Top tube en reach dus denk ik is wat je bedoeldInsert12 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:19:
Ik vermoed zelf dat de combinatie van het brede stuur en de lange buis tussen zadel en stuur het doen. Die lange buis (weet de naam ff niet) zorgt er voor dat je meer voorover gebogen zit en dat geeft een wat actievere houding. Het brede stuur zorgt voor meer controle.
Ik ben juist blij dat ik nu wat meer rechtop zit t.o.v. mijn oude mtb.Insert12 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:19:
Ik vermoed zelf dat de combinatie van het brede stuur en de lange buis tussen zadel en stuur het doen. Die lange buis (weet de naam ff niet) zorgt er voor dat je meer voorover gebogen zit en dat geeft een wat actievere houding. Het brede stuur zorgt voor meer controle.
Wat dat betreft zal iedereen z'n voorkeur hebben.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
[ Voor 3% gewijzigd door Poecillia op 23-03-2021 21:54 ]
Gulpen, Epen-Vijlen, Valkenburg, Margraten. Gulpen is allround en gewoon mooi. Epen-vijlen vond ik de meest uitdagende (pittig steile klimmetjes bij de grens). Margraten is minder uitdagend maar erg leuk om te beginnen+ mooie uitzichten. Valkenburg herinner ik alleen een ontzettend saai stuk over een vakantiepark, rest was volgens mij wel prima.Lensent schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:31:
Ik zit binnenkort in Hoog Vaals.
Nu zijn er daar in de omgeving veel routes maar kan niet goed kiezen. En nee, ik kan/ga ze niet allemaal doen want het gezin wil ook aandacht.
Wat is volgens jullie de leukste daar in een straal van zeg 30 kilometer autorijden?
Ik ben een jaar aan het fietsen, en heb een aantal keren Hellendoorn mogen doen. Dat is tevens mijn zwaarste route so far.
Ik neig naar route van Margraten op basis van de filmpjes van MTB Challenge.
Hoeveel km wil je fietsen, wellicht kun je er 2 combineren!
Als je in 2012 de geo van een Cube vergeleken had met die van andere merken, dan had je gezien dat ze ook toen al korter waren. Het is dus niet persé oude versus nieuwe geometrie, maar ook een keuze die Cube maakt voor z'n MTB's. Wat @Chris89 prettiger vind zou je moeten testen, maar de consensus is tegenwoordig toch wel dat langer beter is (als in meer controle). Als je (zoals ik) ook nog eens korte benen hebt dan zit je op zo'n Cube bijna als op een stadsfiets. Ok, dat is wat overdreven, maar je zit duidelijk rechterop. Dat voelt in het begin misschien lekker veilig, maar je zult snel merken dat een modernere fiets met langere bovenbuis, langere wielbasis en een flauwere balhoofdbuishoek (wat die Treks dan weer niet hebben) meer controle geeft en daardoor veiliger aanvoelt. (dat laatste deel is meer een advies aan @Chris89 dan een reactie op @zonoskar want die bedoelt volgens mij hetzelfde)zonoskar schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:27:
[...]
Ik zou voor de Trek gaan. Die website van Mantel is leuk om uit te vogelen wat voor onderdelen er op de fiets zitten, maar het belangrijkste mist: de geometrie. De Cube heeft een geo uit het jaar 2012. Erg kort. De Trek heeft tenminste een beetje lengte in de bovenbuis. Wat je bij Trek krijgt in maat ML, is langer dan je bij Cube in XL krijgt! Dat is echt waanzinnig kort. En ja, met de Cube kom je ook wel door de bossen, maar het is niet voor niets dat vrijwel alle merken langere fietsen maken, het rijdt gewoon veel beter.
[ Voor 5% gewijzigd door klaaas op 23-03-2021 23:09 ]
Hij wil.
Gisteren de betaallink binnen gekregen en uiteraard direct betaald. Is het einde van het wachten in zicht? Meestal versturen ze die link 2 weken van te voren, dus hopelijk heb ik hem snel 😎😎Goofyduck384 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 08:58:
Het ‘lange’ wachten is begonnen, gisteren de Canyon Neuron 7 besteld.
Kan niet wacht tot half april 😎😎
[Afbeelding]
nooit bij canyon besteld, maar ik hoop het voor je. Toffe kleur man!Goofyduck384 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 06:49:
[...]
Gisteren de betaallink binnen gekregen en uiteraard direct betaald. Is het einde van het wachten in zicht? Meestal versturen ze die link 2 weken van te voren, dus hopelijk heb ik hem snel 😎😎
Die van mij kwam ook enkele weken eerder (dec '20), dus wellicht heb je geluk! Enjoy!Goofyduck384 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 06:49:
[...]
Gisteren de betaallink binnen gekregen en uiteraard direct betaald. Is het einde van het wachten in zicht? Meestal versturen ze die link 2 weken van te voren, dus hopelijk heb ik hem snel 😎😎
Waar zit het verschil in?
Ik ben een beginner dus het zegt mij helaas niet zoveel.
Volgens mij is het meer dat Cube gewoon de geo van andere fietsen copieert en zelf niks probeert en daardoor dus altijd achter de feiten aanloopt. Canyon doet dat bijvoorbeeld wel goed en is ook een 'budget' merk.klaaas schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 23:06:
[...]
Als je in 2012 de geo van een Cube vergeleken had met die van andere merken, dan had je gezien dat ze ook toen al korter waren. Het is dus niet persé oude versus nieuwe geometrie, maar ook een keuze die Cube maakt voor z'n MTB's.
Met een langere bovenbuis (en reach, de maat van je trapas tot aan het balhoofd, horizontaal gemeten) kun je rijden met een kortere stuurpen. Dit heeft als voordeel dat je gerichter kan sturen omdat je niet zo'n lange hevel hebt, maar toch een lange wielbasis houdt voor stabiliteit. Daardoor kun je ook een breder stuur en een luiere stuurhoek rijden, al heeft de Trek dat laatste helaas niet. 69.5 graden is wel redelijk modern, maar liever zou ik 68 of 67 graden zien. Op mijn patientZERO heb ik 65 graden bij 130mm veerweg en 460mm reach voor een L frame. Dus nog veel langer en luier dan de Trek en dit is mijn fijnst fietsende fiets.Chris89 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:06:
Zoveel mensen, zoveel meningen. Toch vraag ik mij af met geo wat betreft de Cube en de Trek?
Lees ook: https://www.vitalmtb.com/...Top-Tube-Versus-Reach,841
/edit: Maar de main point is eigenlijk, je kan nog zoveel nummertjes en onderdelen vergelijken, een proefrit zegt gewoon veel meer, zeker als je niet weet hoe die nummertjes relateren aan hoe een fiets aanvoelt.
[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 24-03-2021 09:50 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Naast wat @zonoskar zegt is een belangrijk punt uit de link die hij geeft het verschil tussen zittend fietsen en staand op de pedalen fietsen. Wat meer technische passages of flow trails (en die komen er in NL steeds meer) neem je vaak niet zittend op je zadel, maar staand op de pedalen. Door een langer frame komt je gewicht bij het staan op de pedalen meer naar voren. Dat zorgt enerzijds voor een betere gewichtsverdeling, maar zorg er anderzijds ook voor dat je de fiets makkelijker onder je kunt bewegen. Op zich is er geen goed of fout, maar veel mensen vinden daardoor een moderne geometrie beter fietsen.Chris89 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:06:
Zoveel mensen, zoveel meningen. Toch vraag ik mij af met geo wat betreft de Cube en de Trek?
Deze gast laat mooi het verschil zien. Nou is het terrein bij hem wel wat pittiger dan wat we in NL hebben, maar het geeft je een beetje een idee.
Hij wil.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Ik vind zelf de transition spur (66 gr. HTA) een erg mooie fiets, maar ik denk echt dat ik er geen vrienden mee zou worden omdat ik dan (denk ik) langzamer op mijn thuis rondje (Dorst, plat als een pannekoek en heel veel bochten) zou zijn, terwijl een XC fully vermoedelijk wel sneller is dan mijn XC hardtail.
Maar geef je niks om rondetijden, of hoe hard je omhoog gaat, dan zou ik zeker kijken naar een wat "modernere" geo. Ook als beginner kan het overigens geen kwaad, want die moderne geo en wat meer travel is wat meer vergevingsgezind als het op foutjes aankomt, je gaat minder snel over de kop enzo.
Hij wil.
Je kunt ook overwegen om (een deel van) de 5 Parkstad routes te doen, die vind ik persoonlijk leuker en technischer. Zelf rijd ik vaker een combi Roode Beeck met Brunsummerheide.Lensent schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:31:
Ik zit binnenkort in Hoog Vaals.
Nu zijn er daar in de omgeving veel routes maar kan niet goed kiezen. En nee, ik kan/ga ze niet allemaal doen want het gezin wil ook aandacht.
Wat is volgens jullie de leukste daar in een straal van zeg 30 kilometer autorijden?
Ik ben een jaar aan het fietsen, en heb een aantal keren Hellendoorn mogen doen. Dat is tevens mijn zwaarste route so far.
Ik neig naar route van Margraten op basis van de filmpjes van MTB Challenge.
Fijne routes om dicht bij te hebben. Zitten voor mij ook allemaal op fietsafstand (op Markelo na, 2x gedaan maar dan kom ik met 75km op de teller terugInsert12 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:22:
Mijn thuis rondjes zijn Holten, Hellendoorn, Rijssen en Markelo. Allemaal rondjes met 200+ hoogtemeters en soms flinke klimmetjes en afdalingen. Dan merk je het verschil wel.
Zeker, mooie omgeving om te wonenKlitse schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:36:
[...]
Fijne routes om dicht bij te hebben. Zitten voor mij ook allemaal op fietsafstand (op Markelo na, 2x gedaan maar dan kom ik met 75km op de teller terug).
Mocht je het nog niet gezien hebben, Holten is sinds afgelopen week deels afgesloten vanwege het broedseizoen van de zandhagedis. Drie stukken van in totaal een km of 4 aan single track zijn dicht tot eind van de zomer. Nu is het nogal veel fietspad. Mocht je er speciaal voor komen fietsen dan kan het nu nogal een tegenvaller zijn.
Markelo is ook een toffe route. Best klimwerk, afdalingen en een hoop mooie single tracks afgewisseld met fietsen door mooie natuur
Welke mooi te combineren is met Rijssen! Rijssen is continu action, al vinden sommigen het teveel gedraai.Insert12 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:22:
[...]
Zeker, mooie omgeving om te wonen![]()
Mocht je het nog niet gezien hebben, Holten is sinds afgelopen week deels afgesloten vanwege het broedseizoen van de zandhagedis. Drie stukken van in totaal een km of 4 aan single track zijn dicht tot eind van de zomer. Nu is het nogal veel fietspad. Mocht je er speciaal voor komen fietsen dan kan het nu nogal een tegenvaller zijn.
Markelo is ook een toffe route. Best klimwerk, afdalingen en een hoop mooie single tracks afgewisseld met fietsen door mooie natuur
Als je iets zoekt wat direct leverbaar is gaat het heel lastig worden.Poecillia schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:42:
Ik rij al wat langer mountainbike, maar niet meer zo intensief. Ik heb besloten om mijn oude 26" Raleigh (Deore, dat dan weer wel) te vervangen door een moderne fiets, maar het hoeft allemaal niet zo high end. Mijn oog was daarom gevallen op de Cube Aim Pro of de Trek Marlin 5. Helaas zijn deze fietsen nergens meer te koop in een rustige kleurstelling. Of weet iemand nog zo'n fiets ergens te staan? Wat zijn nog verkrijgbare alternatieven in deze prijsklasse?
Zeker in de prijsklasse van €500,-.
Dan geldt eigenlijk direct kopen wat er is.
Maar de vraag is of je van genoemde modellen gelukkig wordt.
Ik weet natuurlijk niet hoe intensief je fietst, en vooral waar, maar beide modellen zijn erg basic.
Sterker nog bij 12go staat op de site dat je beter voor een Marlin 7 kunt gaan als je van plan bent het bos in te gaan. Bedenk ook hoe lang je plezier wilt hebben van een fiets. Wellicht is er dan meer budgetruimte.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Had ik nog niet gezien maar was wel weer te verwachten. Moet zeggen dat Holten de route is die ik het minste fiets. Ik ben wel fan van Markelo vooral vanwege de afwisseling. En je kunt nog even 1,5km omfietsen om het mini-bikeparkje in Goor mee te pakken.Insert12 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:22:
[...]
Zeker, mooie omgeving om te wonen![]()
Meh
Wil mtb achter in de auto vervoeren, maar dan moet het voorwiel er uit. Rem is van Sram.
Als ik Google vind ik alleen voor Shimano wat.
Wel handig dat je niet deelt welk type remmen je hebt....DeBaroN schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:28:
Ik ben op zoek naar een scheidingsplaatje / afstandhouder voor m'n schijfrem.
Wil mtb achter in de auto vervoeren, maar dan moet het voorwiel er uit. Rem is van Sram.
Verder kun je natuurlijk ook wat anders er in duwen, stuk geknipt en omgevouwen pasje bijvoorbeeld
[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 24-03-2021 20:31 ]
Stukje karton? Oude creditcard?... BikehackDeBaroN schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:28:
Sram level T.GoldenSample schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:30:
[...]
Wel handig dat je niet deelt welk type remmen je hebt....
Verder kun je natuurlijk ook wat anders er in duwen, stuk geknipt en omgevouwen pasje bijvoorbeeld
Op moment foto.
[ Voor 4% gewijzigd door DeBaroN op 24-03-2021 20:35 ]
Ik zou daar geen geld aan uitgeven, kan je heel eenvoudig zelf "maken".
- dikte van je schijf meten
- hout/kunststof of iets anders wat makkelijk bewerkbaar is opzoeken van dezelfde dikte
- vormpje uitknippen uit papier/karton. zo kan je het makkelijk passen/meten/aanpassen aan wat je nodig hebt voor je remklauw. zorg dat er wat materiaal uitsteekt buiten de remklauw zodat je het makkelijk kan vasthouden bij het plaatsen/verwijderen.
- vormpje overtrekken op je hout/kunstof/etc
- gaatje boren in het stukje dat uitsteekt, elastiek doorheen rijgen. Elastiekje kan je mooi om je klauw/boutje/vork of whatever er in de buurt zit doen zodat het verdomde ding er niet uitvalt wanneer je met je frame loopt/in de auto ligt
en klaar is de baron... kost je nog geen 30 min en kost je niets aan meteriaal.
Ik haal zo’n beetje om de week het wiel eruit om hem in de achterbak te leggen, maar ik heb dit echt nog nooit nodig gehad. Gewoon de rem niet indrukken 😉. Maar als je echt het zekere voor het onzekere wil nemen. Gewoon een bierviltje ertussen. Die hebben nu toch niks te doen.DeBaroN schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:28:
Ik beschadig liever mijn remblokken dan mijn pistons dus ik haal nooit mijn remblokjes er uit als ik moet wrikken.Firestorm schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:35:
Wiel eruit, stukje karton/plastic ertussen zoals gesuggereerd. Mocht er uiteindelijk toch te weinig ruimte tussen zitten om het wiel terug te plaatsen kan je de blokjes verwijderen en de zuigers terug duwen. Door de blokjes te verwijderen heb je meer ruimte om te werken en beschadig je de blokjes niet.
Hij wil.
Als je de fiets op de kant legt waar de bediening van je achterrem zit kan er niet veel gebeuren. Alleen opletten dat je bij het in/uit de auto halen de rem niet inknijpt.incomer schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:25:
Gebruikt iedereen dat tijdens vervoer? Ik haal mijn voorwiel er bijna wekelijks uit als ik de fiets in de auto gooi en doe niks in mijn schijfrem. Gaat tot nu toe altijd goed?
Hij wil.
Ik doe altijd een gevouwen visite kaartje ertussenincomer schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:25:
Gebruikt iedereen dat tijdens vervoer? Ik haal mijn voorwiel er bijna wekelijks uit als ik de fiets in de auto gooi en doe niks in mijn schijfrem. Gaat tot nu toe altijd goed?
Maar zo lang je niet in je rem knijpt zul je normaal geen issues krijgen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dan druk je de pistons er uit en gaan ze er niet voldoende ver meer terug in.Ricmaniac schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:07:
Ik voel me echt heel noob nu eigenlijk maar wat gebeurd er dan met je rem als je hem in knijpt zonder je wiel er in? Ik vervoer me MTB al wekelijks met de auto zonder het voorwiel er in sinds september maar toevallig nog nooit ingeknepen nee.
Ik gebruik ook die rode spacers die erbij geleverd werd
@Ricmaniac om nog iets duidelijker te zijn; er gaat niets kapot. Het is alleen erg onhandig: je kan namelijk je wiel niet meer installeren omdat de remblokjes te dicht op elkaar zitten (je remschijf past er niet meer tussen) omdat de zuigers in de remklauw niet terug gaan. De meest remblokken hebben een (blad)veer die de blokken op spanning houdt en zorgt dat ze tegen de zuiger blijven zitten. Deze zijn relatief stug en drukken meestal de zuiger nog wel terug. Het risico wordt groter als je remblokken meer versleten zijn (dunner) omdat dan de zuigers verder kunnen verplaatsen omdat de afstand tussen pads groter is geworden.Holk schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:09:
[...]
Dan druk je de pistons er uit en gaan ze er niet voldoende ver meer terug in.
Ik gebruik ook die rode spacers die erbij geleverd werd
De oplossing hier door iedereen aangedragen zijn geen van allen slecht maar zullen niet allemaal even effectief zijn. Het blangrijkste is de dikte van hetgene je ertussen stopt. Als je er 0.1mm tussenstop zal het je niet veel helpen (het doel is immers niet om contact te voorkomen maar om grote verplaatsing van de zuigers te voorkomen). Het beste is een vergelijkbare dikte als je remschijf aan te houden. En ja... zelfs die dikte neemt af met slijtage maar het komt niet aan aan op 0.1mm dunner. Als je maar in de buurt zit.
Dus het is meer iets om het risico te beperken waardoor je anders staat te pielen om de zuigers weer ingedrukt te krijgen. Dit gebeurt namelijk ook meestal als je geen handig gereedschap bij hebt en net aangekleed naast de auto klaar staat om te vertrekken, en de group natuurlijk op je staat te wachten.
[ Voor 25% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 25-03-2021 08:28 ]
Dat is voor mij de reden dat ik er iets tussen stop (spacer, karton, halve wasknijper) Better safe than sorry...
Terug duwen is zo gebeurd met een plastic bandenlichter.
[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 25-03-2021 08:44 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Ik had de fiets nog in de auto liggen, heb maar even een foto getrokken van wat ik gebruik:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oaKHeSmmEzHVd4V92F0G5XCV.jpg?f=user_large)
https://www.rosebikes.nl/...veiliging-br-m445-2660762
Wilde het risico niet lopen dat ik per ongeluk de remhendel in zou drukken (in de auto). Inmiddels heb ik een trekhaak+fietsdrager en dat is toch wel prettiger.
maar voor de geïnteresseerden in de techniek achter het zelf stellende mechanisme van hydraulische remmen:
YouTube: How To Clean Hydraulic Brake Pistons - Tech Tuesday #104
:fill(white):strip_exif()/f/image/ERmjrILZtRMENICdbhS5lzcj.png?f=user_large)
kijk vooral de video, want het wordt super duidelijk uitgelegd, maar in het kort, bij het remmen bewegen de pistons dus richting de schijf en worden ze terug "getrokken" door de rubber seal. Worden de blokken/schijf dunner, zal je de pistons een stukje door de seal heen drukken, waarna ze niet meer zo ver terug trekken als daarvoor, normaal een geleidelijk proces, met remmen zonder schijf te abrupt.
Hier zijn de remblokken iets dunner dan hierboven, en zit de seal aan de max flex en worden de pistons er iets doorheen gedrukt:
Wiel eruit, alles in de auto en klaar.incomer schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:25:
Nooit wat gebeurt gedurende een jaar.
Niet druk over maken
Ik heb zelf Sram remmen.Paul! schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 08:56:
Bij aanschaf van mijn fiets heb ik om zo'n transportbeveiliging gevraagd, toen gratis gekregen en anders voor een paar euro te koop:
https://www.rosebikes.nl/...veiliging-br-m445-2660762
Wilde het risico niet lopen dat ik per ongeluk de remhendel in zou drukken (in de auto). Inmiddels heb ik een trekhaak+fietsdrager en dat is toch wel prettiger.
Waarom een helm opzetten, nooit gevallen, niet druk over makenLensent schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:48:
[...]
Wiel eruit, alles in de auto en klaar.
Nooit wat gebeurt gedurende een jaar.
Niet druk over maken
En dan doet hij wat je zegt, tikt wel de rem aan en heeft geen tools bij zich, wat dan? Voldoende voorbeelden en redenen om het in de gaten te houden; niet druk over maken is dan wel een enorme dooddoener hoor
Persoonlijk doe ik er liever er iets tussen. Zo'n spacer kost je de kop niet. Vaak heb je die al bij je fiets/remmen ontvangen. En het is paar seconden werk "Better safe than sorry..."
Linkje naar een review:
https://www.bikeradar.com...sram-gx-eagle-axs-review/
1022 euro voor de groep, 620 voor de upgrade kit. Gaan wel een aantal mensen over van een XX1 of XO1 naar deze GX AXS denk ik
Ben benieuwd wat de prijs gaat worden na aantal maanden in de winkels.
[ Voor 65% gewijzigd door Daan_ op 25-03-2021 15:59 ]
Haar blik zei ook genoeg... haar woorden ook.
[ Voor 0% gewijzigd door Quakie op 25-03-2021 16:44 . Reden: krijg ze dus niet voor vader dag ]
Ik teken nergens meer voor
gelukkig zijn de alternatieven niet heel beroerd, want een XT 12 speed of een gewone GX groep schakelt ook gewoon goed en qua power meters... helaas voor MTB nog steeds een tikkie duurder, maar een single sided crank is al een heel stuk betaalbaarder dan een setje rally pedalen..
Ik hou zelf ook de chinese opties wel in de gaten, de XCADEY / Sigeyi en magene schijnen technisch aardig mee te komen met de grote westerse merken.
Moeten die crank based PMs wel beschikbaar zijn, ik ben nog steeds aan het wachtenPrulleman schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:02:
sja, nog steeds een dure grap.. zowel AXS als powermeters..
gelukkig zijn de alternatieven niet heel beroerd, want een XT 12 speed of een gewone GX groep schakelt ook gewoon goed en qua power meters... helaas voor MTB nog steeds een tikkie duurder, maar een single sided crank is al een heel stuk betaalbaarder dan een setje rally pedalen..
Ik hou zelf ook de chinese opties wel in de gaten, de XCADEY / Sigeyi en magene schijnen technisch aardig mee te komen met de grote westerse merken.
Voor wat betreft pedaal powermeters vind ik het nog altijd een kwetsbare plek voor zo'n duur stukje elektronica (al helemaal met de prijs van die rally pedalen) dat vond ik al voor de racer, maar voor de MTB al helemaal. Het zal voor de functionaliteit weinig uitmaken en meer met mijn gevoel te maken hebben maar zeker mijn MTB pedalen hebben zichtbaar het nodige te verduren.
Edit: overigens heb ik hetzelfde gevoel een beetje bij een eventuele Stages op de MTB: dat er mogelijk een keer een tak langs de unit knalt, maar de prijs is daar in ieder geval iets schappelijker van.
[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 25-03-2021 18:01 ]
Hooguit wanneer je ambieert om serieus marathonwedstrijden te gaan rijden en heel specifiek wilt trainen daarvoor, maar zelfs dan nog...
Het enige waarom ik het zou overwegen is om een TSS te kunnen krijgen van de MTB ritten om dit in te passen voor wat betreft trainingsbelasting.Sjoewe schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:15:
Een powermeter op de MTB, daar heeft bijna niemand toch geen kont aan? Hoop geld voor een getalletje erbij op je headunit.
Hooguit wanneer je ambieert om serieus marathonwedstrijden te gaan rijden en heel specifiek wilt trainen daarvoor, maar zelfs dan nog...
Verder heb je gelijk, al zou ik trainen voor zo’n event zou ik dat soort trainingen op vermogen op de weg doen en dus op de racer in mijn geval.
TSS kan je toch ook prima op hartslag bepalen? Allicht net iets afwijkend van vermogen, maar wel een stuk goedkoperKluus schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:34:
[...]
Het enige waarom ik het zou overwegen is om een TSS te kunnen krijgen van de MTB ritten om dit in te passen voor wat betreft trainingsbelasting.
Verder heb je gelijk, al zou ik trainen voor zo’n event zou ik dat soort trainingen op vermogen op de weg doen en dus op de racer in mijn geval.
If you can see, look. If you can look, observe
Ja klopt, maar nu gebruik ik het door elkaar en heb ik het idee dat mijn hrTSS ritten relatief wat zwaarder wegen dan de TSS op basis van mijn ritten met vermogen terwijl mijn zones wel kloppen.Roozzz schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:42:
[...]
TSS kan je toch ook prima op hartslag bepalen? Allicht net iets afwijkend van vermogen, maar wel een stuk goedkoper
Maar zo erg is dat misschien ook niet.
Het is voor mij niet €1k erg in ieder gevalKluus schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:46:
[...]
Ja klopt, maar nu gebruik ik het door elkaar en heb ik het idee dat mijn hrTSS ritten relatief wat zwaarder wegen dan de TSS op basis van mijn ritten met vermogen terwijl mijn zones wel kloppen.
Maar zo erg is dat misschien ook niet.
Nee, dat is echt te veel ja, ik zou voor mijzelf om dit "probleem" op te lossen alleen een enkelzijdige stages overwegen. Dat kost (voor XT) "maar" 399...Roozzz schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:47:
[...]
Het is voor mij niet €1k erg in ieder geval
[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 25-03-2021 20:01 ]
Ik zou het super gaaf vinden om mijn wattages in te zien, ook al kan ik er helemaal niets mee doenSjoewe schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:15:
Een powermeter op de MTB, daar heeft bijna niemand toch geen kont aan? Hoop geld voor een getalletje erbij op je headunit.
BlaBlaBla
Je kan op de MTB moeilijk een Froompje pullen en met je kop omlaag naar die meter blijven turen zonder vroeg of laat tegen een boom te belanden. Als je de hele tijd je focus heen moet shiften tussen de trail en je headunit, dat rijdt volgens mij echt voor geen meter.
Sowieso, ik weet dat ik zwaar in de minderheid ben, maar serieus, laat die fietscomputer lekker thuis. Ik kan het iedereen aanraden.
Ja, ik vind thuis kijken prima.Sjoewe schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 01:13:
Maar wanneer ga je kijken, thuis?
Je kan op de MTB moeilijk een Froompje pullen en met je kop omlaag naar die meter blijven turen zonder vroeg of laat tegen een boom te belanden. Als je de hele tijd je focus heen moet shiften tussen de trail en je headunit, dat rijdt volgens mij echt voor geen meter.
Sowieso, ik weet dat ik zwaar in de minderheid ben, maar serieus, laat die fietscomputer lekker thuis. Ik kan het iedereen aanraden.
Ik vind het leuk om thuis de stats van een rit te bekijken, hem te vergelijken met andere ritten op dezelfde trail.
En de mensen die met een powermeter trainen zullen tijdens het rijden meestal kijken op het vlakke of op een klim. Kan me niet voorstellen dat iemand daar niet de tijd kan vinden om veilig een blik op de power te werpen.
Maar ieder zo zijn eigen ding. Ik heb ook wel eens met iemand gereden die zijn teller op zijn zitbuis had zitten zodat die wel zijn rit naderhand kon zien, maar zich niet af kon laten lijden tijdens een rit.
[ Voor 81% gewijzigd door ZanielGa op 26-03-2021 05:29 ]
Natuurlijk ga ik niet iedere seconde naar beneden kijken naar me wattages, maar om een rondje vol uit te rijden en goed te pacen, helpt het me zeker. HR is wat dat betreft niet betrouwbaar genoeg. Met name op korte klimmetjes van een seconde of 30 tot 2 minuten is het echt heel fijn om te weten dat je te hard van start gaat
En achteraf natuurlijk fijn om als data nerd alles te kunnen analyseren
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Op mijn upgraderitus ziekte te stillen staat er nu een carbon wielset op de verlanglijst. Wat uitgangspunten:
- Knallen op de trails: snelheid / competitief (PR/top 10 van de dag/jaar)
- Licht gewicht carbon.
- Duurzaam c.q. mocht ik van fiets / frame wisselen dat het wielsetje mee kan.
- Rij voornamelijk XC trails in regio Eindhoven, geen ambities om met enige regelmaat naar de Ardennen af te reizen bijv.
Heb nog even overwogen om zelf maar een cursus wielbouwen te doen, maar gezien mijn geringe tijd / geduld ga ik dat parkeren voor later.
Nu zit ik te dubben over de specificaties van de velg. Ik word een beetje tureluurs
Wat me opvalt is dat er een 'trend' is om bij het voorwiel een 2.35 band te gebruiken (meer grip) en achterop een 2.25. Bijv. door een combi van Schwalbe Racing Ray + Thunder Burt. Wat zijn jullie gedachten over de keuze van inner width van velgen (25 t/m 30mm) met mijn uitgangspunten? Ik zie zelfs dat er fabriekswielen sets zijn waarbij zelfs voor/achter verschil is. (voorbeeldje). Valt me ook op dat een aantal fietsmerken uit de doos hun top segment fietsen ook leveren met 30mm inner width..
Heb volgende set laten bouwen. Wheel Tec FliteX-SLS Carbon (achter 25mm en voor 28mm) , DT-Swiss 240 EXP SP, Sapim double butted spaken, tubeless tape. Setje weegt +/- 1250g
Fiets nu met een Ikon 2.20 achter en een Rekon 2.25 voor. Vindt zelf wel prettig dat voor de band wat meer vervormt dan achter. Net iets meer grip. En fiets tegenwoordig ook met iets lagere bandenspanning voor.
De Reynolds TR 309 in mijn fully zitten, maar dit zijn wel wat zwaardere carbon wielen (+/- 1750g). Maar zeker fijne set om mee te crossen ;-) Hier een Ikon 2.35 achter en een Forkaster 2.35 voor
[ Voor 14% gewijzigd door Daan_ op 26-03-2021 11:06 ]
herkenbaar dilemmaDix0r schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:43:
Na een klein jaartje MTB-en heb ik de smaak goed te pakken.. Leuke afwisseling met de weg en kan wel zeggen dat het mijn FTP/conditie een boost heeft gegeven. Hier en daar al wat upgrades doorgevoerd aan mij Canyon Exceed CF hardtail instapmodel (o.a. carbon stuur/zadelpen en ombouw naar 1x11 met 34T ovaal blad).
Op mijn upgraderitus ziekte te stillen staat er nu een carbon wielset op de verlanglijst. Wat uitgangspunten:Via bikeboosting.nl (Ernie Frieke) al wat mailwisseling gehad. Hij spaakt/bouwt momenteel enkel nog wielen, wat wil zeggen dat je zelf de velg en naven kan aanleveren. Ik opteer voor DT Swiss 240 naaf en Nextie velgen.
- Knallen op de trails: snelheid / competitief (PR/top 10 van de dag/jaar)
- Licht gewicht carbon.
- Duurzaam c.q. mocht ik van fiets / frame wisselen dat het wielsetje mee kan.
- Rij voornamelijk XC trails in regio Eindhoven, geen ambities om met enige regelmaat naar de Ardennen af te reizen bijv.
Heb nog even overwogen om zelf maar een cursus wielbouwen te doen, maar gezien mijn geringe tijd / geduld ga ik dat parkeren voor later.
Nu zit ik te dubben over de specificaties van de velg. Ik word een beetje tureluursvan de discussie m.b.t. inner width van de velgen in relatie tot performance/grip. Het gaat maar om millimeters maar ik wil voor mijn gevoel gewoon de juiste keuze maken. Zij het niet 'marginal gains' en het psychologische effect
.
Wat me opvalt is dat er een 'trend' is om bij het voorwiel een 2.35 band te gebruiken (meer grip) en achterop een 2.25. Bijv. door een combi van Schwalbe Racing Ray + Thunder Burt. Wat zijn jullie gedachten over de keuze van inner width van velgen (25 t/m 30mm) met mijn uitgangspunten? Ik zie zelfs dat er fabriekswielen sets zijn waarbij zelfs voor/achter verschil is. (voorbeeldje). Valt me ook op dat een aantal fietsmerken uit de doos hun top segment fietsen ook leveren met 30mm inner width..
ik heb voor dezelfde keuze gestaan (ook voor een xc hardtail en 2.25 banden, ray/ralph).
uiteindelijk gaan zoeken tussen de 25 en 30 mm en besloten dat voor 2.25 banden en het nog aan de lichte kant te houden voor iets ertussen, en toen is het een asymetrische 26,5 mm nextie velg geworden, voor en achter gelijk, maar op 25 mm of meer kan ook prima een 2.35 band.
de velgen die ik nu heb zijn er niet meer, maar deze die hier staan zouden nu bij mij op de shortlist staan:
https://www.mountainbike....hp?f=14&t=145710&start=90
(je zou ook die gast van dat topic kunnen contacten, die bouwt ook echt heel veel wielen en veel met nextie, geen idee of ernie met nextie aan de slag wilt gaan)
dus de NXT29UL32 (27 mm 320 gram) als je voor wat lichter gaat en de NXT29XMA33 voor een iets robuustere velg (27mm 370 gram)
@Prulleman 27mm zag ik ook, lijkt me een mooie compromis.
Zou nog kunnen gaan voor 2 verschillende velgen. Echter bij Nextie is bij keuze tussen 2 verschillende inner widths ook een verschil is in hoogte van de velg
PS. ik kreeg van Ernie toegebeten dat asymmetrisch bij boost wielset onzin is
[ Voor 12% gewijzigd door Dix0r op 26-03-2021 10:32 ]
naja.. Ernie is een goede wielbouwer en veel verstand van de techniek erachter, maar feit is dat je met een asymetrische velg een meer gelijke spanning links en rechts overhoud (+ als je geluk hebt kan je met minder spaak lengtes aan de slag).Dix0r schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:24:
@Daan_ 2.20 achter?. Weer een variabele die me aan het denken zet. Maar bevestigd wel mijn idee voor 2 verschillende velgen qua specs.
Zou nog kunnen gaan voor 2 verschillende velgen. Echter bij Nextie is bij keuze tussen 2 verschillende inner widths ook een verschil is in hoogte van de velg![]()
PS. ik kreeg van Ernie toegebeten dat asymmetrisch bij boost wielset onzin isi'm just the messenger
mijn cannondale is geen boost, maar met mijn asym velgen heb ik zowel voor als achter met de ai offset achterkant een bijne gelijke spanning links en rechts en mijn wielen zijn nog net zo recht als toen ik ze 2 jaar terug heb gemaakt.
Laten we het erop houden dat de meningen verdeeld zijn over het nut (Jan van het mtb forum is weer wel voorstander van asym en zo zijn er wel meer) en in theorie maak je er een degelijker wiel mee, dus ik zie geen reden om niet voor asym te kiezen
De Ikon 2.20 was voor mij ook experiment, maar bevalt eigenlijk erg goed. Had ervoor een Rekon Race 2.25 achter. De Ikon heb ik net iets beter gevoel bij. Ook op de wat technische stukken.Dix0r schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:24:
@Daan_ 2.20 achter?. Weer een variabele die me aan het denken zet. Maar bevestigd wel mijn idee voor 2 verschillende velgen qua specs.
Zou nog kunnen gaan voor 2 verschillende velgen. Echter bij Nextie is bij keuze tussen 2 verschillende inner widths ook een verschil is in hoogte van de velg![]()
PS. ik kreeg van Ernie toegebeten dat asymmetrisch bij boost wielset onzin isi'm just the messenger. Wellicht is die reactie ook i.v.m. mijn lage gewicht (71kg)
Bij diverse wielbouwers advies gevraagd en de meeste kwamen met een 25mm 27/28mm combinatie.
Oude setje DT x1700 wilde ik als reserve behouden, maar inmiddels op MP gezet. Zodra het weer kan dan wielbouw cursus volgen. En dan zelf een reserve setje leren bouwen.
[ Voor 13% gewijzigd door Daan_ op 26-03-2021 13:41 ]
En BAM! Zo heb je hem vrijdag al in huis. Ipv 12-16 april, is het 26 maart gewordenGoofyduck384 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 06:49:
:strip_exif()/f/image/iFP7vzps3Nxa92UL21CH9QZT.jpg?f=fotoalbum_large)
Alles gemonteerd en voorvork opgepompt. Alleen van die achtervering begrijp ik niet zoveel. Heb hem helemaal leeg laten lopen en toen opgepompt tot 160 PSI (2x mijn gewicht ongeveer). Alleen moet ik ook iets doen met SAG 20% (???). En dat hendeltje, en die rode draai-knop, wat houden die in?
:strip_exif()/f/image/J6TpC5UAe4VD6OPO4C24BOQ2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat dit met de sterkte van de vering te maken heeft, maar staat verder niet bij welke kant op sterker of minder sterk is. Er zijn drie standen, links midden rechts. En die rode draai knop kan ik 13-clicks draaien.
En volledig locken lukt niet, hij veert altijd als ik erop ga zitten. Is dat anders dan bij de voorvork, die je wel vast kunt zetten?
Heb deze link wel gevonden. Zal me er eens goed in verdiepen (ben alleen taalkundig echt een ramp...)
https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=940
Morgen maar eens het bos opzoeken om hem echt uit te proberen. Maar thuis nu eerst ff goed instellen/afstellen
[ Voor 4% gewijzigd door Goofyduck384 op 26-03-2021 15:31 ]
Het rode wieltje is voor de uitgaande demping. De ene kant op is stugger, de andere kant op minder stug. Je merkt er naast de fiets niet heel veel van, maar tijdens het rijden merk je wel verschil. Als je hem op de meeste stugge stand zet, zou je moeten zien dat hij langzaam uitveert. Als je een complete nerd-out wilt doen op dat vlak, moet je even de filmpjes van YouTube: How to CORRECTLY setup rebound damping (MTB rear suspension Ep.5) bekijken. Hij maakt ook het tool om de veerkarakteristiek van fietsen te bepalen.
Die blauwe hendel zal CTD hendel zijn, om de ingaande dempoing te regelen. Hier hebben ze 3 standen, waarbij de stugste stand geen lockout is, dat is slecht voor de demper, nog slechter dan bij de vork, dus daarom dat de vork wel kompleet lockt. Ik zou die CTD hendel gewoon in het midden laten staan.
/edit SAG is hoe ver de fiets inzakt onder het gewicht van de rijder. Die meet je door het ringetje tegen de body aan te drukken, voorzichtig op de fiets gaan zitten en attack houding aannemen en dan voorzichtig weer afstappen (steun met een elleboog tegen een muur). Het ringetje is dan opgeschoven en het verschil is de SAG. Die moet 20-30% van de lengte van de shaft zijn. Meestal rond de 12-15mm.
[ Voor 15% gewijzigd door zonoskar op 26-03-2021 15:46 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Yes thuis inderdaad. Onderweg kijk ik nergens naar, maar thuis analyseren vind ik wel leukSjoewe schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 01:13:
Maar wanneer ga je kijken, thuis?
BlaBlaBla
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Nice! Ligt zo’n beetje aan het meest zuid westelijk deel van de route van Rheden dan? Mooie (lange) combi wordt dat!TommyGun schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 03:03:
https://www.gelderlander....aatste-hand-aan~ad045d02/ Weer wat moois erbij in mijn achtertuin
Dat ziet er mooi uit!TommyGun schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 03:03:
https://www.gelderlander....aatste-hand-aan~ad045d02/ Weer wat moois erbij in mijn achtertuin
Hopelijk haalt dat meteen wat van de druk op de Nijmeegse routes weg.
Meer mogelijkheden en spreiding is altijd goed lijkt me.
Mijn vrouw heeft een (oudere) trekkingfiets en de hele drivetrain is aan vervanging toe. Ben gisteren een uur bezig geweest om alles te kunnen bestellen (9-speed deore bladen (triple), ketting, derailleurwieltjes, versnellingskabels remblokken, ...) bij verschillende winkels. Ook een beetje een gedoe omdat je dan voor bv 50€ moet bestellen voor gratis verzendkosten en ik dus geen kettingblad van 10€ met 5€ verzendkosten ga betalen
Maar goed, een 9-speed cassette is nergens meer te krijgen! Dan geven sommige winkels aan ‘va. begin april’ (Mantel bv) en andere pas over maanden (Futurumshop). Vind ik raar, ze hebben toch wel dezelfde leveranciers?
Er zit nu een oude LX cassette op (M580, meen ik) en ik wil deze vervangen voor een Shimano HG400 (of SRAM PG950, ook prima). 11-32, maar misschien toch liever 11-28. Dat zal toch prima gaan, niet? Of iemand een tip voor een andere cassette?
Kan iemand daar uitsluitsel over geven? Een Shimano cassette past toch altijd (als er nu ook een shimano cassette op zit)? Dus dan zou de huidige 11-32 vervangen kunnen worden door een 11-28 toch? Moet ik daarvoor nog ergens op letten?
Het is een triple met 22T, 32T, 44T dus geen enkele noodzaak voor 32 achter lijkt mij. Er wordt alleen in NL gereden en altijd verhard (of over goede onverharde paden als schelpenpaden en zo...).
ps. ik had net per ongeluk deze vraag in het wielrentopic gepost, dacht dat ik in het mtb-topic zat...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
DETERMINING CASSETTE / FREEWHEEL TYPE
https://www.parktool.com/...g-cassette-freewheel-type
Helaas schijnt de blauwe route in Nijmegen ook aangepast te worden. Welke gevolgen dit concreet heeft zal ik binnenkort bekijken. Op zo'n kaartje vind het altijd moeilijk inschatten.Goed nieuws: Bikepark Mook is open!
De afgelopen periode is er hard gewerkt om alles in en rond het park in orde te krijgen. Inmiddels kunnen we melden dat het park open gaat vanaf zaterdag 27 maart 12:00. In de ochtend plegen we nog wat onderhoud.
Een grote opening vieren lukt natuurlijk niet in deze tijd, maar we kunnen nu gaan genieten van de twee gerealiseerde lines en een drop-zone!
Om de toekomst van het bikepark te waarborgen vragen we wel om je aan enkele huisregels te houden:
– Ook in Mook moeten we ons aan de Covid regels houden, gebruik je verstand en houdt afstand. Indien het te druk is kom later nog eens terug.
– Parkeren is in beperkte mate mogelijk onderaan het park. Parkeer alleen in de aangegeven vakken. Is het vol, wijk dan uit naar de parkeerplaatsen die vermeld zijn op de website (https://bikepark-mook.nl/contact/), deze zijn ook zeer dichtbij.
– In het park geldt een helmplicht, verder adviseren wij een full-face helm en beschermende kleding zoals een body protector, knie en elleboog beschermers te dragen.
– Ondanks dat het park nieuw is vindt er regelmatig onderhoud plaats, dit vindt vaak op zaterdag ochtend tussen 8:00-12:00 plaats, het kan zijn dat een van de lijnen om deze reden gesloten is. Heb hier respect voor!
– In samenwerking met de basisschool zijn er aanplant dagen geweest. Blijf op de tracks en loop / rijd niet door de verse aanplant.
– Het terrein wordt gedeeld met andere recreanten, blijf op de paden. Respecteer elkaar, Be nice, say hi!
De realisatie van Bikepark Mook was niet mogelijk geweest zonder partners, sponsoren en de talloze uren van vrijwilligers. Hoofdsponsoren zijn Bafang, Mainfreight, Shimano en Specialized. De huidige twee lijnen zullen de namen van Bafang en Mainfreight dragen, terwijl het Shimano logo prijkt boven de drop-zone!
https://www.natuurmonumen...-meer-op-de-sint-jansberg
Dat is helemaal niet erg. Alleen de Jansberg wordt nu gemeden (aanrijroute vanaf de Diepen), dat was al niet echt interessant, en zorgde voor veel ergernis bij andere bosgebruikers. Die andere nieuwe stukjes zijn allemaal extra stukjes single-track ipv de oude brede paden + een bike-parkje!Paul! schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:38:
Veel goede ontwikkelingen in de regio. Bikepark Mook gaat vandaag officieel open:
[...]
Helaas schijnt de blauwe route in Nijmegen ook aangepast te worden. Welke gevolgen dit concreet heeft zal ik binnenkort bekijken. Op zo'n kaartje vind het altijd moeilijk inschatten.
https://www.natuurmonumen...-meer-op-de-sint-jansberg
Flinke verbeteringen!
Ik heb gister voor het eerst Lochem gereden. Dat viel me tegen eerlijk gezegd, de beoordeling op mtbroutes.nl vond ik niet echt gerechtvaardigd. De afdalingen zaten vol met diepe remkuilen, mul zand en soms vond ik het gevaarlijk aangelegd. Ook een stuk waarbij je hard naar beneden gaat en dan een haakse bocht een zandpad op. En dan prikkeldraad langs het zandpad. Fijn man.
Route Schaarsbergen komt ten westen van Rheden inderdaad, achter het Openluchtmuseum / Burgers' Zoo.Arend_Akelig schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 06:08:
[...]
Nice! Ligt zo’n beetje aan het meest zuid westelijk deel van de route van Rheden dan? Mooie (lange) combi wordt dat!
Sluit ook aan op de vernieuwde route Arnhem (nu Oosterbeek Noord) wat je natuurlijk ook weer kunt combineren met Oosterbeek Zuid (die gaat dan naar Renkum vernoemd worden meen ik).
Keuze genoeg dus. En Ede is ook niet ver weg, welke weer aansluitingen heeft met Lunteren en Otterlo.
Je kan het dus zo gek maken als je wilt
[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 27-03-2021 12:13 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Oh, die aanrijroute heb ik nog nooit gereden, en inderdaad nu je het zegt, naast de brede paden waren de afgelopen maanden singletracks in aanbouw.bas-r schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:24:
[...]
Dat is helemaal niet erg. Alleen de Jansberg wordt nu gemeden (aanrijroute vanaf de Diepen), dat was al niet echt interessant, en zorgde voor veel ergernis bij andere bosgebruikers. Die andere nieuwe stukjes zijn allemaal extra stukjes single-track ipv de oude brede paden + een bike-parkje!
Flinke verbeteringen!
Misschien straks nog even die kant op (als het droog is)
Kan ik meteen ook even bij het bikepark gaan kijken.
Helaas is mijn achterwiel kapot, 99.99% zeker de naaf/body**. Ondertussen staat m'n fiets al twee maanden bij de fietsenmaker, maar dat schiet niet op ivm tekort aan onderdelen, zegt men. Ik heb begrepen dat het overal bende in de supply chains is, maar twee maanden vind ik wel lang duren. Verder krijg ik ook geen terugkoppeling van hem dus ik bel er zelf elke keer maar naar toe, ook hoop ik dat m'n fiets hem in de weg staat. Maar ala. Ik bedacht me dus het volgende: misschien is m'n wiel niet te fixen op dit moment, maar kan ik wel gewoon een nieuw achterwiel kopen, probleem ook opgelost en kan ik weer fietsen.
Fiets
Focus Whistler SL 2018 met achter een Deore XT 8000 11 speed
Achterwiel
Dmv Google op verschillende sites gezocht waarmee m'n fiets kan zijn afgeleverd:
12gobiking - Rodi Viper 21, 27" 584-21, 29" 622-21, Shimano TX-505 CL, 9 mm QR / 9 mm QR
race-bike.de - Rodi Viper 21, 27" 584-21, 29" 622-21, Shimano TX-505 CL, 9 mm QR / 9 mm QR
nrgcycles - Rodi Viper 21 | 21-584/622, FW: 9x100 mm QR, RW: 10x135 mm QR
99spoke - Rodi Viper 21, 27" 584-21, 29" 622-21, Shimano TX-505 CL, 9 mm QR / 9 mm QR
Er van uitgaande dat bovenstaande overeenkomt met model wat ik heb moet ik dus zoeken naar een achterwiel wat voldoet aan:
- 29"
- <xyz> x 135 mm
- quick release
- 11 speed shimano body
- centerlock
En hier is waar ik vastloop: veel winkels lijken niet eens wielen op de site te hebben die voldoen, daarbij niet eens in beschouwing of ze of voorraad zijn of niet. Ik kan eigenlijk vaker niet iets vinden dan dat het niet op voorraad is.
Mantel:
- geen 10*135 QR, wel 5*135 QR, maar ook daarvan niets op voorraad.
- alleen 12m*14x niet eens perse op voorraad
- of boost niet eens perse op voorraad
- maar geen 10*135
- wel een 10*135 Mavic wiel, maar dat is 6bolt, niet centerlock.
Vragen
- Of m'n wielen wel of niet beschikbaar zijn terzijde, klopt mijn analyse naar wat voor achterwiel ik nodig heb?
- Zijn 9 x 135 en 10 x 135 hetzelfde, zal daar ergens een fout in de specificaties staan? Tijdens het zoeken kom ik ook 5 x 135 tegen (Mantel), is dat ook weer een andere standaard?
- Zien jullie andere opties?
Centerlock vs 6 bolt lijkt me niet z'n probleem, koop dan gewoon een remschijfje er bij voor 15 euro.Arie- schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:00:
Intro
Helaas is mijn achterwiel kapot, 99.99% zeker de naaf/body**. Ondertussen staat m'n fiets al twee maanden bij de fietsenmaker, maar dat schiet niet op ivm tekort aan onderdelen, zegt men. Ik heb begrepen dat het overal bende in de supply chains is, maar twee maanden vind ik wel lang duren. Verder krijg ik ook geen terugkoppeling van hem dus ik bel er zelf elke keer maar naar toe, ook hoop ik dat m'n fiets hem in de weg staat. Maar ala. Ik bedacht me dus het volgende: misschien is m'n wiel niet te fixen op dit moment, maar kan ik wel gewoon een nieuw achterwiel kopen, probleem ook opgelost en kan ik weer fietsen.
Fiets
Focus Whistler SL 2018 met achter een Deore XT 8000 11 speed
Achterwiel
Dmv Google op verschillende sites gezocht waarmee m'n fiets kan zijn afgeleverd:
12gobiking - Rodi Viper 21, 27" 584-21, 29" 622-21, Shimano TX-505 CL, 9 mm QR / 9 mm QR
race-bike.de - Rodi Viper 21, 27" 584-21, 29" 622-21, Shimano TX-505 CL, 9 mm QR / 9 mm QR
nrgcycles - Rodi Viper 21 | 21-584/622, FW: 9x100 mm QR, RW: 10x135 mm QR
99spoke - Rodi Viper 21, 27" 584-21, 29" 622-21, Shimano TX-505 CL, 9 mm QR / 9 mm QR
Er van uitgaande dat bovenstaande overeenkomt met model wat ik heb moet ik dus zoeken naar een achterwiel wat voldoet aan:Mijn zoektocht
- 29"
- <xyz> x 135 mm
- quick release
- 11 speed shimano body
- centerlock
En hier is waar ik vastloop: veel winkels lijken niet eens wielen op de site te hebben die voldoen, daarbij niet eens in beschouwing of ze of voorraad zijn of niet. Ik kan eigenlijk vaker niet iets vinden dan dat het niet op voorraad is.
Mantel:Futurumshop:
- geen 10*135 QR, wel 5*135 QR, maar ook daarvan niets op voorraad.
Decathlon:
- alleen 12m*14x niet eens perse op voorraad
- of boost niet eens perse op voorraad
- maar geen 10*135
Ik ga nog weer contact opnemen met m'n fietsenmaker of er al meer bekend/mogelijk is, maar deze post ter voorbereiding op dat telefoontje en verkenning van m'n mogelijkheden.
- wel een 10*135 Mavic wiel, maar dat is 6bolt, niet centerlock.
Vragen**Video waarop loszittende body te zien is : https://photos.app.goo.gl/CBe6xSV5kffM6LHv7 , tevens kraakt de fiets als een malle tijdens het fietsen. Mijn geheugen laat me in de steek of dit alleen tijdens het fietsen was of ook als ik m'n benen stil hield.
- Of m'n wielen wel of niet beschikbaar zijn terzijde, klopt mijn analyse naar wat voor achterwiel ik nodig heb?
- Zijn 9 x 135 en 10 x 135 hetzelfde, zal daar ergens een fout in de specificaties staan? Tijdens het zoeken kom ik ook 5 x 135 tegen (Mantel), is dat ook weer een andere standaard?
- Zien jullie andere opties?
Verder al bij de duitse shops gekeken?
edit:
Kijk ik wist niet dat dat 6-bolt en centerlock uitwisselbaar was qua schijven. Ik moet dan dus alleen opletten dat ik de juiste diameter schijf erbij haal?GoldenSample schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:10:
[...]
Centerlock vs 6 bolt lijkt me niet z'n probleem, koop dan gewoon een remschijfje er bij voor 15 euro.
Verder al bij de duitse shops gekeken?
[ Voor 54% gewijzigd door Arie- op 27-03-2021 14:17 ]
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Zou moeten passen inderdaad.Arie- schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:16:
Kom ik zojuist wat tegen op bikster, via google op gekomen, deze lijkt wel te passen, klopt dit? https://www.bikester.nl/s...cher-qr-zwart-707801.html
edit:
[...]
Kijk ik wist niet dat dat 6-bolt en centerlock uitwisselbaar was qua schijven. Ik moet dan dus alleen opletten dat ik de juiste diameter schijf erbij haal?
Schijf remmen zijn gewoon een kwestie van juiste formaat en montage 6 bolt of centerlock) kopen (+ whatever features je nog meer wilt natuurlijk)
Er zijn adapters te koop van 6 bolts naar centerlock.Arie- schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:16:
Kom ik zojuist wat tegen op bikster, via google op gekomen, deze lijkt wel te passen, klopt dit? https://www.bikester.nl/s...cher-qr-zwart-707801.html
edit:
[...]
Kijk ik wist niet dat dat 6-bolt en centerlock uitwisselbaar was qua schijven. Ik moet dan dus alleen opletten dat ik de juiste diameter schijf erbij haal?
Edit:
Nee. Alleen adapters om een 6 bolt op een centerlock naaf te monteren. Andersom is technisch onmogelijk.Daan_ schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:25:
[...]
Er zijn adapters te koop van 6 bolts naar centerlock. En visa versa.
Ik kan me niet voorstellen dat er geen enkele naaf die voldoet aan jouw specs beschikbaar is de komende 2 maanden. Exact dezelfde kan wel eens lastig zijn, maar zo spannend is die ook niet zo te zien (let op voorwiel
Gratis tip: gooi eens een zoekertje op mountainbike.nl onder Gezocht. Kans is reëel dat iemand nog wel iets (naaf/wiel) voor je heeft liggen.
PS heb je nu trouwens 27,5" of 29"? Je "bronnen" zijn mij niet duidelijk, die vermelden beide.
-edit- Volgens mij zou dit bijvoorbeeld een aanzienlijke upgrade zijn voor een bescheiden bedrag. Die 29" QR zou zo moeten passen. Ik denk als je Lars vriendelijk vraagt hij er ook nog wel een setje passende schijven bij wilt doen (en anders is dat het geld niet).
[ Voor 19% gewijzigd door Roozzz op 27-03-2021 15:04 ]
Je hebt gelijk ;-) was met wat anders in de warStevenK schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:36:
[...]
Nee. Alleen adapters om een 6 bolt op een centerlock naaf te monteren. Andersom is technisch onmogelijk.
Shimano Adapter Centerlock naar 6-Gaats
https://www.mantel.com/sh...7bFls8ZuBkBRoC9QwQAvD_BwE
Vandaag de Rochshox SID SL Ultimate 100mm Remote binnen gekregen. Laatste aanpassing aan de HT. Nu nog tijd vinden om in te bouwen of toch uit besteden. Dan is de HT eindelijk klaar naar wens.
Wilde de Rockshox SID RL3 gebruiken voor project fiets net als de DT X1700 wielen, maar die gaan op MP. Komend jaar te weinig tijd voor hobby project.
[ Voor 25% gewijzigd door Daan_ op 27-03-2021 15:17 ]
Over lbs: Dat vind ik dus ook het vreemde, ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat hij op geen enkele manier m'n achterwiel heeft kunnen fixen de afgelopen twee maanden, of dat 't zo'n uniek probleem is dat de onderdelen zo schaars zijn. Volgens mij heb ik een dood normale 2x11 Shimano CL, ik denk dat het een heel gangbare verkochte uitvoering is geweest 3 jaar geleden.
Ik heb 't nog even nagezocht:
- 9 of 10 januari over de kop gegaan, nog een uur doorgefietst en niets vreemds gemerkt. 't Was ook wel nat en gekraak had net zo goed van zand kunnen zijn.
- 12 januari een rondje asfalt na een kleine 10 km beeinding toen achter dat ik wel erg veel lawaai hoorde
- 13 januari gekeken waarom de cassette wat los zat, tot ik er achter kwam dat de body los zat (eerder getoonde filmpje)
- 14 januari fiets bij LBS geplaatst.
In 't begin nog elke week gebeld naar de status, maar ja.... ik kan me ook niet voorstellen dat m'n fiets hem niet ook in de weg staat.
Wielmaat: 't Is een 29'er.
Gelukkig is het redelijk droog geweest op en heb ik nog best wat op m'n racefiets kunnen fietsen. Ik vond 't nu eigenlijk wel mooi geweest, daarom dat ik me ben gaan verdiepen in m'n mogelijkheden.
Ik hoop dat dit forum de plek is waar ik wat advies kan vragen. Net als velen in de Corona periode in aanraking gekomen met fietsen (MTB). Ben een vrij sportief persoon en heb altijd veel aan hardlopen gedaan, wat toch vrij belastend is voor het lijf. Helaas wat, aan hardlopen gerelateerde, klachten ontwikkeld (o.a. shin splint).
Ben nu enkele keren meegeweest met diverse vrienden die al jarenlang fietsen en heb het virus te pakken! Fietsvirus in dit geval, niet Corona haha. Ben erg enthousiast geworden! Tot nu toe heb ik altijd een MTB geleend van vrienden. Hierdoor kon ik eerst kijken of het echt wat vond en gezien meerdere mensen in mijn familie en vriendenkring over een MTB beschikken kon hierdoor ook op verschillende merken / afgemonteerde fietsen rijden om het een en ander te proberen.
Ik heb inmiddels de knoop doorgehakt dat ik een eigen MTB wil gaan kopen en ben me nu aan het verdiepen hierin. Allereerst zat ik te denken aan een budget van 500-700 euro voor een instap fietst, maar na wat research en advies van mensen om mij heen die ook fietsen heb ik dit budget al snel opgekrikt naar een paar honderd euro meer. Ik wil namelijk graag een goede basis fietst hebben waar ik de komende jaren goed mee vooruit kan.
Voor de beeldvorming, de bedoeling is minimaal 1 a 2 keer per week te gaan fietsen. Van korte afstanden tot langere (wat heet lang in MTB wereld...?). Lees: tussen de 20-80 km. Ben geen mooi weer fietser en er zijn veel MTB routes hier in de buurt (omg. Twente). Na wat research en gesprekken met mensen die ook fietsen ben ik tot het volgende wensen lijstje gekomen:
- Hardtail
- 29 inch banden (wat volgens mij de standaard is tegenwoordig...)
- Shimano groepenset (bij voorkeur), waarbij ik toch wel minimaal Deore zou willen en voorkeur voor XT
- Lock-out op het stuur (pre)
- Minimaal 12 versnellingen
(ik heb tot nu toe gefietst op MTB's welke 3x7 of 3x9 hadden, waar ik de grote flexibiliteit toch wel fijn vond. Maar na wat research zag ik dat bijna alle nieuwe / moderne MTB's slechts 1 blad voor hebben?)
Waarbij ik tot nu toe zit te kijken naar de volgende merken:
- Cannondale
- Cube
- Trek
- Eventueel Sensa
m.b.t. het budget hoop ik (voor alleen de fietst) op max 1300 uit te komen. Na veel zoeken ben ik bij de volgende fiets uitgekomen die mij qua specs wel wat lijkt, al heb ik er nog weinig verstand van dus ik laat me graag adviseren!:
https://www.cube.eu/nl/20...reaction-pro-greynyellow/
Ook vond ik deze Cannondale interessant, al lijkt 10 versnellingen mij wat weinig? (ook gezien de ervaring van 3 bladen voor op fietsen waar ik tot nu toe op heb gereden). Of zie ik dit verkeerd?
https://www.cannondale.co...il-bikes/trail/trail-sl-4
Maar nu las ik op het forum hier dat mensen claimen dat Cube weinig vernieuwend is? Mensen hier ervaring met dit merk? Heb zelf al wel een paar keer op een Cube Aim (2019) gereden.
Tevens lees en zie ik overal dat levertijd een drama is, mensen tips voor goede fietsenzaken (bij voorkeur omg. Twente) of online met goede service? Gezien de levertijd enkele maanden lijkt te zijn, ben ik van plan om op korte termijn een MTB te bestellen. Om hopelijk (einde)zomer nog wat meters te kunnen op mijn eigen MTB. Al is dit misschien wel een utoptie met de levertijden...?
Ik hoor graag van jullie!
Als de LBS er zo lang over doet, zou ik ook op zoek gaan naar een andere. Maar ik weet natuurlijk ook niet hoeveel ruimte je je LBS hebt gegeven. Want in die 2 maanden had je ook een set carbon wielen uit China kunnen halen.Arie- schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:19:
Spaken van een naaf: Mbt. spaken van een naaf, ik heb daar zelf niet direct eerder naar gekeken ivm geen kennis over dat onderwerp. Dit is inderdaad het overwegen waard als dit daadwerkelijk eenvoudig is.
Over lbs: Dat vind ik dus ook het vreemde, ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat hij op geen enkele manier m'n achterwiel heeft kunnen fixen de afgelopen twee maanden, of dat 't zo'n uniek probleem is dat de onderdelen zo schaars zijn. Volgens mij heb ik een dood normale 2x11 Shimano CL, ik denk dat het een heel gangbare verkochte uitvoering is geweest 3 jaar geleden.
Ik heb 't nog even nagezocht:
- 9 of 10 januari over de kop gegaan, nog een uur doorgefietst en niets vreemds gemerkt. 't Was ook wel nat en gekraak had net zo goed van zand kunnen zijn.
- 12 januari een rondje asfalt na een kleine 10 km beeinding toen achter dat ik wel erg veel lawaai hoorde
- 13 januari gekeken waarom de cassette wat los zat, tot ik er achter kwam dat de body los zat (eerder getoonde filmpje)
- 14 januari fiets bij LBS geplaatst.
In 't begin nog elke week gebeld naar de status, maar ja.... ik kan me ook niet voorstellen dat m'n fiets hem niet ook in de weg staat.
Wielmaat: 't Is een 29'er.
Gelukkig is het redelijk droog geweest op en heb ik nog best wat op m'n racefiets kunnen fietsen. Ik vond 't nu eigenlijk wel mooi geweest, daarom dat ik me ben gaan verdiepen in m'n mogelijkheden.
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic