Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 121 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:31
Sherlock schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:27:
Zo te lezen moet ik er binnenkort maar eens eentje meebestellen, als ik toch weer wat nodig denk te hebben ;)
Same here, zie dat ze voor mijn canyon 24,95 + 10 euro verzendkosten vragen. 8)7

Iemand ervaring met een bestellen van Ali? Zie ze daar met zelfde typenummer voor 14 euro staan

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:49
Niet bepaald het onderdeel waar ik op zou gaan lopen beknibbelen, zeker niet voor twee tientjes meer of minder... (y)

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04:56

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ruut88 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:57:
[...]

Same here, zie dat ze voor mijn canyon 24,95 + 10 euro verzendkosten vragen. 8)7

Iemand ervaring met een bestellen van Ali? Zie ze daar met zelfde typenummer voor 14 euro staan
Zelf ook een hanger van Ali als reserve en zie geen verschil met die van Canyon.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
Wat is een geschikte hanger voor mijn 2021 Cube Attention SL met Shimano XT 12 spd kettingontspoorder?
Wordt er niet echt wijs uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Lensent op 19-03-2021 13:09 ]

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Net terug van eerste rondje op echte MTB-track. Hoge Vuursche en Lage Vuursche. Begon per ongeluk met eerste terwijl die lastiger is. Dus die maar voor een kwart gefietst en toen naar het begin van LV.

Anyway. Holy shit. Dit heb ik wel onderschat zeg. Haha. Zowel fysiek als mentaal. Lang geleden dat ik m'n maximale hartslag (203 ish) heb gezien op Garmin. En dat terwijl m'n coditie heel behoorlijk is. Zal deels ook spanning geweest zijn, want mentaal vond ik het ook wel uitdagend.

Klimmen, lijn kiezen, scherpe bochten en afdalen gaat allemaal wel al aardig. Wat ik vooral lastig vind zijn de mini pump-track en boomwortels. Ik ben best een boomknuffelaar, maar boomwortels zijn de duivel bij het fietsen |:(

Niet onderuit gegaan maar door wortel wel een keertje van pedalen gestuiterd waarna m'n edele delen nader kennis hebben gemaakt met de top tube :+

Suggesties hoe ik het best met wortels om kan gaan, als je ze niet kan vermijden? En nog een andere vraag: zijn er voor- en nadelen van 1 of 2 vingers op remgreep hebben, of is dat persoonlijke voorkeur?

En vooruit, een fotootje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvqvDNcbh1AfPGMa0XTbxgtoEpc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IHPA8ZB1Zi5TijZvmPiI63k3.jpg?f=user_large

• Sjoewe
sOid schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:58:
Suggesties hoe ik het best met wortels om kan gaan, als je ze niet kan vermijden? En nog een andere vraag: zijn er voor- en nadelen van 1 of 2 vingers op remgreep hebben, of is dat persoonlijke voorkeur?
Ik zou beginnen om de druk eens wat te verlagen in je banden. Klinkt namelijk alsof ze te hard opgepompt zijn. Begin bij 2 bar achter en 1.8 voor. Dat is een aardige baseline, daarna kan je er lucht uitlaten tot het punt dat je merkt dat de band onder de velg uit rolt in de bochten, of dat je merkt dat je bij obstakels bijna op je velg zit. Dat scheelt waarschijnlijk al de helft met de boomwortels. De andere techniek komt wel als je wat meer vertrouwd bent met je fiets.

Wat betreft remmen, altijd met één vinger. Meer kracht heb je niet nodig bij hydraulische remmen, met twee vingers kan je lang niet zo goed de remdruk moduleren en je hebt minder grip op je handvaten.

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:27
Net terug van eerste rondje op echte MTB-track. Hoge Vuursche en Lage Vuursche. Begon per ongeluk met eerste terwijl die lastiger is. Dus die maar voor een kwart gefietst en toen naar het begin van LV.

Anyway. Holy shit. Dit heb ik wel onderschat zeg. Haha. Zowel fysiek als mentaal. Lang geleden dat ik m'n maximale hartslag (203 ish) heb gezien op Garmin. En dat terwijl m'n coditie heel behoorlijk is. Zal deels ook spanning geweest zijn, want mentaal vond ik het ook wel uitdagend.

Klimmen, lijn kiezen, scherpe bochten en afdalen gaat allemaal wel al aardig. Wat ik vooral lastig vind zijn de mini pump-track en boomwortels. Ik ben best een boomknuffelaar, maar boomwortels zijn de duivel bij het fietsen |:(

Niet onderuit gegaan maar door wortel wel een keertje van pedalen gestuiterd waarna m'n edele delen nader kennis hebben gemaakt met de top tube :+

[Afbeelding]
Gave fiets! heel herkenbare ervaringen, heb ook echt een haat aan boomwortels, zeker in het begin. Inmiddels is mijn haat aan boomwortels iets minder geworden. Nog steeds een uiterste beginner maar het advies om haaks op boomwortels in te sturen helpt wel enorm.

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-11 19:47

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

[Afbeelding]
En naast bandendruk zou je ook de druk in je vork kunnen controleren (en natuurlijk zorgen dat die niet gelocked is :+) Tot slot: anticipeer je ook voldoende met je lichaam positie op de track? Bijvoorbeeld uit het zadel komen bij wortels?

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-11 22:58

[Afbeelding]
*kuch*

Fully kopen

*kuch*

:+

Mooie fiets wel! Wortels gewoon gaan en minder druk in je banden is al een hele verbetering. Mbt 1 of 2 vingers, het idee is dat je met 1 vinger remt, je meer vingers om je handvat hebt en daardoor betere grip hebt. Ik betrap me er zelf op dat ik lastig kan wennen aan die 1 vinger en vaak ook 2 vingers doe, ook omdat de Level rem-hendel niet echt lekker ligt. Een XT rem hendel is daarin fijner #smaak

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:38

erikver

Ik zeg...

Prulleman schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:10:
ja, ook al gaat het nog even duren, ik ben ook al wel mijn lijstje aan het bijhouden, maar vrij zeker dat er XT M8100 op komt, de rest is nog minder duidelijk,

@pjlgt voor frames zou je ook bij de direct sales merken kunnen kijken. Op mijn shortlist voor een XC fully staat bv ook nog de https://eu.intensecycles.com/products/2021-sniper-xc

verder kijk ik nog naar een mondraker f-podium of norco revolver, die heb ik kunnen vinden bij https://www.bastabikes.nl/ die kunnen een hoop bestellen aan losse frames van mooie merken.
Fijne winkel bastabikes, daar komt mijn Norco ook vandaan. :)

Stiekem zou ik een Norco Optic frame willen bestellen bij basta en dan mijn huidige spullen overzetten maar vind het prijskaartje net iets te veel op dit moment.

Life's not a Krentenbol

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-11 20:06

Sjod

Ik ben goed luisterend

Vandaag de nieuwe fiets binnengekomen 🥳.

In elkaar gezet en gelijk even een rondje van 20 km gemaakt.

Is flink wennen 😉. Vooral de kom bochten zijn wennen met de nieuwe geometrie. Je hebt het gevoel dat je voorwiel een meter verder naar voren staat.

Naar beneden gaat wel heel makkelijk veel meer grip en remkuilen lijken ineens niet mee te bestaan.

De topsnelheid/cruise snelheid is wel lager op de gewone weg. Maar dat kan kan misschien ook door de banden.

Morgen een volle tocht. Zin in 👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DykvQbnDQ_vlVgOAoOjLmFbgjHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ku9g4OeFifprrUn22TP9nXLw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_tWEtyU85fLaf64EjyvbBTKv4_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnX31r97wjX0gwnhxVQz29N2.jpg?f=fotoalbum_large

• Sjoewe
Even dat zadeltasje wegdoen of vervangen door een die niet om je zadelbuis zit. Zo kan je de dropper niet goed gebruiken en de coating zal slijten, daardoor gaan je seals lekken op een gegeven moment.

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Sjoewe schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 18:18:
Even dat zadeltasje wegdoen of vervangen door een die niet om je zadelbuis zit. Zo kan je de dropper niet goed gebruiken en de coating zal slijten, daardoor gaan je seals lekken op een gegeven moment.
Ga ik doen. Dank 🙏 voor de tip

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:18
@Sjod Ik gebruik dit zadeltasje icm een dropper en het werkt perfect.

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

NewbieNeo schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 18:51:
@Sjod Ik gebruik dit zadeltasje icm een dropper en het werkt perfect.
Dank ga ik ook bestellen 👍

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online

[Afbeelding]
Gebruik je armen en benen als vering. Dat lukt door op de pedalen te gaan staan, los te komen uit het zadel en de knieën en ellebogen gebogen te houden.

Remmen is persoonlijke voorkeur, ik rem met 2 vingers. Met pink en ringvinger om het stuur (en duim onder het stuur) schiet het stuur ook niet uit je handen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:28

fdees

Trust me I'm an Engineer

@Sjod zelf gebruik ik al jaren een Ortlieb Micro. Grote voordeel hierbij vind ik vaste montage aan zadelrails maar afneembaar met een klip, waterdicht en geen rits.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Holk
fdees schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:46:
@Sjod zelf gebruik ik al jaren een Ortlieb Micro. Grote voordeel hierbij vind ik vaste montage aan zadelrails maar afneembaar met een klip, waterdicht en geen rits.
I approve this message

Heb ook deze (in combi met dropper) en is ideaal ding. Past BiBa in, multitool, CO2 patroon en bandenlichters plus klein grut (missing link) top ding

• Sjoewe
Ik heb dit zadeltasje :+

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:54
fdees schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:46:
woah... zou ik dus nooit besteld hebben als ik naar de plaatjes kijk. Voor mijn gevoel heeft dat tasje zoveel overhang wat een moment creert bij iedere beweging van de fiets. Moet en keer afbreken zou ik denken.

Thanks voor de tip.

• Holk
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:18:
[...]

woah... zou ik dus nooit besteld hebben als ik naar de plaatjes kijk. Voor mijn gevoel heeft dat tasje zoveel overhang wat een moment creert bij iedere beweging van de fiets. Moet en keer afbreken zou ik denken.

Thanks voor de tip.
Nee joh, zit als een blok op je fiets, zit geen beweging in

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

[Afbeelding]
Welkom bij de club :P

Diverse users posten hieronder al nuttige tips. Ik zou daar een hele belangrijke aan toe willen voegen: neem alsjeblieft een of meerdere clinics. Iemand die je als beginnende mtb'er tips en trics geeft en jou domweg kan zien fietsen gaat je heel snel een heel eind weg helpen! Met een beetje basiskennis wordt het mountainbiken zelf ook een stuk leuker :)

Voor de volledigheid, ik kocht 20 jaar geleden mijn eerste mtb en pik letterlijk bij iedere clinic nog nieuwe dingen op. There is no shame in that! Eerder een heel goed plan. Dat je kan fietsen wil nog niet zeggen dat je kan mtb'en :>

En voor de volledigheid, daarna kunnen we het uiteraard nog uitgebreid gaan hebben over de pro's/con's van jouw banden en velg combinatie, de optimale interne diameter, de druk tot 5 cijfers achter de komma, hoe je voorvork af te stellen, lijnkeuze gerelateerd aan rijstijl, hoe je met gewichtsverplaatsing over obstakels komt, een pumptrack rijdt en de duizend redenen waarom je een dropper wel/niet moet hebben :+

If you can see, look. If you can look, observe

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Sjod schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:41:
Vandaag de nieuwe fiets binnengekomen 🥳.

In elkaar gezet en gelijk even een rondje van 20 km gemaakt.

Is flink wennen 😉. Vooral de kom bochten zijn wennen met de nieuwe geometrie. Je hebt het gevoel dat je voorwiel een meter verder naar voren staat.

[...]
Mooi fietsje, ik moest even twee keer kijken voordat ik wist wat het was :)

Bochten zijn waarschijnlijk vooral een kwestie van wennen aan het iets meer met je lichaam te moeten sturen.

If you can see, look. If you can look, observe

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:01
Holk schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:17:
[...]

*kuch*

Fully kopen

*kuch*
Je bedoelt racefiets kopen en op de weg gaan fietsen. Heb je nog minder last van die rot wortels. ;)

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:28

fdees

Trust me I'm an Engineer

sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:18:
[...]

Thanks voor de tip.
De foto's zijn van de 0.8 liter. Heb zelf de 0.5 liter. Maar zit als een blok en kan meer dan genoeg in bb, patronen, multitool, missing links, tyraps. Hij is ook zo smal dat deze niet buiten het zadel steekt.

Zelf doe ik nu al 7 jaar met mijn eerste variant. Ben absoluut geen downhiller, maar als zoiets 7 jaar volhoudt dan is het wel een stevig product. Enige nadeel wat ik nu heb is dat het elastiek is uitgelubberd. Maar die kan je zelf makkelijk inkort.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

😂 Bij jouw zit er er dus een extra zadel in die tas 😀

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Holk schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:52:
[...]

I approve this message

Heb ook deze (in combi met dropper) en is ideaal ding. Past BiBa in, multitool, CO2 patroon en bandenlichters plus klein grut (missing link) top ding
Pas alleen op dat het ding niet op je band vastloopt als je met de dropper omlaag je volledige travel gebruikt (even met de shock zonder lucht testen). Had ook zo iets voor onder m'n zadel en op m'n Fuel EX ram ik zoiets gelijk in m'n wiel, ondanks dat m'n zadel niet op z'n laagst staat.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vanochtend rond 7:15 op de fiets dan is het nog (redelijk) rustig. SPD wel snel vervangen voor de Stamp3. Afgelopen maanden enkel met fully gefietst en flats. En recentelijk de HT weer fiets klaar gemaakt. En kan niet wenen aan de SPD. Krijg last van mijn knieën. Hoe ik de fiets ook afstel. Na week worstelen voorlopig terug naar flats op de HT.

[ Voor 76% gewijzigd door Daan_ op 24-03-2021 21:27 ]

• ZanielGa
  • Laatst online: 21:01
Daan_ schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:12:
SPD wel snel vervangen voor de Stamp3. Afgelopen maanden enkel met fully gefietst en flats. En recentelijk de HT weer fiets klaar gemaakt. En kan niet wenen aan de SPD. Krijg last van mijn knieën. Hoe ik ze ook afstel. Na week worstelen weer terug naar flats op de HT. Binnen kort maar weer eens proberen....
Kan het toevallig een minimaal verschil in hoogte zijn tussen de flats en de SPD? Soms kan net een paar millimeter hoogte verschil in je zadel dan uitmaken.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als ik wissel van pedalen dan pas ik hoogte van zadelpen aan. Zadel positie aangepast, aangezien ik met andere zadelpen en zadel fiets. Zit hem eerder dat ik moet wenen aan in geklikt zijn en juiste positie op de pedalen terug moet vinden. Heb ik wel vaker als ik langere periode met flats heb gefietst. Trap net zo makkelijk rond met de flats als SPD. Wellicht teken om de SPD pedalen de deur uit te doen. O-)

• wisselwerking
  • Laatst online: 22:10
Het is soms lastig wat op de route. Vanmorgen tijdens MTB training van de jeugd kwamen we een crossmotor tegen die over de single tracks aan het rijden was. Die hebben we maar even goed duidelijk gemaakt dat dit echt niet de bedoeling was.
Daarna gelukkig niet meer gezien of gehoord.

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 18:35
Ik heb nog steeds geen antwoord gekregen van de verkoper/distributeur van mijn Banshee frame wat betreft de schade aan mijn RockShox Reverb. :/ Al is het probleem waarschijnlijk best eenvoudig op te lossen, kwestie van de seat tube ruimen met een frees van 31,6mm. Op een ander forum vertelde iemand mij dat Banshee zelf met deze oplossing kwam, het alternatief is het frame opsturen zodat ze het zelf doen. Blijkbaar komen slecht afgewerkte seat tubes wel vaker voor bij Banshee frames.

Ik zou zelf het gereedschap kunnen kopen maar dat is al snel 80-90 euro wat ik ook zonde vind voor iets wat ik slechts 1x zou gebruiken. Van de andere kant betwijfel ik of er veel fietsenzaken zijn die dergelijk gereedschap (plus de houder) zelf hebben:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bike24.net/i/mb/13/66/5d/276291-00-d-553685.jpg
(Oke, deze in het plaatje is met 29,2mm uiteraard de verkeerde maat)

Als iemand een adres hiervoor kent in zuid-Limburg dan houd ik mij aanbevolen!

Mocht het nog veel langer duren voordat ik iets hoor van de verkoper dan denk ik dat ik de aankoopbescherming van PayPal inschakel. Al kijk ik ook even hoe de garantie van mijn Reverb afgehandeld word. Ik vraag mij eigenlijk wel af of ik de verkoper van mijn frame aansprakelijk kan stellen voor de schade aan mijn Reverb. Het is van de andere kant ook best lastig te bewijzen dat het frame de schade aan mijn dropperpost heeft veroorzaakt.

Om op een positieve noot te eindigen; als het goed is krijg ik morgen wel mijn nieuwe stuur binnen van One-up, dan kan ik tenminste weer mountainbiken, zei het met een ouderwetste zadelpen. Als ik dit van tevoren had geweten had ik ook mijn dropper post bij hun gekocht. Misschien was die ook wel stuk gegaan, maar hun service afdeling is tenminste goed :+

• Rmg
  • Laatst online: 18:38

Rmg

Aapenootjes schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:20:

Ik zou zelf het gereedschap kunnen kopen maar dat is al snel 80-90 euro wat ik ook zonde vind voor iets wat ik slechts 1x zou gebruiken. Van de andere kant betwijfel ik of er veel fietsenzaken zijn die dergelijk gereedschap (plus de houder) zelf hebben:
Ik zie in wel een paar custom bike bouwers in Zuid Limburg op google. Zou die eens bellen.

• Aapenootjes
Rmg schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:27:
[...]

Ik zie in wel een paar custom bike bouwers in Zuid Limburg op google. Zou die eens bellen.
Goed idee, beetje suf dat ik daar zelf nog niet aan gedacht had :')
Bedankt.

Edit: Oke, ik kan er toch geen vinden helaas... Behalve als je misschien Swett bedoeld, maar die koopt zijn custom bikes gewoon ergens anders in.

[ Voor 20% gewijzigd door Aapenootjes op 21-03-2021 22:18 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Aapenootjes schreef op zondag 21 maart 2021 @ 21:44:
[...]

Goed idee, beetje suf dat ik daar zelf nog niet aan gedacht had :')
Bedankt.

Edit: Oke, ik kan er toch geen vinden helaas... Behalve als je misschien Swett bedoeld, maar die koopt zijn custom bikes gewoon ergens anders in.
De enige 'echte' framebouwer in NL die ik ken is www.vittorio.nl maar die zitten in Heerhugowaard en maken vooral trekkingsframes dus betwijfel of je qua maatvoering dan uit komt.. Heb zelf ooit met www.stegginkmetaal.nl gewerkt voor een fietsframe, of daar de zitbuis geruimd moest worden weet ik eigenlijk niet maar je zou ze eens kunnen bellen. In principe zijn ze te groot voor dit soort klussen (ik kwam dan ook voor een prototype wat later een serie werd) maar er liepen toen der tijd wel wat mensen rond die genoeg genieten van fietsen om je misschien te willen helpen.

• Sjoewe
Ik zou even op MTB forum rondvragen als ik jou was. Daar zitten diverse (amateur) framebouwers.

• Lensent
Gisteren voor het eerst op mn nieuwe fiets een goeie 45 km kunnen wegtrappen.
Op wat tweaks van het zadel na (punt wat meer omhoog ivm afschuiven) en de shifterlever bijdraaien helemaal happy.

Dit is de eerste keer dat ik met Smart Sam banden rijd, wat me opviel in het bos is dat het wiel/band bij insturen soms iets wegglijdt waarna het weer grip pakt.
Komt dit door de vrij compacte noppenrij over het midden van de band? De noppen op de zijkant zijn meer ruimtelijker geplaatst.

Ik rijd voor met 2 bar en achter met 1.9 (73 kg).

Was met bochten nemen wel flink wennen nu ik een 29er heb en voorheen een 26er.

• wisselwerking
Lensent schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:43:
Gisteren voor het eerst op mn nieuwe fiets een goeie 45 km kunnen wegtrappen.
Op wat tweaks van het zadel na (punt wat meer omhoog ivm afschuiven) en de shifterlever bijdraaien helemaal happy.

Dit is de eerste keer dat ik met Smart Sam banden rijd, wat me opviel in het bos is dat het wiel/band bij insturen soms iets wegglijdt waarna het weer grip pakt.
Komt dit door de vrij compacte noppenrij over het midden van de band? De noppen op de zijkant zijn meer ruimtelijker geplaatst.

Je hebt de banden ook wel vrij hard voor jouw gewicht. Ik zou ook eens proberen om te fietsen met wat minder bar.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:48
ja, een concreet advies is lastig zonder te weten hoe breed je banden en velgen zijn, maar ook conservatief 21mm velgen en 2.2 banden zouden best 1,7 voor en 1,8 achter gereden kunnen worden. Wellicht kan je nog een stuk lager, maar daarvoor moet je zelf gaan experimenteren.

voorband mag overigens ook minder druk hebben dan achter

(beter voor de grip, comfort en zelfs rolweerstand in het terrein)

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 22-03-2021 11:14 ]

Strava

• Lensent
Goeie tips.

Mijn band is 2,25", veldbreedte weet ik niet Cube ZX20 wielen maar kan daar niets over vinden verder, wel met binnenband.

Ik zal de druk eens gaan verlagen naar wat @Prulleman zegt en komend weekend eens testen :)

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-11 21:02
Daarnaast natuurlijk ook belangrijk of er wellicht andere zaken meespelen die ervoor zorgen dat je grip verliest. Positionering lichaam (haal je bijvoorbeeld misschien iets te veel druk af van de voorband bij het insturen? ) rem je wellicht bij het insturen ?. Als ik bijvoorbeeld krachtig uit een bocht wil accelereren, dan merk ik dat ik soms iets teveel daarbij aanme stuur trek en dus alle druk van het voorwiel af haal. Daardoor wilt ie ook gaan schuiven.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Prulleman
Lensent schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:21:
Goeie tips.

Mijn band is 2,25", veldbreedte weet ik niet Cube ZX20 wielen maar kan daar niets over vinden verder, wel met binnenband.

Ik zal de druk eens gaan verlagen naar wat @Prulleman zegt en komend weekend eens testen :)
oja, neem wel een pompje mee, want als die van jou bv 0,3 bar afwijkt (of die van mij of beide 0,15 bar verschillende kanten op), dan kan je er behoorlijk naast zitten en dan heb je met een biba direct een snakebite te pakken. Dus pomp mee en de eerste wortels en stenen even goed in de gaten houden dat je achter niet doortikt op je velg.

eigenlijk moet je voor jezelf de ondergrens gaan zoeken, zonder al teveel te luisteren naar exacte waardes van anderen.
waarschijnlijk zijn je velgen vrij smal en zal je merken dat ze gaan zwabberen in bochten bij te lage druk. zijn je velgen wat breder, dan zal je dat minder snel merken en zit de ondergrens eerder bij doorslaan

[ Voor 19% gewijzigd door Prulleman op 22-03-2021 11:30 ]

Strava

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11 14:50

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Heeft er iemand in dit kader nog een tip voor een (goedkope) bandenspanning-meter? Blijven tweakers dus alles moet wel (betrouwbaar) meetbaar gemaakt worden.
Mijn fietspomp heeft ook wel een grote wijzerplaat erop, maar is maar zo kort afleesbaar dat je er snel een halve bar naast kan zitten.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Er zijn er verschillende

Veel gebruikt is de:
https://r2-bike.com/SCHWALBE-Air-Pressure-Gauge-Airmax-Pro

Dan heb je nog de:
https://www.futurumshop.n...andenspanningsmeter.phtml

Gebruik zelf zo nu en dan de SKS, maar doe eigenlijk alles met de pomp zelf ;-)
https://www.sks-germany.c...irchecker-new-generation/

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 22-03-2021 11:43 ]

• Firestorm

Firestorm

Tnx.

En dan nu de hamvraag; hoe doe je dat met de pomp dan? Bij mij klapt dat wijzertje naar een bepaalde waarde en daarna instant weer terug; hoe weet ik dan welke druk ik heb?

• Prulleman
ik heb de schwalbe gehad, maar ik kon er niet echt wat betrouwbaars (consistent) mee uitlezen... ik heb overigens dezelfde, maar dan van grijs plastic en een ander merkje ook weleens bij de praxis voor een paar euro gezien.

Ik gebruik nu een Lezyne Micro Floor Drive HVG met digitale druk meter, het voordeel daarvan is dat je kan pompen tot de gewenste druk, ipv pompen en dan de drukmeter aansluiten en aflaten tot de gewenste druk, scheelt wat handelingen, verder is deze pomp goed genoeg voor thuis gebruik en handzaam genoeg om in een rugzakje mee te nemen op langere ritten

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Firestorm schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:48:
Tnx.

En dan nu de hamvraag; hoe doe je dat met de pomp dan? Bij mij klapt dat wijzertje naar een bepaalde waarde en daarna instant weer terug; hoe weet ik dan welke druk ik heb?
Wat voor een pomp gebruik je. De meeste die ik ken laten netjes de druk zien (ook al stop je met pompen).

Gebruik een Topeak JoeBlow en deze laat netjes de druk zien. Voor de compressor gebruik ik een Park Tool Shop inflatoir 2. Al gebruik ik negen van de tien keer de vloer pomp.

[ Voor 18% gewijzigd door Daan_ op 22-03-2021 12:10 ]

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:13
Damn wat een pro's hier ;)

Hier gaat het vaak nog met het duimpje op de band als ik te lui ben om de pomp te pakken. Bwaaaah gaat nog wel een keer.

• Firestorm

Firestorm

Daan_ schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:03:
[...]

Wat voor een pomp gebruik je. De meeste die ik ken laten netjes de druk zien (ook al stop je met pompen).

Gebruik een Topeak JoeBlow en deze laat netjes de druk zien. Voor de compressor gebruik ik een Park Tool Shop inflatoir 2. Al gebruik ik negen van de tien keer de vloer pomp. Als ik op pad ga dan ligt er een SKS Rennkompressor in de auto. En deze laat ook netjes de druk zien. En wijkt nauwelijks tot niet af van de Topeak.
SKS Airkompressor 12.0
Juist gekocht vanwege de grote wijzerplaat. Als ik stop met pompen gaat de naald weer terug naar 0.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als ik filmpje op Youtube bekijk dan zou deze meter niet naar nul mogen springen, maar de huidige druk/spanning aan moeten geven. Al eens getest op andere fiets? Anders eens contact opnemen met de winkel waar deze gekocht is?

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:08
Firestorm schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:30:
Heeft er iemand in dit kader nog een tip voor een (goedkope) bandenspanning-meter? Blijven tweakers dus alles moet wel (betrouwbaar) meetbaar gemaakt worden.
Mijn fietspomp heeft ook wel een grote wijzerplaat erop, maar is maar zo kort afleesbaar dat je er snel een halve bar naast kan zitten.
Deze man schijnt wel iets van fietsen te weten en heeft de volgende tip:
YouTube: FITTER, FASTER, STRONGER. Ep. 5 – Bike Skills w/ Nino Schurter

• Aapenootjes
Firestorm schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:11:
[...]

SKS Airkompressor 12.0
Juist gekocht vanwege de grote wijzerplaat. Als ik stop met pompen gaat de naald weer terug naar 0.
Lekt de pomp dan niet gewoon lucht langs de kop? (waar je hem op het ventiel aansluit).

Mijn ervaring is dat als de kop niet perfect afsluit je de band wel kan oppompen maar dat de drukmeter dan onbetrouwbaar is. En helaas zijn er erg veel pompen die gewoon niet goed aansluiten op het ventiel.

• Firestorm

Firestorm

Aapenootjes schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:35:
[...]

Lekt de pomp dan niet gewoon lucht langs de kop? (waar je hem op het ventiel aansluit).

Mijn ervaring is dat als de kop niet perfect afsluit je de band wel kan oppompen maar dat de drukmeter dan onbetrouwbaar is. En helaas zijn er erg veel pompen die gewoon niet goed aansluiten op het ventiel.
Naar aanleiding van jouw reactie had ik een brainfart: maakt het type ventiel nog uit of de spanning af te lezen is? Rij momenteel nog op m'n 26er met schrader(auto) ventielen...

• -bolio-

-bolio-

Gisteren in Nijmegen gefietst (Rood en Paars), super mooie routes! Helaas op het laatst mijn achterband dusdanig lek gereden dat de tubeless sealant het niet dicht kreeg en ook een 3,5mm prop het niet helemaal luchtdicht meer kreeg :/ .

Geen idee wat er precies gebeurd is... We waren rustig aan het fietsen op een breed pad (voor de kenners vlak na het traumapad waar de boomstammen gestapeld liggen) en ineens een knal en spray van sealant. Ik denk een scherpe steen of materiaal van de boomkap oid. Aangezien we met een bonusrondje bezig waren maar voorzichtig terug naar de auto gefietst na het plaatsen van de prop.

De snee is zo een cm groot en ik zou de band graag willen repareren (band heeft nog geen 300km gelopen dus is nog prima). Iemand ervaring of tips met tubeless buitenbanden plakken? Ik heb nu een Rema Tip Top TT13 kitje besteld en ga proberen de band van binnen te plakken. Mocht dat niet lukken wordt het toch maar een nieuwe achterband.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkDjOMjlHcTmJKqxQhATzIsJKz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WeYywBDjPlJYn8YKp1lk6QGL.jpg?f=fotoalbum_large

• Lensent
Firestorm schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:30:
Ik heb een SKS met zo'n multivalve kop.
Alleen voor Franse presta ventielen gebruik je het kleine gat.

Klap die hendel omhoog en druk de grote kop goed op je Schrader/Dunlop ventiel.
Goed recht houden en echt met een beetje kracht erop duwen en op zn plek houden. Dan met je andere hand het hendeltje omlaag doen om hem vast te zetten.

Als je dan pompt moet ie niet naar 0 vallen maar de huidige druk meten.

• Aapenootjes
@-bolio- Ik heb mijn achterband wel eens geplakt met zo'n simpel plaksetje van Simson. Uiteraard even goed schoonmaken en schuren van tevoren.

@Firestorm Ja, eigenlijk wel.
Eerst even een plaatje van Wikipedia. Van links naar rechts: Dunlop/Blitz/Hollands, Schrader/auto, Presta/Sclaverand/Frans.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/98/JugendstilBikes_Fahrradventiles.jpg

Schrader en Presta ventielen werken over het algemeen wel als je de druk wilt meten tijdens het pompen of achteraf met een drukmeter. Door de ventielen in te drukken worden ze namelijk geopend en is de druk in de band te meten.

Bij Blitz ventielen kun je eigenlijk alleen de druk meten terwijl je ze oppompt omdat je ze niet open kunt zetten zonder te demonteren (behalve speciale Schwalbe-Blitz ventielen). Dunlop ventielen zijn nog erger, dat zijn van die ventielen met een klein rubber slangetje er aan. DIe ventielen laten onder een bepaalde druk überhaupt geen lucht de band in. Bij die laatse kun je dus ook tijdens het oppompen niet fatsoenlijk meten wat de druk is, behalve wellicht bij hoge druk. Tevens kan het oppompen van de band bij die ventielen ook een stuk zwaarder zijn.

Nu worden Dunlop en Blitz ventielen gelukkig praktisch nooit bij mountainbikes gebruikt. Daarnaast is mijn persoonlijke ervaring dat pompkoppen ook lang niet altijd even fijn aansluiten op Dunlop/Blitz ventielen. En om betrouwbaar de druk te meten moet de aansluiting met de pompkop wel goed zijn.

Wat dat betreft zijn Schrader/auto ventielen eigenlijk wel weer fijn. Lekker robuust zodat je de pompkop er goed op vast kunt zetten. Met de moderne brede velgen zou het misschien niet zo'n gek idee zijn om weer over te stappen van Presta naar Schrader voor mountainbikes. Bovendien denk ik dat het makkelijker is om Sealant aan te vullen via een Schrader ventiel als je de kern verwijdert.

• Firestorm

Firestorm

Lensent schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:25:
[...]

Ik heb een SKS met zo'n multivalve kop.
Alleen voor Franse presta ventielen gebruik je het kleine gat.

Klap die hendel omhoog en druk de grote kop goed op je Schrader/Dunlop ventiel.
Goed recht houden en echt met een beetje kracht erop duwen en op zn plek houden. Dan met je andere hand het hendeltje omlaag doen om hem vast te zetten.

Als je dan pompt moet ie niet naar 0 vallen maar de huidige druk meten.
Dingding! we hebben een winnaar ;)

Ik blijk dus zoiets simpels als een fietspomp verkeerd te bedienen.
Wat ik deed: met hendel naar beneden erop en dan de hendel omhoog trekken om vast te zetten. Dit is zoals de fietspomp bij mijn ouders 15-20 jaar geleden werkte en heb ik nu blijkbaar niet bij stil gestaan dat het ook andersom kan 8)7
Net even geprobeerd en met de pomp is niets mis. Ook blijk ik met banden rond de 1 bar rond te rijden. Opgepompt tot 1.8 zijn ze echter wel kneiterhard? Ik kan me echter voorstellen dat het indrukken met een grotere band makkelijker gaat zoals die prof in de video doet.

• Lensent
Firestorm schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:38:
[...]

Wat ik deed: met hendel naar beneden erop en dan de hendel omhoog trekken om vast te zetten. Dit is zoals de fietspomp bij mijn ouders 15-20 jaar geleden werkte en heb ik nu blijkbaar niet bij stil gestaan dat het ook andersom kan 8)7
Net even geprobeerd en met de pomp is niets mis. Ook blijk ik met banden rond de 1 bar rond te rijden. Opgepompt tot 1.8 zijn ze echter wel kneiterhard? Ik kan me echter voorstellen dat het indrukken met een grotere band makkelijker gaat zoals die prof in de video doet.
Geloof mij, ik heb dit systeem ook een aantal keer fout gebruikt tot grote frustratie.
Ik snap ook niet goed hoe dit principe werkt want je ziet in die kop niks bewegen dus hoe hij dan vast komt te zitten geen idee.

Uiteindelijk ben ik ook meer fan van de ouderwetse Hollandse pomp met grijpertje onder het ventiel.

Fijn dat het is gelukt.

• Prulleman
Firestorm schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:38:
[...]

1 bar is wel aan de lage kant, maar wel afhankelijk van het volume, voor een fatbike kan je nameljk al weer lager dan 1 bar :) voor + banden (3") zou het wel kunnen kloppen. Verder is 1 bar op de ene pomp geen 1 bar op de andere pomp (of meter)

Strava

• Lensent
Prulleman schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:10:
ja, een concreet advies is lastig zonder te weten hoe breed je banden en velgen zijn, maar ook conservatief 21mm velgen en 2.2 banden zouden best 1,7 voor en 1,8 achter gereden kunnen worden. Wellicht kan je nog een stuk lager, maar daarvoor moet je zelf gaan experimenteren.

voorband mag overigens ook minder druk hebben dan achter

(beter voor de grip, comfort en zelfs rolweerstand in het terrein)
Aangepast, volgende rit testen. Sidewall gaf wel aan minimale druk van 1.8

• Prulleman
Lensent schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:00:
[...]

Aangepast, volgende rit testen. Sidewall gaf wel aan minimale druk van 1.8
Sja.. ik rij met 1.3 rond en dat gaat ook prima (volgens mij staat er ook 1.8 op)

Strava

• Chris89
  • Laatst online: 15:48
Sinds kort ben ik ook actief in dit wereldje en leen ik met regelmaat hier een fiets van bekenden.
Ondanks dit kriebelt het om ook zelf een fiets aan te schaffen. Dit is iets wat ik niet eerder heb gedaan en totaal niet in thuis ben.

Om even iets meer over mij zelf te vertellen: Ik ben een beginner en ongeveer 1.80 lang en rond 80 kilo. Daarbij rijden we met enige regelmaat het parcours in het Dijkgatbos (Wieringerwerf) Noord-Holland en willen hier in de buurt (Schoorl) ook andere parcours gaan doen.

Nu vraag ik mij af, waar moet ik opletten en wat zijn leuke fietsen om mee te beginnen?

• Prulleman
Chris89 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:57:
Sinds kort ben ik ook actief in dit wereldje en leen ik met regelmaat hier een fiets van bekenden.
Ondanks dit kriebelt het om ook zelf een fiets aan te schaffen. Dit is iets wat ik niet eerder heb gedaan en totaal niet in thuis ben.

Om even iets meer over mij zelf te vertellen: Ik ben een beginner en ongeveer 1.80 lang en rond 80 kilo. Daarbij rijden we met enige regelmaat het parcours in het Dijkgatbos (Wieringerwerf) Noord-Holland en willen hier in de buurt (Schoorl) ook andere parcours gaan doen.

Nu vraag ik mij af, waar moet ik opletten en wat zijn leuke fietsen om mee te beginnen?
Wat is je budget en wat voor soort fietsen leen je weleens?
Als je nu een dikke trail fully kan lenen dan wordt Schoorl op een instap cc hardtail wel ff andere koek.(maar andersom uiteraard ook).

Strava

• Chris89
Prulleman schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:03:
[...]

Wat is je budget en wat voor soort fietsen leen je weleens?
Als je nu een dikke trail fully kan lenen dan wordt Schoorl op een instap cc hardtail wel ff andere koek.(maar andersom uiteraard ook).
Phoe dan vraag je me wat. Ik heb daar natuurlijk nooit op gelet waar ik precies op gefietst heb.
Maar bedrag, wat is mooi instap bedrag? Rond de 1000 euro of zit ik dan veel hoog of veel te laag?
Ik weet het echt niet :/

• Prulleman
Chris89 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:11:
[...]

Phoe dan vraag je me wat. Ik heb daar natuurlijk nooit op gelet waar ik precies op gefietst heb.
Maar bedrag, wat is mooi instap bedrag? Rond de 1000 euro of zit ik dan veel hoog of veel te laag?
Ik weet het echt niet :/
Rond de 1000 kan je normaal gesproken een prima instapper vinden. Je kan dan op zoek naar een fiets met bv minimaal Sram nx eagle of Shimano Deore (of zelfs slx) 12 speed. Een luchtvork zou ook mooi zijn.
Maar... De voorraad is minimaal en de vraag is erg groot, dus als je graag lokaal koopt moet je eerst maar eens gaan informeren of er wat in je maat te krijgen is. Via internet zijn er wellicht meer opties, maar ook daar is de spoeling dun, zeker in deze klasse (1000 euro is wel een beetje de instap sweet spot)

Strava

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:52
Tegenwoordig ben je al snel 1100-1200 kwijt voor een alu HT met Deore of SX afmontage. Prijzen zijn weer flink verhoogd.

Eerst eens kijken waar je nu op fietst (die leenfiets) en wat je zou willen fietsen qua terrein en waar je jezelf over een tijdje ziet fietsen. Het is jammer als je iets koopt waarbij je over een jaar alweer denkt - ‘had ik maar...’

• Nox
  • Laatst online: 21:37

Nox

Noxiuz

Op Schoorl kan je helemaal los met een fully (dat is op Geestmerambacht ook leuk). Dat is vooral comfort vanwege de remkuilen en geestmerambacht is redelijk hard dus stuiteren geblazen.

Gezien je 'on a budget' shopt kan je een hardtail alu cube eens opzoeken. De Acid is instapper (1050 euro), de reaction (1250) is al wat meer geschikt voor een rondje Schoorl en de reaction C62 is carbon (1400-1500).

Schoorl wil je wel weer echt een fiets voor hebben die niet van ellende uit elkaar valt. Je hebt je remmen nodig, je kleinste versnelling en je vork, alles wordt daar getest :P Kroone Liefting in Limmen is een grote winkel waar ze alles van cube wel hebben staan denk ik, al vind ik de kwaliteit van de werkplaats / service weer wat minder de laatste tijd. (zoek even op steekas in dit topic)

Betreft verlichting, ik wil mijn zaklamp op mijn helm. Ik heb een Fenix adapterplaat voor mijn fietslamp maar inclusief accu is die 250-300 gram en dat is echt net ff te fors, als je dan voorover zit op de fiets is het echt oncomfortabel en ben bang dat het m'n plezier verpest. Door het hoge zwaartepunt gaat het kinbandje enorm trekken in je keel. Ik had 2x een Fenix BC30 V2 (https://www.knivesandtool...-fenix-fietslamp-bc30.htm) gekocht zodat ik er een op het stuur kon doen en 1 op de helm. Maar die 2e zit nu ook op het stuur :+ Wel kicken hoor, dik 4000LM op je stuur. 8)

De houders kan je draaien en ik heb ze een slag naar elkaar toe gedraait zodat je een brede bundel overhoud, maar nog steeds te weinig flood om een scherpe kombocht wat obstakels te kunnen zien. Op Schoorl liggen er nog wel wat ;)

Via aliexpress deze maar gekocht: https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Normaal ben ik niet van het ali-express shoppen, maar in europa was dit gewoon niet te krijgen, eigenlijk wel slim ook, gewoon een gopro-mount. Ik heb velcro zat dus mocht het noodzakelijk zijn om een velcro variant er van te maken is dat ook wel te doen denk ik. Dan kan ik mijn daily zaklamp er gewoon op schroeven, jammer dan als ik maar ff mijn accu moet verwisselen omdat ik constant op de hoogste stand fiets.

Ik heb zitten zoeken naar iets anders voor op de helm maar gewoon niks kunnen vinden wat echt zeker past en af te stellen is, makkelijk te (de)monteren en goed vast zit. Je wilt niet dat je constant je hoofd omlaag moet doen omdat je zaklamp te ver naar boven schijnt of vice versa.

Foto van huidige setup, totaal niet representatief voor echte lichtsterkte, gewoon ff snel fotootje gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Obq93hXB2Bkz2NuZBpMdePLQyA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WkIQxKFU8gj66ka6izGsuW9t.jpg?f=fotoalbum_large

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:07

Sherlock

No Shit

Nox schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 01:41:
[...]

Betreft verlichting, ik wil mijn zaklamp op mijn helm. Ik heb een Fenix adapterplaat voor mijn fietslamp maar inclusief accu is die 250-300 gram en dat is echt net ff te fors, als je dan voorover zit op de fiets is het echt oncomfortabel en ben bang dat het m'n plezier verpest. Door het hoge zwaartepunt gaat het kinbandje enorm trekken in je keel. Ik had 2x een Fenix BC30 V2 (https://www.knivesandtool...-fenix-fietslamp-bc30.htm) gekocht zodat ik er een op het stuur kon doen en 1 op de helm. Maar die 2e zit nu ook op het stuur :+ Wel kicken hoor, dik 4000LM op je stuur. 8)

De houders kan je draaien en ik heb ze een slag naar elkaar toe gedraait zodat je een brede bundel overhoud, maar nog steeds te weinig flood om een scherpe kombocht wat obstakels te kunnen zien. Op Schoorl liggen er nog wel wat ;)

Via aliexpress deze maar gekocht: https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Normaal ben ik niet van het ali-express shoppen, maar in europa was dit gewoon niet te krijgen, eigenlijk wel slim ook, gewoon een gopro-mount. Ik heb velcro zat dus mocht het noodzakelijk zijn om een velcro variant er van te maken is dat ook wel te doen denk ik. Dan kan ik mijn daily zaklamp er gewoon op schroeven, jammer dan als ik maar ff mijn accu moet verwisselen omdat ik constant op de hoogste stand fiets.

Ik heb zitten zoeken naar iets anders voor op de helm maar gewoon niks kunnen vinden wat echt zeker past en af te stellen is, makkelijk te (de)monteren en goed vast zit. Je wilt niet dat je constant je hoofd omlaag moet doen omdat je zaklamp te ver naar boven schijnt of vice versa.

Foto van huidige setup, totaal niet representatief voor echte lichtsterkte, gewoon ff snel fotootje gemaakt.

[Afbeelding]
Ga je dan in het donker het bos in? Dat mag toch echt ongeveer nergens? :| Dat is niet zonder reden natuurlijk, straks mogen we nergens meer mountainbiken omdat de routes dicht zijn.

Of is het in Schoorl anders geregeld?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:55
Lijkt me ook niet de bedoeling inderdaad. De nacht is juist de periode dat dieren de ruimte hebben. Vaak wordt op toegangsborden aangegeven dat je er niet in mag tussen zonsondergang en zonsopkomst.

Er hoeft maar één klacht te komen en de route gaat (deels) dicht. Dat zien we hier op de Sallandse Heuvelrug wel. Drie stukken singletrack van in totaal een km of 5 zijn tot eind van de zomer dicht vanwege de zandhagedis en is aanleg van nieuwe stukken single track stop gezet na een klacht van één persoon.

• Nox

Nox

Noxiuz

Sherlock schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:38:
[...]

Ga je dan in het donker het bos in? Dat mag toch echt ongeveer nergens? :| Dat is niet zonder reden natuurlijk, straks mogen we nergens meer mountainbiken omdat de routes dicht zijn.

Of is het in Schoorl anders geregeld?
Ongeveer nergens. Maar dankzij het noord-hollands kanaal komen er geen reëen en dassen e.d. op Schoorl. Daarom kan je er in het donker fietsen. Zie hieronder. Ik zou inderdaad niet de lul uithangen op een Utrechtse heuvelrug of veluwe, da's niet tof inderdaad. En Geestmerambacht is gok ik ook open in het donker, maar dat weet ik niet zeker. Het NHD mag je overigens weer niet in na zonsondergang.

https://www.mountainbike....ic.php?p=2454002#p2454002

https://www.buskerfietsen.nl/leen-lampen-voor-een-nachtrit/

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:39

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

De site van Staatsbosbeheer geeft het vrij duidelijk aan. De meeste gebieden zijn geopend van zonsopgang tot zonsondergang en alleen toegankelijk op wegen en paden.
Dus dat betekent in het donker niet het bos in.

Even een praktisch onderhoudsvraagje.
Afgelopen weekend een ritje gemaakt waarbij de fiets wat vies geworden was.
Met 'wat vies' bedoel ik modderspatten, maar niet dat de hele drivetrain vuil is.
Ik heb m'n fiets op de gebruikelijke manier schoongemaakt:
- Afspoelen met tuinslang (lage druk)
- Inspuiten met bikecleaner en degreaser
- Afspuiten met tuinslang
- Droogmaken van frame en drivetrain
- Inspuiten met speedwax
- Chainwax aanbrengen
- Na een kwartiertje de wax uitpoetsen en daarna de overtollige wax van de kettiing af.
Nu is dit best een uitgebreid lijstje, maar kost het niet veel tijd.
Vraag is kan ik de drivetrain degreasen en waxen overslaan en volstaan met droogmaken want om dat na iedere rit te doen lijkt me wat veel van het goede?

[ Voor 3% gewijzigd door magic_nl op 23-03-2021 09:48 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Insert12
Nox schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:44:
[...]

Ongeveer nergens. Maar dankzij het noord-hollands kanaal komen er geen reëen en dassen e.d. op Schoorl. Daarom kan je er in het donker fietsen. Zie hieronder. Ik zou inderdaad niet de lul uithangen op een Utrechtse heuvelrug of veluwe, da's niet tof inderdaad. En Geestmerambacht is gok ik ook open in het donker, maar dat weet ik niet zeker. Het NHD mag je overigens weer niet in na zonsondergang.

https://www.mountainbike....ic.php?p=2454002#p2454002

https://www.buskerfietsen.nl/leen-lampen-voor-een-nachtrit/
Als Staatsbosbeheer aangeeft dat je er 's nachts niet mag komen dan hang je alsnog de lul uit door wel het gebied in te gaan. Komen er klachten binnen dan is het makkelijk vingertje wijzen en de route dicht te gooien voor mtb'ers. Daar heeft niemand wat aan.

• Prulleman
magic_nl schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:46:
De site van Staatsbosbeheer geeft het vrij duidelijk aan. De meeste gebieden zijn geopend van zonsopgang tot zonsondergang en alleen toegankelijk op wegen en paden.

Met 'wat vies' bedoel ik modderspatten, maar niet dat de hele drivetrain vuil is.
- Inspuiten met speedwax
- Chainwax aanbrengen
- Na een kwartiertje de wax uitpoetsen en daarna de overtollige wax van de kettiing af.
Vraag is kan ik de drivetrain degreasen en waxen overslaan en volstaan met droogmaken want om dat na iedere rit te doen lijkt me wat veel van het goede?
drivetrain zo min mogelijk ontvetten:
Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"

mijn ervaring is dat je de boel vooral goed gesmeerd moet houden, als je een keer te zuinig bent geweest met je lube of je hebt een lange natte rit waarbij de boel droogloopt, dan is dat echt een aanslag op je drivetrain. Als er enkel wat modderspatten op mijn frame zit, dan haal k liever alleen mijn ketting even door een handdoek heen, dan dat ik met een tuinslang aan de slag ga.

[ Voor 13% gewijzigd door Prulleman op 23-03-2021 10:00 ]

Strava

• Nox

Nox

Noxiuz

- Inspuiten met speedwax
- Chainwax aanbrengen
Als er 's nachts echt tientallen mtb'ers rijden, de grote verhuurders aangeven dat het mag (die zijn godnondeju voor hun broodwinning afhankelijk van het parcours) en de site van staatsbosbeheer heel duidelijk aangeeft:
Openingstijden

De meeste gebieden...
En de natuurbeschermers zelf al aangeven dat het mag:
In bepaalde gebieden mag wel na zonsondergang worden gefietst, stelt Lam. ,,In Noord-Holland boven het Noordzeekanaal bijvoorbeeld. Reeën en dassen kunnen dat niet over en zijn er niet. Je kunt ook altijd met de boswachter overleggen waar je wel mag rijden in de nachtelijke uren. Kijk altijd uit met de verlichting. Die lampen zijn krankzinnig fel.’’
https://www.ad.nl/utrecht...s-mountainbiken~af1af750/

Dan ga ik er van uit dat het gewoon toegestaan is :)

EDIT:

- Na een kwartiertje squirtlube erop aan binnenzijde v.d. ketting (hand op je derrie laten rusten bij aanbrengen).
Dit is mijn lijstje. Squirtlube breng ik regelmatig ook wel eens de avond voor het fietsen aan of op de ochtend zelf :+ Als de fiets amper vies is doe ik alleen wat lube erop en maak ik hem eens per maand schoon ofzo. Dat lube is wel een must om wekelijks te doen, tenzij je maar een half uurtje fietst. Maar ik fiets meestal wel anderhalf tot 2 uur.

Uitgebreider schoonmaken doe ik met een emmer sop (heb nog een fles autoshampoo staan) en een smal borsteltje om overal te komen. Maar ik fiets graag met mooi weer dus heel vies wordt het niet vaak. Recent wat schoonmaakmiddel voor de auto gekocht, 1 op 20 verdund kan je dat vrijwel overal op gebruiken dus ook op de fiets. Niet te moeilijk denken. Remschijven moet je gewoon helemaal niks mee doen. Daarom ben ik geen fan van spuitbussen met lubes, klein k*tdruppeltje op je schijf en je bent de pisang.

[ Voor 25% gewijzigd door Nox op 23-03-2021 10:34 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

- Inspuiten met speedwax
- Chainwax aanbrengen
Ieder heeft nagenoeg wel zijn eigen manier m.b.t. schoonmaken van de fiets. Zoals al vaker is aangehaald in dit topic. Ontvet de ketting zo min mogelijk.

Spuit zelf fiets eerst af. Dan Bike cleaner en emmer warm water (met sopje) en zachte borstel. Zelfde doe ik met de drive train (hier gebruik ik een stevige kwartst voor).

Ontvet zelf eigenlijk zelden tot nooit. Derailleur wieltjes maak ik netjes schoon. Daar blijft nodige drek achter. En wil ketting nog wel eens door de kettingreiniger halen waar ik dan sopje in doe. Fiets drogen met handdoek en spuit ketting vaak nog eens droog met de compressor. En dan olie op de ketting en die weer af nemen met doek.

En ja gebruik ook wel eens hogedrukspuit. O-) En dat werkt ook prima als je dit met beleid doet, maar dat is met alles (y)

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 23-03-2021 10:18 ]

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:31

Kluus

Gang is alles

@Verwijderd zelfde als @apennootjes, ook wel eens aan de binnenkant geplakt met een simson plaksetje, daarna niet meer tubeless gebruikt, maar het lijkt mij dat dat ook gewoon moet kunnen.

Ik was gisteren ook in Nijmegen, blij dat dit mij niet overkomen is want ik was met de fiets heen en terug (~30km enkel). Paars en blauw gereden, blauw (Mook) is ook erg mooi geworden vond ik. Op paars wel een heel stuk afgezet waarna ik wat moeite had de route weer terug te vinden, hebben jullie daar geen last van gehad?

Ik geloof dat vanwege de ophef om deze routes wandelaars daar ook wel eens "boobytraps" zoals planken met spijkers neer leggen :(, ben je daar niet doorheen gereden?

• wisselwerking
@Nox Lam is voorzitter van de MTB vereniging en niet werkzaam bij Staatsbosbeheer. Het is mogelijk dat je bij Schoorl wel na zonsondergang mag fietsen. Daarvoor zou je moeten kijken wat er op de borden staat. Meestal is dat inderdaad dat je na zonsondergang niet in het gebied mag zijn. En aangezien het hier Natura 2000 gebied betreft, kan ik mij daar iets bij voorstellen.

Maar nogmaals de bebording is leidend.

• Nox

Nox

Noxiuz

wisselwerking schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:46:
@Nox Lam is voorzitter van de MTB vereniging en niet werkzaam bij Staatsbosbeheer. Het is mogelijk dat je bij Schoorl wel na zonsondergang mag fietsen. Daarvoor zou je moeten kijken wat er op de borden staat. Meestal is dat inderdaad dat je na zonsondergang niet in het gebied mag zijn. En aangezien het hier Natura 2000 gebied betreft, kan ik mij daar iets bij voorstellen.

Maar nogmaals de bebording is leidend.
Als de bebording leidend is dan is het geen probleem ;)

Afbeeldingslocatie: https://images.mapillary.com/TJGE0EbRJlAhc66XpWppCA/thumb-2048.jpg
(extern plaatje)

• Prulleman
een flinke snee is inderdaad goed te plakken vanuit de binnenkant, uiteraard goed schoonmaken en opschuren, verder heb ik ook wel eens aan de buitenkant een duppeltje secondelijm in de snee gedaan, maar dat was meer omdat het midden op een nop zat en dus makkelijk uit elkaar getrokken kon worden. Maar uiteindelijk succesvol geplakt met een biba plakker aan de binnenkant en secondelijm aan de buitenkant, nog genoeg km meer doorgereden.

(snee kwam overigens door een stuk glas)

Strava

• wisselwerking
Nox schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:05:
[...]

Als de bebording leidend is dan is het geen probleem ;)

[Afbeelding]
(extern plaatje)
Dan is het helemaal helder en kan het dus inderdaad.

• -bolio-

-bolio-

Kluus schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:44:
@Verwijderd zelfde als @apennootjes, ook wel eens aan de binnenkant geplakt met een simson plaksetje, daarna niet meer tubeless gebruikt, maar het lijkt mij dat dat ook gewoon moet kunnen.

Ik was gisteren ook in Nijmegen, blij dat dit mij niet overkomen is want ik was met de fiets heen en terug (~30km enkel). Paars en blauw gereden, blauw (Mook) is ook erg mooi geworden vond ik. Op paars wel een heel stuk afgezet waarna ik wat moeite had de route weer terug te vinden, hebben jullie daar geen last van gehad?

Ik geloof dat vanwege de ophef om deze routes wandelaars daar ook wel eens "boobytraps" zoals planken met spijkers neer leggen :(, ben je daar niet doorheen gereden?
Dat is wel heel triest, net zoals vislijnen spannen tussen bomen wat een paar jaar geleden wel eens is gebeurd 8)7. Ik ben nog even op onderzoek geweest of ik de oorzaak op het pad kon vinden, maar niets gezien. Een plank met spijkers zou toch op moeten vallen :p Ik verwacht dat het iets anders was dan een spijker want dan zou het een (prima te pluggen) gat ipv snee zijn zijn geweest.

Wat betreft de omleidingen was was het voor ons ook even zoeken want we wilden ons wel netjes eraan houden. Viel me overigens op dat genoeg collega MTB'ers dat niet deden :X uiteindelijk heb je toch jezelf (en mede MTB'ers ) ermee denk ik dan...

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:26
Afgelopen zondag is mijn steekas tijdens een rit deels uit de achtervork gekomen waardoor mijn wiel de achtervork (carbon) heeft beschadigd. Ik hoop dat het alleen maar lakschade is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsKY4xtd_rfBcn3rfKE_2z6xTek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2ddq8atFzuZqgJ3KprorbaG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet zeker dat ik de laatste keer de steekas goed heb aangedraaid en voor vertrek stak hij niet uit of iets dergelijks. Hebben jullie ooit verhalen gehoord dat een steekas tijdens een rit is losgekomen?

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@-bolio- ja klopt, ik probeerde me er ook aan te houden, maar er kwam geen bevestiging dat ik nog op de goede omleiding zat en toen keek ik een paadje in en zag ik daar de route verder lopen. Dat was alleen weer een heel stuk verder (eigenlijk heb ik de hele zuid-lus afgesneden) en kwam ik weer onderaan het traumapad uit... Die heb ik nog maar eens gedaan en toen door naar de blauwe route dus.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-11 13:48
Lensent schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:43:
[knip]

Mijn ervaring met Smart Sam (26x2.25") is dat ze het gevoel geven "uit te breken" zodra je hard een bocht in duikt en naast de midden noppen rijdt. Op harde ondergrond schuift/rolt de band dan een beetje waardoor het soms best eng kan voelen. Als je eenmaal meer kms op deze banden rijdt, ga je het gevoel herkennen en weet je hoeveel de band schuift/rolt op welke ondergrond.

Met je houding op de fiets kun je kiezen of je binnen of buiten je frame gaat hangen en op de midden noppenrij of juist op de schoudernoppen de bocht in duikt. Dat geeft op verschillende ondergrond een behoorlijk verschillende mate van grip/controle. Normaal gesproken heeft een XC band juist minder grip in het midden (lage noppen dicht op elkaar) en meer aan de randen (flinke schoudernoppen). Veel plezier met experimenteren!

while (! ( succeed = try ()));

• cbr600f4i
  • Laatst online: 09-11 18:44
Kluus schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:44:

Wandelaars, nette manier om te zeggen maar wel generaliserend ;) Ben laatst nog in discussie gegaan met een 'wandelaar' die meende het alleenrecht te hebben op het pad waar wij fietsten, heb 'm er op moeten wijzen dat we toch echt op een mtb-route reden wat ook een wandelpad was. We gedroegen ons netjes maar de man ontstak vanuit niets uit in blinde woede. Normaal gesproken zou ik doorrijden maar het valt me nu regelmatig op dat er bewust grote takken op mtb-routes worden gelegd dus het is altijd interessant om eens te weten met wat er in die hoofden omgaat. Overigens was die route gemaakt om natuur en wandelaars zoveel mogelijk te ontzien.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• Kluus

Kluus

Gang is alles

cbr600f4i schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:44:
[...]

Wandelaars, nette manier om te zeggen maar wel generaliserend ;) Ben laatst nog in discussie gegaan met een 'wandelaar' die meende het alleenrecht te hebben op het pad waar wij fietsten, heb 'm er op moeten wijzen dat we toch echt op een mtb-route reden wat ook een wandelpad was. We gedroegen ons netjes maar de man ontstak vanuit niets uit in blinde woede. Normaal gesproken zou ik doorrijden maar het valt me nu regelmatig op dat er bewust grote takken op mtb-routes worden gelegd dus het is altijd interessant om eens te weten met wat er in die hoofden omgaat. Overigens was die route gemaakt om natuur en wandelaars zoveel mogelijk te ontzien.
Het was niet generaliserend bedoeld maar je hebt wel gelijk. ;)

De rotte appels die dit soort dingen doen kom ik ook nooit in den lijve tegen al zie ik soms wel het resultaat van hun werk. Bij de routes in Nijmegen is er nu eenmaal nog altijd een politieke discussie gaande waarbij de gemoederen nogal hoog oplopen.

Op mijn lokale routes weet ik dat er bepaalde omwonenden zijn (en dat zijn ook bekende eenlingen hoor) die dit soort dingen uithalen en een jagersvereniging die een stuk bos pachten en wel eens voor gedoe zorgden inmiddels lopen er geloof ik geen routes meer door "hun" stuk bos, iedereen blij.

• Chris89

Budget rond de 1000 eu
Ondertussen een dag verder en veel gelezen en verdiept. Nu heb ik voor mijzelf even een lijstje gemaakt van een top 3:

1) Cube Reaction Pro: https://www.mantel.com/cube-reaction-pro
2) Trek X-Caliber 9: https://www.mantel.com/trek-x-caliber-9
3) Trek X-Caliber 8: https://www.mantel.com/trek-x-caliber-8

Ik weet dat er momenteel levertijden zijn, maar dat maakt mij verder niet uit.
Wachten op iets leuks is ook niet verkeerd :-)

Schroom vooral niet om ook wat anders aan te dragen, jullie zijn de pro's!
Ik ben een beginner ;)

• wisselwerking
Ik wil mijn oude Bulls weer een beetje opknappen, zodat onze middelste daar binnenkort op kan fietsen. Nu is het buitenblad behoorlijk versleten. Er zit een Shimano Crank stel fc-m552-l op, maar welke (budget technisch goedkoopste oplossing) kan ik hiervoor gebruiken? Hoeft er niet mooi uit te zien. Er zit nu ook een niet origineel blad op.

• Lensent
Ik zit binnenkort in Hoog Vaals.
Nu zijn er daar in de omgeving veel routes maar kan niet goed kiezen. En nee, ik kan/ga ze niet allemaal doen want het gezin wil ook aandacht.

Wat is volgens jullie de leukste daar in een straal van zeg 30 kilometer autorijden?

Ik ben een jaar aan het fietsen, en heb een aantal keren Hellendoorn mogen doen. Dat is tevens mijn zwaarste route so far.

Ik neig naar route van Margraten op basis van de filmpjes van MTB Challenge.

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Lensent schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:31:
Ik zit binnenkort in Hoog Vaals.
Nu zijn er daar in de omgeving veel routes maar kan niet goed kiezen. En nee, ik kan/ga ze niet allemaal doen want het gezin wil ook aandacht.

Wat is volgens jullie de leukste daar in een straal van zeg 30 kilometer autorijden?

Ik ben een jaar aan het fietsen, en heb een aantal keren Hellendoorn mogen doen. Dat is tevens mijn zwaarste route so far.

Ik neig naar route van Margraten op basis van de filmpjes van MTB Challenge.
Valkenburg, Epen-Vijlen en Gulpen.

• Lensent
Klitse schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:34:
[...]

Valkenburg, Epen-Vijlen en Gulpen.
De side-notes 'GEVAARLIJK ALLEEN VOOR GEVORDENEN' maakten mij wat terughoudend. In hoeverre klopt dit?

• Holk
Chris89 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:14:
[...]

Ondertussen een dag verder en veel gelezen en verdiept. Nu heb ik voor mijzelf even een lijstje gemaakt van een top 3:

Ik ben een beginner ;)
Ik zou voor de Cube gaan (in saai zwart, die andere is een rijdende toverbal :+ ), daarna Trek 9.
De Cube heeft betere remmen en dat zou ik als pre kiezen voor iets betere shifters en cassette. Bandjes zijn ook net wat lekkerder, maar ze doen elkaar niet veel onder verder

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Lensent schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:37:
[...]

De side-notes 'GEVAARLIJK ALLEEN VOOR GEVORDENEN' maakten mij wat terughoudend. In hoeverre klopt dit?
Waar staat dat deze routes gevaarlijk zijn? Kan me dat niet voorstellen. Er zitten geen gaps, drops of andere TTF's in. Tenzij de routes aangepast zijn. Je hebt er wel een beetje conditie voor nodig en zult ook moeten afdalen, dus een beetje zeker op de fiets zitten is wel handig, maar verder is alles rijdbaar.

Wij waren met z'n 3en daar en een van mijn fietsmaten fietste toen net een half jaar. Die kwam overal prima mee met een 100mm hardtail van 700 euro.

We hebben alleen Valkenburg niet gedaan dus weet niet of die nog anders is.

[ Voor 5% gewijzigd door Klitse op 23-03-2021 15:49 ]

• wisselwerking
Holk schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:40:
[...]

Ik zou voor de Cube gaan (in saai zwart, die andere is een rijdende toverbal :+ ), daarna Trek 9.
De Cube heeft betere remmen en dat zou ik als pre kiezen voor iets betere shifters en cassette. Bandjes zijn ook net wat lekkerder, maar ze doen elkaar niet veel onder verder
Ik heb dezelfde voorkeur. Ik heb zelf een Cube Reaction Pro uit 2018 en daar heb ik de remmen van vervangen (nu XT). Verder prima fiets. Toen trouwens een stuk goedkoper (voor € 930 gekocht) zie ik :X

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:39

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

[...]

Ik ben een beginner ;)
Holk schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:40:
[...]

Ik zou ook voor de Cube gaan, en dan wel de gekleurde. Zwarte MTB’s zijn er al genoeg.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:02

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

[...]

Ik zou voor de Trek gaan. Die website van Mantel is leuk om uit te vogelen wat voor onderdelen er op de fiets zitten, maar het belangrijkste mist: de geometrie. De Cube heeft een geo uit het jaar 2012. Erg kort. De Trek heeft tenminste een beetje lengte in de bovenbuis. Wat je bij Trek krijgt in maat ML, is langer dan je bij Cube in XL krijgt! Dat is echt waanzinnig kort. En ja, met de Cube kom je ook wel door de bossen, maar het is niet voor niets dat vrijwel alle merken langere fietsen maken, het rijdt gewoon veel beter.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Lensent
zonoskar schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:27:
[...]

Ik zou voor de Trek gaan. Die website van Mantel is leuk om uit te vogelen wat voor onderdelen er op de fiets zitten, maar het belangrijkste mist: de geometrie. De Cube heeft een geo uit het jaar 2012. Erg kort. De Trek heeft tenminste een beetje lengte in de bovenbuis. Wat je bij Trek krijgt in maat ML, is langer dan je bij Cube in XL krijgt! Dat is echt waanzinnig kort. En ja, met de Cube kom je ook wel door de bossen, maar het is niet voor niets dat vrijwel alle merken langere fietsen maken, het rijdt gewoon veel beter.
Met een korte compacte 29er krijg je veel wendbaarheid terug toch

• Insert12
Lensent schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:40:
[...]

Met een korte compacte 29er krijg je veel wendbaarheid terug toch
Nee, de houding met de nieuwe geometrie is meer een aanvalshouding. Je zit veel actiever op de fiets en daarom ben je ook wendbaarder. Het verschil is behoorlijk groot.

• Lensent
Insert12 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:54:
[...]

Nee, de houding met de nieuwe geometrie is meer een aanvalshouding. Je zit veel actiever op de fiets en daarom ben je ook wendbaarder. Het verschil is behoorlijk groot.
Interessant, ik heb hier weinig verstand van. Zou je de verschillen eens kunnen toelichten adhv de maattabellen van de verschillende fietsen?

• Insert12
Lensent schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 20:04:
[...]

Interessant, ik heb hier weinig verstand van. Zou je de verschillen eens kunnen toelichten adhv de maattabellen van de verschillende fietsen?
Het is puur m'n eigen ervaring :)

Ik ben eind januari overgegaan van oude geometrie naar een nieuwe fiets met moderne geometrie. M'n houding is best wel anders, het voelt veel actiever. Zo'n mega breed stuur zal ook helpen trouwens. Dat voelt ook al anders.
Pagina: 1 ... 121 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic