Ja, daar ben ik me van bewust. Alleen is het soms al niet eens mogelijk om 10 meter afstand te houden, laat staan 50 meter. Door rustig te blijven en geen plotselinge bewegingen te maken en ze rustig hun gang laten gaan, kom je ook al een heel eind. Het is niet alsof ik ze probeer te aaien.Joris748 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 13:29:
[...]
Misschien kun je een volgende keer iets meer (als in 50 meter) afstand houden. Zeker moeders met kalf zijn heel onvoorspelbaar.
De meeste ongelukken met grote grazers zijn 9 van de 10 keer te voorkomen met meer afstand houden.
Gisteren de eerste rit gemaakt op de Analog.
Wat een verschil met de Giant ATX 850 die ik eerst had.
Tijdens de rit merkte ik dat het een na laatste kransje ratelde en de ketting op de laatste oversloeg. Gelukkig was mijn route in de buurt van mijn lbs, dus gelijk even laten kijken.
Bleek dat de quicklink verkeerd om zat.
Daarna reed de fiets fantastisch.
Wat een verschil met de Giant ATX 850 die ik eerst had.
Tijdens de rit merkte ik dat het een na laatste kransje ratelde en de ketting op de laatste oversloeg. Gelukkig was mijn route in de buurt van mijn lbs, dus gelijk even laten kijken.
![]() | ![]() | ![]() |
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ik maakte me een beetje zorgenRaptorK schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:02:
[...]
Ja, daar ben ik me van bewust. Alleen is het soms al niet eens mogelijk om 10 meter afstand te houden, laat staan 50 meter. Door rustig te blijven en geen plotselinge bewegingen te maken en ze rustig hun gang laten gaan, kom je ook al een heel eind. Het is niet alsof ik ze probeer te aaien.

Dat is precies wat me opviel! Dit was voordat de quicklink er goed opzat, toch?magic_nl schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:03:
[Afbeelding]
Ik heb trouwens laatst hippe bandjes op mijn fully gelegd (en die schuttingen erachter gisteren vervangen voor nieuwe ;-) ). Ik ben tevreden met het resultaat
:strip_exif()/f/image/pFWdZWUguW9iUsJeiW5uXKAK.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door bas-r op 28-02-2021 14:19 ]
Holten!Insert12 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:29:
[Afbeelding]
Het was vanmorgen weer prachtig mooi op de Sallandse Heuvelrug
Hopelijk blijft de route... een bepaalde beschermde hagedis vind het heerlijk om te zonnebaden in het zand (singletrack), er zijn partijen die hele stukken route willen dichtgooien ivm het overrijden van deze beestjes
Vanochtend voor het eerst op de Veluwe gereden en dan meerdere rondjes bij o.a. de trappetjes / drops (gekneusde rib). Wel wennen om dat goed te rijden, heb je niet zoveel bij de UHR. Begreep van mijn maat dat een dropper dan best handig is.
Wat is een goede dropper qua prijs / prestatie / travel? En bedien je die altijd met je duim, heb slechte duimen vandaar ook grip shift. Als ik vaak moet wisselen dan verlies ik kracht in mijn duimen.
Wat is een goede dropper qua prijs / prestatie / travel? En bedien je die altijd met je duim, heb slechte duimen vandaar ook grip shift. Als ik vaak moet wisselen dan verlies ik kracht in mijn duimen.
Hello fellow humans
Droppers bedien je meestal met je duim inderdaad, er zijn wel alternatieven zoals deze van 9point8. https://intl.9point8.ca/i...uct&path=41&product_id=54joint_me schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:00:
of van Yep
https://yepcomponents.com...er-remote/?v=bb60bf7683fc
Wat een goede dropper is in prijs/kwaliteit geen idee. Dat kunnen anderen je vast wel vertellen.
[ Voor 6% gewijzigd door ZanielGa op 28-02-2021 17:07 ]
Scherp gezien. Was mij nog niet eens opgevallen dat dit detail op de foto stond.bas-r schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:13:
[...]
Dat is precies wat me opviel! Dit was voordat de quicklink er goed opzat, toch?
Foto’s zijn gemaakt voordat ik naar de lbs ging.
Ziet er goed uit bij de rode kleur.bas-r schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:13:
Ik heb trouwens laatst hippe bandjes op mijn fully gelegd (en die schuttingen erachter gisteren vervangen voor nieuwe ;-) ). Ik ben tevreden met het resultaat
[ Voor 32% gewijzigd door magic_nl op 28-02-2021 17:22 ]
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Travel is afhankelijk hoeveel mm je kwijt kunt. Hoever steekt je zadelpen nu uit?joint_me schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:00:
Vanochtend voor het eerst op de Veluwe gereden en dan meerdere rondjes bij o.a. de trappetjes / drops (gekneusde rib). Wel wennen om dat goed te rijden, heb je niet zoveel bij de UHR. Begreep van mijn maat dat een dropper dan best handig is.
Interne bekabeling of extern? Of draadloos? Dikte 27,2 , 30,9 , 31,6. Voor de laatste twee maten is er voldoende keuze. Voor de 27,2 wordt het al wat lastiger.
Prijzen variëren. Voor +/- 200 heb je redelijke dropper.
Gebruik zelf een Rockshox AXS 100mm en 150mm. Dit zijn draadloze droppers. De remote van de AXS is elektronisch en is meer soort van druktoets. Je hoeft deze niet hard in te drukken. Nadeel is wel de prijs.
Kijk eens op onderstaande link. Dan laatste 15 pagina’s staan vol met informatie.
https://www.mountainbike....iewtopic.php?f=4&t=100746
[ Voor 21% gewijzigd door Daan_ op 28-02-2021 18:12 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Zojuist bij het schoonmaken bepaald dat de 12 speed M7100 10-51 cassette van mijn MTB langzaamaan wel aan vervanging toe is, dus die wilde ik net een bestellen, maar ik kom er achter dat die dingen nergens te krijgen zijn... Heeft iemand recent nog een 12 speed cassette van Shimano kunnen vinden ergens, of is het echt zo hopeloos als het er uit ziet?
Hij schakelt nog wel, dus ik kan deze ketting/cassette combi nog wel wat verder oprijden, maar het begint wel zorgwekkend te worden als naast fietsen ook onderdelen onleverbaar worden...
Hij schakelt nog wel, dus ik kan deze ketting/cassette combi nog wel wat verder oprijden, maar het begint wel zorgwekkend te worden als naast fietsen ook onderdelen onleverbaar worden...
[ Voor 21% gewijzigd door Kluus op 28-02-2021 17:54 ]
Ziet er toch altijd verdraaid sjiek uit die skinwallsbas-r schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:13:
[...]
[Afbeelding]
Ik hoop het ook. De provincie gaat nu zelf onderzoek doen naar de zandhagedis en hazelworm. De gemeente en lokale ondernemers willen de route ook graag behouden voor het toerisme en het onderscheid tussen mtb'ers en andere gebruikers.Arend_Akelig schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:53:
[...]
Holten!
Hopelijk blijft de route... een bepaalde beschermde hagedis vind het heerlijk om te zonnebaden in het zand (singletrack), er zijn partijen die hele stukken route willen dichtgooien ivm het overrijden van deze beestjes
Ondertussen worden er binnenkort nieuwe single tracks aangelegd achter de Canadese begraafplaats zodat er minder contact tussen wandelaars en mtb'ers is. Binnenkort gaan ze beginnen met uitpijlen.
Edit: bij de beukenlaan willen ze ook aanpassingen gaan doen trouwens. Daar is het ook altijd druk met fietsers en wandelaars.
[ Voor 9% gewijzigd door Insert12 op 28-02-2021 18:08 ]
Weet niet hoeveel KM je erop hebt zitten?Kluus schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:53:
Zojuist bij het schoonmaken bepaald dat de 12 speed M7100 10-51 cassette van mijn MTB langzaamaan wel aan vervanging toe is, dus die wilde ik net een bestellen, maar ik kom er achter dat die dingen nergens te krijgen zijn... Heeft iemand recent nog een 12 speed cassette van Shimano kunnen vinden ergens, of is het echt zo hopeloos als het er uit ziet?
Heb de XTR cassette recentelijk nog kunnen kopen. Je hebt anders nog winkels als Bikediscount, Bike24, Bike components, r2 bike etc… Hier vind ik nagenoeg altijd wel wat ik zoek…
Vervang zelf ketting als deze nog net niet op is. Als de cassette bijna op is gebruik ik deze kettingen om de cassette op te rijden. Zo pers ik nog honderden KM-ters extra uit een cassette… Graadmeter is als met nieuwe ketting niet lekker schakelt. Laatste XTR cassette zat 8000km, maar kon nog even (maar fiets verkocht)
[ Voor 27% gewijzigd door Daan_ op 28-02-2021 18:14 ]
Ja klopt, ik heb nu ook nog een ketting er op liggen die het gewoon nog goed doet op deze cassette, dus er is ook weer geen nood aan de man, maar ik zag redelijk wat braampjes op de tandjes dus ik was vooral preventief aan het denken.Daan_ schreef op zondag 28 februari 2021 @ 17:59:
[...]
Als cassette tegen het einde loopt. Dan wil ik zelf vaak de eerste of tweede ketting terug leggen. Deze vervang ik zelf als deze nog niet helemaal op zijn. Weet niet hoeveel KM je erop hebt zitten?
Heb de XTR cassette recentelijk nog kunnen kopen. Je hebt anders nog winkels als Bikediscount, Bike24, Bike components, r2 bike etc… Hier vind ik nagenoeg altijd wel wat ik zoek…
Ik heb gezocht voor de SLX (ligt er nu op) en XT varianten, de groepset is XT dus ik wil voorlopig niet aan de XTR cassette. Ook op de duitse winkels die je noemt kon ik het zo snel niet vinden... Ik hou het nog even in de gaten, maar ik vond het vooral vreemd dat ik niet even snel een vervangende cassette kon vinden.
Ik heb ook nog een zo goed als nieuwe 10-45 op de plank liggen, dat leek mij ooit een fijner verzet voor de tracks die ik meestal rij, maar uiteindelijk kwam ik er achter dat deze voor 2x12 bedoeld is en heb ik hem nooit op mijn 1x12 setup gemonteerd. Als het toch probleemloos zou moeten werken dan kan ik ook altijd nog die cassette eens gaan uitproberen.
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 28-02-2021 18:18 ]
Zeker mooi, skinwalls met dat rood. Als je toch esthetisch bezig bent, ze zitten er niet helemaal correct opbas-r schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:13:
[...]
[Afbeelding]

Heb nog wat winkels in UK,Frankrijk etc. Bizar overal levertijden van 6 weken of langer voor 10-51 cassettes SLX, XT XTR etc…Kluus schreef op zondag 28 februari 2021 @ 18:16:
[...]
Ja klopt, ik heb nu ook nog een ketting er op liggen die het gewoon nog goed doet op deze cassette, dus er is ook weer geen nood aan de man, maar ik zag redelijk wat braampjes op de tandjes dus ik was vooral preventief aan het denken.
Ik heb gezocht voor de SLX (ligt er nu op) en XT varianten, de groepset is XT dus ik wil voorlopig niet aan de XTR cassette. Ook op de duitse winkels die je noemt kon ik het zo snel niet vinden... Ik hou het nog even in de gaten, maar ik vond het vooral vreemd dat ik niet even snel een vervangende cassette kon vinden.
Ik heb ook nog een zo goed als nieuwe 10-45 op de plank liggen, dat leek mij ooit een fijner verzet voor de tracks die ik meestal rij, maar uiteindelijk kwam ik er achter dat deze voor 2x12 bedoeld is en heb ik hem nooit op mijn 1x12 setup gemonteerd. Als het toch probleemloos zou moeten werken dan kan ik ook altijd nog die cassette eens gaan uitproberen.
Weet niet welke 10-45 je precies hebt, maar er is ook 1x12sp versie.
Edit:
Deze geeft nog wel voorraad voor de XT
https://www.bikester.nl/9...ign_detail=smart_shopping
Hier lijkt de SLX ook nog op voorraad te zijn: https://www.bicyclic.be/f...x-12v-10-51&id=cass11318d . Geen idee of die winkel een beetje te vertrouwen is, maar je kan altijd proberen.
Bij bikester heb je misschien wat meer zekerheid.
Heb je al eens bij wat fietsenwinkels in de buurt gekeken? Soms houden die wel een beetje voorraad van courante onderdelen. Of misschien dat die wel nog bij Shimano kunnen bestellen. (je zal wel wat meer betalen t.o.v. online)
Bij bikester heb je misschien wat meer zekerheid.
Heb je al eens bij wat fietsenwinkels in de buurt gekeken? Soms houden die wel een beetje voorraad van courante onderdelen. Of misschien dat die wel nog bij Shimano kunnen bestellen. (je zal wel wat meer betalen t.o.v. online)
Bij bikester is ook alleen de 10-45, 10-51 is daar ook al uitverkocht... Ik trek het nog wel even met wat ik heb, maar toch vreemd dat zo’n slijtageonderdeel zo slecht leverbaar is op het moment.
Dat is snel gegaan. Men had er nog twee op voorraad toen ik de link plaatste.
Helaas zijn niet alleen fietsen slecht leverbaar, maar ook onderdelen. Kon laatst nergens Shimano mineraal olie vinden voor de remmen. Had toen geluk dat kennis een liter had staan en ik mijn flesje bij mocht vullen.
Helaas zijn niet alleen fietsen slecht leverbaar, maar ook onderdelen. Kon laatst nergens Shimano mineraal olie vinden voor de remmen. Had toen geluk dat kennis een liter had staan en ik mijn flesje bij mocht vullen.
Niet alleen mineral olie. Ook ketting lube (de wet) is slecht te verkrijgen. Er wordt aanzienlijk meer gefietst blijkbaarDaan_ schreef op zondag 28 februari 2021 @ 20:40:
Dat is snel gegaan. Men had er nog twee op voorraad toen ik de link plaatste.
Vraag: mijn vriendin is sinds kort enthousiast aan het mountainbiken geslagen. Nu gebruikt ze voor navigatie BikeGPX op haar telefoon. Dat werkt in het bos natuurlijk niet ideaal. Vandaag biedt iBOOD de Garmin Edge 130 HR fietscomputer aan voor € 116,00. Leuke aanbieding dacht ik zo, maar voor 'hals over kop' te bestellen leek het me handig hier eerst eens te vragen of mensen ervaring hebben met deze tool of dat er betere alternatieven zijn (in dezelfde prijsrange). Hoop dat jullie me van advies kunnen voorzien!
Wat werkt er niet aan bikgepx op de telefoon?mefjoew schreef op maandag 1 maart 2021 @ 08:56:
Vraag: mijn vriendin is sinds kort enthousiast aan het mountainbiken geslagen. Nu gebruikt ze voor navigatie BikeGPX op haar telefoon. Dat werkt in het bos natuurlijk niet ideaal. Vandaag biedt iBOOD de Garmin Edge 130 HR fietscomputer aan voor € 116,00. Leuke aanbieding dacht ik zo, maar voor 'hals over kop' te bestellen leek het me handig hier eerst eens te vragen of mensen ervaring hebben met deze tool of dat er betere alternatieven zijn (in dezelfde prijsrange). Hoop dat jullie me van advies kunnen voorzien!
De Edge130 is een vrij simpele fietscomputer.
Je kan op je PC of telefoon een route mee plotten en naar je edge sturen. Je ziet vervolgens een lijn hoe de route loopt, geen straten, wegen of andere dingen. YouTube: Garmin Edge 130 Navigation & Showcase
Dus de vraag is vooral wat verwacht je en wat mis je nu?
Kijk eens in dit topic Het grote fietscomputer topic . Verwacht dat je in dit topic wel nodige informatie zult gaan vinden.mefjoew schreef op maandag 1 maart 2021 @ 08:56:
Voor mijn vrouw recentelijk een Garmin 130 aangeschaft prima ding, maar voor navigatie gebruik ik liever de 830. Deze laat kaart zien de 130 niet die geeft alleen afslag aanwijzingen. Zie bovenstaande topic voor meer informatie.
Die voor mijn vrouw voor paar euro meer gekocht bij andere grote NL winkel. Zou zelf elders eens kijken voor prijzen. Ibood en garantie/service zijn niet altijd even goede vrienden.
Thanks! En @Rmg, het is niet zozeer dat BikeGPX iets ontbeert maar dat de GPS op haar telefoon in het bos niet altijd evengoed werkt. Dan mis je wel eens een afslag of word je ineens de verkeerde kant op gestuurd. Ik doe zelf aan trailrunnen in combinatie met navigatie op de Fenix 6 Pro en dat werkt enorm goed. Vandaar ook dat ik wel aansloeg op deze aanbieding.
Bepaalde merken? Zie deze veelal wel liggen.mike0001 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 08:37:
[...]
Niet alleen mineral olie. Ook ketting lube (de wet) is slecht te verkrijgen. Er wordt aanzienlijk meer gefietst blijkbaar
Door de schaarste diverse slijtage onderdelen etc. Thuis op voorraad gelegd. (Hamsteren)

Waarschijnlijk iets met uitlijning met ventiel ;-) Sommige vinden het belangrijk dat deze in center van logo van de band valt. Doe dit zelf eigenlijk ook, maar dat is meer automatisme geworden…
Ok, ik ben zelf geen purist, zoals dit: https://www.velominati.com/Daan_ schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:53:
[...]
Waarschijnlijk iets met uitlijning met ventiel ;-) Sommige vinden het belangrijk dat deze in center van logo van de band valt. Doe dit zelf eigenlijk ook, maar dat is meer automatisme geworden…
Het moet gewoon rijden, maar blijkbaar vind ik kleurtjes wel leuk

[ Voor 5% gewijzigd door bas-r op 01-03-2021 10:00 ]
Het is niet alleen esthetisch, het maakt het ook makkelijker om een gaatje op te sporen.Daan_ schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:53:
[...]
mja.. ik vind de verklaring van roger musson (schrijver van de wheelbuilding guide) over het uitlijnen van je logo op je naaf met je ventiel eigenlijk ook hier van toepassing:
This is essentially a cosmetic exercise and has no effect on the wheel but is generally recognised as a sign that the wheelbuilder has shown attention to detail.
Helm vandaag ophalen! Dacht in het begin dat het niet zo'n issue was, kom namelijk uit de generatie dat dit nog niet zo van belang was. Maar ben er tijdens het rijden wel op geattendeerd en zie zelf ook wel in dat het verstandig is om die te gebruiken. Had er 1 op Alie bestelt maar nadat ik de test heb gezien op youtube met een fake toch maar 1tje bij Decathlon besteld die ik vandaag kan afhalen, Deze zijn tenminste wel ontworpen met de EN 1078 in acht genomenhans_lenze schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 20:02:
[...]
Heel veel plezier er mee! Als je het zo leuk vind dat je binnen een jaar meer dan 3000km in het bos hebt gefietst, komt er vanzelf een hipper model in je schuur.
Heb je er al een helm bij? Zo niet, koop een helm!

Heb gister nog rondje Dorst gedaan en ging al wat vlotter door mijn energie goed te verdelen over de track.
Ben trouwens nu al aan het kijken voor een Cube Analog 2021 XXL in gifgroen, maar nergens meer op voorraad

Ik moet de lokale bosbeheer even een pluim geven. Ze hebben een heel stuk bos geruimd, maar er is niets van te zien (behalve dan dat er geen bomen meer staan dan
. Geen diepe sporen van massieve werktuigen. De MTB paden zijn ongeschonden. Het is alleen jammer van de bomen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dit vind ik dan weer een mooie.Prulleman schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:54:
mja.. ik vind de verklaring van roger musson (schrijver van de wheelbuilding guide) over het uitlijnen van je logo op je naaf met je ventiel eigenlijk ook hier van toepassing:
[...]
Hiermee verraad ik dus mijn slechte oog voor detail en meer in grote lijnen te denken.
Als ik die fiets binnenkort ff in de fietsklem heb hangen zal ik de bandjes netjes uitlijnen.
Op het logo naaf/ ventiel gebeuren heb ik helaas geen invloed. 😀
Voordeel voor het MTB'en is dan wel weer dat je verder vooruit kan kijken en dus harder kanzonoskar schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:15:
Ik moet de lokale bosbeheer even een pluim geven. Ze hebben een heel stuk bos geruimd, maar er is niets van te zien (behalve dan dat er geen bomen meer staan dan. Geen diepe sporen van massieve werktuigen. De MTB paden zijn ongeschonden. Het is alleen jammer van de bomen.
[Afbeelding]
Snelheidssensatie gaat wel flink omlaag.wisselwerking schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:41:
[...]
Voordeel voor het MTB'en is dan wel weer dat je verder vooruit kan kijken en dus harder kan
Per saldo een loss in my book!
Ik zit te kijken naar nieuwe flat-pedals, hebben mensen ervaring met:
BBB Cycling MountainHigh BPD-32
DMR V8
Crankbrothers Stamp 1 (Small of Large)
Ik heb sportschoenen
DMR V8
Ik heb sportschoenen
Stamp 1 prima pedaal. Gebruik ze vooral als leen pedaal. Kan nodige misbruik hebben.
Persoonlijk zou ik een schoen gebruik als 5Ten freerider voor dergelijke pedalen. Toch net iets meer grip.
Fiets zelf met de Stamp 7 iets hogere/bredere pinnen. Maar dit is wat ik zelf prettiger vind.
Persoonlijk zou ik een schoen gebruik als 5Ten freerider voor dergelijke pedalen. Toch net iets meer grip.
Fiets zelf met de Stamp 7 iets hogere/bredere pinnen. Maar dit is wat ik zelf prettiger vind.
Stamp 7 small met 5ten'sSjod schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:54:
DMR V8
Ik heb sportschoenen
...ik begon met klikpedalen maar nadat ik in het begin regelmatig bodemonderzoekjes heb gedaan overgestapt op flat pedals en eigenlijk nooit meer terug gegaan sinds deze combi.
Ja, die heb ik ook. Ben er erg tevreden mee. Gebruik ze icm oude hardloopschoenen, de zool van die schoenen is nu wel bijna door (2000 km mee gefietst). Nieuwe fietsschoenen had ik besteld, maar maat was verkeerd. Tot die tijd hopen dat mijn schoenen het nog even volhouden.Sjod schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:54:
Crankbrothers Stamp 1 (Large)
Ik heb sportschoenen
Ik geloof wel dat je met echte flatpedal schoenen nog meer grip hebt.
Een vriend van mij heeft de BBB pedalen. Die gaan nu al heel wat jaren moeiteloos mee. Dus een positieve ervaring. Qua grip ook niets te klagen. Met de andere opties heb ik geen ervaringen.Sjod schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:54:
DMR V8
Ik heb sportschoenen
Qua sportschoenen, die gebruik ik ook op mijn flats. Wel met een nagenoeg compleet vlakke zool(dus geen hardlopers), dus dat komt wel overeen met specifieke mtb flat schoenen.
[ Voor 15% gewijzigd door Arthur23 op 01-03-2021 19:43 ]
Op zich allemaal prima eerste flats. Small is trouwens een beetje misleidend bij de Crankbrothers pedalen. Het oppervlak is namelijk met 10x10 centimeter gewoon net zo groot als alle andere pedalen. Alleen de large is dus iets breder en langer.Sjod schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:54:
DMR V8
Ik heb sportschoenen
Sportschoenen zou ik niet doen. Een beetje goede flatpedal vreet je zolen op. Dus als je geen MTB schoenen hebt, kan je beter een skateboard/bmx schoen nemen, die hebben ook een wat hardere rubberen zool. Vans doen het prima bijvoorbeeld.
[ Voor 18% gewijzigd door Sjoewe op 01-03-2021 19:47 ]
Voorraad wordt lastig denk ik om te vinden.Longrun schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:04:
[...]
Ben trouwens nu al aan het kijken voor een Cube Analog 2021 XXL in gifgroen, maar nergens meer op voorraadMisschien maar goed ook
Wat ik begrijp zit er nu zo’n 4 maanden levertijd op. Dus eind mei begin juni zou dat worden.
Kwestie van bestellen en geduld hebben.
Systeemspecificaties
Er is in Duitsland nog wel het één en ander te krijgen en ze verzenden naar Nederland:Longrun schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:04:
[...]
Ben trouwens nu al aan het kijken voor een Cube Analog 2021 XXL in gifgroen, maar nergens meer op voorraadMisschien maar goed ook
In 18"
https://www.bike-discount.de/en/radon-zr-team-7.0-1
In 18", 20", 22"
https://www.bike-discount.de/en/radon-zr-team-8.0-1
Qua spec redelijk vergelijkbaar met een Cube Analog.
Jammer genoeg, €929+€29 verzenden, Wel supermooie bike die ZR Team 8.0. Vrouwtje wordt helemaal gek hiero
Ik ben benieuw of je met zo'n 12 speed niet de tussenliggende versnellingen gaat missen. Ik rijd nu altijd op het middelste blad en gebruik dan heel het bereik van de cassette, vindt 1 versnellingkje zwaarder of lichter wel fijn en ben bang dat het verschil daartussen met een 12 speed veel groter is.
heb za, zo en vandaag rondje Dorst gedaan dus dat gaat goed. Ben wel helemaal op naar zo'n rondje moet ik eerlijk bekennen, 13km/u gemiddeld. Ga van de week Cadettenkamp, Teteringen maar even proberen om te kijken of ik daar hoger gemiddelde haal. Beide banen liggen gelukkig 1,5km van mijn huis.

Ik ben benieuw of je met zo'n 12 speed niet de tussenliggende versnellingen gaat missen. Ik rijd nu altijd op het middelste blad en gebruik dan heel het bereik van de cassette, vindt 1 versnellingkje zwaarder of lichter wel fijn en ben bang dat het verschil daartussen met een 12 speed veel groter is.
heb za, zo en vandaag rondje Dorst gedaan dus dat gaat goed. Ben wel helemaal op naar zo'n rondje moet ik eerlijk bekennen, 13km/u gemiddeld. Ga van de week Cadettenkamp, Teteringen maar even proberen om te kijken of ik daar hoger gemiddelde haal. Beide banen liggen gelukkig 1,5km van mijn huis.
[ Voor 27% gewijzigd door Longrun op 01-03-2021 22:33 ]
rustig opbouwen! Dan gaat het vanzelf vlotter en makkelijker. Een rondje als Dorst kost erg veel energie als je techniek niet op orde is. Dus gun jezelf tijdLongrun schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:29:
Jammer genoeg, €929+€29 verzenden, Wel supermooie bike die ZR Team 8.0. Vrouwtje wordt helemaal gek hiero![]()
heb za, zo en vandaag wel rondje Dorst gedaan dus dat gaat goed. Ben wel helemaal op naar zo'n rondje moet ik eerlijk bekennen, 13km/u gemiddeld. Ga van de week Cadettenkamp, Teteringen maar even proberen om te kijken of ik daar hoger gemiddelde haal. Beide banen liggen gelukkig 1,5km van mijn huis.
Cadettenkamp is de makkelijkste van de 3, wat flauwere bochten en minder bultjes (klimmetjes mag je het niet noemen...)
Vrachelen zit er een beetje tussen in.
Dacht dat die Cube Analog ook € 949 was als je die kan vinden. Maar goed, is op dit moment al een kunst iets te vinden wat werkelijk leverbaar is.Longrun schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:29:
Jammer genoeg, €929+€29 verzenden, Wel supermooie bike die ZR Team 8.0. Vrouwtje wordt helemaal gek hiero
Nee die is gelukkig maar €749 maar de Rado is wel veel beter afgemonteerd en betere vork denk ik zo te zien.
Heb zelf de OneUp Large, toen ik ze kocht waren de Stamp 1's net zo duur en hoorde van 2 kennisen van een vriend dat die relatief snel een lager-rebuild nodig hadden (maar goed dat is N=2).Sjod schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:54:
DMR V8
Ik heb sportschoenen
Sommige DMR's zijn concaaf, wat wel iets meer grip kan geven als je de pinnen niet heel hoog hebt staan.
Stamp 1 & OneUp's zijn lekker groot in de Large wat met mijn maat 48 5Ten schoenen en beetje O-benen wel lekker is.
OneUp nu binnen, lekker korte inbouw diepte, 210mm is een lekker eind. Vind hem alleen niet zo soepel gaan als m'n Bontrager Line, komen weekend eens zien hoe hij in de praktijk bevalt. Nu al zin in, kan ik lekker 6cm lager hangen. Door de lage stackheight (minder hoge collar & zadelklem is een stuk vlakker) is zit de strop maar 30mm hoger dan ik m'n Bontrager had en is de insertion slechts 10mm dieper. Dat was bij mij (ondanks de gekromde zitbuis) niet z'n probleem maar voor iemand met een lange zadelbuit of weinig insertion depth, prima oplossing!GoldenSample schreef op maandag 22 februari 2021 @ 21:26:
[...]
Kleinere sport & menig boswielerenner () rijd er bij als een wegwielrenner ipv als een mountainbiker. Oplossing. Hints verder: Duitse shops & het fietskleding topic.
Iemand nog suggesties voor een leverbare lange lengte dropper? Wilde de One Up V2.1 210mm (in 31,6mm) maar die zijn nergens leverbaar. Wilde qua budget onder de 250 euro blijven (zonder lever). Afhankelijk van de insertion depth krijg ik 200 a 210mm er wel in, de OneUp die helemaal niet zo diep gaat zou prima passen (en kan anders geshimmed worden)
[ Voor 10% gewijzigd door GoldenSample op 01-03-2021 23:22 ]
Ik zou altijd overstappen naar MTB schoenen, het verschil is echt gigantisch.Sjod schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:54:
DMR V8
Ik heb sportschoenen
Sportschoenen zijn niet stijf genoeg.
De Sleuths zijn best betaalbaar:
https://www.bike-discount.de/en/five-ten-sleuth-mtb-shoes-1
[ Voor 4% gewijzigd door Strider op 02-03-2021 09:49 ]
BlaBlaBla
Zondag wat raars, blijkbaar zat mijn quick release niet goed vast en schoot mijn achterwiel los toen ik over een wat grotere wortel reed. Ik ging vrij hard en ging over het stuur en landde op mijn schouder. Erg pijnlijk, kon nog wel verder rijden (na het vast zetten van mijn quick release). Deze zat in plaats van de holle uitsnede daarvoor op het hogere gedeelte van de dop die op het frame drukt aan de hendel kant van de quick release. Ook had ik met mijn domme kop het veertje tussen de dop en de hendel gedaan (die was helemaal plat gedrukt). Ik fiets nu een jaar of 10, op race en mtb, heb nog nooit een losse quick release mee gemaakt. Moraal van het verhaal: check alsjeblieft voordat je gaat rijden je quick releases, maar ook zaken als remmen, of je derrailleur het goed doet en niet gebogen is of los zit etc.
@stijnislike QR kan niet zo goed tegen zijdelingse krachten en de ene QR is de andere niet. Als het vaker gebeurd zou ik kijken naar een robuustere QR
Op mijn Fs-i zit achter ook nog een QR as, en ik had bij mijn andere wielset ook een nieuwe QR gekocht:/f/image/kfK2SYjad9JEauCu4lUgnmRC.png?f=fotoalbum_large)
met deze heb ik echter ook tot 3 x toe mijn wiel los gereden, met name met een "endo" of erg ruw terrein waarbij je wiel weg kan glijden, daarna de stock QR as terug gezet en geen problemen meer.
Op mijn Fs-i zit achter ook nog een QR as, en ik had bij mijn andere wielset ook een nieuwe QR gekocht:
/f/image/kfK2SYjad9JEauCu4lUgnmRC.png?f=fotoalbum_large)
met deze heb ik echter ook tot 3 x toe mijn wiel los gereden, met name met een "endo" of erg ruw terrein waarbij je wiel weg kan glijden, daarna de stock QR as terug gezet en geen problemen meer.
[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 02-03-2021 10:39 ]
https://www.lucky-bike.de...9e88511746897b813961d17acLongrun schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:04:
[...]
De wijzen komen uit het Oosten!
Zojuist het buitenste lager van mijn DT-Swiss hub vervangen, dat ging echt een stuk makkelijker dan verwacht. Het oude lager was compleet doorgeroest en kwam er in delen uit, maar de nieuwe duwde ik zo perfect recht op zijn plek door de hub gewoon op het wiel te schuiven en de as als binnengeleider gebruiken en vervolgens met die dop van het hub het lager mooi op zijn plek te duwen, ging zo met de hand, geen geklungel met mijn zelf gemaakte pers
.
Speling op de cassette is weg, dat lag dus daar aan, hopelijk ben ik nu ook van een kraakje af en dan ben ik weer een gelukkig mens. Zo maar eens een rondje proberen in de zon
.
Ik heb nog een microspline freehub voor 370 naaf (met pallen) in de bestelling staan bij bikecomponents.de maar dat ding is nu dus niet meer nodig... Als iemand interesse heeft
...
Speling op de cassette is weg, dat lag dus daar aan, hopelijk ben ik nu ook van een kraakje af en dan ben ik weer een gelukkig mens. Zo maar eens een rondje proberen in de zon
Ik heb nog een microspline freehub voor 370 naaf (met pallen) in de bestelling staan bij bikecomponents.de maar dat ding is nu dus niet meer nodig... Als iemand interesse heeft
Laatst zonder goed te kijken bij disco brakes wat sintered brakepads voor mijn Neuron 7 met SLX7120 remmen besteld.
https://www.discobrakes.c...?s=0&t=0&c=14&p=299&tb=00
Deze blijken nu Shimano C passing te zijn terwijl er D in mijn fiets moet.
Slecht vermeld bij discobrakes en ze willen ze ook niet meer ruilen (termijn verstreken).
Mocht iemand er interesse in hebben stuur even een DM.
https://www.discobrakes.c...?s=0&t=0&c=14&p=299&tb=00
Deze blijken nu Shimano C passing te zijn terwijl er D in mijn fiets moet.
Slecht vermeld bij discobrakes en ze willen ze ook niet meer ruilen (termijn verstreken).
Mocht iemand er interesse in hebben stuur even een DM.
Ik kom ook eens kijken in het grote MTB topic (i.p.v. alleen in het wielrenervaringtopic).
Mijn overbuurman zei dit weekend "hee we moeten een keer samen gaan MTB'en" en toen dacht ik... ja, dat is eigenlijk wel weer eens leuk!
Aangezien mijn MTB (Cube Reaction HPA SL 29" hardtail) al een tijdje in de schuur staat en ik er toch wat werk aan moet doen (zoals remmen bleeden, nieuwe remblokken en wat ander klein onderhoud) maak ik er maar gelijk een 1x Di2 fiets van
.
Di2 op een MTB is, zeker met mijn MTB skills, niet per se een goed idee.. maar ik ga m'n best doen om de derailleur niet gelijjk de eerste rit te slopen
. De fiets is nu 1x en blijft dat ook.. ook al heb ik al een Di2 voorderailleur liggen.. ik was eigenlijk wel tevreden met 1x namelijk
.
Ik heb nu een shifter, achterderailleur, vork_batterij_houder en batterij gekocht. Lijkt op zich weinig, maar het bedrag viel me toch tegen. Maar ja, het is voor een goed doel. Kan ik er weer iets over schrijven op m'n site - en ik verzamel sowieso Di2 spul
Mijn overbuurman zei dit weekend "hee we moeten een keer samen gaan MTB'en" en toen dacht ik... ja, dat is eigenlijk wel weer eens leuk!
Aangezien mijn MTB (Cube Reaction HPA SL 29" hardtail) al een tijdje in de schuur staat en ik er toch wat werk aan moet doen (zoals remmen bleeden, nieuwe remblokken en wat ander klein onderhoud) maak ik er maar gelijk een 1x Di2 fiets van

Di2 op een MTB is, zeker met mijn MTB skills, niet per se een goed idee.. maar ik ga m'n best doen om de derailleur niet gelijjk de eerste rit te slopen

Ik heb nu een shifter, achterderailleur, vork_batterij_houder en batterij gekocht. Lijkt op zich weinig, maar het bedrag viel me toch tegen. Maar ja, het is voor een goed doel. Kan ik er weer iets over schrijven op m'n site - en ik verzamel sowieso Di2 spul
Hier nog geen Cube levertijden nieuws helaas ondanks de eerder toegezegde verwachting van levering eind februari
Heb je nog wat inside info over elektronische 12 speed MTB groepen van shimano?Salteh schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:23:
Ik kom ook eens kijken in het grote MTB topic (i.p.v. alleen in het wielrenervaringtopic).
Aangezien mijn MTB (Cube Reaction HPA SL 29" hardtail) al een tijdje in de schuur staat en ik er toch wat werk aan moet doen (zoals remmen bleeden, nieuwe remblokken en wat ander klein onderhoud) maak ik er maar gelijk een 1x Di2 fiets van.
Di2 op een MTB is, zeker met mijn MTB skills, niet per se een goed idee.. maar ik ga m'n best doen om de derailleur niet gelijjk de eerste rit te slopen. De fiets is nu 1x en blijft dat ook.. ook al heb ik al een Di2 voorderailleur liggen.. ik was eigenlijk wel tevreden met 1x namelijk
.
Het is een beetje bij de 11 speed XT8000 / XTR9000 serie blijven steken, maar die zijn inmiddels al obsolete.. Op de weg is Di2 een stuk populairder, en ontkomen ze er denk ik niet aan om elektronisch en wellicht wireless uit te brengen bij de volgende DA/Ultegra. SRAM timmert aardig aan de weg met AXS, ik denk dat het tijd wordt voor een elektronische 12 speed XT/XTR...
Vorig jaar naar Shimano Di2 gekeken. Fiets te leen gehad die voor zien van 1x11 Di2, maar vond het toch net niet. Toch nog iets aan kabels. En gebrek aan 1x12 heeft mij doen besluiten om er niet voor te gaan.Salteh schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:23:
Aangezien mijn MTB (Cube Reaction HPA SL 29" hardtail) al een tijdje in de schuur staat en ik er toch wat werk aan moet doen (zoals remmen bleeden, nieuwe remblokken en wat ander klein onderhoud) maak ik er maar gelijk een 1x Di2 fiets van.
Di2 op een MTB is, zeker met mijn MTB skills, niet per se een goed idee.. maar ik ga m'n best doen om de derailleur niet gelijjk de eerste rit te slopen. De fiets is nu 1x en blijft dat ook.. ook al heb ik al een Di2 voorderailleur liggen.. ik was eigenlijk wel tevreden met 1x namelijk
.
Voor de fully gekozen voor SRAM XX1 AXS. Dit is voor mijn gevoel toch een systeem wat beter doorontwikkeld is voor mountainbikers dan die van Shimano. Shimano mikt voor mijn gevoel toch meer op de wielrenner met haar draadloze systeem.
[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 02-03-2021 14:01 ]
Ik denk niet dat er echt een markt is voor Di2-MTB - als je iets sloopt dan ben je toch aardig wat geld kwijt.. en zeker met 1x fietsen is er inderdaad minder voordeel dan bij 2x op de weg.Prulleman schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:56:
[...]
Heb je nog wat inside info over elektronische 12 speed MTB groepen van shimano?
Het is een beetje bij de 11 speed XT8000 / XTR9000 serie blijven steken, maar die zijn inmiddels al obsolete.. Op de weg is Di2 een stuk populairder, en ontkomen ze er denk ik niet aan om elektronisch en wellicht wireless uit te brengen bij de volgende DA/Ultegra. SRAM timmert aardig aan de weg met AXS, ik denk dat het tijd wordt voor een elektronische 12 speed XT/XTR...
(maar goed, dat is mijn mening, die klopt niet per se altijd
Ik verwacht eind maart wat meer Di2 race-info van ze hoewel 'we' het meeste al weten natuurlijk.
(12 spd, draadloze shifters, nieuwe batterij BT-DN300, EW-SD300 kabels tussen RD, FD en batterij, Ultegra waarschijnlijk tegelijk en pas echt beschikbaar 2022). Heb in ieder geval nog geen persbericht van ze gehad over nieuwe spullen, maar vaak komt dat ook 1 dag voordat het geplaatst mag worden
[ Voor 4% gewijzigd door Salteh op 02-03-2021 14:07 ]
Nasty. Gelukkig goed vanaf gekomen. Blijkt inderdaad maar weer dat QRs even nagelopen moet lopen voor elke rit. Spul is zo foutgevoelig dat ik niet snap dat er nog fabrikanten zijn die voor QR kiezen. Hoeveel verschil zou er nou daadwerkelijk in fabricagekosten zitten?stijnislike schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:15:
Zondag wat raars, blijkbaar zat mijn quick release niet goed vast en schoot mijn achterwiel los toen ik over een wat grotere wortel reed. Ik ging vrij hard en ging over het stuur en landde op mijn schouder. Erg pijnlijk, kon nog wel verder rijden (na het vast zetten van mijn quick release). Deze zat in plaats van de holle uitsnede daarvoor op het hogere gedeelte van de dop die op het frame drukt aan de hendel kant van de quick release. Ook had ik met mijn domme kop het veertje tussen de dop en de hendel gedaan (die was helemaal plat gedrukt). Ik fiets nu een jaar of 10, op race en mtb, heb nog nooit een losse quick release mee gemaakt. Moraal van het verhaal: check alsjeblieft voordat je gaat rijden je quick releases, maar ook zaken als remmen, of je derrailleur het goed doet en niet gebogen is of los zit etc.
Is dat echt zo? Dit is voor mij de eerste keer dat ik er van hoor dat de QR opengeschoten is. Dat een steekas inmiddels beter is dat lijkt me wel algemeen geaccepteerd, maar een goede QR is volgens mij weinig mis mee.Marty! schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:10:
[...]
Spul is zo foutgevoelig dat ik niet snap dat er nog fabrikanten zijn die voor QR kiezen.
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Al twee keer eerder meegemaakt bij vrienden. Een met een Bulls en ander met een Cube. Zelf overigens nooit last van gehad maar ik controleer dan ook altijd mijn fiets voordat ik een stuk ga fietsen.Sherlock schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:25:
[...]
Is dat echt zo? Dit is voor mij de eerste keer dat ik er van hoor dat de QR opengeschoten is. Dat een steekas inmiddels beter is dat lijkt me wel algemeen geaccepteerd, maar een goede QR is volgens mij weinig mis mee.
Life's not a Krentenbol
Hier ook nog geen QR issues gehad.
Voldoende opendraaien zodat je zeker weet dat het allemaal goed 'snug' zit.
Dan de hendel op 45 graden dichtdoen, dop aandraaien en verder vastzetten.
En uiteraard de hendel niet in de rijrichting laten wijzen als een soort takken-vanger.
Voldoende opendraaien zodat je zeker weet dat het allemaal goed 'snug' zit.
Dan de hendel op 45 graden dichtdoen, dop aandraaien en verder vastzetten.
En uiteraard de hendel niet in de rijrichting laten wijzen als een soort takken-vanger.
Dat heb ik 'vroeger' ook altijd geleerd, echter zijn er veel frames die er speciaal een soort inkeping voor hebben. (Of is dat daar helemaal niet voor en heb ik dat zelf bedacht?)Lensent schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:20:
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Geen idee, ik zie het ook een beetje als een logica-dingetje.Sherlock schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:31:
[...]
Dat heb ik 'vroeger' ook altijd geleerd, echter zijn er veel frames die er speciaal een soort inkeping voor hebben. (Of is dat daar helemaal niet voor en heb ik dat zelf bedacht?)
Al moet je denk ik best veel pech hebben dat je precies daarmee een tak pakt die ervoor zorgt dat een van je wielen eruit loopt.
Maar better safe than sorry dus gewoon zo slim mogelijk wegklappen die handel.
1 keer alleen vergeten vast te zetten na onderhoud, had hem er wel in gedaan maar losjes,
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
Omdat mensen ook allemaal ongeveer dezelfde maatvoering hebben en er soort van richtlijnen zijn over dingen zoals de hoek van de zitbuis en voorvork van bepaalde rijstijlen lijkt de geometrie van verschillende merken best op elkaar. Maar kleine verschillen kunnen toch een behoorlijk verschil in het rijgedrag van een fiets maken.Longrun schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:54:
Net de frames vergeleken van de Rockrider, Cube en Radon, kom erachter dat er bijna geen verschillen in de frames zitten kan het kloppen dat bijna elk hardtail frame ong. dezelfde maatvoering heeft?
[Afbeelding]
Als je er bijvoorbeeld een Nicolai Argon naast zou zetten zouden er wel grote verschillen zijn.
https://docs.google.com/s...BaRO92P59rIF4NeLk/pubhtml
Maar dat zijn gewoon bepaalde merken die een heel andere insteek hebben en doen wat ze zelf willen.
OK, na beetje kunst en vliegwerk mn crank los gekregen. De voorbladen zijn flink versleten en op het kleinste blad missen zelf tanden. Het is een triple 10 speed op een onbekende race face crank. BCD is 104 mm van 2 grote bladen en 64 mm van het kleinste blad. Kan ik hier er gewoon 1 van kiezen https://www.bike-componen...in%2520Gearing~~%2520x=10 of moet ik rekening mee houden met het feit dat dit een triple is?
Even een vraagje. Ik heb gisteren even mijn ketting met een doek schoongemaakt en een beetje afgeborsteld en dacht vandaag wel de fietskettingolie binnen te krijgen, maar pakje is dus nog niet bezorgd en komt morgen pas. Ik wilde morgen echter ook nog even een leuke rit maken, voordat de olie binnen komt. Kan dit nou kwaad? Is het überhaupt noodzakelijk om de ketting altijd opnieuw te smeren na het even met een doek schoongemaakt te hebben?
De buitenkant van je ketting hoeft niet ingevet te zijn. Het gaat om de binnenkant. En dat krijg je met een doek natuurlijk nooit weg dus je kan morgen prima een ritje maken. Je hoeft echt niet na elk ritje te smeren, vooral niet als de omstandigheden redelijk stof, regen, moddervrij zijn. Lekker gaan fietsen en daarna weer smeren.RaptorK schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:49:
Even een vraagje. Ik heb gisteren even mijn ketting met een doek schoongemaakt en een beetje afgeborsteld en dacht vandaag wel de fietskettingolie binnen te krijgen, maar pakje is dus nog niet bezorgd en komt morgen pas. Ik wilde morgen echter ook nog even een leuke rit maken, voordat de olie binnen komt. Kan dit nou kwaad? Is het überhaupt noodzakelijk om de ketting altijd opnieuw te smeren na het even met een doek schoongemaakt te hebben?
Top dankjewel!Klitse schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:58:
[...]
De buitenkant van je ketting hoeft niet ingevet te zijn. Het gaat om de binnenkant. En dat krijg je met een doek natuurlijk nooit weg dus je kan morgen prima een ritje maken. Je hoeft echt niet na elk ritje te smeren, vooral niet als de omstandigheden redelijk stof, regen, moddervrij zijn. Lekker gaan fietsen en daarna weer smeren.
Kijk even of hij geluid maakt, als hij dat doet, smeer er wat anders in, worst case Silicone spray (spuit het niet op je remmen/laat de overspray er niet op waaien).
Vergelijkbare fietsen hebben vaak een vergelijkbare geo, alsnog kan het wel wat verschil maken (de drop van je BB bijvoorbeeld) maar dat is ook maar net waar je gevoellig voor bent (ik voel dat soort dingen niet zo snel). Verder vind je in goedkopere fietsen sowieso vaak wat meer XC achtige/oudere geometrie-en. Je krijgt pas bij de wat hogere budgetten wat meer variatie, Denk aan Trail Hard-tails, Stoic bijvoorbeeld of al dan niet fattire zoals de RoscoeLongrun schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:54:
Net de frames vergeleken van de Rockrider, Cube en Radon, kom erachter dat er bijna geen verschillen in de frames zitten kan het kloppen dat bijna elk hardtail frame ong. dezelfde maatvoering heeft?
[Afbeelding]
Een Stoic is bijvoorbeeld qua Geo een stuk meer Trail/afdaling georienteerd als hard-tail dan een Neuron (of bijvoorbeeld mijn Fuel EX) ondanks dat de veerweg voor gelijk is aan deze Fullies
[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 03-03-2021 00:27 ]
ook maar is begonnen met MTB sinds de corona.
Maand geleden begonnen op een fiets van minimaal 20 jaar oud. Was te doen maar was niet alles.
vorige zondag met een wat nieuwere fiets. Maar ik fietste me het schompes
nu maar is kijken voor een andere ( 2hands/nieuw) maar helaas zijn de winkels alleen open op afspraak.
Maand geleden begonnen op een fiets van minimaal 20 jaar oud. Was te doen maar was niet alles.
vorige zondag met een wat nieuwere fiets. Maar ik fietste me het schompes
nu maar is kijken voor een andere ( 2hands/nieuw) maar helaas zijn de winkels alleen open op afspraak.
Hoeveel nieuwer was die fiets dan? Zolang het geen fiets is van >20kg waarvan alles versleten is en je voor geen meter op past moet je je niet inbeelden dat het op een modernere fiets ineens vanzelf gaat, of je moet een e-mtb kopen natuurlijk
.
Het wordt dan hooguit leuker en makkelijker. Schakelen gaat beter, vering vangt de hobbels beter op en stuurt wat makkelijker door modernere geometrie.

Het wordt dan hooguit leuker en makkelijker. Schakelen gaat beter, vering vangt de hobbels beter op en stuurt wat makkelijker door modernere geometrie.
Geen idee. Was een fiets van mijn pa. Die had hij in de ijzerbak gevonden.GWBoes schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:07:
Hoeveel nieuwer was die fiets dan? Zolang het geen fiets is van >20kg waarvan alles versleten is en je voor geen meter op past moet je je niet inbeelden dat het op een modernere fiets ineens vanzelf gaat, of je moet een e-mtb kopen natuurlijk.
Wel een aardig fiets met schijfremmen. Maar hij liep her en der aardig aan. Zwager had een leenfiets en die fietste een stuk soepeler
en dat schakelen vind ik nog wel lastig.
Als fiets aan loopt en onderdelen niet meer soepel draaien. Dan is het tijd voor wat onderhoud ;-)
Nieuwe en tweede hands fiets vinden is in deze tijd erg lastig. Je kunt bij de grote webwinkels in Nederland en Duitsland kijken. Die willen nog wel eens voorraad krijgen. En kleinere fietsenmakers afbellen of ze nog wat hebben staan. En dan nog nodige geluk hebben dat je wat vindt.
Voor je de zoektocht start zorg dat je helder hebt wat je zoekt.
* Frame maat
* Budget helder hebt
* HT of fully
* 1x11 of 1x12 of 2x of 3x schakelsysteem (als ik het zo lees dat je schakelen lastig vindt zou je kunnen kijken naar een 1x setup. Fiets van mijn vrouw van 2x9 naar 1x12 omgebouwd en die hoor ik niet meer mopperen over schakelen. )
* etc…
Nieuwe en tweede hands fiets vinden is in deze tijd erg lastig. Je kunt bij de grote webwinkels in Nederland en Duitsland kijken. Die willen nog wel eens voorraad krijgen. En kleinere fietsenmakers afbellen of ze nog wat hebben staan. En dan nog nodige geluk hebben dat je wat vindt.
Voor je de zoektocht start zorg dat je helder hebt wat je zoekt.
* Frame maat
* Budget helder hebt
* HT of fully
* 1x11 of 1x12 of 2x of 3x schakelsysteem (als ik het zo lees dat je schakelen lastig vindt zou je kunnen kijken naar een 1x setup. Fiets van mijn vrouw van 2x9 naar 1x12 omgebouwd en die hoor ik niet meer mopperen over schakelen. )
* etc…
@chimera2 post anders eens een foto.. wie weet valt er prima wat van te maken.. het is (zoals door meer aangegeven) niet zo dat nieuwe fietsen voor het oprapen liggen, wachttijden zijn eindeloos en voorraden dramatisch.
Je zou zo maar een eind kunnen komen met wat olie vet en afstellen.
Ik heb een paar jaar terug ook mijn 25 jaar oude fiets uit de schuur getrokken en nog een jaar op gefietst na wat onderhoud. Daarna een nieuwe gekocht en het eerste rondje was echt niet sneller ondanks schijfremmen vs vbreakes, 1x11 vs 3x8, 26 vs 29 etc.
Ik heb een paar jaar terug ook mijn 25 jaar oude fiets uit de schuur getrokken en nog een jaar op gefietst na wat onderhoud. Daarna een nieuwe gekocht en het eerste rondje was echt niet sneller ondanks schijfremmen vs vbreakes, 1x11 vs 3x8, 26 vs 29 etc.
Voor mijn vriendin heb ik een paar weken terug een MTB gehuurd in Burg Haamstede (Westenschouwen), was een instapper van cube maar toch leuk ding. Website gaf een ander model aan (2x11), kreeg uiteindelijk (volgens mij) het laatste model mee met 1 x 12.
@chimera2 anders eens een (goede) fiets huren om het verschil te ervaren?
Niet om je bang te maken, maar "het wordt nooit makkelijker, je gaat gewoon sneller".chimera2 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 07:46:
ook maar is begonnen met MTB sinds de corona.
vorige zondag met een wat nieuwere fiets. Maar ik fietste me het schompes![]()
Ik fiets mijzelf ook heel regelmatig het schompes hoor
Ik ben wel redelijk sportief. dus dat moet wel lukken.wisselwerking schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:45:
[...]
Niet om je bang te maken, maar "het wordt nooit makkelijker, je gaat gewoon sneller".
Ik fiets mijzelf ook heel regelmatig het schompes hoor
Maar goed spul is wel fijn
Hij heeft hem nu al ingeruild voor een andere ( stads) fietsPrulleman schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:51:
@chimera2 post anders eens een foto.. wie weet valt er prima wat van te maken.. het is (zoals door meer aangegeven) niet zo dat nieuwe fietsen voor het oprapen liggen, wachttijden zijn eindeloos en voorraden dramatisch.
die fiets van mijn zwager fietste al een stuk beterR0y. schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:55:
Voor mijn vriendin heb ik een paar weken terug een MTB gehuurd in Burg Haamstede (Westenschouwen), was een instapper van cube maar toch leuk ding. Website gaf een ander model aan (2x11), kreeg uiteindelijk (volgens mij) het laatste model mee met 1 x 12.
Trek Marlin uit 2019
Ik vond de beide Vuursches al wat zanderig worden. Vooral de lage heeft hier sneller 'last' van (niet zo gek gezien het een zandkuil is) maar toch..
ff twee dagen regen eroverheen zou ik niet erg vinden
Overigens best een deel afgesloten van de hoge Vuursche ivm werkzaamheden. Heb ik niet terug gezien op de website. Mogen ze weer werken met alle coronamaatrdegelen?
ff twee dagen regen eroverheen zou ik niet erg vinden
Overigens best een deel afgesloten van de hoge Vuursche ivm werkzaamheden. Heb ik niet terug gezien op de website. Mogen ze weer werken met alle coronamaatrdegelen?
[ Voor 29% gewijzigd door drmadi op 03-03-2021 13:39 ]
Hier in Reichswald gelieve geen regen. Zijn nog paar stukken nog goed nat en modderig. Maar nog wel prima te fietsen ;-)
Afgelopen twee weken weer 4 a 5x per week uurtje a ander half uur op de fiets. Heerlijk om zo even stom af te blazen naar dag thuiswerken. Merk wel dat ik weekenden ontwijk. Dan is het mij toch net te druk.
Afgelopen twee weken weer 4 a 5x per week uurtje a ander half uur op de fiets. Heerlijk om zo even stom af te blazen naar dag thuiswerken. Merk wel dat ik weekenden ontwijk. Dan is het mij toch net te druk.
[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 03-03-2021 13:55 ]
Hier in de buurt van Ede gaat dat ook gewoon weer door. Werk gaat allemaal in tweetallen, dan past het allemaal binnen de maatregelendrmadi schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:25:
Precies dit, zolang je een hardtail hebt pomp je ook niet al te veel in de vering. Op vlakke ondergrond is mijn 15 jaar oude Trek 6500 waarschijnlijk ook lichter lopend dan m'n 2020 Fuel EX 8 die 5x zo veel gekost heeft en dat terwijl ze allebei in goede staat zijn.GWBoes schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 08:07:
Hoeveel nieuwer was die fiets dan? Zolang het geen fiets is van >20kg waarvan alles versleten is en je voor geen meter op past moet je je niet inbeelden dat het op een modernere fiets ineens vanzelf gaat, of je moet een e-mtb kopen natuurlijk.
Zeker als de andere fiets een rot/vuil/te strak lager heeft is het niet zo vreemd dat hij niet zo licht loopt.
Kan niet wachten tot het savonds weer langer licht is. Zeker hier in Berlijn duurt het nog wel een tijdje (het is Hier iets meer dan een halfuurtje vroeger donker) voordat ik vanuit het werk kan gaan fietsen. Blijft hier dus nog even bij het weekend.Daan_ schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:54:
Hier in Reichswald gelieve geen regen. Zijn nog paar stukken nog goed nat en modderig. Maar nog wel prima te fietsen ;-)
[ Voor 28% gewijzigd door GoldenSample op 03-03-2021 14:32 ]
De route van Rijssen lag er vanmiddag echt perfect bij. Echt super lekker gefietst!
Wel merkte ik dat m'n manier van schakelen beter kan. Soms moest ik tijdens het omhoog fietsen nog schakelen en dan komt er niet altijd een even prettig geluid van de ketting/derailleur. Iemand tips?
Wel merkte ik dat m'n manier van schakelen beter kan. Soms moest ik tijdens het omhoog fietsen nog schakelen en dan komt er niet altijd een even prettig geluid van de ketting/derailleur. Iemand tips?
1e Tip. Gewoon niet meer schakelen, werkt in alle situaties goed.Insert12 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:13:
Anders zorgen dat je niet op de klim zelf hoeft te schakelen maar ervoor al in de juiste versnelling zit.
Als je vind dat het echt niet anders kan en je "moet" op een klim toch schakelen een klein beetje gas geven zodat je de druk van de pedalen kan halen met het schakelen. Schakelen met de volle druk erop is niet best voor de onderdelen, al zou het met de nieuwe Shimano XT/XTR sets moeten kunnen.
@Insert12 ter aanvulling nog: klinkt misschien suf, maar, verder vooruitkijken?ZanielGa schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:20:
[...]
1e Tip. Gewoon niet meer schakelen, werkt in alle situaties goed.
Anders zorgen dat je niet op de klim zelf hoeft te schakelen maar ervoor al in de juiste versnelling zit.
Als je vind dat het echt niet anders kan en je "moet" op een klim toch schakelen een klein beetje gas geven zodat je de druk van de pedalen kan halen met het schakelen. Schakelen met de volle druk erop is niet best voor de onderdelen, al zou het met de nieuwe Shimano XT/XTR sets moeten kunnen.
Goeie, ga ik eens proberen. Dan maar iets zwaarder de bult op trappen of een klein momentje gas en dan schakelen.ZanielGa schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:20:
[...]
1e Tip. Gewoon niet meer schakelen, werkt in alle situaties goed.
Ik heb trouwens een Deore 1x11.
Haha dat probeer ik al wel, alleen soms is het lastig als je eerst een afdaling hebt, dan een kombocht en meteen weer een klim. Schakelen in die kombocht lukt me nog niet. Misschien kan ik gewoon geen twee dingen tegelijk-Eraser- schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:23:
[...]
@Insert12 ter aanvulling nog: klinkt misschien suf, maar, verder vooruitkijken?Zodat je eerder voorbereid bent op bochten, obstakels, hellingen etc.
Gisteren had ik in de middag een afspraak in de buurt van Nijmegen, een goed excuus om eens de Groesbeek route te fietsen. Leuke route! Zeker het Traumapad is gaaf
Ik ben ook nog steeds zeer tevreden met mijn Banshee Paradox. Ik kom overal zoveel soepeler af met die fiets in vergelijking met mijn oude XC hardtail. Als snelheid niet je allerhoogste prioriteit is kan ik iedereen wel een wat progressivere mountainbike aanraden.
Helaas heb ik vandaag wel wat voelbare krasjes ontdekt op mijn Rockshox Reverb dropperpost, ik maak hem iedere rit schoon maar blijkbaar is er toch wat harde vuiligheid bij de afdichtring gekomen. Binnenkort maar eens kijken of ik die afdichting even kan demonteren en schoonmaken.
Ik ben ook nog steeds zeer tevreden met mijn Banshee Paradox. Ik kom overal zoveel soepeler af met die fiets in vergelijking met mijn oude XC hardtail. Als snelheid niet je allerhoogste prioriteit is kan ik iedereen wel een wat progressivere mountainbike aanraden.
Helaas heb ik vandaag wel wat voelbare krasjes ontdekt op mijn Rockshox Reverb dropperpost, ik maak hem iedere rit schoon maar blijkbaar is er toch wat harde vuiligheid bij de afdichtring gekomen. Binnenkort maar eens kijken of ik die afdichting even kan demonteren en schoonmaken.
@Aapenootjes Krasjes zijn nooit leuk om te zien op vork of dropper. Zitten er een scherp randje aan? Je kunt er wel iets aan doen, zodat het niet erger wordt en je nog lang mee verder kunt rijden. Zie onderstaande filmpje van GMBN
[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 04-03-2021 08:53 ]
Ik kan ze wel voelen met een nagel dus ik denk dat ik er wel beter iets aan kan doen. Maar ze lopen wel perfect verticaal, daarom ook dat ik denk dat er iets van vuiligheid onder de afdichting is komen te zitten.Daan_ schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:48:
@Aapenootjes Krasjes zijn nooit leuk om te zien op vork of dropper. Zitten er een scherp randje aan? Je kunt er wel iets aan doen, zodat het niet erger wordt en je nog lang mee verder kunt rijden. Zie onderstaande filmpje van GMBN
[YouTube: Stanchion + Dropper Post Scratch Repair | GMBN Tech How To]
Al denk ik dat het inderdaad verstandig is om hem wat op te lappen. Wel balen want hij is pas een paar maanden oud.
We zijn geen pro's. Soms ontkom je er niet aan.Insert12 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:28:
[...]
Goeie, ga ik eens proberen. Dan maar iets zwaarder de bult op trappen of een klein momentje gas en dan schakelen.
Ik heb trouwens een Deore 1x11.
[...]
Haha dat probeer ik al wel, alleen soms is het lastig als je eerst een afdaling hebt, dan een kombocht en meteen weer een klim. Schakelen in die kombocht lukt me nog niet. Misschien kan ik gewoon geen twee dingen tegelijk
Bijv de Hellendoorn route zijn er stevige afdalingen die daarna heel snel weer omhoog gaan.
Dan kun je soms hebben dat je net 1 of 2 kransjes verkeerd zit. Dodelijk voor je ritme maarja, het is maar hobby.
Plus op nieuwe routes die je nog niet kent kan een beklimming halverwege gewoon tegenvallen en wil je iets lichter gaan.
Ik probeer meestal net ff wat meer kracht te zetten zodat je kunt terugschakelen in het momentum van stilvallen.
Als je niet als een bezetene continue met druk op de pedalen schakelt zal het best wel goedkomen gok ik.
Hi allemaal,
Zijn we weer. Eerder meldde ik me dat ik op zoek was naar een Attention SL, helaas is dat er niet van gekomen en zal dat dit jaar ook niet gebeuren door de overspannen markt, ik heb het een tijdje in de gaten gehouden maar kwam er helaas steeds niet tussen...
Nu heb ik een tweetal opties, voor een budget onder de 1000 euro.
In mei zou ik eventueel de Cube Analog 2021 kunnen kopen, maar op korte termijn zou ik een Trek X-Caliber 7 kunnen bemachtigen.
De Cube is 749 EUR en heeft een 1x12 SRAM SX Eagle afmontage, met een SR Suntour XCM RL voorvork (coil)
De Trek is 949 EUR en heeft een 1x10 Deore lijn, met Rockshox Judy Silver voorvork (lucht)
Ik moet erbij vertellen, dat ik een complete beginner ben, dus ik denk dat als ik eenmaal rijd, alles goed rijd natuurlijk pas als ik het leuk vind, ik bij de tweede fiets echt merk wat beter/fijner is.
Iedereen heeft natuurlijk zijn mening, maar waar zou ik het beste in kunnen investeren, is dit de Trek of de Cube? Het voordeel van de Trek is dat ik deze binnen een week al in mijn huisje zou kunnen verwelkomen
.
Zijn we weer. Eerder meldde ik me dat ik op zoek was naar een Attention SL, helaas is dat er niet van gekomen en zal dat dit jaar ook niet gebeuren door de overspannen markt, ik heb het een tijdje in de gaten gehouden maar kwam er helaas steeds niet tussen...
In mei zou ik eventueel de Cube Analog 2021 kunnen kopen, maar op korte termijn zou ik een Trek X-Caliber 7 kunnen bemachtigen.
De Cube is 749 EUR en heeft een 1x12 SRAM SX Eagle afmontage, met een SR Suntour XCM RL voorvork (coil)
De Trek is 949 EUR en heeft een 1x10 Deore lijn, met Rockshox Judy Silver voorvork (lucht)
Ik moet erbij vertellen, dat ik een complete beginner ben, dus ik denk dat als ik eenmaal rijd, alles goed rijd natuurlijk pas als ik het leuk vind, ik bij de tweede fiets echt merk wat beter/fijner is.
Iedereen heeft natuurlijk zijn mening, maar waar zou ik het beste in kunnen investeren, is dit de Trek of de Cube? Het voordeel van de Trek is dat ik deze binnen een week al in mijn huisje zou kunnen verwelkomen
Even 2 linkjes plaatsen naar specs zou helpen. Maar zo op je verhaal afgaand zou ik lekker de Trek pakken (mits zelfde geo e.d.). 1x10 is in NL prima te doen en dit kun je op termijn ook upgraden naar 1x12 als de boel versleten is en je toch een nieuwe cassette e.d. moet. De vork op de Trek is een stuk beter dan die op de Cube en dat geeft de doorslag (naast het feit dat je die in een week in huis kunt hebben).rCk schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:49:
Hi allemaal,
Iedereen heeft natuurlijk zijn mening, maar waar zou ik het beste in kunnen investeren, is dit de Trek of de Cube? Het voordeel van de Trek is dat ik deze binnen een week al in mijn huisje zou kunnen verwelkomen.
De Trek, lucht voorvork is een stuk toekomst bestendiger. Bovendien kun je hem met een week hebben, dat is ook wel lekker.
@Lensent klopt, het ritme gaat er aan en ik zou het fijn vinden om gewoon in een stuk door te kunnen gaan.
@Lensent klopt, het ritme gaat er aan en ik zou het fijn vinden om gewoon in een stuk door te kunnen gaan.
Er zit nog best wat verschil tussen de fietsen. Zelf fiets ik ook op een mtb met in dit prijsbereik(giant talon). De voorvork van de trek schat ik wel een stuk beter in dat die van de cube, daarnaast is de headtube tapered, mocht je ooit een betere voorvork willen(of iets moeten vervangen) dan heb je genoeg keuze. Ik heb geen ervaring met sram SX, wel met de vorige generatie deore. Dat schakelt eigenlijk prima, ook onder normale last gaat het prima. Qua geometrie zijn ze ook iets anders. Op de cube zit je wat rechterop(minder reach en meer stack), de trek zit dus iets 'sportiever'.rCk schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:49:
Hi allemaal,
Iedereen heeft natuurlijk zijn mening, maar waar zou ik het beste in kunnen investeren, is dit de Trek of de Cube? Het voordeel van de Trek is dat ik deze binnen een week al in mijn huisje zou kunnen verwelkomen.
En natuurlijk het voordeel dat je bijna direct kunt gaan fietsen met de Trek.
Bedankt voor jullie reacties! Daar heb ik wat aan. Liefste had ik inderdaad ook een luchtgeveerde vork, dus dat is zeker een mooie bijkomstigheid dat ik deze nog op korte termijn kan vinden.
Hierbij link vd Cube Analog
https://www.mantel.com/cube-analog
en hierbij link vd Trek X-Caliber 7
https://www.mantel.com/trek-x-caliber-7?autocomplete=1
Ik ben zelf 1,93m en ik heb de XL versie kunnen vinden. Wat betreft de geometrie en de zithouding, denk ik dat het voor mij sowieso eerst gewoon wennen is aan het mtb'en zelf, dus ik ga hier vrij weinig van merken gok ik ook. In wat voor rijeigenschappen ik dat vooral zou merken, ga ik pas merken bij mijn tweede fiets (als ik het echt zo leuk ga vinden natuurlijk
)
Inderdaad is écht het grote voordeel dat de Trek bijna direct beschikbaar is en dat is wel heel erg fijn! Zo kan ik mooi met het begin vd lente op pad!
Hierbij link vd Cube Analog
https://www.mantel.com/cube-analog
en hierbij link vd Trek X-Caliber 7
https://www.mantel.com/trek-x-caliber-7?autocomplete=1
Ik ben zelf 1,93m en ik heb de XL versie kunnen vinden. Wat betreft de geometrie en de zithouding, denk ik dat het voor mij sowieso eerst gewoon wennen is aan het mtb'en zelf, dus ik ga hier vrij weinig van merken gok ik ook. In wat voor rijeigenschappen ik dat vooral zou merken, ga ik pas merken bij mijn tweede fiets (als ik het echt zo leuk ga vinden natuurlijk
Inderdaad is écht het grote voordeel dat de Trek bijna direct beschikbaar is en dat is wel heel erg fijn! Zo kan ik mooi met het begin vd lente op pad!
Leverbaar en met luchtgeveerde vork, meen dat ze € 29 verzenden rekenen.rCk schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:29:
Bedankt voor jullie reacties! Daar heb ik wat aan. Liefste had ik inderdaad ook een luchtgeveerde vork, dus dat is zeker een mooie bijkomstigheid dat ik deze nog op korte termijn kan vinden.
https://www.bike-discount.de/de/radon-zr-team-8.0-1
Thanks! Is ook een mooie fiets inderdaad, komt op kleine 1000 EUR uit inclusief verzenden.RobbieT schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:29:
[...]
Leverbaar en met luchtgeveerde vork, meen dat ze € 29 verzenden rekenen.
https://www.bike-discount.de/de/radon-zr-team-8.0-1
Despecs tussen deze Radon ZR Team 8.0 en de X-Caliber 7.
Zitten daar nog noemenswaardige verschillen tussen? (buiten de 1x10 vs 1x12 lijn)
Zijn er nou écht noemenswaardige verschillen waardoor ik voor de Radon zou moeten gaan? Anders ga ik gewoon voor de Trek namelijk.
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic