Chris89 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:57:
Sinds kort ben ik ook actief in dit wereldje en leen ik met regelmaat hier een fiets van bekenden.
Ondanks dit kriebelt het om ook zelf een fiets aan te schaffen. Dit is iets wat ik niet eerder heb gedaan en totaal niet in thuis ben.
Om even iets meer over mij zelf te vertellen: Ik ben een beginner en ongeveer 1.80 lang en rond 80 kilo. Daarbij rijden we met enige regelmaat het parcours in het Dijkgatbos (Wieringerwerf) Noord-Holland en willen hier in de buurt (Schoorl) ook andere parcours gaan doen.
Nu vraag ik mij af, waar moet ik opletten en wat zijn leuke fietsen om mee te beginnen?
Op Schoorl kan je helemaal los met een fully (dat is op Geestmerambacht ook leuk). Dat is vooral comfort vanwege de remkuilen en geestmerambacht is redelijk hard dus stuiteren geblazen.
Gezien je 'on a budget' shopt kan je een hardtail alu cube eens opzoeken. De Acid is instapper (1050 euro), de reaction (1250) is al wat meer geschikt voor een rondje Schoorl en de reaction C62 is carbon (1400-1500).
Schoorl wil je wel weer echt een fiets voor hebben die niet van ellende uit elkaar valt. Je hebt je remmen nodig, je kleinste versnelling en je vork, alles wordt daar getest

Kroone Liefting in Limmen is een grote winkel waar ze alles van cube wel hebben staan denk ik, al vind ik de kwaliteit van de werkplaats / service weer wat minder de laatste tijd. (zoek even op steekas in dit topic)
Betreft verlichting, ik wil mijn zaklamp op mijn helm. Ik heb een Fenix adapterplaat voor mijn fietslamp maar inclusief accu is die 250-300 gram en dat is echt net ff te fors, als je dan voorover zit op de fiets is het echt oncomfortabel en ben bang dat het m'n plezier verpest. Door het hoge zwaartepunt gaat het kinbandje enorm trekken in je keel. Ik had 2x een Fenix BC30 V2 (
https://www.knivesandtool...-fenix-fietslamp-bc30.htm) gekocht zodat ik er een op het stuur kon doen en 1 op de helm. Maar die 2e zit nu ook op het stuur

Wel kicken hoor, dik 4000LM op je stuur.
De houders kan je draaien en ik heb ze een slag naar elkaar toe gedraait zodat je een brede bundel overhoud, maar nog steeds te weinig flood om een scherpe kombocht wat obstakels te kunnen zien. Op Schoorl liggen er nog wel wat
Via aliexpress deze maar gekocht:
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Normaal ben ik niet van het ali-express shoppen, maar in europa was dit gewoon niet te krijgen, eigenlijk wel slim ook, gewoon een gopro-mount. Ik heb velcro zat dus mocht het noodzakelijk zijn om een velcro variant er van te maken is dat ook wel te doen denk ik. Dan kan ik mijn daily zaklamp er gewoon op schroeven, jammer dan als ik maar ff mijn accu moet verwisselen omdat ik constant op de hoogste stand fiets.
Ik heb zitten zoeken naar iets anders voor op de helm maar gewoon niks kunnen vinden wat echt zeker past en af te stellen is, makkelijk te (de)monteren en goed vast zit. Je wilt niet dat je constant je hoofd omlaag moet doen omdat je zaklamp te ver naar boven schijnt of vice versa.
Foto van huidige setup, totaal niet representatief voor echte lichtsterkte, gewoon ff snel fotootje gemaakt.