‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)

Geen twijfel over mogelijk. Max was absoluut goddelijk in S2, maar verloor het in S1 en S3 op de rechte stukken op vermogen. Alle zes hadden zeker de kans om op de eerste rij te starten maar Hamilton en Max laten het hier zien. Zij zijn hier de beste en de winnaars.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Omdat het zo is, als je met zo'n motor (kijk maar waar de rest van Renault zit) alsnog P2 kan rijden, is dat gewoon 80% auto.
Stel je eens voor dat ze dit deden met een FER of MERC motor, die had 1:35s gekund.
[ Voor 13% gewijzigd door SinergyX op 15-09-2018 16:08 ]
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

PSN: xMaurice93
Vergeet niet dat VET z'n eigen stomme actie op Monza nog in het achterhoofd heeft. Hij moet winnen, maar moet ook vooral finishen. Samen met VER eraf = kampioenschap zo goed als over. VER moet niks, rijdt op p5 in het kampioenschap rond en kan misschien eens de 3e plek pakken als alles nu meezit en daar komt hij niet voor.wontcachme schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:02:
Morgen heeft max een pissige Vettel in zijn kont bij de bocht. Hopelijk geen 2017 start....
[ Voor 5% gewijzigd door Grrrrrene op 15-09-2018 16:09 ]
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov
Ik denk eerder 50% rijderSinergyX schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:08:
[...]
Omdat het zo is, als je met zo'n motor (kijk maar waar de rest van Renault zit) alsnog P2 kan rijden, is dat gewoon 80% auto.
Stel je eens voor dat ze dit deden met een FER of MERC motor, die had 1:35s gekund.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Geweldige kwali lap, jammer dat ze de laatste ronde niet lieten zien of tijden for that matter =[
Daarom morgen extra kans. Die Ferrari’s hebben enorm goede starts, maar Vettel gaat geen risico nemen als vorig jaar en zal terughoudend zijn als max de deur dichtpleurt. Althans dat hoop ik voor Vettel. Hamilton zal het sowieso een rotzorg zijn dus als t lastig wordt laat ie Max er gewoon voorbij, crashen met nothing to lose Max of in t slechtste geval (de renault begeeft het niet) als 2e finishen; makkelijke keuze.Grrrrrene schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:08:
[...]
Vergeet niet dat VET z'n eigen stomme actie op Monza nog in het achterhoofd heeft. Hij moet winnen, maar moet ook vooral finishen. Samen met VER eraf = kampioenschap zo goed als over. VER moet niks, rijdt op p5 in het kampioenschap rond en kan misschien eens de 3e plek pakken als alles nu meezit en daar komt hij niet voor.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Verwijderd
Zonder party-mode en een kutmotor heb ik toch meer respect voor Ver dan voor Hamiichel schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:03:
Valt 't dus allemaal toch wel weer mee met die Renault. Keurig van VER.
Prachtig rondje van HAM. Pole position op hun 'zwakste' circuit met 3 tienden. Prachtig! Die wil ik wel eens onboard zien!
Edit: ah, ze zeggen het op Ziggo nu ook, ca 0,1s achter Ham idd
[ Voor 19% gewijzigd door Alfa Novanta op 15-09-2018 16:18 ]
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Dan rijdt hij HAM zoek!
Waiting on the world to change
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Ja klopt, maar deze keer geen idioot naast hemSpotmatic schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:13:
VER heeft dezelfde startpositie als vorig jaar toch? Hopelijk is het dit jaar minder gauw afgelopen.
Atlas#22744
In dat opzicht kun je ook zeggen dat Mercedes t.o.v Ferrari en Red Bull een kut auto heeft die in bochten minder is. Je overdrijft wat, maar het is zeker knap van Max met die motor.Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:11:
[...]
Zonder party-mode en een kutmotor heb ik toch meer respect voor Ver dan voor Ham
En weer met twee Ferrari's in de buurt. Ik knijp hem nu al voor morgenSpotmatic schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:13:
VER heeft dezelfde startpositie als vorig jaar toch? Hopelijk is het dit jaar minder gauw afgelopen.

Net zoals Vettel hem vorig jaar kneep?Maurice079 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:15:
[...]
En weer met twee Ferrari's in de buurt. Ik knijp hem nu al voor morgen
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
De Ferrari's zitten niet in de positie om nog meer DNF's door de rijders te kunnen accepteren.Maurice079 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:15:
[...]
En weer met twee Ferrari's in de buurt. Ik knijp hem nu al voor morgen
Vettel zal Monza'18 en Singapore'17 nog wel in zijn acherhoofd hebben zitten.
Wachten op een DNF van Verstappen ivm een ploffende Renault lijkt mij een strategie met veel minder risico voor Ferrari. En heeft misschien ook wel meer kans van slagen dan de RedBull voorbij willen gaan in bocht 1.
| live and give like no one else |
En voor en achter hem de nummer 1 en 2 in het kampioenschap die allebei 1 hoofddoel hebben: de race uitrijden en punten halen.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Wel bewezen deze kwali. Kan er echt van genieten.3x3 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:11:
Lewis en Max zijn qua racecraft écht van een andere planeet!
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
- DaniëlWW2
- Niet online
Zoek rijden zou ik niet zeggen, maar matchen zit er wel dik in.pinda powerrr schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:12:
Als VER dit kan met een motor die heel wat PK's mist tov Mercedes, wat zou hij dan kunnen rijden IN een Mercedes?
Dan rijdt hij HAM zoek!
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Echt wel, hij had hem nu al bijna te pakken!!!! Max in de benz .. easy!!DaniëlWW2 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:24:
Zoek rijden zou ik niet zeggen, maar matchen zit er wel dik in.
Wordt morgen een hele belangrijke race .. of tranen .. of Ham pakken bij de start en dan nooit meer achterom kijken en hopen dat de Renault hem niet stikken laat! No way dat hij Ham er voorbij komen laat .. en zo ja, dan is dat de inhaalactie van het jaar!!
[ Voor 37% gewijzigd door Alfa Novanta op 15-09-2018 16:28 ]
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenTheStig op 15-09-2018 16:27 ]
Die eerste keer was inderdaad vrij knullig. Gewoon box blijven roepen terwijl hij de pitingang al is gepasseerd.MikeyMan schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:27:
Oei, bottas niet happy ook. Blijkbaar twee keer te laat binnen geroepen.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Max heeft een kans om lid te worden van de Mercedes Familie te worden, dat had hem wel een jaar langer dan bij RB de tijd gekost om in de F1 te komen. Uiteindelijk koos Verstappen voor de shortcut naar F1 van Red Bull die ook toen al in bed lag met Renault.
En waar Max in Singapore 2018 een matige motor als remmende factor kan aanwijzen, heeft de Mercedes zijn lengte niet mee natuurlijk. Al met al echt geweldige racecraft van beide coureurs! We hebben een mooie 1e rij morgen op de startgrid.
- DaniëlWW2
- Niet online
Flickr PSN ID= cheironnl
Als je hoort wat er allemaal mis ging met de motor, ook tijdens de flying lap, dan vraag je je af waar hij het vandaan haalt.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:33:
Max bij Ziggo gaat ook nog even los op Renault. De hele kwalificatie problemen met de motor en dan alsnog zo ongelofelijk snel. Niet te geloven.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Moet dat vertrouwen geven voor de race?JeroenTheStig schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:33:
[...]
Als je hoort wat er allemaal mis ging met de motor, ook tijdens de flying lap, dan vraag je je af waar hij het vandaan haalt.
Als ik zie hoe ze omgaan met Wehrlein en Ocon zou ik er niet rouwig om zijn om die kans te hebben laten lopen. Ik ben heel benieuwd wat Merc gaat doen met Russell als talent-zijnde.3x3 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:32:
Max heeft een kans om lid te worden van de Mercedes Familie te worden, dat had hem wel een jaar langer dan bij RB de tijd gekost om in de F1 te komen.
-
nou ja bitchen, hij vertelt gewoon hoe hij z'n ronde heeft ervaren. Als de engine braking de ene keer er voor zorgt dat de achterkant blokkeert en de volgende keer de motor de auto doorduwt in de bocht, of dat bij het short-shiften de motor inhoudt, dan mag je dat best zeggen toch? Ik vind het vrij treurig te horen dat Renault het blijkbaar acceptabel vindt om voor zo'n rampenbak zo'n enorme bak geld durft te vragen.Rivanov schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:34:
Nu bij Sky Sports ook weer bitchen op de motor.
Ik heb het gevoel dat hij wel een beetje een Hamiltontje doet, maar ik kan me enige frustratie wel voorstellen. Wellicht had hij dat record van Vettel nog kunnen pakken als de motor soepeler had gedraaid, al is drie tienden wel een fors gat.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:33:
Max bij Ziggo gaat ook nog even los op Renault. De hele kwalificatie problemen met de motor en dan alsnog zo ongelofelijk snel. Niet te geloven.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
- DaniëlWW2
- Niet online

Speedtraps

Ik denk wel dat als Mercedes voor 2017 moest kiezen voor een Bottas of een Verstappen (uit eigen opleidingstraject) welke keuze ze dan gemaakt zouden hebben.Edd schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:37:
[...]
Als ik zie hoe ze omgaan met Wehrlein en Ocon zou ik er niet rouwig om zijn om die kans te hebben laten lopen. Ik ben heel benieuwd wat Merc gaat doen met Russell als talent-zijnde.
Je zou niet zeggen dat de Red Bull daar ook maar op enige manier topsnelheid mistDaniëlWW2 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:38:
Meer tijden en speedtraps.
[Afbeelding]
Speedtraps
[Afbeelding]
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
- DaniëlWW2
- Niet online
https://streamable.com/wnwwz
Lewis vs. Seb.
https://streamable.com/82elp
[ Voor 30% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-09-2018 16:50 ]
Da's niet de engineer, da's crofty.Superkanjo schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:45:
Haha geweldig die feedback, en dan die engineer aan het einde "right"
Interessante getallen , maar wat zeggen die speedtraps nu eigenlijk? Want als ik even verder dan het verschil Max vs de andere toppers kijk, word ik van die Honda motor ook niet echt vrolijk op basis van deze getallen.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:38:
Meer tijden en speedtraps.
[Afbeelding]
Speedtraps
[Afbeelding]
Dat betekent, stam + t .
- DaniëlWW2
- Niet online
Ze zeggen niet bijzonder veel zonder context nee. Je kan eruit aflezen welke auto de beste acceleratie en piekvermogens behaalden en als je een hele serie van speedtraps naast elkaar zet dan kan je een inschatting maken wie de beste PU heeft. Dat is het ook wel. Ik plaats ze omdat voor de zoveelste keer duidelijk is dat er een merkbaar verschil is tussen aan de ene kant Ferrari en Mercedes PU teams, en aan de andere kant Honda en Renault. Honda is op het moment ook vergelijkbaar met Renault, dus daar hoef je ook geen wonderen te verwachten. Verder rijdt STR in de regel ook met meer vleugels dus zijn ze al niet de snelste.Apache4u schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:53:
[...]
Interessante getallen , maar wat zeggen die speedtraps nu eigenlijk? Want als ik even verder dan het verschil Max vs de andere toppers kijk, word ik van die Honda motor ook niet echt vrolijk op basis van deze getallen.
Er werd toch beweert aan de start van de Q dat Honda een forse upgrade in petto had?DaniëlWW2 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:58:
[...]
Ze zeggen niet bijzonder veel zonder context nee. Je kan eruit aflezen welke auto de beste acceleratie en piekvermogens behaalden en als je een hele serie van speedtraps naast elkaar zet dan kan je een inschatting maken wie de beste PU heeft. Dat is het ook wel. Ik plaats ze omdat voor de zoveelste keer duidelijk is dat er een merkbaar verschil is tussen aan de ene kant Ferrari en Mercedes PU teams, en aan de andere kant Honda en Renault. Honda is op het moment ook vergelijkbaar met Renault, dus daar hoef je ook geen wonderen te verwachten. Verder rijdt STR in de regel ook met meer vleugels dus zijn ze al niet de snelste.
Inderdaad, vanaf de volgende race.Mugwump schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:00:
[...]
Er werd toch beweert aan de start van de Q dat Honda een forse upgrade in petto had?
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
- DaniëlWW2
- Niet online
Ja, bij de volgende race in Rusland.Mugwump schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:00:
[...]
Er werd toch beweert aan de start van de Q dat Honda een forse upgrade in petto had?
Interview Max bij Ziggo waar hij eens goed losgaat op de Renault PU en alle problemen die hij had. Ik begrijp echt niet hoe hij P2 heeft gescoord op deze manier.
YouTube: Interview | Max Verstappen: 'Verrast dat ik alsnog tweede ben...
Dat gaat ook zo goed voor Ocon....3x3 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:32:
Waar iedereen zegt dat VER HAM wel zeker zou verslaan in de Merc.
Max heeft een kans om lid te worden van de Mercedes Familie te worden, dat had hem wel een jaar langer dan bij RB de tijd gekost om in de F1 te komen. Uiteindelijk koos Verstappen voor de shortcut naar F1 van Red Bull die ook toen al in bed lag met Renault.
Vergeet niet dat er alleen een plekje bij Mercedes vrijkwam doordat Rosberg WK werd en met pensioen ging. Als je bedenkt hoeveel invloed Verstappen op dat WK had (Hamilton achter zich houden in Japan bijv); dan is het nog maar de vraag of Rosberg zonder Verstappen WK was geworden. Misschien reed hij dan nog wel.
Misschien was Rosberg nog wel eerder kampioen zonder die lastige Verstappen (Canada, Engeland, etc) in de buurt.
Bij de volgende race in Rusland ploffen bij het starten van de Hondas alle Renault motoren spontaan, behalve die in de McLarens. Die ondergaat een plotse mutatie tot Honda en gaat dan stuk omdat hij niet meer in de auto past.Mugwump schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:00:
[...]
Dan vraag ik me af hoe die motor morgen heel wilt blijven.JeroenTheStig schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:33:
[...]
Als je hoort wat er allemaal mis ging met de motor, ook tijdens de flying lap, dan vraag je je af waar hij het vandaan haalt.
Ik hoop maar dat ze alle sensoren uitgeschakeld hebben. Niks safe mode, die motor zal draaien tot de laatste snik.RenaldoN schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:11:
[...]
Dan. Raag ik me af hoe die motor morgen heel wilt blijven.
Je kunt er een beetje een schatting mee maken, in combinatie met de sectortijden, wat de afstelling is van de auto. Meer downforce = meer drag. Je moet een beetje een gezamelijke afweging maken van de sectortijden en de topsnelheden, om te zien waar de 'laptime' weg komt.Apache4u schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:53:
[...]
Interessante getallen , maar wat zeggen die speedtraps nu eigenlijk? Want als ik even verder dan het verschil Max vs de andere toppers kijk, word ik van die Honda motor ook niet echt vrolijk op basis van deze getallen.
Veel DF = veel drag = lage topsnelheid maar snelle 'bochtige' sectoren.
Weinig DF = minder drag = topsnelheid maar verlies van tijd in de bochtige sectoren.
Daarnaast moet je een beetje een inschatting hebben van de potentie die zo'n auto heeft. Een Williams met lage topspeed is een beetje raar, die hebben vaak weinig drag weinig DF. Een McLaren heeft relatief veel DF maar met veel drag. Een Toro Rosso met de Honda heeft vaak weinig vleugel, daardoor hebben ze veel topspeed. En zo moet je een beetje weten wat iedere auto 'kan'.
Daarnaast spelen nog een miljoen factoren mee zoals of een auto de banden 'aan' krijgt. Etc etc.
Maar in het algemeen kun je een beetje afleiden waar de DF zit en wie er vermogen achterin heeft liggen.
https://twitter.com/F1/status/1040981900263710721
Mirror: https://streamable.com/tfeqr
Ik vind het juist wel leuk. Ze heeft er kijk op dus waarom niet.TheBrut3 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:41:
Gezellig, morgen Amber weer in de studio. Zou er hier weer een "wat doet die vrouw daar?"-achtige opmerking komen?
Of het valt allemaal wel mee. Begrijp mij niet verkeerd de Renault is echt niet de beste motor, ik bedoel er zijn wel meer rijders die bij het minste en geringste steen en been klagen. Als hij er nog zo goed mee kan rijden is het dan echt zo slecht als hij zegt, of is het gewoon frustratie en de wens naar het allerbeste. Ik zou wel eens willen weten wat Max van een Ferrari en Mercedes vind en wat dat Hamilton en Vettel van zijn RBR vindt, al zullen we dat nooit weten natuurlijk.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:33:
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Is denk dat Vettel in 2014 wel genoeg ervaring met de V6 van Renault heeft gehad.Edgenumber schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:37:
[...]
Of het valt allemaal wel mee. Begrijp mij niet verkeerd de Renault is echt niet de beste motor, ik bedoel er zijn wel meer rijders die bij het minste en geringste steen en been klagen. Als hij er nog zo goed mee kan rijden is het dan echt zo slecht als hij zegt, of is het gewoon frustratie en de wens naar het allerbeste. Ik zou wel eens willen weten wat Max van een Ferrari en Mercedes vind en wat dat Hamilton en Vettel van zijn RBR vindt, al zullen we dat nooit weten natuurlijk.
- DaniëlWW2
- Niet online
Als jij de pitsstraat uitrijdt en door schokken van de motor je hoofd zowat tegen je stuurtje aanslaat, dan valt er niks mee. Ik zag het namelijk gebeuren toen Max naar buiten reed tijdens Q3.Edgenumber schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:37:
[...]
Of het valt allemaal wel mee. Begrijp mij niet verkeerd de Renault is echt niet de beste motor, ik bedoel er zijn wel meer rijders die bij het minste en geringste steen en been klagen. Als hij er nog zo goed mee kan rijden is het dan echt zo slecht als hij zegt, of is het gewoon frustratie en de wens naar het allerbeste. Ik zou wel eens willen weten wat Max van een Ferrari en Mercedes vind en wat dat Hamilton en Vettel van zijn RBR vindt, al zullen we dat nooit weten natuurlijk.
Het hele weekend is het al ellende. Eerst de problemen met Ricciardo zijn PU en die klonk ook alles behalve fijn toen die uit de pitsstraat reed in Q3. Vervolgens ook de problemen met Max zijn PU. Max legt duidelijk uit waar hij mee kampte. Dan heeft hij er goed rond geanticipeerd en gecompenseerd, maar het is helemaal niet goed dat je problemen hebt met vermogen dat wegvalt. Het gaat hier om honderden van een seconde en dan telt alles. Tot dusver zijn de Renault PU's van RBR beschamend en niks minder dan dat.

Toch wel opmerkelijk dat de andere twee Renault teams totaal geen problemen met hun motor hebben.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:47:
[...]
Als jij de pitsstraat uitrijdt en door schokken van de motor je hoofd zowat tegen je stuurtje aanslaat, dan valt er niks mee. Ik zag het namelijk gebeuren toen Max naar buiten reed tijdens Q3.![]()
Het hele weekend is het al ellende. Eerst de problemen met Ricciardo zijn PU en die klonk ook alles behalve fijn toen die uit de pitsstraat reed in Q3. Vervolgens ook de problemen met Max zijn PU. Max legt duidelijk uit waar hij mee kampte. Dan heeft hij er goed rond geanticipeerd en gecompenseerd, maar het is helemaal niet goed dat je problemen hebt met vermogen dat wegvalt. Het gaat hier om honderden van een seconde en dan telt alles. Tot dusver zijn de Renault PU's van RBR beschamend en niks minder dan dat.
Blijkbaar waren de snelste sector tijden van Max opgeteld, nog een tiende sneller dan Lewis?Harrie schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 16:04:
[...]
Inderdaad, groene S1, en paarse S2, maar tijd niet verbeterd. Foutje in S3 dus waarschijnlijk. Maar of het genoeg jad geweest om LH the pakken? Dat denk ik niet.
Wow, dan had er dus echt wel ingezeten.
Edit: nah, dit klopte dus niet. De snelste sector tijden staan verder op in het topic.
[ Voor 9% gewijzigd door Harrie op 15-09-2018 21:20 ]
De verschillen zijn uiteraard niet mega groot, en op een circuit als Singapore is het verschil ook net iets minder belangrijk. De 3 top teams hebben ook de 3 beste chassis en het is voor ons zeer moeilijk om te zeggen wat het effect van een Mercedes of Ferrari motor achterin een Red Bull zou zijn. Zou Red Bull daarmee dit jaar wat meer poles en overwinningen behaald hebben? Absoluut. Zouden ze domineren? Misschien wel, maar niemand die het kan zeggen. Wel weten we dat het verschil in de race al een heel stuk kleiner is en dat de Renault motor vooral die kwalificatie modus mist die dat de andere 2 de bovenhand geven op zaterdag.Edgenumber schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:37:
[...]
Ik hoop vooral dat Honda dit jaar goede stappen vooruit heeft kunnen zetten nu zo van die druk van McLaren afzijn. Anders krijgen we volgend jaar weer dezelfde verhalen.
En dat Max nu volop aan het klagen gaat is natuurlijk omdat ze eind dit jaar van die Renault krachtbron vanaf zijn. Hij mag eindelijk zelf zijn frustraties loslaten op de wereld.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Wellicht een verschil tussen spec B en spec-C?iichel schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:48:
[...]
Toch wel opmerkelijk dat de andere twee Renault teams totaal geen problemen met hun motor hebben.
- DaniëlWW2
- Niet online
Die spec-C is natuurlijk niet volgens de standaarden waar Renault die zelf wil inbouwen, maar er zijn grenzen.sinasappel schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:53:
[...]
Wellicht een verschil tussen spec B en spec-C?
Het is een Formule 1 motor, niet een goedkope diesel voor een tractor. De overdracht van vermogen moet extreem vloeiend zijn, altijd, zonder uitzonderingen. Dat lijkt me toch overduidelijk aangezien je coureurs over het minste al hoort. Ze hebben ook alles nodig. Er was gewoon geen sprake van een soepele overdracht van vermogen en dat kon je gewoon zien. Dan kan ik ook moeilijk anders concluderen dan dat het onacceptabel is wat Renault hier laat zien.

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-09-2018 18:03 ]
Ja RBR is het enige team dat met de C-spec rijdt.sinasappel schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:53:
[...]
Wellicht een verschil tussen spec B en spec-C?
Daar geloof ik niet zoveel van. Hamilton was in z'n snelste sectors (beide uit z'n pole lap) 0,9 tiende sneller dan VER z'n snelste 2 sectoren (not sure of dat beide hetzelfde rondje was). T16 ligt 2 bochten in sector 3. Om dan in 2 bochten ruim 2 tienden te pakken... don't think so.pilskes schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:04:
Lees dit net op twitter:
"Verstappen's race engineer told him he was "one-and-a-half tenths up" at turn 16 on his final run before he suffered a loss of engine power:"

Ze rijden toch beiden met spec C?Martinspire schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:09:
Vraag me af in hoeverre de Spec 3 motor van Renault het verschil maakt in de tijd van Verstappen ten opzichte van Ricciardo
[ Voor 78% gewijzigd door Hmtsjmftsch op 15-09-2018 18:14 ]
No matter the age, never lose the Kramer inside
Daar hoef je niet bang voor te zijn. De RBR van Max gaat never nooit niet de finish halen. Het is zijn beurt dit keer, na de 4 DNF's van RIC in 6 races.groggy schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:11:
Ik ben zo bang dat de Renault van max de finish morgen niet gaat halen...
Verwijderd
Dat vrees ik ook.groggy schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:11:
Ik ben zo bang dat de Renault van max de finish morgen niet gaat halen...
Ricciardo was toch twee weekenden te vroeg gewisseld? Ik nam aan dat ie niet de volledige Spec-C had. Al heeft Red Bull ook niet de nieuwe MGU-K trouwens, maar dat maakt qua performance weinig uit
Hij heeft in Monza een nieuwe motor gestoken, en startte achteraan.Martinspire schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:15:
[...]
Ricciardo was toch twee weekenden te vroeg gewisseld? Ik nam aan dat ie niet de volledige Spec-C had. Al heeft Red Bull ook niet de nieuwe MGU-K trouwens, maar dat maakt qua performance weinig uit
- DaniëlWW2
- Niet online
Nee de oude omdat de nieuwe kennelijk niet past in de RB14's.Hmtsjmftsch schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:16:
Volgens mij rijden ze ook beiden met de nieuwe MGU-K. Ik zal het eens opzoeken.
Wel de nieuwe MGU-H maar K volgens mij niet (of andersomHmtsjmftsch schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:16:
Verwijderd
Staan ook op nietszeggende plekken.iichel schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:48:
[...]
Toch wel opmerkelijk dat de andere twee Renault teams totaal geen problemen met hun motor hebben.
MGU is een fantastische naam. Het vertelt precies wat het doet. Het is geniaal.Hmtsjmftsch schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:21:
Ah, al die MGU's ook. Kunnen ze die dingen niet gewoon energiedieuitderemmenkomenopslagapparaat noemen ofzo...
MGU staat voor Motor Generator Unit.
Motor - kan elektriciteit omzetten in beweging
Generator - kan beweging omzetten in electriciteit
Unit - ding
De MGU-K, K voor Kinetic, is dus een motor en dynamo, die kinetische energie kan afgeven en adsorberen.
Deze zit meteen aan de krukas vastgeschroefd, vaak aan de andere kant van de koppeling. Koppeling, versnellingsbak (geen vliegwiel!) zitten aan de achterkant. Distributie tandwielen (geen ketting of riem) zitten aan de kant van de coureur. Aan deze kant zitten ook de pompen en de MGU-K.
De K kan energie terugwinnen door de motor af te remmen. Zolang de koppeling niet aangetrokken is, houdt dit in de praktijk in, de achterwielen afremmen. Of in motor mode, dan drijft de MGU-K de achterwielen aan. De meeste hybride autos op de straat hebben ook een MGU-K, als het ware.
MGU-K, maximaal 120kW (162pk) toevoegen of oogsten van de aandrijflijn. Niets meer, soms minder. Maximaal 2 megajoule per ronde mag er van de MGU-K naar de ES of andersom getransporteerd worden.
MGU-H is het echte pareltje van de F1. erg moeilijke technologie en een van de gebieden waar ze echt verschillen maken. De H neemt Heat op. Die naam is minder gelukkig gekozen. De MGU-H zit aan de turbo vast, zowel aan de turbine als de compressor. De turbine is de uitlaatkant van de turbo, de compressor de inlaatkant. De MGU-H woont bij de meeste teams in de V van de motor, tussen de inlaatspruitstukken.
In Motor mode drijft de H vooral de turbo aan, en zet elektrische energie om in minder tegendruk op de uitlaat en vooral voor een hogere inlaat luchtdruk. Een soort van supercharger. Tot zover nog weinig heat aan de H.
Het mooie van de H is dat deze in Generator mode ook energie uit de uitlaat kan terugwinnen, door de turbine
af te remmen. De warmte die normaal uit de uitlaat verloren gaat, kan via de turbine omgezet worden in draaiende bewegingen (net als de turbo op je turbomotor in je auto!).
Dit klinkt een beetje hocuspocus maar dat is het niet, het is thermodynamica. Van de MGU-H kunnen ze ongeveer 60kW terugwinnen (100pk!). MGU-H van/naar ES en van/naar MGU-K is ongelimiteerd in hoeveelheid, niet beperkt tot 2 MJ!
Energie opslag gebeurt in de ES, de energy store. Dit was vroeger een vliegwiel, maar tegenwoordig een Lithium Ion batterij die onder de bovenbenen van de coureur woont in de survival cell. Ferrari heeft twee gescheiden batterijen, die door de Control Electronics behandeld worden als een enkele batterij. Minimaal 20kg. Lekker laag. Maximaal 4 megajoule capaciteit (geladen - ontladen).
dus MGU = motor generator unit
Motor = aandrijving
Generator = dynamo
Unit = ding
K = kinetic, remt en accelereert de achterwielen
H = heat, kan de turbo helpen of energie terugwinnen uit 'hot air'
[ Voor 13% gewijzigd door iichel op 15-09-2018 20:58 ]
De oude MGU-K heeft, volgens Renault, nog een betrouwbaarheids aanpassing gehad, nadat deze voor de uitval van Verstappen in Hongarije had gezorgd. Dus niet de nieuwe, maar een update aan de oude.Hmtsjmftsch schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:16:
Testing, one, two ...
S1 0,6s S2 1s S3 0,5s
Op de rechte stukken valt het nog wel mee, ongeveer een halve seconde, maar in de middel sector gewoon dik een seconde.
Dat is dus het verschil in chassis tussen beide. Mag je wel spreken van een flink verschil
Maar dit jaar duseen MER sandwich voor VER.
2018
HAM 1 BOT 4
2017
VET 1 RAI 4
Ben benieuwd welke sandwich het best gegeten wordt.
Hoop 1 waar geen VER tussen zit..TrekDr0p schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 20:02:
REN vs RBR
S1 0,6s S2 1s S3 0,5s
Op de rechte stukken valt het nog wel mee, ongeveer een halve seconde, maar in de middel sector gewoon dik een seconde.
Dat is dus het verschil in chassis tussen beide. Mag je wel spreken van een flink verschil
Maar dit jaar duseen MER sandwich voor VER.
2018
HAM 1 BOT 4
2017
VET 1 RAI 4
Ben benieuwd welke sandwich het best gegeten wordt.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Een mens kan dromen, nietwaar?
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
- DaniëlWW2
- Niet online

Things are heating up in the ice bath... 😉 #SingaporeGP 🇸🇬 #F1 pic.twitter.com/gkhUBC5zru
— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) 15 september 2018
[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 15-09-2018 20:30 ]
Ik baalde dat Lewis een divine lap reed, ander had Max de jongste pole-sitter geweest. Ik maak me zorgen dat de motor het morgen niet haalt. Overigens loopt bijna iedereen Renault af te kammen, maar vergis je niet op welk nivo deze motoren worden gemaakt. Echt extra-ordinaire knap gedaan en on the edge. Dat ze dan tekort komen op Mercedes en Ferrari is natuurlijk niet vreemd gezien de investeringen die er daar worden gemaakt. Alleen moet heb je dan niets te zoeken in een top-tier team als RB. Gelukkig dat Honda er wel voor gaat en het zou me niets verbazen dat als deze motorformule nog wat jaren meegaat dit wel eens wereldkampioenenmotoren kunnen worden. En dan hoeft max niet naar mercedes
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
- DaniëlWW2
- Niet online
https://streamable.com/n1ytr
https://streamable.com/yqbeo
Van die tweede wordt je gewoon zuur. In bocht 16 bleef de Renault weer hangen terwijl Max toen aan het verbeteren was, als enige.
En dit gebeurde er dus steeds.

https://streamable.com/mykwy
Misschien dat die anderhalf tienden ten op zichten van zijn eigen vorige rondetijd was? Omdat de engineer ook zegt "nobody else improved".iichel schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 18:08:
[...]
Daar geloof ik niet zoveel van. Hamilton was in z'n snelste sectors (beide uit z'n pole lap) 0,9 tiende sneller dan VER z'n snelste 2 sectoren (not sure of dat beide hetzelfde rondje was). T16 ligt 2 bochten in sector 3. Om dan in 2 bochten ruim 2 tienden te pakken... don't think so.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan zouden we eens de sector tijden van beide ronden van Max moeten zien.
[YouTube: F1 2018 Singapore GP - Post Qualifying Interviews]
Ik kijk uit naar de start morgen!
Toevoeging: hier ook de interviews van chanel4 en de chanel4 analyse van de geweldige pole-lap van Lewis.
[YouTube: F1 2018 Singapore GP - Post Qualifying Reaction]
Edit: het editten van de post gaat fout.
[ Voor 15% gewijzigd door 3x3 op 15-09-2018 21:07 ]

SPY: It’s amazing where performance engineers want to stick sensors these days…
"When you grow up your heart dies"
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.
Verder wat simpele huisregels van dit topic:
- Als er iets voorbij komt, plaats dan ook wat de bron was zodat iedereen het begrijpt, bv Ziggo, Channel 4, Sky etc
- Laat de reacties in de trant van Ziggo/Olav/Jack/etc is allemaal zo slecht, achterwegen.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?
- Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2018
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in [F1] Seizoen 2018 - deel 2 besproken worden.
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.
- IRC Chat: http://irc.tweakers.net/f1