp, dus daarna de file geupload naar bikegpx.com en ingeladen in de app.

• Smultie
  • Niet online
Lensent schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:19:
[...]

Als het je gaat om GPXen downloaden van andermans activity, inderdaad.
En als het je gaat om de training-data, mag ik dan voorstellen om (liefst betaald, de beste man verdient het!) intervals.icu te gaan gebruiken. Gratis werkt net zo goed, overigens.

Enige wat je dan nog mist, zijn de top10/KOM/etc lijstjes. Als je dat niet zo boeit, zie ik de meerwaarde van Strava niet (meer).

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Na ik afgelopen zomer op een fiets met "moderne" geometrie heb gefietst vind ik mijn 2017 Santa Cruz 5010 steeds kleiner, korter en nerveuzer aanvoelen. Dus een zoektocht naar een waardige vervanger is gestart, alleen zie ik door het bomen het bos niet meer en genereer ik al snel Excel lijstjes met 50+ fietsen die interessant zijn/lijken. De opties vliegen alle kanten op en dagelijks heb ik een nieuwe favoriet. Ik hoop dat jullie meer wijsheid in pacht hebben dan ik en mij daardoor de goede kant op kan duwen.

Ik zoek een fiets die breed inzetbaar is; dat wil zeggen van gebruik op de Nederlandse routes, gebruik in de bergen tot (niet al te grote) jumplines en rode/zwarte afdalingen in bikeparks. Dit zorgt ervoor dat ik vooral ben gaan zoeken naar een all mountain / enduro fiets. Voldoende veerweg en robuustheid om de bikeparks te overleven, maar ook niet te zwaar en nog "trapbaar" bergop. Ik hoef nergens de snelste te zijn, als ik maar een hoop lol heb op de fiets.

Onderstaande een schermdump van de huidige lijst waarbij ik een poging heb gedaan om er al een aantal te filtreren. Met op regel 17 de huidige fiets. Welke van deze lijst zouden jullie adviseren voor een lang (1.94m), degelijk gebouwd (~90kg) persoon met verder normale afmetingen en waarom? Het budget ligt tussen de 3500 en 4000, mocht iemand nog een andere fiets weten die hier invalt en zeker in het lijstje hoort, dan hoor ik het ook graag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqMlkLRBd3bpVBELzc55wy2G-w0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6IZCqr7BxdpATtmtfl6OHI4.jpg?f=fotoalbum_large

Note. De meeste fietsen zijn fully's, omdat ik nu ook een fully heb, maar ergens vind ik het concept van een hardcore hardtail ook interessant. Zijn hier nog pro's - con's over te maken? Want een hardtail is (over het algemeen) wel een stuk goedkoper.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-11 22:59

Appie

F1RST Racing

drBunhead schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:13:
Na ik afgelopen zomer op een fiets met "moderne" geometrie heb gefietst vind ik mijn 2017 Santa Cruz 5010 steeds kleiner, korter en nerveuzer aanvoelen. Dus een zoektocht naar een waardige vervanger is gestart, alleen zie ik door het bomen het bos niet meer en genereer ik al snel Excel lijstjes met 50+ fietsen die interessant zijn/lijken. De opties vliegen alle kanten op en dagelijks heb ik een nieuwe favoriet. Ik hoop dat jullie meer wijsheid in pacht hebben dan ik en mij daardoor de goede kant op kan duwen.

Ik zoek een fiets die breed inzetbaar is; dat wil zeggen van gebruik op de Nederlandse routes, gebruik in de bergen tot (niet al te grote) jumplines en rode/zwarte afdalingen in bikeparks. Dit zorgt ervoor dat ik vooral ben gaan zoeken naar een all mountain / enduro fiets. Voldoende veerweg en robuustheid om de bikeparks te overleven, maar ook niet te zwaar en nog "trapbaar" bergop. Ik hoef nergens de snelste te zijn, als ik maar een hoop lol heb op de fiets.

Onderstaande een schermdump van de huidige lijst waarbij ik een poging heb gedaan om er al een aantal te filtreren. Met op regel 17 de huidige fiets. Welke van deze lijst zouden jullie adviseren voor een lang (1.94m), degelijk gebouwd (~90kg) persoon met verder normale afmetingen en waarom? Het budget ligt tussen de 3500 en 4000, mocht iemand nog een andere fiets weten die hier invalt en zeker in het lijstje hoort, dan hoor ik het ook graag.

[Afbeelding]

Note. De meeste fietsen zijn fully's, omdat ik nu ook een fully heb, maar ergens vind ik het concept van een hardcore hardtail ook interessant. Zijn hier nog pro's - con's over te maken? Want een hardtail is (over het algemeen) wel een stuk goedkoper.
2021 Stumpjumper zou in dit lijstje kunnen passen. Met een nieuwe yoke kun je je travel aanpassen van mid to low travel (wel een andere shock kopen).

Hardtails zijn verder nog steeds ongeevenaard met het overbrengen van kracht naar wielen, zou ik dus zeker niet buiten beschouwing laten en tegenwoording heb je behoorlijke burley HT's die het goed doen in afdaling.

Wat voor type rijder ben jij? XC, DownXC, Trail? en kijk dan met name naar de verhoudingen. 10/30/60 etc).

Ik zou daar voornamelijk naar kijken zodat je fiets het beste matched met het terein dat je rijdt en je goals. Als je 1 keer per jaar naar een bikepark of naar de bergen gaat, zou ik eerder lokaal een fiets huren dan daar nu rekening mee te houden.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Appie schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:31:
[...]

2021 Stumpjumper zou in dit lijstje kunnen passen. Met een nieuwe yoke kun je je travel aanpassen van mid to low travel (wel een andere shock kopen).

Hardtails zijn verder nog steeds ongeevenaard met het overbrengen van kracht naar wielen, zou ik dus zeker niet buiten beschouwing laten en tegenwoording heb je behoorlijke burley HT's die het goed doen in afdaling.

Wat voor type rijder ben jij? XC, DownXC, Trail? en kijk dan met name naar de verhoudingen. 10/30/60 etc).

Ik zou daar voornamelijk naar kijken zodat je fiets het beste matched met het terein dat je rijdt en je goals. Als je 1 keer per jaar naar een bikepark of naar de bergen gaat, zou ik eerder lokaal een fiets huren dan daar nu rekening mee te houden.
Het is zeker de bedoeling om vaker dan 1 keer per jaar een bikepark/bergen te bezoeken. De Santa Cruz heeft wat dat betreft ook vele km gemaakt wereldwijd. Vind mezelf dus ook minimaal trail-enduro kant opgaan waarbij ik "geforceerd" vast zit aan het rijden in NL door de woonplaats.

Stumpy en met name Stumpy EVO zijn zeer geschikte fietsen inderdaad, maar vind ze nogal aan de prijs in combi met de afmontage (stonden eerst ook wel degelijk in de lijst).

Persoonlijk vind ik de Norco Sight ook een hele mooie, met up-to-date Geo. Maar volgens Norco is de XL geschikt tot 190/192 en daar zit ik net boven, dit doet mij heel erg twijfelen of dit past. Anders is dat de voornaamste kanshebber.

Burly hardtail heb ik helaas geen ervaring mee, staan wel bewust ertussen omdat ik ze persoonlijk heel mooi vind. Ben alleen beetje bedacht voor het gebrek aan tractie, comfort en het veel intensiever zijn tov een fully waardoor ik twijfel.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja als je niet de snelste hoeft te zijn maar wel lekker in bikeparks wilt knallen zou ik sowieso voor een fully gaan, eventueel nog wel iets meer travel dan je nu hebt. Denk dat je anders over de wortels, remkuilen en verklote jumps jezelf gaat opvreten.

• Michael1102
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-10-2022
Helaas inmiddels de volgende route die wordt gesloten:
Waterschap Scheldestromen sluit de MTB-route tussen Valkenisse en Zoutelande (onderdeel van route Vlissingen).
Volgens het artikel is er sprake van incidenten tussen wandelaars en fietsers en wordt er te hard gereden.

Het stuk waar te hard gereden wordt, zal waarschijnlijk het stuk bovenop de duinen zijn (na de trap, richting de Duinweg). De meesten (waaronder ondergetekende) gaan daar hard om te voorkomen dat er weer moet worden getrapt op dit glooiende pad. Er zijn daar meerdere kruisingen met strandgangers.

Linkje: https://www.pzc.nl/walche...iet-verantwoord~a3e5ea84/
Pagina: 1 ... 123 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic